פסק השו״ע - מצוה להשתדל לראות מלכים אפילו מלכי אומות העולם (או״ח רכד, ט).
והוא מגמרא דברכות - ת"ש דאמר ר' אלעזר בר צדוק ומדלגין היינו על גבי ארונות של מתים לקראת מלכי ישראל ולא לקראת מלכי ישראל בלבד אמרו אלא אפי' לקראת מלכי עכו"ם שאם יזכה יבחין בין מלכי ישראל למלכי עכו"ם (יט:). (עכשיו בדיוק היה בדף היומי).
ולעיל ט: - דא"ר יוחנן לעולם ישתדל אדם לרוץ לקראת מלכי ישראל ולא לקראת מלכי ישראל בלבד אלא אפילו לקראת מלכי עכו"ם שאם יזכה יבחין בין מלכי ישראל למלכי עכו"ם. וברש״י שם: שאם יזכה - לעוה"ב לראות גדולתן של ישראל. יבחין - כמה הרבה גדולתן יותר על האומות עכשיו.
ובכן - למה לא מצינו את היראי שמים (והפרומרס..) מקפידים על הלכה זו, והולכים בימים אלו לראות את מנהיגי העולם שבאו לפורום השואה העולמי? הנוסח של רבי יוחנן הוא לעולם לשון חזקה. ולכאורה יש כאן מצוה דרבנן. ואף התירו לעבור אאיסור דרבנן בשביל זה (אמנם עיין מג״א דזה דוקא במלכי ישראל, ומ״מ שיטת הרמב״ם שאף במלכי האומות). ומאי שנא משאר מצוות דרבנן ואפי׳ חנוכה ופורים. ולא חזינן לרבוותא דעבדו הכי לכאו׳.
(ולא נראה שזה שייך לגדרים של האם בכוחו להרוג או לא כי כאן זה עניין של להבחין בין כבודם לכבוד ישראל העתיד ואין נפק״מ אם יכול להרוג. ובמג״א שם יש משמעות שזה גם ענין של כבוד מלכים, שיש מצוה או עכ״פ עניין לכבד את המלכים ואפילו גוים).
וכיון שזה ענין לראות את כבודם כמבואר ברש״י, אז לכאורה אין צורך דוקא לראותם ממש, אלא את ביטויי הכבוד של מלכותם - השיירות וכדו׳. וגם מטעם כבוד מלכות הוא כן.
(ולכאו׳ עכ״פ אין לבקר את אותם סקרנים או כמו שמכנים אותם משועממים שהולכים לראות, שהרי לעולם יקיים אדם מצוות שלא לשמה..).