מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

התיאוריות והפסוקים, וכל מה שבדרך...

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
שעת הכושר
הודעות: 240
הצטרף: ה' יוני 08, 2017 11:36 pm

התיאוריות והפסוקים, וכל מה שבדרך...

הודעהעל ידי שעת הכושר » ב' ינואר 21, 2019 4:50 pm

נתרבו במחוזותינו יהודים יקרים בעלי דעות מקוריות, כל השומע ישיק שפתיו, וכל הרואה יצעק ברקאי.

מהם יחכמו לומר הגדרות חדשות על הקשר בין האדם לבוראו, ומהם יחדשו חידושים מופלגים בביאור ענינו של העולם הזה, וכל עניני התורה והמצוות וכלל ענין היהדות מתהפך בידיהם כחומר חותם, הם אמנם מפיהם הם חיים, אבל אנו על מי נישען...

דא עקא, בתבונתם הרבה חפצו להעמיד את דעותיהם כמוסכמות, אשר אם אמנם לעיתים הם דרכים חדשות מאד אשר לא הלך בהם אדם מעולם, אעפ"כ יחפצו להציעם בפנינו כאילו ישנות הם מאד, עתיקי יומין. מה עשו? נתחכמו לדרוש את הפסוקים כראוי, או אז נדע ונווכח שהשקפות אלו הם ישנות מאד, הן כל ספר "מלכים" או פרשת "תזריע" מיוסדים הם אך ורק על ענין זה, סופם נעוץ בתחילתם, ואמצעיתם הולכת סביב סביב.

אמנם לשם כך נוצר צורך להמציא ולחדש צורות דרשות חדשות מאד, פסוק-ראשון-פסוק-אחרון-מילה-מנחה-חצאי-פרשה-כתובת-זהה, ורק אז מתגלה לנו מתוך הפסוקים והפרשיות כל אותם השקפות חדשות אשר באים הם להנחיל לנו.

פעמים שאין די בכך, ואחרי כל הפלפולים עדיין חסר ביסוס ראוי, לפיכך באתי כעת למלאות את חסר, ולהציע עוד צורות דרשות חדשות ויפהפיות, והזכויות אינם שמורות.

פסוק ארוך
דעת לנבון נקל, שהפסוק הכי ארוך בפרשה, ודאי שהוא הפסוק המרכזי ובו טמון כל המסר, וכל השאר משתלשל ממנו.

פרשיה קצרה
זו ואצ"ל זו, ככל שהפרשיה קצרה יותר, הרי זה מעיד על חשיבותה הרבה, שעם קיצורה הרי היא זכאית לב' פעמים פ

ו"ו החיבור
ככל שיש מהמין הזה יותר, הדבר מעיד בבירור שהפרשה הזאת באופן מסויים מחברת את הענין של עוה"ב ומכניסה אותו בתוך העוה"ז.

זוגי אי זוגי
הפסוק הראשון בפרשה הוא תמיד מצדו של הקב"ה שהוא 'אחד'. השני מסמל את כנסת ישראל. וחוזר חלילה.

זוגי אי זוגי 2
אם הפסוק מתחיל באות שהגימטריא שלה אי זוגית, זה מצידו של הקב"ה. אם להיפך, זה מצידנו, וכנ"ל.

אות ק
כמה שיותר אות ק' בפסוק זה אומר יותר קדושה, ויותר חיבור חוויתי לחיים.

~

יש לי עוד רעיונות, אבל אני שומר אותם אצלי כדי שלא יאזל המלאי...

ובכל אופן, לא לשכוח להדגיש את העיקר; אנו לא באנו אלא לפשוטו של מקרא!

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: התיאוריות והפסוקים, וכל מה שבדרך...

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ב' ינואר 21, 2019 5:02 pm

שעת הכושר, כמו תמיד, הטבת להגדיר.
שפתיים ישק!

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: התיאוריות והפסוקים, וכל מה שבדרך...

