מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תן לי יבנה וחכמיה - תשפ"ב

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
אביר הרועים!
הודעות: 70
הצטרף: ג' אוגוסט 08, 2017 8:48 pm

תן לי יבנה וחכמיה - תשפ"ב

הודעהעל ידי אביר הרועים! » ד' נובמבר 17, 2021 9:38 am

אבקש לשאול את חו"ר הפורום: האם לא תסכימו איתי שלאור התנהלות הממשלה ובוחריה פקע מנן דין ערבות?! (עיין ב"ק סט. 'הניחהו ויפול ברשעו')
האם כשרוב אזרחי ישראל מצביעים שוב ושוב למפלגות שמצהירות על ביטול הכשרות, הנישואין והגיור, האם לא הגיע הזמן לומר: 'הפרד נא מעלי'?!
לבי על ח"כינו שמשקיעים את אונם ומרצם בכדי להלחם עם הממסד שרוצה לאפשר לעבדים לחיות בהפקירא דניחא להו, גם אם נצליח בכל מערכותינו נגדם עדיין לא נמנע מהחילוני הקלאסי אפילו אחד מרבבות האיסורים שעובר בכל יום. מדוע נילחם נגד רפורמת כשרות שאיננה נוגעת לנו? מדוע אנו אחראים לנבילו וטריפות שאותו חילוני - שהצביע למפלגה אנטי רבנית - מכניס לפיו??
לדעתי - ואשמח לחוו"ד חו"ר הפורום - יש ליידע את נציגינו שלא לשם כך שלחנו אותם לכנסת ותשקוט הארץ ארבעים שנה.

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: תן לי יבנה וחכמיה - תשפ"ב

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' נובמבר 17, 2021 9:58 am

ועד תשל"ז מאי הוה עלה?...

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: תן לי יבנה וחכמיה - תשפ"ב

הודעהעל ידי תוכן » ד' נובמבר 17, 2021 10:05 am

על המבוגרים שבהם אולי פקע דין ערבות מהטעמים שכתבת, אבל מה עם בניהם שאינם ברי דעת, וההורים נוהגים שלא על דעתם.

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: תן לי יבנה וחכמיה - תשפ"ב

הודעהעל ידי דרומי » ד' נובמבר 17, 2021 10:24 am

כל מה שכתב פותח האשכול הוא שקר וכזב.

רוב אזרחי ישראל היהודים מואסים בממשלה זו ורואים בחבריה שקרנים וליצנים במקרה הטוב או בוגדים נאלחים במקרה הפחות טוב.

זה שהממשלה הזאת בכל זאת קיימת, הוא מצירוף של כל מיני סיבות, ביניהם אדישות הציבור הימני והחרדי ביום הבחירות, אישיותו הקשה של רה"מ הקודם, ועוד.

עיקר האשמה היא בציבור ידוע שבמקורו נתלה באילן גדול ובהמשך קידש את ה'ממלכתיות' באופן שחזר אליו כבומרנג. חלקו הגדול של ציבור זה מתפכח לאט לאט מהאשלייה, חלק אחר ממנו עדיין קצת מבולבל ונוהג כסהרורי.

בכל מקרה, מעשי הממשלה אינם מייצגים את רוב תושבי ישראל היהודים. זה פשוט לא נכון.

ונתנו ידידים
הודעות: 1145
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: תן לי יבנה וחכמיה - תשפ"ב

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ד' דצמבר 01, 2021 7:22 am

ובכל זאת יש מקום לשאלת פותח האשכול בנוסח אחר, האם באמת דין ערבות מחייב אותנו להלחם שבעל כרחם הם לא יכניסו לפיהם מאכלות אסורות וכו' והאם זה בכלל עוזר הרי סוף סוף כל אחד עושה מה שבא לו ומחלל שבת כאוות נפשו ומתחתן בכל מיני דרכים עקלקלות כרצונם וכאוות נפשם, ומה המטרה של כל המלחמה הזו. רק להלם על ה"צביון היהודי" של המדינה. תינח אם זה היה נוגע לנו באיזה שהו אופן מילא אבל כזה נאמר הלעיטהו לרשע וימות. למה לגרום רעה לעצמינו ע"י חסרון תקציבים וע"י קלקול התדמית על מלחמה אין סופית וללא תכלית.
וגם אם נאמר שהמלחמה פועלת באיזה שהוא אוםן האם באמת זהו הדרך שאנחנו מחוייבים בה והאם חיוב ערבות מחייב את זה?

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: תן לי יבנה וחכמיה - תשפ"ב

הודעהעל ידי תוכן » ד' דצמבר 01, 2021 9:01 am

ונתנו ידידים כתב:ובכל זאת יש מקום לשאלת פותח האשכול בנוסח אחר, האם באמת דין ערבות מחייב אותנו להלחם שבעל כרחם הם לא יכניסו לפיהם מאכלות אסורות וכו' והאם זה בכלל עוזר הרי סוף סוף כל אחד עושה מה שבא לו ומחלל שבת כאוות נפשו ומתחתן בכל מיני דרכים עקלקלות כרצונם וכאוות נפשם, ומה המטרה של כל המלחמה הזו. רק להלם על ה"צביון היהודי" של המדינה. תינח אם זה היה נוגע לנו באיזה שהו אופן מילא אבל כזה נאמר הלעיטהו לרשע וימות. למה לגרום רעה לעצמינו ע"י חסרון תקציבים וע"י קלקול התדמית על מלחמה אין סופית וללא תכלית.
וגם אם נאמר שהמלחמה פועלת באיזה שהוא אוםן האם באמת זהו הדרך שאנחנו מחוייבים בה והאם חיוב ערבות מחייב את זה?


זה שאלה של שיקול הדעת, האם אנחנו לא אמורים לכוף את דעתינו בפני גדולי הדור שהשקיעו כל ימיהם בלימוד התורה וקיום מצוותיה בקדושה וטהרה, וכך זוכים לכוין יותר לדעת עליון.

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: תן לי יבנה וחכמיה - תשפ"ב

הודעהעל ידי דרומי » ד' דצמבר 01, 2021 11:05 am

אם מלכתחילה היתה היהדות החרדית מתנתקת לגמרי מהמדינה, ומסמנת את המדינה כמשהו 'חילוני' גמור ומובהק ניחא. אז כולם היו יודעים שהמדינה מייצגת רק חלק מסויים של עם ישראל (אם כי בשעתו גם רבני 'המזרחי' היו רבנים חשובים שדמותם היה בה די כדי להכשיר את המדינה ואכ"מ), ובדוגמת שיטת סטמר שלא מעודדת עלייה לארץ ונשארים בווילאמסבורג או בלונדון. אפשר להבין את הרעיון של השיטה הזאת.

