מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי סגי נהור » א' אוגוסט 22, 2021 9:32 am

בברכה המשולשת כתב:כפי שכתבתי לעיל, מהקונטרס ניכר שמחברו (שאינני יודע מי הוא) כותב בתמימות ומתוך כאב אמיתי על פרצה גדולה שהוא רואה.
לא ראיתי בדבריו שנאה ליהודי כלשהו, אלא רק כאב וצער.
אינני רואה מה ההצדקה להתנפל עליו אישית.


כיון שניכר שכבודו מתקשה להבין, אנסה לסייע במשל שאולי יקל ההבנה.
ובכן, מלה"ד, למי שיפיץ בסביבת כבודו קונטרס שבתמימות ומתוך כאב אמיתי ימחה על הפרצה הגדולה של הציונות ושל ייחוס ערך/קדושה למדינת ישראל, שכל הנגוע בה הוא עובד ע"ז ומין גמור, ויאריך להראות איך כל הלשונות שבספרי הראי"ה והרצי"ה הם ע"ז ממש והקורא בהם אפילו ד"ת חייב מיתה בידי שמים. כמובן בלי שנאה ליהודי כלשהו אלא רק כאב וצער.
ובאמת אין חידוש בדברים, שכך כבר מקובלנו ממרנא בעל ויואל משה.

מובן שאין המשל דומה לנמשל בכמה פרטים, אלא רק באותו הפרט שכבודו בתמימות קדושה מופלגת ובגלגול עיניים צדקני מתקשה להבין.

בריה נמוכה
הודעות: 488
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי בריה נמוכה » א' אוגוסט 22, 2021 9:48 am

יש לציין לאשכול זה
viewtopic.php?f=17&t=18336 על אמונת חב"ד

וכן לניגון לשיר המפורסם של שמשי ניימן על ר' ישעיה מקרעסטיר , מילות השיר: "ר' ישעיה בן ר' משה, פוילט פאר כלל ישראל בני חיי ומזוני רויחי"
שג"כ מעורר אי נחת
נערך לאחרונה על ידי בריה נמוכה ב א' אוגוסט 22, 2021 11:02 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

תא חזי
הודעות: 918
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי תא חזי » א' אוגוסט 22, 2021 9:55 am

בברכה המשולשת כתב:הרה"ג תא חזי שליט"א,
כל המקורות הנפלאים שהביא הדר"ג שליט"א, אינם נוגעים לעניין, במכתר"ה.
תהום פעורה בין ההתקשרות וההתדבקות של המקובלים, ובוודאי העל דעת של המקובלים (שמקורה בהנהגת רבינו תרומת הדשן), לבין ההתקשרות בה אנו דנים.
ההתקשרות של המקובלים עניינה צירוף התפילות המצוות של האדם, עם אלו של הצדיקים, ואילו באשכול זה מדובר בהתקשרות שעניינה עבודה לצדיק עצמו.

הרה"ג בברכה המשולשת שליט"א,
מי אמר לרומעכ"ת יחשל"א שתהום כל כך גדולה פעורה בין ההתקשרות וההתדבקות של המקובלים, וה'על דעת' של המקובלים (שמקורה בתרומה"ד?! אשמח לראות מקור, זה נפלא) לבין 'התקשרות'?
רצוני לומר - מי אמר לך שה'התקשרות' הברסלבאית פירושה ח"ו עבודה לצדיק עצמו?!
ובדיוק מחמת כן כתבתי בהודעתי לעיל את הדברים הבאים:
תא חזי כתב:כמובן אפשר להתפלפל ולחלק בין זה ולבין ה"התקשרות" הברסלבאית, שמסופקני אם עמדו על טיבה בעצמה, או ששמעו שמועות מפי שומעי שמועות

וכן הבאתי מקור מפורש ממוהר"ן עצמו (לא מתלמידיו או תלמידי תלמידיו, ומלבד הפרשנות לא' ממשפיעי ברסלב שבדורנו, שגם בלעדיה הדברים ברורים מאוד), כי "התקשרות" אליביה דמוהר"ן עצמו (על כל עומקה ורוממותה בתורת ברסלב), עיקר משמעותה (כלשון מוהר"ן "עיקר ההתקשרות"...) הוא אהבה וחיבה, לא עבודה להצדיק ח"ו. וזה אף יותר 'קל' מאשר האמירות המופיעות בתפילת מרן הרש"ש וג"ע הבא"ח, וכ"ש מדברי אדוננו הרמ"ק הנז"ל.


(אגב, לעיל כתבת
בברכה המשולשת כתב:ולגבי דעת המקובלים הספרדים, כבר הפניתי לספריו של הגאון המקובל רבי יעקב משה הלל שליט"א.

שני דברים:
1. הגם שמורנו הגרי"מ הלל שליט"א הוא מאדירי המקובלים שבדור, קשה לומר שהוא מייצג את "דעת המקובלים הספרדים" בסתם.
2. שמועה שמעתי (ואדרבה מי שיבדקנה, תבוא עליו ברכה) כי בעבר למדו אצל מרן הגרי"מ שליט"א בשיעורי הקבלה שלו, כמה מחשובי חסידי ברסלב (כהרב יהודה ליב פראנק זצ"ל, ולהבחל"ח הגרי"מ שכטער שליט"א), ויצאו משם אחר זמן על דעת עצמם, כיון שהשקפותיהם לא עלו בקנה אחד עם דעתו של הגרימ"ה (אבל הוא עצמו לא ראה בעיה לקבלם לשיעוריו, ונודע בשערים על הקפדתו הגדולה שלהגרי"מ הלל שליט"א בנוגע לזהות הלומדים בשיעוריו עד לאחת, ובוודאי בחמורות כגון השנוי באשכול זה לכאורה...))

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוגוסט 22, 2021 10:22 am

סגי נהור כתב:
בברכה המשולשת כתב:כפי שכתבתי לעיל, מהקונטרס ניכר שמחברו (שאינני יודע מי הוא) כותב בתמימות ומתוך כאב אמיתי על פרצה גדולה שהוא רואה.
לא ראיתי בדבריו שנאה ליהודי כלשהו, אלא רק כאב וצער.
אינני רואה מה ההצדקה להתנפל עליו אישית.


כיון שניכר שכבודו מתקשה להבין, אנסה לסייע במשל שאולי יקל ההבנה.
ובכן, מלה"ד, למי שיפיץ בסביבת כבודו קונטרס שבתמימות ומתוך כאב אמיתי ימחה על הפרצה הגדולה של הציונות ושל ייחוס ערך/קדושה למדינת ישראל, שכל הנגוע בה הוא עובד ע"ז ומין גמור, ויאריך להראות איך כל הלשונות שבספרי הראי"ה והרצי"ה הם ע"ז ממש והקורא בהם אפילו ד"ת חייב מיתה בידי שמים. כמובן בלי שנאה ליהודי כלשהו אלא רק כאב וצער.
ובאמת אין חידוש בדברים, שכך כבר מקובלנו ממרנא בעל ויואל משה.

