מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
תא חזי
הודעות: 918
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי תא חזי » ג' אוגוסט 24, 2021 7:15 pm

מפאת טורח ציבור, השמטתי את הציטוט דרבי אב"א כולו, כיון דסמיך
אברהם בן ארוש כתב:יישר כח!

א. כמו האוה"ח שציטטת מהזיכרון, ישנו רמב"ם (הל' תשובה פ"ה ה"ב), ולפי האמור לעיל ישנם גם לשונות שכאלו בדברי מוהר"ן. אבל יש לסייג: לא בהכרח שמושג הצדיק דהרמב"ם, היינו הך כמו מושג הצדיק באוה"ח/חב"ד/ברסלב, וכבר עמדו על כך מסתמא.
ב. אני סבור אחרת, וכבר שטחתי דעתי באורך, ואלכ"ל. (רק אעיר - שההנחה שמ"ש הרש"ש לצרף דעתו עם המכוונים, זה מפני שיש "מחלוקות רבות על הפרטים", זה דחוק, ואכמ"ל. ויעויין בספר "ייראוך עם שמ"ש" ובספר "אהבת שלום" על רום גודל מעלת מרן הרש"ש, מפי ספרים וסופרים, ומה הכוונה כשכותב "צריך עיון" וכו'. נראה יותר שהכוונה שישנן עוד 'כוונות' רבות שלא נתגלו לנו על ידי האר"י, ומליבא לפומא לא גלי, וכן הרשב"י, וכן הרש"ש, וכן צדיקים עלומים "המכוונים כהוגן", גם מצד אופן הכוונה, שבנו של הרש"ש כותב באגרת שלא נודע לו מהו פירוש תיבת 'יכוין' בכלל, ואנן מה נעני אבתריה. הפרטים הם דבר חשוב, אבל לא בהכרח שהם הם העיקר, ויעויין ש"ע או"ח צ"ח).
ג. 1. ומה תחשוב על אחרים, אם נניח ואחרי בירור ההלכה ייצא לך שמעיקר הדין הגמור אסור לפתוח בקבוקים בשבת? אותו דבר לגבי דרכים בעבודת ה'. עומק עניין החסידות, ובכלל כל העניין של הליכה בדרכי רבו (כל רב שיהיה), ראוי לה ויפה לה שתהיה באמת ובתמים, כאילו סבור כך מעיקר הדין לגמרי, כי זה "העניין" של "שורש נשמתו" וכיוצ"ב ביטויים כאלה בספרי חסידות, ובפרט ברסלב. אין זה סלסול בעלמא, זה עיקר. וכך הם תופסים את זה, ומאידך גם כך מתנגדיהם תופסים את דעת רבותיהם שדברו כנגדם. כל שנותר לאלו שבין ובין זה לברר מי יותר מניח את הדעת.
2. לגבי סוף דבריך, זו באמת דרך "ספרדית" כזו (שחביבה גם עלי), שכולם טובים, כולם אהובים, כולם מתוקים וצדיקים. לא כך היו פני הדברים מעולם, בפרט אצל החסידים והמתנגדים. ומשכך, ברסלבאים האומרים כך, פשוט אוחזים במלאכת אבותיהם/רבותיהם, שכל אחד לחוד, ואין נקודת המשיק. האם זה טוב? יש בזה משהו טוב, אבל אני, כמוך, לא מתחבר לדרך שכזו.
ד. לכתחילה להניחו על תושב"ע - אין לי מושג. על תנ"ך - לכאו' פשוט שאסור, כמו שאסור משניות, וכמפורש בזוהר. מי שאומר אחרת, עליו הראיה (לענ"ד).
ה. אין לי הספר הזה. ואם רצונך לראות דעתו - אזי קנהו, וקרא שם, ותהיה תמיד בריא. מה שכן - אני חושב שחלק מהוויכוח בפורום השכן עסק בספר הזה ומחבריו, אולי תמצא שם בתוך הסחי כמה דברי חפץ, אני לא בטוח.

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אוגוסט 24, 2021 8:25 pm

בברכה המשולשת כתב:היכן הבהירו זאת?
כבר צוינה הקדמת 'שבחי הר"ן' (ואינה בודדת בספריהם; פוק חזי הוא).

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי ישראליק » ג' אוגוסט 24, 2021 11:06 pm

ר_חיים_הקטן כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:לא לידי עבודה זרה, אבל יש בעיא כללית אצל כל מי שמוציא דברים מפרופורציה.
איש אחד, וכ"ש קהלה, שיתמקדו על חלק מסוים של התורה יותר מחביריו, אע"פ שהם צודקים בעיקר הרעיון, מ"מ יתעוותו בזה שאין הדברים הולמים את מקומם בסולם הערכים. למשל, אם נמצא חבורה גדולה שעיקר עבודתם היא למנוע 'בל תשחית'. חסידי האדמו"ר ההוא יסתובבו בכל מסעדה להציל את האוכל טרם הגיעו לפח, וישלח משלחת מיוחדת לאומן, לא להתפלל אצל הצדיק, אלא לסדר את האוכל שלא יהיה שמה שום בל תשחית. האם אין זה בעיא? כן. האם הם צודקים? כן.
וממשל זו יקיש כל אחד לכל דבר. אלו שאומרים 'רק תורה', או 'רק משיח', טועים שניהם. לשני הדברים יש את מקומו, ואינם יכולים לדחות אחרים ממקומם.

שמעתי פעם מאבי מורי הגדרה על החתם סופר (הוא אינו הונגרי כלל וכלל) שרואים מתוך כתביו שאין שום דבר יוצא דופן בכל דבריו, א"א להתמקד על נקודה אחת ולומר 'זו היתה דרכו'. רואים את כלליות התורה על כל פרטיה ורובדיה, ללא שום עדיפות לאחד על חבירו.

מאה אחוז.


מעניין אם כשזה נוגע לאהבת ארץ ישראל ג"כ אומרים ככה... הכל יודעים בדיוק וואו דער חמור שטייט איין

הפצת המעיינות
הודעות: 1230
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ג' אוגוסט 24, 2021 11:33 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:לא לידי עבודה זרה, אבל יש בעיא כללית אצל כל מי שמוציא דברים מפרופורציה.
איש אחד, וכ"ש קהלה, שיתמקדו על חלק מסוים של התורה יותר מחביריו, אע"פ שהם צודקים בעיקר הרעיון, מ"מ יתעוותו בזה שאין הדברים הולמים את מקומם בסולם הערכים. למשל, אם נמצא חבורה גדולה שעיקר עבודתם היא למנוע 'בל תשחית'. חסידי האדמו"ר ההוא יסתובבו בכל מסעדה להציל את האוכל טרם הגיעו לפח, וישלח משלחת מיוחדת לאומן, לא להתפלל אצל הצדיק, אלא לסדר את האוכל שלא יהיה שמה שום בל תשחית. האם אין זה בעיא? כן. האם הם צודקים? כן.
וממשל זו יקיש כל אחד לכל דבר. אלו שאומרים 'רק תורה', או 'רק משיח', טועים שניהם. לשני הדברים יש את מקומו, ואינם יכולים לדחות אחרים ממקומם.

איך אומרים "זה בעיא" בלשון חז"ל??? או שזו המצאה חדשה ולא נזכר בחז"ל וראשו נים?

