מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תרבות יון בדרך הלימוד

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' דצמבר 08, 2021 6:43 pm

מקדש מלך כתב:והיות והערתי אז בחופזה מהזכרון, לא זכרתי את כל הפסוקים שנראה מהם שהיה כיבוש מושלם. וכעת מצאתי עוד בסוף יהושע:
"וַיִּתֵּן יְקֹוָק לְיִשְׂרָאֵל אֶת כָּל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לָתֵת לַאֲבוֹתָם וַיִּרָשׁוּהָ וַיֵּשְׁבוּ בָהּ", הרי שלא ארך הכיבוש "דורות רבים" כטענת הגר"ש פישר.

ספר יהושע לא נחתם בידי יהושע, כמפורש בבבא בתרא.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' דצמבר 08, 2021 6:49 pm

איש גלילי כתב:
מקדש מלך כתב:והיות והערתי אז בחופזה מהזכרון, לא זכרתי את כל הפסוקים שנראה מהם שהיה כיבוש מושלם. וכעת מצאתי עוד בסוף יהושע:
"וַיִּתֵּן יְקֹוָק לְיִשְׂרָאֵל אֶת כָּל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לָתֵת לַאֲבוֹתָם וַיִּרָשׁוּהָ וַיֵּשְׁבוּ בָהּ", הרי שלא ארך הכיבוש "דורות רבים" כטענת הגר"ש פישר.

ספר יהושע לא נחתם בידי יהושע, כמפורש בבבא בתרא.

הדבר הזה כתוב בפרק כ"א, הרבה לפני שיהושע נפטר.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' דצמבר 08, 2021 6:58 pm

מקדש מלך כתב:הדבר הזה כתוב בפרק כ"א, הרבה לפני שיהושע נפטר.

כיבוש חברון בידי כלב כתוב הרבה לפני זה... כבר למדונו חז"ל שאין מוקדם ומאוחר בספר יהושע.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' דצמבר 08, 2021 7:03 pm

איש גלילי כתב:
מקדש מלך כתב:הדבר הזה כתוב בפרק כ"א, הרבה לפני שיהושע נפטר.

כיבוש חברון בידי כלב כתוב הרבה לפני זה... כבר למדונו חז"ל שאין מוקדם ומאוחר בספר יהושע.

אם לכל זה אתה קורא "פלפולים מיותרים בתכלית", "מי שמתעקש לחפש קושיות מוצא",
אז נרגעתי.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' דצמבר 08, 2021 7:23 pm

טעות נפוצה היא לראות את "אין מוקדם ומאוחר" כדרך דרש (למרות שה"קיצוני" ביותר בענין זה הוא הראב"ע).
"אין מוקדם ומאוחר" פירושו פשוט. המקרא אינו ספר היסטוריה, ואינו מחויב לכתוב הכל בסדר כרונולוגי. סדר הדברים הוא לפי הענין ולא לפי הזמן. לכן בסיכום ספר יהושע העוסק בכיבוש הארץ, מתאים לנביא (המאוחר, שמסיים את חתימת הספר) לכתוב בו את סיכום הכיבוש. לכן הוא גם שיבץ במקומות המתאימים כיבושים שנעשו גם אחרי ימי יהושע, כאשר שמו של יהושע אכן נעדר מתוך הכיבוש עצמו. כמו שפירשו רבותינו הראשונים על כיבוש חברון ודביר ועל כיבוש לשם/ליש/דן (ובזה לא נצטרך להדחק בפירוש מעשה מזבח בני ראובן ובני גד, אשר שמו של יהושע נעדר ממנו).

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' דצמבר 08, 2021 7:34 pm

ובטעות זו טעו גם המלבי"ם והרלב"ג על אתר שפירשו את הפסוקים בפרק כ"א שם על הסדר, ולא עלה בליבם שהם טועים, כי כברירת מחדל עלינו לנתק כל פסוק ממקומו.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' דצמבר 08, 2021 7:51 pm

אין שום מניעה לפרש את הפסוק גם במקומו, וידועה בזה גם שיטת הרמב"ן.
אבל לעשות "קושיות", ולהוכיח מתוכם שיהושע כבש את כל הארץ, ולהתאונן על מי שפירש פירוש נחמד (אינני יודע אם לזה התכונה הגמ' מסיבות אחרות, אבל לא זה הענין), כי הרי "ברור" שכתוב ביהושע שכבשו את הארץ, נו.

לא מדובר פה על ברירת מחדל לנתק פסוק ממקומו, אלא שכשאני רואה שהסיכום לא תואם לנקודת הזמן המקומית - אני לכתחילה אומר שזה מדבר על נקודת זמן שונה. בספר יהושע זה בולט ביותר, כי כל התירוצים האחרים על כיבוש חברון ודביר ועל כיבוש דן - הם ממש בגדר דוחק. ומשאני רואה שפינחס הכניס ביהושע את סיכומי הכיבוש שנעשו אחרי מות יהושע, אני מבין שאראה את זה בעוד פינות דומות בספר.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' דצמבר 08, 2021 10:29 pm

אף אחד לא בא לשלול את הפירוש הנחמד, אלא לשלול את ההכרח שהוא נתן לו, בקביעה שהדברים פשוטים ולא ניתן להבין אחרת (לא כתבתי בלשון מדברת גדולות על "פלפולים מיותרים", ולא לשון אחרת כיוצא בה. סה"כ הערתי שאין הדברים פשוטים. הלשון "הפסוק צווח" כמובן נלקח בהשאלה מלשונו שלו שם).

הוא טוען שהרי ברור שהכיבוש לא נשלם בימי יהושע. והתשובה היא שרוב המפרשים מסבירים אחרת.

וכעת השאלה היא האם להוציא את המושג "כיבוש" מפשוטו, והכל בגלל שאין לנו הסבר לסברת הגמרא, או שנשאיר את הכיבוש על מכונו, כפי שאכן מסתבר בפשטות הלשון וכן פירשו רוב מפרשי יהושע, ונשאר בצ"ע בסברת הגמרא כמו החזון איש והגרי"ז, או שנסביר את ביאורו של הגראי"ל.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' דצמבר 08, 2021 11:07 pm

מקדש מלך כתב:הוא טוען שהרי ברור שהכיבוש לא נשלם בימי יהושע. והתשובה היא שרוב המפרשים מסבירים אחרת.

טוב, זה מה שנשאר שאינני מסכים אתך.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' דצמבר 08, 2021 11:14 pm

אז תציין את מקומו של מפרש אחד שהסביר שהפסוק שציינתי מפרק כ"א נאמר שלא במקומו.
הרלב"ג והמלבי"ם על אתר אומרים אחרת, וגם כל האחרונים שאני מצאתי בינתיים.

