עמוד 7 מתוך 7

Re: ס' עשייתו של גדול

פורסם: ו' יוני 28, 2019 2:09 am
על ידי חיימשה
גאב''ד ערלוי זצ"ל היה ישן שינת צהריים בריאה, לקראת מנחה היה מתחיל סדרי לימודו עד אחרי חצות הלילה, רוב הזמן בעמידה, ובעלות השחר כבר היה ניצב על משמרתו.
כבר שנים רבות שמתי לבי לדבר הזה, שרבים מאד מהגדולים ישנים שנת צהריים.

Re: ס' עשייתו של גדול

פורסם: ו' יוני 28, 2019 2:25 am
על ידי לענין
ממש לאחרונה נתתי לבי לעובדא בהרב מטשעבין שפעם דפק אצלו ילד בשבת אחה''צ וביקש להבחן, וכששמע את תשובת הרב שהוא צריך לישון קימעא, נתפלא הילד הרבה, האם גם הרב ישן כמו כולם? מאז קיבל עליו הרב שלא יישן יותר בשבת אחה"צ אלא ישאר ער ויעסוק בתורה. עד כאן בערך המעשה הידוע.
ובאמת תמהתי, הרי אין שום צד בעולם שהיה ישן להנאתו ולעינוגו על חשבון תלמוד תורה, וע"כ שזה היה מחזיק לו את המשך הלימוד בלילה וכל כיו"ב, וא"כ מה ראה לוותר על זה מפני הנ"ל?
אשמח ליישוב המתקבל על הלב

הא מיהת שמעינן דמעולם זה היה בגדר 'פאסט נישט', וניחא הערת אברהם מפני מה רגילים לכסות הדבר.

Re: ס' עשייתו של גדול

פורסם: ו' יוני 28, 2019 6:37 am
על ידי י. אברהם
לענין כתב:מאז קיבל עליו הרב שלא יישן יותר בשבת אחה"צ אלא ישאר ער ויעסוק בתורה. עד כאן בערך המעשה הידוע.

ההוספה אינה אמת.
המעשה נדפס (בין השאר) בשר התורה עמ' 404
הילד היה ר' אברהם יוסף לייזרזון

Re: ס' עשייתו של גדול

פורסם: ו' יוני 28, 2019 10:18 am
על ידי דרומי
תמיהתו של הרב 'לענין' הועלתה כאן בפורום פעם (ע"י), וכמדומה שלא נפתרה עדיין...

בכללות הענין נזכרתי, שפעם היה איש אחד שהיה עסוק באמת בהרבה ענינים טובים וכו', ולא מצא זמן מתאים לבקר את אביו ואמו. ופעם באו להוכיחו על כך, וסיפרו לו שאפילו הרבי מליובאוויטש, עם כל טירדותיו העצומות, היה מוצא זמן לבקר את אמו מידי יום ביומו!

אמר אותו אחד ברצינות: היא הנותנת. לרבי היו כחות מיוחדים ועל טבעיים, ומכוחם לעסוק בהרבה ענינים שונים ומשונים, ומצד כחותיו המיוחדים הצליח 'לדחוס' גם את הביקור אצל אמו. אמנם לי יש כחות רגילים ופשוטים, ובקושי אני מסתדר עם המטלות החשובות שיש לי, ואיך תדרשו ממני למצוא זמן למטלה נוספת?...

Re: ס' עשייתו של גדול

פורסם: ו' יוני 28, 2019 10:25 am
על ידי לייטנר
אחד מגדולי דורנו מקפיד לישון כשבע שעות בלילה. עכ"פ, כך פורסם בסביבתו (דומני שבעידודו ועדותו).
פעם נצרכתי להגיע אליו בעניין ציבורי בשעה מאוחרת מאוד, וכשהגעתי לחדרו שמעתי מאחורי הדלת צעקות של גבר ואשה, שכמובן לא היו אותו גדול ורעייתו. לאחר שדפקתי על הדלת, שמעתי צעדים מתקרבים אליה, ובמקום שהדלת תיפתח מישהו סובב את המפתח במנעול.
לאחר תקופה אמר לי בהקשר אחר שאת רוב זמנו - כנראה התכוון, מעבר לזמני הלימוד וענייני ציבור - הוא מקדיש ל'שלום בית'.

