מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

היחס לתשובות מרן הגרח"ק

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4670
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' מרץ 21, 2021 7:28 pm

ובכן הגעתי עד ר' אלי שליט"א וכך סיפר:
לפני 30 שנה ניגש בחור לגריש"א ושאלו האם מותר לו להינשא למי שאחיו או אחותו נשואה,
כידוע שיש בצוואת ר"י החסיד ששני אחים לא ישאו שתי אחיות והאריך בזה ביבי"א,
הגריש"א אמר לאותו אחד אם זה שידוך מיוחד תיגש ואל תחוש.
הנ"ל אמר לגריש"א אתמול הייתי אצל הגר"ח קנייבסקי שליט"א ואמר לי בזה"ל: וכי אתה רוצה למות? ענה לו הגריש"א כבר הורה זקן, והיינו שחזר מהוראתו. עכ"ד.
ועוד נם לי הגאון ר' אלי שליט"א, שכידוע אמר החזו"א על הגר"ח שהוא כהרוגוצ'בר, ותמיד לא הבין הגריש"א משפט זה, וכשנדפס ס' דרך אמונה אמר הגריש"א כעת הבנתי מה אמר החזו"א.
נערך לאחרונה על ידי יוסף חיים אוהב ציון ב א' מרץ 21, 2021 8:16 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עקביה
הודעות: 5445
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי עקביה » א' מרץ 21, 2021 7:58 pm

מה בעצם התחדש?

שמעתי פעם שאדם הגיע לשאול את הגריש"א שאלה. ענה הגרי"ש מה שענה. אמר האיש, הרי המשנ"ב אומר אחרת. אמר לו הגרי"ש: אתה שואל אותי או את המשנ"ב?...

ולפי דרכי למדתי שזה דבר משונה בעיני הגרי"ש שבאים לשאול אותו שאלה ומצפים ממנו לענות כמו מישהו אחר.
ובאמת בסיפור הנדון כאן לא ברור מה רצה השואל מעבר ללבלבל את המוח לגרי"ש. איזו תשובה הוא רצה לקבל ממנו?
לכן נ"ל שכל תשובתו של הגרי"ש לא נאמרה אלא כנגד אותו טרדן.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4670
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' מרץ 21, 2021 8:03 pm

החידוש הכי גדול שצריך "לדייק".

עושה חדשות
הודעות: 12621
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מרץ 21, 2021 8:49 pm

לגבי הסיפור עם הגריש"א
אולי בעצם זה דין פשוט של 'חכם שאסר'
(וצ"ע אם זה מתאים בעניני צוואות ריה"ח וכד').

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי דורשי יחודך » א' מרץ 21, 2021 9:15 pm

[quote="יוסף חיים אוהב ציון"]החידוש הכי גדול שצריך "לדייק".[/quote
מהו ההבדל בין הנוסח ששמעת לבין מה שסיפרו כאן, לגבי הנידון של האשכול?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4670
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' מרץ 21, 2021 9:16 pm

חוזרני בי ומבקש מחילה מכל מי שנפגע.

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי עליך עיננו » א' מרץ 21, 2021 9:23 pm

עקביה כתב:מה בעצם התחדש?

שמעתי פעם שאדם הגיע לשאול את הגריש"א שאלה. ענה הגרי"ש מה שענה. אמר האיש, הרי המשנ"ב אומר אחרת. אמר לו הגרי"ש: אתה שואל אותי או את המשנ"ב?...

ולפי דרכי למדתי שזה דבר משונה בעיני הגרי"ש שבאים לשאול אותו שאלה ומצפים ממנו לענות כמו מישהו אחר.
ובאמת בסיפור הנדון כאן לא ברור מה רצה השואל מעבר ללבלבל את המוח לגרי"ש. איזו תשובה הוא רצה לקבל ממנו?
לכן נ"ל שכל תשובתו של הגרי"ש לא נאמרה אלא כנגד אותו טרדן.

כ"כ קשה לך לחשוב שבאמת הוא היה סבור "שכבר הורה זקן"?

עקביה
הודעות: 5445
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי עקביה » א' מרץ 21, 2021 9:33 pm

עליך עיננו כתב:כ"כ קשה לך לחשוב שבאמת הוא היה סבור "שכבר הורה זקן"?

קצת קשה.
עכ"פ נ"ל שמדי ספק לא יצאנו.

ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי ש. ספראי » ב' מרץ 22, 2021 7:24 pm

עקביה כתב:
עליך עיננו כתב:כ"כ קשה לך לחשוב שבאמת הוא היה סבור "שכבר הורה זקן"?

קצת קשה.
עכ"פ נ"ל שמדי ספק לא יצאנו.

