מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

היחס לתשובות מרן הגרח"ק

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי נהר שלום » ו' מאי 28, 2021 11:45 pm

צופה_ומביט כתב:אגב, מה שהגרח"ק מעיר לנכנסים אצלו או הוא אצלם ויש להם שעון יד, שהוא "לא ילבש", כפי שהוא סובר לדינא, וגוער בהם.

האם שמענו הנהגה כזו, שרב גוער ברבנים אחרים [או בנוהגים על פיהם], משום מה שהיא ההלכה לפי דעתו? האם הוא סבור שאין בזה דעות אחרות? או שהדעות האחרות בטלות אצלו כמאן דליתא?

אדרבה שיתווכחו איתו על ההלכה

שומר
הודעות: 1171
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי שומר » ב' מאי 31, 2021 1:47 pm

הגרח סובר שהחזוא הוא אחרון ההוראה עיין בספרו של הרב אורי טיגר. דרך איש ומשכן עושה הכל להחדיר את הקו הזה . עיין בספר אעלה בתמר להרב שטינמן זצל שכתב . שהחזוא חתם דור האחרונים דפחח

בן האלקשי
הודעות: 53
הצטרף: ד' אפריל 07, 2021 9:35 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תובב"א

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי בן האלקשי » ב' מאי 31, 2021 2:56 pm

איש_ספר כתב:בכל הזהירות הראויה. האם דנו כאן בעבר בסיפור (אותו אני מכיר מכלי ראשון) על הישראל שהפך ללוי בהוראת הגרח"ק?
כשסיפרתי את זה לחד מהתלמידים, במקום להוגיע את מוחו בישוב הדבר, הוסיף עוד סיפור או שנים מהמוסד שבו הוא מכהן שישראלים ממוצא רוסי הפכו לכהנים.

אינני יודע אם אנו מדברים על אותו מעשה אך אם כוונתך למשפ' גולדשטיין הרי שאני מכיר את הסיפור היטב - היה זה לאחר שמצאו תיעוד ישן שהסבא מופיע כלוי (כמדומני כתובה) וא"כ אין כאן קו' כלל ולא הלכו לגר"ח אלא לרווחא דמילתא.

גביר
הודעות: 2760
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי גביר » ב' מאי 31, 2021 4:58 pm

סקירת ספרות בנושא - יעקב שמואל שפיגל, עמודים בתולדות הספר העברי: תלמיד עורך, פתח תקווה תש"פ, עמ' 480-471.

נוריאל עזרא
הודעות: 1866
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » א' יולי 04, 2021 12:58 am

https://www.kikar.co.il/395656.html
ציטוט מהקישור הנ"ל:
בסרטון וידאו נדיר, שמתפרסם לראשונה ב 'כיכר השבת', נראה מרן שר התורה, הגאון רבי חיים קנייבסקי, מתייחס במספר הזדמנויות לספרים שלא היו ברשותו של מרן החזון-איש זיע"א.

בסרטון המיוחד שצולם לפני מספר שנים נראה תלמידו ומקורבו הגדול, הרה"ג רבי אורי טיגר, משוחח עם הרב על הש"ס שלא היה לחזון איש וכן מעלה שאלה על הש"ס ירושלמי - האם זה נפקא-מינה להלכה.

התמלול המלא:
א

הרב טיגר: "הרב אמר לי שלא היה לו [ל"חזון איש"] ש"ס וילנא בבית, נכון? היה לו ש"ס ורשא".


מרן הגר"ח קנייבסקי: "לא היה לו ש"ס וילנא אבל בבית הכנסת היה וכשהיה צריך היה נכנס לבית הכנסת ומסתכל בזמן האחרון כשנבנה בית הכנסת, קודם לא היה לו בכלל".

הרב טיגר: "וש"ס ורשא אבל היה לו הכל?".

מרן הגר"ח קנייבסקי: "ש"ס ורשא היה לו הכל".

הרב טיגר: "כי אני מצאתי כמה פעמים שהוא כותב שר"ן על הרי"ף אין לו והוא כותב מרדכי אין לי".

מרן הגר"ח קנייבסקי: "כי בש"ס ורשא אין ר"ן ואין מרדכי".

הרב טיגר: "והגהות אשרי אין שם? הרי יש את זה ברא"ש".

מרן הגר"ח קנייבסקי: "הגהות אשרי כן יש".

הרב טיגר: "אז הוא כותב גם הגהות אשרי אין לי".

מרן הגר"ח קנייבסקי: "אין לו? כנראה אז הוא כתב והיה בבית כנסת ולא היה שם, יכול להיות".

ב

הרב טיגר: "רציתי לשאול את הרב, ש"ס ורשא היה בו ר"ש?".

מרן הגר"ח קנייבסקי: "בטח".

הרב טיגר: "כי פעם אחת ה"חזון איש" מציין שגם ר"ש אין לו".

מרן הגר"ח קנייבסקי: "ר"ש אין לו?".

הרב טיגר: "אין לו, כן ככה הוא ציין פעם אחת".

מרן הגר"ח קנייבסקי: "אולי לא היה לו גמרא אז".

ג

מרן הגר"ח קנייבסקי: "ירושלמי בכלל לא היה לו, אבל יתכן כשהיה צריך את הירושלמי הוא הלך וראה אותו, למשל בזרעים שמביא כסדר ירושלמי מסתמא הוא לווה ממישהו או שהיה לו והלך לראות".

