מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אז הוחל לקרוא בשם ה'

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
אותה אבקש
הודעות: 492
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי אותה אבקש » ד' יוני 15, 2022 3:25 pm

דרך ישרה כתב:
אותה אבקש כתב:
דרך ישרה כתב:אכן, השם לקוח מעולם המסחר, והוא רגיל לומר שלפעמים אומרים לאדם עמוד וערוך משנה שקרית, האדם אומר תן לי זמן ואדע, האדם הזה נותן צ'ק דחוי, יש אחד אומר לך בסוף החודש אדע - האדם הזה נתן 'אשראי'. אבל יש מי שיש לו 'מזומנים', תיכף הוא יכול לומר כל מה ששנה.
עם זאת, כבר כ' במאירי בית הבחירהמסכת אבות פרק ד 'רבי יהודה אומר הוי זהיר בתלמוד ששגגת תלמוד עולה זדון הזהירו שתהא משנתו סדורה בפיו עד שיהיו דברי תורה מצויים בידו מזומנים להוראה שאל"כ פעמים שישאלוהו בדבר נחוץ ויורה בו שלא כהוגן ונמצא מכשילו ואין לו טענה בשגגה דשגגת תלמוד עולה זדון שהרי כל שלבו ודעתו להוראה יש לו להתעמל בו עד שיהא סדור בפיו וכן אמרו ז"ל מנחות צ"ט ב' דרך הערה כל השוכח דבר מתלמודו עובר בלאו שנאמר השמר לך פן תשכח את הדברים כו' וסוף הכונה שאם לא מצא עצמו מזומן לכך לבל ימהר להוציא דבר מפיו עד יחקור ויבדוק יפה יפה וכן בעת למודו לא יזוז עד שיעלה באור משנתו כהוגן עד שלא תביאהו עצלותו לשגגת הוראה'.
אגב, בדורות האחרונים שכחו לגמרי שיש איסור חמור על שכחת התורה. כל השוכח דבר אחד ממשנתו וכו'. וכדי ללמד זכות צ"ל שדבר שמעולם לא נכנס לזכרון, לא נקרא לשכוח, אבל כאן שכן מכניסים את זה היטב לזכרון, ממילא מוזהרים באיסור חמור של שכחת התורה וחייבים לשנן את זה כל הזמן. איני יודע אם כיוונתי בזה לאמת, אבל אולי.

אם כבר הוזכרו דברי המאירי, בנותן טעם לציין לדבריו בבית הבחירה (הוריות יד.):
'ובתלמוד המערב אמרו, הסדרן קודם לפלפלן. ודוקא, שאעפ"י שאינו מפולפל כל כך, הוא בקי בפירוש של הלכות ובמה שיוצא מהם, ויש לו בחינת דמיון הדברים זו בזו והוצאת דבר מתוך דבר כראוי. אבל מי שאין בידו אלא סוגיית התלמוד סדורה בפיו, ואין בידו דרך פסק ובחינה בדמיונות ובהבנת דבר מתוך דבר, אינו בכלל סיני כלל, ולא בכלל בעל הוראה. ולא עוד, אלא שצריך להזהר מהוראתם הרבה, עד שיפלסוה מי שמאזניו מעויינות ושכלו זך, להכריע את הכף לאחד מצדדיו. ומכל מקום, אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו'.


חד משמעית צודק. אף אחד בגור לא קיבל ולא יקבל היתר הוראה על סמך מזומנים שיש לו, אפי' אם יידע את כל הש"ס מזומנים. טוב באמת שחידדת את זה.

יתכן ובטעות הדגשתי תיבות שאינן שייכות למה שהתכוונתי לחדד.
כוונתי היתה להראות לחידוש המאירי כי מי שאינו בקי בפירוש ההלכות ובמה שיוצא מהם ובדימוי מילתא למילתא והוצאת דבר מתוך דבר,
אף אם סוגיית התלמוד סדורה בפיו הרי אינו בכלל סיני כלל.
כך שלכאורה הלומד בדרך אותה מע"כ משבח אינו עונה אף לתואר 'סיני' לשיטת המאירי, ואצלי היה זה חידוש גדול.
זאת ועוד, המאירי בבית הבחירה שם איירי לגבי מינוי ראש ישיבה ולא מורה הוראה.

אראל
הודעות: 3355
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי אראל » ד' יוני 15, 2022 3:33 pm

למעלה העליתי שאלה, אם בגור יש איזה מסלול או מסגרת, ללמוד 'שמעתתא אליבא דהילכתא' או לא? עדיין לא קיבלתי תשובה ע"ז
ואוסיף עוד שאלה הנוקב במוחי
הלא גור היא חסידות של אלפי [ואולי עשרות אלפי] חסידים,
האיך אפשר בכלל להרתים את כל החסידות כולה [או רובם] ש'כולם' ילמדו בדרך אחידה בשיטת אחת שיטת ה'מזומנים'?, למה לא נותנים מקום [יותר רחב] שיתאפשר לבחור [למי שמסוגל לזה יותר] ללימוד בעיון ולחדד השכל, והלא כן הוא [בהצלחה גדולה ב"ה] אצל רוב החסידיות וקהילות כהיום, [בפרט הגדולים], שכל אחד מהם כוללת מסגרות ומסלולים שונים, עבור עיון, עבור הלכה, עבור בקיאות, וכל אברך בוחר לו לאיזה מסלול שלבו מושך אליה והיא מסוגל לזה ביותר [המוכשר להוראה משתלם בהוראה, והמוכשר ללימוד בעיון משתלם בלימוד העיון, ומי שרוצה לישאר בבקיאות שישבע נפשו בבקיאות], על אף שברוב הקהילות מתקיימת כהיום 'דף' הקהילה, איזה 'מסכת ודף' מסוימת המאחד את כל הקהילה כולה, ועם כל זאת, לא נגעו ולא פגעו כלל וכלל בשיטות הלימוד הנהוגים מכבר בישיבות וכוללים, ולא ניטלה הבחירה מהם, וכל אחד באשר הוא חפץ לבחור וללמוד, התורה מונחת בקרן זויות ומי שירצה יבוא ויטול.
האם אין זה אלא כמיטת סדום, שהשכיבו כל אורח במטה אחד, ארוך או קצר..., ולמה מוח המסוגל להתחדד בעיון התורה, שיביא לו ולהציבור תועלת גדול, למה לצמצם את מוחו בלימוד שטחיי??
נערך לאחרונה על ידי אראל ב ד' יוני 15, 2022 4:24 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15570
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' יוני 15, 2022 3:57 pm

סגי נהור כתב:
מקדש מלך כתב:לא התכוונתי עליך, ולא יודע למה חשבת ככה.
התנהגותך באשכול היתה לטעמי יפה להפליא (ביחס לציפיות...)