לך קשה. לנו פחות קשה.
בס' צוואת ריה"ח המורחב של הר"ש גוטמן מביא מקורות שונים לכך שבענייני צוואת ריה"ח דהשמות, יש כח לצדיק ואדם גדול לשנות מהצוואה לפי הענין והדבר תלוי בדעתו, עי"ש.
גם הגרח"ק משיב בזה באופן שונה כידוע, ע"פ דרגות החומרא של שמות האם והכלה, (דרגה חמורה), שמות החתן והחותן (דרגה ב) ושמות המחותנים (דרגה ג), כשבהרבה מקרים וצירופי שמות נוספים וכו' וכו', מיקל, ולפעמים מחמיר. ממש בסגנון של רוה"ק. יש לי עשרות עובדות כאלה.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4670
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' מרץ 22, 2021 8:00 pm

ע' שו"ת דברי חיים אהע"ז ח"ב סימן כ"ו.

עקביה
הודעות: 5445
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי עקביה » ג' מרץ 23, 2021 11:15 am

ש. ספראי כתב:
עקביה כתב:
עליך עיננו כתב:כ"כ קשה לך לחשוב שבאמת הוא היה סבור "שכבר הורה זקן"?

קצת קשה.
עכ"פ נ"ל שמדי ספק לא יצאנו.

לך קשה. לנו פחות קשה.
בס' צוואת ריה"ח המורחב של הר"ש גוטמן מביא מקורות שונים לכך שבענייני צוואת ריה"ח דהשמות, יש כח לצדיק ואדם גדול לשנות מהצוואה לפי הענין והדבר תלוי בדעתו, עי"ש.
גם הגרח"ק משיב בזה באופן שונה כידוע, ע"פ דרגות החומרא של שמות האם והכלה, (דרגה חמורה), שמות החתן והחותן (דרגה ב) ושמות המחותנים (דרגה ג), כשבהרבה מקרים וצירופי שמות נוספים וכו' וכו', מיקל, ולפעמים מחמיר. ממש בסגנון של רוה"ק. יש לי עשרות עובדות כאלה.

בכל הנוגע לדעת רח"ק, כת"ר ודאי מבין ויודע ואני לא.
אבל הנושא שלנו הוא דעת הגריש"א. האם אחז מכל העניין, והאם החשיב כ"כ את דעת חתנו בתחום זה.
אין לי ידיעה על כך, אבל כהתרשמות בעלמא מן הגורן ומן היקב, אני נוטה לחשוב שהתשובה על שתי השאלות היא שלילית.

אסף128
הודעות: 74
הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 11:34 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי אסף128 » ה' מאי 06, 2021 11:42 am

מקווה מאוד שלא אפליג מעבר למידה בדברים הבאים.

הייתי לפני כמה ימים בניחום אבלים אצל משפחת אחד ההרוגים באסון במירון, ה' ישמרנו.
דיבר שם אדם מסויים שטען (אין לי מושג מי אמר לו דבר כזה) בערך כך -
שאלו את הגרח"ק בנוגע לילדים שהיו שם, האם יש צורך לקחת אותם לאיזה טיפול או משהו דומה, וענה שלא, ומספיק להסביר להם ש... (פה מגיע הסבר של שתי דקות, לא טרחתי אפילו לזכור את ההסבר), וזה אמור להרגיע אותם.

לעניות דעתי, ברור שהתשובה הזו היא לא הגיונית, הרי פשוט (לי) שלפחות חלק מהילדים, במיוחד אם היו שם, יסבלו מכל מיני חרדות וכדומה, שידרשו טיפול יותר ענייני וממושך, ולא רק איזה הסבר רעיוני כלשהו.

קשה לי גם עם צורת ההיווצרות של הסיפור -
האם אנשים בדרך עיוותו את התשובה? (לדוגמה - נניח שמישהו שאל "האם הבן שלי צריך ללכת לטיפול"? ונענה שלא. השכן סיפר שהרב אמר שילדים לא צריכים טיפול, והשכן של השכן סיפר שילדים שהיו שם לא צריכים טיפול)
אם התשובה לא עוותה, האם השואל באמת שאל את כל מה שיש לשאול, או שקיבל את התשובה כדברי נביאות? (לדוגמא - "האם זה נכון גם לילדים שרואים שהושפעו מזה בצורה קשה"? "מה לעשות אם נראה שזה לא מספיק"? וכדומה)

וגם אני תוהה האם החשש שלי מוצדק, שאנשים שרואים שהילדים שלהם סובלים בפועל, יסתפקו ב"שמעתי שהרב אמר" כדי להמשיך את הסבל (כפי שאנשים עושים לפעמים שטויות בגלל דברים שהם רק שמעו), או שאני מגזים

איש ימיני
הודעות: 215
הצטרף: א' אפריל 10, 2016 12:40 am

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי איש ימיני » ו' מאי 07, 2021 4:31 am