אבל לאחר שהיהדות החרדית (בחלקה הגדול) נתנה 'הכשר' על קיום המדינה (ועד היום חלק גדול מהחרדים מעודדים עליה לארץ!), דבר שגרם בעקיפין לכך שהמדינה התפרסמה כמדינה יהודית ומשכה אליה רבבות יהודים מרחבי העולם, כולל יהודים תמימים מצפון אפריקה, תימן וכו', שבאמת באו בתמימות כי ראו יהודים מגודלי זקן וכו' -

איך אפשר עכשיו להתנער מהמדינה ולהפקיר את כל היהודים התמימים?

יותר מזה, הצביון הכללי של המדינה יש לו השפעה עצומה גם על רבבות יהודים תמימים תושבי חו"ל: ארה"ב, צרפת ועוד, שרואים במדינה משהו 'יהודי' שאפשר ללמוד ממנו ולכן יש ערך עצום לכל הצהרה רשמית שיוצאת ממדינת ישראל.

ומענין ימי חנוכה האילין: גזירת היוונים היתה הצהרתית בלבד - 'כתבו לכם על קרן השור שאין לכם חלק באלקי ישראל' - ובכל זאת היא נחשבת חמורה שבחמורות.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: תן לי יבנה וחכמיה - תשפ"ב

הודעהעל ידי ישא ברכה » ד' דצמבר 01, 2021 2:02 pm

אביר הרועים! כתב:אבקש לשאול את חו"ר הפורום: האם לא תסכימו איתי שלאור התנהלות הממשלה ובוחריה פקע מנן דין ערבות?! (עיין ב"ק סט. 'הניחהו ויפול ברשעו')
האם כשרוב אזרחי ישראל מצביעים שוב ושוב למפלגות שמצהירות על ביטול הכשרות, הנישואין והגיור, האם לא הגיע הזמן לומר: 'הפרד נא מעלי'?!
לבי על ח"כינו שמשקיעים את אונם ומרצם בכדי להלחם עם הממסד שרוצה לאפשר לעבדים לחיות בהפקירא דניחא להו, גם אם נצליח בכל מערכותינו נגדם עדיין לא נמנע מהחילוני הקלאסי אפילו אחד מרבבות האיסורים שעובר בכל יום. מדוע נילחם נגד רפורמת כשרות שאיננה נוגעת לנו? מדוע אנו אחראים לנבילו וטריפות שאותו חילוני - שהצביע למפלגה אנטי רבנית - מכניס לפיו??
לדעתי - ואשמח לחוו"ד חו"ר הפורום - יש ליידע את נציגינו שלא לשם כך שלחנו אותם לכנסת ותשקוט הארץ ארבעים שנה.


בשנה האחרונה אני בא בחיכוך עם לא מעט לא דתיים מהציבור המסורתי והחילוני במדינת ישראל.
ואכן דבריך נכונים כלפי הציבור הלחילוני, יש כאן ציבור חילוני שאין לו כמעט זיקה לדת, ויש לו זעם רב על כך שבציבוריות הישראלית יש מקום לדת (נישואין, שבת, כשרות).
זה הציבור שבוחר בקביעות במפלגות חילוניות. מהציבור הזה גם אין בידינו כמעט למנוע עבירות, זה גם הציבור שקרוב יותר לגישה הפוסט מודרנית שדוגלת בפירוק מבנה המשפחה וכל מסורת או מסגרת שמרנית.

אבל יש עוד ציבור גדול מאד במדינת ישראל. הציבור המסורתי. רובו מיוצאי עדות המזרח אבל לא רק. חלקו פחות אינטלקטואלי מהציבור החילוני, אבל לא כולו. חלקים נרחבים ממנו מישובי הפריפריה, אבל לא כולו. ועל הציבור המסורתי הלזה ניטשת מערכה.

בגדול הם נמשכים יותר אחרי הציבור החילוני שהם יותר קרובים אליו מאשר לציבור הדתי. ובנוסף, החינוך והתרבות בשליטה מלאה של המגזר החילוני.
ולציבור המסורתי אין התנגדות אקטיבית חזקה לתפיסה החילונית. זה לא אסון מבחינתם, למרות שהם היו מעדיפים לראות יותר יהדות בחיים הציבוריים והפרטיים.
לא פעם יש הפתעות מרגשות ולשמוע על פלוני המסורתי שמניח תפילין בסתר במשך שנים רבות ועוד כהנה.

הציבור הזה, מקבל חלקית את הכפייה הדתית שמוביל המגזר החרדי על דמותה של מדינת ישראל.
הרבה מהם עם אמונה בבורא עולם, הרבה מהם מקיימים מסורת ומצוות בסיסיות, רבים מהם לא נוסעים בשבת (אבל גם מדליקים חשמל וכדומה), ועוד כהנה.

ועבורם יש על מה להילחם!

ונתנו ידידים
הודעות: 1145
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: תן לי יבנה וחכמיה - תשפ"ב

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ד' דצמבר 01, 2021 5:03 pm

א. דברי הרב דרומי והרב ישא ברכה יש בהם דברים של טעם וצריך לחשוב על זה, ומ"מ לעת עתה אני שואל אחרי ההנחה שלדעתי נכונה היא דאם לא היינו מתעסקים כ"כ עם צביון המדינה ומניחים להם לנהל אותה פי שירצו ורק מתעסקים עם הרוחניות של עצמינו היתה שנאת הדת הרבה הרבה פחות, כי אני לא חושב שהשנאה נובע מאנטישמיות ומשנאת ע"ה לת"ח אלא הוא מתוך קנאה על מה שלא נותנין להם לעשות מה שירצו.
וא"כ יש מקום לומר שאם יופחת האנטי במדינה יהיה יותר מקום לקירוב ולהרבות רוח ישראל במדינה ובעום וא"כ יש חסרון מצד אחד ומעלה מצד שני.
ב. ועוד נקודה דתינח אם היינו מצליחין במלחמתינו מילא אבל כיון שעפ"ר אנו רק נלחמין בלי הרבה הצלחות וגם הרבה הפסדים יש לנו לגבינו, ואדרבה יתכן שהמלחמה מעורר הצד שכנגד להלחם יותר האם אין מקום לומר שלא עד כדי כך מחויבים אנו ולמה שנפסיד בכך ואולי ננקוט גישה אחרת בזה.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: תן לי יבנה וחכמיה - תשפ"ב