אסביר:
לפ"ב כתב משהו (מכוער), ואח"כ מיהר למחוק.
לאחר הודעתו ומחיקתו, בא ישעיהו לוריא וכתב הודעה ארוכה ללא כל קשר לדברי לפ"ב, שנמחקה כנראה ע"י ההנהלה.
על הודעה זו של ישעיהו לוריא הגיב אראל, שאם מוחקים, היה ראוי למחוק את האשכול כולו. ובתגובה לזה החליט כת"ר למחוק את הודעותיו.
בא לפ"ב, ראה את הדיון ביניכם (ללא הודעת ישעיהו לוריא שנעלמה כליל), וסבר שהודעתו שלו גרמה לכל הסער הזה.

לא כך הוא אלא ההודעה נמחקה ע"י כותבה, לפני שראיתיה.
----------
ג"א מודה לרב מק"מ על דבריו העשירים מלאי הענין.
[מה שנחשף כאן ביני וביני על דרך הלימוד בישיבות גור, הבאה לידי ביטוי בכך שלמוד תוספות משול ללימוד רזיאל המלאך, מדהים ומטלטל, ולא פלא שהאשכול הוסט ברגע לכיון זה]
---------
הרב חרסון, מקבל באהבה את הנזיפה. אכן הסיפור הזה גדול עלי בכמה מידות.

ישעיהו לוריא
הודעות: 490
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ד' יוני 15, 2022 4:33 pm

אני מבקש מהרב מקדש מלך, שלפני כמה דפים מחקתי כבקשתו דברים שפגעו בו,

להמשיך ולכתוב על אותם אנשי מעלה שהיו וישנם בגור.

אין שום סיבה שהציבור לא ייחשף אליהם ולדמותם וילמד מהם דברים טובים ונעלים ולא נורא אם בעקבות כך הקהל יחשוב ביתר חיוביות על חסידי גור ועל החסידות בכלל.

אני לא צריך את הסיפורים עליהם בדרך כלל, היכרתים באופן בלתי אמצעי לעומק ולרוחב, את המאוחרים שבהם כמובן, וכמובן יש לי חילוקי דעות משמעותיים עם הרב מקדש מלך על דעותיהם ודרכיהם בעניינים שונים ובטח אקטואליים, וגם על הצגת הדברים והבנייתם.

יש לנו מחלוקת בזה והבוחר יבחר. ואני מנעתי עצמי עד כה מלחלוק על הרב מקדש מלך, כמעט לחלוטין, למרות שדברים שכתב ממש קוממוני וזכותי להביע דעתי, למרות זאת - כמעט והחרשתי.

אבל חבל שכל הציבור הרחב לא ייחשף לאנשים חשובים ואנשי מעלה, בפרט שכותב כל כך יפה ובטח ובטח מה שכבר כתב והשקיע, חלבו ודם מקלדתו, שלא יילך לריק.

אנא ימחל וימשיך להאיר דמויות הוד ולהנגישן לציבור חשוב ורחב.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 848
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ד' יוני 15, 2022 4:48 pm

יישר כח! הרב איש ספר על המאמץ הנפשי הכרוך באשכולות תוססים שכאלה,
כשצריך ממש לשבור את החבית ולשמור את יינה,
כדי לעמוד בדרישה המוסרית החיונית לתת במה לנרדפים, וגם לאלו המנסים לתת תמונה שתאפשר איזה הבנה איך מתגלגל דבר כזה בלי שהעסק יגלוש לתגרה עכורה.
תודה רבה גם על ההבהרה ביחס להודעה של לוריא. דווקא הודעה חשובה בעיני.

הרב מקדש מלך, אני רוצה להתווכח עמך על הצעד שעשית, ידבר נא עבדך באזני אדוני, אני אכתוב את זה קצת חריף, אבל זה נעשה עם הרבה כבוד והערכה כראוי לפי הכרותך מכתיבותיך המרשימות ברוחך הגדולה,
כששמעתי במקומות אחרים את הקריאה (של קורניק ובקווי השטיבלאך ועוד) לא לדבר על זה עם פרעמדע'ס, בגלל שלכולם יש אינטרנט וכל העולם החיצון הוא חסר יכולת להבין בגלל ש וש.. וכו', זה היה די מפחיד, לחשוב שמתפתח כאן סוג של מציאות מדומה ושל עולם מקביל שאין לו שום סינכרון בחוץ ומי יודע מה אחריתו.
לכן שמחתי מאד על הפעולה הנפלאה שלך שהתקבלה כאן ובצדק בספר פנים יפות מאוד!! וקיבלה שבחים מקיר לקיר מחסידי גור משני הצדים ואף ממתנגדים למחוזותיהם, בכל קצוי קשת הפורום,
לחזור ולשמוע מפיך שהקול הזה יכול להיות מובן רק בתוך השטיבל זה ממש מפחיד בעיני, אין לי ענין להשמע דרמטי, אבל אני חושב ברצינות מלאה שדבר כזה אחריתו סכנה.
הנסיון הזה ליצור שיח הוא חיוני לשני הצדדים, בהיותינו כולנו איברים חיוניים של כנסת ישראל. אני חושב שאין צורך לפרט שאיש חכם אשר כמוך למה.

