מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
כמעיין המתגבר
הודעות: 423
הצטרף: ו' נובמבר 11, 2011 11:04 am

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי כמעיין המתגבר » ש' ינואר 25, 2020 9:16 pm

כשפתחתי אשכול זה, מיד עלו לנגדי דברי המשנה ברורה ודברי מרן הרב עובדיה זצוק"ל, ושו"ר שכבר הביאום כאן ואני שמח לראות שהדברים מתפרסמים ברבים ומתחילים לחלחל גם בקהילות אחרות.
ואגב, עלה עכשיו מיזם של תרי דפי, ופרסמו תמונות עם הרב שלום כהן שליט"א ומובן שכביכול תומך בהם. אך שמעתי ממי שנוכח במקום שאמר לי שהגאון הנז' מחה עליהם בתוקף ואף אמר להם שמיזם זה יולכים למקום שממול גן עדן.

יוֹסֵפֶר
הודעות: 285
הצטרף: ה' יוני 13, 2019 10:35 pm

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי יוֹסֵפֶר » א' ינואר 26, 2020 2:33 am

אבל יש עוד צדדים למטבע.
בפרט אם עסקינן בהתבטאויות של גדו"י כדאי להביא:
בפטירת ליבן של ישראל הג"ר יעקב אדלשטיין זצ"ל שמעתי מרמ"ח לאו שליט"א בהספדו שבסיום הש"ס הוא ראה את הגרי"א מרוגש ממש ומעיניו זלגו דמעות, ולשאלת הר' לאו מה בעיקר ריגש אותו, השיב- שראה את ניסים מהחמוצים שזכה לסיים ש"ס!

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' ינואר 26, 2020 6:22 am

תמיהני שטרם הביאו את דברי רבינו בעל ערוך השלחן, וכבר הורה זקן

ערוך השולחן יורה דעה סימן רמו

עי' ש"ך וט"ז סק"א שכתב בשם הדרישה הבעה"ב שלומדים רק איזה שעות ביום טוב יותר שילמדו ספרי פוסקים ולא גמרא ע"ש ובוודאי שעל כל איש לידע דיני אורח חיים ומקצת דינים מיו"ד וח"מ ואהע"ז המוכרחים לכל איש ע"ש בה' ת"ת להגרש"ז ז"ל אמנם ראינו כי אם כה נאמר להם לא ילמדו כלל כי רצונם רק ללמוד דף גמ' בכל יום ע"כ אין להניאם והלואי יעמדו בזה וכל ד"ת משיבת נפש ומביאה ליראת ד' טהורה:


כלומר, על אף שלא טוב הם עושים אלו הבוחרים ללמוד דף גמרא ליום במקום פוסקים הנחוצים להם, מ"מ יש בזה תועלת ג"כ ואין להניאם.

ועתה כמה גרגרים בענין דף היומי שנכחתי לראות:

דיברתי עם אברך אחד שהיה למדן רגיל מישיבה טובה, והלך לעבוד במנהטן. הוא אמר לי שהוא לומד דף היומי, ושאלתי אותו 'היתכן?' אמר לי "אם לא לומדים דף היומי, מרגישים שאף אם מפסידים יום או שבוע, לא הפסידו כלום". כלומר, אם הולכים לשיעור או מצטרפים לחבורה הלומדת באיזה עיון, לא מרגישים התועלת שבכל רגע של הלימוד. סיפרתי את זה למו"ר שליט"א ותמה בזה, "האם אין תועלת בהקצות שהוא לומד? בהתומים שהוא מפלפל בה? למה צריכים עוד דף גמרא דוקא?". אמנם על רגשים א"א לחלוק, וכך הלה מרגיש שצריכים הספק ושיעור כדי להצטרף להלימוד. אם רוצים לעזור לאברך כזה ללמוד כדבעי, צריכים לקחת את זה לחשבון.

אני הק' לומד עם כמה בעליבתים, ואחד מהם החליט להחליף עכשיו לדף היומי 'עבור הילדים' (!). למעשה, הוא מקפיד הרבה יותר לבא בכל יום. אני אומר הרבה יותר, אבל זה הרבה יותר גם מזה. אף פעם היה לנו כמו השלש שבועות האחרונות, שהוא בא כל יום בדייקנות, ואם לאו לומדים אנו בטלפון. עד היום, כל החתונה או ווארט או ברמצוה היה סבה לפספס. רציתי לצעוק עליו, "כן יש ברמצוה! אז מה?! תלך קצת מאוחר! איך זה שדברים קטנטניים כאלה מפריעים את כל סדר היום?" כמובן לא צעקתי עליו, אמנם למעשה מעכשיו הוא בא כל יום ממש, גם כאשר חיתנה אחותו את בתה בשבוע שעבר, הוא יצא בין החופה להסעודה, וישב ברכב ולמד אתי על הטלפון. ויש עוד הרבה דברים שהוא שינה כדי להחזיק את סדר הלימוד. ובזה גופא שהוא מושך את עצמו מעל ומעבר השגותיו ללמוד כל יום, הוא מחדיר לתוך לבו את חשיבות לימוד התורה. אמנם כן, שאין בהלימוד הזה את העיון המעוררת את האדם לחשוב כל היום על הלימוד, לא הגענו לשלימות מוחלטת. אמנם לדידיה יש בזה עליה ברורה. ומסתמא יש המון המון כאלה.

ואני מרגיש עוד משהו. כן, הרבה מההולכים לשיעור דף היומי אינם עושים כדבעי, ואינם מבינים הרבה וגם לא שמים הרבה לב. אבל מכל עשרה אנשים יש אחד שיצא עם הדף בראשו, אם קצת מעומעם. האם אין זה דרך חינוכינו בכל האופנים, שמאלף הנכנסים למקרא יצא אחד להוראה? ומה נשתנו בעליבתים מילדים? לכל אחד יש איזה תועלת, ועיקר התועלת אינו אלא ליחידים שביניהם, וגם זה שווה לנו.
ויש בזה עוד תועלת לזה שלומד קצת את הדף היומי. הלה, כאשר ישב בקידוש או חתונה וכדו', ומישהו יעלה רעיון על הדף, ישים לב לזה, במקום לפטפט על פוליטיקה (בא"י) או לשחק עם הסמארטפאון (בחו"ל). אני רואה את זה בשבועות האלו, שכל פעם שיוצאים לאיזה מקום, תהיה קידוש או סתם מסבת חברים, יש אפשרות להעלות על השלחן את הנושא שהיה בדף היומי, ויש בזה תועלת נוראה ועצומה.

הרב אי"ס טוען שמבלבלים את הראש עם סיסמאות ושקרים על 'גודל ההנאה והמדרגה' של אלו שזכו להתחבר לאילנא דחיי של הדף היומי, וטוען שהם מתאכזבים כאשר רואים שאין זה נוגע להם, ורוב רובם של משתתפי השיעור חושבים שפספסו פה משהו. האם אמנם לא התפכחה הציבור מהסיסמאות הריקות? האם אינם יודעים שסיסמאות אינם אלא סגנון לשון, ואין להם הרבה קשר עם האמת? במזרח התיכון נהוגים דברים כאלה, שמכל דבר קטן עושים ויוצרים ובוראים עולמות שלמות, וכל אחד יודע שאין בין זה להאמת ולא כלום. גם הדיבורים והריקודים של הרממ"ש זצ"ל היו בנוסח כזה, וכל מלמד דרדקי האומר להילדים 'עס איז זיס ווי האניג' הוא גם משחק עם הראש של החניכים. זהו דרכו של פרסומת, ומי שלא מבין את זה, עלול לחיים של התבדות בכל צעד ושעל. אני נזכר בפרסומת שהיה בארה"ב (עד שמהציבור באה מחאה גדולה שעבר כבר את גבולי הטעם הטוב) עבור חתיכת בשר מסויימת בחנות בברוקלין, שהזכירו את הקוראים הפעם ההיא, כאשר אכלו חתיכת בשר מסוימת, וכאשר קרבו לגמר החתיכה רצו לבכות מגעגועים וכיסופים לטעם הבשר הזה. האם מישהו חושב שיש בזה משהו? אין שום הבדל בין הדרשות הסופרלטבים בארץ ישראל והפרסומת על סטייק בארה"ב. לא צריכים להתפעל הרבה.

