מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
קרית מלך
הודעות: 1023
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי קרית מלך » א' מאי 09, 2021 11:23 pm

מכון חכמי ליטא כתב:
קרית מלך כתב:הנהירה למירון איננה טבעית

כלומר???


אלא על טבעית.
כעת ברור?

משוש דורים
הודעות: 933
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי משוש דורים » א' מאי 09, 2021 11:27 pm

טבעית לגמרי
יש תעמולה בלתי פוסקת סביב המקום
וגם 'מצב' גדול שעושים שם
וזה גורם לנהירה גדולה.

כמובן שאין בזה לגרע מקדושת ומעלת המקום

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי חד ברנש » א' מאי 09, 2021 11:33 pm

קו ירוק כתב:אין קשר לדעתי... אף שאת הכניסה לנבי סמואיל הגבילו בשל האסון במירון, וזו אולי בשורה.
יש ממש אינתיפאדה, למי שעוד לא הפנים.

לא להגזים.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' מאי 09, 2021 11:37 pm

משוש דורים כתב:טבעית לגמרי
יש תעמולה בלתי פוסקת סביב המקום
וגם 'מצב' גדול שעושים שם
וזה גורם לנהירה גדולה.

כמובן שאין בזה לגרע מקדושת ומעלת המקום

רק על עצמי אדע לספר...

אינני נוסע למירון, אם לא בהזדמן, והייתי שם בל"ג בעומר רק פעמיים בחיי. האחת בילדותי, והשניה לפני כ12 שנים כשקבוצת חבריי שכרו דירה שבת קודם ונסעו לשם אח"כ כשאני בתוכם.

ואז זכיתי להיות במוצ"ש בהדלקה של הרבי מבויאן. אני יכול רק לומר שהיתה זו חוייה רוחנית שלא ניתן לתאר במילים!

אני חושב ששום פרופוגנדה לא השפיעה עלי (ואם כבר אז להיפך), אבל התחושות דיברו בעד עצמן.

והאמת, שבכל הדלקה, גם השכונתית, יש את מעין התחושה הזו. תחושה של "אור מופלא רום מעלה", תחושה של הודייה לה' ששלח לנו בדורות האחרונים את המאורות הגדולים, שגילו לנו את סוד הנשמה, סוד הנשמה היתירה, וסוד מקור חוצבה של הנשמה, ממקור הבינה בדרך אמת ואמונה. וסודם של עולם נפש ושנה.

תחושה של שייכות לכנסת ישראל, אנשים נשים וטף, תלמידי חכמים ופשוטים, שכולם, אף על גב דאיהו לא חזי מזליה חזי, ויודעים להודות על האור הנפלא, אבוקת השלהבת, שאילולי היא לא נותרה רוח באיש.

ותחושה של בוז ורחמים ל"חוקרים חרוצים" עוקבי שלבי התפתחות אמונות ומנהגים, שהם היפך ובחינת "זה לעומת זה" למה שאותו יום מייצג.

ובזה נראה ליישב את תמיהת החתם סופר מהא דקמייתא בטיל אחרנייתא מוסיפים. שיום ל"ג בעומר אינו יום נוסף, אלא הוא מסמל את הפנימיות שבכל התורה ובכל הימים ובכל הנשמות. ולכן אין הוא נכלל במניין.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ב' מאי 10, 2021 12:02 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

צ'אלמר
הודעות: 23
הצטרף: ו' ינואר 10, 2020 1:16 pm

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי צ'אלמר » ב' מאי 10, 2021 12:02 am

מה שלא ברור לי שדווקא הציבור שלנו או חלקו שכל הזמן מדברים שההתנחלויות זה שפיכות דמים וכו' וזה רציחה וכו' ואסור להתגרות בהם כי זה מסוכן
דווקא הם בעניינים כאלה של צפיפות וקורונה וכו' וכו' שהצד השווה שבהם שיש לזה איזשהו קשר למדינה רח''ל בזה כמה שאתה יותר קיצוני בהשקפה וביר''ש ככה אתה יותר מזלזל ובתור אידאולוגיה עד כדי כך שאתה אומר למישהו ונשמרתם הוא מסתכל עליך כאל חילוני או יותר גרוע כאל מזרוחניק רח''ל
ולמשל כנ''ל בענייני סיגריות אתה רואה בחורים שמוריקים לריאותיהם המפוחמות סיגריה אחרי סיגריה ותוך כדי דיבור מסבירים לך כמה שההתנחלויות זה מסוכן והגרים שמה הם רוצחים למרות שמספר המתים מסיגריות גדול פי איזה שלושת אלפים מהנרצחים בפיגועים
לא ברור לי מאיפה מגיע העיוות הזה אולי מכך שבטוחים שכל מה שקשור למדינה זה שמד כפשוטו והמטרה היא עקירת הדת כמטורף ההוא שלא הסכים להתייצב בביהמ''ש לצורך שחרורו עם מסכה
אבל יכול שזה מגיע מהועדה הידועה שהוציאה מהתורה כמה מצוות ואמנה כמה מהם

מצוות ישוב א''י (תדבר עם בחורים רובם בטוחים שזה מצווה של נערי גבעות סהרוריים)
מצוות לימוד תנ''ך שרוב הבחורים בטוחים שזה ספר של חיידר במקרה הטוב רח''ל
מצוות תכלת (ואינני נכנס לשאלת זיהויו) שתדבר עם אנשים מטורפים שידו לך שאפילו עם זה מאה אחוז התכלת לא לובשים כי אין על זה 'מסוירס'
מצוות אמונה (לימוד אמונה) דיברתי עם בחור שהיה בטוח שהגמרא אומרת שאותו האיש נברא ברוח הקודש עפ''ל הבורות של בחורים היום זה מזעזע
יש מחברי הוועדה שגם המליצו להוציא את איסור גזל אבל בסוף הוחלט על פשרה לפיה בישיבות מותר ושמתחתנים אסור
ואולי יש להוסיף על כך גם שמירת הגוף והנפש וכנ''ל
הועדה הנ''ל גם הוסיפה כמה מצוות ביהרג ועל יעבור אבל זה נושא לדיון אחר

איש גבעות
הודעות: 638
הצטרף: ה' מאי 07, 2020 1:20 am

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי איש גבעות » ב' מאי 10, 2021 12:11 am

השאלה הגדולה היא האם מישהו יכול להציג מתווה שיפתור את הבעיות השורשיות שהועלו כאן, או שמדובר רק בהוצאת קיטור?

מענה איש
הודעות: 1022
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי מענה איש » ב' מאי 10, 2021 12:30 am

איש גבעות כתב:השאלה הגדולה היא האם מישהו יכול להציג מתווה שיפתור את הבעיות השורשיות שהועלו כאן, או שמדובר רק בהוצאת קיטור?

המתווה היחיד שאני מכיר לפתרון כל הבעיות
'תחיית המתים'

פרנקל תאומים
הודעות: 4426
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' מאי 10, 2021 1:04 am

מקדש מלך כתב:באמת שאיני מבין את כל הצרמוניה.
הן שודדי הקרקעות, בוני הטריבונות, וכו' וכו', אף אחד אינו אשם. שהרי סוף סוף ישנו מגרש, הראוי לקליטת 3000 בני אדם.
ובאו שני רבבות והתמעכו בתוכו, ומעדויות ששמעתי משנים עברו תמיד תמיד הצפיפות היתה בגדר סכנת נפשות.
האם אלו שהקטינו המגרש אשמים או המתמעכים בו. (והלוא אם היו מכשירים זאת לשני רבבה, היו מתמעכים בו מאת אלף...).
ושמא תאמר - ובצדק - הרי אף אחד מהמתמעכים לא פילל ולא מילל עד כמה גדולה הסכנה, וסמך, כדרכו של יחיד שאינו מומחה, על הרשויות.
והרי הרשויות עצמן ידיהם כבולות.
והלוא אם היו מנסים לעצור את ההמונים היו נלחמים בהם מלחמת תנופה וזעם.
ושמא תאמר היה להם להילחם במס"נ - לא מחכמה שאלת זאת.
ושמא תאמר, במקרה של מלחמה היה להם לח"כינו היקרים להתייצב בנאומים חוצבי להבות למען כבוד המשטרה ורעיה, ולא למלא פיהם בגידופים על "שונאי הדת"?
גם זאת לא מחכמה שאלת, שכן שלוחי (נבחרי) ציבור הם, ולא מחנכיו. ואם היו מחליטים להפוך למחנכיו, שוב לא היו נבחריו, שכן שתי משרות אלו צרות הן זו לזו, לא ילכו יחדיו וגם לא נועדו.
ושמא תאמר, היה לבטאונים לזעוק חמס בעד שמירת התקנים וכבוד הרשויות. גם זאת לא מחכמה שאלת, שכן נתונים נתונים המה לנבחרי הציבור, וזאת מלבד יראתם מהמנויים שברצותם חוגגים וברצותם ממוגגים, וכסף מנלן?
הא אין לך לזעוק אלא על הציבור. והרי כבר זעקנו וניחר גרוננו, בפורום הקורונה ז"ל. ולך דבר אל העצים ואל האבנים.
ואמנם לימוד זכות יש בכך, שכל דבר תרבות ותקן ובטיחות קשור הוא בקשר בל ינותק לנחש הקדמוני - המדינה הציונית ושלוחותיה.
ובא נחש על חוה והטיל בה זוהמא, ונתערב טוב ברע. ואנחנו לא נדע מה נעשה.

