מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הנהגת הבורא במדות האסורות על בריותיו

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
איש ימיני
הודעות: 215
הצטרף: א' אפריל 10, 2016 12:40 am

Re: הנהגת הבורא במדות האסורות על בריותיו

הודעהעל ידי איש ימיני » א' ינואר 19, 2020 2:54 am

זכורני שהגאון ר' הלל זקס זצ"ל ראש ישיבת חברון דיבר (בכאב) על שאלה זו שהועלתה על ידי הרב עקביה. מכיון שעברו עשרות שנים מאז איני זוכר את כל הדברים והקשרם...
הוא אמר כך: בזמן הנביאים היתה דרך לדעת מה הקב"ה רוצה מאיתנו. אולם לאחר שפסקה הנבואה אין מאיתנו שידע על מה ולמה... אך כשרוצים להעביר מסר מסויים חייבים לדבר. וכשרוצים להעיר מישהו משנתו מספיקה מכה...
לאחר הפסקת הנבואה אין לנו את הזכות שהקב"ה ידבר איתנו. והקב"ה רק מעיר אותנו...
(לדעתי הרבה הנהגות טובות וחסדים יכולים להתפרש גם כן כנסיון של הקב"ה להעיר אותנו כך שהקב"ה לא מעיר אותנו רק במכות...)

אין כוונתי שבדברים אלו יתיישבו כל תמיהותיך וראיותיך אבל אולי יהיה בהם יכולת להמתיק מעט את הדברים...

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: הנהגת הבורא במדות האסורות על בריותיו

הודעהעל ידי עקביה » א' ינואר 19, 2020 7:38 am

איש ימיני כתב:(לדעתי הרבה הנהגות טובות וחסדים יכולים להתפרש גם כן כנסיון של הקב"ה להעיר אותנו כך שהקב"ה לא מעיר אותנו רק במכות...)

אין כוונתי שבדברים אלו יתיישבו כל תמיהותיך וראיותיך אבל אולי יהיה בהם יכולת להמתיק מעט את הדברים...

יש בכך משום המתקה (בכלל, אני סבור שהטבות הבאות מאת ה' הרבה יותר מעוררות לתשובה ולקרבת ה' מאשר מכות).
אבל רק המתקה, ולא תשובה על השאלה.

אם נחזור אל הדוגמה של השואה (וכיו"ב), וכי היא עוררה את מישהו ממשהו?

או אסונות הנוחתים על בני אדם, נניח שמדובר באנשים שלא חושבים בכיוון של התעוררות לתשובה, אז מה התכלית בכך? וגם אם כן, בדר"כ הם לא סבורים שאסון משונה שכזה בא בגלל משהו לא בסדר שהיה אצלם, הרי דברים כאלה מצויים גם אצל שכיניהם וידידיהם, ובכל זאת רק עליהם נחת אותו אסון, כך שלא ברור להם מה הם אמורים לחשוב.

לעמל יולד
הודעות: 758
הצטרף: א' יולי 07, 2019 11:36 pm

Re: הנהגת הבורא במדות האסורות על בריותיו

הודעהעל ידי לעמל יולד » א' ינואר 19, 2020 5:38 pm

עזריאל ברגר כתב:
לעמל יולד כתב:ולשאלתך האם יתכן שהקב"ה מדבר בשפה שלא מבינים וממשיך וממשיך, וכו'. התשובה היא חד משמעי לא! ואידך זיל גמור.

הארכת לבאר איך שאנחנו לא מבינים את דברי הקב"ה, וסיימת שאנחנו כן מבינים....


כאן טמון היסוד.
צריכים אנו להבדיל בין האמונה ומה היא מחייבת, ובין הידיעה/הבנה.

האמונה קובע לנו את היסוד של ההנחות שאנו מניחים.
ע"כ ההנחה הבסיסית שלנו חייב להיות שהוא ק-ל אמונה ואין עוול, וכל דרכיו משפט. וח"ו שיהיה אצלו משפט מעוקל בשום אופן.

אחרי שיודעים אנו שההנחות שלנו הם ע"פ אמונתנו ותורתנו, או אז אפשר לחקור (ככל שזה לא מופלא מאיתנו) להבין דרכי ה'.
לכן, ברור שאין שום בריה יכול להבין משפטי ה' לאישורו, אבל אנו יודעים שה' עושה משפט ומנהג עולמו ברחמים, אף שלא נוכל להבין חשבונותיו ית'.

והתורה וחז"ל הורה לנו איך להתייחס לכל מאורע, ומהם נוכל לדעת מה הטוב בעיני ה' להטיבך באחריתך.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: הנהגת הבורא במדות האסורות על בריותיו

הודעהעל ידי ישא ברכה » א' ינואר 19, 2020 7:24 pm

איש ימיני כתב:זכורני שהגאון ר' הלל זקס זצ"ל ראש ישיבת חברון דיבר (בכאב) על שאלה זו שהועלתה על ידי הרב עקביה. מכיון שעברו עשרות שנים מאז איני זוכר את כל הדברים והקשרם...
הוא אמר כך: בזמן הנביאים היתה דרך לדעת מה הקב"ה רוצה מאיתנו. אולם לאחר שפסקה הנבואה אין מאיתנו שידע על מה ולמה... אך כשרוצים להעביר מסר מסויים חייבים לדבר. וכשרוצים להעיר מישהו משנתו מספיקה מכה...
לאחר הפסקת הנבואה אין לנו את הזכות שהקב"ה ידבר איתנו. והקב"ה רק מעיר אותנו...

הגדרה יפה.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: הנהגת הבורא במדות האסורות על בריותיו

הודעהעל ידי סגי נהור » א' ינואר 19, 2020 8:20 pm

הרב עקביה, לעניות דעתי תוכל למצוא מזור לתמיהותיך כאשר תשלב בגישה שלך אל הנושא צדדים נוספים מלבד ענין השכר והעונש.
הרבה דברים עמוקים נאמרו על שאלת הרע בעולם. בין השאר מבואר שהרע הוא טוב שאינו גלוי לנו, שהקללה בפנימיותה היא ברכה, שההסתר הוא צורך גילוי, שהסתירה היא לשם בנין, ולעת"ל אנו נאמר אודך ה' כי אנפת בי. כמו במרבית הנושאים במחשבת היהדות, כאשר מצרפים עולמות תוכן נוספים אל הפשט הענין כולו נעשה הרבה יותר בהיר ומתיישב על הלב.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: הנהגת הבורא במדות האסורות על בריותיו

הודעהעל ידי ישא ברכה » א' ינואר 19, 2020 8:25 pm

עקביה כתב:
איש ימיני כתב:(לדעתי הרבה הנהגות טובות וחסדים יכולים להתפרש גם כן כנסיון של הקב"ה להעיר אותנו כך שהקב"ה לא מעיר אותנו רק במכות...)

