מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
גיזונטע קאפ
הודעות: 923
הצטרף: ד' אוקטובר 18, 2017 5:47 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי גיזונטע קאפ » ג' ינואר 04, 2022 5:45 pm

ש. ספראי כתב:מחקתי כל מה שיכולתי למחוק מהודעותי באשכול זה.ואבקש בקשה אישית מאלו שציטטו את דברי מתחילת האשכול ע"פ 11 עמודיו הארוכים, למחוק בבקשה את כל האיזכורים של דבריי. תודה רבה.
ובדרך הוורט חשבתי:
אם קי"ל דאסתר מטמא את הידים, אף שנעשה באונס ולא ברצון.
כ"ש הבחישה והעיסוק הלוך ילך בפרשה דא, מטמא את כל הנשמה.
והוא רחום וגו'.

אם לא נמחק האשכול, מה טעם למחוק דווקא את הודעותיך שהיוו אי של שפיות

עתניאל בן קנז
הודעות: 2248
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ג' ינואר 04, 2022 5:49 pm

עושה חיל כתב:הרב עתניאל בן קנז,
מה עם הצפה וטריגר.. כלפי נפגעי ונפגעות עבריינים? הרי כבר ראינו, לא עלינו, מה הצפה כזו יכולה לגרום.
אולי אפשר לומר, שפיצוץ קטן יותר היה יעיל יותר, היה עושה פחות טראומה, לכולם, והיה מעורר פחות אנטגוניזם, וממילא היו נעשות פחות טעויות והתכווצויות.

אבל עזוב,
אין כאן הרבה מחלוקות אמתיים.
אני הצפתי נקודה נוספת, ואולי יביא תועלת.
חלילהלי אם אגרום צער לשום אדם שנפגע אי פעם, הנפגעים הם במעלה ראשונה בהתחשבות, ברור.

מתנצל, אולי לא הובנתי. לא אמרתי שזה הדבר שהיה ראוי לעשות. כל דבר יש לשקול לגופו.
אבל ההנחה הגורפת שהעלה אותו מי שהגבתי על דבריו, כביכול שום דבר טוב לא יצא מהפרסום. גם זה ניתן לדיון ולהציע צד נוסף.


ואישית הנני סבור שהטריגר הגדול הוא דוקא בהתייחסות הסלחנית לאחר שהפיצוץ הופיע - מהיכן שהופיע. זה נותן ליגיטמציה לפושע הבא, שבמקרה שייתפס, הוא גם יסיים ב'טוב', ועוד יהפוך ל'קדוש מעונה'.

עושה חיל
הודעות: 553
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי עושה חיל » ג' ינואר 04, 2022 5:54 pm

רק להאיר לך, הגבת על דבריי, אני הדובר האומלל שהגבתי שהפיצוץ היה חזק מדיי ולכן לא בריא לכולנו.
לא אמרתי שלא יוצא דבר טוב מפרסום. דיברתי על פיצוץ גדול מדיי, שהוא עלול להיות מסוכן לנפגעים ולעוברים ושבים.

אנסה להבהיר זאת בהודעה הראשונה שלי.

ושוב, אני כל כך נזהר. הצבתי נקודה נוספת. וכמדומה לי שזה ראוי.
נערך לאחרונה על ידי עושה חיל ב ג' ינואר 04, 2022 6:02 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

גלעד
הודעות: 56
הצטרף: א' יוני 02, 2013 2:05 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי גלעד » ג' ינואר 04, 2022 5:57 pm

אם הפוגע הראשי היה מכיר ואחראי למעשיו, לא היתה הפרשה מתפרסמת מלכתחילה, ואף אחרי שהתפרסמה, אילו היה מודה ועוזב ירוחם, היתה יכולה הפרשה להשתתק במהרה, והיה נשאר כבוד משפחתו במידת מה, ואף לאחר מכן אילו לא היה מתאבד בצורה כל כך אכזרית על נפשו, על משפחתו, על נפגעיו ונפגעותיו, ועל כל שאר הציבור, עדיין יתכן שהדבר היה שוקע במשך הזמן, והכואב מכל, אילו אחרי שרצח את נפשו בדם קר בייריית כדור מבחילה, לא היה מקבל גיבוי וחיבוק אוהב כל כך, כאשר מילים זרות ומוזרות נשמעו בחלל הציבור להצדיק את מעשיו הזוועתיים בחייו ובמותו, עדיין היה נשאר משהו מכבוד המשפחה.
חשוב לזכור ולא להפוך את היוצרות, שהוא זה שעשה את המעשים הזוועתיים בחייו, הוא זה שבחר לסיים את חייו בצורה אכזרית וברברית כזו, והוא זה שגרם לביזוי נורא של כבוד משפחתו.
והרוצה לטהר את השרץ בטענה של כבוד המשפחה, משול למסופר על אותו רוצח שפל שהרג בדם קר את אביו ואמו, ולאחר שהובא לבית המשפט, אמר לפני השופטים בקול בכי ונהי: רחמו עלי, יתום אנכי מאב ואם.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2248
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ג' ינואר 04, 2022 6:01 pm

עושה חיל כתב:אבל במקביל, אסור לשכוח את הרגישות מבני משפחתו - הם הלא סוג של 'נפגעים'. בין אם כל הסיפורים נכונים ובין אם פחות.
אינני יודע אם הם הנפגעים הזוטרים, שמא להפך, הם הנפגעים הגדולים ביותר.
מישהו רוצה להעלות על דעתו מצב כזה למשפחתו ולאביו חס ושלום?!
פשוט רחמנות בלתי נתפסת. אני לא מפסיק לחשוב על ידידי הרב משה ולדר שיחי' וינוחם במהרה, אברך צדיק ותמים, שקוע בלימוד, התחיל להתפרנס מעט גם מכתיבה, במקביל ללימוד בכולל (אנחנו לומדים בכולל סדר ראשון וסדר שני), בן אדם טוב וישר. לפי היכרותי אותו (עוד משנותינו בישיבת חברון) אביו דאג לו וטיפח אותו.


אכן ראוי מאוד להצטרף לדבריו הנכונים, על ה'פגיעה' במשפחתו...

אין זה אלא בכדי לצרף זאת לכתב האישום לאישיות המפלצתית שנתגלתה לפנינו.

התפוצצה הפרשיה, והגעת למסקנא שכבר אפסו הסיכוים להכחיש ולהאשים את הרבנים, ונפלה ההחלטה 'לברוח' ולא לעמוד ולקחת אחריות על מעשיך (דבר שהטפת לו כל ימיך ובספרך) נו, אין אדם נתפס על צערו.
אבל למען ה', בשביל לגזור כמה קופונים, בכדי להפוך מיתתו לכמה שיותר טרגית (על קבר בנו), וכתב האשמה לרבנים (תובע אותם בבית דין של מעלה), החליט בצעד מחושב לסיים את חייו דוקא בצורה זו. (ולא למשל לברוח לחו"ל לכמה חדשים, עד שהנושא ירגע, או לחילופין לסיים את חייו בצורה שקטה יותר. ומי כמוהו הכיר את כל האפשרויות)

מה אם ההתחשבות בהוריו המסכנים, ילדיו ומשפחתו, שלאור מיתתו הטראגית קבלו 'פרסום' נוסף. מה אם הנזק החינוכי שגרם במיתתו המתוקשרת?
אלא מאי, מה שנוגע ל'אגו' העצמי דוחה כל התחשבות באחרים.

זה דמות 'המחנך' שהפך ל'אליל' בימי חייו.

וכעת מתבכיינים על כבוד משפחתו. את האצבע המאשימה יש להפנות לכתובת אחת!