Re: ס' עשייתו של גדול

פורסם: ו' יוני 28, 2019 11:03 am
על ידי כרמי שלי
דרומי כתב:תמיהתו של הרב 'לענין' הועלתה כאן בפורום פעם (ע"י), וכמדומה שלא נפתרה עדיין...

כאן

Re: ס' עשייתו של גדול

פורסם: ו' יוני 28, 2019 12:32 pm
על ידי חיים סגל
כרמי שלי כתב:
דרומי כתב:תמיהתו של הרב 'לענין' הועלתה כאן בפורום פעם (ע"י), וכמדומה שלא נפתרה עדיין...

כאן

אין כאן שום תמיהה שצריך לפתור, שהרי כבר נתבאר שההוספה כביכול קיבל ע"ע לא לישון אינה נכונה, וכל הסיפור הוא שנהנה מהילד שכביכול 'נצחו'
מה הרעש?
הוא מעולם לא התחרט על מה שנח בצהרים, רק נהנה ממחשבתו של הילד - והחמיא לזקנו על כך, זה הכל!
כל שאר הפלפולים ב'מעשהל'ה' מיותרים

Re: ס' עשייתו של גדול

פורסם: א' יוני 30, 2019 12:52 pm
על ידי ישא ברכה
אברהם כתב:אולי קשור לכאן:

אם נשאר משהו מכל הספר הגנוז, הרי הוא ההסכמה הקולקטיבית, גם של רבותינו המתנגדים, לעצם הרעיון – לא להפוך את גדולי ישראל למלאכים בעלי כוחות וסגולות על-אנושיים. גם כדי לספר את האמת, אבל בעיקר כדי שלא לייאש את כל 'השאר', אנו האנושיים, מ'להיעשות גדול'.

והנה, יש נקודה אחת החוזרת הרבה פעמים בדברי ההערצה על גדולי ישראל, שמאד מאד פוגעת ברעיון הנ"ל:
ההסתרה של שינת הצהריים.

כולם כותבים על מרנא הגריש"א זי"ע שהלך לישון בעשר בלילה וקם בשתיים, רענן ונמרץ לעבודתו. ומשום מה מחליטים הכל שאסור להוסיף ולומר, שחריצות זו לא נבעה מהיותו יליד-ענק אלא מצדקותו לכלכל את צעדיו בשום שכל, והחלטתו שעדיף לישון היטב בצהריים, כדי שיוכל לקצר בשנת הלילה ולקום בשתיים ללימוד קדוש ופנוי מכל טרדות ומפריעים.

כך גם על רבינו הגר"ש אויערבאך, שקיצר מאד בשנת הלילה, אבל בסדר שני כמעט לא היה בישיבה, גם מפני המנוחה. ועוד ועוד.

רק לאחרונה ראיתי קבלה טובה של השרף רבי שריה דבילצקי 'להקפיד לישון בצהריים', לא זוכר את הלשון בדיוק.

הנפקא מינה היא עצומה – ברגע שמתברר שהלימוד המענג והנכסף של הגריש"א בלילותיו, לא היה תוצאה של כוחות על-אנושיים אלא של תכנון מושכל של סדר יומו, הרי מיד מתעוררת המחשבה אצל כל אחד מהקוראים: אולי גם אני אעשה זאת? אולי גם אני אלך לישון כמו בן אדם בשעת ערב סבירה, יחד עם אשתי העייפה, ואקום רענן לאחר חצות ללימוד תורה בביתי, אזכה לקיים 'בית שקול תורה נשמע בו בלילה', ילדי המתעוררים יראו את אבא שלהם מנגן את הגמרא המתוקה בחלל הבית השקט, מוחי יהיה רגוע וצלול, גם עפ"י נסתר זהו זמן גבוה מאד כידוע, ואילו את שעות השינה החסרות אשלים בשעות הצהריים.

גם אתה יכול להיות הגריש"א. כמה פשוט. רק תבחר.

את כל זה רוצים לקחת מאתנו.


מיעוט שינה לרוב אינו מעיד על כוחות על אנושיים, אלא על מאמץ מקסימלי ומיצוי כוחות הגוף. יש אנשים שמסוגלים בארבע שעות שינה, ויש שדי להם בחמש, ויש שצריכים שש, ויש שבע. ניתן לשער שחיילים במלחמה ישנים מספר מועט של שעות ובכל זאת מתפקדים נפלא.
הדוגמאות מגדולי ישראל נועדו בדרך כלל להראות עד כמה היה חשוב הדבר בעיניהם, ועד כמה התאמצו בו. ברור שכל אדם צריך להתנהג כפי כוחותיו, וכפי צרכיו. בדרך כלל למעט חריגים אנו לא ממלאים את תפקדינו נאמנה, לא מחוסר שינה אלא מעודף בטלה.(אגב, מסקרן לדעת כמה שעות ישן הרב אלישיב בסה"כ?)