דברים כדרבנות. על זה היה דווה ליבנו.

לעולם יהיה אדם
הודעות: 815
הצטרף: ד' פברואר 22, 2017 11:30 pm

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי לעולם יהיה אדם » ב' מאי 10, 2021 1:35 am

גביר כתב:אולם לצערי הרב, נראה שהשתכחו מכל אותם אנשים יקרים דברים אחרים של הרמב"ם בספרו מורה נבוכים (חלק ג,יב),
אין צורך ללכת למורה נבוכים, רק להפוך דף.
הרמב"ם כותב את כל זה בפרוט רב בפרק ב' של הלכות תעניות.

קרית מלך
הודעות: 1023
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי קרית מלך » ב' מאי 10, 2021 2:20 am

משוש דורים כתב:טבעית לגמרי
יש תעמולה בלתי פוסקת סביב המקום
וגם 'מצב' גדול שעושים שם
וזה גורם לנהירה גדולה.

כמובן שאין בזה לגרע מקדושת ומעלת המקום


הרב משוש דורים שליט"א כנראה נשכח ממכם דברי הרה"ק הבני יששכר זי"ע ונתאמת מאנשי אמת וכו'. ואכמ"ל.

זאב ערבות
הודעות: 8536
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' מאי 10, 2021 3:39 am

איש גבעות כתב:השאלה הגדולה היא האם מישהו יכול להציג מתווה שיפתור את הבעיות השורשיות שהועלו כאן, או שמדובר רק בהוצאת קיטור?

קודם צריך להבין מה הבעיה. בכל מדינה מתוקנת יש גוף שאחראי לסדר, במדינה זה הממשלה שמפעילה את המשטרה לשם כך. אך כאשר כל אדמו"ר וכל ר"י הוא ממשלה לעצמו, והוא המחליט והוא הקובע, יתעוררו ניגודי אינטרסים, לא רק בינם לבין עצמם, אלא אף בינם לבין הממשלה, שכן הרבה מהם אינם רואים בממשלה גוף לגיטימי שצריך להקשיב להוראותיו. לא צריך להכנס כעת לנקודה אם זה לגיטימי או לא, זו המציאות.
כעת מה דרוש בשביל לתקן את המצב. ראשית יש לחנך כמו כל דבר אחר שמחנכים לא להיות בהולים, שזה בדרך כלל המקור לדחיפות וכו'. זה צריך להעשות ע"י הסברה מגיל צעיר וצריך להראות דוגמא. אין שום סיבה שהציבור שלנו לא ירצה להיות ממושמע ולשמור על הסדר הטוב. לאחר מכן צריך נכונות והבנה לציית לגורמי החוק, שכן אם שוללים מהם את הליגטימציה להשליט סדר, שתהיה הסיבה אשר תהיה, בין מוצדקת ובין שלא, מדוע שיצפו מהציבור שישמור על הסדר?
וזה קשור לא רק לשיטור פיסי של שוטרים במקום, אלא ציות לכל החוקים שמטרתם שלום הציבור, כגון ציות לחוקי הבניה וצפיפות המקום וכו'. לא יתכן שיתנו לקבוצת עסקנים, אפילו שנניח מעשיהם לשם שמים שיקחו את החוק לידיהם. מה עושים כשיש ארוע כלשהו, חתונה או מירון או כל דבר אחר, צריך לעשות הגבלות לפי תכולת המקום ולנהוג ביד נוקשה נגד אלו שמנסים להתפלח וכדומה. לא יתכן שיהיו כאלו שיתפרעו ביודעם שמיד יפעילו לחץ על הגורמים האחראיים לשחררם כפי שקורה כעת, זה רק מחמיר את המצב, שכן אם ידעו שאי שמירת הסדר תגרום לכליאתם לזמן ממושך או לקנס כספי גבוה - יפסיקו. אכיפת החוק תגרום לאנשים להבין שזה לא משחק ילדים שמשחקים בתופסת ומחבואים. נשמע פשוט אך כמובן במציאות כנראה לא ניתן לצפות שמשהו ישתנה, בכל אופן לא בטווח הרחוק. חבל רק שצריך קרבנות בשביל להבין זאת.

גביר
הודעות: 2743
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי גביר » ב' מאי 10, 2021 8:33 am

לעולם יהיה אדם כתב:
גביר כתב:אולם לצערי הרב, נראה שהשתכחו מכל אותם אנשים יקרים דברים אחרים של הרמב"ם בספרו מורה נבוכים (חלק ג,יב),
אין צורך ללכת למורה נבוכים, רק להפוך דף.
הרמב"ם כותב את כל זה בפרוט רב בפרק ב' של הלכות תעניות.

ישנה שם הפניה לתענית כ: וטוש"ע תקעו לגבי מפולת, כנראה כוונת מר שכדאי לציין שכן הוא ברמב"ם פ"ב מתעניות הי"ב - על המפולת כיצד. הרי שרבתה בעיר מפולת כתלים בריאים שאינן עומדים בצד הנהר הרי זו צרה ומתענין ומתריעין עליה. וכן על הרעש ועל הרוחות שהן מפילין את הבנין והורגין מתענין ומתריעין עליהן.

לעולם יהיה אדם
הודעות: 815
הצטרף: ד' פברואר 22, 2017 11:30 pm

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי לעולם יהיה אדם » ב' מאי 10, 2021 8:52 am

גביר כתב:
לעולם יהיה אדם כתב:
גביר כתב:אולם לצערי הרב, נראה שהשתכחו מכל אותם אנשים יקרים דברים אחרים של הרמב"ם בספרו מורה נבוכים (חלק ג,יב),
אין צורך ללכת למורה נבוכים, רק להפוך דף.
הרמב"ם כותב את כל זה בפרוט רב בפרק ב' של הלכות תעניות.

ישנה שם הפניה לתענית כ: וטוש"ע תקעו לגבי מפולת, כנראה כוונת מר שכדאי לציין שכן הוא ברמב"ם פ"ב מתעניות הי"ב - על המפולת כיצד. הרי שרבתה בעיר מפולת כתלים בריאים שאינן עומדים בצד הנהר הרי זו צרה ומתענין ומתריעין עליה. וכן על הרעש ועל הרוחות שהן מפילין את הבנין והורגין מתענין ומתריעין עליהן.

גם בהלכות ז ח.

שמתי לב שמצויין לגמרא בתענית, רק צרם לי שמביא את הרמב"ם במורה בעוד זהו רמב"ם באותו מקום.

שמש
הודעות: 1578
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי שמש » ב' מאי 10, 2021 9:19 am

איש גבעות כתב:השאלה הגדולה היא האם מישהו יכול להציג מתווה שיפתור את הבעיות השורשיות שהועלו כאן, או שמדובר רק בהוצאת קיטור?

פשוט, לחנך לשמירת החוק והסדר בכל תחום ועניין. הן בחוקי התו''ב, התנועה, המיסוי ועוד. קשה מאוד לצפות מאנשים שהתרגלו לחשוב שאפשר לבנות כמו בפזורה הבדואית (רק בבניה רוויה..), לעגל פינות בחוקי התנועה, להעלים הכנסות ו'לתקן' מסמכים כדי לקבל הנחה בארנונה או במעון או פטור ממע''מ, להבין שפתאום בתחום מסויים כזה או אחר צריך למלא בדווקנות את כל ההוראות והתקנות (שאכן לעתים אינן מובנות לחלוטין לאדם מן השורה) ככתבן וכלשונן. את הדיון ההלכתי בתוקפם של חוקי המדינה ושאלת דד''מ בא''י וכו' יש להותיר בביהמ''ד בבחינת 'הלכתא למשיחא' או 'דרוש וקבל שכר' שכן התנהלות כך מבחינה מעשית ללא קבלת מוראה של מלכות עלולה מלבד הפגיעה ה'רגילה' באיכות החיים וכד' להביא במקרי הקיצון אף לפיקו''נ ח''ו.