יהודי רגיל
הודעות: 162
הצטרף: ד' מאי 06, 2020 11:54 am

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי יהודי רגיל » ג' ינואר 04, 2022 7:00 pm

דיברו כאן על המשפחה
אני רק מדמיין לעצמי, אילו כל אלו שדואגים לכבודם במקום לעזור להם להכחיש הכל וכו' ולהספיד בקול בוכים ולהאשים את האחרים ברציחת אביהם- ואז באמת רחמנות גדולה עליהם, שהרי הם מנודים אצל רוב הציבור - היו מוכיחים להם לפני ההלויה את מעללי אביהם, ואז היו עושים לויה מצומצמת, ומרמזים לכולם שהם מתביישים באביהם וכו'
אז כולם היו מחבקים אותם שהרי באמת אינם אשמים כלום בעוון אביהם והיו מתקבלים בציבור הרבה יותר מאשר כעת שהם מחזיקים שהכל עלילה
האמת, שקל לדבר קשה לבצע, אבל לכאורה זה מה שהיה מצופה מהם על פי התורה הק'

פלוריש
הודעות: 2413
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי פלוריש » ג' ינואר 04, 2022 7:19 pm

[בסוגריים: כתבו כאן על החשיפות האחרונות של השדרן החרדי, ומנגד על שני רופאים חילוניים, ודיברו על ציד מכשפות שהתקשורת החילונית עושה לחרדית.
אמנם, מי שחשפה את שלושת האישים הללו היא חרדית, חני מלול. היא עשתה סקר ברשת מי נפגעה מינית, ביקשה מאלו שטענו שנפגעו שיכתבו לה את הסיפור, העבירה את מאות התגובות לטבלת אקסל והצליבה שמות, ושמות אלו חזרו על עצמם]

עקביה
הודעות: 5435
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי עקביה » ג' ינואר 04, 2022 7:26 pm

שיעור נוסף מהרב פייבלזון בעקבות פרשת ולדר.
https://drive.google.com/file/d/1Cfoc4s ... bHwZd/view

ארי שבחבורה
הודעות: 1337
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ג' ינואר 04, 2022 7:57 pm

עקביה כתב:שיעור נוסף מהרב פייבלזון בעקבות פרשת ולדר.
https://drive.google.com/file/d/1Cfoc4s ... bHwZd/view

ייש"כ. יש בדבריו כמה אמירות חשובות מאוד.

צופה_ומביט
הודעות: 4592
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' ינואר 04, 2022 8:08 pm

יכול בבקשה לסכם? תודה.

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי עליך עיננו » ג' ינואר 04, 2022 8:27 pm

צופה_ומביט כתב:יכול בבקשה לסכם? תודה.

פגיעות זה דבר חמור מאד! ויש להקים גוף מסודר של רבנים ואנשי מקצוע שיוכלו לבוא ולהתלונן שם בצורה מכובדת.
אבל צריך להיזהר מאוירה של לינץ, וצריך הרבה שיקול דעת.
יש לחלק בין הצלה שהיא צריכה להיות מידית כלומר לפטר אדם שמזיק ויכול להמשיך להזיק וזה אפילו אם יש רק שמועות, לבין לעשות משפט שדה לאדם ולדבר עליו ברבים לבייש אותו וכו שעפ"י גדרי הלכה זה לא פשוט כלל שלא הוכח בדין שעשה מעשים כאלה.
אדם שידוע לו על אדם שמזיק ולא עושה כלום בנידון הוא גרוע מהפוגע בעצמו ועובר על לאו של לא תחניפו את הארץ
גם המשפט הזה "אנחנו מאמינים לנפגעים ונפגעות" היא בעייתית כי הרבה משתמשים בה גם להזיק.
ובהמשך דבריו,.כל אדם יש בו מורכבות של טוב ורע וגם האדם ששמעו עליו את הדברים הכי נוראים יש בו גם טוב וזה מה שמסייע לו להתחזק ולשוב בתשובה.
וזה מה שהרס את האימון של האנשים באדם כי הרגישו שהוא שיקר אותם וזה לא נכון כי באמת יש לאדם טוב ורע וזה גרם גם לסיום הטראגי שלו כי בציבור נוצר מצב כזה שאדם כזה הוא מחוק והוא מפלצת ולכן אין לו דרך תיקון.
נערך לאחרונה על ידי עליך עיננו ב ג' ינואר 04, 2022 8:43 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

פרנקל תאומים
הודעות: 4444
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' ינואר 04, 2022 8:28 pm

צופה_ומביט כתב:
פרנקל תאומים כתב:
צופה_ומביט כתב:
תוכן כתב:אני מדבר על המנהג שרווח היום בישראל, ומשום מנהג זה אתה לא יודע על אנשים שהתאבדו, וכך המשפחה ממשיכה לשרוד ולתפקד. וזה נכון לגבי כל אחד שנמצא פה בפורום.
כמובן שהיא הנותנת. מי שלא יודעים עליו לא יודעים עליו. בכה"ג ההפסד יוצא בשכר = הרווח למשפחתו הוא יותר מהסכנה לשומעים. אבל במקרה דנן כולם יודעים מה ומי, ומדובר באיש שהיה מאד מוערך, גיבור ילדות של המוני ילדים ונוער. פה הסכנה הגדולה היא לכיוון השני. כמו שאמר בכל התוקף הרב לויכטר. שבגלל הנ"ל תיכנס למישהו המחשבה ש"כן, אם מישהו בלחצים מאד גדולים זה מציאותי/לגיטימי/נסלח/מותר להתאבד". וסכנה על סכנה - שזה הציב "נורמה" שלא מתמודדים עם חטאים ועם בושה מחמתם, לא מתוודים ולא שבים ולא מפצים ולא מתקנים, אלא מתאבדים [ומאשימים אחרים]. ממש "יבטיחך ח.ו. שהשאול בית מנוס לך". גם הרב ירחי דיבר על כך בכל התוקף. מי אמר שרווחת "משפחתו הקרובה והרחוקה" של האיש הזה חשובה יותר מהסכנות האלה לכלל הציבור? אתה יכול לקחת על זה אחריות?
רבנים שונים נקטו בזה עמדות שונות, ביניהם מה שפורסם בשם הגר"ג, אבל הרבה רבנים אחרים דיברו אחרת [אם על האיש הספציפי ואם מה שראו לנכון לדבר דוקא כעת כנגד התופעה]. כל רב ושיקוליו, כל רב והתמונה [הצרה ו/או הרחבה] שהוא רואה.
וכלול בזה מה שש. ספראי כתב וטוען שזה לאחר התייעצות והגהה וכו' עם ועל דעתם של רבנים ודיינים.
בשם הגר"ג נאמר שהיה כאן אונס ואין לו דין מאבד עצמו - וש. ספראי כותב ש"חד וחלק נקודה המאבד עצמו אין לו חלק לעוה"ב".
אנשים שאני מכיר מצאו את עצמם מנסים לרכך לילדיהם את המכה שגיבור ילדותם התאבד [עצם ההתאבדות, ילדים שלא ידעו פרטים מה ולמה], על יסוד דברי הפוסקים הנ"ל שתולים וכו' - ואז מצאו את עצמם מנסים בו-בזמן לשמור אצל ילדיהם את ההנחה הפשוטה [שמעולם לא עלתה על דעתם אחרת אבל כעת הנושא על השולחן] - שאין כזה דבר ואופציה להתאבד ויש אפס סובלנות וסלחנות לדבר כזה.

לגבי המשפט בשם הרב לויכטר שהדגשתי:
אני הארכתי לילדיי בגודל האיסור של מאעל''ד, ושמצד הדין לא יושבים שבעה על אחד כזה וכו' וכו', אך הוספתי שהערוך השולחן כתב שלמעשה אנו תולים בכל דבר שאותו מאעל''ד עשה כן לא מדעת אלא מחמת הצער הגדול או הפחד הגדול וכל שאר מיני לחצים נפשיים גדולים בהם היה נתון, אמנם הקצנתי מעט את דבריו ואמרתי שאנו תולים שאותו מאעל''ד כבר ממש לא שלט בעצמו במעשהו מחמת המצב הנפשי הקשה בו היה נתון.
אלא שהוספתי גם הוספה נצרכת והיא, שכל זה הוא מה שנוגע לרבנים שמחליטים האם לקוברו כרגיל ולנהוג בו אבל כרגיל וכו', אבל הקב''ה בכל מקרה יודע את האמת מה התחולל בנפשו של אותו מאעל''ד והאם יכל לשלוט בעצמו ולא לעשות את העבירה החמורה הזאת, ואם הקב''ה יודע שאכן הוא יכל לשלוט בעצמו, ואיבד את עצמו לדעת, אזי אוי לאותו מאעל''ד ואבוי לו בדין שמים, ולא יועיל לו מאומה זה שבעולם הזה דנו אותו לזכות ונהגו בו כרגיל.

כך מחד הסברתי להם מדוע למעשה במקרה דנן נהגו בו כרגיל (וכמדומה שכן נוהגים כיום בכל מאעל''ד שניהל אורח חיים דתי בחייו) כי אכן כך ההלכה המקובלת לתלות בכל דבר, ומאידך ניטרלתי את החשש שהזכרת, שלא יעלה על הדעת שאם יש למישהו איזה משבר גדול אז הוא יכול להתאבד בלי חשש מדין שמים.