השורה שהדגשתי תמוהה בעיני, נראה לך שזה כל כך פשוט?

Re: ס' עשייתו של גדול

פורסם: א' יוני 30, 2019 1:02 pm
על ידי אברהם
כן. רק תבחר.

Re: ס' עשייתו של גדול

פורסם: א' יוני 30, 2019 1:07 pm
על ידי ישא ברכה
אברהם כתב:כן. רק תבחר.


מן הסתם אתה כותב מנסיון

Re: ס' עשייתו של גדול

פורסם: א' יוני 30, 2019 1:44 pm
על ידי אברהם
מן הסתם ניסית ולא עלתה בידך.

Re: ס' עשייתו של גדול

פורסם: א' יוני 30, 2019 8:34 pm
על ידי שיבר
כנראה כוונת רבי אברהם, שתהיה הגריש"א לפי הכלים שלך.

שהרי, לדוגמה, לא כל א' זוכה בעזר מקודש כאשת הגריש"א, מורשת אביה הדגול.

Re: ס' עשייתו של גדול

פורסם: א' יוני 30, 2019 8:39 pm
על ידי פרנקל תאומים
שיבר כתב:כנראה כוונת רבי אברהם, שתהיה הגריש"א לפי הכלים שלך.

שהרי, לדוגמה, לא כל א' זוכה בעזר מקודש כאשת הגריש"א, מורשת אביה הדגול.

דווקא רבי אברהם זכה ג''כ באשת חבר עם אותה המורשת... אמנם לא בת.. כ''א נינה...

Re: ס' עשייתו של גדול

פורסם: ב' יולי 01, 2019 8:29 am
על ידי נוטר הכרמים
ווארט נפלא ששמעתי, וקשור לכל נושא האשכול.

איתא בשבת (קה, ב):
אמר רב יהודה אמר רב: כל המתעצל בהספדו של חכם ראוי לקוברו בחייו, שנאמר ויקברו אותו בגבול נחלתו בתמנת סרח אשר בהר אפרים מצפון להר געש מלמד שרגש עליהן הר להורגן.

ופירש"י,
ויקברו אותו - ביהושע כתיב. שרגש עליהן הר להורגן - שלא הספידו כראוי.

והנה על פסוק זה ביהושע (כד, ל) וַיִּקְבְּר֤וּ אֹתוֹ֙ בִּגְב֣וּל נַחֲלָת֔וֹ בְּתִמְנַת־סֶ֖רַח אֲשֶׁ֣ר בְּהַר־אֶפְרָ֑יִם מִצְּפ֖וֹן לְהַר־גָּֽעַשׁ, פירש"י,
בתמנת סרח - כך שמה ובמקום אחר הוא קורא אותה תמנת חרס על שם שהעמידו תמונת החמה על קברו לומר זה הוא שהעמיד החמה וכל העובר עליה אומר חבל על זה שעשה דבר גדול כזה ומת.

וקשה טובא, וכי יש לך הספד גדול מזה שהעמידו זכרון של תמונת החמה על קברו לזכרון מעשה 'שמש בגבעון דום', וכל העובר עליה מספידו ואומר חבל על הסתלקותו.

ומטו בשם בעל מגלה עמוקות לבאר, שמה שהנציחו והזכירו את העמדת החמה זה אינו הספד כראוי, כי לא ניתן ללמוד מזה מאומה, וכי מישהו יוכל להעמיד את החמה, והיה להם להזכיר את 'ויהושע נער לא ימיש מתוך האוהל'...

היה מעניין לראות את דבריו במקור. נודה למי שימצא.

Re: ס' עשייתו של גדול

פורסם: ב' יולי 01, 2019 10:08 am
על ידי דמשק
נוטר הכרמים כתב:ווארט נפלא ששמתי, וקשור לכל נושא האשכול.

קצת קרוב לזה הביא בילקוט סופר פר' וזאת הברכה בשם ס' תבואות השדה ח"ג בהקדמה (עמ' 16 באוצר).