עושה חיל
הודעות: 553
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי עושה חיל » ה' דצמבר 09, 2021 2:46 pm

באמונתו כתב:
עושה חיל כתב:
באמונתו כתב:ראה הדוגמה המצורפת, ממרן הגרי"ז זצ"ל.
למעשה, המדובר במחלוקת קדמונית, שבין הפילוסופים בימי הרמב"ם ואחריו, וחכמי הקבלה.
ודאי אין ספק, כי שלומי אמוני ישראל, גדולים וקטנים, דחו הפילוסופיה ואמצו הקבלה.
התנועות הענקיות הקדושות של הדורות אחרונים, בראשות רבי ישראל בעל שם טוב והגר"א מוילנה, וכ"ש עדות מזרח, הרי כולם, בסיסם ושורשם בעומק קבלה ונסתרות.
מאידך, בכל דור קמים יחידים, אשר מנסים בכ"ז לגשת אל משפטי התורה והתלמוד עם תפיסת שכל אנושי - הגיוני, אלא שניסיון הדורות הוכיח היטב, כי אלו בלתי מצליחים לעולם לדחות גישה המקובלת, אך דעותיהם נפסלות תמיד.
כן היה המצב גם בין גדולי ראשי הישיבה לפני השואה, ואף בין גדולי המוסר שבאותו זמן.
גם בדורנו, הנה ניסיונות אלו לא יצליחו.

מה שהבאת מהגרי"ז, זו באמת תפיסה מסויימת של אחד מגדולי הדור הקודם, אבל ממש לא הונחל בכלל ישראל וגם לא בישיבות (לומר שיש 'שכל של תורה' והוא לא בר השגה, אלא רק ניתן לחשבן בתוך הדברים הנלמדים...?!?!).
ובעניין חכמת הקבלה לא באה לסתור את ההיגיון אלא היא נתבך נוסף (או עומק נוסף) בתורה.
מי לנו כמו הגר"א והר' חיים וולוז'ין ועולם הישיבות שלא זנחו השכל וההיגיון בלימוד התורה, וחכמת הקבלה היתה לצנועים ולגדולים.
חכמת הפילוסופיה זה כבר עניין אחר לגמרי, שבזה האחרונים לא עודדו לעסוק.
אבל אין בין זה לזה קשר כלל.
ומה עניין שמיטה להר סיני?!

כנראה, הכותב אינו בקי כ"כ, בעיקרי המחלוקת של המקובלים והפילוסופים, אשר בימי הראשונים.
למעשה, המקובלים דומים בשיטתם, לריה"ל בכוזרי, המדגיש עניין החוֹקיות שבמצוות דווקא, אשר אין לשכל אנושי מבוא אליהם, לא בכללות, ולא בפרטות.
מאידך, בעלי הפילוסופיה, הלא ביקשו הסבר טעמי המצוות כולם, בבינה והיגיון השכלי - אנושי.
שורש מחלוקתם, יסודי מקיף, בגישה הכללית לכל התורה כולה.


יעויין היטב בכוזרי אשר אף הוא מנסה למצוא בטעם שכלי וטבעי לכל מצווה, אע"פ שמסייג שהכל עניין אלוהי.
מכל מקום, זה לא הנושא!
שהרי אף לפי הכוזרי חלילה לומר שהמצוות סותרות את השכל!
(כמו להגיד ח"ו שיש שני סוגי 'אמת' או 'מציאות', אחד של אוה"ע ואחד של עם ישראל... כפי שיש מנסים לענות כך לתלמידים השואלים שאלות טובות... והוא רחום יכפר עוון)

ושוב, טעמא דקרא זה עניין אחד. (הם גם נחלקו האם למעט בניסים, האם זה נוגע לעניינינו?!)
והבנת הדברים, והבנת הנקרא, זה עניין אחר.

וכל גדולי האחרונים, ודאי מה שקיבלנו בישיבות, היה לחקור ולהבין ע"פ השכל.
ומה עניין תוספת עומק אלוהי - קבלה, שלהלכה ודאי נפסק שקיבלנו זאת מסיני, וצריך גם אותו להבין ע"פ דרך הקבלה בבהירות, לנגלה בסוגיית 'שליחות' שצריך להבין הבנה בהירה ע"ד המשפטים של התורה.
ומי שחידושיו לא נכנסים בהבנת הנקרא, ולא מתיישבים על הלב (של עצמו, לפחות), אזי שילמד ויחשוב שוב, ואל יבוא בטענות על מי שמחפש ודורש להבין יותר.

(כמו כן, יש לחלק בין 'משפטים' ל'חוקים'(רמב"ם), כמו שגם חילק בכוזרי בין 'שכליות' ו'שמעיות'. אבל אין כאן המקום להאריך)

ויתכן ואין בינינו אלא ניסוח.
ויתכן מאוד שלא.

עושה חיל
הודעות: 553
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי עושה חיל » ה' דצמבר 09, 2021 2:59 pm

רמזתי בהודעה הקודמת, שיש הבדל בין משפטי התורה לבין משפטי המדינות.
כגון בין משפטי המדינה לבין משפטי הממון של פרשת משפטים (ומסכ' נזיקין).
אולי כדאי לפתוח כאן דיון על כך.
כגון גרמא..

לענ"ד הבסיס שעליו צריך להעמיד את החילוק, הוא ההבדל בין 'צדק' לבין 'סדר'.
התורה דורשת צדק!
[אף 'צדק', לעיתים קיומו לא יכול לצאת בפועל מעשי! כמו 'עין תחת עין', כמו שקיבלו חז"ל ואמרה תורה שצריך לשלם הממון (כופר). עיין שם בספורנו "עין תחת עין - כך היה ראוי כפי הדין הגמור, שהיא מדה כנגד מדה, ובאה הקבלה שישלם ממון, מפני חסרון השערתנו, פן נסכל ונוסיף על המדה לאשמה בה." ועיין ברמב"ם ריש הלכות חובל ומזיק]
העולם מנסה לעשות 'סדר'. ואין לו משפטים צדיקים.

(גם לישראל יש אפשרות להוסיף הנהגת סדר, כמו שכתב הר"ן בדרשותיו, לגבי דין המלך לעומת דין התורה עיי"ש)

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי באמונתו » ה' דצמבר 09, 2021 3:37 pm

ראה המצורף ממרן הרב שטיינמן זצ"ל:
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_כאיל תערוג - עובדות על גדולי הדורות - שטיינמן, אהרן יהודה ליב בן נח צבי_221.pdf
(403.53 KiB) הורד 121 פעמים

עושה חיל
הודעות: 553
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי עושה חיל » ה' דצמבר 09, 2021 4:27 pm

באמונתו כתב:ראה המצורף ממרן הרב שטיינמן זצ"ל:

הא למדת שאצל טלז ור' שמעון לא תפסו כמו בריסק וכן שאלו 'למה'.
ושר' חיים לא אהב את הסגנון הזה והפסיקו מיד כשהתחיל לומר 'למה כתוב דין זה'.

ולענינינו,
ר' חיים - זה ר' בונים,
נשאר לשער מי זה הר' שמעון (טלז) של דורנו?

