מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אז הוחל לקרוא בשם ה'

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ו' יוני 10, 2022 4:24 pm

חברא כתב:הלכה נקבעת מש"ס ופוסקים. לא נראה לי שמישהו חולק על העובדה הזו.
אם החסידים סוברים שזו סברא הלכתית ניחא (אם כי נראה שלכזו סברא צריך ראשונים).
אבל זה נותן רושם שזה משהו 'רגשי' יותר, ולכן שאלתי.

ודאי שהם סוברים שזו סברא "תורנית".
הרי מעשים שבכל יום, בכל העדות החסידיות, שהרב היה כפוף לאדמו"ר, שהוא היה המילה האחרונה, בכל אימת שבחר להתערב.
האם הם חשבו שהנהגתם נגד התורה? לא. הם היו בטוחים שזו התורה בעצמה.
המילה "הלכתית" מטעה קצת. כי בדרך כלל הכוונה היא למה שמפורש בשלחן ערוך או בש"ך.
אבל המלה "תורנית" היא בעצם גם "הלכתית".

נכון שצריך ראשונים כדי לומר את זה.
אבל גם היה צריך ראשונים כדי לומר לבני אשכנז שעליהם לאמץ פסיקה של פוסק ספרדי שפוסק לפי שתים מתוך שלוש "רמב"ם רי"ף רא"ש".
היה צריך ראשונים כדי לומר לחסידי פשיסחא להתפלל אחרי זמן תפילה.
והיה צריך ראשונים כדי לומר לבית ישראל להנהיג את הנהגותיו.
היה צריך ראשונים כדי לפסוק לציבור שלם לדפוק את עצמו בעניני פרנסה ולחנך את ילדיו בדרך שתחסום אותם כמעט לחלוטין מלהתפרנס בכבוד.
היה צריך ראשונים כדי לפסוק ללמד תלמידים בדרך שאינה קשורה להלכה למעשה משום צד ומשום כיוון (ואליבא דראשונים שדרכם לא נשארה להלכה), למרות שהתורה שבידינו היא "הלכות" ולא סברות חסרות משמעות מעשית, שאין לפסוק הלכה לפיהם.
היה צריך ראשונים כדי לפסוק שאסור להתגייס לצבא שמגין עלינו.

ואם הייינו מחכים לראשונים, אולי לא היינו כאן. ואולי הם חשבו שרבותיהם גדולים כמו הראשונים (אולי כהרשב"א, אולי כהרמב"ן).

ובכל מקרה, אנחנו כבר חורגים מ"מאי גור" ל"מאי חסידות ומאי התנגדות". לכן אולי נמשיך באישי, או באשכול אחר?

קרית מלך
הודעות: 1035
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי קרית מלך » ו' יוני 10, 2022 4:31 pm

חברא כתב:
מקדש מלך כתב:והיות וכך, הרבי הוא מורה הדור בעניני "יהדות" (לא בעניני הלכה), והיות והנושאים הללו הם החשובים ביותר, הן מצד שציפור הנפש של היהדות "הציבורית" תלויה בהם, והן מצד שהדברים הללו צריכים להיות ברורים, ואי אפשר לתת את תורת כל אחד בידו, לכן הוא נחשב כרב מובהק לכל דבר ועניין.

זהו חידוש מופלג, שטעון מקור תורני.


הרב חברא כלך לך לכל המקורות של ההשקפה הטהורה שהנחילו לנו רבותנו אשר דרשו באופן מוחלט מכל יהודי להכנע למרותו הבלעדית של מרן הגראמ"מ שך זצללה"ה, וכל החולק כחולק על השכינה וכו' וכו', כ"יהודי ליטאי" בודאי אינך זקוק לסיוע בענין זה.
כאש רק "העיזו" להטיל ספק בסמכות העליונה הזאת נתקלו בנהרות של.... כידוע ליודעים.
צודק הרב מקדש מלך כי בעשרות השנים האחרונות הנוהים אחר גדולי התורה דליטא, הם הדוגלים ביותר בשיטה הזאת שכולם כולם כולם מוכרחים להכנע ל"גדול הדור".
והאריכות למותר.

הרב מקדש מלך הכתיבה מחכימה מאד. יישר כוחך.
שמעתי פעם משפט עמוק שאולי אין מקומו כאן כי לא יבינהו רבים "הרבי מגור הוא חסיד גור הגדול ביותר" דוק היטב.

חברא
הודעות: 471
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי חברא » ו' יוני 10, 2022 4:32 pm

קרית מלך כתב:הרב חברא כלך לך לכל המקורות של ההשקפה הטהורה שהנחילו לנו רבותנו אשר דרשו באופן מוחלט מכל יהודי להכנע למרותו הבלעדית של מרן הגראמ"מ שך זצללה"ה, וכל החולק כחולק על השכינה וכו' וכו', כ"יהודי ליטאי" בודאי אינך זקוק לסיוע בענין זה.
כאש רק "העיזו" להטיל ספק בסמכות העליונה הזאת נתקלו בנהרות של.... כידוע ליודעים.
צודק הרב מקדש מלך כי בעשרות השנים האחרונות הנוהים אחר גדולי התורה דליטא, הם הדוגלים ביותר בשיטה הזאת שכולם כולם כולם מוכרחים להכנע ל"גדול הדור".
והאריכות למותר.

אין בעיה, אני שואל גם על הליטאים.
האריכות ממש לא למותר. זו סוגיא תורנית שצריכה להתברר.

חברא
הודעות: 471
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי חברא » ו' יוני 10, 2022 4:38 pm

ואני רואה שנידון זה הוא חלק מהמחלוקת כנראה...

הרב בצלאל וקסלשטיין - גדרי רבו.jpg
הרב בצלאל וקסלשטיין - גדרי רבו.jpg (313.16 KiB) נצפה 3677 פעמים

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ו' יוני 10, 2022 5:02 pm

חברא כתב:ואני רואה שנידון זה הוא חלק מהמחלוקת כנראה...