לעולם יהיה אדם
הודעות: 815
הצטרף: ד' פברואר 22, 2017 11:30 pm

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי לעולם יהיה אדם » ב' מאי 10, 2021 9:48 am

חינוך לא מספיק, צריכה להיות דרישה חברתית ציבורית לקיום החוק והסדר.
דרישה שתהיה ברורה ופומבית.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי דרומי » ב' מאי 10, 2021 10:33 am

הבל הבלים הכל הבל.

זאת ההרגשה שלי לנוכח רובו של אשכול זה, ועמכם הסליחה.

אם מישהו באמת רוצה שמשהו ישתנה צריך לנקוט בשיטת 'תפסת מועט תפסת', ואמליץ בזה על שתי הצעות מעשיות פשוטות יחסית:

1) בלי קשר למצב המיוחד של השנה, יש תופעה נפוצה של רבים שגרים אפילו בגליל ממש ובכל זאת הם באים למירון כמה ימים לפני ל"ג בעומר או אחרי, אם מחמת שבל"ג בעומר עצמו עסוקים הם בענינים חשובים אחרים ואם מחמת הצפיפות כו'. יש לזה יסוד בהררי קודש שההילולא תופסת גם לפניה וגם לאחריה (כמדומני שבכתבי המנחת אלעזר מדבר בזה באריכות יחסית), וראוי לעורר מקובלים וכיו"ב שיצאו בקריאה לציבור שאפשר לפעול ישועות וכו' גם לפני ואחרי ולאו דוקא באותו יום ממש.

2) אמר מי שאמר ב'הומור שחור', שכידוע הקורונה והסגרים וכו' גרמו להעלאה במשקל הגוף אצל כמה וכמה, ואולי משום כך היתה צפיפות גדולה יותר השנה משנים שעברו... אולי ידאגו בחודש שלפני ל"ג בעומר לתזונה יותר בריאה וכו' וכך תהיה יותר רווחה...

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי תוכן » ב' מאי 10, 2021 10:44 am

איש גבעות כתב:השאלה הגדולה היא האם מישהו יכול להציג מתווה שיפתור את הבעיות השורשיות שהועלו כאן, או שמדובר רק בהוצאת קיטור?


לחזור בתשובה. גם לחרדים מותר לחזור בתשובה, לא רק לחילונים.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15519
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' מאי 10, 2021 11:02 am

אבני גזית כתב:
איש_ספר כתב:
יש לשער שהאיסור שהטיל הדבר"י מסאטמר על חסידיו לבקר במקומות הקדושים המסורתיים, העלה את מירון לדרגות שלא היו ידועות מקודם. בעבר כל יהודי שהיה עולה לארץ, משאת נפשו וחיי רוחו היה לפקוד את מערת המכפלה, קבר רחל, כותל המערבי. אלו היו המקומות הנחשקים ביותר, שכל טורח וכל סכנה לא הרפו את ידי העולים. מה יש כהיום הזה לחסיד סאטמר (או לכל אחד מבני הישוב הישן הכרוך אחר הדבר"י) הבא לארץ לחפש כאן? שום דבר מלבד מירון. יש לשער שדיין גרמא לחריפות הנוסחאות. לא בדקתי, לא השוותי, אני כותב רק תחושות לב, וכך יש להתייחס לדברים.



מי כמותכם מתמצא בקורותיו של מרן הבא"ח.

כשעלה לארץ ישראל, לפני כיבוש הציונים ושותפיהם, עוד לפני שהמנח"א הוכר ומהר"י ט"ב נולד, כמה זמן השקיע הרי"ח בארץ הגליל ובקבר הרשב"י, וכמה בכותל המערבי?

בבא סאלי, כנ"ל. כמה ביקר בכותל וכמה במירון? לדברי נהגו יבלח"ט, רוב ביקוריו היו במירון.

אני לא זוכר כרגע 'כמה זמן השקיע' הבא"ח במירון וכמה במערת המכפלה. הנסיעה למערת המכפלה היתה אחד מייעדי הנסיעה לארץ, הביקור שם עורר הד גדול ועוד זמן רב אחריו התעסק הגרי"ח בנסיונות לגאול חלקים מהמקום.

העובדות שכתבתי לא נתמכות ממנהגו של חכם ספרדי זה או אחר. הן ידועות לכל מי שקרא מעט ממסעות העולים (למשל, מסעות אר"י של יערי הכולל כמה עשרות). בתקופות קדומות ומאוחרות. מערת המכפלה, קבר רחל וכותל המערבי היו בראש ובראשונה. והבבא סאלי ומנהגיו, כב"מ.

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2275
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ב' מאי 10, 2021 11:03 am

איש_ספר כתב:
ארזי ביתר כתב:ואגב, המדינה מרוויחה עשרות מליוני שקלים מידי שנה מההילולא. בשנים כתיקונן, מגיעים ארצה (עשרות) אלפי יהודים אמידים ועשירים מארה"ב ומשאר מדינות הים, אשר רק המיסים המגיעים מרכישותיהם הגדולות כתרבות ארה"ב, מעשירים את קופת המדינה פי כמה וכמה מהסכומים שהמדינה 'משקיעה' במירון מידי שנה בשנה.

איש ספר כתב:פעם היה כותב כאן הרב ברזילי. בין שאר המעלות שהתאפיינה כתיבתו היתה השליטה במספרים...כאשר מי מהכותבים היה זורק הצהרות מעין אלו, הוא היה יודע לתת את המידע הנכון, כמה באמת המדינה משקיע מידי שנה, כמה היא משקיעה אחת לכמה שנים (למשל בסלילת דרך מהדרין או הכשרת מתחם זה או אחר) וכמה היא מרוויחה מהמיסים של העולים. בהעדרו, אתה יכול לזרוק הצהרות ככל העולה על רוחך, אין איש שיוכל לשלול או לקיים...


קבלתי.
כמו תמיד, יש לתת למספרים לדבר. המציאות ככל הנראה שונה קצת מהמבוקש.

לפי מה שהתפרסם התמיכה הממשלתית השנתית במירון היא עשרות מיליוני ש"ח בשנה (בעיקר ישירות, דרך המרכז הארצי למקומות הקדושים, אבל גם בכסף המועבר ישירות להקדשות דרך "ועדת החמשה", שלא ברור אם ניתן לדעת מה עושים בו).

הנה למשל פרסום מגלובס אתמול: 34 מיליון בשנת 2019, פי ארבעה מכל המקומות הקדושים האחרים ביחד (כולל רחבת הכותל, למשל). כמובן, זה לא לוקח בחשבון את התמיכה הכללית בתשתיות היישוב מירון וסביבותיו שאינני יודע להעריך. רק לשם ההשוואה, באתר מצדה יש יותר ממיליון מבקרים בשנה, כמעט כולם תיירים. ההשקעה הממשלתית באתר נמוכה משמעותית מההשקעה במירון (בתקופת השיפוץ המסיבי של האתר, 1990-2000 הושקעו שם בערך 20 מיליון ש"ח בשנה, ומאז הסתיים השיפוץ הרבה הרבה פחות). מצד שני האתר מכניס, באופן ישיר, עשרות מיליוני שקלים מדמי כניסה.

כלל ההכנסה מתיירות היא עשרים ומשהו מיליארד ש"ח לשנה, שמתחלקים על כארבעה-חמשה מיליון תיירים, כלומר באופן גס כל תייר מוציא בארץ חמשת אלפים ש"ח בממוצע. כמה מזה מגיע למדינה? במקרה הטוב, כשכל ההוצאות מדווחות כחוק, משהו כמו אלף עד אלפיים ש"ח לתייר (תלוי במדרגות המס של נותני השירותים).

כמה תיירים מגיעים מחו"ל במיוחד לאירועי מירון? אולי כמה אלפים בשנה. האם השקעה ממשלתית גבוהה יותר באתר "תחזיר את עצמה" בהגדלת מספר התיירים? מסופקני. גם ביחס למצב הקיים אין התיירות הנכנסת הסיבה שהמדינה משתתפת באחזקת האתר במירון, אלא התפיסה שזהו שירות לאזרחים הרבים הפוקדים את האתר.

להוצאות הישירות הנ"ל יש להוסיף את הוצאות השיטור הנדרשות, ואת ההוצאות המושתות על המועצה המקומית והיישוב, שאינני יודע להעריך אותן. ראש המועצה טוען שמדובר ב-7 מיליון ש"ח בשנה מתקציב המועצה.
תרשים.png



אין בכוונתי להתכתש על נתונים המוצגים כנתונים ברורים.

