מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' מאי 29, 2019 6:55 am

משולש כתב:מעניין ששום מגיד בירושלים לא כונה "דורש ציון". וכ"ש דורש לציון.

כמה מגידים ירושלמים היו מפורסמים גם באירופה (אחד? שניים?) שאתה יכול לטעון לחריגות סטטיסטית? ועוד כשבסך הכל מצאנו (בינתיים) מישהו אחד בלבד שמכנה את ר׳ משה כך?
סביר בעיני שהריבלינים שראו את הכינוי הזה אצל הרד"ל, המציאו שזה היה הכינוי הרווח של ר׳ משה והצמידו לשקר זה גם את שאר הסיפור.

ובכלל לא מבין את ההגיון בדבר הזה. הסיפורת הריבלינית נסתרת מתחילתה לסופה מכל המקורות הראשוניים בני הזמן, אבל פתאום איזה כינוי חלקי שמישהו אחד כינה מישהו אחר פתאום נותן אמינות לכל העניין?!

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי סעדיה » ד' מאי 29, 2019 7:35 am

משולש כתב:רבי דוד לוריא מכנה את רבי משה ריבלין כבר בשנת תרי"ב "המגיד דורש ציון"

למטה מצד שמאל
קבצים מצורפים
קהלת רבה.PDF
(388.46 KiB) הורד 207 פעמים

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ד' מאי 29, 2019 9:20 am

בספר ארח דוד על רבי דוד בהר"ן ארח דוד עמ' 521 מספר בשם ר' דוד בהר"ן (שהיה נכדו) סיפור שלם בשנת ת"ר עם ר' משה מגיד למה נקרא דורש לציון עם הרמזים שנתן לר' משה מונטיפיורי עיי"ש.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' מאי 29, 2019 9:39 am

משולש כתב:בספר ארח דוד על רבי דוד בהר"ן ארח דוד עמ' 521 מספר בשם ר' דוד בהר"ן (שהיה נכדו) סיפור שלם בשנת ת"ר עם ר' משה מגיד למה נקרא דורש לציון עם הרמזים שנתן לר' משה מונטיפיורי עיי"ש.

א. זה ספר שיצא בשנת תשע"א.
ב. כתוב במפורש בהערה 9 שם שהמקור הוא ס' חזון ציון של ריבלין!

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ד' מאי 29, 2019 10:22 am

אתה מגחיך את עצמך כאילן כל פעילות תלמידי הגר"א בירושלים למען קיבוץ גלויות וכו' הכל זה דימיון פרוע של משפחת ריבלין. כאילו לא ראינו שר' מנחם משקלוב מוסר נפש על הקמת חורבת ר' יהודה החסיד וקורא לזה אתחלתא דגאולה, עליית כמעט כל גדולי תלמידי הגר"א לירושלים בשליחות ר' חיים מוולזין (כעדות ר' אריה נאמן), שליחת שליחים לחפש את עשרת השבטים, ר' מנשה איליא ור' אברהם מרפל תלמידי הגר"א מכנים את הגר"א משיח בן יוסף וכו'. דרשה של ר' יושעה שכותב שעליית תלמידי הגר"א זה בציווי הגר"א וכן מעיד הרב חרל"פ והרב חשין וכו' וכו', והם רואים בזה התגשמות חזון הנביאים, ובגלל כמה אי דיוקים שמצאת בכתי רש"ז ריבלין אתה אומר שהכל דימיון פרוע של הריבלנאים מלבד הוצאת שם רק זה גם שקר.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' מאי 29, 2019 12:13 pm

משולש כתב:אתה מגחיך את עצמך כאילן כל פעילות תלמידי הגר"א בירושלים למען קיבוץ גלויות וכו' הכל זה דימיון פרוע של משפחת ריבלין. כאילו לא ראינו שר' מנחם משקלוב מוסר נפש על הקמת חורבת ר' יהודה החסיד וקורא לזה אתחלתא דגאולה, עליית כמעט כל גדולי תלמידי הגר"א לירושלים בשליחות ר' חיים מוולזין (כעדות ר' אריה נאמן), שליחת שליחים לחפש את עשרת השבטים, ר' מנשה איליא ור' אברהם מרפל תלמידי הגר"א מכנים את הגר"א משיח בן יוסף וכו'. דרשה של ר' יושעה שכותב שעליית תלמידי הגר"א זה בציווי הגר"א וכן מעיד הרב חרל"פ והרב חשין וכו' וכו', והם רואים בזה התגשמות חזון הנביאים, ובגלל כמה אי דיוקים שמצאת בכתי רש"ז ריבלין אתה אומר שהכל דימיון פרוע של הריבלנאים מלבד הוצאת שם רק זה גם שקר.

פעם ראיתי איזה בעל-תשובה שחזר מהודו והחליט בהשפעת הודו לעשות "סנדאות שתיקה", אבל כיוון שחזר בתשובה רצה לחבר את זה ליהדות, אז אסף כל מקום שחז"ל דיברו לחיוב על שתיקה, כמו"סייג לחכמה שתיקה" וכדו', והפך את זה ל'הנה חז"ל היו בעד סדנאות שתיקה'..
אוסף של אנקדוטות אינו שיטה!
וזה מבלי להיכנס לכל אנקדוטה בנפרד ולבחון אותה אם יש בה ממש או לא.

אתייחס לאחת הדוגמאות - איזכור "אתחלתא דגאולה", הוא בדיוק זה. זה אנכרוניזם לקחת ביטוי שיש לו היום משמעות מסויימת בעקבות ארועים מסויימים, ולמצוא מישהו בתקופה אחרת שהשתמש בביטוי זה ולטעון שהמשמעות זהה. אז זהו שלא, ואפשר להאריך בדוגמא זו הרבה להוכיח את זה.