מובן שאין המשל דומה לנמשל בכמה פרטים, אלא רק באותו הפרט שכבודו בתמימות קדושה מופלגת ובגלגול עיניים צדקני מתקשה להבין.


ובכן, קונטרס כזה (וליתר דיוק קונטרסים כאלה, וספרים שלמים) הופצו גם הופצו בסביבתי.
ואני באמת לא הזדעקתי, כי מחברי הקונטרסים עושים וכותבים כדברי רבותיהם.
ואכן, היו כאלה שהזדעקו מאוד, אבל מהיכרות, לא נראה לי שהם שמעו על הקונטרס נשוא האשכול, ואם היו שמועים עליו, אז אלו מהם שהקונטרס תואם את השקפת רבותיהם היו תומכים בו ואלו שלא- היו מזדעקים גם על זה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוגוסט 22, 2021 10:29 am

לבי במערב כתב:
בברכה המשולשת כתב:ואילו באשכול זה מדובר בהתקשרות שעניינה עבודה לצדיק עצמו.
איזה חקו"ד טרח כת"ר שליט"א לערוך טרם קביעה שכזו? אי' המתינות בדין?!


החקו"ד היא שכך אמרו לי במפורש אומרי הריני מקשר. לא אחד ולא שנים.
אמרתי להם (כל אחד בנפרד)- רבי נחמן הוא הרב שלכם?
הם (כל אחד בנפרד) ענו- לא, הוא הרב של כולם!
שאלתי- ומה זה אומר?
והשיבו- שכל התפילות עולות לשמים דרכו, וכל המצוות, ואין שום משמעות לתפילה או למצווה שאיננה עוברת דרכו, כי הוא הצינור היחיד לרשב"ע.
ושאלתי- אז הוא רק צינור?
והשיבו: שזה לא צינור רגיל, אלא שהקב"ה מסר בידו את הנהגת העולם.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוגוסט 22, 2021 10:37 am

תא חזי כתב:
בברכה המשולשת כתב:הרה"ג תא חזי שליט"א,
כל המקורות הנפלאים שהביא הדר"ג שליט"א, אינם נוגעים לעניין, במכתר"ה.
תהום פעורה בין ההתקשרות וההתדבקות של המקובלים, ובוודאי העל דעת של המקובלים (שמקורה בהנהגת רבינו תרומת הדשן), לבין ההתקשרות בה אנו דנים.
ההתקשרות של המקובלים עניינה צירוף התפילות המצוות של האדם, עם אלו של הצדיקים, ואילו באשכול זה מדובר בהתקשרות שעניינה עבודה לצדיק עצמו.

הרה"ג בברכה המשולשת שליט"א,
מי אמר לרומעכ"ת יחשל"א שתהום כל כך גדולה פעורה בין ההתקשרות וההתדבקות של המקובלים, וה'על דעת' של המקובלים (שמקורה בתרומה"ד?! אשמח לראות מקור, זה נפלא) לבין 'התקשרות'?
רצוני לומר - מי אמר לך שה'התקשרות' הברסלבאית פירושה ח"ו עבודה לצדיק עצמו?!
ובדיוק מחמת כן כתבתי בהודעתי לעיל את הדברים הבאים:
תא חזי כתב:כמובן אפשר להתפלפל ולחלק בין זה ולבין ה"התקשרות" הברסלבאית, שמסופקני אם עמדו על טיבה בעצמה, או ששמעו שמועות מפי שומעי שמועות

וכן הבאתי מקור מפורש ממוהר"ן עצמו (לא מתלמידיו או תלמידי תלמידיו, ומלבד הפרשנות לא' ממשפיעי ברסלב שבדורנו, שגם בלעדיה הדברים ברורים מאוד), כי "התקשרות" אליביה דמוהר"ן עצמו (על כל עומקה ורוממותה בתורת ברסלב), עיקר משמעותה (כלשון מוהר"ן "עיקר ההתקשרות"...) הוא אהבה וחיבה, לא עבודה להצדיק ח"ו. וזה אף יותר 'קל' מאשר האמירות המופיעות בתפילת מרן הרש"ש וג"ע הבא"ח, וכ"ש מדברי אדוננו הרמ"ק הנז"ל.


(אגב, לעיל כתבת
בברכה המשולשת כתב:ולגבי דעת המקובלים הספרדים, כבר הפניתי לספריו של הגאון המקובל רבי יעקב משה הלל שליט"א.

שני דברים:
1. הגם שמורנו הגרי"מ הלל שליט"א הוא מאדירי המקובלים שבדור, קשה לומר שהוא מייצג את "דעת המקובלים הספרדים" בסתם.
2. שמועה שמעתי (ואדרבה מי שיבדקנה, תבוא עליו ברכה) כי בעבר למדו אצל מרן הגרי"מ שליט"א בשיעורי הקבלה שלו, כמה מחשובי חסידי ברסלב (כהרב יהודה ליב פראנק זצ"ל, ולהבחל"ח הגרי"מ שכטער שליט"א), ויצאו משם אחר זמן על דעת עצמם, כיון שהשקפותיהם לא עלו בקנה אחד עם דעתו של הגרימ"ה (אבל הוא עצמו לא ראה בעיה לקבלם לשיעוריו, ונודע בשערים על הקפדתו הגדולה שלהגרי"מ הלל שליט"א בנוגע לזהות הלומדים בשיעוריו עד לאחת, ובוודאי בחמורות כגון השנוי באשכול זה לכאורה...))


א. על דעת. לקט יושר, או"ח (מהדורת מע"כ ידידי הגה"צ רבי עמיחי ישראלי כנרתי שליט"א), עמ' קפז ו-רג. "ואמר לי כל אדם צריך להגביה הכוס באמרו והיא שעמדה וכו', אע"פ שאינו יודע הסוד ויכוון למה שכיוון הרוקח".
ב. ההתקשרות והעבודה לצדיק- כך אמרו לי אומרי הריני מקשר (יעויין הודעה אחרת שלי, מלפני מספר דקות).
ג. תפילת מרן הרש"ש וכו'- צירוף ולא עבודה לצדיק, כאמור.
ד. הגרי"מ הלל. אדרבה, האם יש מישהו מגדולי המקובלים הספרדים שתמך בהריני מקשר של ברסלב?
ה. לגבי הבאים לשיעוריו- אינני יודע.

תא חזי
הודעות: 918
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי תא חזי » א' אוגוסט 22, 2021 10:51 am

בברכה המשולשת כתב:
לבי במערב כתב:
בברכה המשולשת כתב:ואילו באשכול זה מדובר בהתקשרות שעניינה עבודה לצדיק עצמו.
איזה חקו"ד טרח כת"ר שליט"א לערוך טרם קביעה שכזו? אי' המתינות בדין?!