אין כוונתי שבדברים אלו יתיישבו כל תמיהותיך וראיותיך אבל אולי יהיה בהם יכולת להמתיק מעט את הדברים...

יש בכך משום המתקה (בכלל, אני סבור שהטבות הבאות מאת ה' הרבה יותר מעוררות לתשובה ולקרבת ה' מאשר מכות).
אבל רק המתקה, ולא תשובה על השאלה.

אם נחזור אל הדוגמה של השואה (וכיו"ב), וכי היא עוררה את מישהו ממשהו?

או אסונות הנוחתים על בני אדם, נניח שמדובר באנשים שלא חושבים בכיוון של התעוררות לתשובה, אז מה התכלית בכך? וגם אם כן, בדר"כ הם לא סבורים שאסון משונה שכזה בא בגלל משהו לא בסדר שהיה אצלם, הרי דברים כאלה מצויים גם אצל שכיניהם וידידיהם, ובכל זאת רק עליהם נחת אותו אסון, כך שלא ברור להם מה הם אמורים לחשוב.


למען האמת השאלה שפתחה את הדיון עדיין לא מספיק ברורה לי. אבל בכל מקרה את דבריך אלו אני גם לא מבין. ראשית יתכן שעונש בעולם הזה הוא גם במקרה שהנענש לא מודע לכך שהסבל שלו הוא עונש. ואמנם אחת המטרות של העונשים היא כדי לעורר את הנענש לחזור בתשובה, אבל יתכן שיש גם מטרה של עונש לשם מצד הדין והצדק, ויתכן שעונש זה לא מחייב מודעות. מלבד זאת, נניח שהקב"ה העניש אדם כדי שיתעורר לחזור בתשובה ואותו אדם לא שם על ליבו והמשיך את חייו כפי שהיה רגיל, אולי באמת הוא חוטא באי השימת לב שלו.

עוד נקודה. שוחחתי פעם עם אדם שחלה בסרטן והבריא ב"ה, ואמר לי שמבחינתו אדם שעבר את המחלה והתרפא, יוצא ממנה לא כמו שנכנס אליה, בממד הרוחני והגשמי.. ופירט באוזניי את החיזוקים הרבים שנהג בעצמו בכל תוקפת החולי, וכמובן הרבה מההנהגות הללו הוא ממשיך אותם עד עצם היום הזה. ודבר זה יכולים להעיד הרבה אנשים ששיפרו את דרכיהם אחרי שהקב"ה טלטל אותם באיזו טלטלה רצינית. השאלה מהעובדה שהם לא שונים מהשכנים והידידים שלא קיבלו את אותו העונש, איננה מובנת לי. הלוואי שהיינו חיים בצורה שההשגחה גלויה, אבל מאז ימות עולם אחד הדברים הכי כמוסים היא ההשגחה על שכר ועונש, ומאז ומעולם עמדה השאלה מה בין פלוני שנענש לאלמוני שלא נענש, בכל אופן לא נראה לי שהאדם צריך שנענש צריך לחפש במה הוא פגום יותר מאחרים ולהבין שכנראה נענש על זה.. אלא עליו לראות את מעשיו הטובים והרעים ולנסות לשפר את מעשיו. מסתבר שגם בזמן שה' מסתיר את פניו הוא לא יתבע את האדם על למה בחר להתחזק בתפילה ולא בברכת המזון, אבל הוא כן יתבע את מי שהמשיך לישון ולא עשה כלום כשהוא חטף סטירה, ובסופו של דבר יש כאן תזכורת כללית לאדם, שעליו להתחזק ולחזור בתשובה.

מה שכן קיים, הרבה פעמים יש לאנשים הרגשת הלב שהקב"ה כועס עליהם על משהו מיוחד, למשל אדם שמעורב במחלוקת מסוימת עד הצוואר ואז הוא חוטף סטירה מה', הרבה פעמים הוא מרגיש שכנראה יש קשר בין הדברים.. והוא מחליט לפרוש. אולי הרגשה זו נכונה ואולי לא ויתכן שהיא פרי דמיונו, ואולי הוא טועה, ובאמת זה מתסכל. טעויות יכולות להיות גם בעבודת ה', בדיוק כמו אחד שטעה מה רצון ה' ממנו, ופסק להלכה בצורה שגויה. אחד הדברים שהאדם הבוגר קולט במהלך חייו שלא פעם היינו רוצים לראות את העולם שונה ממה שהוא, גם בפן הגשמי וגם בפן הרוחני. היה נעים לנו אילו הקב"ה היה נותן לנו להנדס את העולם כפי רוחינו, עולם ברור הרבה יותר. אחד הדברים שהאדם מצפה שיהיה, זה קצת יותר בהירות וקצת פחות ספיקות. לא פעם כאשר אני רואה בעלי חיים סובלים, אני מנסה לחשוב מה קורה פה, על מה ולמה זה, ובאותה המידה אני לפעמים חושב על החיים של מיליראדי החרקים והבריות השונות והמשונות, שגם הם חווים צער וכאב ואולי גם עונג, בשביל מה כל כך הרבה מינים ומיני מינים, מה התכלית שלהם, מה המשמעות של מה שעובר עליהם, במקביל אני מתעורר לפעמים לחשוב מה פשר כל מיליראדי הגלקסיות ומליראדי שנות אור של היקום, כשאנחנו לא מקבלים מהם אפילו ניצנוץ אור, מה זה נותן לתכלית. [כמובן להכיר את גדולת ה'. וגם יתכן שיום יבוא והקב"ה יתן לאדם במסגרת העולם הזה או הבא, להכיר את היקום הרבה יותר. ואז יגדל שם ה'. אבל זה הזמן להוריד את הראש בפני בורא העולם, ולהבין שאחרי הכל, אנחנו אמנם זכינו כבני אדם יהודים להבין חלק מהסיפור של העולם שלפנינו, אבל עדיין אנחנו לא מבינים הכל, ורחוקים מאד מהתמונה המליאה. אנחנו יודעים חלק מהתמונה, ובמדה מסוימת יש לו זוויות ראיה שאנחנו יודעים יותר מדורות קודמים, אבל עדיין העולם שלפנינו מלא תעלומות. בכל אופן הנסיון למצוא תשובה תשובה לשאלה למה אני ולא הוא, כנראה גדולה על האדם, ויתכן שיש בזה חישובים רבים שבן אנוש לא יכול להם, אולי העתיד הקוונטי יביא לנו כח מיחשוב שהאדם יוכל לעשות חשבונות כאלו.. ואז נזכה לגילוי היחוד ומסתורי ההנהגה האלוקית הצפונה.

