צעיר_התלמידים כתב:דורשי יחודך כתב:בעניין חג השבועות וזמן מתן תורתינו וכו',
יעויין בספר "עטרת המועדים" הנמצא באוצר סי' פ"ו (ו\או סי' פ"ז?) להגר"ע מדלוב שליט"א שרצה לייסד שחג השבועות איננו קשור כלל ועיקר, גם לא מדרבנן, לזמן מתן תורתינו, אלא יש חג אחר מדרבנן של "זמן מתן תורתינו" בו' סיון, גם כשחל שבועות על פי הראייה בה' או בז', שאז זה מתפצל לשני ימים, והאידנא תמיד חלים באותו יום...
יצויין שהרב הנ"ל מגיע למסקנות הנ"ל בלי שום קשר לעיסוק בפשוטו של מקרא, והינו רחוק מזה כרחוק מזרח ממערב ממש, אלא טוען שכך עולה לו מהסוגיא עם המראי מקומות שהוא מביא שם.
(אציין שלענ"ד הגהמ"ח הנ"ל הרחיק לכת, והיסוד לא מוכרח גם בראשונים ואחרונים שהוא מביא, עיי"ש היטב והבוחר יבחר.)
לא עיינתי בספר הנ"ל, אבל לאחרונה יצא ספר מהרב אייזנטל שליט"א ד"ת מרבו הרב שמואל אויערבאך זצ"ל, ושם כתוב בפשיטות את הדברים האלוכאילו הם פשוטים בתכלית הפשיטות שיום מתן תורה איננו קשור כלל לחג השבועות, וזה פלא גדול.
אבל הרעיון שחג מתן תורה איננו קשור לחג הקציר ויום הביכורים עלה בהחלט על דעת הצל"ח בפסחים סח בו עלה על דעתו שבזמן שקדשו עפ"י הראיה לא היו הכל מודים בעצרת דבעינן נמי לכם, אלא שדחה אותו כי דברי התלמוד קדומים לחתימת הלוח, וכבר העיר דוד הנשקה שאין טענת הצל"ח חזקה כל כך שהרי אפ"ל שכבר קודם לכן התאמצו שלא יעברו יותר או פחות מחמישים עד ו' בסיוון.
וכן מרומז הדבר בדברי הטורי אבן סוף מגילה שבזמן שלא חל חג השבועות בו' בסיוון לא קראו בחודש השלישי, (אם כי יש לסייג שלהבנתו בכה"ג אפשר שיש להעדיף את הקריאה של שבעה שבועות ולקרוא על מתן תורה ביומו, שהרי גם כשקוראים שבעה שבועות מפטירין בענין מתן תורה בחבקוק כמו שהעיר החת"ס בפסחים על הצל"ח).
ופשטות לשון הריב"ש שזמן מתן תורתינו אומרים רק כשחל חג השבועות בו' בסיוון, וכן היה מעשה אצל הלובביטשער שסבר משום מה שמי שעבר את קו התאריך אע"פ שמנין הימים שלו משתנה, מכל מקום לענין ספירתו האישית אינו משתנה (ואגב, מעולם לא הבנתי מה רצונו בסברא זו, והרי גם לו בהכרח יש איזה קו תאריך לענין ספירת העומר, כי אל"כ אם יסתובב עם השמש יצא שלעולם ישאר באותו יום, וא"כ היכן הוא קביעות קו תאריכו?) ופסק שחוגג חג השבועות ולא אומר זמן מתן תורתינו !
אם כי כבר העירו שבתורה לא התפרש זמן מתן תורה אלא 'בחודש השלישי', וזה אכן קיים בין כשחל בו' בין כשחל בז' בין כשחל בה'.
ח. רוזנברג כתב:כל הדברים שכתבת מבוססים על כו"כ הנחות יסוד שעל כולן היה אפשר לדון ברצינות לולי הבעיה שהזכרתי קודם.
אולי היא שיחתי, תוכן, דרומי וחבריהם ירצו לדון בזה.