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי באמונתו » ה' דצמבר 09, 2021 5:17 pm

ודאי כמובן, הדברים ידועים לכל בר בי רב.
אין ספק גם, אשר מחלוקת שבין ה"מוסר" - קלם, לבין ה"דעת" - טלז, זוהי אותה המחלוקת, כאשר טלז לשיטתה הולכת.
מצורף כאן, התבטאות קיצונית של המשגיח רבי ירוחם, ביחס אל שיטת טלז. רואים מהסיפור גם, אשר במיר ידעו היטב (וניצלו...) סלידת רי"ו משיטה ההיא.
למעשה, הלא טלז יחידה הייתה, לעומת קלם, סלבודקה, נובהרדוק. אחרי השואה, הרי כמעט לא שרדה השיטה הטלזאית של "דעת" כלל.
גם ר"ש - יחידי היה, נגד הגר"ח, הגרב"ד, הגרנ"ט, גרי"ז.
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_שמך לא שכחנו - א - אליאך, דב בן דוד צבי_160_162.pdf
(2.29 MiB) הורד 156 פעמים
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ה' דצמבר 09, 2021 8:53 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

גיזונטע קאפ
הודעות: 924
הצטרף: ד' אוקטובר 18, 2017 5:47 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי גיזונטע קאפ » ה' דצמבר 09, 2021 6:41 pm

ואגב גם תלמידי הגרש"ש מגרודנא לא המשיכו בדרך זו, למשל בשיעורי הגר"ש רוזובסקי לא תמצאו את סגנון התורות הר' שמעוניות שאפשר למצא אותם רק בשערי יושר, כנ"ל אצל ר' אל'ה מישקובסקי

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי הרואה » ה' דצמבר 09, 2021 6:47 pm

מה לעשות שהבחורים לא יודעים כלום?
תינוקות שנשבו.
צריכים להעביר סדר א' אז ממציאים סברות.

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי באמונתו » ה' דצמבר 09, 2021 8:51 pm

גיזונטע קאפ כתב:ואגב גם תלמידי הגרש"ש מגרודנא לא המשיכו בדרך זו, למשל בשיעורי הגר"ש רוזובסקי לא תמצאו את סגנון התורות הר' שמעוניות שאפשר למצא אותם רק בשערי יושר, כנ"ל אצל ר' אל'ה מישקובסקי

מצ"ב, כדבריך:
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_עובדות והנהגות - ד - מלר, שמעון יוסף בן אלימלך_89.pdf
(597.37 KiB) הורד 113 פעמים

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי באמונתו » ה' דצמבר 09, 2021 9:05 pm

עושה חיל כתב:... (כמו להגיד ח"ו שיש שני סוגי 'אמת' או 'מציאות', אחד של אוה"ע ואחד של עם ישראל...)...

בוודאי, האמת של אומות - שקר שלנו, וע"ד הנודע בשם מרן החזו"א זצ"ל, מצ"ב, שהננו מדברים בשתי שפות שונות מאוד, כמו בדוגמה, הדבר שאצלם נקראת "אהבה" - נקראת "כרת" אצלנו...
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_פאר הדור - ד - כהן, שלמה בן אברהם יעקב_251_252.pdf
(1.64 MiB) הורד 91 פעמים

עושה חיל
הודעות: 553
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי עושה חיל » ה' דצמבר 09, 2021 9:31 pm

אוי.
האמת היא אמת היא אמת!
הם שקרנים, לכן הם מכנים בלשונם את השקר - 'אמת'.

הדא הוא דאמר מרנא החזו"א זצוקללה"ה:
מה שמוגדר אצלנו בשם "כרת", מכונה בלשונם בשם "אהבה".

עושה חיל
הודעות: 553
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי עושה חיל » ה' דצמבר 09, 2021 9:42 pm

באמונתו כתב:ודאי כמובן, הדברים ידועים לכל בר בי רב.
אין ספק גם, אשר מחלוקת שבין ה"מוסר" - קלם, לבין ה"דעת" - טלז, זוהי אותה המחלוקת, כאשר טלז לשיטתה הולכת.
מצורף כאן, התבטאות קיצונית של המשגיח רבי ירוחם, ביחס אל שיטת טלז. רואים מהסיפור גם, אשר במיר ידעו היטב (וניצלו...) סלידת רי"ו משיטה ההיא.
למעשה, הלא טלז יחידה הייתה, לעומת קלם, סלבודקה, נובהרדוק. אחרי השואה, הרי כמעט לא שרדה השיטה הטלזאית של "דעת" כלל.
גם ר"ש - יחידי היה, נגד הגר"ח, הגרב"ד, הגרנ"ט, גרי"ז.

אני מקווה שהחזון איש נחשב אצלך לאחד ממנחילי התורה,
דרכו בלימוד חלוקה מדרך בריסק לכל המתבונן.
וכידוע שהגרי"ז לא כ"כ אהב את סגנון הלימוד הזה (התערבות סברות ורגשי הלב).

יש דוגמאות לכך.

כמובן ישנם עוד הרבה ראשי ישיבות ופוסקים שתמצא בדבריהם סברות לב וחתירה להיגיון.

גיזונטע קאפ
הודעות: 924
הצטרף: ד' אוקטובר 18, 2017 5:47 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי גיזונטע קאפ » ה' דצמבר 09, 2021 11:44 pm

זה נכון שבבריסק לא אהבו את זה, אבל דרכו הזאת של החזו"א אינה סלולה לרבים, ליבו של החזו"א עצמו היה תורה, ואף אחד לא יכול לחקות אותו בכך, הלב שלנו מלא סברות של המודיע ומשפחה, ובכל מקרה את הסוג סברות המסויימות האלו שהחזו"א אומר, אסור לאף אחד להגיד לבד, הלב של החזו"א היה דעת, לא רגשות, ולא בויך סברות, כל דבר אצל החזו"א נמדד דק שבדק, הוא היה הרציונל הגדול, לא איש של רגשות.

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי באמונתו » ו' דצמבר 10, 2021 2:50 am

עושה חיל כתב:
באמונתו כתב:ודאי כמובן, הדברים ידועים לכל בר בי רב.
אין ספק גם, אשר מחלוקת שבין ה"מוסר" - קלם, לבין ה"דעת" - טלז, זוהי אותה המחלוקת, כאשר טלז לשיטתה הולכת.
מצורף כאן, התבטאות קיצונית של המשגיח רבי ירוחם, ביחס אל שיטת טלז. רואים מהסיפור גם, אשר במיר ידעו היטב (וניצלו...) סלידת רי"ו משיטה ההיא.
למעשה, הלא טלז יחידה הייתה, לעומת קלם, סלבודקה, נובהרדוק. אחרי השואה, הרי כמעט לא שרדה השיטה הטלזאית של "דעת" כלל.
גם ר"ש - יחידי היה, נגד הגר"ח, הגרב"ד, הגרנ"ט, גרי"ז.

אני מקווה שהחזון איש נחשב אצלך לאחד ממנחילי התורה,
דרכו בלימוד חלוקה מדרך בריסק לכל המתבונן.
וכידוע שהגרי"ז לא כ"כ אהב את סגנון הלימוד הזה (התערבות סברות ורגשי הלב).
יש דוגמאות לכך.
כמובן ישנם עוד הרבה ראשי ישיבות ופוסקים שתמצא בדבריהם סברות לב וחתירה להיגיון.

