מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם מותר "לקחת על עצמו" סכומים שבדרך הטבע אין לו דרך לפרוע אותם?

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
זאב בן מיכאל
הודעות: 18
הצטרף: א' פברואר 23, 2020 9:26 pm

Re: האם מותר "לקחת על עצמו" סכומים שבדרך הטבע אין לו דרך לפרוע אותם?

הודעהעל ידי זאב בן מיכאל » ה' אוגוסט 05, 2021 5:05 pm

יאיר1 כתב:
זאב בן מיכאל כתב:
יאיר1 כתב:
זאב בן מיכאל כתב:אשמח שהכותבים הנכבדים אשר התירו ללוות כשאין ללווה מקור הכנסה להחזיר ההלוואה.
שיפרטו האם הם מחייבים את הלווה לומר זאת למלווה?
או שהלווה רשאי לגנוב דעתו של המלווה?

בברכה

אתה מציג את זה מאד בינארי, וזה פשוט לא כך.
בין אדם לוקח הלוואה, ובמהלך הזמן הוא ייפרע אותה. מאיפה בדיוק אינו יודע לומר.
כל האנשים שאני מכיר, שמלויים כסף, אינם חוקרים או מצפים שהלווה ייאמר את הכסף הזה אפרע לך מהמשכורת של החודש הבא. ואינם סבורים שיש ללווה מקור פרעון ספציפי.
הוא ישלם בתשלמים על פי המוסכם, ובתקווה שהבנק לא יחזיר את החיוב, ואם יחזיר הוא יסדר את זה.
והדברים כך מתנהלים עשרות שנים.

התשובה בקצרה. אינם צריכים לומר, המלווה יודע את זה מעצמו. ממילא גם לא שייך גניבת דעת.
[אגב, הרב זאב פעם נטלת הלוואה כל שהיא? או הלוותה למישהו?]


בקיצור כשלוקח הלוואה ממלווה שאינו יודע את מצבו לאשורו.
(הרי גם בתוך 'מחתני הילדים' יש דרגות שונות.)
אתה מורה שחובתו לפרט למלווה שאין לו מושג מלבד חיזוק בבטחון מהיכן יחזיר ההלוואה.
ואם אכן הכל מונח על השולחן, שמא חשיב "הלוואת חן" שהלווה לא על דעת לקבל ההלוואה בחזרה.

ואם תשיבני שהוא לווה על מנת להחזיר מהלוואה אחרת וחוזר חלילה. הרי הנסיון מורה שהרבה פעמים כשמגיע מלווה רך שאינו יודע להיות נושה חובותיו. הרי הוא הנופל "בין הכסאות" ופרעון חובו נדחה למועד בלתי ידוע אם בכלל.
ואם כן נראה לי שאסור להלוות בכגון דא ולשמש מעין "גשר" בין המלווים עד שימצא הלווה מלווה רך כקנה ולהפילו בפח הדחיות ואי הנעימויות.
והרי זה כמסייע לדבר עברה.
[אגב, אני מלווה הרבה לידידיי כשברור לי שיש תכנית להכנסה עתידית שממנה תבוא הישועה. כגון הלוואת גישור עד למכירת הדירה או הלוואת תשלומים בהיקף סביר ולא כשמגלגל חובות עד בלי דיי.ואם מצבו דחוק תמיד אני משתדל כפי כוחי ליתן צדקה. אך אני משתדל שלא לסייע בידי עוברי עברה אם אני משער שלווה זה לפי טבעו ומצבו כשיעמוד מול מלווה רך יצליח לחמוק ממנו לזמן בלתי ידוע.]

יפה לך, שאתה מלווה. מסקרן מי הם הלווים שלך.
בתוך הקהילה החרדית זה לא מתנהל כך, וכידוע מעט מאד מאד מאד הלוואות אינן נפרעות, וגם מי שאינו מצליח עתה עד שנזקקים לפרוע מהערבים, לאחר מכן הלווה פורע.
זו המציאות כפי שאני מכירה.
אילו לא היה המצב כך, הגמחי"ם מזמן היו קורסים.
אני גם בכלל לא מכיר את המלווה 'הרך' שאתה מדבר עליו, אולי אחד מאלף.
ובאמת מי שאינו יודע לנהל גמ"ח מוטב שיפקיד את הכסף בגמחי"ם שיודעים להתנהל.
הגלגול גמחי"ם אינו לעולם ועד או כמאמר הבדיחה עד שימות או שייאמר להם שיסתדרו לבד. הוא מצטמק אט אט.
זו המציאות שאני מכיר.
ולכן אני חושב שמצווה רבה להלוות. וכך אני נוהג. וכך נוהגים מאות ואלפי גמחי"ם גדולים וקטנים. ומכך שהוכרחו לחוקק 'חוק גמחי"ם' מוכח שמתנהלים בציבור המון המון גמחי"ם, והם החדלות פרעון היתה דבר שכיח, לא היו כל כך גמחי"ם - כי הם היו נכחדים.
ואגב, גם בהלוואות בנקאיות, לא בדקתי, אני מדגיש לא בדקתי, ולמרות כך אומר בזהירות, שהרושם שלי, שהחרדים הם אחוז קטן מקרב הלווים שאינם פורעים. או אף שמגיעים להוצל"פ, על אף שזה קיים, זה מיעוט קטן באחוזים ביחס לכלל האוכליסיה, [על אף שגובה ההכנסות בציבור החרדי קטן מהמצוי בכלל החברה]

הלווים "שלי" הם חברים ובני משפחה. אברכים.

קשה להתווכח על כמות ההלוואות שאינן חוזרות ללא מדע מדוייק.
לפחות אשתף מהמעט הידוע לי.
בן משפחתי ששנים רבות יש לו גמ"ח מספר כמה סיפורים מחרידים על לווים שזייפו! חתימות ערבים.
(אחרי הכל קבעו חז"ל שיהודי ממוצע שאין לו אומנות בידו עלול לדרדר לליסטום הבריות ה"י.)
ועל לווים (בני תורה מאנ"ש) שכלל אינם מרגישים "פסיכולוגית" חייבים. (כנראה מרוב ייאוש)
ואף בדידי הווה עובדא כמה וכמה פעמים שפנו אליי בעזרה לסיוע ל"אברך מחתן ילדים" שהנני מכיר שהחובות עלו למעלה ראש.
אך כמובן ייתכן שאנכי מנותק ואיני מבין לעומק את קביעתך שאם היו חדלי פרעון הגמחי"ם היו נכחדים.
(כי אני יודע על כמה גמחים בינוניים שאכן קרסו ונעלמו. החובות שלא חזרו נלקחו מ"פקדונות". וידיד שלי כבר עשור תובע גמ"ח שנסגר על הפקדה של מאה אלף דולר! הוא רודף אחרי הרוח כי הגמ"ח נסגר!)

לכן אף שברי לי שידך רב לך במידת הבטחון. ואף בסביבתך הינך רואה רק ישועות וניסים גלויים.
אך מכיון שדרך הטבע אינה כן. ואף התורה אסרה להיות כנושה. ולא יוכל להיתלות המלווה במידת הבטחון כשנושה בלווה.
ומשום כך כתב טור סימן צז שאם המלווה מכיר את הלווה שלווה בלא שיהיה לו איך לפרוע אז אסור להלוות לו.
לכן נראה לי שעדיין ההוראה הלכתית הראויה היא שאין להלוות כשהמלאכה היא מלאכת ה"גלגול".

ולסיום אודה לך אם תרחיב יותר בקביעה שלך הגלגול גמחי"ם אינו לעולם ועד או כמאמר הבדיחה עד שימות או שייאמר להם שיסתדרו לבד. הוא מצטמק אט אט.
זו המציאות שאני מכיר.

האם בעשרים שנות נישואי הילדים שבכל שנה/שנתיים גדלים ההוצאות והחובות. גם בהן החוב מצטמק אט אט?
או רק לאחר השלמת עשרים שנות נישואי הילדים החוב מצטמק והמציאות שאתה רואה שלא היה מלווה רך שנפל בין הכסאות לאורך השנים?

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: האם מותר "לקחת על עצמו" סכומים שבדרך הטבע אין לו דרך לפרוע אותם?

הודעהעל ידי עליך עיננו » ה' אוגוסט 05, 2021 5:26 pm

לא יודע על איזה גמ"ח מדובר אבל תעשה בירור קטן אצל בעלי הגמ"ח הגדולים ולא תשמע סיפורים כאלה בשום אופן!
אני לא מאמין שאברך יר"ש יזייף חתימת ערבים (ובעיני זה הוצש"ר גמורה גם בלי הרמז שמי שלא עובד ילסטם את הבריות...)
עם כל מי שדיברתי סיפר לי סיפורים מדהימים על המסי"נ של האברכים לפרוע בזמן!