הרב טיגר: "השאלה בכל המקומות האלו שהוא לא ראה לא ירושלמי ולא ראשונים אם משתנה הדין ממה שהוא כתב?".

מרן הגר"ח קנייבסקי: "תלוי לפי הענין, אי אפשר להגיד כלל בזה, יכול להיות שאם הוא היה רואה את הירושלמי היה מתחרט, ולפעמים זה תלוי בפשט איך לומדים שם, זה לא מוכרח תמיד".

נוריאל עזרא
הודעות: 1866
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ש' אוגוסט 28, 2021 11:10 pm

מכאן:
https://www.kikar.co.il/399968.html
סרטון וידאו שבו נראה מרן שר התורה, הגאון רבי חיים קנייבסקי, מפענח ראשי תיבות בספריו של מרן ה'חזון איש' זיע"א.

בסרטון המיוחד שצולם לפני מספר שנים נראה תלמידו ומקורבו הגדול, הרה"ג רבי אורי טיגר, מציג בפני מרן שר התורה את הר"ת בספרי החזון איש, ותהה בפניו באלו אנשים מדובר, ומרן שר התורה משיב על כל שם ושם.

כך למשל בחזון איש יורה דעה, סימן כ"ד סק"ה, נכתב: "והעירני לזה הר' ש"כ שיחי'", ובחזון איש אבן העזר סימן קמ"ח בהערות לקידושין ל"ז ב', ד"ה שם רש"י, נכתב: "והרש"ך נ"י", והרב טיגר שואל האם החזו"א התכוון לרב שך, ומרן הגר"ח משיב לו: "ר' שלמה כהן".


כאשר הרב טיגר שואל מי זה היה ר' שלמה כהן, מספר הגר"ח: "הוא היה פה בבני ברק, הוא היה נכד של ר' שלמה מוילנא, היה תלמיד של ה"חזון איש".

בחזון איש מנחות סימן כ"ה ססק"ו נכתב: "ב"א ח"ש שיחי'", והרב טיגר שואל: "זה ר' חיים שאול קרליץ מסתמא?", והגר"ח משיב: "לא, זה ר' חיים שאול גריינימן".

בחזון איש זבחים סימן ט"ז סק"ג, נכתב: "הרש"ז שיחי'", והגר"ח מסביר כי זה "ר' שלמה זלמן, אחד מהתלמידים שלו כנראה".

בחזון איש אורח חיים סימן קכ"ד, בהערות לפסחים כ"ט ב' סוד"ה ומש"כ, נכתב: "והרמ"ש שיחי'", וכך גם בחזון איש סנהדרין סימן כ"א סק"ו נכתב: "והרמ"ש שיחי'", והגר"ח אומר כי "זה נדמה לי ר' שלמה ברמן".

"יש כאן מ'", מעיר הרב טיגר, והגר"ח משיב מיד: "ר' מרדכי שלמה ברמן, נדמה לי".

למי שחסום הקישור לעיל(וכן למי שמעוניין להוריד את הסרטון) אני מצרף קישור לדרייב:
https://drive.google.com/file/d/1AIzK9o ... sp=sharing

**הוספה- אני מתנצל בהתחלה בטעות פרסמתי קישור לדרייב המצריך בקשת שיתוף(ואישרתי למי שביקש) כעת הקישור פתוח ללא צורך בקשה.

בן אליהו
הודעות: 1016
הצטרף: ב' מאי 31, 2010 10:05 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי בן אליהו » ש' ספטמבר 04, 2021 9:58 pm

בשיפולי

נוריאל עזרא
הודעות: 1866
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » א' אוקטובר 10, 2021 12:48 am

כאן:
https://www.kikar.co.il/402703.html
התפרסם סרטון שצולם לפני מספר שנים נראה תלמידו ומקורבו הגדול, הרה"ג רבי אורי טיגר, מציג בפני מרן שר התורה עשר שאלות שנתעוררו לאברכי כוללי "אליבא דהלכתא".

הנה השו"ת כפי שפורסם שם:

א

ב"שערי תשובה" (רס"י ק"ע) הביא בשם ה"פרישה" שאין חוששים בזמנינו להסיח בשעת הסעודה כיון שכיום אין מסובין או משום דדשו בה רבים, האם אפשר לסמוך בזה להקל לכתחילה או שמא אינו אלא לימוד זכות?

מרן הגר"ח קנייבסקי: "יותר טוב שלא מפטפטים, אבל אם אחד מפטפט יש לו על מי לסמוך".

ב

היושב בסעודת נישואין וכדומה ויוצא לפתח האולם לדבר מפני הרעש או החום וכדומה, האם נחשב היסח הדעת מהסעודה?

מרן הגר"ח קנייבסקי: "לא מסתבר, מסתבר רק כשיצא לגמרי החוצה".

ג

בדין אין משיחין בסעודה כתב ה"משנה ברורה" (סי' ק"ע סק"א) שבין תבשיל לתבשיל מותר לדבר, ויש לעיין באופן שבלע מה שבפיו אבל עדיין אוחז באותו תבשיל האם באופן זה אסור להשיח?

