מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בית מדרש הגר"א

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
ישא ברכה
הודעות: 1894
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי ישא ברכה » ו' מרץ 13, 2020 3:14 pm

נוטר הכרמים כתב:
ישא ברכה כתב:
שומע ומשמיע כתב:
ישא ברכה כתב:לא חושב שזה מחליש אבל גם חיזוק גדול באמונה לא ראיתי. האמת זה סוג של נייעס באמונה.

איך נראה חיזוק באמונה?

אני אתן דוגמא לא משקפת באמת. ויהיו שיגידו קטנונית אבל זה היה אחד הפעמים שהדהדה במוחי ההכרה שיש פער מאד גדול בין הדיבורים הגבוהים לבין רמת החיים בפועל.
היה פעם היה דיון סוער באמונה, או אולי יותר מדויק על ידיעת ה', וכל אחד הציג את המבט שלו. הדיון נמשך זמן רב עם הרבה מאד אנרגיה של המשתתפים.
סיימו את הדיון ועמדו להתפלל מנחה, והמנחה היתה נראית כלקוחה מאיצקוביץ או זכרון משה העתק הדבק, (כמובן בלי להכליל ולא עקבתי אחרי כל אחד). אני השתוממתי, אאל"ט פניתי אז להרב אוריה ואמרתי לו דיברו כאן שעה וחצי על הקב"ה, מיהו, מה היחס שלו אלינו ושלנו אליו. ואנשים צעקו ודיברו, ובסופו של דבר עומדים מול הקב"ה בדיוק כמו דלת העם. הוא ענה לי שזה לא מדויק ויש כאלה שכן לוקחים את הדברים למעשה.

והאמת במחשבה שניה (ממה שכתבתי קודם) אני חושב שכן יש תרומה מסוימת וזה לא סתם נייעס, בסופו של דבר הידע שלהם בסוגיות חשובות גדל, וזה יכול להביא תועלת גם באחרית הימים.

את הטענה הזאת אפשר לטעון בהרבה הקשרים,
הרי לא אחרי הרבה שמועס'ן ושיחות מוסר אתה מגלה בהכרח רצינות והתעוררות מיוחדים,
וזה כח בפני עצמו לרומם ציבור 'על המקום'.

הסתירה הזאת בלטה לגביי כשראיתי סרטון של ארגון 'שקוף', אודותיו כבר דובר כאן. הסרטון הוא מיום של נופש באיזה חור במדבר,
ויש ריגושים ומנגינות, ונפש, וחיבור, וכל המילים הכי גבוהות, להתחבר לעצמך, להיות טוב, לחיות עם בורא עולם וכו' וכו'.
ופתאום אתה רואה את ה'מנחה' שמה. לא יאומן. באיצקוביץ זה נראה יותר טוב.

זה בהחלט נכון בהרבה הקשרים. וזה נכון שבעתיים על דיבורים ושיחות של הרבה משגיחים שמנותקים מהם ומהמציאות שסביבם, ולכן התועלת היא מועטת עד אפסית.
אבל אולי אני יסביר את עצמי קצת יותר. לא ציפתי שבגלל דיון אחד פתאום כולם יכנסו לאיזו דביקות עלאית, אבל ראיתי שהרבה פעמים דיבורים על אין סופיות ונשגבות אלוקית או נוכחות אלוקית, לא מבטאים את צורת החיים בפועל. ובדיוק כמו המשגיח שצועק על ביטול תורה של רגע אחד, והוא מדבר על איזו אטמוספירה שהוא לא חי בה, גם הרבה מאלו שמדברים דברים גבוהים אחרים לא באמת חיים באטמוסיפרה הזו.

ואגב,
אמר לי פעם יהודי חכם תמיד כשתרצה לבדוק דרך מסוימת, אל תחפש את לראות האם הם טובים ביחודיות שלהם, אלא אדרבה איך הם נראים בעבודת ה' המשותפת לכל היהודים, איך השחרית שלהם ואיך המנחה. ועוד דבר אמר לי אותו חכם. בסופו של דבר, בכל הדרכים של היהדות, שמונים אחוז הגיעו לאותה תוצאה בעבודת ה'. הפערים הם מי הצליח לרומם עשרים אחוז גבוה יותר.

אוהב עמו
הודעות: 830
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי אוהב עמו » ו' מרץ 13, 2020 3:30 pm

זנב לאריות כתב:
ישא ברכה כתב:אני אתן דוגמא לא משקפת באמת. ויהיו שיגידו קטנונית אבל זה היה אחד הפעמים שהדהדה במוחי ההכרה שיש פער מאד גדול בין הדיבורים הגבוהים לבין רמת החיים בפועל.
היה פעם היה דיון סוער באמונה, או אולי יותר מדויק על ידיעת ה', וכל אחד הציג את המבט שלו. הדיון נמשך זמן רב עם הרבה מאד אנרגיה של המשתתפים.
סיימו את הדיון ועמדו להתפלל מנחה, והמנחה היתה נראית כלקוחה מאיצקוביץ או זכרון משה העתק הדבק, (כמובן בלי להכליל ולא עקבתי אחרי כל אחד). אני השתוממתי, אאל"ט פניתי אז להרב אוריה ואמרתי לו דיברו כאן שעה וחצי על הקב"ה, מיהו, מה היחס שלו אלינו ושלנו אליו. ואנשים צעקו ודיברו, ובסופו של דבר עומדים מול הקב"ה בדיוק כמו דלת העם. הוא ענה לי שזה לא מדויק ויש כאלה שכן לוקחים את הדברים למעשה.

והאמת במחשבה שניה (ממה שכתבתי קודם) אני חושב שכן יש תרומה מסוימת וזה לא סתם נייעס, בסופו של דבר הידע שלהם בסוגיות חשובות גדל, וזה יכול להביא תועלת גם באחרית הימים.

