מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מפנקסו של אברך ליטאי

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי אבני גזית » א' מאי 26, 2019 9:30 am

בברכה המשולשת כתב:
(ומן ההגינות להזכיר שעצם השאלה על נסיעה למירון לא נוגעת אליי בפועל, בהיותי כהן)


זה בסדר, יבוא כבודו.

בלא"ה חלק גדול מהקהל לא מצליח להיכנס לפני ולפנים.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מאי 26, 2019 10:40 am

אבני גזית כתב:
בברכה המשולשת כתב:
(ומן ההגינות להזכיר שעצם השאלה על נסיעה למירון לא נוגעת אליי בפועל, בהיותי כהן)


זה בסדר, יבוא כבודו.

בלא"ה חלק גדול מהקהל לא מצליח להיכנס לפני ולפנים.


אני הקטן נמנה (בלנ"ד) על החוששים מכניסה לכל הר מירון.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' מאי 26, 2019 10:42 am

שמעתי פעם בשם אחד האדמורי"ם שהעובדה שהתורה אסרה על כהנים להיטמא למת מראה לנו שאין אצלם את העניין של השטתחות על קברים, ועל כן אין להם ליסוע לקברי צדיקים, גם בדרך היתר.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי חיימשה » א' מאי 26, 2019 10:46 am

אין כל ספק כי רשאי אדם לבטל תורה כדי לקיים מצוות תפילה ודבקות בהידור, וזהו מעשה ההר ביום הזה, גם לדברי השוטים שזהו 'יום שבדו מליבם',
לו יהי!
כמו כן יש לציין שרבים מהמתנגדים לעליה התייחסו למצב הקיים בדור הקודם כאשר רוב העולים היו מהמסורתיים והמכשולים היו רבים ועצומים, ולמרות זאת רבו המחייבים שעלו במסירות נפש כאשר הזמן שנדרש להקדיש לזה היה פי כמה וכמה.
ב''ה איכשר דרא, העלייה ברובה הגדול של שלומי אמוני ישראל לגווניהם, הזמן הנדרש התקצר למינימום, המכשולים כמעט ואינם, ומצב ההתעלות הרוחנית הוא פי כמה וכמה.
רואים שם חסידים לבושי שיראין עם אברכים מרופטי מגבעות רוקדים כתף אל כתף לרבבות, נוספים אליהם מיעוט נערי חרד''ל ומסורתיים אשר מתקנאים בקנאת סופרים ומצטרפים לשמחה יחד עם אלפי שוטרים וכבאים אשר מוזילים דמעה למראה המחזה הגדול.
גם היכלי תורה ותפילה הוקמו במקום ומלאים המה עד אפס מקום לאורך כל שעות היממה, כולל שיעורי תורה ברבים עם אוצר ספרים של ממש. אשרי דורנו שזכה, אשרי עין ראתה אלה.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי חיימשה » א' מאי 26, 2019 10:51 am

מקדש מלך כתב:שמעתי פעם בשם אחד האדמורי"ם שהעובדה שהתורה אסרה על כהנים להיטמא למת מראה לנו שאין אצלם את העניין של השטתחות על קברים, ועל כן אין להם ליסוע לקברי צדיקים, גם בדרך היתר.

בלי עיון כל הצורך, דומני שזה נסתר מהגמ' מדלגים היינו על ארונות של מתים וכו' כמו"כ ידוע שהכהן הגדול התפארת שלמה בנה בית מיוחד לכהנים אצל ציון הנועם אלימלך.

לא ידען
הודעות: 1093
הצטרף: ו' יוני 22, 2012 1:16 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי לא ידען » א' מאי 26, 2019 11:06 am

חיימשה כתב:אין כל ספק כי רשאי אדם לבטל תורה כדי לקיים מצוות תפילה ודבקות בהידור, וזהו מעשה ההר ביום הזה, גם לדברי השוטים שזהו 'יום שבדו מליבם',
לו יהי!
כמו כן יש לציין שרבים מהמתנגדים לעליה התייחסו למצב הקיים בדור הקודם כאשר רוב העולים היו מהמסורתיים והמכשולים היו רבים ועצומים, ולמרות זאת רבו המחייבים שעלו במסירות נפש כאשר הזמן שנדרש להקדיש לזה היה פי כמה וכמה.
ב''ה איכשר דרא, העלייה ברובה הגדול של שלומי אמוני ישראל לגווניהם, הזמן הנדרש התקצר למינימום, המכשולים כמעט ואינם, ומצב ההתעלות הרוחנית הוא פי כמה וכמה.
רואים שם חסידים לבושי שיראין עם אברכים מרופטי מגבעות רוקדים כתף אל כתף לרבבות, נוספים אליהם מיעוט נערי חרד''ל ומסורתיים אשר מתקנאים בקנאת סופרים ומצטרפים לשמחה יחד עם אלפי שוטרים וכבאים אשר מוזילים דמעה למראה המחזה הגדול.
גם היכלי תורה ותפילה הוקמו במקום ומלאים המה עד אפס מקום לאורך כל שעות היממה, כולל שיעורי תורה ברבים עם אוצר ספרים של ממש. אשרי דורנו שזכה, אשרי עין ראתה אלה.


