מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עד מתי מנו ימים ושבועות - כל השנה ? כד המשמרות.

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
יהודהא
הודעות: 1204
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

עד מתי מנו ימים ושבועות - כל השנה ? כד המשמרות.

הודעהעל ידי יהודהא » ו' דצמבר 03, 2021 2:28 pm

עד מתי מנו ימים ושבועות - כל השנה ? כד המשמרות.

משמרות הכהונה ביהכנ בקיסריה.jpg
משמרות הכהונה ביהכנ בקיסריה.jpg (14.71 KiB

א.
תנו רבנן ...מכאן אמרו כל כהן שמכיר משמרתו ומשמרת בית אב שלו ויודע שבתי אבותיו קבועין שם אסור לשתות יין כל אותו היום , במכיר משמרתו ואין מכיר משמרת בית אב שלו ויודע שבתי אבותיו קבועין שם אסור לשתות יין כל אותה שבת תענית יז,א,

וביארו שמוכח מכאן שסדר משמרות ובתי אבות הכהונה נמשך גם לאחרי החורבן, שהוע אחרי שבוע ויום אחריום, וכו.
וכן מצאנו שאביי שהיה כוהן לא שתה יין - ... חומא דביתהו דאביי אתאי לקמיה דרבא אמרה ליה פסוק לי מזוני פסק לה פסוק לי חמרא א"ל ידענא ביה בנחמני דלא הוה שתי חמרא...(כתובות סה)
ועכ אומר רבינו חננאל : מכלל דרבנן סברי דאסור אף בזמן הזה ואביי היה כהן מבני עלי ופסק כרבנן ולא שתה יין.

ב.
וכמו שהיום אנו אומרים את היום יום.. בעבר היו מוסיפים את שם המשמר ..וזה היה עניין מרכזי,שכן שם השבוע נקרא על שם המשמר המשרת במקדש באותו השבוע.
, וכמו שהיום אנו מכנים את השבועות על פי סדר פרשיות התורה, לדוגמא: 'יום שני לפרשת ויקרא', כך היו אז מכנים את השבועות על שם המשמר המשמש באותו שבוע, לדוגמא: 'יום שני למשמר יהוידע'.
וסדרי המשמרות נשמרו אף לאחר חורבן הבית וביטול עבודת המקדש והקרבנות. הכהנים שמרו על השתייכותם למשמרותיהם. ובכל שבוע ידוע מיהו המשמר המשרת במקדש, כך שכאשר יבנה בית המקדש יעלה המשמר של אותה השבת לירושלים לעבוד עבודתו.

ג. פסיפסים וחריטות
ומצאנו עדויות עכ מלפני 1600 \ 1100 / 700 \ שנה שעדיין נשמרו ונאמרו ! ושרידים שמעידים עכ נמצאו במספר מקומות : בהריסות בית הכנסת העתיק שבקיסריה, מתקופת המשנה, נמצאו כמה שברי לוח שיש אשר שוחזר וזוהה כלוח, שנרשמה עליו רשימת כ"ד משמרות כהונה, לפני כל שם משמר נכתב מספרו הסידורי ברשימה, לאחר כל שם משמר נזכרה העיר הגלילית בה גר אותו המשמר.

גם בבית הכנסת העתיק באשקלון נמצאה כתובת שכנראה כללה רשימה דומה.

שמות המשמרות במסגד בתימן
מעניין לגלות שהמסורת המשמרת את סדר המשמרות נשמרה אף בתימן הרחוקה.
במסגד של כפר ערבי בשם אל חאצ'ר נתגלתה כתובת חרוטה על גב עמוד שקוע באדמה באורך 2.5 מטרים. בכותבת נשתמרו אחד עשר מתוך רשימת עשרים וארבעת המשמרות על פי סדרם בספר דברי הימים. הכתובת מתוארכת למאה ה-4 על פי הכתיב, וככל הנראה שבבניית המסגד נעשה שימש בעמודים ששימשו בעבר כבית כנסת יהודי.