קרית מלך כתב:ח. רוזנברג כתב:כל הדברים שכתבת מבוססים על כו"כ הנחות יסוד שעל כולן היה אפשר לדון ברצינות לולי הבעיה שהזכרתי קודם.
אולי היא שיחתי, תוכן, דרומי וחבריהם ירצו לדון בזה.
יש לעיין מה "מפחיד" בכך? ההתקפות לגופן, או הרגשת שלילת הלגיטימציה?
אוצר החכמה כתב:רצינו לעבור לדיון ענייני בלב פתוח... כמו שהציע אוהב תוכחה.
אבל אין בעייה. יש נושאים חשובים בפורום לדון בהם גם בלי הדיון הזה.
אוצר החכמה כתב:רצינו לעבור לדיון ענייני בלב פתוח... כמו שהציע אוהב תוכחה.
אבל אין בעייה. יש נושאים חשובים בפורום לדון בהם גם בלי הדיון הזה.
יותם כתב:גם זו לטובה כתב:אגב בעניין חג מתן תורה שמעתי שבפשטות האחרון היה ביאור חדש היכן זה רמוז בתורה שבכתב.
אכן, מאמר נפלא של הרב שמואל קלופפר. עמ' 28 בגליון שבועות של 'פשטות המתחדשים'.
קרית מלך כתב:אוצר החכמה כתב:רצינו לעבור לדיון ענייני בלב פתוח... כמו שהציע אוהב תוכחה.
אבל אין בעייה. יש נושאים חשובים בפורום לדון בהם גם בלי הדיון הזה.
או שנמתין בלב ונפש חפצה להרב אוהב תוכחה.
אוצר החכמה כתב:יפה.
לא רק שכתיבתי ודיוני עם ח. רוזנברג נובעים מרוע לב. אלא אני גם ברוב עמרצותי לא אמור לדעת את הפסוק הזה.
אוצר החכמה כתב:לא צריך להתרגש סתם צחקתי.
ואני באמת עם הארץ ואילולי הפסוק כתוב בגמרא ר"ה מי יודע אם הייתי יודע למה כוונתך.
.
דורשי יחודך כתב:אוצר החכמה כתב:לא צריך להתרגש סתם צחקתי.
ואני באמת עם הארץ ואילולי הפסוק כתוב בגמרא ר"ה מי יודע אם הייתי יודע למה כוונתך.
.
מאיפה אתה חושב שאני יודע את הפסוק?...
דרומי כתב:בכל הלצה יש תוכן רציני.
....
[ידוע מה שמספרים על הגאון הרוגצובר, שכאשר שאלו אותו איפוא כתוב 'ובני קרח לא מתו' השיב: במס' סנהדרין...]
...
דרומי כתב:אצל יהודי בכל הדורות הדבר הראשון שהוא עשה בחג השבועות זה פשוט לפתוח את הסידור ולהתפלל. בנוסח התפלה לא כתוב מלה על 'חג הקציר', כתוב 'זמן מתן תורתנו'. זו מהות החג אצל כל יהודי מרגע שהוא מתפלל מעריב ועד שהוא מסיים להתפלל מנחה למחרת.
זו ה'פשטות' הראשונית.
יושב ירושלים כתב:דרומי כתב:אצל יהודי בכל הדורות הדבר הראשון שהוא עשה בחג השבועות זה פשוט לפתוח את הסידור ולהתפלל. בנוסח התפלה לא כתוב מלה על 'חג הקציר', כתוב 'זמן מתן תורתנו'. זו מהות החג אצל כל יהודי מרגע שהוא מתפלל מעריב ועד שהוא מסיים להתפלל מנחה למחרת.
זו ה'פשטות' הראשונית.
אבל בל נשכח שחג השבועות מגיע אחרי ספירה של ארבעים ותשע ימים לעומר, דהיינו האדם מתכונן שבע שבועות לחג ומזכיר כל הזמן רק את העומר [למי שלא יודע הכוונה היא לעומר הראשון שקצרו (הספירה היא משעת הקצירה) והקריבו לה'], ובסיום הספירה הוא חוגג ומציין את 'חג השבועות' כמפורש בסידור.