כאן שורש הוויכוח ה'השקפתי' כביכול.
לפני קצת יותר מעשרים שנה, בערך עד לזמן שנסללה דרך המהדרין בידי הצדיקים ר' יצחק מאיר ספרנוביץ ורעיו שיחי', לא היה שייך להגיע להר. החגיגה הייתה בנופך מאוד מסורתי ועממי, מלבד חסידויות חשובות כבאיאן וזוויעהל, שאז מנו מאות משפחות בודדות, לא היה דריסת רגל לציבוריות חרדית אוטנטית, וודאי לא ישיבתית או חסידית.
ברוב הישיבות, בחור שנסע מהישיבה לל"ג בעומר במירון, הושלך מהישיבה, לא בגלל שביטל תורה, כפי שאומרים הליטאים בשנים האחרונות, ולא בגלל שזו 'כפירה' בהשגחת השי"ת כמו באשכול מעניין זה שלפננו... פשוט כי נסע למקום שרבתה בו הפריצות, שחיטת הכבשים..
די לראות את הסרטונים מהחגיגות בשנים הסמוכות להקמת המדינה, אז ביקרו בניו הצדיקים של האהבת ישראל מוויזניץ, ומלבדם, כמעט כל החוגגים בתערובת כמובן, אינם נראים כחרדים.
כך היה בכל השנים, שהחרדים היו מיעוט באווירה שם.
היום יש לנו הפריווילגיה לדון 'השקפתית' 'הלכתית' והאם יש שם התעלות וכו'.

קו ירוק
הודעות: 5795
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מאי 26, 2019 11:19 am

לא ידען. אלו הרהורי לבך. לא מה שראשי הישיבות הנחילו.
הם לא עסקו בענין דוקא ממבט של ת"ת ולא בביטולה (אף שברור שתחילת זמן זה קודש קדשים בישיבות).
היות וענין זה היה בעיניהם זניח וחסר חשיבות ביחס לדברים החשובים שביהדות, לכן זה לא תפס אצלם עסק, והרבה פחות מכך.

המראות שאתה רואה כיום זה הדור הבליין. זה עדיין נשאר לא נושא בקרב רבותינו ראשי הישיבות.

(ואת"ל תגובתי זאת היא גם מפנקסו של אברך ליטאי...)

מיני ומינך
הודעות: 431
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 4:16 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי מיני ומינך » א' מאי 26, 2019 11:23 am

-
נערך לאחרונה על ידי מיני ומינך ב א' מאי 26, 2019 12:01 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 5795
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מאי 26, 2019 11:30 am

ואודות ביקורת שנכתבה פה שבחורי ישיבות יוצאים להתאוור תחת מקומות קדושים:

נכון, וזה בסדר גמור. משום שזו נצרכת לאיורור. אבל ה'מקומות הקדושים' זו לא מעלה שנמצאת בפוקוס (מי שיש לו צרה ניחא, כמו שמצינו בכלב).
מי שנוסע סתם לאוירור שלא לצורך, הרי זה ככל ייצר הרע אחר. אבל מה הקשר להשתטחויות למיניהם.
רק אזכירך מה אמר הגה"צ רבי אריה פינקל זצ"ל, בסרטון המפורסם של קופת העיר לנסיעה ההיא לקבר הגר"א - המראיין במטוס שאול אותו למה ראש הישיבה נוסע - והוא עונה במאור הפנים היחודי שלו: למה נוסעים? מה הפירוש - קופת העיר צריכה כסף....

והנה תגובה מהגאון הצדיק רבי ברוך רוזנברג ראש הישיבה דסלובודקה - לזכרו תאוות נפש. רק לזכור את המבט המעיף עין אל היושב מולו תוך כדי שלא פסיק פומיה מגירסא יום ולילה לא ישבותו, viewtopic.php?f=51&t=45837#p546988
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב א' מאי 26, 2019 12:13 pm, נערך 7 פעמים בסך הכל.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי חיימשה » א' מאי 26, 2019 11:32 am

קו ירוק כתב:לא ידען. אלו הרהורי לבך. לא מה שראשי הישיבות הנחילו.
הם לא עסקו בענין דוקא ממבט של ת"ת ולא בביטולה (אף שברור שתחילת זמן זה קודש קדשים בישיבות).
היות וענין זה היה בעיניהם זניח וחסר חשיבות ביחס לדברים החשובים שביהדות, לכן זה לא תפס אצלם עסק, והרבה פחות מכך.

