מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

משך חכמה (פרשת קורח) בגנות 'פולחן אישי'

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
קראקובער
הודעות: 2835
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

משך חכמה (פרשת קורח) בגנות 'פולחן אישי'

הודעהעל ידי קראקובער » א' יוני 30, 2019 11:46 pm

חולין פ"ק גבי עובדא דגינאי חלוק מימך. נראה דכבר כתב רמב"ן, דכל הפלאים שנתהוו בלא נבואה הקודמת לא נזכרו בפרשה, כמו נס דיוכבד, שיתכן ליחס זה אל מפעל זר מזרות הטבע. והנה בטעם שמשה היה השי"ת מדבר עמו פא"פ ולא אבד אנושיותו כשאר הנביאים יתכן עוד, דהיה מפני שאם היה הנביא אומר על העתיד ויקויים, אז היו ההמון מפליגים אותו ומיחסים אותו לאלקי, והיו בגדר עובדי האדם, יהיה הקלקול גדול מהתיקון, לכן היה בעת בוא אליו הרוח כמשתגע נופל ערום (כשמואל י"ט), שידעו שאנוש הוא חלוש ההרכבה, רק רוח אלקים צלחה עליו, אמנם משה, הלא כל ישראל עמדו במעמד הר סיני וראו כבוד השי"ת פב"פ דיבר עמהם, לכן כל זמן שדורו היה חי לא היו עתידים להטעות במשה, ולחשבו לאלקי, כי המה ידעו סוד הנבואה ואיכותה הנוכחית בראות כבוד ד' ואת גדלו, אמנם לאחר מות הדור הזה לא היה יכול משה לחיות, כי חשש השי"ת שמא יטעו בו ויחשבוהו לאלקי, וזה דרוש עמוק, וכיון שכן זה שא"ל גינאי אתה ספק עושה רצון קונך, ושמא לא יעלה בידך לפדות השבויים, או מהעדר היכולת, או מהבחירה החפשית ויחשבוהו לענין אלקי, שגזר על נהר שיבש בלא תועלת פדיון שבויים, ויהא הקלקול גדול, וא"ל אם אתה חולק מוטב וא"ל אני גוזר עליך שלא יעברו בך מים לעולם וא"כ לא יחשבו זה העולם לפלא רק לענין טבעי, כי יאמרו שזה מקרה זר בטבע, כיון שנתיבש שלא לצורך ולא יטעו בי להקדישני לענין אלקי. ודו"ק.

אבני גזית
הודעות: 556
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: משך חכמה (פרשת קורח) בגנות 'פולחן אישי'

הודעהעל ידי אבני גזית » ב' יולי 01, 2019 3:41 pm

יו"ל לרגל שמחת נישואי נכדו בכורו וגו'

פרנקל תאומים
הודעות: 2736
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: משך חכמה (פרשת קורח) בגנות 'פולחן אישי'

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' יולי 02, 2019 2:29 pm

אבני גזית כתב:יו"ל לרגל שמחת נישואי נכדו בכורו וגו'

???

לענ''ד דברי המש''ח הללו מעניינים מאד. יש''כ להרב קראקובער שליט''א.
נערך לאחרונה על ידי פרנקל תאומים ב ד' יולי 03, 2019 2:31 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קרית מלך
הודעות: 362
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: משך חכמה (פרשת קורח) בגנות 'פולחן אישי'

הודעהעל ידי קרית מלך » ד' יולי 03, 2019 1:39 am

פרנקל תאומים כתב:
אבני גזית כתב:יו"ל לרגל שמחת נישואי נכדו בכורו וגו'

???

.


והמ"י

שיבר
הודעות: 747
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:07 am

Re: משך חכמה (פרשת קורח) בגנות 'פולחן אישי'

הודעהעל ידי שיבר » ה' יולי 11, 2019 12:36 am

קטע משך חכמה הנוגע לענין:

מש"ח הפטרת וירא

הענין מבואר, דאלישע היה סבור דיחייה מת בשביל זכות הספקתו, וזה שאמר "ושמת משענתי על פני הנער" (פסוק כ"ט) - זכות שהשונמית היתה משענת להנביא במעון ומזונות. אבל אינו כן, רק עיקר תחיית המת היתה באמונתה התמימה בהנביא, ובשביל האמונה, צדיק יחיה את בנה. לכן על ידי גחזי - שלא האמינה בו שידעה כמדרשם 'הוא קדש ואין משרתיו קדש', וכן אמרה (פסוק ל) "חי ה' (וחי נפשך) אם אעזבך (ויקם וילך אחריה)"- לכן לא החיה הנער. אבל אלישע שהאמינה בו, הוא החיה הנער. לכן לנסות גודל אמונתה בהנביא אלישע, עשה השם יתברך שהעלים ממנו, והוא שלח לשאול השלום לילד, ובכל זאת האמינה בו, לא נפל מלבבה שום חסרון אמונה בהנביא כי הבן אשר נתן לה יהיה בן קיימא, וחיה יחיה. לכן בזכות זה החיה בנה, ולכן לא נאמר "וישמע ה' בקול אלישע" כמו שכתוב באליהו, ודו"ק

ברקים רב
הודעות: 676
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 4:49 pm