זאב בן מיכאל
הודעות: 18
הצטרף: א' פברואר 23, 2020 9:26 pm

Re: האם מותר "לקחת על עצמו" סכומים שבדרך הטבע אין לו דרך לפרוע אותם?

הודעהעל ידי זאב בן מיכאל » ה' אוגוסט 05, 2021 5:34 pm

עליך עיננו כתב:לא יודע על איזה גמ"ח מדובר אבל תעשה בירור קטן אצל בעלי הגמ"ח הגדולים ולא תשמע סיפורים כאלה בשום אופן!
אני לא מאמין שאברך יר"ש יזייף חתימת ערבים (ובעיני זה הוצש"ר גמורה גם בלי הרמז שמי שלא עובד ילסטם את הבריות...)
עם כל מי שדיברתי סיפר לי סיפורים מדהימים על המסי"נ של האברכים לפרוע בזמן!

מסתבר מאד שהגמחי"ם הגדולים פחות ייפלו בכגון דא.
1. הם חזקים במידע על לווים וערבים "בעייתיים".
2. הלווה שמתקשה להחזיר מעדיף לא "להתחיל איתם". אלא עם מלווה "רך" או גמ"ח ביינוני.
(הערה בענין הוצש"ר מיותרת. הלא אני יודע על הנפשות הפועלות.)

ברור שהרוב מחזירים מתעשיית הגלגול וכפי שכבר האריכו. ואף ב"מסירות נפש" כלשונך.
ואני רק באתי להעיר שמכיון שזה מעל הטבע. ואם הלווה לא יסתדר ברור שמי שייפול הוא "מלווה רך".
ולכן יש להזהר עד מאד שלא לשמש מעין "גשר" בין ההלוואות עד שייפול על מלווה רך שמסכן את כספו ללא ידיעה ברורה.

והוא רחום יכפר וכו'.

הקישון33
הודעות: 207
הצטרף: א' ינואר 24, 2021 7:07 pm

Re: האם מותר "לקחת על עצמו" סכומים שבדרך הטבע אין לו דרך לפרוע אותם?

הודעהעל ידי הקישון33 » ה' אוגוסט 05, 2021 6:08 pm

פלא שמצינו תנאים ואמוראים שעסקו לפרנסתם וגם חז"ל כתבו על החיוב ללמד אומנות וכנראה שהם לא היו בדרגא של כמה מהניקים פה...

אין טעם לנסות לשכנע אנשים שחיים בדמיון ועל פי ווארטים וסיפורים וגם לא מכוון לעשות זאת אבל אם מישהו פה יושב על הגדר לפחות תברר טוב טוב הנתונים, סיכוי מאד טוב שתאכל קש עד סוף ימיך בגלל בחור למדן, תחוס על חייך ותברר טוב טוב מה המצב באמת.

יאיר1
הודעות: 1624
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: האם מותר "לקחת על עצמו" סכומים שבדרך הטבע אין לו דרך לפרוע אותם?

הודעהעל ידי יאיר1 » ה' אוגוסט 05, 2021 6:21 pm

זאב בן מיכאל כתב:
הלווים "שלי" הם חברים ובני משפחה. אברכים.

קשה להתווכח על כמות ההלוואות שאינן חוזרות ללא מדע מדוייק.
לפחות אשתף מהמעט הידוע לי.
בן משפחתי ששנים רבות יש לו גמ"ח מספר כמה סיפורים מחרידים על לווים שזייפו! חתימות ערבים.

חמור מאד!! לזייף!! אבל הכסף חזר או לא??
(אחרי הכל קבעו חז"ל שיהודי ממוצע שאין לו אומנות בידו עלול לדרדר לליסטום הבריות ה"י.)

זו כבר טענה כללית, על כל צורת החיים של האברכים - על פי הכוונת גדולי הדור הונהגה, ומנסיון של שנים גם הצליחה.
ועל לווים (בני תורה מאנ"ש) שכלל אינם מרגישים "פסיכולוגית" חייבים. (כנראה מרוב ייאוש)

אני מבין שכוונתך לכאלו שלא פרעו חובם. אני אישית לא מכיר, אבל אני משער שהם קיימים, זה לא אומר דבר. השאלה הרלוונטית היא כמה זה שכיח. כמובן שמקרה אחד כזה הוא אחד יותר מידיי, אבל למרות זאת, אי אפשר להנהיג את כולם על פי אחוז בודד של לווים שאינם משלמים. וכפי שכתבת אין בזה מדע מדוייק, בכל אופן לא לנו. אבל מתוך הקהילות אפשר לראות קצת. להבין אם זה אחוז או עשרים אחוז. אני מעריך על מעט המידע שאני יודע שזה רחוק מאחוז מכלל הלווים. היינו 100 משפחות, חיתנו 1000 ילדים, אחד מהם לא החזיר את אחת ההלוואות. משמע פחות מפרומיל.
ואף בדידי הווה עובדא כמה וכמה פעמים שפנו אליי בעזרה לסיוע ל"אברך מחתן ילדים" שהנני מכיר שהחובות עלו למעלה ראש.

זה ממש לא קשור. כן זה מוכר, מה הבעיה? [כן יותר טוב לא להיזדקק לצדקה] אבל זה לא רשעות! בסופו של דבר גם לשלם לדירה זו צדקה, אז אני נותן צדקה לבת שלי, ולא מצליח לעמוד בזה, אז אתה עוזר. בדיוק כמו ישיבה שקורסת חלילה.
אך כמובן ייתכן שאנכי מנותק ואיני מבין לעומק את קביעתך שאם היו חדלי פרעון הגמחי"ם היו נכחדים.
(כי אני יודע על כמה גמחים בינוניים שאכן קרסו ונעלמו. החובות שלא חזרו נלקחו מ"פקדונות". וידיד שלי כבר עשור תובע גמ"ח שנסגר על הפקדה של מאה אלף דולר! הוא רודף אחרי הרוח כי הגמ"ח נסגר!)

אוקיי. זה מקרה בודד. מצער ככל שיהיה. זה גמ"ח אחד [לא יודע כמה לווים, אולי רק אחד שהפיל הכל], שאו לא נוהל נכון [ערבים, פיזור הלוואות וכו'...] או שהזדמנו עליו הרפתקאות נדירות... [או שבעל הגמ"ח מעל...], וכפי שאמרת אין לנו נתונים. ועדיין התרשמותי שונה. [מידע לא אקטואלי, אבל לפני שנים הרב קופרמן אמר לי שיש בסך הכל 3 הלוואות אבודות לגמ"ח. גמ"ח שמלווה המון...]
לכן אף שברי לי שידך רב לך במידת הבטחון. ואף בסביבתך הינך רואה רק ישועות וניסים גלויים.
אך מכיון שדרך הטבע אינה כן. ואף התורה אסרה להיות כנושה. ולא יוכל להיתלות המלווה במידת הבטחון כשנושה בלווה.
ומשום כך כתב טור סימן צז שאם המלווה מכיר את הלווה שלווה בלא שיהיה לו איך לפרוע אז אסור להלוות לו.
לכן נראה לי שעדיין ההוראה הלכתית הראויה היא שאין להלוות כשהמלאכה היא מלאכת ה"גלגול".

[ההדגשה בדבריך אני עשיתי כמובן] לך נראה כך. לדוגמא הרב קופרמן הוא אדם שמתייעץ עם רבנים והוא ממשיך להלוות. אבל כפי שכתבתי קודם, אולי מה שאני מבין 'גלגול' זה לא מה שאתה מתכוין, ובמקרה שלך אני גם מודה. וגם הרבנים מורים כדבריך.
כאמור, בהודעה קודמת, אולי להתחייב לעשר חתונות זה לא דרך הטבע, אבל אחת ועוד אחת ועוד אחת, זה כן בדרך הטבע. ואולי מפני שהמציאות שהענין מסתדר זה נהפך לדרך הטבע. אינני יודע.
ולסיום אודה לך אם תרחיב יותר בקביעה שלך הגלגול גמחי"ם אינו לעולם ועד או כמאמר הבדיחה עד שימות או שייאמר להם שיסתדרו לבד. הוא מצטמק אט אט.
זו המציאות שאני מכיר.

האם בעשרים שנות נישואי הילדים שבכל שנה/שנתיים גדלים ההוצאות והחובות. גם בהן החוב מצטמק אט אט?
או רק לאחר השלמת עשרים שנות נישואי הילדים החוב מצטמק והמציאות שאתה רואה שלא היה מלווה רך שנפל בין הכסאות לאורך השנים?