לאחרונה דיברתי באיזה מקום על המהפכה הטכנולוגית בעיני המאמין. מי שקצת מתבונן על מה שקרה בעולם במאות השנים האחרונות, נפשו משתוממת. בני אדם העמיקו חקר בסתרי העולם שלפניהם, ולפתע עמדו על שלל חוקיו, ומתוך כך הם גילו עולמות חדשים, כל גילוי חדש נמשל אל מי שמטייל ביבשת רחוקה ולפתע הוא רואה לפניו דלת, נכנס בה, והיא מובילה למערכת שלימה של שערים וחדרים, ומכל חדר עוד חדר, ובסופו של דבר הוא רואה מקומות נפלאים ומדהימים. האדם התבוני הוא יוצר את התוצאות הסופיות הבלתי נתפסות, אבל מישהו הכין לו כאן ארגז כלים מדהים לא פחות, כשהכלי המרכזי אותו הוא יצר זה את האדם על שלל כשרונתיו. העידן הטכנולגי מעיד על עוצמתו של האדם, אבל לא פחות על עוצמתו של בורא העולם, וזה גם מחדד שיש דברים נסתרים בעולם, הנה מערכות חיים שלימות היו נסתרות מהמין האנושי, חלקם עד לפני עשרות שנים וחלקם פחות מכך. עוד דבר מדהים שהעוצמה הבלתי נתפסת שיש למין האנושי משמשת את האדם לאותם צרכים להם השתמש האדם מאז ימיו הראשונים, הכלים השתנו אבל התוכן נשאר זהה פחות או יותר. וזו הסיבה שעדיין המין האנושי הוא עדיין רצף אחד ארוך, כי התוכן הוא זהה. מה שהיו מדברים בעבר איש עם רעהו, היום יכולים השנים, לעמוד בשני קצוות העולם ולשוחח, אבל תוכן הדיבורים שלהם יהיה זהה.

אני עובר שוב על הדברים ורואה שלמרות אריכותם, אין בהם תוספת משמעותית.. לשאלה ששאלת, מלבד מה שכתבתי בקצרה וכמדומה גם בתגובה הקודמת, ואסכם אותה שוב בקצרה שגם אם אין לנו מידע ברור על מה אנחנו נעשים, עדיין עצם מה שהאדם מתעורר לחזור ולהתקרב אל ה', (וכל דבר שיבחר יהיה טוב), במיוחד אם יש לו דבר שהוא רפוי בו מאד, אז זה כבר תועלת גדולה שגם אנחנו יכולים להבין את משמעותה. כמו כן עונש לא בהכרח חייב להיות כדי שהאדם יתעורר לחזור בתשובה אלא לפעמים העונש מגיע מחמת הצדק והדין. ונכון, זה לא נותן תמונה מליאה על ההשגחה האלוקית, אבל לפחות הסטירה שהאדם מקבל מהבורא לא מתפרשת אצלו כגזירת הכתוב.

לעמל יולד
הודעות: 758
הצטרף: א' יולי 07, 2019 11:36 pm

Re: הנהגת הבורא במדות האסורות על בריותיו

הודעהעל ידי לעמל יולד » א' ינואר 19, 2020 10:53 pm

עקביה כתב:כבוד הרב "לעמל יולד",

האותיות דלהלן מתייחסים לאותיות שבדבריך:

א. לא הבנתי כיצד דבריך אלה מתכתבים עם מה שכתבתי אני לעיל.
אם באת להסביר כיצד "הצור תמים פעלו" וגו' מתיישב עם מאמרי חז"ל שהזכרתי אנכי לעיל על עונש קולקטיבי הכולל גם את אלה שלא חטאו, לא הבנתי כיצד עשית זאת.
עכ"פ לדידי, נראה שחז"ל הבינו שזה עצמו אינו עוול. ומ"מ אין זה עיקר נושא האשכול ולכן לא אתעכב על כך.


ב. מיהו אותו "שוטה וגס רוח המדמה לעצמו שיודע דעת עליון" ומי הם "החכמים באמת"?
אם בשואה עסקינן, כבר מניתי לעיל כו"כ דעות הופכיות בסוגיא זו. אמנם גם זה אינו נושא האשכול וגם על כך לא אתעכב.


ג. אות זו כבר כן עוסקת ישירות בנושא האשכול, ולכן אצטט מדבריך:
לעמל יולד כתב:ג. ח"ו לומר שהקב"ה מתנהג דרך מכות! אלו דברי בלע!
ה' ה' קל רחום וחנון, מתנהג בעולמו בחסד וברחמים. אבל הנבראים כולם ילמדו רק דרך השכר והעונש, ובלשון העם "המקל והגזר" ובהעדר ה"מקל" הרי לא נדע גבולות.

ידידי היקר, אתה סותר את עצמך מיניה וביה; תחילה כותב אתה שח"ו לומר שהקב"ה מתנהג דרך מכות, ותכף ומיד מסכים, ככל הנראה, שהוא משתמש גם ב"מקל".
ובכן, אם המילה "מכות" מפריעה לך, אתה יכול לקרוא לזה מצדי "שעוני קיר". העיקר, זה משהו שכואב מאד למקבלים אותו.
לעמל יולד כתב:היפלא בעיניך צער האדם שהכניס ידו לאש בזדון? הלא כל עונשי התורה מפורשים בשתי פרשיות, והברכות מצוים לאורך ולרוחב כל התורה כולה, והחוטא אינו אלא כמי שמכניס ידו לאש במזיד וביודעים.
אין כאן שום ערפול מה ה' שואל מעמך, כי הרי פירש וביאר אף הזהיר על הכל בתורתו.

אני לא יודע אם לצחוק או לבכות על מי שכל העולם כולו דומה עליו כמישור, ולדידו הכל כל כך פשוט וגלוי וידוע.
מה לדעתך אמור לחשוב אב שילדו נהרג פתאום, או אדם שגילו אצלו פתאום סרטן? "אין כאן שום ערפול מה ה' שואל מעמך, כי הרי פירש וביאר אף הזהיר על הכל בתורתו"?!
אבל במקום לצחוק או לבכות אבקש ממך להתכבד ולחזור ולקרוא את הדוגמאות שהבאתי בפתח האשכול על מאה אנשים מישראל שמתו בכל יום, ועל הרעב בימי דוד. בהצלחה!
לעמל יולד כתב:ובבקשת מחילה מהשואלים לענ"ד כל השאלות האלו אינם נובעים מצד ביקוש העבודה התמימה, אלא למען ישקיט רעבון הספקות העולות במוחו ונפשו, ומקור הספקות הוא עצם ההרחקה מן התורה והעבודה, כי ככל אשר יתרחק מן האור יחשך לו, וכאשר יתקרב יאיר לו חשכת לילה.
והמתרחק מלימוד התורה וידיעת ההשגחה ובשרירות לבו ילך, איוולתו יסלף דרכו ועל ה' יזעף דבר, ולא ידע ולא יבין על מה החרי אף הגדול.
והמתקרב לתורתו ית', ירא בלבבו את רוב טובו וחסדו, ויתחרט על הרחקתו, ויבין את קורותיו מה' יצא דבר, להרחיקו מהאש האמיתי שלאחר מותו, ולקרבו לאורו הגדול הנצחי.
והמבקש האמיתי ילמד ספר איוב לעומקו להשכיל בעניין זה, אף ידע מאין נובע קושיותיו, ואיך ישקיט רעבון שכלו.