הודעהעל ידי דרומי » ב' ינואר 21, 2019 7:17 pm

אשריך הרב שעת הכושר שאתה זוכה להעלות חיוך על שפתי תלמידי חכמים... וכל המרבה ה"ז משובח (כמובן עד הגבול של 'ימלא שחוק פינו').

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: התיאוריות והפסוקים, וכל מה שבדרך...

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' ינואר 21, 2019 8:46 pm

אוי לך שעת הכושר, שאתה נתכוונת לשחוק אבל יבואו התלמידים שלא שימשו כל צרכם (ושמא: בכלל לא שמשו) וישתו מן המים המרים ואף ישקום לעדרים-עדרים, מיני בהמות על שניים.

שמש
הודעות: 1578
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: התיאוריות והפסוקים, וכל מה שבדרך...

הודעהעל ידי שמש » ב' ינואר 21, 2019 11:30 pm

יפה יפה. מהגרב"מ אזרחי שמעתי שכינה את דרשות ה'מחשבה' - תשבצים...

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: התיאוריות והפסוקים, וכל מה שבדרך...

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' ינואר 21, 2019 11:33 pm

הרב שעת הכושר וכי לא קראת בדעת מקרא?
עיין שם ותמלא ילקוטך בביטוים יפים מאלו..

אפרים זלמן
הודעות: 415
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am
מיקום: Montreal, Quebec

Re: התיאוריות והפסוקים, וכל מה שבדרך...

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ג' ינואר 22, 2019 12:09 am

כמה גדולה כוחה של ליצנות, כה לחי

פלוריש
הודעות: 2386
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: התיאוריות והפסוקים, וכל מה שבדרך...

הודעהעל ידי פלוריש » ג' ינואר 22, 2019 12:48 pm

במחילה, דבריך אינם דברי טעם כבדרך כלל אלא ליצנות האסורה. היית יכול ח"ו לכתוב זאת על כלל ופרט וכלל ושאר דרשות חז"ל.
אם רצונך לכתוב נגד חיבור העולם הזה והבא וכו', אתה מוזמן לכתוב זאת. אם אתה רוצה לכתוב על שיטות פרשניות שלא השתמשו בהם רבותינו הראשונים, אתה גם מוזמן. אבל כאן לא כתבת כלום.
בנוסף, יש כאן האשמה חמורה שאותם לומדים לא באמת מנסים להבין את הפסוקים אלא תולים בהם רעיונות שבאו להם מבחוץ.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: התיאוריות והפסוקים, וכל מה שבדרך...

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' ינואר 22, 2019 1:02 pm

הרב פלוריש. אני משתומם על טענתך.
האם לא פשוט לך שאם היה בא היום מישהו וממציא לדרוש את התורה בכלל ופרט וכלל היינו משליכים את דבריו מן החלון.

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: התיאוריות והפסוקים, וכל מה שבדרך...

הודעהעל ידי ישנו » ג' ינואר 22, 2019 2:16 pm

אוצר החכמה כתב:הרב פלוריש. אני משתומם על טענתך.
האם לא פשוט לך שאם היה בא היום מישהו וממציא לדרוש את התורה בכלל ופרט וכלל היינו משליכים את דבריו מן החלון.

כי היום אנחנו לא מבינים את זה בהגיון, אבל ברור שחז"ל הבינו את זה.
ולכן אם מישהו אומר כללים הגיוניים, מה הבעיה? צריך רק לבדוק שזה באמת הגיוני ולא סתם דרוש. (ולכן א"א לכלול שאם מישהו לומד עפ"י המילה המנחה מסתמא גם המילה הארוכה אומרת לו משהו, זה סתם ליצנות, ובאותה מידה אפשר ללעוג כך על חז"ל).
אבל לחשוד שמי שאומר את זה סתם מנסה לדחוף רעיונות לתורה?