כן, במהלך החתונות החובות גדלים, אבל אספר לך מה שסיפר לי לפני חודש חבר שמחתן כרגע את הבת האחרונה. הוא שילם שתי מליון, ונותרו לו 800 אלף חובות. אגב, מטבע הדברים רוב החובות הם במשכנתאות. כך שזה לא הגלגול המתיש.
ואני לא מכיר שום מלווה רך שנפל. אני כן מכיר לווים שהסתבכו רציני, אבל הם מהלוואות שלפני השאת הילדים. מחתונות ילדים אני לא מכיר אחד שלא פרע. שוב כפי שפתחת הנתונים אינם מדוייקים, אבל חכמת ההמונים שווה משהו. או חכמת הגמחי"ם הגדולים. ומתוכם מוכח שהעסק זורם יפה על אף הקושי.
נערך לאחרונה על ידי יאיר1 ב ה' אוגוסט 05, 2021 6:33 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יאיר1
הודעות: 1624
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: האם מותר "לקחת על עצמו" סכומים שבדרך הטבע אין לו דרך לפרוע אותם?

הודעהעל ידי יאיר1 » ה' אוגוסט 05, 2021 6:32 pm

הקישון33 כתב:פלא שמצינו תנאים ואמוראים שעסקו לפרנסתם וגם חז"ל כתבו על החיוב ללמד אומנות וכנראה שהם לא היו בדרגא של כמה מהניקים פה...

אין טעם לנסות לשכנע אנשים שחיים בדמיון ועל פי ווארטים וסיפורים וגם לא מכוון לעשות זאת אבל אם מישהו פה יושב על הגדר לפחות תברר טוב טוב הנתונים, סיכוי מאד טוב שתאכל קש עד סוף ימיך בגלל בחור למדן, תחוס על חייך ותברר טוב טוב מה המצב באמת.

מה שפתחת, מתנאים וכו', הוא מוכר ונכון, ולמרות כך גדולי הדור הנהיגו את הציבור החרדי באופן אחר בדורות האחרונים. ואפשר ליישב דבריהם [בכמה אנפין, הן מצד מציאות החיים הכלכליים, והן מצד קטנות הדעת לעסוק במלאכה ולהישאר ירא שמים ולומד תורה, ואל תשיבני שיש המצליחים בזה, כי לא הרי.... ומלבד זאת שהיות אלפי אלפים של אברכים נותנת נורמה שמסייעת לכולם לעמוד גבוה, ואכמ"ל משום שזה לא נושא האשכול. אם תרצה נרחיב על זה באשכול אחר], ואפשר לתמוה, וכפי שכתבתי קודם, המציאות הוכיחה שזה הלך יופי.
אני רק יחזור על דבריך
אין טעם לנסות לשכנע אנשים שחיים בדמיון ועל פי ווארטים וסיפורים וגם לא מכוון לעשות זאת אבל אם מישהו פה יושב על הגדר לפחות תברר טוב טוב הנתונים

ותראה שהאברכים מסתדרים יופי יופי. והוא באמת דבר פלא. ועל כך אמר הגראי"ל או הגרח"ק [מפי השמועה הלא מבוססת] שזה מקום שרואים בו גילוי פנים.
אבל אני חולק עליך, כי יש טעם לנסות לשכנע, כי טבעו של יהודי שיש בו אמונה, ורק צריך לנפוח בה.
ואמצע דבריך פשוט לא נכונים, ואין טעם לחזור על הדברים שוב. [-אך לדבריך גם עם בחור לא למדן... החתונות יקרות לכולם]
וסופם אכן. תחוס על חייך ואל תמנע מעצמך הזדמנות להיות חלק מהפלא הזה, ושיהיה לך עוד זכות בתורה בבית נוסף.

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: האם מותר "לקחת על עצמו" סכומים שבדרך הטבע אין לו דרך לפרוע אותם?

הודעהעל ידי אישצפת » ה' אוגוסט 05, 2021 7:19 pm

יאיר1 כתב:
זאב בן מיכאל כתב:
יאיר1 כתב:
זאב בן מיכאל כתב:אשמח שהכותבים הנכבדים אשר התירו ללוות כשאין ללווה מקור הכנסה להחזיר ההלוואה.
שיפרטו האם הם מחייבים את הלווה לומר זאת למלווה?
או שהלווה רשאי לגנוב דעתו של המלווה?

בברכה

אתה מציג את זה מאד בינארי, וזה פשוט לא כך.
בין אדם לוקח הלוואה, ובמהלך הזמן הוא ייפרע אותה. מאיפה בדיוק אינו יודע לומר.
כל האנשים שאני מכיר, שמלויים כסף, אינם חוקרים או מצפים שהלווה ייאמר את הכסף הזה אפרע לך מהמשכורת של החודש הבא. ואינם סבורים שיש ללווה מקור פרעון ספציפי.
הוא ישלם בתשלמים על פי המוסכם, ובתקווה שהבנק לא יחזיר את החיוב, ואם יחזיר הוא יסדר את זה.
והדברים כך מתנהלים עשרות שנים.

התשובה בקצרה. אינם צריכים לומר, המלווה יודע את זה מעצמו. ממילא גם לא שייך גניבת דעת.
[אגב, הרב זאב פעם נטלת הלוואה כל שהיא? או הלוותה למישהו?]


בקיצור כשלוקח הלוואה ממלווה שאינו יודע את מצבו לאשורו.
(הרי גם בתוך 'מחתני הילדים' יש דרגות שונות.)
אתה מורה שחובתו לפרט למלווה שאין לו מושג מלבד חיזוק בבטחון מהיכן יחזיר ההלוואה.
ואם אכן הכל מונח על השולחן, שמא חשיב "הלוואת חן" שהלווה לא על דעת לקבל ההלוואה בחזרה.

ואם תשיבני שהוא לווה על מנת להחזיר מהלוואה אחרת וחוזר חלילה. הרי הנסיון מורה שהרבה פעמים כשמגיע מלווה רך שאינו יודע להיות נושה חובותיו. הרי הוא הנופל "בין הכסאות" ופרעון חובו נדחה למועד בלתי ידוע אם בכלל.
ואם כן נראה לי שאסור להלוות בכגון דא ולשמש מעין "גשר" בין המלווים עד שימצא הלווה מלווה רך כקנה ולהפילו בפח הדחיות ואי הנעימויות.
והרי זה כמסייע לדבר עברה.
[אגב, אני מלווה הרבה לידידיי כשברור לי שיש תכנית להכנסה עתידית שממנה תבוא הישועה. כגון הלוואת גישור עד למכירת הדירה או הלוואת תשלומים בהיקף סביר ולא כשמגלגל חובות עד בלי דיי.ואם מצבו דחוק תמיד אני משתדל כפי כוחי ליתן צדקה. אך אני משתדל שלא לסייע בידי עוברי עברה אם אני משער שלווה זה לפי טבעו ומצבו כשיעמוד מול מלווה רך יצליח לחמוק ממנו לזמן בלתי ידוע.]

יפה לך, שאתה מלווה. מסקרן מי הם הלווים שלך.
בתוך הקהילה החרדית זה לא מתנהל כך, וכידוע מעט מאד מאד מאד הלוואות אינן נפרעות, וגם מי שאינו מצליח עתה עד שנזקקים לפרוע מהערבים, לאחר מכן הלווה פורע.
זו המציאות כפי שאני מכירה.
אילו לא היה המצב כך, הגמחי"ם מזמן היו קורסים.
אני גם בכלל לא מכיר את המלווה 'הרך' שאתה מדבר עליו, אולי אחד מאלף.
ובאמת מי שאינו יודע לנהל גמ"ח מוטב שיפקיד את הכסף בגמחי"ם שיודעים להתנהל.
הגלגול גמחי"ם אינו לעולם ועד או כמאמר הבדיחה עד שימות או שייאמר להם שיסתדרו לבד. הוא מצטמק אט אט.
זו המציאות שאני מכיר.
ולכן אני חושב שמצווה רבה להלוות. וכך אני נוהג. וכך נוהגים מאות ואלפי גמחי"ם גדולים וקטנים. ומכך שהוכרחו לחוקק 'חוק גמחי"ם' מוכח שמתנהלים בציבור המון המון גמחי"ם, והם החדלות פרעון היתה דבר שכיח, לא היו כל כך גמחי"ם - כי הם היו נכחדים.
ואגב, גם בהלוואות בנקאיות, לא בדקתי, אני מדגיש לא בדקתי, ולמרות כך אומר בזהירות, שהרושם שלי, שהחרדים הם אחוז קטן מקרב הלווים שאינם פורעים. או אף שמגיעים להוצל"פ, על אף שזה קיים, זה מיעוט קטן באחוזים ביחס לכלל האוכליסיה, [על אף שגובה ההכנסות בציבור החרדי קטן מהמצוי בכלל החברה]

במקרה יש לי בן משפחה שמחזיק גמ"ח כבר שנים רבות.
יצא לי לשמוע ממנו את המשפט הבא לפני מספר שנים
יש לי בחוץ 100000$
פירוש הדבר אנשים שלא בכיוון להחזיר ודוחים אותך בלך ושוב. ומאז עברו כבר מספר שנים ונוספו עוד כמה עשרות אלפי שקלים לקטגוריה הנ"ל.
השתנו מאז כללים בגמ"ח ונהיו יותר נוקשים בבקשת ערבי ברזל שתשלום שלא עובר פונים אליהם ישירות. אבל את הכסף שכבר יצא מהגמ"ח בזמנו זה לא יתקן רק מכאן ולהבא.
בין אותם שלא החזירו קיימים אברכים וראשי כוללים וישיבות. כך שכשאנשים באים לקחת הלוואה ומציגים עצמם כאברכים/ראשי כוללים/ראשי ישיבות זה כבר לא מדגדג לבעל הגמ"ח ברמת האמינות היות וכבר נכוה מחבריהם.