אנסה להאיר כאן נקודה שיש כאן תהליך הכרחי לדעתי וכולנו צריכים להכילו, יש בירור נחוץ לדעתי שנעשה בתוך הדברים החשובים והיפים שאתה כותב, כשנשתלים בהם בהכרח רסיסי מגמות של הצדקת דברים שבעיני אחרים הם מצטיירים ובצדק, כעוולות שאסור ואי אפשר לעולם לעבור עליהם בשתיקה, לא בגלל שנאה לגור או משהו כזה חלילה זה יכול להיות ברקע אבל למען האמת זו לא הסיבה, אלא בגלל שרמיסה חמורה כזו של זכויות בסיסיות של אנשים בתוך גור ומחוצה לה, אסור לה שתעבור בשתיקה אצל אף אחד מישראל. רסיסי מגמות כאלו בהכרח מתערבים בכתיבה סביב הנושא בשעה קשה כזו, ולכן נכון שהם יבוררו, ועדיין הקול החשוב של גור ישוב לנסר בעולם, לא בשטיבל.
להפוך את השטיבל למקום חילופי לכל העולם כולו, לדעתי גם אתה תסכים במחשבה שניה שזה לא יהווה פיתרון.

הזכרתי מעט דוגמאות בהודעתי לעיל, אבל גם באותו שעה שכתבתי המשיכו להתרחש דברים שהלב לא יכול ואף אסור לו לסובלן,
אפי' אם רק יש צד לאי מי שהדברים שלך נכונים כדי לייפות או לאשר מעשי רשעה ועוול, גם כאלו שכמובן התנערת מהם,
צריך לדעתי לשמוח שבירור המגמות הזה נעשה, ויכול להיות איזה שהוא קונצנזוס מסויים שדרכו אפשר לדון בשפה נקיה על הרוח הכללית, ואיך היא אמורה להתפתח מבלי להגיע לשחיתות שלא יכולה להיות לה שום הכרה.

חרסון
הודעות: 1176
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי חרסון » ד' יוני 15, 2022 8:10 pm

אני צריך גם להתנצל בפני הרב אי"ס שיחי'. אני אסיר תודה על האכסניא המחכימה הנתונה לנו חינם אין כסף, ומהווה פלטפורמה נפלאה לדברי תורה וחכמה. מובן מאליו שאתה ויתר העוסקים במלאכת הקודש אינכם חייבים לנו דבר, וברור שבאמונה אתם עושים את מעשיכם. וגם אם לרגע עולה המחשבה כיצד יכלו דברים להראות אחרת, ברור שאין לי או לאחרים שום כח טענה. בטח כשמדובר בשיקוף קטן לאירוע שכל היהדות החרדית עומדת מולו קצת אובדת עצות... ואשאר בזה מכבדם ומוקירם

יותם
הודעות: 308
הצטרף: ג' נובמבר 27, 2018 2:26 pm
שם מלא: י. הבלין

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי יותם » ד' יוני 15, 2022 8:23 pm

מקדש מלך כתב:אז הקול שלי, ושל מאות ואלפי חברי, המסולאים בפז, לצערי יישמע רק בתוך השטיבל כנראה (אתם מוזמנים לשם. אני מניפה את הלפיד שלי, ליד שער הזהב...)

כולם כולם מוזמנים?... (:

פלוריש
הודעות: 2416
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי פלוריש » ד' יוני 15, 2022 8:42 pm

מקדש מלך כתב:אני מניפה את הלפיד שלי, ליד שער הזהב
סליחה על הבורות, זה ציטוט מהיכנשהו? מה משמעותו?

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' יוני 15, 2022 8:46 pm

פלוריש כתב:
מקדש מלך כתב:אני מניפה את הלפיד שלי, ליד שער הזהב
סליחה על הבורות, זה ציטוט מהיכנשהו? מה משמעותו?

קטע משיר שכתבה משוררת יהודיה, חרוט על פסל החירות... השיר ההוא קצת "תפס אותי"...

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ד' יוני 15, 2022 8:55 pm

מגופת חבית כתב:מקור לאיזה חלק?

''דברי תורה מזומנים בידך''[/quote]
ראה רש"י שבת סג. ד"ה ההוא בדברי תורה כתיב

אליעזר בלוי
הודעות: 441
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » ד' יוני 15, 2022 10:25 pm

ואם ברש"י עסקינן יעויין גם בד"ה למיימינין בה שבאותו העמוד כמדומני...

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ד' יוני 15, 2022 10:48 pm

אליעזר בלוי כתב:ואם ברש"י עסקינן יעויין גם בד"ה למיימינין בה שבאותו העמוד כמדומני...

מאה אחוז.
אני לא מכיר את ישיבות גור, ולא את שיטת מזומנים, ולא באתי אלא על מקור הביטוי מזומנים.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי דרומי » ד' יוני 15, 2022 11:03 pm

הרב מקדש מלך היקר,

לא עקבתי ולא בדיוק הבנתי מה היה הקש ששבר את הגב. אני תמיד אוהב לקרוא את דבריך ומחכים מהם, ואשמח מאוד שתמשיך לכתוב בכל נושא שהוא.

בנושא הטעון הספציפי שלשמו פתחת את האשכול, האמת שכתיבתך יש בה פרדוקס מסויים. מחד גיסא אתה כותב כמו 'חוקר' נייטרלי, ועל כך התהילה. עד כדי כך, שהופתעתי מאוד לקרוא כיצד אתה מצטט בשמו של אחד החסידים הדגולים, וזה לשונך:

רבי שמואל גם כן התקשה בתחילה לקבל את מרותו של הבית ישראל, וטען באוזני ידידיו ש"מטרתו היא לקחת לנו את המוח, ולשים במקומו קש..."