ואאל"ט לא מצינו בדברי חז"ל שספירת העומר היא ספירה למתן תורה.
קרית מלך כתב:יושב ירושלים כתב:דרומי כתב:אצל יהודי בכל הדורות הדבר הראשון שהוא עשה בחג השבועות זה פשוט לפתוח את הסידור ולהתפלל. בנוסח התפלה לא כתוב מלה על 'חג הקציר', כתוב 'זמן מתן תורתנו'. זו מהות החג אצל כל יהודי מרגע שהוא מתפלל מעריב ועד שהוא מסיים להתפלל מנחה למחרת.
זו ה'פשטות' הראשונית.
אבל בל נשכח שחג השבועות מגיע אחרי ספירה של ארבעים ותשע ימים לעומר, דהיינו האדם מתכונן שבע שבועות לחג ומזכיר כל הזמן רק את העומר [למי שלא יודע הכוונה היא לעומר הראשון שקצרו (הספירה היא משעת הקצירה) והקריבו לה'], ובסיום הספירה הוא חוגג ומציין את 'חג השבועות' כמפורש בסידור.
ואאל"ט לא מצינו בדברי חז"ל שספירת העומר היא ספירה למתן תורה.
דברי הר"ן בשלהי פסחים לא מספיק ברורים בענין?
דברי החינוך אודות מצות ספירת העומר לא מספיק ברורים בענין?
הראשונים "חידשו" זאת למרות שחז"ל לא "הבינו" כך את פסוקי התורה?
שמואל שלומוביץ כתב:דומני שדברי הר"ן מדברים להדיא על ספיה"ע בזמננו שאין ספיה"ע דאורייתא, ובביאור התקנה דרבנן.
אמנם ברמב"ם במורה נבוכים ובספר החינוך אכן נראה שהבינו כן בעיקר המצווה דאורייתא.
דרומי כתב:תפתחו את הסידור ותראו את נוסח התפלה בחג השבועות,
קריאת התורה וההפטרה (גם ההפטרה של יום ב' בחו"ל),
שולחן ערוך הלכות חג השבועות (סימן תצד),
ותראו את מהותו של החג כפי שנחגג בכל תפוצות ישראל ממרוקו ועד הונגריה, מטורקיה ועד הולנד, מפולין ועד ירושלים.
[אגב, קיים פלא עצום בענין שתי הלחם, שלא מזכירים אותם לא בתפלה ולא בקריאת התורה ולא בהפטרה!
גם בענין העומר התפלה הנאמרת (לפי הנוסח המוכר לי) היא "הרחמן הוא יחזיר לנו עבודת בית המקדש למקומה במהרה בימינו", ולא "הרחמן הוא יחזיר לנו את קציר השעורים", הווי אומר: 'עומר' הוא קרבן]
קרית מלך כתב:שמואל שלומוביץ כתב:דומני שדברי הר"ן מדברים להדיא על ספיה"ע בזמננו שאין ספיה"ע דאורייתא, ובביאור התקנה דרבנן.
אמנם ברמב"ם במורה נבוכים ובספר החינוך אכן נראה שהבינו כן בעיקר המצווה דאורייתא.
נכון שהר"ן כתב זאת על הספירה בזמננו אולם הר"ן גם מביא מדרש חז"ל "ובהגדה גם כן אמרו בשעה שאמר להם משה תעבדון את האלקים על ההר הזה, אמרו לו ישראל משה רבינו אימתי עבודה זו, אמר להם לסוף חמשים יום והיו מונין כל אחד לעצמו".
אם ביקשת מקור בחז"ל הרי לך!
[ייש"כ, בזכותך שמתי לבי לזה!].
