מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

איפוא הקבר - ומתי כתבו זאת ?

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
יהודהא
הודעות: 1207
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

איפוא הקבר - ומתי כתבו זאת ?

הודעהעל ידי יהודהא » א' ינואר 23, 2022 2:27 am

איפוא הקבר - ומתי כתבו זאת ?

א. חטא היהירות.
בשנת מות המלך עוזיהו ....קדוש קדוש קדוש ..פרק ו' בישעיהו שהיא הפטרת יתרו , היא בעצם הפרק הראשון של ספר ישעיהו ואין מוקדם וכו, 'בשנת מות המלך' - וכי מת היה ? אלא שנצטרע, ומצורע חשוב כמת, שנאמר 'אל נא תהי כמת..
. . ולמרות שתחילה היה מלך צדיק , : בֶּן שֵׁשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה עֻזִּיָּהוּ בְמָלְכוֹ וַחֲמִשִּׁים וּשְׁתַּיִם שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם... וַיַּעַשׂ הַיָּשָׁר בְּעֵינֵי ה'...אבל בהמשך גבה ליבו והיטהו אלו נטעו בעוזיהו גאווה וגבהות לב "עד להשחית", שהגיעו לשיאן בהיכנסו להיכל להקטיר קטורת.

ב. צרעת ורעידת אדמה
וּכְחֶזְקָתוֹ גָּבַהּ לִבּוֹ עַד לְהַשְׁחִית וַיִּמְעַל בַּה' אֱ-לֹהָיו וַיָּבֹא אֶל הֵיכַל ה' לְהַקְטִיר עַל מִזְבַּח הַקְּטֹרֶת. וַיָּבֹא אַחֲרָיו עֲזַרְיָהוּ הַכֹּהֵן וְעִמּוֹ כֹּהֲנִים לַה' שְׁמוֹנִים בְּנֵי חָיִל. וַיַּעַמְדוּ עַל עֻזִּיָּהוּ הַמֶּלֶךְ וַיֹּאמְרוּ לוֹ לֹא לְךָ עֻזִּיָּהוּ לְהַקְטִיר לַה' כִּי לַכֹּהֲנִים בְּנֵי אַהֲרֹן הַמְקֻדָּשִׁים לְהַקְטִיר צֵא מִן הַמִּקְדָּשׁ כִּי מָעַלְתָּ וְלֹא לְךָ לְכָבוֹד מֵה' אֱ-לֹהִים.
.
. . וַיִּזְעַף עֻזִּיָּהוּ וּבְיָדוֹ מִקְטֶרֶת לְהַקְטִיר וּבְזַעְפּוֹ עִם הַכֹּהֲנִים וְהַצָּרַעַת זָרְחָה בְמִצְחוֹ לִפְנֵי הַכֹּהֲנִים בְּבֵית ה' מֵעַל לְמִזְבַּח הַקְּטֹרֶת. וַיִּפֶן אֵלָיו עֲזַרְיָהוּ כֹהֵן הָרֹאשׁ וְכָל הַכֹּהֲנִים וְהִנֵּה הוּא מְצֹרָע בְּמִצְחוֹ וַיַּבְהִלוּהוּ מִשָּׁם וְגַם הוּא נִדְחַף לָצֵאת כִּי נִגְּעוֹ ה'. וַיְהִי עֻזִּיָּהוּ הַמֶּלֶךְ מְצֹרָע עַד יוֹם מוֹתוֹ וַיֵּשֶׁב בֵּית הַחָפְשִׁית מְצֹרָע כִּי נִגְזַר מִבֵּית ה' ... וַיִּשְׁכַּב עֻזִּיָּהוּ עִם אֲבֹתָיו וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ עִם אֲבֹתָיו בִּשְׂדֵה הַקְּבוּרָה אֲשֶׁר לַמְּלָכִים כִּי אָמְרוּ מְצוֹרָע הוּא (דה"ב כ"ו).