בתחילת האשכול הופיעו כמה וכמה תגובות על כך שמבלבלים ומטרידים את הגר"ח והוא נאלץ להתעסק עם החלפת שמות וכדו' נגד רצונו.
לדעתי לר' חיים יש עניין גדול בעניין והוא טורח מיוזמתו להכניס את נושא השמות למודעות כמו נושאים נוספים כמו שעון יד ועוד.
בסיפור שהובא בראש האשכול פנו אליו לצורך קבלת ברכה והוא יכל לפתור את העניין בקלות ובמהירות בבו"ה בו"ה וזהו, בכל זאת הוא העלה את העניין...
שמעתי מעד ראיה שבא אליו אבא עם בקשה לברכה עבור בנו החולה מאוד והוא הגיב "קוראים כאלה שמות ואחר כך מתפלאים שהילדים חולים" האב שאל "ואם אחליף שם הוא יבריא?" הגר"ח ענה כן! ותתחזק בנושא מסויים... (הציטוטים אינם מדוייקים)
(בדף שהגיש האב לגר"ח היה כתוב שכבר מס' שבועות הילד במצב כך וכך... הגר"ח גיחך ושאל מה קשורה לכאן מסכת שבועות... החיזוק שהוא אמר לאבא שיקבל על עצמו היה "תלמד מסכת שבועות"

שאלתי פעם את הרב שבח צבי רוזנבלט שמקורב מאוד לגר"ח האם הוא העיר לו פעם על השם "שבח"? שיתכן שלפני כשישים שנה היה שם מודרני ובכל מקרה לא מצאנו (למיטב ידיעתי) מחכמי ישראל שנראו בשם זה (לאפוקי מהשם חיים)
הוא ענה לי, "מעולם לא" וכשהייתי בא לגר"ח היה מקדמני בחיבה בקריאה "שבח יקר וגדולה"... מה שמביא לחשוב שרק המודרניות של השמות מפריעה לו.

מגופת חבית
הודעות: 447
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי מגופת חבית » ו' מאי 07, 2021 6:23 am

איש ימיני כתב:הוא ענה לי, "מעולם לא" וכשהייתי בא לגר"ח היה מקדמני בחיבה בקריאה "שבח יקר וגדולה"... מה שמביא לחשוב שרק המודרניות של השמות מפריעה לו.

002
הודעות: 412
הצטרף: א' דצמבר 06, 2015 8:17 pm
מיקום: ארץ הקודש סמוך לעיר הקודש

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי 002 » ב' מאי 10, 2021 1:17 pm

הרואה כתב:מה זאת אומרת דעת הגרח"ק שיש להחליף שמות מסוימים?
הוא סובר שלהלכה אסור להקרא בשמות אלו? הוא סובר שזה יכול לעשות מזל רע לנקראים בהם?
הוא סובר שזה שם שאינו ראוי מסיבה אחרת? הוא סובר שחינוכית זה לא טוב לקרוא בשמות מודרניים?

איש ימיני כתב:הוא ענה לי, "מעולם לא" וכשהייתי בא לגר"ח היה מקדמני בחיבה בקריאה "שבח יקר וגדולה"... מה שמביא לחשוב שרק המודרניות של השמות מפריעה לו.

מרן הרב חיים קנייבסקי שליט"א מסביר מתי הוא אומר להחליף שם, ומתי הוא מורה שלא להחליף

איש הגבעה
הודעות: 238
הצטרף: א' יוני 04, 2017 12:29 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי איש הגבעה » ה' מאי 13, 2021 12:35 pm

ומה עושים עם תשובות של מרן, כמו בנושא של חשמל לשבת
שמי שלא נזהר בזה הוא פסול לכתוב ס"ת -ולדעתי זה גוזמא רק רוצה להכניס עניין זה.
לבנימין אמר.docx
(75.21 KiB) הורד 240 פעמים

הקישון33
הודעות: 207
הצטרף: א' ינואר 24, 2021 7:07 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי הקישון33 » ה' מאי 13, 2021 4:21 pm

איש הגבעה כתב:ומה עושים עם תשובות של מרן, כמו בנושא של חשמל לשבת
שמי שלא נזהר בזה הוא פסול לכתוב ס"ת -ולדעתי זה גוזמא רק רוצה להכניס עניין זה.
לבנימין אמר.docx

על סמך מה אתה אומר שהוא לא באמת מתכוון לזה?

תא חזי
הודעות: 919
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי תא חזי » ה' מאי 13, 2021 5:28 pm

הקישון33 כתב:
איש הגבעה כתב:ומה עושים עם תשובות של מרן, כמו בנושא של חשמל לשבת
שמי שלא נזהר בזה הוא פסול לכתוב ס"ת -ולדעתי זה גוזמא רק רוצה להכניס עניין זה.
לבנימין אמר.docx

על סמך מה אתה אומר שהוא לא באמת מתכוון לזה?