שמואל שלומוביץ כתב: גם בסידור לפחות בנוסח ספרד בלשם יחוד שקודם ספיה"ע, "כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּתּוֹרָה. וּסְפַרְתֶּם לָכֶם מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת מִיוֹם הֲבִיאֲכֶם אֶת עוֹמֶר הַתְּנוּפָה. שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת תְּמִימוֹת תִּהְיֶינָה. עַד מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת הַשְּׁבִיעִית תִּסְפְּרוּ חֲמִשִּׁים יוֹם. וְהִקְרַבְתֶּם מִנְחָה חֲדָשָׁה לַה'".
ולא נזכר לא יצי"מ ולא מתן תורה אלא עומר ושתי הלחם לבדנה.
קרית מלך כתב:שמואל שלומוביץ כתב: גם בסידור לפחות בנוסח ספרד בלשם יחוד שקודם ספיה"ע, "כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּתּוֹרָה. וּסְפַרְתֶּם לָכֶם מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת מִיוֹם הֲבִיאֲכֶם אֶת עוֹמֶר הַתְּנוּפָה. שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת תְּמִימוֹת תִּהְיֶינָה. עַד מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת הַשְּׁבִיעִית תִּסְפְּרוּ חֲמִשִּׁים יוֹם. וְהִקְרַבְתֶּם מִנְחָה חֲדָשָׁה לַה'".
ולא נזכר לא יצי"מ ולא מתן תורה אלא עומר ושתי הלחם לבדנה.
בודאי דבריך נכונים שמהלך הימים הוא - קרבן העומר בתחילה וקרבן שתי הלחם לבסוף, אבל "גיוס" הלשם יחוד לענין אינו נכון.
ברור שה"לשם יחוד" שקודם הספירה התחבר יחד עם תפילת "רבש"ע" שלאחריה, והכל עולה למהלך הפנימי שבמצוה המכוונת לתיקון הנפש [שתחילתה בעומר שעורים "מאכל בהמה" וסיומה בשתי הלחם שהם "מאכל אדם" בזמן קבלת התורה לאחר התיקון וההתעלות כמפורש בכל ספרי קבלה חכמי הספרדיים וספרי חסידות], לא נאה ולא יאה להתעלם מכך. ועוד לצטט זאת כראיה הפוכה.
שמואל שלומוביץ כתב:קרית מלך כתב:שמואל שלומוביץ כתב: גם בסידור לפחות בנוסח ספרד בלשם יחוד שקודם ספיה"ע, "כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּתּוֹרָה. וּסְפַרְתֶּם לָכֶם מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת מִיוֹם הֲבִיאֲכֶם אֶת עוֹמֶר הַתְּנוּפָה. שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת תְּמִימוֹת תִּהְיֶינָה. עַד מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת הַשְּׁבִיעִית תִּסְפְּרוּ חֲמִשִּׁים יוֹם. וְהִקְרַבְתֶּם מִנְחָה חֲדָשָׁה לַה'".
ולא נזכר לא יצי"מ ולא מתן תורה אלא עומר ושתי הלחם לבדנה.
בודאי דבריך נכונים שמהלך הימים הוא - קרבן העומר בתחילה וקרבן שתי הלחם לבסוף, אבל "גיוס" הלשם יחוד לענין אינו נכון.
ברור שה"לשם יחוד" שקודם הספירה התחבר יחד עם תפילת "רבש"ע" שלאחריה, והכל עולה למהלך הפנימי שבמצוה המכוונת לתיקון הנפש [שתחילתה בעומר שעורים "מאכל בהמה" וסיומה בשתי הלחם שהם "מאכל אדם" בזמן קבלת התורה לאחר התיקון וההתעלות כמפורש בכל ספרי קבלה חכמי הספרדיים וספרי חסידות], לא נאה ולא יאה להתעלם מכך. ועוד לצטט זאת כראיה הפוכה.
איפה ראית בלשם יחוד מאכל אדם ומאכל בהמה?
