עמוד 2 מתוך 2

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: א' אוגוסט 11, 2019 10:13 pm
על ידי הפצת המעיינות
כמעיין המתגבר כתב:מי אתה רוצה שיטפל בזה? הספרדים לא מתקשרים בכלל עם הרוסים, וקהילות אחרות עסוקות בעצמם ולא מתעסקות בכלל בקירוב (חוץ מבעלז), אז מי נשאר?

???!!!

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: א' אוגוסט 11, 2019 10:59 pm
על ידי עמקן
כמעיין המתגבר כתב:
עמקן כתב:רק עכשיו פתחתי אשכול הזו. וכנראה פספסתי משהו. למה ציבור הליטאי אחראי לעלייה הרוסי יותר מכל ציבור אחר?



מי אתה רוצה שיטפל בזה? הספרדים לא מתקשרים בכלל עם הרוסים, וקהילות אחרות עסוקות בעצמם ולא מתעסקות בכלל בקירוב (חוץ מבעלז), אז מי נשאר?

בדברים אחרים, רק אלו שכן עושים מאושמים כשאינם עושים מספיק, ואלו שאינם עושים כלום פטורים לגמרי.
אגב, חב"ד וקרלין כן עוסקים עם עלייה הרוסי. לא ידוע לי כמה היקף פעולתם.

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: א' אוגוסט 11, 2019 11:00 pm
על ידי דרומי
חברים, לא צריך להידחף. יש מספיק עבודה לכולם...

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: ב' אוגוסט 12, 2019 12:10 am
על ידי שומע ומשמיע
עמקן כתב:רק עכשיו פתחתי אשכול הזו. וכנראה פספסתי משהו. למה ציבור הליטאי אחראי לעלייה הרוסי יותר מכל ציבור אחר?

אם אתה מאמין באפיונים תרבותיים, אז ציבור שחלק גדול ממורשתו התעצב ברוסיה, אמור לתקשר יותר טוב עם הציבור הזה, ויש להניח שהתורה שלו גם תרשים ותאתגר אותם.
עובדה שאלו שכן מגיעים נקלטים ממש חזק [ממה שאני מכיר].

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: ב' אוגוסט 12, 2019 12:28 am
על ידי עתניאל בן קנז
עמקן כתב:רק עכשיו פתחתי אשכול הזו. וכנראה פספסתי משהו. למה ציבור הליטאי אחראי לעלייה הרוסי יותר מכל ציבור אחר?


אופי האישים שעלו - מרוב מדינות חבר העמים, מתאים יותר לציבור הליטאי.

הציבור יותר משכיל, פחות 'מאמין', ופחות מתייחס לרגש.

הציבור הספרדי/ חסידי, פחות מתאים לציבור מסגנון זה.

למעט אלו, שהיה להם שורשים חסידים מובהקים, או שהיה להם איזה קשר 'חב"ד' בשנים האחרונים, שיש מה לעורר

העולם ממדינות האיסיאתיות יותר (בוכרה, גיאורגיה וכו'), אכן חוגים אחרים הנ"ל, מתאימים יותר.

לכל כלל יש יוצאים מן הכלל...

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: ב' אוגוסט 12, 2019 12:32 am
על ידי עמקן
שומע ומשמיע כתב:
עמקן כתב:רק עכשיו פתחתי אשכול הזו. וכנראה פספסתי משהו. למה ציבור הליטאי אחראי לעלייה הרוסי יותר מכל ציבור אחר?

אם אתה מאמין באפיונים תרבותיים, אז ציבור שחלק גדול ממורשתו התעצב ברוסיה, אמור לתקשר יותר טוב עם הציבור הזה, ויש להניח שהתורה שלו גם תרשים ותאתגר אותם.
עובדה שאלו שכן מגיעים נקלטים ממש חזק [ממה שאני מכיר].

לא ברור אחר הדורות שעברו, ושינויים הנעשים בב' התרביות יוצא ליטא היום הם כ"כ קשובים יותר לעלייה הרוסי מאחרים. אולי יותר מספרדים, אבל זהו.
וגם חלק גדול החסידיות מקורם מרוסיה. אכן חב"ד וקרלין פועלים כש"כ, אבל יש עוד. זכור לי כרגע סלונים והחסידיות מצ'רנובל.

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: ב' אוגוסט 12, 2019 1:47 am
על ידי חרסון
סלונים והחסידויות הצ'רנובלאיות מכילים בעיקר קהל ארץ-ישראלי או הונגרי, בהתאמה.

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: ג' נובמבר 24, 2020 8:10 am
על ידי אליסף
הלום ראיתי ב'משפחה' שרק שני אחוזים (!!!) מעולי רוסיה חזרו בתשובה..
נויירא

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: ג' נובמבר 24, 2020 9:00 am
על ידי תוכן
לפי מה ששמעתי פעם, בכל שנה יורדים מהארץ כעשרת אלפים רוסים.