שליחת שליח לעשה"ש, כבר ציינתי לעיל שתלמידי הגר"א דיברו על חיזוק ה"דרישה לציון", אבל כל זה בדברים סמליים הנזכרים בחז"ל, כמו לבנות חורבה מחרבות ירושלים וכמו שאמרו חז"ל שבני יהודה ילכו על בני אפרים וכו' שמציין ר"י באגרתו אליהם, אבל לא בכיוון של מימוש הגאולה בידיים עד כדי עידוד עלייה המונית (דבר שר' ישראל כותב באגרתו עליהם שזה אסור) וכדומה, אלא בכיוון שלהראות אכפתיות מאר"י וממצבה ומצב יושביה בזמן הגלות.
אגב, לגבי שליחת שליח לעשה"ש, רוב הפרושים היו נגד זה.

לגבי מה שכותב ר' אריה נאמן שר"ח מולוז'ין שלח את תלמידי הגר"א לארץ, אני חושב שזה ממש לא מדויק (ואני זהיר..) אבל אפשר להבין את המבט הזה מפרספקטיבה של כמעט 70 שנה מאוחר יותר, בזקנותו של ר' אריה.

בכתבי הריבלינים אין רק "כמה אי דיוקים", אלא סיפורים על גבי סיפורים שלא היו ולא נבראו, דמיונות מתחילה ועד סוף. בין אם זה על ר' הלל עצמו שלא רק שעלה לאר"י 30 שנה מאוחר יותר ושלא לרצונו וישר לירושלים, אלא היה לו מניין עצמאי "מתחרה" לכולל הפרושים, ובודאי שלא "הראב"ד הראשון" של האשכנזים בירושלים ועוד ועוד.
אלו אינם אי דיוקים, אלא נרטיב שלם שלא היה ולא נברא. כשהנרטיב הזה משמש כבסיס והתשתית להשקפה הבאה עמה בספריהם.

הויכוח המתמשך הזה מראה לי כל פעם מחדש עד כמה צדקו באמרם ז"ל "שבשתא כיוון דעל על".. מאוד קשה לאנשים לשים את מה שברור להם ו"ידוע" להם בצד ולבחון דברים בראש נקי מהתחלה. וזה ממש לא אישי ח"ו..

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ד' מאי 29, 2019 12:48 pm

תדייק אף אחד לא אמר שהם מממשי הגאולה אלא הם שלוחי הגר"א שלדידם היה בחינת משיח בן יוסף שמכשיר את הגאולה.
מעניין שמתי שנוח לך אתה סומך על עדותו של הזקן ר' אריה...


לגבי ר' הלל ריבלין אריה מורגנשטרן מנסה לצייר אותו כ"סוחר".

והנה בספר בהר יראה יש תשובה הלכתית ממנו בשנת "ירושלים" תקצ"ו.

וכאן יש תשובה ממנו מסוף חייו מובא בשנת תר"א.

http://beta.hebrewbooks.org/pagefeed/he ... 014_35.pdf

http://beta.hebrewbooks.org/pagefeed/he ... 014_36.pdf

שמואל שלומוביץ
הודעות: 848
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ד' מאי 29, 2019 12:53 pm

איש-אחד כתב:
משולש כתב:אתה מגחיך את עצמך כאילן כל פעילות תלמידי הגר"א בירושלים למען קיבוץ גלויות וכו' הכל זה דימיון פרוע של משפחת ריבלין. כאילו לא ראינו שר' מנחם משקלוב מוסר נפש על הקמת חורבת ר' יהודה החסיד וקורא לזה אתחלתא דגאולה, עליית כמעט כל גדולי תלמידי הגר"א לירושלים בשליחות ר' חיים מוולזין (כעדות ר' אריה נאמן), שליחת שליחים לחפש את עשרת השבטים, ר' מנשה איליא ור' אברהם מרפל תלמידי הגר"א מכנים את הגר"א משיח בן יוסף וכו'. דרשה של ר' יושעה שכותב שעליית תלמידי הגר"א זה בציווי הגר"א וכן מעיד הרב חרל"פ והרב חשין וכו' וכו', והם רואים בזה התגשמות חזון הנביאים, ובגלל כמה אי דיוקים שמצאת בכתי רש"ז ריבלין אתה אומר שהכל דימיון פרוע של הריבלנאים מלבד הוצאת שם רק זה גם שקר.

שליחת שליח לעשה"ש, כבר ציינתי לעיל שתלמידי הגר"א דיברו על חיזוק ה"דרישה לציון", אבל כל זה בדברים סמליים הנזכרים בחז"ל, כמו לבנות חורבה מחרבות ירושלים וכמו שאמרו חז"ל שבני יהודה ילכו על בני אפרים וכו' שמציין ר"י באגרתו אליהם, אבל לא בכיוון של מימוש הגאולה בידיים עד כדי עידוד עלייה המונית (דבר שר' ישראל כותב באגרתו עליהם שזה אסור) וכדומה, אלא בכיוון שלהראות אכפתיות מאר"י וממצבה ומצב יושביה בזמן הגלות.
אגב, לגבי שליחת שליח לעשה"ש, רוב הפרושים היו נגד זה.
לדעתי מי שיתבונן בסיפור השליחות לעשרת השבטים יגיע למסקנה שהדבר הזה היה בעיקרו תרגיל שיווקי לצורכי גיוס כספים לישוב היהודי בא"י, המכתב הודפס והתפרסם בישראל ברחבי אירופה ועורר הדים רבים בקרב ישראל ואצל ממוני הפקוא"מ. וסביר שנתן רוח גבית עצומה לישוב האשכנזי המתחדש, במאבקיהם על המימון מול הקהילות המתחרות ששתו את רוב כספי הציבור שבא ממדינות אירופה.
סביר להניח שאם זה הייתה התוצאה של הענין שזה הוא גם היה מטרתו הראשונית...
אני לא מתכוין להכנס בויכוח להוכיח את זה...
אבל אולי בהמשך אפרש שיחתי.
נערך לאחרונה על ידי שמואל שלומוביץ ב ד' מאי 29, 2019 1:36 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' מאי 29, 2019 1:05 pm

משולש כתב:תדייק אף אחד לא אמר שהם מממשי הגאולה אלא הם שלוחי הגר"א שלדידם היה בחינת משיח בן יוסף שמכשיר את הגאולה.
מעניין שמתי שנוח לך אתה סומך על עדותו של הזקן ר' אריה...