מרן הגר"ח קנייבסקי: "כל זמן שיש בפיו מאכל שלא ידבר".

השאלה היא אם אין בפיו מאכל

מרן הגר"ח קנייבסקי: "אם אין בפיו מותר לו לדבר".

כי ה"משנה ברורה" אמר דוקא בין תבשיל לתבשיל, השאלה אם זה באותו תבשיל אבל אין לו בפה

מרן הגר"ח קנייבסקי: "אורחא דמילתא".

ד

כתב ב"שולחן ערוך" (סי' ק"ע ס"ג) משיירין פאה בקערה והוא מאכל השמש, האם הוא כענין פאה ולפיכך כשאין שמש אין צריך שיור זה, או שהוא מענין דרך ארץ וזה שייך אפילו כשאין שמש?

מרן הגר"ח קנייבסקי: "לא, זה ענין דרך ארץ".

אז גם כשאין שמש צריכים להשאיר?

מרן הגר"ח קנייבסקי: "כשאין שמש אין שום דבר ולא צריך להשאיר".

אז אין למעשה נפקא מינה בין אם זה דרך ארץ או אם זה ממש כמו פאה, אז אין נפקא מינה אם ככה

מרן הגר"ח קנייבסקי: "זה רק דרך ארץ, זה לא הלכה".

ה

אם מתארח בבית חבירו ומפציר בו לאכול, וזהיר לאכול דוקא מכשרות מסויימת ולא מכשרויות אחרות, ולא מפני שיודע על סרך איסור אלא מפני שאינו מכירם וכדומה, האם זה בכלל "כל מה שיאמר לך בעל הבית עשה" לאכול מזה?

מרן הגר"ח קנייבסקי: "אם יש לו שאלות שלא יאכל, לא מחוייב".

ואין בזה איסור

ו

מי שבירך בתוך הסעודה על פירות וכדומה, והולך לסיים סעודתו במקום אחר, האם מהני ברכת בורא פרי העץ גם לאכילתו שבמקום השני?

מרן הגר"ח קנייבסקי: "מסתבר שמועיל".

ז

במה שמקיל ה"חיי אדם" (הובא במשנה ברורה סי' קע"ו סק"ב) לסמוך על ברכת המזון באכל מזונות קודם הסעודה ואוכלם ג"כ בתוך הסעודה, וכן במה שמקילים בפירות כשדעתו לאכול מהם ג"כ בתוך הסעודה שלא לברך ברכה אחרונה, האם זה צריך להיות מאותו המין דוקא?

מרן הגר"ח קנייבסקי: "מסתבר אפילו לא אותו מין".

אם זה לא אותו מין אז זה לא טוב?

מרן הגר"ח קנייבסקי: "מסתבר שגם לא אותו מין פוטר".

ח

כתב ב"שולחן ערוך" (סי' קע"א ס"ד) שממשיכין יין בצינורות לפני חתן וכלה, האם מותר להמשיך יין בצינורות לעונג בעלמא שלא במקום שמחת חתן וכלה, וכן לזרוק קליות ואגוזים לשחק התינוקות?

מרן הגר"ח קנייבסקי: "לא ראוי אבל מה שנהגו נהגו".

ט

מי שאכל פרי קודם הסעודה ונתכוין לפטור בברכתו פרי שיאכל תוך הסעודה, ושכח ולא אכל בסעודה ונזכר בסוף סעודתו, או שבסוף לא היה לו פרי בסעודה, האם צריך לברך עליו ברכה אחרונה או לא?

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

מרן הגר"ח קנייבסקי: "הוא גמר את הסעודה?".

הוא גמר, כן

מרן הגר"ח קנייבסקי: "גמר גמר על זה הוא לא חשב".

אז הוא צריך לברך ברכה אחרונה?

מרן הגר"ח קנייבסקי: "צריך לברך".

השאלה האם ברכת המזון אולי פוטר את זה, זה השאלה

מרן הגר"ח קנייבסקי: "אבל הוא הרי חשב בסעודה, לא אחרי, אולי כל זמן שהוא עוד לא בירך ברכת המזון זה אולי עוד נקרא בסעודה".

י

"שקדי מרק" כשאוכלן בתוך הסעודה בלא מרק, אחרי המרק או קודם לו, האם טעונים ברכה בסעודה?

מרן הגר"ח קנייבסקי: "לא עושים ברכה".

במסתרים
הודעות: 1776
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי במסתרים » א' אוקטובר 10, 2021 7:36 am

ו
מי שבירך בתוך הסעודה על פירות וכדומה, והולך לסיים סעודתו במקום אחר, האם מהני ברכת בורא פרי העץ גם לאכילתו שבמקום השני?
מרן הגר"ח קנייבסקי: "מסתבר שמועיל".