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי ישראליק » ג' אוגוסט 24, 2021 11:58 pm

עצם הנידון היא מן התימא בשעה שדם ישראל נשפך כמים, דם ישראל תרתי משמע, בנפש וברוח, ואף אחד לא בטוח מה יהי' אתו ברגע הבא, באים אנשים באיצטולא דרבנן לתייג עובדי השם, תלמידי חכמים וכו', כעובדי עבודה זרה, הישמע כזאת?!
כדי שלא יהי' דין ח"ו על שלא מיחו על כבוד התורה ולומדיה אני מוחה על בזיון תלמידי חכמים ויראי השם.

יעיינו נא בספר בית אלקים להמבי"ט פרק מב שאין שום איסור לחלות פני צדיק, ואין זה כלול באיסור תפילה לה' ע"י אמצעי (לא שזה הכוונה כשאומרים "הריני מקשר", רק ע"פ אלו שכוללים זאת באיסור הנ"ל)

אגב, ידוע מש"כ במסכת סופרים פרק יח:
וכן היה מנהג טוב בירושלים להתענות בניהם ובנותיהם הקטנים ביום צום בן [י"א] שנה עד עצם היום בן שתים עשר' להשלים ואח"כ סבלו ומקרבו לפני כל זקן וזקן כדי לברכו לחזקו ולהתפלל עליו שיזכה בתורה ובמעשים טובים וכל מי שהיה לו גדול ממנו בעיר היה עומד ממקומו והולך לפניו והיה משתחוה לו להתפלל בעדו ללמד שהן נאין ומעשיהם נאים ולבן לשמים ולא היו מניחין בניה' קטנים אחריהם אלא היו מוליכן אותן לבתי כנסיות כדי לזרזם במצות:

אני בטוח ששני הרבנים? המסכימים על הקונטרס ד' אחד ושמו אחד עוד לא למדו זאת כי אם כן היו יוצאים בקול קורא בקירות העיר שבודאי שלטו ידי זרים בקטע חז"ל הלזה

כחסיד ברסלב הרבה שנים ב"ה, כולם שוים לטובה, לא עלה לי אף פעם במחשבה לעשות איזה עבודה להצדיק, ודבר זה יכולים לקשקש רק באוזני מי שלא שנה ולא קרא ספרי ברסלב, אין אפילו שום שמץ מזה.

אני ממליץ לעיין בספר אור זרוע לצדיק וספר פליאות חכמה הנמצאים באוצר לראות אמיתת הענין של התקשרות לצדיק

יבנה
הודעות: 3642
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי יבנה » ד' אוגוסט 25, 2021 1:20 am

ישראליק כתב:אני ממליץ לעיין בספר אור זרוע לצדיק וספר פליאות חכמה הנמצאים באוצר לראות אמיתת הענין של התקשרות לצדיק

ואני ממליץ לעיין בקונטרס על הצדיקים.

יבנה
הודעות: 3642
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי יבנה » ד' אוגוסט 25, 2021 1:37 am

"הִנְנוּ מְכַוְּנִים בִּתְפִלָּתֵנוּ וּמְקַשְּׁרִים אֶת כָּל תְּפִלֹּתֵינוּ לְכָל הַצַּדִּיקִים שֶׁבְּדוֹרֵנוּ. וְאַתָּה בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים תְּעוֹרֵר אֶת לֵב צַדִּיקֵי אֱמֶת שֶׁבְּדוֹרֵנוּ, וְתִתֶּן לָהֶם כֹּחַ שֶׁיְּקַבְּלוּ אֶת תְּפִלָּתֵנוּ וְיַעֲלוּ אוֹתָם לְפָנֶיךָ."

יושב הארץ
הודעות: 769
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי יושב הארץ » ד' אוגוסט 25, 2021 2:33 am

וִיהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ
ה' אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אֱלֹהֵי יִצְחָק וֵאלֹהֵי יַעֲקֹב
הָאֵל הַגָּדוֹל הַגִּבּוֹר וְהַנּוֹרָא אֵל עֶלְיוֹן
אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה
שֶׁכָּל הַמַּלְאָכִים שֶׁהֵם פּוֹעֲלֵי תְפִלּוֹת
יָבִיאוּ תְפִלָּתִי לִפְנֵי כִסֵּא כְבוֹדֶךָ
וְיָפִיצוּ אוֹתָהּ לְפָנֶיךָ
בַּעֲבוּר כָּל הַצַּדִּיקִים וְהַחֲסִידִים וְהַתְּמִימִים וְהַיְשָׁרִים
וּבַעֲבוּר כְּבוֹד שִׁמְךָ הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא
כִּי אַתָּה שׁוֹמֵעַ תְּפִלַּת עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל בְּרַחֲמִים
בָּרוּךְ אַתָּה שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה

תא חזי
הודעות: 918
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי תא חזי » ד' אוגוסט 25, 2021 4:04 am

ויש להוסיף את המובן מאליו:
"מַלְאֲכֵי רַחֲמִים מְשָׁרְתֵי עֶלְיוֹן
חַלּוּ נָא פְנֵי אֵל בְּמֵיטַב הִגָּיוֹן
אוּלַי יָחוֹס עַם עָנִי וְאֶבְיוֹן, אוּלַי יְרַחֵם:

אוּלַי יְרַחֵם שְׁאֵרִית יוֹסֵף
שְׁפָלִים וְנִבְזִים פְּשׁוּחֵי‏ שֶׁסֶף
שְׁבוּיֵי חִנָּם מְכוּרֵי‏ בְּלֹא כֶסֶף
שׁוֹאֲגִים בִּתְפִלָּה וּמְבַקְּשִׁים רִשָּׁיוֹן
אוּלַי יָחוֹס עַם עָנִי וְאֶבְיוֹן, אוּלַי יְרַחֵם"

ושמעתי דיש הגורסים (בלי קשר לפולמוס הידוע) "ודאי" במקום "אולי".
וכ"כ אנו זקוקים לזה.
ברי ושמא, ברי עדיף.
ושתהיה לכולנו די בכל אתר ואתר, כתיבה וחתימה טובה.

וונדרבר
הודעות: 1671
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי וונדרבר » ד' אוגוסט 25, 2021 4:48 am

כתב המהרי"ל (סוף הל' תענית): והמשתטח על קברי הצדיקים ומתפלל אל ישים מגמתו נגד המתים השוכנים שם אך יבקש מאת השם יתברך שיתן אליו רחמים בזכות הצדיקים שוכני עפר תנצב"ה.
והדברים מובאים בבאר היטב ובמשנה ברורה או"ח סוף סי' תקפ"א.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי ישראליק » ד' אוגוסט 25, 2021 5:03 am

וונדרבר כתב:כתב המהרי"ל (סוף הל' תענית): והמשתטח על קברי הצדיקים ומתפלל אל ישים מגמתו נגד המתים השוכנים שם אך יבקש מאת השם יתברך שיתן אליו רחמים בזכות הצדיקים שוכני עפר תנצב"ה.
והדברים מובאים בבאר היטב ובמשנה ברורה או"ח סוף סי' תקפ"א.