ואכן זה גם מבואר אאל"ט ברע"מ שהזכרתי שם.
אבל זה טעמי המצוות של העומר ושתי הלחם, ובוודאי המה גבהו ושגבו עד לכבשי דרחמנא, אבל הם סולם מוצב ארצה, ובארץ ענינם הם מלבד תיקון כל העולמות, גם שמחת הלב והנפש בטוב ה' כאשר תתן ארץ יבולה. ואז יבאו הביכורים לפני ה' להודות לו על הארץ ועל המחיה, ובעבור זה נבראו שמים וארץ בשביל ביכורים שנקראו ראשית, ולמה תחשוב שהדברים סותרים זה לזה.
דרומי כתב:כשניק קורא לעצמו 'אוהב תוכחה' אני לתומי חושב שהוא באמת אוהב שנותנים לו ביקורת.
לפתע מתברר שהכל 'מקח טעות', הוא לא אוהב תוכחה ולא שום דבר דומה, אלא רק לעשות כיף ולהתענג בתענוגים.
הה(ו)נאה הזאת בהחלט לא מעודדת דיון עניני.
סגי נהור כתב:שמואל שלומוביץ כתב:קרית מלך כתב:שמואל שלומוביץ כתב: גם בסידור לפחות בנוסח ספרד בלשם יחוד שקודם ספיה"ע, "כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּתּוֹרָה. וּסְפַרְתֶּם לָכֶם מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת מִיוֹם הֲבִיאֲכֶם אֶת עוֹמֶר הַתְּנוּפָה. שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת תְּמִימוֹת תִּהְיֶינָה. עַד מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת הַשְּׁבִיעִית תִּסְפְּרוּ חֲמִשִּׁים יוֹם. וְהִקְרַבְתֶּם מִנְחָה חֲדָשָׁה לַה'".
ולא נזכר לא יצי"מ ולא מתן תורה אלא עומר ושתי הלחם לבדנה.
בודאי דבריך נכונים שמהלך הימים הוא - קרבן העומר בתחילה וקרבן שתי הלחם לבסוף, אבל "גיוס" הלשם יחוד לענין אינו נכון.
ברור שה"לשם יחוד" שקודם הספירה התחבר יחד עם תפילת "רבש"ע" שלאחריה, והכל עולה למהלך הפנימי שבמצוה המכוונת לתיקון הנפש [שתחילתה בעומר שעורים "מאכל בהמה" וסיומה בשתי הלחם שהם "מאכל אדם" בזמן קבלת התורה לאחר התיקון וההתעלות כמפורש בכל ספרי קבלה חכמי הספרדיים וספרי חסידות], לא נאה ולא יאה להתעלם מכך. ועוד לצטט זאת כראיה הפוכה.
איפה ראית בלשם יחוד מאכל אדם ומאכל בהמה?
ואכן זה גם מבואר אאל"ט ברע"מ שהזכרתי שם.
אבל זה טעמי המצוות של העומר ושתי הלחם, ובוודאי המה גבהו ושגבו עד לכבשי דרחמנא, אבל הם סולם מוצב ארצה, ובארץ ענינם הם מלבד תיקון כל העולמות, גם שמחת הלב והנפש בטוב ה' כאשר תתן ארץ יבולה. ואז יבאו הביכורים לפני ה' להודות לו על הארץ ועל המחיה, ובעבור זה נבראו שמים וארץ בשביל ביכורים שנקראו ראשית, ולמה תחשוב שהדברים סותרים זה לזה.
דומה שכבודו פספס את הטענה. כוונת הרב מק"מ לא היתה כלפי הסוד לעומת הפשט, אלא כלפי השאלה אם יש כאן רמז לתוכן אחר לחג מלבד זמן מ"ת. ועל זה יפה השיב שאצל מחברי "לשם יחוד" (שכן הוא אצל כל חכמי הקבלה והחסידות) גם תוכן קרבן העומר ושתי הלחם קשור לענין מ"ת.