בכל אופן, כאחד שעולה למירון לפחות 6-7 פעמים מידי שנה בשנה, בעתות רצון ובימי שגרה, יכולני להעיד נאמנה שלא רואים במירון השקעה של עשרות מיליוני שקלים כמתואר בנתונים שהעלה כבודו.

אילו היו משקיעים במירון 12 מליון שקלים באופן 'חד פעמי' לפיתוח האתר, היו אמורים לראות בשטח את העבודות הללו. במה הם הושקעו? דרך מהדרין נשארה רעועה ובלתי ראויה להליכה כמעט. בתוך המערה לא עשו שום דבר משמעותי, כמו גם ברחבות ובשטחים הסובבים את המערה.

מאימתי התחלנו לקבל כתורה מסיני או כהלכה למשה מסיני, את הנתונים המוגשים בדו"חות שנתיים? בסודי סודות ניתן לציין בתוככי בי מדרשא, את מה שכל בחור צעיר יודע... כל קשר בין הנתונים המוגשים בדו"חות שנתיים לבין המציאות, הינו מקרי בלבד אם הוא קיים בכלל.

25 מיליוני השקלים המושקעים בממוצע באתרא קדישא מירון, משולשלים כפי הנראה לאי-אלו כיסים עמוקים, ו'מולבנים' בצורה כזו או אחרת.

לשם השוואה: תושבי אזור גוש עציון וביתר עילית רואים מזה כשנתיים עבודות מאסיביות לשיפוץ 'כביש המנהרות'.
להלן נתונים רשמיים:
אורך הפרויקט מצומת הרוזמרין שבקצה כביש בגין דרום עד לישוב אלעזר , כ-12 ק"מ. כולל 2 מנהרות נוספות למנהרות הקיימות באורך של 350 מטר ו-900 מטר וכן גשר חדש מעל נחל גילה בגובה של 60 מטר.
אומדן ביצוע הפרויקט – כמיליארד ₪
משך ביצוע העבודות -4 שנים

ועכשיו, למירון. כביש טבעתי ברוחב 6 נתיבים שיקיף את מירון, יהיה אורכו כ-5 ק"מ. אין צורך בגשרים מאסיביים לרכבים ולא במנהרות ארוכות כ"כ. עלות פרויקט כזה אמורה לעבור את ה-200 מיליון שקלים?

אצטדיון טדי בירושלים, שבו 34,000 מקומות ישיבה, הוקם בעלות של כ-130 מיליון שקלים. האם א"א לתקצב באופן חד פעמי הקמת אצטדיון כזה לצורך ההדלקות במירון?

הסיפור האמיתי שהמדינה כביכול 'מופתעת' בכל שנה מחדש מהיקף העליה להילולא דרשב"י, ולכן לא מוכנה להיכנס בכל כוחה לשיפוץ המתחם בצורה נורמלית, ולהקמת תשתיות ראויות לאירוע הגדול ביותר במדינה. במקום זה, 'זורקים' כמה עשרות מיליוני שקלים, שמתחלקים בין קבוצת מושחתים, והמתחם עצמו נשאר מוזנח ועזוב.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15519
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' מאי 10, 2021 11:13 am

עם מספרים לא מתכתשים. זה הכלל הראשון.

מה שכתבת על דוחו"ת 'שכל נער יודע שאין ביניהם לבין המציאות כלל', נראה לי שקצת התבלבלת בין דוחו"ת שהנישומים מגישים (אזרחים ועמותות), לבין דוחו"ת שהרשות מגישה. יחי ההבדל ויהיו מתיו מספר.

השאלה לאיפה הולך הכסף היא שאלת השאלות, שאלת ה(מאה) המליון דולר.

התמיהה, למה 'בתוך המערה לא עשו שום דבר משמעותי', דוקא קצת פחות מרשימה. פרטים אצל 'ועדת החמישה'.

'הסיפור האמיתי' הוא כמובן רק הסיפור שאתה מספר לעצמך, סיפור שאינו תלוי בנתונים או במספרים, ובלבד שההפי אנד יהיה: לנו הצדקה, ולרשויות ורק להם, בושת הפנים.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15519
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' מאי 10, 2021 11:29 am

אגב, גם ההדלקה של האדמו"ר מבויאן היא דבר שאין לו שום מקום.

הר מירון וקברו של רשב"י, הוא מקום ציבורי, המדינה כאמור שופכת שם כספים רבים, שולחת לשם כוחות שיטור וארגון. איזו משמעות יש לחזקה המשתלשלת ממכירה של כולל וואלין או כולל אחר שמכר לפלוני.

שוקי פריימן מאפרת למשל, הוא או אחיו, איני זוכר, מחזיקים את המפתח של קבר רחל, ירושה מאביהם שקיבל זאת מפלוני עד הטורקי אשר אז בארץ. מה דעתכם שהם יגבו כסף מהעולים? (לרגע עתקה נשמתי מהמחשבה מה היה קורה עם המפתח היה נופל בחלקת כולל מאמע רחל).


קבר רשב"י אינו מתחם פרטי. כמו שאת ההקדשות יש להפקיע ולזרות לכל רוח, כך יש לבטל את כל החזקות, באשר הם. הטורקי כבר לא כאן, שלטון הבקשיש נגמר, קבר הרשב"י אינו אקס טריטוריה, אין כאן לא הקדש ולא חזקה. יש כאן רשות המופקדת על המרחב הציבורי, וקבר רשב"י בכלל זה.

ואתם יודעים מה, גם את הכסא של מי שמכנה עצמו כרב המקום, המוצב שם במזרח, הייתי משליך עוד היום אל העמק. לעניין זה, אין שום הבדל בין כותל המערבי לבין קבר רשב"י. הייתם מקבלים בהבנה, כסא קבוע לר' שמואל רבינוביץ ברחבת הכותל? כן, גם לדברים סמליים יש משמעות גדולה, גדולה מאד!

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' מאי 10, 2021 11:46 am

אגב בצר לי אציין, לא כסא הביא אותו שמואל רבינוביץ לכותל, אלא מבנים מפלצתיים ממערב ומצפון, והכל בשם פיתוח הקודש.. ברור, לעם ישראל זה פשוט חסר, אך חיינו בלי זה עד היום... מה שלא הצליח ספדי המנותק, עשה זה..
כבר לא משנה איזו גברת זו, 'הקדשות' או 'מקודשים'.. אלא שאין עמק היכן להשליך את כל האבנים הללו!
אני נזכר לרגע בר' אברהם רביץ בככר הישיבה ברחוב דסלר, זה של ספְּתא שלו?
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ב' מאי 10, 2021 11:49 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

משוש דורים
הודעות: 933
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי משוש דורים » ב' מאי 10, 2021 11:48 am

קרית מלך כתב:
משוש דורים כתב:טבעית לגמרי
יש תעמולה בלתי פוסקת סביב המקום
וגם 'מצב' גדול שעושים שם
וזה גורם לנהירה גדולה.

כמובן שאין בזה לגרע מקדושת ומעלת המקום


הרב משוש דורים שליט"א כנראה נשכח ממכם דברי הרה"ק הבני יששכר זי"ע ונתאמת מאנשי אמת וכו'. ואכמ"ל.


אינני מכחיש את ההרגשות וההתעוררות הגדולה שיש למתפללים על הציון תמיד, שהוא דבר שאף אני הרגשתיו.
אני מדבר על העליה בל"ג בעומר שהתעצמה בשנים האחרונות, שחלק גדול ממנה שרשה בתעשיה הגדולה שנעשית שם.

002
הודעות: 412
הצטרף: א' דצמבר 06, 2015 8:17 pm
מיקום: ארץ הקודש סמוך לעיר הקודש

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי 002 » ב' מאי 10, 2021 12:46 pm

הפתרון צריך להיות לא רק למירון - אלא לכל מקום בו יש צפיפות גדולה כגון חתונות אדמור"ים - כנסי חיזוק בהשתתפות גדולי ישראל, ועצרות בחירות וכדומה.
ומה יותר מתאים לדיון הנ"ל מאשר דבריו של מרן הרב משה שטרנבוך לכ"ק האדמו"ר מויז'ניץ על אסון מירון
קבצים מצורפים
2021-05-04.png
2021-05-04.png (30.26 KiB) נצפה 5525 פעמים

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי שש ושמח » ב' מאי 10, 2021 1:05 pm

איש_ספר כתב:קבר רשב"י אינו מתחם פרטי. כמו שאת ההקדשות יש להפקיע ולזרות לכל רוח, כך יש לבטל את כל החזקות, באשר הם. הטורקי כבר לא כאן, שלטון הבקשיש נגמר, קבר הרשב"י אינו אקס טריטוריה, אין כאן לא הקדש ולא חזקה. יש כאן רשות המופקדת על המרחב הציבורי, וקבר רשב"י בכלל זה.