הרב לויכטר כלל לא דיבר על עוה"ב, והנקודה שלו לא היתה חיזוק הפחד מ"המאעל"ד אין לו חלק לעוה"ב".

אלא על זה שאין שום אופציה כזו לבן אדם כפתרון לבעיות בחייו. שעצם הגישה לחיים המובילה ל"פתרון" כזה - היא נגד כל התורה כולה. והוא מסביר מדוע עיי"ש.

אולי מה שהדגשת שעיקר הכוונה בכל התליות היא שבפועל האיש יצא מדעתו ברגע האחרון, אולי זה יכול לרכך את המסר ההרסני הנ"ל. אבל ילדים/נוער בוגרים מבינים שלמעשה קדם בהכרח תכנון ורצון - מיושב - בפרט כשכתב מכתב וכו'. ועצם הדבר שאדם חשב שזו אופציה ותכנן אותה היא המסר ההרסני. גם אם בשניה או שבריר שניה האחרונה עשה תשובה / התחרט / יצא מדעתו.

בקיצור, תשמע מה אומר הרב לויכטר ואז תראה האם דבריך עונים על / פותרים את הבעיה שהוא הציג.


לאו דווקא בשניה או בשבריר שניה האחרונים. יש אנשים שמגיעים למצב רח''ל שהם מאבדים את שיקול הדעת ואת האיזון הנפשי שלהם, ומה שמנהל אותם זה כבר לגמרי הפחד או הלחץ הנפשי וכיו''ב עד שהם מסוגלים גם לתכנן כזה מעשה, ואעפ''כ אי''ז מאבד עצמו לדעת.

בכל אופן, תודה על ההבהרה.

צופה_ומביט
הודעות: 4592
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' ינואר 04, 2022 9:05 pm

עליך עיננו כתב:
צופה_ומביט כתב:יכול בבקשה לסכם? תודה.

פגיעות זה דבר חמור מאד! ויש להקים גוף מסודר של רבנים ואנשי מקצוע שיוכלו לבוא ולהתלונן שם בצורה מכובדת.
אבל צריך להיזהר מאוירה של לינץ, וצריך הרבה שיקול דעת.
יש לחלק בין הצלה שהיא צריכה להיות מידית כלומר לפטר אדם שמזיק ויכול להמשיך להזיק וזה אפילו אם יש רק שמועות, לבין לעשות משפט שדה לאדם ולדבר עליו ברבים לבייש אותו וכו שעפ"י גדרי הלכה זה לא פשוט כלל שלא הוכח בדין שעשה מעשים כאלה.
אדם שידוע לו על אדם שמזיק ולא עושה כלום בנידון הוא גרוע מהפוגע בעצמו ועובר על לאו של לא תחניפו את הארץ
גם המשפט הזה "אנחנו מאמינים לנפגעים ונפגעות" היא בעייתית כי הרבה משתמשים בה גם להזיק.
ובהמשך דבריו,.כל אדם יש בו מורכבות של טוב ורע וגם האדם ששמעו עליו את הדברים הכי נוראים יש בו גם טוב וזה מה שמסייע לו להתחזק ולשוב בתשובה.
וזה מה שהרס את האימון של האנשים באדם כי הרגישו שהוא שיקר אותם וזה לא נכון כי באמת יש לאדם טוב ורע וזה גרם גם לסיום הטראגי שלו כי בציבור נוצר מצב כזה שאדם כזה הוא מחוק והוא מפלצת ולכן אין לו דרך תיקון.

באם המשקל של החלקים בדברי הר"פ צוטט נכון, הרי שגם הוא מתריע יותר על/מפני אוירת לינץ'/נקמה [יש לעיין היטב האם ה"צדק" של התורה הוא נקמה או תיקון ואכמ"ל] וממחיקת אנשים ואי הכרה בטוב-רע מאשר מהפגיעות והטיפול בהן. כלומר: כשהוא פונה לציבור - בעיקר על זה הוא מתריע. כי ההתרעה בנושא המניעה וטיפול בפגיעות - מיועדת למערכת שיכולה ותטפל, [ואם הוא ידבר למערכת - על זה הוא ידבר שם], אבל לציבור המסר הכי חשוב הוא להימנע מלינץ' ומחיקת בני אדם. כלומר: אל כל אחד ההתרעה היא על מה שבעיקר בתחומו ובשליטתו.
[ונכון שאוירה ציבורית היא חשובה לתמיכה בנפגעים ועידוד דיווח וכו', אבל כמו בכל דבר, צריך לדעת האם יוצא הפסדו בשכרו או שכרו בהפסדו, ואני מבין ממנו שהשכר ייצא בהפסד]

וזה בדיוק או עכ"פ קרוב למה שהבנתי לאחר זמן את הצעד של הגר"ג, וכפי שכבר כתבתי בכמה הודעות ולא אכפול.

אתן דוגמה: כל מדינה מקפידה ומחרימה ומחסלת עד קצה אחרון את לקיחת החוק לידיים, גם כאשר העוול נורא והנקמה מוצדקת ואין למדינה פתרון אחר! אבל הסכנה מלקיחת החוק לידיים כעיקרון - גדולה יותר, זה יוביל להתפרקות של החברה והמדינה בכלל. המקרה/נושא הפרטי שבו זה מוצדק - לא גובר על השיקול הכללי העקרוני. דון מינה ואוקי באתרין, ודי בזה.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2248
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ג' ינואר 04, 2022 9:08 pm

צופה_ומביט כתב:אתן דוגמה: כל מדינה מקפידה ומחרימה ומחסלת עד קצה אחרון את לקיחת החוק לידיים, גם כאשר העוול נורא והנקמה מוצדקת ואין למדינה פתרון אחר! אבל הסכנה מלקיחת החוק לידיים כעיקרון - גדולה יותר, זה יוביל להתפרקות של החברה והמדינה בכלל. המקרה/נושא הפרטי שבו זה מוצדק - לא גובר על השיקול הכללי העקרוני. דון מינה ואוקי באתרין, ודי בזה.

אם כי הדבר מותנה כמובן, כאשר למדינה יש מנגנון מסודר ואפקטיבי של טיפול במפגעים. כאשר אין הדבר כן. יש לשקול בכל מקרה לגופו.
מדוע 'איש הישר בעיניו יעשה'- הן ב'בין אדם למקום' והן ב'בין אדם לחבירו' זה נסבל, ורק לקיחת החק בידים זה 'סוף העולם'?
בשניהם מדובר באנרכיה ואיבוד שליטה של המערכת.

מכון חכמי ליטא
הודעות: 407
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ג' ינואר 04, 2022 9:08 pm

עליך עיננו כתב:יש להקים גוף מסודר של רבנים ואנשי מקצוע שיוכלו לבוא ולהתלונן שם בצורה מכובדת.

"יש להקים"
קריינא דאיגרתא

צופה_ומביט
הודעות: 4592
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' ינואר 04, 2022 9:16 pm

עתניאל בן קנז כתב:
צופה_ומביט כתב:אתן דוגמה: כל מדינה מקפידה ומחרימה ומחסלת עד קצה אחרון את לקיחת החוק לידיים, גם כאשר העוול נורא והנקמה מוצדקת ואין למדינה פתרון אחר! אבל הסכנה מלקיחת החוק לידיים כעיקרון - גדולה יותר, זה יוביל להתפרקות של החברה והמדינה בכלל. המקרה/נושא הפרטי שבו זה מוצדק - לא גובר על השיקול הכללי העקרוני. דון מינה ואוקי באתרין, ודי בזה.

אם כי הדבר מותנה כמובן, כאשר למדינה יש מנגנון מסודר ואפקטיבי של טיפול במפגעים. כאשר אין הדבר כן. יש לשקול בכל מקרה לגופו.
מדוע 'איש הישר בעיניו יעשה'- הן ב'בין אדם למקום' והן ב'בין אדם לחבירו' זה נסבל, ורק לקיחת החק בידים זה 'סוף העולם'?
בשניהם מדובר באנרכיה ואיבוד שליטה של המערכת.

מי אמר שזה "נסבל"?! זה שחיתות ומחדל ופשע נורא ואיום, וכולם יודעים את זה ומסתכלים על זה ככה.
והעובדה היא שאף על פי כן - זו המציאות: בעיני כל מדינה שהיא - לקיחת החוק לידיים זה בלתי נסבל, גם כאשר אין למדינה פתרון אפקטיבי. פוק חזי.
אני יכול להתחיל לשער סברות ולחלק חילוקים - אבל חשובה לי קודם כל ההפנמה של הדוגמה הזו.

