מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אז הוחל לקרוא בשם ה'

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
הסקרן_הקטן
הודעות: 236
הצטרף: ד' יוני 15, 2016 5:20 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי הסקרן_הקטן » ג' יוני 14, 2022 2:41 pm

מקדש מלך כתב:
פרנקל תאומים כתב:

עד כמה שזכור לי, ב"מתיבתא" (כלומר כיתות ח' והשיעור הראשון בשיבה קטנה, שהרבי שליט"א איחד כמוסד בפני עצמו הקרוי "מתיבתא", אולי בהמשך אסביר את טעמיו ונימוקיו), כולם לומדים תוספות, ואין שם שתי מגמות (אלא שמדלגים תוספות ארוכים שאינם קשורים לסוגיא ישירות, או תוספות קשים מידי...).

רק אחר כך, בשיעור ב', כל אחד מחליט מה יותר מתאים לו. ככה שכולם יודעים מה זה תוספות.

פתיחת ראשונים ואחרונים, אינו דבר קבוע. תלוי במגיד שיעור, ובאבא של הבחור (אני למשל עודדתי את בניי לפתוח כמה שיותר. עד שבאיזה שהוא שלב, כשהבחור בא הביתה ואתה רואה שהוא יודע מאתיים דף גמרא כמו "אשרי יושבי ביתך", אתה נשאר עם לשון בחוץ, ומפסיק - או ממעט - לומר לו דיעות. אבל אני שמח לראות כל פעם שהם מעיינים).

מידיעה זה לא מדויק. לא כל לומדי המתיבתא לומדים תוספות...
ברוב מוחלט של הישיבות לא לומדים תוספות בכלל. גם לא בשיעור ב' והלאה.

לגבי ראשונים ואחרונים - המג"ש לפעמים זורק משהו. אף תלמיד מצד עצמו לא פותח ספר כזה.
סיפר לי אבא - ת"ח - שרצה ללמוד עם בנו סוגיא עם ראשונים והמשגיח לא נתן והתלונן עליו שהוא " מפריע לבן שלו עם תכנית המזומנים"...

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' יוני 14, 2022 2:44 pm

נחומצ'ה כתב:ר' מקדש מלך, תמשיך. מצפה בכליון על הערכה לחסיד ר' מ.ד. פשנזה זצ"ל. עוד אבן יקרה בחצר.

אנחנו עוד בתחילת רבי מוטל. ודאי שנכתוב בהמשך בעזרת ה' ובל"נ גם על אותו איש פלאי.

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' יוני 14, 2022 4:00 pm

מקדש מלך כתב: אבקש ממנהלנו היקר להעביר לאשכול חדש "סיני או עוקר הרים", או כל שם אחר.


ג"א אשמח מאוד אם יהיה אשכול כזה (אם כי בזכרוני שאכן היה אשכול כזה, אך למיעוט יכולותיי לא מצאתי)

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' יוני 14, 2022 4:21 pm

ט) המשך על רבי מוטל.
פעם נסעו אליו "חברה" של אברכים.

מה זה חברה? ובכן יש שתי סוגי חברעס', ולמען הדיוק שלוש.
יש "גרויסע חברה", מקובל בדרך כלל בישיבות הגדולות, שזו קבוצת בחורים שמתוועדת יחד לשבת סעודות בעת רצון (עד שהרבי שליט"א ביטל את הסעודות, עיתות הרצון היו רבות מאוד... כמעט מתי שרוצים... הרבי הפסיק את הנוהג הזה. אני זוכר את ההלם בעשרת ימי תשובה, כשהישיבות הגדולות היו נוהגים לשבת סעודות ארוכות כל ערב... בעשרת ימי תשובה... והיו בטוחים שאת המנהג "הקדוש" הזה הרבי לא ינפץ. אבל אז הופיע, נדמה לי רבי איצ'ה מאיר טאומן, והנחית את הפצצה: הרבי אמר שביעלה ויבוא שלו יש רק חג המצות, חג השבועות, ראש חודש וכו', אין "חג עשרת ימי תשובה"...).

במידה מסוימת ומינורית, ה"גרויסע חברה" מקבלת אופי וגוון מסויים, וחבריה קשורים אחד לשני יותר מאשר עם בחור אחר בישיבה, אבל זה לא משהו "שובר שוויון". כיום אין לי מושג האם המוסד הזה עדיין קיים, כי הישיבות הגדולות בצביון של פעם התבטל כמעט לחלוטין, ואכמ"ל.

הסוג השני, שהוא גם כן "גרויסע חברה", הוא משהו מיוחד מאוד. זה לא דבר שבקבע, אלא קורה פעם בדור: קם מנהיג חזק ועוצמתי, וסוחף אחריו קבוצה של בני עלייה. חברה כזו היא בעלת שיטה, חבריה מחויבים לשיטה באש ובמים גם לאחר נישואיהם, והיא נכנסת ל"היסטוריה הגוראית": השמות המוכרים ביותר של אנשים שכבר לא חיים היום זה כמובן, המתעס' חברה, שעל עלילותיה יסופר בהרחבה בספר "אלה שלא נכנעו" של רבי משה פראגר.

זליגס' חברה. היא החברה של רבי זעליג' שטיצברג זצ"ל (שנוהלה למעשה על פי הנחיותיו המדוקדקות של הבית ישראל) ואנשים היו בני עלייה של ממש. אני משוכנע שבקוצק לא היה להם מה להתבייש! חשוב להדגיש, אני מדבר על חבורתו של רבי זעליג עצמו, לא על ההמשך שלה, שאמנם ניסתה לשמר את האופי, אבל בעוצמות אחרות לגמרי.
והחברה השלישית המפורסמת היא ה"פשנדזה חברה", שהיא הקרובה ביותר לדורינו, והיא למעשה "אגדה מהלכת", ולא רק סיפור מפעם...

הסוג השלישי של החעברעס', הוא ה"קליינע חברה", או סתם כך בפשטות "חברע". שהיא קבוצה קטנה של חמש עד שמונה בחורים או אברכים, שמתוועדים יחד מידי שבוע, וכורתים ברית ידידות.
במידה וזו חברה של אברכים, הרי שזו ברית ידידות נצחית...

לא תמיד זה מצליח, למען האמת נראה לי שרוב החברעס' מפסיקות לשמור על מפגש קבוע לאחר כמה שנים, אם כי נפגשים מפעם לפעם (איך כותבים ב"מאמר מחקרי"? "אין בידינו נתונים בדוקים ומדוייקים") אבל ישנם הרבה חברעס' שנשארות לתמיד. ובעיקר, כשמדובר בשטיבל רציני, כמו "משה יוסל שטיבל" למשל...

ומה חברה מוצלחת עושה לאברך? הייתי מגדיר זאת כ"פלא השמיני" בתבל. המפגש השבועי עם אברכים, שרוצים להתעלות יחד, משאיר את האברך רענן בשאיפותיו ואמונותיו הרוחניות, מלמד אותו לשוח בגילוי לב, להכיר בחסרונותיו ומעלותיו של חבריו, ועוד ועוד.
לאחרונה, עם פטירת החסיד המפורסם רבי ישראל דוד רוסט, רבה של חיפה, שהיה מוכר ב"מומחה לחברעס", נעשה הספד לזכרו, ובמהלך ההספד דיברו על הצורך בחיזוק לחברעס', זה היה בנוכחות הרבי! בקודים הגוראיים זה אומר שמדובר (כמעט!) במסר ישיר מהרבי שליט"א.

ולמה אני מספר לכם את כל זה? כי לפני הרבה שנים היה ויכוח רב חשיבות בחברע' אחת (ויכוח מוכר בשיח הפנים גוראי), האם העיקר בחברע' זה ה"אחדות", וזה אומר שצריך לשבת סעודות, לחגוג וליהנות ביחד, קצת לשיח וקצת לשורר, ואיכשהוא ה"אחדות" תביא לתוצאות נעלות, או שהעיקר זה ללמוד ספרי מחשבה וחסידות יחד, או להשיח בדיבורי תורה ויראה.
(אביא קצת אסמכתאות לשיטת ה"אחדות"... מסופר שרבי בנימין אלתר נכדו של האמרי אמת – אני מקווה שאיני טועה בשם - טען שאינו מוצא טעם בסעודות עם חבריו, וסתם יושבים ומשיחים דברים בטלים. אך הרבי אמר לו ש"אם היה יודע איך הסעודות הללו מצילות אותם מהעבירות החמורות ביותר, היה יושב איתם בכל יום". וכמו כן הרי יש את המליצה הידועה מהפני מנחם זי"ע: "או חברע, או חברה (בפתח בסוף המלה...))
אז החליטו שרבי מוטל יכריע, ונסעו אליו לתל אביב. שם הוא קיבל את פניהם בחורבה שבה גר, בדמי מפתח (לידו היה מגדל משרדים נוצץ ענק, פעם אחת כשראיתי את שני הבנינים, טענתי שמשורר טוב היה חייב לכתוב איזה שיר מפעים על הניגוד שבין החורבה למגדל...). הוא הביא להם לאכול עוגיות ישנות, שאני מקווה מאוד שנטחנו לאחר הפסח (זה הדבר היחיד שהיה לו להציע), אבל בעיקר הקשיב בתשומת לב לשאלה. וענה עליה באריכות.
ורבי מוטל מרחיב להסביר שצריך דווקא ללמוד בספרי יראה ומחשבה, וגם יש לו כמובן המלצות מפורטות, "ספר הזכרונות של רבי צדוק"..., וגם כשמשוחחים, צריך להשתדל לדבר רק על תורה ויראת שמים, ולא על דברים אחרים. וכעת הוא נהיה נחרץ. ומשתיק בתקיפות את מי שמנסה לערער עליו. כי זאת למודעי: המורשת של גור חשובה לרבי מוטל יותר מהכל. הוא רואה עצמו כמעתיק שמועה, ולכן הוא תקיף. ולכן תתקשה להוציא ממנו איזה שהוא פרופורציה מקטינה לדבר שמקורו בהנהגות רבותינו. משל למה הדבר דומה (רק אסוסיאציה, הדמיון בכלל אינו מתאים בכל חלקיו), למי שינסה להטריד את הגרח"ק במציאת היתרים לגילוח זקן....