לא מדובר מצדיקים, צדיקים במיתתם קרויים חיים

יהודי רגיל
הודעות: 162
הצטרף: ד' מאי 06, 2020 11:54 am

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי יהודי רגיל » ד' אוגוסט 25, 2021 9:09 am

ישראליק כתב:
וונדרבר כתב:כתב המהרי"ל (סוף הל' תענית): והמשתטח על קברי הצדיקים ומתפלל אל ישים מגמתו נגד המתים השוכנים שם אך יבקש מאת השם יתברך שיתן אליו רחמים בזכות הצדיקים שוכני עפר תנצב"ה.
והדברים מובאים בבאר היטב ובמשנה ברורה או"ח סוף סי' תקפ"א.

לא מדובר מצדיקים, צדיקים במיתתם קרויים חיים

אצלך לא כתוב "על קברי הצדיקים"?

דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ד' אוגוסט 25, 2021 9:23 am

תא חזי כתב:
דורשי יחודך כתב:יתכן מצב שאין בו שום סרך הלכתי "טהור" של עבודה זרה, ומכל מקום יש בו משום הריסת ועקירת היהדות ח"ו.
....
וזה מצב של חורבן והריסה, למרות שברמב"ם ושו"ע לא תמצא על זה מאומה.

נכון מאוד. ובדיוק בשל כך ההכרעה בכך נתונה לאנשים שכל כולם היא דעת תורה והם מקובלים עליך כרבותיך (ולולי דמסתפינא שיקומו גם עליי חסידי ברסלב, הייתי אומר שהם גם לא צריכים שום מקור כדי לקבוע שדרך פלונית לא שייכת בכלל ל'צורה' של עובד ה' ויהודי ובן תורה, וממילא גם שום כתבי אפולוגטיקה* לא יעזרו. זה פשוט לא שייך לפי דרכם, ותו לא. ואין לתלמידיהם להרהר אחריהם כמלא נימא. כי זו הדרך של "עשה לך רב" (לפחות לפי קוצר דעתי) - ובכך אכן רצוי שילמדו מהחסידים...**), ולא בידי אברכים "מעוררים" למיניהם הכותבים חוברות בעילום שם, או בידי ניקים עלומים בפורום אינטרנטי...
(אגב, הדוגמה שנתת, כוחה יפה מאוד גם לחצרות חסידיות אחרות (בפרט לאור המחלוקות הידועות בזמן האחרון, שריחם מבאיש (בחוברותיהם ו'נייעס'יהם) אפילו לתוך בית הכנסת הספרדי שבו התפללתי הבוקר...), וגם ל"חצרות" הליטאיות החדשות, ובאמת אפשר לעשות משורותיים אלו שיחת מוסר נהדרת. באמת ובתמים).


אני לא באתי להצטרף לאלה המצליפים על חסידות ברסלב. אלא באתי לנסות לבנות לעצמי תמונה מאוזנת.
מצד אחד יש לנו כאלה שטוענים, לכאורה על פי הבנה שגויה בד' נפה"ח, שלקשר א"ע לצדיק הוא ע"ז.
מצד שני יש לנו כאלה שלא רואים שום בעיה כל שאין הדבר אסור על פי איסורי עבו"ז.
טענתי היא שאין שום חשש הלכתי ב"לקשר עצמו" (בדברים אחרים יתכנו חששות, לא ע"ז כתבתי), ומצד שני יתכן מצב והדברים עוברים על כל הגבולות, גם בלי איסורים "רשמיים."
כמובן שהדבר יכול להיות גם בציבורים אחרים. וכמובן שאני לא רואה את עצמי ממונה על הכרעת דברים כאלה.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי דרומי » ד' אוגוסט 25, 2021 11:06 am

צריך להפנים אחת ולתמיד שיש בהלכה וגם בהשקפה כמה צדדים, וקיימים כמה וכמה בתי מדרש שבכמה דברים חלוקים מהותית וזה לגטימי.

ואין שום מקום "להקשות" מנפש החיים על ברסלב (וגם לא על כל חסידות אחרת), כמו שאין מקום לעשות "סתירה" בין שיטת הבן איש חי לשיטת בריסק, או להביא פירכא לדברי המנחת אלעזר ממונקאטש מדברי צדיקי גור, וכו' וכו'.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אוגוסט 25, 2021 11:12 am

דרכים יש. וקווים אדומים גם יש.

תא חזי
הודעות: 918
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי תא חזי » ד' אוגוסט 25, 2021 12:37 pm

דורשי יחודך כתב:אני לא באתי להצטרף לאלה המצליפים על חסידות ברסלב. אלא באתי לנסות לבנות לעצמי תמונה מאוזנת.
מצד אחד יש לנו כאלה שטוענים, לכאורה על פי הבנה שגויה בד' נפה"ח, שלקשר א"ע לצדיק הוא ע"ז.
מצד שני יש לנו כאלה שלא רואים שום בעיה כל שאין הדבר אסור על פי איסורי עבו"ז.
טענתי היא שאין שום חשש הלכתי ב"לקשר עצמו" (בדברים אחרים יתכנו חששות, לא ע"ז כתבתי), ומצד שני יתכן מצב והדברים עוברים על כל הגבולות, גם בלי איסורים "רשמיים."
כמובן שהדבר יכול להיות גם בציבורים אחרים. וכמובן שאני לא רואה את עצמי ממונה על הכרעת דברים כאלה.


כדעתך בעניין ההתקשרות כן דעתי, וכבר הארכתי בזה לעיל טובא (יש שאין מספיקות לו הראיות שהבאתי, ויש שאין לו צורך בהן, כך או כך זה פורום, לא ספר...).

אם כי לגבי מה שאמרת שיש עבירה על כל הגבולות, זה כבר יחסי, ולכן כתבתי (בהודעה שציטטת) שישנם דברים שמספיקה להם אמירה של גדולי ישראל, שהם קובעים הגבולות והטעם הטוב לצאן מרעיתם (דווקא*, ומשום כך (לפחות גדולי הדור ששמעתי עליהם...) אינם מתיימרים לשלוח להפיץ ולדרוש מחסידי ברסלב להתנצל ולאיין את דברי רבם, בכדי שהם "יאשרו" להם להיות ברסלבים ו"לא יתנגדו" לכך שהם לומדים ברסלב, כגון מה שדרש איזה חכם באשכול זה... כי אין לדבר סוף, אלא סגי להו בלהציל את מאות/אלפי/רבבות שומעי לקחם, ותו לא. ואם חלק מהם אינם עושים אפילו זאת, ואינם מוחים במפגיע על פגיעה כזו חמורה לכאורה - אין צ"ע עליהם, ואולי צ"ע עלינו, וממילא בוודאי צע"ג על מחברי הקונטרסים למיניהם, שמאיפה הניחו להם מקום להתגדר בו?**), ותו לא, בלי צורך באיזה ראיות מכל ספר שיהיה, וממילא הקונטרסים כגון מה שפתח את האשכול, מיותרים ואף מזיקים, כיון שרובם ככולם נכתבים על ידי אברכים עלומי-שם ועלומי-כוונה.



*וזה כבר עניין לאשכול ארוך כמו שרוך, שעניינו - האם יש דין של "גדול הדור" ו"לשכת הגזית" בדורנו שרבו בו הפילוגים במקום אחד, והאם יש אמת בפרסומים...?.