לגבי ר' הלל ריבלין אריה מורגנשטרן מנסה לצייר אותו כ"סוחר".

והנה בספר בהר יראה יש תשובה הלכתית ממנו בשנת "ירושלים" תקצ"ו.

וכאן יש תשובה ממנו מסוף חייו מובא בשנת תר"א.

http://beta.hebrewbooks.org/pagefeed/he ... 014_35.pdf

http://beta.hebrewbooks.org/pagefeed/he ... 014_36.pdf

היכן מי מהעולים בעשרות שנים הראשונות שהיה תלמיד הגר"א טען שהוא היה משיח ב"י?

כשאני קורא את דברי ר' אריה נאמן, אני קורא אותם בזהירות, כי אני יודע שהם נכתבו בזקנותו כ-70 שנה לאחר מעשה.
היכן שדבריו תואמים למה שמופיעים או מסתדרים עם מקורות אחרים בני הזמן, אין לי סיבה שלא להאמין לו. אבל בתיאורים כמו אלו, שהם תיאורים מכלילים שהם גם לא עניין של זקנה אלא של מבט לאחור, אני מתייחס יותר בזהירות. בפרט שבוודאות יש פרט לא נכון בתיאור שלו - התאריך! את התאריך מורגנשטרן מתקן לתק"ס ואני חושב שנכון יותר לתקן לתק"ע, כך או כך זהו אינו תיאור מדוקדק.
התיאור שלו "בגדול" נכון, כלומר ר' חיים אכן היה היוזם של הקמת הקהילה החדשה בראשות רמ"מ ואכן זירז בתקס"ט את אלו שתכננו ממילא לעלות, כמו ר' סעדיה ואחרים, שיזדרזו לעשות זאת כדי לעזור לרמ"מ להקים את הקהילה החדשה.

ר' הלל אכן היה סוחר, אך גם ה"חיי אדם" היה סוחר..
במכתב של ר' הלל מתקצ"ה אכן רואים שעסק בעניינים הלכתיים בירושלים, וניסה לתקן מכשולים שראה, אבל להגדיר אותו כ"ראב"ד הראשון" בירושלים זה פשוט מופרך וסותר את איך שר' הלל מציג את יחסיו עם הכולל וכו'.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ד' מאי 29, 2019 1:24 pm

הבאתי לעיל מדברי ב' תלמידים ר' מנשא מאיליא ור' אברהם מרפיל.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' מאי 29, 2019 1:37 pm

משולש כתב:הבאתי לעיל מדברי ב' תלמידים ר' מנשא מאיליא ור' אברהם מרפיל.

ביקשתי את מי מהעולים

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ד' מאי 29, 2019 1:55 pm

מה כתב ר' אריה לפני התיקון של תק"ס?

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' מאי 29, 2019 2:20 pm

משולש כתב:מה כתב ר' אריה לפני התיקון של תק"ס?

"בשנת 5460 לבריאת עולם"

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ד' מאי 29, 2019 2:39 pm

נקווה שלא תאשים את הצדיק ר' בן ציון יאדלר בדימיונות:

ובמקום אחר סיפר ר' בן ציון ידלר והוסיף עוד על עליית אביו: לאחר פטירת הגר"א זיע"א קראו תלמידיו לאסיפה גדולה בעיר שקלאב, וקבלו לקיים רצון רבם, ובשנת תקס"ח עלתה קבוצה גדולה מהם לא"י... לאור זה הייתה מרגלא בפי אאמו"ר[=אדוני אבי מורי ורבי] כל זמן הנסיעה: בזכות הגר"א ופעולותיו למען העליה לאר"י יוליכנו הקב"ה לשלום.


בטוב ירושלים לב' יאדלר, ירושלים תשנ"ד, עמ' רפח.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' מאי 29, 2019 2:59 pm

משולש כתב:נקווה שלא תאשים את הצדיק ר' בן ציון יאדלר בדימיונות:

ובמקום אחר סיפר ר' בן ציון ידלר והוסיף עוד על עליית אביו: לאחר פטירת הגר"א זיע"א קראו תלמידיו לאסיפה גדולה בעיר שקלאב, וקבלו לקיים רצון רבם, ובשנת תקס"ח עלתה קבוצה גדולה מהם לא"י... לאור זה הייתה מרגלא בפי אאמו"ר[=אדוני אבי מורי ורבי] כל זמן הנסיעה: בזכות הגר"א ופעולותיו למען העליה לאר"י יוליכנו הקב"ה לשלום.


בטוב ירושלים לב' יאדלר, ירושלים תשנ"ד, עמ' רפח.

אינני יודע מי המקור לסיפור הזה, אך לפי סגנונו והדיבור על אסיפה בשקלוב קרוב לוודאי שמקורו אצל הריבלינים. כך שרב"צ כמגיד קיבל את הסיפור כמו שהוא, לא היו לו את הכלים לבדוק את נכונותו של הסיפור. ושוב זה סיפור מאוחר ועל כן לא מעניין מבחינה מחקרית.