הודעהעל ידי ישא ברכה » ד' דצמבר 01, 2021 5:09 pm

ונתנו ידידים כתב:א. דברי הרב דרומי והרב ישא ברכה יש בהם דברים של טעם וצריך לחשוב על זה, ומ"מ לעת עתה אני שואל אחרי ההנחה שלדעתי נכונה היא דאם לא היינו מתעסקים כ"כ עם צביון המדינה ומניחים להם לנהל אותה פי שירצו ורק מתעסקים עם הרוחניות של עצמינו היתה שנאת הדת הרבה הרבה פחות, כי אני לא חושב שהשנאה נובע מאנטישמיות ומשנאת ע"ה לת"ח אלא הוא מתוך קנאה על מה שלא נותנין להם לעשות מה שירצו.
וא"כ יש מקום לומר שאם יופחת האנטי במדינה יהיה יותר מקום לקירוב ולהרבות רוח ישראל במדינה ובעום וא"כ יש חסרון מצד אחד ומעלה מצד שני.
ב. ועוד נקודה דתינח אם היינו מצליחין במלחמתינו מילא אבל כיון שעפ"ר אנו רק נלחמין בלי הרבה הצלחות וגם הרבה הפסדים יש לנו לגבינו, ואדרבה יתכן שהמלחמה מעורר הצד שכנגד להלחם יותר האם אין מקום לומר שלא עד כדי כך מחויבים אנו ולמה שנפסיד בכך ואולי ננקוט גישה אחרת בזה.


השאלה הראשונה שאתה שואל היא נתונה לויכוח עתיק יומין.
לדעתי האישית ברור שבלי הלחץ הפולטי של המפלגות החרדיות והדתיות המצב היה חמור פי כמה.
ולומר שאין הצלחות זה וודאי לא נכון.

תלמיד-חכמים
הודעות: 366
הצטרף: ד' יוני 03, 2020 2:03 pm

Re: תן לי יבנה וחכמיה - תשפ"ב

הודעהעל ידי תלמיד-חכמים » ד' דצמבר 01, 2021 7:47 pm

הרב נויגרשל במאמר במגזין 'במה' כתב על כך:

מתקרב הרגע שנאלץ להקים לעצמנו אוטונומיה. לשם כך אין צורך לפעול עם המדינה ולקבל את הסכמתה או ליתר דיוק הסכמת המנהלים אותה, יש אפשרות להשתמש במושג שהמציא משה דיין ביחס לפלשתינאים "אוטונומיה חד צדדית". כלומר אנו מצידנו נעשה כל מה שנדרש מאתנו, בלי להתחשב אם המדינה משתתפת בתהליך אם לא.

כותב שורות אלה פנה לפני שנים למרן הרב אלישיב זצ"ל בהצעה לפעול להפרדת הדת מהמדינה. וזו היתה הטענה: הרי אנו איננו זקוקים לקשר בין דת למדינה כדי לחיות כיהודים החרדים לדבר ד'. גם בארצות העולם השונות יש קהילות חרדיות והן פורחות, יש ישיבות והן מלאות בתלמידים. אנשים מתחתנים כדת משה וישראל ומלים את בניהם, ומקיימים מצוות בהידור ויש מערכות כשרות מהודרות. גם חלקנו לא ייגרע. איננו זקוקים למטריה של "מדינה" לשום דבר מחיינו הדתיים. וביחס לתקציבים – הם ענין למו"מ פוליטי. אם הוא מצליח יהיו כספים בכל מקרה, ואם אינו מצליח גם במצב הנוכחי קשה להשיג תקציבים. מכל מקום, התקציבים אינם מגיעים מכח יהדותה של המדינה אלא מכח האזרחים הזקוקים ו/או מעוניינים בכך. ואם יצטמצמו התקציבים – רוח והצלה יעמוד ממקום אחר. כל המאבק הוא בשביל הצבור הלא דתי, והם לוחמים בנו ומבזים אותנו, עד מתי נתבזה וניאבק עבורם?

את כל זה העליתי בפני הרב אלישיב זצ"ל ותשובתו היתה (וניתנה במעמד כמה אישים ידועים לטוב) שאין לעשות זאת משתי סיבות:

א. הציבור החרדי לא בשל לכך.
ב. יש לנו אחריות ליהודי מרחוב יפו.

הכוונה היא שיש יהודי ברחוב יפו שהקשר היחיד שלו ליהדות הוא שהוא חי ב"מדינה יהודית" והמילה יהודי כתובה בתעודת הזהות שלו. תיקח לו את זה ולקחת לו את הזיק האחרון המקשר אותו ליהדות וילדיו יהיו אבודים. למענם אנו נאבקים ומתבזים.

לפני כמה שנים הייתי בוועידה בה נכחו שני אישים מאלה שהיו נוכחים בדיון אצל הרב אלישיב זצ"ל. כשספרתי מה שנאמר לעיל. טען אחד מהם שהיום הרב אלישיב היה אומר אחרת.

וכך אכן נראה. שהרי הציבור החרדי כיום, אחרי כל הטלטלה שהמערכת הפוליטית מעבירה אותו, אולי מוכן לכך. וכן אותה אחריות ליהודי מרחוב יפו מחיבת לכאורה הפרדה מוחלטת בין דת למדינה שהרי אם לא כן, ברגע שה"יהדות" של המדינה מקבלת גוון רפורמי ומופקר לגמרי הרי יש להציל את אותו "יהודי מרחוב יפו" מכלל טעות כאילו זו יהדות ולהפריד את הדת מהמדינה ולהקים לנו את האוטונומיה החד צדדית דלעיל.

כמובן, שהדברים נאמרים כרעיון. וכשם שבזמנו הובאו דברים דומים לפני הרב אלישיב ולהפתעת מביא הדברים הם נדחו כאמור לעיל. כך יש להביא את הדברים בפני גדולי התורה וכל אשר יאמרו נעשה.

אליעזר ג
הודעות: 734
הצטרף: ד' ינואר 01, 2020 10:28 pm

Re: תן לי יבנה וחכמיה - תשפ"ב

הודעהעל ידי אליעזר ג » ד' דצמבר 01, 2021 8:33 pm

אביר הרועים! כתב:אבקש לשאול את חו"ר הפורום: האם לא תסכימו איתי שלאור התנהלות הממשלה ובוחריה פקע מנן דין ערבות?! (עיין ב"ק סט. 'הניחהו ויפול ברשעו')
האם כשרוב אזרחי ישראל מצביעים שוב ושוב למפלגות שמצהירות על ביטול הכשרות, הנישואין והגיור, האם לא הגיע הזמן לומר: 'הפרד נא מעלי'?!
לבי על ח"כינו שמשקיעים את אונם ומרצם בכדי להלחם עם הממסד שרוצה לאפשר לעבדים לחיות בהפקירא דניחא להו, גם אם נצליח בכל מערכותינו נגדם עדיין לא נמנע מהחילוני הקלאסי אפילו אחד מרבבות האיסורים שעובר בכל יום. מדוע נילחם נגד רפורמת כשרות שאיננה נוגעת לנו? מדוע אנו אחראים לנבילו וטריפות שאותו חילוני - שהצביע למפלגה אנטי רבנית - מכניס לפיו??
לדעתי - ואשמח לחוו"ד חו"ר הפורום - יש ליידע את נציגינו שלא לשם כך שלחנו אותם לכנסת ותשקוט הארץ ארבעים שנה.


