מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בשבילי נברא העולם", או "ואנוכי עפר ואפר". האם יש סתירה ביניהם ?

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
יהודהא
הודעות: 1203
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

בשבילי נברא העולם", או "ואנוכי עפר ואפר". האם יש סתירה ביניהם ?

הודעהעל ידי יהודהא » ה' פברואר 03, 2022 2:04 pm

בעקבות וכהמשך לנושא הכוכבים והתגליות האסטרונומיות. בקישור הבא:
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=51&t=58657

בשבילי נברא העולם", או "ואנוכי עפר ואפר". האם יש סתירה ביניהם ?

אפסות האדם מול - כאילו אינסופיות היקום.

העולם נברא לא למען טובו ולא למען חסדו אלא למען רצונו'. .
(ר חיים סולוביציק).

א.
כאשר אנו מתבוננים ביקום, מתעוררות בנו שתי רגשות מנוגדות ,
אחת: "כִּי אֶרְאֶה שָׁמֶיךָ מַעֲשֵׂי אֶצְבְּעֹתֶיךָ, יָרֵחַ וְכוֹכָבִים אֲשֶׁר כּוֹנָנְתָּה. מָה אֱנוֹשׁ כִּי תִזְכְּרֶנּוּ וּבֶן אָדָם כִּי תִפְקְדֶנּוּ.
והשנייה: ותְּחַסְּרֵהוּ מְּעַט מֵאֱלֹקים וְכָבוֹד וְהָדָר תְּעַטְּרֵהוּ". תהלים (ח, ד-ו):

. .מה קטן הוא האדם בהשוואה ליקום, למרחבי החלל והבריאה הבלתי נתפסים.. היקום מכיל מאות מיליארדי גלקסיות, וכל אחת מהן מכילה עשרות עד מאות מיליארדי כוכבים. וכך מצד אחד אנו חשים את רוממות הקל : קל עליון גדול ונורא קונה שמיים וארץ. אבל גם מתגנבת תחושה לפיה הקיום האנושי הוא חלילה חסר משמעות, כאילו אנו רק גרגיר אבק הנמצאים אי שם ביקום שמתקיים לרגע בפינה נידחת של הבריאה, חיים לרגע קט – שהרי אלף שנים (וגם הרבה יותר)בעיניך כיום אתמול.

. ..ואיך מגשרים בין התפיסה שהאדם הוא נזר הבריאה, עם מיקומו השולי כל כך בחלל ובזמן ? ואיך נבין את העובדה שבורא היקום ואינספור הגלקסיות והכוכבים יתעניין בכלל בנו ובמעשינו, במצוות שאנו מקיימים או חלילה בעבירות בהם אנו שוגים. איך אפשר להסביר את בריאתו של יקום כל כך עצום רק בשביל שבנקודה זעירה אחת מתוכו יתקיימו חיים? [ושם יהיו רק רבע אחוז מכל האנשים שבעולם שמצווים לקיים את התורה.] הרי זה אפילו פחות מלהקים מדינה ענקית למען נמלה אחת.

ב.
ובמספר מילים זה מביא אותנו לשאלה הגדולה :
מדוע השם ברא את העולם או מהו תכלית העולם ?
. .אז כדאי לומר כבר כאן :
1, שגם אחרי התשובות האפשריות ,עדיין דלים וריקים ,מוגבלים ועניי דעת אנו מלהתיימר להשיג ולהשיב על מטרותיו של הקבה . ובידינו רק מה שרבותינו דלו והעלו מתוך התורה שה' העניק לנו ומשם להבין או בעיקר לדעת מהו חובת האדם בעולמו, מה מוטל עלינו לעשות או להימנע – כדי להביא את הבריאה לתכליתה.