מגן אברהם קעח סק"ו
ואז אפי' הלך למקום אחר בתוך הסעודה ושתה יין או מים אינו צריך לברך דלקבעי' קמא הדר. (ב"י תוס')

נוריאל עזרא
הודעות: 1866
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » א' אוקטובר 10, 2021 9:13 am

במסתרים כתב:מגן אברהם קעח סק"ו
ואז אפי' הלך למקום אחר בתוך הסעודה ושתה יין או מים אינו צריך לברך דלקבעי' קמא הדר. (ב"י תוס')

ייש"כ ובשולחן ערוך הרב שם סעיף ד' כתוב בפירוש פירות.
וז"ל:
ד ואפילו הלך בתוך הסעודה לבית אחר ואוכל ושותה שם דברים שאינם טפלים לסעודה לענין ברכה ראשונה והוצרך לברך עליהם בבית הראשון כמו יין ופירות [לב] כיון שהם טפלים לענין ברכה אחרונה ונפטרים בברכת המזון על דעת סעודתו הראשונה הוא אוכל ושותה ואין צריך לברך עליהם שם [לג] אפילו לא אכל שם פת ואפילו לא היה בדעתו כשבירך המוציא לשנות מקומו באמצע סעודתו.

___________________

לב) תוס' פסחים קא, ב סד"ה אלא (ושם: "יין או מים"). ב"י שם. מ"א סק"ו. וכ"ה בלוח ברה"נ פ"ו הט"ז. סדר ברה"נ פ"ט הט"ז (ושם: "כגון פירות"). וראה מ"מ וציונים.

לג) תוס' שם. מ"א שם. וכ"ה בלוח ובסדר ברה"נ שם, והכוונה לברכה ראשונה. אבל בלוח התיקון לדפוס הראשון הגיה כאן: ברכה אחרונה. ובקונטרס השלחן הגיה: ברכה ראשונה.

וכנראה כיוון שלא כתוב בפירוש פירות אמר מסתבר.[או שמחמת ששואלים אותו בלי סוף מליון שאלות לא היה בדעתו המגן אברהם אותו רגע]

יושב סתר
הודעות: 642
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי יושב סתר » ב' אוקטובר 11, 2021 2:00 pm

ר' ניסן גולדברג.jpg
ר' ניסן גולדברג.jpg (482.87 KiB) נצפה 4994 פעמים

אסף128
הודעות: 74
הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 11:34 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי אסף128 » ב' נובמבר 22, 2021 10:53 am

איש הגבעה כתב:ומה עושים עם תשובות של מרן, כמו בנושא של חשמל לשבת
שמי שלא נזהר בזה הוא פסול לכתוב ס"ת -ולדעתי זה גוזמא רק רוצה להכניס עניין זה.
לבנימין אמר.docx

עכשיו ראיתי בספר "שמחת מרדכי" (עמודים תנ"ט - תס"ב) ששאל את הגר"ח הרבה שאלות בעניין.
אני מביא פה כמה מעניינות במיוחד (לא לפי הסדר)
שאלה. מה הדין בנוגע למקח טעות, מי שלא ידע מהפסק של הרב שליט״א, והסתמך על
הפוסקים המקילים ועכשיו ראיתי שהרב אומר שאין להתחשב בדעתם, וא״כ הספר פסול ,
האם אפשר לומר מקח טעות, ולבקש להחזיר את השכר שהסופר קיבל.
תשובה. נכון.

שאלה. עדים שלא השתמשו בחשמל כשר האם הם פסולים כדין מחללי שבת, וא״כ יכול
להיות מכשולות גדולים יצא מכשול שהגירושין הם לא גירושין. וא׳׳כ יצאו ממזרים.
תשובה. פסולים.

שאלה. מה הגדר שכתב הרב שאין מתחשבים בדעת המקילים, האם זה בכל פלוגתא על
החזו״א, אין מתחשבים בדעת החולקים או דווקא בדבר זה של חשמל לשבת.
תשובה. על חשמל.

שאלה. הרב משיב בכל מכתב שזה לא להלכה, האם כאן בעניין זה לגבי סופר שאין לו
גנרטור זה להלכה.
תשובה. יפנה להגראי״ל שטיינמן שליט׳׳א [ זצ״ל].

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15564
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' נובמבר 22, 2021 11:23 am

בן האלקשי כתב:
איש_ספר כתב:בכל הזהירות הראויה. האם דנו כאן בעבר בסיפור (אותו אני מכיר מכלי ראשון) על הישראל שהפך ללוי בהוראת הגרח"ק?
כשסיפרתי את זה לחד מהתלמידים, במקום להוגיע את מוחו בישוב הדבר, הוסיף עוד סיפור או שנים מהמוסד שבו הוא מכהן שישראלים ממוצא רוסי הפכו לכהנים.

אינני יודע אם אנו מדברים על אותו מעשה אך אם כוונתך למשפ' גולדשטיין הרי שאני מכיר את הסיפור היטב - היה זה לאחר שמצאו תיעוד ישן שהסבא מופיע כלוי (כמדומני כתובה) וא"כ אין כאן קו' כלל ולא הלכו לגר"ח אלא לרווחא דמילתא.

לא מדובר במשפחת גולדשטיין אלא במשפחת ד, והם לא מצאו שום תיעוד ושום כלום. ומפני הכבוד אקצר.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2081
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ב' נובמבר 22, 2021 11:25 am

אסף128 כתב:
איש הגבעה כתב:
שאלה. עדים שלא השתמשו בחשמל כשר האם הם פסולים כדין מחללי שבת, וא״כ יכול
להיות מכשולות גדולים יצא מכשול שהגירושין הם לא גירושין. וא׳׳כ יצאו ממזרים.
תשובה. פסולים.


למה הוא לא שאל גם אם אפשר להפקיע קידושין שנעשו בעדים כאלו?