לענ"ד, זאת לא הייתה לגבי החזון איש זצ"ל בגדר "שיטה".
הוא אמנם מדי פעם משתמש בסברות כאלו, ולא בתורת "דרך לימוד".
עיקר דרכו ו"הנחלתו" היא, "אסוקי שמעתא אליבא דהילכתא" בכל התורה כולה, ע"י עיון היטב בפשט חשבון הסוגיה ומיצויה, וכיצד מסתדרות ומתיישבות דעות של הפוסקים בתלמוד.
דווקא בזה, הגרי"ז זצ"ל ביטא ביקורת קצת, ראה המצורף פה:
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_עובדות והנהגות - ג - מלר, שמעון יוסף בן אלימלך_127_128.pdf
(1.48 MiB) הורד 118 פעמים

עושה חיל
הודעות: 553
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי עושה חיל » ו' דצמבר 10, 2021 8:34 am

החזון איש הירבה בסברות,
ניסה להבין מה ולמה.
ברור שהדבר מסור רק לתלמידי חכמים,
אף אחד לא מעודד חלילה ישיבה רגל על רגל וזריקת תחושות בטן, רגשות זה תחום פסיכולוגי.
העניין הוא חתירה להבנה כמה שניתן.
וכשיש קושיות, מותר להישאר בצריך עיון. אולי בעתיד נבין.
אבל מה יועיל לתרץ את קושיות הצורבא בקש, כגון על ידי אמירות מסוכנות - "זה לא מובן לנו כי זה שכל של תורה..."
שכל של תורה צריך להיות הכי הגיוני.
כמובן אחרי עמל. ואף אחד לא פטור מזה.
אם אחרי עמל זה לא הובן, אז עדיף להישאר בצ"ע ולהמתין.

גיזונטע קאפ
הודעות: 924
הצטרף: ד' אוקטובר 18, 2017 5:47 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי גיזונטע קאפ » ו' דצמבר 10, 2021 11:37 am

עושה חיל כתב:החזון איש הירבה בסברות,
ניסה להבין מה ולמה.
ברור שהדבר מסור רק לתלמידי חכמים,
אף אחד לא מעודד חלילה ישיבה רגל על רגל וזריקת תחושות בטן, רגשות זה תחום פסיכולוגי.
העניין הוא חתירה להבנה כמה שניתן.
וכשיש קושיות, מותר להישאר בצריך עיון. אולי בעתיד נבין.
אבל מה יועיל לתרץ את קושיות הצורבא בקש, כגון על ידי אמירות מסוכנות - "זה לא מובן לנו כי זה שכל של תורה..."
שכל של תורה צריך להיות הכי הגיוני.
כמובן אחרי עמל. ואף אחד לא פטור מזה.
אם אחרי עמל זה לא הובן, אז עדיף להישאר בצ"ע ולהמתין.

הרבה יותר מסוכן להכניס סברות לבביות בתורה,
לדוגמא אדם יגיד חז"ל אסרו מוקצה כי.... לכן במקרה כזה אין בעיה וכיוצ"ב, התורה אמרה שהקרקע תשמוט כי .... לכן כאן לא צריך, וכן כל כיוצ"ב.
שכל התורה לא יכול להיות הגיוני, למה זה לאו וזה כרת למה זה סקילה וזה חנק, למה חטאת צריכה מתן דמים כזה ואשם אחרת, למה זה בא מן הצאן וזה מן הבקר, למה יובל הוא כל 50 שנה ולא כל עשרים, למה שמיטה לא כל שנתיים, למה מזוזה נכתבת כך וס"ת אחרת, למה זה בדיו וזה בקנקנתום וכן על זה הדרך
יש בחזו"א הרבה תאוריות לכל מיני דברים, שאם מישהו אחר היה אומר אותם, ומשתמש בהם למעשה, היו צריכים לגלגל אותו מהאוורסט, החזו"א לבדו בגלל שרב גובריה, יכל לעשות דברים כאלו, יש סימנים בחזו"א שאם מישהו אחר היה אומר אותם, אפילו אם הוא היה תלמיד חכם גדול, היו צריכים להוקיע אותו, וזה לאו דווקא בתחום הסברות הנ"ל, אלא בזה שחולק על גדולי הפוסקים, מגיה וכו', לחקות אותו בזה זה כמו לחקות את הגר"א, והוא עצמו הילך על חבל דק, מתי נכנעים למג"א, ומתי חולקים עליו רק בגלל שהוא למד אחרת בסוגיא, קח את הנושא של כתמים שבמשקפיים שלנו היה נראה שהחזו"א היה צריך לעקור את כל הקולות האלו כי אין מאכולות, ולא כך קרה.
פוק חזי שתלמידי החזו"א שלקחו ממנו את היגיעה לאסוקי שמעתתא אליבא דלהכתא, מתוך עיון עמוק בכל הסוגיא, דבריהם נתקבלו בתפוצות ישראל, דוגמת רנ"ק.
אלו שניסו לקחת ממנו את מכלול הדברים לא התקבלו אלא בחוגם.
ולגופו של ענין, מי שסבור שבעולם הישיבות לומדים בעיניים עצומת בלי סברא ובלי הגיון, לא מכיר את עולם הישיבות, עולם הישיבות מבוסס על הבנה וישרות,
נקודת הויכוח מאוד קטנה, האם מוטל עלינו להבין את המניעים של חז"ל או לא, ולדעתי החזו"א גם לא חשב שאפשר, אלא הוא סבר שהוא יכול, אבל הוא לא חינך את כל אלו שהסתובבו כך ללמוד, מה שהוא חינך זה ללמוד ביגיעה את כל התורה אליבא דהלכתא מתוך הסוגיא זה המורשת של החזו"א.
אגב יש לי שאלה, החזו"א עצמו מלא בסברות למדניות דקות ועמוקות, שנלמדים היטב בישיבות, יש הרבה יסודות חופפים אצל החזו"א ועולם הישיבות, איפה החלק הזה אצל אותם שמכונים הבית מדרש של החזו"א?

קומי רוני
הודעות: 83
הצטרף: ה' אוגוסט 23, 2018 3:53 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי קומי רוני » ו' דצמבר 10, 2021 1:17 pm