החקו"ד היא שכך אמרו לי במפורש אומרי הריני מקשר. לא אחד ולא שנים.
אמרתי להם (כל אחד בנפרד)- רבי נחמן הוא הרב שלכם?
הם (כל אחד בנפרד) ענו- לא, הוא הרב של כולם!
שאלתי- ומה זה אומר?
והשיבו- שכל התפילות עולות לשמים דרכו, וכל המצוות, ואין שום משמעות לתפילה או למצווה שאיננה עוברת דרכו, כי הוא הצינור היחיד לרשב"ע.
ושאלתי- אז הוא רק צינור?
והשיבו: שזה לא צינור רגיל, אלא שהקב"ה מסר בידו את הנהגת העולם.

צע"ג. עכ"פ מדברי מוהר"ן שהבאתי לעיל, נקודתית, על אמירת "הריני מקשר", נראה שאין בזה כל בעיה, ואינו דומה כלל לדברים שהבאת משמם של "אומרי הריני מקשר".
(איני בקי גדול בתורת ברסלב, ואולי יבואו הבקיאים לבאר (או לבער) דברי האומרים הנ"ל).
כיון שלא נתקלתי באנשים סבירים ובני-תורה שבברסלב, המדברים ואומרים בלשונות כמו שהבאת, רק שמעתי בדומה לזה (לא ממש כך, אפילו) בשוטים וגוזמנאים שדעתם חשובה לכל היותר כצפצוף הצפור וכגעיית השור. מסתבר הדבר שדברי הרב (שהובאו לעיל בהודעתי הארוכה) ודברי תלמידי-תלמידי-תלמידי-תלמידי-תלמידי התלמידים (וכ"ז בהנחה שהם תלמידים של מישהו...), דברי מי שומעים? והוא הדין לכל רעה חולה, שלא ימהרו לטפול האשמות בשורש.
הגע עצמך, האם בעת התרגשות צרת וטומאת השבתאות, עלה על דעת מישהו להתנגד לרבינו האר"י ולמהרח"ו, שהם שדחפו לדעות ולמעשים שכאלו? הס מלהזכיר.
(יש כמובן שהתנגדו לחכמת הקבלה, אבל רובם עשו זאת ללא כל קשר לשבתאות, אולי רק היעב"ץ לאיזה מ"ד, כתב ספרו "מטפחת ספרים" כדי להוציא מליבם, וצע"ג על סברא זו)
האם כאשר מתרגשת עלינו רעת וצרת טומאת ממשלת הערב-רב הזדון הנוכחית, כמה אנשים אמרו שהרב קוק זצ"ל אשם ישירות בכך? האם ממרחק הזמן של מאה שנים ויותר, לא ברור שישנו הפרש בפרשנות (בפרט בקבוצות שוליים) בין הרב שמתיימרים לדבר בשמו, לבין המדברים עצמם?
לא אכחד, ישנם כו"כ דברים כאלו ואחרים היכולים לעורר (ועוררו) התנגדות נגד ברסלב (וכבר באו בכתובים שונים, וגם עליהם הושבו תשובות, מוצלחות יותר או פחות...), אבל לענ"ד ספציפית כאן זה "להעמיד ואח"כ להקשות". תלי תניא בדלא תניא.
נערך לאחרונה על ידי תא חזי ב א' אוגוסט 22, 2021 11:01 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

תא חזי
הודעות: 918
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי תא חזי » א' אוגוסט 22, 2021 10:54 am

בברכה המשולשת כתב:א. על דעת. לקט יושר, או"ח (מהדורת מע"כ ידידי הגה"צ רבי עמיחי ישראלי כנרתי שליט"א), עמ' קפז ו-רג. "ואמר לי כל אדם צריך להגביה הכוס באמרו והיא שעמדה וכו', אע"פ שאינו יודע הסוד ויכוון למה שכיוון הרוקח".
ב. ההתקשרות והעבודה לצדיק- כך אמרו לי אומרי הריני מקשר (יעויין הודעה אחרת שלי, מלפני מספר דקות).
ג. תפילת מרן הרש"ש וכו'- צירוף ולא עבודה לצדיק, כאמור.
ד. הגרי"מ הלל. אדרבה, האם יש מישהו מגדולי המקובלים הספרדים שתמך בהריני מקשר של ברסלב?
ה. לגבי הבאים לשיעוריו- אינני יודע.

א. חזק וברוך.
ב. אז אמרו (מי הם? מה הם? האם איזה מאן דאמר בברסלב? מה שמם?), ראה הודעה שלי מלפני מספר דקות...
ג. היינו ההתקשרות הברסלבאית (ראה בביאור "מקור חכמה" שציינתי אליו, בפנים הספר, את לשונו המדוייקת), ותו לא.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' אוגוסט 22, 2021 11:09 am

אין לי מושג האם וכמה משוגעים מסתובבים, שחושבים שמוהר"נ הוא באמת אלהות רח"ל. אבל בהנחה שהם ישנם, ובהנחה הוודאית שאין לכך שמץ של ראייה מכתבי מוהר"נ עצמו, הרי שהיה למתנגדים להסביר שחלילה אין כוונת מוהר"נ לכך, ולהביא את מאמריו, להסביר את הכוונה האמיתית בהם, ולהצדיק את הצדיק דמעיקרא.

ובמקום זאת הם כותבים קונטרסים וכדומה - ואיני מתכוון למישהו מסויים כעת - בהם הם יורים חיצים בו עצמו. ואין זה משנה אם כותבים זאת להדיא, או שרק משתמע כך מדבריהם (עם טיפת שכל אפשר לכתוב בצורה שתעורר אמפתיא אצל כל ברסלבר ולא להיפך. למשל לכתוב ש"חלילה על עלתה זאת על דעת צדיק האמת", ו"שוחחנו עם חסידים גדולים והזדעזו ואמרו לנו שח"ו לחשוב כך". וכו' וגו'). ובכך הם מבזים אותו ותלמידיו וחורצים משפט על רבבות צדיקים (ויותר מכך, כדלהלן), וגם נוהגים בטפשות (כי הויכוח הופך חסר תוחלת, שהרי אף חסיד לא ישתכנע).

וגם מכשילים אנשים בעבודה זרה, כי יהיו תמימים שיחשבו שאם אותם שוטים צדקנים טוענים שזוהי שיטתו של מוהר"נ, הרי שכנראה הם צודקים, וחובה לחשוב כך אף אם אותם צדקנים טוענים שזוהי עבודה זרה, שהרי ודאי טענתם בטלה מול מוהר"נ שהוא "צדיק האמת".

ואחרי כל זה פושטים טלפיהם וטוענים שכותבים מ"דאגה" ו"יראת שמים". והרי אפילו אם בתוך לבבכם תחשבו כל רע על מוהר"נ, הרי כלפי חוץ היה לכם לנקוט בדרך שתועיל למעט עבודה זרה, ולא להרבות אותה (וכי אליהו הנביא נגלה עליהם וגילה להם שאסור להפך בזכותו של מוהר"נ, וודאי שפירוש הגיוני ומתקבל בכתביו אינו אמת?).