מעשה שששמעתי מאבי שליט"א, אחרי 'מאמר' מרומם של מרן הגר"י הוטנר זללה"ה פנה א' מהת"ח שהיה בציבור השומעים לאלו שהיו לצידו, ואמר להם "נו אז מה לוקחים מזה למעשה", ואמר ע"ז מרן הגר"מ שפירא זללה"ה שזה היה בחינה של "נתן עליו את כפו ומיעטו" [מש"כ על הקב"ה לגבי אדה"ר אחר החטא] -
דהיינו שלא כל חויה רוחנית נשגבת ומרוממת אפשר לצמצם אותה לתוך כלים מעשיים ובודאי שלא באופן מיידי, טבעם של דברים מעין אלו שאחרי תקופה ממושכת הדברים נותנים את אותתם ומרוממים את האדם ומשנים אותו מי יותר ומי פחות אבל ההתנהגות כולה מושפעת, [זה לא רק עניין של הצטברות של ידע כמו שכ' אח"כ אלא הדברים משפיעים ומרוממים בתהליך].
פוק וחזי בציבור השומעים בביהמ"ד פחד יצחק [העקביים והרציינים ולא האורחים מידי פעם] כמה נכבדות אצילות ורוממות ניכרת מכל ההלוך ילך שלהם, ולכן הדוג' שהבאת לא רק שאינה משקפת כמו שכ' בהגינות אלא איננה נכונה. [ואגב אייני שייך כלל לביהמ"ד הגר"א ולא לציבור תלמידי בעלי המחשבה].

השאלה היא האם לא היו בין חוטפי המנחה גם תלמידים קבועים שהיינו מצפים מהם לרוממות בתפילה....

זאב ערבות
הודעות: 5479
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' מרץ 13, 2020 4:15 pm

שש ושמח כתב:
עושה חיל כתב:
איש קריות כתב:לכאורה אנו צריכים להיות עדים לפער ניכר בין המחלקות שהרי תפילה פועלת ישועה, אולם למעשה כנראה לא כך הם פני הדברים.

מי אמר לך? בדקת?
המציאות היא שדתיים מאריכים ימים יותר. אולי מעיד משהו על ההנחה שהצגת.

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 9D#p381985

הנה שתי השורות הראשונות מ"המחקר"
מחקר: דתיים מאריכים חיים יותר מאשר חילונים
באוניברסיטה העברית גילו כי הסיכוי למות בטרם עת בישובים ובשכונות דתיים נמוך יותר ב-30%. סיכוייהן של הנשים הדתיות להאריך חיים גבוה ב-15 אחוזים

כמה פעמים צריך לחזור על כך שמחקרים וסקרים והדומים להם אינם מדעים מדוייקים אלא אינטרפולציות המבוססות על מדגמים. אז בא נניח לרגע שהמחקר אכן מדוייק, ושלדתיים יש בממוצע תוחלת חיים ארוכה יותר מאשר לחילוניים, האם זאת אומרת שכל חובש כיפה יכול מעתה לומר לעצמו: הנה המחקר מוכיח שתוחלת החיים של דתי יותר גבוהה ולכן מובטח לי אריכות ימים? ובנוסף, מעתה איני צריך להזהר כשאני חוצה את הכביש ובמה שאני אוכל ולא צריך להתחסן?
ועוד: מה משמעות המשפט " "הסיכוי למות בטרם עת"? מה זה בטרם עת? זה איזה גיל מסויים? זה כמו לומר שהסיכוי שלכם לזכות בלוטו הוא אחד למאה מליון. המילה סיכוי הופכת את כל הסקר הזה, ולו יהיה המדעי ביותר לסתם גיבובי מלים ומתן פרנסה למי שעשה אותו ותו לא!
ידוע לי על אנשים יראי שמים אמיתיים, ששמרו על תזונה נכונה, התעמלו כל יום ובכל זאת מתו בלא עתם, אז מה תאמר "הסוקרת" מהאונברסיטה על כך? א-ווירוס! וירוסים לא מבינים בעניני תוחלת חיים ולכל אחד יש חשבון משלו בשמים, ואוי לו למי שאמונתו מבוססת על כך שתתן לו אריכות ימים.
הרואה כתב:הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של מדינת ישראל, אם יש איפשהו נתונים מבוססים זה שם.

ככל שהסטטיסטיקה תהיה מהימנת עם נתונים מבוססים, בסופו של דבר זה רק סטטיסטיקה. בכל מקרה, מה נחשב "דתי" לצורך הסטטיסטיקה? גם נשות הכותל מניחות תפילין כל יום, האם הסטטיסטיקה של הלשכה מחשיבה אותן כדתיות כיוון שכך הצהירו בשאלון?
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ו' מרץ 13, 2020 11:46 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שומע ומשמיע
הודעות: 2743
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ו' מרץ 13, 2020 4:54 pm

זאב ערבות כתב:סטטיסטיקה זה כמו מחקרים, לוקחים מדגמים ומנסים ע"י משוואות להגיע למסקנות. אך בא נניח שבאמת אנשי הלשכה הציגו שאלון לכל אחד מאזרחי ישראל מעל גיל 18, והתוצאות הראו מה שהראו, ראשית האם ניתן לסמוך על כך שאנשים ענו את התשובות האמיתיות? הלא ידוע שהרבה משקרים בתשובות שלהם בכל המחקרים והשאלונים הללו, כל אחד מהסיבות שלו. ועוד, מה נחשב "דתי" לצורך הסטטיסטיקה? גם נשות הכותל מניחות תפילין כל יום ומחשיבות את עצמן דתיות, הלא כן?

לא מבין את טיעונך, סטטיסטיקה לא אמורה להבטיח לך שלא תידרס אלא להראות שלנתון מסוים יש השפעה. והשאלה היתה האם רואים שתפילה משפיעה.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2353
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ו' מרץ 13, 2020 4:58 pm

כתב הזאב:
ואוי לו למי שאמונתו מבוססת על כך שתתן לו אריכות ימים.


ואילו אצלנו נאמר בפרוש:

למען ירבו ימיכם וכו'...

למען יאריכון ימיך וכו'...

ועוד ועוד.

והפלא הוא שגם כשמראים לו שהאמונה והתפילה תורמות לאריכות ימים, הוא מתעקש לקלקל ולפגום את האמונה הזו בשאלות סרק, ואח"כ הוא שואל בתמימות: מי אומר שהתשובות של בימ"ד הגר"א הן אמיתיות?...