הפסיכואנליזה שאתה עושה לי ולשכמותי אינה ממין העניין. אילו בדבריך האחרים היה ניתן למצוא איזה מענה לשאלה, אפשר היה לקבל את תוכחת המוסר הנלווית אליו, אבל במצב הנוכחי עולה חשד כבד שהמענה היחיד אותו יש לכבודו להציע אינו אלא נזיפה על עצם השאלה.


ד.ה. אותיות אלה כוללות ביאורים נאים, ויישר כוחך עליהם! וגם נזיפות, ועל כך אומר 'שתיקתך יפה מדיבורך', שכן אין בהם טעם ואין בהם ריח כל עוד אינך עונה כלום לגופו של עניין.


את שורת המחץ השארת לסוף:
לעמל יולד כתב:ולשאלתך האם יתכן שהקב"ה מדבר בשפה שלא מבינים וממשיך וממשיך, וכו'. התשובה היא חד משמעי לא! ואידך זיל גמור.

ולאחריה עלי לסכם בצער ולומר, כבוד הרב "לעמל יולד": הֲקֵץ לְדִבְרֵי רוּחַ אוֹ מַה יַּמְרִיצְךָ כִּי תַעֲנֶה. את שאלתי שאלתי באריכות, בלוויית דוגמאות הממחישות את טענתי, ואחרי כל אלה כבודו עונה לי "לא!" אחד קצר ופסקני עטוף בדִבְרֵי ... רבים.
מה טעם בכל זה? אם אין למעלתו מה לומר הוא יכול פשוט לשתוק.


מה מאד קשה לי להמשיך לכתוב בעניין, אף אם ביארתי שח"ו אין לי שום כוונה לאף אחד באופן אישי, אבל חוששני שיצטייר הדברים שעלה בדעתי לתפוס יהודי בעת צערו. אני מבקש מחילה וסליחה אם יצא מדברי דברים שנראים כהקנטה ח"ו או שדברי מצערים את הקורה.
אשנה ואשלש שהדברים נכתב לגופו של עניין על דרך כללו בהשקפת תורתנו הקדושה, וח"ו לאיזה עניין שקשור למישהו באופן פרטי.

א. מה שהנך מכנה "עונש קולקטיבי", יש כמה דרכים בזה, וכבר הזכרתי או רמזתי לדעות שונות.
אבל ממה שאנו צריכים לדעת, שעונש הרבים אינו הופך את משפט היחיד למשפט מעוקל ח"ו. כי עכ"פ אף יסורי היחיד יהיו לו לכפרת פשעיו הפרטיים, ולדעת חלק מהראשנים אולי להביא שכר לסובליהם.
והביאור בדברי חז"ל כמו דאת אמרת בהדדי הוצי לקו כרבא, אפשר להסביר בכמה אופנים, ואכתוב כמה מהם.

1. לולי הני הוצי הקב"ה היה מאריך אף עם אותם שנתפסו בעוונם, אך באריכת אף ומענישם באיטיות, עונשים קלים שאין באחד מהם בכדי להמית.
הנה מדת הדין תובע שיעשו דין במורד במלכותו אפי' בקלי קלות, ומי שמרד במלכות אחת דתו, אבל הרחמים מעכב מבעדו למצות עמו הדין (ע' ספ"ד מסילת ישרים בדבריו הנפלאים). ובעידן רתחא לא יעכב הרחמים את הדין, כי לעת הזאת השליט הקב"ה את הדין על העולם, ואז צריכים זכות גדול להינצל ברחמים ולא להסחב במשפט הרשעים (וע' רמב"ן פרשת אמור ששם האריך בשכר הצדיקים ומי ינצל ממשפט הרשעים, ושם מדובר בצדיקים גמורים שאין להם חטא בכלל).

2. ידעת שרבינו הרמב"ן קראו לכל מקרי האדם "ניסים נסתרים", והוא הנהגת המשפט לשכר ועונש, וביאר שהניסים הנסתרים כשיבואו ביעודי התורה יתפרסמו והנה נהפך הנסתר לנגלה.
הנה דבריו מפליאים לכל המתבונן בהם, וידע נאמנה שאף שה' מזמין פורעניות לרבים, אין זה ממקרי הרבים שיחיד נסחף אליו, אלא מגבורותיו המפליאות, שהזמין כל הפורענויות כולם לפונדק אחד ולזמן אחד, הנה עונש וצרת היחיד אבל (מלשון אבלות) רבים עשה, כי רצה שיתפרסם ניסים הנסתרים אלו.

3. אף הרמח"ל (דרך ה' פ"ג ס"ח) סלל דרך בזה, והוא דרך נפלא בהסבר קיבוצי האדם, איך ישתנה זכויות האדם ע"פ תלותו באחרים לזכות. ויתכן שראשי קיבוצי האנשים יתחייבו לכפר על אלו שתלויים בהם ע"ש בדבריו העמוקים.

4. ח"א מחברי הפורום כתב לי הודעה וז"ל:
יתכן שעקביה לא קיבל מענה לדבריו בעוד נקודה שלא הזכרת, והיא: שגם אלו שנענשו בסיבת עונש הכלל, עד שכלל ישראל הכיר שיש חטא (מלחמת העי בגלל עכן ועוד רבות), יש בזה שתי פנים, הא' שאלו שנענשו הגיע להם העונש יותר מלאחרים בגלל דין קל עליון, והב' שהכלל נענש (במה שנענשו היחדים) משום שאם כולם היו שלמים גם עכן לא היה חוטא, וזוהי הערבות שקבלו.
ע"כ דבריו. ודי באלו לעכשיו.

ב. השוטים וגסי הרוח הם אלו שצועקים מעל כל במה שיודעים הם דעת עליון ע"פ סברות כרסיות, והעיקר אצלם זה הפרסום והצעקה.
החכמים הנבונים הם כל כולם מונחים בתורת ה' ובעבודתו, ומודדים את דבריהם בפלס התורה, ואינם נוטים לדברי השוטים הנ"ל כי הם יתבוננו בינה בתורה ובנפשם וכו', וא"צ להאריך בפרט שזה לא מעקרי הנושא עליהם מדברים.

ג.
ח"ו לומר שהקב"ה מתנהג דרך מכות! אלו דברי בלע!
ה' ה' קל רחום וחנון, מתנהג בעולמו בחסד וברחמים. אבל הנבראים כולם ילמדו רק דרך השכר והעונש, ובלשון העם "המקל והגזר" ובהעדר ה"מקל" הרי לא נדע גבולות.