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' אוגוסט 22, 2021 4:21 pm

בישיבת ליקווד, מכריזים לפני התקיעות "שלא יהיה לשום אדם דעת עצמו, אלא הכל על דעת התוקע". אני מנסה להתעלם ממנה שלא אפרוץ בצחוק בעת התקיעות, אמנם העיקר הוא שיכוון לצאת על דעת התוקע, והוא יודע באיזה תקיעה הוא אוחז.
וכן הוא בענין 'על דעת' האריז"ל הרשב"י ותנאים נביאים וכו'. שהאדם חושב שאין תפלותיו שוות ללא הכוונות האמיתיות, והוא אינו בר הכי לכוונם, לדעתם ולהבחין ביניהם, על כן הוא אומר שהכל הוא על דעת אלו שכן יודעים.

אין זה קשור כלל וכלל למה שמתקשרים להצדיק או השמש, והיינו שמשתמשים בהצדיק לעלות על הסולם ולהתקרב להקב"ה.

אם יש מקור שגם זה בסדר, הייתי שמח. מי רוצה להכריז על ציבור שלם שהם עובדי ע"ז? ובפרט כשיש להם הרבה למכור בתחומים אחרים.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי לייטנר » א' אוגוסט 22, 2021 4:54 pm

תא חזי כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:לולי שתיהם

שניהם, או שתיהן.
אין כזה דבר שתיהם.


עיין רות ד יא: "יתן ה' את האשה הבאה אל ביתך כרחל וכלאה אשר בנו שתיהם את בית ישראל"

[size=85]תיקון השפה הוא דבר חשוב. לפעמים הוא סתם טרחנות.[/size]

תא חזי
הודעות: 918
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי תא חזי » א' אוגוסט 22, 2021 5:33 pm

לייטנר כתב:תיקון השפה הוא דבר חשוב. לפעמים הוא סתם טרחנות.

חזק וברוך על מראה-המקום.
הטרחנות היא בעיני המתבונן.
נערך לאחרונה על ידי תא חזי ב א' אוגוסט 22, 2021 5:46 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

תא חזי
הודעות: 918
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי תא חזי » א' אוגוסט 22, 2021 5:46 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אין זה קשור כלל וכלל למה שמתקשרים להצדיק או השמש

השוואה מיותרת.

יורשה לי לומר לכת"ר, כי אני מעריך שאין לך סיבה קונקרטית (עם מקורות) לפרשן את ה"התקשרות" הברסלבאית כבעייתית, אלא בשל אנשים שפגשת או שמועות ששמעת.

אני חושב שהמקור הבודד שהצבעתי עליו הוא די והותר, האם אתה מפרש אותו אחרת? האם ישנם מקורות שסותרים אותו?
לענ"ד נראה שהכל עניין או של סמנטיקה או של מגזריות. הוי אומר:
א. אם הוחלט שהעניין של "התקשרות לצדיקים קודם התפלה/הריני מקשר" היא בעייתית, לא יעזרו כל טצדקי שבעולם לחזור ולהכשיר אותה, כנראה. משא"כ "על דעת/פינו כפיהם/י"פ עקיבא" וכו'. רוצה לומר, זהו ויכוח/טיעון מעגלי מובהק. למה ההתקשרות בעייתית ולוקה בשיתוף ש"ש ודבר אחר?! כי ההתקשרות היא בעייתית ולוקה בשיתוף ש"ש ודבר אחר!! למה?! כי...!! וחוזר חלילה.
ב. יורשה לי לשער, כיון שאני כבר למוד ויכוחים שכאלו (ליטאים-חב"ד, ספרדים-ברסלב, ברסלב-חב"ד, וכעזה"ד), כי כל עוד שלא מוכנים להודות על האמת שזו (כנראה) מחלוקת בין המקובלים לפילוסופיה (לכה"פ זו הרמב"מית), או לפחות מחלוקת בין המתנגדים לחסידים (שמבין ריסי עיניך יותר לי לשער כי אינך ממש בצד של כת החסידים...), אין באמת מוצא מזה. הכל מתנקז בפועל לתוך סד קבוע של "הלנו אתה (או שאתה חכם קונצסואלי מאוד, ואז נמשכן נפשנו ליישב אותך, או שלמצער נתעלם בנונשלנטיות מפמפלטים מביכים על "משה רבינו של הדור" שהציבור שלנו מייצר חדשים לבקרים לצרכים מפוקפקים) אם לצרינו (ואז אין לנו באמת בעיה לומר על ציבור שלם שהם עובדי ע"ז, ורק "היינו שמחים" למצוא איזה פתרון "שיתיר אותם לבוא בקהל", כשהוא לכאורה נמצא כמה הודעות מעלה)". הא ותו לא.

תא חזי
הודעות: 918
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי תא חזי » א' אוגוסט 22, 2021 5:54 pm

בינתיים (עד שהאשכול יינעל, או עד שיביאו מקורות ברסלביים המוכיחים כי חסידי הרבי מאומן סוברים שהוא וכו') רק אתנחתא מתודית קצרה:
לפום ריהטא - להביא מקור כלשהו, מבלי להביא את פרשנותו מתוך חוגו עצמו (הן פרשנות פנימית, והן פרשנות אלגורית/אפולוגטית, וכמדומני שבאשכול אחר הדן בנושא זה הובאו דברי הסטייפלער או הגר"מ שפירא זצ"ל, כי 'מה שקובע זה איך שהם מפרשים את הדברים או אפילו איך שהם מתנצלים עליהם, וזה משקף את עיקר האמונה האמיתית שלהם, שהרי על האמונה המקובלת בוחרים הם לדגול בה, ועל דברי רבם להתנצל', אשמח אם מישהו ימצא ויקשר לדברים אלו) ולבכר פרשנות רדיקלית משל עצמך, המתאמת באורח-פלא להשקפתך בנושא - אני מסופק אם שייך לקרוא לפרשנות שכזו 'ראיה'.

זאב ערבות
הודעות: 8534
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' אוגוסט 22, 2021 8:48 pm

מהספר בצל משכיות הכסף (ר' יוסף רייכנברג, ב"ב תשפ"א עמ' ס)
קבצים מצורפים
בצל1.jpg
בצל1.jpg (22.21 KiB) נצפה 4658 פעמים
בצל2.jpg
בצל2.jpg (38.65 KiB) נצפה 4658 פעמים

סמל אישי של המשתמש
מי אנוכי
הודעות: 225
הצטרף: ו' יולי 09, 2021 6:46 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי מי אנוכי » א' אוגוסט 22, 2021 9:08 pm

זאב ערבות כתב:מהספר בצל משכיות הכסף (ר' יוסף רייכנברג, ב"ב תשפ"א עמ' ס)

זה מקור שה' משפיע לנו דרך הצדיקים אבל ודאי שלא מתפללים לצינור אלא לה' והוא משפיע דרך הצינור שהוא חפץ להשפיע לך בו.