הרב בצלאל וקסלשטיין - גדרי רבו.jpg

יפה!
ומן הסתם לדעת הרב ווקסלשטיין מעולם לא הפכו חסידים עולמות למען כבוד רבם, והכל זיוף שנשתל בספרי ההיסטוריה.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ו' יוני 10, 2022 5:06 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חברא
הודעות: 471
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי חברא » ו' יוני 10, 2022 5:02 pm

מקדש מלך כתב:החסידות טוענת שהיהדות לא תישמר בלי הצורה הספציפית של רבי שמתבטלים אליו, ורק הוא מבין נכוחה את צרכי הדור. דווקא בגלל שהוא רבי, ולכן הוא רק יכול לפסוק הלכה נכונה בדברים הללו (באשכול הנעול מישהו העלה קונטרס של הרב רושצקי שמרחיב בטענה הזו, לא קראתי את כולו, ואיני מסכים בהכרח עם כל טענה שלו, אבל הוא בהחלט מרחיב יפה בהסבר העניין)...
והיות וכך, הרבי הוא מורה הדור בעניני "יהדות" (לא בעניני הלכה), והיות והנושאים הללו הם החשובים ביותר, הן מצד שציפור הנפש של היהדות "הציבורית" תלויה בהם, והן מצד שהדברים הללו צריכים להיות ברורים, ואי אפשר לתת את תורת כל אחד בידו, לכן הוא נחשב כרב מובהק לכל דבר ועניין.

הקונטרס הנ"ל נמצא כאן.
חיפשתי שם מקור תורני/הלכתי לחידוש הנ"ל, ולא מצאתי.
הוא מסביר שם שיש סמכות שנקראת 'מרא דאתרא' (שאין מי שחולק על כך), וזה הוא כותב בחלק שמסביר את 'אמונת חכמים'.
אח"כ הוא עובר להסביר את 'אמונת הצדיקים', וכך כותב:

גדר רבי.png
גדר רבי.png (1.72 MiB) נצפה 3665 פעמים

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ו' יוני 10, 2022 5:20 pm

חברא כתב:
מקדש מלך כתב:החסידות טוענת שהיהדות לא תישמר בלי הצורה הספציפית של רבי שמתבטלים אליו, ורק הוא מבין נכוחה את צרכי הדור. דווקא בגלל שהוא רבי, ולכן הוא רק יכול לפסוק הלכה נכונה בדברים הללו (באשכול הנעול מישהו העלה קונטרס של הרב רושצקי שמרחיב בטענה הזו, לא קראתי את כולו, ואיני מסכים בהכרח עם כל טענה שלו, אבל הוא בהחלט מרחיב יפה בהסבר העניין)...
והיות וכך, הרבי הוא מורה הדור בעניני "יהדות" (לא בעניני הלכה), והיות והנושאים הללו הם החשובים ביותר, הן מצד שציפור הנפש של היהדות "הציבורית" תלויה בהם, והן מצד שהדברים הללו צריכים להיות ברורים, ואי אפשר לתת את תורת כל אחד בידו, לכן הוא נחשב כרב מובהק לכל דבר ועניין.

הקונטרס הנ"ל נמצא כאן.
חיפשתי שם מקור תורני/הלכתי לחידוש הנ"ל, ולא מצאתי.
הוא מסביר שם שיש סמכות שנקראת 'מרא דאתרא' (שאין מי שחולק על כך), וזה הוא כותב בחלק שמסביר את 'אמונת חכמים'.
אח"כ הוא עובר להסביר את 'אמונת הצדיקים', וכך כותב:

גדר רבי.png

הרב חברא. חבל כי אנחנו חורגים מהנושא.
כל מודה על האמת יודע שבקהילות החסידיות האדמו"ר היה מעל הרב. כל הפסקים ההלכתיים היו תקפים עד להתערבות של האדמורי"ם (במקרה שבחרו להתערב, ברוב המקרים כמובן הם לא התערבו).
כל מודה על האמת יודע שהאדמורי"ם קבעו לחסידים הכל, ובעיקר מאי חומת היהדות שעליה יש להילחם בכל הכח. והפסקים של הרבנים הוכתבו רק משיקול דעתם של האדמורי"ם, וכל הדברים הללו אינם חידוש של השלושים שנה האחרונות, במחילה (ויתכן שגם הרב ווקסלשטיין יודע זאת, אלא שהוא מגלה טפח ומכסה טפחיים...).
כל מודה על האמת יודע שחסידים קנאו לכבוד רבם.
ולכן גם אם אינך מבין זאת, הרי כל הנושאים הללו קשורים ל"מאי חסידות", ולא ל"מאי גור".

וכבר הבאתי המון נושאים יסודיים שאין להם מקור תורני. והמתבונן יודע שדווקא אושיות היהדות הם הדברים הכי עלומים וסתומים, ולא רצו לפרש בהם דברים אלא סתמו ולא פירשו. וגם לזה יש עוד דוגמאות. (ואגב, גם המלחמה של הגר"א בבעל התניא ובחסידות לא עמדה בקריטריונים הלכתיים, כפי שהוכיח בעל התניא באגרותיו. והצידוק לה, מנקודת מבטו של הגר"א כמובן, היה בדיוק אותו צידוק של הלוחמים מהצד השני...)

חברא
הודעות: 471
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי חברא » ו' יוני 10, 2022 6:09 pm

מקדש מלך כתב:וכבר הבאתי המון נושאים יסודיים שאין להם מקור תורני. והמתבונן יודע שדווקא אושיות היהדות הם הדברים הכי עלומים וסתומים, ולא רצו לפרש בהם דברים אלא סתמו ולא פירשו. וגם לזה יש עוד דוגמאות.

בנקודה זו הדברים עתיקים באשכול 'מאי חסידות':
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=591398#p591398
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=591679#p591679
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=592323#p592323
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=592075#p592075
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=595899#p595899

ולגבי סמכות ה'רבי' יש שם גם מהרב 'מקדש מלך':
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=492823#p492823

אראל
הודעות: 3355
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי אראל » ו' יוני 10, 2022 7:44 pm

מקדש מלך כתב:
חברא כתב:ואני רואה שנידון זה הוא חלק מהמחלוקת כנראה...