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: האם מותר "לקחת על עצמו" סכומים שבדרך הטבע אין לו דרך לפרוע אותם?

הודעהעל ידי עליך עיננו » ה' אוגוסט 05, 2021 7:41 pm

כאמור רוב האברכים מחזירים בזמן ואלו דברים ידועים!
לעצם הנידון אפשר לעשות חשבון פשוט שהרי אברך ממוצע שקנה דירה לפני שלושים שנה היום הוא כבר גמר לשלם עליה והיא שווה לפחות פי שלש!
כלומר, שכל אברך ממוצע שמסיים לחתן את הילדים גם אם יש לו חובות של מיליון שקל, הדירה שלו שווה שלש
יש לו תמיד את האפשרות למכור אותה או לחלק ליחידות ועוד כמה רעיונות.
כך שבראייה רחוקה לעתיד שמתחיל ללוות לא נקרא שאין לו איך להחזיר (כמובן שיש יוצא מן הכלל..)

יאיר1
הודעות: 1624
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: האם מותר "לקחת על עצמו" סכומים שבדרך הטבע אין לו דרך לפרוע אותם?

הודעהעל ידי יאיר1 » ה' אוגוסט 05, 2021 7:47 pm

אישצפת כתב:
יאיר1 כתב:
זאב בן מיכאל כתב:
יאיר1 כתב:
זאב בן מיכאל כתב:אשמח שהכותבים הנכבדים אשר התירו ללוות כשאין ללווה מקור הכנסה להחזיר ההלוואה.
שיפרטו האם הם מחייבים את הלווה לומר זאת למלווה?
או שהלווה רשאי לגנוב דעתו של המלווה?

בברכה

אתה מציג את זה מאד בינארי, וזה פשוט לא כך.
בין אדם לוקח הלוואה, ובמהלך הזמן הוא ייפרע אותה. מאיפה בדיוק אינו יודע לומר.
כל האנשים שאני מכיר, שמלויים כסף, אינם חוקרים או מצפים שהלווה ייאמר את הכסף הזה אפרע לך מהמשכורת של החודש הבא. ואינם סבורים שיש ללווה מקור פרעון ספציפי.
הוא ישלם בתשלמים על פי המוסכם, ובתקווה שהבנק לא יחזיר את החיוב, ואם יחזיר הוא יסדר את זה.
והדברים כך מתנהלים עשרות שנים.

התשובה בקצרה. אינם צריכים לומר, המלווה יודע את זה מעצמו. ממילא גם לא שייך גניבת דעת.
[אגב, הרב זאב פעם נטלת הלוואה כל שהיא? או הלוותה למישהו?]


בקיצור כשלוקח הלוואה ממלווה שאינו יודע את מצבו לאשורו.
(הרי גם בתוך 'מחתני הילדים' יש דרגות שונות.)
אתה מורה שחובתו לפרט למלווה שאין לו מושג מלבד חיזוק בבטחון מהיכן יחזיר ההלוואה.
ואם אכן הכל מונח על השולחן, שמא חשיב "הלוואת חן" שהלווה לא על דעת לקבל ההלוואה בחזרה.

ואם תשיבני שהוא לווה על מנת להחזיר מהלוואה אחרת וחוזר חלילה. הרי הנסיון מורה שהרבה פעמים כשמגיע מלווה רך שאינו יודע להיות נושה חובותיו. הרי הוא הנופל "בין הכסאות" ופרעון חובו נדחה למועד בלתי ידוע אם בכלל.
ואם כן נראה לי שאסור להלוות בכגון דא ולשמש מעין "גשר" בין המלווים עד שימצא הלווה מלווה רך כקנה ולהפילו בפח הדחיות ואי הנעימויות.
והרי זה כמסייע לדבר עברה.
[אגב, אני מלווה הרבה לידידיי כשברור לי שיש תכנית להכנסה עתידית שממנה תבוא הישועה. כגון הלוואת גישור עד למכירת הדירה או הלוואת תשלומים בהיקף סביר ולא כשמגלגל חובות עד בלי דיי.ואם מצבו דחוק תמיד אני משתדל כפי כוחי ליתן צדקה. אך אני משתדל שלא לסייע בידי עוברי עברה אם אני משער שלווה זה לפי טבעו ומצבו כשיעמוד מול מלווה רך יצליח לחמוק ממנו לזמן בלתי ידוע.]

יפה לך, שאתה מלווה. מסקרן מי הם הלווים שלך.
בתוך הקהילה החרדית זה לא מתנהל כך, וכידוע מעט מאד מאד מאד הלוואות אינן נפרעות, וגם מי שאינו מצליח עתה עד שנזקקים לפרוע מהערבים, לאחר מכן הלווה פורע.
זו המציאות כפי שאני מכירה.
אילו לא היה המצב כך, הגמחי"ם מזמן היו קורסים.
אני גם בכלל לא מכיר את המלווה 'הרך' שאתה מדבר עליו, אולי אחד מאלף.
ובאמת מי שאינו יודע לנהל גמ"ח מוטב שיפקיד את הכסף בגמחי"ם שיודעים להתנהל.
הגלגול גמחי"ם אינו לעולם ועד או כמאמר הבדיחה עד שימות או שייאמר להם שיסתדרו לבד. הוא מצטמק אט אט.
זו המציאות שאני מכיר.
ולכן אני חושב שמצווה רבה להלוות. וכך אני נוהג. וכך נוהגים מאות ואלפי גמחי"ם גדולים וקטנים. ומכך שהוכרחו לחוקק 'חוק גמחי"ם' מוכח שמתנהלים בציבור המון המון גמחי"ם, והם החדלות פרעון היתה דבר שכיח, לא היו כל כך גמחי"ם - כי הם היו נכחדים.
ואגב, גם בהלוואות בנקאיות, לא בדקתי, אני מדגיש לא בדקתי, ולמרות כך אומר בזהירות, שהרושם שלי, שהחרדים הם אחוז קטן מקרב הלווים שאינם פורעים. או אף שמגיעים להוצל"פ, על אף שזה קיים, זה מיעוט קטן באחוזים ביחס לכלל האוכליסיה, [על אף שגובה ההכנסות בציבור החרדי קטן מהמצוי בכלל החברה]

במקרה יש לי בן משפחה שמחזיק גמ"ח כבר שנים רבות.
יצא לי לשמוע ממנו את המשפט הבא לפני מספר שנים
יש לי בחוץ 100000$
פירוש הדבר אנשים שלא בכיוון להחזיר ודוחים אותך בלך ושוב. ומאז עברו כבר מספר שנים ונוספו עוד כמה עשרות אלפי שקלים לקטגוריה הנ"ל.
השתנו מאז כללים בגמ"ח ונהיו יותר נוקשים בבקשת ערבי ברזל שתשלום שלא עובר פונים אליהם ישירות. אבל את הכסף שכבר יצא מהגמ"ח בזמנו זה לא יתקן רק מכאן ולהבא.
בין אותם שלא החזירו קיימים אברכים וראשי כוללים וישיבות. כך שכשאנשים באים לקחת הלוואה ומציגים עצמם כאברכים/ראשי כוללים/ראשי ישיבות זה כבר לא מדגדג לבעל הגמ"ח ברמת האמינות היות וכבר נכוה מחבריהם.