עוד פעם, אני לא אומר שיש בזה תיקון השלם, אמנם בהרבה הדברים שעושים בחברה שלנו לא הגענו לתיקון השלם. דרך הלימוד בישיבות טעון שיפור מהירה, ואין פוצה פה ומצפצף. דרך הלימוד בכוללים, דרך לימוד הלכה למעשה הנתונה בידי השטחיות והבורות, ועוד דברים בתוך ביהמ"ד פנימה. ומ"מ ומכל לימוד יוצאת יראת שמים הטהורה, ואין לסתור אלא לבנות.

חיים סגל
הודעות: 485
הצטרף: ב' ספטמבר 11, 2017 2:12 pm

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי חיים סגל » ב' ינואר 27, 2020 1:58 pm

מי יביא לנו את דברי הגר"ד לנדא שליט"א לאחרונה כנגד לימוד זה?

אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי אוהב עמו » ב' ינואר 27, 2020 3:59 pm

חיים סגל כתב:מי יביא לנו את דברי הגר"ד לנדא שליט"א לאחרונה כנגד לימוד זה?


הגרד"ל מתנגד לבקיאות באופן עקרוני (מה שלא מנע ממנו לכבד בהשתתפותו את סיום הש"ס בעיר אלעד)

ולמשלחת דרשו הוא סיפר את הסיפור מנכדו של הבית יוסף (אינני זוכר כעת האם הסיפור היה שגמר את הש"ס בגיל מבוגר או שסה"כ בחייו למד רק ג' פעמים, יבואו הבקיאים ויציינו)

אראל
הודעות: 3320
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי אראל » ב' ינואר 27, 2020 10:18 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:תמיהני שטרם הביאו את דברי רבינו בעל ערוך השלחן, וכבר הורה זקן

ערוך השולחן יורה דעה סימן רמו

עי' ש"ך וט"ז סק"א שכתב בשם הדרישה הבעה"ב שלומדים רק איזה שעות ביום טוב יותר שילמדו ספרי פוסקים ולא גמרא ע"ש ובוודאי שעל כל איש לידע דיני אורח חיים ומקצת דינים מיו"ד וח"מ ואהע"ז המוכרחים לכל איש ע"ש בה' ת"ת להגרש"ז ז"ל אמנם ראינו כי אם כה נאמר להם לא ילמדו כלל כי רצונם רק ללמוד דף גמ' בכל יום ע"כ אין להניאם והלואי יעמדו בזה וכל ד"ת משיבת נפש ומביאה ליראת ד' טהורה:


כלומר, על אף שלא טוב הם עושים אלו הבוחרים ללמוד דף גמרא ליום במקום פוסקים הנחוצים להם, מ"מ יש בזה תועלת ג"כ ואין להניאם.

ועתה כמה גרגרים בענין דף היומי שנכחתי לראות:

דיברתי עם אברך אחד שהיה למדן רגיל מישיבה טובה, והלך לעבוד במנהטן. הוא אמר לי שהוא לומד דף היומי, ושאלתי אותו 'היתכן?' אמר לי "אם לא לומדים דף היומי, מרגישים שאף אם מפסידים יום או שבוע, לא הפסידו כלום". כלומר, אם הולכים לשיעור או מצטרפים לחבורה הלומדת באיזה עיון, לא מרגישים התועלת שבכל רגע של הלימוד. סיפרתי את זה למו"ר שליט"א ותמה בזה, "האם אין תועלת בהקצות שהוא לומד? בהתומים שהוא מפלפל בה? למה צריכים עוד דף גמרא דוקא?". אמנם על רגשים א"א לחלוק, וכך הלה מרגיש שצריכים הספק ושיעור כדי להצטרף להלימוד. אם רוצים לעזור לאברך כזה ללמוד כדבעי, צריכים לקחת את זה לחשבון.

אני הק' לומד עם כמה בעליבתים, ואחד מהם החליט להחליף עכשיו לדף היומי 'עבור הילדים' (!). למעשה, הוא מקפיד הרבה יותר לבא בכל יום. אני אומר הרבה יותר, אבל זה הרבה יותר גם מזה. אף פעם היה לנו כמו השלש שבועות האחרונות, שהוא בא כל יום בדייקנות, ואם לאו לומדים אנו בטלפון. עד היום, כל החתונה או ווארט או ברמצוה היה סבה לפספס. רציתי לצעוק עליו, "כן יש ברמצוה! אז מה?! תלך קצת מאוחר! איך זה שדברים קטנטניים כאלה מפריעים את כל סדר היום?" כמובן לא צעקתי עליו, אמנם למעשה מעכשיו הוא בא כל יום ממש, גם כאשר חיתנה אחותו את בתה בשבוע שעבר, הוא יצא בין החופה להסעודה, וישב ברכב ולמד אתי על הטלפון. ויש עוד הרבה דברים שהוא שינה כדי להחזיק את סדר הלימוד. ובזה גופא שהוא מושך את עצמו מעל ומעבר השגותיו ללמוד כל יום, הוא מחדיר לתוך לבו את חשיבות לימוד התורה. אמנם כן, שאין בהלימוד הזה את העיון המעוררת את האדם לחשוב כל היום על הלימוד, לא הגענו לשלימות מוחלטת. אמנם לדידיה יש בזה עליה ברורה. ומסתמא יש המון המון כאלה.

ואני מרגיש עוד משהו. כן, הרבה מההולכים לשיעור דף היומי אינם עושים כדבעי, ואינם מבינים הרבה וגם לא שמים הרבה לב. אבל מכל עשרה אנשים יש אחד שיצא עם הדף בראשו, אם קצת מעומעם. האם אין זה דרך חינוכינו בכל האופנים, שמאלף הנכנסים למקרא יצא אחד להוראה? ומה נשתנו בעליבתים מילדים? לכל אחד יש איזה תועלת, ועיקר התועלת אינו אלא ליחידים שביניהם, וגם זה שווה לנו.
ויש בזה עוד תועלת לזה שלומד קצת את הדף היומי. הלה, כאשר ישב בקידוש או חתונה וכדו', ומישהו יעלה רעיון על הדף, ישים לב לזה, במקום לפטפט על פוליטיקה (בא"י) או לשחק עם הסמארטפאון (בחו"ל). אני רואה את זה בשבועות האלו, שכל פעם שיוצאים לאיזה מקום, תהיה קידוש או סתם מסבת חברים, יש אפשרות להעלות על השלחן את הנושא שהיה בדף היומי, ויש בזה תועלת נוראה ועצומה.

הרב אי"ס טוען שמבלבלים את הראש עם סיסמאות ושקרים על 'גודל ההנאה והמדרגה' של אלו שזכו להתחבר לאילנא דחיי של הדף היומי, וטוען שהם מתאכזבים כאשר רואים שאין זה נוגע להם, ורוב רובם של משתתפי השיעור חושבים שפספסו פה משהו. האם אמנם לא התפכחה הציבור מהסיסמאות הריקות? האם אינם יודעים שסיסמאות אינם אלא סגנון לשון, ואין להם הרבה קשר עם האמת? במזרח התיכון נהוגים דברים כאלה, שמכל דבר קטן עושים ויוצרים ובוראים עולמות שלמות, וכל אחד יודע שאין בין זה להאמת ולא כלום. גם הדיבורים והריקודים של הרממ"ש זצ"ל היו בנוסח כזה, וכל מלמד דרדקי האומר להילדים 'עס איז זיס ווי האניג' הוא גם משחק עם הראש של החניכים. זהו דרכו של פרסומת, ומי שלא מבין את זה, עלול לחיים של התבדות בכל צעד ושעל. אני נזכר בפרסומת שהיה בארה"ב (עד שמהציבור באה מחאה גדולה שעבר כבר את גבולי הטעם הטוב) עבור חתיכת בשר מסויימת בחנות בברוקלין, שהזכירו את הקוראים הפעם ההיא, כאשר אכלו חתיכת בשר מסוימת, וכאשר קרבו לגמר החתיכה רצו לבכות מגעגועים וכיסופים לטעם הבשר הזה. האם מישהו חושב שיש בזה משהו? אין שום הבדל בין הדרשות הסופרלטבים בארץ ישראל והפרסומת על סטייק בארה"ב. לא צריכים להתפעל הרבה.

עוד פעם, אני לא אומר שיש בזה תיקון השלם, אמנם בהרבה הדברים שעושים בחברה שלנו לא הגענו לתיקון השלם. דרך הלימוד בישיבות טעון שיפור מהירה, ואין פוצה פה ומצפצף. דרך הלימוד בכוללים, דרך לימוד הלכה למעשה הנתונה בידי השטחיות והבורות, ועוד דברים בתוך ביהמ"ד פנימה. ומ"מ ומכל לימוד יוצאת יראת שמים הטהורה, ואין לסתור אלא לבנות.