סגי נהור כתב:שמואל שלומוביץ כתב:קרית מלך כתב:שמואל שלומוביץ כתב: גם בסידור לפחות בנוסח ספרד בלשם יחוד שקודם ספיה"ע, "כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּתּוֹרָה. וּסְפַרְתֶּם לָכֶם מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת מִיוֹם הֲבִיאֲכֶם אֶת עוֹמֶר הַתְּנוּפָה. שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת תְּמִימוֹת תִּהְיֶינָה. עַד מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת הַשְּׁבִיעִית תִּסְפְּרוּ חֲמִשִּׁים יוֹם. וְהִקְרַבְתֶּם מִנְחָה חֲדָשָׁה לַה'".
ולא נזכר לא יצי"מ ולא מתן תורה אלא עומר ושתי הלחם לבדנה.
בודאי דבריך נכונים שמהלך הימים הוא - קרבן העומר בתחילה וקרבן שתי הלחם לבסוף, אבל "גיוס" הלשם יחוד לענין אינו נכון.
ברור שה"לשם יחוד" שקודם הספירה התחבר יחד עם תפילת "רבש"ע" שלאחריה, והכל עולה למהלך הפנימי שבמצוה המכוונת לתיקון הנפש [שתחילתה בעומר שעורים "מאכל בהמה" וסיומה בשתי הלחם שהם "מאכל אדם" בזמן קבלת התורה לאחר התיקון וההתעלות כמפורש בכל ספרי קבלה חכמי הספרדיים וספרי חסידות], לא נאה ולא יאה להתעלם מכך. ועוד לצטט זאת כראיה הפוכה.
איפה ראית בלשם יחוד מאכל אדם ומאכל בהמה?
ואכן זה גם מבואר אאל"ט ברע"מ שהזכרתי שם.
אבל זה טעמי המצוות של העומר ושתי הלחם, ובוודאי המה גבהו ושגבו עד לכבשי דרחמנא, אבל הם סולם מוצב ארצה, ובארץ ענינם הם מלבד תיקון כל העולמות, גם שמחת הלב והנפש בטוב ה' כאשר תתן ארץ יבולה. ואז יבאו הביכורים לפני ה' להודות לו על הארץ ועל המחיה, ובעבור זה נבראו שמים וארץ בשביל ביכורים שנקראו ראשית, ולמה תחשוב שהדברים סותרים זה לזה.
דומה שכבודו פספס את הטענה. כוונת הרב מק"מ לא היתה כלפי הסוד לעומת הפשט, אלא כלפי השאלה אם יש כאן רמז לתוכן אחר לחג מלבד זמן מ"ת. ועל זה יפה השיב שאצל מחברי "לשם יחוד" (שכן הוא אצל כל חכמי הקבלה והחסידות) גם תוכן קרבן העומר ושתי הלחם קשור לענין מ"ת.
שמואל שלומוביץ כתב:סגי נהור כתב:שמואל שלומוביץ כתב:קרית מלך כתב:שמואל שלומוביץ כתב: גם בסידור לפחות בנוסח ספרד בלשם יחוד שקודם ספיה"ע, "כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּתּוֹרָה. וּסְפַרְתֶּם לָכֶם מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת מִיוֹם הֲבִיאֲכֶם אֶת עוֹמֶר הַתְּנוּפָה. שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת תְּמִימוֹת תִּהְיֶינָה. עַד מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת הַשְּׁבִיעִית תִּסְפְּרוּ חֲמִשִּׁים יוֹם. וְהִקְרַבְתֶּם מִנְחָה חֲדָשָׁה לַה'".
ולא נזכר לא יצי"מ ולא מתן תורה אלא עומר ושתי הלחם לבדנה.
בודאי דבריך נכונים שמהלך הימים הוא - קרבן העומר בתחילה וקרבן שתי הלחם לבסוף, אבל "גיוס" הלשם יחוד לענין אינו נכון.