תלמידי חכמים עולים מרוסיה

פורסם: ג' נובמבר 24, 2020 11:36 am
על ידי 002
ישנם תלמידי חכמים רבים מיוצאי רוסיה שאני מכיר באופן אישי, ומה שמייחד ומאפיין אותם, זה התמדה והעקביות, בלימוד התורה ועבודת השם.
לדוגמא:
אחד מהם עלה לארץ לפני 30 שנה , ומאז שהתחיל להיבחן במפעל הש"ס על גמרא וטור שו"ע, הוא לא הפסיד אפילו מבחן אחד ב 28 שנים, כולל כשהוא בחו"ל לעיתים קרובות [ע"י פקס], וכולל בזמני שמחות צאצאיו הרבים בלע"ה, וכדומה.
האחר לומד שנים דף היומי, ולפי עדותו מעולם הוא לא היה צריך להשלים, דף של אתמול. הראתי לו את האפליקציה של "הדרנא", למעקב אחר הלימוד, אך הוא אמר לי שאין לו שימוש בזה "כי מעולם הוא לא מפסיד את הדף".
האחר סיפר לי שהוא קם כל יום לשחרית בנץ מאז שהוא עלה לארץ בשנת תש"ן [כי חמותו הולכת לעבודה כל בוקר ב 5 בבוקר, קל וחומר לקום להתפלל להקב"ה],
לפני כמה חודשים לא הגיע לנץ כי אמו נפטרה כמה שעות קודם לכן [ומיד התקשרו אליו כמה מהמתפללים לרוב תימהונם לשאול מדוע לא הגיע לתפילה בנץ, כי מעולם לא קרה לו שהוא לא הגיע לנץ"].
ועוד עולה בזכרוני, כשלמדתי באחת מהישיבות הטובות ביותר בארץ, הגיעו שני בחורים מישיבת תורת חיים במוסקבה, שלפני שלמדו בישיבה, עבדו כשומרים במועדון פאב מקומי במוסקבה, מישהו סחב אותם לתורת חיים, ומשם הגיעו ישר לישיבה שלמדתי, ולאחר תקופה היו מטובי הלומדים בישיבה [וידעו ללמוד סוגיות בעומק העיון ולפלפל בתורתם של גדולי ראשי הישיבות, ועל לשונם היה שגור ברכת שמואל ושערי יושר ושב שמעתתא.... ].
ועוד כמה וכמה דוגמאות כאלו אני מכיר מעוד ידידי תלמידי חכמים שעלו מחבר העמים.

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: ג' נובמבר 24, 2020 11:46 am
על ידי עזריאל ברגר
באופן כללי, רבים מעולים מרוסיה ניחנו ב"משמעת ברזל", כיאה לחינוך הקומוניסטי הקפדן.
ואם לוקחים את ה"שור" הזה ומפנים אותו למקום הנכון - מתקיים "רב תבואות בכח שור", והם גדלים ומצליחים.

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: ג' נובמבר 24, 2020 1:34 pm
על ידי ארזי ביתר
משפחת חותני שליט"א ובית אבותיו, היו הנחשונים לקרב את יהודי רוסיה ב'פארנעם' גדול.

הגה"צ רבי אריה לוין זצוק"ל, קרא לנכדו הוא ניהו חו"ז הג"ר אברהם קוגל שליט"א, לפני כ-45 שנים [אז היה גל עליה קטן וראשוני] באמרו שקירוב יהודי גולת חבר העמים, הוא הדרך שלו להודות להקב"ה על שניצל וזכה לחון את עפר ארץ הקודש קודם השתלטות הקומוניזם על רוסיה וסגירת שעריה ב'מסך הברזל'. החל מאותו יום מקדיש חו"ז את כל עתותיו וכוחותיו לקרב את יהודי גולת רוסיה לאבינו שבשמים.

בראשית הדרך, היה הולך למרכזי הקליטה שהוקמו ע"י המדינה, ועובר מדלת לדלת לדבר על ליבם שישובו לדרך ה'. ואכן, הצליח ומאמציו הניבו פירות מבורכים ביותר, בדמות אלפי משפחות אשר נתקרבו על ידו וע"י המוסדות שהקים בהמשך - 'שבות עמי'. במשך כל השנים, עברו תחת שבט הנהגתו אלפי יהודים שהתקרבו לדרך התורה. שולחן הסלון בביתו שימש כ'מיטה' למאות בריתות שנערכו שם ליהודים שעלו מרוסיה. בד בבד, מקדישה רעייתו זקנתי שתחי' את כל ימיה לקרב את העולות ממדינות ברית המועצות [ואף למדה את שפתם לשם כך].


