מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי תוכן » א' פברואר 20, 2022 3:07 pm

עקב שיח הקורבנות החודרת גם לציבור החרדי, יש לעיין אם יש טעם לצאת עוד ליזכור, או שיש להדר להשאר דוקא בתוך הבית כנסת. הרי עיקר הטעם לצאת, הוא משום כדי לתת לאדם להתבודד בצערו, ולא לחדור למרחבו הפרטי בשעה שקשה לו. אבל כיון שהיום החרדקים והפמניסטיות, שהם אלו שקובעים את הטון הציבורי, החליטו שמהנכון הוא שכל אחד שעובר קושי על כולם להעצים את הקושי ולהבין כמה זה קשה לו, ואדרבה יש להאריך ולהרחיב כמה הוא סבל וכיוצא, וכל מי שלא עושה כן, הרי הוא מתעלל בסובלים, אם כן, מסתבר מאד שעדיף לכל אחד להשאר על מקומו ביזכור, ולהקשיב קשב רב לכל אחד שאומר יזכור, ולהשתתף עמו, להגיד ולהסביר לו כמה הוא מסכן שאמא שלו נפטרה למשל. ואם נגיד היה לו ילדות קשה, אפשר לשכן לספסל להוסיף, שהוא יודע שאבא שלו היה רשע גמור וכמה זה לא בסדר שאבא שלו מת מהר כל כך, מבלי שיהיה אפשר לזרוק אותו לבית סוהר כדי שהילדים ירגישו שהוא קיבל את מה שמגיע לו. אפשר להוסיף גם, שבטח עכשיו צולים אותו בגהינם, וזה בודאי ישמח את הבן שמחה רבה, ויעזור לו לחזור לעצמו ולהתייחס יפה לאשתו.

והנה, אם היציאה ביזכור היה דין דאורייתא או אפילו מדרבנן, אז לא היה אפשר לשנות ההלכה, אפילו שקיי"ל שגדול כבוד הבריות שדוחה ל"ת שבתורה, אבל מכיון שאין מדובר אלא במנהג, אולי אפשר לדחות את המנהג כדי לקיים מצות ואהבת לרעך כמוך למהדרין מן המהדרין, כי כך אנו משתתפים בצערו של חברינו, ובכך אנו עוזרים לו להחלים מסבלו.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי כדכד » א' פברואר 20, 2022 6:34 pm

הטעם לצאת ביזכור הוא כדי שלא יאמר עמהם בטעות וברית כרותה לשפתים ח"ו וזה הטעם שכתבו הפוסקים ולא השתנה וגם לא ישתנה

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי עקביה » א' פברואר 20, 2022 7:08 pm

כדכד כתב:הטעם לצאת ביזכור הוא כדי שלא יאמר עמהם בטעות וברית כרותה לשפתים ח"ו וזה הטעם שכתבו הפוסקים ולא השתנה וגם לא ישתנה

מי אומר את זה?
ובכל מקרה, זה נאמר כטעם מקורי, או בתור חיפוש טעם למנהג שאף אחד לא ממש יודע את טעמו?

ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי ש. ספראי » א' פברואר 20, 2022 7:13 pm

עקביה כתב:
כדכד כתב:הטעם לצאת ביזכור הוא כדי שלא יאמר עמהם בטעות וברית כרותה לשפתים ח"ו וזה הטעם שכתבו הפוסקים ולא השתנה וגם לא ישתנה

מי אומר את זה?
ובכל מקרה, זה נאמר כטעם מקורי, או בתור חיפוש טעם למנהג שאף אחד לא ממש יודע את טעמו?

עי' בשו"ת זכר יהוסף להגאון הבקי משאוול

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי יאיר1 » א' פברואר 20, 2022 8:09 pm