לעניות דעתי יש טעות נפוצה בהבנת מה שאמרו רבותינו שצריכים לשאול רק מה ולא למה, דהרי יש עוד שאלה וזה "איך", והרבה טועים בזה ואומרים ש"איך" נכנס כבר בגדר שאלת למה, אבל פשוט וברור שאינו כן וזה בכלל שאלת מה. "מה" בעומקו נוגעת על מהותו ואיך הוא פועל, ואין זה שאלה למה נבנה ככה שפועל ככה, אלא הוא חתירה לעומק המושג להבין את מהותו.
וכל ה"דין מסויים", "דין חדש", והרבה מה"צויי דינים", נובעים מהטמנת הראש בחול מלהבין את ה"איך", שעל ידו יובן הענין בפשיטות, ואין זה בכלל למה.
כל הסכנה בה"למה" הוא בכניסה לטעם הדבר, אבל "איך" אין זה נוגע לטעם הדבר, אלא הגדרת מהות החפצא בכדי לעמוד על עומק ה"מה",
ואתן משל הדיוט לדברי,
לא' שהלך בדרכו ופגש באוטו חשמלי, ושאל את הנהג איך זה עובד איפה המנוע, וענהו שכאן לא צריך דלק, הכל עובד עם בטריות בחשמל, והמשיך בדרכו ופגש א' שנהג אוטו ישן שפועלת במנוע בלחוד בלי שום בטריה, [מפעילים את המנוע על ידי משיכת חוט במהירות שמפעילה את המנוע, דבר זה מצוי עדיין בכלי עבודה - מסור לעצים וכדו'], וכששאלו איך זה עובד ענהו - דלק, זהו, המשיך בדרכו ופגש מי שתיקן את המכונית שלו, ראה שם בטריה וגם מנוע דלק, ואמר אהה! צויי דינים, נפק"מ כשאין דלק או כשהבטריה נגמרה.
אין זה אלא שוטה שלא נכנס להבין את האיך שפעולת כל אחד, להבין ששייך הרכבה שלהם ביחד ואין כאן שום צויי דינים או דין מסויים וכו', אלא דבר א' שכל החלקים נצרכים וכו'
והמבין בלימודו, שמבין את ה"איך" יבין שהרבה מהרייד בעולם הישיבות [ובפרט אצל בריסק - של זמננו] מלא מסירוב ליכנס בה"איך" וסוברים שזה כבר בכלל למה,

סברות החזו"א הרבה פעמים הם בה"איך" ולא בה"למה",
"למה" הרבה פעמים מתפרשת מהו תוכן הדבר, איך היא פועלת שיוצא כך וכך, ואין זה כלל וכלל כניסה לטעמי התורה, והגיון פילוסופי וכו'
נערך לאחרונה על ידי קומי רוני ב ו' דצמבר 10, 2021 1:43 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קומי רוני
הודעות: 83
הצטרף: ה' אוגוסט 23, 2018 3:53 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי קומי רוני » ו' דצמבר 10, 2021 1:30 pm

עקביה כתב:
על דברי הגמ' האלה:
תלמוד בבלי מסכת זבחים דף קיח עמוד ב
איבעית אימא: מדשבע שכבשו, שבע נמי שחלקו;

הסתומים למדי, מקובל לומר בשם הגרי"ז שרואים מכאן עד כמה השכל שלנו רחוק מהשכל של התורה, ואילו ר"ש פישר התנגד בחריפות לאמירה זו, ואמר ביאור בדברי הגמ'.


לדעת הגרי"ז זצ"ל מתי בדיוק הפסיקו מלהבין ע"פ שכל של תורה? בחתימת התלמוד? ומה עם כל דברות הראשונים? לאחרי תקופת הראשונים?

מגופת חבית
הודעות: 447
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי מגופת חבית » ו' דצמבר 10, 2021 2:44 pm

ב

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי עקביה » ו' דצמבר 10, 2021 3:15 pm

קומי רוני כתב:
עקביה כתב:
על דברי הגמ' האלה:
תלמוד בבלי מסכת זבחים דף קיח עמוד ב
איבעית אימא: מדשבע שכבשו, שבע נמי שחלקו;

הסתומים למדי, מקובל לומר בשם הגרי"ז שרואים מכאן עד כמה השכל שלנו רחוק מהשכל של התורה, ואילו ר"ש פישר התנגד בחריפות לאמירה זו, ואמר ביאור בדברי הגמ'.

לדעת הגרי"ז זצ"ל מתי בדיוק הפסיקו מלהבין ע"פ שכל של תורה? בחתימת התלמוד? ומה עם כל דברות הראשונים? לאחרי תקופת הראשונים?

אני משער שהשאלה הזו לא העסיקה את הגרי"ז.

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי באמונתו » ו' דצמבר 10, 2021 3:37 pm

קומי רוני כתב:לדעת הגרי"ז זצ"ל מתי בדיוק הפסיקו מלהבין ע"פ שכל של תורה? בחתימת התלמוד? ומה עם כל דברות הראשונים? לאחרי תקופת הראשונים?

לענ"ד, התנאים ואמוראים בעצמם, דרך כלל לא עסקו ב"למה" אלא ב"מה".
מאות ואלפי דפי התלמוד (ההלכתיים), רובם ככולם דנים במה, ולא בלמה.
הכלל, ע"ד ראש השנה טז, א: [אמר] רבי יצחק, למה תוקעין בראש השנה? - למה תוקעין? רחמנא אמר תקעו! - אלא: למה מריעין? - מריעין? - רחמנא אמר זכרון תרועה!...
העיקרון נכון, הן לעניין המצוות מן התורה, הן לעניין הלכות דרבנן.
לכן סבורני, שכל בעלי ה"למה", נוטים בעצם מדרך רבותינו ז"ל, מימות עולם ממש!

צופה_ומביט
הודעות: 4645
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ש' דצמבר 11, 2021 6:44 pm

באמונתו כתב:העיקרון נכון, הן לעניין המצוות מן התורה, הן לעניין הלכות דרבנן.
לכן סבורני, שכל בעלי ה"למה", נוטים בעצם מדרך רבותינו ז"ל, מימות עולם ממש!

הלכת רחוק מדי, ולמה עצרת באמצע הגמרא? הרי מיניה וביה תברתיה. רבי יצחק הרי כן שאל על משהו "למה תוקעין"... והגמרא מסבירה מיד ששאל למה תוקעין פעמיים, שהוא מנהג רבותינו, ועונה כדי לערבב השטן, והראשונים כולם מבארים מהו ערבוב השטן ובאיזה תקיעות הוא מתערבב ולמה.

אפילו על דברי תורה מצינו כו"כ מקומות בגמרא "מפני מה אמרה תורה" וכו'. ורבי שמעון דריש טעמא דקרא אפילו להוציא מזה נפק"מ להלכה.

באופן כללי אני חושב שאתה מערבב בין "טעמא דקרא" ובין "להבין את דברי התורה / חז"ל / הגמרא / הראשונים".
אלה שני דברים שונים לגמרי.

עושה חיל
הודעות: 553
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי עושה חיל » ש' דצמבר 11, 2021 7:50 pm