מעבר למה שכבר השיבו לך שזה אינו נכון עובדתית ורוב יהודי ישראל לא מצביעים למפלגות שחרטו על דגלם מה שטענת . הרי הלעיטהו לרשע וימות מדובר על רשע במזיד , ומזיד מוגדר שיודע שאסור ועושה בכל זאת . ראה בגמרא לגבי לא תחמוד שלא משמע ליה לאיניש מספיק כדי לפטור ממזיד למרות שמדובר באנשים מאמינים ובאיסור מפורש בעשרת הדיברות . עיין בסוגיה על קוברי מתים ביו"ט שלא נפסלים לעדות וכן בתשובת רבעק"א לגבי המתגלחים בתער מכיוון שהמציאות שמשמע להם מכוח סביבתם כחומרה ומעלה שלא לעשות זאת לא נפסלים לעדות .

אלא שיש דבר אחר והוא כפירה שבה אין כלל בעצם המציאות אפשרות של מזיד כי הרי אם הוא באמת כופר הוא לא ידע מהקל וכופר בו ואם אינו באמת כופר הרי אינו כופר. אלא ששם הנידון האם כפירתו היא תולדה של רצון למרוד ולפרוק עול אם כך היא החמורה שבחמורות ונקרא מורד אפילו שאינו מזיד גמור. אבל כל חילוני שנולד חילוני הרי חזקתו שאינו מורד אלא חונך כך ומכפירתו נוצרה ע"י אחרים ולכן בכדי להוציא מחזקה עלינו לבדוק לעיין ולדון בתולדות חייו של כל אחד באופן ספציפי עד כמה הגיע למצב שכפירתו נבנית מעצמו וממרידתו ומכיוון שלגבי רובם ככולם אין באפשרותנו לעשות זאת, הלכתית הם נשארים על חזקתם ואין להתייחס אליהם כרשעים אלא כעושי מעשי רשעה כביטוי היחודי של הנביא האחרון מלאכי העוסק בדיוק בתקופתינו.

איני רוצה להיכנס כאן לדתיים שהתקלקלו , אבל בכדי שמכלל לאו לא ישמע אני כותב שמצבם גם הוא מורכב ולא ברור ואין להתייחס אליהם כרשעים אלא כעושי רשעה אלא אם כן יש ברור כאמור .

לגבי השאלה השנייה שמה התועלת במלחמות וכן מה שהמשיכו הלאה את האשכול יש לציין שתי נקודות :
א. הציבור המסורתי שהוא ציבור ענק שמחובר עדיין לאמונת ישראל סבא אך נסחף בהבלי הזמן מהם אנו וודאי שיכולים למנוע עבירות ומוטל עלינו לעשות זאת וביתר עוז בגלל שהם ציבור ולא יחידים. זה עומק הכרעתו ההיסטורית של הרב שך ללכת עם הציבור המסורתי וזה עומק ההקרבה שאנו עושים עכשיו בכך שאנו נשארים נאמנים להם ולנציגיהם ולא מתפתים לכל מיני הצעות שלכאורה יעצימו את יבנה וחכמיה . ומי שמכיר את הלך הרוח בציבור זה, יודע את המשמעות הרת הגורל שיש להתנהגות זו.
ב. יש חילול השם עצום בביטול גמור ציבורי של מצווה מהתורה וכל עוד יש נקודת חיבור ציבורית כלשהי אליה כגון שאין תחבורה ציבורית בשבת או שמירת ענייני כשרות ואישות מסוימים , אין את החילול השם העוצמתי הזה . החזו"א פסק שלעניין חילול השם הזה יש יהרג ולא יעבור כי זו עקירת התורה והסתמך בזה על פסק הנודע ביהודה לאסור ניתוחי מתים למרות שמועילים לעניין פיקוח נפש.

ונתנו ידידים
הודעות: 1145
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: תן לי יבנה וחכמיה - תשפ"ב

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ה' דצמבר 02, 2021 6:35 am

אליעזר ג כתב:א. הציבור המסורתי שהוא ציבור ענק שמחובר עדיין לאמונת ישראל סבא אך נסחף בהבלי הזמן מהם אנו וודאי שיכולים למנוע עבירות ומוטל עלינו לעשות זאת וביתר עוז בגלל שהם ציבור ולא יחידים. זה עומק הכרעתו ההיסטורית של הרב שך ללכת עם הציבור המסורתי וזה עומק ההקרבה שאנו עושים עכשיו בכך שאנו נשארים נאמנים להם ולנציגיהם ולא מתפתים לכל מיני הצעות שלכאורה יעצימו את יבנה וחכמיה . ומי שמכיר את הלך הרוח בציבור זה, יודע את המשמעות הרת הגורל שיש להתנהגות זו.

אבל הרי עכשיו אנחנו לא מרויחים כלום גם בשביל התועלת הזה כי בקואליציה לא שומעים לנו כלל וא"כ מה המשמעות של ההקרבה הזו, ולדעתי בזה שאנו מתנגדים כ"כ הרבה אנו מפסידים גם בעניני הסטטוס קוו ואם היינו עובדים מבפנים ובדרכים שקטים היינו מרויחים הרבה יותר גם בענין זה ולמה לנו הצרה הזאת רק לשם התדמית.
ב. יש חילול השם עצום בביטול גמור ציבורי של מצווה מהתורה וכל עוד יש נקודת חיבור ציבורית כלשהי אליה כגון שאין תחבורה ציבורית בשבת או שמירת ענייני כשרות ואישות מסוימים , אין את החילול השם העוצמתי הזה . החזו"א פסק שלעניין חילול השם הזה יש יהרג ולא יעבור כי זו עקירת התורה והסתמך בזה על פסק הנודע ביהודה לאסור ניתוחי מתים למרות שמועילים לעניין פיקוח נפש.

איפה החזו"א הזה ומי אמר שפסק כן?

תא חזי
הודעות: 923
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: תן לי יבנה וחכמיה - תשפ"ב

הודעהעל ידי תא חזי » ה' דצמבר 02, 2021 8:45 am

אביר הרועים! כתב:האם לא הגיע הזמן לומר: 'הפרד נא מעלי'?!