[סברות למשל: היתר ללקיחת החוק לידיים זו אנרכיה ממוסדת, איש לא יגדיר אותה פשע, אלא חשים שהיא "צדק". זו הרמת ידיים של המדינה מלהיות מדינה בכלל. כלומר: זה מעבר לצורת שפיטה/שלטון אחרת. זו התפרקות של החברה כחברה, מהיסודות המגדירים אותה. לעומת פשעים - גם אם לא מטופלים - גם אם מאורגנים כמו מאפיה - שלא מגדירים את החברה כחברה, ולעולם אינם ממוסדים ומוכרים, אלא כשחיתות ופשיעה].

חשוב לי לומר, למי שתקף ויתקוף:
אני אומר מה שאני מבין מהגר"ג ומהר"פ. מי שרוצה שיתקוף אותם, לא אותי.

פנת יקרת
הודעות: 84
הצטרף: ב' דצמבר 13, 2021 1:49 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי פנת יקרת » ג' ינואר 04, 2022 9:22 pm

צופה_ומביט כתב:
עליך עיננו כתב:
צופה_ומביט כתב:יכול בבקשה לסכם? תודה.

פגיעות זה דבר חמור מאד! ויש להקים גוף מסודר של רבנים ואנשי מקצוע שיוכלו לבוא ולהתלונן שם בצורה מכובדת.
אבל צריך להיזהר מאוירה של לינץ, וצריך הרבה שיקול דעת.
יש לחלק בין הצלה שהיא צריכה להיות מידית כלומר לפטר אדם שמזיק ויכול להמשיך להזיק וזה אפילו אם יש רק שמועות, לבין לעשות משפט שדה לאדם ולדבר עליו ברבים לבייש אותו וכו שעפ"י גדרי הלכה זה לא פשוט כלל שלא הוכח בדין שעשה מעשים כאלה.
אדם שידוע לו על אדם שמזיק ולא עושה כלום בנידון הוא גרוע מהפוגע בעצמו ועובר על לאו של לא תחניפו את הארץ
גם המשפט הזה "אנחנו מאמינים לנפגעים ונפגעות" היא בעייתית כי הרבה משתמשים בה גם להזיק.
ובהמשך דבריו,.כל אדם יש בו מורכבות של טוב ורע וגם האדם ששמעו עליו את הדברים הכי נוראים יש בו גם טוב וזה מה שמסייע לו להתחזק ולשוב בתשובה.
וזה מה שהרס את האימון של האנשים באדם כי הרגישו שהוא שיקר אותם וזה לא נכון כי באמת יש לאדם טוב ורע וזה גרם גם לסיום הטראגי שלו כי בציבור נוצר מצב כזה שאדם כזה הוא מחוק והוא מפלצת ולכן אין לו דרך תיקון.

באם המשקל של החלקים בדברי הר"פ צוטט נכון, הרי שגם הוא מתריע יותר על/מפני אוירת לינץ'/נקמה [יש לעיין היטב האם ה"צדק" של התורה הוא נקמה או תיקון ואכמ"ל] וממחיקת אנשים ואי הכרה בטוב-רע מאשר מהפגיעות והטיפול בהן. כלומר: כשהוא פונה לציבור - בעיקר על זה הוא מתריע. כי ההתרעה בנושא המניעה וטיפול בפגיעות - מיועדת למערכת שיכולה ותטפל, [ואם הוא ידבר למערכת - על זה הוא ידבר שם], אבל לציבור המסר הכי חשוב הוא להימנע מלינץ' ומחיקת בני אדם. כלומר: אל כל אחד ההתרעה היא על מה שבעיקר בתחומו ובשליטתו.
[ונכון שאוירה ציבורית היא חשובה לתמיכה בנפגעים ועידוד דיווח וכו', אבל כמו בכל דבר, צריך לדעת האם יוצא הפסדו בשכרו או שכרו בהפסדו, ואני מבין ממנו שהשכר ייצא בהפסד]

וזה בדיוק או עכ"פ קרוב למה שהבנתי לאחר זמן את הצעד של הגר"ג, וכפי שכבר כתבתי בכמה הודעות ולא אכפול.

אתן דוגמה: כל מדינה מקפידה ומחרימה ומחסלת עד קצה אחרון את לקיחת החוק לידיים, גם כאשר העוול נורא והנקמה מוצדקת ואין למדינה פתרון אחר! אבל הסכנה מלקיחת החוק לידיים כעיקרון - גדולה יותר, זה יוביל להתפרקות של החברה והמדינה בכלל. המקרה/נושא הפרטי שבו זה מוצדק - לא גובר על השיקול הכללי העקרוני. דון מינה ואוקי באתרין, ודי בזה.

כל הדברים הללו של הרב פייבלזון נכונים באופן כללי וכוחם יפה - "עד שמגיעה כזו התאבדות" מחפירה ליד קבר הבן (מה חטא הבן? מה הוא קשור כאן??).
התאבדות מכוערת כזו - שהמתאבד אף התריע על כך מראש - תוך הטחת האשמות חריפות ברבנים ובלי נטילת אחריות כלשהי על מעשיו - זה פשע בל יכופר ומשנה מאוד את כל התמונה, הן מפאת ההתאבדות גופה, והן מפני שכל המעשה עם כל מה שקרה מסביב מראה בדיוק עם מי היה לנו כאן עסק, שלא להזכיר את הבית דין והדיינים שהתבטאו בעניינו בחצי לשון. סיפור כזה שלא הובא כלל בדברי הרב פייבלזון - זה 'שובר שוויון' ומראה על תמונה אחרת לגמרי. וחבל שגם על זה יש כאלה שמנסים לגמד וללמד זכות.
אגב: כותב השורות שמע אישית מפי פסיכולוג ידוע, שראה מתוקף תפקידו את המכתב שהשאיר הנ"ל אחריו, ומתוך כתב היד נראה בבירור שלא היה מדובר באדם שכותב ונמצא תחת לחץ נפשי יוצא דופן, אלא כותב בשיא הקור רוח שאפשר ובצורה מאוד מחושבת ושקולה. אנחנו מציינים זאת, למרות שנראה בוודאות שזה לא ישנה אצל אף אחד את דעתו.

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי עליך עיננו » ג' ינואר 04, 2022 9:27 pm

עזוב כבר את האדם!! הוא מת מה האובססיה הזו??
תלמד קצת מהרבנים איך לכתוב ואיך להגיב אפשר לדבר בחומרה בלי לדבר על גופו של אדם אין בזה שום תועלת!!!

ארי שבחבורה
הודעות: 1337
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ג' ינואר 04, 2022 9:37 pm

צופה_ומביט כתב:יכול בבקשה לסכם? תודה.

מומלץ לשמוע ולא להסתמך על סיכומים חלקיים.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2248
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ג' ינואר 04, 2022 9:48 pm

עליך עיננו כתב:עזוב כבר את האדם!! הוא מת מה האובססיה הזו??
תלמד קצת מהרבנים איך לכתוב ואיך להגיב אפשר לדבר בחומרה בלי לדבר על גופו של אדם אין בזה שום תועלת!!!


ללמוד מהרבנים זה אכן דבר טוב ורצוי.
אולם אישית הנני מבין את האובססיה לעסוק באדם עצמו.
זה הרגשת ה'בגידה.' אדם שהוליך שולל, נתנו בו אימון, העריצו אותו, והנה כזה מפץ. האדם הנורמלי מרגיש צורך להביע את הזעזוע מהשבר הזה. ובעצם להטיח אשמה ולהביע את הכעס במי שרימה את כולם.

האם זה תורני או לא, לא יודע, אבל אנושי בהחלט.

המטפלים מכירים, שכאשר נותנים לנפגע להטיח את כל טענותיו כלפי הפוגע (באופן וירטואלי, גם כאשר הפוגע אינו שם), זה מועיל לרפוי ולאחוי.
זה חלק מהתופעה המדוברת כעת.
אין לראות זאת בעין שלילית כל כך.

וכמובן, שגדולי ישראל הם נעלים הרבה מרגשות אלו.


(דברתי אודות ההתייחסות לאיש, כמובן שבנוסף יש דיון אחר כיצד לדון בתופעה. שזו סוגיא בפני עצמה)

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי הוגה » ג' ינואר 04, 2022 9:52 pm

עליך עיננו כתב:עזוב כבר את האדם!! הוא מת מה האובססיה הזו??
תלמד קצת מהרבנים איך לכתוב ואיך להגיב אפשר לדבר בחומרה בלי לדבר על גופו של אדם אין בזה שום תועלת!!!