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ב' נובמבר 22, 2021 11:55 am

לא זכיתי להבין את העניין של פסול עדות בגנרטור. הרי גם אם כלפי שמיא גליא שאין על מי לסמוך, מ"מ הצבור הוא בגדר "לא משמע להו לאינשי" מאחר שהם מסתמכים על גדולי הפוסקים והמנהיגים שהתירו את העניין.

(נערך על פי ההערה דלמטה)
נערך לאחרונה על ידי דורשי יחודך ב ב' נובמבר 22, 2021 1:28 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' נובמבר 22, 2021 11:57 am

.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ב' נובמבר 22, 2021 12:42 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אסף128
הודעות: 74
הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 11:34 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי אסף128 » ב' נובמבר 22, 2021 12:14 pm

דורשי יחודך כתב: הרי גם אם כלפי שמיא גליא שאין על מי לסמוך, מ"מ הצבור הוא בגדר "לא משמע להו לאינשי" מאחר שהם חושבים שניתן לסמוך על גדולי הפוסקים והמנהיגים שהתירו את העניין.


רק רוצה לציין שיש שם שאלה דומה לשלך:
שאלה. מי שסמך על השיטות המקילות אמאי לא נחשיבו עכ׳׳פ כשוגג .
תשובה. לא.
נערך לאחרונה על ידי אסף128 ב ב' נובמבר 22, 2021 5:38 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אסף128
הודעות: 74
הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 11:34 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי אסף128 » ב' נובמבר 22, 2021 12:15 pm

ומצאתי גם שאלה שבה רואים שמרן לא הבין את דברי השואל, והשואל לא טרח לשאול שוב:
שאלה. בכל המקומות בא"י חשמל הרחובות הוא מחשמל רגיל שאינו כשר, האם מותר
ללכת במקומות שלולי החשמל של הרחוב לא היה שייך ללכת שם.
תשובה. מן הראוי.

מן הסתם זה בגלל שברור מה הכוונה. הגר"ח הבין שהוא שואל אם ראוי לא ללכת שם, וענה שזה ראוי.

(וגם בשאלה שהבאתי קודם, אולי הגר"ח חשב ששואל האם נחשיבו עכ"פ כשוגג)

עקביה
הודעות: 5445
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי עקביה » ב' נובמבר 22, 2021 12:37 pm

דורשי יחודך כתב:האם אני היחיד שחושב שכל הענין של פסול עדות בגנרטור תמוה ביותר. הרי גם אם כלפי שמיא גליא שאין על מי לסמוך, מ"מ הצבור הוא בגדר "לא משמע להו לאינשי" מאחר שהם חושבים "בטפשותם" שניתן לסמוך על גדולי הפוסקים והמנהיגים שהתירו את העניין.

אינך היחיד. ואלמלא אגרות הראשונות, קרי לא ילבש בשעון יד..

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי באמונתו » ב' נובמבר 22, 2021 1:12 pm

לדעתי, רבים מהתגובות כאן, כולל הכותרת, דהיינו "היחס לתשובות מרן הגרח"ק", לא לכבוד מרן הם (בלשון המעטה).

לשם דוגמא בעלמא, אם ייפתח אשכול: "היחס לתשובות מרן הנודע ביהודה", וכן: "היחס לתשובות מרן החתם סופר" וכדומה, הלא בעצם דיונו ונושאו - הרי כבר אמרת את הכול! כ"ש כשמסתכלים בתוכן ההודעות והמשתמע בעליל מהם.

עקביה
הודעות: 5445
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי עקביה » ב' נובמבר 22, 2021 1:22 pm

עליך להסתכל גם בתוכן התשובות ע"מ להבין את הצורך באשכול עם כותרת כזו.

לדוגמה, היעלה על הדעת לקבל ברצינות את הפסק שמי שאינו מקפיד על גנרטור בשבת פסול לעדות? אתה מצליח לדמיין איזה בלגן זה היה עושה בעם ישראל כולו?

אסף128
הודעות: 74
הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 11:34 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי אסף128 » ב' נובמבר 22, 2021 1:25 pm

עקביה כתב:עליך להסתכל גם בתוכן התשובות ע"מ להבין את הצורך באשכול עם כותרת כזו.

לדוגמה, היעלה על הדעת לקבל ברצינות את הפסק שמי שאינו מקפיד על גנרטור בשבת פסול לעדות? אתה מצליח לדמיין איזה בלגן זה היה עושה בעם ישראל כולו?


זה לא פסק.
כמו שהבאתי לעיל, הוא אמר לו בפירוש שזה לא להלכה, ושישאל את הגראי"ל שטיינמן.
(לא יודע מה העניין בתשובות האלה אם זה לא למעשה)

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ב' נובמבר 22, 2021 1:28 pm

באמונתו כתב:לדעתי, רבים מהתגובות כאן, כולל הכותרת, דהיינו "היחס לתשובות מרן הגרח"ק", לא לכבוד מרן הם (בלשון המעטה).

לשם דוגמא בעלמא, אם ייפתח אשכול: "היחס לתשובות מרן הנודע ביהודה", וכן: "היחס לתשובות מרן החתם סופר" וכדומה, הלא בעצם דיונו ונושאו - הרי כבר אמרת את הכול! כ"ש כשמסתכלים בתוכן ההודעות והמשתמע בעליל מהם.