המראות שאתה רואה כיום זה הדור הבליין. זה עדיין נשאר לא נושא בקרב רבותינו ראשי הישיבות.

(ואת"ל תגובתי זאת היא גם מפנקסו של אברך ליטאי...)

מראות הדור הבליין נראים היטב בעל עת מצוא במשעולי הצפון והדרום, קבוצות של ע. מן המצוות, ללא ציצית ובביגוד מינימלי עושים לילות כימים, מוותרים על תפילות בציבור ועל צלם יהודי, כהכנה לפלצות של אלול ומהדרים שלושים יום לפניו ולפני פניו.
המהדרין אף מייבשים עצמם וחוזרים במסוק של יחידת חילוץ וזוכים ששמם ילך לפניהם, טוב שם טוב משמן טוב.

במירון רואים בני ישיבה ואברכים בכל הגילאים מעטרים עצמם בעטרת האמונה ומתדבקים באמונת אומן בד' ובמשה עבדו.

קו ירוק
הודעות: 5795
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מאי 26, 2019 11:34 am

התגובה שלפניך תסייע לך להבין, אף על ביקורתך זו המוצדקת כלפי היחס כמה צריך וכמה לא.
הו'יאמינו בה' וכו' אין לי כח להכנס. דרכנו לעולם לא יהיו מקבילות בנושא זה, ואני מודה לה' על כך.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי חיימשה » א' מאי 26, 2019 11:36 am

קו ירוק כתב:נכון, וזה בסדר גמור. משום שזו נצרכת לאיורור. אבל ה'מקומות הקדושים' זו לא מעלה שנמצאת בפוקוס (מי שיש לו צרה ניחא, כמו שמצינו בכלב).
מי שנוסע סתם לאירור שלא לצורך, הרי זה ככל ייצר הרע אחר. אבל מה הקשר להתשטחויות למיניהם.
רק אזכירך מה אמר הגה"צ רבי אריה פינקל זצ"ל, בסרטון המפורסם של קופת העיר לנסיעה ההיא לקבר הגר"א - המראיין במטוס שאול אותו למה ראש הישיבה נוסע - והוא עונה במאור הפנים היחודי שלו: למה נוסעים? מה הפירוש - קופת העיר צריכה כסף....

ואם א' כתב שטות ביחס לידיעת הש"ס, וזו לא רק שטות, שהלא הוא מפהא"מ - 'מפגר האמיתי' ... אז מה ?
את''ל זו התורה כולה על רגל אחת.
הכסף של קופת העיר מצדיק מחיקת כל קו אדום מהמסורת המקובלת, אבל כמיהתם של יהודים להשתתף במעמד האמונה הגדול זה נושא של ביטול תורה

קו ירוק
הודעות: 5795
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מאי 26, 2019 11:37 am

זו כל התורה שלך על רגל אחת?

ואגב הרבה קוננו על הטירוף של קופת העיר, ובכל אופן צדקה.. (אגב, כמדומה נהנים ממנה כל החוגים). בעיקר מה שרציתי לומר, שהוא לא ראה סום סיבה להתשטח על קברים מלבד שזה ירבה בצדקה! והוא אמר את האמת אף שהיא אולי מזיקה למטרה שלשמה הוא נסע, אבל זו האמת שיצאה מפיו... איש מהדור של פעם שהטירוף העכשוי לא עטף אותו.

מענין שמעמד האמונה הגדול של חג השבועות למשל, לא תופס כל כך הרבה מקום אצל רוב העולים המסורתיים מירונה... אף שביום זה מתעסקים עם קודשא בריך הוא, ואעפ"כ ..
גם 'אומן' זה מעמד האמונה הגדול... אע"פ שלא נראה לי שרצינות הימים הנוראים היא רצון המשתתפים.. רק אמונות טפילות שמא צדיק זה יושיע אותי בקשיש.. תשובה בזיל הזול, תשובה בסייל.. וזה כבר כע"ז אבל לא זה הנושא פה

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי חיימשה » א' מאי 26, 2019 12:13 pm

קו ירוק כתב:זו כל התורה שלך על רגל אחת?

ואגב הרבה קוננו על הטירוף של קופת העיר, ובכל אופן צדקה.. (אגב, כמדומה נהנים ממנה כל החוגים). בעיקר מה שרציתי לומר, שהוא לא ראה סום סיבה להתשטח על קברים מלבד שזה ירבה בצדקה! והוא אמר את האמת אף שהיא אולי מזיקה למטרה שלשמה הוא נסע, אבל זו האמת שיצאה מפיו... איש מהדור של פעם שהטירוף העכשוי לא עטף אותו.