2. האדם כמרכז ותכלית הבריאה - זו היתה תמיד דעת רוב רבותינו והיא התעצמה ונוסף לה עומק מימד ומשמעות ענקית בעקבות תורת הסוד שפשטה וכך אנו נמצא בספרי המקובלים והחסידות וכן אצל ר' חיים מוולוז'ין, בעל ספר "נפש החיים". שהאדם איננו רק המוקד של העולם הזה, אלא גם המוקד של העולמות העליונים:

. ."גם על זאת יחרד לב האדם מעַם הקודש, שהוא כולל בתבניתו כל הכוחות והעולמות כולם, כמו שיתבאר אי"ה להלן, שהן המה הקודש והמקדש העליון, והלב של האדם, אמצעיתא דגופא, הוא כלליות הכל, נגד הבית קדשי קדשים, אמצע היישוב, אבן שתייה, כולל כל שורשי מקור הקדושות כמוהו...
. .שהאדם בנשמת החיים שבתוכו, הוא נעשה נפש חיה לריבוי עולמות אין מספר, שכמו שכל פרטי הנהגות הגוף ותנועותיו הוא על ידי כוח הנפש שבקרבו, כן האדם הוא הכוח ונפש החיה של עולמות עליונים ותחתונים לאין שיעור, שכולם מתנהגים על ידו ...
. .כי הוא יתברך שמו, אחר שברא כל העולמות, ברא את האדם אחור למעשי בראשית, בריאה נפלאה, כוח מאסף לכל המחנות, שכלל בו כל צחצחות אורות הנפלאות והעולמות והיכלין העליונים שקדמו לו, וכל תבנית הכבוד העליון בסדר פרקי המרכבה, וכל הכוחות פרטים הנמצאים בכל העולמות עליונים ותחתונים, כולם נתנו כוח וחלק מעצמותם בבניינו ...
(נפש החיים, שער א, פרקים ד–ו).

אולם בראשונים מצאנו גם כאלו שדעתם שונה : ועל כך בהמשך.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ה' פברואר 03, 2022 8:14 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1203
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: בשבילי נברא העולם", או "ואנוכי עפר ואפר". האם יש סתירה ביניהם ?

הודעהעל ידי יהודהא » ה' פברואר 03, 2022 4:05 pm

חלק ב'

1. שיטתו של רס"ג .
2. שיטתו של הרמב"ם .
3. שיטתו של המהר"ל ..


ג.
לרס"ג – האדם תכלית הבריאה: משתי סיבות :
1 - שהטפל נמצא מסביב לעיקר שהוא במרכז.
. "וכאשר חקרנו בעניין זה מצאנו כי המטרה הוא האדם. והוא, שהטבע וההוויה עושה כל דבר נכבד באמצע הדברים אשר אינם נכבדים כמוהו... מצאנו את הארץ באמצע והשמים והגלגלים מקיפים אותה מכל רוחותיה, נתברר לנו שהדבר שהוא מטרת הבריאה הוא בארץ". (הש' הגיאוצנטרית)
. .סיבה 2 – מעלתו וייחודו של האדם מכל הבריאה וכמפורש בתורה, " חקרנו אחר כך כל חלקיה ומצאנו כי העפר והמים מתים, ומצאנו הבהמות בלתי מדברים, ולא נותר אלא האדם,
. .ידענו ברור שהוא המטרה המכוונת בלי ספק. ועייננו בכתוב ומצאנו בו דבר ה', 'אנכי עשיתי ארץ ואדם עליה בראתי'. ואף בתחילת התורה פירט כל הנבראים למיניהם, וכאשר סיים אותם אמר 'נעשה אדם', כמי שבונה ארמון ופורש בו מצעות וקורע בו חלונות, ואחר כך מכניס בעליו לתוכו" (אמונות ודעות, מאמר רביעי).
. .בשיטתו של רס"ג –הולכים גם רבי יצחק עראמה, עקידת יצחק, שער ה', אברבנאל .