הרואה
הודעות: 2130
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: התיאוריות והפסוקים, וכל מה שבדרך...

הודעהעל ידי הרואה » ג' ינואר 22, 2019 2:28 pm

וכמובן הכל לפשוטו של מקרא... טוב מאד!

הרב שעה"כ,
אפשר שהתעוררת על זה viewtopic.php?f=46&p=519293#p518844
אבל לאט לך מלזלזל בכללות הכיוון, שהרי הרבה חכמים ומקובלים הלכו והולכים בכללים דומים (כמעט, לא נגזים). מה שברור זה שחייבים בדברים רגישים כאלו הרבה שימוש ת"ח ושיהיה ליבו הישר שבלבבות ושלא יחפש לחדש אלא אמיתות העניין.

לגבי דרשות חז"ל, מאיפה ה"אין ספק" שחז"ל הבינו את ההיגיון בגזירה שווה וכלל ופרט?
יתכן שזה חק שהתורה נדרשת בו ותל"מ. שמעתי ממו"ר ר' נתן רוטמן ראיה לכך, שהרי בכל דברי חז"ל אין כמעט או בכלל פירכות על לימודים מסברות.

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: התיאוריות והפסוקים, וכל מה שבדרך...

הודעהעל ידי ישנו » ג' ינואר 22, 2019 2:42 pm

הרואה כתב:וכמובן הכל לפשוטו של מקרא...

לגבי דרשות חז"ל, מאיפה ה"אין ספק" שחז"ל הבינו את ההיגיון בגזירה שווה וכלל ופרט?
יתכן שזה חק שהתורה נדרשת בו ותל"מ. שמעתי ממו"ר ר' נתן רוטמן ראיה לכך, שהרי בכל דברי חז"ל אין כמעט או בכלל פירכות על לימודים מסברות.

ספירת מילים בשביל מילה מנחה היא ניתוח ספרותי, היא כמובן לא פשט, דרכה מנסים להתחקות אחרי הפשט. כמה פשוט.
על דרשות חז"ל, כמובן נח להשאיר את זה עם גזיה"כ בלי כל הגיון, ועם כללים סודיים שקיבלו חז"ל איך קוראים את הקוד של התורה, די אם נזכיר את הרמב"ם שכל דבר שיש עליו מחלוקת בהכרח לא התקבל במסורת, וא"כ דרשות חז"ל שחלקם שנויים במחלוקת בהכרח לא באו בקבלה.

הרואה
הודעות: 2130
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: התיאוריות והפסוקים, וכל מה שבדרך...

הודעהעל ידי הרואה » ג' ינואר 22, 2019 2:51 pm

ישנו כתב:
הרואה כתב:וכמובן הכל לפשוטו של מקרא...

לגבי דרשות חז"ל, מאיפה ה"אין ספק" שחז"ל הבינו את ההיגיון בגזירה שווה וכלל ופרט?
יתכן שזה חק שהתורה נדרשת בו ותל"מ. שמעתי ממו"ר ר' נתן רוטמן ראיה לכך, שהרי בכל דברי חז"ל אין כמעט או בכלל פירכות על לימודים מסברות.

ספירת מילים בשביל מילה מנחה היא ניתוח ספרותי, היא כמובן לא פשט, דרכה מנסים להתחקות אחרי הפשט. כמה פשוט.
על דרשות חז"ל, כמובן נח להשאיר את זה עם גזיה"כ בלי כל הגיון, ועם כללים סודיים שקיבלו חז"ל איך קוראים את הקוד של התורה, די אם נזכיר את הרמב"ם שכל דבר שיש עליו מחלוקת בהכרח לא התקבל במסורת, וא"כ דרשות חז"ל שחלקם שנויים במחלוקת בהכרח לא באו בקבלה.