נתון מעניין וחשוב!!
אגב, מה המחזור שלו?
כמה גובה ההלוואות לפרטיים, וכמה למוסדות?
תבדוק את הנתון הזה ותחזור אלינו זה יעזור [נראה לי יעזור לדעתי :)]
מאה אלף דולר יכול להיות בתמהיל של פרטיים ומוסדות פחות מעשרה אנשים.
אם הוא מחזיק גמ"ח פעיל זה אומר אחד למאה או אפילו פחות.
הוא אשר אמרנו.
ייש"כ
הבעיה היא, שאנו רואים את החסר והרע.
הצוואר נתפס מפריע לנו, ואנו לא נהנים מהמון שרירים פעילים.
חרדי חצוף אחד מסתיר ריבוא מנומסים.
חדל פרעון אחד מסתיר ריבוא פורעים.
ויש להיזהר שלא נעשה אנו לעניי קהלנו, מה שעושים הם לאנשי שלומינו...

בעל התפארת
הודעות: 240
הצטרף: ש' פברואר 13, 2021 8:46 pm

Re: האם מותר "לקחת על עצמו" סכומים שבדרך הטבע אין לו דרך לפרוע אותם?

הודעהעל ידי בעל התפארת » ה' אוגוסט 05, 2021 8:46 pm

בעירנו יש גמ"ח גדול שבעל הגמ"ח אמר לי שהגמ"ח כולל אם איני טועה למעלה משש עשרה מליון ש"ח והבנתי ממנו שיש אחוז קטן מאד של חובות אבודים.
חבל להוציא לעז על ציבורים גדולים כשמדובר על אנשים בודדים שבסוף לא מחזירים

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: האם מותר "לקחת על עצמו" סכומים שבדרך הטבע אין לו דרך לפרוע אותם?

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' אוגוסט 05, 2021 8:49 pm

הקישון33 כתב:פלא שמצינו תנאים ואמוראים שעסקו לפרנסתם וגם חז"ל כתבו על החיוב ללמד אומנות וכנראה שהם לא היו בדרגא של כמה מהניקים פה...

אין טעם לנסות לשכנע אנשים שחיים בדמיון ועל פי ווארטים וסיפורים וגם לא מכוון לעשות זאת אבל אם מישהו פה יושב על הגדר לפחות תברר טוב טוב הנתונים, סיכוי מאד טוב שתאכל קש עד סוף ימיך בגלל בחור למדן, תחוס על חייך ותברר טוב טוב מה המצב באמת.


להיפך, חושבני שמי שהוא בדרגה לעסוק באומנות ויחד עם זאת להיות במעלה של תנא, הרי שדרגתו היא הגבוהה למעלה מן השמש ואין זה בהשגתינו להבין כיצד זה יתכן. (אמנם להיות בדרגה של ת''ח ולעסוק באומנות מצינו גם מצינו, אבל אין ספק שאפילו זה אתגר שרק מעטים יעמדו בו..).
וחוץ מזה, הלא ישנם תנאים או אמוראים בודדים בלבד שמפורש כי עסקו באומנות, ויתכן מאד שרוב התנאים/אמוראים עסקו רק בתורה. מה גם שההרגל להיות ''פרושים'' ולעסוק אך ורק בתורה מובא בפירוש בדברי חז''ל לרבות עדויות על תנאים ואמוראים שעזבו את ביתם ומשפחתם לחודשים ולשנים ארוכות כדי לעסוק אך ורק בתורה. ועיין בדברי הר''ן בקידושין על הא דאמרו ''הא לן והא להו'' שבני בבל עסקו רק בתורה ופרנסתם נעשתה ע''י בני ביתם. אמנם רש''י ותוס' לא כתבו כן כ''א ביארו בדרך אחרת, עכ''פ חזינן שעל דעת הר''ן זה התקבל. (ומחריפות לשון הרמב''ם הנודעה משמע שזו תופעה שהיתה מוכרת ורווחת).
בכל אופן, החיוב ללמד אומנות לכאורה לא נפסק להלכה.



לעצם העניין:
בסה''כ רובא דעלמא מצליחים (אם הם רוצים בכך, ואם הם מסוגלים לכך מבחינת היכולת הלימודית שלהם) לעסוק רק בתורה ולהתפרנס ע''י בני ביתם בתוספת מלגות הכוללים והרגל של אורח חיים פשוט וצנוע. לעיתים יותר בדוחק, לעיתים פחות, ולעיתים אף בלא דוחק כלל.
הבעיה שהוצגה כאן נוגעת להרגל ההתחיבויות לנישואי הילדים, בציבור בני התורה הליטאיים בפרט (אך בפירוש לא רק, וכאמור, גם אצל בעה''ב), שכאן כבר נדרשים להוצאות של מאות אלפים עד מליונים, שזה כבר ע''מ שתעלה עימי לרקיע. (ואפילו הכי לכאורה רבים הצליחו/מצליחים איכשהוא להסתדר עם זה עד עתה, השאלה היא באיזה מחיר, ומה עם אלה שלא הצליחו.. ובעיקר-מדוע זה בכלל מותר).

לכאורה, הרי כבר העירו רבים, שאם כל אחד היה דואג לדירה של עצמו בלבד, בצירוף עם עזרה קטנה מההורים בתחילת הדרך, זה היה הרבה יותר הגיוני ונכון. גם זה לא קל, אך אפשרי.

אגב, אני בהחלט סבור שנכון וראוי להורים להשתדל מאד לעזור לילדיהם ברכישת דירותיהם וגם בדברים נוספים, בפרט אם המטרה היא לאפשר לבנים ולחתנים לעסוק בתורה בשמחה ובמנוחה, אבל זה צריך לבוא מרצונם הטוב של ההורים ולפי אמת היכולת שלהם.

יאיר1
הודעות: 1624
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: האם מותר "לקחת על עצמו" סכומים שבדרך הטבע אין לו דרך לפרוע אותם?

הודעהעל ידי יאיר1 » ה' אוגוסט 05, 2021 10:11 pm

יאיר1 כתב:ל'שמש' ו'ניים ושכיב'.
תודה על המובאות והקישורים.
אינני יודע כלפי מה ההוראות הללו, ולא עברתי על מה שנכתב ב'דין' רק מעט קראתי.
אני לא שאלתי כי לא חיתנתי.
ולכשאחתן בס"ד בקרוב בשעטו"מ [תגידו אמן] לא נראה לי שאשאל כי לי נראים הדברים פשוטים.
[b]אבל חברים רבים ששאלו נענו כן להתחייב סכומים גבוהים.

ולמה אף אחד לא ענה אמן?? :(

נוריאל עזרא
הודעות: 1866
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: האם מותר "לקחת על עצמו" סכומים שבדרך הטבע אין לו דרך לפרוע אותם?

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ה' אוגוסט 05, 2021 10:43 pm

יאיר1 כתב:....
ולכשאחתן בס"ד בקרוב בשעטו"מ [תגידו אמן]....

אמן.

ניים ושכיב
הודעות: 585
הצטרף: ה' ינואר 16, 2014 2:21 pm

Re: האם מותר "לקחת על עצמו" סכומים שבדרך הטבע אין לו דרך לפרוע אותם?

הודעהעל ידי ניים ושכיב » ו' אוגוסט 06, 2021 12:41 am

יאיר1 כתב:ל'שמש' ו'ניים ושכיב'.
תודה על המובאות והקישורים.
אינני יודע כלפי מה ההוראות הללו, ולא עברתי על מה שנכתב ב'דין' רק מעט קראתי.
אני לא שאלתי כי לא חיתנתי.
ולכשאחתן בס"ד בקרוב בשעטו"מ [תגידו אמן] לא נראה לי שאשאל כי לי נראים הדברים פשוטים.
אבל חברים רבים ששאלו נענו כן להתחייב סכומים גבוהים.
אולי אפשר ליישב בדוחק.
א. שאיירי בהוצאות למטרות אחרות ולא להשאת ילדים. ובזה יש דין אחר. אולי מצד שהוא צדקה שמחתן ילדיו, אולי מצד שזיווג כולו נס. תירוצים דחוקים אני מודה.
ב. אולי מה שחשיב שאינו יכול לפרוע ויותר מהיכולת זה במקרים דחוקים יותר. הרי בחתונה הראשונה הוא יודע פחות או יותר איך יחזיר, אחרי תקופה ארוכה. עד השניה הוא כבר רואה שהדברים איך שהוא מסתדרים, אז הוא מבין איך יחזיר גם את זה. אחרי השלישית הוא מבין איך זה עובד....
ולשון שני יותר נראה לי.
אולי בעצם הדיון כאן בטעות יסודו.
הרי חתונה ראשונה יכול בדרך הטבע לפרוע התייחובתו והלוואותיו. וכך אט אט מתקדם.
בדרך הטבע - לא שייך שיהיה לאברך 2 מליון לחתן כל ילדיו.
אבל ילד אחד יש.
וכך כל פעם שמתחייב יש לו.
ובזה אולי יונח דעת כל החברים
במחכ"ת תירוציך אינם דחוקים אלא שגויים
תירוץ א. אינו נכון כי ההוראות שם נאמרו לענין השאת ילדים
תירוץ ב. אינו נכון כי שכחת את מרכיב הזמן. למשל נגיד שפלוני לווה סכום גדול לצורך חתונת הבן הראשון. להערכתו הוא יכול לחסוך סכום כזה במשך 20 שנה, והוא מעריך שהוא יזכה לחיות ולעבוד עוד 20 שנה, ולכן מותר לו ללוות. אם יש לו עשרה ילדים לחתן, יהיה מותר לו ללוות רק אם סביר שהוא יחיה ויעבוד עוד 200 שנה.