הרב בצלאל וקסלשטיין - גדרי רבו.jpg

יפה!
ומן הסתם לדעת הרב ווקסלשטיין מעולם לא הפכו חסידים עולמות למען כבוד רבם, והכל זיוף שנשתל בספרי ההיסטוריה.

הכל אמת, ואין כאן זיוף בהיסטוריה כלל...., הגיהנם יש לה היסטוריה משלה... וגם אז הגיהנם לא נשאר ריק....., אלו שהרימו ידים עתה למען כבוד רבם, יזכו לשבת יחד במחיצתם, עם אותם חסידי קמאי שהרימו ידים למען כבוד צדיקי קמאי, מלפני מאה ומלפני מאתים שנה....

אליסף
הודעות: 1158
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי אליסף » ש' יוני 11, 2022 12:21 am

הזכרת קודם חילוק בין החסידים הרבנים קנובלוביץ ומיירנץ
האם זה קשור ל'ברוינריסטים' ו'זליגיסטים'?

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ש' יוני 11, 2022 9:43 pm

מקדש מלך כתב: אבל גם היה צריך ראשונים כדי לומר לבני אשכנז שעליהם לאמץ פסיקה של פוסק ספרדי שפוסק לפי שתים מתוך שלוש "רמב"ם רי"ף רא"ש".
היה צריך ראשונים כדי לומר לחסידי פשיסחא להתפלל אחרי זמן תפילה.
והיה צריך ראשונים כדי לומר לבית ישראל להנהיג את הנהגותיו.


א. לגבי השו"ע- מתי מצאנו שבני אשכנז אימצו את פסיקת השו"ע?
ב- ג. היא גופא השאלה

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ש' יוני 11, 2022 9:45 pm

מקדש מלך כתב: (ואגב, גם המלחמה של הגר"א בבעל התניא ובחסידות לא עמדה בקריטריונים הלכתיים, כפי שהוכיח בעל התניא באגרותיו. והצידוק לה, מנקודת מבטו של הגר"א כמובן, היה בדיוק אותו צידוק של הלוחמים מהצד השני...)


א. אדוננו הגר"א לא נלחם דווקא בבעה"ת, אלא בחסידות. והצידוק לכל מה שעשה מבורר ונכב"ב.
ב. לגבי האגרות של בעה"ת בעניין- נכב"ב.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ש' יוני 11, 2022 9:56 pm

אראל כתב:
מקדש מלך כתב:
חברא כתב:ואני רואה שנידון זה הוא חלק מהמחלוקת כנראה...

הרב בצלאל וקסלשטיין - גדרי רבו.jpg

יפה!
ומן הסתם לדעת הרב ווקסלשטיין מעולם לא הפכו חסידים עולמות למען כבוד רבם, והכל זיוף שנשתל בספרי ההיסטוריה.

הכל אמת, ואין כאן זיוף בהיסטוריה כלל...., הגיהנם יש לה היסטוריה משלה... וגם אז הגיהנם לא נשאר ריק....., אלו שהרימו ידים עתה למען כבוד רבם, יזכו לשבת יחד במחיצתם, עם אותם חסידי קמאי שהרימו ידים למען כבוד צדיקי קמאי, מלפני מאה ומלפני מאתים שנה....

נבהיר בפעם השלישית או הרביעית. איני מדבר על מכות, ואני נגד מכות. מחיתי נגדם בכל פורום שהוא (לא במובן האינטרנטי). דברתי על כך שראו ברבי סמכות מחייבת ודבר חיוני לשמירת היהדות, עם ההשלכות הנלוות לכך. ועל זה כמובן יהיה להם גן עדן.
למרות זאת אוסיף בדרך אגב שני פרטים.
א) יש מקרים יוצאי דופן שרבותינו הצדיקו אלימות (ממש לא המקרה שהיה בשבת שעברה), והוא מפורש במכתבו של החידושי הרי"ם שהצדיק אלימות נגד עשיר שפער פיו נגד הרבי מקוצק. אין לי את הרצון לבאר את כל החילוקים בין המקרה ההוא לשבת דהיום, כי העיסוק בזה מאוס בעיני, ובכל מקרה הוא הלכתא למשיחא.
ב) אני נגד אלימות, נגד העלבות, נגד לשון הרע (במחלוקת הנוכחית אני מתיר לעצמי לשמוע שמועות, כי בגור כל שמועה בנושא היא בחזקת דבר הידוע לכל ממש), ונגד כל צער לזולת באופן כללי. אבל העובדה ש"אלימות" הפכה לדבר האיום והנורא ביותר, השקול כנגד כל התורה כולה, יש לו שורש ומקור ידוע, ומי שירצה ימצא אותו בחוברת הנחמדה של הרב אוריה ענבל "מלחמת הרוח".
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ש' יוני 11, 2022 10:05 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ש' יוני 11, 2022 9:58 pm

אליסף כתב:הזכרת קודם חילוק בין החסידים הרבנים קנובלוביץ ומיירנץ
האם זה קשור ל'ברוינריסטים' ו'זליגיסטים'?

לא ממש. זה בעיקר קשור לחילוק בין החסידים שהתנכו על ברכי חסידי פולין הקדומים, לחסידים שהתחנכו על ברכי הבית ישראל.
אכן. גם החילוק בין זלגיסטים לברוינריסטים קשור לזה חלקית, ואקוה לבאר גם עניין זה בהמשך.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ש' יוני 11, 2022 10:00 pm

בברכה המשולשת כתב:
מקדש מלך כתב: אבל גם היה צריך ראשונים כדי לומר לבני אשכנז שעליהם לאמץ פסיקה של פוסק ספרדי שפוסק לפי שתים מתוך שלוש "רמב"ם רי"ף רא"ש".
היה צריך ראשונים כדי לומר לחסידי פשיסחא להתפלל אחרי זמן תפילה.
והיה צריך ראשונים כדי לומר לבית ישראל להנהיג את הנהגותיו.