זאב ערבות
הודעות: 5479
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' מרץ 13, 2020 5:26 pm

איש קריות כתב:רבי זאב ערבות היקר!!
דבר ראשון: כבוד לי הוא להתכתב איתך כאן על גבי הפורום, את שימעך שמעתי ואת האשכול הנושא את שמך קראתי, כך שלכבוד הוא לי להתכתב עם "אושייה" שכמוך.
לגופן של דברים: ישנה תחושה שאתה מנסה כל העת לפשפש ולמצוא מומים בבית מדרש הגר"א, על דרך "יש להקשות בדוחק"...
"מנין שהם יודעים לתת את התשובות הנכונות?"
"למה שהבחור לא יעבור ישיבה"? וכן על זה הדרך.
בוא נודה על האמת.
רובם המכריע של ראשי הישיבות וגם המשגיחים לא ערוך וגם לא מסוגל להתמודד עם סוגיות כאלו. גם הבחורים מצידם לא חושבים לרגע לגשת אליהם עם שאלות כאלו.
קמו אנשים יראים ושלמים ומתוך הכרת המצוקה ייסדו מקום הנותן מענה לנבוכים בסוגיות אלו.
מה פשעם ומה חטאתם?
שהגר"ש פלאי לא מבין את נחיצות עבודתם?
הלא כל מי שעינים בקודקדו, המכיר את מצב הדור וקורא את קונטרסו של הגר"ש פלאי, רואה את הנתק המוחלט ביניהם. הם פשוט לא דוברים את אותה שפה. כך שהצורך בבית מדרש כזה רק מתחדד לנוכח שמיעת וקריאת דברי המתנגדים

התחושה שלך נכונה רק במידה מסויימת, אך לא הייתי קורא לזה בדווקא חיפוש מומים ולא רק על בי"מ הגר"א יש לי קושיות. אך מדוע אתה מכוון את דבריך רק אלי ולא לשאר הכותבים כאן באשכול שניכר מדבריהם מורת הרוח שלהם מבית המדרש הזה? באשכול זה ניכר 3 מחנות, נייטרלים, מצדדי בית המדרש ושולליו. כמעט בלי יוצא מן הכלל כל המצדדים בעדו הם אלו שיש להם קשר עם בית המדרש ועם רב אוריה ורב פייבלזון בצורה זו או אחרת. זה כ"כ ניכר שלא צריך אפילו לדעת במי מדובר, אך רבים מהם ידועים ליושבי הפורום בשמם האמיתי ואף יש שמכירים אותם אישית. אז כמובן שאלו יגנו על בית המדרש והרבנים שלו ברוב עוז וישיבו מלחמה שערה, ופה הבעיה, הם פשוט לא מוכנים לקבל ביקורת! הם סבורים שבית המדרש שלהם בא לפתור את בעיות הדור ובפרט לתת תשובות לנוער הנבוך המחפש תשובות לדילמות החיים ולא מבינים מדוע יש התנגדות. בקשר לטענה מדוע אני מצטרף למחנה המתנגדים, זו לא התנגדות לעצם הקיום של בית המדרש אלא לדרך בה הם מנהלים אותו. שכן נראה שהכוונות שלהם רצויות בפני עצמן, והשאלה האם הדרך בה הם מבצעים את כוונתם נכונה? איני בר סמכה לענות על שאלוה כזו אך מהפולמוס המתמשך בענין פה ובבמות אחרות משמע שהרבה מגדולי ישראל וראשי ישיבות ועוד לא מסכימים עם דרכם! אם תשים לב בכל דברי באשכול לא נכנסתי ולו פעם אחת לויכוחים על מהות שיטתם דרכם והשקפתם שאיני יודע ומבין בכלל מה היא, ואף אינה מעניינת אותי ביותר, בגילי ובמצבי, הקיום היום יומי שלי מעסיק אותי יותר משאלות אלו או אחרות שמטרידות את בני הנעורים של היום. אך אם הייתי היום בגיל הנעורים, יש סיכוי סביר שהייתי נמשך אף אני לבית מדרש הגר"א שכן בצעירותי אף אותי התרידו שאלות מעין אלו ולא תמיד היה את מי לשאול.
אתה מצדד בעד בית המדרש הגר"א מכיוון שכבריך רוב המכריע של הר"י וכו' לא מסוגלים להתמודד... וגם הבחורים לא חושבים לגשת אליהם... זו אכן בעיה חמורה וצ"ע איך הגענו למצב זה, האין זאת אומר דרשני? אז מה שהרב ענבל היה צריך לעשות זה לפתוח ישיבה רגילה מן המנין שבה ילמדו 3 סדרים מבוקר עד ערב ושחלק מהסדרים יהיה מיועד לאותם עניני השקפה ואמונה שבה ינתנו תשובות לכל שאלות הבחורים הנבוכים... אך לא מקובל שבחורים הלומדים בישיבות כמו חברון סלובודקה וכדומה "מתפלחים" כמו שאומרים עם ידיעת או בלי ידיעת הר"י והמשגיח לשמוע את שיעורי ההשקפה של בית מדרש הגר"א, דבר שלא נכון מעיקרו ומן הסתם צכך נובע חלק ניכר להתנגדות למרות שלא אומרים זאת בגלוי!!! בא ואשאלך, לו אתה היית ר"י איך היית מרגיש אם הבחורים בישיבה שלך היו הולכים לקבל שיעורי השקפה בקביעות במקום אחר? אם הבחורים מחפשים להם בית מדרש אחר לעניני השקפה כנראה הדבר כואב לראש הישיבה שלהם שלא מוצאים את סיפוקם בישיבתו.

אפרקסתא דעניא כתב:ר' זאב
אתה כל הזמן שואל מי אומר שהתשובות שנותנים בבימ"ד הגר"א הן אמיתיות.
ואני אומר, מי אמר לך שהבחור צריך תשובה אמיתית? הבחור צריך תשובה שיכולה להיות אמיתית, והיא מתקבלת על הדעת ומניחה את הנפש.
וזה הוא מקבל שם!
אגב, כשבחור שואל את רד"כ שאלה במיגו, מי אומר שהתשובה שהיא מקבל היא אמיתית?
אלא מאי, מספיק שהתשובה היא אמיתית וקוהרנטית עם המושגים של הסוגיה ושל הבחור.
כך גם כאן.
וזה, הם בהחלט יודעים לתת שם, ומצילים מאות בחורים מלחפש את התשובות בדעת אמת או באתרי כפירה.
אז מה עדיף לך?