פעם אחת שמעתי ממנו שיחה, בה דיבר על אנשים שאינם מבינים את חשיבות המורשת שלנו, ושוב עיני התכלת הזכות מפיקות זיקים: "רבותינו העמידו דברים כחומה! בכל מקום אחר לא תמצאו אנשים שמקיימים את המפורש בהלכה לעניין נשים כשמדובר בקרובות משפחה" (כן כן, אנחנו יודעים את ההתירים. אני לא רוצה לפתוח דיון בנושא. אני רק מצטט מדברי איש שכבר לא איתנו). צריך להכיר את המורשת ולפעול על פיה.

במקרה אחר אברך שואל אותו על ה"שחיתות הפוליטית" של "המערכת" (לא מדובר על המחלוקת של היום!), ורבי מוטל בן התשעים, ששקוע כולו באלוקות, מתמצא לא רע... זו פשוט שאלה שמטרידה אברכים, והוא כותל של הרבה אנשים. והוא גם עונה תשובות. רהוטות וסדורות (לא במובן של "להסביר למה עשו כך או כך", אלא השקפה כוללנית יפה ומסודרת). ומציב סדר בעניין אמונת הצדיקים.
ועל חשש של איבוד אמונת צדיקים הוא מתבטא במילים: "מאבד עצמו לדעת רוחני" (מפי השמועה, לא שמעתי ממנו אישית).
רבי מוטל לא אוהב "חשיבה מקורית ועצמאית". למעשה הוא טוען שאין דבר כזה. "תבדוק ותראה שהוא מוכר תוירעס' שמישהו אמר לו, והמישהו שמע ממישהו, עד המקור המפוקפק. אז במקום לצטט תורתו מפוקפקות, תצטט תוירעס' של רבותינו ושל חסידים גדולים"

וכמובן, מיד, "ויחזור לתלמודו" לדבר על הנושאים החשובים באמת.

עוד הוראה קטנה שלו בעניין חינוך. הוא טען שלא לעשות שום מעשה יפה בפני הילדים, כדוגמת ברכת המזון בדביקות מתוך הסידור, אם לא היית עושה זאת ממילא. כי "שקר הוא לא חינוך".

וכעת לעיקרי שיטותיו.
רבי מוטל היה מדבר חזור והדגש על כך ש"חסידות אינה סותרת תורה". לטענתו זו עצת היצר לחשוב שיש איזה שהוא ניגוד בין השניים. להיפך, בחסידויות פולין התורה הלכה שלובה עם החסידות "כולם היו למדנים" או עיון, או בקיאות, או הלכה, אבל כמעט ולא היו חסידים שלא היו תלמידי חכמים. לכן דבר ראשון על כל בחור ואברך לשים את עיקר מעייניו בתורה, בש"ס ופוסקים.
נכדיו טוענים שהוא היה בן בית בכל סוגיא בש"ס. כמובן לא בחנתי אותו...

הוא היה אדם אינטליגנט מאוד, עם חוש לכתיבה, גם לילדים, וגם למבוגרים.
בספר שהוציאו ממנו, על משכנות הרועים (יש גם כרך ישן של "על משכנות הרועים" שהוא עצמו כתב. בערוב ימיו, הוציאו כרך נוסף, שתומלל מהשיעורים שלו), הוא מספר על "איש אחד, שבסוף התרחק מחסידות" שהיה אצל המגיד ממעזריטש, ומתאר את דברי אותו איש. זה הפילוסוף שלמה מימון כמובן (אני מניח כמובן שהוא לא קרא את "חיי שלמה מימון", אלא ראה את התיאור בספר החסידות של מרכוס).
כשהיה מזכיר דברים מספרי קבלה, היה מתלווה בדרך כלל הסבר, איך הוא "במקרה" ראה את הספר אצל חבר, ופתח והסתכל בו, ואז ראה שכתוב שם כך וכך...

וכמובן, דביקות הקב"ה. זו בעצם נקודת הלוז של רבי מוטל, שסביבה הסתובבו כל חייו. יומם ולילה לא ישבותו "הוא לבדו עשה עושה ויעשה את כל המעשים" כל מעשה הוא מעשה של הקב"ה, הכל ממנו, "השגחה פרטית". שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד, והיו הדברים האלה על לבבך, "רגילים לפרש שזה הולך על התורה, אבל בפשטות (ואיני זוכר היכן זה מפורש) זה הולך על השמע ישראל עצמו, ועל ה"ואהבת"...

"עבוד מאהבה, עבוד מיראה,
עבוד מאהבה, שאם באת לשנוא, דע שאתה אוהב, אין אוהב שונא.
עבוד מיראה, שאם באת לבעוט, דע שאתה ירא, אין ירא בועט"
(ובכל פעם שאנחנו מזכירים את המימרא, אנחנו מחקים את הקול המונטוני שלו).

"מישהו שאל אותי, למה הרמ"א כותב שאם אדם יחשוב על שויתי מיד תגיע אליו היראה, והרי הוא חושב והיראה לא באה, אמרתי לו שילמד גם את הרב שלחן ערוך שם". והוא מצטט.

פעם התווכחתי איתו, שהרי הוא מדבר על אלוקות כל הזמן, אבל בלי להסביר ברור איך מתעלים בנושא. ואילו בחב"ד מסבירים כל כך טוב... הוא כמובן מוכיח ידע לא רע בכתבי חב"ד ובהיסטוריה שלה, אבל גם טוען בתוקף ש"אי אפשר לתת כללים בפנימיות", מה שטוב היום לא יהיה טוב מחר, אתה צריך לזכור את הקב"ה כל היממה, ולנסות להתקרב אליו ואל יראתו בכל דרך אפשרית, והבא ליטהר מסייעים אותו (כמובן אחרי הטהרה והנקיות, והיגיעה בתורה וכו'), אבל אי אפשר להסביר לך באופן ברור סדרי חשיבה.

ב"אידישקייט" הוא לא מדבר. "אני לא בשיטה של היום, ולא מדברים איתי על זה". נכון. רבי מוטל ואשתו נוהגים כמנהג אברהם אבינו ושרה, לא במערת המכפלה, אלא לפני ירידתם לארץ מצרים...
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ה' יוני 16, 2022 2:52 pm, נערך 7 פעמים בסך הכל.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' יוני 14, 2022 4:22 pm

בברכה המשולשת כתב:
מקדש מלך כתב: אבקש ממנהלנו היקר להעביר לאשכול חדש "סיני או עוקר הרים", או כל שם אחר.


ג"א אשמח מאוד אם יהיה אשכול כזה (אם כי בזכרוני שאכן היה אשכול כזה, אך למיעוט יכולותיי לא מצאתי)

אם הדיון לא מתקדם, אולי כדאי להשאיר פה קצת. אחרי הכל זה חלק מההווי של גור.

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי דמשק » ג' יוני 14, 2022 4:29 pm

דרך ישרה כתב:כמדומני שגם ביח"ל ככה למדו.
במתיבתא בוארשא ודאי שכך למדו, שמעתי מיהודי שהספיק אז בשלש שנים בישיבה קרוב לאלף דף.
אחרי השואה מאיזה סיבה שהיא, לא יודע למה - זה השתנה.
האם יש לי איזה טעות בכל זה?

תפתח ספרים על ישיבת יח"ל [בספרו של רד"א מנדלבוים יש פרק על זה] ותראה מה למדו שם.