אני מקבל את הביקורת. ערכתי כעת את דבריי למעלה. ייש"כ.

עקביה
הודעות: 5445
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי עקביה » ב' נובמבר 22, 2021 1:51 pm

אסף128 כתב:
עקביה כתב:עליך להסתכל גם בתוכן התשובות ע"מ להבין את הצורך באשכול עם כותרת כזו.

לדוגמה, היעלה על הדעת לקבל ברצינות את הפסק שמי שאינו מקפיד על גנרטור בשבת פסול לעדות? אתה מצליח לדמיין איזה בלגן זה היה עושה בעם ישראל כולו?

זה לא פסק.
כמו שהבאתי לעיל, הוא אמר לו בפירוש שזה לא להלכה, ושישאל את הגראי"ל שטיינמן.
(לא יודע מה העניין בתשובות האלה אם זה לא למעשה)

האם לכל מי ששואל אותו על פסלות עדים שאינם מקפידים על גנרטור הוא מורה לשאול את הרב שטיינמן, או שמא כך אמר רק לאותו אחד שהתחכם לשאול אותו כך?
ומה הוא עונה על שאלה זו מאז שהרב שטיינמן נפטר?

אסף128
הודעות: 74
הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 11:34 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי אסף128 » ב' נובמבר 22, 2021 2:46 pm

אתה יוצא מנקודת הנחה שהיו אנשים שטרחו לשאול אותו על זה מלבד מחברי הספרים הנזכרים. מניין לך שזה כך?
נראה לי שרוב האנשים לא טורחים לשאול, ופשוט סומכים על עדים שאינם מקפידים על גנרטור. לגבי המיעוט שלא סומך בגלל דבריו - הרוב של אותו מיעוט מן הסתם לא שואל אותו (ואין לי מושג איך הם מתנהלים), והמיעוט של המיעוט, ששואל, אני מנחש שהוא מפנה אותם לרב אחר. בכל מקרה, בין אם הרב האחר הוא הגראי"ל שטיינמן ובין אם זה מישהו אחר, יש לי תחושה שהם לא מורים לשואלים אותם שלא לסמוך על עדים כאלה.
ובקיצור - לדעתי הבעיה היא רק עם אנשים שסומכים בצורה עיוורת על מה שמישהו אחר שאל, ואפילו לא מנסים לברר אם זה מה שהם אמורים לעשות.

אסף128
הודעות: 74
הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 11:34 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי אסף128 » ב' נובמבר 22, 2021 5:07 pm

עכשיו מצאתי משהו ממש מוזר, ודווקא פה די ברור שזה נאמר למעשה (מצד שני, לפי סיום התשובה, אולי זאת היתה בדיחה)
ספר שמחת מרדכי עמוד רמ"ב:
שאלה. הרב שליט״א אמר לידיד שלי לגדל זקן, אבל הוא שואל שאשתו אומרת לו שאם
יגדל זקן היא לא מסכימה ועד כדי כך שאומרת שתתגרש ממנו א״כ מה יעשה?
תשובה. שהיא לא תגדל וגם לא תשתה מהבדלה.

אסף128
הודעות: 74
הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 11:34 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי אסף128 » ב' נובמבר 22, 2021 5:11 pm

מתחיל יותר ויותר לחשוב שברוב המקרים הגרח"ק לא מדבר באופן מעשי, אלא באופן תיאורטי בלבד (כלומר - אומר מה לדעתו היה כדאי, אבל ברור לו שהשומעים לא הולכים לשנות את מעשיהם לפי זה). אחרת ממש קשה לי להבין את האמירות האלה.

עקביה
הודעות: 5445
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי עקביה » ב' נובמבר 22, 2021 5:20 pm

אסף128 כתב:עכשיו מצאתי משהו ממש מוזר, ודווקא פה די ברור שזה נאמר למעשה (מצד שני, לפי סיום התשובה, אולי זאת היתה בדיחה)
ספר שמחת מרדכי עמוד רמ"ב:
שאלה. הרב שליט״א אמר לידיד שלי לגדל זקן, אבל הוא שואל שאשתו אומרת לו שאם
יגדל זקן היא לא מסכימה ועד כדי כך שאומרת שתתגרש ממנו א״כ מה יעשה?
תשובה. שהיא לא תגדל וגם לא תשתה מהבדלה.

מה שענה כאן רח"ק הוא: תפסיקו לבלבל לי את המוח עם שטויות.
הוא רק ניסח את זה קצת אחרת.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' נובמבר 22, 2021 6:23 pm

מצטער, לא הבנתי. הגרח"ק הורה לאדם לגדל זקן, ומתברר שהדבר יוצר אצלו בעיות חמורות שלום בית, ויש חשש שביתם יתפרק חלילה בגלל ההוראה הזאת שקיבל. אז עכשיו כששבים אליו ושואלים מה לעשות, אלו שטויות?! למי אמורים לפנות, לא למי שנתן את ההוראה, שאמור להיות אחראי גם על תוצאותיה?
אני מפרש את הכוונה אחרת לגמרי. למעשה הוא אומר לשואל: אני אינני הכתובת לשאלות הללו. ומי שבכל זאת שואל - אז אלו התשובות שלי.
וזאת האמת הפשוטה שאמורה להיות ברורה לכל מי שקורא את התשובות מהסוג הנזכר, שהגרח"ק איננו הכתובת לשאלות הללו. הא ותו לא.