כמה פשוט... לי למשל זה לא פשוט. לא שאני שולל לגמרי את העיסוק בזה, אבל היד צריכה להיות מאד כבדה על ההדק כשעוסקים בדברי אלוקים חיים, וכמו בהלכה שאי אפשר לומר רעיונות פורחים בלי לדעת הרבה ובלי שימוש ת"ח וכללי לוגיקה בסיסיים, כך גם במקרא. "פשוטו של מקרא" הוא כר פורה לרעיונות חסרי בסיס, וצריך מאד להזהר.

עצם המידות הבסיסיות אין עליהם מחלוקת אלא על גבולותיהם (כמו כלל ופרט או ריבוי ומיעוט, ואם אומרים דיו או לא), וכמו לומר שהמשנה לא באה בקבלה כי יש בה מחלוקות.
הכללים הם לא סודיים בכלל ועיקריהם גלויים לנו בכל הש"ס, רק אם חז"ל כבר נחלקו בגבולותיהם מי יאמר זיכיתי ליבי לבוא ולדרוש בביטחון שקל וחומר שלו אכן תקף, וברור שנתמעטו הדעות ואין לנו היום ידיעה בגבולות המדוייקים, כי הרי בקלות כאצבע בקירא אפשר להפך הדרשות.

אבק פורח
הודעות: 435
הצטרף: א' מאי 26, 2013 1:01 am

Re: התיאוריות והפסוקים, וכל מה שבדרך...

הודעהעל ידי אבק פורח » ג' ינואר 22, 2019 2:56 pm

ישנו כתב:על דרשות חז"ל, כמובן נח להשאיר את זה עם גזיה"כ בלי כל הגיון, ועם כללים סודיים שקיבלו חז"ל איך קוראים את הקוד של התורה, די אם נזכיר את הרמב"ם שכל דבר שיש עליו מחלוקת בהכרח לא התקבל במסורת, וא"כ דרשות חז"ל שחלקם שנויים במחלוקת בהכרח לא באו בקבלה.
שיהיה ברור. אתה מפקפק בכך שי"ג מידות שהתורה נדרשת בהם נתקבלו מסיני?!?

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: התיאוריות והפסוקים, וכל מה שבדרך...

הודעהעל ידי ישנו » ג' ינואר 22, 2019 2:57 pm

אבק פורח כתב:
ישנו כתב:על דרשות חז"ל, כמובן נח להשאיר את זה עם גזיה"כ בלי כל הגיון, ועם כללים סודיים שקיבלו חז"ל איך קוראים את הקוד של התורה, די אם נזכיר את הרמב"ם שכל דבר שיש עליו מחלוקת בהכרח לא התקבל במסורת, וא"כ דרשות חז"ל שחלקם שנויים במחלוקת בהכרח לא באו בקבלה.
שיהיה ברור. אתה מפקפק בכך שי"ג מידות שהתורה נדרשת בהם נתקבלו מסיני??

מי אמר שיש י"ג, יש מח' אם יש ז' מידות, או י"ג, או ל"ב.
אם לא שתפרש שאין כאן באמת מחלוקת, וכיוונו לדברים אחרים, אז לדעת הרמב"ם בע"כ שלא התקבלו בסיני.

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: התיאוריות והפסוקים, וכל מה שבדרך...

הודעהעל ידי ישנו » ג' ינואר 22, 2019 2:59 pm

הרואה כתב:
ישנו כתב:
הרואה כתב:וכמובן הכל לפשוטו של מקרא...

לגבי דרשות חז"ל, מאיפה ה"אין ספק" שחז"ל הבינו את ההיגיון בגזירה שווה וכלל ופרט?
יתכן שזה חק שהתורה נדרשת בו ותל"מ. שמעתי ממו"ר ר' נתן רוטמן ראיה לכך, שהרי בכל דברי חז"ל אין כמעט או בכלל פירכות על לימודים מסברות.