הכל טוב ויפה, אבל מה הקשר שאתה מקשקש כאן, בין התנגדות לדף היומי לבין אסיפת נגד פגעי טכנוגלוגיה וסמרטפון????, לא הזכירו שמה לא מילה ולא חצי מילה, לא בעד ולא כנגד, ה'דף היומי ולומדיה
http://www.kaveshtiebel.com/viewtopic.p ... 37#p442139

חיים שאול
הודעות: 1145
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי חיים שאול » ב' ינואר 27, 2020 11:21 pm

אוהב עמו כתב:
חיים סגל כתב:מי יביא לנו את דברי הגר"ד לנדא שליט"א לאחרונה כנגד לימוד זה?


הגרד"ל מתנגד לבקיאות באופן עקרוני (מה שלא מנע ממנו לכבד בהשתתפותו את סיום הש"ס בעיר אלעד)

ולמשלחת דרשו הוא סיפר את הסיפור מנכדו של הבית יוסף (אינני זוכר כעת האם הסיפור היה שגמר את הש"ס בגיל מבוגר או שסה"כ בחייו למד רק ג' פעמים, יבואו הבקיאים ויציינו)

הגרד"ל לא דיבר נגד הוא ׳רק׳ רמז, הוא אמר בשיעור יומי שמי שיבין את הרמב"ן בבורר יצטרך לעשות חגיגה יותר גדולה ממה שעשו על סיום הש"ס... [בל"נ אנסה להביא את ההקלטה מהשיעור]
בסיומים הוא לא השתתף כי הוא לא אחז מהערב שירה והמצגות במסווה של סיום הש"ס כשהרבנים הם בובות שמובאים לתפאורה... [זה פחות או יותר מילים שלו], (הסיום באלעד זה סיפור אחר ואכמ"ל)

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ג' ינואר 28, 2020 1:49 am

אראל, אתה מוזמן להצטרף לקאוועשטיבעל, ולכתוב את דעתך שם.

(לאחרונה התעוררתי לזה, כאשר קריתי את הקונטרס שהעלה מישהו פה בפורום, אולי אתה, נגד הדף היומי, עם אימרות מוזרות וטפשיות בשם אדמו"רים וקנאים, הסותרים את עצמם מיניה וביה. מזה התעוררתי עוד פעם לגודל המרחק שבין סאטמאר לבין התורה שקבלנו בהר סיני)

אראל
הודעות: 3320
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי אראל » ג' ינואר 28, 2020 6:28 am

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אראל, אתה מוזמן להצטרף לקאוועשטיבעל, ולכתוב את דעתך שם.

(לאחרונה התעוררתי לזה, כאשר קריתי את הקונטרס שהעלה מישהו פה בפורום, אולי אתה, נגד הדף היומי, עם אימרות מוזרות וטפשיות בשם אדמו"רים וקנאים, הסותרים את עצמם מיניה וביה. מזה התעוררתי עוד פעם לגודל המרחק שבין סאטמאר לבין התורה שקבלנו בהר סיני)

פשיהא, הקונטרס הזה שכנע אותך להפרישם מן התורה שקבלת בהר סיני, ממש כמו הצדוקים... איזה יופי!! ...., [כאילו שלפני שקראת את הקונטרס היית ממש מתגעגע אליהם] ......

ובאמת אני שואל לעצמי למה שיהי' איכפת לי כלל וכלל, קשקוש טפשיי שנכתב ע"י איזה כותב וותיק באתר המושב ליצים הנ"ל .....

ולגופו של ענין, המונקאטשער בספרו 'שער יששכר' כבר כותב שהלימוד בדף היומי הולך להסטרא אחרא [כן, הדברים כתובים בספרו הנ"ל שחור ע"ג לבן!], זה לא חידוש מהסאטמורים....
https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... 90&hilite=

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי עקביה » ג' ינואר 28, 2020 8:55 am

אראל כתב:ולגופו של ענין, המונקאטשער בספרו 'שער יששכר' כבר כותב שהלימוד בדף היומי הולך להסטרא אחרא [כן, הדברים כתובים בספרו הנ"ל שחור ע"ג לבן!], זה לא חידוש מהסאטמורים....
https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... 90&hilite=

מזעזע!


לפעמים אני שואל את עצמי, האם אדם שהוחזק לאדם גדול, מכאן ואילך אל כל מה שיאמר עלינו להתייחס בכבוד, גם כאשר שכלינו צועק שמדובר בשטויות נוראות, או שמא ישנו איזה קו אדום שגם אדם גדול עלול לחצות.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' ינואר 28, 2020 9:12 am

לא כ"כ הבנתי.
המנח"א כותב שם במפורש שזה מפני שזה קשור לאגוד"י.
אין כאן התנגדות לעצם הרעיון (אם נניח היה מציע אותו רב שאינו קשור לאגוד"י והרעיון לא היה מאומץ על ידם)
ובמילים אחרות, אין כאן אלא חלק ממלחמתו המפורסמת של המנח"א בא"א בפרט ובאגו"י בכלל.

ארי שבחבורה
הודעות: 1331
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ג' ינואר 28, 2020 9:15 am

עקביה כתב:
אראל כתב:ולגופו של ענין, המונקאטשער בספרו 'שער יששכר' כבר כותב שהלימוד בדף היומי הולך להסטרא אחרא [כן, הדברים כתובים בספרו הנ"ל שחור ע"ג לבן!], זה לא חידוש מהסאטמורים....
https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... 90&hilite=

מזעזע!

למה זה יותר מזעזע מאשר הייחוס של כל הנסים שאירעו בא"י בשבעים השנים האחרונות לסטרא-אחרא?

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי עקביה » ג' ינואר 28, 2020 9:18 am

בברכה המשולשת כתב:לא כ"כ הבנתי.
המנח"א כותב שם במפורש שזה מפני שזה קשור לאגוד"י.
אין כאן התנגדות לעצם הרעיון (אם נניח היה מציע אותו רב שאינו קשור לאגוד"י והרעיון לא היה מאומץ על ידם)
ובמילים אחרות, אין כאן אלא חלק ממלחמתו המפורסמת של המנח"א בא"א בפרט ובאגו"י בכלל.

אף אחד לא הכריח את המנח"א לצרף אל מלחמתו באגו"י גם התנגדות לרעיון הדף היומי.
הוא יכול להתנגד לאגו"י (ואת זה גם אני הקטן יכול לכבד) גם בלי להזכיר את הדף היומי.

להחליט שר' מאיר שפירא לא הגה את הרעיון, או שגדולי התורה לא התלהבו ממנו, אלא משום שיש בו כדי לקדם אינטרס פוליטי, זו בחירה אומללה של המנח"א. ולהגדיל על כך ולומר שתורה זו הולכת לקליפות, זו עליית מדרגה באותו כיוון.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' ינואר 28, 2020 9:21 am

המנח"א סבר שאגו"י בכלל (והא"א בפרט) הם מוקד הסט"א, רח"ל (יעויין בספר תיקון עולם. לא לבעלי לב חלש)
ממילא, לשיטתו מצווה לדרוש כל פעולה שלהם לגנאי.
אחרי פטירתו כבר ידע המנח"א שזה לא כך כלל, ובוודאי עבדו רבנו שלמא בינייהו.

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי עקביה » ג' ינואר 28, 2020 9:30 am

ולכן מה?

ארי שבחבורה
הודעות: 1331
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ג' ינואר 28, 2020 9:48 am

כפי שהסביר הרב הכהן, האמירה הזו היא בסך הכל תולדה כמעט מתבקשת של התפיסה הקנאית שמעמידה את כל התורה כולה על האיסור (לשיטתם) להתיישב בא"י ומשייכת את כל מי שלא מסכים עמה לסטרא אחרא, כולל (ואולי בעיקר) יהודים חרדים ואפילו גדולי תורה, ואם כן מה לך מתפלא על כך שגם התורה עצמה הופכת לדידם לכלי שרת של הסטרא-אחרא?

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי דרומי » ג' ינואר 28, 2020 10:35 am

דומה שעל כגון דא יש להמליץ את הגמרא הידועה בדבר מנשה המלך (בלי להשוות בין האישים והמעשים כלל):

אם אתה היית שם, היית מרים גלימתך ורץ...

כלומר, ממרחק של שנים קשה להרגיש מה שהם הרגישו בשעתו.

ארי שבחבורה
הודעות: 1331
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ג' ינואר 28, 2020 11:01 am

ככל הידוע לי, חסידות סאטמר חיה וקיימת עד עצם היום הזה.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ג' ינואר 28, 2020 1:34 pm

אראל כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אראל, אתה מוזמן להצטרף לקאוועשטיבעל, ולכתוב את דעתך שם.