**ואולי יש לצרף לזה את דברי ההייליגע שברי לוחות, הראדיצ'קובר ז"ל, בעניין "מקום הניחו לי מן השמים", וד"ל.

תא חזי
הודעות: 918
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי תא חזי » ד' אוגוסט 25, 2021 12:58 pm

בברכה המשולשת כתב:דרכים יש. וקווים אדומים גם יש.

סתם נזכרתי, לפני כחודש סר ללשכתי (לצורך עבודה) אברך מתוק ובאמתחתו ספר הלכות דברים שבינו לבינה, והלכות צניעות, והוא מאריך טרחא טובא להוכיח איך שלדעתו עיקר הדין הוא להחמיר בעניינים XYZ שרבים מהציבור מקילים בהם, ואף לא רואים הוה אמינא להחמיר בהם אפילו קצת. ניסיתי להימנע מלדבר איתו על כך, ולהתעסק רק במלאכתי, אבל הוא בא עם 'ברען' ועיניים בורקות, ותוך כדי העבודה מסביר לי איך שגדולי ישראל טועים בכל פסקיהם בעניינים אלו, ומטעים את הציבור, גם הליטאים גם הספרדים גם החסידים, וכו' וכו', וכמו שעשו בעניין הבחירות לממשלת הערב-רב והציונות וכו' ששיטת סאטמאר היא בלבד הצודקת, וכל השאר טועים ומטעים, ומן הראוי היה להחרים אותם ולא להתחתן בהם (!) ולא להכניסם לבית כנסת (!!) וכו' וכו', וככה הפליג בדיבור.
אחרי שסיים לקרוע את לבבו שתי וערב ולהטיחו בקיר, הוצאתי לו מערימת הניירת שעל שולחני, חוברת "העולם החסידי" ובה תמונה של האדמו"ר מויז'ניץ יושב בשמחה כלשהי לצד גיסו האדמו"ר מסאטמאר, ומשוחחים בחביבות, כמדומה בתוך ביהמ"ד של סאטמאר באמריקה. הוא, מסכן, היה המום, נתתי לו להבין מה שהבין. (אינני שוגה באשליות. קנאים נשארים קנאים, ומסתמא מאז הספיק לתרץ לעצמו שהאדמו"ר מסאטמאר הוא פשרן או משהו כזה, לך תדע...)
לפעמים הדרכים הופכים ברבות הזמן (ובתיווך לא נכון, ובהחרפה מיותרת של תלמידים שלא שימשו כל צרכן, או לא שימשו בכלל) לקווים אדומים, וכן להיפך, המעבר של קווים אדומים לפעמים הופך לדרך בעוה"ר. אפשר לאזן, ומקום יש בראש להבין כמו שהרב דרומי אמר, וגברא אגברא קא רמית?

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' אוגוסט 25, 2021 2:20 pm

הפצת המעיינות כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:לא לידי עבודה זרה, אבל יש בעיא כללית אצל כל מי שמוציא דברים מפרופורציה.
איש אחד, וכ"ש קהלה, שיתמקדו על חלק מסוים של התורה יותר מחביריו, אע"פ שהם צודקים בעיקר הרעיון, מ"מ יתעוותו בזה שאין הדברים הולמים את מקומם בסולם הערכים. למשל, אם נמצא חבורה גדולה שעיקר עבודתם היא למנוע 'בל תשחית'. חסידי האדמו"ר ההוא יסתובבו בכל מסעדה להציל את האוכל טרם הגיעו לפח, וישלח משלחת מיוחדת לאומן, לא להתפלל אצל הצדיק, אלא לסדר את האוכל שלא יהיה שמה שום בל תשחית. האם אין זה בעיא? כן. האם הם צודקים? כן.
וממשל זו יקיש כל אחד לכל דבר. אלו שאומרים 'רק תורה', או 'רק משיח', טועים שניהם. לשני הדברים יש את מקומו, ואינם יכולים לדחות אחרים ממקומם.

איך אומרים "זה בעיא" בלשון חז"ל??? או שזו המצאה חדשה ולא נזכר בחז"ל וראשו נים?

אתה אומר שאין שום סבה להשאיר דברים אל תוך הקשרם, ולהוציא מצוות מסוימות ומדות אחדות מתוך הפרופורציה ולהציבם כעיקרי הדת בשעה שאינם אלא מצוה או מדה אחת, איננה בעיא? משום שהשתמשתי בלשון עכשווי במקום לכתוב בלשון חז"ל?
אם זו העמדה שלך, נבין ברורות איפוא אנחנו אוחזים.
בתחלת שער ג' של השערי תשובה דיבר קצת על זה, אולי גם הוא המציא המצאה חדשה הואיל ולא נהר עליו אור ה******?

הפצת המעיינות
הודעות: 1230
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ד' אוגוסט 25, 2021 2:34 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אתה אומר שאין שום סבה להשאיר דברים אל תוך הקשרם, ולהוציא מצוות מסוימות ומדות אחדות מתוך הפרופורציה ולהציבם כעיקרי הדת בשעה שאינם אלא מצוה או מדה אחת, איננה בעיא? משום שהשתמשתי בלשון עכשווי במקום לכתוב בלשון חז"ל?
אם זו העמדה שלך, נבין ברורות איפוא אנחנו אוחזים.
בתחלת שער ג' של השערי תשובה דיבר קצת על זה, אולי גם הוא המציא המצאה חדשה הואיל ולא נהר עליו אור ה******?

עדיין אין לי עמדה כיון שלא שמעתי דברים ברורים מהצדדים. "בעיא" לא אומר כלום.
רק ציפיתי מכבודו שלא ידבר בלשון עמום אלא שיגדיר דברים בלשון ברור תלמודי/הלכתי
בקלות אפשר לומר על חב"ד, ברסלב ועוד, הם "מוזרים" "בעייתיים" "גורמים לי תגובה אלרגית" וכו'

ובלשון המדינה: define בעיא

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' אוגוסט 25, 2021 3:02 pm

אקיי, חשבתי שזה דבר מובן מאליו.
לא דיברתי דוקא על חב"ד, ברסלב, חסידים, מתנגדים, דתי לאומי או שום דבר אחר. רק הנושא בעצמו.
קבלנו תורה בת תרי"ג מצוות, והרבה ענפים הנובעים מהם. אחד המצוות הוא להתדבק בתלמידי חכמים. מצוה אחרת היא לשמוע קול שופר. ויש עוד מצוות ועבירות. מי שמצוותיו ועבירותיו נובעות מהתורה וציווי ה', כולם נמדדות עפ"י גדרי התורה. אמנם כאשר איש או (וכן הוא בדרך כלל) קבוצה מכריזים על מצוה מסוימת כערך על, למעלה משאר כל המצוות, הרי הם עלולים לשכוח מגדרי המצוה, והרבה עבירות ומדות מושחתות נובעות הימנה.