ספירת מילים בשביל מילה מנחה היא ניתוח ספרותי, היא כמובן לא פשט, דרכה מנסים להתחקות אחרי הפשט. כמה פשוט.
על דרשות חז"ל, כמובן נח להשאיר את זה עם גזיה"כ בלי כל הגיון, ועם כללים סודיים שקיבלו חז"ל איך קוראים את הקוד של התורה, די אם נזכיר את הרמב"ם שכל דבר שיש עליו מחלוקת בהכרח לא התקבל במסורת, וא"כ דרשות חז"ל שחלקם שנויים במחלוקת בהכרח לא באו בקבלה.

כמה פשוט... לי למשל זה לא פשוט. לא שאני שולל לגמרי את העיסוק בזה, אבל היד צריכה להיות מאד כבדה על ההדק כשעוסקים בדברי אלוקים חיים, וכמו בהלכה שאי אפשר לומר רעיונות פורחים בלי לדעת הרבה ובלי שימוש ת"ח וכללי לוגיקה בסיסיים, כך גם במקרא. "פשוטו של מקרא" הוא כר פורה לרעיונות חסרי בסיס, וצריך מאד להזהר.

עצם המידות הבסיסיות אין עליהם מחלוקת אלא על גבולותיהם (כמו כלל ופרט או ריבוי ומיעוט, ואם אומרים דיו או לא), וכמו לומר שהמשנה לא באה בקבלה כי יש בה מחלוקות.
הכללים הם לא סודיים בכלל ועיקריהם גלויים לנו בכל הש"ס, רק אם חז"ל כבר נחלקו בגבולותיהם מי יאמר זיכיתי ליבי לבוא ולדרוש בביטחון שקל וחומר שלו אכן תקף, וברור שנתמעטו הדעות ואין לנו היום ידיעה בגבולות המדוייקים, כי הרי בקלות כאצבע בקירא אפשר להפך הדרשות.

מה שכתבתי כמה פשוט כוונתי ללעג על כך שהם קרואים לזה פשוטו של מקרא, והם ממציאים כללים, כאשר הכללים של הקריאה הם לא 'פשט', אלא דרכים איך להגיע לפשט, והפשוטו של מקרא הוא הפשט שנאמר לאחר מכן ולא עצם הקריאה. (לא כתבתי מי הוא הראוי לעסוק בכך, והאם יש ת"ח בימינו שאפשר בכלל לעשות אצלו שימוש בלימוד המקרא, אלא רק על עצם הרעיון של כללי קריאה ספרותית, ושזה לא סותר כלך שזה נקרא פשט).

המחלוקות הם (לכאו') האם יש ז' י"ג או ל"ב כללים.

שום בעל בכי
הודעות: 90
הצטרף: א' מאי 06, 2018 11:35 pm

Re: התיאוריות והפסוקים, וכל מה שבדרך...

הודעהעל ידי שום בעל בכי » ג' ינואר 22, 2019 3:02 pm

הרב ישנו, ומה דעתך על מי שיציב כללים הגיוניים איך לדרוש מהפסוקים דרשות הלכתיות? נניח הוא יטען שהאיזכור (או אי האיזכור) של מילה מסויימת בפסוק הראשון בפרשה, מלמד אותנו את גדר הדין. זה עובר אצלך? או שהשטח פרוץ רק בעניני אמונות ודעות?

אבק פורח
הודעות: 435
הצטרף: א' מאי 26, 2013 1:01 am

Re: התיאוריות והפסוקים, וכל מה שבדרך...

הודעהעל ידי אבק פורח » ג' ינואר 22, 2019 3:04 pm

ישנו,
דברי הרמב"ם שכל מה שהוא הלמ"ס לא תיפול בו מחלוקת, כבר נשתברו עליהם קולמוסים וודאי שא"א להוציא מהם את המסקנה המשונה מן הדעת שהוצאת אתה.

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: התיאוריות והפסוקים, וכל מה שבדרך...