א. לגבי השו"ע- מתי מצאנו שבני אשכנז אימצו את פסיקת השו"ע?
ב- ג. היא גופא השאלה

א. האשכנזים אימצו את פסיקת השלחן ערוך בכל מקום שהרמ"א אינו חולק עליו מפורשות.
והיות וכמעט בכל מקום יש עוד ראשונים אחרים, זה אומר אימוץ שיטת הרמב"ם דה פקטו. מי שלומד הלכה בעיון (עם הגפ"ת!), יבין ויראה את המשמעות הכבירה של המהלך הזה, הן מבחינה כמותית והן מבחינה איכותית.
שאלה ב ג, שייכות לאשכולות מאי חסידות, ואיני רוצה להסיט את הנושא (כלומר, האשכול דנן עוסק בדרכה העכשוית של חסידות גור, ובין השאר בשאלה האם היא סוטה מדרך החסידות המקורית. במידה ומוסכם עלינו שהדברים מתאימים עם דרך החסידות המקורית, הרי שהדר דינא למאי חסידות ומאי מתנגדות, ואין ספק שיש את דרך ההתנגדות, עם החשיבות שלה, ועם הייצוג הנכבד שלה בפורום).

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ש' יוני 11, 2022 10:20 pm

א. האשכנזים לא אימצו את פסיקת השו"ע תמיד כשאין הרמ"א חולק. בהרבה מאוד מקרים נו"כ חולקים על השו"ע, ובמקרים רבים הלכה כמותם.
ב-ג. אינני יודע אם חסידות גור הנוכחית סטתה מדרך החסידות המקורית. הערתי על דברי הדר"ג שליט"א כשלעצמם. ואה"נ, שהנושא עצמו נכב"ב (ואני הקטן לא ראיתי בשנים הרבות שאני נמצא כאן, של-"דרך ההתנגדות" יש "ייצוג נכבד בפורום" בדיונים האלה. אבל אה"נ שזה חורג מהנושא, אז נעמוד בזה).

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ש' יוני 11, 2022 10:23 pm

בברכה המשולשת כתב:א. האשכנזים לא אימצו את פסיקת השו"ע תמיד כשאין הרמ"א חולק. בהרבה מאוד מקרים נו"כ חולקים על השו"ע, ובמקרים רבים הלכה כמותם.

אבל כברירת מחדל הלכה כשלחן ערוך, מבלי להתחשב בכלל בעובדה שאין סוגיא מבלי גדולי הראשונים שחולקים על הרמב"ם, ולא בא זכרם בשלחן ערוך.
וגם הנו"כ עצמם כמובן פוסקים כשלחן ערוך כברירת מחדל, אלא אם כן הם "חולקים" עליו.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ש' יוני 11, 2022 10:26 pm

בברכה המשולשת כתב:ואני הקטן לא ראיתי בשנים הרבות שאני נמצא כאן, של-"דרך ההתנגדות" יש "ייצוג נכבד בפורום" בדיונים האלה. אבל אה"נ שזה חורג מהנושא, אז נעמוד בזה).

"ייצוג נכבד" הכוונה שיש "מייצג" מאוד מכובד, הלוא הרב בברכה המשולשת שליט"א. והיות וקטן הוא בעיניו, לא עלה בדעתו לפרש כך...

אליעזר בלוי
הודעות: 441
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » ש' יוני 11, 2022 10:29 pm

נראה לי לא הוגן לשרבב את דרך החסידות עם דרך גור העכשווית
יש מקום לומר שחשיבות התפילה ביותר כוונה עדיפה על משהו אחר
וכן שעדיפות לימוד שהוא יותר לשמה עדיף על השאינו יותר
וכן הלאה
אבל לא שאפשר להרוג בשם זה...
ואל תגידו שפה מדברים רק במעלות...
הרי זה הנושא אם לעבור לחיים הרגילים ולהסתכל רק על הטוב
ולהשלים שגור זה חסידות ויש שם גם דברים אחרים שאפשר לחלוק עליהם אבל נהרא נהרא ופשטיה
או שא"א לעבור לסדר היום ע"ז וכל זמן שיש שם גם דברים אחרים אין חלקנו עימהם פשוטו כמשמעו
נערך לאחרונה על ידי אליעזר בלוי ב א' יוני 12, 2022 1:14 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ש' יוני 11, 2022 10:40 pm

אכן לא הוגן. האשכול התחיל תמים.
אחרי זה נחשפו מצפוניו וציפורניו הנוראות.
וכעת אנחנו שומעים שמותר גם להרוג...
ובאמת אי אפשר לעבור לסדר היום על זה.
ומה שאני ממליץ לכת"ר, שיקיים כפשוטו "אין חלקנו עמהם", ויפתח אשכול נגדי, במקום להגיב באשכול שפתח אדם מטונף ש"אין חלקנו עימו - כפשוטו".
זוהי כמובן רק המלצה בלבד. איני יכול למנוע ממך להמשיך להשמיע את הגיגך העמוקים והמשכנעים, למרות שאתה מעמיד בסכנה ממשית את כל הזמן שאני משקיע...

אליעזר בלוי
הודעות: 441
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » ש' יוני 11, 2022 11:01 pm

אז בקשה אחת
אל תיכלול את שאר החסידים איתך
ברצונך לדבר
בשמך בלבד

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ש' יוני 11, 2022 11:11 pm

לטעמי האמרי אמת ספציפית הוא אחד מגדולי התורה המובנים ביותר שהיו על פני הגלובוס, ולא רק מקרב החסידים...

איני מכיר ערך של "להבין רבי זה פשע". אבל אולי אכן יש כזה ערך. לא הכל אני מכיר.
אני כן מכיר אנשים שאוהבים להכניס התנהגות של רבי למסגרת "הויכרע זאכן", למרות שהיא מובנת היטב. ואכן, אי אפשר להכחיש שזו נטיית לב של הרבה חסידים. ממש לא של כולם.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ש' יוני 11, 2022 11:13 pm

מקדש מלך כתב:
בברכה המשולשת כתב:א. האשכנזים לא אימצו את פסיקת השו"ע תמיד כשאין הרמ"א חולק. בהרבה מאוד מקרים נו"כ חולקים על השו"ע, ובמקרים רבים הלכה כמותם.