איני יודע אם זה דומה לחשמל בשבת, וכמובן שאין לי דרך לדעת את עומק כוונת מרן הגרח"ק שליט"א, אבל לפני כמה שנים הראש"ל הגר"י יוסף שליט"א אמר בדרשה במוצא"ש כי אי אפשר לומר שמי שמחזיק בכלים טמאים (אייפון ודומיו) פסול ממש לעדות, שהרי נראה שאף אלו שאמרו את זה (כהגר"ש ואזנר זצ"ל, ולהבחל"ח הגרח"ק שליט"א, וכמדומה שכעין הדברים האלו אמר גם אחיו הג"ר יעקב יוסף זצ"ל) לא באמת פוסלין קידושין וגיטין או מתירין ממזרים באם אחד העדים היה בעל אייפון.
(אדרבה, מאוד מעניין אותי אם מאז שפורסמו פסקים אלה, בשנת תשעג-ד, אולי כבר כן נעשו מעשים בבתי הדין הכפופים לגאונים הנ"ל, להתיר א"א לעולם ע"פ פסילת עד מחמת המכשירים. אם מישהו מכיר מקרוב שיספר לנו)
וביאר דבריו כי באיסור ד"לא שמיעא ליה לאינשי האי איסורא" אין פוסלים אדם לעדות. ולכאו' י"ל שכן תהא שיטתו כאן (אף בלי צירוף שיטת בית אביו להקל בחשמל של חה"ח בשבת).

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' מאי 13, 2021 6:01 pm

תא חזי כתב:מאוד מעניין אותי אם מאז שפורסמו פסקים אלה, בשנת תשעג-ד, אולי כבר כן נעשו מעשים בבתי הדין
אלו הי' כן, מן הסתם היינו זוכים מיד לנטיעת אשכול בהול בבית־מדרשנו...

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15564
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' מאי 14, 2021 12:37 am

הקישון33 כתב:
איש הגבעה כתב:ומה עושים עם תשובות של מרן, כמו בנושא של חשמל לשבת
שמי שלא נזהר בזה הוא פסול לכתוב ס"ת -ולדעתי זה גוזמא רק רוצה להכניס עניין זה.
לבנימין אמר.docx

על סמך מה אתה אומר שהוא לא באמת מתכוון לזה?

viewtopic.php?f=7&t=16080&p=151209&hilit=%D7%A4%D7%99%D7%A0%D7%A1#p151209


==============

בכל הזהירות הראויה. האם דנו כאן בעבר בסיפור (אותו אני מכיר מכלי ראשון) על הישראל שהפך ללוי בהוראת הגרח"ק?
כשסיפרתי את זה לחד מהתלמידים, במקום להוגיע את מוחו בישוב הדבר, הוסיף עוד סיפור או שנים מהמוסד שבו הוא מכהן שישראלים ממוצא רוסי הפכו לכהנים.

אסף128
הודעות: 74
הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 11:34 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי אסף128 » ד' מאי 19, 2021 1:28 am

איש הגבעה כתב:ומה עושים עם תשובות של מרן, כמו בנושא של חשמל לשבת
שמי שלא נזהר בזה הוא פסול לכתוב ס"ת -ולדעתי זה גוזמא רק רוצה להכניס עניין זה.
לבנימין אמר.docx


במחכ"ת הרב המו"ל, נראה לענ"ד ברור שבשאלה האחרונה מרן לא הבין את כוונתו, ובמקום לענות לו מה זה מועיל לזכות לילדים, ענה למה גם ילדים מחוייבים. והשואל לא שם ליבו לזה, ולא טרח לשאול בשנית.
וכמדומני שעל כגון דא נכתב שם בהקדמת הספר -
"כידוע מרן הגר"ח שליט"א בענוותנותו מבקש מכל המו"ל מתשובותיו שיכתבו שהדברים לא נכתבו אלא להלכה ולא למעשה כי אינו עונה אלא מקופיא ובלי לעיין"

שומר
הודעות: 1171
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי שומר » א' מאי 23, 2021 1:52 pm

באגרות דרך אמונה יש מכתב מהגריש שכותב לר חיים . אני לא הגעתי למדה זו

כל הדיון פה מצחיק . ר חיים הוא תח גדול ויש לו דרך פסיקה . והשקפה מי שבא ושואל את הגריש ואומר אבל ר חיים אמר אחרת מראה שאין לו שכל בקודקודו . כל תח יש לו את דעתו . אחד היה מתיעץ אם הגרח גרינמן . ואמר לו אני בהלכה פוסק כמו הרב עובדיה . זה לא מצחיק
מה שהגריש אמר כבר הורה זקן . כונתו תחליט את מי אתה שואל.

כבר הורה זקן . ולא הגעתי למדה זו . היינו הך
קבצים מצורפים
20210523_140222.jpg
20210523_140222.jpg (3.32 MiB) נצפה 7118 פעמים
נערך לאחרונה על ידי שומר ב א' מאי 23, 2021 7:38 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הארי החי
הודעות: 228
הצטרף: ד' פברואר 03, 2021 9:19 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי הארי החי » א' מאי 23, 2021 6:54 pm

מה שנפלא הוא שקמים אלו שיש להם ענין ל"היות" אצל גדו"י ומחשבים כל מיני שאלות שיוכלו על ידם לקבל איזשהו תשובה מעניינת והולכים ומפרסמים שכאילו הוא אמר כך וכך.... והבעיה העיקרית היא שלאחר כמה שנים לא נשאר רק דברי אותו טרדן עם תשובתו שקיבל מאותו גדול ונמסר מדור לדור כתורה מסיני....