תוכן כתב:עקב שיח הקורבנות החודרת גם לציבור החרדי, יש לעיין אם יש טעם לצאת עוד ליזכור, או שיש להדר להשאר דוקא בתוך הבית כנסת. הרי עיקר הטעם לצאת, הוא משום כדי לתת לאדם להתבודד בצערו, ולא לחדור למרחבו הפרטי בשעה שקשה לו. אבל כיון שהיום החרדקים והפמניסטיות, שהם אלו שקובעים את הטון הציבורי, החליטו שמהנכון הוא שכל אחד שעובר קושי על כולם להעצים את הקושי ולהבין כמה זה קשה לו, ואדרבה יש להאריך ולהרחיב כמה הוא סבל וכיוצא, וכל מי שלא עושה כן, הרי הוא מתעלל בסובלים, אם כן, מסתבר מאד שעדיף לכל אחד להשאר על מקומו ביזכור, ולהקשיב קשב רב לכל אחד שאומר יזכור, ולהשתתף עמו, להגיד ולהסביר לו כמה הוא מסכן שאמא שלו נפטרה למשל. ואם נגיד היה לו ילדות קשה, אפשר לשכן לספסל להוסיף, שהוא יודע שאבא שלו היה רשע גמור וכמה זה לא בסדר שאבא שלו מת מהר כל כך, מבלי שיהיה אפשר לזרוק אותו לבית סוהר כדי שהילדים ירגישו שהוא קיבל את מה שמגיע לו. אפשר להוסיף גם, שבטח עכשיו צולים אותו בגהינם, וזה בודאי ישמח את הבן שמחה רבה, ויעזור לו לחזור לעצמו ולהתייחס יפה לאשתו.

והנה, אם היציאה ביזכור היה דין דאורייתא או אפילו מדרבנן, אז לא היה אפשר לשנות ההלכה, אפילו שקיי"ל שגדול כבוד הבריות שדוחה ל"ת שבתורה, אבל מכיון שאין מדובר אלא במנהג, אולי אפשר לדחות את המנהג כדי לקיים מצות ואהבת לרעך כמוך למהדרין מן המהדרין, כי כך אנו משתתפים בצערו של חברינו, ובכך אנו עוזרים לו להחלים מסבלו.

אם זה לא היה כל כך נכון, זה היה מצחיק.
או אם זה היה על חיים של אנשים אחרים...
אבל אתה פשוט עושה צחוק מהחיים שלנו, אז איך נצחק?
פשוט לבכות...

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי כדכד » ב' פברואר 21, 2022 5:47 pm

עקביה כתב:
כדכד כתב:הטעם לצאת ביזכור הוא כדי שלא יאמר עמהם בטעות וברית כרותה לשפתים ח"ו וזה הטעם שכתבו הפוסקים ולא השתנה וגם לא ישתנה

מי אומר את זה?
ובכל מקרה, זה נאמר כטעם מקורי, או בתור חיפוש טעם למנהג שאף אחד לא ממש יודע את טעמו?

זה נאמר כטעם מקורי

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי עקביה » ב' פברואר 21, 2022 5:59 pm

כדכד כתב:זה נאמר כטעם מקורי

היכן?

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי כדכד » ב' פברואר 21, 2022 6:51 pm

מצאתי כעת באנצילופדיה תלמודית ערך הזכרת נשמו
והביא זאת בשם ארחות חיים ספינקא על סי' תרס"ח באורח חיים.
הארחות חיים מביא זאת בשם ספר ל"ח ולע"ע לא פענחתי את הראשי תיבות.
בכל אופן זכור לי שזה טעם מפורסם וראיתי אותו קודם במקורות נוספים שאיני זוכרם כעת

י. אברהם
הודעות: 2793
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי י. אברהם » ב' פברואר 21, 2022 7:02 pm

כדכד כתב:והביא זאת בשם ארחות חיים ספינקא על סי' תרס"ח באורח חיים.
הארחות חיים מביא זאת בשם ספר ל"ח ולע"ע לא פענחתי את הראשי תיבות.

לשון חכמים לרבי ברוך יהודה בראנדייס פראג תקע"ה, עמ' צב

יזכור.PNG
יזכור.PNG (61.88 KiB) נצפה 2836 פעמים

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי תוכן » ב' פברואר 21, 2022 9:03 pm

הטעם שמא ימשך לאומרו, הוא דוחק נראה. מי פתי יתחיל לומר יזכור על אמו או אשתו, כשבעוד שעה ילך הביתה ויאכל את מה שבשלה.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי עקביה » ב' פברואר 21, 2022 9:47 pm

י. אברהם כתב:
כדכד כתב:והביא זאת בשם ארחות חיים ספינקא על סי' תרס"ח באורח חיים.
הארחות חיים מביא זאת בשם ספר ל"ח ולע"ע לא פענחתי את הראשי תיבות.