עקביה
הודעות: 5445
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי עקביה » ב' נובמבר 22, 2021 6:31 pm

סגי נהור כתב:אני מפרש את הכוונה אחרת לגמרי. למעשה הוא אומר לשואל: אני אינני הכתובת לשאלות הללו. ומי שבכל זאת שואל - אז אלו התשובות שלי.
וזאת האמת הפשוטה שאמורה להיות ברורה לכל מי שקורא את התשובות מהסוג הנזכר, שהגרח"ק איננו הכתובת לשאלות הללו. הא ותו לא.

ואל מי אמור אותו יהודי להפנות את שאלתו?

או במילים אחרות, האם מה שאתה אומר שונה כ"כ ממה שאמרתי אני?
אני מניח שרח"ק לא סבור שגידול זקן עדיף על שלום בית, ואם קיום הבית עומד על כף המאזניים מוטב לגלח את הזקן, והוא מתפלא על כך שבאים לשאול אותו שאלה טיפשית ומובנת מאליה שכזו. לכן הוא עונה בסגנון כזה.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' נובמבר 22, 2021 6:51 pm

עקביה כתב:אני מניח שרח"ק לא סבור שגידול זקן עדיף על שלום בית, ואם קיום הבית עומד על כף המאזניים מוטב לגלח את הזקן, והוא מתפלא על כך שבאים לשאול אותו שאלה טיפשית ומובנת מאליה שכזו.

אני מבין שאתה מוצא בכל שאר תשובותיו את החשיבה 'המובנת מאליה' הזו, ולכן אתה מניח שזו כוונתו גם כאן?
למעשה בתגובה הזאת שלך ברחת מנקודת העניין, שפעמים רבות התשובות עומדות בניגוד לדרך החשיבה הזאת ולמה שנדמה לנו כשיקול דעת סביר. כמדומה שעל זה בדיוק נפתח האשכול.
לכן אני חושב שהוא אומר: אני לא שוקל את השיקולים האלה, ולא לי לשקול את השיקולים האלה.
ומי שבא לשאול ומקבל תשובות מפתיעות, שיבין להבא מה לשאול ומה לא לשאול, ואם הוא לא מבין - שיתגרש...

אסף128
הודעות: 74
הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 11:34 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי אסף128 » ג' נובמבר 23, 2021 12:58 am

אני לא יודע אם זה מוכר לכולם. בכל אופן, מהנסיון הדל שלי (באמת נסיון דל), קיימת אפשרות כלשהי שאדם יתלבט - "אמנם הרב ראה ברוח קדשו שבדיוק עכשיו הגיע הזמן שאני צריך להתחיל לגדל זקן, וגם יש פה מצוות עשה דאורייתא של 'ועשית ככל אשר יורוך', אבל אולי התכוון רק לרמוז לי שאציע את זה לאשתי? אולי לא בדק ברוח קדשו מה ההשפעות על השלום בית? אבקש מחברי לשאול את הרב על זה". לאחר כמה זמן, שהוא מחכה לתשובה האם הוא חייב לגדל זקן, חברו משיב לו בשם הרב "אשתך לא חייבת לגדל זקן, אם היא לא רוצה". וחושב לעצמו היהודי שלנו - "אז מה זה אומר? שאשתי לא חייבת אבל אני כן חייב? כלומר, איש האלוקים הקדוש רואה שלמרות ההשפעות על שלום בית אני חייב לגדל זקן. טוב, אולי זה נסיון משמים, ואם אראה כאן מסירות נפש ה' יעזור לבת שלי שכבר מחכה הרבה זמן לילדים, שהיא תפקד. בשביל זה שווה למסור את הנפש".

אני כל כך מדומיין?

צורב מתחיל
הודעות: 801
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי צורב מתחיל » ג' נובמבר 23, 2021 2:23 am

משום מה לא נבדקה האפשרות שהגר"ח השיב את שאלתו ל"אדם מסוים", והתשובה [עם כל משמעויותיה] אינה נוגעת לכל אדם שאינו האדם המסוים.
(רמז: כמה פעמים שלח השואל להגר"ח את שאלתו, באיזה נוסח, איזה שאלות הוא שלח יחד עם שאלה זו. את הרמזים קיבלתי ממכר של השולח)

לכשיבקע
הודעות: 561
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:52 am

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי לכשיבקע » ד' נובמבר 24, 2021 3:08 pm

מה שאני מבין, כי מרן סבר שהשואל אינו רוצה לגדל, ותולה הדבר באשתו (להתגרש על גידול זקן?..) ולכן ענה כי 'היא' היינו 'הוא', ולכן הזהירו שגם לא ישתה מיין ההבדלה כדי לבטח עצמו שזקנו לא יגדל.

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' נובמבר 25, 2021 2:22 pm

אסף128 כתב:עכשיו מצאתי משהו ממש מוזר, ודווקא פה די ברור שזה נאמר למעשה (מצד שני, לפי סיום התשובה, אולי זאת היתה בדיחה)
ספר שמחת מרדכי עמוד רמ"ב:
שאלה. הרב שליט״א אמר לידיד שלי לגדל זקן, אבל הוא שואל שאשתו אומרת לו שאם
יגדל זקן היא לא מסכימה ועד כדי כך שאומרת שתתגרש ממנו א״כ מה יעשה?
תשובה. שהיא לא תגדל וגם לא תשתה מהבדלה.