כלומר, הכל פתוח לדיון ומותר לדבר על הכל. וגם לחסיד גור מובהק מותר לדבר בסגנון בוטה על האדמו"ר של קהילתו (שגם אם עדיין לא קיבלו, הרי הוא בנו של האדמו"ר הקודם). גם הציטטה בסוף שבה השתמשת בלשון נקבה (!) בציטוט מתוך איזה משהו 'אוניברסלי' - מלמד על פתיחות 'נחמדה'.

מצד שני, יש לפעמים שאתה בקנאות חסידית אופיינית מסרב בכלל להתייחס לעובדות מסויימות, וכו'. גם הקטעים שכתבת על הנחת שאתה שואף מבנך חדורים בלהט פנימי שקשה להסכים אתו למי שלא ממש בפנים.

בקיצור, אנא שפוט אותנו - העומדים 'מבחוץ' - לכף זכות, ותבין כי גם לנו מותר לשאול ולסרב לקבל מרות... ואולי כשם שאותו חסיד שחרד מפני ה"קש" בסופו של דבר ראה את האור כי טוב ונמשך, אולי גם המקנטרים והתוקפים פתאום ישנו את דעתם במאה ושמונים מעלות...

בקיצור, הטיפ שלי הוא להתאזר בסבלנות ולא להתייאש. וסוף הכבוד לבוא.

ונתנו ידידים
הודעות: 1144
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ד' יוני 15, 2022 11:13 pm

לעת אתה אני מוחק את מחאתי, ואולי אינו ראוי שאתערב בריב לא לי, אמנם אם היה כאן עניין של בזיון ת"ח אני מוחה שלא יהיה לי חלק בשתיקה לדבר כזה, והקב"ה יודע תעלומות לב, האדם יראה לעיניים והשם יראה ללבב, וכל אחד יעשה חשבון בנפשו מהו הדבר הראוי להיעשות.
נערך לאחרונה על ידי ונתנו ידידים ב ד' יוני 15, 2022 11:53 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' יוני 15, 2022 11:19 pm

שמשון כתב:
חבר עיר כתב:בנוגע לדרך הלימוד, חשוב להביא את דעתו של מרן הגרי"ג אדלשטיין שליט"א שהתפרסמה לאחרונה מעל גבי כמה במות:

הגר"ש אלתר מסכים לדברים אלו?


אני משוכנע שכן. ומדוע לא? מה בסה''כ כתוב כאן? שמי שחלש בעיון וזה גורם לו תסכול וירידה אז בוודאי שהעיצה עבורו היא שילמד לימוד קל יותר. אם אפשר עם תוס' אז עם תוס', אם איננו מסוגל גם לזה, אז שילמד עם רש''י ורא''ש. וודאי שהגר''ש אלתר יסכים לזה. וכי הוא מעדיף שהנער הזה יפול לרחוב?

אבל מה שהוא לא מסכים, ומה שבוודאי ובוודאי שגם מרן הגרי''ג שליט''א לא מסכים, הוא ח''ו לעקור את הלימוד בהעמקה ובעיון עם ראשונים ואחרונים מן העולם, וח''ו ח''ו לעקור או כמעט לעקור את הלימוד ואת העמל בדברי רבותינו בעלי התוס' שמפיהם אנו חיים. היו לא תהיה. שנאמר-"ואני זאת בריתי אותם, אמר ה' רוחי אשר עליך ודברי אשר שמתי בפיך, לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך, אמר ה' מעתה ועד עולם" (ישעיהו נ''ט).

ונתנו ידידים
הודעות: 1144
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ד' יוני 15, 2022 11:19 pm

דרומי כתב:הרב מקדש מלך היקר,

לא עקבתי ולא בדיוק הבנתי מה היה הקש ששבר את הגב. אני תמיד אוהב לקרוא את דבריך ומחכים מהם, ואשמח מאוד שתמשיך לכתוב בכל נושא שהוא.

בנושא הטעון הספציפי שלשמו פתחת את האשכול, האמת שכתיבתך יש בה פרדוקס מסויים. מחד גיסא אתה כותב כמו 'חוקר' נייטרלי, ועל כך התהילה. עד כדי כך, שהופתעתי מאוד לקרוא כיצד אתה מצטט בשמו של אחד החסידים הדגולים, וזה לשונך:

רבי שמואל גם כן התקשה בתחילה לקבל את מרותו של הבית ישראל, וטען באוזני ידידיו ש"מטרתו היא לקחת לנו את המוח, ולשים במקומו קש..."

כלומר, הכל פתוח לדיון ומותר לדבר על הכל. וגם לחסיד גור מובהק מותר לדבר בסגנון בוטה על האדמו"ר של קהילתו (שגם אם עדיין לא קיבלו, הרי הוא בנו של האדמו"ר הקודם). גם הציטטה בסוף שבה השתמשת בלשון נקבה (!) בציטוט מתוך איזה משהו 'אוניברסלי' - מלמד על פתיחות 'נחמדה'.

מצד שני, יש לפעמים שאתה בקנאות חסידית אופיינית מסרב בכלל להתייחס לעובדות מסויימות, וכו'. גם הקטעים שכתבת על הנחת שאתה שואף מבנך חדורים בלהט פנימי שקשה להסכים אתו למי שלא ממש בפנים.

בקיצור, אנא שפוט אותנו - העומדים 'מבחוץ' - לכף זכות, ותבין כי גם לנו מותר לשאול ולסרב לקבל מרות... ואולי כשם שאותו חסיד שחרד מפני ה"קש" בסופו של דבר ראה את האור כי טוב ונמשך, אולי גם המקנטרים והתוקפים פתאום ישנו את דעתם במאה ושמונים מעלות...

בקיצור, הטיפ שלי הוא להתאזר בסבלנות ולא להתייאש. וסוף הכבוד לבוא.