מענין שמעמד האמונה הגדול של חג השבועות למשל, לא תופס כל כך הרבה מקום אצל רוב העולים המסורתיים מירונה... אף שביום זה מתעסקים עם קודשא בריך הוא, ואעפ"כ ..
גם 'אומן' זה מעמד האמונה הגדול... אע"פ שלא נראה לי שרצינות הימים הנוראים היא רצון המשתתפים.. רק אמונות טפילות שמא צדיק זה יושיע אותי בקשיש.. תשובה בזיל הזול, תשובה בסייל.. וזה כבר כע"ז אבל לא זה הנושא פה

ולא הושקע בבירור האמת מול קופת העיר אפילו אחוז אחד מהתעמולה הארסית נגד העלייה למירון... ומאי נפ''מ מי הנהנים להכא.
באומן שנינו לא היינו וקשה לי לדון, אבל זהו ציבור שונה לגמרי, ומסתמא גם בזה יש רבים מאד שליבם לשמים, ביניהם אלפי ליטאים שלא מבקשים ישועות ובקשישים, אלא פשוט בורחים מעצמם או מהאווירה החונקת בקהילתם.

קו ירוק
הודעות: 5795
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מאי 26, 2019 12:19 pm

אינני חושב שיש תעמולה ארסית נגד מירון.. אם זה מרגיש לך כך, אות כי יש צדק בדברים שכנגד..
אינני חושב שמישהו מאיים עלי לא בעד ולא נגד, כל המילים שבעולם לא יזיעו דעתי, כי אני יודע מה אני רוצה. ולמה מילותי שלי יזיעוך מדעתך.
אם טרחתי לכתוב פה, אף שאינני חושב שדעתו של מישהו מהכותבים תשתנה (ולכן מוזר לי הביטוי התעמולה) -
זה רק משום שהדור של היום חלש ומחפש בילויים, ו'מירון' זה אחד מהתופעות, ולכן אני כותב שמא יבא מי שראוי לו לפי דרך רבותיו להבין כמה דרכו נחותה ולהתעורר. זה הכל.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב א' מאי 26, 2019 12:43 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הפצת המעיינות
הודעות: 1229
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » א' מאי 26, 2019 12:25 pm

קו ירוק כתב:זה רק משום שהדור של היום חלש ומחפש בילויים, ו'מירון' זה אחד מהתופעות, ולכן אני כותב שמא יבא מי שראוי לו לפי דרך רבותיו להבין כמה דרכו נחותה ולהתעורר. זה הכל.

לדאבונינו פורים הוא עוד אחד

קו ירוק
הודעות: 5795
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מאי 26, 2019 12:29 pm

ארשה לעצמי לבקש ממך לבד להבין את החילוק.
אם נסעת עם הילדים לטיול כלשהוא בחול המועד - אז גם זה עוד אחד!

הפצת המעיינות
הודעות: 1229
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » א' מאי 26, 2019 12:32 pm

ההבדל בין טיול בחול המועד ובין מה שקורה ברחוב החרדי ביום הפורים כמרחק שבין יום טוב לבין Haloween

קו ירוק
הודעות: 5795
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מאי 26, 2019 12:34 pm

אתה סוטה מהנקודה.
חשבתי שמספיק רמז.

פורים יש לו מקור. ואם הוא לא מספיק מתנהג נכון, צריך לעורר ככל דברי תורה שצריכים חיזוק. וכך גם חול המועד (אישית מיום שעמדתי על דעתי, חול המועד הוא יום טוב לתורה ותעודה)
מירון לדידן אין לו מקור (לא קשור לאר"י ולאוה"ח כלום).
וזה ההבדל

מה זה Haloween

הפצת המעיינות
הודעות: 1229
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » א' מאי 26, 2019 12:39 pm

בפירוש לא נקודת האשכול אבל כשהזכירו פה ושם על לשם שמים אז אני נזכר מפורים שה"שמחה" הנהוגה אינה בגלל נס פורים כלל וכלל והוא מצטייר כחג גויי ואין פוצה פה
וזה לא עוזר שזה מן הדין וזה לא

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי דרומי » א' מאי 26, 2019 12:40 pm

יש בהחלט משהו יפה ב'עקשנות' הליטאית שלא להימשך בזרם ולהמשיך את הלימוד כמו שהיה נהוג עד כה. יש בכך מסר לתלמידים, כי אנחנו לא 'נגררים' אחר האופנה ומתמידים בלימוד גם כאשר אחרים לא לומדים משום מה.

ההשוואה לימים אחרים שבהם מקדמת דנא נהוג לתת חופש - היא קצת בגדר 'דמגוגיה', לענ"ד.

כל זה בתור הצדקה למנהג הישיבות, כמובן שאין בכוונתי למי שהופך את זה לתעמולה נגד הנסיעה, ח"ו. אני מדבר רק על מי שמורה לעצמו ולתלמידיו להמשיך ולנהוג כמו שהיה עד כה.