ברור שה"לשם יחוד" שקודם הספירה התחבר יחד עם תפילת "רבש"ע" שלאחריה, והכל עולה למהלך הפנימי שבמצוה המכוונת לתיקון הנפש [שתחילתה בעומר שעורים "מאכל בהמה" וסיומה בשתי הלחם שהם "מאכל אדם" בזמן קבלת התורה לאחר התיקון וההתעלות כמפורש בכל ספרי קבלה חכמי הספרדיים וספרי חסידות], לא נאה ולא יאה להתעלם מכך. ועוד לצטט זאת כראיה הפוכה.
איפה ראית בלשם יחוד מאכל אדם ומאכל בהמה?
ואכן זה גם מבואר אאל"ט ברע"מ שהזכרתי שם.
אבל זה טעמי המצוות של העומר ושתי הלחם, ובוודאי המה גבהו ושגבו עד לכבשי דרחמנא, אבל הם סולם מוצב ארצה, ובארץ ענינם הם מלבד תיקון כל העולמות, גם שמחת הלב והנפש בטוב ה' כאשר תתן ארץ יבולה. ואז יבאו הביכורים לפני ה' להודות לו על הארץ ועל המחיה, ובעבור זה נבראו שמים וארץ בשביל ביכורים שנקראו ראשית, ולמה תחשוב שהדברים סותרים זה לזה.
דומה שכבודו פספס את הטענה. כוונת הרב מק"מ לא היתה כלפי הסוד לעומת הפשט, אלא כלפי השאלה אם יש כאן רמז לתוכן אחר לחג מלבד זמן מ"ת. ועל זה יפה השיב שאצל מחברי "לשם יחוד" (שכן הוא אצל כל חכמי הקבלה והחסידות) גם תוכן קרבן העומר ושתי הלחם קשור לענין מ"ת.
דומה שאצל כבודו מרוב רבוי האור, החשיך הפשט, ועל זה אנו דנים האם כל מי שהזכיר גובה הסולם עד שמי רום, ביטל את בסיסו של הסולם, בעומר ושתי הלחם עצמם, שבאים כציווי התורה מקציר הארץ ולא מכוכבי שמים.
וליבי נוטה שהזכרת הפסוק כצורתו מגיעה מרגש ההתבטלות לתורה עצמה על כל חלקיה וכל מה שהיא כוללת, בלא נסיון לקבוע בה דברים לפי רוחינו.
וכוונת הפסוק ברורה שיש בו פשט רמז דרוש וסוד.
וכפי שאין כוונת בעלי הסוד להכחיש חלק הפשט חלילה. אלא לחברו ולהאירו באור העליון, כך אין כוונת בעלי הפשט להכחיש את התוכן הרוחני והעליון שנתלה במצוות כולם, אלא כל חלקיה של תורה יבואו על שולחן המלך ויאירו אל פני המנורה הטהורה.
ומדוע נדחה הפשט ונגזור אותו חלילה מארץ החיים.
ואמנם היה ראוי להזכיר הפסוק עצמו ולא להזדקק לסידור, שהרי כולנו קיבלנו תורה שבכתב מסיני כאשר נמסרה לנו, וכך לימדני רבי בחיידר וגם קוראים כן בקריאת התורה ושמו"ת, אלא שלא ידעתי אם ניתנה רשות....
שמואל שלומוביץ כתב:סגי נהור כתב:דומה שכבודו פספס את הטענה. כוונת הרב מק"מ לא היתה כלפי הסוד לעומת הפשט, אלא כלפי השאלה אם יש כאן רמז לתוכן אחר לחג מלבד זמן מ"ת. ועל זה יפה השיב שאצל מחברי "לשם יחוד" (שכן הוא אצל כל חכמי הקבלה והחסידות) גם תוכן קרבן העומר ושתי הלחם קשור לענין מ"ת.
