מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שלא עשני אשה

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2532
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

שלא עשני אשה

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ו' אוגוסט 07, 2020 1:52 pm

בשו"ת בני בנים ח"ד סי' א כתב
אשר לאמירת שלא עשני אשה בלחש, כן אני נוהג הרבה שנים, וכן חינכתי את בני, ברם זהו ביחידות ואילו כבודו שאל לגבי שליח צבור בבית הכנסת...

ראה עוד שם דברים מוזרים.

נזכרתי בזה כי כעת ראיתי בעלון של הרב מזוז (בית נאמן עקב תשפ אות כב הערה 21):
בית נאמן תשפ עקב שלא עשני אשה.PNG
בית נאמן תשפ עקב שלא עשני אשה.PNG (84.98 KiB) נצפה 3953 פעמים


מי זה הפייטן הבטלן הזה?...

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' אוגוסט 07, 2020 2:03 pm

ר' קלונימוס בן קלונימוס.

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי אישצפת » ו' אוגוסט 07, 2020 2:32 pm

מה שנכון נכון כתב:ר' קלונימוס בן קלונימוס.

הוא היה בטלן??

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' אוגוסט 07, 2020 2:41 pm

אישצפת כתב:
מה שנכון נכון כתב:ר' קלונימוס בן קלונימוס.

הוא היה בטלן??

תשאל את מי שכינהו כך.
יש כמובן דרכים אחרות ליחס כלפי ה'ספרות היפה' של ימה"ב.

הדברים נמצאים בספרו אבן בוחן.

עובר ושב
הודעות: 2547
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי עובר ושב » ו' אוגוסט 07, 2020 3:46 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:בשו"ת בני בנים ח"ד סי' א כתב
אשר לאמירת שלא עשני אשה בלחש, כן אני נוהג הרבה שנים, וכן חינכתי את בני, ברם זהו ביחידות ואילו כבודו שאל לגבי שליח צבור בבית הכנסת...
ראה עוד שם דברים מוזרים


איני יודע מה מוזר בזה, מילתא דפשיטא היא שזה פוגע באשה, ולמרות שהיא יודעת את תפקידה, וכו' וכו', אבל כשהיא שומעת שהגבר מברך בקול "ברוך שלא עשני" זה יכול להלבין פניה ולהביאה לידי דכדוך. בפרט שהברכה נאמרת בסמוך ל"שלא עשני גוי" ו"שלא עשני עבד" וזה כעין השוואה לאלה.

וכל בר דעת מבין שלא ראוי לברך "ברוך משנה הבריות" בקולי קולות מול פרצופו של הגמד. למרות שהגמד מבין שהוא בריה משונה וזה תפקידו בעולם וכו'.

גם הבאת משפט אחד ויש לקרוא את כל התשובה, היא מופיעה כאן ושם מביא מהגאון מחבר ספר מאורי אור משנת תקע"ט, בחלק ד' דף כ' "שאין לברך שלא עשני גוי ברבים בקול משום איבה של הגויים ושאין לברך שלא עשני אשה משום הלבנת פני הנשים. ודייק שם שבאורח חיים סימן מ"ו סעיף א' מנה את ברכות השחר הנותן לשכוי בינה ופוקח עוורים וכו' ובסעיף ב' כתב שיש לסדרן בקול בבית הכנסת, אבל הזכיר לראשונה את הברכות שלא עשני גוי ועבד ואשה רק בסעיף ד' הרי שאותן לא הצריך לאמר בקול והוא דיוק נאה ובולט עוד יותר בטור עיי"ש".

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי ישראליק » ו' אוגוסט 07, 2020 3:53 pm

אולי יהי' רעיון יותר טוב להתיר כל השאלות בבדיקות כי האשה תתבייש כשתשמע שהיא טמאה טומאת נדה

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' אוגוסט 07, 2020 4:10 pm

לרוח הדברים של הרבנים הנקין ומאורי אור יש לצרף גם את הרב הירשנסון במלכי בקדש ד, לה (וע"ע ו, כה). ואולי יש משהו גם אצל הרב יוסף משאש.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' אוגוסט 07, 2020 4:16 pm

למה לפני הבני בנים אף אחד לא חשש לזה אפשר להבין?
ועל מאורי אור אכמ"ל.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2532
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ו' אוגוסט 07, 2020 4:30 pm

עובר ושב כתב:
גם הבאת משפט אחד ויש לקרוא את כל התשובה, היא מופיעה כאן ושם מביא מהגאון מחבר ספר מאורי אור משנת תקע"ט, בחלק ד' דף כ' "שאין לברך שלא עשני גוי ברבים בקול משום איבה של הגויים ושאין לברך שלא עשני אשה משום הלבנת פני הנשים. ודייק שם שבאורח חיים סימן מ"ו סעיף א' מנה את ברכות השחר הנותן לשכוי בינה ופוקח עוורים וכו' ובסעיף ב' כתב שיש לסדרן בקול בבית הכנסת, אבל הזכיר לראשונה את הברכות שלא עשני גוי ועבד ואשה רק בסעיף ד' הרי שאותן לא הצריך לאמר בקול והוא דיוק נאה ובולט עוד יותר בטור עיי"ש".