התופעה הנזכרת כאן כמה פעמים, אודות 'כפיות הטובה' של העולים, היא אכן תופעה ידועה במשפחתנו וכואבת מאוד. אך ניתן לומר שמבין אלפי המשפחות שהתקרבו במוסדותינו, רובא דמינכר מכירים בטובת מקרביהם ומוקירים אותם על כך.

אך כאן המקום להצר ולכאוב את הבעיה החדשה: נשירה המונית במספרים מבהילים בקרב הדור השני של הבעלי תשובה הרוסיים. הנהגתם הקפדנית מאוד בחינוך הילדים - כמסורת 'אמא רוסיה' ימ"ש - מביאה לכך שעשרות אחוזים נושרים ועוזבים את דרך התורה. ולבעיה זו נתונות עיניהם וליבם של בני המשפחה המשקיעים בשנים האחרונות את מרבית כוחותיהם בטיפול ובטיפוח הדור השני, בכדי לשמרם בדרך התורה.

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: א' דצמבר 27, 2020 8:58 pm
על ידי דרומי
אחד מהפעילים עם הציבור הרוסי, בעיקר בהבאתם לבריתו של אברהם אבינו, הוציא חוברת לקראת חתונת בתו ובה הוא מתאר אפיזודות ודילמות אופייניות (מתחיל בעמוד 33 בחוברת)

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: א' ינואר 03, 2021 4:12 pm
על ידי 002
דרומי כתב:אחד מהפעילים עם הציבור הרוסי, בעיקר בהבאתם לבריתו של אברהם אבינו, הוציא חוברת לקראת חתונת בתו ובה הוא מתאר אפיזודות ודילמות אופייניות (מתחיל בעמוד 33 בחוברת)

קונטרס נפלא מאד.
ישר כח, מאד נהנתי

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: א' ינואר 03, 2021 6:39 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
ההכללה היא בעייתית מאד.
אחוז ההצלחה של ישיבת תורת חיים היא גבוהה הרבה יותר ממקומות אחרות. וזה היה היסוד של הגאון ר' משה סולובייציק זצ"ל, אשר הנהיג את אירופה מאחורי הקלעים במשך שנות חייו, והצליח להשאר מאחורי הקלעים עד זיבולא בתרייתא.

לי נראה שהאופי של יוצאי רוסיה קשה מאד להשתלב עם האמריקאיים והישראלים גם יחד. דעת הר"י קמנצקי בימים ההם היתה שצריכים להקים מוסדות על אף הכשלון שתצמח ממנה, משום שאם יתבוללו בדור הראשון, יתחתנו עם גויות ויאבדו לגמרי. אם תהיה מודעות יהודית, קלושה כמו שהיא, לדור הראשון, יהיה סיכוי להדור השני לשוב לצור מחצבתה.

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: א' ינואר 03, 2021 7:31 pm
על ידי חיימשה
כפי שזה משתקף ברחובות ארה''ק, מי שבאמת הצליח עמם אלו חב''ד, וכנראה שהשילוב בין המנטליות הנטועה ברוסיה, לבין הפתיחות החבדי''ת, הם המתכון המתאים.

פלא בעיני כל ההסתייגויות מהכללה.
אם ההכללה נכונה, אז אין טעם להתבייש בה, וכמובןן שלכל כלל יש יוצא מכלל.

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: א' ינואר 03, 2021 7:56 pm
על ידי לבי במערב
פשוט יותר: חסידי חב"ד מוצאם מאותה המדינה, והמנטליות (ברובה) זהה... (כמובן, לפעילות עם העולים נשלחו - בעיקר - דוברי שפתם וילידי מדינתם).
בד"כ, ההצלחה תלוי' בהכרות תרבותו של העולה וההבנה לרוחו.

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: א' ינואר 03, 2021 8:16 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
אני מקווה שאין רצונך להאשים את כלל חסידי חב"ד באותם תכונות שנאמרו באשכול זו על יוצאי רוסיה.

Re: העליה מרוסיה- לאחר שלושים שנה

פורסם: א' ינואר 03, 2021 9:40 pm
על ידי לבי במערב
לא 'כלל חסידי חב"ד' (שכידוע, לאו בחדא מחתא מחתינהו, ואינם ניתנים להכללה ואבחון עדתי), וגם אותם שמיוצאי רוסיא - אינו מן המוכרח כי אותן התכונות טבועות אף בהם; עם זאת, עצם ההכרות עם התרבות והמנטליות מסייעת במאד, כמובן לכל בר־דעת.
[אגב, לעיל נז' רק תכונה א' שלא לשבח, ואף בזאת הובהר כי לא ניתן להכליל; 'משמעת־הברזל', אף שיתכן ובמדה רבה היא בעוכרי 'הדור השני', בעיקרה - מדה טובה היא].