גיזונטע קאפ כתב:הרבה יותר מסוכן להכניס סברות לבביות בתורה,
לדוגמא אדם יגיד חז"ל אסרו מוקצה כי.... לכן במקרה כזה אין בעיה וכיוצ"ב, התורה אמרה שהקרקע תשמוט כי .... לכן כאן לא צריך, וכן כל כיוצ"ב.
שכל התורה לא יכול להיות הגיוני, למה זה לאו וזה כרת למה זה סקילה וזה חנק, למה חטאת צריכה מתן דמים כזה ואשם אחרת, למה זה בא מן הצאן וזה מן הבקר, למה יובל הוא כל 50 שנה ולא כל עשרים, למה שמיטה לא כל שנתיים, למה מזוזה נכתבת כך וס"ת אחרת, למה זה בדיו וזה בקנקנתום וכן על זה הדרך
יש בחזו"א הרבה תאוריות לכל מיני דברים, שאם מישהו אחר היה אומר אותם, ומשתמש בהם למעשה, היו צריכים לגלגל אותו מהאוורסט, החזו"א לבדו בגלל שרב גובריה, יכל לעשות דברים כאלו, יש סימנים בחזו"א שאם מישהו אחר היה אומר אותם, אפילו אם הוא היה תלמיד חכם גדול, היו צריכים להוקיע אותו, וזה לאו דווקא בתחום הסברות הנ"ל, אלא בזה שחולק על גדולי הפוסקים, מגיה וכו', לחקות אותו בזה זה כמו לחקות את הגר"א, והוא עצמו הילך על חבל דק, מתי נכנעים למג"א, ומתי חולקים עליו רק בגלל שהוא למד אחרת בסוגיא, קח את הנושא של כתמים שבמשקפיים שלנו היה נראה שהחזו"א היה צריך לעקור את כל הקולות האלו כי אין מאכולות, ולא כך קרה.
פוק חזי שתלמידי החזו"א שלקחו ממנו את היגיעה לאסוקי שמעתתא אליבא דלהכתא, מתוך עיון עמוק בכל הסוגיא, דבריהם נתקבלו בתפוצות ישראל, דוגמת רנ"ק.
אלו שניסו לקחת ממנו את מכלול הדברים לא התקבלו אלא בחוגם.
ולגופו של ענין, מי שסבור שבעולם הישיבות לומדים בעיניים עצומת בלי סברא ובלי הגיון, לא מכיר את עולם הישיבות, עולם הישיבות מבוסס על הבנה וישרות,
נקודת הויכוח מאוד קטנה, האם מוטל עלינו להבין את המניעים של חז"ל או לא, ולדעתי החזו"א גם לא חשב שאפשר, אלא הוא סבר שהוא יכול, אבל הוא לא חינך את כל אלו שהסתובבו כך ללמוד, מה שהוא חינך זה ללמוד ביגיעה את כל התורה אליבא דהלכתא מתוך הסוגיא זה המורשת של החזו"א.
אגב יש לי שאלה, החזו"א עצמו מלא בסברות למדניות דקות ועמוקות, שנלמדים היטב בישיבות, יש הרבה יסודות חופפים אצל החזו"א ועולם הישיבות, איפה החלק הזה אצל אותם שמכונים הבית מדרש של החזו"א?

אני לא חושב שהגבת לדבריי.
אני מסכים לגמרי עם הדברים כלפי הרגשים של כרס וסברות לבביות, או כלפי מי שמנסה להכריע לרבים בלי שהגיע להוראה.
אבל עדיין, אם אנחנו רוצים לשמש ת"ח, ניתן לראות איך החזו"א למד, מה מפריע לו, איך הוא בודק ובוחן את הש"ס.
גם לדעת לשאול שאלות צריך להיות בר הכי! פשיטא.
והעיקר, יש לחלק בין לימוד ועיון,
שצריך לשאול שאלות טובות ולהציע דרכים ולבחון אם מתקבלים על דעת הת"ח ואם הראיות מספיק זועקות.
לבין להחליט כמו שעשה החזו"א, שרק לכשכמותו ניתנה הבכורה לשנות דינים ע"פ סברא.

דוגמא בעלמא, סוגיית בניינה של אשה.
במסכת נידה ישנם משניות וגמרות העוסקות בצורת הרחם, עם נפק"מ מרחיקות לכת.
ללומד הסוגיא ומכוון לאמיתה, צצים שאלות באנטומיה, בפירוש הלשונות בגמ' ובראשונים...
מי שעיין יודע שזה לא קל. (אפילו רק להבין את שיטת הרמב"ם המקובלת, ע"פ המציאות)
עסקו בזה גם האחרונים, וגם כמה רופאים ברי אוריין בדור האחרון.
עד שהגיע מאמרו המפורסם של תלמיד חכם מקרית ספר, הרב חנוך ולדנברג שליט"א על משנת הבנין ומשנת הבית החיצון, בשיטת רבים מהקדמונים, ושופך אור חדש על לשונות הש"ס, על המציאות, ומאיר באופן מובהק את דברי כמה מהקדמונים (רבינו גרשום, רש"י), עד שקרא המחבר לשיטה זו 'שיטת הקדמונים'.
עכשיו, אם הוא היה קורא לשינוי כל הנוהג בעם ישראל (כי זה בהחלט משנה כמה הלכות), להחמיר ולהקל, הייתי מבין אם היית זועק על כך.
הוא זרק לאוויר הבית מדרש את מה שזועק אצלו בהבנת הסוגיא אחרי עמל ויגיעה רבה, וכן ראיתי שת"ח התייחסו לדבריו ודנו עמו.
ואני אומר לך שדבריו משכנעים!
האם שינו את ההלכה, עדיין לא כ"כ...

אכן רק החזו"א היה יכול להחליט ולפסוק אף נגד המקובל.
אבל לכולנו יש את החובה ללמוד ולכוון לאמיתה של תורה בלי לרמות את עצמינו ולו לרגע.

עושה חיל
הודעות: 553
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי עושה חיל » ש' דצמבר 11, 2021 8:27 pm

באמונתו כתב:
קומי רוני כתב:לדעת הגרי"ז זצ"ל מתי בדיוק הפסיקו מלהבין ע"פ שכל של תורה? בחתימת התלמוד? ומה עם כל דברות הראשונים? לאחרי תקופת הראשונים?

לענ"ד, התנאים ואמוראים בעצמם, דרך כלל לא עסקו ב"למה" אלא ב"מה".
מאות ואלפי דפי התלמוד (ההלכתיים), רובם ככולם דנים במה, ולא בלמה.
הכלל, ע"ד ראש השנה טז, א: [אמר] רבי יצחק, למה תוקעין בראש השנה? - למה תוקעין? רחמנא אמר תקעו! - אלא: למה מריעין? - מריעין? - רחמנא אמר זכרון תרועה!...
העיקרון נכון, הן לעניין המצוות מן התורה, הן לעניין הלכות דרבנן.
לכן סבורני, שכל בעלי ה"למה", נוטים בעצם מדרך רבותינו ז"ל, מימות עולם ממש!

רבי עקיבא שאל על כל דבר "למה":
הלך וישב לפני רבי אליעזר ולפני ר' יהושע.
אמר להם: רבותי, פתחו לי טעם משנה. כיון שאמר לו הלכה אחת, הלך וישב לו בינו לבין עצמו. אמר: אלף זו למה נכתבה? בית זו למה נכתבה? דבר זה למה נאמר? חזר ושאלן והעמידן בדברים. (אבות דרבי נתן פ"ו)

ומי יודע, אולי זו הדרך שבגללה זכה שכמעט כל התושבע"פ דרכו.
דווקא כשלומדים בגיל מבוגר, שואלים גם על הדברים הפשוטים 'למה' ו'מה' ו'איך'.

ומפורסם הדבר (לא זוכר מקור), שאיינשטיין (להבדיל...) התפתח באיחור רב, וקיבל את העולם המושגים בגיל מבוגר יותר, ולכן לא נחה דעתו בקלות גם התכונה של כח המשיכה, ושאל 'למה'... עד שהגיע למעלות רמות בחכמת הטבע.