אבל כברירת מחדל הלכה כשלחן ערוך, מבלי להתחשב בכלל בעובדה שאין סוגיא מבלי גדולי הראשונים שחולקים על הרמב"ם, ולא בא זכרם בשלחן ערוך.
וגם הנו"כ עצמם כמובן פוסקים כשלחן ערוך כברירת מחדל, אלא אם כן הם "חולקים" עליו.


למיטב הבנתי, הנו"כ אינם רואים בשו"ע ברירת מחדל במקרים כאלה.
הרי סוכ"ס, קהילות האשכנזים המשיכו לפסוק כפסיקות בעלי התוס' וחכמי אשכנז, ולא שינו באופן מסיבי את הנהגות הפסיקה.

ונתנו ידידים
הודעות: 1149
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » א' יוני 12, 2022 12:36 am

אני מוחה על הזלזול בכבודם של קוראי האשכול ובכבודו של הרב החשוב פותח האשכול, האשכול נפתח במטרה אחת בלבד וכמו שהסביר שוב ושוב הרב מקדש מלך, והוא להנגיש אורחותיהם ושיגיהם של חסידי גור, מתובל בזה באה התובנות המחכימות של הרב מקדש מלך שהוא לנו לעיניים תמיד.
והנה קמו וניצבו כמה ניקים שבאו להעכיר את האשכול (הניק אליעזר בלוי עצה טובה קמ"ל, כדאי שתדבר יותר ברור בכלל עם כללי הכתיבה המורגלים), עם טענות על המחלוקת ועם טענות על דרכי החסידות בכללית, האשכול הזה אינה קשורה למחלוקת ולא להצדיק את מעשי אנשים בתוך גור וודאי לא להצדיק את דרך החסידות אלא לתת לאנשים הבנה על דרכם של חסידי גור (ושל דרך החסידות בכללית), כפי הבנתו של הרב מקדש מלך.
מי שרוצה מוזמן לפתוח אשכול אחר ולכתוב מה שירצה אבל שלא יעכיר את האשכול הנוכחי.

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי דרומי » א' יוני 12, 2022 12:38 am

גא"מ.

אגב, השבוע הופתעתי לראות בספרי זוטא עה"פ "אדוני משה כלאם" ביטויים 'חסידיים' במיוחד, מי שיכול להעתיק יבורך

קרית מלך
הודעות: 1035
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי קרית מלך » א' יוני 12, 2022 1:34 am

חברא כתב:
קרית מלך כתב:הרב חברא כלך לך לכל המקורות של ההשקפה הטהורה שהנחילו לנו רבותנו אשר דרשו באופן מוחלט מכל יהודי להכנע למרותו הבלעדית של מרן הגראמ"מ שך זצללה"ה, וכל החולק כחולק על השכינה וכו' וכו', כ"יהודי ליטאי" בודאי אינך זקוק לסיוע בענין זה.
כאש רק "העיזו" להטיל ספק בסמכות העליונה הזאת נתקלו בנהרות של.... כידוע ליודעים.
צודק הרב מקדש מלך כי בעשרות השנים האחרונות הנוהים אחר גדולי התורה דליטא, הם הדוגלים ביותר בשיטה הזאת שכולם כולם כולם מוכרחים להכנע ל"גדול הדור".
והאריכות למותר.

אין בעיה, אני שואל גם על הליטאים.
האריכות ממש לא למותר. זו סוגיא תורנית שצריכה להתברר.


ראה באוצר החכמה בספר "וזרח השמש" אודות הקמת תנועת דגל התורה. בטוחני שתחכים.

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי יבנה » א' יוני 12, 2022 7:20 am

יש כמה סוגי סמכויות ביהדות. יש נביא ויש ת״ח. יש להם תנאי סף הנדרשים להיות במעמד הזה, ויש להם דברים ברורים הגורמים להם להפסיק להיות במעמדם. בנוסף יש לשניהם דברים מוגדרים שלא צריך לשמוע להם.
מה בקשר לאדמו״ר, האם יש דרישות סף, האם יש דברים ברורים הגורמים להם להפסיק להיות במעמדם, והאם יש סוגי דברים שלא צריך לשמוע להם?
בנוסף, לגבי ת״ח שאמר איזה דבר הלכתי, יש דרך לת״ח אחרים לבחון את דבריו ולהחליט אם הוא צודק או לא. האם יש כזה דבר לגבי אדמורו״ת או שכל א׳ יכול לעשות ככל העולה על רוחו בלי פיקוח ובקרה?

מגופת חבית
הודעות: 447
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מגופת חבית » א' יוני 12, 2022 8:16 am

קרית מלך כתב:
חברא כתב:
קרית מלך כתב:הרב חברא כלך לך לכל המקורות של ההשקפה הטהורה שהנחילו לנו רבותנו אשר דרשו באופן מוחלט מכל יהודי להכנע למרותו הבלעדית של מרן הגראמ"מ שך זצללה"ה, וכל החולק כחולק על השכינה וכו' וכו', כ"יהודי ליטאי" בודאי אינך זקוק לסיוע בענין זה.
כאש רק "העיזו" להטיל ספק בסמכות העליונה הזאת נתקלו בנהרות של.... כידוע ליודעים.
צודק הרב מקדש מלך כי בעשרות השנים האחרונות הנוהים אחר גדולי התורה דליטא, הם הדוגלים ביותר בשיטה הזאת שכולם כולם כולם מוכרחים להכנע ל"גדול הדור".
והאריכות למותר.

אין בעיה, אני שואל גם על הליטאים.
האריכות ממש לא למותר. זו סוגיא תורנית שצריכה להתברר.