אכן ציינתי לכל התשובה, וכל אחד יראה דבריו המוזרים בקישור שהבאת.
והמגוחך בזה שהוא מסתמך ואזיל על מאורי אור. ערבך ערבא צריך. (בלי להיכנס לדיון אודות המחבר מאורי אור (אגב אין עליו אשכול בפורום?), להביא ממקרה כגון זה ראיה, זה ראיה להיפוך).

עובר ושב
הודעות: 2547
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי עובר ושב » ו' אוגוסט 07, 2020 5:15 pm

כבר כתבתי שאין זה מוזר כלל, וביארתי מדוע.

ובאשר להגאון "מאורי אור", כרגיל כשבאים לזלזל בת"ח גדול כבעל ה"בני בנים", באים מתוך זה לזלזל באחד מגדולי ישראל בדורות עברו, הלא הוא הגאון רבי אהרן ווירמיש זצ"ל מגדולי תלמידי השאגת אריה בעיר מיץ, ושימש אח"כ ברבנות בעיר מיץ, גם שימש בין חברי הסנהדרין שהקים נפוליון בצרפת בשנת תקס"ז.

וזה לשון החיד"א (שה"ג חלק הספרים מע' מ' אות י"ד): "מאורי אור מורה מקום ובקיאות גדול בכל התלמוד וחברו מהר"ר אהרן וירמש דיין ק"ק מיץ, ויש בו בקצרה איזה חידושים, ונדפס ח"ב מאורי אור ובו חידושים על הש"ס ונדפסו בק"ק מיץ, ועתה בא לידי מאורי אור ח"ב בשלימות וח"ג על הש"ס".

ורבים מהאחרונים הביאו דבריו והסתמכו עליו, אציין כמה מהם ואידך זיל גמור:

שו"ת אפרקסתא דעניא (ח"א סי' קי"ט, ח"ב או"ח סי' ג'), דרכי תשובה (סי' פ"ב סקל"ה ועוד), וכן בנו בשו"ת מנחת אלעזר (ח"ב סי' ד'), ליקוטי מהרי"ח (ח"א דף ק"ו), מעדני שמואל (סי' קי"ט אות ד' ואות י"ז), שו"ת זכר יהוסף, באר יעקב (סי' פ"ג סק"ג), שו"ת אמרי יושר (ח"א סי' ר"ב), מאסף לכל המחנות (סי' כ"א אות י"ב), קצה המטה על מטא"פ (סי' תרכ"ד סק"א), שדי חמד (מערכת ל' כלל קט"ז), פרדס יוסף (בראשית מ"ה י"ב), פתח הדביר (סי' רכ"ט אות ד'), ובס' תורת חיים (או"ח סי' ר"ס אות ו') וז"ל "שגדול מאוד הי' בחריפות ובקיאות בנגלה ובנסתר כנראה מכל ספריו"), הגה"ק בעל בני יששכר זצוק"ל בעמח"ס דרך פקודיך (בספרו אגרא דכלה פ' בחוקתי), ועוד הרבה שנלאה העט להעתיקם.

ואף בספרי גדולי זמנינו מובא דברו לרוב, ראה שו"ת שבט הלוי (ח"ח סי' כ"ד), שו"ת להורות נתן (ח"ב סי' ל"א אות י'), שו"ת חלקת יעקב (יו"ד סי' נ"ה), שו"ת בית ישראל (סי' קל"ז), שו"ת זקן אהרן (או"ח סי' י' אות ג'), ושו"ת בצל החכמה (ח"ד סי' צ"ג).

והייתי ממליץ לך להיזהר בלשונך פן יבולע לך, שעקיצתן עקיצת עקרב, ואני מצרף לך מאמר מאת הרב יעקב שמואל שפיגל, מומחה בעל שם עולמי בספרות תורנית, ובפרט בההדרת כתבי יד. כדאי שתקרא.
קבצים מצורפים
הרב יעקב שמואל שפיגל - אודות רבי אהרן וירמש.pdf
(575.75 KiB) הורד 138 פעמים

עובר ושב
הודעות: 2547
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי עובר ושב » ו' אוגוסט 07, 2020 5:26 pm

אמנם אחר ההתבוננות במאמר שצירפתי, אני מבין מה גרם לך לכתוב את הדברים... אבל כותב המאמר הוכיח שכל זה בטעות יסודו. ועליך בעצמך נאמר, ערבך ערבא צריך... ובמאמר המצורף דחה את כל דברי הרב סופר בטוב טעם ודעת, וגם מה שהביא איזה ראיה מתלמידו אוהב ציון, אינה ראיה כלל והיא שיבוש גמור.
קבצים מצורפים
הרב סופר.jpg
הרב סופר.jpg (437.89 KiB) נצפה 3831 פעמים

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי ישראליק » ו' אוגוסט 07, 2020 5:41 pm

עובר ושב כתב:כבר כתבתי שאין זה מוזר כלל, וביארתי מדוע.


