מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מעשה ה'מקלל' בה' אייר

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
עתניאל בן קנז
הודעות: 2250
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

מעשה ה'מקלל' בה' אייר

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » א' מאי 12, 2019 7:47 pm

בעקבות הנאמר כאן:
viewtopic.php?f=7&t=45608&p=542933&hilit=%D7%9E%D7%92%D7%93%D7%A3#p542909
אודות אלו שקראו פרשת המגדף, ביום העצמאות

נזכרתי איזה סיפור, ובנוסף רעיון נחמד ששמעתי מת"ח א' (אולי כבר הובא כאן בפורום).

א. פעם אמר האדמו"ר מסאטמר (בעקבות שאלה/קנטור שנשאל), שבפרשת אמור מופיעים כל המועדות. ומובא בקדמונים, שאף המועדות שניתוספו לאחר קבלת התורה מרומזות שם. [חנוכה בפרשת המנורה, ופורים/משתה ושמחה - בפרשת לחם הפנים].
והוסיף הרב מסאטמר, שאף יום אידם - יום העצמאות, מרומז בפרשת המגדף שבעקבותיה.

ב. וחישב ת"ח א', שעל פי דברי חז"ל אכן מעשה דהמגדף היה בה' אייר!

שכן מובא בחז"ל- מצוטט ברש"י שם "ויצא בן אשה ישראלית - מהיכן יצא, רבי לוי אומר מעולמו יצא. רבי ברכיה אומר מפרשה שלמעלה יצא. לגלג ואמר ביום השבת יערכנו, דרך המלך לאכול פת חמה בכל יום, או שמא פת צוננת של תשעה ימים, בתמיה. ומתניתא אמרה מבית דינו של משה יצא מחוייב. בא ליטע אהלו בתוך מחנה דן, אמרו לו מה טיבך לכאן, אמר להם מבני דן אני. אמרו לו (במדבר ב) איש על דגלו באותות לבית אבותם כתיב. נכנס לבית דינו של משה ויצא מחוייב, עמד וגדף"

הרי לנו, שמעשה דמגדף היה בסמוך לחלוקת השבטים לדגלים, והיה זה בשבת - שכן לגלג על לחם הפנים.
והשבת הראשונה לאחר חלוקת הדגלים, שהיה בא' אייר שנה שניה כמובא בריש במדבר, היה ביום ה' אייר.
שהרי אמרו חז"ל שראש חודש ניסן דשנה שניה היה ביום ראשון - ואותו היום נטל עשר עטרות.
נמצא ראש חודש אייר ביום שלישי.
וה' אייר בשבת קודש.
והוא פלאי ונחמד.

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: מעשה ה'מקלל' בה' אייר

הודעהעל ידי דמשק » א' מאי 12, 2019 8:13 pm


דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מעשה ה'מקלל' בה' אייר

הודעהעל ידי דרומי » א' מאי 12, 2019 8:52 pm

הווארט יכול להיות יפה בלי קשר, כדי להסביר את הקשר בין פרשת אמור לתאריך - שזה חל בכמה שנים בסמיכות.

אלא שלעצם הענין יש מבוכה רבה, שהרי רש"י בפ' שלח כותב שהמקושש היה בשבת השניה לאחר מ"ת, ולא הספיקו ישראל לשמור שבת אחת עד שבא זה וחיללה כו' וכבר האריכו במפרשים

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מעשה ה'מקלל' בה' אייר

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מאי 12, 2019 9:51 pm

דרומי כתב:הווארט יכול להיות יפה בלי קשר, כדי להסביר את הקשר בין פרשת אמור לתאריך - שזה חל בכמה שנים בסמיכות.

אלא שלעצם הענין יש מבוכה רבה, שהרי רש"י בפ' שלח כותב שהמקושש היה בשבת השניה לאחר מ"ת, ולא הספיקו ישראל לשמור שבת אחת עד שבא זה וחיללה כו' וכבר האריכו במפרשים

ברור שיש בזה מחלוקת.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

R סאמטמר מהי?

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' מאי 13, 2019 12:17 am

שמעתי פעם מעשה, שהאדמו''ר מסאטמער דיבר התעוררות על 'חטא הידוע' ואמר אחד לחבירו מה זה חטא הידוע?.. ואמר לו נו פשיטא, הציונות!..
צריך קצת פורפוציות. כל מה שידוע מסאטמאר זה רק בהתנגדות לציונות?!
אני לא מדבר חלילה מהרב'ה עצמו שהיה אוהב ישראל כידוע מעשים לאלפים, אלא מה היא ה'מורשת' הסטמראית??

עתניאל בן קנז
הודעות: 2250
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: מעשה ה'מקלל' בה' אייר

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' מאי 13, 2019 6:53 pm

דרומי כתב:הווארט יכול להיות יפה בלי קשר, כדי להסביר את הקשר בין פרשת אמור לתאריך - שזה חל בכמה שנים בסמיכות.

