מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ועשית ככל אשר יורוך?

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

ועשית ככל אשר יורוך?

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ב' אוגוסט 03, 2020 1:23 pm

באתי לפתוח בזאת נושא עדין, ולש"ש כוונתי, ואקווה שלא יסע (וידרדר) האשכול למחוזות לא רצויים.

האמת שהשאלה שייכת בעוד מגדו"י, אך אצלי התעוררה דווקא אצל הגרח"ק, וכדלהלן:

הנה אנוכי אוחז את עצמי מתלמידי מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א, ומשתדל לנהוג על פי הוראותיו ופסקיו, בכל חלקי התורה. ובכל שאלה המתעוררת אצלי אני בודק על פי ספריו ותשובותיו שנדפסו לאלפים ולרבבות.

והנה, שאלה ניקרה במוחי זה כמה שנים, והציקתני רוחי בה, ואולי ביד חכמי אתרא הדין פתרונים.

כידוע שמרן הגר"ח שליט"א מורה ובא בכמה דברים, שלא כמו רוב גדולי ישראל, ואציין לדוגמא שני נושאים:

א] שלא להטמין ולהחביא ולהתבייש בפיאות הראש, וכפי ששמעתי מפ"ק כמ"פ "הפיאות הם יפים, אסור להתבייש בהם". וידוע שנהג ונוהג להוציא הפאות לאנשים וכו'.

ב] שיש להנשא מוקדם, ולא לאחר גיל הנישואין, וכדינא דגמ'.

והנה יודע אני מקרוב, על רבים-רבים מתלמידי מרן הגרח"ק, תלמידי חכמים גדולים בפנ"ע, אשר שומעים וחרדים לכל מוצא פיו, אשר הם עצמם נישאו בגיל מאוחר (הרגיל בעולם הישיבות), והולכים עם פיאותיהם מאחורי אזנם. ואף כן נהגו עם בניהם ובני משפחתם. ואף כאשר באו לבית הגר"ח, והורה להם לינשא מוקדם או להוציא פיאותיהם - החזירו הפיאות מיד בעברם את סף הדלת.

וקושייתי ותלונתי היא - האם יש בכך סתירה ל"ועשית ככל אשר יורוך"?

דהרי לכאו' אם אוחז עצמו כרבו ומורו, א"כ אף אם דעה זו (לינשא מוקדם וכיו"ב) - דעת יחיד היא, מ"מ עליו לעשות זאת ללא התחכמות. וכי רק סיסמת בחירות היא זו?
(האם מצינו התייחסות לכך בפוסקים בצורת פסיקת ההלכה וכו').

אקווה ששאלתי הובנה. ואשמח מאד לשמוע חוו"ד חברי אתרא הדין.

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ועשית ככל אשר יורוך?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אוגוסט 03, 2020 1:33 pm


ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: ועשית ככל אשר יורוך?

הודעהעל ידי ישראליק » ב' אוגוסט 03, 2020 1:34 pm

מאן יימר שאנשים הללו לא מתנהגים לפי פסקו של הגרח"ק מפני שסוברים שדעתו דעת יחיד היא, יכול להיות כל מיני סיבות למה שהם מתנהגים כך

לארץ ולדרים
הודעות: 410
הצטרף: א' מאי 10, 2020 3:35 pm

Re: ועשית ככל אשר יורוך?

הודעהעל ידי לארץ ולדרים » ב' אוגוסט 03, 2020 1:49 pm

צריך לחלק בין דברים שמורה לדברים שממליץ, דבעניין פאות מאחורי האוזן ודאי שלא סבור שחייבים, ואף בעניין גיל הנישואין לא ודאי שדעתו שהוא חובה דהא בגמ' נאמרו בזה חילוקים.

אליעזר ג
הודעות: 734
הצטרף: ד' ינואר 01, 2020 10:28 pm

Re: ועשית ככל אשר יורוך?

הודעהעל ידי אליעזר ג » ב' אוגוסט 03, 2020 2:16 pm

להבנתי אין כלל קשר בין עשית ככל אשר יורוך לבין עשיה על פי מי שבחר לרבו המובהק ,אלא אדרבא אפשרות הבחירה ברבו המובהק נכנסת רק היכן שאין ועשית ככל אשר יורוך.
בסיס הדין של ועשית , הוא לקבל הכרעת ביה"ד הגדול הלכה למעשה והטעם בשורש העניין שלא תהפוך התורה לתורות הרבה . אם רבו המובהק היה חולק בתקופת ביה"ד הגדול על הביה"ד ומורה כמחלוקתו ,הוא היה זקן ממרא ואסור היה לו לשמוע בקולו.
נחלקו הראשונים האם זה הולך רק על ביה"ד הגדול או על חכמי כל דור ודור. וגם לפי אלו שסוברים חכמי דור ודור ,יש שאלה מי הם חכמי הדור ? ולכאורה צריך שיאספו וידונו בעניין וישמעו את כל הדעות ואז יכריעו בכדי להיחשב הוראה מתוקף ועשית גם לשיטה זו.
ולכן גם אם מוסכם מי הם חכמי הדור ,אם לא נאספו כאמור מסתמא מותר לתלמיד חכם שהגיע להוראה והוא בכלל אותם גדולים לסמוך על הכרעתו, ואף לכאורה מחויב לפחות לחומרא לנהוג כך כי שהגיע למסקנה שאסור הרי לפי תורתו אסור ומי שקיבלו לרבו המובהק לכאורה הוא הדין, עד שהוא עצמו יגיע להוראה ויהיה אחד מהגדולים.
לפעמים המושג רבו המובהק אינו כל כך מובהק, כי אולי לא קבלו עד רמה של שינוי מנהג אבותיו או המנהג בציבור אליו שייך ,אלא רק לדברים שמעבר.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: ועשית ככל אשר יורוך?

הודעהעל ידי ישא ברכה » ב' אוגוסט 03, 2020 3:10 pm

אכן צודק הכותב שאין זה קשור למצות ועשית ככל אשר יורוך
אלא למושג ללכת אחרי רבו, ועד כמה צריך ללכת אחריו.
וכמו שכבר כתבו הענין להוציא את הפאות החוצה, זה בסך הכל הנהגה טובה שרבו ממליץ עליה ובזה בוודאי אינו חייב לעשות כך. הדבר השני לגבי גיל הנישואין, שם לכאורה זה כן חובה הלכתית להתחיל להשתדל בקיום המצווה מגיל יח, ורבו סובר שאין את כל הסיבות לדחות כפי שסבורים רבנים אחרים, וממילא לכאורה כן צריך להתנהג כפי איך שרבו מורה לו.

אם כי מסופקני האם נכון שאדם פרטי יגדיר את מרן הגר"ח כרבו מובהק בהקשר ההלכתי, לענין מה הוא רבך? וכי אתה שואל אותו שאלות בנדה או בבשר וחלב? (הכרעות ציבוריות או הכרעות אישיות כלליות לא קשורות לנושא). האם הוא רבך שממנו למדת את עיקרי תורתך ממנו?


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 118 אורחים