זה טיעון הלכתי? אם יהודי קנה את שטח הציון וסביבותיו מהערבים ומינה עליו גבאים מסויימים אפשר להפקיע זאת מהגבאים?
זה כהסוברים ששייך היום דינא דמלכותא דינא?

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' מאי 10, 2021 1:07 pm

נוטר הכרמים כתב:ב. ההשפעה של מובילי דעת הקהל בציבור החרדי, קרי, מנהיגים תורניים ואדמורי"ם ועסקנים היא מדהימה ואין לה אח ורע.
אם נקח את הקורונה כדוגמא, הרי בתקופה הראשונה שהופיע הנגיף, רוב האנשים התנהלו לפי טבעם ואופיים ומצבם האישי,
(גיל, סיכון, תעוזה, טיפוס פחדן, ממוסד וכיו"ב), וראה זה פלא, תוך תקופה קצרה הכל נהפך למגזרי וקבוצתי, לכאן ולכאן.
וזה מלמד אותנו עד כמה המושכות של כל הציבור מצויות בידי גורמים מסוימים ומוגדרים מאוד.

טעות אופטית נפוצה. ודווקא הקורונה הוכיחה לנו את האמת.
למעט בודדים, הציבור הוא זה שמחליט מי יוביל אותו.

אילו הדבר היה תלוי בשיקול דעת המנהיגים, אזי לא היו
כל המנהיגים הליטאיים הרגילים מצדדים בעד הקורונה.
(כמעט) כל המנהיגים של הפלג "מתחכמים" עם הקורונה.
ו(כמעט) כל המנהיגים החסידיים "מתעלמים" מהקורונה.
והמנהיגים הספרדיים מקדשים את החוק ככתבו.

ולא היה דין הקורונה שוה לדין שפת הדיבור, שכל המנהיגים דוברי האידיש חושבים שהקורונה היא המצאה (אולי כי אין מילה כזו באידיש, רק 'קאראנע', שבאמת נשמע שם מוזר של ציזבט כלשהוא), וכל המנהיגים דוברי העברית נזהרים ממנה (למעט מנהיגי "הפלג").

אלא מאי אית לך למימר, הרוח הציבורית קובעת מיהו המנהיג ומיהו העסקן, והמובילים הם תולדה של הציבור לטוב ולרע. לא להיפך. וכל אדם עם מעט שכל וטיפת כנות יכול להבין מה הם זרמי העומק העוצמתיים שגרמו לכל מגזר להתנהג כפי שהתנהג.

ואכן, לוקח קצת זמן להדיוטות לזהות את הלך הרוח הציבורי. אבל משעה שהם מזהים את נטיית רוח השבט, הם מיישרים קו. שהרי "קודם כל חרדים אנו"...

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי ישראליק » ב' מאי 10, 2021 1:15 pm

מעניין אותי מה הי' קורה אם אחר חורבן בית המקדש היו מתאספים לחשוב תחבולות איך יכולים לשמור להבא שלא יוכל לקרות כזה שריפה שיכלה כל בנין בית המקדש, ושלא יוכלו לשבור את החומות וכו', וכו'.

הרחמנות כ"כ גדול עלינו, שבמקום שנתבוננן לשוב על החטאים, עוונות ופשעים שלנו, ולתקן ה'בין אדם לחברו' שלנו, מדברים על תוכניות וכו'

אוי ואבוי

יהודי רגיל
הודעות: 162
הצטרף: ד' מאי 06, 2020 11:54 am

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי יהודי רגיל » ב' מאי 10, 2021 1:38 pm

חד ברנש כתב:
יהודי רגיל כתב:ולענין חובת המשטרה
האם מישהו מיכם היה במירון בערב ההילולא בשעות הבוקר והצהרים?
אז לידיעתכם, המשטרה הקימה מחסומים [נפלאים!] בתוך עזרת הנשים כדי שהעסק יעבוד בסרט נע, ומה הם קיבלו? אבנים וביצים וקריאות נאצים, וכל קוי הקודש נזעקו על חילול הקודש
זו פשוט בושה וחרפה עוד לבא בטענות אל השוטרים שלא עשו מספיק, וכי נותנים להם בכלל לפעול?

רעייתי היתה שם, וה'נחש' (כך הם קראו לזה) היה פשוט מקום להתעללות מחרידה מצד השוטרים והשוטרות כלפי ציבור הנשים. מכות, דחיפות וצעקות.
המשטרה הרוויחה ביושר את חוסר האמון (בלשון המעטה) של הציבור כלפיה.
לוקחים גברים ונשים, שאומנו להיות אכזריים (צריך לשמוע על האימונים שהמג"בנקים עוברים וגם שאר שוטרים), והופכים אותם לממונים על ציבור שהם בזים לו, ועל מקום קדוש שאין להם כל רגישות כלפיו. והתוצאה בהתאם.
רעייתי אמרה לאחת השוטרות שדחפה ו"זירזה" את ציבור הנשים: אני מרחמת על העבודה שלך. הארורה השיבה: אני נהנית מכך.
וזו שוטרת יהודיה, מעדות המזרח. מה נאמר על הדרוזים?

גם אחרי האסון הכבד, כשהציבור ירד אבל וחפוי ראש מההר אל הכבישים, היו שוטרים שזירזו ו"כיוונו" את הציבור תוך מכות ודחיפות.

תכל'ס לא הבנתי מה אתה עונה?
ביקשו כאן שהשוטרים יהיו אחראיים על כך שלא יהיו אסונות במירון
ואתה אומר שהם עושים זאת באכזריות
אז תחליטו - או שאתם מבקשים מהשוטרים להסתלק ולא לעשות כלום
או שאתם מבקשים שישליטו סדר,
אי אפשר לתפוס החבל בשני ראשיו
ואם באת לחנך את המשטרה איך להתנהג זו כבר פרשה אחרת

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4658
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' מאי 10, 2021 1:38 pm

ישראליק כתב:מעניין אותי מה הי' קורה אם אחר חורבן בית המקדש היו מתאספים לחשוב תחבולות איך יכולים לשמור להבא שלא יוכל לקרות כזה שריפה שיכלה כל בנין בית המקדש, ושלא יוכלו לשבור את החומות וכו', וכו'.

הרחמנות כ"כ גדול עלינו, שבמקום שנתבוננן לשוב על החטאים, עוונות ופשעים שלנו, ולתקן ה'בין אדם לחברו' שלנו, מדברים על תוכניות וכו'

אוי ואבוי

כב' יעיין בגמ' שבת דומני שחכמי ישראל היו מתאספים שלא היה סכנות, אז אנא....

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' מאי 10, 2021 1:50 pm

יהודי רגיל,
אתה כתבת שה'נחש' היה פשוט נפלא, בניצוחם של השוטרים והשוטרות, ערלי לב וערלי בשר. ואני לא באתי אלא להעמיד דבר על דיוקו.
מה לעשות? איני יודע.
אולי להכשיר שוטרים עם מעט יותר עדינות.
היו שם כמה שוטרים ד"לים שהתנהגו יותר באנושיות. שמא אפוא יש לבחור שוטרים בעלי רקע דתי מתאים?
עם קצת רצון טוב אפשר לשפר את המצב. אלא מה, למשטרה (ולכל רשויות החוק במדינה) איכפת מהחרדים פחות ממה שאיכפת להם מהערבים. אנחנו אזרחים סוג דלי"ת או חי"ת.
(אבל זה טוב, אילולא כן ההתקרבות אליהם היתה מתחזקת, והוא ע"פ הפתגם הנודע: אם היהודי לא עושה קידוש, הגוי יעשה הבדלה. אבל זו כבר סוגיא נפרדת)

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי ישראליק » ב' מאי 10, 2021 2:03 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:
ישראליק כתב:מעניין אותי מה הי' קורה אם אחר חורבן בית המקדש היו מתאספים לחשוב תחבולות איך יכולים לשמור להבא שלא יוכל לקרות כזה שריפה שיכלה כל בנין בית המקדש, ושלא יוכלו לשבור את החומות וכו', וכו'.

הרחמנות כ"כ גדול עלינו, שבמקום שנתבוננן לשוב על החטאים, עוונות ופשעים שלנו, ולתקן ה'בין אדם לחברו' שלנו, מדברים על תוכניות וכו'

אוי ואבוי

כב' יעיין בגמ' שבת דומני שחכמי ישראל היו מתאספים שלא היה סכנות, אז אנא....