בעיני החתם סופר, הנודע ביהודה, הדברי חיים, החיד"א, הבן איש חי ועוד פוסקים שמפיהם אנו חיים דבר זה הי' מוזר מאוד, ומה מקום לביאורך?

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2532
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ו' אוגוסט 07, 2020 5:42 pm

מכיר את כל זה.
אבל ראה דבריי לעיל, כבר רמזתי שהרי זה דומה שאם נפתח אשכול על מחבר הספר בני בנים, נביא ראיה מתשובה זו דלעיל...
ולעצם המאורי אור, חבל שאתה מתרשם מאיזה מאמר ומחליט. יש לי בנושא זה מה להאריך (ובשונה ממך, מהיכרות עם הספר הנ"ל), אבל אין לי פנאי לסדר הדברים ואי"ה עוד חזון למועד.

עובר ושב
הודעות: 2547
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי עובר ושב » ו' אוגוסט 07, 2020 5:46 pm

לי אין היכרות עם הספר הנ"ל, אבל מקריאת המאמר אני מתרשם שדחה את כל טענותיו בטוב טעם ודעת.

והגר"ע יוסף זצ"ל בוודאי היה לו היכרות עם כל פסיק ופסיק מהספר הנ"ל, וכתב על דברי הרב סופר, "וזה המחבר העלים עיניו מלראות במקורן של דברים, וכתב דברי נאצה על גאון בישראל, שרה ליה מריה".

עובר ושב
הודעות: 2547
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי עובר ושב » ו' אוגוסט 07, 2020 5:50 pm

ישראליק כתב:בעיני החתם סופר, הנודע ביהודה, הדברי חיים, החיד"א, הבן איש חי ועוד פוסקים שמפיהם אנו חיים דבר זה הי' מוזר מאוד, ומה מקום לביאורך?


לא הבנתי את דבריך.

הלכתי לחפש בבן איש חי, ולא מצאתי שכתב שדבר זה הוא מוזר מאוד. אולי תאיר את עיני, בקשר לכל הפוסקים שציינת?

הביאור שהבאתי מקורו בספר מאורי אור, ואני רק כתבתי שהסברא היא פשוטה ומובנת.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2532
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ו' אוגוסט 07, 2020 5:57 pm

עובר ושב כתב:לי אין היכרות עם הספר הנ"ל, אבל מקריאת המאמר אני מתרשם שדחה את כל טענותיו בטוב טעם ודעת.

והגר"ע יוסף זצ"ל בוודאי היה לו היכרות עם כל פסיק ופסיק מהספר הנ"ל, וכתב על דברי הרב סופר, "וזה המחבר העלים עיניו מלראות במקורן של דברים, וכתב דברי נאצה על גאון בישראל, שרה ליה מריה".


לא חשוב, אבל להביא ממנו ראיה לבני בנים זה מגוחך.

אגב, מסקרן אותי לדעת האם הגרע"י כתב דבריו על ליון ספר מאמר יעקב (להגריח"ס שליט"א) או על גליון "עלי תמר", מי שמביא את זה הוא הרב יצחק יוסף, ויש לו בזה כמה נוסחאות, ראה למשל אור תורה ניסן תשס"ט סי' עד אות ג שם זה מובא שנכתב על "עלי תמר", ורק אחר כך עודכן להגריח"ס, אבל כנראה שבאמת כתב כן על ספר מאמר יעקב. ואכמ"ל.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' אוגוסט 07, 2020 6:08 pm

הרב עובדיה כתב, וגם הרב סופר כתב, תפתח ארשת ותראה מה היה אחירתו, איננו מפחדים ממך אדון עובר ושב. את הגיליון אני ראיתי בכ"י אצל אחי. ואז?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' אוגוסט 07, 2020 6:08 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:
עובר ושב כתב:לי אין היכרות עם הספר הנ"ל, אבל מקריאת המאמר אני מתרשם שדחה את כל טענותיו בטוב טעם ודעת.

והגר"ע יוסף זצ"ל בוודאי היה לו היכרות עם כל פסיק ופסיק מהספר הנ"ל, וכתב על דברי הרב סופר, "וזה המחבר העלים עיניו מלראות במקורן של דברים, וכתב דברי נאצה על גאון בישראל, שרה ליה מריה".


לא חשוב, אבל להביא ממנו ראיה לבני בנים זה מגוחך.

אגב, מסקרן אותי לדעת האם הגרע"י כתב דבריו על ליון ספר מאמר יעקב (להגריח"ס שליט"א) או על גליון "עלי תמר", מי שמביא את זה הוא הרב יצחק יוסף, ויש לו בזה כמה נוסחאות, ראה למשל אור תורה ניסן תשס"ט סי' עד אות ג שם זה מובא שנכתב על "עלי תמר", ורק אחר כך עודכן להגריח"ס, אבל כנראה שבאמת כתב כן על ספר מאמר יעקב. ואכמ"ל.