סיימתי את דברי לעיל שישיבה זה עסקת חבילה ושאיני סבור שזה נכון מצד מאן דהו לפתוח בית מדרש להשקפה בלבד, שתהיה אמיתית ונכונה ככל שתהיה ולמשוך אליה את בחורי הישיבות. אין איסור בדבר אך האם זה מוסרי? מנסים להסביר שהבחורים לא מתקשרים עם הר"י והמשגיחים, בין מפני שמתביישים, או מרגישים אי נוחות, או החשוב מכל, כשיבואו לדבר עמם נכבדות, חושבים לעצמם אם יפגע בהמלצות לשידוך! מן הסתם אף אני לא הייתי שואל את הר"י שלי ולא משנה כמה התשובות שלו ידועות כטובות. גם מובן שזה הטרנד כעת ואף בחור לא רוצה להחמיץ.
בקשר לנושא תשובה אמיתית, אתה צודק כיוון שאין אף אחד היודע עם בשמים מסכימים עם התשובה שלו אם היא אמיתית או לא ולכן יש ריבוי "השקפות", וכל אחד צריך לבחור את הדרך המדברת אל הנשמה שלו, וכל עוד זה לא סותר את עיקרי ויסודות האמונה - כל דרך היא לכאורה לגיטימית, אך תמיד היו גדולי ישראל שיצאו נגד דרכו של זה או אחר מסיבות שונות, וכפי שידועה התנגדותו החריפה של רב שך ללובביץ, ואיני יודע כמה מיושבי הפורום זוכרים את הימים ההם שהרוחות ממש להטו והמחלוקת כאן בענין בית מדרש הגר"א היא כאין וכאפס לעומת מה שהיה אז.
בקיצור, אף ר"י לא אוהב שחוטפים לו את הבחורים... ועצתי שבית מדרש הגר"א יהפך לישיבה מן המנין ושכל הבחורים "המחפשים את האמת" ילכו לשם וירוו את נפשם.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ש' מרץ 14, 2020 12:11 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

זאב ערבות
הודעות: 5479
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' מרץ 13, 2020 5:34 pm

שומע ומשמיע כתב:לא מבין את טיעונך, סטטיסטיקה לא אמורה להבטיח לך שלא תידרס אלא להראות שלנתון מסוים יש השפעה. והשאלה היתה האם רואים שתפילה משפיעה.

אם סטטיסטיקה לא אמורה להבטיח לך דבר, אז מדוע לבזבז על כך כסף ומשאבים? איזה השפעה יש לנתונים שלה? שאתה מרגיש טוב בהיותך חרדי שהלשכה לסטטיסטיקה אומרת שיש לך סיכוי לתוחלת חיים ארוכה בשלש שנים מהחילוני? הייתי מציע לבדוק את טבלאות חברות הביטוח כמקור יותר אמין כי כאן הם צריכים לשים את הכסף על השולחן והנתונים שלהם הרבה יותר אמינים ובדוקים, ולכן הפרימיות של מעשנים גבוהות יותר כיוון שהסיכוי שלהם לחיים ארוכים קטן יותר ומסופקני אם חברות הביטוח נותנות הנחה לדתיים.
בקשר לתפילה, אם אפשר היה לראות קורלציה ברורה בין תפילה להשפעתה - כל אדם בר דעת היה מתפלל בדביקות את תפילותיו, אנחנו לא מתפללים (או יותר נכון לא אמורים) להתפלל בגלל הבטחות התפילה אלא בגלל שיש לנו חיוב להתפלל, בין ההבטחות יתקימו או לא.
וחביבים על מאוד דברי רש"י: מצוֹת לאו ליהנות ניתנו - כלומר אין קיום מצוות הנאת הגוף, אלא עבודת עבד לרבו [סוכה לא:]. (מצוות) לא ליהנות ניתנו - לישראל להיות קיומם להם הנאה, אלא לעול על צואריהם ניתנו [ר"ה כח. עיי"ש ד"ה מותר], חליצה לאו הנאה היא, דמצוות לאו ליהנות ניתנו [יבמות קג:].
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ש' מרץ 14, 2020 12:15 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

זאב ערבות
הודעות: 5479
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' מרץ 13, 2020 5:51 pm

אפרקסתא דעניא כתב:כתב הזאב:
ואוי לו למי שאמונתו מבוססת על כך שתתן לו אריכות ימים.

ואילו אצלנו נאמר בפרוש: למען ירבו ימיכם וכו'... למען יאריכון ימיך וכו'... ועוד ועוד.
והפלא הוא שגם כשמראים לו שהאמונה והתפילה תורמות לאריכות ימים, הוא מתעקש לקלקל ולפגום את האמונה הזו בשאלות סרק, ואח"כ הוא שואל בתמימות: מי אומר שהתשובות של בימ"ד הגר"א הן אמיתיות?...

הרב א"ד היקר, לו כל אדם מאמין המתפלל שלש תפילות ביום היה זוכה לאריכות ימים היתה ניטלת מאתנו הבחירה, והלא מעשים שבכל יום שאנשים מתים בכל הגילים, כולל תינוקות וצדיקים וכו'. הלא בכל שבוע מתפרסם בעתון על איזה אברך צעיר שנפטר ומדוע לא עזרה לו האמונה והתפלה? כבר דנו בענין כאותו בן שהלך במצוות אביו ונהרג והיכן האריכות ימים של כיבוד אב ואם. כמה עשו שילוח הקן ולא זכו לאריכות ימים? תמצא הרבה חומר בענין בפורום הזה וברוב בקיאותך בספרים. אך בדיוק בגלל זה הבחורים מחפשים תשובות בבית מדרש הגר"א.
אך מסקרן אותי ביותר כיצד אתה "מראה" שהאמונה והתפילה תורמים לאריכות ימים? יש לך הוכחה? אתה מוכן להראות לנו? אני מחכה למצגת. בן דודי סיפר לי ששאל את הגר"י קמנצקי מהי סגולה לאריכות ימים? וענה לו בפשיטות שלדעתו אריכות ימים זה ענין גנטי (הדבר מדוייק ומאומת), אך לדבריך מדוע לא ענה לו אמונה ותפלה? הגר"י לא ידע מה שאתה יודע? האם הסטטיסטיקה היא זו המאמתת את הדבר אצלך? צר לי אם מה שכתבתי מקלקל ופוגם את אמונתו של זה המבוססת על הסטטיסטיקה שמספקת הלשכה ועל אותו מחקר של החוקרת מהאוניברסיטה שדתיים חיים בממוצע שלש שנים יותר מחילוניים.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ש' מרץ 14, 2020 12:19 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

אהרן תאומים
הודעות: 1074
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: קנדה
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ו' מרץ 13, 2020 10:32 pm