הרב מקדש מלך הוא אדם פתוח בכל הנוגע לחקירת הדברים אבל באותו מידה יש בו אמונה שלימה בהדברים שאמורים להאאמין בו וכל חקירתו ופתיחתו הוא הכל כדי לבא לההבנה הנכונה באמונתו ובדרכו ולא כמו ליברלים והמדענים שחקירתם אינה אובייקטיבי ופתוחים לשנות אמונתם, והוא חקירתו פתוחה אבל עם מטרה ולא ישנה אמונתו אלא מקסימום ינסה להבין את הצד השני, וזהו הדרך הראוי והנכון לדעתי.
גם אני מחכה עדיין ליתר ביאור על אותו משפט של החסיד של הבית ישראל וכבר ביקשתי מהרב מקדש מלך שיבאר לי אבל הוא דחה את זה ואני מקוה שלא פספסתי את ההזדמנות.
אמנם הקש ששבר כאן את האשכול כבר אמרתי בהודעה שלפני זה

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי דרומי » ד' יוני 15, 2022 11:24 pm

את ההודעה ששברה את האשכול לא ראיתי ואיני יודע מה כתוב בה, אבל חבל שזה גרם להרב מק"מ למחוק חלק גדול מהודעותיו שכבר נכתבו כתוהה על הראשונות חלילה

[הציטטה שהבאתי קודם מדבריו בדבר ה'קש', נשתמרה בזכות ניק אחר שהעתיקה בהודעתו...]

ואולי עדיין לא מאוחר להחזיר...

יהושפט
הודעות: 892
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי יהושפט » ד' יוני 15, 2022 11:35 pm

המשכתי היום לעלעל קצת בקובץ אחי"ם בהספדא על הרב קנובולוביץ, והנה קוריוז נחמד שצד את עיני
אחים.png
אחים.png (104.88 KiB) נצפה 3863 פעמים

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' יוני 15, 2022 11:41 pm

בעניין שיטת ה"מזומנים":

https://www.tora-forum.co.il/viewtopic. ... 11#p545552

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2713
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' יוני 16, 2022 12:20 am

יהושפט כתב:המשכתי היום לעלעל קצת בקובץ אחי"ם בהספדא על הרב קנובולוביץ, והנה קוריוז נחמד שצד את עיני
אחים.png

האם מותר לעשות להיפך?
אותנו חינכו שהדרך לקדושה וטהרה הוא דוקא על ידי החינוך שלנו, שלא להתמקד בנושאים אלו, שלא לדבר הרבה עליהם, ולנסות להשכיח את הדבר. האם מותר לי להכנס לברסלב, גור, סאטמאר, ועוד מקומות ולשכנע אותם לעזוב את שלהם משום הרחמנות העזה עליהם שהם טועים בשיטה אחרת? או שאז מקרי מחלוקת והריסת משפחות ועוד שמות נרדפים.

ישעיהו לוריא
הודעות: 490
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ה' יוני 16, 2022 12:58 am

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
יהושפט כתב:המשכתי היום לעלעל קצת בקובץ אחי"ם בהספדא על הרב קנובולוביץ, והנה קוריוז נחמד שצד את עיני
אחים.png

האם מותר לעשות להיפך?
אותנו חינכו שהדרך לקדושה וטהרה הוא דוקא על ידי החינוך שלנו, שלא להתמקד בנושאים אלו, שלא לדבר הרבה עליהם, ולנסות להשכיח את הדבר. האם מותר לי להכנס לברסלב, גור, סאטמאר, ועוד מקומות ולשכנע אותם לעזוב את שלהם משום הרחמנות העזה עליהם שהם טועים בשיטה אחרת? או שאז מקרי מחלוקת והריסת משפחות ועוד שמות נרדפים.

הוא לא נכנס לישיבות, אלא אם פגש וכו'.
ולא נראה לי שהכוונה שלו לנשואים אלא לשמירת הברית אצל בני הנעורים.
ואין כזה דבר 'להשכיח את הדבר'. לעני"ד.

חוץ מזה, צריך לזכור שזאת היתה תקופה שלא היו כל כך מחיצות מבדילות, וכל הזמן, ואחוזים עצומים מבני אותו דור עברו ממחנה למחנה, מחוג לחוג.
למשל, אתה מכנה עצמך 'ליטוואק' ואולי אתה אכן ליטאי בשורש, אבל רוב ככל הליטאים הם משפחות הונגריות ולפעמים ממש חסידיות שלמדו בישיבות בשנים ההן, ואז נהיו ליטאיים.
[ליצמן כל הזמן כשהיה נלחם עם גפני על האחוזים של אגודה מול דגל היה שואל 'לא שמעתי שהייתה מגיפה אצל החסידים'. והוא לא התחיל להבין שכמו שגפני עם ספודיק אבל הוא וכל ילדיו בתודעה 'ליטאיים', כך רבי רבבות אחרים והדבר פשוט, ולכן השתנה המאזן לחלוטין]

תוספת מחוייכת: והנה שמך מעיד עליך ועל הכלל. ליטאי לא יכול להיות מבודאפעשט, כמו שלא יכול להיות 'אונגרישער פון ווילנא' ורק בגלל שכולם עברו מחנות ועדות, מחוזות וארצות, יכול לצאת שם הניק שלך...

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי דרומי » ה' יוני 16, 2022 1:24 am

באשכול זה עלה הרבה ענין 'אמונת צדיקים' והשימוש הנכון בה.

חושבני שאולי כאן המקום להזכיר דבר מעניין ששמעתי מכלי ראשון ששמע זאת מהמשפיע החב"די המפורסם ר' מוטל קאזלינער ע"ה (המכונה 'מוטל חז"ק'), שהיה מגיבורי החיל ברוסיא, מיטב שנותיו עברו עליו תחת השלטון הקומוניסטי והוא העמיד דורות של חסידים ואנשי מעשה במסירות נפש של ממש, יצא מעמק הבכא בערך בשנת תשל"ב ומאז פעל רבות בארץ הקודש ורבים השיב מעון. נלב"ע בתשס"ב.