בהחלט למדו הרבה אבל כמו בכל הישיבות שבעולם שילבו לימוד עיון ובקיאות.
מצורף סקירה על המתיבא בווארשא, בעמ' 8-9 מובא סדר הלימודים.
קבצים מצורפים
מתיבתא בוורשא.pdf
(457.69 KiB) הורד 125 פעמים

אלישע לוי
הודעות: 48
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:19 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי אלישע לוי » ג' יוני 14, 2022 4:40 pm

אלו הלכות לא מקיימים בנוגע לנשים במשפחה??
בכלל, הצהרה ע"כ ש'רק אצלנו' ו'רק אנחנו' וכו' היא מקור לכל הבעיות, (אמנם גאוות יחידה היא גם לתועלת אך תמיד צריך לזכור שיש עוד קהילות חשובות).

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' יוני 14, 2022 5:44 pm

י) סנסן קטן שנזכרתי כעת על רבי מוטל.

בחור אחד פירט לפניו את כל סדר יומו. הוא מתעורר בשש, נח במיטה עוד כמה דקות, וקם ב... ורבי מוטל מזדעק: "את הרגע הראשון של היום, את הביכורים, מיד לתת לצד השני?!, הרגעים הראשונים של היום, מיד כשמתעוררים חייבים להיות קודש לה'. על אחר כך יש מה לדון!". הלוואי ונזכה.

אותה אבקש
הודעות: 492
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי אותה אבקש » ג' יוני 14, 2022 6:38 pm

דרך ישרה כתב:
דרומי כתב:ברור שלא באתי לסייע.

אבל לא מקובל הדבר שיבוא אדם בימינו ויחליט 'לדלג' על שלוש מאות שנה אחורה ולטעון שהוא בעצם לא מחדש כלום אלא בסך הכל מחזיר עטרה ליושנה,

למה שלש מאות שנה? למיטב ידיעתי, עד לפני השואה ככה למדו בכל השטיבלע'ך של גער, מלבד עילויים יחידים שנמשכו לזה מאליהם, ולא הניחו מזה ומזה ידם.
כמדומנים שגם ביח"ל ככה למדו.
במתיבתא בוארשא ודאי שכך למדו, שמעתי מיהודי שהספיק אז בשלש שנים בישיבה קרוב לאלף דף.
אחרי השואה מאיזה סיבה שהיא, לא יודע למה - זה השתנה.
האם יש לי איזה טעות בכל זה?

כן, טעות מוחלטת.
אי"צ כלל להאריך בדרך לימודם של רבוה"ק מפרשיסחא קאצק וגור זי"ע ויש אצלי ליקוט חומר רב בענין.
עכ"פ, גם בשטיבלעך ובישיבות היו לומדים בעיון מעמיק או לכה"פ בלימוד גפ"ת.
בספר אלה שלא נכנעו עמ' קעט מצוטט מכתב של הק' מתי'ס גלמן הי"ד, הקומדאנט האגדי. הדברים מדברים בעד עצמם.
image001 (1).png
image001 (1).png (42.59 KiB) נצפה 4818 פעמים


כן בספר וילקט יוסף (לרבי יוסף מנדלקורן, מערכת הגה"ג החסיד רבי בן ציון מאסטראווע אות רלז):
'סדר הלימוד של הה"ג הגדול הרב בן ציון זצ"ל היה, ללמוד כמה שיעורים ביום, עם בחורי חמד מופלגי תורה ועם אברכים. והיה לומד בגמרא ותוספות כסדר הש"ס עם הראשונים רשב"א ריטב"א שיטמ"ק וכיו"ב, וכן היה לו שיעור ללמוד את השולחן ערוך, כסדר. וכשבא ללמוד את השולחן ערוך, למד מתחילה את הגמרא ותוס' להלכה ההוא, והרי"ף והרא"ש ואחר כך הטור, ואחרי זה למד את השולחן ערוך, וכן היה בכל הלכתא'.

ואיידי דעסקי' הכא ברבי מוטל מיירנץ זכרונו לברכה, יובא מדבריו בספרו הנפלא על משכנות הרועים (פרק ללמד בני יהודה קשת, תל אביב תשנ"ט עמ' לג):
היהודי הקדוש, הרבי ר' בונם, הרה"ק מקאצק, כולם למדו שיעור עם תלמידים, בעומק העיון בגמרא ובמפרשים. מצויים איתנו מודפסים חידושים ופלפולים אשר נתחדשו בבית מדרשם. ואין צריך לומר, אדמו"ר החידושי הרי"מ זצ"ל, שהיה מקדיש שעות ארוכות לתפילה בכלות הנפש, והרי לפנינו ספריו שחידש בעומק הפלפול. וכן פירושי השפת אמת על הש"ס, אשר לומדי התורה מתענגים לאורם הבהיר. ובודאי, שלא הוזנחה בבית מדרש זה חסידות אמיתית, עד מיצוי הנפש. חסידי קאצק בחלקם הגדול, היו למדנים מעמיקים. מבית מדרש זה יצאו גאונים כהגה"ק בעל האבני נזר זצ"ל. וכדי שלא יאמרו שהדבר אמור רק באדמורי"ם, נזכיר את שמותיהם של הרה"צ מקינצק, הגה"צ מקוזיגלוב, הגה"צ מויירשוב, הגה"ח ר' מנחם זמבא הי"ד, ועוד רבים שאיני מזכיר שמותיהם, כדי שלא להאריך, זכר כולם לברכה וכו'. ואביא כאן מה שראיתי מחסיד אמיתי, הרה"ח ר' מאטל אוסטרובער ז"ל, בו ראו כולם דמות של חסיד אמיתי, בר דעת, הדבוק במידת האמת של חסידים קדמונים. הוא היה תלמיד מובהק של החסיד המפורסם, ר' בן ציון אוסטרובער ז"ל. כשפגשתיו לראשונה, כשבאתי לישיבת שפת אמת, ראיתיו שקוע בשיעור חושן משפט עם פירוש התומים, בצוותא עם חבירו הישיש, ר' העניך הלעמער ז"ל. ככל שאני זוכר אותו, תמיד היה שקוע בעומקה של הלכה.

אגב, שמועה שמעתי ואיני יודע נכונותה, כי משפחת ר"מ מיירנץ הוציאו את ספרו מחדש וצינזרו להפליא את כל התכנים שאינם תואמים את ההנהגה הנוכחית.

אם כבר הגבתי באשכול, אציין שלא חסרים בו נקודות שתלויות בהסתכלות ומה שהרב מקד"מ רואה ומגדיר באופן מסוים נראה אצלי ואצל אחרים הפוך לגמרי, [הן לגבי העובדות וק"ו לגבי הפרשנויות]
אבל איני מגיב כדי לא להפריע את הרצף למסירת השקפתו מהמבט של חסידי הרבי הנוכחי.

בית הגנזים
הודעות: 325
הצטרף: ג' נובמבר 24, 2020 9:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי בית הגנזים » ג' יוני 14, 2022 6:45 pm

דרכי.PNG
דרכי.PNG (12.25 KiB) נצפה 4807 פעמים

דרכי תורה.pdf
(1.19 MiB) הורד 180 פעמים

על קצה הקולמוס
הודעות: 306
הצטרף: ד' אוקטובר 30, 2019 12:00 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי על קצה הקולמוס » ג' יוני 14, 2022 6:55 pm

רפרפתי קצת בגליונות הנפלאים שהעלו לעיל בשם "תפארת ישראל".
מצאתי מרגלית יקרה בפרשת בחקותי בענין שמרן הבית ישראל עודד את לימוד העיון בעוז.
(אולי לכך מתנגד ר' דרך ישרה לגליון זה, על פניו לא מצאתי שום סרך בגליון).
מצורף תצלום.
מגליון תפארת ישראל בחקותי.PNG
מגליון תפארת ישראל בחקותי.PNG (159.52 KiB) נצפה 4797 פעמים


אליעזר בלוי
הודעות: 441
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » ג' יוני 14, 2022 7:59 pm

אולי אפשר להציע כמו שראיתי במקומות אחרים
שאשכול א' ייוחד לדבריו של הרב מקדש מלך ברצף
ואשכול שני לתגובות ולמשא ומתן איתו בקשר למה שכתב
אין בדברים אלו משום הסכמה לדבריו
אבל עד כמה שאני מתווכח איתו בכל תוקף
דבריו הם מלאי עונג לקריאה

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2713
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ג' יוני 14, 2022 8:19 pm


הישיביש'ער דרך הלימוד לא חידשה שצריכים ללמוד בעיון, ואין לזה שום שייכות.
טעות נושנת שקשה מאד לעקור.
אדרבא, מי שאינו מסכים להגר"ח צריך ללמוד בעיון הרבה יותר. הגר"ח הסתפק בשיטה אחת בסוגיא להוציא את הלומדות, המעיין הוותיק מלפני הגר"ח צריך להתעכב הרבה יותר בסוגיא שלא די לו להבין את הרמב"ם.