חילופי הדברים בין הרבנים הנכבדים כשהם נעזרים בסטיסטיקות מכאן ובידע גנטי מכאן וכו' שורה תחתונה פעמים זה כך ופעמים זה כך, למשל בסביבתי בקנדה ראיתי הרבה שמאריכים חיים ומתנהלים בבריאות סבירה נוהגים ברכב בני 90 פלוס זה מראה נפוץ, ואצלנו בבית כנסת ישנו אדם בן 88 שמתפלל מאוד מהר ותמיד ממהר, ולא נראה לי שעבודת התפילה היא זו שעוזרת לו להאריך ימים, לי דווקא נראה שהחשבון בנק התפוח שלו והבית הנאה וכו' משרים עליו רוגע גדול ולכן חי, אלא שבמסגרת שנבחרנו להיות יהודים חרדים מאמינים, הרי לנו לדעת ש"החיים" הם מושג הרבה יותר רחב מלחיוןת באופן הגשמי והדברים ברורים וידועים ולא צריך ללכת עד לבית מדרש הגר"א לקבל תשובה ובמקביל לדמיון שרק שם נמצאת התשובה, בשפת אמת בתניא באור החיים גם נמצאת התשובה

שומע ומשמיע
הודעות: 2743
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ש' מרץ 14, 2020 8:50 pm

ר' זאב היקר [אצלך שבת עדיין לא?]
א. כנראה שאינך מכיר את ישיבת חברון כלל. בחורים שם שומעים בקביעות שיעורים מכל הסוגים במשך כל השנים, והרבה פעמים שלא לשביעות רצון ראשי הישיבה.

ב. אני מאמין בתפילה לא בגלל סטטיסטיקה. רק היתה שאלה למה לא רואים את ההשלכות למעשה, ועל זה הביאו נתון מענין שאי אפשר לומר שלא רואים, כי בסך הכללי המתפללים חיים יותר.

זאב ערבות
הודעות: 5479
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' מרץ 15, 2020 4:20 am

שומע ומשמיע כתב:ר' זאב היקר [אצלך שבת עדיין לא?]
א. כנראה שאינך מכיר את ישיבת חברון כלל. בחורים שם שומעים בקביעות שיעורים מכל הסוגים במשך כל השנים, והרבה פעמים שלא לשביעות רצון ראשי הישיבה.

ב. אני מאמין בתפילה לא בגלל סטטיסטיקה. רק היתה שאלה למה לא רואים את ההשלכות למעשה, ועל זה הביאו נתון מענין שאי אפשר לומר שלא רואים, כי בסך הכללי המתפללים חיים יותר.

ר' שו"מ היקר
דרך קלה לדעת אם עדיין שבת אצלינו היא להפחית שש שעות מהשעון שלכם (עד שיכנס שעון הקיץ לתוקף אצלכם שכן אצלינו כבר בתוקף מהשבוע שעבר) וכמובן צריך לקחת בחשבון לפי איזה שיטה הולכים: ר"ת או הגאונים, אך את זה איני מגלה.
א. נכון, איני מכיר את ישיבת חברון כלל, אך איני צריך להכיר כיוון שמבין השורות באשכול זה ניתן להבין היטב שהרבה בחורים משם הולכים לשמוע שיעורים בבית מדרש הגר"א, ועוד יותר לא רק מחברון, אלא הדבר נפוץ בכל הישיבות (או למען הדיוק ברובן) שבחורים הולכים לשמוע שיעורים במקומות אחרים ואף אני עשיתי זאת, כך ששוב, זו לא בעיה יחודית של חברון אלא בעיה שקיימת מאז ומתמיד, וזה מראה שלהרבה בחורים לא מספיק מה שמציעה הישיבה בה הם נמצאים ומחפשים להרחיב את אופקיהם במקומות אחרים. אך צריך להבין שהדבר כואב לראשי הישיבות, זה טבעי, האם הבחורים מבקשים רשות או שואלים את הר"י מה דעתו על מקום פלוני ופלוני? ממה שקראתי כאן יש כאלו הטוענים שר"י חברון מנותק מהתלמידים ויש האומרים ממש להיפך שהוא מחובר ובעל הבנה וקשוב לבעיותיהם, אז כיוון שכדבריך איני מכיר, אך מצד שני משמע שהרבה מהבחורים הולכים לבית מדרש הגר"א, נראה לכאורה שהישיבה לא מספקת לחלק מהתלמידים מענה לשאלותיהם, בעיותיהם, ספקותיהם וכו', ולכן יעצתי שבית מדרש הגר"א יהפך לבית מדרש מן המנין ושאותם תלמידים ילמדו שם. כמובן הצעה זו לא פותרת את הבעיה שלשמה נפתח כל האשכול הזה והוא מהות תוכן הדברים הנאמרים שם, אז בנקודה זו אני נאלם דום כיוון שאין לי הבנה בנושא, אך דבר אחד ברור, בית מדרש הגר"א במתכונתו הנוכחית חוצב לו דרך חדשנית שלא מקובלת בישיבות הרגילות, וכנראה מהסיבה הזאת בתחילת דרכם שמרו על קיומם בסוד והדבר נמסר מפה לאוזן עד שכבר לא ניתן היה לעשות זאת וכעת שזה נהפך להמוני התעוררו הר"י נגד התופעה, ויתכן מאוד שהסיבה לכך היא כדברי הרב פלאי שמנסים לערער את הסטטוס קוו הקיים. בקורות ימינו כאשר מישהו ניסה לחדש, מיד קמה התנגדות.
ב. אני שואל שוב: איך רואים מהנתון המענין כדבריך שרואים? האם כאשר אתה נכנס כל בוקר לתפלה אתה רואה שמתפללים חיים יותר מחילוניים? ממש מסקרן לדעת איך אתה רואה זאת הלכה למעשה. אומר לך דבר מענין: הסטטיסטיקה מראה שהיפנים הם בעלי אריכות החיים הארוכה בעולם, יותר מדתיים, אז שמא עלינו להיות יפנים? ועוד נתון מעניין שנשים הם בעלות אריכות ימים יותר מגברים, אז איך זה יתכן, הלא הן כידוע פטורות מתפילה.

