מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"והגדת לבנך" או והגדת לאביך

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
יונת אלם
הודעות: 386
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 1:58 pm

"והגדת לבנך" או והגדת לאביך

הודעהעל ידי יונת אלם » ג' אפריל 16, 2019 4:13 pm

ישנה בעיה שמציקה מזה כמה וכמה שנים, ובשנים האחרונות כבר אנשי דעת וחינוך מדברים עליה בקול והיא קיום המצוה של סיפור יציאת מצרים כהלכתו. האם הקיום הוא ב"והגדת לבנך" שכל אב יאמר לבניו ויספר להם ביציאת מצרים או שהבנים יביאו מחברות של וורטלאך ופרפראות וגימטריאות שהם לא מכלל הסיפור אלא קשורים למימרות ההגדה וכך יתמשך ליל הסדר...
מהי צורת ההנהגה הראויה? מה דעת חכמי ורבני דכאן שליט"א?

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: "והגדת לבנך" או והגדת לאביך

הודעהעל ידי ישא ברכה » ג' אפריל 16, 2019 6:22 pm

מה הספק, ברור שהאבא צריך לספר את עיקר הסיפור.
הילד מגיע מצויד בכמה ווארטים שאינם עיקר הענין אלא פרפראות.

הנקודה החשובה יותר היא לאבא שצריך לשים לב לספר לילדיו את סיפור יציאת מצרים, ללמוד את ההגדה כפשוטה, (כפי שעשו הראשונים) שזה העיקר ולתבל בטפל אלו הווראטים למינהם, שאינם ע"ד הפשט.
נערך לאחרונה על ידי ישא ברכה ב ג' אפריל 16, 2019 9:27 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: "והגדת לבנך" או והגדת לאביך

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' אפריל 16, 2019 7:01 pm

כדאי להבדיל בין ווארטים שונים. אכן יש ווארטים שהם פרפראות בעלמא, אבל אם עוסקים בתוכנו של היום ובתוכנה של היציאה מעבדות לחירות, מה הפירוש "נגלה עליהם מלך מלכי המלכים", מהי "מצרים" שבכל דור ודור וכו', אין זה טפל אלא העיקר (כמובן הכל לפי ערך המסובים), ואדרבה, העוסק רק בשאלה היכן בדיוק גירד הגב לפרעה במכת שחין הוא לענ"ד העוסק בטפל.

שעת הכושר
הודעות: 240
הצטרף: ה' יוני 08, 2017 11:36 pm

Re: "והגדת לבנך" או והגדת לאביך

הודעהעל ידי שעת הכושר » ג' אפריל 16, 2019 8:30 pm

ישא ברכה כתב:ללמוד את ההגדה כפשוטה, (כפי שעשו הראשונים) שזה העיקר
לאפוקי מי? איך שעשו האחרונים זה לא טוב? מה הם באמת עשו?

אז מה לדעתך. מי שישב בסדר וקרא את ההגדה, ותיבל כל קטע בביאורים מהאחרונים, משהו מהנתיבות, וקצת מהחת"ס, פרפרת של ר' אייזיק חבר, ועוד הרגש של השפ"א, וכן הלאה. כך הלך וקרא כל קטע וקטע, מסובין בבני ברק, רבבה כצמח השדה, אשר גאלנו, כולם שוים לטובה בביאורים נפלאים של האחרונים, בלי הראשונים. אתה חושב שהוא פספס את כל הענין? אם לא תיאור הגרד של פרעה, או לאידך גיסא ביאור בומבסטי "מהו המסר העיקרי של יציאת מצרים", זה לא שווה? ואיך עובר אצלך ההלכה שבלימוד הלכות הפסח מקיימים ג"כ את מצוות הסיפור?

אתה שואל מה דעתי בענין הזה? אומר לך. אין בזה כללים, כל אחד כפי נטיית ליבו מאריך היכן שמאריך ומקצר היכן שמקצר. הבסיס הוא [כפי הנראה] מה שכתוב בהגדה, דהיינו השתלשלות המאורעות בקצרה, לימוד הפסוקים הקשורים בנושא, עם דרשות חז"ל המבארות אותם (בדרך דרש דייקא, וצ"ע), ומכאן ואילך ירחיב אדם כפי שירחיב. ואל לו לאף אדם לקבוע ולעצב תבנית מרובעת שכולם חייבים לשבת בתוכה. ואפילו אם יעטר את תבניתו המצומצמת בכתר ההילה של 'הגדה כפשוטה'. ראיה לדבר, צא ולמד כמה אלפי פירושי הגדות נתחברו במשך הדורות, כאשר בכלל אין שם מוסכמה גורפת לנסות להיות הכי "כפשוטה" שאפשר, אדרבה.

[אגב, אם כבודו היה אחראי לנסח את ההגדה, האם כל הקטעים המופיעים בנוסחתינו היו מופיעים ג"כ? נניח מעשה בבני ברק, או התשובה לחכם? ודוק היטב.]