פולסברג
הודעות: 1751
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי פולסברג » ג' יוני 14, 2022 9:34 pm

מקדש מלך כתב:הדברים אמורים כלפי העלילה שהופצה - לא משנה מי המפיץ - לפיה השמועסן של הרבי שליט"א אינם מפיו. אין לי מילים לתאר את גודל העוולה. הרי אני מכיר מאות ואלפי אנשים שחיים ונושמים את אותם שמועסן, וכל חייהם, כל המבט שלהם על הימים טובים ועל כל נושא יהודי נסוב לפי אותן שמועסן. וכל זה עיני רואות ולא זר. האם צריך עדיין להסביר את הרוע והרשעות הצרופה?!

הרב מקדש מלך שליט''א: אולי תעלה מהשמוסען לכאן, ליהנות בהן בני אדם. ייש''כ!

פולסברג
הודעות: 1751
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי פולסברג » ג' יוני 14, 2022 9:43 pm

מקדש מלך כתב:(וכתבו כאן שהשומר מאפשר להיכנס רק לחסידי גור, שהוא כמובן עוד שקר גמור במילתא דעבידא לאיגלויי לכל העולם. נכון. בימות החול יש קוד - מטעמי אבטחה, שכן כידוע הרבי מגור זהיר מאוד בעניני בטיחות, ביטחון, בריאות וכיוצ"ב, אבל גם הרבה חסידי גור אינם מכירים אותו, ומחכים למי שמכיר והוא מכניס בתשואות חן, ולא משנה מאיזה עדה. וגם מי שאינו מחסידי גור יכול לברר אותו)

גם בשבת לא מרשים מי שאין ברו חזות חס''ג.

אראל
הודעות: 3355
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי אראל » ג' יוני 14, 2022 9:59 pm

שיטת הלימוד שהיתה נפוצה בפולין [לאו דוקא בין חסידי גור] שונה לגמרי מהדרך הנהוג כהיום [הישיבתי] מאוד, כמו שיוכיחו בעליל ספרי האבנ"ז, ארץ צבי וכו' וכו' [שיטה שקרוב יותר לדרך הפלפול, לא בדרך 'בלאט-לערנען, ובירור שיטות הראשונים בסוגייא]
כמדומני, שאפילו בגור היום לא לומדים ככה כלל וכלל
רצוני לשאול, אם יש איזה מסגרת בגור כהיום שלומדים גפ"ת בדרך לאסוקי שמעתתא אליבא דהילכתא??

יהושפט
הודעות: 897
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי יהושפט » ג' יוני 14, 2022 10:23 pm

בקובץ אחי"ם בהספדא ישנו מאמר על "אמונת צדיקים" שכתב הרב קנובלוביץ בעת המחלוקת בשנת תשמ"ט
יש בו גם משום השלמה חשובה על דמותו, וגם על השקפת חס"ג, והוא נוגע בכמה דברים שנדונו כאן
לטעמי מומלץ

ונתנו ידידים
הודעות: 1145
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ג' יוני 14, 2022 10:42 pm

כמדומני שיש בידי להכריע ואקוה שאני נוטה אל האמת.
בפולין של פעם לא למדו לא עיון ולא בקיאות אלא ישבו ולמדו כל אחד למד ולמד ולמד ולמד, וכל אחד למד כפי מה שידו זו שכלו מגעת.
רוב הפשוטים למדו כמובן בקיאות, מכיון שלא היה סדרי ישיבה קבועים עם שיעורים כמו היום לכל בחור צורב ולא כפו על כל אחד דרך לימוד מסוימת שהורס את הבחור הפשוט יותר ממה שמזומנים הורס את הבחור הבעל כשרון (ויתכן שהישיבות גם הורס את הבחור הבעל כשרון במידה מסוימת אבל לא אכנס לזה), כל מי שהיה לבו ושכלו רחב התעמק, ויותר ממה שהתעמק התרחב ולמד הרבה ראשונים ופוסקים (ולאו דוקא מה שאנו קוראים עיון דהיינו להתעמק אלא הבקיאות שבעיון).
ולכן כשמוצאים בספרים על שיעורים של פלוני ואלמוני וכו' כמובן שזה בעניני עיון שהרי בבקיאות לא צריך שיעורים וודאי לא צריך לכתוב שהיו שיעורים, אמנם מסתמא הוא המועט דהיינו שיותר מחצי למדו באופן של בקיאות ופחות מחצי למדו עיון. (יש עוד נקודה שלכאוה רוב לימודי העיון היה אחר שמילאו כריסם קצת בשס בקיאות אבל אינו מוכרח)
הבראך והבעיה הוא בדרכי הלימוד של היום שכולם נכנסו תחת עול אחד עם לעיון ואם לבקיאות ומזומנים, האדמו"ר מגור נופף בידו בלימוד הבקיאות בנימוק "וכפי שאמר הרבי שליט"א בתחילת ההנהגה או לפני, אני לא לוקח קבוצה מובחרת ועושה איתה מה שאני רוצה. אני אחראי על כולם!" - ציטוט של הרב מקדש מלך. ושאר הגדולים עשו את ההיפך וטיפחו את ברי העיון והכניסו כולם תחת אותו דגל ואיני יודע של מי גרוע יותר. הדרך של האדמור מגור מאבד מאיתנו את הת"ח כי בימינו אלו כמעט ואין מציאות שכשיגדל יחליט לעשות את הליסבר כי גמר את הליגמר ובפרט שלא נתחנך איך לחשוב. והדרך השני גורם להרבה מרב שחורה ונשירה.
אמנם תמיהתי על האדמור מגור, כי בשלמא שאר גדו"י שדוגלים בלימוד העיון אין להם את הדרך איך לעשות שני מסלולים, אבל בגור שהרבה שולט ביד רמה וכל אחד נכנס לישיבה שמכתיבים לו למה שלא יוכל לעשות שני מסלולים עם תכנית מפורטת ומחושבת של מזומנים בעיון.

מלכיאל גרינוולד
הודעות: 200
הצטרף: ה' נובמבר 11, 2010 2:49 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מלכיאל גרינוולד » ג' יוני 14, 2022 10:53 pm

יהושפט כתב:בקובץ אחי"ם בהספדא ישנו מאמר על "אמונת צדיקים" שכתב הרב קנובלוביץ בעת המחלוקת בשנת תשמ"ט
יש בו גם משום השלמה חשובה על דמותו, וגם על השקפת חס"ג, והוא נוגע בכמה דברים שנדונו כאן
לטעמי מומלץ
אוצר החכמה_קובץ אחי-ם בהספידא - קנובלוביץ, יצחק מאיר (לזכרו)_425_437.pdf


מאמר מחכים, הזורה אור על אופני החשיבה של החוג.
יש שם פנינה יפה:
וצריך לדעת שעבודה זרה זו של "כוחי ועוצם ידי" שייך גם על הצלחה במסחר. וכן על הצלחה ברוחניות שייך השקפה פסולה של "כוחי ועוצם ידי", אף שיש בחירה, אעפ"כ הכל תלוי בסייעתא דשמיא, והרבה מתלמידי הישיבות נכשלים בזה.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' יוני 14, 2022 11:07 pm

אם כבר קיצצו בנטיעות המשובחות של ידידינו הרב מקדש מלך נר"ו, ונכנסו לדון על שיטות הלימוד,
בודאי שהנושא רחב ומורכב, ויש לי בזה הרבה מסורות מרבותי ותובנות אישיות, ואין כאן המקום,
אולם דומה שלפעמים כותבים נתונים והנחות יסוד כאילו הם בקונצנזוס, פשוטים וברורים,
ובעיני, לא בהכרח משקפים את המציאות.

לדוגמא ציטוט
מעולם לא היה מצב בהיסטוריה שאתה מביא רבבות בחורים בלי יוצא מן הכלל (וכפי שאמר הרבי שליט"א בתחילת ההנהגה או לפני, אני לא לוקח קבוצה מובחרת ועושה איתה מה שאני רוצה. אני אחראי על כולם!), ונותן להם ללמוד יום שלם בלי לעסוק בשום דבר אחר, בלימוד שמתאים ואפשרי רק למיעוט מהציבור (עובדה שידועה לכל מודה על האמת).

מתאים ואפשרי רק למיעוט? הגזמה גדולה.
וכי כמה בחורים, לאו דווקא מהמוכשרים והשקדנים, דווקא הלימוד העיוני תוך דגש על נתינת טעם וגישמעאק
שמר עליהם, מילא אותם והגביה את קומתם למשך שנים?

שיטת הבקיאות, בפרט במהלך הקיצוני של 'גור' דהיום, לא נבחנה עדיין על עשרות שנים.
דרכים ומהפכות באו והלכו, מיזמים שונים ומבורכים, ולמעשה השיטה הישיבתית המקובלת (גם ברוב הישיבות החסידיות והספרדיות),
היא זו שהצליחה להוציא רבבות אברכים ששוקדים בחשק ובשמחה לאורך עשרות שנים, פעמים רבות מתוך קשיים שונים ועניות.
ישנם לא מעט 'נשירות' ובעיות בעולם הישיבות, הנובעות מריבוי הספסלים, מחולשת הנפשות, מפיתויי הדור, ועוד ועוד,
ולא מוכרחים לתלות זאת בשיטת לימוד כזאת או אחרת.