היא הנותנת, שפעם אחת בלבד התאספו חכמי ישראל לדון על סכנה, יש לך ראי' שאין זה לימוד שיכולים ליקח מכל אסון שקורה

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4658
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' מאי 10, 2021 2:05 pm

ישראליק כתב:היא הנותנת, שפעם אחת בלבד התאספו חכמי ישראל לדון על סכנה, יש לך ראי' שאין זה לימוד שיכולים ליקח מכל אסון שקורה

לפי זכרוני לא רק פעם אחת.

תא חזי
הודעות: 918
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי תא חזי » ב' מאי 10, 2021 2:12 pm

ישראליק כתב:היא הנותנת, שפעם אחת בלבד התאספו חכמי ישראל לדון על סכנה, יש לך ראי' שאין זה לימוד שיכולים ליקח מכל אסון שקורה

ואפילו היה פעם אחת, אולי הספיק להם בכך שישראל ב"ה לומדים תורה בשכל ישר, ומכירים מצוות מעקה, ושכלול בו הצורך והחובה להישמר מכל אופן סכנה באופן של עשה ולא תעשה דאורייתא. (יעויין רמב"ם הלכות רוצח ושמירת נפש פ"א ה"ד, ומסתמא הרמב"ם כתב הלכה זו בלי קשר לאיזה מקרה ספציפי....) ורק במקרה של סנה"מ היה צריך לגזור גזירה של ממש, אע"פ שהוא דבר דדשו בו רבים (וכמשל, ידוע מח' הגר"מ פיינשטיין והגר"ע יוסף מחד גיסא, והציץ אליעזר מאידך גיסא, בעניין סיגריות).

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4658
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' מאי 10, 2021 2:15 pm

תלמוד בבלי מסכת שבת דף קנ ע"א
ואמר רבי יעקב בר אידי אמר רבי יוחנן מפקחין פיקוח נפש ופיקוח רבים בשבת והולכין לבתי כנסיות לפקח על עסקי רבים בשבת ואמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יוחנן הולכין לטרטיאות ולקרקסאות ולבסילקאות לפקח על עסקי רבים בשבת.
ועיין בראשונים שם.

תא חזי
הודעות: 918
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי תא חזי » ב' מאי 10, 2021 2:37 pm

ישראליק כתב:מעניין אותי מה הי' קורה אם אחר חורבן בית המקדש היו מתאספים לחשוב תחבולות איך יכולים לשמור להבא שלא יוכל לקרות כזה שריפה שיכלה כל בנין בית המקדש, ושלא יוכלו לשבור את החומות וכו', וכו'.

הרחמנות כ"כ גדול עלינו, שבמקום שנתבוננן לשוב על החטאים, עוונות ופשעים שלנו, ולתקן ה'בין אדם לחברו' שלנו, מדברים על תוכניות וכו'

אוי ואבוי

זה לא סותר. ואין בכלל שום דמיון לחורבן בית המקדש (לפני שנתחיל עם דרשות על "קשה סילוקן של צדיקים כשריפת בית אלקינו").
- בבית המקדש זה היה באופן של מלחמה ומרד. ובאמת אחר כ70 שנה שוב התעוררו למרוד באומות בימי בר כוכבא (והיו חכמים שנצטרפו עמו, ובוודאי היתה להם דעת תורה (לשעתה, הגם שאחר נתברר וכו') יותר מכולנו ביחד) על מנת להציל את ירושלים ומקום המקדש מצפרניהם, ומה זה אם לא תיקון עוולה? אלא ששם זה לא צלח בידם אחרי שניסו ונתברר לגמרי שזו גזרת שמים ורצון ה' שלא יעלו בחומה ולא ימרדו וככל הג' שבועות וכו', וכאן כבר מנסים להתנער מהתיקון ברובד הגשמי כבר מלכתחילה? אתמהה.
- בבית המקדש מדובר היה באויב חסר מעצורים, ששלט על כל העולם העתיק באותו זמן, ואין מי יאמר לו מה תעשה. והיה נחוש לשרוף ולהכרית בית חיינו גם אם בית המקדש היה עשוי כולו ממטפים ומצינורות כיבוי אש, וגם אם החומות היו כבר אז עשויים מאבני אקדח ומטיטניום מחושל...... כאן (אא"כ דבקים בטענות על שהיה מי שדחף וחסם במזיד וכו', ובמחילת כבודם נקעה נפשי מקונספירציות) מדובר באסון נורא, שהתריעו עליו (אנשים גשמיים כמוני וכמוך, בלי קשר לצדיקים, אלא 'סתם' מהנדסים, חוקרים, אנשי הצלה וכיבוי אש, משטרה, עסקנים, עיתונאים וכו') כבר כמה וכמה שנים קודם לכן (והגדיל לעשות אחד שהתריע על אותו מקום ממש, לפני שנתיים בל"ג לעומר). והיה מה לעשות, וכן, הכתובת היתה על הקיר. אי"ז סותר שבפועל כשזה קרה יש לעשות חשבון נפש בכל מיני עניינים, ולנצל את הרגע להתעוררות. אבל לגבי מי שאחראי - אסור להתנער בגלל ההתעוררות הזו.
- בבית המקדש ציינו חז"ל מפורשות ניסים שהיו בו בכמה וכמה אופנים ומקומות, וציינו גם ששנה אחת לא אירע נס, ונמחץ זקן אחד. עכשיו נשאלת השאלה, האם אנחנו אמורים ללמוד במפגיע ובכל אופן מאגדות חז"ל לגבי בית המקדש (שאין כל חולק על עוצם קדושתו והשראת שכינה שהיתה בו) - לעניין ציון הרשב"י הקדוש זיע"א? (נא ונא שלא יתחילו לציין לי מאמרי זוהר המשווים את רשב"י לביהמ"ק וכדו', כמוני כמוך מאמין בדברי חז"ל והזוה"ק, ומאידך יודע שאיני מבין בהם מאומה וכל שכן שאיני יכול להקיש ולעשות קל וחומר)

ושוב אני חוזר, זה לא סותר, וזה לא 'בִּמקום', ולא באתי לקרר היורה כלל, ובוודאי צריכים להתעורר ולעשות חשבון נפש מה היה לנו. כל אחד לפי מה שצריך להתחזק בו כפי מה שהורו רבותינו (והיה צריך להתחזק בו גם בשעה 9 בערב בליל ל"ג בעומר, וגם בל"ב ול"א וא' לעומר, בזמן חדווה, בלי קשר למה שקרה אחר כך... וזאת החכמה האמיתית).

(הערת אגב: כו"כ פעם ראיתי כאן בפורום שכבודו דולה ומשקה מתורת כ"ק מוהרא"ש מברסלב זיע"א, וממה שזכיתי ללמוד בספריו ואגרותיו, שמתי לב שהוא ודווקא הוא פעמים רבות יחד עם מה שמעורר לתשובה וליראה, יחד עם זה מזכיר לאדם שיש להיזהר ולהסתדר גם בעניינים גשמיים כמו שצריך (וכידוע מה שהשיב להרבה שואלים בעניין הרופאים, ולא תמיד השיב כדעת מוהר"ן המרחיק מהם מכל וכל, ואיני חושב שזו איזה "הויכע זאך" שפעם ענה ככה ופעם ככה, אלא יש כאן קו, שדרכו בקודש היתה באופן של ישוב הדעת בלי שום הפקרות ו-ווילדקייט הנתלית באילן גדול של "בטחון" ו"תשובה", ולהזכיר דברי הק' מוהר"ן (בליקוטי עצות למוהרנ"ת, ודעתו כדעת רבו) בעניין מבריחי סחורות: "אבל לעשות איזה עולה, חס ושלום, מכל שכן איזה גזלה ורמאות או לעסק בזיופים ושקרים ולסחר בסחורות מחוץ למדינה שאסרה המלכות, ולבטח בשם יתברך, שיצילו ויעזר לו לגמר העסק ולא יתודע הדבר, זהו בטחון דסטרא אחרא בחינת מבטח בוגד בחינת ותבטחו בעושק ובנלוז. ובטחון כזה הוא כחרס הנשבר שאין בו תקנה. ואפלו מי שעוסק במשא ומתן בגדולות ממנו הרבה, ומרבה ללוות מכמה אנשים, ובוטח שהשם יתברך יעזרו לגמר המשא ומתן, גם זה הוא בחינת בטחון דסטרא אחרא. אדרבא, צריך שיהיה לו בטחון חזק שאפלו אם לא ינהג משא ומתן גדול כל כך, אף על פי כן יפרנסו השם יתברך כראוי. והמשכיל יבין דברים הרבה מתוך דברינו איך לברח מבטחון דסטרא אחרא שהוא כנגד התורה, ולהתחזק בבטחון דקדושה אף אם הוא כמו שהוא וכנזכר לעיל" (לקו"ע בטחון ד) - [נא ונא אל תהיה כחסידי ברסלב החדשים, המצמצמים דברי מוהר"ן רק לאותה נקודה שדיבר בה (דהיינו הברחת סחורות) כדי שח"ו דברי מוהר"ן לא יגעו בהם וינערו אותם ממקומם וממהלכם הטבעי. שים לב אמת על הדברים ותראה גודל אזהרת מוהרנ"ת (ואי"ז סותר לעניין מה שהדפיס בביתו תוך סיכון נפשו וכו', חדא שעניין ההדפסה היה 'שטח אפור' ואכיפת החוק היתה נתונה לפי ההלשנות, משא"כ בשאר דברים, ועוד שכאן מדובר בעסקי שמים)])

טברייני
הודעות: 845
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי טברייני » ב' מאי 10, 2021 2:52 pm

חד ברנש כתב:אולי להכשיר שוטרים עם מעט יותר עדינות.
היו שם כמה שוטרים ד"לים שהתנהגו יותר באנושיות. שמא אפוא יש לבחור שוטרים בעלי רקע דתי מתאים?