על מאמר יעקב.

עובר ושב
הודעות: 2547
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי עובר ושב » ו' אוגוסט 07, 2020 6:31 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:הרב עובדיה כתב, וגם הרב סופר כתב, תפתח ארשת ותראה מה היה אחירתו, איננו מפחדים ממך אדון עובר ושב. את הגיליון אני ראיתי בכ"י אצל אחי. ואז?


לא הבנתי מה אתה רוצה. עיין במאמר שהביא את הראיה מ'ארשת' שציין לה הרב סופר, והפריך אותה לגמרי (אני מצרף צילום של קטע קטן, ראה עוד בהמשך המאמר).

ואמנם מצווה ליישב דברי רבך, אבל מצינו גם שהראשונים טעו, ראה ספר הישר לר"ת (חלק החידושים) סימן תמט: "ומדקדק רבינו שלמה כי טעו הראשונים במה שאמרו..." וכל אדם יכול לטעות, באשר הוא אדם.
קבצים מצורפים
1.jpg
1.jpg (276.77 KiB) נצפה 3806 פעמים
2.jpg
2.jpg (273.64 KiB) נצפה 3806 פעמים

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי אישצפת » ש' אוגוסט 08, 2020 9:43 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:למה לפני הבני בנים אף אחד לא חשש לזה אפשר להבין?
ועל מאורי אור אכמ"ל.

אפשר שקודם לכן לא היו מברכים בנוכחות נשותיהם כשהיו ערות או שהיו מברכים בבית הכנסת ואחר כך נשתנה מנהגם. מעניין לבדוק.

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ש' אוגוסט 08, 2020 10:44 pm

ומה נגיד לפי שיטת רבי אברהם בן הרמב"ם?

פילווישוק
הודעות: 247
הצטרף: ו' יולי 19, 2019 1:06 pm

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי פילווישוק » ש' אוגוסט 08, 2020 11:17 pm

עובר ושב כתב:גם שימש בין חברי הסנהדרין שהקים נפוליון בצרפת בשנת תקס"ז.


ראייה זו צורמת מאוד. "סנהדרין" זה - כלי משחק ביד נפוליאון לבצע רפורמה קיצונית ביהדות - הורכב ברובו ממרשיעי ברית, ורבנים חרדיים מעטים - בראשם רבינו היד דוד - שנלחמו בחירוף נפש למזער נזקים. כך גם משרת רבנות במיץ בתקופה זו כבר לא היוותה הוכחה לדבר, לאור השינוי הדרסטי בעקבות המהפכה הצרפתית.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי לענין » א' אוגוסט 09, 2020 12:19 am

בברכה המשולשת כתב:ומה נגיד לפי שיטת רבי אברהם בן הרמב"ם?


זה גם על ברכות ה'שלא עשני'?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' אוגוסט 09, 2020 12:31 am

עובר ושב כתב:כבר כתבתי שאין זה מוזר כלל, וביארתי מדוע.

ובאשר להגאון "מאורי אור", כרגיל כשבאים לזלזל בת"ח גדול כבעל ה"בני בנים", באים מתוך זה לזלזל באחד מגדולי ישראל בדורות עברו, הלא הוא הגאון רבי אהרן ווירמיש זצ"ל מגדולי תלמידי השאגת אריה בעיר מיץ, ושימש אח"כ ברבנות בעיר מיץ, גם שימש בין חברי הסנהדרין שהקים נפוליון בצרפת בשנת תקס"ז.

וזה לשון החיד"א (שה"ג חלק הספרים מע' מ' אות י"ד): "מאורי אור מורה מקום ובקיאות גדול בכל התלמוד וחברו מהר"ר אהרן וירמש דיין ק"ק מיץ, ויש בו בקצרה איזה חידושים, ונדפס ח"ב מאורי אור ובו חידושים על הש"ס ונדפסו בק"ק מיץ, ועתה בא לידי מאורי אור ח"ב בשלימות וח"ג על הש"ס".

ורבים מהאחרונים הביאו דבריו והסתמכו עליו, אציין כמה מהם ואידך זיל גמור:

שו"ת אפרקסתא דעניא (ח"א סי' קי"ט, ח"ב או"ח סי' ג'), דרכי תשובה (סי' פ"ב סקל"ה ועוד), וכן בנו בשו"ת מנחת אלעזר (ח"ב סי' ד'), ליקוטי מהרי"ח (ח"א דף ק"ו), מעדני שמואל (סי' קי"ט אות ד' ואות י"ז), שו"ת זכר יהוסף, באר יעקב (סי' פ"ג סק"ג), שו"ת אמרי יושר (ח"א סי' ר"ב), מאסף לכל המחנות (סי' כ"א אות י"ב), קצה המטה על מטא"פ (סי' תרכ"ד סק"א), שדי חמד (מערכת ל' כלל קט"ז), פרדס יוסף (בראשית מ"ה י"ב), פתח הדביר (סי' רכ"ט אות ד'), ובס' תורת חיים (או"ח סי' ר"ס אות ו') וז"ל "שגדול מאוד הי' בחריפות ובקיאות בנגלה ובנסתר כנראה מכל ספריו"), הגה"ק בעל בני יששכר זצוק"ל בעמח"ס דרך פקודיך (בספרו אגרא דכלה פ' בחוקתי), ועוד הרבה שנלאה העט להעתיקם.