אסיים בהגדרה אחת ששמעתי אישית ממורי ורבי הגר"ש אויערבאך זצוק"ל, שכמדומני אין זו גוזמא לומר שהיה מבין הבקיאים ביותר בדור,
ואמר לי כהאי לישנא: העיקר זה לימוד העיון, הפך בה והפך בה עם כל הכח. צריכים "לגנוב" זמנים לבקיאות.
שאלתי אותו מה הנשגבות של לימוד העיון על פני הבקיאות. ואמר, רק בלימוד העיון יש מקום לכל חושי האדם!! כמה עמוק.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2713
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ג' יוני 14, 2022 11:13 pm

יהושפט כתב:בקובץ אחי"ם בהספדא ישנו מאמר על "אמונת צדיקים" שכתב הרב קנובלוביץ בעת המחלוקת בשנת תשמ"ט
יש בו גם משום השלמה חשובה על דמותו, וגם על השקפת חס"ג, והוא נוגע בכמה דברים שנדונו כאן
לטעמי מומלץ
אוצר החכמה_קובץ אחי-ם בהספידא - קנובלוביץ, יצחק מאיר (לזכרו)_425_437.pdf

בשעתו כבר הודפס הספר חזון איש אמונה ובטחון שהכה את כל דבריו על קדקדם. למה לא טרח אפילו להביאם, ולא להפריכם?
יש שמה הרבה אי דיוקים והשמצות כלליות. ואולי בסערת התקופה נסתערו הרוחות ויצאו מגדרם.

אמנם מסמך חשוב הוא

יהושפט
הודעות: 897
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי יהושפט » ג' יוני 14, 2022 11:18 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
יהושפט כתב:בקובץ אחי"ם בהספדא ישנו מאמר על "אמונת צדיקים" שכתב הרב קנובלוביץ בעת המחלוקת בשנת תשמ"ט
יש בו גם משום השלמה חשובה על דמותו, וגם על השקפת חס"ג, והוא נוגע בכמה דברים שנדונו כאן
לטעמי מומלץ
אוצר החכמה_קובץ אחי-ם בהספידא - קנובלוביץ, יצחק מאיר (לזכרו)_425_437.pdf

בשעתו כבר הודפס הספר חזון איש אמונה ובטחון שהכה את כל דבריו על קדקדם. למה לא טרח אפילו להביאם, ולא להפריכם?
יש שמה הרבה אי דיוקים והשמצות כלליות. ואולי בסערת התקופה נסתערו הרוחות ויצאו מגדרם.

אמנם מסמך חשוב הוא

כמבואר שם המאמר התפרסם בשעתו במטרה לשכנע, כך שברור למה לא הביא מדברי אלו המתנגדים למהלך שלו
עכ"פ, חשיבותו של המאמר היא לא בשאלה אם כותבו צודק שכל עמ"י חושב כמוהו, אלא אדרבה מה הוא חושב
נערך לאחרונה על ידי יהושפט ב ג' יוני 14, 2022 11:22 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בית הגנזים
הודעות: 325
הצטרף: ג' נובמבר 24, 2020 9:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי בית הגנזים » ג' יוני 14, 2022 11:19 pm

נוטר הכרמים כתב:שאלתי אותו מה הנשגבות של לימוד העיון על פני הבקיאות. ואמר, רק בלימוד העיון יש מקום לכל חושי האדם!! כמה עמוק.

עי' בפתיחה לס' נועם מגדים מה שדייק בד' הרמב"ם המפורסמים בהל' איסו"ב

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' יוני 14, 2022 11:25 pm

נוטר הכרמים כתב:אם כבר קיצצו בנטיעות המשובחות של ידידינו הרב מקדש מלך נר"ו, ונכנסו לדון על שיטות הלימוד,
בודאי שהנושא רחב ומורכב, ויש לי בזה הרבה מסורות מרבותי ותובנות אישיות, ואין כאן המקום,
אולם דומה שלפעמים כותבים נתונים והנחות יסוד כאילו הם בקונצנזוס, פשוטים וברורים,
ובעיני, לא בהכרח משקפים את המציאות.

לדוגמא ציטוט
מעולם לא היה מצב בהיסטוריה שאתה מביא רבבות בחורים בלי יוצא מן הכלל (וכפי שאמר הרבי שליט"א בתחילת ההנהגה או לפני, אני לא לוקח קבוצה מובחרת ועושה איתה מה שאני רוצה. אני אחראי על כולם!), ונותן להם ללמוד יום שלם בלי לעסוק בשום דבר אחר, בלימוד שמתאים ואפשרי רק למיעוט מהציבור (עובדה שידועה לכל מודה על האמת).

מתאים ואפשרי רק למיעוט? הגזמה גדולה.
וכי כמה בחורים, לאו דווקא מהמוכשרים והשקדנים, דווקא הלימוד העיוני תוך דגש על נתינת טעם וגישמעאק
שמר עליהם, מילא אותם והגביה את קומתם למשך שנים?

שיטת הבקיאות, בפרט במהלך הקיצוני של 'גור' דהיום, לא נבחנה עדיין על עשרות שנים.
דרכים ומהפכות באו והלכו, מיזמים שונים ומבורכים, ולמעשה השיטה הישיבתית המקובלת (גם ברוב הישיבות החסידיות והספרדיות),
היא זו שהצליחה להוציא רבבות אברכים ששוקדים בחשק ובשמחה לאורך עשרות שנים, פעמים רבות מתוך קשיים שונים ועניות.
ישנם לא מעט 'נשירות' ובעיות בעולם הישיבות, הנובעות מריבוי הספסלים, מחולשת הנפשות, מפיתויי הדור, ועוד ועוד,
ולא מוכרחים לתלות זאת בשיטת לימוד כזאת או אחרת.

אסיים בהגדרה אחת ששמעתי אישית ממורי ורבי הגר"ש אויערבאך זצוק"ל, שכמדומני אין זו גוזמא לומר שהיה מבין הבקיאים ביותר בדור,
ואמר לי כהאי לישנא: העיקר זה לימוד העיון, הפך בה והפך בה עם כל הכח. צריכים "לגנוב" זמנים לבקיאות.
שאלתי אותו מה הנשגבות של לימוד העיון על פני הבקיאות. ואמר, רק בלימוד העיון יש מקום לכל חושי האדם!! כמה עמוק.

כפי שכתבתי, הטענות שאני כותב בעד הבקיאות אינן מפני שאני עצמי הייתי מכריע כן, אלא שאני יכול להבין את השיטה הזו.
אני נוקט בה, משום שאני מאמין בערך של הציות לרבי. ולכן לא ברור שיש ביננו ויכוח. על כל פנים ודאי לא בדרכי הלימוד.
ולכשתימצי לומר, אצל החסידים היו ענינים אחרים התופסים את "כל חושי האדם". וכל אחד העניין שתופס את חושיו גובר אצלו על אחרים. כמה עמוק(...)

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' יוני 14, 2022 11:40 pm

הערכה שלי על סמך הנסיון: בקבוצת לומדים שמשקפת את כלל האוכלוסיה (כלומר, לא בישיבה למצטיינים), בערך מחצית מהלומדים יוצאים נשכרים מהעיון, והמחצית השניה מאבדים ע"י העיון גם מה שבידם.

אמנם, לכאורה פשוט שהאדמו"ר מגור ביטל את העיון לא בגלל הדאגה למחצית השניה, אלא מפני שאינו מחשיב במיוחד את העיון גם עבור המחצית הראשונה. ועל זה הפולמוס.

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' יוני 15, 2022 12:04 am

הסקרן_הקטן כתב:
מקדש מלך כתב:
פרנקל תאומים כתב:

עד כמה שזכור לי, ב"מתיבתא" (כלומר כיתות ח' והשיעור הראשון בשיבה קטנה, שהרבי שליט"א איחד כמוסד בפני עצמו הקרוי "מתיבתא", אולי בהמשך אסביר את טעמיו ונימוקיו), כולם לומדים תוספות, ואין שם שתי מגמות (אלא שמדלגים תוספות ארוכים שאינם קשורים לסוגיא ישירות, או תוספות קשים מידי...).

רק אחר כך, בשיעור ב', כל אחד מחליט מה יותר מתאים לו. ככה שכולם יודעים מה זה תוספות.

פתיחת ראשונים ואחרונים, אינו דבר קבוע. תלוי במגיד שיעור, ובאבא של הבחור (אני למשל עודדתי את בניי לפתוח כמה שיותר. עד שבאיזה שהוא שלב, כשהבחור בא הביתה ואתה רואה שהוא יודע מאתיים דף גמרא כמו "אשרי יושבי ביתך", אתה נשאר עם לשון בחוץ, ומפסיק - או ממעט - לומר לו דיעות. אבל אני שמח לראות כל פעם שהם מעיינים).