הגם שאני מקורב יותר לתורת הקנאות מאשר להצבעה לממשל(ו)ת הזדון למיניהם, הרי נאמר "החכם עיניו בראשו", ועל מה ולמה ההתלהמות? בסך הכל פאשלה זמנית, מסתמא יתוקן, ויבוא לכם הרווחה ותקציבים וסגני שרים וכו'
ומה צדקו דבריו של הרב "דרומי". ועל של עתה אנו (אתם) בוכים, שגיליתם את פניו האמיתיות של המזרחי (מבלי לרכוב על גלי ההיסטריה ה"יתדית" או ה"פלסית", אלא אמיתה פשוטה כמדקרות חרב).

ישא ברכה כתב:הציבור הזה, מקבל חלקית את הכפייה הדתית שמוביל המגזר החרדי על דמותה של מדינת ישראל.
הרבה מהם עם אמונה בבורא עולם, הרבה מהם מקיימים מסורת ומצוות בסיסיות, רבים מהם לא נוסעים בשבת (אבל גם מדליקים חשמל וכדומה), ועוד כהנה.

ועבורם יש על מה להילחם!
.
ההפך הוא הנכון. האם סבור אתה כי הם שומרים בגלל הכפיה? דחוק לומר כן. אולי התמונה בפרטים מסויימים היתה משתנה, היו שומרים זה יותר מזה, או אחרת, אבל היו עדיין שומרים מסורת.
הכפיה הדתית (שמסתמא רבים, או רוב, יושבי הפורום, רואים אותה בחיוב רב), חוזרת כבומרנג כמעט בכל תחום*. בפרט בתחום הרבנות-מטעם (אני מדבר על כלל עניין ההיררכיה של הרה"ר, לא ח"ו על הרבנים עצמם שעושים עבודת קודש בכלום-כלים שיש להם. ואחרון הכביד, ששופט פנסיונר יבוא ויכריע דינו של הראשון לציון (כמעט בבחי' מעשה אבות סימן לבנים)).
כי באופן כללי, כולנו, הן קנאים והן ממלכתיים (במלעיל או מלרע), כולנו ממש, שבויים בידי גווארדיה מצומצמת של מספר אינטלקטואלים-בעיני-עצמם, היושבי בשמי האקדמיה והמשפט, והם "הציבור הנאור" הכופים את ערכיהם, בכוח הזרוע, הנכלים, או הערכאות, על כולנו, ומי שלא יציית אותם אחת דינו. וכל המאמץ לשווא הוא, במוקדם או במאוחר.
עד כאן אלו דברים שגרתיים שנאמרים בעניין כפיה דתית.

בנוסף לכך, בלי קשר לכל האמור לעיל ביחס לחילונים, למסורתיים, למזרחים הלא-אינטלקטואלים (מה זה אומר בעצם?). הגע עצמך, ובוא נלך "על כל הקופה", האם אתה מוכן שתהיה כאן (במהלך של שנה מהיום, נניח, או אולי מחר) מדינת הלכה? כן, הלכה ממש. כל הכנסת כולה תהיה מורכבת מרבנים גאונים, אפס עסקנים, אפס נשים, רפורמים וקונסרבטיביים מאן דכר שמייהו. ולא זו בלבד, אלא כל העוזרים הפרלמנטריים כולם יהיו אברכים חשובים, אברכי משי. יהיו מעשין על הצדקה, בתי דין יעסקו גם בממונות, בדיני קנסות, בענייני ציבור, בד' מיתות בית דין וכו'. הכל בכל מכל. אפילו מנופים יתחילו לפרק את אל-אקצא וישלחו אותו בחלקים לסעודיה או לאמירויות, ומנופים אחרים יבנו את בית המקדש בתפארתו, עם כל המצוות הכלולות בו.
רק דבר אחד יהיה חסר - משיח.
איני יודע בדיוק מה זה אומר משיח, מלבד אי-אלו גדרים בסיסיים שנתבארו ברמב"ם הל' מלכים ומלחמותיהם, שגם את רובם אני לא תמיד מבין בעומק. אבל אני יכול לשער דבר אחד, שאחד הקריטריונים של משיח הוא "שלא יחלקו עליו". וכלשון הרמב"ם "ויכוף בה כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה". ממוצא דבר אתה למד, שמדינת ההלכה המתוארת לעיל, לא תהיה חפה ממחלוקות. האם במצב כזה אפשר לתחזק מדינת הלכה?
חדשים לבקרים נפתח כאן בפורום אשכול על "ביטול קידושין", ובבתי הכנסת מחולקים זעיר שם זעיר שם פרי ביכוריהם של אברכים שבחרו להתערב באיזה גט מעבר להרי החושך, שלדעתם הגאונית משום-מה הוא פסול. ולמחרת מתחדשת מחאה ע צ ו מ ה נגד הרס המסורת וגדר מהות ה"מים" במקוואות, ומאידך אלה מתירים בשופי, וכן על זה הדרך וכו' וכו'.
מאידך, לעתיד-לבא המתואר לעיל, המחלוקות שיהיו לא יהיו בקידושין וגיטין לכאן ולכאן, שכמובן הכל חמור כדיני נפשות (אבל אנחנו לא חשים את זה בפועל, כי אף אחד לא מת בפועל, ומה לעשות רובנו אנשים גשמיים...), אלא בדיני נפשות כפשוטו, ומה יהיה אז? יתלו פשקווילים למה הרגו את פלוני הלא לא היו בדיוק מניין ברחוב כשהוא נסע בשבת?! וגם הוא לא התריס בפירוש כנגד מי שמחה בו, אלא רק נפנף להם "ככה" עם היד?! וכן על זה הדרך מחלוקות מכאן ומשם לאין קץ, בעניינים חמורים הרבה-הרבה יותר, ולמעשה.
לעומת חזרת קיום תרי"ג המצוות בשלימותם (מתוך מצב הזוי שאנחנו שרויים עדיין בתוקף המחלוקת כמעט בכל פרט), ההפרש בין המצב שבו אנחנו שרויים היום למה שעתיד להיות כנ"ל, נראה (במקרה המאוד-טוב) כמו ההלוך-ילך של איזה בחורצ'יק מסורתי מקריית-אתא, לעומת דמותו של הגראי"ל שטיינמן, לדוגמא, ולהבדיל אלף אלפי הבדלות.