קרית מלך
הודעות: 1023
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי קרית מלך » א' מאי 26, 2019 12:40 pm

יש הסבר הגיוני מה כל כך מציק לכמה מהכותבים כאן בענין העליה למירון?
אם אינך רוצה לעלות מירונה יש מי שמנסה להכריח אותך?
מתרצים כל ענין אחר בק"נ טעמים העיקר "לחזק" את מסורת ההתנגדות לעלייה למירון, תמה תמה אקרא!
הרי הדבר ברור שיש מסורת של מאות שנים אודות העליה הזאת, איך ניתן להתעלם מדברי החת"ס שלמרות השגותיו ברור בדבריו שזהו מנהג עתיק יומין, איך ניתן להתעלם מדברי העטרת זקנים הכותב שזהו המנהג באר"י לעלות לציון הרשב"י בל"ג בעומר, ואיך פוטרים בהינף מקלדת את דברי האריז"ל בענין, וכי אין די בכך בכדי לכבד את הנוהגים כך?
[כנראה האמת היא שלבם חושק ונכסף גם לזכות ולהשתתף בהילולא דבר יוחאי, אלא שקבעון המסורת מונע זאת, ועל כך לבם אנסם להטיל דופי].

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי דרומי » א' מאי 26, 2019 12:46 pm

איני חושב שיש אדם אחד שפוי שסובר שמי שגר במירון, בצפת או בספסופה יש איזה 'ענין' שלא יעלה לציון רשב"י בל"ג בעומר.

השאלה היא כמובן למי שגר במרחק קצת יותר גדול והנסיעה עבורו היא טירחא הלוקחת זמן ממושך.

ובפירוש אין ראיה ש'מאות שנים' נוהגים ככה בכל תפוצות ישראל, כי רוב האשכנזים בכלל לא גרים בארץ מאות שנים אלא כשמונים שנה לכל היותר. והמציאות היא שבהרבה שנים רוב האשכנזים מירושלים ובני ברק לא באו.

קרית מלך
הודעות: 1023
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי קרית מלך » א' מאי 26, 2019 12:54 pm

דרומי כתב:איני חושב שיש אדם אחד שפוי שסובר שמי שגר במירון, בצפת או בספסופה יש איזה 'ענין' שלא יעלה לציון רשב"י בל"ג בעומר.

השאלה היא כמובן למי שגר במרחק קצת יותר גדול והנסיעה עבורו היא טירחא הלוקחת זמן ממושך.

ובפירוש אין ראיה ש'מאות שנים' נוהגים ככה בכל תפוצות ישראל, כי רוב האשכנזים בכלל לא גרים בארץ מאות שנים אלא כשמונים שנה לכל היותר. והמציאות היא שבהרבה שנים רוב האשכנזים מירושלים ובני ברק לא באו.


חילוק לא מובן.
א. האריז"ל עלה ממצרים. ב. האור החיים הק' הגיע מירושלים. ג. דברי החת"ס אינם מכוונים לאשכנזים? כמדומני שמדובר לפני מעט יותר משמונים שנה.

המנהג קיים מאות שנים זה ברור, כעת אולי תסביר מה ההבדל אם נהגו בו אשכנזים או ספרדים? הרי הנידון הוא אם יש מקור למנהג או כמו שכתבו כאן כמה [כנראה מתוך חסרון ידיעה...] שאין כל מקור למנהג זה.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי חיימשה » א' מאי 26, 2019 12:58 pm

דרומי כתב:יש בהחלט משהו יפה ב'עקשנות' הליטאית שלא להימשך בזרם ולהמשיך את הלימוד כמו שהיה נהוג עד כה. יש בכך מסר לתלמידים, כי אנחנו לא 'נגררים' אחר האופנה ומתמידים בלימוד גם כאשר אחרים לא לומדים משום מה.

ההשוואה לימים אחרים שבהם מקדמת דנא נהוג לתת חופש - היא קצת בגדר 'דמגוגיה', לענ"ד.

כל זה בתור הצדקה למנהג הישיבות, כמובן שאין בכוונתי למי שהופך את זה לתעמולה נגד הנסיעה, ח"ו. אני מדבר רק על מי שמורה לעצמו ולתלמידיו להמשיך ולנהוג כמו שהיה עד כה.

היום הראשון שבו נהגו לתת חופש בישיבות, עוד מימות מהרי''ל, הוא ל''ג בעומר!

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי דרומי » א' מאי 26, 2019 1:02 pm

אז מה זה קשור לעליה למירון? וכי המהרי"ל עלה למירון?