שומר
הודעות: 1171
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי שומר » א' מאי 23, 2021 11:58 pm

הספרים דעת נוטה ישבו שבעה נקיים וביררו את דעת הגרח לאשורה.

( שהרי התשובות שמשיב הם עשרות ביום . מקבל 70 מכתבים ביום והשתדל להשיב לכולם ברוב צדקותו וחסידותו אבל מאד בקצרה מפאת רוב המכתבים וקוצר הזמן . ופעם אמר לבנו מי ביקש מהם לפרסם את זה ,,)

וגם אחרי זה זה דעת נוטה . עיין שם בהקדמה .

הארי החי
הודעות: 228
הצטרף: ד' פברואר 03, 2021 9:19 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי הארי החי » ב' מאי 24, 2021 12:17 am

וגם בספר זה הביאו כל מיני שאלות מפגרים למיניהם וגם הביאו כמ"פ אותם שאלות בנוסחאות אחרות

שומר
הודעות: 1171
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי שומר » ב' מאי 24, 2021 6:47 am

אם אני הענה לכל אחד עם הסבר לעולם לא אגמור עכל

ויאמר לקוצרים ה עמכם . זאת אולי הסיבה להערצה לגרח שליט"א. מרבה בישיבה . ומקצר בתשובה
קבצים מצורפים
16218279873682523028921263121511.jpg
16218279873682523028921263121511.jpg (1.28 MiB) נצפה 6901 פעמים

סטפנסקי
הודעות: 189
הצטרף: ב' דצמבר 19, 2016 2:19 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי סטפנסקי » ב' מאי 24, 2021 4:58 pm

מישהו יכול להסביר לי למה הגר"ח מבקש להרים את הקנייטש של הכובע ?

שומר
הודעות: 1171
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי שומר » ג' מאי 25, 2021 9:55 am

לא סובל מודרניזציה . אבל מישהו יכול להסביר למה בשעון יש לא ילבש . גם גברים נוהגים ללבוש שעון

002
הודעות: 412
הצטרף: א' דצמבר 06, 2015 8:17 pm
מיקום: ארץ הקודש סמוך לעיר הקודש

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי 002 » ג' מאי 25, 2021 1:05 pm

שומר כתב:לא סובל מודרניזציה . אבל מישהו יכול להסביר למה בשעון יש לא ילבש . גם גברים נוהגים ללבוש שעון

מרן הגר"ח קנייבסקי העיר לח"כ על חולצתו, ובירכו בגידול זקן
חבר הכנסת דודי אמסלם ערך ביקור אצל הרב קנייבסקי בבני ברק ונשאל אודות הסוס שיש לו על החולצה: "למה החמור רוכב עליך? כאשר כוונתו ללוגו ממותג על דש חולצתו. לאחר התחייבות כי יוריד את הלוגו, איחל הגר"ח קנייבסקי לאמסלם שיזכה לגדל זקן ארוך.


אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

קנייטש ברחוב רשב"ם

הודעהעל ידי אבני גזית » ה' מאי 27, 2021 4:19 pm

מנהג ישראל קדושים, בעודם עולים במעלות בית רשב"ם, ממהרים להעלות את הקנייטש כלפי מעלה. יראים מגערתו החביבה של מרן הגרח"ק.

ואשאל בקצרה,
מה מקום לקפידא זו וממי למד לנהוג כן.
ואי מדנפשיה קאמר, האם הסביר מה תכליתה ומה הנפקותא בדבר.

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: קנייטש ברחוב רשב"ם

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ה' מאי 27, 2021 4:42 pm

מרן הגר"ח שליט"א אמר כמה פעמים שייצרני הכובעים, ומתכנני עיצובם - הם גויים, ויש בזה משום חוקות הגויים (או יותר נכון - זה לא מלבוש יהודי) ללכת כשהקנייטש למטה, שעושה בכך כעיצוב שקבעו הגויים. כך שמעתי (ללא אחריות).

ובאמת שכיום הדבר הוא פלא, שגויים כמעט ולא לובשים כובעים מעין אלו. אז מאי אכפת לן דמעצבי הכובעים גויים הם? - אם כל מי שלובש כובעים אלו הם יהודים. וכנראה סובר מרן שליט"א שעצם מה שלובש בגד כפי החוק והעיצוב שגוי החליט שכך צריך הכובע להראות, איננו ראוי. וצ"ע.

הערה זו, הינה מלבד מה שבמציאות הדבר להיפך ממש, ה"פרומער'ס" הם אלו שמורידים קנייטש תמיד, ואלו שאינם כך - אלא יותר קרובים לרוח הנושבת ברחוב, מעלים הקנייטש והכובע ללמעלה.