Re: ס' עשייתו של גדול

פורסם: ד' יולי 03, 2019 9:46 pm
על ידי הולשטיין
ברויאר תרגם: גידולו של גדול

Re: ס' עשייתו של גדול

פורסם: ד' יולי 03, 2019 10:54 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
מישהו ביקש ממני איפה יש להשיג את הקלטות מהספדים על רבי נתן זצ"ל?

Re: ס' עשייתו של גדול

פורסם: ב' יולי 22, 2019 11:28 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
קריתי עכשיו חלק של הספר, וממעט הידיעות שיש בידי בעניינים, אני רואה שהוא החסיר הרבה דברים שהיה יכול להכניס.

למשל, בעמ' 138 מביא את הסיפור של הגרי"ס והקיטל בתפלת גשם, שהורה לחכות עד שיביאו את הקיטל, משום "מה נשאר לנו מכל תפלת גשם חוץ מהקיטל?" הוא תרגם את הדברים שהמנהגים הם שומרים את התורה. מי שמבין את הדברים יבין שכוונת הגרי"ס היתה להתלונן על מצב הדור, שאין לנו התעוררות בתפלת גשם, ולא נשאר לנו שום דבר מהרצינות שלה אלא הקיטל, ולכן א"א לוותר עליה.

כמו"כ בדף ההיא מביא סיפור בשם כ"ץ (והיינו ספר תנועת המוסר) שהיתה אסיפת גדולים והגרי"ס עמד להתפלל מנחה, ואמר לו הגר"א שיק שהם דנים בדברים העומדים ברומו של עולם שיש בה משום פיקוח נפש, ואסור לו להתפלל. וענה לו הגרי"ס שאם כן לעולם לא נתפלל, ועמד להתפלל. כאשר יענקל ליפשיץ מביא סיפור זו, הוא הרבה יותר עסיסי, והיה לו להרב נתן להביאו. הוא טען שהגרי"ס עמד להתפלל בפינה, וכל זמן תפלתו היה ר' אלי' לידר צועק עליו 'תפלתו תועבה! תפלתו תועבה!'. כאשר גמר הגרי"ס להתפלל, אמר מה שהביא ממנו.

Re: ס' עשייתו של גדול

פורסם: ג' יולי 23, 2019 2:26 pm
על ידי פרנקל תאומים
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:קריתי עכשיו חלק של הספר, וממעט הידיעות שיש בידי בעניינים, אני רואה שהוא החסיר הרבה דברים שהיה יכול להכניס.

למשל, בעמ' 138 מביא את הסיפור של הגרי"ס והקיטל בתפלת גשם, שהורה לחכות עד שיביאו את הקיטל, משום "מה נשאר לנו מכל תפלת גשם חוץ מהקיטל?" הוא תרגם את הדברים שהמנהגים הם שומרים את התורה. מי שמבין את הדברים יבין שכוונת הגרי"ס היתה להתלונן על מצב הדור, שאין לנו התעוררות בתפלת גשם, ולא נשאר לנו שום דבר מהרצינות שלה אלא הקיטל, ולכן א"א לוותר עליה.

כמו"כ בדף ההיא מביא סיפור בשם כ"ץ (והיינו ספר תנועת המוסר) שהיתה אסיפת גדולים והגרי"ס עמד להתפלל מנחה, ואמר לו הגר"א שיק שהם דנים בדברים העומדים ברומו של עולם שיש בה משום פיקוח נפש, ואסור לו להתפלל. וענה לו הגרי"ס שאם כן לעולם לא נתפלל, ועמד להתפלל. כאשר יענקל ליפשיץ מביא סיפור זו, הוא הרבה יותר עסיסי, והיה לו להרב נתן להביאו. הוא טען שהגרי"ס עמד להתפלל בפינה, וכל זמן תפלתו היה ר' אלי' לידר צועק עליו 'תפלתו תועבה! תפלתו תועבה!'. כאשר גמר הגרי"ס להתפלל, אמר מה שהביא ממנו.

הרב ליטוואק, מקום הניח לך ר' נתן זצ''ל להתגדר בו אף אתה...
כתוב גם אתה ספר ותשלים את כל מה שר' נתן השמיט... אלא שבהיותך יושב על אדמת לייקווד יצ''ו, ראה שלא להתחיל איתם...

Re: ס' עשייתו של גדול

פורסם: ד' אוגוסט 07, 2019 6:04 pm
על ידי ברוז