נקח לדוגמא את מצות ישוב הארץ, אשר מסתמא רוב הגולשים פה אינם לקוים בגישה זו של העלאת מצוה זו מעל כל המצוות, ולאחמ"כ נקיש לדברים אחרים שאנחנו עלולים לחטוא בהנה. מי ששומר כל המצוות, ורוצה גם לקיים את מצות ישוב הארץ, ידע את גדרי חיוב מצות עשה, שאינו חייב להוציא יוצר מחומש נכסיו עבורו, וברור שאינו חייב למסור נפשו ואסור לו למסור נפש בני ביתו עבורה. כאשר פוגש איש אחר שלא היו לו המשאבים לקיים את המצוה, או שלמד את הסוגיא ויצא לו שאינו אלא מצוה קיומית, אולי ידאב לבו על מה שהאחר אינו מקיים המצוה כפי שיטתו, אמנם אין האיש השני זר אצלו, ואין מושגיו זרים אצלו, ששניהם שאבו את חייהם ממקור אחד. אמנם כאשר הוא מערים מראי מקומות שונות להורות שאך מצוה זו היא היסוד של כל החיים, ועל ידיה נזכה לגאולה שלימה, ולכן כל החיים הם כפופים למצוה זו, אז מתחיל לצאת מגדרי התורה, ומסתכל על אחרים הדוגלים במצוות אחרות כעל זרים, ובונה במה לעצמו לעשות מלחמת אחים. מי שבוחר להתגורר בחו"ל, או אינו תומך במהלך ההאבקות שלהם עם השונאים מבחוץ או מבפנים, כבר נמצא ב'סטרא אחרא', ואינו משלנו.

אין שום הבדל בין מצות הדבקות בתלמידי חכמים למצות ישוב הארץ. השיטה החדשה ש'מי שחולק על הצדיק האמת' הוא (אין כותבים מילים כאלו בביהמ"ד) באה מחמת שהוציאו מצוה זו מגדרה התורנית והכניסו אותה לגדרים אחרים.

הבעיא הזאת לא כפופה למצוות אלו, יש אחרים ג"כ. ודברים כאלה הם היסוד וגם תוצאות המפלגתיות הארורה שיצרה מושג של 'אנ"ש' כאילו אין שלום אלא עם אלו הדוגלים בשיטה מסוימת, והתוכן האמיתי שהוא שמירת התורה איננה הקנה מדה, אלא שיטה מסוימת האיך להתנהג. אם ההתנהגות התחילה מהתורה, אחרי כמה גלגולים סטתה הרבה ממקורה, ועכשיו היא חיה בעצמה. אין לאף קבוצה אחת ה'בלעדיות' על זה, אמנם רוב המלפגות יודעים שיש אחרים בעולם ג"כ, ולא שמענו למשל מוויזניצער שינסה לשכנע בעלזער לעבור אליו, ולא גערער לספרדי. אלו שהקצינו עוד יותר, ובדעתם אין שום דעה כ"א את שלהם, גם לגבי אחרים, הם מסתובבים במקומות זרים כאילו היו אצל חילונים, ואינם מוכנים להכיר כלל שיש דעה אחרת שסוברת אחרת.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' אוגוסט 25, 2021 3:08 pm

למשל, אם יודעים בברירות שהנפש החיים חלק על המושגים של ברסלב בענין הצדיק, וכל מודה על האמת לא יסטה את כוונתו בנפש החיים בזה, האיך יעיזו להכנס לאלו ההולכים בדרכי הנפש החיים כאילו הם צריכים 'לקרב' אותם? האם איננו זוכה לשיטה אחרת מהם? וכן הוא בהפצת מעיינות החסידות שעושים בחב"ד, האיך יעיזו להכנס למקומות שאתם יודעים שרבניהם ומנהיגיהם והוגי דעותיהם למשך דורות מיאנו בתורת חב"ד, ויתעלמו מהם משל לא היו קיימים כלל וכלל? איזה מין זלזול באנושיות, שנאת ישראל וגאות יש בזה? אין שום שיטה אלא שלנו, וכל שאר גדולי ישראל אינם אלא טועים ותועים (אויפ'ן בעסטן אופן). נכון, התגובה לא אמורה להיות באלימות, אבל האיך אין זו טענה נוראה? אם הולכים לחילונים ומסתכלים עליהם כעל נעביך כלים ריקים, ומנסים למלאות אותם, הבנתי. הם אין להם שיטה אחרת, אלא תעו בישימון דרך. אבל אלו שהולכים בעקבות שיטה אחרת, האיך יסתכלו עליהם כעל כלים ריקים? תחלוק עליהם, אבל תכבד את זכותם לחלוק עליך!

ושום בן אדם בלתי מפלגתי לא יעשה כן.

הרבה חולקים יש על ה'עירוב בברוקלין', ולא שמעתי מעולם מהחולקים הבלתי מפלגתיים שיעשו שום צעד להלחם עם הדוגלים בה. כותבים את דעתם, ובסתר לבם רוטנים על העקמימות של המתירים, אבל אין שום הו"א לעשות שום תעמולת הפצה. (כן, יש מטורפים, ולא מדברים עליהם) רק אלו החולקים מחמת מפלגתיות חוגגים את חוה"מ פסח בזה, משום שבאמת אין התנגדותם ממקור תורנית או הלכתית.

יש הרבה משלים כאלה, והיסוד היא שכאשר דברים יוצאים מהקשרם התורנית, נכנסים למפלגתיות ושקר, והרבה מדות מושחתות נובעות ממנה.

בן מיכאל
הודעות: 2255
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי בן מיכאל » ד' אוגוסט 25, 2021 3:34 pm

פרנקל תאומים כתב:העירו כאן כמה חברים הערה צודקת:
מוסכם שישנם ושהיו בברסלב אנשים גדולים בתורה וביר''ש, ומופלגים בעבודת ה', ומשכך הקשו: כיצד יעלה על הדעת לומר שאנשים כאלו השתבשו בעיקרי האמונה עד כדי סרך של ע''ז או שיתוף וכיו''ב רח''ל.

אני חושב שאפשר לשאול שאלה כללית עקרונית:
האם אכן יתכן לומר שאנשים גדולים ועובדי ה' במסירות נפש השתבשו או משתבשים בעיקרי האמונה?
האם מותר להצביע על סטייה בעיקרי האמונה אצל אנשים יר''ש ת''ח ועובדי ה'?

כמובן, כל זאת בהנחה שאכן ישנה סטייה, וכמובן יש לדון מי הוא זה שראוי להצביע על הסטייה וכו'.
אבל נדמה שהנחת היסוד שמנחה את המתגוננים בדרך כלל במקרים כגון אלה היא באמת הטענה הנ''ל שלא יתכן לומר כן על יהודים יר''ש עובדי ה' ואף ת''ח שהם נכשלו/נכשלים כה''ג וכו'. ולכן צריך קודם כל לברר אם ההנחה הזאת נכונה. בסה''כ האינטואיציה מצדיקה אותה.
אי נימא שנעבאך אפיקורוס הוא לא אפיקורוס, פתרנו חלק מהדילמה האמיתית הזאת.



נ''ב:
נדמה שישנן קהילות נוספות בנות זמנינו, שנמצאות על הקצה בעניין חשש של שיתוף. והעובדה שהן יכולות להביא סייעתא לדבריהם ממקורות הזוקקים עיון והעמקה או ממקורות מחודשים, היא גוף הבעיה.
לשון אחר: עצם ההליכה על הקצה היא הבעיה. כי בסטייה קלה אפשר להחליק או להביא את התלמידים בדורות הבאים להחליק, ואז''ל באבות "חכמים הזהרו בדבריכם, שמא תחובו חובת גלות ותגלו למקום מים הרעים, וישתו התלמידים הבאים אחריכם וימותו, ונמצא שם שמים מתחלל".
(אני כותב באופן כללי, אינני מכווין את דבריי לברסלב או לגור או לליטאים או לעץ או למזרחיים או לדת''לים או לחרד''לים וכו' וכו').