לשון חכמים לרבי ברוך יהודה בראנדייס פראג תקע"ה, עמ' צב

יזכור.PNG

זה לא טעם מקורי. זה טעם דחוק מאד למנהג שאף אחד לא יודע מהיכן בא.

י. אברהם
הודעות: 2793
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי י. אברהם » ב' פברואר 21, 2022 10:10 pm

לולא דמסתפינא אמינא, שהמנהג התחיל בזה שהאבות אמרו לילדיהם תצאו! אין לכם שייכות לתפלה זו, הרי אני חי וקיים!

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי עקביה » ב' פברואר 21, 2022 11:26 pm

י. אברהם כתב:לולא דמסתפינא אמינא, שהמנהג התחיל בזה שהאבות אמרו לילדיהם תצאו! אין לכם שייכות לתפלה זו, הרי אני חי וקיים!

מסתבר שמקור המנהג הוא משהו ממין זה.

כולל יונגערמאן
הודעות: 590
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » ג' פברואר 22, 2022 3:45 am

ידוע מצדיקים שהקפידו מאוד על זה ואמרו שזה ממש סכנה

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי עקביה » ג' פברואר 22, 2022 7:28 am

כולל יונגערמאן כתב:ידוע מצדיקים שהקפידו מאוד על זה ואמרו שזה ממש סכנה

לא כל הסכנות שוות.
כאן (viewtopic.php?f=19&p=748099#p748097) למשל מובאים דבריו של צדיק שאמר שסכנה עצומה לעיין בספרו של רמח"ל אפילו בדרך העברה בעלמא.
האם מישהו חושש לדבריו?

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' פברואר 22, 2022 8:21 am

תוכן כתב:הטעם שמא ימשך לאומרו, הוא דוחק נראה. מי פתי יתחיל לומר יזכור על אמו או אשתו, כשבעוד שעה ילך הביתה ויאכל את מה שבשלה.

אינו דוחק כלל. אם לא היו יוצאים היזכור היה חלק מרצף של מזמורים, והיה מצב שהיו ממשיכים במלמול הרציף, ועל דרך מחזיקנא טיבותא לרישי דכרע במודים.

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי תוכן » ג' פברואר 22, 2022 8:36 am

תמיהני על דמיון זה שאינו עולה יפה כלל. הרי מודים הוא אומר כל יום, ויזכור אומרים אחרים כמה פעמים בשנה, איך ימשך אחריהם כלל?

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' פברואר 22, 2022 8:41 am

תוכן כתב:תמיהני על דמיון זה שאינו עולה יפה כלל. הרי מודים הוא אומר כל יום, ויזכור אומרים אחרים כמה פעמים בשנה, איך ימשך אחריהם כלל?

הדמיון אינו בכל חלקיו, אלא רק בעצם העובדה שישנם אנשים שנוהגים לומר דברים מבלי לשים על ליבם כלל את פירוש המילות, ובפרט זה יבוא הדמיון כפתור ופרח. כי יראה חלק מהאנשים אומרים, ויאמר איתם, כי לא ישים לב שחלק לא אומרים, או שיחשוב שהוא פזמון ש"בקצת ק"ק נהגו לאומרו", ויחשוש לחומרא אולי אבותיו באו מאותם ק"ק (וכל מחשבות אלו כמובן בתת הכרה, בעוד שמוחו שבוי בהבלים אחרים).

מלכיאל גרינוולד
הודעות: 200
הצטרף: ה' נובמבר 11, 2010 2:49 pm

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי מלכיאל גרינוולד » ג' פברואר 22, 2022 10:08 am

עקביה כתב:זה לא טעם מקורי. זה טעם דחוק מאד למנהג שאף אחד לא יודע מהיכן בא.


הטעם המקורי פשוט למעיינים. המנהג בקהילות אשכנז הוותיקות היה שהשמש מזכיר את כל השמות הרשומים במעמאָרבוך המקומי, לכל אחד נוסח מלא (ולא רק שם בלבד כמו שעושים במי שברך לחולים ל"ע) ועוד בנוסח האשכנזי המוקפד. דעת לנבון נקל ש'יזכור' נמשך זמן ארוך, וממילא יש להניח שרבים ניצלו הזדמנות זו ויצאו לענייניהם.