הרואה
הודעות: 2124
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי הרואה » א' אוגוסט 22, 2021 9:11 pm

קיבלתי במייל לפני כמה שנים
(לא יודע מה לגבי הפרשנות, הציטוטים עצמם מחרידים וקשה מאד לתרץ אותם, בניגוד לציטוטים שהובאו לעיל ממקובלים רבים שיתכן מאד שמשתמשים במילה התקשרות או שהצדיק מעלה את התפילות לכמה משמעויות שונות מאד אלו מאלו, כאן נראה שהפרשנות ברורה ולא בכיוון חיובי. אגב קראתי בזמנו גם את הספר בן כמה מאות עמודים שנועד לענות על הפשקוויל הנ"ל, אינני זוכר כעת את כל הפרטים אבל לאנכי הקטן זה היה נראה מאולץ ונועד רק לתרץ למשוכנעים).
סיפר לי ידידי ממקורבי הגר"ש אויערבך שהראה לו את החוברת הנ"ל ועוד ספר של ברסלב בשם על כסאו לא ישב זר ולאחר העיון אמר שאינו מבין מה רוצים מברלנד הרי במקור זה כבר כך.
קבצים מצורפים
עותק.pdf
(466.29 KiB) הורד 341 פעמים

זאב ערבות
הודעות: 8534
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' אוגוסט 22, 2021 9:15 pm

.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ב' אוגוסט 23, 2021 4:18 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הרואה
הודעות: 2124
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי הרואה » א' אוגוסט 22, 2021 9:16 pm

עוד קובץ שקיבלתי מאחד החברים פה.
קבצים מצורפים
התחזקות.pdf
(836.6 KiB) הורד 188 פעמים

הרואה
הודעות: 2124
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי הרואה » א' אוגוסט 22, 2021 9:37 pm

נמחק
נערך לאחרונה על ידי הרואה ב ג' אוגוסט 24, 2021 11:23 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי דרומי » א' אוגוסט 22, 2021 9:54 pm

מדהים לראות את השעטנז שעושים מחברי הקונטרסים השונים, ומערבבים אלף דברים שאינם קשורים אחד בשני ובלבד להשיג את המטרה שסומנה מראש.

(לדוגמא, הטענה "הניצחת והמשכנעת" שנסיעה לאוקראינה לקברי צדיקים יש בה משום בזיון לארץ הקודש - ח"ו - גורמת לי באופן אישי להבין שגם דברים אחרים שנכתבו בקונטרס כנראה באותה רמה).

יושב הארץ
הודעות: 769
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי יושב הארץ » א' אוגוסט 22, 2021 10:21 pm

הרב יצחק מ. מורגנשטרן שליט"א (חסיד ברסלב) כותב בחריפות נגד אלו שחושבים שלצדיק יש כח עצמי שזה ממש בגדר ע"ז, ומבאר את הענינים הנ"ל. וראוי באמת שיחדדו את העניינים הדקים הללו.

מורגנשטרן 1.pdf
(1.32 MiB) הורד 184 פעמים
מורגנשטרן 2.pdf
(1.37 MiB) הורד 184 פעמים
מורגנשטרן 3.pdf
(309.32 KiB) הורד 151 פעמים

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' אוגוסט 22, 2021 10:51 pm

תא חזי כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אין זה קשור כלל וכלל למה שמתקשרים להצדיק או השמש

השוואה מיותרת.

יורשה לי לומר לכת"ר, כי אני מעריך שאין לך סיבה קונקרטית (עם מקורות) לפרשן את ה"התקשרות" הברסלבאית כבעייתית, אלא בשל אנשים שפגשת או שמועות ששמעת.

אני חושב שהמקור הבודד שהצבעתי עליו הוא די והותר, האם אתה מפרש אותו אחרת? האם ישנם מקורות שסותרים אותו?
לענ"ד נראה שהכל עניין או של סמנטיקה או של מגזריות. הוי אומר:
א. אם הוחלט שהעניין של "התקשרות לצדיקים קודם התפלה/הריני מקשר" היא בעייתית, לא יעזרו כל טצדקי שבעולם לחזור ולהכשיר אותה, כנראה. משא"כ "על דעת/פינו כפיהם/י"פ עקיבא" וכו'. רוצה לומר, זהו ויכוח/טיעון מעגלי מובהק. למה ההתקשרות בעייתית ולוקה בשיתוף ש"ש ודבר אחר?! כי ההתקשרות היא בעייתית ולוקה בשיתוף ש"ש ודבר אחר!! למה?! כי...!! וחוזר חלילה.
ב. יורשה לי לשער, כיון שאני כבר למוד ויכוחים שכאלו (ליטאים-חב"ד, ספרדים-ברסלב, ברסלב-חב"ד, וכעזה"ד), כי כל עוד שלא מוכנים להודות על האמת שזו (כנראה) מחלוקת בין המקובלים לפילוסופיה (לכה"פ זו הרמב"מית), או לפחות מחלוקת בין המתנגדים לחסידים (שמבין ריסי עיניך יותר לי לשער כי אינך ממש בצד של כת החסידים...), אין באמת מוצא מזה. הכל מתנקז בפועל לתוך סד קבוע של "הלנו אתה (או שאתה חכם קונצסואלי מאוד, ואז נמשכן נפשנו ליישב אותך, או שלמצער נתעלם בנונשלנטיות מפמפלטים מביכים על "משה רבינו של הדור" שהציבור שלנו מייצר חדשים לבקרים לצרכים מפוקפקים) אם לצרינו (ואז אין לנו באמת בעיה לומר על ציבור שלם שהם עובדי ע"ז, ורק "היינו שמחים" למצוא איזה פתרון "שיתיר אותם לבוא בקהל", כשהוא לכאורה נמצא כמה הודעות מעלה)". הא ותו לא.

אין לי שום דבר נגד ברסלב כלל וכלל. אלו שאני מכיר הם עדינים ועובדי ה' באמת ובתמים.
אני באמת מעונין בנושא הזה, כי לא נעים לי לומר על ציבור שלם שהם עובדי עבו"ז, וגם לא נעים לי לרוקן כל התוכן של הרבה מקומות אחרים חוץ מברסלב.

אמנם המקורות שמביאים להצדיק אותם הם דלילים למדי, ואני לא מקבל את ההבדל בין המקובלים להפילוסופים. הגר"ח מוואלאזין היה מקובל, לא פילוסוף. ובכל דברי 'חיי נפש' לא העלה ארוכה להטענות שלו.

עוד פעם, כח הצדיקים לחוד ועבודת ה' לחוד. כל מקור שיש להם כוחות וכדו' אינו נוגע לגבי האיסור לכוון את העבודה אליהם.

סמל אישי של המשתמש
מי אנוכי
הודעות: 225
הצטרף: ו' יולי 09, 2021 6:46 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי מי אנוכי » ב' אוגוסט 23, 2021 12:08 am

זאב ערבות כתב:
מי אנוכי כתב:
זאב ערבות כתב:מהספר בצל משכיות הכסף (ר' יוסף רייכנברג, ב"ב תשפ"א עמ' ס)

זה מקור שה' משפיע לנו דרך הצדיקים אבל ודאי שלא מתפללים לצינור אלא לה' והוא משפיע דרך הצינור שהוא חפץ להשפיע לך בו.

באופן כללי נכון וכך צריך להיות, אך האם דרשת וחקרת שאין כאלו שמתפללים לצינור?