פולמוס אמיתי כעין זה היה במחלוקת הגשמות ושלילתה ששני הצדדים היו מגדולי הדור וכל אחד סבר שרעהו אפיקורס...

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי ישראליק » ד' אוגוסט 25, 2021 3:38 pm

ישראליק כתב:יעיינו נא בספר בית אלקים להמבי"ט שער התפלה פרק יב שאין שום איסור לחלות פני צדיק, ואין זה כלול באיסור תפילה לה' ע"י אמצעי (לא שזה הכוונה כשאומרים "הריני מקשר", רק ע"פ אלו שכוללים זאת באיסור הנ"ל)


לאלו ששאלו אותי למראה מקום מדויק:
תפלת הצדיקים.PNG
תפלת הצדיקים.PNG (208.42 KiB) נצפה 4189 פעמים

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' אוגוסט 25, 2021 3:48 pm

מבואר כאן, שדוקא מחמת חולשת בשר ודם, והיותו בלתי אלקי כלל וכלל, לכן אין בעיא לבקש ממנו להתפלל עליך. האיך ישתמשו במראה מקום זו להצדיק מה שאומרים שגודל אלקותו של ה(תכניס פה את השם שאתה רוצה: צדיק הדור, כ"ק אדמו"ר, נשיא הדור, מנהיג המפלגה שלי), אין בעיא להתפלל אליו, בשעה שבבית אלקים מבואר להיפך ממש.

ולפי דבריו, לא יוצדק ההיתר אלא בשעה שהוא חי, מורכב מארבע יסודות. כאשר הוא נפטר לבית עולמו ולא נשאר אלא הרוחניות שלו, לא קיים היתר שלו.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי ישראליק » ד' אוגוסט 25, 2021 3:59 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:איזה מין מראה מקום הוא זה?!

מבואר כאן, שדוקא מחמת חולשת בשר ודם, והיותו בלתי אלקי כלל וכלל, לכן אין בעיא לבקש ממנו להתפלל עליך. האיך ישתמשו במראה מקום זו להצדיק מה שאומרים שגודל אלקותו של ה(תכניס פה את השם שאתה רוצה: צדיק הדור, כ"ק אדמו"ר, נשיא הדור, מנהיג המפלגה שלי), אין בעיא להתפלל אליו, בשעה שבבית אלקים מבואר להיפך ממש.

ולפי דבריו, לא יוצדק ההיתר אלא בשעה שהוא חי, מורכב מארבע יסודות. כאשר הוא נפטר לבית עולמו ולא נשאר אלא הרוחניות שלו, לא קיים היתר שלו.


אלקים עשה את האדם ישר... בזמנו של המבי"ט עדיין לא היו בריסקע תורות

הוא מבאר החילוק בין שרי מעלה לגופים קדושים הראויים מזה העולם, לא מזכיר שום דבר מחולשת בשר ודם, ומה גם שצדיק אחר שנפטר לא נעשה שר למעלה, איני יודע מאיפה אתה לוקח זאת.

חוץ מזה, נוצר בעי' חמורה, שלפי הקונטרס נמצא שכל תינוקות של בית רבן שעושים ישות מהוריהם שיכולים לשמור עליהם ולהיטב להם הם נכנסים בגדר עובד עבודי זרה רח"ל, וצריכים לעורר את הרבים על פרצה חמורה זו!!!

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' אוגוסט 25, 2021 4:08 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:וכן הוא בהפצת מעיינות החסידות שעושים בחב"ד, האיך יעיזו להכנס למקומות שאתם יודעים שרבניהם ומנהיגיהם והוגי דעותיהם למשך דורות מיאנו בתורת חב"ד, ויתעלמו מהם משל לא היו קיימים כלל וכלל? איזה מין זלזול באנושיות, שנאת ישראל וגאות יש בזה? אין שום שיטה אלא שלנו, וכל שאר גדולי ישראל אינם אלא טועים ותועים (אויפ'ן בעסטן אופן). נכון, התגובה לא אמורה להיות באלימות, אבל האיך אין זו טענה נוראה? אם הולכים לחילונים ומסתכלים עליהם כעל נעביך כלים ריקים, ומנסים למלאות אותם, הבנתי. הם אין להם שיטה אחרת, אלא תעו בישימון דרך. אבל אלו שהולכים בעקבות שיטה אחרת, האיך יסתכלו עליהם כעל כלים ריקים? תחלוק עליהם, אבל תכבד את זכותם לחלוק עליך!

יש הרבה משלים כאלה, והיסוד היא שכאשר דברים יוצאים מהקשרם התורנית, נכנסים למפלגתיות ושקר, והרבה מדות מושחתות נובעות ממנה.

שטויות.
הרי הליטאים טענו שהם אפיקורסים, ולא כיבדו את זכותם לחלוק עליהם.
ואתה מגדף מידי יום כאחוז אמוק נגד כל ה"מפלגתיות" (ובעיני הליטאים למפלגותיהם הם גם מפלגה ככל המפלגות. גם הם הדגישו ענינים נגד ענינים אחרים בלי פרופורציה, בגלל השקפה הטהורה של רבותיהם שלא על פי תורה. וכמדומה שגם אתה מודה בזה בחצי פה, אם כי עיקר הקצף הוא נגד חסידים), ולא מכבד את זכותם לחלוק עליך ולחשוב שאין קיום ליהדות היום בלי מפלגתיות והדגשת נושא מסויים נגד אחרים.
והמסקנה שכל אחד מנסה להשליט את דעתו בכל דרך אפשרית (החזק בכח, והחלש על ידי טענה שגם לטענתו יש מקום, וטוען לליברליות, כדי שהחזקים לא ימחצו אותו, ואם יגיע לעמדת כח ישכח במהרה מהליברליות שפעם השתלמה לו), ותו לא מידי.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ד' אוגוסט 25, 2021 4:09 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' אוגוסט 25, 2021 4:08 pm

בריסק פירושו 'תרגום המילים'.
הבית אלקים כותב שהואיל וברואי העולם הזה הם חלשים, מורכבים מד' חומרים, לכן לא יטעה האדם שיש להם כוחות בעצמם. מי שאינו מורכב מד' חומרים משום שאינו בין החיים, אינו נכלל בזה.
זה לא קשור לבריסק, אלא ל'תרגום המילים'.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' אוגוסט 25, 2021 4:12 pm

מקדש מלך כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:וכן הוא בהפצת מעיינות החסידות שעושים בחב"ד, האיך יעיזו להכנס למקומות שאתם יודעים שרבניהם ומנהיגיהם והוגי דעותיהם למשך דורות מיאנו בתורת חב"ד, ויתעלמו מהם משל לא היו קיימים כלל וכלל? איזה מין זלזול באנושיות, שנאת ישראל וגאות יש בזה? אין שום שיטה אלא שלנו, וכל שאר גדולי ישראל אינם אלא טועים ותועים (אויפ'ן בעסטן אופן). נכון, התגובה לא אמורה להיות באלימות, אבל האיך אין זו טענה נוראה? אם הולכים לחילונים ומסתכלים עליהם כעל נעביך כלים ריקים, ומנסים למלאות אותם, הבנתי. הם אין להם שיטה אחרת, אלא תעו בישימון דרך. אבל אלו שהולכים בעקבות שיטה אחרת, האיך יסתכלו עליהם כעל כלים ריקים? תחלוק עליהם, אבל תכבד את זכותם לחלוק עליך!