לעולם יהיה אדם
הודעות: 815
הצטרף: ד' פברואר 22, 2017 11:30 pm

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי לעולם יהיה אדם » ג' פברואר 22, 2022 11:08 am

לפני עשרות שנים יזכור היה רגע מרטיט של השתפכות כאשר אנשים ונשים היו מזכירים את הוריהם משפחתם וקהילתם שניספו באירופה.
לא היה טוב לילדים לשהות בבית כנסת באותם רגעים.
כמובן, המנהג לצאת החוצה עתיק הרבה יותר, אבל יתכן שהוא התחיל בתקופה שלאחר אסונות קשים אחרים.

גביר
הודעות: 2768
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי גביר » ג' פברואר 22, 2022 11:40 am

מלכיאל גרינוולד כתב:
עקביה כתב:זה לא טעם מקורי. זה טעם דחוק מאד למנהג שאף אחד לא יודע מהיכן בא.

הטעם המקורי פשוט למעיינים. המנהג בקהילות אשכנז הוותיקות היה שהשמש מזכיר את כל השמות הרשומים במעמאָרבוך המקומי, לכל אחד נוסח מלא (ולא רק שם בלבד כמו שעושים במי שברך לחולים ל"ע) ועוד בנוסח האשכנזי המוקפד. דעת לנבון נקל ש'יזכור' נמשך זמן ארוך, וממילא יש להניח שרבים ניצלו הזדמנות זו ויצאו לענייניהם.


כך ראיתי שנוהגים בקבה"ד שדה אליהו, שנוסד בידי יקים והשתמרו ממנהגי אשכנז הוותיקים [כמו אמירת קדיש בידי אדם אחד בלבד בסמוך לבימה, גם אם יש כמה אבלים ב"מ וצורה מיוחדת של כיסא של אליהו].

שמעתי שכך נוהגים גם בביהכ"נ הגדול ברומא, איני יודע אם בכל מועד או רק ביוה"כ, מכל מקום לפי מה שספרו לי אנשים משם, השמות נקראים בסדר א"ב והדבר, כמו שכתב הרב מ"ג, נמשך זמן ארוך.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי כדכד » ג' פברואר 22, 2022 12:09 pm

באמת אם כוונת הארחות חיים ללשון חכמים שהביא הרב י. אברהם אז צודק הרב עקביה שזה באמת טעם שניתן למנהג אחר שכבר נהגו בו
ואני זכרתי לא נכון שראיתי טעם זה כטעם יסודי למנהג
אבל הקושיא מי יאמר אינה קושיה. יש אנשים שדרכם להמשך אחר חבריהם וגם אם אינם רבים - בפקוח נפש לא משחקים

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי עקביה » ג' פברואר 22, 2022 1:17 pm

כדכד כתב:אבל הקושיא מי יאמר אינה קושיה. יש אנשים שדרכם להמשך אחר חבריהם וגם אם אינם רבים - בפקוח נפש לא משחקים

אנא, קצת פרופורציות.
לא מדובר בפיקוח נפש.
בתפילת יזכור אין שום איחול או בקשה על אי מי שימות.
הטעם הזה הוא חומרה גדולה, או שנאמר על דרך הרמז.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' פברואר 22, 2022 2:31 pm

עוד יעויין במאמר הרב נח וז'ונסקי בתחומין י"ז, עמ' 54 - 58

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי כדכד » ג' פברואר 22, 2022 6:07 pm

עקביה כתב:
כדכד כתב:אבל הקושיא מי יאמר אינה קושיה. יש אנשים שדרכם להמשך אחר חבריהם וגם אם אינם רבים - בפקוח נפש לא משחקים

אנא, קצת פרופורציות.
לא מדובר בפיקוח נפש.
בתפילת יזכור אין שום איחול או בקשה על אי מי שימות.
הטעם הזה הוא חומרה גדולה, או שנאמר על דרך הרמז.

ברור שזה לא איחול על מישהו שימות
גם בגמ' במו"ק במעשה דפינחס אחוה דמר שמואל שא"ל "אילו בדידך הוה" לא היה שם איחול או בקשה שמישהו ימות ואעפ"כ ברית כרותה לשפתים והואי כשגגה שיצא מלפני השלי ומזה למדו לא לשחק עם דבורים שיוצאים מהפה
החומרה היא בכך שהחשש שיאמרו זאת הוא רחוק אבל זה שאם יאמרו עלול להביא לפקו"נ רואים מהגמ' ה"ל.
עכשו ראיתי בשערי אפרים שער י' אות לב שמביא מנהג זה וכותב טעם אחר מדנפשיה והוא שאם חלק יאמרו וחלק לא זה עלול להביא לעין הרע מצד האומרים על השותקים וזה עלול לגרום ח"ו ...
בכל אופן לא מובא בפוסקים טעמו של הרב תוכן אפילו לא כדי ליישב המנהג שנהגו