ראה באוצר החכמה בספר "וזרח השמש" אודות הקמת תנועת דגל התורה. בטוחני שתחכים.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' יוני 12, 2022 8:49 am

יבנה כתב:יש כמה סוגי סמכויות ביהדות. יש נביא ויש ת״ח. יש להם תנאי סף הנדרשים להיות במעמד הזה, ויש להם דברים ברורים הגורמים להם להפסיק להיות במעמדם. בנוסף יש לשניהם דברים מוגדרים שלא צריך לשמוע להם.
מה בקשר לאדמו״ר, האם יש דרישות סף, האם יש דברים ברורים הגורמים להם להפסיק להיות במעמדם, והאם יש סוגי דברים שלא צריך לשמוע להם?
בנוסף, לגבי ת״ח שאמר איזה דבר הלכתי, יש דרך לת״ח אחרים לבחון את דבריו ולהחליט אם הוא צודק או לא. האם יש כזה דבר לגבי אדמורו״ת או שכל א׳ יכול לעשות ככל העולה על רוחו בלי פיקוח ובקרה?

במשך היום הקרוב לא אוכל כנראה להגיב בפורום, אבל אגיב בקצרה לשאלה הזאת, מפני חשיבותה.
לא רק שיש לאדמו"ר דרישות סף, אלא שהוא למעשה עומד כביכול ל"מבחנם" של חסידיו.
כפי שנתבאר, החסידות היא תנועה שקמה בעצם מתוך העם (כמובן, מתוך גיבוי תורני מהאנשים הגדולים ביותר, אבל העם שקיבל את הדרך הזו, לא היו בידיו כלים להכריע האם רבי אלימלך מליזענסק יותר גדול או הנודע ביהודה. ההחלטה היתה שלו, מתוך תודעתו האישית שלו), מתוך הבנה פנימית שקיומה של היהדות תלוי בצורת התנהלות חדשה.
החסידים הם פסיפס מרהיב של דעות, שכל אחד תופס את מוסד האדמורו"ת באופן שונה במקצת, מתוך החוויה וההבנה שלו, וכולם יחד מתאחדים למען שמירת הדרך והמורשת שלהם.
ישנם חסידים דעתנים יותר ופחות, וברור שלכל הפחות החשובים ביותר שבהם, אלו שכולם נושאים אליהם עיניים, בחנו אישית את דרכם.

אלא שהבחינה צריכה להיעשות במשקפיים ועם אישיות חסידית. במשקפיים של ענווה וביטול. במשקפיים של אמונה בכח האדמורי"ם הקודמים, בכח המורשת, בכח הציבור. בכח השגחתו יתברך על עם קרובו וצדיקיו. והחסיד מקשיב לחסיד גדול, שהוא מרגיש שהוא הוא בעל המשקפיים הנכונות...
וברור שהעולה מכך שהבחינה הזו אינה אמורה להיעשות בידי כל בחור והדיוט. ממנו ידרשו ביטול. אפילו יאמר לך על ימין שהוא שמאל. והוא יקבל זאת. למרות שהוא יודע שיש אנשים שטוענים אחרת. כי הוא מרגיש שזו הרוח האותנטית שהוא מאמין בה ומייקר אותה.

דווקא בגלל שהמבחן אינו לפי קריטוריונים ברורים, הוא הכי רחוק מאמונה במנהיג כת. ודווקא בגלל שהוא אינו לפי קריטיונים ברורים, אי אפשר להסביר את החילוק שביניהם.

ההשוואה הטובה ביותר לכך היא אמונת המון העם בחכמי הפרושים. אי אז, כשהתורה שבעל פה לא היתה כתובה, אלא היתה נתונה לשיקול דעת החכמים. היהודי הפשוט לא ידע להבין את ההחלטות של החכמים. הוא כן ידע לזהות את העובדה שהם שומרים על הרוח האותנטית שהוא הכיר, ולכן הוא נלחם למענם בחירוף נפש (ופעם אחת הוא גם חילל שבת, כשהבייתוסים שמו אבנים על הערבות, וחז"ל עמדו אובדי עצות, עד שבאו עמי הארץ "משלנו" והורידו אותם...)
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ה' יוני 16, 2022 2:48 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

חברא
הודעות: 471
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי חברא » א' יוני 12, 2022 9:22 am

מקדש מלך כתב:ההשוואה הטובה ביותר לכך היא אמונת המון העם בחכמי הפרושים. אי אז, כשהתורה שבעל פה לא היתה כתובה, אלא היתה נתונה לשיקול דעת החכמים. היהודי הפשוט לא ידע להבין את ההחלטות של החכמים. הוא כן ידע לזהות את העובדה שהם שומרים על הרוח האותנטית שהוא הכיר, ולכן הוא נלחם למענם בחירוף נפש.

היהודי הפשוט לא ידע להבין את ההחלטות של החכמים, הוא כן ידע לזהות שהם החכמים שעליהם ציותה התורה להיות כפוף אליהם. וזאת לפי הקריטריונים שהתורה הציבה (מי שמעביר את מסורת תורה שבעל פה, ולא מי שכופר במסורת זו כצדוקים), ולא לפי רגש של 'רוח אותנטית'.
נערך לאחרונה על ידי חברא ב א' יוני 12, 2022 9:32 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' יוני 12, 2022 9:31 am

חברא כתב:
מקדש מלך כתב:ההשוואה הטובה ביותר לכך היא אמונת המון העם בחכמי הפרושים. אי אז, כשהתורה שבעל פה לא היתה כתובה, אלא היתה נתונה לשיקול דעת החכמים. היהודי הפשוט לא ידע להבין את ההחלטות של החכמים. הוא כן ידע לזהות את העובדה שהם שומרים על הרוח האותנטית שהוא הכיר, ולכן הוא נלחם למענם בחירוף נפש.

היהודי הפשוט לא ידע להבין את ההחלטות של החכמים, הוא כן ידע לזהות שהם החכמים שעליהם ציותה התורה להיות כפוף אליהם. וזאת לפי הקריטריונים שהתורה הציבה, ולא לפי רגש של 'רוח אותנטית'.

הבייתוסים טענו שהתורה ממש לא התכוונה לחכמים הללו, שסוטים (עפ"ל) מהתורה האמיתית.
ומי שלא ידע שאסור לטלטל מוקצה, כנראה גם לא היה מסוגל לנצח אותם בויכוח שכלתני...