יש הרבה משלים כאלה, והיסוד היא שכאשר דברים יוצאים מהקשרם התורנית, נכנסים למפלגתיות ושקר, והרבה מדות מושחתות נובעות ממנה.

שטויות.
הרי הליטאים טענו שהם אפיקורסים, ולא כיבדו את זכותם לחלוק עליהם.
ואתה מגדף מידי יום כאחוז אמוק נגד כל ה"מפלגתיות" (ובעיני הליטאים למפלגותיהם הם גם מפלגה ככל המפלגות. גם הם הדגישו ענינים נגד ענינים אחרים בלי פרופורציה, בגלל השקפה הטהורה של רבותיהם שלא על פי תורה. וכמדומה שגם אתה מודה בזה בחצי פה, אם כי עיקר הקצף הוא נגד חסידים), ולא מכבד את זכותם לחלוק עליך ולחשוב שאין קיום ליהדות היום בלי מפלגתיות (מכל סוג שהוא) והדגשת נושא מסויים נגד אחרים.
והמסקנה שכל אחד מנסה להשליט את דעתו בכל דרך אפשרית (החזק בכח, והחלש על ידי טענה שגם לטענתו יש מקום, וטוען לליברליות, כדי שהחזקים לא ימחצו אותו, ואם יגיע לעמדת כח ישכח במהרה מהליברליות שפעם השתלמה לו), ותו לא מידי.

המפלגתיות איננה שיטה בתורה, ומותר לי לחלוק עליה בתוקף.
נכון, אז חשבו אותם כאפיקורסים, ולא מחלוקת בביאור התורה. ולכן לא אמר אדם שפוי מעולם שהם חטאו בזה שרדפו את החסידים (כמובן מדובר באלו שעשו כן ממניעים טהורים).
מה שנראה בעיניך על ה'ליטאים' אינו אמת. ואע"פ שיש כאלו הרוצים לייצר את זה, בקנאם את השקר שמבחוץ, טרם הצליחו בזה, שמצאו קיר חזק של אדישות לדברים כאלה.
אם מדגישים דבר אחד נגד שאר הדברים, זה בעיא בכל אדם ומקום, אמנם כמו שאר הדברים, מתחרפת הבעיא כאשר היא באה בסיטונאות ומפלגתיות.
המסקנא שלך טרם הוכחה. תראה ולו משל אחד של בעלזער שניסה להשליט את דעת בעלזא על שום אדם מחוץ למחנה בעלזא. תגיד משל של משפיע מבית באבוב שהלך לעשות נפשות אצל הספרדים הצועדים בדרכי הבן איש חי.
אמנם כתבת כב 'תו לא מידי', שאין לך הוכחה, או שאתה לא מעונין בעובדות, איני יודע בדיוק האיך לתרגם.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' אוגוסט 25, 2021 4:22 pm

אתה החלטת שהמפלגתיות אינה שיטה בתורה. ואני חולק עליך.
כל התורה מלאה ב"צורך שעה" ו"סייג פירצה". ובכלל אין לנו שום יכולת להוציא מהתורה הוראה מעשית להיום, כי אין לנו הוראה ואין לנו תורה (כל השלחן ערוך הוא המצאה מחודשת לסמוך על שלוש פוסקים נגד ההבנה שלנו בגמרא, ועוד ועוד המצאות של צורך שעה וסייג פירצה וחוסר ברירה. למעמיק והמבין).
ונמצא שהכל שיקול דעת של גדולי ישראל, והם יכולים להחליט כל פעם מה הגנת היהדות.
ורק פתי יחשוב שמרכז הכובד של היהדות בימי בית ראשון בית שני ובזמן הראשונים והיום הוא אותו דבר. ושמשון הגיבור היה נראה והתנהג בדיוק כמו הרב שטיינמן...

ואתה יכול לחלוק עלי. אבל אתה טוען שאני בכלל יצאתי מהתורה כשאני חושב ככה, וכאן אתה עושה בדיוק את מה שאתה טוען נגדו. שאינך מוכן להבין חשיבה אחרת.

וגם החבדיי"ם חושבים שצריך לקרב אנשים לשיטה שלהם, ולא הבנתי את החילוק למי שחושב עליהם שהם אפיקורסים. אותו דבר.

בריסק הוא מפלגה לכל דבר ועניין, שמותר להם לחשוב רק בצורה מסוימת, ולהדגיש רק ענינים מסוימים, והכל ידוע לכל דרדק ולא יועילו הכחשות. וגם החזון אישניקים חושבים שעיקר התורה דקדוקי הלכה וספיקות מתחדשים, ואין ספק שכל גדולי ישראל בדורות שלפני זה היו נראים ועסקו בדברים אחרים לגמרי.
שלא לדבר על הכוללים.
(וזילברמנים בכלל בטוחים שכולם נטשו את התורה חוץ מהם, אלא שהחסידים גם הכניסו זמורות זר, וליטאים רק עזבו חלק ולא הכניסו משהו במקום. ואם רק היה להם ציבור גדול, היו מוציאים את כולנו מהלגטימציה).
אין לי בעייה שתחלוק עלי בעניין הזה. מילא אני חושב שאתה טועה לכל אורך הדרך, אז נחלוק בעוד משהו, אבל אין לך זכות לבטל את ההסתכלות שלי.

אכן, יש שיטות שלא מנסות להשתלט, אבל זה סימן גרוע עליהם. זה מראה שהשיטה חלשה בלי חיות ועוצמה, והיא בדרך כלל רק שריד מדור העבר, למי שנולד עם זה. שיטה עם עוצמה, שולטת ככלל להשתלט, כי היא משוכנעת באמת שלה.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' אוגוסט 25, 2021 4:28 pm

אקיי, נגיד שאתה אומר שהמפלגתיות נמצא בתורה, ואני חולק עליך. לא נכנסתי להמפלגה שלך לשבר אותה ולשכנע את המעמידים של המפלגה למוטט אותה. סך הכל אמרתי את דעתי בפורום פתוח.
אין לי בעיא אם מפיצי המעיינות יביעו את דעתם בצורך לרבי, נסיעה לאומן, שיטה"ק בענין הבחירות או שאר הדברים כאן בפורום. כאשר הם מנסים לצייד נשמות ממקומות זרים הרי הם מביעים את דעתם האמיתית שלשאר גדולי ישראל אין שום זכות לחשוב בעצמם, והם מקנאים בהילד הכי קטן שגדל בהמפלגה שלהם משום שהוא ראה אורות והם לא ראו את האורות. זה גיאות נורא, ולכו"ע גיאות היא מדה מגונה.

אני לא יודע בדיוק למה אני אמור לייצג את מפלגת בריסק. במקרה למדתי שמה, אז מה? זה לא מחייב כלום. רק מי שחי במפלגתיות חושב שכל מי שעבר איזה ישיבה הרי הוא כפוף לכל מה שהם מוכרים. למדתי אצל אחרים ג"כ בצעירותי, ואין זה כלום.