שומע ומשמיע
הודעות: 2743
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' מרץ 18, 2020 12:39 am

זאב ערבות כתב:א. ... אך צריך להבין שהדבר כואב לראשי הישיבות, זה טבעי,... בקורות ימינו כאשר מישהו ניסה לחדש, מיד קמה התנגדות.
ב. אני שואל שוב: איך רואים מהנתון המענין כדבריך שרואים? האם כאשר אתה נכנס כל בוקר לתפלה אתה רואה שמתפללים חיים יותר מחילוניים? ממש מסקרן לדעת איך אתה רואה זאת הלכה למעשה. אומר לך דבר מענין: הסטטיסטיקה מראה שהיפנים הם בעלי אריכות החיים הארוכה בעולם, יותר מדתיים, אז שמא עלינו להיות יפנים? ועוד נתון מעניין שנשים הם בעלות אריכות ימים יותר מגברים, אז איך זה יתכן, הלא הן כידוע פטורות מתפילה.

א. קח ברוח טובה אבל נראה שבאמת חדרה למחננו פוסטמודרניות, שבמקום לדון מה האמת אומרים שטבעי שיהיו חילוקי דעות.
ב. לא מבין מה אתה שואל.
הסברתי ברור שאני לא מוכיח כלום, אלא אומר שאם הנתון הנ"ל נכון אז אי אפשר לשאול שאין השפעה בפועל, כי על השואל חובת ההוכחה.

שומע ומשמיע
הודעות: 2743
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' מרץ 18, 2020 12:43 am

אהרן תאומים כתב:אלא שבמסגרת שנבחרנו להיות יהודים חרדים מאמינים, הרי לנו לדעת ש"החיים" הם מושג הרבה יותר רחב מלחיוןת באופן הגשמי והדברים ברורים וידועים ולא צריך ללכת עד לבית מדרש הגר"א לקבל תשובה ובמקביל לדמיון שרק שם נמצאת התשובה, בשפת אמת בתניא באור החיים גם נמצאת התשובה

לא הבנתי איך החידוש שלך שחיים זה יותר מגשמיות, עונה על השאלה שאנחנו מבקשים רפואה ולכאורה לא רואים שאנחנו יותר בריאים מאחרים.
מה שכתבת על צורך בבתי מדרשות, זה כמו לומר שאין צורך בישיבה פלונית כי כבר הפני יהושע דבר על השאלות שעוסקים בהם שם.

זאב ערבות
הודעות: 5479
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' מרץ 18, 2020 5:15 am

שומע ומשמיע כתב:
זאב ערבות כתב:א. ... אך צריך להבין שהדבר כואב לראשי הישיבות, זה טבעי,... בקורות ימינו כאשר מישהו ניסה לחדש, מיד קמה התנגדות.
ב. אני שואל שוב: איך רואים מהנתון המענין כדבריך שרואים? האם כאשר אתה נכנס כל בוקר לתפלה אתה רואה שמתפללים חיים יותר מחילוניים? ממש מסקרן לדעת איך אתה רואה זאת הלכה למעשה. אומר לך דבר מענין: הסטטיסטיקה מראה שהיפנים הם בעלי אריכות החיים הארוכה בעולם, יותר מדתיים, אז שמא עלינו להיות יפנים? ועוד נתון מעניין שנשים הם בעלות אריכות ימים יותר מגברים, אז איך זה יתכן, הלא הן כידוע פטורות מתפילה.

א. קח ברוח טובה אבל נראה שבאמת חדרה למחננו פוסטמודרניות, שבמקום לדון מה האמת אומרים שטבעי שיהיו חילוקי דעות.
ב. לא מבין מה אתה שואל.
הסברתי ברור שאני לא מוכיח כלום, אלא אומר שאם הנתון הנ"ל נכון אז אי אפשר לשאול שאין השפעה בפועל, כי על השואל חובת ההוכחה.

א. דברי נכתבים ברוח טובה אפילו שזה לא משתמע כך, ואל דאגה, איני לוקח ללב. בנוגע לדבריך איני יודע מה זה פוסט מודרניות, האם אתה מוכן להסביר? כעת למשפט שלך במקום לדון מה האמת אומרים שטבעי שיהיו חילוקי דעות. אני כתבתי: "צריך להבין שהדבר כואב לראשי הישיבות, זה טבעי, האם הבחורים מבקשים רשות" מדוע אתה משנה את דברי ?
ובקשר למלים שכתבת "במקום לדון מה האמת", אמת היא אמת ואין מה לדון בה, השאלה האם מציגים את העובדות כהוויתן או שמסלפים ומטייחים בכדי שיתאימו לאגנדה מסויימת או לדעתו ושיטתו של פלוני.
ובקשר לדברי שטבעי הדבר שיכאב לר"י, כשתהיה ר"י והבחורים שלך ילכו בחשאי לשמוע שיעורים במקום אחר בלי בקשת רשות - אני מבטיח לך שהדבר יכאב לך.
ב. אני שואל דבר פשוט בהחלט: איך "רואים" מהנתונים שמתפללים חיים יותר? נניח שהסטטיסטיקה נכונה בקביעה שלה, איך אתה "רואה" זאת בפועל?

ארזי ביתר
הודעות: 2155
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ג' מאי 26, 2020 1:18 pm

יושב הארץ כתב:היטלר התאבד.

משפטי נירנברג.

משפט אייכמן.

כמובן שאין בכך אפי' מעט מהגמול.

זוכרני, לפני כ-15 שנים נהרג בן דודי בתאונת דרכים מחרידה בצאתו משמחת נישואין של ידידו. ההלם והטראומה ליוו את משפחתנו תקופה ארוכה. במהלך ימי השבעה, שמעתי מזקני ז"ל הגדרה מדויקת ממש לטעמי. הוא עמד ותמה על נוסח ניחום אבלים 'המקום ינחם אתכם' [או 'מן השמים תנוחמו']. מדוע אנו מפקידים את הנחמה ביד הקב"ה ולא מנסים לקיים אותה בעצמנו. הוא הוסיף להקשות על מאמר העולם על הנרצים עקד"ה 'השם יקום דמו'.
וביאר אז באריכות לרבים וטובים שעלו לנחם, שיש רמת צער שאין איש בעולם שיכול לרפא לה. רק 'המקום ינחם' את האבלים על פטירת אדם שלא ישוב. כאשר אדם מפסיד סכום כסף גדול, ניתן לנחמו. ברם כאשר ההפסד הוא של אחד משבעת קרוביו, רק 'המקום' ינחמו. והן הן הדברים לגבי נקמת דם עבדיו השפוך. האדם הסאדיסט ביותר לא יוכל לתכנן נקמה וגמול הגון לצורר היהודים היטלר ימ"ש, רק 'השם יקום דמו'.