ומכאן אתה למד, כמה יפה הדבר לפני המקום לראות את עמו ישראל יושבים בליל הפסח ומאריכים בסיפור יציאת מצרים, זה אומר בכה וזה אומר בכה, זה מושך ימין וזה שמאל. המאורעות, משמעותן, בדרך פשט, ודרש, והצירופים היוצאים מהם, והלימודים המוסריים המתבקשים מהם, והגמטריאות הנרמזות שם, וההלכות שהתיילדו מהם, והחקירות שהתווספו עליהם, כל דור כסגנונו, כל עדה כחינוכה, כל יהודי כפי הלך רוחו וכפי מה שהורגל בבית אבא. זה מושך לשמחה וזה לאהבה, זה ליראה וזה להתבוננות, אחד מוסרי ומשנהו חסידי, משפחה זורמת ומשפחה כבידה, ישיבישער או בעלבת, ואפילו אם חס ושלום מישהו יאמר כמה וורטים רח"ל.

(למען האמת, אני בעצמי לומד את ההגדה כפשוטה ממש, עוד יותר פשוט ממה שאתה מעלה בדעתך. אבל חס לי המתקפה הזאת על מה שנוהגים רבים וטובים).

ושנזכה לאכול מן הפסחים ומן הזבחים בס"ד.

עושה חדשות
הודעות: 12621
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: "והגדת לבנך" או והגדת לאביך

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אפריל 16, 2019 10:25 pm

חוט שני להגרנ''ק.png
חוט שני להגרנ''ק.png (12.83 KiB) נצפה 4179 פעמים


רבי משה סולובייציק.png
רבי משה סולובייציק.png (29.75 KiB) נצפה 4179 פעמים

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: "והגדת לבנך" או והגדת לאביך

הודעהעל ידי דרומי » ג' אפריל 16, 2019 11:14 pm

מפורש הדבר בהגדה - כל המרבה לספר ביציאת מצרים הרי זה משובח!

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: "והגדת לבנך" או והגדת לאביך

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אפריל 16, 2019 11:21 pm

ורבים וטובים, ומהם אדמורי"ם גדולים וקדושים נהגו לצאת ידי חובת 'כל המרבה' בקריאת ההגדה 100 % טבעי, ללא שום תוספות, ומפי השמועה דהכי סבר הגר"ח קניבסקי שליט"א שהריבוי היינו קריאת ההגדה.
דבר אחד ברור, בכל הפולמוס על הדרך הנכונה ביותר, לא מדובר כאן על 'קיום' כראוי אלא על הידור ושבח, ולכך אין כאן שום תפיסה על כת הקודמין. ופשוט.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: "והגדת לבנך" או והגדת לאביך

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' אפריל 18, 2019 7:15 am

בקשוני להכניס:

קבלתי מחכם אחד:

אם אתה שואל אותי מה תגובתי - הרי אני מפרט אותה:

א. ודאי וודאי שצריך לעורר התרגשות בלילה הגדול הזה, אם על ידי הבאת דברי ה"שפת אמת", או על ידי הבאת דברי כל מפרש אחר.
ב. ודאי אין צריך תבנית "מרובעת" לסדר, אלא כל אחד עושה כהבנתו.
ג. ודאי שניתן לבאר על פי האחרונים, ולא רק על פי הראשונים.
ד. התורה אומרת שהמצוה היא לספר ביציאת מצרים, וההגדה אומרת שצריך להאריך בסיפור יציאת מצרים, והפוסקים כתבו שהכוונה כפשוטה: לספר, ולא לפלפל.

מי שבלי הפלפולים ירגיש חיסרון אולי ניתן להקל לו. אבל צריך לזכור שהמצוה היא לספר, ובעיקר לספר לבנים הקטנים, והם בדרך כלל אינם מבינים פלפולים.

אם יושבים רק תלמידי חכמים הדבר יכול להיות שונה, ואחרי הסיפור ניתן גם לפלפל.

יונת אלם
הודעות: 386
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 1:58 pm

Re: "והגדת לבנך" או והגדת לאביך

הודעהעל ידי יונת אלם » ה' אפריל 18, 2019 9:59 am

רק שאלה: מעשה בר"ע וכו' שהיו יושבין "ומספרים" ביצאת מצרים כל הלילה עד שבאו ואומרים להם הגיע זמן ק"ש. לא כתוב שפלפלו בהל' הפסח אלא "מספרים" פשוטו כמשמעו

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: "והגדת לבנך" או והגדת לאביך

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אפריל 18, 2019 10:51 am

יונת אלם כתב:רק שאלה: מעשה בר"ע וכו' שהיו יושבין "ומספרים" ביצאת מצרים כל הלילה עד שבאו ואומרים להם הגיע זמן ק"ש. לא כתוב שפלפלו בהל' הפסח אלא "מספרים" פשוטו כמשמעו

בלשון חז"ל, מספרים = משוחחים.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: "והגדת לבנך" או והגדת לאביך

הודעהעל ידי חיימשה » ה' אפריל 18, 2019 11:08 am

סגי נהור כתב:
יונת אלם כתב:רק שאלה: מעשה בר"ע וכו' שהיו יושבין "ומספרים" ביצאת מצרים כל הלילה עד שבאו ואומרים להם הגיע זמן ק"ש. לא כתוב שפלפלו בהל' הפסח אלא "מספרים" פשוטו כמשמעו

בלשון חז"ל, מספרים = משוחחים.