יש כיום בשירות לאומי-ביטחוני הרבה שוטרים חרדיים.
בתהלוכה של חב"ד בל"ג בעומר בצפת ראיתי שוטר חב"דניק שעשה את תפקידו נאמנה, בשילוב של רגישות ונחישות.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4658
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' מאי 10, 2021 2:53 pm

הרב ת"ח קולע אל השערה ידיעות חשובות. לצערי יש איזה מגיד ספרדי שנהיה ברסלב, ובכל עת מטיף מוסר לאנשים גנבו אותך זה מה' תוותר, רצחו זה מה' תוותר, ועוד שטויות והבלים שתיכלה היריעה מהכיל, ופעם שאלתיו למה יש שו"ע חו"מ הלא צריך לוותר לכולם? והשיב אמת השו"ע זה לאלה שלא מאמינים. עפ"ל.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי ישראליק » ב' מאי 10, 2021 3:10 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:תלמוד בבלי מסכת שבת דף קנ ע"א
ואמר רבי יעקב בר אידי אמר רבי יוחנן מפקחין פיקוח נפש ופיקוח רבים בשבת והולכין לבתי כנסיות לפקח על עסקי רבים בשבת ואמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יוחנן הולכין לטרטיאות ולקרקסאות ולבסילקאות לפקח על עסקי רבים בשבת.
ועיין בראשונים שם.


לא מיירי שם ממסר שלקחו חכמים מאסון שקרה, רק בעניין דיבור של חול, מה אסור ומה מותר

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי ישראליק » ב' מאי 10, 2021 3:17 pm

תא חזי כתב:
ישראליק כתב:מעניין אותי מה הי' קורה אם אחר חורבן בית המקדש היו מתאספים לחשוב תחבולות איך יכולים לשמור להבא שלא יוכל לקרות כזה שריפה שיכלה כל בנין בית המקדש, ושלא יוכלו לשבור את החומות וכו', וכו'.

הרחמנות כ"כ גדול עלינו, שבמקום שנתבוננן לשוב על החטאים, עוונות ופשעים שלנו, ולתקן ה'בין אדם לחברו' שלנו, מדברים על תוכניות וכו'

אוי ואבוי

זה לא סותר. ואין בכלל שום דמיון לחורבן בית המקדש (לפני שנתחיל עם דרשות על "קשה סילוקן של צדיקים כשריפת בית אלקינו").
- בבית המקדש זה היה באופן של מלחמה ומרד. ובאמת אחר כ70 שנה שוב התעוררו למרוד באומות בימי בר כוכבא (והיו חכמים שנצטרפו עמו, ובוודאי היתה להם דעת תורה (לשעתה, הגם שאחר נתברר וכו') יותר מכולנו ביחד) על מנת להציל את ירושלים ומקום המקדש מצפרניהם, ומה זה אם לא תיקון עוולה? אלא ששם זה לא צלח בידם אחרי שניסו ונתברר לגמרי שזו גזרת שמים ורצון ה' שלא יעלו בחומה ולא ימרדו וככל הג' שבועות וכו', וכאן כבר מנסים להתנער מהתיקון ברובד הגשמי כבר מלכתחילה? אתמהה.
- בבית המקדש מדובר היה באויב חסר מעצורים, ששלט על כל העולם העתיק באותו זמן, ואין מי יאמר לו מה תעשה. והיה נחוש לשרוף ולהכרית בית חיינו גם אם בית המקדש היה עשוי כולו ממטפים ומצינורות כיבוי אש, וגם אם החומות היו כבר אז עשויים מאבני אקדח ומטיטניום מחושל...... כאן (אא"כ דבקים בטענות על שהיה מי שדחף וחסם במזיד וכו', ובמחילת כבודם נקעה נפשי מקונספירציות) מדובר באסון נורא, שהתריעו עליו (אנשים גשמיים כמוני וכמוך, בלי קשר לצדיקים, אלא 'סתם' מהנדסים, חוקרים, אנשי הצלה וכיבוי אש, משטרה, עסקנים, עיתונאים וכו') כבר כמה וכמה שנים קודם לכן (והגדיל לעשות אחד שהתריע על אותו מקום ממש, לפני שנתיים בל"ג לעומר). והיה מה לעשות, וכן, הכתובת היתה על הקיר. אי"ז סותר שבפועל כשזה קרה יש לעשות חשבון נפש בכל מיני עניינים, ולנצל את הרגע להתעוררות. אבל לגבי מי שאחראי - אסור להתנער בגלל ההתעוררות הזו.
- בבית המקדש ציינו חז"ל מפורשות ניסים שהיו בו בכמה וכמה אופנים ומקומות, וציינו גם ששנה אחת לא אירע נס, ונמחץ זקן אחד. עכשיו נשאלת השאלה, האם אנחנו אמורים ללמוד במפגיע ובכל אופן מאגדות חז"ל לגבי בית המקדש (שאין כל חולק על עוצם קדושתו והשראת שכינה שהיתה בו) - לעניין ציון הרשב"י הקדוש זיע"א? (נא ונא שלא יתחילו לציין לי מאמרי זוהר המשווים את רשב"י לביהמ"ק וכדו', כמוני כמוך מאמין בדברי חז"ל והזוה"ק, ומאידך יודע שאיני מבין בהם מאומה וכל שכן שאיני יכול להקיש ולעשות קל וחומר)

ושוב אני חוזר, זה לא סותר, וזה לא 'בִּמקום', ולא באתי לקרר היורה כלל, ובוודאי צריכים להתעורר ולעשות חשבון נפש מה היה לנו. כל אחד לפי מה שצריך להתחזק בו כפי מה שהורו רבותינו (והיה צריך להתחזק בו גם בשעה 9 בערב בליל ל"ג בעומר, וגם בל"ב ול"א וא' לעומר, בזמן חדווה, בלי קשר למה שקרה אחר כך... וזאת החכמה האמיתית).

(הערת אגב: כו"כ פעם ראיתי כאן בפורום שכבודו דולה ומשקה מתורת כ"ק מוהרא"ש מברסלב זיע"א, וממה שזכיתי ללמוד בספריו ואגרותיו, שמתי לב שהוא ודווקא הוא פעמים רבות יחד עם מה שמעורר לתשובה וליראה, יחד עם זה מזכיר לאדם שיש להיזהר ולהסתדר גם בעניינים גשמיים כמו שצריך (וכידוע מה שהשיב להרבה שואלים בעניין הרופאים, ולא תמיד השיב כדעת מוהר"ן המרחיק מהם מכל וכל, ואיני חושב שזו איזה "הויכע זאך" שפעם ענה ככה ופעם ככה, אלא יש כאן קו, שדרכו בקודש היתה באופן של ישוב הדעת בלי שום הפקרות ו-ווילדקייט הנתלית באילן גדול של "בטחון" ו"תשובה", ולהזכיר דברי הק' מוהר"ן (בליקוטי עצות למוהרנ"ת, ודעתו כדעת רבו) בעניין מבריחי סחורות: "אבל לעשות איזה עולה, חס ושלום, מכל שכן איזה גזלה ורמאות או לעסק בזיופים ושקרים ולסחר בסחורות מחוץ למדינה שאסרה המלכות, ולבטח בשם יתברך, שיצילו ויעזר לו לגמר העסק ולא יתודע הדבר, זהו בטחון דסטרא אחרא בחינת מבטח בוגד בחינת ותבטחו בעושק ובנלוז. ובטחון כזה הוא כחרס הנשבר שאין בו תקנה. ואפלו מי שעוסק במשא ומתן בגדולות ממנו הרבה, ומרבה ללוות מכמה אנשים, ובוטח שהשם יתברך יעזרו לגמר המשא ומתן, גם זה הוא בחינת בטחון דסטרא אחרא. אדרבא, צריך שיהיה לו בטחון חזק שאפלו אם לא ינהג משא ומתן גדול כל כך, אף על פי כן יפרנסו השם יתברך כראוי. והמשכיל יבין דברים הרבה מתוך דברינו איך לברח מבטחון דסטרא אחרא שהוא כנגד התורה, ולהתחזק בבטחון דקדושה אף אם הוא כמו שהוא וכנזכר לעיל" (לקו"ע בטחון ד) - [נא ונא אל תהיה כחסידי ברסלב החדשים, המצמצמים דברי מוהר"ן רק לאותה נקודה שדיבר בה (דהיינו הברחת סחורות) כדי שח"ו דברי מוהר"ן לא יגעו בהם וינערו אותם ממקומם וממהלכם הטבעי. שים לב אמת על הדברים ותראה גודל אזהרת מוהרנ"ת (ואי"ז סותר לעניין מה שהדפיס בביתו תוך סיכון נפשו וכו', חדא שעניין ההדפסה היה 'שטח אפור' ואכיפת החוק היתה נתונה לפי ההלשנות, משא"כ בשאר דברים, ועוד שכאן מדובר בעסקי שמים)])