ג. הקב"ה מלך, ואני מלך-
את מהלך הדברים ותיארם בפירוט נמצא גם אצל יוספוס פלביוס:קדמוניות היהודים ספר ט סעיפים 227-222, מהדורת שליט, עמ' 334-335.
. .באותה עת התרחשה גם רעידת אדמה חזקה כנבואת עמוס וזכריה (עמוס א' א', זכריה י"ד ה). וגם חזל ורשי כאן קשרו את הדבר לחטאו של עוזיהו - בדומה לקורח ועונשו שנבקעה האדמה .
. . " יום אחד נזקק לבית הועד. אמר להם: במה אתם עוסקים? אמרו לו: ב"הזר הקרב יומת" (במדבר א' כ"א).
. .אמר להם עוזיה: הקב"ה מלך, ואני מלך, נאה למלך לשמש פני מלך ולהקטיר לפניו. מיד ויבא אל היכל ה' להקטיר.
. .ויבא אחריו עזריהו ועמו הכהנים, וכולם מפרחי כהונה, ויאמרו לו לא לך עזיהו להקטיר לה', כי לכהנים בני אהרן המקודשים להקטיר, צא מן המקדש כי מעלת. ולזה יצא עליו קצף מלפני ה', מיד ויזעף עוזיהו ובידו מקטרת להקטיר, ובזעפו עם הכהנים והצרעת זרחה במצחו. באותה שעה נבקע ההיכל הילך והילך י"ב על י"ב מיל. הבהילוהו משם וגם הוא נדחף לצאת (תנחומא כ"ח י"א).

ד. שדה קבורה
. .עוזיהו בן אמציהו ואשתו יכליהו היה המלך העשירי על יהודה , ומלך 55 שנים, הזמן הרב ביותר מלבד מנשה בן יחזקיהו. וכשנפטר .. וַיִּשְׁכַּב עֻזִּיָּהוּ עִם אֲבֹתָיו וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ עִם אֲבֹתָיו בִּשְׂדֵה הַקְּבוּרָה אֲשֶׁר לַמְּלָכִים כִּי אָמְרוּ מְצוֹרָע הוּא (דה"ב כ"ו).
. .לאחר מותו נקבר עוזיהו ב"שדה הקבורה אשר למלכים", שדה הסמוך לקברי המלכים, בשל מחלת הצרעת (דברי הימים ב', כ"ו 21). ומודגש שקבורת עוזיהו היתה בשינוי מסויים: " ויקברו אותו עם אבותיו בשדה הקבורה אשר למלכים, כי אמרו: מצורע הוא" בשדה הקבורה = דהיינו באותה שדה אבל לא ביחד. והסיבה כי מצורע הוא.

ה. הכתובת העלומה
. .כתובת שנמצאה על ידי א,ל,סוקניק בביקור בשנת 1931 באוסף המנזר הרוסי שבהר הזיתים , (לפני זה ,האוסף היה במגרש הרוסים במרכז העיר) לשם הובאה על ידי הארכימנדריט הרוסי אנטונין קפוסטין בין שנים 1865 - 1894. 40 שנה היה הדבר מונח מבלי שמישהוא ידע\ניסה לפענח את הכתוב, עד שסוקניק פיענח ונדהם לקרוא את הכתוב בה :
"לכאן התית
טמי עוזיה
מלך יהודה
ולא למפתח"
תרגום: "לכאן הובאו עצמות עוזיה מלך יהודה ולא לפתוח".

. .לימים נרכשה האבן על ידי מוזיאון ישראל. ושם היא מוצגת כיום.זוהי טבלת אבן רבועה שמידותיה 35 על 35 ס"מ. וכנל הכתובת לא נחשפה בחפירה ארכיאולוגית .
. .שייכותה לימי בית שני היא שכן היא בכתב אשורי ולא בכתב עברי בו נעשו הכתובות בבית ראשון, וגם השפה הארמית מעידה לכאורה על כתיבתה בבית שני. ("לכאן הובאו עצמות עוזיה מלך יהודה ולא לפתוח"). אגב החורט \כותב לא הקפיד וערבב בין אותיות רגילות לאותיות סופיות מ\ם וגם ה\ח.