(לאחרונה התעוררתי לזה, כאשר קריתי את הקונטרס שהעלה מישהו פה בפורום, אולי אתה, נגד הדף היומי, עם אימרות מוזרות וטפשיות בשם אדמו"רים וקנאים, הסותרים את עצמם מיניה וביה. מזה התעוררתי עוד פעם לגודל המרחק שבין סאטמאר לבין התורה שקבלנו בהר סיני)

פשיהא, הקונטרס הזה שכנע אותך להפרישם מן התורה שקבלת בהר סיני, ממש כמו הצדוקים... איזה יופי!! ...., [כאילו שלפני שקראת את הקונטרס היית ממש מתגעגע אליהם] ......

ובאמת אני שואל לעצמי למה שיהי' איכפת לי כלל וכלל, קשקוש טפשיי שנכתב ע"י איזה כותב וותיק באתר המושב ליצים הנ"ל .....

ולגופו של ענין, המונקאטשער בספרו 'שער יששכר' כבר כותב שהלימוד בדף היומי הולך להסטרא אחרא [כן, הדברים כתובים בספרו הנ"ל שחור ע"ג לבן!], זה לא חידוש מהסאטמורים....
https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... 90&hilite=

לפני שקראתי את הקונטרס לא הרגשתי כ"כ את הענין. ידעתי שה'שיטה"ק' אינה אלא 'כח האגרוף' ולא יותר. אמנם לא ידעתי עד היכן כחה של שקר הולכת. יש לי חברים סאטמוירים היודעים את האמת שכל הדברים אינם אלא להחיות בהם נפש כל חי. אמנם יש הרבה שאינם יודעים את זה, ואכן חושבים שהבלי הקונטרס ההיא יש בה משהו. ומזה התברר שאכן יש בסאטמאר הרבה שיודעים את האמת, אמנם כ"ז היתה משום שזכו למרוד במה שחונכו. אמנם אלו התינוקות שנשבו ונשאר בשבי, הם עלולים להאמין בכל הקונטרסים האלה ויותר.

אני לא יודע מה רצה המונקאטשער, אבל זה ברור שתורה של לומד המאמין בה' ואינו לומד ע"מ לקנטר, אינה 'הולכת לס"א'. ואם מאן דהו כתב כן, יש לדון האם בזה הפסיד את מעמדו כגדול בתורה, או שאין בזה כלום, וטעות אחת אינה מדיחתו ממשרתו. אמנם זה ברור שהדברים הם הבל הבלי הבלים וא"א לדון בהם כלל. ואתה מוזמן ללמוד את התורה שקבלנו בהר סיני, אולי נשלח אותך לסמינר של 'ערכים' או של 'קרבתנו' ללמוד את יסודות הדת.

אראל
הודעות: 3320
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי אראל » ג' ינואר 28, 2020 2:55 pm

מכיר אני מקרוב שלשה אחים שליט"א תלמידי חכמים גדולים, מחוגי הסאטמורים האדוקים, בניו של רב ת"ח גדול ומפורסם בוויליאממסבורג, נכדים לאחד מגדולי מנהיגי סאטמאר, ששלשתם עמדו עתה על המבחן על כל הש"ס כולו..!!, במסגרת 'דרשו'
זאת אומרת, שה'דף היומי' דבר אחד, ו'אגודת ישראל וציונות' דבר אחד..., לא כל סטמורי חושב שחומרת ההסתייגות מן ה'דף היומי' כחומרת שלש שבועות החמורות.....

ואל ה'ליטוואק' עדיין אני ממתין על הסבר הגיוני, איזה קשר יש בין אסיפה נגד טכנולוגיה לבין דף היומי???, אלא ששנאת ישראל נזרקה בך, ושנאתך להסטמורים מעביר אותך על דעתך ......

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ג' ינואר 28, 2020 3:18 pm

זה שלא הבנת את התגובה שלי, נו נו. אתה לא אמור להבין, הרי תינוק שנשבה אתה.

אמנם מה זה הכניסה לאשכול הזה, כאשר מדברים על דרך הלימוד של דף היומי והאם זה טוב עבור בעליבתים, ונכנסים עם שטיות של האדמו"ר הזה או האחר, שאינו מאמין כלל בנחיצות תלמוד תורה? הקונטרס שהבאת מלאה הבלים ושטיות, וכולם בשם אדמו"רים מפורסמים או מלחכי פינכא שלהם, ולא איכפת להם כלל איך ילמדו או במה ילמדו, אלא שכל התורה משועבדת היא למלחמתם נגד האגודה. ולא התביישו להביא את דברי הגר"ח מבריסק, שהתנה את הסכמתו להאגודה בזה שלא יפתחו עיתון. כאילו השם 'אגודת ישראל' היה מה שהפריע לו!! אם האגודה אשר מטרתה חיזוק התורה, פסולה היא בעיני הגר"ח משום העיתון, האם אין ק"ו על מפלגת סאטמאר אשר היא כל כולה עיתון ומפלגתיות? לא התביישו להביא מדברי איזה אדמו"ר שהתלונן על האגודה ששמה לה למטרה לחזק את תלמוד תורה בעולם, ולא הקימו את האגודה לחזק את ענין אמירת תיקון חצות, ואח"כ הביאו את דברי ר' אלחנן שהתלונן שהאגודה מתעסקת בדברים שאינם בגדר תלמוד תורה, ולא חלי ולא מרגיש את הסתירה שבדבר. הם לא התביישו להביא ראיה מהבעלבת משווייץ שהטיף לגאונים כמו ר' מנחם זעמבא ודעימיה.

וזה גופא שכל חלומותיהם לא התגשמו כלל, שלומדי דף היומי נשארו אדוקים בתורה ובמצוותיה, ולא שמענו שום סטייה מהדת על ידם, מורה על הטעות המרה שבדבריהם, גם אם במשך הדורות הנחילו הרבה נדל"ן לניניהם.

באמת זה פירכא על כל ה'שיטה"ק'. הם ניבאו וציפו קריסה מוחלטת לכל אלו שלא הלכו בשיטה שלהם, והתבדו עוד פעם ועוד פעם. מחינוך עצמאי יצאה דור שלם של לומדי והוגי תורה ומדקדקים במצוות. הרי הם ניבאו שלא יצמח מהם כלום? הם הבטיחו שהציונים ישתלטו על התלמוד תורה'ס, וכל יום הם מבטיחים לנו שעוד היום זה יקרה. מאז תשל"ז הם מבטיחים ומצפים ומקוים שאט אט ישתמדו כל החסידים והליטאים והספרדים, ואם זה לא קרה יום, זה יקרה מחר. ובינתיים אנו רואים שגדולי ישראל יודעים הרבה יותר ממנהיגי מפלגתות, ולא קרה כלום. אז הגיע להם איזה געשמאקער זאך הנקרא חק טל, ומזה קיוו שהגיעו ליעדם ואכן כולם משתמדים. וגם זה התבדה, שהכל נתברר כשקר גמור. כאשר הצליחו לגייס להם גזירת גיוס, שמחו באידם, וגם זה התברר כשקר מוחלט. כל הציטוטים בקונטרס שלך הם הראיה על זה שהשיטה"ק שלכם אין לה שום אחיזה במציאות, וגדולי ישראל ידעו הרבה יותר מרבשיע אייניקלעך אלמוניים. ר' חיים עוזר לא היה פחות 'קדוש' ולא פחות 'חכם' ולא פחות 'קנאי' מהקאלאשיצער והדינוב'ער ועיניו הבדולחים, כפי הנראה, חזו למרחוק הרבה יותר מהם.

אראל
הודעות: 3320
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי אראל » ג' ינואר 28, 2020 3:32 pm

בקיצור נמרץ...
הסטמורים נבחנים על הש"ס כולו במסגרת דרשו דף היומי....
והליטוואק נשאר לו עם הליצים בקאווע שטיבל.....

איזה נקמה בהציונים...

מלבב
הודעות: 3369
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי מלבב » ג' ינואר 28, 2020 3:36 pm

איש_ספר כתב:אני משוכנע שאני לא היחיד שמהפך בזה, ואני מתפלא איפוא שעוד לא נפתח אשכול ע"כ. ובכן יהיה אני הדיוט קופץ וכו'.