חברא
הודעות: 471
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי חברא » א' יוני 12, 2022 9:37 am

זו היה מסורת ברורה בעם שיש תורה שבעל פה, ושהיא מסורה ביד החכמים. הצדוקים והבייתוסין כפרו בעובדה זו מכל וכל.
והם אשר החלו להטיל דופי בקבלה, ולפרש הכתובים כפי מה שיראה לכל אדם, מבלי השמע לחכם כלל, בניגוד לאומרו יתעלה: (דברים יז יא) "על פי התורה" וכו' "לא תסור" וכו' (רמב"ם, פירוש המשניות אבות א, ה).

אליעזר בלוי
הודעות: 441
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » א' יוני 12, 2022 9:40 am

האם החסידים שבכאן מסכימים לקביעה זו
שהחסידות היא דבר שבלב
ושא"א ללמוד אותו בצורה שכלתנית ע"פ התורה?
האם בספרי החסידות הראשונים מצאנו הקביעה הזאת?
אני חושב שהמהלך הזה מסוכן מאוד
וא. ב. יוכיח

בקשר לטענה עלי בהודעה קודמת אענה בהמשך בלי נדר
נערך לאחרונה על ידי אליעזר בלוי ב א' יוני 12, 2022 1:15 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' יוני 12, 2022 9:46 am

חברא כתב:זו היה מסורת ברורה בעם שיש תורה שבעל פה, ושהיא מסורה ביד החכמים. הצדוקים והבייתוסין כפרו בעובדה זו מכל וכל.
והם אשר החלו להטיל דופי בקבלה, ולפרש הכתובים כפי מה שיראה לכל אדם, מבלי השמע לחכם כלל, בניגוד לאומרו יתעלה: (דברים יז יא) "על פי התורה" וכו' "לא תסור" וכו' (רמב"ם, פירוש המשניות אבות א, ה).

אני חייב לקום ואנחנו שוב סוטים לנושא שאינו קשור.
כבר הארכתי בזה בעבר עד בוש (והצלחתי להרגיז הרבה אנשים) שמי שחושב שהיהדות מוכחת או היתה מוכחת בהוכחות מתמטיות של "אחד ועוד אחד שווה שתיים", לטעמי פשוט חי בגן עדן של שוטים.
ודאי שהיהדות מוכחת על פי שכל, אבל הדברים אינם כה פשוטים, ויש להאריך בזה הרבה, וכאמור, אין כאן המקום.
אין ספק שהבייתוסים ידעו להפיק המון כתבי פלסתר עם טענות מכאן ועד אמריקה, ולא כל אדם פשוט ידע את התשובות הברורות לדברים שלהם.
יש על זה אשכול מהעבר בהשתתפותי הפעילה, ועם תרצה נמשיך בויכוח שם (משהו על "הוכחות"...), וגם זה כנראה כבר לא יהיה היום.

בברכה וידידות נאמנה.

אליעזר בלוי
הודעות: 441
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » א' יוני 12, 2022 9:56 am

ונתנו ידידים כתב:א.אני מוחה על הזלזול בכבודם של קוראי האשכול ובכבודו של הרב החשוב פותח האשכול, האשכול נפתח במטרה אחת בלבד וכמו שהסביר שוב ושוב הרב מקדש מלך, והוא להנגיש אורחותיהם ושיגיהם של חסידי גור, מתובל בזה באה התובנות המחכימות של הרב מקדש מלך שהוא לנו לעיניים תמיד.
והנה קמו וניצבו כמה ניקים שבאו להעכיר את האשכול (הניק אליעזר בלוי עצה טובה קמ"ל, כדאי שתדבר יותר ברור בכלל עם כללי הכתיבה המורגלים), עם טענות על המחלוקת ועם טענות על דרכי החסידות בכללית, האשכול הזה אינה קשורה למחלוקת ולא להצדיק את מעשי אנשים בתוך גור וודאי לא להצדיק את דרך החסידות אלא לתת לאנשים הבנה על דרכם של חסידי גור (ושל דרך החסידות בכללית), כפי הבנתו של הרב מקדש מלך.
מי שרוצה מוזמן לפתוח אשכול אחר ולכתוב מה שירצה אבל שלא יעכיר את האשכול הנוכחי.

לא התכוונתי לזלזל ח"ו בשום יהודי וק"ו שלא בהרב מקדש מלך שנראה שהוא ת"ח ובר דעת.
ואם בחפזי הבינו כמה שיש פה זלזול אישי הריני מבקש סליחתו.
קיבלתי הרבה מהאשכול הזה ואני מבקש שימשיך לכתוב.
על בעיותי בכתיבה אשתדל להשתפר ועמכם הסליחה.
אני מבין שכתיבה במקום ציבורי גוררת תגובות.
האם תעיתי?
אני מבחין בין השיטין בהתערבות במחלוקת ובהצדקה במה שעשו
האם אני היחיד שמבחין בזה?
לדעתי כל מי שבא לדבר בשם דרך החסידות צריך לקחת בחשבון את החסידים שחושבים אחרת
כמו חבדניק או ברסלבר וכו'... שידבר בשם חוגו ברבים שיקח בחשבון שאנשי חוגו ימחו על דברים מסוימים ובלתי אפשרי להגיד אני אומר רק את דעתי
וכן הדבר כאן
שם החסידות יקר לי מאוד ואינני מוכן שיתלו בו דברים שאינם ויותר מזה דברים שמכחישים את עצם קיומו ע"פ התורה הקדושה
נערך לאחרונה על ידי אליעזר בלוי ב א' יוני 12, 2022 1:20 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יוני 12, 2022 11:31 am

מקדש מלך כתב:
חברא כתב:
מקדש מלך כתב:
חברא כתב:
מקדש מלך כתב:ההשוואה הטובה ביותר לכך היא אמונת המון העם בחכמי הפרושים. אי אז, כשהתורה שבעל פה לא היתה כתובה, אלא היתה נתונה לשיקול דעת החכמים. היהודי הפשוט לא ידע להבין את ההחלטות של החכמים. הוא כן ידע לזהות את העובדה שהם שומרים על הרוח האותנטית שהוא הכיר, ולכן הוא נלחם למענם בחירוף נפש.