בקיצור, פעם היה סיפור עם אחד העסקנים החב"דיים שהיתה עליו קפידא גדולה מהרבי בגלל שהתנהג בחוסר אחריות וגרם לנזקים כו', ואז אמר אותו משפיע - ר' מוטל - שקבלה בידו מחסידי קמאי, שכאשר יש מצב שבו רבי מקפיד על אחד החסידים ומראה לו פנים זועפות, אין החסידים צריכים 'להצטרף' לרבי במאבקו הצודק מתוך אמונה תמימה בצדיק, אלא אדרבה, עליהם להשתדל לעזור לחסיד ולהפוך בזכותו ואף לנסות 'לשכנע' את הצדיק עצמו בדברי ריצוי ופיוס, אולי ירחם.

אין כוונתי כלל לקשר בין מימרא זו לבין מצב מסויים במציאות הנוכחית, אלא רק להביא דוגמא לכך שגם חסידים גדולים שהאמינו ברבם באמת ובתמים ראו צורך להציב סייגים בשימוש בה במקרים מסויימים.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2713
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' יוני 16, 2022 1:58 am

ישעיהו לוריא כתב:ואין כזה דבר 'להשכיח את הדבר'. לעני"ד.


כמובן, זוהי עמדתך. אחרים חלקו עליך ועל רבותיך בענין זה. אחד מהאחרים הוא הגר"ח מוואלאזין, והדברים עתיקים

נחומצ'ה
הודעות: 1023
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ה' יוני 16, 2022 2:30 pm

חבל שמקדש מלך, נפל.

הוא ניסה להלביש את החצר הגדולה בבגדי שבת - שחור ולבן. הכל נקי וצח. ולא בבגדי חול - צבעוני ומדמם.
לראות את הצדדים היפים, של אנשי מעשה, פנימיים ועובדי ה'. ולא הצדדים האפלים, של אנשי חיצון.
הסירו את הלבושים החיצונים, את אנשי הפוליטיק והעסקונה, והֵא לכם חסידות ברה וטהורה.

לרבים מאתרא הדין, שֵמות כר' מוטל מיירנץ, י"ם קנובולוביץ, זוהי היתה היכרות ראשונה.
וא"א לומר שלא רוגשנו, מהאותנטיות של אנשים אלו. חבל שהפסיק. אולי יחוס וירחם.
[לחילופין אפשר להעביר את האשכול ל'משפחות סופרים' וכך פחות יספוג דֵעות לב' מחנות].

ב' האשכולות שנעלמו ו'נחרבו' [וירטואלית..], זה על שפיכות דם וזה על שנאת חינם
אך בבית שלישי זה, נקווה שהמק"מ יתעלה, וימשיך להאהיב לנו את הדמויות.

חברא
הודעות: 471
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי חברא » ה' יוני 16, 2022 2:39 pm

נערך לאחרונה על ידי חברא ב ה' יוני 16, 2022 3:04 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' יוני 16, 2022 2:40 pm

נחומצ'ה כתב:חבל שמקדש מלך, נפל.

הוא ניסה להלביש את החצר הגדולה בבגדי שבת - שחור ולבן. הכל נקי וצח. ולא בבגדי חול - צבעוני ומדמם.
לראות את הצדדים היפים, של אנשי מעשה, פנימיים ועובדי ה'. ולא הצדדים האפלים, של אנשי חיצון.
הסירו את הלבושים החיצונים, את אנשי הפוליטיק והעסקונה, והֵא לכם חסידות ברה וטהורה.

לרבים מאתרא הדין, שֵמות כר' מוטל מיירנץ, י"ם קנובולוביץ, זוהי היתה היכרות ראשונה.
וא"א לומר שלא רוגשנו, מהאותנטיות של אנשים אלו. חבל שהפסיק. אולי יחוס וירחם.
[לחילופין אפשר להעביר את האשכול ל'משפחות סופרים' וכך פחות יספוג דֵעות לב' מחנות].

ב' האשכולות שנעלמו ו'נחרבו' [וירטואלית..], זה על שפיכות דם וזה על שנאת חינם
אך בבית שלישי זה, נקווה שהמק"מ יתעלה, וימשיך להאהיב לנו את הדמויות.

ידידי הרב נחומצ'ה, בזכות אנשים כמוך, ועוד מעודדים בפומבי ובאישי, אמשיך בעז"ה.

צריך באמת לראות עם הראי"ס איך מנתבים ויכוחים נכוחים אבל בענינים אחרים לאשכולות אחרים.
פתחתי את האשכול באספקלריא, כי האמנתי שמאוד מהר הוא ידרדר לשם, וגם ההגיגים שלי הם לא בדיוק משפחות סופרים... זה חצי חצי.
רצית שאכתוב על רבי משה דב, ואכן תכננתי לעשות כבקשתך. אבל לפני כן אקדים קצת משהו אחר.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' יוני 16, 2022 2:58 pm

דרומי כתב:הרב מקדש מלך היקר,

לא עקבתי ולא בדיוק הבנתי מה היה הקש ששבר את הגב. אני תמיד אוהב לקרוא את דבריך ומחכים מהם, ואשמח מאוד שתמשיך לכתוב בכל נושא שהוא.

בנושא הטעון הספציפי שלשמו פתחת את האשכול, האמת שכתיבתך יש בה פרדוקס מסויים. מחד גיסא אתה כותב כמו 'חוקר' נייטרלי, ועל כך התהילה. עד כדי כך, שהופתעתי מאוד לקרוא כיצד אתה מצטט בשמו של אחד החסידים הדגולים, וזה לשונך:

רבי שמואל גם כן התקשה בתחילה לקבל את מרותו של הבית ישראל, וטען באוזני ידידיו ש"מטרתו היא לקחת לנו את המוח, ולשים במקומו קש..."

כלומר, הכל פתוח לדיון ומותר לדבר על הכל. וגם לחסיד גור מובהק מותר לדבר בסגנון בוטה על האדמו"ר של קהילתו (שגם אם עדיין לא קיבלו, הרי הוא בנו של האדמו"ר הקודם). גם הציטטה בסוף שבה השתמשת בלשון נקבה (!) בציטוט מתוך איזה משהו 'אוניברסלי' - מלמד על פתיחות 'נחמדה'.