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי עקביה » ד' פברואר 23, 2022 7:54 am

כדכד כתב:גם בגמ' במו"ק במעשה דפינחס אחוה דמר שמואל שא"ל "אילו בדידך הוה" לא היה שם איחול או בקשה

זו אמנם לא ממש בקשה, אבל יש כאן רמה כלשהי (נמוכה מאד אמנם) של משאלה, מה שאין ב'יזכור'.

פנחסויפלל
הודעות: 136
הצטרף: ג' מאי 01, 2012 1:32 am

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי פנחסויפלל » ד' פברואר 23, 2022 9:42 am

לא הזכירו את דברי השערי אפרים (שער י' פתחי שערים ס"ק לב) שהוא משום חשש עין הרע.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי עקביה » ד' פברואר 23, 2022 10:06 am

כל אלה וטעמים נוספים מובאים במאמר אליו ציין הרב בברכה המשולשת.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי כדכד » ד' פברואר 23, 2022 5:47 pm

פנחסויפלל כתב:לא הזכירו את דברי השערי אפרים (שער י' פתחי שערים ס"ק לב) שהוא משום חשש עין הרע.

עיין בהודעה שלי שתי הודעות לפניך

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי כדכד » ד' פברואר 23, 2022 5:51 pm

עקביה כתב:
כדכד כתב:גם בגמ' במו"ק במעשה דפינחס אחוה דמר שמואל שא"ל "אילו בדידך הוה" לא היה שם איחול או בקשה

זו אמנם לא ממש בקשה, אבל יש כאן רמה כלשהי (נמוכה מאד אמנם) של משאלה, מה שאין ב'יזכור'.

חס ושלום לומר כן "אילו בדידך הוה מי הוה מזלזלת בהו כולי האי" אינו משאלה שום רמה ובשום קנה מידה
כל כוונתו: במקרה מקביל אילו היה קורה גם מר לא היה מזלזל בזה ואין בזה שום רמז ושום איחול שזה יקרה
עצם הזכרה על אדם חי כאילו מת יש בזה משום ברית כרותה לשפתים ואין שום הבדל בין המעשה שבגמרא לבין אמירת יזכור
הקלישות שבטעם זה היא רק משום שהחשש שיאמרו הוא באמת רחוק כדכתב מר לעיל מיניה

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ד' פברואר 23, 2022 6:21 pm

פנחסויפלל כתב:לא הזכירו את דברי השערי אפרים (שער י' פתחי שערים ס"ק לב) שהוא משום חשש עין הרע.
קבצים מצורפים
ארחות רבינו חלק ב.PNG
ארחות רבינו חלק ב.PNG (39.37 KiB) נצפה 2435 פעמים

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי כדכד » ד' פברואר 23, 2022 7:15 pm

מהטעם שמובא בארחות חיים ועוד על המנהג שאבל בשנה ראשונה אינו אומר יזכור לא מובן למה לא יצא

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי עקביה » ד' פברואר 23, 2022 8:07 pm

כדכד כתב:
עקביה כתב:
כדכד כתב:גם בגמ' במו"ק במעשה דפינחס אחוה דמר שמואל שא"ל "אילו בדידך הוה" לא היה שם איחול או בקשה

זו אמנם לא ממש בקשה, אבל יש כאן רמה כלשהי (נמוכה מאד אמנם) של משאלה, מה שאין ב'יזכור'.

חס ושלום לומר כן "אילו בדידך הוה מי הוה מזלזלת בהו כולי האי" אינו משאלה שום רמה ובשום קנה מידה
כל כוונתו: במקרה מקביל אילו היה קורה גם מר לא היה מזלזל בזה ואין בזה שום רמז ושום איחול שזה יקרה

ביום שישי אחד עמדתי לפני הקופה בסופר והמתנתי לתורי. הייתי קצת לחוץ, והערתי לקופאי שאפשר היה למהר יותר. אמר לי הקופאי: "אילו אתה הייתה ישן בלילה רק שעתיים ועומד על הרגליים מארבע לפנות בוקר לא היית מתפקד טוב יותר".