עולה לי עתה רעיון, וורט בעלמא.
גם משה רבינו שאל 'מדוע', וע"י שאלת ה'מדוע' נתגלה לו ה' בראשונה 'וירא ה' כי סר לראות':
"וירא והנה הסנה בער באש והסנה איננו אכל: ויאמר משה אסרה נא ואראה את המראה הגדל הזה מדוע לא יבער הסנה: וירא ה' כי סר לראות ויקרא אליו אלהים מתוך הסנה ויאמר משה משה ויאמר הנני:"

וכך רבי עקיבא, ראה פליאה ושאל 'מי':
מה היה תחילתו של רבי עקיבא?
אמרו, בן ארבעים שנה היה ולא שנה כלום.
פעם אחת היה עומד על פי הבאר.
אמר: מי חקק אבן זו?
אמרו לו: המים שתדיר נופלים עליה בכל יום.
אמרו לו: עקיבא אי אתה קורא "אבנים שחקו מים"?
מיד היה רבי עקיבא דן קל וחומר בעצמו: מה רך פסל את הקשה, דברי תורה שקשה כברזל על אחת כמה וכמה שיחקקו את לבי שהוא בשר ודם.
מיד חזר ללמוד תורה.


הא למדת, שהרצון להבין, מידה גדולה היא!

גיזונטע קאפ
הודעות: 924
הצטרף: ד' אוקטובר 18, 2017 5:47 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי גיזונטע קאפ » ש' דצמבר 11, 2021 8:56 pm

עושה חיל כתב:
גיזונטע קאפ כתב:הרבה יותר מסוכן להכניס סברות לבביות בתורה,
לדוגמא אדם יגיד חז"ל אסרו מוקצה כי.... לכן במקרה כזה אין בעיה וכיוצ"ב, התורה אמרה שהקרקע תשמוט כי .... לכן כאן לא צריך, וכן כל כיוצ"ב.
שכל התורה לא יכול להיות הגיוני, למה זה לאו וזה כרת למה זה סקילה וזה חנק, למה חטאת צריכה מתן דמים כזה ואשם אחרת, למה זה בא מן הצאן וזה מן הבקר, למה יובל הוא כל 50 שנה ולא כל עשרים, למה שמיטה לא כל שנתיים, למה מזוזה נכתבת כך וס"ת אחרת, למה זה בדיו וזה בקנקנתום וכן על זה הדרך
יש בחזו"א הרבה תאוריות לכל מיני דברים, שאם מישהו אחר היה אומר אותם, ומשתמש בהם למעשה, היו צריכים לגלגל אותו מהאוורסט, החזו"א לבדו בגלל שרב גובריה, יכל לעשות דברים כאלו, יש סימנים בחזו"א שאם מישהו אחר היה אומר אותם, אפילו אם הוא היה תלמיד חכם גדול, היו צריכים להוקיע אותו, וזה לאו דווקא בתחום הסברות הנ"ל, אלא בזה שחולק על גדולי הפוסקים, מגיה וכו', לחקות אותו בזה זה כמו לחקות את הגר"א, והוא עצמו הילך על חבל דק, מתי נכנעים למג"א, ומתי חולקים עליו רק בגלל שהוא למד אחרת בסוגיא, קח את הנושא של כתמים שבמשקפיים שלנו היה נראה שהחזו"א היה צריך לעקור את כל הקולות האלו כי אין מאכולות, ולא כך קרה.
פוק חזי שתלמידי החזו"א שלקחו ממנו את היגיעה לאסוקי שמעתתא אליבא דלהכתא, מתוך עיון עמוק בכל הסוגיא, דבריהם נתקבלו בתפוצות ישראל, דוגמת רנ"ק.
אלו שניסו לקחת ממנו את מכלול הדברים לא התקבלו אלא בחוגם.
ולגופו של ענין, מי שסבור שבעולם הישיבות לומדים בעיניים עצומת בלי סברא ובלי הגיון, לא מכיר את עולם הישיבות, עולם הישיבות מבוסס על הבנה וישרות,
נקודת הויכוח מאוד קטנה, האם מוטל עלינו להבין את המניעים של חז"ל או לא, ולדעתי החזו"א גם לא חשב שאפשר, אלא הוא סבר שהוא יכול, אבל הוא לא חינך את כל אלו שהסתובבו כך ללמוד, מה שהוא חינך זה ללמוד ביגיעה את כל התורה אליבא דהלכתא מתוך הסוגיא זה המורשת של החזו"א.
אגב יש לי שאלה, החזו"א עצמו מלא בסברות למדניות דקות ועמוקות, שנלמדים היטב בישיבות, יש הרבה יסודות חופפים אצל החזו"א ועולם הישיבות, איפה החלק הזה אצל אותם שמכונים הבית מדרש של החזו"א?

אני לא חושב שהגבת לדבריי.
אני מסכים לגמרי עם הדברים כלפי הרגשים של כרס וסברות לבביות, או כלפי מי שמנסה להכריע לרבים בלי שהגיע להוראה.
אבל עדיין, אם אנחנו רוצים לשמש ת"ח, ניתן לראות איך החזו"א למד, מה מפריע לו, איך הוא בודק ובוחן את הש"ס.
גם לדעת לשאול שאלות צריך להיות בר הכי! פשיטא.
והעיקר, יש לחלק בין לימוד ועיון,
שצריך לשאול שאלות טובות ולהציע דרכים ולבחון אם מתקבלים על דעת הת"ח ואם הראיות מספיק זועקות.
לבין להחליט כמו שעשה החזו"א, שרק לכשכמותו ניתנה הבכורה לשנות דינים ע"פ סברא.

דוגמא בעלמא, סוגיית בניינה של אשה.
במסכת נידה ישנם משניות וגמרות העוסקות בצורת הרחם, עם נפק"מ מרחיקות לכת.
ללומד הסוגיא ומכוון לאמיתה, צצים שאלות באנטומיה, בפירוש הלשונות בגמ' ובראשונים...
מי שעיין יודע שזה לא קל. (אפילו רק להבין את שיטת הרמב"ם המקובלת, ע"פ המציאות)
עסקו בזה גם האחרונים, וגם כמה רופאים ברי אוריין בדור האחרון.
עד שהגיע מאמרו המפורסם של תלמיד חכם מקרית ספר, הרב חנוך ולדנברג שליט"א על משנת הבנין ומשנת הבית החיצון, בשיטת רבים מהקדמונים, ושופך אור חדש על לשונות הש"ס, על המציאות, ומאיר באופן מובהק את דברי כמה מהקדמונים (רבינו גרשום, רש"י), עד שקרא המחבר לשיטה זו 'שיטת הקדמונים'.
עכשיו, אם הוא היה קורא לשינוי כל הנוהג בעם ישראל (כי זה בהחלט משנה כמה הלכות), להחמיר ולהקל, הייתי מבין אם היית זועק על כך.
הוא זרק לאוויר הבית מדרש את מה שזועק אצלו בהבנת הסוגיא אחרי עמל ויגיעה רבה, וכן ראיתי שת"ח התייחסו לדבריו ודנו עמו.
ואני אומר לך שדבריו משכנעים!
האם שינו את ההלכה, עדיין לא כ"כ...