באתי לומר את מה שצריך להיות ולא את המציאות.
(ולאפוקי הרבה שחושבים שגם מתפללים אליו ולא רק בזכותו, ומבקשים שיעזור להם ויכפר להם וכו' וכו' (שההבדל ביניהם הוא דק), שזה דברים שנפוצים היום ולכן אני חושב לענ"ד שעקרון הדברים בחבורת נשואת האשכול הם נכונים וצריכים להאמר (אם כי לא בהכללה) להוציא מדעת הטועים שהתרבתה לצערינו בזמנינו.)

תא חזי
הודעות: 918
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי תא חזי » ב' אוגוסט 23, 2021 12:21 am

הרואה כתב:בדקות האחרונות קיבלתי עוד כמה קבצים מעניינים בסגנון מהחברים פה, אחד מהחברים ביקש ממני להעלות את זה, לא יודע מה המקור.

בקונטרס הראשון (הנקרא בשם "עותק", וכותרתו "דעת גדולי ישראל על ברסלב", וכמדומה שכבר אתה העלית אותו באשכלות אחרים המדברים בנושאים קרובים...) אכן הזדעזעתי מהציטוטים. אין לי פנאי ורצון להיטפל לתרץ הציטוטים הללו, איני העומד בחזית של חסידי ברסלב, או הממונה על ביאתם בקהל חניכי הישיבות, ורק ספציפית בעניין ההתקשרות אני סבור שאינם חורגים מדרכם ורעיונותיהם של רבים מהמקובלים (ולעת עתה אף אחד לא הסביר כאן מדוע לדעתו יש חילוק גדול והבדל ברור (בכלל לא הסבירו אפילו הבדל דק, או שלא שמתי לב, לרוב דקותו) בין ה"על דעת" של המקובלים, ו"פינו כפיהם", ועצם הצורך של המקובלים לתלות עליית מצוותיהם ותפילותיהם ב"צדיקים" וב"מכוונים כהוגן"... לשם מה? אם המצווה לא מספיק טובה, שיתאמצו יותר, ואם היא טובה ומעולה - שתעלה לבד בלי עזרה וסיוע מצדיקים).
(שלא לדבר על ההערות שבסופו, שכביכול הוא (כנראה) השגות על הספר (המגוחך והתלוי על בלימה) שבחו של צדיק. אך משום מה ההערות הן באותה רמה, מלה שלו מול מלה של הספר הנ"ל - או מה שמלגלג בעלון בן ארבעה עמודים על שתי חוברות גדושות שנכתבו נגד דברי הרי"כ שליט"א ואומר שאין בדבריהם כלום, בעוד הוא עצמו בקושי מביא ראיות לדבריו. נו נו).

מעבר לזה, הקובץ השני (הנקרא "התחזקות") נראה (וכך אני מקווה שהוא) כמאי דמתקרי "הטרלה". אבל אין לדעת...

ויבא השלישי ויכריע, (הנקרא "ברסלב") שתוכו רצוף, לדעתי העניה ואחהמ"ר (מן המחבר החשוב שליט"א, שייתכן וקורא שורות אלה...), בדמגוגיה זולה, נוסח "לא באתי לדבר נגד מוהר"ן, ולא נגד חסידי ברסלב, רק נגד וכו'..." שידע כי רוב קוראיו לא נולדו אתמול. המשוכנעים לא ישתכנעו מכגון דא (הגם שיש תוך דברים כמה דברים שאכן ראויים לאמרם, אולי, ובאופן אחר), וכן להיפך. (וסופו, מוכיח על תחילתו, ודו"ק). (ובכללות נראה שהקונטרס הזה קצת אנכרוניסטי, דומה לדבריו כאילו ברסלב מורכבת רק או מכת אנשי הפלוני או מהנ-נחים, ובתווך יש איזה חופן "נורמלים" שנועדו כנראה רק כדי שלא ייחשב כמכליל. או דבריו לגבי לימוד התורה בברסלב, וכו'). (ולמיטיבי לכת, יעויין שם בקונט' עמ' 27 שו' 13...).

יושב הארץ כתב:הרב יצחק מ. מורגנשטרן שליט"א (חסיד ברסלב) כותב בחריפות נגד אלו שחושבים שלצדיק יש כח עצמי שזה ממש בגדר ע"ז, ומבאר את הענינים הנ"ל. וראוי באמת שיחדדו את העניינים הדקים הללו.

ואתה חושב שכלל חסידי ברסלב בקיאים בדברים המובאים פנים? מסופקני.... (אגב, יש שיאמרו שהגרי"מ מורגנשטרן שליט"א אינו חסיד ברסלב...)
(עם זאת, הרי כללות הגישה שבמאמר הנ"ל מוכיחה קצת משכ"ל שעניין ה"התקשרות" הברסלבאית (לכה"פ אליבא דהגרימ"ם שליט"א) יסודתו בדברי המקובלים, וכפי פרשנותם יתפרשו דברי מוהר"ן, ובפרט במקרה שכביכול משמע מהם דברי זרות, ומצווה להצדיק את הצדיק (ככל המוחזק לצדיק, ואת חסידיו) ולא לחשדו בחינם).
נערך לאחרונה על ידי תא חזי ב ב' אוגוסט 23, 2021 1:11 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

זאב ערבות
הודעות: 8534
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' אוגוסט 23, 2021 12:32 am

.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ב' אוגוסט 23, 2021 4:17 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' אוגוסט 23, 2021 12:37 am

כבר ציינו לעיל (ונמחק משום־מה) אודות המון העם שאין יודעים לפרש שיחתם כראוי, שיש להסמיך זה עמ"ש בתענית כג, ב. יעו"ש.

הרואה
הודעות: 2124
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי הרואה » ב' אוגוסט 23, 2021 10:05 am

קיבלתי בעבר סרטון שבו נראה ר' יעקב מאיר שכטר שאומר שחס ושלום אי אפשר להסביר את הדברים האלו כפשוטם, 'מה רבינו קורא לעבוד עבודה זרה?!'
אם אכן הוא מפרש את הדברים שלא כפשוטם אדרבה.
השאלה האם רוב ככל חסידי ברסלב לא חושבים שיש בזה סרך של כפשוטו, מהכירות קרובה עם לא מעט חסידי ברסלב במשפחתי ועוד משיחות עם רבים גם מאלו המשתייכים לשול וכדומה, הם כן רואים את זה לפחות חלקית כפשוטו.

תא חזי
הודעות: 918
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי תא חזי » ב' אוגוסט 23, 2021 10:45 am

הרואה כתב:קיבלתי בעבר סרטון שבו נראה ר' יעקב מאיר שכטר שאומר שחס ושלום אי אפשר להסביר את הדברים האלו כפשוטם, 'מה רבינו קורא לעבוד עבודה זרה?!'
אם אכן הוא מפרש את הדברים שלא כפשוטם אדרבה.
השאלה האם רוב ככל חסידי ברסלב לא חושבים שיש בזה סרך של כפשוטו, מהכירות קרובה עם לא מעט חסידי ברסלב במשפחתי ועוד משיחות עם רבים גם מאלו המשתייכים לשול וכדומה, הם כן רואים את זה לפחות חלקית כפשוטו.