האם אתה לא שומע במשפט הזה נימה כלשהי של משאלה? אם לא, הבה נתרגם אותו למשפט קרוב מאד: "בוא נראה אותך מתפקד טוב יותר לאחר לילה בו ישנת שעתיים בלבד כשאתה עובד מהשעה ארבע לפנות בוקר".

במילים 'בוא נראה אותך' כבר יש משמעות ברורה יותר של משאלה, אבל שני המשפטים מבטאים בעצם את אותו רעיון, כך שגם במשפט הראשון המשמעות הזה קיימת אע"פ שהיא מוסווית.

מובן שאין כאן משאלה מודעת. ומובן שפנחס אחיו של שמואל לא העלה על דעתו לבקש משהו רע על אחיו ח"ו, אבל מכיון שבמשפט הזה מסתתרת משמעות כזו, ומכיון שברית כרותה לשפתיים, זה אכן קרה.

ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי ש. ספראי » ד' פברואר 23, 2022 11:19 pm

עי' במש"כ בנידו"ד בענין ברות כרותה לשפתים, מדברי הזכר יהוסף.
קבצים מצורפים
ברית כרותה- תמונה מהקבר בבית הקברות סגולה בפתח תקוה.jpg
ברית כרותה- תמונה מהקבר בבית הקברות סגולה בפתח תקוה.jpg (603.2 KiB) נצפה 2385 פעמים

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי עקביה » ה' פברואר 24, 2022 10:54 am

ש. ספראי כתב:עי' במש"כ בנידו"ד בענין ברות כרותה לשפתים, מדברי הזכר יהוסף.

היכן זה נמצא?

א איד
הודעות: 377
הצטרף: ו' ספטמבר 15, 2017 7:07 am

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי א איד » ה' פברואר 24, 2022 11:08 am

אשרי יושבי ביתך כתב:
פנחסויפלל כתב:לא הזכירו את דברי השערי אפרים (שער י' פתחי שערים ס"ק לב) שהוא משום חשש עין הרע.

22076_242.png
22076_242.png (140.18 KiB) נצפה 2329 פעמים

ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי ש. ספראי » ה' פברואר 24, 2022 2:05 pm

עקביה כתב:
ש. ספראי כתב:עי' במש"כ בנידו"ד בענין ברות כרותה לשפתים, מדברי הזכר יהוסף.

היכן זה נמצא?

הנה חלק מהמאמר.
חלקם דברים מעניינים ומרתקים.
קבצים מצורפים
בלק דיבור ברכה קללה.docx
(26.55 KiB) הורד 102 פעמים

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי עקביה » ה' פברואר 24, 2022 2:39 pm

ש. ספראי כתב:
עקביה כתב:
ש. ספראי כתב:עי' במש"כ בנידו"ד בענין ברות כרותה לשפתים, מדברי הזכר יהוסף.

היכן זה נמצא?

הנה חלק מהמאמר.
חלקם דברים מעניינים ומרתקים.

תודה רבה!

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם עדיין יש לצאת כשאומרים יזכור?

הודעהעל ידי כדכד » א' פברואר 27, 2022 1:48 pm

עקביה כתב:
כדכד כתב:
עקביה כתב:
כדכד כתב:גם בגמ' במו"ק במעשה דפינחס אחוה דמר שמואל שא"ל "אילו בדידך הוה" לא היה שם איחול או בקשה

זו אמנם לא ממש בקשה, אבל יש כאן רמה כלשהי (נמוכה מאד אמנם) של משאלה, מה שאין ב'יזכור'.

חס ושלום לומר כן "אילו בדידך הוה מי הוה מזלזלת בהו כולי האי" אינו משאלה שום רמה ובשום קנה מידה
כל כוונתו: במקרה מקביל אילו היה קורה גם מר לא היה מזלזל בזה ואין בזה שום רמז ושום איחול שזה יקרה

ביום שישי אחד עמדתי לפני הקופה בסופר והמתנתי לתורי. הייתי קצת לחוץ, והערתי לקופאי שאפשר היה למהר יותר. אמר לי הקופאי: "אילו אתה הייתה ישן בלילה רק שעתיים ועומד על הרגליים מארבע לפנות בוקר לא היית מתפקד טוב יותר".

האם אתה לא שומע במשפט הזה נימה כלשהי של משאלה?...

לא


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 178 אורחים