Re: משך חכמה (פרשת קורח) בגנות 'פולחן אישי'

הודעהעל ידי ברקים רב » ה' יולי 11, 2019 1:48 am

קראקובער כתב:
חולין פ"ק גבי עובדא דגינאי חלוק מימך. נראה דכבר כתב רמב"ן, דכל הפלאים שנתהוו בלא נבואה הקודמת לא נזכרו בפרשה, כמו נס דיוכבד, שיתכן ליחס זה אל מפעל זר מזרות הטבע. והנה בטעם שמשה היה השי"ת מדבר עמו פא"פ ולא אבד אנושיותו כשאר הנביאים יתכן עוד, דהיה מפני שאם היה הנביא אומר על העתיד ויקויים, אז היו ההמון מפליגים אותו ומיחסים אותו לאלקי, והיו בגדר עובדי האדם, יהיה הקלקול גדול מהתיקון, לכן היה בעת בוא אליו הרוח כמשתגע נופל ערום (כשמואל י"ט), שידעו שאנוש הוא חלוש ההרכבה, רק רוח אלקים צלחה עליו, אמנם משה, הלא כל ישראל עמדו במעמד הר סיני וראו כבוד השי"ת פב"פ דיבר עמהם, לכן כל זמן שדורו היה חי לא היו עתידים להטעות במשה, ולחשבו לאלקי, כי המה ידעו סוד הנבואה ואיכותה הנוכחית בראות כבוד ד' ואת גדלו, אמנם לאחר מות הדור הזה לא היה יכול משה לחיות, כי חשש השי"ת שמא יטעו בו ויחשבוהו לאלקי, וזה דרוש עמוק, וכיון שכן זה שא"ל גינאי אתה ספק עושה רצון קונך, ושמא לא יעלה בידך לפדות השבויים, או מהעדר היכולת, או מהבחירה החפשית ויחשבוהו לענין אלקי, שגזר על נהר שיבש בלא תועלת פדיון שבויים, ויהא הקלקול גדול, וא"ל אם אתה חולק מוטב וא"ל אני גוזר עליך שלא יעברו בך מים לעולם וא"כ לא יחשבו זה העולם לפלא רק לענין טבעי, כי יאמרו שזה מקרה זר בטבע, כיון שנתיבש שלא לצורך ולא יטעו בי להקדישני לענין אלקי. ודו"ק.

הרעיון הזה מבואר ביתר שאת במש"ח פר' ואתחנן.
ולמיטב זכרוני, היסוד הזה שב ונשנה כו"כ פעמים בדברי המש"ח. מה שזכור לי כעת הוא בענין החצוצרות של משה שנגנזו, שמפרש המש"ח כדי שלא יקדישו אותם ויעשו אותם לאלוה.
איני בקי מספיק, אבל אולי הגישה הזאת קשורה ליחס המקודש וההימשכות המוחלטת של המש"ח אחר הרמב"ם.

קראקובער
הודעות: 2835
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: משך חכמה (פרשת קורח) בגנות 'פולחן אישי'

הודעהעל ידי קראקובער » ה' יולי 11, 2019 2:35 am

ברקים רב כתב:הרעיון הזה מבואר ביתר שאת במש"ח פר' ואתחנן.
ולמיטב זכרוני, היסוד הזה שב ונשנה כו"כ פעמים בדברי המש"ח. מה שזכור לי כעת הוא בענין החצוצרות של משה שנגנזו, שמפרש המש"ח כדי שלא יקדישו אותם ויעשו אותם לאלוה.
איני בקי מספיק, אבל אולי הגישה הזאת קשורה ליחס המקודש וההימשכות המוחלטת של המש"ח אחר הרמב"ם.

viewtopic.php?t=38547#p432477

גביר
הודעות: 1132
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: משך חכמה (פרשת קורח) בגנות 'פולחן אישי'

הודעהעל ידי גביר » ב' יולי 15, 2019 8:56 am

פעם שאלתי את מו"ר ר"י צינוורט זצ"ל מפני מה היו שהתנגדו לסיפורי מופתים שהרי גם במקרא מצינו לא מעט מופתים שחוללו הנביאים. בתשובתו ציין שיש להבדיל בין זמן הנביאים לבין זמננו [ההבדל הוא כנראה בכך שזמן הנביאים היה במהותו זמן של גילוי בעוד הדורות שלאחר מכן הם זמנים של הסתר]. הוא הוסיף ואמר שההתנגדות למופתים באה מתוך החשש שהרב יהפוך ממורה ומדריך למעין "'קוסם" המספק פתרונות פלא. אחרים לעומתם סברו שדווקא בדורות אלה יש לעסוק בסיפורי מופתים, המדגישים את הממד הרוחני של המציאות, כתגובה לאווירת החומרנות המתגברת. עם זאת הדגיש שיש להיזהר מהאלהה [זכורני שהשתמש במילה זו] של הצדיק.

שמר
הודעות: 572
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: משך חכמה (פרשת קורח) בגנות 'פולחן אישי'

הודעהעל ידי שמר » ג' יולי 16, 2019 9:28 pm

ועיין מש"ח שמות לב, יט שממשיך בקו זה.


חזור אל “אספקלריא”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 16 אורחים