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי חיימשה » א' מאי 26, 2019 1:38 pm

דרומי כתב:אז מה זה קשור לעליה למירון? וכי המהרי"ל עלה למירון?
שאינך יכול להשתמש בטענה של מה שהיה עד כה, כאשר לא זה מה שהיה.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי דרומי » א' מאי 26, 2019 1:42 pm

אפשר לטעון כל מיני טענות, אבל זה שהמהרי"ל עשה חופש באמת לא אומר כלום על היום. בימי המהרי"ל כנראה שלא היה בין הזמנים... וכשהיה יום אביבי נאה בשילוב עם העובדה שבאמת מדובר ביום מיוחד שיש לו מקורות קדומים - ניצלו זאת ועשו 'יומא דפגרא'. וכי מכך למדנו שיש ענין ביום הזה לסגור את הגמרות בדווקא? ברור שלא.

אז אם יש ישיבה שכבר 50 שנה לומדים שם כרגיל בל"ג בעומר, אתה באמת חושב שיש 'ענין' להכריח אותם לשנות ממה שהורגלו בו? לדעתי אין בזה שום ענין.

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי דמשק » א' מאי 26, 2019 1:54 pm

מישהו אמר לי שר' הלל זקס היה אומר "איזה מזל של"ג בעומר יוצא בסוף הזמן, תארו לעצמכם איך היה אם היה יוצא בתחילת הזמן"..
עניתי לו כנראה שהוא התכוון לדברי המהרי"ל...

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי חיימשה » א' מאי 26, 2019 2:12 pm

דרומי כתב:אפשר לטעון כל מיני טענות, אבל זה שהמהרי"ל עשה חופש באמת לא אומר כלום על היום. בימי המהרי"ל כנראה שלא היה בין הזמנים... וכשהיה יום אביבי נאה בשילוב עם העובדה שבאמת מדובר ביום מיוחד שיש לו מקורות קדומים - ניצלו זאת ועשו 'יומא דפגרא'. וכי מכך למדנו שיש ענין ביום הזה לסגור את הגמרות בדווקא? ברור שלא.

אז אם יש ישיבה שכבר 50 שנה לומדים שם כרגיל בל"ג בעומר, אתה באמת חושב שיש 'ענין' להכריח אותם לשנות ממה שהורגלו בו? לדעתי אין בזה שום ענין.
אף אחד לא מדבר על להכריח. השאלה אם אפשר לערום הררים של טיעוני ביטול תורה על מי שחשקה נפשו לטעום מפרי האמונה, כאילו זהו 'חג שבדו מליבם'. ובכן ל''ג בעומר הוא יומא דפגרא מדבריהם כמו פורים וחנוכה, התקבל בימים קדמונים, ובבקשה לא לבלבל במח.
אני מבין היטב ללבו של ראש ישיבה שזה מקלקל לו את התוכניות, ורשאי הוא להתנות עם כל תלמיד שלא יקלקל לו את הסדר בל''ג בעומ, אבל טענת ביטול תורה שקר היא.
נערך לאחרונה על ידי חיימשה ב א' מאי 26, 2019 2:34 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לא ידען
הודעות: 1093
הצטרף: ו' יוני 22, 2012 1:16 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי לא ידען » א' מאי 26, 2019 2:18 pm

קו ירוק לא הבין אותי. משם זה הלך למקומות אחרים.
כתבתי בפשטות, שרק בגלל הפיכת ההילולא למשהו חרדי ועל טהרת הקודש, מה שלא היה לפני מעט שנים, זה מה שגרם שאנשים בכלל לוקחים את זה לוויכוח על ביטול תורה והשקפה זו או אחרת.
לפני עשרים שנה, עד הציון עצמו, החגיגה הייתה נראית קרנבל מעורב אחד גדול.

הרואה
הודעות: 2124
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי הרואה » א' מאי 26, 2019 3:09 pm

קרית מלך כתב: איך ניתן להתעלם מדברי החת"ס

לוגיקה משונה כמו שאר הודעותיך כאן,
החת"ס התנגד לעליה למירון.
אתה תוקף את המתנגדים לעליה למירון בכך שהם מתעלמים מדברי החת"ס.
המשך יום נעים.

קו ירוק
הודעות: 5795
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מאי 26, 2019 3:12 pm

תודתי למכובדי 'לא ידען' על ההבהרה

נקדש את שמך בעולם
הודעות: 178
הצטרף: ד' נובמבר 30, 2016 3:47 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי נקדש את שמך בעולם » א' מאי 26, 2019 3:22 pm