ח"ו איני מדבר מהפקירות, רבינו ז"ל אמר שהפקירות לא צריכים, ועוד שאנחנו רגילים למשטר באומן, שם אין ברירה... צריכים לציית...
מה שאני רוצה לומר היא שבעת צרה, ובפרט צרה נוראה כהאסון שקרה (שאגב, שנגעה במשפחתי) לא הזמן לתכנן תוכניות שונות ומשונות, זה לא מה שהקב"ה רוצה מאנשים פשוטים כמוני.
מאתנו הוא רוצה לראות שיפור במעשינו
וכמה מגוחך שאדמורי"ם ורבנים משמיעים דרשות על תוכניות איך להישמר להבא מאסונות כאלו, כאילו זה בידינו
ומסנדל המסומר, מקרה יחידה, אין שום ראי' לאסון זה

תא חזי
הודעות: 918
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: מ"ה בצע כי נהרוג את אחינו

הודעהעל ידי תא חזי » ב' מאי 10, 2021 3:34 pm

ראשית:
ישראליק כתב:מה שאני רוצה לומר היא שבעת צרה, ובפרט צרה נוראה כהאסון שקרה (שאגב, שנגעה במשפחתי) לא הזמן לתכנן תוכניות שונות ומשונות, זה לא מה שהקב"ה רוצה מאנשים פשוטים כמוני.

תנוחמו מן השמים.
שנית:
ישראליק כתב:ח"ו איני מדבר מהפקירות, רבינו ז"ל אמר שהפקירות לא צריכים, ועוד שאנחנו רגילים למשטר באומן, שם אין ברירה... צריכים לציית...

ואם רגילים למשטר באומאן (כי "אין ברירה", האם צריכה להיות ברירה להתנהג כמו בני אדם או ההפך? סתם דוגמא: אם המשטרה שם עוצרת איזה אחד שהתפרע ונתן מכות לעוברים ולשבים מאיזו סיבה שלא תהא, או מכר צמחים הטמאים והמשכרים לכל מיני אנשים, אז זו "אנטישמיות" ורע גמור?), למה שלא יהיו רגילים למשטר כאן בא"י (אלא מאי? אני אגיד לך, שאנחנו כאן ה"ציונים" הכי גדולים, ויודעים שאם לא נקשיב להמשטרה לא יקרה לנו משהו מסוכן, משא"כ אם נעלה את חמתם של הערלים באומאן פלך קיוב, או שתהיה ח"ו רציחה ופוגרום, או שחד וחלק יסגרו עלינו שערי ציו'ן ח"ו. וידועים דברי הרה"ק מסאטמאר זיע"א מ"ש להגה"צ ר' עמרם בלויא, ואכמ"ל).
ישראליק כתב:ח"ו איני מדבר מהפקירות, רבינו ז"ל אמר שהפקירות לא צריכים

ואם רבינו אמר (שיהר"ן נא, ד"ה גם הפקירות. ועיין לקו"ה הפקר ונכסי הגר ג), אני רוצה לציית אותו, וראה גם אתה אחי לציית אותו בכל דיבור ודיבור ותנצל נפשך בזה ובבא.
(ועוד בעניין הצלת ושמירת ממון, עיין חיי מוהר"ן תקמז, ושיש"ק ב אות קי, ואם בממון כך, בנפש על אחת כמה וכמה וכמה)
ישראליק כתב:לא הזמן לתכנן תוכניות שונות ומשונות, זה לא מה שהקב"ה רוצה מאנשים פשוטים כמוני.

נכון שאולי הרגע זה לא הזמן, אבל אם לא עכשיו אימתי? ל"ג בעומר הבא הוא בעוד שנה פחות שבוע, ובע"ה אתה וגם אני כנראה רוצים שכל עם ישראל יוכלו להגיע בבטחה לציון הקדוש ולשמוח שם. אז צריך לעשות מעשה ולתקן דרכים (כמו שתיקנו דרכים ובארות וכו' לעולים לרגל, ואני מאמין שאף אחד לא אמר שאם איזה מישהו שמת מצמא כי הלך 40 קילומטר בלי לשתות מים כי לא היה לו - זו גזירת שמים, ועכשיו לא הזמן לעסוק ב'תוכניות' לקראת הרגל הבא...). אלא מאי? כמה וכמה מאלה שנוגעים בדבר מעמידים פני קדושים מעונים (סליחה על השימוש בביטוי הנוצרי הדוחה הזה, אבל זה פשוט מתבקש) וזועקים רחמי שמים ותשובה, ואף אחד לא לוקח אחריות ועושה "תשובה" בעניין הגשמי, ואין לנו אלא להטיח אצבעותינו במקלדת.
ישראליק כתב:וכמה מגוחך שאדמורי"ם ורבנים משמיעים דרשות על תוכניות איך להישמר להבא מאסונות כאלו, כאילו זה בידינו
ומסנדל המסומר, מקרה יחידה, אין שום ראי' לאסון זה

ההפך, המגוחך הוא שיבואו איזה שוטרים, ורשעים, ואנשי תועבה ממש (שלפי"ד רבינו בספר המדות אסור לדון אותם לכף זכות, וד"ל), ויבואו להגיד 'פשטים' מה צריך לעשות במירון. לדעתי ההתעוררות דייקא של יראי ה' לראות מה צריך לעשות בגשמיות כדי למנוע דברים כאלה, היא מבורכת, והלוואי באם יעשו אותה במקצועיות ובענווה, תהיה סיעתא דשמיא גדולה, ואז יהיה בסיס לומר למדינה שתסלק ידיה מאתרא קדישא באמת, ולא באופן של הפקרות. וכמו שכתבתי באשכול אחר.
ולכן טוב מאוד שיש צדיקים וחסידים ואנשי מעשה המדברים על תוכניות, לצד דיבורי תשובה וזעקה, כיון שבוודאי יש מעלה בכך שהצדיקים עוסקים אף בתיקון הגשמיות בפשיטות ממש, ולא מניחים את זה בידי מרשיעי ברית. (ממוהר"ן לא זכורים לי כ"כ ראיות, אבל בודאי ידוע לך שמוהרא"ש היה מקושר הרבה גם לאדמו"רי חב"ד, ומן המפורסמות היא שדרכו בקודש של אדמו"ר הרמ"מ היתה הן לדאוג לרוחניות, והן לפרטים הקטנים ביותר בגשמיות ממש, וכן ידועה טרחתו של אדמו"ר הזקן למצוא יישוב ופרנסה להחסידים (ע"י עבודה, כמדומה עבודת האדמה), וכן היו עוד כמה וכמה צדיקים שתכננו תוכניות (נכון שאין מדובר בדיוק באותו דבר כמו במקרה אסון, אלא בתוכניות להבא, אבל עכ"פ חזינן שהיו צדיקים שהלכו בדרך הזו, שדאגו גם לפרטים הגשמיים ממש, ולא עסקו רק בתיקון השרשים בתורה ותפלה ותשובה. וא"כ אין לפסול ולגחך על מי שהולך בדרך כעין זו, ולכל הפחות שבפחות בכך שהוא מוציא הדיבור והעסק בזה, מעט, מן אלה שאינם שומרי תומ"צ לעת עתה).
ישראליק כתב:ומסנדל המסומר, מקרה יחידה, אין שום ראי' לאסון זה

כבר השיבו על דברים אלו לעיל, ובאשכולות אחרים.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 71 אורחים