דומה שאצל כבודו מרוב רבוי האור, החשיך הפשט, ועל זה אנו דנים האם כל מי שהזכיר גובה הסולם עד שמי רום, ביטל את בסיסו של הסולם, בעומר ושתי הלחם עצמם, שבאים כציווי התורה מקציר הארץ ולא מכוכבי שמים.
וליבי נוטה שהזכרת הפסוק כצורתו מגיעה מרגש ההתבטלות לתורה עצמה על כל חלקיה וכל מה שהיא כוללת, בלא נסיון לקבוע בה דברים לפי רוחינו.
וכוונת הפסוק ברורה שיש בו פשט רמז דרוש וסוד.
סגי נהור כתב:שמואל שלומוביץ כתב:סגי נהור כתב:דומה שכבודו פספס את הטענה. כוונת הרב מק"מ לא היתה כלפי הסוד לעומת הפשט, אלא כלפי השאלה אם יש כאן רמז לתוכן אחר לחג מלבד זמן מ"ת. ועל זה יפה השיב שאצל מחברי "לשם יחוד" (שכן הוא אצל כל חכמי הקבלה והחסידות) גם תוכן קרבן העומר ושתי הלחם קשור לענין מ"ת.
דומה שאצל כבודו מרוב רבוי האור, החשיך הפשט, ועל זה אנו דנים האם כל מי שהזכיר גובה הסולם עד שמי רום, ביטל את בסיסו של הסולם, בעומר ושתי הלחם עצמם, שבאים כציווי התורה מקציר הארץ ולא מכוכבי שמים.
וליבי נוטה שהזכרת הפסוק כצורתו מגיעה מרגש ההתבטלות לתורה עצמה על כל חלקיה וכל מה שהיא כוללת, בלא נסיון לקבוע בה דברים לפי רוחינו.
וכוונת הפסוק ברורה שיש בו פשט רמז דרוש וסוד.
אינני יודע למה אתה שב ומטה את הדיון לשאלת הפשט והסוד. אנכי לא אמרתי דבר בגוף הנדון, מלבד הערה אגבית, שאין להביא מן ה"לשם יחוד" ראיה שמחבריו העמידו את הספירה על ענין אחר שאינו קשור למ"ת, "ולא נזכר לא יצי"מ ולא מתן תורה אלא עומר ושתי הלחם לבדנה" (כלשון מר).
סגי נהור כתב:שמואל שלומוביץ כתב:סגי נהור כתב:דומה שכבודו פספס את הטענה. כוונת הרב מק"מ לא היתה כלפי הסוד לעומת הפשט, אלא כלפי השאלה אם יש כאן רמז לתוכן אחר לחג מלבד זמן מ"ת. ועל זה יפה השיב שאצל מחברי "לשם יחוד" (שכן הוא אצל כל חכמי הקבלה והחסידות) גם תוכן קרבן העומר ושתי הלחם קשור לענין מ"ת.
דומה שאצל כבודו מרוב רבוי האור, החשיך הפשט, ועל זה אנו דנים האם כל מי שהזכיר גובה הסולם עד שמי רום, ביטל את בסיסו של הסולם, בעומר ושתי הלחם עצמם, שבאים כציווי התורה מקציר הארץ ולא מכוכבי שמים.
וליבי נוטה שהזכרת הפסוק כצורתו מגיעה מרגש ההתבטלות לתורה עצמה על כל חלקיה וכל מה שהיא כוללת, בלא נסיון לקבוע בה דברים לפי רוחינו.
וכוונת הפסוק ברורה שיש בו פשט רמז דרוש וסוד.
אינני יודע למה אתה שב ומטה את הדיון לשאלת הפשט והסוד. אנכי לא אמרתי דבר בגוף הנדון, מלבד הערה אגבית, שאין להביא מן ה"לשם יחוד" ראיה שמחבריו העמידו את הספירה על ענין אחר שאינו קשור למ"ת, "ולא נזכר לא יצי"מ ולא מתן תורה אלא עומר ושתי הלחם לבדנה" (כלשון מר).
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 183 אורחים