אז שיהיו בריאים, ומהר. דעתו של הגרי"מ שכטר שווה מול דעתם (?) עשרות מונים, וק"ל. (על איזה עניין ספציפי נאמרו הדברים, אגב?)
האם כשם שהעלית כאן חוברות למיניהם, האם תוכל להעלות כאן/להניח קישור/וכדו' את הסרטון הנ"ל?

שבע
הודעות: 1691
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי שבע » ב' אוגוסט 23, 2021 11:27 am

תא חזי
קבצים מצורפים
20210823_112236.png
20210823_112236.png (179.66 KiB) נצפה 4359 פעמים
20210823_112427.png
20210823_112427.png (71.8 KiB) נצפה 4359 פעמים
תגובה לקונטרס השם אחד ושמו אחד.pdf
(100.96 KiB) הורד 124 פעמים

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אוגוסט 23, 2021 11:28 am

דרומי כתב: (לדוגמא, הטענה "הניצחת והמשכנעת" שנסיעה לאוקראינה לקברי צדיקים יש בה משום בזיון לארץ הקודש - ח"ו - גורמת לי באופן אישי להבין שגם דברים אחרים שנכתבו בקונטרס כנראה באותה רמה).


?
הרי זו טענה נכונה מאוד מאוד, ונכב"ב

תא חזי
הודעות: 918
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי תא חזי » ב' אוגוסט 23, 2021 11:29 am

תא חזי כתב:צע"ג. עכ"פ מדברי מוהר"ן שהבאתי לעיל, נקודתית, על אמירת "הריני מקשר", נראה שאין בזה כל בעיה, ואינו דומה כלל לדברים שהבאת משמם של "אומרי הריני מקשר".

הבוקר הפנה אותי חסיד ברסלב מבוגר אחד, לנוסח התפילה שאומרים אחרי תיקון הכללי (שחיברה תלמידו שלמוהר"ן) ושהיא למעשה מקור לנוסח "הריני מקשר" שנאמר גם קודם אמירת ה"תיקון" הנזכר, וקודם התפילות שלהם כו'.
וז"ל (קטע בלבד, התפילה די ארוכה. ההדגשות משלי, כמובן):
רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם! פְּתַח פִּיךָ לְאִלֵּם כָּמוֹנִי, וְתִשְׁלַח לִי דִּבּוּרִים מִמְּעוֹן קָדְשְׁךָ מִן הַשָּׁמַיִם, בְּאֹפֶן שֶׁאוּכַל לְנַצֵּחַ אוֹתְךָ, לְרַצּוֹת וּלְפַיֵּס אוֹתְךָ, שֶּׁתְּקַבֵּל בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים וּבַחֲסָדֶיךָ הָעֲצוּמִים אֶת אֵלּוּ הָעֲשָׂרָה קַפִּיטְל תְּהִלִּים שֶׁאָמַרְתִּי לְפָנֶיךָ, כְּאִלּוּ אֲמָרָם דָּוִד הַמֶּלֶךְ עָלָיו הַשָּׁלוֹם בְּעַצְמוֹ, וְאַף עַל פִּי שֶׁאֵינִי יוֹדֵעַ לְכַוֵּן שׁוּם כַּוָּנָה מֵהַכַּוָּנוֹת הָעֲצוּמוֹת וְהַנּוֹרָאוֹת שֶׁיֵּשׁ בְּאֵלּוּ הָעֲשָׂרָה מִזְמוֹרִים, יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ יְהֹוָה אֱלֹהַי וֵאלֹהֵי אֲבוֹתַי, שֶׁתְּהֵא חֲשׁוּבָה לְפָנֶיךָ הָאֲמִירָה בְּפֶה לְבַד, כְּאִלּוּ הִשַּׂגְתִּי וְכִוַּנְתִּי כָּל הַסּוֹדוֹת וְהַכַּוָּנוֹת שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם וְיִהְיוּ אֲמָרַי לְרָצוֹן לִפְנֵי אֲדוֹן כָּל.

וְהִנְנִי מַשְׁלִיךְ יְהָבֵי עָלֶיךָ, וְהִנְנִי מְקַשֵּׁר עַצְמִי לְכָל הַצַּדִּיקִים הָאֲמִתִּיִּים שֶׁבְּדוֹרֵנוּ, וּלְכָל הַצַּדִּיקִים הָאֲמִתִּיִּים שׁוֹכְנֵי עָפָר, קְדוֹשִׁים אֲשֶׁר בָּאָרֶץ הֵמָּה, ]וּבִפְרָט לְהַצַּדִּיק יְסוֹד עוֹלָם, נַחַל נֹבֵעַ מְקוֹר חָכְמָה, רַבֵּנוּ נַחְמָן בֶּן פֵיגֶא, זְכוּתוֹ יָגֵן עָלֵינוּ אָמֵן[, וְעַל דַּעְתָּם וְעַל כַּוָּנָתָם אָמַרְתִּי כָּל אֵלּוּ הָעֲשָׂרָה קַפִּיטְל תְּהִלִּים, וּבִזְכוּתָם וְכֹחָם אֶזְכֶּה לְעוֹרֵר וּלְגַלּוֹת כָּל הָעֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה שֶׁנֶּאֱמַר בָּהֶם סֵפֶר תְּהִלִּים...

מה אני לומד מהקטע הנ"ל:
א. הפניה היא לבורא עולם, והבקשה היא שבורא עולם יקבל את התפלות, וכל השלכת יהב המתפלל היא בראש ובראשונה ובלבד על בורא עולם (אא"כ ממש דוחקים ואומרים שהפניה היא בשיתוף ונמצאת בכוונת הלב של כל ברסלבי, שזה כבר להחזיק סתם בני אדם לשוטים גמורים).
ב. ואח"כ אומר "הריני מקשר", ולענ"ד סיום לשונו מוכיח על תחילתו, דהיינו מהו אותו "הריני מקשר"?? ומפרש - "ועל דעתם ועל כונתם אמרתי..." "ובזכותם [של הצדיקים! בזכותם. בדיוק כמו שרוב הפוסקים כתבו אופן היתר זה לגבי הליכה לקברות בערב ר"ה וכדו' להתפלל בזכות הצדיקים, ואין צורך להעמיס כוונות במה שלא כתוב] וכחם אזכה לעורר ולגלות וכו'".
והרי זה לא פחות ולא יותר, ולא דומה, אלא ממש בדיוק מכוון כמו לשונות מרן הרש"ש זיע"א בתפילה הכוללת שתיקן, וכמש"כ לעיל, וכמו כל "על דעת" שבעולם (בתוספת ההגדרה הבהירה בלשונו של מוהר"ן עצמו, וכלך לך מדברי משוגעים מקורבים, כי ה"התקשרות" עניינה (או עיקר עניינה, לפחות) אהבה וחיבה לרבו, לא זולת, והוא דבר הקיים כבר בתלמוד, ושבחוהו חכמים.