סליחה שפלשתי לדיון שלא עוסק בנושא הזה ספציפית. אבל 'המשלם גמול לכל אויבי נפשנו' - חייב לעלות על גמול שאין ביכולתנו להשיגו. הגיעו בעצמכם, מהי נקמה הגונה שיכול אב לקחת ממי שרצח את אחד מילדיו. וממילא, סבורני כי אין תימה בכך שלא תמיד רואים בעיניים את הגמול לכל אויבי נפשנו.

קרית מלך
הודעות: 538
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי קרית מלך » ג' מאי 26, 2020 5:26 pm

הרה"ק מרוזין זיע"א שאל פעם את סובביו מה דעתם על כך שישנם מקומות בהם במהלך מסעי הצלב רצחו יהודים על קידוש ה' וניכר שהשי"ת נקם את נקמתו והמקומות האלו הפכו לציה ושממה, לעומת זאת ישנם מקומות בהם למרות הרציחות הנוראיות שהיו שם לא ניכר כלל שנקם בהם השי"ת על מעשיהם. תשובתם היתה שבמקומות שהנהרגים היו בעלי מדרגה בתורה ויר"ש נקם השי"ת את מותם, אך במקומות שהנרצחים לא היו כאלו לא נקם השי"ת את נקמתם. נענה ואמר להם הרה"ק מרוזין זיע"א: טעות בידכם! הנקמה האמיתית שינקום השי"ת באויבי ישראל יראו רק לעתיד לבוא, והאמת שונה לחלוטין, במקומות בהם הנרצחים היו בעלי מדרגה כשבאו לעולם האמת התענגו כ"כ על חלקם לעולם הבא, שלא דרשו כלל ועיקר את נקמת רוצחיהם, אך אלו שלא היו בעלי מדרגה, ובהגיעם לעולם האמת עדיין זכרו את צערם הגשמי על מותם ביקשו בפמליא של מעלה שינקמו את נקמתם ובקשתם התקבלה.
כמדומני שדברים אלו מבארים היטב את המשמעות של "המשלם גמול לכל אויבי נפשנו".

ארזי ביתר
הודעות: 2155
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ד' מאי 27, 2020 12:07 am

חמרא למריה וטיבותא לשקייה.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 2163
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' מאי 27, 2020 12:41 am

מה מקור דברי הרה"ק מרוז'ין?

קרית מלך
הודעות: 538
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי קרית מלך » ד' מאי 27, 2020 2:18 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:מה מקור דברי הרה"ק מרוז'ין?


נגלו לו מסוד ה' ליראיו.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 2163
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' מאי 27, 2020 2:19 am

נתכונתי באיזה ס' זה כתוב

צופה_ומביט
הודעות: 168
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' יוני 03, 2020 6:42 pm

https://tablet.otzar.org/book/book.php?book=193470&width=-17&scroll=0&udid=15911983922852842&pagenum=247

לא הצלחתי להטמיע את התמונה בעצמה. (אולי מישהו ילמד אותי איך עושים את זה. עם כפתור הimg לא הצלחתי).

לבי במערב
הודעות: 4701
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' יוני 03, 2020 8:58 pm

צופה_ומביט כתב: . . (אולי מישהו ילמד אותי איך עושים את זה. עם כפתור הimg לא הצלחתי).
ע"י הוספה כ'קבצים מצורפים' (אם בגרירה לתוך תיבת ההודעה, או ב'הוסף קבצים' שבסרגל בתחתיתה); לאחר ההוספה, ניתן ללחוץ על 'הכנס בשורה', ואזי לא תופיע המסגרת סביבה.

קרית מלך
הודעות: 538
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי קרית מלך » ד' יוני 03, 2020 9:14 pm

מצורף.
קבצים מצורפים
רוזין.pdf
מאמר מרן סבא קדישא מרוזין
(146.23 KiB) הורד 90 פעמים

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2353
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ד' יוני 03, 2020 9:14 pm

קרית מלך כתב:הרה"ק מרוזין זיע"א שאל פעם את סובביו מה דעתם על כך שישנם מקומות בהם במהלך מסעי הצלב רצחו יהודים על קידוש ה' וניכר שהשי"ת נקם את נקמתו והמקומות האלו הפכו לציה ושממה, לעומת זאת ישנם מקומות בהם למרות הרציחות הנוראיות שהיו שם לא ניכר כלל שנקם בהם השי"ת על מעשיהם. תשובתם היתה שבמקומות שהנהרגים היו בעלי מדרגה בתורה ויר"ש נקם השי"ת את מותם, אך במקומות שהנרצחים לא היו כאלו לא נקם השי"ת את נקמתם. נענה ואמר להם הרה"ק מרוזין זיע"א: טעות בידכם! הנקמה האמיתית שינקום השי"ת באויבי ישראל יראו רק לעתיד לבוא, והאמת שונה לחלוטין, במקומות בהם הנרצחים היו בעלי מדרגה כשבאו לעולם האמת התענגו כ"כ על חלקם לעולם הבא, שלא דרשו כלל ועיקר את נקמת רוצחיהם, אך אלו שלא היו בעלי מדרגה, ובהגיעם לעולם האמת עדיין זכרו את צערם הגשמי על מותם ביקשו בפמליא של מעלה שינקמו את נקמתם ובקשתם התקבלה.
כמדומני שדברים אלו מבארים היטב את המשמעות של "המשלם גמול לכל אויבי נפשנו".


והלא מהשאלה נראה שידוע שעיר פלונית נענשה ועיר פלמונית לא נענשה. אמור מעתה, נחלקו רבותינו האם נרצחי העיר המסוימת הראשונה היו גדולי תורה או ע"ה, ובדיוק אותה מחלוקת לגבי העיר השניה המסוימת, רק בהיפוך!

קרית מלך
הודעות: 538
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי קרית מלך » ד' יוני 03, 2020 9:21 pm

אל נא, כנראה חסרה כאן הכרת נתונים פשוטה.
וכי חסידי הרה"ק מרוזין הכירו את תושבי הערים האלו? הרי רבם הציג לפניהם שאלה והשיבו לפי הבנתם, על כך האיר את עיניהם כי טעות בידם, והמציאות היתה הפוכה. וכאמור לעיל לא מדובר כאן בידיעת הסטוריה אלא בידיעה מסוד ה' ליראיו.

ישא ברכה
הודעות: 1894
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי ישא ברכה » ב' יוני 22, 2020 10:47 pm

אני מצטרף לדברי הרב הנוטר.
אינני יודע מה דיברו בקווים, אבל להאשים אישים מסוימים בהסתה זה בדיחה.