ואסיים במעין בדיחה שא' אמר לי, שכוונת הגר"ח שלבסוף יחליפו כולם לכובעים עגולים, וממילא אח"כ לחליפות ארוכות... (וכמנהג תלמידי החזו"א, וכמלבוש עם ישראל מדורי דורות).
שכן אני מכיר מקרוב כמה ת"ח מרביצי תורה, שמרן הגר"ח שליט"א הרים להם הקנייטש ללמעלה, וכיון שלא חפצו לילך עם כובע קנייטש כשהקנייטש למעלה - החליפו לכובע עגול (אז באברכים רגילים, הדבר יביא גם להחלפה לחליפה ארוכה, ודו"ק).

צופה_ומביט
הודעות: 4635
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: קנייטש ברחוב רשב"ם

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' מאי 27, 2021 9:09 pm

אשרי יושבי ביתך כתב:מרן הגר"ח שליט"א אמר כמה פעמים שייצרני הכובעים, ומתכנני עיצובם - הם גויים, ויש בזה משום חוקות הגויים (או יותר נכון - זה לא מלבוש יהודי) ללכת כשהקנייטש למטה, שעושה בכך כעיצוב שקבעו הגויים. כך שמעתי (ללא אחריות).

[size=85]ובאמת שכיום הדבר הוא פלא, שגויים כמעט ולא לובשים כובעים מעין אלו. אז מאי אכפת לן דמעצבי הכובעים גויים הם? - אם כל מי שלובש כובעים אלו הם יהודים. וכנראה סובר מרן שליט"א שעצם מה שלובש בגד כפי החוק והעיצוב שגוי החליט שכך צריך הכובע להראות, איננו ראוי. וצ"ע.


לא זכיתי להבין שמועה זו. צורת הכובע אמנם עיצבו גויים - אבל היא לא "חוקות" הגויים אלא זהו עיצוב פרקטי לגמרי. כובע בוקרים קלאסי. שני שקעים מקדימה כדי שביחד עם השקע לאורך הכובע קל לתפוס באצבעות יד אחת ולסדר את הכובע על הראש, רחב שוליים להגנה משמש וגשם, ומאותה סיבה בדיוק ישנו הכיפוף מקדימה, להצל על העיניים וכעין מרזב לגשם שיורד. ממתי דבר כזה הוא "חוקות" הגויים"? תמוה ביותר. אולי גם נעליים מודרניות ועם שרוכים וחולצה מודרנית ועם כפתורים ושימוש במזלג יהיו אסורים בגלל חוקות הגויים?

אם כבר, אז חליפת פראק הוא חוקות הגויים פי כמה וכמה. בגד אצילים ונשפים מפורסם. פעם שמעתי או ראיתי שהשסע מאחורה נועד לאפשר רכיבה על סוס, והכפתורים מעליו כדי לקפל את ה"כנפיים" כלפי מעלה ולתפוס אותן כל אחת בכפתור שמעליה [אמורה להיות בקצה הכנפיים למטה לולאה עבור כפתור זה].

וחליפה בכלל [בפרט קצרה] - אינה חוקות הגויים? כל העיצוב, הגזרה, מספר ומיקום הכפתורים, צורת הדשים - הכל ביגוד אירופאי מעוצב מטעמי אופנה, לגמרי "חוקות הגויים" מטעמים עיצוביים. כך כנ"ל גם החולצות שלנו עם הצווארונים ופתחי השרוולים ומיקומי הכפתורים, ומה לא. אז חליפה עם דשים וכפתורים כמו הגויים - בסדר, פראק - בסדר, ורק כובע בוקרים שכל צורתו היא פרקטית - לא בסדר?

אם כבר כובע של חוקות הגויים זה הכובעים החסידיים (סאמעט) וכל שכן אלו הירושלמיים הנמוכים ורחבי התיתורא, שצורתם ממש כצורת כובעי כמרים מפעם, [אפשר לראות את תמונת ה"קווייקר" על קופסאות הקוואקר]. ראיתי פעם בחנות כובעים איך מגיע חומר הגלם של כובעים אלה, כמו דיסקית גדולה עם שקע עגול באמצע, והסביר לי מנהל החנות שזהו אותו חומר גלם של כובעי כמרים כלשהם, כך זה הגיע מצ'כיה, ומכאן ואילך כל אחד מעצב כרצונו, אבל בבסיס זה מיוצר עבור כמרים. כמדומני המקור לכך שחסידי ויז'ניץ הולכים עם הסרט בצד ימין הוא שהאדמו"ר האמרי חיים ראה פעם כומר הולך עם כובע בדיוק כמו שלו, וכדי להבדיל ביניהם מיהר וסובב את כובעו לצד השני. ולא שמעתי שהגר"ח אומר לרבנים חסידיים ההולכים בכובעים אלו להוריד מקדימה ולעשות קנייטש.