היהודי הפשוט לא ידע להבין את ההחלטות של החכמים, הוא כן ידע לזהות שהם החכמים שעליהם ציותה התורה להיות כפוף אליהם. וזאת לפי הקריטריונים שהתורה הציבה, ולא לפי רגש של 'רוח אותנטית'.

הבייתוסים טענו שהתורה ממש לא התכוונה לחכמים הללו, שסוטים (עפ"ל) מהתורה האמיתית.
ומי שלא ידע שאסור לטלטל מוקצה, כנראה גם לא היה מסוגל לנצח אותם בויכוח שכלתני...

זו היה מסורת ברורה בעם שיש תורה שבעל פה, ושהיא מסורה ביד החכמים. הצדוקים והבייתוסין כפרו בעובדה זו מכל וכל.
והם אשר החלו להטיל דופי בקבלה, ולפרש הכתובים כפי מה שיראה לכל אדם, מבלי השמע לחכם כלל, בניגוד לאומרו יתעלה: (דברים יז יא) "על פי התורה" וכו' "לא תסור" וכו' (רמב"ם, פירוש המשניות אבות א, ה).

אני חייב לקום ואנחנו שוב סוטים לנושא שאינו קשור.
כבר הארכתי בזה בעבר עד בוש (והצלחתי להרגיז הרבה אנשים) שמי שחושב שהיהדות מוכחת או היתה מוכחת בהוכחות מתמטיות של "אחד ועוד אחד שווה שתיים", לטעמי פשוט חי בגן עדן של שוטים.
ודאי שהיהדות מוכחת על פי שכל, אבל הדברים אינם כה פשוטים, ויש להאריך בזה הרבה, וכאמור, אין כאן המקום.
אין ספק שהבייתוסים ידעו להפיק המון כתבי פלסתר עם טענות מכאן ועד אמריקה, ולא כל אדם פשוט ידע את התשובות הברורות לדברים שלהם.
יש על זה אשכול מהעבר בהשתתפותי הפעילה, ועם תרצה נמשיך בויכוח שם (משהו על "הוכחות"...), וגם זה כנראה כבר לא יהיה היום.

בברכה וידידות נאמנה.


לא כ"כ הבנתי את הקשר בין הוכחת היהדות, ברמה הכוללת (שעל זה נסוב האשכול שם, למיטב זכרוני), לבין השאלה מי הם החכמים שעליהם דיברה התורה שיש להקשיב להם.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יוני 12, 2022 11:34 am

מקדש מלך כתב: כפי שנתבאר, החסידות היא תנועה שקמה בעצם מתוך העם (כמובן, מתוך גיבוי תורני מהאנשים הגדולים ביותר, אבל העם שקיבל את הדרך הזו, לא היו בידיו כלים להכריע האם רבי אלימלך מליזענסק יותר גדול או הנודע ביהודה. ההחלטה היתה שלו, מתוך תודעתו האישית שלו), מתוך הבנה פנימית שקיומה של היהדות תלוי בצורת התנהלות חדשה. [/size]


ומה המקור (לפני הקמת החסידות) שיש תודעה אישית/הבנה פנימית כזו, או שיש לה תוקף תורני כלשהו?

יהושפט
הודעות: 909
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי יהושפט » א' יוני 12, 2022 1:23 pm

מקדש מלך כתב:יש על זה אשכול מהעבר בהשתתפותי הפעילה, ועם תרצה נמשיך בויכוח שם (משהו על "הוכחות"...), וגם זה כנראה כבר לא יהיה היום.

אם אפשר לינק לאשכול ההוא
תודה

חברא
הודעות: 471
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי חברא » א' יוני 12, 2022 1:54 pm

לא בתור הוכחה, רק להוסיף לתמונה:

שו"ת דברי חיים חו"מ ב, לב
ועל דבר ירושת הכבוד ,הנה במחילת כ"ת הבוררים הרבנים, וכי רבני החסידים שליטותם בתורת משרה כמו רב שבנו קודם, הלא ידוע שהקדוש ר"א ואביו הק' זלה"ה לא היו רבנים, ורק מחמת גודל קדושתם ויראתם נשמעו דבריהם לכל הגליל, וינהו אחריהם ללמוד תורה ויראה מהם, גם נתנו להם נדבות לכבד יראי השם, כמותם ירבו בישראל, ושאלו עצות כאשר ישאל איש בדבר אלקים, כי היו בעלי רוח הקודש, ותפלתם ודיבורם בקדושה עשו פרי.
ומה נעשה אם הבאים אחריהם אין בהם קדושה זו. מה ירשו לשאול עצה דעת אין בהם. אם להתפלל מי יודע העולה למעלה לא ידעתי שום צד ירושה בזה:
והנה מצינו למופת כגון הרב הקדוש איש אלקים רשכבה"ג מו"ה דוב בער זלה"ה ממעזריטש השאיר הגדולה לתלמידיו הרב הק' מברדיטשוב ומאור עינים ואור המאיר זלה"ה וכן רבו הבעש"ט זלה"ה הניח המשרה זו לתלמידיו לא לבנו שהי' קדוש ד' וכן רבינו הקדוש בעל המחבר נועם אלימלך הניח המשרה לתלמידיו לא לבניו הגם שהיו קדושים למאד כידוע ולכן אין בזה שום ירושה ורק מעשיו יקרבוהו ומעשיו ירחקוהו:

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי דרומי » א' יוני 12, 2022 2:16 pm

לגבי מה שהביאו כאן מהפרושים בזמן בית שני, כמדומני ברור שאין כל דרך לנו כיום לדעת מה בדיוק קרה שם ובוודאי שאי אפשר להוכיח משם לשום צד ולהקיש למצבנו כיום, ובעיניי כל העורך השוואות כאלה אינו אלא כמשחק אחר המחילה.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 168 אורחים