מדוע לעזוב? האיש פגע בכל הציבור בצורה אנושה. המינימום המתבקש הוא לשחרר עליו את כל חרצובות הלשון והזעם עד כלות, להקיץ אותו לתחיה ולהמית אותו מחדש פעם אחר פעם באיטיות ביסורים רעים ורבים, להתאכזר עליו עד כלות כוח בתמצית דמינו, כדי להרחיק סמל הרוע מישראל, ולקיים בהידור רב מצוות ובערת הרע, וכל המתאכזר על הרשעים מביא רחמים לעולם.
יש בזה תועלת רבה, להרחיק מעלינו את הנגף הזה וכל מה שהוא מסמל.
נערך לאחרונה על ידי הוגה ב ג' ינואר 04, 2022 9:55 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מכון חכמי ליטא
הודעות: 407
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ג' ינואר 04, 2022 9:55 pm

עליך עיננו כתב:עזוב כבר את האדם!! הוא מת מה האובססיה הזו??
תלמד קצת מהרבנים איך לכתוב ואיך להגיב אפשר לדבר בחומרה בלי לדבר על גופו של אדם אין בזה שום תועלת!!!

אין כאן על מה לדבר מלבד על "גופו".

יש נידון אם מת נקרא אדם. במקרה שלנו לא ברור אם בחייו נקרא אדם.

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי עליך עיננו » ג' ינואר 04, 2022 10:07 pm

הוגה כתב:
עליך עיננו כתב:עזוב כבר את האדם!! הוא מת מה האובססיה הזו??
תלמד קצת מהרבנים איך לכתוב ואיך להגיב אפשר לדבר בחומרה בלי לדבר על גופו של אדם אין בזה שום תועלת!!!

מדוע לעזוב? האיש פגע בכל הציבור בצורה אנושה. המינימום המתבקש הוא לשחרר עליו את כל חרצובות הלשון והזעם עד כלות, להקיץ אותו לתחיה ולהמית אותו מחדש פעם אחר פעם באיטיות ביסורים רעים ורבים, להתאכזר עליו עד כלות כוח בתמצית דמינו, כדי להרחיק סמל הרוע מישראל, ולקיים בהידור רב מצוות ובערת הרע, וכל המתאכזר על הרשעים מביא רחמים לעולם.
יש בזה תועלת רבה, להרחיק מעלינו את הנגף הזה וכל מה שהוא מסמל.

מענין אפילו על עמלק אין מצוה כזו..

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי הוגה » ג' ינואר 04, 2022 10:12 pm

פרנקל תאומים כתב:עובדה שכך נהג הגר''נ זוכובסקי שליט''א ברבים, ואף הרחיק לכת. א''כ העיתון נשמע לדעת תורה. ועל מי אתה מלין?

ברוך שעקר עבודה זרה מארצינו, והגר"נ זוכובסקי שליט"א במו ידיו קבר תחת העפר את המושג הקדוש "השקפה טהורה" + נאמנות לעיתון הקדוש.
אין ליתד נאמן להלין אלא על עצמו.
ההדיוטיות וסתמות המוחין השאיר אותנו עם "חרדים נאמנים" בלי ח"ו אייפון ודומיו, ואפילו "דתיים", אך בלי "יהודים".

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי הוגה » ג' ינואר 04, 2022 10:14 pm

..
נערך לאחרונה על ידי הוגה ב ג' ינואר 11, 2022 10:39 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בתוך הגולה
הודעות: 812
הצטרף: א' יולי 25, 2010 1:05 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי בתוך הגולה » ג' ינואר 04, 2022 10:24 pm

הוגה כתב: ..להמית אותו מחדש פעם אחר פעם באיטיות ביסורים רעים ורבים, להתאכזר עליו עד כלות כוח בתמצית דמינו, כדי להרחיק סמל הרוע מישראל, ולקיים בהידור רב מצוות ובערת הרע, וכל המתאכזר על הרשעים מביא רחמים לעולם.
יש בזה תועלת רבה, להרחיק מעלינו את הנגף הזה וכל מה שהוא מסמל.

עליך עיננו כתב: מענין אפילו על עמלק אין מצוה כזו..


[לדעת הגר"א יש מצווה לייסר ולהתעלל בעמלק. והאריך בכך הגרח"ק בטעמא דקרא על אסתר פ"ט ה]

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי הוגה » ג' ינואר 04, 2022 10:28 pm

..
נערך לאחרונה על ידי הוגה ב ג' ינואר 11, 2022 10:43 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ארי שבחבורה
הודעות: 1337
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ג' ינואר 04, 2022 10:52 pm

עתניאל בן קנז כתב:
צופה_ומביט כתב:אתן דוגמה: כל מדינה מקפידה ומחרימה ומחסלת עד קצה אחרון את לקיחת החוק לידיים, גם כאשר העוול נורא והנקמה מוצדקת ואין למדינה פתרון אחר! אבל הסכנה מלקיחת החוק לידיים כעיקרון - גדולה יותר, זה יוביל להתפרקות של החברה והמדינה בכלל. המקרה/נושא הפרטי שבו זה מוצדק - לא גובר על השיקול הכללי העקרוני. דון מינה ואוקי באתרין, ודי בזה.

אם כי הדבר מותנה כמובן, כאשר למדינה יש מנגנון מסודר ואפקטיבי של טיפול במפגעים. כאשר אין הדבר כן. יש לשקול בכל מקרה לגופו.
מדוע 'איש הישר בעיניו יעשה'- הן ב'בין אדם למקום' והן ב'בין אדם לחבירו' זה נסבל, ורק לקיחת החק בידים זה 'סוף העולם'?
בשניהם מדובר באנרכיה ואיבוד שליטה של המערכת.

אתה צודק לחלוטין, והר"פ מדגיש בצורה חד-משמעית שיש לעשות הכל, אבל הכל, כדי למנוע את הפגיעות, וכל עוד שאין גוף מסודר בציבור החרדי שמטפל בעניינים אלו (כעין פורום 'תקנה') אז צריך לפנות למשטרה ואם מפחדים מהתוקף אז אי אפשר לפסול גם פנייה לעיתונות.

גלעד
הודעות: 56
הצטרף: א' יוני 02, 2013 2:05 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי גלעד » ג' ינואר 04, 2022 11:03 pm

עליך עיננו כתב:עזוב כבר את האדם!! הוא מת מה האובססיה הזו??
תלמד קצת מהרבנים איך לכתוב ואיך להגיב אפשר לדבר בחומרה בלי לדבר על גופו של אדם אין בזה שום תועלת!!!

דעת בעלי בתים היפך דעת תורה, מכתב מהגאון רבי יהושע אייכנשטיין שליט"א מיום שלישי ב' שבט, המתייחס במפורש למקרה ולפוגע.


יש כאן כאלו שהיו מאד רוצים שישתיקו את שמו של ח"ו, כאילו אנחנו נמצאים באיזה סימפוזיון מחנכים חגיגי במלון חפץ חיים העוסק במוגנות והדרכים להתמודד עם הבעיה, ונוכל להביא לרווחא דמילתא אף את דבריו הנמלצים של המטפל חיים ולדר בענין.

הוד_והדר
הודעות: 2416
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי הוד_והדר » ג' ינואר 04, 2022 11:13 pm

מכתב מהרב טאו שהתפרסם היום

ב"ה ג' שבט תשפ"ב

לכבוד הרב בעז כהנא הי"ו

במענה לשאלתך על דברים שאמרתי בימים האחרונים, שעניינם טהרת מחנה ישראל.

טהרת המחנה כפולה היא:

טהרה מהשתלטות של דעות זרות וחריצת דין על אדם שלא בפניו ועברה על בצדק תשפוט עמיתך וטהרת המחנה ממעשים חמורים הנוגעים לקדושת הברית ופגיעה בבנים, בנות, נשים ואנשים.

בשנים האחרונות נהפך הדבר למנהג שבשגרה, שככל שישנן טענות ומענות כנגד אדם מסוים, בוודאי בעניינים של צנעה והשחתת המידות, זכות הדיון ניטלת, המצווה של 'בצדק תשפוט עמיתך' נעלמת, החובה שציוונו חז"ל על פי התורה הקדושה 'הווי דן את כל האדם לכף זכות' נשכחת, כל הלכות לשון הרע ורכילות מונחים בקרן זווית, וקמה וגם ניצבה מצווה חדשה, שהיא לפרסם את הדברים ולבער את הרעה מקרבנו, ולפרסם הדברים, ולהמשיך ולפרסם, חץ שחוט לשונם, עד שיהיו הכל משוכנעים שפלוני באופן וודאי חטא ופגע וכבר מפורסם מה גזר הדין שעליו לגזור על עצמו או שהציבור צריך לגזור עליו מעל דפי העיתונות והתקשורת.