מידיעה זה לא מדויק. לא כל לומדי המתיבתא לומדים תוספות...
ברוב מוחלט של הישיבות לא לומדים תוספות בכלל. גם לא בשיעור ב' והלאה.

לגבי ראשונים ואחרונים - המג"ש לפעמים זורק משהו. אף תלמיד מצד עצמו לא פותח ספר כזה.
סיפר לי אבא - ת"ח - שרצה ללמוד עם בנו סוגיא עם ראשונים והמשגיח לא נתן והתלונן עליו שהוא " מפריע לבן שלו עם תכנית המזומנים"...


אחד החברים דכאן כתב לי:

על שאלתך בענין האברכים שאין להם מושג מה זה תוס', כן.
רוב אברכי גור אינם לומדים תוס' כדעת האד' מגור, ובעיר בה אני מתגורר מזה כמה שנים שאין מגמת גפ"ת בכוללים דחס"ג כלל [איני יודע איך זה בשאר ערים].
ורק אעיר על דברי מקדש מלך, ובאפשרות כ"ת לברר זאת בניקל:
גם בישיבות גור - בחלק מהישיבות אין! מגמת גפ"ת, בחלק יש אבל בודדים לומדים שם וזו המגמה הכי פחות נחשבת.
כאשר מהאדמו"ר מתפזרים "לשונות": "תוספות איז פאר שוואכע קעפ" וכהנה.

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' יוני 15, 2022 12:10 am

דרך ישרה כתב:
דרומי כתב:ברור שלא באתי לסייע.

אבל לא מקובל הדבר שיבוא אדם בימינו ויחליט 'לדלג' על שלוש מאות שנה אחורה ולטעון שהוא בעצם לא מחדש כלום אלא בסך הכל מחזיר עטרה ליושנה,

למה שלש מאות שנה? למיטב ידיעתי, עד לפני השואה ככה למדו בכל השטיבלע'ך של גער, מלבד עילויים יחידים שנמשכו לזה מאליהם, ולא הניחו מזה ומזה ידם.
כמדומנים שגם ביח"ל ככה למדו.
במתיבתא בוארשא ודאי שכך למדו, שמעתי מיהודי שהספיק אז בשלש שנים בישיבה קרוב לאלף דף.
אחרי השואה מאיזה סיבה שהיא, לא יודע למה - זה השתנה.
האם יש לי איזה טעות בכל זה?


כמה אחוזים מהבחורים בישיבות גור לומדים כיום במגמת 'דפים'?
ואלו דפים לומדים שם?
נערך לאחרונה על ידי פרנקל תאומים ב ד' יוני 15, 2022 12:11 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2713
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' יוני 15, 2022 12:10 am

בעקבות פנייה באישי בפורום אחר, כתבתי משפט שכנראה יוסיף להשיחה

גישה קיצונית, הן בעיון הן בבקיאות, נותנת סיפוק זמני גדול. מי שיכול לחזור מזומנים על אלף דפי גמרא, יש לו הנאה עצומה, וכמו"כ הנאת הבנת הסברא.

אמנם מי שיש לו מאזן בריא, ומשלב ידיעות עם הבנה, לוקח זמן עד שמרגיש את ההצלחה.

בקיצור, החשכות שבתלמוד בבלי עיקרו הוא בהמאזן בין ידיעות להבנה, הלכה ופלפול. זהו 'העם ההולכים בחשך ראו אור גדול'. המתמקדים בבקיאות גרידא, אוכלים הרבה ממתקים ואין להם החשך אשר ממנה נוצר האור. המתמקדים בעיון גרידא, אוכלים בשר תפל וחי. רק מי שיש לו את שניהם במאזן בריא, הוא מכיר את הסוגיות לרחבם, וגם העמיק עיונו להבין הדברים על בוריים, דבר דבור על אפניו עם ישוב הקושיות וההערות וסיכום כל הסוגיא, הוא יטעום טעם תורה. וזה לוקח זמן, הרבה זמן, והרבה עמל ונכונות לחכות.

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' יוני 15, 2022 12:15 am

סגי נהור כתב:הערכה שלי על סמך הנסיון: בקבוצת לומדים שמשקפת את כלל האוכלוסיה (כלומר, לא בישיבה למצטיינים), בערך מחצית מהלומדים יוצאים נשכרים מהעיון, והמחצית השניה מאבדים ע"י העיון גם מה שבידם.

אמנם, לכאורה פשוט שהאדמו"ר מגור ביטל את העיון לא בגלל הדאגה למחצית השניה, אלא מפני שאינו מחשיב במיוחד את העיון גם עבור המחצית הראשונה. ועל זה הפולמוס.

בעיון ישנן דרגות וקומות. גם המחצית השניה תצא נשכרת בדר''כ מעיון בדרגה מסויימת.

דרך ישרה
הודעות: 372
הצטרף: א' מאי 07, 2017 1:31 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי דרך ישרה » ד' יוני 15, 2022 12:57 am

אותה אבקש כתב:
דרך ישרה כתב:
דרומי כתב:ברור שלא באתי לסייע.

אבל לא מקובל הדבר שיבוא אדם בימינו ויחליט 'לדלג' על שלוש מאות שנה אחורה ולטעון שהוא בעצם לא מחדש כלום אלא בסך הכל מחזיר עטרה ליושנה,

למה שלש מאות שנה? למיטב ידיעתי, עד לפני השואה ככה למדו בכל השטיבלע'ך של גער, מלבד עילויים יחידים שנמשכו לזה מאליהם, ולא הניחו מזה ומזה ידם.
כמדומנים שגם ביח"ל ככה למדו.
במתיבתא בוארשא ודאי שכך למדו, שמעתי מיהודי שהספיק אז בשלש שנים בישיבה קרוב לאלף דף.
אחרי השואה מאיזה סיבה שהיא, לא יודע למה - זה השתנה.
האם יש לי איזה טעות בכל זה?

כן, טעות מוחלטת.
אי"צ כלל להאריך בדרך לימודם של רבוה"ק מפרשיסחא קאצק וגור זי"ע ויש אצלי ליקוט חומר רב בענין.
עכ"פ, גם בשטיבלעך ובישיבות היו לומדים בעיון מעמיק או לכה"פ בלימוד גפ"ת.
בספר אלה שלא נכנעו עמ' קעט מצוטט מכתב של הק' מתי'ס גלמן הי"ד, הקומדאנט האגדי. הדברים מדברים בעד עצמם.
image001 (1).png


כן בספר וילקט יוסף (לרבי יוסף מנדלקורן, מערכת הגה"ג החסיד רבי בן ציון מאסטראווע אות רלז):
'סדר הלימוד של הה"ג הגדול הרב בן ציון זצ"ל היה, ללמוד כמה שיעורים ביום, עם בחורי חמד מופלגי תורה ועם אברכים. והיה לומד בגמרא ותוספות כסדר הש"ס עם הראשונים רשב"א ריטב"א שיטמ"ק וכיו"ב, וכן היה לו שיעור ללמוד את השולחן ערוך, כסדר. וכשבא ללמוד את השולחן ערוך, למד מתחילה את הגמרא ותוס' להלכה ההוא, והרי"ף והרא"ש ואחר כך הטור, ואחרי זה למד את השולחן ערוך, וכן היה בכל הלכתא'.

ואיידי דעסקי' הכא ברבי מוטל מיירנץ זכרונו לברכה, יובא מדבריו בספרו הנפלא על משכנות הרועים (פרק ללמד בני יהודה קשת, תל אביב תשנ"ט עמ' לג):
היהודי הקדוש, הרבי ר' בונם, הרה"ק מקאצק, כולם למדו שיעור עם תלמידים, בעומק העיון בגמרא ובמפרשים. מצויים איתנו מודפסים חידושים ופלפולים אשר נתחדשו בבית מדרשם. ואין צריך לומר, אדמו"ר החידושי הרי"מ זצ"ל, שהיה מקדיש שעות ארוכות לתפילה בכלות הנפש, והרי לפנינו ספריו שחידש בעומק הפלפול. וכן פירושי השפת אמת על הש"ס, אשר לומדי התורה מתענגים לאורם הבהיר. ובודאי, שלא הוזנחה בבית מדרש זה חסידות אמיתית, עד מיצוי הנפש. חסידי קאצק בחלקם הגדול, היו למדנים מעמיקים. מבית מדרש זה יצאו גאונים כהגה"ק בעל האבני נזר זצ"ל. וכדי שלא יאמרו שהדבר אמור רק באדמורי"ם, נזכיר את שמותיהם של הרה"צ מקינצק, הגה"צ מקוזיגלוב, הגה"צ מויירשוב, הגה"ח ר' מנחם זמבא הי"ד, ועוד רבים שאיני מזכיר שמותיהם, כדי שלא להאריך, זכר כולם לברכה וכו'. ואביא כאן מה שראיתי מחסיד אמיתי, הרה"ח ר' מאטל אוסטרובער ז"ל, בו ראו כולם דמות של חסיד אמיתי, בר דעת, הדבוק במידת האמת של חסידים קדמונים. הוא היה תלמיד מובהק של החסיד המפורסם, ר' בן ציון אוסטרובער ז"ל. כשפגשתיו לראשונה, כשבאתי לישיבת שפת אמת, ראיתיו שקוע בשיעור חושן משפט עם פירוש התומים, בצוותא עם חבירו הישיש, ר' העניך הלעמער ז"ל. ככל שאני זוכר אותו, תמיד היה שקוע בעומקה של הלכה.