ואף בספרי גדולי זמנינו מובא דברו לרוב, ראה שו"ת שבט הלוי (ח"ח סי' כ"ד), שו"ת להורות נתן (ח"ב סי' ל"א אות י'), שו"ת חלקת יעקב (יו"ד סי' נ"ה), שו"ת בית ישראל (סי' קל"ז), שו"ת זקן אהרן (או"ח סי' י' אות ג'), ושו"ת בצל החכמה (ח"ד סי' צ"ג).

והייתי ממליץ לך להיזהר בלשונך פן יבולע לך, שעקיצתן עקיצת עקרב, ואני מצרף לך מאמר מאת הרב יעקב שמואל שפיגל, מומחה בעל שם עולמי בספרות תורנית, ובפרט בההדרת כתבי יד. כדאי שתקרא.

https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... &pgnum=341

קרית מלך
הודעות: 1035
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי קרית מלך » א' אוגוסט 09, 2020 1:35 am

רק גילית שהכותבים דלעיל העתיקו את רשימת המ"מ מהקובץ הלזה...

עובר ושב
הודעות: 2547
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי עובר ושב » א' אוגוסט 09, 2020 1:40 am

זה קובץ שהעליתי לפני זמן רב לכאן, וכעת העתקתי את הטקסט שלו ושילבתי בהודעה זו. המשועמם הנ"ל חיפש בגוגל ומצא את הקובץ שהעליתי לכאן.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' אוגוסט 09, 2020 1:46 am

רק אגלה שאיני משועמם.

עובר ושב
הודעות: 2547
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי עובר ושב » א' אוגוסט 09, 2020 1:52 am

פילווישוק כתב:ראייה זו צורמת מאוד. "סנהדרין" זה - כלי משחק ביד נפוליאון לבצע רפורמה קיצונית ביהדות - הורכב ברובו ממרשיעי ברית, ורבנים חרדיים מעטים - בראשם רבינו היד דוד - שנלחמו בחירוף נפש למזער נזקים. כך גם משרת רבנות במיץ בתקופה זו כבר לא היוותה הוכחה לדבר, לאור השינוי הדרסטי בעקבות המהפכה הצרפתית.


ממה נפשך, הרי אתה עצמך מודה שרבנים חרדיים מעטים היו בו, ונלחמו בחירוף נפש למזער נזקים, ומנין לך שהוא לא היה אחד מהם?

עכ"פ, חיפשתי מידע על סנהדרין זו, וראיתי שהוקמה עבור י"ב שאלות ששאל מהם, והשיבו לו.

השאלות הן:

א) האם מותר ע"פ דת ישראל להיות נשוי ליותר מאשה אחת?
ב) היש גט פטורין בדת ישראל? ואם יש כוח בידי גט ישראל לפטור האשה אף כי לא נפטרה עדיין לפי חוקי המדינה?
ג) האם מותרים נישואין בין יהודית לנוצרי או בין יהודי לנוצרית?
ד) האם נחשבו הצרפתים הנוצרים בעיני היהודים לגויים או נכרים?
ה) מה הוא היחס שבין היהודים לצרפתים לפי דת יהודית?
ו) היהודים שנולדו בצרפת והם אזרחי הארץ לפי חוקי המדינה, היחשבו את צרפת לארצם? האם מחויבים הם להלחם בעדה? האם מחויבים הם לשמוע ולהתנהג לפי חוקי המדינה?
ז) מי הם הבוחרים ברבנים?
ח) היש סמכות בידי הרבנים להעניש ולקנוס את היהודים? האם מחויבים הם לציית דיניהם?
ט) האם סמכות הרבנים ואופן הבחירה הם לפי דיני ישראל או לפי מנהגם?
י) היש אומניות שאסורות לישראל לפי דתם?
יא) האם אסור ליהודי לקחת רבית מיהודי חבירו?
יב) האם אסור או מותר ליקח רבית מנכרי?

והתשובות הן:

א) לפי תקנת רבנו גרשום אסור לנו רבוי נשים;
ב) כוח הגט חזק מכח בית המשפט של המדינה;
ג) הנשואין כדת משה וישראל צריכין להיות אחרי שהתקשרו החתן והכלה על פי חוקי הארץ;
ד) נשואי תערובות בין יהודים ונוצרים תקפים לפי חוקי הארץ, אך אסור לחזקם ע"י נשואין כדת משה וישראל;
ה) חובה על כל יהודי לפי דתו להתייחס אל האזרח הלא-יהודי כאל אחיו, לעזרו, להגן עליו ולאהבו כאילו היה בן דתו;
ו) היהודים מתייחסים לארץ מולדתם או לארץ שהם גרים בה כארץ אבותם, הם מחבבים אותה ויגנו עליה בכל עת הצורך;
ז) היהדות אינה אוסרת שום מלאכה;
ח) יפה לעסוק בעבודת האדמה, במלאכות ובאומניות כאשר עשו אבותינו בא"י;
ט) אסור ליהודים לקחת רבית בין מיהודי בין מנוצרי.