אכן רק החזו"א היה יכול להחליט ולפסוק אף נגד המקובל.
אבל לכולנו יש את החובה ללמוד ולכוון לאמיתה של תורה בלי לרמות את עצמינו ולו לרגע.

אני מסכים לכל מה שאתה אומר, רק שזה ממש לא הנקודה שכביכול נתונה בויכוח בין בריסק לחזו"א.
אצל החזו"א מצינו שהוא דן בהלכה ע"פ סברות והנחות מה הם סברתם של חז"ל, ובזה לא מצינו לו חבר בדורות האחרונים.
גם בבריסק מוסרים את נפשם לרדת לשורשי הסוגיות, ושואלים קושיות ומבררים ולא מורחים שום דבר, ומי שיודע את דרך הגר"ח זה כל חידושו שלא להניח שום מוסכמה והכל דן ובירר ובדק, ולא נשא פנים למאן דהוא. ואגב זו הסיבה שלא הורה לרבים בגלל שדעתו הייתה שונה מהמקובל בפוסקים, ובעוד שהחזו"א לקח צעד קדימה והורה כפי דעתו, אצל הגר"ח הייתה דעה אחרת שלא מורים כנגד גדולי הפוסקים.
הנדון כאן הוא האם להתייחס לדיני התורה ולגז"ה כאל דברים שצריך להבין את גדרם, או שצריך להבין את הגיונם, הא ותו לא.
אני מכיר את הרב וולדנברג הנ"ל, הוא תלמידו של מו"ר הגר"ה זאקס שחינך כל חייו לא להניח שום הנחה, ולא לקבל שום מוסכמה וכל דבר לבדוק ולבחון, אבל כנגד זה הוא כל חייו החדיר וחזר והחדיר כמה אנחנו כלום כלפי רבותינו, וכמה הם היו ענקיים, וכמה דרך ארץ צריך להיות לנו אליהם ואל דבריהם, והוא באמת הלך על גבול דק שבין עצמאות הלכתית לבין שמירה על מסורת, הוא עצמו היה תלמידו של הגר"ר גרוזובסקי ובעיקר תלמידו של הברכ"ש ע"י ספריו, והוא יגע כל חייו להגדרת הסוגיות בדקי דקות עם הגיון בריא, ועם כל ידיעתו בקבלה ופילוסופיה וכדומה זה לא חדר אצלו לתחום ההלכה, למרות שהיה תמיד אומר וגם מראה שההלכה והאגדה והקבלה הולכים יחד.

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי באמונתו » ש' דצמבר 11, 2021 10:26 pm

צופה_ומביט כתב:
באמונתו כתב:העיקרון נכון, הן לעניין המצוות מן התורה, הן לעניין הלכות דרבנן.
לכן סבורני, שכל בעלי ה"למה", נוטים בעצם מדרך רבותינו ז"ל, מימות עולם ממש!

הלכת רחוק מדי, ולמה עצרת באמצע הגמרא? הרי מיניה וביה תברתיה. רבי יצחק הרי כן שאל על משהו "למה תוקעין"... והגמרא מסבירה מיד ששאל למה תוקעין פעמיים, שהוא מנהג רבותינו, ועונה כדי לערבב השטן, והראשונים כולם מבארים מהו ערבוב השטן ובאיזה תקיעות הוא מתערבב ולמה.
אפילו על דברי תורה מצינו כו"כ מקומות בגמרא "מפני מה אמרה תורה" וכו'. ורבי שמעון דריש טעמא דקרא אפילו להוציא מזה נפק"מ להלכה.
באופן כללי אני חושב שאתה מערבב בין "טעמא דקרא" ובין "להבין את דברי התורה / חז"ל / הגמרא / הראשונים".
אלה שני דברים שונים לגמרי.

מסתמא, ע"א ידיעותיי הדלות והעלובות, אם ראיתי ההתחלה, הרי ראיתי גם סופה...
השאלה היא תמיד, מה השיטה השלטת והגישה הדומיננטית = רוב, ומה ה"יוצא מן הכלל" = מיעוט.
אין ספק שקיים בספרות התלמודית, התייחסות מדי פעם לשאלת למה (וכיו"ב בכל המפרשים לדורותיהם), אבל הנדון הוא על העיקר, ועל הדרך כלל.
דווקא מהגמרא שם בר"ה, התמֵהה וחוזרת ותמֵהה על שאלת למה, עד כי מצאה ה"מילתא דתמיהא", אשר מצדיקה השאלה: למה, היא: למה תוקעין ומריעין כשהן יושבין, ותוקעין ומריעין כשהן עומדין? היינו באמת דבר משונה, ניכר ששאלת למה, היא לא שגרתית.

כיו"ב "מפני מה אמרה תורה", הרי מופיע פעמים בודדות בתלמוד: מקצתם מדרשים ממש, ללא זיקה הלכתית כלל, מקצתם דברי רבי שמעון לשיטתו הדורש טעמא דקרא. רק חלק קטן מאוד, הינו נוגע לעניינינו.

לענ"ד, נידון "טעמא דקרא" עם שאלת "למה", הינם שני נושאים שונים, אך בעלי שורש משותף. יפה המליצו: אין הלכה כר"ש (שקופ זצ"ל) שדורש טעמא...
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ש' דצמבר 11, 2021 11:35 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

צופה_ומביט
הודעות: 4645
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ש' דצמבר 11, 2021 10:48 pm

אני חוזר ואומר, לדעתי אתה [ואולי עוד אי אלו כותבים כאן באשכול] מערב את הנושא של "טעמא דקרא" ושאלת "למה" על הקב"ה/התורה - בנושא של הבנת עצם מה שלומדים.
או שלא הבנתי נכון במה עוסק האשכול מעיקרא / לאן התגלגל.

עושה חיל
הודעות: 553
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי עושה חיל » א' דצמבר 12, 2021 12:10 am

צופה_ומביט כתב:אני חוזר ואומר, לדעתי אתה [ואולי עוד אי אלו כותבים כאן באשכול] מערב את הנושא של "טעמא דקרא" ושאלת "למה" על הקב"ה/התורה - בנושא של הבנת עצם מה שלומדים.
או שלא הבנתי נכון במה עוסק האשכול מעיקרא / לאן התגלגל.

גם אני מצטרף, וכבר כתבתי זאת לעיל: viewtopic.php?p=738667#p738394

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי באמונתו » א' דצמבר 12, 2021 12:20 am

נושא שלנו היא שאלת "למה", הנשלל ע"י מרן הגר"ח מבריסק זצ"ל כידוע בהחלט, לא על שום דבר אחר.
בעניין היחס שבין "למה" ההיא, לבין המושג של "טעמא דקרא", עיין לעיל בהודעתי הקודמת.

עושה חיל
הודעות: 553
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי עושה חיל » א' דצמבר 12, 2021 1:06 am

באמונתו כתב:יפה המליצו: אין הלכה כר"ש (שקופ זצ"ל) שדורש טעמא...

'יפה המליצו' - מי שהמליץ.
אבל תכלס' לא יפה המליצו, כי בישיבות הולכים עם ר' שמעון (שקאפ).

בברכה המשולשת
הודעות: 14156
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' דצמבר 12, 2021 3:25 pm



חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 64 אורחים