מה שחושבים על חב"ד שהם אפיקורסים, לאלו שחושבים כן, הוא משום שאכן כן למדו בתורה. האם עליהם לקרוע חלק מהתורה שלמדו משום שיש ציבור שחושב אחרת?

אין בעיא במה שחשובים שהשיטה צודקת. השאלה היא מה חושבים על החולקים על השיטה המסוימת ההיא. מי שפוסל עד משום שהוא הולך לבחירות על דעת רבותיו, מטלטל בעירוב בברוקלין, לובש\אינו לובש תפילין דר"ת, או הולך ברה"ר עם ציצית בשבת, הרי הוא מראה על עצמו שאין העניינים האלו באים מהתורה אלא ממקום אחר. (המשל של הציצית הבאתי להפריך את המבט שלך על בריסק, שאע"פ שיש שם הרבה שטיות, מ"מ הם לא עברו את הגדר בדבריהם

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' אוגוסט 25, 2021 4:30 pm

אני אומר רק דבר אחד. שאתה בסך הכל "עוד מפלגה" (שכמובן בטוחה שהפירוש בתורה היא כמוה). ולא כמו שאתה טוען שאתה מחוץ למשחק.
אתה יכול לומר את דעת המפלגה שלך. ואני רק מעמיד דברים על דיוקם. מנקודת המבט שלי כמובן.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ד' אוגוסט 25, 2021 4:32 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' אוגוסט 25, 2021 4:32 pm

אתה יכול לפטפט כרצונך. טרם הראית שום מפלגה שאני משועבד אליה.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' אוגוסט 25, 2021 4:34 pm

פטפוט או לא, ישפטו הקוראים.
אתה מפלגה שהמציאה שאסור לשים הדגשים בתורה, ואין מושג של צורך הדור, ולא הוראות של גדולי ישראל לעדה שלהם.

ועוד המציאה המפלגה, ששימת דגש על נושא אחד בתורה הוא מקור חוליי הדור, והדבר הכי איום ונורא שצריך להרחיב פה נגדו.

דעת מיעוט.

מי צודק? אני חושב שאני, ואתה חושב שאתה.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ד' אוגוסט 25, 2021 4:36 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' אוגוסט 25, 2021 4:36 pm

אתה באמת צריך ללמוד תרגום מילים. מפלגה אין פירושה שיטה, הם לא רק שאינם זהים, אלא שרחוקים זמ"ז. לפעמים מייסדים מפלגה על שיטה, אבל חיש מהר יש לה חיות לעצמה.
אם אני חושב ככה, זה לא מפלגה. אם לימדו אותי ככה, זה לא מפלגה.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' אוגוסט 25, 2021 4:39 pm

כל השיטות מלמדות שצריך לעשות כמותן כי כך דרך התורה, ואין שום הבנה לדברים שלך.

יש כן הבנה אפשרית אחת בחידה שכתבת, שמי שהולך בדרך שנתחנך אליה על ידי אביו ומוריו הוא "מפלגה", ומי שמורד בהם הוא "שיטה". האם הבנתי נכון?

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' אוגוסט 25, 2021 10:16 pm

דו ביסט? צו דו מאכסט זיך?
קודם אתה אומר שמפלגתיות היא דבר חיובית, ואח"כ אתה ממשיך להגיד שהיא לא קיימת. אז הכל שלילי?
תדע שלא התרחקתי מאומה מדרכי הורי וזקני.

זאינץ
הודעות: 498
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 10:54 pm
מיקום: ירושלים עיר הקודש

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי זאינץ » ד' אוגוסט 25, 2021 10:21 pm

וונדרבר כתב:כתב המהרי"ל (סוף הל' תענית): והמשתטח על קברי הצדיקים ומתפלל אל ישים מגמתו נגד המתים השוכנים שם אך יבקש מאת השם יתברך שיתן אליו רחמים בזכות הצדיקים שוכני עפר תנצב"ה.
והדברים מובאים בבאר היטב ובמשנה ברורה או"ח סוף סי' תקפ"א.

במסכת סוטה נאמר שכלב בן יפונה השתטח על קברי אבות וביקש מהאבות שיבקשו עליו רחמים(זה הלשון).

באר בשדה
הודעות: 489
הצטרף: ד' אוגוסט 21, 2019 10:39 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי באר בשדה » ד' אוגוסט 25, 2021 10:40 pm

זאינץ כתב:
וונדרבר כתב:כתב המהרי"ל (סוף הל' תענית): והמשתטח על קברי הצדיקים ומתפלל אל ישים מגמתו נגד המתים השוכנים שם אך יבקש מאת השם יתברך שיתן אליו רחמים בזכות הצדיקים שוכני עפר תנצב"ה.
והדברים מובאים בבאר היטב ובמשנה ברורה או"ח סוף סי' תקפ"א.

במסכת סוטה נאמר שכלב בן יפונה השתטח על קברי אבות וביקש מהאבות שיבקשו עליו רחמים(זה הלשון).

https://olamot.net/shiur/%D7%A7%D7%91%D ... 7%99%D7%9D

בתבונה
הודעות: 1301
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי בתבונה » ש' אוגוסט 28, 2021 9:39 pm

טבעי שהחוברת שיש בה ביקורת תעורר התנגדות אצל המבוקרים.
מזכיר את הסיפור בדברי הימים (גם שם מנהג אבותיהם היה שלא לבוא למקדש ה')

וילכו הרצים באגרות מיד המלך ושריו בכל ישראל ויהודה וכמצות המלך לאמר בני ישראל שובו אל ה' א-להי אברהם יצחק וישראל וישב אל הפליטה הנשארת לכם מכף מלכי אשור
ואל תהיו כאבותיכם וכאחיכם אשר מעלו בה' א-להי אבותיהם ויתנם לשמה כאשר אתם ראים
עתה אל תקשו ערפכם כאבותיכם תנו יד לה' ובאו למקדשו אשר הקדיש לעולם ועבדו את ה' א-להיכם וישב מכם חרון אפו
כי בשובכם על ה' אחיכם ובניכם לרחמים לפני שוביהם ולשוב לארץ הזאת כי חנון ורחום ה' א-להיכם ולא יסיר פנים מכם אם תשובו אליו

ויהיו הרצים עברים מעיר לעיר בארץ אפרים ומנשה ועד זבלון ויהיו משחיקים עליהם ומלעגים בם
אך אנשים מאשר ומנשה ומזבלון נכנעו ויבאו לירושלם

קרית מלך
הודעות: 1023
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: יהודים שומרי תומ"צ ועובדי עבודה זרה

הודעהעל ידי קרית מלך » א' אוגוסט 29, 2021 3:54 am

איך מסתדר בעל החוברת עם כל מצות העבודה בבית המקדש? הקרבת הקרבנות? הקטרת הקטורת? השעיר המשתלח?
ומדוע צריך בתפילה לכוון לבו כנגד בית קדשי הקדשים? ומהו פירוש הכתוב "והתפללו אליך דרך ארצם?

כמובן, שיבואו המצדדים בשיטת בעל הקונטרס וינסו להביא חילוקים שונים, שאלתי היא האם בכלליות בעל הקונטרס [וכן ידידנו לפ"ב] מרגיש שלם עם כל הענין הזה, או שאכן זה לא מתיישב על לבו מדוע בכלל צריך בשעת התפילה לכוון את הלב למקום מסויים. והמ"י.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 49 אורחים