מצד שני, יש לפעמים שאתה בקנאות חסידית אופיינית מסרב בכלל להתייחס לעובדות מסויימות, וכו'. גם הקטעים שכתבת על הנחת שאתה שואף מבנך חדורים בלהט פנימי שקשה להסכים אתו למי שלא ממש בפנים.

בקיצור, אנא שפוט אותנו - העומדים 'מבחוץ' - לכף זכות, ותבין כי גם לנו מותר לשאול ולסרב לקבל מרות... ואולי כשם שאותו חסיד שחרד מפני ה"קש" בסופו של דבר ראה את האור כי טוב ונמשך, אולי גם המקנטרים והתוקפים פתאום ישנו את דעתם במאה ושמונים מעלות...

בקיצור, הטיפ שלי הוא להתאזר בסבלנות ולא להתייאש. וסוף הכבוד לבוא.

תודה על ההודעה.
אני לא מסרב להתייחס לעובדות בגלל קנאות חסידית, אלא בגלל שאיני יכול להתייחס אליהן.
הסברתי בקיצור את רוב ההגבלות שלי. אבל גם להסביר בצורה ברורה מידי איני יכול, מאותן סיבות בדיוק. וד"ל והמ"י.

מגופת חבית
הודעות: 447
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מגופת חבית » ה' יוני 16, 2022 4:13 pm


האם יש לקבל המבחנה של הרב שלו' כהן?

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' יוני 16, 2022 8:51 pm

יא)
קצת ספרותי. אבל הסיפור בסוף נכון ומדויק לפרטיו.

החסיד רבי אהרן מרכוס טוען בספר "החסידות":
הדמיון הוא הכח הנפשי החיובי ביותר של האדם. בו תלויה יצירתו מרחם. בידיו הרבה יותר אמצעי עזר מאשר בידי התבונה השלילית, הערומה והבוחנת, הממלאה את ריקנות המח עוד בגיל הילדות, בו דומה האדם לחיה לחצאין, והוא היסוד להישגי התבונה הגדולים ביותר. אין להטיל על הדמיון את האחריות בעד שגיאות וסטיות אמונות ההבל, בפרט מאחר שהן נובעות מתוך משגה הצירופים של השכל הנבער מדעת... הדמיון אינו בשום אופן שפחה כושית, כמו שמעריך אותו אריסטו, אשר המלכה - השכל - משתמשת בה לביצוע שירותים משפילים. להיפך, הדמיון הוא מלכה רודנית, שרירותית, המלגלגת בתעלוליה לכל הגיון, המשתמשת בשכל דל הבשר והנזעם, שמשכורותו מצערה, בתור רואה חשבונות במשק ביתה.

לעומתו קם רבינו הגדול חזון אי"ש בספר "האמונה והבטחון" ואומר:
עניין הדמיון הוא כח נאצל מן השכל, והוא שטחי, בלתי עיוני, וטבעו לשכנע את האדם ולאסור את ליבו, שלא יחשוב נגד דמיונו, ולעומת זה השכל הוא תמיד איש ריבו של הדמיון, והאדם מכיר בשכלו כי הדמיון לאו בר סמכא הוא, אבל לפעמים ינצח הדמיון, בהיות תוקף על האדם ביותר... וכאן יש כר נרחב אל הדמיון, כי טבע הדמיון למהר להתקדם ולהגיד משפט, טרם שהשכל הכין מאזני משפט לשקול בפלס דבר על אופנו, והדמיון חורץ משפטו כרגע, מהו מן האמת ומהו מן הכזב.


למי עלינו לשמוע? ודאי. אין מסרבין לגדול.

השלכתי איפוא את הדמיון מאחורי גיווי, ופניתי לשכל, לקבל ממנו דעת ומזימה. השכל, בישוב הדעת, מסתכל בי בפנים מסבירות, ושואל? "יקירי, מה תרצה שאסביר לך"? ואני משיב: "רצוני אינו חשוב כלל וכלל, אבקשך שתסביר לי מהי האמת, בין אם אני רוצה בה ובין אם לאו".

והשכל משים עצמו כלא מקשיב ושואל שוב: "מה תרצה שאסביר לך"? ואני משיב שוב, כפי שהשבתי לשאלתו הקודמת.

ואז הוא שואל בפעם השלישית, כשעיניו מתרוצצות לצדדים במתח: "יקירי, מה תרצה שאסביר לך"? ואני מתעלם מסימני האזהרה, ומשיב בנחרצות, את תשובתי בפעם השלישית.

ואז זה קורה. השכל קם ונעלם. ומעבר לקיר הוא משמיע נהימות צרודות: "אין ביכולתי לעזור... רק להזיק, רק לפגוע... מה למעלה, מה למטה, מה לפנים ומה לאחור... ואני הזהרתי אותך..." והוא ממשיך בנהימותיו, ואני חובט את ראשי בכותל וסותם את האזניים. לשוא...
עד שמשתררת דממה. קול דממה דקה.
*********

השכל והדמיון יושבים להם ביחד, שלובי זרוע, כשהם מחייכים בידידות זה לזה. ואני מתרה בהם: להבא, אל תפרדו לעולם זה מזה. והם משיבים: "וכי מה זה עלתה על דעתך. אנחנו תמיד צועדים שלובי זרוע יחדיו. ואתה הוא זה שניסית להפריד, בכח..."

ואני מתנצל. הרי כתוב, והרי... והדמיון משיב: השכל של החזון איש הוא דבר אחד, והשכל של רבי אהרן מרכוס הוא משהו אחר. הדמיון של החזון אי"ש והדמיון של ר"א מרכוס גם הם אינם זהים לזה. והשכל מסייג: קצת כן זהים, אבל לא ממש.