כאן לא תעזור האפולוגטיקה של מחזירים בתשובה, או משגיחי ישיבות נושרים, מספרים לשומעי לקחם, כאשר מה שנקרא "דוחקים אותם לקיר" (אילו לא שמעתי לא האמנתי) ש"מיתות ועונשי בית דין נועדו להדגיש את חומרת העבירות, ולא על מנת לבצען בפועל". תשובה כזו אפשר לענות רק באחד משני מקרים - או שאתה בגלות, ואתה ציניקן שאינך צופה כלל לגאולה, או לחלופין הגאולה שלך היא ניסית לגמרי (כתפיסה החרדית הקלאסית) כוללת ביטול כל המצוות (דבר מאוד אמביוולנטי, ותפיסה די-אנטינומיסטית, שהאחרונים שאחזו כך למעשה היו השבתאים... לא גאווה גדולה) כך שלא תידרש לשאלה הזו כלל. או אפשרות שניה והיא שאתה לא מאמין בדברי תורה. (עם זאת, שמעתי שהם אומרים סברא זו בשם החזו"א. ועל כך י"ל אחת מן השתיים, או שהחזו"א לא כתב את זה, או שהוא כתב דבר דומה, והם בורים שלא הבינו כלום).
האם תרצה שזו תהיה הצורה של המדינה-על-פי-תורה? האם תרצה באמת מדינת הלכה כזו?
היש בה מעלה על שאר מדינות העולם?
(ויש לתמצת זאת לפי דברי מי שאמר (אולי מרן הרב מבריסק זיע"א) ש''אפילו אם יקימו מדינה בראשות החפץ חיים, אסור לנו לקבל מדינה טרם בוא משיח צדקנו'' (אם כי פשטות כוונתו מצד מרידה באומות וביאת משיח, אך לעתים ויש בדברי הרב מבריסק רובד לפנים מרובד)).

אליעזר ג
הודעות: 734
הצטרף: ד' ינואר 01, 2020 10:28 pm

Re: תן לי יבנה וחכמיה - תשפ"ב

הודעהעל ידי אליעזר ג » ה' דצמבר 02, 2021 9:24 am

ונתנו ידידים כתב:
אליעזר ג כתב:א. הציבור המסורתי שהוא ציבור ענק שמחובר עדיין לאמונת ישראל סבא אך נסחף בהבלי הזמן מהם אנו וודאי שיכולים למנוע עבירות ומוטל עלינו לעשות זאת וביתר עוז בגלל שהם ציבור ולא יחידים. זה עומק הכרעתו ההיסטורית של הרב שך ללכת עם הציבור המסורתי וזה עומק ההקרבה שאנו עושים עכשיו בכך שאנו נשארים נאמנים להם ולנציגיהם ולא מתפתים לכל מיני הצעות שלכאורה יעצימו את יבנה וחכמיה . ומי שמכיר את הלך הרוח בציבור זה, יודע את המשמעות הרת הגורל שיש להתנהגות זו.

אבל הרי עכשיו אנחנו לא מרויחים כלום גם בשביל התועלת הזה כי בקואליציה לא שומעים לנו כלל וא"כ מה המשמעות של ההקרבה הזו, ולדעתי בזה שאנו מתנגדים כ"כ הרבה אנו מפסידים גם בעניני הסטטוס קוו ואם היינו עובדים מבפנים ובדרכים שקטים היינו מרויחים הרבה יותר גם בענין זה ולמה לנו הצרה הזאת רק לשם התדמית.


ב. יש חילול השם עצום בביטול גמור ציבורי של מצווה מהתורה וכל עוד יש נקודת חיבור ציבורית כלשהי אליה כגון שאין תחבורה ציבורית בשבת או שמירת ענייני כשרות ואישות מסוימים , אין את החילול השם העוצמתי הזה . החזו"א פסק שלעניין חילול השם הזה יש יהרג ולא יעבור כי זו עקירת התורה והסתמך בזה על פסק הנודע ביהודה לאסור ניתוחי מתים למרות שמועילים לעניין פיקוח נפש.

איפה החזו"א הזה ומי אמר שפסק כן?


א. אנו מרוויחים קרבת הלב וקרבת הלב מחזקת אותם ביהדותם ובתחושת השייכות שלהם ליהדות וממילא בקיום המצוות שהם מקיימים , תאר לך מה היה קורה אם לא רק הדת"ל היו בוגדים בהם אלא גם החרדים , איזו קריעה פנימית הייתה זו ?
ב. זה מגבש לעתיד קואלציה של רוב העם היהודי סביב השייכות ליהדות ,למעשה הם עצמם מכנים זאת הקואלציה היהודית מול זו שאינה יהודית והאמת שגם כבר לא ישראלית.

לשאלה השנייה
פאר הדור ב צא , צב. וכן בעיקר ג קפה קפו ותשובתו שם לרב נריה שנכתבה סמוך להתקבלותה. וכן בחידושיו לאהלות לעניין תשובות החת"ס והנודע ביהודה בנושא ניתוחי מתים , קובע הגבול בהלכות פיקוח נפש מחמת ביטול כל התורה, בהקשר לעבירה אחת.

תא חזי
הודעות: 923
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: תן לי יבנה וחכמיה - תשפ"ב

הודעהעל ידי תא חזי » ה' דצמבר 02, 2021 10:49 am

אליעזר ג כתב:תאר לך מה היה קורה אם לא רק הדת"ל היו בוגדים בהם אלא גם החרדים , איזו קריעה פנימית הייתה זו ?

אין צורך ל"תאר לך", זה קרה בכל השנים שהחרדים צידדו בתן-וקח עם שלטון מפא"י (אם כי יש לציין שעד שנות ה70 למניינם, קבוצת המפלגות שהיום נקראת הליכוד, היתה מאוד-מאוד חילונית באופיה, כך למשל ע. ז'בוטינסקי שר"י (הבן-של) דרש להקים מזנון טרף בכנסת המינים, ואחד, ששכחתי את שמו (אך כמדומה שהיה ידידו של אביו של נתניהו), כתב מסות נגד המזרחיים ונגד החרדים, בעוצמות שלא היו מביישות את ליברמן דהיום), וכן בכניסתה של ש"ס לממשלת רבין.
ההבדל בין אז לבין היום הוא שבעבר החלוקה בין ימין ושמאל התאפיינה בעיקר בנושאים כלכליים, לאחר מכן בנושאים בטחוניים, והיום היא מתמקדת (בעקבות תהליכי גלובליזציה) בקרב בין הפוסטמודרניזם והפרוגרס ומה שקרוי באמריקע בשם Woke, לבין השמרנות, שמטבע הדברים הדתיים והחרדים בארץ נמצאים בצד השמרני, ויחד עם הימין החילוני הם כחטיבה אחת.

ועוד מילה פוליטית, אני מבין את הצורך לשמור את הקשר עם המסורתיים, אבל מאיפה אתם כ"כ בטוחים שהמסורתיים עצמם כ"כ זקוקים לקשר הזה?! הלא בתשע"ג אותו אחד שהיום נחשב מי-יודע-מה בעבור המפלגות החרדיות, ויש איתו ""ברית"", עשה קשר רשעים והקים ממשלת-זדון בדיוק עם אותם חברל'ך (ועל בסיס אותה "ברית-אחים" שהקימה את ממשלת הזדון דהשתא...) שאותם הוא מתעב היום. האם שמענו אז משהו בגנות אותה ממשלה מפי המסורתיים בוחריו? למיטב זכרוני לא, לא, ולא. אז מה נשתנה הלילה שאתם כ"כ דואגים וצריכים "לשמור עליהם"?