אין שום סיבה לחשוב שיש קשר בין הסיפור הזה למציאות.
- בניגוד לסיפורי ריבלין שקלוב לא היתה המרכז של העיסוק בנוגע לעליה לאר"י אלא וילנא.
- בתקס"ח לא עלתה שום קבוצה גדולה, עלה בסך הכל רמ"מ, אולי עם עוד יחידים ביותר. (אגב, גם כל התיאורים הנפוצים על שלוש שיירות של תלמידי הגר"א שעלו, הוא קשקוש מוחלט, כנראה בהשפעת ה"עליות" הציוניות מאוחר יותר. לא היתה שום עליה של קבוצה מאורגנת, אלא אם תקרא לעליה של שתים שלש משפחות קבוצה מאורגנת..)
נערך לאחרונה על ידי איש-אחד ב ד' מאי 29, 2019 3:13 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ד' מאי 29, 2019 3:13 pm

בשנת תקע"ג כבר היו בצפת מעל -400 נפשות. זה לא 2 משפחות. (הקדמת פאת השולחן)

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' מאי 29, 2019 3:18 pm

משולש כתב:בשנת תקע"ג כבר היו בצפת מעל -400 נפשות. זה לא 2 משפחות.

ידוע. הנקודה שלי שהם עלו לסירוגין ולא ב-3 קבוצות.
מתקס"ח ואילך, נגיד כל חודש-חודשיים, עלו 2-4 משפחות לערך (כחלק מזרם העליה הכללית שהיתה באותה תקופה), אבל לא ב-3 שיירות גדולות כפי שמקובל לתאר - תיאור חסר בסיס ומקור היסטורי.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ד' מאי 29, 2019 5:03 pm

ברור רק במקרה משפחות שעשו שיט בסירת פידלים נסחפו ובטעות הגיעו כולם לצפת... ובמקרה היו שם רוב תלמידי הגר"א...

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' מאי 29, 2019 6:00 pm

משולש כתב:ברור רק במקרה משפחות שעשו שיט בסירת פידלים נסחפו ובטעות הגיעו כולם לצפת... ובמקרה היו שם רוב תלמידי הגר"א...

כדי להבין אירועים היסטוריים לאשורם צריך תמיד לעשות "זום אאוט" על התקופה, ובמקרה הזה פתאום מגלים שאין כאן רק עלייה של תלמידי הגר"א ומעריציו, אלא שמדובר בתקופה בה לפתע (יחסית) ישנו זרם עולים גדול מאירופה ומצפון אפריקה, כשמאירופה מדובר במאות יהודים, חסידים, "מתנגדים" ואחרים, גם כמה מגדולי החסידות עלו אז, כמו ה"באר מים חיים" ועוד.
תלמידי הגר"א אמנם עמדו בראש קהילת הפרושים, אבל ממש לא רק תלמידיו אלא כמה וכמה שלכל היותר נכנסו פעם אחת אל הגר"א בהיותם בווילנא, וגם זה לא בטוח.
בעיני המונח "עליית תלמידי הגר"א" ככינוי לגל העלייה של שנות התק"ס ואילך, אינו אלא עיוות היסטורי. האירוע ההיסטורי המשמעותי בעיניי אינו עליית תלמידי הגר"א אלא הקמת כולל הפרושים - זה מה שעשה את השינוי.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' מאי 29, 2019 6:59 pm

גם שאר זרמי העליה היו לכאורה מתוכננים, ולא ב'מקרה'.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ד' מאי 29, 2019 7:46 pm

ברור, היה רק מטרה להקים סניף דגל התורה בארץ ותו לא.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' מאי 29, 2019 7:55 pm

משולש כתב:ברור, היה רק מטרה להקים סניף דגל התורה בארץ ותו לא.

מאיפה הבאת את זה?

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' מאי 29, 2019 7:57 pm

איש גלילי כתב:גם שאר זרמי העליה היו לכאורה מתוכננים, ולא ב'מקרה'.

ועד הרבנים דאירופא וצפון אפריקא תיכנן הכל...

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' מאי 29, 2019 9:28 pm

איש-אחד כתב:
איש גלילי כתב:גם שאר זרמי העליה היו לכאורה מתוכננים, ולא ב'מקרה'.

ועד הרבנים דאירופא וצפון אפריקא תיכנן הכל...

טענו בחטים והודה לו בזכר קדשו.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' מאי 29, 2019 9:32 pm

איש גלילי כתב:
איש-אחד כתב:
איש גלילי כתב:גם שאר זרמי העליה היו לכאורה מתוכננים, ולא ב'מקרה'.

ועד הרבנים דאירופא וצפון אפריקא תיכנן הכל...

טענו בחטים והודה לו בזכר קדשו.

מי בדיוק תיכנן שמאות משפחות מאירופה וצפון אפריקה יעלו החל משנות התק"ס?
לא היה פה שום תכנון אלא כמה וכמה מניעים שיצרו תופעה שהלכה וגברה של עליית יהודים לאר"י.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' מאי 29, 2019 9:42 pm

כשאתה שואל מי תכנן את הכל יחד, אז ברור שלא אדם תכנן את זה, אלא קורא הדורות מראש שגזר בחכמתו העליונה שהגיע הזמן.
אבל כשאתה שואל אם קבוצה של כמה מאות איש עולה במכה, האם זה היה מתוכנן או לא. השאלה, איך לומר, קצת מוזרה.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' מאי 29, 2019 9:55 pm

איש גלילי כתב:כשאתה שואל מי תכנן את הכל יחד, אז ברור שלא אדם תכנן את זה, אלא קורא הדורות מראש שגזר בחכמתו העליונה שהגיע הזמן.
אבל כשאתה שואל אם קבוצה של כמה מאות איש עולה במכה, האם זה היה מתוכנן או לא. השאלה, איך לומר, קצת מוזרה.