מנוסח השאלות והתשובות אני מבין שמה שהעסיק את נפוליאון זה היחס בין היהודים לגויים, ובין החוק הצרפתי לבין דתם, או שגעון גדלות אישי שלו.

והשאלה הנשאלת היא, מנין לך כל מה שכתבת, ואולי לקחת את זה מפירסום של נטורי קרתא כלשהו שניפח את הענין והוסיף תבלינים, או לחילופין, איזה רפורמי שניסה לטעון שיסוד הרפורמה הוא בסנהדרין של פריז.

בכל אופן כפי שכתבת בעצמך, השתתפו בסנהדרין גם רבנים חרדיים, וה"מאורי אור" היה מהם. והמעיין במאמר שצירפתי יראה שכל התבטאויותיו הן נגד ההשכלה באופן קפדני וחמור.

עובר ושב
הודעות: 2547
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי עובר ושב » א' אוגוסט 09, 2020 1:55 am

ישראליק כתב:אולי יהי' רעיון יותר טוב להתיר כל השאלות בבדיקות כי האשה תתבייש כשתשמע שהיא טמאה טומאת נדה


אתה מדמה מילתא למילתא ללא שום טעם וריח. גם לגבר יש דיני טומאה וטהרה, זב ומצורע, ואין האשה מיוחדת בטומאתה. וגם אם היתה מיוחדת בטומאתה, עדיין אין קשר בין פסיקה על דם שהוא טמא, לבין הכרזה "שלא עשני אשה".

וכפי שהבאתי דוגמא לעיל, אף בר דעת לא יגביה את הננס ויברך בקולי קולות "ברוך משנה הבריות".

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי אישצפת » א' אוגוסט 09, 2020 5:13 am

בתקופתו של רבי אברהם פריצול (לפני כשש מאות שנה) כנראה שהפריע לנשים נוסח הברכה שמברך האיש שכביכול מתנשא עליהן ועל כן בשני סידורים שכתב לנשים מופיעה ברכה אחרת מתנשאת לא פחות די מזדהה עם מה שכתב רבינו קלונימוס המובא לעיל.
למה אני קורא לזה מתנשאת ולא קבלת הדין באהבה.
השווה לשתי הברכות שקדמו לה.
שלא עשיתני גויה, שלא עשיתני שפחה
שם אין צורך בהקדמה שעשיתני יהודית
ואילו כאן שעשיתני אשה ולא איש
קבצים מצורפים
sidur2fullpage-1.jpg
sidur2fullpage-1.jpg (401.46 KiB) נצפה 3615 פעמים
sidur1zoom.jpg
sidur1zoom.jpg (60.13 KiB) נצפה 3615 פעמים

לבי במערב
הודעות: 9235
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי לבי במערב » א' אוגוסט 09, 2020 5:17 am

אישצפת כתב:השווה לשתי הברכות שקדמו לה
ליתר דיוק: בנוסחם - מאוחרות הן לה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' אוגוסט 09, 2020 5:21 am

אישצפת כתב:בתקופתו של רבי אברהם פריצול...

נכב"ב.

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוגוסט 09, 2020 8:10 am

לענין כתב:
בברכה המשולשת כתב:ומה נגיד לפי שיטת רבי אברהם בן הרמב"ם?


זה גם על ברכות ה'שלא עשני'?


כן.

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוגוסט 09, 2020 8:43 am

מאמר של חוקר אחד (אינני יודע מי הוא) על ה-"סנהדרין" של פריז
קבצים מצורפים
סנהנדרין דפריז.docx
(28.32 KiB) הורד 125 פעמים

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי אישצפת » א' אוגוסט 09, 2020 9:15 am

בברכה המשולשת כתב:ומה נגיד לפי שיטת רבי אברהם בן הרמב"ם?

אמת. אולם עדיין לא נכתב בדבריו שמברך אותה בקול רם שגם הגוי/העבד/האשה ישמעו את התנשאותו עליהם.
דוגמא פשוטה ניתן לראות ממחיקת מילים ע"י הצנזורא.
לא יעלה על הדעת שיברכו אותם בקול רם בפני הגוי.
כעת העליתי את העמוד מהסידור של רבי אברהם פריצול משנת רמ בשלימותו. ובו נראה בבירור שנמחקה תיבת 'נכרית' אולם 'אמה' וכן 'שעשיתני אשה ולא איש' לא נמחק. ואפשר שאף הם לא ראו בזה דבר רע ובמיוחד שבמחזורי רומא האיש מברך 'שעשיתני איש ולא אשה' אז זה נראה כשוויון זכויות.
קבצים מצורפים
Screenshot_20200809-092906_Chrome.jpg
Screenshot_20200809-092906_Chrome.jpg (169.06 KiB) נצפה 3555 פעמים