באזני שמעתי איך מכרו זכות שפיכת שמן באחד המדורות והמוכר הכריז ''מי רוצה לזכות לשפוך שמן למדורה לעשות נחת רוח לר' שמעון'', (ובכלל צריך עיון מדוע מנסכים דווקא שמן זית אם לא שחשים שיש בכך איזו משמעות רוחנית מיוחדת).
סיפרו לי חברים שהיו במירון שדבר נפוץ הוא לשמוע מתפללים צועקים ''ר' שמעון עננו''.
העלתי פה בעבר כבר (viewtopic.php?f=28&t=33318&p=453008#p453008) חוברת של ארגון אור הרשב"י המלאה בדברי גידוף כלפי שמיא, ומשום מה כשאני אוסף את החוברות האלו מבתי הכנסת ע"מ לבער ע"ז מארצנו במקום שכל האנשים שצועקים שאין שום עבודה לצדיק יצטרפו לאיסוף, אדרבא, הם מפריעים ומתייחסים כאילו אני הוא העובד עבודה זרה, וצ"ע.
ובכלל, כל הביטויים הממלאים את העיתונות החסידית (מרווה לצמא, מוספי המודיע והמבשר) מלאים בביטויים מוזרים ר' שמעון קורא לי, ר' שמעון דואג לנו וכו', שכל ביטוי בפני עצמו יכול להיות נסלח אבל המקבץ יוצר תחושה משונה של טשטוש הבדלי המעמדות בינו לרבונו של עולם.
ועוד נקודה לפעמים בויכוחים עם אנשים הם ממהרים לשלוף את המשפט מהזוהר ''יראה את פני האדון ה' דא רשב"י, כאומרים הנה לך ראיה שהוא בבחינת אל, משמע הם מאמינים במשפט זה כפשוטו רח"ל.
קבצים מצורפים
אור הרשבי ועבודה זרה.pdf
(3.1 MiB) הורד 206 פעמים
נערך לאחרונה על ידי נקדש את שמך בעולם ב א' מאי 26, 2019 3:27 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קרית מלך
הודעות: 1023
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי קרית מלך » א' מאי 26, 2019 3:23 pm

הרואה כתב:
קרית מלך כתב: איך ניתן להתעלם מדברי החת"ס

לוגיקה משונה כמו שאר הודעותיך כאן,
החת"ס התנגד לעליה למירון.
אתה תוקף את המתנגדים לעליה למירון בכך שהם מתעלמים מדברי החת"ס.
המשך יום נעים.

הלוגיקה המשונה היא של המצטט חצאי דברים [לא ברור לאיזה מטרה, ואולי כן?]
כך כתבתי
איך ניתן להתעלם מדברי החת"ס שלמרות השגותיו ברור בדבריו שזהו מנהג עתיק יומין,

והקורא ישפוט מה ציטט הרואה [שאינו רואה].
וגם יבין שלא תקפתי את המתנגדים...

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' מאי 26, 2019 3:41 pm

נקדש את שמך בעולם כתב:באזני שמעתי איך מכרו זכות שפיכת שמן באחד המדורות והמוכר הכריז ''מי רוצה לזכות לשפוך שמן למדורה לעשות נחת רוח לר' שמעון'', (ובכלל צריך עיון מדוע מנסכים דווקא שמן זית אם לא שחשים שיש בכך איזו משמעות רוחנית מיוחדת).
סיפרו לי חברים שהיו במירון שדבר נפוץ הוא לשמוע מתפללים צועקים ''ר' שמעון עננו''.
העלתי פה בעבר כבר (viewtopic.php?f=28&t=33318&p=453008#p453008) חוברת של ארגון אור הרשב"י המלאה בדברי גידוף כלפי שמיא, ומשום מה כשאני אוסף את החוברות האלו מבתי הכנסת ע"מ לבער ע"ז מארצנו במקום שכל האנשים שצועקים שאין שום עבודה לצדיק יצטרפו לאיסוף, אדרבא, הם מפריעים ומתייחסים כאילו אני הוא העובד עבודה זרה, וצ"ע.
ובכלל, כל הביטויים הממלאים את העיתונות החסידית (מרווה לצמא, מוספי המודיע והמבשר) מלאים בביטויים מוזרים ר' שמעון קורא לי, ר' שמעון דואג לנו וכו', שכל ביטוי בפני עצמו יכול להיות נסלח אבל המקבץ יוצר תחושה משונה של טשטוש הבדלי המעמדות בינו לרבונו של עולם.
ועוד נקודה לפעמים בויכוחים עם אנשים הם ממהרים לשלוף את המשפט מהזוהר ''יראה את פני האדון ה' דא רשב"י, כאומרים הנה לך ראיה שהוא בבחינת אל, משמע הם מאמינים במשפט זה כפשוטו רח"ל.