והרבנים שחבריך שאלו, אולי למדו הלכה מפי מעשה (איש), או אולי חבריך שאלו על סכומים שחשבו שהם יכולים להחזיר, וצ"ע.
מיהם אותם רבנים? הוציאם נא אלינו ונדעה אותם.

יאיר1
הודעות: 1624
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: האם מותר "לקחת על עצמו" סכומים שבדרך הטבע אין לו דרך לפרוע אותם?

הודעהעל ידי יאיר1 » ו' אוגוסט 06, 2021 12:47 am

הגראי"ל
בילד הראשון זה רק אחד.
אחר כך הדברים מסתדרים ורואה שיכול עוד אחד וכן הלאה.
אם מחתן ביום אחד 10 ילדים זו שאלה אחרת.
אבל אחד אחד, הוא רואה שמסתדר.

ניים ושכיב
הודעות: 585
הצטרף: ה' ינואר 16, 2014 2:21 pm

Re: האם מותר "לקחת על עצמו" סכומים שבדרך הטבע אין לו דרך לפרוע אותם?

הודעהעל ידי ניים ושכיב » ו' אוגוסט 06, 2021 1:15 am

אם זה הגראי"ל זה כבר הכחשה בעדות בינך לבין הקונטרס הנ"ל, אא"כ החברים שלך לא אמרו לו שהם לא חושבים שיוכלו להחזיר.

ומש"כ אח"כ לא תירצת כלום על מרכיב הזמן. זה לא רק כשמחתנים את כולם ביום אחד, אלא כמה זמן לוקח לחסוך את הסכום שצריך להחזיר.
דרך משל, אם פלוני משתכר 7000 ש"ח בחודש ומוציא 6000, נשאר לו 1000 לפרעון חובות. אם נשארו לו 30 שנה לעבוד, הוא יכול להרשות לעצמו ללוות רק 360 אלש"ח עבור כל חתונות הילדים. אם הוא לווה עבור כל חתונה 120 אל"ש הוא יכול ללוות רק עבור 3 חתונות.
ולכן זה שיש לו להחזיר את הראשונה לא אומר שהוא יכול להחזיר גם את העשירית.

יאיר1
הודעות: 1624
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: האם מותר "לקחת על עצמו" סכומים שבדרך הטבע אין לו דרך לפרוע אותם?

הודעהעל ידי יאיר1 » ו' אוגוסט 06, 2021 1:33 am

ואתה תבחר למי להאמין.
מי הוציא ת'קונטרסים הללו??
היתה פעם כמין 'כת' שלחמה בענין....
אבל זו לא סתירה יחידה בהוראת רבותינו ויש להם כל מיני שיקולים בזה.
אם השאלה מה הרב מורה, אז כל אחד יילך לרבו.

סליחה, אבל זו עצת היצר, להביא את כל הקושי לרגע זה, ואז אני לא מסוגל.
בן אדם מתחיל חתונה אחת
הוא רואה שזה עובר סביר.
ואז חתונה שניה
וכן הלאה.
כך שכל פעם זה בדרך הטבע.
דרך משל.
אחרי החתונה השניה, פתאום מסתדר משהו.
ושוב יש לו אלף שקל פנוי...
איך אמר מי שאמר, שבמציאות הניסית שלנו לחשוב ריאלי זה לא ריאלי.

לעולם יהיה אדם
הודעות: 815
הצטרף: ד' פברואר 22, 2017 11:30 pm

Re: האם מותר "לקחת על עצמו" סכומים שבדרך הטבע אין לו דרך לפרוע אותם?

הודעהעל ידי לעולם יהיה אדם » ו' אוגוסט 06, 2021 2:20 am

יאיר1 כתב:סליחה, אבל זו עצת היצר,

אתה מניח שהדבר נכון הוא להתחייב, ומסיק שזו עצת היצר.
אולי דווקא זו העצה הנכונה, כי לא ראוי להתחייב?

תא חזי
הודעות: 919
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: האם מותר "לקחת על עצמו" סכומים שבדרך הטבע אין לו דרך לפרוע אותם?

הודעהעל ידי תא חזי » ו' אוגוסט 06, 2021 4:56 am

יאיר1 כתב:מי הוציא ת'קונטרסים הללו??
היתה פעם כמין 'כת' שלחמה בענין....
אבל זו לא סתירה יחידה בהוראת רבותינו ויש להם כל מיני שיקולים בזה.

"כת"??? כבודו רציני?!
ממתי להיות שקולים פיננסית ואחראים לפרנסת הבית זו הגדרה של כת?
מה קרה לנו כציבור, ה' ישמור.
לעולם יהיה אדם כתב:
יאיר1 כתב:סליחה, אבל זו עצת היצר,

אתה מניח שהדבר נכון הוא להתחייב, ומסיק שזו עצת היצר.
אולי דווקא זו העצה הנכונה, כי לא ראוי להתחייב?

דפח"ח.
לא זו בלבד, אלא גם כאחד שמתנגד ללימודי ליב"ה, אני חושב שללמד בחורי ישיבה (ובפרט חתנים, כחלק אינטגרלי מהדרכת חתנים ממש) התנהלות פיננסית נכונה* (לא רק מה זה 'עובר ושב', אלא גם מה זה עובר ושו'א... ומה זה 'לווה רשע ולא ישלם', וכו'), זה חיוב גמור הן מצד גזירה דרבנן דללמדו אמנות (דמי שלא לומד אומנות, אה"נ יש לזה איזה היתר, אבל לחלק השני של 'ללסטם את הבריות' אין לזה שום הוראת היתר), והן מצד הטבעיות והשפיות והנורמליות של אדם בעולמו. מינימום שבמינימום, ירחם השם.

אני מכיר תלמידי חכמים מהרבה 'פלגים' ו'חצרות' ו'קהילות', שמקמצים ונותנים כיכולתם בלבד בהוצאות בניהם ובנותיהם לחופה, פשיטא באולמות, וגם אח"כ בשכירות וכו'. אינו עניין לכת בכלל. כולם (לאתויי מנהיגי קהילות שבמחלוקת אחד עם השני) הם בגדר 'כת'??

*התנהלות פיננסית נכונה זה לאו דווקא ללמד אותם לעבוד רק בלבן וכו', גם בכלכלה "שחורה" יש מושג של התנהלות כלכלית נכונה, הוצאות פחות מהכנסות וכו', וגם בהחלט אפשר לשלב את זה עם מאי דאמר רחמנא 'לוו עלי ואני פורע'. וכן לא כולם יכולים כרשב"י ולא כולם בעלי ביטחון אמיתיים, וכפי שצויין לעיל הוידא"ו הנפלא מהגראי"ל שטיינמן זיע"א.

יאיר1
הודעות: 1624
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: האם מותר "לקחת על עצמו" סכומים שבדרך הטבע אין לו דרך לפרוע אותם?

הודעהעל ידי יאיר1 » ו' אוגוסט 06, 2021 9:04 am

לעולם יהיה אדם כתב:
יאיר1 כתב:סליחה, אבל זו עצת היצר,

אתה מניח שהדבר נכון הוא להתחייב, ומסיק שזו עצת היצר.
אולי דווקא זו העצה הנכונה, כי לא ראוי להתחייב?

לא הובנתי.
בלי קשר לשום הנחה.
כן דרכו של היצה"ר, מראה לאדם כאילו הדבר קשה.
נאמר לקום לתפילה יום אחד זה פשוט.
להימנע חמש דקות מלה"ר או סתם קריאת עיתון ושות', זה פשוט.
אלא שהוא אומר לך, אף פעם לא לדבר לשון הרע אי אפשר. וכן על זה הדרך.
אגב, הכרת האויב ודרכיו - שזו אחת מהן - לא אני המצאתי/הבנתי/חשבתי, שמעתי את זה רבות, משער שגם אתם.