[ואולי כי סובר הגר"ח שכל שינוי אפילו קטן כבר קונה לנו את החפץ בשינוי ואינו חוקות הגויים. ומיושב בזה כובעי הכמרים והפראק. אבל חליפה וחולצה וכו' לא מיושבים. וצ"ע].
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב ה' מאי 27, 2021 9:32 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: קנייטש ברחוב רשב"ם

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' מאי 27, 2021 9:21 pm

צופה_ומביט כתב:אבל חליפה וחולצה וכו' לא מיושבים.
י"ל שלפ"ד צריכים ללבוש 'חסידישע העמדל', וא"ש...

צופה_ומביט
הודעות: 4635
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: קנייטש ברחוב רשב"ם

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' מאי 27, 2021 9:28 pm

לבי במערב כתב:
צופה_ומביט כתב:אבל חליפה וחולצה וכו' לא מיושבים.
י"ל שלפ"ד צריכים ללבוש 'חסידישע העמדל', וא"ש...


פשיטא, וזה התכוונתי, הוא עצמו לא לובש כזאת וגם לא מעיר ע"כ לאחרים. לכן לא א"ש...

תא חזי
הודעות: 919
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: קנייטש ברחוב רשב"ם

הודעהעל ידי תא חזי » ו' מאי 28, 2021 6:46 am

צופה_ומביט כתב:
אשרי יושבי ביתך כתב:מרן הגר"ח שליט"א אמר כמה פעמים שייצרני הכובעים, ומתכנני עיצובם - הם גויים, ויש בזה משום חוקות הגויים (או יותר נכון - זה לא מלבוש יהודי) ללכת כשהקנייטש למטה, שעושה בכך כעיצוב שקבעו הגויים. כך שמעתי (ללא אחריות).

[size=85]ובאמת שכיום הדבר הוא פלא, שגויים כמעט ולא לובשים כובעים מעין אלו. אז מאי אכפת לן דמעצבי הכובעים גויים הם? - אם כל מי שלובש כובעים אלו הם יהודים. וכנראה סובר מרן שליט"א שעצם מה שלובש בגד כפי החוק והעיצוב שגוי החליט שכך צריך הכובע להראות, איננו ראוי. וצ"ע.


לא זכיתי להבין שמועה זו. צורת הכובע אמנם עיצבו גויים - אבל היא לא "חוקות" הגויים אלא זהו עיצוב פרקטי לגמרי. כובע בוקרים קלאסי. שני שקעים מקדימה כדי שביחד עם השקע לאורך הכובע קל לתפוס באצבעות יד אחת ולסדר את הכובע על הראש, רחב שוליים להגנה משמש וגשם, ומאותה סיבה בדיוק ישנו הכיפוף מקדימה, להצל על העיניים וכעין מרזב לגשם שיורד. ממתי דבר כזה הוא "חוקות" הגויים"? תמוה ביותר. אולי גם נעליים מודרניות ועם שרוכים וחולצה מודרנית ועם כפתורים ושימוש במזלג יהיו אסורים בגלל חוקות הגויים?

אם כבר, אז חליפת פראק הוא חוקות הגויים פי כמה וכמה. בגד אצילים ונשפים מפורסם. פעם שמעתי או ראיתי שהשסע מאחורה נועד לאפשר רכיבה על סוס, והכפתורים מעליו כדי לקפל את ה"כנפיים" כלפי מעלה ולתפוס אותן כל אחת בכפתור שמעליה [אמורה להיות בקצה הכנפיים למטה לולאה עבור כפתור זה].

וחליפה בכלל [בפרט קצרה] - אינה חוקות הגויים? כל העיצוב, הגזרה, מספר ומיקום הכפתורים, צורת הדשים - הכל ביגוד אירופאי מעוצב מטעמי אופנה, לגמרי "חוקות הגויים" מטעמים עיצוביים. כך כנ"ל גם החולצות שלנו עם הצווארונים ופתחי השרוולים ומיקומי הכפתורים, ומה לא. אז חליפה עם דשים וכפתורים כמו הגויים - בסדר, פראק - בסדר, ורק כובע בוקרים שכל צורתו היא פרקטית - לא בסדר?

אם כבר כובע של חוקות הגויים זה הכובעים החסידיים (סאמעט) וכל שכן אלו הירושלמיים הנמוכים ורחבי התיתורא, שצורתם ממש כצורת כובעי כמרים מפעם, [אפשר לראות את תמונת ה"קווייקר" על קופסאות הקוואקר]. ראיתי פעם בחנות כובעים איך מגיע חומר הגלם של כובעים אלה, כמו דיסקית גדולה עם שקע עגול באמצע, והסביר לי מנהל החנות שזהו אותו חומר גלם של כובעי כמרים כלשהם, כך זה הגיע מצ'כיה, ומכאן ואילך כל אחד מעצב כרצונו, אבל בבסיס זה מיוצר עבור כמרים. כמדומני המקור לכך שחסידי ויז'ניץ הולכים עם הסרט בצד ימין הוא שהאדמו"ר האמרי חיים ראה פעם כומר הולך עם כובע בדיוק כמו שלו, וכדי להבדיל ביניהם מיהר וסובב את כובעו לצד השני. ולא שמעתי שהגר"ח אומר לרבנים חסידיים ההולכים בכובעים אלו להוריד מקדימה ולעשות קנייטש.