עם תחילת המחזור של הדף היומי כל הרחובות מלאים מודעות על שיעורים שנמסרים ע"י מג"ש נפלאים הידועים בבהירותם ומתיקותם, טעמו וראו, מחייה נפשות.
ואני שואל את עצמי, האמנם? האם בעל הבית שקובע עיתים לתורה שעה ביום צריך ללמוד דף במסכת תמורה או ערכין? האם לא טוב יותר שילמד שיעורי הלכה, לפי השגתו. אם הוא בור וע"ה, ילמד קיצוש"ע אם הוא תורני יותר ילמד סוגיות שלימות, לדעת את ההלכה משרשה ועד פרטיה. האבסורד גדול שבעתיים, שכן רוב ככל שיעורי הדף הם מינימום שבמינימום, כלומר אין בהם שום דבר שנקרא עיון, חידוש, עמל, כלום. קריאה פשוטה לפי כשרונו של המג"ש ואפשרות השומעים ושום דבר לא מעבר. ובכן, מה התירוץ ללמוד דף גמרא ולא דף חיי אדם/משנה ברורה/שו"ע הגר"ז? בעבר היו חברות חיי אדם וחברת עין יעקב וחברת ש"ס וכו', יהודי היה מוצא את חלקו בתורה לפי נטייתו וכשרונו. היום התעמולה גוררת אותו בכח ללימוד דף היומי בלבד למעט מקרים חריגים. וכאן מגיע הבלוף הגדול שאסור להרהר עליו: לימוד הדף מחייה נפשות. גישמאק כביר. ועוד סופרלטיבים. בער אני ולא ידעתי איזה הנאה כבירה יש בלימוד דף בצורה כ"כ שטחית. אני מכיר הנאה של מתמידים שחוזרים על תלמודם בנעימה ונפשם יוצאת בדברם בנעימות התורה, אני מכיר הנאה של רממ"ש בשיעור הדף שמוצץ צוף דבש מכל רש"י ושורה בגמ', וכל השומעים רואים את עיניו הבורקות ופניו שהיו חיוורות בתחילה מתמלאות חיות דקדושה. אבל מה ההנאה הגדולה לגרוס דף ולהבין אותו באופן בינוני? ליבי ליבי לבעה"ב שיושבים בשיעור הדף, ומשוכנעים שהם היחידים שלא זכו לעריבות התורה המובטחת על לוח המודעות. ואין מי שיגלה את אזנם, שלא זו העיר. טוב היה לאותם בעלי בתים אם היו לומדים מצוות מעשיות והלכותיהן, לדעת את המעשה אשר יעשון. הלכות תפילה הלכות שבת הלכות מועד במועדו. אני חושב שגם העריבות וההנאה המיוחדת שיש בללמוד על מנת לקיים, היתה נחלתם וגורלם, ולא נחלת המודעות והעסקנים.

ע"כ לע"ע.

אני חושב שגמרא זה לא דבר שאפשר ללמוד ממגי״ש, גמרא צריך ללמוד עם חברותא כמו שלומדים בישיבות, מה שונה בע״ב מבחורי ישיבה? ומי שביכולתו להספיק דף ליום עם הבנה שילמד דף ליום, ומי שאין לו מספיק זמן שילמד עמוד יומי.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ג' ינואר 28, 2020 3:38 pm

ב"ה שיש סאטמוירים שהתפקחו קצת, ולמדו לקח שכל אשר הטיפו להם כל השנים לא היה אלא הבל ושקר. תנועת הקירוב בדרכה, ועוד מעט וכולם יחזרו בתשובה שלמה! מערצעשעם ביי דיר אויך אין גיכען.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי לענין » ג' ינואר 28, 2020 10:31 pm

קטע נפלא זה גזרתי לפני זמן זמנים טובא, מהקובץ היקר גינת ורדים, ועתה עת להעלותם כאן לפניכם. הדברים הם מאוצרו של הרב נחום אבראהאם שליט"א (שבאמת מעניין להכירו, יען כי כותב הוא דברי אמת נאים ביותר ללא כחל ושרק).
גינת ורדים.PNG
גינת ורדים.PNG (127.03 KiB) נצפה 7025 פעמים


אגב, הקונטרס שציינתם אליו חסום אצלנו.

אראל
הודעות: 3320
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי אראל » ג' ינואר 28, 2020 11:27 pm

באמת כל מי שרוצה ללמוד ש"ס על סדר מסוים, יכול להתחיל באיזה יום שירצה, בתנאי שיקבע עצמו לדף ליום, או עמוד ליום, אינו זקוק להיות מחובר לה'דף היומי' הציבורי....

לתועלת החבירים כאן הנני מעלה תוכנה נפלאה, שיסדר לכם 'לוח' לכל סדר לימוד שתרצו, בתלמוד בבלי, משנה ברורה, משניות, או תנ"ך, תתחיל באיזה יום שתבחר, והתוכנה יסדר עבורך לוח, עפ"י דף או עפ"י עמוד..
הפלא ופלא!
תורידו ותהנו!!

קישור דראפבאקס:

https://www.dropbox.com/s/sq2jz6b61d1do ... D.exe?dl=0

קישור מגוגל דרייב
https://drive.google.com/file/d/1gt3eIp ... sp=sharing

אראל
הודעות: 3320
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי אראל » ג' ינואר 28, 2020 11:39 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ב"ה שיש סאטמוירים שהתפקחו קצת, ולמדו לקח שכל אשר הטיפו להם כל השנים לא היה אלא הבל ושקר. תנועת הקירוב בדרכה, ועוד מעט וכולם יחזרו בתשובה שלמה! מערצעשעם ביי דיר אויך אין גיכען.


לא התפקחו ולא נתטפשו....
חשבת עד עתה, כל קונטרס ופאשקעוויל, שאיזה שוטה הפיץ ברשת וכדומה, שמגיע לידכם, או כל שטות שקרית בדער איד, או משנתו.... וכדומה,
כך בדיוק היה שיטת הסאטמאר רב, וכל החסידים שלו בזמנינו אוחזים ככה, כי כך קבעו הליצים והאפיקורסים באתר ק"ש, .......

ב"ה אתה מתחיל קצת להתפקח...., קימעא קימעא תבא לההכרה שהסטמורים בכללם אינם כ"כ שוטים רשעים, הולכי בטל, כמו שחשבת עליהם בתחילה........, יש ביניהם גם רציניים שקבלו התורה בהר סיני כמוך, ואינם כ"כ רועי לב, וגם ביניהם יש למצוא איזה אוהבי ישראל וגומלי חסדים איש לרעהו .....
ומאידך גיסא מצאת גם בלעיקוואד חסירי שכל, וכסילים, המאריכים בלי סוף, ברשימות חולים למי שבירך'ס ....


והנה אסביר דבר פשוט ומובן לכל מי שקצת שכל במוחו, וישר יחזו עינימו...
ההתנגדות לדף היומי בחוגי הקנאים מאז ומקדם עד זמנינו אלה, אינו אלא מפני שנעשה כסמל והפצה לתנועת 'אגודת ישראל', [לא נפק"מ כאן סיבת ההתנגדות לאגו"י, אבל זה עובדא שהיה התנגדות מצד הרבה גדו"י]
ההתנגדות לאגודת ישראל הלך בד בבד עם ההתנגדות לדף היומי שלהם, וכך מובן פשוט לכל מעיין בצדק בקונטרס הנ"ל, כל דברי הצדיקים הנזכרים שמה, הם בעצם התנגדות לכל המפלגה אגודת ישראל כולה ...., ולולא שה'דף היומי' נעשה לנחלתם של אגודת ישראל, לא היו רואים שום פגם וחסרון בעצם הלימוד, שלומדים דף ליום, ואולי אדרבא משם ראיה להיפוך.....
[פרט להרבי ממונקאטש זצ"ל, שמלבד הדברים הבוטים הנ"ל שכותב בספרו 'שער יששכר' נגד רעיון דף היומי המחזק את אגודת ישראל, שלדעתו ה'אגודה' והציונים הם היינו הך, עוד מאריך בספרו 'דברי תורה' (מהדוו' ו' אות פ"ב), נגד עצם סדר הלימוד של דף ליום, איך שזה ממש ביטול תורה וביטול עיון התורה עיי"ש],

והנה בשנים האחרונות קם ארגון 'דרשו' ומייסדה הר"ר דוד הופשטטר שליט"א, והתקין סדר לימוד ש"ס עפ"י סדר הדף היומי, וכדי להשתיק את הערעור נגד רעיות 'הדף', בטענה שהרי אם לומדים דף ליום, שוכחים מה שלמדו אתמול...., ערך והתקין מהלך של לימוד משולב עם בחינות וחזרות על סדר הדף היומי הנפוץ,
אין שום קשר בין קנין ש"ס ב'דרשו' ל'אגודת ישראל או איזה מפלגה שיהי'..., וגם עתה בימי הסיום, חגיגות הסיומים של 'דרשו' נערכים בזמנים ומקומות נפרדים לגמרי, מהסיומים הכלליים שנערך 'אגודת ישראל'.
ולמה שיתנגדו הסטמורים לכך???, אני מכיר אישית אברכים רבים, ממכירי ומיודעי, שהם חבירים קבועים בתוכנת 'דרשו', ונוטלים הבחינות מדי שבוע בשבוע, ואין מי שימחה בידם...