אדם צריך להתמודד עם מה שלפניו. ועצת היצר לאסוף את כל הקושי כאן לפניך.
זו היתה כוונתי.
נערך לאחרונה על ידי יאיר1 ב ו' אוגוסט 06, 2021 9:19 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יאיר1
הודעות: 1624
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: האם מותר "לקחת על עצמו" סכומים שבדרך הטבע אין לו דרך לפרוע אותם?

הודעהעל ידי יאיר1 » ו' אוגוסט 06, 2021 9:17 am

תא חזי כתב:
יאיר1 כתב:מי הוציא ת'קונטרסים הללו??
היתה פעם כמין 'כת' שלחמה בענין....
אבל זו לא סתירה יחידה בהוראת רבותינו ויש להם כל מיני שיקולים בזה.

"כת"??? כבודו רציני?!
ממתי להיות שקולים פיננסית ואחראים לפרנסת הבית זו הגדרה של כת?
מה קרה לנו כציבור, ה' ישמור.
לעולם יהיה אדם כתב:
יאיר1 כתב:סליחה, אבל זו עצת היצר,

אתה מניח שהדבר נכון הוא להתחייב, ומסיק שזו עצת היצר.
אולי דווקא זו העצה הנכונה, כי לא ראוי להתחייב?

דפח"ח.
לא זו בלבד, אלא גם כאחד שמתנגד ללימודי ליב"ה, אני חושב שללמד בחורי ישיבה (ובפרט חתנים, כחלק אינטגרלי מהדרכת חתנים ממש) התנהלות פיננסית נכונה* (לא רק מה זה 'עובר ושב', אלא גם מה זה עובר ושו'א... ומה זה 'לווה רשע ולא ישלם', וכו'), זה חיוב גמור הן מצד גזירה דרבנן דללמדו אמנות (דמי שלא לומד אומנות, אה"נ יש לזה איזה היתר, אבל לחלק השני של 'ללסטם את הבריות' אין לזה שום הוראת היתר), והן מצד הטבעיות והשפיות והנורמליות של אדם בעולמו. מינימום שבמינימום, ירחם השם.

אני מכיר תלמידי חכמים מהרבה 'פלגים' ו'חצרות' ו'קהילות', שמקמצים ונותנים כיכולתם בלבד בהוצאות בניהם ובנותיהם לחופה, פשיטא באולמות, וגם אח"כ בשכירות וכו'. אינו עניין לכת בכלל. כולם (לאתויי מנהיגי קהילות שבמחלוקת אחד עם השני) הם בגדר 'כת'??

*התנהלות פיננסית נכונה זה לאו דווקא ללמד אותם לעבוד רק בלבן וכו', גם בכלכלה "שחורה" יש מושג של התנהלות כלכלית נכונה, הוצאות פחות מהכנסות וכו', וגם בהחלט אפשר לשלב את זה עם מאי דאמר רחמנא 'לוו עלי ואני פורע'. וכן לא כולם יכולים כרשב"י ולא כולם בעלי ביטחון אמיתיים, וכפי שצויין לעיל הוידא"ו הנפלא מהגראי"ל שטיינמן זיע"א.

הרב תא חזי. ראשית בוקר טוב.
שנית תודה על התואר - בכנות.
כן אז כן אני רציני.
אתיייחס מסוף דבריך.
אני מסכים איתך לגמריי!!
אין לי ויכוח איתך.
חוסר ההבנה הפיננסית של זוגות צעירים מרקיעה שחקים.
וחשוב היה ללמד קצת. אגב, יש אנשים שאין להם את זה גם אם תלמד אותם, אבל רובא דרובא חסר להם קצת חכמה...
ואגב, זה לא מתחיל אחרי האירוסין, זה דבר שצריך לחנך אליו מגיל צעיר, וכל אחד כחוכמתו. אבל יש לילדים דמי כיס והם צריכים ללמוד להשתמש בהם בתבונה.

אכן יש קהילות כאלו, ויש שאינם כאלו. ולא אמרתי כזה ראה וקדש [תרתי משמע], אלא נהרא נהרא ופשטיה.
לגבי מה שחיזקת דברי קודמך הגבתי לדבריו לעיל. ומקווה שההבהרה הובנה.

לגבי הכת
שוב אני מסכים איתך.
להיות שקול פיננסי אינו רע אלא טוב!
ולשאלתך מה קרה לציבור שלנו, התשובה הרבה דברים טובים... [יש לך בעיה עם הציבור שלנו? במידה ושלי ושלך זה אותו הציבור. דיי להלקות את עצמנו. הציבור שלנו על שלל חסרונותיו הוא עדיין הציבור הטוב ביותר בעולם! הן מבחינה מוסרית הן מבחינה חברתית הן מבחינה רוחנית הן מבחינת רמתו האינטלקטואלית [-או איך שלא כותבים את המילה הזו... :)]
יש לך בעיה עם הציבור החרדי? על גווניו כולם?? אולי נדבר על זה בפרטי... סתם...]

שוב לא הובנתי כלל.
התנהלות נבונה וסוף מעשה במחשבה, זה דבר טוב בכל תחום, וגם הכלכלי.
אבל, בלי קשר לתוכן.
יש מוטיבים של פרסום, יש מוטיבים של שכנוע, ויש מוטיבים של כת.
הצורה שהדבר התנהל היה כעין כת. לא ממש, אבל בזעיר אנפין.
זו היתה כוונתי.
אבל אני חוזר בי! טעיתי!
הביטוי הזה לא הסביר אותי יותר טוב מאם הייתי נמנע להשתמש בו.
קשה לי למצוא ביטוי אחר שיהלום את האופן שהדבר נעשה...
אז נשאר בלי
יום טוב
הכנות נעימות לשבת

אש משמים
הודעות: 2463
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: האם מותר "לקחת על עצמו" סכומים שבדרך הטבע אין לו דרך לפרוע אותם?

הודעהעל ידי אש משמים » ו' אוגוסט 06, 2021 2:50 pm

יאיר1 כתב:לא מכיר את דברי הגראי"ל......

הוידאו הנ"ל של מרן זצ"ל בקישור זה:
https://www.dirshu.co.il/%D7%A0%D7%9B%D ... A2-%D7%90/

יאיר1
הודעות: 1624
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: האם מותר "לקחת על עצמו" סכומים שבדרך הטבע אין לו דרך לפרוע אותם?

הודעהעל ידי יאיר1 » ו' אוגוסט 06, 2021 5:32 pm

מעניין...
מדהים!!
זה מדהים איך הוא מדייק את עצמו...
[לא כל כך הבנתי ת'קשר לאשכול]

יאיר1
הודעות: 1624
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: האם מותר "לקחת על עצמו" סכומים שבדרך הטבע אין לו דרך לפרוע אותם?

הודעהעל ידי יאיר1 » ש' אוגוסט 07, 2021 9:55 pm

זה לא ממש קשור.
אבל מצאתי במקרה כתבה יפה מר' משה שטרנבוך
זה בפורום
viewtopic.php?f=67&t=50735#p624133
ושם בקובץ בעמוד ט עמודה ראשונה באמצע
לחתום ערבות גם כאשר יודע שיש סיכון שישלם, בתנאי שיש לערב לפרוע. וזה עיקר המצוה
[מה בדיוק הכוונה סיכון? האם איירי באופן שהלווה יכול לפרוע אך אינו כל כך בטוח, או במה בדיוק איירי, אי אפשר להבין מדבר זה, אבל מ"מ זו הוראה מעניינת]

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: האם מותר "לקחת על עצמו" סכומים שבדרך הטבע אין לו דרך לפרוע אותם?

הודעהעל ידי אבני גזית » ש' אוגוסט 07, 2021 10:46 pm

יאיר1 כתב:התנהלות נבונה וסוף מעשה במחשבה, זה דבר טוב בכל תחום, וגם הכלכלי.
אתה מסכים עם התנהלות כלכלית נבונה, או שאתה אומר להיזרק ולזרוק התחייבויות בלי לדעת מהיכן תפרענה?

יאיר1 כתב:בילד הראשון זה רק אחד.
אחר כך הדברים מסתדרים ורואה שיכול עוד אחד וכן הלאה.
אם מחתן ביום אחד 10 ילדים זו שאלה אחרת.
אבל אחד אחד, הוא רואה שמסתדר.


אתה מאמין שיש ביטחון בקדוש ברוך הוא והוא מחתן את כל הילדים שלנו ולכן צריך להתחייב, אבל אתה לא מאמין שאם תחתן עשרה ילדים ביום אחד לא יהיה לך אפשרות לפרוע את ההתחייבויות?!