אם המתכנן הוא קורא הדורות מראש אז אני בוודאי מסכים. אבל לחשוב שתופעת עלייה שמתחילה בטיפין עוד לפני עליית תלמידי הגר"א ואט אט גוברת והולכת, ובתוך תופעה זו גם מתנגדים רבים וביניהם תלמידי הגר"א שעולים, לחשוב שיש כאן תכנון בידי אדם? בהחלט מוזר..

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ד' יוני 05, 2019 11:13 pm

בספר חזון ציון כותב שאכן ר' הלל עלה בהתחלה לבדו לארץ בשנת תק"ע. ואח"כ בערך בשנת תקפ"ה נסע לרוסיה לבטל איזה גזירה, ואח"כ עלה ארצה עם אשתו. ולפ"ז תעודת העלייה שלו ושל אשתו בשנת תרצ"ב , (בראשית העלייה היו שעלו ללא רישיון ור' חיים מוולוזין מחה בעדם) וכן מפקד מונטיפיורי לגבי בנו ר' אליהו לא מהווה סתירה למסורת הריבלנאית.
קבצים מצורפים
הלל משקלוב.pdf
(114.67 KiB) הורד 206 פעמים

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' יוני 06, 2019 8:16 am

משולש כתב:בספר חזון ציון כותב שאכן ר' הלל עלה בהתחלה לבדו לארץ בשנת תק"ע. ואח"כ בערך בשנת תקפ"ה נסע לרוסיה לבטל איזה גזירה, ואח"כ עלה ארצה עם אשתו. ולפ"ז תעודת העלייה שלו ושל אשתו בשנת תרצ"ב , (בראשית העלייה היו שעלו ללא רישיון ור' חיים מוולוזין מחה בעדם) וכן מפקד מונטיפיורי לגבי בנו ר' אליהו לא מהווה סתירה למסורת הריבלנאית.

כבר ציינת את זה לעיל..
רק שזה סותר את מכתבו של ר׳ הלל עצמו מתקצ"ה הכותב שעלה רק לעת זקנותו (ולא כ-25 שנה קודם לכן), וזה סותר את כל האגרות והתכתובות בין אר"י לחו"ל בתקופה זו בהן אין זכר לקיומו באר"י.
אגב, בתקצ"ב ר׳ הלל, כמו רבים אחרים, קיבלו רק רשיון "עלייה לרגל" ולא רשיון הגירה.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ה' יוני 06, 2019 3:58 pm

החידוש במה שכתבתי עכשיו שכתוב שם שאשתו עלתה רק בסוף חייו ולא עלתה איתו יחד בהתחלה.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' יוני 06, 2019 4:19 pm

משולש כתב:החידוש במה שכתבתי עכשיו שכתוב שם שאשתו עלתה רק בסוף חייו ולא עלתה איתו יחד בהתחלה.

זה אינו מעלה ואינו מוריד לעצם הענין, גם תמוה ומוזר, שכן אף אחד אחר מהפרושים לא עלה לבדו כשאשתו עולה עשרות שנים אחריו.
עכ"פ גם ע"פ חזון ציון ה"גזירה" הבדיה הזו היתה בסביבות שנת תקפ"ו, ותיכף אחר שר' הלל פתר את הענין חזר לאר"י. מה שלא ממש מתאים עם תקצ"ב..

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ה' יוני 06, 2019 10:18 pm

חידוש שעלה בדעתי בקשר למלכות הערב רב:

הנה כתיב בירמיה ל'
הַדָּבָר אֲשֶׁר הָיָה אֶל יִרְמְיָהוּ מֵאֵת ה' לֵאמֹר: {ב} כֹּה אָמַר ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר כְּתָב לְךָ אֵת כָּל הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי אֵלֶיךָ אֶל סֵפֶר: {ג} כִּי הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם ה' וְשַׁבְתִּי אֶת שְׁבוּת עַמִּי יִשְׂרָאֵל וִיהוּדָה אָמַר ה' וַהֲשִׁבֹתִים אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לַאֲבוֹתָם וִירֵשׁוּהָ: (פ) {ד} וְאֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' אֶל יִשְׂרָאֵל וְאֶל יְהוּדָה: {ה} כִּי כֹה אָמַר ה' קוֹל חֲרָדָה שָׁמָעְנוּ פַּחַד וְאֵין שָׁלוֹם: {ו} שַׁאֲלוּ נָא וּרְאוּ אִם יֹלֵד זָכָר מַדּוּעַ רָאִיתִי כָל גֶּבֶר יָדָיו עַל חֲלָצָיו כַּיּוֹלֵדָה וְנֶהֶפְכוּ כָל פָּנִים לְיֵרָקוֹן: {ז} הוֹי כִּי גָדוֹל הַיּוֹם הַהוּא מֵאַיִן כָּמֹהוּ וְעֵת צָרָה הִיא לְיַעֲקֹב וּמִמֶּנָּה יִוָּשֵׁעַ: {ח} וְהָיָה בַיּוֹם הַהוּא נְאֻם ה' צְבָאוֹת אֶשְׁבֹּר עֻלּוֹ מֵעַל צַוָּארֶךָ וּמוֹסְרוֹתֶיךָ אֲנַתֵּק וְלֹא יַעַבְדוּ בוֹ עוֹד זָרִים: {ט} וְעָבְדוּ אֵת ה' אֱלֹהֵיהֶם וְאֵת דָּוִד מַלְכָּם אֲשֶׁר אָקִים לָהֶם: (ס).
והנה רואים דבר פלא שהנבא מנבא שתחילה יהודה וישראל ישובו לארץ ישראל, ואז יש את הנבואה של חבלי הלידה. "שַׁאֲלוּ נָא וּרְאוּ אִם יֹלֵד זָכָר מַדּוּעַ רָאִיתִי כָל גֶּבֶר יָדָיו עַל חֲלָצָיו כַּיּוֹלֵדָה". ומה הם החבלי לידה. " וְנֶהֶפְכוּ כָל פָּנִים לְיֵרָקוֹן".
ובגמ' בסנהדרין וכן אמר ר' יוחנן ייתי ולא איחמיניה א''ל ריש לקיש מ''ט אילימא משום דכתיב {עמוס ה-יט} כאשר ינוס איש מפני הארי ופגעו הדוב [ובא הבית] וסמך ידו אל הקיר ונשכו נחש בא ואראך דוגמתו בעולם הזה בזמן שאדם יוצא לשדה ופגע בו סנטר דומה כמי שפגע בו ארי נכנס לעיר פגע בו גבאי דומה כמי שפגעו דוב נכנס לביתו ומצא בניו ובנותיו מוטלין ברעב דומה כמי שנשכו נחש אלא משום דכתיב {ירמיה ל-ו} שאלו נא וראו אם ילד זכר מדוע ראיתי כל גבר ידיו על חלציו כיולדה ונהפכו כל פנים לירקון מאי ראיתי כל גבר אמר רבא בר יצחק אמר רב מי שכל גבורה שלו ומאי ונהפכו כל פנים לירקון אמר רבי יוחנן פמליא של מעלה ופמליא של מטה בשעה שאמר הקב''ה הללו מעשה ידי והללו מעשה ידי היאך אאבד אלו מפני אלו אמר רב פפא היינו דאמרי אינשי רהיט ונפל תורא ואזיל ושדי ליה סוסיא באורייה.
והנה כתב הגאון מוילנא שנהפכו כל פנים לירקון עולה על קליפת הערב רב. וז"ל האפיקי ים בשבת : ואמר ונהפכו וכו' לירקון וכו' הוא מ"ש בתיקונים (ד' קז ע"ב) ובושת איהו בתלת גוונין חיוור וסומק וירוק דאתמר בהון לא עתה יבוש יעקב וכו', ופי' רבינו שם שכשהאדם יתבייש פתאום נעשה סומק, ואח"כ חיוור דאזיל סומקא וכו', וכשהאדם מתבושש זמן ארוך הוא ירוק, והם גוונין דאבהן חיוור אברהם מישמעאל, ויצחק סומק מעשו אדמוני, ויעקב ירוק, ונהפכו כל פנים לירקון מע"ר, וכשיתמחק הע"ר ולא יהי' בגלות עשו וישמעאל אז לא יבוש יעקב וכו', והוא בעקבות משיחא שאז כל חבלי משיח ויסורי הגלות שיהי' לישראל הוא ע"י הע"ר שיתגברו אז המינים ואפקורסים והמסורת וכו', שע"י מצירים לישראל בביטול תורה ומצות וביסורי הגוף בעניותא והוא בתורה ובגמ"ח יחזיקו ידי ת"ח ודי בזה. באותה שעה אומר הקב"ה הללו מעשי ידי וכו' והוא סוד מ"ש (שבת קל ע"א) דליכא כתובה דלא רמו בה תגרא, וסוד נשיכת הנחש ברחם איילתא.
והמהרש"א כתב בסנהדרין שם: שארי דב קיר ונחש עולה על ד' מלכוית בבל פרס יון ואדום. והירקון זה הצרה של חבלי משיח שאחריהם. ורואים מכאן דבר פלא. שעיקר החבלי משיח זה לא מגלות אדום האיומה אלא מלכות הזולה "הערב רק שהם בבחי' ירקון. והיינו שהם הופכים את פניהם של ישראל להיותם דומים לאומות העולם עד שלא ניכר ההבדל בינם לאומות העולם רח"ל. והכתוב אומר הוֹי כִּי גָדוֹל הַיּוֹם הַהוּא מֵאַיִן כָּמֹהוּ, וזה מתאים לדברי הגר"א שהערב רב משולין לגשם הטורד וכן כתב על הע"ר שהם נקראים ירקון כי כשהאדם מתבושש זמן ארוך הוא ירוק, וכן כתוב בתיקונים כִּי הִנֵּה הַסְּתָו עָבָר שׁוּלְטָנוּ דִשְׁאָר מְמַנָּן דְאוּמִין, הַגֶּשֶׁם חָלַף הָלַךְ לוֹ שָׁלְטָנוּתָא דְעִרֶב רַב. בְּהַהוּא זִמְנָא יֵימָא לְגַבָּהּ, (שיר ז א) שׁוּבִי שׁוּבִי הַשּׁוּלַמִּית.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ו' יוני 07, 2019 2:55 am

איש-אחד כתב:
משולש כתב:החידוש במה שכתבתי עכשיו שכתוב שם שאשתו עלתה רק בסוף חייו ולא עלתה איתו יחד בהתחלה.

זה אינו מעלה ואינו מוריד לעצם הענין, גם תמוה ומוזר, שכן אף אחד אחר מהפרושים לא עלה לבדו כשאשתו עולה עשרות שנים אחריו.
עכ"פ גם ע"פ חזון ציון ה"גזירה" הבדיה הזו היתה בסביבות שנת תקפ"ו, ותיכף אחר שר' הלל פתר את הענין חזר לאר"י. מה שלא ממש מתאים עם תקצ"ב..

הוא לא כותב שעלה תיכף. גם במכתב של ר' הלל הוא כותב שעלה (בסוף ימיו) שלא ברצונו אך נמשך בעבותות אהבה, ויתכן שכבר שהה קודם בירושלים ונקשר לשם.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ו' יוני 07, 2019 7:18 am

משולש כתב:
איש-אחד כתב:
משולש כתב:החידוש במה שכתבתי עכשיו שכתוב שם שאשתו עלתה רק בסוף חייו ולא עלתה איתו יחד בהתחלה.