ד,
הזכרת המשמרות בקינות ובפיוטים - בכתובים
. בפיוטי ארץ ישראל תופס עניין המשמרות מקום מיוחד. הקליר לתשעה באב מזכיר את עשרים וארבעה משמרות הכהונה. בקינה 'איכה ישבה חבצלת השרון' אשר בעקבות החורבן גלו מירושלים לגליל, ועבור כל משמר מזכיר הקליר את עיר מושבו.
פייטנים מאוחרים לקליר הגדילו לעשות וחיברו עשרים וארבע קרובות [שחלקם נמצא בגניזה הקהירית] עבור עשרים וארבע שבתות השנה, כאשר כל קרובה עוסקת במשמר כהונה אח
ויותר מכך - נמצא בגניזה מסמך משנת דתשצ"ד (932) הכולל הכרזה שבועית על המשמר המשרת באותה שבת עם תפילה להחזרת עבודת הכהנים על מכונהּ. נוסח הכרזה:
"היום שבת קודש\ שבת קדש ליי היום. איזו היא המשמרת כך וכך\ משמרת כך וכך. הרחמן ישיב את המשמרות למקומה מהרה בימינו אמן".
בכתבי יד קדומים של המשנה במסכת שבת מן הגניזה הקהירית נמצאו עשרים וארבעת פרקי המשנה מחולקים לשמם ולשם משמר כהונה אחד, לדוגמא: 'פרק יט פתחיה'. נראה, בכל שבת היה המנהג ללמוד את הפרק במשנה השייך למשמר של אותה השבת.
ומנהג של לימוד פרק אחד ממסכת שבת מדי שבת בשבתו מוזכר עדיין בספרי הפוסקים כמנהג צרפת וספרד (ספר המנהיג, טור).
תמונה שמות משמרות הכהונה שהשתמרו על עמוד באל- חאצ'ר, תימן
וההקשר למה שלמדנו בתענית עכ.

נ,ב
מקורות על אתר חדשות הר הבית ועוד,

יהודהא
הודעות: 1204
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: עד מתי מנו ימים ושבועות - כל השנה ? כד המשמרות.

הודעהעל ידי יהודהא » א' דצמבר 05, 2021 12:41 am

הרחבה בעניין המשמרות - חלק ב
1,
נתחיל בתוספת לנאמר לעיל: שהיה שימוש קדום במשמרות כלוח שנה וכבר מוזכר
בירושלמי, מסכת שקלים, פרק ה',ג' , שהיו מציינים את התאריך בחותמות לנסכים על ידי המשמר השבועי.[ולהבדיל -גם אנשי כת קומראן ציינו במגילות רבות את לוח השנה שלהם בהתאמה למחזור המשמרות.]

2,
ולסדר קביעת המשמרות - לעתיד לבוא.
. כאשר יחדשו את המשמרות בימינו: ; שאלה היא, האם צריך להחזיר את הסדר כפי שהיה בעבר על פי המשפחות השונות, או שמא ניתן ליצור חלוקה חדשה? בעניין זה כתבו האחרונים, שהסדר הקדום אינו מעכב, וניתן לחלק את הכהנים מחדש בהתאם לצורך.
[בהמפרש לתענית יז, א ד"ה רבי, וכפי שמבאר בשו"ת משיב דבר חלק ד סימן יא, וראה בהרחבה בספר שמירת המקדש (בהוצאת מכון המקדש) פרק כד.]

3,
ועל עצם קביעת סדר המשמרות לפי המובא במסכת תענית ובמקורות נוספים היו מספר שלבים בחלוקת הכוהנים למשמרות. :
א - משה חילק את הכוהנים לשמונה משמרות: ארבע ממשפחת אלעזר, וארבעה ממשפחת איתמר, שני אלה הם בני אהרון שנותרו בחיים לאחר האסון שאירע במשכן.
ב- שמואל הנביא הכפיל את מספר המשמרות, כאשר היו יותר כוהנים, והעמיד את מספר המשמרות על שש עשרה.
ג - ואילו דוד העמיד את מספר המשמרות על 24 משמרות,ששה עשר לבני אלעזר ושמונה לבני איתמר הוא המספר הסופי של משמרות הכהונה, וזהו גם המספר הידוע ביותר.
ד. עם עליית עזרא ונחמיה. מתוך 24 המשמרות עלו רק ארבעה משפחות. על פי ספר עזרא בין העולים היו משפחות "יְדַעְיָה", "חָרִם", "פַּשְׁחוּר" (כינויה של משמרת יקים ו"אִמֵּר" בלבד, (4289 נפש), ואילו המשפחות האחרות נשארו בבבל. חלק ממשפחת בני "הקוץ" עלו אף הם, והיות שלא מצאו את כתבי הייחוס של משפחת חביה מבני הקוץ, שוחררו משפחתו ממשמרתו בכהונה, ונאסר עליהם לאכול מתנות מסוימות מבין מתנות הכהונה.
ה. לאחר חנוכת בית המקדש השני קמו הנביאים חגי וזכריה וחילקו מחדש את ארבע המשמרות, לעשרים וארבע משמרות, אשר עבדו על פי מתכונת המשמרות במקדש שלמה וגם כונו בשמות המשמרות הקודמות.

ןבעזהי לכשיבוא המשיח -יתרץ כל הקושיות והשאלות בב"א.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 37 אורחים