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' ינואר 29, 2020 5:08 am

מענין, שעיתון של האגודה הופכת אותה למפלגה, ועיתון של מפלגת סאטמאר אינה משקפת את העמדה הרשמית שלהם ולא את החינוך שלהם. וכאשר אנו קוראים בספריהם אחת לאחת, שומעים את דברי הוגי הדעות שלהם, הדרשות של שובבי"ם והשיחת חולין, כולם הולכים בדרך אחד, והיא חסרה הרבה גופי תורה. במסגרת עבודתי פגשתי לאחרונה כמה מאנשי סאטמא רמחוגים שונים, ורואים אנו שדרך העל חרבך תחיה הוא מושרש תוך תוכם. גם אלו שאינם מרביצים לאחרים, וגם אלו שהם מטבעם עדינים, אינם יודעים כלל איך התורה אומרת לסדר מחלוקת בין אדם לחבירו, והאימרא המפורסמת של (תנחשו בעצמכם מי זה היה) "יש דין בישראל, עס איז דא פעדעראל קאורטס", הוא חלק מהנכסי צאן ברזל שלהם.

מעולם לא הייתי 'חסיד' של ליקווד, רק במקרה אני מתגורר פה, רחוק הרבה מצור מחצבתי, ואני רואה מה קורה פה יותר ממקומות אחרים. יש לי חברים בוויליאמסבורג, לא רק מקאוועשטיבעל, ואני שומע הרבה ממה שקורה שם וההלך ילך של הרחוב שם.

אמנם בקרוב הימים נזכה ל'ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים', והסאטמוירים ילמדו תורה מפי תלמיד חכמים ויפסיקו לסגוד לאגרופיהם, וישמעו רחוקים ויבאו וילמדו תועים בינה, ויתנו לך כתר מלוכה.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' ינואר 29, 2020 8:54 am

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:מענין, שעיתון של האגודה הופכת אותה למפלגה, ועיתון של מפלגת סאטמאר אינה משקפת את העמדה הרשמית שלהם ולא את החינוך שלהם. וכאשר אנו קוראים בספריהם אחת לאחת, שומעים את דברי הוגי הדעות שלהם, הדרשות של שובבי"ם והשיחת חולין, כולם הולכים בדרך אחד, והיא חסרה הרבה גופי תורה. במסגרת עבודתי פגשתי לאחרונה כמה מאנשי סאטמא רמחוגים שונים, ורואים אנו שדרך העל חרבך תחיה הוא מושרש תוך תוכם. גם אלו שאינם מרביצים לאחרים, וגם אלו שהם מטבעם עדינים, אינם יודעים כלל איך התורה אומרת לסדר מחלוקת בין אדם לחבירו, והאימרא המפורסמת של (תנחשו בעצמכם מי זה היה) "יש דין בישראל, עס איז דא פעדעראל קאורטס", הוא חלק מהנכסי צאן ברזל שלהם.

מעולם לא הייתי 'חסיד' של ליקווד, רק במקרה אני מתגורר פה, רחוק הרבה מצור מחצבתי, ואני רואה מה קורה פה יותר ממקומות אחרים. יש לי חברים בוויליאמסבורג, לא רק מקאוועשטיבעל, ואני שומע הרבה ממה שקורה שם וההלך ילך של הרחוב שם.

אמנם בקרוב הימים נזכה ל'ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים', והסאטמוירים ילמדו תורה מפי תלמיד חכמים ויפסיקו לסגוד לאגרופיהם, וישמעו רחוקים ויבאו וילמדו תועים בינה, ויתנו לך כתר מלוכה.

יש להביע מחאה וסלידה מדרך ההתבטאות הקבועה על עדה גדולה מישראל,
ובכלל, על כל ההלך ילך של ההתקפות הבזויות הללו.
גם אם יש ביקורת, ההכללות והצורה האלימה יש בהם הוצאת שם רע,
ריקנות ו'קיש קיש קריא' של איסתרא בלגינא',
וכל הפוסל במומו פוסל.

ארי שבחבורה
הודעות: 1331
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ד' ינואר 29, 2020 9:04 am

אתה צודק לגמרי, ונקווה שהקנאים אכן ישנו את דרכם...

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' ינואר 29, 2020 9:23 am

אחרי שהוזהר כמה פעמים ונראה שאינו מבין, אני ממליץ להנהלה לחסום את הליטוואק, לפחות לזמן מה.

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' ינואר 29, 2020 9:29 am

אוהב עמו כתב:ולמשלחת דרשו הוא סיפר את הסיפור מנכדו של הבית יוסף (אינני זוכר כעת האם הסיפור היה שגמר את הש"ס בגיל מבוגר או שסה"כ בחייו למד רק ג' פעמים, יבואו הבקיאים ויציינו).

viewtopic.php?p=20785#p20785

הצב''י
הודעות: 45
הצטרף: ג' אפריל 02, 2013 3:02 pm

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי הצב''י » ד' ינואר 29, 2020 10:19 am

לגוף השאלה:
למעשה עינינו הרואות ששיעורי דף היומי מחזיקים מעמד היטב בשונה מהרבה שיעורים, [וכפי ששמעתי בשם הגה"ק ר' יואל מסאטמר זצ"ל שרואים שדף היומי הוא הוא מהסט"א לפי שרק השיעורים של דף היומי מצליחים...].
מה המעלה בלימוד הדף היומי על פני לימוד הלכה ממקורה למשל. [כי לימוד חיי אדם וכדו' אין לו תועלת ארוכת טווח].
נכתוב ראשית את המעלות של לימוד הדף, ואח"כ את החסרונות שיש בלימוד הלכתי [ביחס ללימוד הדף].
א. יש את הסיפוק של להספיק ולסיים, וזה נותן יותר מוטיבציה.
ב. כן, כל הסיומים הגדולים המדוברים, וכן סיומי האמצע, גורמים חשק לאנשים להצטרף וללמוד תורה כל יום.
ג. מג"ש טוב, יודע להכניס הלכות תוך כדי הלימוד, כך שאנשים מקבלים גם חלק הלכה בלימוד זה.
ולגוף מה שהניח השואל שאין את הגישמאק המדובר בלימוד הדף, איני חושב שזה נכון, כל רוב היהודים הלומדים יודעים שהלימוד הוא דביקות בה' ובדבריו, וזה גורם את הסיפוק, ובעיני ראיתי אנשים שמתרפקים על לימוד של דף גמ' בהשתוקקות [וכפי הנודע על הגר"ש אויירבך שהתפעל מלימוד משנה כמה וכמה פעמים מעצם הלימוד], ודרך משל, הגרמ"מ שולזינגר שהיה מתפעל על כל דיוק קטן ברש"י, ברור שזה לא הדיוק בלבד, אלא עצם זה שעוסק בתורת ה' יתברך.
החיסרון בלימוד הלכתי לבעה"ב:
א. בלימוד הלכתי יש תמיד ויכוח מה ללמוד ואיך ללמוד ומה קצב הלימוד, ומי שלא נוח לו פורש.
ב. כמו כן יש הבדלי רמות, יש כאלו שמבינים דברים עמוקים יותר, יש שפחות מבינים קשה להתאים את הדברים לכל.
ג. [מנסיוני] כשלומדים נושא מסויים כמה ימים, כבר אנשים מאבדים את הטעם, אם לא חיים את זה כל היום.
ד. [כהמשך להנ"ל] היות שלומדים רק שעה ביום, קשה לשמור על רצף ואם עוסקים באמצע ענין מאבדים את כל הטעם בהמשך הענין, מה שפחות מצוי בדף היומי, שאין הרבה סוגיות רציפות של כמה דפים.
ה. יותר קשה להכין שיעור יומי מעניין כל יום בענין הזה [וממילא או שזה לא מעניין, או שאין מג"ש], בשונה מדף היומי שהכנתו קלה.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי דרומי » ד' ינואר 29, 2020 10:56 am

עיקר הקושי בשיעור הלכתי הוא בעובדה שהשומעים מרגישים שהדברים נוגעים אליהם למעשה בחיי היום יום, ומתחילים לשאול שאלות אקטואליות, ולא תמיד יודע המג"ש מה לענות, ובפרט שברוב הדברים הרי יש מחלוקת...