פילווישוק
הודעות: 247
הצטרף: ו' יולי 19, 2019 1:06 pm

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי פילווישוק » א' אוגוסט 09, 2020 11:05 am

עובר ושב כתב:
פילווישוק כתב:ראייה זו צורמת מאוד. "סנהדרין" זה - כלי משחק ביד נפוליאון לבצע רפורמה קיצונית ביהדות - הורכב ברובו ממרשיעי ברית, ורבנים חרדיים מעטים - בראשם רבינו היד דוד - שנלחמו בחירוף נפש למזער נזקים. כך גם משרת רבנות במיץ בתקופה זו כבר לא היוותה הוכחה לדבר, לאור השינוי הדרסטי בעקבות המהפכה הצרפתית.


ממה נפשך, הרי אתה עצמך מודה שרבנים חרדיים מעטים היו בו, ונלחמו בחירוף נפש למזער נזקים, ומנין לך שהוא לא היה אחד מהם?

עכ"פ, חיפשתי מידע על סנהדרין זו, וראיתי שהוקמה עבור י"ב שאלות ששאל מהם, והשיבו לו.

השאלות הן:

א) האם מותר ע"פ דת ישראל להיות נשוי ליותר מאשה אחת?
ב) היש גט פטורין בדת ישראל? ואם יש כוח בידי גט ישראל לפטור האשה אף כי לא נפטרה עדיין לפי חוקי המדינה?
ג) האם מותרים נישואין בין יהודית לנוצרי או בין יהודי לנוצרית?
ד) האם נחשבו הצרפתים הנוצרים בעיני היהודים לגויים או נכרים?
ה) מה הוא היחס שבין היהודים לצרפתים לפי דת יהודית?
ו) היהודים שנולדו בצרפת והם אזרחי הארץ לפי חוקי המדינה, היחשבו את צרפת לארצם? האם מחויבים הם להלחם בעדה? האם מחויבים הם לשמוע ולהתנהג לפי חוקי המדינה?
ז) מי הם הבוחרים ברבנים?
ח) היש סמכות בידי הרבנים להעניש ולקנוס את היהודים? האם מחויבים הם לציית דיניהם?
ט) האם סמכות הרבנים ואופן הבחירה הם לפי דיני ישראל או לפי מנהגם?
י) היש אומניות שאסורות לישראל לפי דתם?
יא) האם אסור ליהודי לקחת רבית מיהודי חבירו?
יב) האם אסור או מותר ליקח רבית מנכרי?

והתשובות הן:

א) לפי תקנת רבנו גרשום אסור לנו רבוי נשים;
ב) כוח הגט חזק מכח בית המשפט של המדינה;
ג) הנשואין כדת משה וישראל צריכין להיות אחרי שהתקשרו החתן והכלה על פי חוקי הארץ;
ד) נשואי תערובות בין יהודים ונוצרים תקפים לפי חוקי הארץ, אך אסור לחזקם ע"י נשואין כדת משה וישראל;
ה) חובה על כל יהודי לפי דתו להתייחס אל האזרח הלא-יהודי כאל אחיו, לעזרו, להגן עליו ולאהבו כאילו היה בן דתו;
ו) היהודים מתייחסים לארץ מולדתם או לארץ שהם גרים בה כארץ אבותם, הם מחבבים אותה ויגנו עליה בכל עת הצורך;
ז) היהדות אינה אוסרת שום מלאכה;
ח) יפה לעסוק בעבודת האדמה, במלאכות ובאומניות כאשר עשו אבותינו בא"י;
ט) אסור ליהודים לקחת רבית בין מיהודי בין מנוצרי.

מנוסח השאלות והתשובות אני מבין שמה שהעסיק את נפוליאון זה היחס בין היהודים לגויים, ובין החוק הצרפתי לבין דתם, או שגעון גדלות אישי שלו.

והשאלה הנשאלת היא, מנין לך כל מה שכתבת, ואולי לקחת את זה מפירסום של נטורי קרתא כלשהו שניפח את הענין והוסיף תבלינים, או לחילופין, איזה רפורמי שניסה לטעון שיסוד הרפורמה הוא בסנהדרין של פריז.

בכל אופן כפי שכתבת בעצמך, השתתפו בסנהדרין גם רבנים חרדיים, וה"מאורי אור" היה מהם. והמעיין במאמר שצירפתי יראה שכל התבטאויותיו הן נגד ההשכלה באופן קפדני וחמור.


המידע שלי מבוסס על תקנות הסנהדרין בשפתן המקורית, תכתובת נפוליאון מתוך אגרונותיו הרשמיים המקוריים, מסמכים מן התקופה ומאמרי מחקר בארבעה שפות. התשובות לשאלות נפוליאון מורכבות הרבה יותר מן הדברים הקצרים שהבאת, ואת זה אפשר לראות גם בנוסח העברי של התקנות, וכל שכן במקור הצרפתי [התקנות בשתי השפות בהוצאה המקורית נמצאת בהיברו בוקס].