הודעהעל ידי ישנו » ג' ינואר 22, 2019 3:07 pm

שום בעל בכי כתב:הרב ישנו, ומה דעתך על מי שיציב כללים הגיוניים איך לדרוש מהפסוקים דרשות הלכתיות? נניח הוא יטען שהאיזכור (או אי האיזכור) של מילה מסויימת בפסוק הראשון בפרשה, מלמד אותנו את גדר הדין. זה עובר אצלך? או שהשטח פרוץ רק בעניני אמונות ודעות?

א. ומה תגיד על מי שילמד את התורה בלי כללים, וינסה להוציא מהם הלכה למעשה, זה עובר? ורק לימוד אמונות ודעות מהתורה אפשר ללמוד?
ב. אני לא מכיר בכלל את הלומדים/צורת הלימוד הזו של ספירת מילים, אבל כמדומני שאף אחד לא מוציא השקפה מספירת מילים, זה רק צורה להתעורר איך לקרוא את התורה, אם בסוף זה לא יובן מסברא וייראה פשט אף אחד לא יאמר שכך כתוב רק כי ספרו מילים, ולכן אין כאן שום 'כלל' מחייב, ואי אפשר להוציא ממנו שום דבר.

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: התיאוריות והפסוקים, וכל מה שבדרך...

הודעהעל ידי ישנו » ג' ינואר 22, 2019 3:08 pm

אבק פורח כתב:ישנו,
דברי הרמב"ם שכל מה שהוא הלמ"ס לא תיפול בו מחלוקת, כבר נשתברו עליהם קולמוסים וודאי שא"א להוציא מהם את המסקנה המשונה מן הדעת שהוצאת אתה.

אם נשתברו קולמוסים זה אומר שא"א להוציא כזו מסקנה?
הרמב"ם אומר ברור את דבריו, שכיוון שהמסורת היא ברורה, לא ייתכן שנשתכח שום דבר שבא בקבלה, וכל מה שיש עליו מחלוקת בהכרח הוא לא בקבלה.

אבק פורח
הודעות: 435
הצטרף: א' מאי 26, 2013 1:01 am

Re: התיאוריות והפסוקים, וכל מה שבדרך...

הודעהעל ידי אבק פורח » ג' ינואר 22, 2019 3:12 pm

הרמב"ם בהקדמה למשניות אומר ברור שי"ג מידות ניתנו בסיני!
והרעיון הזה שאפשר לקחת דבר אחד מוקשה יותר או פחות שנמצא בראשונים ולהפוך אותו לשיטה שתשבר את כל מה שמקובל ומפורסם בכל ישראל הוא רעיון נואל, במחילה. אם יש קושיות צריך לתרץ אותם, לא להחריב איתן את העולם.

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: התיאוריות והפסוקים, וכל מה שבדרך...

הודעהעל ידי ישנו » ג' ינואר 22, 2019 3:16 pm

אבק פורח כתב:הרמב"ם בהקדמה למשניות אומר ברור שי"ג מידות ניתנו בסיני!
והרעיון הזה שאפשר לקחת דבר אחד מוקשה יותר או פחות שנמצא בראשונים ולהפוך אותו לשיטה שתשבר את כל מה שמקובל ומפורסם בכל ישראל הוא רעיון נואל, במחילה. אם יש קושיות צריך לתרץ אותם, לא להחריב איתן את העולם.

במחילה מי החריב איתן את העולם,
אתה מניח שחז"ל לא מספיק גדולים, שאם הם מבינים מסברא איך אפשר לקרוא את התורה ולהוציא ממנה הלכה זה כנראה לא מספיק בעל ערך.
ומה "מקובל בעם ישראל" בעניין הזה, בעם ישראל מקובל שכל דברי חז"ל אמת, גם דברים שאמרו מסברתם, ולא צריך בשביל זה להמציא שהכללים האלו ניתנו מסיני.
אולי באמת כך מקובל אינני יודע (באמת), אבל אני לא רואה בזה כזה נושא עקרוני, כי זה אמיתי גם אם חז"ל הבינו את זה מדעתם.