חוש הומור. חוש הומור בריא ועליז. כרגיל וכמורגל אצל מרן הגרח''ק שליט''א. הבעיה היא שישנם הרבה בריות שלא תופסות את זה.

אני כן חושב שיש בהומור הזה גם מסר של תשובה, והיא שמרן הגרח''ק סבור שאשה לא אמורה להתערב לבעל בעניין זה, ושאם היא לא רוצה זקן אז שבעצמה לא תגדל זקן, אבל תניח לבעלה.. זה מסר עבורה. ואולי הוא גם סבור שלא צריך לחשוש והאיום הוא איום סרק.
כמובן שהשואל גם צריך להפעיל את הראש ולראות אם התשובה תואמת למציאות האישית שלו. אבל זה דבר שצריך לעשות תמיד, לא משנה את מי שואלים. כל זמן שאין לנו נביאים. [ואין לנו].

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' נובמבר 25, 2021 2:47 pm

אני חושב שהבעיה שלנו היא כזאת:

מה נעשה עם אדם גדול, גדול הדור, שאנשים רוצים שהוא יהיה באבא או אדמו''ר והוא פשוט לא מספיק משתף פעולה..
כלומר-
אם שואלים אותו שאלה הלכתית ברורה, הוא עונה.
אם שואלים אותו שאלות הלכתיות צדדיות ונקרניות הוא עונה ב"אולי" ו''אפשר" ו''מסתבר".
אם שואלים אותו שאלות רציניות הנוגעות לחיים הוא עונה גם כן ברצינות, אך כששואלים אותו קלאץ קאשע'ס הוא משיב בהומור כדבר איש אל רעהו.

הבעיה היא איתו או איתנו?
(איזה מזל שמרן הגרח''ק הוא ליטאי. אם הוא היה אדמו''ר חסידי של חסידות גדולה, היה אסור בכלל לשאול את השאלה הזאת. ע''ע אשכול יהודים שומתו''מ ועובדי ע''ז וכמו''כ אשכולות נוספים ב''מאי חסידות''. טוב, למען האמת, כאן יש גם כמה גדולים ליטאים "מאותרגים" שאסור לשאול עליהם שאלות).

הפצת המעיינות
הודעות: 1238
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ה' נובמבר 25, 2021 3:32 pm

פרנקל תאומים כתב:(איזה מזל שמרן הגרח''ק הוא ליטאי.

כי אם לא כן היו יוצאים נגדו בחרב ובחנית...
"תשאר בארה"ק כי משיח עומד להגיע לפני טו אב"

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' נובמבר 25, 2021 3:39 pm

אתה מכיר איזה שהוא אדמו''ר של קהילה חסידית גדולה (אינני מדבר על חסידויות קיקיוניות) שהיו מעיזים לצאת נגדו על משהו בחרב ובחנית? בימינו אנו?
ושאר החסידויות היו משתפות פעולה עם היציאה נגדו?
ספר לי על כך.
(וכמובן גם אינני מתכווין למלחמות פנימיות בין חסידויות).


אגב, אינני רואה כל בעיה במשפט שציטטת (משיח עומד להגיע לפני ט''ו באב). אם הייתי שומע כן מהגרח''ק שליט''א היית מקבל זאת בפשטות כמו שהייתי מקבל זאת אם הייתי שומע כן ממך, הבעת אמונה איתנה בביאתו של משיח צדקנו בקרוב ממש. כאמור, הבעיה היא באנשים שרוצים להתייחס אל דבריו כאילו הוא באבא. והוא שליט''א מה לעשות, לא משתף עם זה מספיק פעולה.. ומדבר כהרגלו כדבר איש אל רעהו.
נערך לאחרונה על ידי פרנקל תאומים ב ה' נובמבר 25, 2021 4:03 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' נובמבר 25, 2021 4:01 pm

הרב פ"ת, אני חייב להביע את התפעלותי מגאונותך וכשרונותיך הברוכים, להצליח לדחוף ענייני חסידים ומתנגדים לכל נושא שהוא.
מתנצל מראש.

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: היחס לתשובות מרן הגרח"ק

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' נובמבר 25, 2021 4:05 pm

איש גלילי כתב:הרב פ"ת, אני חייב להביע את התפעלותי מגאונותך וכשרונותיך הברוכים, להצליח לדחוף ענייני חסידים ומתנגדים לכל נושא שהוא.
מתנצל מראש.

סתם זרקת כי לא מצאת חן בעיניך מה שכתבתי. התקפה אישית היא תמיד פיתרון מוצלח. בסדר. עלה והצלח.


לגופו של עניין, מה שהפריע לי זו החופשיות בה דנים כאן בביקורת על גדול הדור שליט''א גם אנשים כאלה (ידידיי החשובים והיקרים) שבאשכולות אחרים אינם מוכנים לקבל ביקורת על גדולים חסידיים.
נערך לאחרונה על ידי פרנקל תאומים ב ה' נובמבר 25, 2021 4:08 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 86 אורחים