מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ושתו ממתקים - יקר!

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

ושתו ממתקים - יקר!

הודעהעל ידי דרומי » ש' ינואר 22, 2022 11:38 pm

מנהג נפוץ אצל הרבה משפחות לקנות שתיה מתוקה רק לשבת וחג. וכן נהוג ב'קידושים' וב'שלום זכר' וכו'.

והנה עתה עכשיו קפצו המחירים באופן דרסטי, וראיתי כאלה שבגלל היוקר הפסיקו לשתות השתיה המתוקה.

והן אמת שהשתיה המתוקה אינה מומלצת כלל על ידי כל מומחי הרפואה, ולכאורה באמת מן הראוי לעודד את ההתנזרות ממנה -

אבל השאלה היא במקרה שמשפחה פלונית עד כה כן היתה קונה שתיה זו לשבת, ועכשיו מפסיקים בזה בגלל יוקר המחיה, האם אין בזה פגיעה בהכלל שקיבלנו שהוצאות שבת ויו"ט אינן מן החשבון כו'.

או שכיון וסוף סוף התוצאה טובה ורצויה, שישתו רק מים בריאים וכיו"ב, הרי אדרבה צריך לעודד את החסכנות הזאת.

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: ושתו ממתקים - יקר!

הודעהעל ידי יבנה » א' ינואר 23, 2022 12:37 am

משנה ברורה סימן רמב ס"ק א
והנה בגדר מצוה זו יש ג' מאמרי חז"ל בזה א) הא דאמרו דצריך לענגו בדגים גדולים וראשי שומן ותבשיל של תרדין שזה היה מאכל חשוב בזמניהם וכן בכל מקום ומקום לפי מנהגו יענגוהו במאכלים ומשקים החשובים להם עונג [ולפי שמן הסתם רוב בני אדם עיקר ענוגם בבשר ויין ומגדנות לכך איתא בסימן ר"נ ס"ב דירבה בבשר ויין ומגדנות כפי יכלתו]. ב) הא דאמרו דאפילו דבר מועט שעשאו לכבוד שבת קיים מצות עונג שבת ואפי' כסא דהרסנא (היינו דגים קטנים מטוגנין בשמנן) ג) הא דאמר ר"ע עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות. וחילוק כל אלו המאמרים הוא באופן זה דהיינו למאן דאפשר ליה צריך לכבדו כפי יכלתו, ומי שהשעה דחוקה לו ביותר היינו שאין לו רק מזון ב' סעודות לשבת בזה אמר ר"ע עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות ואינו מחויב לא בג' סעודות ולא בכסא דהרסנא, ומי שיש לו ממון כדי לקנות מזה מזון ג' סעודות ויותר מזה קצת מחויב להוציא אותן על שבת כדי שיקיים ג' סעודות וכסא דהרסנא.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 204 אורחים