אגב, שמועה שמעתי ואיני יודע נכונותה, כי משפחת ר"מ מיירנץ הוציאו את ספרו מחדש וצינזרו להפליא את כל התכנים שאינם תואמים את ההנהגה הנוכחית.

אם כבר הגבתי באשכול, אציין שלא חסרים בו נקודות שתלויות בהסתכלות ומה שהרב מקד"מ רואה ומגדיר באופן מסוים נראה אצלי ואצל אחרים הפוך לגמרי, [הן לגבי העובדות וק"ו לגבי הפרשנויות]
אבל איני מגיב כדי לא להפריע את הרצף למסירת השקפתו מהמבט של חסידי הרבי הנוכחי.

איך - למען השם - עשית מ'ששה' 'עילויים' של מת'ס געלמאן, ועוד כמה 'מופלגי תורה' של ר' בן ציון, את שיטת הלימוד 'הכללית' בשטיבלעך? האם לא שמת לב שגם אני בהודעתי כתבתי שהעילויים כן עסקו בפלפול? האם אני חולק על זה שהיה ר' מנחם זמבא בגור? האם אני חולק על שיטת הלימוד של החידושי הרי"ם? או האבני נזר? או הקאצע'ר רבי?
ואני יגלה לכם סוד שאולי קצת ידוע אבל רבים מעדיפים להתכחש לידיעתו, גם האדמו"ר שליט"א מגור אמר הרבה פעמים שהוא לא נגד לימוד העיון!, אם לא היו מפריעים לו להכניס את הבקיאות כדי שמי שצריך לזה לא יתבייש בזה, היה היום גם עיון וגם בקיאות, כי בהתחלה ככה היה, אבל משניסו להכשיל את הבקיאות, ולפחות גרמו לאלו שלומדים בקיאות להרגיש בעמדה נחותה, ומה לעשות יש כאלו שזה הלימוד שמתאים להם, וזה סוג לימוד בתורה, יש סיני ויש עוקר הרים, ואי אפשר לכפות על כולם להיות עוקר הרים, אבל באסכולות מסוימות החליטו שההילה והכבוד יהיו שמורים רק לעוקרי הרים, ומשהפריעו לו במלאכתו לא היתה לו ברירה כי אם לקחת חזק את מה שמתאים לכולם, ואת מה שהיה נהוג בפולין להכלל.
גם אני הייתי בישיבה, והסתובבו שם עשרות בחורים שלא מצאו לעצמם מקום בתורה כי הם לא מסתדרים עם לימוד העיון. ומה אתם צריכים לעדותי, תכנסו לכל ישיבה שעוד מקובעת בזה שכולם חייבים ללמוד עיון ותראו כמה בחורים לא מחוברים ללימוד בכלל, כמה מהם 'מפתחים' שנאה לתורה רק בגלל ה'עיון' הזה שתוקע אותם וממאיס עליהם את התורה בגלל שהם פשוט לא מתאימים לזה. אבל אף אחד לא מסוגל לשבור את הקבעון שלו ולקום ולעשות שינוי. ב"ה שבתקופה האחרונה בעוד ועוד חצרות, שמעו, התפעלו, ומתחילים להזיז דברים.
חוץ מזה דבר אחד ברור, שבפולין עשו מה שהרבי אומר. על כך אין חולק. ואם האמרי אמת היה אומר למשל ללמוד משניות כולם היו עוברים ללמוד משניות, ולא מנתחים אם הוא כן צודק או לא צודק.
הבעיה היא לא בסוג הלימוד. אלא בסוג האמונת חכמים שנמסרה מדור לדור מהר סיני ועד היום.
בשטיבע'ל שלי יש כמה וכמה אברכים שיודעים מאות דף בע"פ מזומנים, ועם זאת הם ענקים בתורה בעיון ובפלפול, הם כבר מוצאים את הזמן ללמוד את הלימוד הזה ג"כ, והם עושים את זה מתוך אמונת חכמים מוחלטת וביטול לרבי. (זה ממש לא מחייב אותם להתכחש לרבם). ומתוך שחסידים הם תורתן משתמרת.

דרך ישרה
הודעות: 372
הצטרף: א' מאי 07, 2017 1:31 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי דרך ישרה » ד' יוני 15, 2022 1:15 am

על קצה הקולמוס כתב:רפרפתי קצת בגליונות הנפלאים שהעלו לעיל בשם "תפארת ישראל".
מצאתי מרגלית יקרה בפרשת בחקותי בענין שמרן הבית ישראל עודד את לימוד העיון בעוז.
(אולי לכך מתנגד ר' דרך ישרה לגליון זה, על פניו לא מצאתי שום סרך בגליון).
מצורף תצלום.
מגליון תפארת ישראל בחקותי.PNG

ולכל אלו ששאלו אותי באישי מנין לי שעלון זה הוא יוצא כהתרסה, אז הנה לכם אחד הראיות.
אחת מהשיטות שלהם הוא כך: הם מוציאים כאילו גליון תמים, שאין בינו לבינם כלום. עלון שנראה בכלל עלון שחסידות גור מוציאה. ובתוך העלון הם מחדירים בעקיפין את כל המסרים המתריסים שלהם, כאילו סתם איזה ציטוט סתמי יפה, העתקה אקראית מאיזה ספר וכו', והם משתדלים שזה יהיה מחסידים מפורסמים של גור.
על הדרך הם משתדלים להפיץ את זה בכל רשימת תפוצות למיניהם, ולהעלות את זה כאילו בתמימות לפורומים למיניהם.
לפעמים אחד שנים מעצבנים אותם בהסרת המסיכה שלהם, אך אל דאגה, בקרוב עם מסכות אחרות. הם לא נחים לרגע.

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי דמשק » ד' יוני 15, 2022 1:19 am

דרך ישרה כתב:ולכל אלו ששאלו אותי באישי מנין לי שעלון זה הוא יוצא כהתרסה, אז הנה לכם אחד הראיות.
אחת מהשיטות שלהם הוא כך: הם מוציאים כאילו גליון תמים, שאין בינו לבינם כלום. עלון שנראה בכלל עלון שחסידות גור מוציאה. ובתוך העלון הם מחדירים בעקיפין את כל המסרים המתריסים שלהם, כאילו סתם איזה ציטוט סתמי יפה, העתקה אקראית מאיזה ספר וכו', והם משתדלים שזה יהיה מחסידים מפורסמים של גור.

אתה לא טוען שהדברים המובאים שם מוכחשים ושקריים,
אז כנראה שהאמת וההיסטוריה מתריסים.

חבר עיר
הודעות: 66
הצטרף: א' מאי 31, 2015 7:20 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי חבר עיר » ד' יוני 15, 2022 1:52 am

בנוגע לדרך הלימוד, חשוב להביא את דעתו של מרן הגרי"ג אדלשטיין שליט"א שהתפרסמה לאחרונה מעל גבי כמה במות:

יש בחורים שקשה להם הלימוד. הם אומרים שאין להם טעם בלימוד, אין להם את הערבות והמתיקות והם לא נהנים. מה עושים איתם?

"שילמד גמרא רק עם רש"י. שלא יתעמק, שילמד בפשטות. זה לימוד שמאוד מאוד מושך".

אבל בישיבה לומדים את הכל בעיון…

"הוא ילמד בחברותא, רק גמרא. עם רא"ש, עם רש"י אולי תוספות. ולחזור הרבה על הלימוד. חזרות"…

כלומר, בחור בישיבה גדולה שיש לו יותר משיכה ללמוד הלכה או בקיאות, ויותר קשה לו ללמוד בעיון – שילמד הלכה, למרות שסדרי הישיבה קבועים?

"שילמד בקיאות. צריך ללמוד לפי הטבע שלו, היכן שהכוח שלו"…
---

השואל: . . יש בחורים שמאד מתאמצים בלימוד (הגרי"ג: כן), ולמעשה - הם מרגישים ש[אפעס] הם לא מצליחים לקנות קנין. אם זה בפרקים שהם למדו, במסכת שהם למדו, הם לא זוכרים כל כך. כמה שהם משתדלים - לא יודע כמה פעמים הם חזרו, אבל זה מאד גורם להם לאיזושהי חולשה בחשיבות, שיהי' להם איזה עתיד בעזר השם להיות תלמידי חכמים, הוא רואה שהוא לא זוכר...
מה העצה לזה? מה, מה... איך אפשר להרגיע אותם? ומה אפשר לעשות עם זה?