ד.
הרמב"ם – חולק על רס"ג.
* היקום וכל מה שבו –לא נבראו למען האדם,
* כל בריאה היא מטרה לעצמה –למרות שאיננו יודעים מהי.
* הגלגלים והכוכבים חשובים מן האדם.(לרמבם יש בהם נפש חיה)

. .לרמבם- הבנה זו עשויה ללמד אותנו ענווה והכנעה, ובנוסף לכך הכרת הטוב כלפי הבורא, שלמרות קטנותנו יצר איתנו קשר והורה לנו איך להתקרב אליו ולהידבק בו.
. . לרמב"ם התורה והאמונה אינן תלויות בהנחה לפיה האדם הוא מרכז העולם או תכלית היקום, וממילא כל הגילויים \ שינויים האסטרונומיים אינם מערערים כלל את היהדות. גם אם רק יצורים קטנים אנחנו, ביקום גדול ובלתי נתפס, וגם אם יש עוד ברואים רבים ושונים ברחבי היקום, שחלקם נעלים מאיתנו; אבל אנו היחידים בעלי תבונה ובחירה ובנו בחר ה' להיגלות ולתת לנו תורה ומצוות. ולהלן קטעים מדבריו:

. ."התבונן בנמצאים הללו הגשמיים כמה עצומים שיעוריהם וכמה רב מספרם, ואם הארץ כולה אינה אף חלק כלפי גלגל הכוכבים, מהו אם כן יחס מין האדם לכל הנבראים הללו, והיאך ידמה אחד ממנו שהם למענו ובגללו ושהם כלים בשבילו, בעת שזהו מצב השוואת הגופים?" (מורה- פרק יד) ".
. ."ואל תטעה עצמך ותחשוב כי הגלגלים והמלאכים לא נבראו אלא בעבורנו, כי כבר ביאר לנו את ערכנו: 'הן גוים כמר מדלי'. התבונן עצמותך ועצמות הגלגלים והכוכבים והשכלים הנבדלים יתברר לך האמת, ותדע כי האדם הוא השלם והנכבד בכל מה שנתהווה מן החומר הזה לא יותר, ושאם נשווה מציאותו למציאות הגלגלים, כל שכן למציאות הנבדלים, יהיה דל מאוד מאוד") .

. ."ולפיכך ההשקפה הנכונה לדעתי כפי הדעות התורתיות, והוא תואם את ההשקפות העיוניות, הוא שאין לסבור בכל הנמצאים שהם בגלל מציאות האדם, אלא יהיו גם שאר כל הנמצאים מטרה לעצמם, לא בגלל דבר אחר... וכשם שרצה שיהא מין האדם מצוי, כך רצה שיהו הגלגלים הללו וכוכביהם מצויים, וכך רצה שהיו המלאכים מצויים... "
"וכבר נאמרה גם השקפה זו בספרי הנבואה, אמר: 'כל פועַל ה' למענהו'; אפשר שהכינוי הזה מוסב על הפעול, ואם הוא מוסב על הפועֵל יהיה אם כן פירושו למען עצמו יתעלה, כלומר - חפצו... " (מורה נבוכים ח"ג, י"ג) .

* יש לציין שברמבם יש לכאורה דעות שונות בין הכתוב במורה לנכתב בפירוש המשנה . שכן שם כתב שהאדם הוא מטרת הבריאה וז"ל : "תכלית כל הנבראים – האדם". ומתוכם -האדם השלם- מאלו שהשיגו הכרה וקירבה לשם.

"… שהתכלית בעולמנו זה וכל אשר בו, הוא איש מלומד בעל מידות טובות. וכאשר נקנו למישהו מהמין האנושי המדע והמעשה, רצוני במדע – השגת האמיתיות על בורים והשגת כל מה שאפשר לאדם להשיג, ובמעשה – המיצוע והאיזון בדברים הטבעיים ולא ישקע בהם ולא יקח מהם אלא מה שיש בו קיום הגוף, וכן שיפור כל המידות – אדם שהוא במצב זה הוא המטרה."

בשיטתו של הרמב"ם במורה – הולכים גם הראב"ע (בראשית), הרלב"ג. רבי ידעיה הברדשי.