תלמידי ומקורבי הרב פייבלזון מתנהגים כאילו רבם הוא הראשון שהיו שיצאו נגד שיטתו בחריפות רבה, תוך שימוש בארנסל הכפירה והאפיקורסות.
והרי זה היה גם היה, ואדרבה כבר נעשה אינפלציה במושגים היקרים הנ"ל.

וגם אם פה ושם היה איזה מטרוף אחד, שעבר את כל הגבולות, הוא לא באמת מייצג מישהו, ולא נובע מחמת ביקורת ששמע.
אותו מטורף מתנהג כך בבית ועם השכן בבנין, ולפעמים גם עם החבר בישיבה (עומד לי בראש מקרה מטורף שהיה בשנים האחרונות בישיבה בק"ס).
ובדרך כלל לא מדובר באמת על נסיון לרצח, והסכין יכול להיות מקל.. וכו' וכו'.

ובכלל, בכל הבכיינות עמוסת החרדה של תלמידיו ומקורביו, איננה ברורה.
האם מישהו רודף אותם בבית כנסת השכונתי על כך שהם תלמידי הרב פייבלזון? האם הם לא קיבלו עלייה באיזה מקום?
הרי כבר מזמן, אין באמת מישהו שיכול להוציא מישהו אחר מהציבור. ואפילו גדולי הרבנים ידם תקיפה למחצה לשליש ולרביע,
אז מה הם עושים עסק כל כך.

דרומי
הודעות: 6734
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי דרומי » ב' יוני 22, 2020 11:40 pm

אני לא מכיר את האנשים הפועלים, ומכיר רק את מה שנכתב בפורום כאן.

וברור לי במליון אחוז שאין כל קשר בין מעשה מטורף יחידי או לא יחידי לבין ה'ריתחא (דאורייתא?)' שהיתה כאן בפורום בענין בית מדרש הגר"א והמסתעף.

ומוזר לי שבפורום נכבד זה הנקרא 'אוצר החכמה' מתייחסים בכלל למעשה טירוף כזה, כאילו יש בו ממש והוא מבטא משהו.

ישא ברכה
הודעות: 1894
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי ישא ברכה » ב' יוני 22, 2020 11:51 pm

עקביה כתב:מי האשים אישים מסוימים? קווים אינם אישים מסוימים.

ההנחה המסתברת היא שאם נעשתה נבלה נוראה שכזו, היא תוצאה של הסתה.

המטורף לא בהכרח מייצג מישהו, אבל הוא בהחלט מקרה קצה של תופעה בזויה קיימת. הוא לא קם בבוקר והחליט להפיג את שיעמומו בכך שיאיים בסכין על מישהו, ובמקרה נפל על הרב פייבלזון.

לא הבנתי איזו "בכיינות עמוסת חרדה" אינה ברורה.
אני איני תלמיד של הרב פייבלזון, אף כי לאחרונה שמעתי ממנו שיעורים, אבל כשראיתי היום עד היכן הדברים מגיעים הזדעזעתי מאד, ואני לא מצליח להבין את הפליאה: "אז מה הם עושים עסק כל כך".



אני התכונתי לומר שהתנהגות מטורפת איננה מגיעה בעקבות סגנון הדיבורים שנאמרים בקווים או על ידי רבנים.
והראיה הפשוטה, כי דיבורים כאלו לא התחילו היום, והרב פייבלזון אינו הראשון שזוכה לקיתונות כאלו על ראשו. רבים היו לפניו ורבים היו אחריו.
וגם הציבור הרחב לא מקבל את הדברים כמות שהם, לא חושב שהוא נזרק מהחתונה של הרב שרייבר. גם לא חושב שהיה איזו חגיגה גדולה שהוא הגיע (צריך לקבל פרופרציות על האיש. מדובר ביהודי חכם מאד ובעל מחשבה עמוקה, אבל ההערכה אליו היא בחוג קטן וצנוע של תלמידיו ומקורביו. בציבור החרדי הרגיל הוא אברך יקר ואלמוני. אישית אני גם סבור שהוא ענק מאד במחשבה).

על המקרה עצמו, גם אם היה אני לא חושב שהוא נובע בעקבות מישהו. זה מטורף שמתנהל כך בכל זירה שהוא נמצא,
ואין לזה קשר לאופי הדיבורים. בדיוק כמו שביבי נתניהו לא היה אשם ברצח רבין.
אבל באמת אני די ספקטי על המקרה עצמו, אם היה. כבר היו מקרים רבים שהסיפור האמיתי הוא דל בהרבה ממה שהוצג בתקשורת.

-

בקשר לדבריי על הבכיינות, התכוונתי שהיום אנשים לא עושים עסק מכל ביקורת שנשמעת, בעקבות שאין יד הרבנים תקיפה, וגם יש הרבה רבנים ואין דעותיהם שוות.
ובענין דנן, לתלמידי הרב פייבלזון לא קרה איזה נזק בעקבות העובדה שכמה רבנים דיברו נגד רבם. ובכל מקרה אל תזדעזע כל כך מהר בטרם אתה שומע את הפרטים לאשורם. איום לרצח הוא סיפור רציני, וגם המשטרה מתייחסת אליו ברצינות, כשהאיום הוא רציני. אבל רוב רובם של האירועים מהסוג הזה נעלמים פתאום כלא היו, כי גם מתחילה בקושי היה משהו, ספק אם היה, ואם היה - ספק מה היה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 12489
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: בית מדרש הגר"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' יוני 23, 2020 2:28 am

הסבו את תשומת ליבי למה שהתרחש כאן הערב. ובכן המבקש להתגולל על ציבורים אותם הוא מתעב משכבר מכל סיבה שהיא, ימצא לעצמו מקומות מתאימים יותר. או בקיצור, את המקומות בהם הוא רגיל לכתוב: צ"ע/בול"ח וכל כיו"ב. בעבר ההתנפלות היתה מחוכמת יותר, היה מתלווה לה איזה דיון מעמיק בפשר מקרא בעמוס, או מסה מרשימה על חובת שמירת הנפש בעידן קורנה. עכשיו מבקשים לקצר את התהליך: תנו את ראשכם או לפחות השפילו עצמכם בנוסח אותו אנו מכתיבים. לא כאן.


חזור אל “אספקלריא”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 57 אורחים