אני חושב שהטעות היסודית שלך מתחילה מזה שלא נתקלת באותם שבורי לב והורים שימיהם קוצרו בגלל החובות, ומי שנתן לך מדרגה כה גבוהה של ביטחון, לך ואמור לו שימסור את המדרגה הזו גם לזוגות הצעירים, ובבקשה שישחררו את ההורים שלהם מטבעות החנק.

יאיר1
הודעות: 1624
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: האם מותר "לקחת על עצמו" סכומים שבדרך הטבע אין לו דרך לפרוע אותם?

הודעהעל ידי יאיר1 » ש' אוגוסט 07, 2021 11:10 pm

הדברים חוזרים על עצמם לענ"ד.
אבל אשיב בקצרה.
הבעיה הכלכלית לא נולדת רק בתקופת החתונות של הילדים, אלא תכף אחר החתונה.
וצריך ללמוד להתנהל.
כמובן שכאשר יש צרכים דחופים, אדם מתנהל בצורה אחרת. הבעיה היא חוסר ההבנה הבסיסי. ואכמ"ל.
לא קשור לאמונה. הדברים נכתבו כלפי הטענה כיצד שרי מצד ההלכה, להתחייב באופן כזה.
אתה צודק, רבים מחבריי מחתנים בשלבים שונים , יש שמתחילים ויש שכבר סיימו, ויש את אלו שבאמצע כמובן. ולא הכרתי אף לא אחד שבור לב כדבריך.
כלפי האמונה לילדים, כבר לעיל התייחסתי בארוכה, ובמשפט אחד, השאלה על מי מוטל הדבר, והן מצד נסיון החיים, והן מצד שההורים הובילו את הילדים למציאות הבלתי אפשרית הזו, הדרך הנכונה שהם יקפצו לים, וה' יסייעם.
ברור, שאם ההורים לא יעשו את זה, הקב"ה יעזור לילדים. אבל עלולים להיות כמה נזקים בדרך. ועיין בדבריי לעיל.
אגב, אני לא חושב שיש לי איזו דרגה מיוחדת באמונה, הרי כולם מתנהלים כך. רק שכאן קמו כמה אנשים לדבר בשם החכמה והחשבון, וזו לא חכמה גדולה בעיני. או שמא לא מהציבור הליטאי האברכי. אינני יודע, אבל דברים שכתבתי כאן הם פחות או יותר ה'הלוך יילך' בסביבתי.

אש משמים
הודעות: 2463
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: האם מותר "לקחת על עצמו" סכומים שבדרך הטבע אין לו דרך לפרוע אותם?

הודעהעל ידי אש משמים » א' אוגוסט 08, 2021 12:30 am

זה שרוב רובו של הציבור נוהג כך, זה פשוט. השאלה הגדולה היא, האם הוא נוהג כן מצד הלחץ הסביבתי חברתי, או מצד גודל האמונה בה' וביטחון בעזרתו. אם נניח שהציבור פועל ע"פ המקובלות החברתית גרידא יש להקשות מי התיר התנהלות חסרת אחריות כזאת אך אם נאמר שהתנהלות זו נובעת ממידת האמונה והביטחון אין להקשות דבר.
אגב, לא הבנתי למה דברי הגראי"ל זצ"ל לא קשורים לכאן.

יאיר1
הודעות: 1624
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: האם מותר "לקחת על עצמו" סכומים שבדרך הטבע אין לו דרך לפרוע אותם?

הודעהעל ידי יאיר1 » א' אוגוסט 08, 2021 12:34 am

אש משמים כתב:זה שרוב רובו של הציבור נוהג כך, זה פשוט. השאלה הגדולה היא, האם הוא נוהג כן מצד הלחץ הסביבתי חברתי, או מצד גודל האמונה בה' וביטחון בעזרתו. אם נניח שהציבור פועל ע"פ המקובלות החברתית גרידא יש להקשות מי התיר התנהלות חסרת אחריות כזאת אך אם נאמר שהתנהלות זו נובעת ממידת האמונה והביטחון אין להקשות דבר.

חידדת את הענין יפה מאד!!
ייש"כ
נראה לי שכאמור, בחתונה ראשונה זה לא איבוד עצמו לדעת, בגלל כל מיני טעמים שכבר האריכו בהם.
ומשם כבר רואים ניסים בעיניים, אז מתחזקים באמונה. ולכן נראה שאין להקשות דבר. כנלענ"ד.

הקישון33
הודעות: 207
הצטרף: א' ינואר 24, 2021 7:07 pm

Re: האם מותר "לקחת על עצמו" סכומים שבדרך הטבע אין לו דרך לפרוע אותם?

הודעהעל ידי הקישון33 » א' אוגוסט 08, 2021 3:22 pm

הניסים הגלויים שמדובר פה זה רק לאלו ששקועים בלימוד כמו שבט לוי וכמו שמצופה מאברך כולל או גם מישהו שיש לו זמן מיותר לשבת שעות על המחשב ביום ובלילה לנהל מלחמת התשה עם ניקים בפורום וכנראה שלימד התורה לא בראש מעייניו?

יאיר1
הודעות: 1624
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: האם מותר "לקחת על עצמו" סכומים שבדרך הטבע אין לו דרך לפרוע אותם?

הודעהעל ידי יאיר1 » א' אוגוסט 08, 2021 4:23 pm

הקישון33 כתב:הניסים הגלויים שמדובר פה זה רק לאלו ששקועים בלימוד כמו שבט לוי וכמו שמצופה מאברך כולל או גם מישהו שיש לו זמן מיותר לשבת שעות על המחשב ביום ובלילה לנהל מלחמת התשה עם ניקים בפורום וכנראה שלימד התורה לא בראש מעייניו?

ממה נפשך. או שהביקורת שלך לא נכונה או שההנחה איננה נכונה!!
אבל האמת היא, שכל לבבות דורש ה', וכל אדם שעובד את ה' כפי כוחותיו, הרי הוא שבט לוי.
ופעמים שהיכולת מוגבלת מסיבות חיצוניות, כגון מה ששכיח בבין הזמנים, שיש הכרח לשהות בסמוך ובזמינות לילדים. ועוד ועוד בכגון דא ובשאר אנפי והרפתקאי.
ואכמ"ל.
מחול....

תא חזי
הודעות: 919
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: האם מותר "לקחת על עצמו" סכומים שבדרך הטבע אין לו דרך לפרוע אותם?

הודעהעל ידי תא חזי » א' אוגוסט 08, 2021 5:02 pm

יאיר1 כתב:
הקישון33 כתב:הניסים הגלויים שמדובר פה זה רק לאלו ששקועים בלימוד כמו שבט לוי וכמו שמצופה מאברך כולל או גם מישהו שיש לו זמן מיותר לשבת שעות על המחשב ביום ובלילה לנהל מלחמת התשה עם ניקים בפורום וכנראה שלימד התורה לא בראש מעייניו?

ממה נפשך. או שהביקורת שלך לא נכונה או שההנחה איננה נכונה!!
אבל האמת היא, שכל לבבות דורש ה', וכל אדם שעובד את ה' כפי כוחותיו, הרי הוא שבט לוי.

זה לא מה שכתוב ברמב"ם.
כבר מתחנו, כחברה, את ההישענות ע"ד הרמב"ם בסוף הלכות שמיטה ויובל עד להתפקע....
(פעם זה היה 'נדבה רוחו אותו והבינו מדעו', אח"כ שהמדינה כחברה יהודית יהיה לה את החיל הקדמי של לומדי התורה (כדברי אחד מהח"כים החרדים בשנות ה50, איני זוכר שמו), אח"כ זה כבר 'זאת החברה וזה התרבות', ועכשיו "וכל אדם שעובד את ה' כפי כוחותיו, הרי הוא שבט לוי". וראוי כבר לציין זאת בספר המפתח שם, למען ייזכר לדור אחרון אוצר פירושים בלום זה...)

יאיר1
הודעות: 1624
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: האם מותר "לקחת על עצמו" סכומים שבדרך הטבע אין לו דרך לפרוע אותם?

הודעהעל ידי יאיר1 » א' אוגוסט 08, 2021 5:16 pm

יאיר1 כתב:אבל האמת היא, שכל לבבות דורש ה', וכל אדם שעובד את ה' כפי כוחותיו, הרי הוא שבט לוי.

רמב"ם הלכות שמיטה ויובל פרק יג

ולא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני יי לשרתו ולעובדו לדעה את יי והלך ישר כמו שעשהו האלהים ופרק מעל צוארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם הרי זה נתקדש קדש קדשים ויהיה י"י חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים ויזכה לו בעה"ז דבר המספיק לו כמו שזכה לכהנים ללוים, הרי דוד ע"ה =עליו השלום= אומר י"י מנת חלקי וכוסי אתה תומיך גורלי. בריך רחמנא דסייען.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 113 אורחים