ידידי היקר, אתה סותר את עצמך מיניה וביה; תחילה כותב אתה שח"ו לומר שהקב"ה מתנהג דרך מכות, ותכף ומיד מסכים, ככל הנראה, שהוא משתמש גם ב"מקל".
ובכן, אם המילה "מכות" מפריעה לך, אתה יכול לקרוא לזה מצדי "שעוני קיר". העיקר, זה משהו שכואב מאד למקבלים אותו

ההבדל בין דברי לדבריכם הוא הנוסח! ולדעתי זה נקודת המוצא של הדיון.

ד.
לעמל יולד כתב:
היפלא בעיניך צער האדם שהכניס ידו לאש בזדון? הלא כל עונשי התורה מפורשים בשתי פרשיות, והברכות מצוים לאורך ולרוחב כל התורה כולה, והחוטא אינו אלא כמי שמכניס ידו לאש במזיד וביודעים.
אין כאן שום ערפול מה ה' שואל מעמך, כי הרי פירש וביאר אף הזהיר על הכל בתורתו.

אני לא יודע אם לצחוק או לבכות על מי שכל העולם כולו דומה עליו כמישור, ולדידו הכל כל כך פשוט וגלוי וידוע.
מה לדעתך אמור לחשוב אב שילדו נהרג פתאום, או אדם שגילו אצלו פתאום סרטן? "אין כאן שום ערפול מה ה' שואל מעמך, כי הרי פירש וביאר אף הזהיר על הכל בתורתו"?!
אבל במקום לצחוק או לבכות אבקש ממך להתכבד ולחזור ולקרוא את הדוגמאות שהבאתי בפתח האשכול על מאה אנשים מישראל שמתו בכל יום, ועל הרעב בימי דוד. בהצלחה!


קודם כל, העולם מלא בורות שיחים ומערות, ומי יאמר שלום עלי נפשי. אין העולם דומה למישור, אלא מה שפשוט בעין שכלו של האחד יתקשה בו חבירו מאד, וכן להיפך. וכל אחד יראה בדעת חבירו כמי שדומה לו העולם למישור בעניין שהוא מתקשה בו, ואינו כן, ודב"ז. ובקיצור נמרץ, ברור שאלו שמתו בימי דוד מתו במשפט, רק הקב"ה רצה לגלות את ניסיו הנסתרים בכדי שדוד יתקן תקנותיו, לכן זימן את הכל לפונדק אחד וכדלעיל. וזה הביאור ברוב האגדות על דרך זה.

ובאמת העניין נוגע לרוב יסודות הבריאה כולם, ולרוב גופי תורה, ואף אם היה לאדם חכמה לענות על השאלות על תכליתו, הלא לא פורום זה לא יוכל שאת דבריו מרוב הכמות ועומק האיכות, ואני אנה אני בא שאין לא דעה ולא דיבור ואף בשיחת חולין של חז"ל אין לי מצח להרים ראש.
אמנם, כבר כתבו המלך החכם מכל אדם, וצמצם את כל דבריו בפסוק אחד, ראשית חכמה יראה ה' , שקודם לכל חקירה צריכים אנו לשים את לבנו ליראתו ית' ולדעת את היסודות, ומשם נוכל להתבונן וליישב את ליבנו. וזה יסוד כל דברי, ואני לא באתי לתת מוסר, אלא הציק לי את הלשונות, נקודת המוצא, וקלות העט והמקלדת מידי דברו בו ית'.

ואין בליבי להאריך יותר כאן, אז אכתוב כמה דברים לכתורת בלבד.
כל אי בהירות וערפול הוא יסוד היצה"ר, הבחירה, והניסון. והכל מעת החטא הראשון כשהכניס זוהמת הנחש (ע' נפהח ש"א פ"ו).
ומהות עבודתנו בעולם זה להשתחרר מכל הערפול ע"י התורה, שבנתינתה פסקה הזוהמה.
וכן יש לדעת את ההבדל בין היסורים והניסיון, (מבואר במרחבי כתבי הרמב"ן ע' שער הגמול, ומה שכתב בעקידה, וניסיון המן וכו').
ודי בזה

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הנהגת הבורא במדות האסורות על בריותיו

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' ינואר 20, 2020 9:27 am

הרב "לעמל יולד", אתה מאריך ומאריך.
תנסה לדבר בדרך קצרה, ולבאר:
האם זה ראוי ע"פ תורה להעניש בלי שיש לנענש דרך להבין על מה בדיוק הוא נענש?
אם כן - אז יש להגדיר מתי ראוי לנהוג כך.
אם לא - אז צריך להבין את הנהגת הבורא שבפועל הוא מכאיב לנו ופעמים רבות איננו יכולים לדעת למה הוא מתכוון במעשינו. וכפי שכבר האריכו בזה, שאת אותו עונש אפשר לפרש לכיוונים הפוכים, כגון השואה שיש מפרשים שהיא עונש על הציונות וההתחלנות וכו', ויש מפרשים שהיא עונש לאלו שלא הסכימו לרעיון הציוני ולא עלו לארה"ק (ויש שאמרו שאין אנו מבינים בחשבונות שמים ואין לנסות כלל לפרש את השואה).
ואנא, תשתדל לענות בצורה כללית, באופן שהפרטים יהיו מובנים מעצמם, כי באריכות דבריך אנו רק מוצאים דברים שמבלבלים אותנו כפי שהבהרנו לך לעיל כמה פעמים.

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: הנהגת הבורא במדות האסורות על בריותיו

הודעהעל ידי עקביה » ב' ינואר 20, 2020 9:35 am

בעז"ה בהמשך אתפנה לכתוב ולהגיב על מה שכתבו לי לעיל.
כאן רצוני להבהיר, אם מישהו חשב שאצלי קרה איזה אסון חלילה, הרי זו טעות.
ב"ה אין פרץ ואין יוצאת ואין צווחה בביתי, ולוואי על כולנו חיים של שלווה, שלום, השקט ובטח.
מה שכן, בתוך עמי אנכי יושב, ואני תוהה על מה שקורה אצל אחרים.
ובנוסף - השואה. כמדומני שאני יכול לומר בוודאות שלא עובר עלי יום אחד מבלי שאתקל בה או אחשוב עליה, אע"פ שאני עצמי לא עברתי אותה כמובן (אני דור שלישי לניצולי שואה).