הוה אמינא
הודעות: 1456
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: תן לי יבנה וחכמיה - תשפ"ב

הודעהעל ידי הוה אמינא » ה' דצמבר 02, 2021 10:55 am

לדעתי צודקת השאלה שבכותרת בלי להכנס לפלפולים האם רוב העם מסורתי או אוהד מצוות ואם רוב המפלגות הדתיות עושות מה.
למעשה המיעוט האנטי, או איך שלא תקראו לזה, הוא הקים ממשלה לבד, והוא עושה שינויים מחרידים בכל הנוגע לדת. שיתבטא בחורבן בעתיד בכל המרחב הציבורי.
צעקות שבר קולקטיביות של הרוב מהאופוזיציה לא עוזרות כלום.

השאלה היא:
האם בשם העיקרון המקודש כל ישראל ערבים שהיה אפקטיבי בעבר צריכים להמשיך לטבוע עם הספינה הזאת, ולנהל את הענינים בצמידות לרבנים הראשיים ושאר המפלגות הדתיות ורבני הד"ל וכו', ואין סיכוי שיהיה יותר טוב, אבל הורונו רבותינו לומר קדוש קדוש קדוש לרה"ר מסיבה זו וזהו.
או שמה שהיה נכון לשעתו נגמר, ומי שיכול להציל את עצמו וביתו יפה שעה אחת קודם.

ארי בן ארי
הודעות: 33
הצטרף: א' פברואר 26, 2017 12:52 am

Re: תן לי יבנה וחכמיה - תשפ"ב

הודעהעל ידי ארי בן ארי » ה' דצמבר 02, 2021 2:07 pm

בעצם חוזרת השאלה האם להפריד את הדת מהמדינה או לא
כמדומה שמחלוקת זו עתיקה היא כ150 שנה אחורה עד החת"ס ורש"ר הירש וכנגדם הרב מוירצבורג ור' יצחק אלחנן
לא נראה לי שבדור יתום כשלנו תבא בזה הכרעה חדשה
מקסימום יכפו עלינו את ההיפרדות מבחוץ
כנראה שלשם זה הולך.

נוצר תאנה
הודעות: 189
הצטרף: ב' אוקטובר 16, 2017 9:23 pm

Re: תן לי יבנה וחכמיה - תשפ"ב

הודעהעל ידי נוצר תאנה » ה' דצמבר 02, 2021 2:43 pm

דרומי כתב:אם מלכתחילה היתה היהדות החרדית מתנתקת לגמרי מהמדינה, ומסמנת את המדינה כמשהו 'חילוני' גמור ומובהק ניחא. אז כולם היו יודעים שהמדינה מייצגת רק חלק מסויים של עם ישראל (אם כי בשעתו גם רבני 'המזרחי' היו רבנים חשובים שדמותם היה בה די כדי להכשיר את המדינה ואכ"מ), ובדוגמת שיטת סטמר שלא מעודדת עלייה לארץ ונשארים בווילאמסבורג או בלונדון. אפשר להבין את הרעיון של השיטה הזאת.

אבל לאחר שהיהדות החרדית (בחלקה הגדול) נתנה 'הכשר' על קיום המדינה (ועד היום חלק גדול מהחרדים מעודדים עליה לארץ!), דבר שגרם בעקיפין לכך שהמדינה התפרסמה כמדינה יהודית ומשכה אליה רבבות יהודים מרחבי העולם, כולל יהודים תמימים מצפון אפריקה, תימן וכו', שבאמת באו בתמימות כי ראו יהודים מגודלי זקן וכו' -

איך אפשר עכשיו להתנער מהמדינה ולהפקיר את כל היהודים התמימים?

יותר מזה, הצביון הכללי של המדינה יש לו השפעה עצומה גם על רבבות יהודים תמימים תושבי חו"ל: ארה"ב, צרפת ועוד, שרואים במדינה משהו 'יהודי' שאפשר ללמוד ממנו ולכן יש ערך עצום לכל הצהרה רשמית שיוצאת ממדינת ישראל.

ומענין ימי חנוכה האילין: גזירת היוונים היתה הצהרתית בלבד - 'כתבו לכם על קרן השור שאין לכם חלק באלקי ישראל' - ובכל זאת היא נחשבת חמורה שבחמורות.

מי מהחרדים מקדש את המדינה? עולים לארץ כי היא ארץ ישראל הקדושה וב"ה יש לנו הזדמנות לגור בה, המדינה אינה אלא אמצעי שסיבבו משמים שנוכל לדור בארץ בהרווחה.
אבל ברור שהנהגת המדינה היא חילונית גמורה, והתייחסות אליה כמעט כאל מדינה גויית, רק מנסים להציל את מה שאפשר ע"י הייצוג לפי כוחנו באוכלוסיה. ואם אי אפשר, אז לא, ואין לנו שום אחריות על מעשיהם.
כמדומני שכל יהודי חרדי חושב כך.

אליהו חיים
הודעות: 961
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: תן לי יבנה וחכמיה - תשפ"ב

הודעהעל ידי אליהו חיים » ה' דצמבר 02, 2021 4:57 pm

מדברים כאן על החילונים כאילו הם עם אחר ואין אנו אחראים עליהם, ומה תענו לעשרות מאות או אלפי משפחות חרדיות שירד בנם או בתם מן הדרך ו'חוזרים בשאלה' ח"ו, ול"ע קרוב הדבר יותר ממה שחושבים, אם גם נאמר אין אנו אחראים עליהם ושיתחתנו עם גרים עפ"י הרפורמים ובסידור קידושין שלהם או עם גויים, ואלו שהם 'על התפר' וסומכים על כשרות מינמלי ניתן להם לאכול ככל העולה על רוחם בהכשר רבנים רפורמים וכו' הרי אנו אחראים לילדינו וקרובינו הקרובים לנו הקרובים מאוד למחנה שלנו, ומזה יש גם להקיש וללמוד על אחינו הרחוקים לנו כמה תינוקות שנשבו יש ביניהם והם גם כאחינו בשרינו ממש, מה יהא אם נעזוב אותם לעצמם. [ובוודאי זה היה דעת מרנן ורבנן וכמו ששמענו הרבה ממרן הגרא"מ שך זצלל"ה]