בפרט הדברים אמורים כאשר יושבים בשיעור אנשים מעדות שונות, ולכל אחד יש את המנהג שלו וכו', ואסור לפגוע באף אחד וצריך לתת כבוד לכל חילוקי המנהגים והעדות וזה ממש לא פשוט

לעומת זאת כשלומדים גמרא השומעים מוכנים מראש לעובדה שהדברים רחוקים מחיי המעשה, וגם הם מוכנים מראש לכך שלא הכל מובן ויש סתירות וקושיות כפי שמציינים התוספות על אתר... ובכלל השפה של הגמרא קשה ויש חילוקי גירסאות וכו' וכו'

כך שהשומעים באים מלכתתחילה להספיק את הדף וללכת הביתה והמגיד שיעור לא מסתבך כל כך...

יונת אלם
הודעות: 385
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 1:58 pm

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי יונת אלם » ד' ינואר 29, 2020 11:32 am

יש פן נוסף למה 'דף היומי' מתאים דווקא לבעלי בתים ואני שונה כאן את מה ששמעתי מהג"ר ראובן לויכטר שליט"א:

מרן רבי ישראל סלנטר זצוק"ל מתייחס לאותה נקודה ביחס לאופן לימודם של בעלי בתים. וכך נכתב ב'אור ישראל' (מכתב ט"ו):
"כמו במצוות לימוד התורה, נקל מאוד לאדם - גם מי שהוא שכחן גדול - לחזור הרבה פעמים על לשון ז'ארגאן (מוטעער שפראך = שפת אם) לאט לאט לימודו בגמרא וכיוצא, כמעט רק ידיעת השכל לבד - בלי ידיעת התנא והאמורא כנ"ל - ולחשוב בהם בעת הילוכו בשוק במקום נקי, בעת ישבו בעגלה וכו', וגם כמעט באמצע עסקו כנ"ל.
"ודבר זה נקל יותר לאיש סוחר, מהאיש היושב על התורה, אשר אין עתותיו בידו לחזור הרבה לידע בעל פה, למען לא יבטלנו הרבה מלימודו העיקרית. לא כן איש הסוחר, אשר אם יחזור רק איזה פעמים על הדף בלמדו בשעה הפנויה לפניו, כמעט רוב היום לפניו לחזור כמה פעמים במחשבתו".
מה כותב כאן רבי ישראל? שלבעל הבית יותר קל לזכור "דף היומי" משום שהאברך טרוד בהמשך לימודיו, אך לבעל הבית יש הרבה זמן לחזור על הדף הקודם. אך באיזו סוג חזרה מדובר? "כמעט רק ידיעת השכל בלבד", היינו לחזור על תוכן הענין, ולא על הלשון.
ממשיך רבי ישראל וכותב: "וצריך איש הטרוד להתחזק מאוד בדבר הגדול הלזה, אשר נקל היא מאוד לפי הטעארי (מחשבת הדעת), לראות שיהי' נקל לפניו גם הפראקטיש (המעשה), ואל יפתה בשטות יצרו כי כבידה היא! לאט לאט יראה לידע בעל פה, תורה בלשון ז'ארגאן - שכל התורה - אשר הוא נקל מאוד גם לשכחן גדול, וביותר לאיש טרוד אשר עתותיו בידו לחזור בהם במחשבתו, גם לפי טרדתו העצומה".
לא רק שחשוב יותר לזכור את התוכן מאשר את הלשון, אלא שזה גם קל יותר! וכלשונו: "אשר הוא נקל מאוד גם לשכחן גדול" ובאופן זה יכול כל בעל-הבית להשקיע את מוחו בתורה.
נשים לב שרבי ישראל לא סותר ואומר ל"שכחן הגדול" שהוא לא צודק בטענתו שהוא שכחן, אלא שהוא עונה לו שאתה שכחן כאשר תנסה לזכור את לשון הסוגיה, אך אם תתמקד בתוכן הסוגיה - ותחזור על כך במשך היום - תגלה שאף אתה אינך שכחן!
אם בזמן המוגבל ומוקצב ללימוד הדף היומי ניתן להספיק להתמקד או בלשון הגמרא או בתוכן הגמרא, עדיף להתמקד בתוכן כי את זה ניתן לזכור - וכמובא מהגר"א "כי אך תורה שבכתב נכון לדעת הלשון בלי מגרעת, אבל תורה שבעל פה עיקרה לדעת הדינים והמשפט על בוריה".
המגיד שיעור יכול למסור תמצות של התוכן הנלמד בעשר דקות האחרונות של השיעור, ועל התמצות הזה יש לחזור שוב ושוב במשך היום. זה יקח אמנם עוד עשר דקות, אך זה יהפוך את כל הלימוד למשהו שונה לגמרי! אם כי, ללא ספק זה דורש מהמגיש שיעור להכין את הדף בהתמקדות נכונה לסיכום הדברים.
וכאן עלינו להדגיש שאין להקצין את הלימוד לכיוון השני, ולהפוך את השיעור ל"חווייתי" ול"רעיונות התורה". לא ולא, ברור שצורת לימוד הדף חייבת להיות כפי שתמיד למדנו, אך ההתמקדות בדף היומי צריכה שתהא יותר על התוכן מאשר על הלשון. בצורה זו יוכל גם "איש הטרוד" ו"איש סוחר" - כהגדרות רבי ישראל - לזכור את הדף.
חשוב מאוד שאדם יבחן את עצמו היכן הוא ניצב ביחס לסוגיה. על הלומד את הדף לזכור היכן הוא אוחז בעניין, בסוגיא, ולא רק באיזו שורה בדף... הלוא אחרי השיעור הבעל הבית פונה לעניינים אחרים, ואסור שהוא יישאר במצב שלא ברור לו היכן הוא אוחז. ושוב, לא בשורה בדף (שאת זה קל לזכור) אלא היכן הוא אוחז בעניין.
יהודי הולך לשמוע שיעור דף היומי בערב, ואתה מצפה ממנו שלמחרת בהפסקה הוא יחזור על תוכן הדף. אך כיצד יעשה זאת אם הוא זוכר במעורפל היכן הוא אוחז בעניין הזה. הלוא מאז השיעור של אתמול, העולם מבחינתו כבר התהפך שלושה פעמים! לכן חייב להיות ללומד ברור היכן הוא אוחז - ואזי גם עם כל הטרדות שמסביב ברגע שהוא ירצה יוכל לחזור מיד לתלמודו!
הלימוד אם כן חייב להיות בבהירות, ולא בערפול. אדם חייב לדעת שאם יש לו זמן מוגבל ללימוד, הוא חייב למצות מהזמן את המקסימום. לדעת בבהירות היכן התחלתי היום והיכן סיימתי. בצורה זו יהי' האדם מסוגל ללמוד למרות כל הטרדות שמסביב. כי העולם יכול להמשיך להסתובב - אבל אני אוחז כאן!

צבי-שפייר
הודעות: 193
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 1:12 am

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי צבי-שפייר » ד' פברואר 05, 2020 7:06 pm

אראל כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ב"ה שיש סאטמוירים שהתפקחו קצת, ולמדו לקח שכל אשר הטיפו להם כל השנים לא היה אלא הבל ושקר. תנועת הקירוב בדרכה, ועוד מעט וכולם יחזרו בתשובה שלמה! מערצעשעם ביי דיר אויך אין גיכען.


לא התפקחו ולא נתטפשו....
חשבת עד עתה, כל קונטרס ופאשקעוויל, שאיזה שוטה הפיץ ברשת וכדומה, שמגיע לידכם, או כל שטות שקרית בדער איד, או משנתו.... וכדומה,
כך בדיוק היה שיטת הסאטמאר רב, וכל החסידים שלו בזמנינו אוחזים ככה, כי כך קבעו הליצים והאפיקורסים באתר ק"ש, .......

ב"ה אתה מתחיל קצת להתפקח...., קימעא קימעא תבא לההכרה שהסטמורים בכללם אינם כ"כ שוטים רשעים, הולכי בטל, כמו שחשבת עליהם בתחילה........, יש ביניהם גם רציניים שקבלו התורה בהר סיני כמוך, ואינם כ"כ רועי לב, וגם ביניהם יש למצוא איזה אוהבי ישראל וגומלי חסדים איש לרעהו .....
ומאידך גיסא מצאת גם בלעיקוואד חסירי שכל, וכסילים, המאריכים בלי סוף, ברשימות חולים למי שבירך'ס ....