ו. פינוי או בינוי
. .ואפשר שהסיבה לכתובת היא - שלמרות הנאמר " שניתן לפנות קברים , כשהעיר התרחבה לכיוון הקברים, פרט לשני יוצאים מן הכלל: "קבר בית דוד וקבר חולדה הנביאה שהיו בירושלים,
ולא נגע בהן אדם מעולם". משערים שקבר עוזיה כן פונה, למרות היותו מבית דוד,
מפני שמלכתחילה נקבר במקום מיוחד כנל:

. .ולכן מובן שאמנם לא פינו קברי שאר מלכי בית דוד (תוספתא בבא בתרא א, יא), אבל את קברו של עוזיהו כן ניתן לפינוי מהטעם הנ"ל. המצבה שנמצאה מציבה שתי אפשרויות או שהציון לא פונה ,אלא שהציון המקורי שהיה על הקבר נעלם או התקלקל - וכפי שלמדנו במועד קטן שמציינים הקברים ושמו חדש בימי בית שני. או שאכן העבירו את עצמותיו שלא היו בקברי מלכי בית דוד - ו למקום חדש , אז נכתבה מצבה זו .

ז. נוסעים וניסויים
. . נסיונות לזהות את מיקום הקבר\ים נעשו ע"פ איזכורים של נוסעים בעבר שתיארו את קבר \מגדל עוזיהו: האחד,
. .במדריך ירושלים מהגניזה הקהירית.שנכתב כמאה או מאתיים שנה לפני ימיו של בנימין מטודלה קושר בין עוזיה לפסגת הר הזיתים, המקום שבו נמצאה הכתובת.[ אולי הקבר השני].
.
. .ואילו בדברי ר' בנימין מטודילה 1170, מן המחצית השנייה של המאה הי"ב :י 'ויוצא אדם משער יהושפט אל עמק יהושפט והוא מדבר העמים . ושם מצבת יד אבשלום וקבר עוזיה המלך' . והשני, בדבריו של יהודה הדסי, 'יליד ירושלים שגלה ממנה בצעירותו ו ב'אשכל הכפר' שלו : ' . . . אל מחוץ לעיר יוציאוהו כארבעה המצורעי' . . . וכמגדל עזיהו המלך מחוץ לאהלו , ועד היום הזה נראה מגדלו חוצה מגבולך' .
.
. . לפי עדויות אלה נראה יותר שהם זיהוהו באיזור יד אבשלום וקבר זכריה , היכן שהיום מזהים את בית החפשית בו ישב עוזיהו המצורע שנים רבות. אבל אולי הם התייחסו בכלל למקום שהותוכמצורע - ולא למקום קבורתו. ועדיין הדברים סתמים.
קבצים מצורפים
מצבת עוזיהו -מוזיאון ישראל.jpg
מצבת עוזיהו -מוזיאון ישראל.jpg (72.3 KiB) נצפה 591 פעמים

יהודהא
הודעות: 1207
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: איפוא הקבר - ומתי כתבו זאת ?

הודעהעל ידי יהודהא » א' ינואר 23, 2022 11:38 pm

הרחבה-
י,ב, מתתיהו מציין " ונקבר יחידי בגניו".

ובתוספתא כלים ב"ק הלכה יא:
. רבי מנחם ברבי יוסי אומר עיירות מוקפות חומה מקודשות מארץ ישראל שמשלחין מתוכן את המצורעין והבית צמות בתוכן לאחר שנים עשר חודש. ומסבבין בתוכן המת עד שירצו .
יצא - אין מחזירין אותו ,וכה"א (דברי הימיםב כו) וישכב עוזיהו עם אבותיו ויקברו אותו [עם אבותיו] בשדה הקבורה אשר למלכים כי אמרו מצורע הוא וימלוך יותם בנו תחתיו. ..
וע"כ אמר הגרא: שקברוהו בשדה הקבורה אשר למלכים ולא קברוהו בקברות המלכים אשר בעיר , כי אמרו מצורע הוא וישב מחוץ למחנה ומת שם. ו ל א י כ ל ו שוב להחזירו לעיר שאין מביאין טומאה לעיר באליהו רבא לכלים "


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 70 אורחים