לעמל יולד
הודעות: 758
הצטרף: א' יולי 07, 2019 11:36 pm

Re: הנהגת הבורא במדות האסורות על בריותיו

הודעהעל ידי לעמל יולד » ב' ינואר 20, 2020 11:43 am

עזריאל ברגר כתב:הרב "לעמל יולד", אתה מאריך ומאריך.
תנסה לדבר בדרך קצרה, ולבאר:
האם זה ראוי ע"פ תורה להעניש בלי שיש לנענש דרך להבין על מה בדיוק הוא נענש?
אם כן - אז יש להגדיר מתי ראוי לנהוג כך.
אם לא - אז צריך להבין את הנהגת הבורא שבפועל הוא מכאיב לנו ופעמים רבות איננו יכולים לדעת למה הוא מתכוון במעשינו. וכפי שכבר האריכו בזה, שאת אותו עונש אפשר לפרש לכיוונים הפוכים, כגון השואה שיש מפרשים שהיא עונש על הציונות וההתחלנות וכו', ויש מפרשים שהיא עונש לאלו שלא הסכימו לרעיון הציוני ולא עלו לארה"ק (ויש שאמרו שאין אנו מבינים בחשבונות שמים ואין לנסות כלל לפרש את השואה).
ואנא, תשתדל לענות בצורה כללית, באופן שהפרטים יהיו מובנים מעצמם, כי באריכות דבריך אנו רק מוצאים דברים שמבלבלים אותנו כפי שהבהרנו לך לעיל כמה פעמים.


א. יתכן שאתה לא יודע בדיוק על איזה חטא נלקה האדם, או למה לקו הרבים.

ב. השאלה אם זה ראוי מצד התורה, אינו שאלה ראויה בעיני, כי בודאי דרכיה דרכי נועם.
כל השוואה לדרכי הבורא בזה, אינו אלא הבל ורעות רוח, כי לו יצוייר שהיה לך סיבה טובה ומושלמת להתנהג ככה בטוב דרכך ובגודל חסדך, ודאי יהיה ראוי, אבל אנו בני אדם כמעט ואין לנו מושגים כאלו.
(ואולי קצת דמיון למי שראה תינוק רץ ברחוב, ומשך אותו בחזקה, והנער בוכה לא יודע על מה, ולא תוכל להסביר כי הנער נער. כן אנחנו נערים שלא מבינים בטובה הגדולה שעשה עמנו הבורא, ע' נדה נא.).
עיקר העניין מונח בזה שאי אפשר להשיג דרכיו, רק אנו יודעים שהוא רחום וחנון, הנה הפכת אותו לאלקים אחר ח"ו, ולפי בקשתך לא אאריך בזה.

ג. תחלק בין עונשי הרבים ועונשי היחיד. מי אמר שעליך לדעת בדיוק על מה נענשו בשואה (ועוד חקרו כאן על כל יחיד ויחיד, בודאי אינו נצרך לאדם פשוט כדכוותי עכ"פ)? אלא דע שהכל הביא אלוקים במשפט, וברור שהיה צריך תיקון גדול במצב היהדות, ולולי זעזוע הנורא מי יודע מה היה איתנו היום.
וע"ע בדברי הגרא"מ שך לעיל ההשקפה הנכונה בכגון דא.

ולעונש פרטי גם אז אולי לא ידעת בדיוק על איזה חטא לקה, אבל המטרה הוא להעיר לפשפש עד שתמצא במה לתלות...

לעמל יולד
הודעות: 758
הצטרף: א' יולי 07, 2019 11:36 pm

Re: הנהגת הבורא במדות האסורות על בריותיו

הודעהעל ידי לעמל יולד » ב' ינואר 20, 2020 11:44 am

אגב, שמעתי מזקן תלמיד חכם יושב ישיבה, שבגיל 6 ברח מגרמניה ב"קינדרטרנספורט" וסבל סבל נורא במלחמה, עד כדי שהוא מתקשה לדבר על כל התלאה שעבר בעת ההוא בכלל. וענה לזקן אחד שהתרעם מולו בעניין, בפשיטות וכלאחר יד בדברים נוקבים כמו שכתבתי על מצב היהדות, ואני הקטן היית נוכח, ואם מי שסבל עצמו אמר כן, אנן מה נענה בתריה.

לעמל יולד
הודעות: 758
הצטרף: א' יולי 07, 2019 11:36 pm

Re: הנהגת הבורא במדות האסורות על בריותיו

הודעהעל ידי לעמל יולד » ב' ינואר 20, 2020 11:47 am

עקביה כתב:בעז"ה בהמשך אתפנה לכתוב ולהגיב על מה שכתבו לי לעיל.
כאן רצוני להבהיר, אם מישהו חשב שאצלי קרה איזה אסון חלילה, הרי זו טעות.
ב"ה אין פרץ ואין יוצאת ואין צווחה בביתי, ולוואי על כולנו חיים של שלווה, שלום, השקט ובטח.
מה שכן, בתוך עמי אנכי יושב, ואני תוהה על מה שקורה אצל אחרים.
ובנוסף - השואה. כמדומני שאני יכול לומר בוודאות שלא עובר עלי יום אחד מבלי שאתקל בה או אחשוב עליה, אע"פ שאני עצמי לא עברתי אותה כמובן (אני דור שלישי לניצולי שואה).


שמועה טובה תדשן עצם!
ומי יתן שתתברך שלא יהיה שוד ושבר בגבוליך עדי עד.

ולכן הבאתי את הרמב"ן שאי אפשר לתמוה על אחרים בצדיק ורע לו! כי אם ההנחה הוא נכון ע"פ התורה, הרי לא תוכל לשאול איה הצדק וחלילה לשופט כל הארץ לעשות כן, כי אתה צריך לתלות את הכל בחטא האדם.
ואם דעתך הוא שהיה צדיק ואם יש בידו חטא הוא קלה מן הקלים ובשוגג וכו', כבר ביאר לנו במסילת ישרים, שזה הטעם שילקה אותו צדיק, שנשים אל ליבנו, אם כן הוא מדקדק בחסידיו ועושי רצונו, עאכו"מ עם עוברי רצונו.

זאת ועוד, כי אם זה העונש על קלי החטאים (וקבלו בעולם הזה במקום עולם הבא, כדברי הרמב"ן בהקדמה לאיוב, שטוב כל יסורי עולם הזה, משעה אחת ח"ו בעולם הבא), מה מאד תגבר עליהם טובו וחסדו בגמול השכר הטוב.

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: הנהגת הבורא במדות האסורות על בריותיו

הודעהעל ידי עקביה » ב' ינואר 20, 2020 11:56 am

לעמל יולד כתב:ומי יתן שתתברך שלא יהיה שוד ושבר בגבוליך עדי עד.

אמן. וכן למר!

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הנהגת הבורא במדות האסורות על בריותיו

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' ינואר 20, 2020 6:10 pm

בינתיים התשובה היחידה שקיבלתי כאן היא שהקב"ה שולח לנו מכאובים כדי שנתעורר ונפשפש במעשינו, למרות שאין לנו את הכלים לאבחן במדויק במה טעינו, אבל אם נעשה כפי יכולתנו באמת - גם אם ייתכן שלא נגיע לכוונתו האמיתית של הבורא - הוא "לא יכעס" עלינו.
"לעמל יולד" - האם אכן לזה התכוון כת"ר?