שורשי שיטה זו אינם בקודש אלא ברוח זרה המפעפעת אל תוכנו ויוצרת "עיקרי אמונה" חדשים.

אין חולק על כך שכאשר יש חשש לפגיעה באיש או באישה, צריך להתאזר באומץ, לקיים בעצמנו לא תגורו מפני איש, על מנת למגר את מעשה הרשע ובכלל זאת חובה לפנות מייד למשטרה שתחקור ותברר את העניין לעומק. הפנייה למשטרה אינה רק על מנת להעניש את החוטא אלא גם כדי למנוע ממנו לפגוע באחרים. כך אני מדריך ונוהג מאז ומעולם וכך ראוי לפעול גם כיום.

מבלי משים נהפכנו להיות חברה שעסוקה בקיום בתי דין שדה לכל אדם שנחשד בדברים שבצנעא. את בית הדין מנהלים בתקשורת, במסדרונות, במסרונים ובכל האמצעים הטכנולוגיים הקיימים בימינו, ואת הנאשם תולים בכיכר העיר בקול תרועה רמה.

כפי שאמרו חז"ל, המלבין פני חברו ברבים חמור יותר משופך דמים, ובעינינו אנחנו רואים שכך הם הדברים, שאדם שנטענות כלפיו טענות, בין אם הן נכונות ובין אם לאו, הופך להיות מוקצה מחמת מיאוס בכל מקום אליו יפנה, עד כדי שאף אחד מקרוביו ומאוהביו לא מעוניין לתמוך בו ולחזק אותו, ואנה אנחנו באים. בנוסף, יש לתת את הדעת גם לאחריות הגדולה המוטלת עלינו על טהרת ילדנו, טהרה אשר לצערנו נפגמה כשכל ילד וילדה נחשפים, עקב העיסוק הפומבי ללא גבולות בעניין זה.

ברור הדבר שההישמרות שלנו כחברה מלבזות ולפרסם שלא בעת צורך מובהק ושלא על פי גדולי דייני ישראל המפורסמים, אין בה כהוא זה משום הסכמה למעשי פשע וחטא כלשהו או משום שמץ של זלזול בנשים או באנשים שנפגעו, אם נפגעו.

הטענה כביכול, שמי שלא מוקיע את הנאשם, שעדיין לא נאשם בבית משפט, וכנראה שאפילו לא נפתחה חקירת משטרה ביחס אליו, אלא הוא נאשם בבית דין השדה הציבורי, הטענה שמי שלא מוקיע את אותו אדם הוא פוגע בנפגעות, היא אם כל חטאת כיוון שהיא לא מאפשרת לחקור ולברר את האמת, היא לא מאפשרת לאנשים לטעון לחפותם ולצדקתם והיא מהלכת אימים על כל מי שירצה ללמד עליהם זכות.

כשם שמוטל עלינו לדאוג לכך שכשיש חשדות הם יבדקו לעומק, ללא משוא פנים וללא פגיעה באלו שחשים שנפגעו, כך יש עלינו חובה מקבילה שלא לאפשר לפסוק את דינו של אדם שנחשד, ללא מיצוי החקירות, הבדיקות והדין. כשם שאדם שעשה מעשים חמורים עליו לשבת שנים רבות מאחורי סורג ובריח, כך אדם שלא עשה מעשים חמורים צריך להיות מטופל ע"י אנשי מקצוע ומשולב בקהילתו ומשפחתו.

יתרה מכך, המציאות המשפטית, החברתית והתקשורתית שבה אנו חיים היום, שבה כל אדם נמצא בחשש שהוא יכול להיות מואשם כפוגע, על לא עוול בכפו, נותנת בידי מוקדי הכח מארגוני השמאל הקיצוני, מבתי המשפט ומהפרקליטות, יכולת חסרת מעצורים להפליל אדם, יכולת שכבר ראינו בעבר וכנראה לצערנו עוד נראה בעתיד לאיזה שפל היא עלולה להביא אותנו. עלינו להפסיק לשתף פעולה בשתיקתנו, עם שיטת שיימינג זאת, שיטה שעלולה להפוך כל אדם ישר דרך ואמיץ לב להיות מוקצה מחמת מיאוס.

כל הטיפול בעניינים אלו מסור לבתי דין מובהקים בהם מכהנים דיינים היושבים על מדין. ידוע שע"מ להזהיר מאדם, יתכן שאין צורך בוודאות מוחלטת ובית הדין העוסק בדבר יכול להחליט כי "למיחש מבעי" ולפרסם את הדברים, ויכול גם לפסוק דינו כדת של תורה על פי הראיות ובמעמד הצדדים.

אחר מותו של אדם אין כל צורך להזהיר מפניו ואם סבור בית הדין כי יש לפסוק את דינו יש צורך להוכיח זאת כדין תורה בבית דין, ע"י דיינים מוסמכים המכהנים בדיינות או כיהנו בדיינות.

נטהר את מחנינו מפגם הברית כולו, מפגם הלשון ומכל פגעי הרוחות הזרות הפוגעות בטהרת מחננו והופכות עליונים למטה ותחתונים למעלה.

צבי ישראל טאו
- מקום החתימה -

מכון חכמי ליטא
הודעות: 407
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ג' ינואר 04, 2022 11:28 pm

הוד_והדר כתב:מבלי משים נהפכנו להיות חברה שעסוקה בקיום בתי דין שדה לכל אדם שנחשד בדברים שבצנעא.

היינו ואנחנו עדיין חברה שעסוקה בתורה ובמצות!

פרנקל תאומים
הודעות: 4444
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' ינואר 04, 2022 11:30 pm

צופה_ומביט כתב:
ארי שבחבורה כתב:אם לשפוט לפי האשכול הזה כבר אפשר לראות בדיוק להיכן הדברים הולכים.
בימים הראשונים עוד חשבתי בתמימותי שאכן נפל דבר, ש(כמעט)כולם מבינים שנבלה נוראה נעשתה בישראל ושמה שהיה לא יכול להמשך, ושאולי אכן נזכה לתיקון גדול בזכות הפרשה האיומה הזו, אבל ככל שהימים עוברים התקווה הזו מתנפצת אל סלעי העמודים האחרונים באשכול. אתה רואה איך לאט לאט חוזרים לשיח כל אותם דיבורים שכל כך קיווית שלא תראה שוב, כל אותם ניסיונות נואלים לטהר את השרץ עצמו (בלתי נתפס) ואת חרפת המערכת הציבורית שלנו שהתגלתה במלוא קלונה (עוד יותר בלתי נתפס) בק"נ טעמים, והופכים לשיטפון, ואתה כבר מבין שבסוף זה יעבוד להם, כמו תמיד, ועוד שבוע שבועיים חודש חודשיים הכל ישקע בתהומות הנשייה הציבורית, ושום דבר לא ישתנה. האפילה שוב תכסה את כולנו.

אני לא מבין את זה. אנשים לא יכולים להכיל מורכבות? הכל שחור ולבן? אם מזועזעים מהפשע והפושע והמערכת - זה אומר שאסור לדבר יותר על שום דבר אחר ועל שום זווית/סכנה/אמת אחרת?
אולי דווקא בגלל שעבר קצת זמן - גם אנשים מזועזעים - מסוגלים / מוצאים לנכון לדבר על עוד סכנות מהפרשה?
האם "חזקת הכשרות" של התחקיר של הארץ שנראה שנעשה בשיא הרצינות והאחריות - מהני לחברתה - ומעתה כל כתבה שהיא בכל ערוץ שהוא תזכה לאמינות אוטומטית?
האם כל הצבעה על סכנה נוספת - משמעותה טיהור השרץ?? מאיפה הבאת את זה?? אתה טוען שכל עוד לא תוקנה הסכנה ההיא אסור לדבר על עוד סכנות, וגם אדם מבוגר שמכיל יותר משחור-לבן מוכרח לדבר כעת רק שחור לבן? עד מתי?
אתה מצפה שכל מי שכותב בעמודים האחרונים יפתח כל הודעה שלו כעת בציטוט כל מה שכתב בעמודים הראשונים - רק כדי להוכיח שלא מדובר בתהליך שכחה והשכחה שעובר עליו?
ובלי שום קשר: כן, הזמן עושה את שלו, וכן, כולנו כולל אתה נחזור לחיים מתישהו, ונפסיק לדבר על זה, בין בפורום ובין במקומות אחרים. זו עובדה נכונה בכל נושא ובכל תחום. וגם אם מאד תרצה לשמור על המתח וההלם והזעזוע לאורך זמן - לא תצליח, גם לא אצלך. זו עובדה מציאותית. [אני בטח לא אזכור אז בכדי לבדוק ולציין, אבל אני בטוח שבעוד שנה התגובות שלך בפורום לא יעסקו בח"ו או בנושא מוגנות אלא בדברים אחרים לגמרי].
וחלק מזה, השלב הראשון של זה, שיש בו בהחלט תועלת עניינית גף לגופה של פרשה, הוא האפשרות לראות עוד חלקים שבהתחלה המסך של ההלם האפיל עליהם.