אלא שלעצם הענין יש מבוכה רבה, שהרי רש"י בפ' שלח כותב שהמקושש היה בשבת השניה לאחר מ"ת, ולא הספיקו ישראל לשמור שבת אחת עד שבא זה וחיללה כו' וכבר האריכו במפרשים

דומני שמעכ"ת החליף בין ה'מקושש' לבין ה'מקלל'- המדובר כאן.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2250
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: מעשה ה'מקלל' בה' אייר

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' מאי 13, 2019 7:29 pm

עתניאל בן קנז כתב:
דרומי כתב:הווארט יכול להיות יפה בלי קשר, כדי להסביר את הקשר בין פרשת אמור לתאריך - שזה חל בכמה שנים בסמיכות.

אלא שלעצם הענין יש מבוכה רבה, שהרי רש"י בפ' שלח כותב שהמקושש היה בשבת השניה לאחר מ"ת, ולא הספיקו ישראל לשמור שבת אחת עד שבא זה וחיללה כו' וכבר האריכו במפרשים

דומני שמעכ"ת החליף בין ה'מקושש' לבין ה'מקלל'- המדובר כאן.

הערוני בצדק שכוונתי הכותב היה לדברי רש"י (ויקרא כד, יב), שהמקושש והמגדף היו בפרק אחד.
שאם נשלב את כל דברי רש"י יחדיו אין הדברים תואמים.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: מעשה ה'מקלל' בה' אייר

הודעהעל ידי בקרו טלה » ב' מאי 13, 2019 8:39 pm

דרומי כתב:אלא שלעצם הענין יש מבוכה רבה, שהרי רש"י בפ' שלח כותב שהמקושש היה בשבת השניה לאחר מ"ת, ולא הספיקו ישראל לשמור שבת אחת עד שבא זה וחיללה כו' וכבר האריכו במפרשים

בקשוני להעלות
קבצים מצורפים
מקושש ומגדף.docx
(17.72 KiB) הורד 147 פעמים

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: מעשה ה'מקלל' בה' אייר

הודעהעל ידי בתבונה » ג' מאי 14, 2019 2:27 am

עתניאל בן קנז כתב:חישב ת"ח א', שעל פי דברי חז"ל אכן מעשה דהמגדף היה בה' אייר!
שכן מובא בחז"ל- מצוטט ברש"י שם "ויצא בן אשה ישראלית - מהיכן יצא, רבי לוי אומר מעולמו יצא. רבי ברכיה אומר מפרשה שלמעלה יצא. לגלג ואמר ביום השבת יערכנו, דרך המלך לאכול פת חמה בכל יום, או שמא פת צוננת של תשעה ימים, בתמיה. ומתניתא אמרה מבית דינו של משה יצא מחוייב. בא ליטע אהלו בתוך מחנה דן, אמרו לו מה טיבך לכאן, אמר להם מבני דן אני. אמרו לו (במדבר ב) איש על דגלו באותות לבית אבותם כתיב. נכנס לבית דינו של משה ויצא מחוייב, עמד וגדף"

הרי לנו, שמעשה דמגדף היה בסמוך לחלוקת השבטים לדגלים, והיה זה בשבת - שכן לגלג על לחם הפנים.
והשבת הראשונה לאחר חלוקת הדגלים, שהיה בא' אייר שנה שניה כמובא בריש במדבר, היה ביום ה' אייר.
שהרי אמרו חז"ל שראש חודש ניסן דשנה שניה היה ביום ראשון - ואותו היום נטל עשר עטרות.
נמצא ראש חודש אייר ביום שלישי.
וה' אייר בשבת קודש.
והוא פלאי ונחמד.

1. אם ניסן היה חסר אז ר"ח אייר ביום ב' וה' היה יום ו'.
אמנם יש להוכיח למהלך זה שר"ח אייר לא היה ביום ב' שהרי בכ' אייר יצאו למסע ממדבר סיני ככתוב בבמדבר י יא-יב, ואם ר"ח אייר היה ביום ב' הרי שכ' היה בשבת, ולא נסעו בשבת עכ"פ אחר מתן תורה (שבת פ"ז), ואם ר"ח אייר היה ביום ג', אז כ' אייר יוצא לפי"ז ביום א'.
2. אמנם אליבא דאמת "מפרשה שלמעלה יצא לגלג ואמר ביום השבת יערכנו וכו'" הכוונה שלגלג על פרשה זו ואין הכוונה שנכנס לאוהל מועד, בעת עריכת לחם הפנים. (במקום שאסור לזר)
3. וכן זה מחלוקת רבי לוי ורבי ברכיה ובפשטות לא שניהם כאחד (וכבר הוכיחו פה שיש מחלוקת מתי זה היה).

פלוריש
הודעות: 2416
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: מעשה ה'מקלל' בה' אייר

הודעהעל ידי פלוריש » ד' מאי 15, 2019 9:51 am

לא הבנתי, הוורט דווקא מתנגד לדעת הרבי מסאטמר,
אם אמור להיות מועד כנגד המגדף, המשמעות היא שאותו יהודי היה חוטא ומגדף ובכל זאת קובעים חג.
נשמע לי דרשה ציונית למהדרין


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 202 אורחים