לבי במערב
הודעות: 9235
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי לבי במערב » א' אוגוסט 09, 2020 11:08 am

בברכה המשולשת כתב:מאמר של חוקר אחד (אינני יודע מי הוא) על ה-"סנהדרין" של פריז
'מעט' משעשע להתייחס ללשונות האדרת המלך כאל ענין תרבותי ייחודי שהתפתח במאות XXX, ולא להכיר במציאות הפשוטה - שהי' זה מיראתו ופחד עונשיו, ולא מאהבתו וחיבתו...
ד"ר מוטי בנמלך: מלמד בחוג להיסטוריה במכללת יעקב הרצוג. מחבר הספר 'שלמה מלכו — חייו ומותו של משיח בן אפרים' שראה אור בהוצאת יד בן צבי.
נערך לאחרונה על ידי לבי במערב ב א' אוגוסט 09, 2020 11:09 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עובר ושב
הודעות: 2547
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי עובר ושב » א' אוגוסט 09, 2020 11:09 am

פילווישוק, אתה מוזמן להביא כאן את המסמכים שלך, ונראה אם הם תואמים למסקנותיך (כך או כך גם אתה מסכים שהיו שם רבנים חרדיים שניסו להציל, וא"כ מנין שהרא"ו אינו נמנה עליהם).

בברכה המשולשת כתב:מאמר של חוקר אחד (אינני יודע מי הוא) על ה-"סנהדרין" של פריז


אני מצטט מתוך מה שהוא שלח:

"בספטמבר 1806, הכריז נפוליאון על כינוסה של אספת רבנים שכונתה ‘הסנהדרין’, וזו הייתה אמורה להפוך את החלטותיה החילוניות של אספת המעמדות למחייבות מבחינה דתית. בראש הסנהדרין, שהתכנסה בפברואר 1807, עמד הרב יוסף דוד זינצהיים — ראש ישיבה בבישהיים, רבה של שטרסבורג ומהגדולים שבבעלי ההלכה של הדור. רבי ישמעאל הכהן ממודינא, גדול הפוסקים האיטלקים, הוזמן גם הוא להשתתף בסנהדרין, אך מפאת גילו המופלג הוא הסתפק בחוות דעת הלכתית מפורטת ששלח ולא הגיע פיזית לפריז. בין המשתתפים האחרים היו הרב אהרן וורמס (וירמיש), תלמידו של רבי אריה לייב גינצבורג בעל ‘שאגת אריה’, ראש ישיבה במץ ולימים רבה של העיר, הרב ישראל כרמי מרג’ו אמיליה ורבי אליהו אהרן לאטיס מסוויליאנו שבפיימונטה. לסנהדרין נאספו אפוא הדמויות הרבניות המרכזיות מצרפת, מחבל הריין ומצפון איטליה.

רבני הסנהדרין השתייכו כולם לזרם שכונה מאוחר יותר ‘אורתודוקסי’. נציגים מקהילת ‘עדת ישורון’ מאמסטרדם, שפרשה מהקהילה הממוסדת והכניסה שינויים ו’תיקונים’ בסידור התפילה ונחשבת לקהילה הרפורמית הראשונה בהיסטוריה, וכן שליחים מפרנקפורט שייצגו קבוצה בעלת נטיות רפורמטוריות, לא הורשו להשתתף בדיוני הסנהדרין".

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי ישנו » א' אוגוסט 09, 2020 11:38 am

בברכה המשולשת כתב:מאמר של חוקר אחד (אינני יודע מי הוא) על ה-"סנהדרין" של פריז

באמת פסקו שם שגוי שאינו עובד ע"ז אינו בכלל נכרי לעניין ריבית, נגד משנה מפורשת?

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: שלא עשני אשה

הודעהעל ידי לענין » א' אוגוסט 09, 2020 11:57 am

אישצפת כתב:
בברכה המשולשת כתב:ומה נגיד לפי שיטת רבי אברהם בן הרמב"ם?

אמת. אולם עדיין לא נכתב בדבריו שמברך אותה בקול רם שגם הגוי/העבד/האשה ישמעו את התנשאותו עליהם.
דוגמא פשוטה ניתן לראות ממחיקת מילים ע"י הצנזורא.
לא יעלה על הדעת שיברכו אותם בקול רם בפני הגוי.
כעת העליתי את העמוד מהסידור של רבי אברהם פריצול משנת רמ בשלימותו. ובו נראה בבירור שנמחקה תיבת 'נכרית' אולם 'אמה' וכן 'שעשיתני אשה ולא איש' לא נמחק. ואפשר שאף הם לא ראו בזה דבר רע ובמיוחד שבמחזורי רומא האיש מברך 'שעשיתני איש ולא אשה' אז זה נראה כשוויון זכויות.


וכמובן שייך זה בהא שבמחזור בני רומא נוסח הברכה [גם בימינו] הוא 'שעשני ישראל'.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 66 אורחים