אצלי למשל, אחת התועלות מהדבר הזה הוא האפשרות לראשונה להבין קצת את התגובה של הגר"ג. לפי מה שאני מבין עכשיו הוא נאלץ לבחור - על המקום ובמצב חירום - בחירה ערכית וציבורית בין גרוע לגרוע יותר, והוא שקל והחליט מה בעיניו גרוע יותר - כעמדה ציבורית [מול המחנה פנימה ומול החילונים]. מה עוד שמצב החירום גרם שאי אפשר היה להעביר מסר מורכב, ולא ארוך. הוא היה חייב לבחור משהו אחד - והוא בחר במה שבחר. [וכיום אני מבין יותר כלפי איזו סכנה, סכנה אמיתית, הוא כיוון את דבריו].
הוא ידע שהוא ישלם על זה מחיר תקשורתי, אבל הוא אחראי לציבור שלו, ולא לקשקשת ברשת [בסוגיית חילול השם הוא מבין יותר ממני, ויש כאן הרבה פנים ואפשרויות ושיקול הדעת], ובמקביל אין לי ספק שהוא הרעיש/מרעיש עולמות במערכת פנימה לפתור כאן ועכשיו את הבעיה, אבל בשקט ולפי התורה ובצורה יעילה ומקצועית, ולא בריקודי מה יפית ומה נעמת לתקשורת החילונית והציבור החילוני ו"ערכיו", שגם לזה יש נזקים אדירי אדירים. ומן הסתם תוך ידיעה ותכנון להגיב גם לציבור בעוד מדרג של תגובות, בהדרגה, על כלל צדדי הענין, על ידו או על ידי שליחיו.
זה שאני מבין יותר את תגובת הגר"ג שמתחילה היתה אצלי צע"ג - זה אומר שאני פחות מזועזע מהפשע והפושע והתנהגות המערכת עד כה? לא.
אבל אדם בוגר מכיל מורכבות, ומבין שאחרי הכל אין כאן שחור ולבן, ויש מערכת כלשהי שבכ"ז ניסתה עד עכשיו והיו לה גם הצלחות וגם הרבה אי-הצלחות, יש דברים שהיתה לה יכולת ויש דברים שלא, יש דברים שטופלו ויש שלא, ועכשיו בעז"ה המערכת תתחזק ותעשה יותר ותוכל יותר. ומבין שיש מה לומר לציבור [כל שכן כשבבת אחת צריכים לענות גם להלם ציבורי חרדי וגם למתקפת תקשורת חילונית] ויש מה שעושים בפנים. ובמה שאומרים לציבור - תלוי באיזה שלב. וגדולי ישראל הם היחידים שמסוגלים ובעלי הס"ד להכריע בשאלות כאלה, בתוך מבול של הלם וזעזוע שתוקף ברגע אחד מכל הכיוונים בכמה וכמה תחומים - במה לטפל קודם כל ובמה שני ובמה שלישי, ואיך לטפל.

נלאיתי להאריך עוד, לחדד ולדייק וכו', אסתפק בזה לע"ע.


דברי פי חכם חן.
הטיבות מאד בדבריך הראשונים (ההודעה הקודמת) וכן היטבת כהנה וכהנה בדבריך אלו האחרונים.

באופן כללי נורמת השחור/לבן אצלנו היא תופעה מושרשת, ואפשר למצוא ממנה הרבה ''לשיטתו'' בכל רחבי הפורום הק' דידן. וזה מפליא כיוון שאנחנו אמונים על הש''ס והפוסקים, והיכולת להבין חילוקים דקויות ומורכבויות צריכה להיות חקוקה בלשד עצמותינו.

נחומצ'ה
הודעות: 1023
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ג' ינואר 04, 2022 11:56 pm

ש. ספראי כתב:כ"ש הבחישה והעיסוק הלוך ילך בפרשה דא, מטמא את כל הנשמה.
והוא רחום וגו'.

עיין לעיל הווארט שהבאתי בשם הנועם אלימלך פ' מטות, עה"פ צרור את המדינים.
שזה הנאת קליפת מדין להמשיך ולטמאות מחשבות בני ישראל. עיי"ש.

נחומצ'ה
הודעות: 1023
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ד' ינואר 05, 2022 12:05 am

עושה חיל כתב:אני לא בטוח שפיצוץ כל כך חזק מסוג כזה, מועיל מאוד גם לנפגעים, בכל פרשה שהיא.
עדיף פיצוץ מבוקר.


מי שהעצים את ה'פיצוץ' זה המתאבד בעצמו.
אילולי אופי המעשה, התכנון והמכתב, מַשַל לקוח ממדע בדיוני, משורטט היטב, דבריך נכונים.
אך מניצול הרגשות בקבר בנו, אקדח לרקה, כסוף המפתיע של סיפור מתח. והשורה הראשונה ב'מכתב'.
אין כבר שליטה לניצוצות. בפיגועים הגדולים [96, 2003] היו אומרים: 'עוצמת הפגיעה גדלה, עקב המסמרים הרבים..'.

פרנקל תאומים
הודעות: 4444
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' ינואר 05, 2022 12:12 am

פנת יקרת כתב:כל הדברים הללו של הרב פייבלזון נכונים באופן כללי וכוחם יפה - "עד שמגיעה כזו התאבדות" מחפירה ליד קבר הבן (מה חטא הבן? מה הוא קשור כאן??).
התאבדות מכוערת כזו - שהמתאבד אף התריע על כך מראש - תוך הטחת האשמות חריפות ברבנים ובלי נטילת אחריות כלשהי על מעשיו - זה פשע בל יכופר ומשנה מאוד את כל התמונה, הן מפאת ההתאבדות גופה, והן מפני שכל המעשה עם כל מה שקרה מסביב מראה בדיוק עם מי היה לנו כאן עסק, שלא להזכיר את הבית דין והדיינים שהתבטאו בעניינו בחצי לשון. סיפור כזה שלא הובא כלל בדברי הרב פייבלזון - זה 'שובר שוויון' ומראה על תמונה אחרת לגמרי. וחבל שגם על זה יש כאלה שמנסים לגמד וללמד זכות.
אגב: כותב השורות שמע אישית מפי פסיכולוג ידוע, שראה מתוקף תפקידו את המכתב שהשאיר הנ"ל אחריו, ומתוך כתב היד נראה בבירור שלא היה מדובר באדם שכותב ונמצא תחת לחץ נפשי יוצא דופן, אלא כותב בשיא הקור רוח שאפשר ובצורה מאוד מחושבת ושקולה. אנחנו מציינים זאת, למרות שנראה בוודאות שזה לא ישנה אצל אף אחד את דעתו.


ידיד נפש, אם היתה לנו היכרות מוקדמת איתך מרחבי הפורום היינו יכולים לדעת כמה אמון עלינו לרכוש להצהרותיך הלוחמניות. היות ואין לנו כזו היכרות, א''כ נא לחשוף את שמך (מיסטר "כותב השורות") וגם את שמו של הפסיכולוג המדופלם, ע''מ שאולי נוכל בכ''ז לתת אמון מלא בדבריך הנחרצים כמשה מפי הגבורה (כמו גם בכל שאר דבריך המתלהמים).