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: תן לי יבנה וחכמיה - תשפ"ב

הודעהעל ידי באמונתו » ה' דצמבר 02, 2021 6:22 pm

אליהו חיים כתב:מדברים כאן על החילונים כאילו הם עם אחר ואין אנו אחראים עליהם,
ומה תענו לעשרות מאות או אלפי משפחות חרדיות שירד בנם או בתם מן הדרך ו'חוזרים בשאלה' ח"ו,
ול"ע קרוב הדבר יותר ממה שחושבים,
אם גם נאמר אין אנו אחראים עליהם ושיתחתנו עם גרים עפ"י הרפורמים ובסידור קידושין שלהם או עם גויים,
ואלו שהם 'על התפר' וסומכים על כשרות מינמלי ניתן להם לאכול ככל העולה על רוחם בהכשר רבנים רפורמים וכו' הרי אנו אחראים לילדינו וקרובינו הקרובים לנו הקרובים מאוד למחנה שלנו,
ומזה יש גם להקיש וללמוד על אחינו הרחוקים לנו כמה תינוקות שנשבו יש ביניהם והם גם כאחינו בשרינו ממש,
מה יהא אם נעזוב אותם לעצמם.
[ובוודאי זה היה דעת מרנן ורבנן וכמו ששמענו הרבה ממרן הגרא"מ שך זצלל"ה]

הנני מוסיף מתוך לשון נאום הרב שך/פתיחת ירחי כלה תשמ"ח:
... אם תהיה גזירה על עולם התורה - כולם ילכו בגלות, הייתי רוצה לפתוח את לבי ולומר מעט ממה שמעיק עלי, מי יודע אם נפגש שוב... אך ברצוני שתזכרו את הדברים.
חיים אנו בדור כזה, שיתכן שכאשר מגיעים לבני ברק, נכנסים לישיבה, רואים שהכל טוב ויפה, כולם לומדים, ויש שמירת שבת, אך כמה אחוזים הם אלו מתוך כלל ישראל? מה קורה מחוץ לכותלי הישיבות, מה עם כלל ישראל? איך נראה הדור ברחוב אלנבי או ברחוב יפו ודיזינגוף? הרי אלו הם ילדים שלנו! זהו הדור החדש שהמרחק ממנו רב מאד.
אם היום יש ילדים שאינם יודעים מי היו אברהם יצחק ויעקב, מי היה משה רבינו, ואינם יודעים מהי שבת ויום כיפור, הרי כמו שבעבר היתה אינקויזיציה בספרד עם הגזירות של טורקוומאדה, הרי שהיום יש בקיבוצי השמאל גזירות שמד על ילדי ישראל, געוואלד! נורא ואיום! מה יהיה עם הדור החדש?
יושבים בכנסת אנשים שלא קראו ולא שנו, שאינם יודעים בין ידיהם לרגליהם ולא למדו מעולם, ומרשים לעצמם להרים את ידם בענינים הנוגעים לכלל ישראל.
כיצד לא יבשה ידם כאשר הם מגביהים אותה להצביע נגד אברהם יצחק ויעקב, נגד הדור הישן, נגד כל הדורות, נגד משה רבינו, נגד הרי"ף והרמב"ם, רוצים הם לקרוע את הכל.
מי אתם? אינכם יודעים אל"ף בי"ת ביהדות!
גם אם אין יראת שמים, אך לפחות צריכה להיות לכם דרך ארץ כלפי הדורות הקודמים, דרך ארץ כלפי הרמב"ם, הרי"ף והאבות הקדושים.
נגד מי אתם מרימים את ידכם! וכי למדתם? אתם יודעים מה כתוב בגמרא שאתם מצביעים נגדה? בדברים שנוגעים לכלל ישראל אתם רוצים להכריע ולהחריב בהרמת יד.
עולה שאלה הנוגעת לישיבות הקדושות ומצביעים על כך, חושבים הם שאם פלוני יצביע באופן מסויים יהיה כך, ואם יצביע אחרת יהיה אחרת, שהדברים יהיו לפי הפוליטיקה שלהם. וכי סבורים אתם שיהיה כפי דעתכם? מה אתם סוברים?
אמנם אני יהודי זקן ואין לי כח אפילו להרים את הסטנדר, אך אומר ברורות בשם כולם, שאם יבא זמן ותהיה גזירה על עולם התורה, מרים אני את ידי ואומר "אם אשכחך ירושלים", כל בני התורה לא ישכחו את ארץ ישראל, אך כולם ילכו לגלות ולא תשכח תורה מעם ישראל!
ידעו ויבינו שאין זה משחק ילדים. תצביעו מה שאתם רוצים, אך אלינו אין זה נוגע.
בא שר שאינו יודע דבר ביהדות, ונותן מוסר לרבנים שיכירו ברפורמים כדי שלא יגרמו פילוג בעם ישראל, והרי הרפורמים הם אלו שגרמו חורבן בכלל ישראל, והכנסתם היא גרימת פילוג כלל ישראל, והוא בא וטוען שאם לא יכירו ברפורמים זה הדבר שיגרום פילוג בעם ישראל. גם אם גישתו הפוליטית אולי טובה, אך דרכו אינה על פי השכל הישר, וגם בנושא הרפורמים - דעתו אינה ישרה. אולי הוא יכול להיות שר חוץ, או לנהל ענינים אחרים, אך בנושא זה אין הוא מבין דבר.
אף בן ישיבה לא ישאר כאן, אם תגזר חלילה גזירה על עולם התורה, ובלי תורה גם עַם לא יהיה.
אנשים שאינם יודעים מהי תורה, משחקים עם התורה, מעמידים את משה ואהרן מצד אחד, ולהבדיל, אותם חברי כנסת מהצד השני... זה אומר כך וגם זה אומר כך... מחשיבים דעה זו מול זו, והרי הם מחריבים את ארץ ישראל ולא בונים את ארץ ישראל.
אנו נושאים כבר אלפיים שנה את הדגל של ארץ ישראל, בכל שנה בתשעה באב אנו יושבים ובוכים על שגלינו מארצנו, והם מנסים לכפות עלינו לתלות את הדגל שלהם, ואם לא תולים את הדגל הרי זה "אסון נורא", ובאים בטענה מדוע לא תלו את הדגל...
הם רוצים לכפות שבשעת הצפירה יעמדו כולם דום, ואם לא יעמדו היא "פגיעה בלאומיות" - לדעתם, ואחת דתו להמית...
הלא הם בורים ועמי ארצות, אשר אינם יודעים בין ימינם לשמאלם, וכי לנסוע בשבת אין זה פגיעה בלאומיות? הרי שבת היא אות הברית בינינו לבין הקב"ה!
לפני מלחמת העולם הראשונה היו ברוסיה ששה מיליון יהודים, והיו שלשה נציגים יהודים, ובכל דבר הקשה הם היו באים להתייעץ עם גדולי ישראל. ואילו כאן בארץ יושב שופט עליון, שאף אינו יודע לכתוב כראוי, ופוסק נגד תורת ישראל...


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 178 אורחים