[ואולי כי סובר הגר"ח שכל שינוי אפילו קטן כבר קונה לנו את החפץ בשינוי ואינו חוקות הגויים. ומיושב בזה כובעי הכמרים והפראק. אבל חליפה וחולצה וכו' לא מיושבים. וצ"ע].

באמת ישנו רב אחד בצפת (כמדומני שמו ר' יהונתן כהן), שהוציא קונטרס המוחה בחוזקה כנגד לבישת כובע וחליפה בכללות (ובפרט פראק), משום חוקות הגויים.
וכן הלאה וכן הלאה, כמעט כל פרט לבוש "יהודי" יש לו מקבילה אצל הגויים, וגם הלבוש הירושלמי (ה"זברה") הוא כידוע היה נהוג גם בטורקיה אצל הגויים, וגם המצנפות הספרדיות, לאחרונה ראיתי תמונה ממפגש של מופתי סופי עם אחד מתלמידי הרב פרומן, וכולו אומר "כבוד" כאחד מתלמידי הבן איש חי... אותו בגד, אותה גלימה, אותה מצנפת, רק הצבעים שונים (הרבה ירוק, כמנהגם, וירוק דוחה).

ומה נעשה כדי להתבדל מהגויים לגמרי?! נחזור לכובעים הצהובים המחודדים כמו ב"הגדת הציפורים"? אתמהה.

אבל באמת י"ל על פי מאי דאיתא שאם הדבר שנוהגים הגויים הוא לכבוד ולנימוס אנושי, אינו ממש בגדר חוקות הגויים, וכנראה על זה סומכים היהודים בשעת הדחק, שהולכים עם בגדים (כאלה ואחרים, שכמותם יש גויים שלובשים אותם) ברחוב, ולא...

צופה_ומביט
הודעות: 4635
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' מאי 28, 2021 9:31 am

כמובן שכחתי לציין את הרצועה שנוהגים יהודים ממוצא אירופאי (והנלווים עליהם משאר מקומות) לקשור לצווארם, וגאים ומתכבדים בה מאד, ויוצאים בה בשבת ומועד, או כל בעלי תפקיד יוצאים בה בתפקידם לכבוד ולתפארת, הלוא היא ה"עניבה", שאולי אי שם לפני מאתיים שנה היה לה איזה תפקיד פרקטי לפרוף את פתח הצוואר, אבל מאז הפכה פונקציה זו לזניחה, ועיקר הרצועה היא מטעמי אופנה בלבד, וכל כולה - מהאורך, הגזרה, הרוחב, סוג הבד, סוג הקשירה, ועד השפיץ המחודד למטה [שלא לדבר על הצבעים וההתאמה לצבע החליפה] - אינה אלא חוקות גויים אחד גדול, ולא שמעתי שהגרח"ק מעיר לבעלי עניבה הנכנסים אצלו.

לכן, כאמור, נראה לי פשוט שטעמו של הגר"ח נגד כיפוף שולי המגבעת אינו [כהשמועה הנ"ל] משום חוקות הגויים, אלא טעם אחר עמו.

צופה_ומביט
הודעות: 4635
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' מאי 28, 2021 9:34 am

אגב, מה שהגרח"ק מעיר לנכנסים אצלו או הוא אצלם ויש להם שעון יד, שהוא "לא ילבש", כפי שהוא סובר לדינא, וגוער בהם.

האם שמענו הנהגה כזו, שרב גוער ברבנים אחרים [או בנוהגים על פיהם], משום מה שהיא ההלכה לפי דעתו? האם הוא סבור שאין בזה דעות אחרות? או שהדעות האחרות בטלות אצלו כמאן דליתא?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4670
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' מאי 28, 2021 10:55 am

צופה_ומביט כתב:אגב, מה שהגרח"ק מעיר לנכנסים אצלו או הוא אצלם ויש להם שעון יד, שהוא "לא ילבש", כפי שהוא סובר לדינא, וגוער בהם.

האם שמענו הנהגה כזו, שרב גוער ברבנים אחרים [או בנוהגים על פיהם], משום מה שהיא ההלכה לפי דעתו? האם הוא סבור שאין בזה דעות אחרות? או שהדעות האחרות בטלות אצלו כמאן דליתא?

נכב"ב. איני זוכר כעת היכן.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' מאי 28, 2021 11:01 am

כותרת אותו אשכול: 'העונד שעון יד עובר משום לא ילבש'.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 89 אורחים