זה אינו מעלה ואינו מוריד לעצם הענין, גם תמוה ומוזר, שכן אף אחד אחר מהפרושים לא עלה לבדו כשאשתו עולה עשרות שנים אחריו.
עכ"פ גם ע"פ חזון ציון ה"גזירה" הבדיה הזו היתה בסביבות שנת תקפ"ו, ותיכף אחר שר' הלל פתר את הענין חזר לאר"י. מה שלא ממש מתאים עם תקצ"ב..

הוא לא כותב שעלה תיכף. גם במכתב של ר' הלל הוא כותב שעלה (בסוף ימיו) שלא ברצונו אך נמשך בעבותות אהבה, ויתכן שכבר שהה קודם בירושלים ונקשר לשם.

אתה מתעקש לחינם להאמין לספרות בדויה עם סיפורי אלף לילה ולילה ללא היתכנות וללא מקורות.
המכתב של ר׳ הלל ברור למדי, הוא עלה לראשונה בזקנותו, מה שמתאים עם העובדה שאין זכר לקיומו באר"י עד לתקצ"ב עם כך שבניו מצויינים כמי שעלו בתקצ"ב ע"פ מפקד מונטיפיורי תקצ"ט.

מקווה שיהיה לך מה לחדש בענין, אחרת זה סתם ויכוח סרק.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ו' יוני 07, 2019 4:04 pm

מענין לענין מכתבי ר' יוסף יואל ריבלין תרנ"ב-תרפ"א

אולם יתר על כל השכנים האלה, עשה עלי רושם השכן שבא לאחרונה לגור בשכנותנו, הרב ר' חיים ראצער ז"ל. כאן נפגשתי לראשונה פנים אל פנים אם אחד חשובי האסכולה העתיקה של בית מדרשו של הגר"א, שלא הושבתה עוד מטהרה על יד כל הגלגולים שעברו על תורה זו, שהיו אבות אבותי ממחולליה, על ידי תערובות שונות בירושלים והרפתקאות שעברו עליה בירושלים שלא פסקו מזרום אליה זרמים מכל רוחות העולם. ר' חיים ראצער היה מילידי רייסין ושמש בחו"ל רב באחת העיירות. הוא היה תלמידו של ר' יצחק אייזיק ריבלין שהיה רב בטאליצין וחברו של ר' בנימין ריבלין בנו ושימש אחריו ברבנות באותה עיירה טאליצין, מקום ששמש אחריו שנים רבות גם ר' יצחק צבי הירש ריבלין הירושלמי בנו של ר' בנימיןם, אחרי פטירת אביו ר' בנימין כשהזמינו אותו מירושלים לטאליצין לשבת על כסא הרבנות של זקנו ושל אביו. הרבה ספר לנו ר' חיים על רבו ר' יצחק אייזיק בנו של ר' הלל ריבלין שעלה לירושלים עם אחד בניו הוא הסבא ר' אליהו שספרתי עליו לעיל. מתוך ספוריו ניכר שהיה ר' יצחק אייזיק חולם על גאולה לא פחות מאחיו ר' אליהו ונכדו ר' יצחק צבי. כך שמעתי מפיו שר' יצחק אייזיק הגיע בדמיונו עד כדי כך, שהיה מתהלך בטאליצין ברחובות בטלית המצויצת ומכריז שהוא עצמו "משיח". עד כדי כך הוביל אותו הגיגו בגאולה. ולא פלא הוא שאנו מוצאים רמזים גם בשירי ר' יוסף ריבלין ב"ר אברהם בנימין ב"ר משה מגיד אחיו של ר' יצחק אייזיק, הוא ר' יושעה בונה השכונות שגם הוא מרמז לא פעם על עצמו שהוא לפחות נשמתו של משיח בן יוסף. והיה ר' חיים ראצער מפליג מאד בשבח זכרונו המפליא של ר' יצחק צבי נכדו של רבו, שהיה הוא ר' חיים ראצער מלמדו בילדותו. כך סיפר לנו, שפעם היה מלמד את הנער יצחק צבי גמרא, והיה דומה לו שאין ר' יצחק צבי מעיין כלל בגמרא, אלא צופה למרחקים מן הגמרא והלאה ברוב דמיונו. וכשגער בו בנזיפה, אמר לו הנער: "הרי אני שם לבי", והגיד לר' חיים את כל דף הגמרא בעל פה מילה במילה וחזר גם על כל באוריו והשקלא וטריא שלו.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ג' יוני 11, 2019 9:52 pm

בזוהר משמע ששלטון הערב רב תהיה כשלא תהיה שעבוד האומות:

רעיא מהימנא פרשת נשא (ח"ג קכד:): ובגין דעתידין ישראל למטעם מאילנא דחיי דאיהו האי ספר הזהר, יפקון ביה מן גלותא ברחמי ויתקיים בהון 'ה' בדד ינחנו ואין עמו אל נכר', ואילנא דטוב ורע דאיהו איסור והיתר טומאה וטהרה, לא שלטא על ישראל יתיר, דהא פרנסה דילן לא ליהוי אלא מסטרא דאילנא דחיי, דלית תמן לא קשיא מסטרא דרע ולא מחלוקת מרוח הטומאה, דכתיב 'ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ'. דלא יתפרנסון תלמידי חכמים מעמי הארץ, אלא מסטרא דטוב, דאכלין טהרה כשר היתר, ולא מערב רב דאכלין טומאה פסול איסור, דאינון מסאבין, דמסאבין גרמייהו בנשג"ז, בגין דאינון בנוי דלילית דאיהי נשג"ז חזרין לשורשיה, ועלייהו איתמר 'כי משרש נחש יצא צפע', וכו'. והכי איסור והיתר טומאה וטהרה לא אתעבר מעמי הארץ, דמסטרייהו לית בין גלותא לימות המשיח אלא שעבוד מלכויות בלבד (ברכות לד:)