ושוב, כל זה אמור אך ורק לעניין אמירת "הריני מקשר" בלבד. לגבי שאר אמירות וציטוטים (שאכן היו בהם כמה חריפות ומזעזעות בקונטרסים הנ"ל, בהשקפה ראשונה, ולא בדקתים במקורם), מוטב יעשו אם ידונו בזה עם חסידי ברסלב וותיקים, ולי אין חלק ולא בקיאות בכך.
(אם כי יורשה לציין, כי נראה לפו"ר שההתנגדות כאן היא פרצייטישע מעשה, זה לא רק "קומץ" "בתוך" "ברסלב", אלא על כל דבר תמצא טענה, וכך עד ביאת גוא"צ בעזרת ה', מתוך בריאות ונחת...)

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אוגוסט 23, 2021 11:30 am

שבע כתב:תא חזי


לא הבנתי איך יש בציטוט זה תירוץ לעניין העבודה לצדיק.
זה שיש לצדיקים מעלות רבות, על זה ליכא מאן דפליג.
אבל בשום מקום, חוץ מכתבי ברסלב, לא כתוב לעבוד את הצדיק.

תא חזי
הודעות: 918
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי תא חזי » ב' אוגוסט 23, 2021 11:31 am

בברכה המשולשת כתב:
דרומי כתב: (לדוגמא, הטענה "הניצחת והמשכנעת" שנסיעה לאוקראינה לקברי צדיקים יש בה משום בזיון לארץ הקודש - ח"ו - גורמת לי באופן אישי להבין שגם דברים אחרים שנכתבו בקונטרס כנראה באותה רמה).


?
הרי זו טענה נכונה מאוד מאוד, ונכב"ב

לכשעצמה היא טענה נאה ויאה מאוד, מבחינה רעיונית (ונקל להבין מדוע יותר קל לרומעכ"ת שליט"א להתחבר דווקא לטענות שכאלה).
וכלשונה (או כיוצא בה) שמענו ממרן הגר"מ אליהו זצוק"ל זיע"א (במפורש, על עניין הנסיעה לאומן דווקא).
אולם כשזה מתחבר עם גיבובי טענות אחרות, ומקבל קצת ריח מגמתי, אז יש הרבה פחות משקל לטענות שכאלו.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אוגוסט 23, 2021 11:42 am

שבע כתב:תא חזי


ועכשיו קראתי את כל החוברת.
הוא אפילו לא מנסה להסתיר את שנאתו לכל "המתנגדים"
ולעצם הדבר, איננו עונה שום תשובה לעניין העבודה לצדיק, שאין לה שום מקור, והיא, ורק היא, מוקד העניין.

הרואה
הודעות: 2124
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי הרואה » ב' אוגוסט 23, 2021 11:49 am

שבע כתב:תא חזי

כמו בכל שאר הציטוטים שהובאו כאן מכל חכמי ישראל מכל הדורות, אין כאן שום יחס של עבודה שמתייחסת אל הגר"א.
יש כאן מידע שבזכות תפילתו עולות התפילות, או שבכח כוונתו מעלה גם את התפילות של כלל ישראל, או תיאורטית יכול להיות עוד הרבה מאד לשונות כאלו, הצד השווה שבהם שאין בהם שום יחס של עבודה של המתפלל כלפיו שמתבטל בפניו כדי שיעלה את תפילותיו או משהו כזה רח"ל.
אם היה כתוב כאן שצריך להתבטל אליו ולכוון את כל התפילות להתקשר אליו כי הוא בעל הבית על העולם ויכול לכפר עוונות בזכות וידוי דברים שמתוודים לפניו כי רק הוא יכול לעשות תשובה אז כמובן הנידון היה שונה לגמרי.
וגם אם היה כתוב רבע או אלפית מזה.

שבע
הודעות: 1691
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי שבע » ב' אוגוסט 23, 2021 2:40 pm

איפה בכל כתבי ברסלב נמצא ענין של עבודה לצדיק ח"ו?

מי בכל חסידי ברסלב האמתיים (ולא צרוע וזב שקפץ על העגלה)
חושב שעובדים את הצדיק ח"ו?

זו היא אך ורק החלטה מרושעת ופושעת
על סמך אמירות נבובות של שוטים ופרשנות עקומה של בורים

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אוגוסט 23, 2021 5:36 pm

שבע כתב:איפה בכל כתבי ברסלב נמצא ענין של עבודה לצדיק ח"ו?

מי בכל חסידי ברסלב האמתיים (ולא צרוע וזב שקפץ על העגלה)
חושב שעובדים את הצדיק ח"ו?

זו היא אך ורק החלטה מרושעת ופושעת
על סמך אמירות נבובות של שוטים ופרשנות עקומה של בורים


ראיתי את הדברים באחד מכתבי כותבי ברסלב בימינו (הרב אמ"ד).
וכך גם שמעתי מכו"כ מאנשי ברסלב- שיש עניין גדול של עבודה לצדיק.
הדר"ג שליט"א אומר שזה לא כתוב בכתבי ברסלב (למרות הציטוטים שהובאו לעיל)?
אז מוטל עליו, כרב בקהילה הנ"ל, להפיץ זאת להמון.

שבע
הודעות: 1691
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי שבע » ב' אוגוסט 23, 2021 5:44 pm

תביא ציטוט אחד!

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אוגוסט 23, 2021 5:50 pm

אגיד יותר.
בזמנו פנה אלי אברך אחד שנהיה קשור לברסלב ושאלני למה אני כ"כ מתנגד לכך שהוא לומד מרבני ברסלב ומכתבי ברסלב.
אמרתי לו שאם הרבנים יגידו ברבים את הדברים הבאים, לא אתנגד ללימוד שלו:
א. ה' אחד ושמו אחד, ואין שום היתר לעבודה לנברא כלשהו.
ב. אין שום צורך להיות קשור לדרכם בשביל להתקרב לה'. יש מי שזה מתאים לו, למחצה לשליש ולרביע, ותו לא.
ג. רבי נחמן לא היה גדול מהאבות, ממרע"ה, מהנביאים, מהזוגות, מהתנאים, מהאמוראים, מהסבוראים, מהגאונים, מהראשונים ומהאחרונים שקדמו לו. גם בין בני דורו היו שהיו גדולים ממנו. (ושאלני למה אני דורש אמירה זו. הרי על רבנים אחרים אינני דורש שיאמרו כן. והשבתי לו שזה בשביל תשובת המשקל).
ד. אסור לצאת מארץ ישראל לאומן.
ה. אין לרבי נחמן שום השפעה על דינו של אדם בראש השנה וגם על דינו של אדם אחרי פטירתו, והוא לא יכול להוציא אף אחד מהגיהנם.
ו. אין שום תועלת מיוחדת באמירת התיקון הכללי דווקא, מעבר לאמירת פרקי תהילים.
ח. אסור לעשות מילי דשטותא כדי לשמח את עצמו.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 66 אורחים