הגרי"ג: צריך ללמוד [מה] שמעניין, שמרתק. לימוד שמשעמם - זה לא כדאי.
כל אחד לפי טבעו, [ב]צורת לימוד שמעניינת [ו]שמרתקת אותו. אין עצה אחרת.
כל אחד לפי הטבע שלו - אם בבקיאות... על פי רוב, בקיאות - פשטות - זה יותר מעניין, [ה]פשטות מעניין ומושך, בפשטות.
גמרא רש"י, גם בלי תוספות, זה מעניין ומושך וגורם להתמדה; ואם מתעמקים - אז זה משעמם.

השואל: בשעת מעשה יש לו הנאה מהלימוד, אבל אחר כך הוא גומר את הזמן - ורואה שהוא לא זוכר כל כך.
הגרי"ג: לא משנה. בשעת מעשה - הוא מרותק?
השואל: כן.
הגרי"ג: אה, זה בסדר. אין בעי'.
השואל: לא צריך לדאוג יותר מזה.
הגרי"ג: לא, לא, לא צריך.
גם כמות, צריך עוד סדר, לא כל היום. יהי' בסדר אחד בשביל הבקיאות.
---

"לדוגמא אם יש בחור שאם הוא מתעמק זה משעמם לו, ואם הוא לא מתעמק הוא נהנה, וכשלומד גמרא עם רש"י הוא נהנה וזה מעניין ומושך להמשיך הלאה, או עם תוספות, עם כל התוספות או חלק מהתוספות, ולפעמים זה קשה ומשעמם, צריך ללמוד בצורה שמעניינת אותו, כל אחד בצורה שמרתקת אותו".

ישעיהו לוריא
הודעות: 491
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ד' יוני 15, 2022 2:00 am

דרך ישרה כתב:
על קצה הקולמוס כתב:רפרפתי קצת בגליונות הנפלאים שהעלו לעיל בשם "תפארת ישראל".
מצאתי מרגלית יקרה בפרשת בחקותי בענין שמרן הבית ישראל עודד את לימוד העיון בעוז.
(אולי לכך מתנגד ר' דרך ישרה לגליון זה, על פניו לא מצאתי שום סרך בגליון).
מצורף תצלום.
מגליון תפארת ישראל בחקותי.PNG

ולכל אלו ששאלו אותי באישי מנין לי שעלון זה הוא יוצא כהתרסה, אז הנה לכם אחד הראיות.
אחת מהשיטות שלהם הוא כך: הם מוציאים כאילו גליון תמים, שאין בינו לבינם כלום. עלון שנראה בכלל עלון שחסידות גור מוציאה. ובתוך העלון הם מחדירים בעקיפין את כל המסרים המתריסים שלהם, כאילו סתם איזה ציטוט סתמי יפה, העתקה אקראית מאיזה ספר וכו', והם משתדלים שזה יהיה מחסידים מפורסמים של גור.
על הדרך הם משתדלים להפיץ את זה בכל רשימת תפוצות למיניהם, ולהעלות את זה כאילו בתמימות לפורומים למיניהם.
לפעמים אחד שנים מעצבנים אותם בהסרת המסיכה שלהם, אך אל דאגה, בקרוב עם מסכות אחרות. הם לא נחים לרגע.


ומאותה סיבה, שניסיתי להביא כאן באשכול סיפורים 'מתריסים' הפוכים מהמשתמע בדברי מקדש מלך ובנרטיב שהוא רואה ומציג בהן את החסידים הזקנים, ומתוך כך מנסה למצוא צידוק לדברים אחרים, או הסבר, מיד נדרשתי למחוק הודעתי וכו' וכו'.
כי העובדות - 'מתריסות', והמציאות - מעצבנת, וההיסטוריה בכלל חצופה.
מה לעשות. צריך ליישר אותה את ההיסטוריה.
עובדים על זה, אולי לא עשו מספיק, אבל עשו המון.
גם כאן באשכול.

שמשון
הודעות: 295
הצטרף: ב' אפריל 18, 2016 7:19 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי שמשון » ד' יוני 15, 2022 2:08 am

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בעקבות פנייה באישי בפורום אחר, כתבתי משפט שכנראה יוסיף להשיחה

גישה קיצונית, הן בעיון הן בבקיאות, נותנת סיפוק זמני גדול. מי שיכול לחזור מזומנים על אלף דפי גמרא, יש לו הנאה עצומה, וכמו"כ הנאת הבנת הסברא.

אמנם מי שיש לו מאזן בריא, ומשלב ידיעות עם הבנה, לוקח זמן עד שמרגיש את ההצלחה.

בקיצור, החשכות שבתלמוד בבלי עיקרו הוא בהמאזן בין ידיעות להבנה, הלכה ופלפול. זהו 'העם ההולכים בחשך ראו אור גדול'. המתמקדים בבקיאות גרידא, אוכלים הרבה ממתקים ואין להם החשך אשר ממנה נוצר האור. המתמקדים בעיון גרידא, אוכלים בשר תפל וחי. רק מי שיש לו את שניהם במאזן בריא, הוא מכיר את הסוגיות לרחבם, וגם העמיק עיונו להבין הדברים על בוריים, דבר דבור על אפניו עם ישוב הקושיות וההערות וסיכום כל הסוגיא, הוא יטעום טעם תורה. וזה לוקח זמן, הרבה זמן, והרבה עמל ונכונות לחכות.

דפח"ח

ובלי קשר. א"ל מאן דהו שראה במו עיניו את העוצמה של "מזומנים", שזה ליגן אין לערנען במלא מובן המילה
נערך לאחרונה על ידי שמשון ב ד' יוני 15, 2022 2:15 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמשון
הודעות: 295
הצטרף: ב' אפריל 18, 2016 7:19 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי שמשון » ד' יוני 15, 2022 2:12 am

חבר עיר כתב:בנוגע לדרך הלימוד, חשוב להביא את דעתו של מרן הגרי"ג אדלשטיין שליט"א שהתפרסמה לאחרונה מעל גבי כמה במות:

הגר"ש אלתר מסכים לדברים אלו?

ישעיהו לוריא
הודעות: 491
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ד' יוני 15, 2022 2:24 am

viewtopic.php?f=7&t=58284&hilit=%D7%A1%D7%A4%D7%A8+%D7%90%D7%9E%D7%AA+%D7%95%D7%90%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%94+%D7%94%D7%97%D7%93%D7%A9&start=40#p739223

דוגמא קטנה, מה עושים כשההיסטוריה אחרת מהנרטיב שרוצים לספר.
ויש הבדל בין לומר, פעם אחזו כך והיום אוחזים כך, שזה הכי לגיטימי, לבין לומר תמיד ככה היה.
זאת דרך אחת לבניית נראטיב לא אמיתי - רטרואקטיבית. למחוק כל מה שלא מסתדר, במקום לומר גלויות ובזכות : היום לא אוחזים ממה שפעם אחזו כן.

תמיד ככה למדו.
וזה מה שמפריע לי כאן באשכול ועל כך הותקפתי, כי העזתי לסבור שהצגת הדברים וסדר ההשתלשלות והחינוך - לא כמו שנכתב כאן.
שייחסתי מניעים ואג'נדות שמשולבים יפה יפה בתוך סיפורים תמימים שבאים לומר 'החסידים הזקנים סברו ככה ואילו היה כוחם במותניהם היו גם מתנהגים ככה'
זה היה תמיד החינוך וזאת הדרך.
וזה אף גרוע ממי ששם לורד ארטליין שחור על סיפור שלא מוצא חן בעיניו. עם הלורד ארטליין אפשר להסתדר.
אי אפשר להסתדר עם מי שמספר את זה הפוך לגמרי. גם בעובדות וגם בפרשנות.
ועוד ועוד, סילופים קטנים וגדולים, תחילתם בקל וסופם בהצדקת עוונות ממש.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2713
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' יוני 15, 2022 2:44 am

אין זה סוד שהרבה יותר קל להקפיד על מנהגי המפלגה מלקיים מצוות התורה.
ולכן, כאשר לומדים בעיון, יש יצה"ר. אבל כאשר לומדים 'מזומנים', ומתחברים בזה למפלגה, ומרגישים שונה מאחרים, היצה"ר לא מפריע. וד"ז הוא כלל בכל המפלגות. בני אדם מפספסים זמן תפלה בשופי, ללא כל התירוצים של החסידים, ומ"מ מקוה בכל יום לא יפספסו. רואים אנשים עם חולצות טריקו, כובע בייסבל, מתפללים מתוך סמארטפון בלתי כבוי, ומ"מ הגארטל נמצא במקומו ממש. שכח מכל ה'היכון' אבל הגארטל נמצא שם.

כן הוא בכל דבר מפלגתי.
נערך לאחרונה על ידי ליטוואק פון בודאפעסט ב ד' יוני 15, 2022 3:14 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' יוני 15, 2022 2:57 am

.
נערך לאחרונה על ידי סגי נהור ב ד' יוני 15, 2022 3:23 am, נערך פעם 1 בסך הכל.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 155 אורחים