ה.
שיטת המהר"ל :
. ...... טעות האנשים האלו. דע כי יראו כי האדם ראוי לו לקנות הצלחה הנצחית בידיעת הנמצאים כמו המלאכים והגלגלים ושאר הדברים אשר הם במציאות העולם, ודבר זה נמשך לדעת חיצוני שיש להם מה שהם אומרים כי האדם פחות היצירה שפל הבריאה מן הגלגלים ומכל שכן מן המלאכים, כמו שהאריכו הם בספור שבח המלאכים ובגלגלים ובגנות הבריאה של אדם,

.. והמשיכו לזה פשטי הכתוב (תהלים ח') ''מה אנוש כי תזכרנו ובן אדם כי תפקדנו' ושאר ראיות פשטי הכתוב, והמושכל הראשון כי האדם בעל חומר ובעל הויה והפסד ומפני זה חושבים כי ראוי לאדם השפל לקנות מעלה והצלחה בידיעת החשוב המה המלאכים והגלגלים וכאשר ידע אלו יש לו מעלה.

......והוא הפך האמונה לגמרי, ו..וקראו המלאכים והגלגלים שהם עבדים משמשים אל הנבראים וכדכתיב בקרא (בראשית א') ויתן אותם אלהים ברקיע השמים להאיר על הארץ הרי כי תחלת בריאתם היה כדי לשמש את העולם ולא נבראו לעצמם כלל, והאדם הוא עיקר הבריאה שהכל נברא בשבילו והוא בלבד כל המציאות לא זולת זה. ועם שהאדם הוא בעל חומר הנה מצד צלם אלהים שנברא בו יש לו מעלה מושגח מן העליונים, (תפארת ישראל, פרק יב')
.
ו......דבר זה ביארנו לך פעמים הרבה, כי דבר זה הוא כל הכוונה של פילוסופים, להשפיל את האדם עד תחתית האדמה, הפך דעת חכמי ישראל, שנתנו לאדם הצדיק מדריגה עליונה יותר מן המלאכים... (חידושי אגדות בכורות ח ב)

.......ואף המלאכים נבראו לשמש את העולם וכולם נקראו עבדים כמו העבד שנברא לשמש את העולם, אבל ישראל כל
העולם נברא בשבילם
ולכך נקראו ישראל בנים שהם אינם רק בשביל עצמם (ספר דרך חיים - פרק ג משנה יד, ע"ש .
.
הדגש הוא האדם [ומתוכם ישראל] שהוא בחיר הנבראים -יש לו מעלה שהוא מושגח מן העליונים, ובשלו נברא הכול,ועליו הוטלה עבודת השם להבאת העולם לשלמותו המיועדת.
.
. .למהרל- הדגש הוא האדם [ומתוכם ישראל] שהוא בחיר הנבראים -יש לו מעלה שהוא מושגח מן העליונים, ובשלו נברא הכול,ועליו הוטלה עבודת השם להבאת העולם לשלמותו המיועדת.

. .בשיטה זו גם רבי מאיר ן' גבאי – ספר עבודת הקודש, ח' התכלית, פרקים ג'-ד'. רמח"ל – מאמר חוקר ומקובל המלבים וכל רבותינו האחרונים.

ו.
וכך הם גם דברי המלבים המתייחסים למבוכה בה נתקלים החוקרים: ומוכיח שהאדם הוא בחיר הברואים. הוא מתפלמס שם עם "הפילוסופים" – וביניהם הרמב"ם – שרואים באדם רק ברייה אחת מני רבות. להלן קטע מדבריו:
.. ."פה...נגד הפילוסופים המקטינים עניין האדם מאוד, עד שחשבו זאת לשיגעון שנאמר כי האדם הוא מבחר היצור ושהוא נחלת ה' בעולמו, ובאו על זה בטענות יתדמו למופתים חותכים בראשית העיון.
. .כי אם נשקיף את המון הכדורים הרבים והעצומים הסובבים את הכדור הקטן הארצי משכן האדם, אשר הוא אך כנקודה קטנה בערכם וכמר מדלי בתוך מי הנהר העצומים והרבים...
.
. . ומי אשר עיניים לו ולא יביט לדעת כי רחוק הוא שנאמר כי כל אלה נבראו בעבור כדור קטן קל לערכם היא הכדור השפל, ואף כי בעבור האדם, אשר מציאותו בטל נגד הכדור בכלל. וכבר הרחיבו האריכו בראיה זו גם מחכמינו האחרונים (במורה חלק ג, והבדרשי בספר בחינת עולם)...