ויובן מאד, על פי מה שביאר הגר"א זלה"ה בברכות שם דהיינו בימות משיח בן יוסף שבהם אין שעבוד מלכויות, ועל פי דבריו הקדושים מתבארים דברי הרעיא מהימנא ששליטת הערב רב היא בימות משיח בן יוסף בדווקא, ושם ניתן לה למלכות הקליפה, הנקראת 'מלכות הזלה' מקום תפיסת שלטון כקליפה הקודמת לפרי.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ג' יוני 11, 2019 9:56 pm

איש-אחד כתב:
משולש כתב:
איש-אחד כתב:
משולש כתב:החידוש במה שכתבתי עכשיו שכתוב שם שאשתו עלתה רק בסוף חייו ולא עלתה איתו יחד בהתחלה.

זה אינו מעלה ואינו מוריד לעצם הענין, גם תמוה ומוזר, שכן אף אחד אחר מהפרושים לא עלה לבדו כשאשתו עולה עשרות שנים אחריו.
עכ"פ גם ע"פ חזון ציון ה"גזירה" הבדיה הזו היתה בסביבות שנת תקפ"ו, ותיכף אחר שר' הלל פתר את הענין חזר לאר"י. מה שלא ממש מתאים עם תקצ"ב..

הוא לא כותב שעלה תיכף. גם במכתב של ר' הלל הוא כותב שעלה (בסוף ימיו) שלא ברצונו אך נמשך בעבותות אהבה, ויתכן שכבר שהה קודם בירושלים ונקשר לשם.

אתה מתעקש לחינם להאמין לספרות בדויה עם סיפורי אלף לילה ולילה ללא היתכנות וללא מקורות.
המכתב של ר׳ הלל ברור למדי, הוא עלה לראשונה בזקנותו, מה שמתאים עם העובדה שאין זכר לקיומו באר"י עד לתקצ"ב עם כך שבניו מצויינים כמי שעלו בתקצ"ב ע"פ מפקד מונטיפיורי תקצ"ט.

מקווה שיהיה לך מה לחדש בענין, אחרת זה סתם ויכוח סרק.

מעניין שיעקב גליס והרב טיקוצינסקי שהיו סופרים רציניים וכן ר' משה בלוי (שהיה מצאצאיו) והגאון ר' בן ציון יאדלר וכו' והצדיק ר' ישעיה חשין בספר דברי ישעיהו שכותב שקיבל מאבותיו וכו' היו פתיים מאמינים ל"בדיות" של הריבלנאים וכולם מביאים שר' הלל עלה בשנת תקס"ט וכן כל העניין של תנועת חזון ציון וכו'. כנראה שהם לא חשבו כמוך וכמו מורגנשטרן שמה שיוצא ממשפחת ריבלין בחזקת דמיון או סיפורי בדיות.
ואגב שמעתי מת"ח אחד מקורב לגר"ח קניבסקי ששאל אותו אודות הספר קול התור, ואמר לו: שהשווער שלו הרב אלישיב אחז מאוד מהספר, אך הרב שך בעקבות הרב וינטרוב פקפק בזה.
נערך לאחרונה על ידי משולש ב ג' יוני 11, 2019 10:51 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ג' יוני 11, 2019 10:48 pm

כאן יש סיפור על שנת תקע"ט עם ר' הלל. (מופיע גם בחזון ציון בסגנון מקוצר ושונה) כאן המקור מר' ישעיה חשין.
קבצים מצורפים
וינשטוק הלל ריבלין.pdf
(668.9 KiB) הורד 233 פעמים

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' יוני 12, 2019 7:01 am

משולש כתב:
איש-אחד כתב:אתה מתעקש לחינם להאמין לספרות בדויה עם סיפורי אלף לילה ולילה ללא היתכנות וללא מקורות.
המכתב של ר׳ הלל ברור למדי, הוא עלה לראשונה בזקנותו, מה שמתאים עם העובדה שאין זכר לקיומו באר"י עד לתקצ"ב עם כך שבניו מצויינים כמי שעלו בתקצ"ב ע"פ מפקד מונטיפיורי תקצ"ט.

מקווה שיהיה לך מה לחדש בענין, אחרת זה סתם ויכוח סרק.

מעניין שיעקב גליס והרב טיקוצינסקי שהיו סופרים רציניים וכן ר' משה בלוי (שהיה מצאצאיו) והגאון ר' בן ציון יאדלר וכו' והצדיק ר' ישעיה חשין בספר דברי ישעיהו שכותב שקיבל מאבותיו וכו' היו פתיים מאמינים ל"בדיות" של הריבלנאים וכולם מביאים שר' הלל עלה בשנת תקס"ט וכן כל העניין של תנועת חזון ציון וכו'. כנראה שהם לא חשבו כמוך וכמו מורגנשטרן שמה שיוצא ממשפחת ריבלין בחזקת דמיון או סיפורי בדיות.

מי מכל אלו חקר את הנושא ולא רק הסתמך בתמימות על אחרים?
אני מאמין לר׳ הלל עצמו שהוא עלה בזקנותו יותר מכל מי שסיפר עליו אחרת, ולא אכפת לי מי הם היו.
"קבל את האמת ממי שאמרה"

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' יוני 12, 2019 7:03 am

משולש כתב:כאן יש סיפור על שנת תקע"ט עם ר' הלל. (מופיע גם בחזון ציון בסגנון מקוצר ושונה) כאן המקור מר' ישעיה חשין.

לא מעניין..
אני רוצה מקורות ראשוניים בני הזמן הסותרים את מה שר׳ הלל כתב על עצמו!


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 152 אורחים