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הנהגת הבורא במדות האסורות על בריותיו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' ינואר 20, 2020 7:00 pm

בכל הדיון הזה היה חסר לי הנושא של היחס לכלל ישראל ככלל, ולא כאוסף של פרטים.
(ואדרבה, לכאורה זה החידוש בפרצת ניצבים, שגם אם הכלל צדיקים ויש רשע אחד, הוא בכ"ז ייענש)

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: הנהגת הבורא במדות האסורות על בריותיו

הודעהעל ידי עקביה » ב' ינואר 20, 2020 8:49 pm

סגי נהור כתב:הרב עקביה, לעניות דעתי תוכל למצוא מזור לתמיהותיך כאשר תשלב בגישה שלך אל הנושא צדדים נוספים מלבד ענין השכר והעונש.
הרבה דברים עמוקים נאמרו על שאלת הרע בעולם. בין השאר מבואר שהרע הוא טוב שאינו גלוי לנו, שהקללה בפנימיותה היא ברכה, שההסתר הוא צורך גילוי, שהסתירה היא לשם בנין, ולעת"ל אנו נאמר אודך ה' כי אנפת בי. כמו במרבית הנושאים במחשבת היהדות, כאשר מצרפים עולמות תוכן נוספים אל הפשט הענין כולו נעשה הרבה יותר בהיר ומתיישב על הלב.

ראשית, יישר כח!

שנית, מה שבעיקר מטריד אותי הוא לא עצם המקרים, שכן לא באתי להרהר אחר מעשיו של הקב"ה חלילה, אלא שאלת ההתייחסות הנכונה אליהם. הראיתי שבעבר הייתה הנהגה כזו, שכאשר הקב"ה רוצה לומר לנו משהו, במקום לומר אותו לנביאים או לבעלי רוה"ק הוא מכה, והם אמורים להבין למה הוא מתכוון. למה זה ככה? קשה לי מאד, אבל לא זה מה שבאתי לשאול. מה שאני שואל באשכול זה הוא שלכאורה ההנהגה הזו נמשכת, כלומר כך מקובל אצלנו להתייחס למאורעות הקשים הפוקדים לעיתים את הכלל ואת הפרט, ואם אכן כך הוא, הרי זה משונה מאד, שכן אנו איננו יודעים ואיננו מבינים מה הוא רוצה מאיתנו.

אולי באמת המסקנה צריכה להיות שמכות אלה אינן "דיבור" מאתו יתברך, אלא או עונש או לא-יודע-מה.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: הנהגת הבורא במדות האסורות על בריותיו

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' ינואר 20, 2020 11:54 pm

עקביה כתב:
סגי נהור כתב:הרב עקביה, לעניות דעתי תוכל למצוא מזור לתמיהותיך כאשר תשלב בגישה שלך אל הנושא צדדים נוספים מלבד ענין השכר והעונש.
הרבה דברים עמוקים נאמרו על שאלת הרע בעולם. בין השאר מבואר שהרע הוא טוב שאינו גלוי לנו, שהקללה בפנימיותה היא ברכה, שההסתר הוא צורך גילוי, שהסתירה היא לשם בנין, ולעת"ל אנו נאמר אודך ה' כי אנפת בי. כמו במרבית הנושאים במחשבת היהדות, כאשר מצרפים עולמות תוכן נוספים אל הפשט הענין כולו נעשה הרבה יותר בהיר ומתיישב על הלב.

ראשית, יישר כח!

שנית, מה שבעיקר מטריד אותי הוא לא עצם המקרים, שכן לא באתי להרהר אחר מעשיו של הקב"ה חלילה, אלא שאלת ההתייחסות הנכונה אליהם. הראיתי שבעבר הייתה הנהגה כזו, שכאשר הקב"ה רוצה לומר לנו משהו, במקום לומר אותו לנביאים או לבעלי רוה"ק הוא מכה, והם אמורים להבין למה הוא מתכוון. למה זה ככה? קשה לי מאד, אבל לא זה מה שבאתי לשאול. מה שאני שואל באשכול זה הוא שלכאורה ההנהגה הזו נמשכת, כלומר כך מקובל אצלנו להתייחס למאורעות הקשים הפוקדים לעיתים את הכלל ואת הפרט, ואם אכן כך הוא, הרי זה משונה מאד, שכן אנו איננו יודעים ואיננו מבינים מה הוא רוצה מאיתנו.

כשאומרים שייסורים וכיו"ב הם מסר לאדם, לא מתכוונים לומר שהם באים כתחליף לאיזשהו מסר מילולי שהיה אפשר להעביר במשפט או שניים. הכוונה היא שהקב"ה מעביר את האדם תהליך פנימי, שאולי פוצע קצת את גאוותו, מזכך את גסותו וחומריותו, גורם לו להסתכל אחרת על החיים, משנה לו את סדרי העדיפויות וכו', וכך על ידי היסורים הוא מתרומם והופך לאדם אחר. הייסורים הם לא רק סימן שהאדם צריך ללמוד משהו, הם השיעור בעצמו (אפשר להביא כדוגמא את סיפור יוסף והאחים. גם מהפשט ברור שיוסף מעביר את האחים תהליך שהם יוצאים ממנו שונים מכפי שנכנסו, וזה הרבה יותר חזק מסתם לנזוף בהם או להוכיח אותם). כמובן שאדם יכול גם לאטום אוזניו ולא ללמוד דבר.

זה קשור כמובן להודעתי הקודמת. אני חושב שדבריך באשכול זה מסבירים וממחישים יפה מדוע אנחנו מוכרחים להתבגר מהתפיסה שרואה את יחסו של הקב"ה אלינו כמקל חובלים (ח"ו).

לעמל יולד
הודעות: 758
הצטרף: א' יולי 07, 2019 11:36 pm

Re: הנהגת הבורא במדות האסורות על בריותיו

הודעהעל ידי לעמל יולד » ג' ינואר 21, 2020 12:45 am

עזריאל ברגר כתב:בינתיים התשובה היחידה שקיבלתי כאן היא שהקב"ה שולח לנו מכאובים כדי שנתעורר ונפשפש במעשינו, למרות שאין לנו את הכלים לאבחן במדויק במה טעינו, אבל אם נעשה כפי יכולתנו באמת - גם אם ייתכן שלא נגיע לכוונתו האמיתית של הבורא - הוא "לא יכעס" עלינו.
"לעמל יולד" - האם אכן לזה התכוון כת"ר?


לא התכוונתי למה שכבודו אומר, ואני לא יודע מאיפה משמע מדברי שאם לא נגיע הוא "לא יכעס" עלינו. כל הגישה הזאת בעיני מעוות מאד!