יתכן ליישב שלא מתכוונים לטעון שהוא אל רח"ל, אלא שגם על הזוהר יש להקשות מדוע לא חשש ל'מקבץ היוצר תחושה משונה של טשטוש מעמדות בינו לריבונו של עולם'.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » א' מאי 26, 2019 3:42 pm

נקדש את שמך בעולם כתב:באזני שמעתי איך מכרו זכות שפיכת שמן באחד המדורות והמוכר הכריז ''מי רוצה לזכות לשפוך שמן למדורה לעשות נחת רוח לר' שמעון'', (ובכלל צריך עיון מדוע מנסכים דווקא שמן זית אם לא שחשים שיש בכך איזו משמעות רוחנית מיוחדת).
סיפרו לי חברים שהיו במירון שדבר נפוץ הוא לשמוע מתפללים צועקים ''ר' שמעון עננו''.
העלתי פה בעבר כבר (viewtopic.php?f=28&t=33318&p=453008#p453008) חוברת של ארגון אור הרשב"י המלאה בדברי גידוף כלפי שמיא, ומשום מה כשאני אוסף את החוברות האלו מבתי הכנסת ע"מ לבער ע"ז מארצנו במקום שכל האנשים שצועקים שאין שום עבודה לצדיק יצטרפו לאיסוף, אדרבא, הם מפריעים ומתייחסים כאילו אני הוא העובד עבודה זרה, וצ"ע.
ובכלל, כל הביטויים הממלאים את העיתונות החסידית (מרווה לצמא, מוספי המודיע והמבשר) מלאים בביטויים מוזרים ר' שמעון קורא לי, ר' שמעון דואג לנו וכו', שכל ביטוי בפני עצמו יכול להיות נסלח אבל המקבץ יוצר תחושה משונה של טשטוש הבדלי המעמדות בינו לרבונו של עולם.
ועוד נקודה לפעמים בויכוחים עם אנשים הם ממהרים לשלוף את המשפט מהזוהר ''יראה את פני האדון ה' דא רשב"י, כאומרים הנה לך ראיה שהוא בבחינת אל, משמע הם מאמינים במשפט זה כפשוטו רח"ל.


ע"ע כאן viewtopic.php?f=28&t=45816&p=546960#p546960

מה ידידות
הודעות: 166
הצטרף: ד' אפריל 26, 2017 10:15 am

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי מה ידידות » א' מאי 26, 2019 3:47 pm

אני קורא את כל השרשור, ובסופו של דבר מעניין לראות ששרשור זה כדומיו, מגיע לנקודה אחת של ההבדל התהומי בין חסידות למתנגדים, אלו שגדלו על ברכי המתנגדים לא יצליחו לעולם להבין את הליכות החסידים, הנראים בעיניהם כמוזרים ביותר, עד גבול כפירה ממש. מאידך אלו שגדלו על דרך החסידות אינם מצליחים להבין הרבה דברים מהליכות המתנגדים.

אם כי האמת היא, שהמתנגדים יותר אינם מבינים את החסידים מאשר החסידים את המתנגדים, כי בחסידות ישנם הרבה דברים שהם תלויים ברגש הלב, ומי שאין לו לב מרגיש לא מרגיש ולא מבין.

עכ"פ, חבל על כל הויכוחים הם לא יזיזו את אחד מעמדתו ולא יביא לקירוב דעות ולבבות.

היו (ואולי ישנם עדיין) יחידים ממש שהצליחו להכיל את שני האסכולות גם יחד.

כך שהויכוח מיותר, ההוכחות לא מעלות ולא מורידות.

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי יושב ירושלים » א' מאי 26, 2019 4:46 pm

מקדש מלך כתב:א. יתכן ליישב שלא מתכוונים לטעון שהוא אל רח"ל,
ב. אלא שגם על הזוהר יש להקשות מדוע לא חשש ל'מקבץ היוצר תחושה משונה של טשטוש מעמדות בינו לריבונו של עולם'.

א. מסתבר כדבריך, אלא שהם סבורים שיש ענין לעבוד [בתפילה] את אותה בחינה של 'פני יי' המתגלה על ידי אותו צדיק. [וכבר כתב על זה הנפה"ח שהוא עבודה זרה.
ב. הזוהר בהחלט חשש לזה ולכן הוא לא מיועד לקריאה לכל צרוע וכל זב אלא להעומדים בסוד ה' ויודעים להבין את עומק הדברים.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: מפנקסו של אברך ליטאי

הודעהעל ידי חיימשה » א' מאי 26, 2019 5:02 pm

בפיוט של ה'חסד לאברהם' מופיע בלשון זו:
בר יוחאי דלותי ולי יהושיע, בחסד ואמת תופיע, שפע טוב תשפיע, כעת יבורך בית עבדך,
בר יוחאי ד' עמך רוכב שמים בעזרך.
עוד שם: מגברא דאית ליה בעינא, בשפל קול תחינה...
ובפיוט ואמרתם לבא''ח 'הוא ימליץ טוב בעדנו'
רח''ל.
נערך לאחרונה על ידי חיימשה ב א' מאי 26, 2019 5:21 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 63 אורחים