לכאורה אין בעיה שאדם יעבוד כמה שעות או אפילו רוב היום לפרנסתו, וכמה שעות ביום יקדיש ללימוד התורה הקדושה בצורה רצינית.
אבל במציאות כיום אין הרבה אנשים שמצליחים לעשות את זה!
מנסיון אישי עיקר הקושי הוא לאן הלב פונה אם לעבודה או ללימוד, קשה מאד לרכז את המחשבות איפה שצריך מתי שצריך.
יש שתי מידות בקובעי עיתים לתורה:
א. 'בעלי בתים' - אלו שרוצים חיבור מסוים לתורה, רוצים באופן כללי לדעת יותר, אבל טוב להם איפה שהם נמצאים.
ב. 'אברכים בהכחשה' - אלו שבינם לבין עצמם רואים את עצמם כאילו אין להם אלא תורה, אבל במציאות הם טרודים בעסקיהם או בצרכי ציבור ולא מספיקים כמעט ללמוד.
כאחד שמשתייך באופן מובהק לסוג השני אני חושב שהקושי העיקרי הוא גדול יותר מבעלי הבתים, כי לימוד התורה של אדם ששאיפותיו נמצאים בתחום התורני דורש הרבה ישוב דעת בשעת הלימוד, ועל כן קשה יותר להשיג פניות כזו.
והדברים נכונים שבעתיים ל'עצמאיים' שתמיד יש להם איך לקדם את העסק שלהם, ושעות העבודה שלהם לא מוגדרות.
אני מחפש עצות מעשיות גם בשבילי וגם בשביל אחרים, כיצד ניתן באמת להתגבר על כך ולעמול בתורה בלב שלם ובריכוז מלא, לפחות כמה שעות ביום ועל ידי כך לזכות לידיעת התורה באמת.
אתחיל עם עצה ששמעתי מידידי 'בעל בית' במובן המקובל של המילה אבל קובע עיתים לתורה חוק ולא יעבור:
לחלק את סדרי הלימוד היומיים ל3 חלקים:
1. לימוד קבוע חוק בל יעבור, ואם קרה שלא הספיק ללמוד באותו היום, משלים למחרת יהיה אשר יהיה.
רצוי בדברים קלים של בסיס ידיעת התורה - למשל מקרא משנה ותלמוד / חוק לישראל / דף היומי, כל אחד ומדרגתו.
2. לימוד קבוע, אבל אם לא הספיק באותו יום - לא חייב להשלים למחרת.
נקודה חשובה מאד. הרבה פעמים אנשים צוברים חובות עד שמתייאשים מהלימוד.
3. לימוד מוגדר שאינו חיוב קבוע, אלא כשיש זמן. זה יכול להיות למשל מסכת בעיון. רצוי עם חברותא כדי שיהיה קביעות כלשהי, ורצוי שהחברותא יהיה דווקא אברך שבמילא נמצא שם בבית המדרש. אם זה בעל בית נוסף כמעט תמיד אחד מהם יחסר ותתבטל הקביעות.
עצות נוספות ששמעתי:
1. להפקיד את הטלפון במקום אחר, ולהשתמש בשירותי מזכירות, שכך יוכל להיות רגוע שמקבל את כל הפניות אליו. נכון בעיקר לעצמאיים.
2. לקום מוקדם שיהיה הוא מעורר את השחר, וכך השעות האלו במילא נקיות מטלפונים והאוירה רגועה ונקיה יותר. וכך גם לימוד התורה על תחילת היום דבר שכמובן משפיע על כל היום.
אשמח לשמוע עוד עצות, לתועלת הציבור.
מן הסתם רוב הדברים רלוונטים גם לאברכים.