גם לגבי כלי אבחון לא אאריך, אבל העדר הכלים אינם אלא מרוב עוונותינו, והצדיק התמים ידע (עכ"פ בדר"כ) לאבחן במדוייק.
ואנו מלאי חטא לא נדע על איזה מהם נענשנו, לכן מטרת היסורים הם יסורי הערה.
ויסורי הערה פירושו, שמטרת היסורים הם לדבר אחד בלבד, לפשפש ולמשמש, נקודה! זה כל מה שהבורא דורש מאיתנו, זה מטרת יסורי הערה האלו.
(ויגעת ומצאת תאמין שע"י זה נגיע לתקן את מה שקלקלנו, והוא רחום יכפר עון).

ואם מרוב עצים הסתרתי את היער, והדברים הנ"ל לא הובררו די צרכם לעיל. וא"כ אני מתנצל על כל האריכות ברצוני לבאר הדברים מהיסוד, וכבר הזהיר חז"ל לנקוט בדרך קצרה.

לעמל יולד
הודעות: 758
הצטרף: א' יולי 07, 2019 11:36 pm

Re: הנהגת הבורא במדות האסורות על בריותיו

הודעהעל ידי לעמל יולד » ג' ינואר 21, 2020 12:57 am

בברכה המשולשת כתב:בכל הדיון הזה היה חסר לי הנושא של היחס לכלל ישראל ככלל, ולא כאוסף של פרטים.
(ואדרבה, לכאורה זה החידוש בפרצת ניצבים, שגם אם הכלל צדיקים ויש רשע אחד, הוא בכ"ז ייענש)


עיקר העניין מבואר ברמב"ן בפרשת בחוקותי (ויקרא כ"ו) וז"ל
והנה הברכות האלה כפי פשוטן עם היותן רבות כלליות בענין המטר השובע והשלום ופריה ורביה אינן כמו הברכות שברך כבר בקצרה (שמות כג כה) וברך את לחמך ואת מימיך והסירותי מחלה מקרבך.

כי שם יבטיח במאכל ובמשתה ושיהיה לברכה עד שלא יארע שום חולי בגופינו ועל כן יהיו כלי הזרע שלמים ובריאים ונוליד כהוגן ונחיה ימים מלאים כמו שאמר (שם פסוק כו) לא תהיה משכלה ועקרה בארצך את מספר ימיך אמלא וכן אמר תחילה (שם טו כו) כי אני ה' רופאך והטעם בזה כי הברכות ההם אע"פ שהם נסים הם מן הנסים הנסתרים שכל התורה מלאה מהם כאשר פירשתי (בראשית יז א) והם אפילו ליחיד העובד כי כאשר יהיה האיש החסיד שומר כל מצות ה' אלהיו ישמרהו האל מן החולי והעקרות והשכול וימלא ימיו בטובה.

אבל אלו הברכות שבפרשה הזאת הן כלליות בעם והן בהיות כל עמנו כלם צדיקים
ולכך יזכיר תמיד בכאן הארץ ונתנה הארץ לבטח בארצכם שלום בארץ מן הארץ לא תעבור בארצכם.
וכבר בארנו כי כל אלה הברכות כולם נסים אין בטבע שיבאו הגשמים ויהיה השלום לנו מן האויבים ויבא מורך בלבם לנוס מאה מפני חמשה בעשותנו החוקים והמצות ולא שיהיה הכל היפך מפני זרענו השנה השביעית ואף על פי שהם נסים נסתרים שעולם כמנהגו נוהג עמהם אבל הם מתפרסמים מצד היותם תמיד לעולם בכל הארץ כי אם הצדיק האחד יחיה ויסיר ה' מחלה מקרבו וימלא ימיו יקרה גם זה בקצת רשעים אבל שתהיה ארץ אחת כולה ועם אחד תמיד ברדת הגשם בעתו ושובע ושלוה ושלום ובריאות וגבורה ושברון האויבים בענין שאין כמוהו בכל העולם יוודע לכל כי מאת ה' היתה זאת ועל כן אמר (דברים כח י) וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך.

והיפך זה יהיה בקללות בעונשי הארץ שאמר (פסוק יט) ונתתי את שמיכם כברזל ועונשי החולי כמו שאמר (דברים כח נט) וחלאים רעים ונאמנים שיקולל המאכל ויחליא ויתפרסם הנס בהיותו תמיד קיים בכולם על כן כתוב (שם כט כא) ואמר הדור האחרון בניכם אשר יקומו מאחריכם והנכרי אשר יבא מארץ רחוקה וראו את מכות הארץ ההיא ואת תחלואיה שלא יתמהו באיש ההוא אשר רבצה בו כל האלה (שם פסוק יט).
כי כן יהיה פעמים רבים כמנהגו של עולם בכל האומות שיבאו מקרים רעים באיש אחד רק בארץ ההיא יתמהו וישאלו כל הגוים על מה עשה ה' ככה לארץ הזאת (שם פסוק כג) כי כולם יראו וידעו כי יד ה' עשתה זאת ויאמרו (שם פסוק כד) על אשר עזבו את ברית ה' אלהי אבותם.
והכלל כי בהיות ישראל שלמים והם רבים לא יתנהג ענינם בטבע כלל לא בגופם ולא בארצם לא בכללם ולא ביחיד מהם כי יברך השם לחמם ומימם ויסיר מחלה מקרבם עד שלא יצטרכו לרופא ולהשתמר בדרך מדרכי הרפואות כלל כמו שאמר (שמות טו כו) כי אני ה' רופאך.

וזה יסוד עניין היחיד והכלל בהנהגת העולם. וקצת מדבריו כבר ביארתי לעיל.

פולסברג
הודעות: 1751
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: הנהגת הבורא במדות האסורות על בריותיו

הודעהעל ידי פולסברג » ב' מאי 31, 2021 8:45 pm

עקביה כתב:
לעמל יולד כתב:ודאי שלכל יהודי שנאסף בשואה, היה בהשגחה פרטית בגמול השכר ועונש, וע"י היסורים נסלח לכל עדת ישורון, ובמיתתם בקדושת שמו זכו למה שרבי עקיבא היה מצטער עליו כל ימיו, והצור תמים פעלו.

ודאי שיש השגחה פרטית, אבל אין זה נוגע כלל לכך שאין הכרח שכל מה שקרה לכל יהודי בשואה קשור לחטאיו, כנודע ממאמרי חז"ל, כגון על אנדרלמוסיה הבאה לעולם ואינה מבחינה בין רעים לטובים, או בהדי הוצא לקי כרבא וכו'.


אשמח אם החכמים דפה יאריכו כאן בפרט זה, בפרט אחר השלושים לאסון מירון ה''י.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 129 אורחים