. .אמנם עדת המאמינים השלמים עם עצת התורה ודרכיה לא יוכלו להכחיש זאת, כי עדות ה' נאמנה שהכוכבים כולמו נבראו בעבור הארץ, כמו שכתוב: 'וַיִּתֵּן אֹתָם אֱ לֹהִים בִּרְקִיעַ הַשָּׁמָיִם לְהָאִיר עַל הָאָרֶץ'. וצאצאי הארץ כולם נבראו אך בעבור האדם, שנברא אחרון לכולם . (פירוש המלבי"ם לתהילים ח).

נ,ב
. .לא נכנסנו – ואין כוונה כזו , לדון בשאלה הפילוסופית : שכל עשייה באה למלא צורך או חיסרון. והרי ברור שאלוקים אינו חסר דבר. לפיכך הוא לא זקוק לעולם, והעולם לא ממלא איזה חיסרון שקיים אצלו חלילה.
. .מצד שני - פעולה ללא מטרה היא מיותרת, ולכן היא נמנעת מהאלוקים . אנו ניצבים בפני פרדוקס: מצד אחד ברור שאלוהים ברא את העולם למטרה מסוימת, ומצד שני אין, ולא תוכל להיות, שום סיבה בגינה אלוהים יזדקק לברוא עולם. ויש עכ הרחיבו בראשונים ועי"ש.

בחלק הבא - מה השתנה במהלך השנים.

יהודהא
הודעות: 1203
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: בשבילי נברא העולם", או "ואנוכי עפר ואפר". האם יש סתירה ביניהם ?

הודעהעל ידי יהודהא » ד' פברואר 08, 2023 9:28 pm

ציטוט מעניין שראיתי בקשר לדעת הרמבם דלעיל -
ועל חשיבותו לנבוכים הנתקלים בגילויי האסטרונומייה \ אסטרופיזיקה החדשים.

"....מאמרי הראיה ח"א "לאחדותו של הרמב"ם" ד"ה והנה (עמ' 117" :(והנה מה שתפס הרב 34 המחבר ז"ל [רבי זאב יעבץ ז"ל בספרו תולדות ישראל] את רבינו [הרמב"ם] בדבר תכלית הבריאה, שהרמב"ם כתב שאין לצייר שהכל הוא רק בשביל האדם אלא שיש מגמה עליונה של ההוויה כולה הידועה רק ליוצרה,

הרי אנחנו צריכים להחזיק טובה לרבינו על אשר גילה את דעתו, שהיות כל ההוויה כולה בכללותה רק לצורך האדם אין זה יסוד שהתורה עומדת עליו. כי הלא כל הכופרים שנתרבו בעולם, ביחוד מאז שנתרחבו הגבולים הקוסמיים על פי שיטתו של קופרניקוס והבאים אחריו, לא יסדו את כפירתם כי אם נגד זה היסוד, שחשבו שכל עיקר האמונה מושרש הוא רק על היות האדם מרכז היש כולו. ובעת שהציור היה שהארץ עומדת באמצע והגלגלים סובבים עליה, היה ציור זה נח להתקבל, אבל עכשיו שהציור נתרחב עד כדי התפיסה שכל הכדור הארצי כולו לא נחשב כ"א כמו גרגיר קטן בתהום אין סופי, באו מזה לכפירה מוחלטת.

ועל כן צריכים אנו להתפאר בהשקפתו של רבינו שהציל את מעמד האמונה בכללותו במה שהורה שגם אם נאמר שהתכלית של כל ההוויה הוא כולל יותר ממין האדם, בכל זאת יש מקום לתורה ואמונה. וכן הוא דרכו של רבינו תמיד, לבנות את יסודות האמונה על בסיסים חזקים מה שאי אפשר לפחות מהם...".


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 46 אורחים