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: התיאוריות והפסוקים, וכל מה שבדרך...

הודעהעל ידי ישנו » ג' ינואר 22, 2019 3:20 pm

ובדברי הרמב"ם האריכו מכאן ואילך

אבק פורח
הודעות: 435
הצטרף: א' מאי 26, 2013 1:01 am

Re: התיאוריות והפסוקים, וכל מה שבדרך...

הודעהעל ידי אבק פורח » ג' ינואר 22, 2019 3:25 pm

ישנו כתב:
אבק פורח כתב:הרמב"ם בהקדמה למשניות אומר ברור שי"ג מידות ניתנו בסיני!
והרעיון הזה שאפשר לקחת דבר אחד מוקשה יותר או פחות שנמצא בראשונים ולהפוך אותו לשיטה שתשבר את כל מה שמקובל ומפורסם בכל ישראל הוא רעיון נואל, במחילה. אם יש קושיות צריך לתרץ אותם, לא להחריב איתן את העולם.

במחילה מי החריב איתן את העולם,
אתה מניח שחז"ל לא מספיק גדולים, שאם הם מבינים מסברא איך אפשר לקרוא את התורה ולהוציא ממנה הלכה זה כנראה לא מספיק בעל ערך.
ומה "מקובל בעם ישראל" בעניין הזה, בעם ישראל מקובל שכל דברי חז"ל אמת, גם דברים שאמרו מסברתם, ולא צריך בשביל זה להמציא שהכללים האלו ניתנו מסיני.
אולי באמת כך מקובל אינני יודע (באמת), אבל אני לא רואה בזה כזה נושא עקרוני, כי זה אמיתי גם אם חז"ל הבינו את זה מדעתם.
זה לא עניין של גדולים יותר ופחות אלא של נתינת התורה שבעל פה מסיני.
ויודגש, הרמב"ם כותב במפורש שהמידות נתקבלו מסיני. כנראה הוא חשב שחז"ל לא היו מספיק גדולים כדי להמציא את זה, אולי זה כי הוא לא הכיר חלק מתלמידי הגר"ל מינצברג.

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: התיאוריות והפסוקים, וכל מה שבדרך...

הודעהעל ידי ישנו » ג' ינואר 22, 2019 3:30 pm

למה החלטת שזה קשור לתורה שבע"פ, הרי בל"ה יש הסוברים שהדרשות לא חידשו את ההלכה, אלא רק באו לסמוך את ההלכה הקיימת למקרא, וההלכה באה בקבלה, כך שלדעתם וודאי שהדרשות לא כ"כ משמעותיות בשביל תורה שבע"פ.
והתורה שבע"פ שניתנה מסיני - לדעת הרמב"ם זה גופא הזלזול, לומר שתורה שבע"פ ניתנה בסיני ונפלו בה שיבושים.

נראה לך שהרמב"ם אומר שזה ניתן מסיני כי הוא חשב שחז"ל לא מספיק גדולים כדי לחדש את זה מדעתם????
אני מבין שיש לך איזה שהוא כלי מדידה לגדולתם של חז"ל, וזה מעבר לכוחותיהם, אשמח לשמוע ממך איזה עוד דברים חז"ל היו קטנים מידי כדי לחדש.

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: התיאוריות והפסוקים, וכל מה שבדרך...

הודעהעל ידי ישנו » ג' ינואר 22, 2019 3:36 pm

על גוף העניין של י"ג מידות שהתורה נדרשת צריך רק להעיר שצודק הרב א"ף, והרמב"ם כותב במפורש שהכללים ניתנו בסיני, וטעיתי בעניין זה, (וצ"ל שלמד שאין מחלוקת על הכללים, והז' י"ג ול"ב זה הרחבה של אותם כללים, ולא מחלוקת).


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 55 אורחים