והנה אסביר דבר פשוט ומובן לכל מי שקצת שכל במוחו, וישר יחזו עינימו...
ההתנגדות לדף היומי בחוגי הקנאים מאז ומקדם עד זמנינו אלה, אינו אלא מפני שנעשה כסמל והפצה לתנועת 'אגודת ישראל', [לא נפק"מ כאן סיבת ההתנגדות לאגו"י, אבל זה עובדא שהיה התנגדות מצד הרבה גדו"י]
ההתנגדות לאגודת ישראל הלך בד בבד עם ההתנגדות לדף היומי שלהם, וכך מובן פשוט לכל מעיין בצדק בקונטרס הנ"ל, כל דברי הצדיקים הנזכרים שמה, הם בעצם התנגדות לכל המפלגה אגודת ישראל כולה ...., ולולא שה'דף היומי' נעשה לנחלתם של אגודת ישראל, לא היו רואים שום פגם וחסרון בעצם הלימוד, שלומדים דף ליום, ואולי אדרבא משם ראיה להיפוך.....
[פרט להרבי ממונקאטש זצ"ל, שמלבד הדברים הבוטים הנ"ל שכותב בספרו 'שער יששכר' נגד רעיון דף היומי המחזק את אגודת ישראל, שלדעתו ה'אגודה' והציונים הם היינו הך, עוד מאריך בספרו 'דברי תורה' (מהדוו' ו' אות פ"ב), נגד עצם סדר הלימוד של דף ליום, איך שזה ממש ביטול תורה וביטול עיון התורה עיי"ש],

והנה בשנים האחרונות קם ארגון 'דרשו' ומייסדה הר"ר דוד הופשטטר שליט"א, והתקין סדר לימוד ש"ס עפ"י סדר הדף היומי, וכדי להשתיק את הערעור נגד רעיות 'הדף', בטענה שהרי אם לומדים דף ליום, שוכחים מה שלמדו אתמול...., ערך והתקין מהלך של לימוד משולב עם בחינות וחזרות על סדר הדף היומי הנפוץ,
אין שום קשר בין קנין ש"ס ב'דרשו' ל'אגודת ישראל או איזה מפלגה שיהי'..., וגם עתה בימי הסיום, חגיגות הסיומים של 'דרשו' נערכים בזמנים ומקומות נפרדים לגמרי, מהסיומים הכלליים שנערך 'אגודת ישראל'.
ולמה שיתנגדו הסטמורים לכך???, אני מכיר אישית אברכים רבים, ממכירי ומיודעי, שהם חבירים קבועים בתוכנת 'דרשו', ונוטלים הבחינות מדי שבוע בשבוע, ואין מי שימחה בידם...


למה שיהיה התנגדות לכך? ממבט של בן תורה בודאי צריך להיות התנגדות. אני שמעתי שכשר' דוד הופשטטר רצה להפיץ את הרעיון שלו, הלך אל הראשי ישיבות. הוא הלך להגאון רבי אלי' שוויי זצ"ל - ראש ישיבת פילדלפיא, והוא ז"ל התנגד להרעיון בחריפות. הוא אמר "שאתה רוצה לגרור את הבני תורה לרעיון זה...". ור' דוד ענה לו שזה רק לבעלי בתים, והוא לא הולך כלל וכלל אחרי הבני תורה...

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' פברואר 06, 2020 4:04 pm

באמת קשה לי ג"כ איך עבר מושג 'דרשו' ללא שום התנגדות. יש הרבה להגיד על זה, אבל זה גופא שעבר כ"כ בשלום הוא חידוש אצלי. לא שאני מסכים עם כל הטענות, אבל ישנם הרבה בני אדם בעולם, ויש שיהיה להם טענה זו או אחרת, ופה אנו רואים שהכל עבר בשתיקה. התירוץ הוא פשוט, במקום לשלם כסף לאברכים ולנדב לישיבות, משלמים לעיתונים וחסל.

איך ווייס
הודעות: 27
הצטרף: ו' יוני 30, 2017 12:16 am

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי איך ווייס » ה' פברואר 06, 2020 11:21 pm

איש_ספר כתב:אני משוכנע שאני לא היחיד שמהפך בזה, ואני מתפלא איפוא שעוד לא נפתח אשכול ע"כ. ובכן יהיה אני הדיוט קופץ וכו'.

עם תחילת המחזור של הדף היומי כל הרחובות מלאים מודעות על שיעורים שנמסרים ע"י מג"ש נפלאים הידועים בבהירותם ומתיקותם, טעמו וראו, מחייה נפשות.
ואני שואל את עצמי, האמנם? האם בעל הבית שקובע עיתים לתורה שעה ביום צריך ללמוד דף במסכת תמורה או ערכין? האם לא טוב יותר שילמד שיעורי הלכה, לפי השגתו. אם הוא בור וע"ה, ילמד קיצוש"ע אם הוא תורני יותר ילמד סוגיות שלימות, לדעת את ההלכה משרשה ועד פרטיה. האבסורד גדול שבעתיים, שכן רוב ככל שיעורי הדף הם מינימום שבמינימום, כלומר אין בהם שום דבר שנקרא עיון, חידוש, עמל, כלום. קריאה פשוטה לפי כשרונו של המג"ש ואפשרות השומעים ושום דבר לא מעבר. ובכן, מה התירוץ ללמוד דף גמרא ולא דף חיי אדם/משנה ברורה/שו"ע הגר"ז? בעבר היו חברות חיי אדם וחברת עין יעקב וחברת ש"ס וכו', יהודי היה מוצא את חלקו בתורה לפי נטייתו וכשרונו. היום התעמולה גוררת אותו בכח ללימוד דף היומי בלבד למעט מקרים חריגים. וכאן מגיע הבלוף הגדול שאסור להרהר עליו: לימוד הדף מחייה נפשות. גישמאק כביר. ועוד סופרלטיבים. בער אני ולא ידעתי איזה הנאה כבירה יש בלימוד דף בצורה כ"כ שטחית. אני מכיר הנאה של מתמידים שחוזרים על תלמודם בנעימה ונפשם יוצאת בדברם בנעימות התורה, אני מכיר הנאה של רממ"ש בשיעור הדף שמוצץ צוף דבש מכל רש"י ושורה בגמ', וכל השומעים רואים את עיניו הבורקות ופניו שהיו חיוורות בתחילה מתמלאות חיות דקדושה. אבל מה ההנאה הגדולה לגרוס דף ולהבין אותו באופן בינוני? ליבי ליבי לבעה"ב שיושבים בשיעור הדף, ומשוכנעים שהם היחידים שלא זכו לעריבות התורה המובטחת על לוח המודעות. ואין מי שיגלה את אזנם, שלא זו העיר. טוב היה לאותם בעלי בתים אם היו לומדים מצוות מעשיות והלכותיהן, לדעת את המעשה אשר יעשון. הלכות תפילה הלכות שבת הלכות מועד במועדו. אני חושב שגם העריבות וההנאה המיוחדת שיש בללמוד על מנת לקיים, היתה נחלתם וגורלם, ולא נחלת המודעות והעסקנים.

ע"כ לע"ע.


"אני חושב שהוא יעלה למעלה, שפירא יקצוץ לו את האוזניים" (מרן הגר"ש כהן בסיום הש"ס שע"י תנועת אל המעיין)

אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי אוהב עמו » א' פברואר 09, 2020 8:53 pm

איך ווייס כתב:"אני חושב שהוא יעלה למעלה, שפירא יקצוץ לו את האוזניים" (מרן הגר"ש כהן בסיום הש"ס שע"י תנועת אל המעיין)

הוזכר כבר בציטטה יותר מדוייקת https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 75#p597913

פולסברג
הודעות: 1750
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: דף היומי לבעלי בתים - האמנם?

הודעהעל ידי פולסברג » ד' דצמבר 07, 2022 2:37 pm

בשבוע שעבר בבוא כל העסקנים של אגו''י באמריקה לראות ולהיראות, דרש אורח הכבוד רמ''ה הירש דברים חוצבים על חיובם לא להסתפק עם דף היומי אלא ללמוד בעיון, אפי' אם לא היו מוצלחים בישיבה...
שמעו ותחי נפשכם!
https://www.torahanytime.com/#/lectures?v=214496


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 63 אורחים