ולדעתך הכוונה היא שהם 'שוחחו' בהלכות קרבן פסח?

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: "והגדת לבנך" או והגדת לאביך

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אפריל 18, 2019 11:23 am

חיימשה כתב:
סגי נהור כתב:
יונת אלם כתב:רק שאלה: מעשה בר"ע וכו' שהיו יושבין "ומספרים" ביצאת מצרים כל הלילה עד שבאו ואומרים להם הגיע זמן ק"ש. לא כתוב שפלפלו בהל' הפסח אלא "מספרים" פשוטו כמשמעו

בלשון חז"ל, מספרים = משוחחים.

ולדעתך הכוונה היא שהם 'שוחחו' בהלכות קרבן פסח?

דעתי לא רלוונטית להערה הלשונית על משמעות התיבה ועל מה שניתן או לא ניתן להוכיח ממנה.
דוברי העברית טועים לפעמים כשמשליכים משמעות עכשווית על לשונות מן המקורות, וזו רק עוד דוגמא לכך.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: "והגדת לבנך" או והגדת לאביך

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אפריל 18, 2019 1:21 pm

יונת אלם כתב:רק שאלה: מעשה בר"ע וכו' שהיו יושבין "ומספרים" ביצאת מצרים כל הלילה עד שבאו ואומרים להם הגיע זמן ק"ש. לא כתוב שפלפלו בהל' הפסח אלא "מספרים" פשוטו כמשמעו

מביאורי הרבי מליובאוויטש להגש"פ:
וראה תוספתא ספ"י דפסחים מעשה כעין זו בר"ג בלוד שעסקו בהלכות הפסח כל הלילה כו'

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: "והגדת לבנך" או והגדת לאביך

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' אפריל 18, 2019 6:32 pm

עזריאל ברגר כתב:מביאורי הרבי מליובאוויטש להגש"פ:
וראה תוספתא ספ"י דפסחים מעשה כעין זו בר"ג בלוד שעסקו בהלכות הפסח כל הלילה כו'

ובהמשך דבריו שם:
בבני ברק. שם עיר (יהושע יט, מה). וי"ל דמזכיר שם העיר שעי"ז מובן הסדר שמונה אותם וכנ"ל. - ובתוספתא, הנ"ל מזכיר שהי' בלוד. וי"ל - להשמיענו שאף שהי' בלוד, וא"כ לא הי' קרבן פסח אז, בכ"ז עסקו בהלכות הפסח כל הלילה.

כל אותו הלילה. גם ר"א וראב"ע אף דס"ל (מכילתא ס"פ בא ופסחים ק"כ, ב) דאכילת הפסח הוא רק עד חצות. וראה אמרי שפר שהאריך. במכילתא ס"פ בא: ר' אליעזר אומר ... צריכין לעסוק בהל' פסח עד חצות.

ראש
הודעות: 344
הצטרף: ו' אפריל 17, 2015 9:43 am

Re: "והגדת לבנך" או והגדת לאביך

הודעהעל ידי ראש » א' אפריל 21, 2019 12:06 pm

יונת אלם כתב:ישנה בעיה שמציקה מזה כמה וכמה שנים, ובשנים האחרונות כבר אנשי דעת וחינוך מדברים עליה בקול והיא קיום המצוה של סיפור יציאת מצרים כהלכתו. האם הקיום הוא ב"והגדת לבנך" שכל אב יאמר לבניו ויספר להם ביציאת מצרים או שהבנים יביאו מחברות של וורטלאך ופרפראות וגימטריאות שהם לא מכלל הסיפור אלא קשורים למימרות ההגדה וכך יתמשך ליל הסדר...
מהי צורת ההנהגה הראויה? מה דעת חכמי ורבני דכאן שליט"א?

דבר זה מאוד הפריע לי שנים.
עד שמצאתי את הפיתרון. כיום אני אומר לבני ובנותי שכל אחד בוחר שני ווארטים בלבד שיאמר בליל הסדר.
את השאר אני מעודד לומר במשך כל חול המועד.
אין לכם מושג כמה זה בריא.
אצל הרבה אנשים הפסח מתחיל וגם נגמר בליל הסדר. בחול המועד אין להם מה לומר...
וככה הילדים שלי אומרים דברי תורה בכל סעודה של חול המועד.

בינוני
הודעות: 693
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: "והגדת לבנך" או והגדת לאביך

הודעהעל ידי בינוני » א' אפריל 21, 2019 12:40 pm

רש"י פרשת בא
"והגדת לבנך... בדברי אגדה המושכין את הלב".
סידור רש"י סימן שצב
"שנאמר והגדת לבנך, דרוש לו באגדה ופרסם לו הנס".


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 92 אורחים