מענה איש
הודעות: 1023
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי מענה איש » ד' ינואר 05, 2022 12:27 am

קצת מגוחך לרדת לנבכי נפשו של המאבד עצמו לדעת
לומר שהמעשה נעשה בקור רוח ובצורה מחושבת זה בעצם לומר עליו שהוא בעצם לא האמין בשכר ועונש חלילה
אדם שנמצא בסערת רגשות קיצונית יכול לקבל החלטות על מנת לעשות מניפולציות על הסביבה ועדיין זה לא אומר שהוא בשפיות

פרנקל תאומים
הודעות: 4444
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' ינואר 05, 2022 12:28 am

הוגה כתב:
עליך עיננו כתב:עזוב כבר את האדם!! הוא מת מה האובססיה הזו??
תלמד קצת מהרבנים איך לכתוב ואיך להגיב אפשר לדבר בחומרה בלי לדבר על גופו של אדם אין בזה שום תועלת!!!

מדוע לעזוב? האיש פגע בכל הציבור בצורה אנושה. המינימום המתבקש הוא לשחרר עליו את כל חרצובות הלשון והזעם עד כלות, להקיץ אותו לתחיה ולהמית אותו מחדש פעם אחר פעם באיטיות ביסורים רעים ורבים, להתאכזר עליו עד כלות כוח בתמצית דמינו, כדי להרחיק סמל הרוע מישראל, ולקיים בהידור רב מצוות ובערת הרע, וכל המתאכזר על הרשעים מביא רחמים לעולם.
יש בזה תועלת רבה, להרחיק מעלינו את הנגף הזה וכל מה שהוא מסמל.


אז תפתח אשכול חדש ושמו יקבנו:
"אשכול החרפות הקללות והנאצות על ולדר, כל המוסיף מוסיפין לו.''
ושמה ימצאו פורקן כל החברים בהטחת כל גידופיהם באיש. ושב ורפא להם.

אשכול נוסף כדאי לפתוח ובו יאספו כעמיר גורנה כל תיאוריות הקונספירציה והקשר האפשריות סביב הדמון הידוע,
ושמה כאו''א יפתח (פ' פתוחה ת' צרויה) את כל קישורי כתיבת המדע הבדיוני שלו ע''מ שכל חלקי הפאזל יתחברו במוחותיהם של החברים באופן מושלם.

די לחכימא
הודעות: 122
הצטרף: א' אוקטובר 22, 2017 8:08 pm
מיקום: בני ברק
שם מלא: ישראל

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי די לחכימא » ד' ינואר 05, 2022 12:29 am

פנת יקרת כתב:
צופה_ומביט כתב:
עליך עיננו כתב:
צופה_ומביט כתב:יכול בבקשה לסכם? תודה.

פגיעות זה דבר חמור מאד! ויש להקים גוף מסודר של רבנים ואנשי מקצוע שיוכלו לבוא ולהתלונן שם בצורה מכובדת.
אבל צריך להיזהר מאוירה של לינץ, וצריך הרבה שיקול דעת.
יש לחלק בין הצלה שהיא צריכה להיות מידית כלומר לפטר אדם שמזיק ויכול להמשיך להזיק וזה אפילו אם יש רק שמועות, לבין לעשות משפט שדה לאדם ולדבר עליו ברבים לבייש אותו וכו שעפ"י גדרי הלכה זה לא פשוט כלל שלא הוכח בדין שעשה מעשים כאלה.
אדם שידוע לו על אדם שמזיק ולא עושה כלום בנידון הוא גרוע מהפוגע בעצמו ועובר על לאו של לא תחניפו את הארץ
גם המשפט הזה "אנחנו מאמינים לנפגעים ונפגעות" היא בעייתית כי הרבה משתמשים בה גם להזיק.
ובהמשך דבריו,.כל אדם יש בו מורכבות של טוב ורע וגם האדם ששמעו עליו את הדברים הכי נוראים יש בו גם טוב וזה מה שמסייע לו להתחזק ולשוב בתשובה.
וזה מה שהרס את האימון של האנשים באדם כי הרגישו שהוא שיקר אותם וזה לא נכון כי באמת יש לאדם טוב ורע וזה גרם גם לסיום הטראגי שלו כי בציבור נוצר מצב כזה שאדם כזה הוא מחוק והוא מפלצת ולכן אין לו דרך תיקון.

באם המשקל של החלקים בדברי הר"פ צוטט נכון, הרי שגם הוא מתריע יותר על/מפני אוירת לינץ'/נקמה [יש לעיין היטב האם ה"צדק" של התורה הוא נקמה או תיקון ואכמ"ל] וממחיקת אנשים ואי הכרה בטוב-רע מאשר מהפגיעות והטיפול בהן. כלומר: כשהוא פונה לציבור - בעיקר על זה הוא מתריע. כי ההתרעה בנושא המניעה וטיפול בפגיעות - מיועדת למערכת שיכולה ותטפל, [ואם הוא ידבר למערכת - על זה הוא ידבר שם], אבל לציבור המסר הכי חשוב הוא להימנע מלינץ' ומחיקת בני אדם. כלומר: אל כל אחד ההתרעה היא על מה שבעיקר בתחומו ובשליטתו.
[ונכון שאוירה ציבורית היא חשובה לתמיכה בנפגעים ועידוד דיווח וכו', אבל כמו בכל דבר, צריך לדעת האם יוצא הפסדו בשכרו או שכרו בהפסדו, ואני מבין ממנו שהשכר ייצא בהפסד]

וזה בדיוק או עכ"פ קרוב למה שהבנתי לאחר זמן את הצעד של הגר"ג, וכפי שכבר כתבתי בכמה הודעות ולא אכפול.

אתן דוגמה: כל מדינה מקפידה ומחרימה ומחסלת עד קצה אחרון את לקיחת החוק לידיים, גם כאשר העוול נורא והנקמה מוצדקת ואין למדינה פתרון אחר! אבל הסכנה מלקיחת החוק לידיים כעיקרון - גדולה יותר, זה יוביל להתפרקות של החברה והמדינה בכלל. המקרה/נושא הפרטי שבו זה מוצדק - לא גובר על השיקול הכללי העקרוני. דון מינה ואוקי באתרין, ודי בזה.


אגב: כותב השורות שמע אישית מפי פסיכולוג ידוע, שראה מתוקף תפקידו את המכתב שהשאיר הנ"ל אחריו, ומתוך כתב היד נראה בבירור שלא היה מדובר באדם שכותב ונמצא תחת לחץ נפשי יוצא דופן, אלא כותב בשיא הקור רוח שאפשר ובצורה מאוד מחושבת ושקולה. אנחנו מציינים זאת, למרות שנראה בוודאות שזה לא ישנה אצל אף אחד את דעתו.

קשה לי לחלוק על פסיכולוג ידוע,
ובכ"ז מעדויות של אנשים שפגשו אותו באותו בוקר, הוא היה נראה סהרורי לחלוטין, כמו לאחר הסנפה רצינית.

פרנקל תאומים
הודעות: 4444
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' ינואר 05, 2022 12:34 am

גלעד כתב:
עליך עיננו כתב:עזוב כבר את האדם!! הוא מת מה האובססיה הזו??
תלמד קצת מהרבנים איך לכתוב ואיך להגיב אפשר לדבר בחומרה בלי לדבר על גופו של אדם אין בזה שום תועלת!!!

דעת בעלי בתים היפך דעת תורה, מכתב מהגאון רבי יהושע אייכנשטיין שליט"א מיום שלישי ב' שבט, המתייחס במפורש למקרה ולפוגע.


יש כאן כאלו שהיו מאד רוצים שישתיקו את שמו של ח"ו, כאילו אנחנו נמצאים באיזה סימפוזיון מחנכים חגיגי במלון חפץ חיים העוסק במוגנות והדרכים להתמודד עם הבעיה, ונוכל להביא לרווחא דמילתא אף את דבריו הנמלצים של המטפל חיים ולדר בענין.

מה ההונאה הזאת?
אין שום קשר בין דבריך ובין דבריו של הגר''י אייכנשטיין שליט''א (שלפתע דבריו מעניינים אותך).
אל תסלף את דעתו ואת דבריו.

אכן, דעת בעלי בתים היפך דעת תורה.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4668
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מעשה הסופר שאיבד עצמו לדעת

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' ינואר 05, 2022 12:37 am

מענה איש כתב:קצת מגוחך לרדת לנבכי נפשו של המאבד עצמו לדעת
לומר שהמעשה נעשה בקור רוח ובצורה מחושבת זה בעצם לומר עליו שהוא בעצם לא האמין בשכר ועונש חלילה
אדם שנמצא בסערת רגשות קיצונית יכול לקבל החלטות על מנת לעשות מניפולציות על הסביבה ועדיין זה לא אומר שהוא בשפיות

ומנין לך שהוא היה חרדי באמת? זה זמר מאז מעשהו שאני תוהה בזה.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 108 אורחים