ואני שואל: "אולי תסבירו לי, זהים או לא זהים?". והשכל משיב: "תפסיק לדבר, תתחיל להקשיב". והדמיון אומר: "תפסיק להיות קטיגור, תהיה סניגור!", ושניהם אומרים לי יחדיו: "לפעמים השאלות הן עצמן התשובות".
*******

ומאז, כשמזדמנת שאלה לפתחי, אני פונה אל הדמיון, ואנו הולכים ביחד, להרבה אנשים. אנחנו יכולים ללכת בבת אחת לאנשים רבים, מהרבה מקומות בגלובוס. אנחנו יכולים לדבר גם עם מתים, וגם עם אנשים שבכלל לא הכרנו. ואנחנו שואלים אותם שאלות. והם עונים, לפעמים בתקיפות, לפעמים בעדינות. לפעמים בגמגום.

ולאחר שאספתי את כל התשובות לחיקי, שואל אותי הדמיון: איזה איש מבין כל העונים היית רוצה להיות? ואני אומר לו "האיש שהכי צודק". והוא שואל שוב, כאילו לא שמע את תשובתי הקודמת: "איזה איש מהם היית רוצה להיות?" ואז אני נזכר בעבר, ויודע שלא כדאי להתחכם, ואני משיב: האנשים שהייתי רוצה להיות כמותם הם....

ואז אני פונה לשכל, שיושב ומקשיב לדיון ביני לדמיון, והשכל שואל: "מה תרצה שאסביר לך?", ואני משיב: "למה האנשים הללו אומרים כך וכך?", והשכל משיב. לעיתים בדיבור קולח, לעיתים בדיבור איטי. לפעמים הוא מבקש יום יומיים למחשבה. אבל הוא עונה. ותמיד כשהוא מדבר, נדלק אור. האור הזה מפתה לחשוב שהוא מגלה את אמריקה... ולפעמים הוא אומר דברים כל כך פשוטים...
*******

גם בנושא אודותיו נפתח האשכול יש לי שאלות. ואני והדמיון שואלים כל מיני אנשים, חיים ונפטרים...

ויש אדם אחד שחי היום, שאני והדמיון מתעניינים מאוד בדעתו.

האיש הזה, נראה ומתנהג כקבצן לכל דבר ועניין, ולעולם לא תראה אותו עוסק אלא בתורה או תפילה. והוא לא מדבר. לא איתי וכמעט לא עם אף אחד. ואני לא מנסה לדבר איתו, כי הוא שתקן, וגם אני מפחד ממנו...

ופעם אחת שמעתי אותו מתעצם בתפילת שמונה עשרה, וחוזר שוב ושוב בדביקות עצומה על משפט אחד. הייתי קרוב אליו, והוא כנראה לא שם לב: הבקשה שנאמרה שוב ושוב, כדבר שחייו תלויים בו, הייתה: "ונפשי כעפר לכל תהיה!", שוב שוב.

אבל כשאני והדמיון שאלנו לדעתו, לא קבלנו שום תשובה. שתיקה. כמו תמיד.

עד ש... האיש הזה הגיע לרבי שליט"א, להכניס קויטל של "לשנה טובה".
אבל זה היה בתקופת הקורונה, ויש מחיצת זכוכית שמגינה על הרבי, מחשש הידבקות. אז עשו חריץ שבו מכניסים את הקויטלך, ואחר כך הרבי קורא אותם.
והאיש נכנס לחדר, וראה את הזכוכית. וכאן קרה משהו בלתי צפוי. הוא פשוט נעמד על עומדו, כשהוא אובד עצות ומבולבל. עד שהגבאי היה צריך לתמוך בידו ולהכניס את הקויטל שלו לתוך החריץ... אני לא יודע אם היה עוד מישהו כזה, מבין האלפים הרבים שנכנסו.

לאחר מכן הוא חש שלא בנוח, והסביר למי שנכנס אחריו שאיבד את עשתונותיו מרוב פחד, ולכן לא הבין מה צריכים לעשות. להניח קויטל על שלחן זה אפשרי, אבל לשלשל לחריץ...

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' יוני 19, 2022 6:05 pm

יב)

הזכרנו לעיל את רבי משה דב פשנדזה זצ"ל, וגם נתבקשתי לכתוב אודותיו. נתחיל כעת, בקצרה. ושוב אני מתנצל, שאני כותב מהר, ואולי לא לפי הסדר הנכון (אני כותב מהזכרון שעלול לכזב. מי שיודע או שם לב לטעות בפרטים, מוזמן להעיר עליה ושכמ"ה).

רבי משה דב עלה על חבריו משכמו ומעלה, ביראה ובחכמה (בסדר הזה). אבל הדבר שבו היה כמעט בבחינת חד בדרא, היה בכח מנהיגותו, והיכולת לפעול שינויים עצומים בנפשות הזולת. לחשוך נפשם מני שחת, וחייתם מעבור בשלח.

הוא היה חתנו של יהודי חשוב, המכונה "רבי יצחק שומר הברית" (איני זוכר כעת את שם משפחתו), והקים חברה, המכונה על שמו. חבורה זו פעילה עד לימינו, וחבריה חיים בשיתוף, ועוזרים זה לזה כאחים.

מלבד סדרי הלימוד המוקפדים שלו, היה רבי משה דב סופר סת"ם במקצועו, חוץ מהשקעות שונות שתלמידיו (שרבים מהם עשירים של ממש) עשו בשבילו. אולם רבי משה דב חילק צדקה הרבה יותר מכפי יכולתו הכלכלית. כשהוא מקפיד להעניק גם מילה טובה ויחס למקבלים האומללים.
מלבד סדרי הלימוד, בכל רגע נתון שרבי משה דב אינו עוסק באחת מחובותיו, העיניים שלו צמודות מיד ל"מסכת בבא קמא", אותה הוא לומד ברגע הפנאי באופן קבוע, שוב ושוב. "בבא קמא"...

התמסרותו לזולת (ולא רק לתלמידים) היתה דבר מדהים וחסר תקדים, ובאותה מידה גם לא מעורר תשומת לב. מכיון שזו היתה הנהגה "קבועה". שכן רבי משה דב היה כל כולו "חובה". ולכן הנהגותיו היו קבועות כמסמרות. עד שיבוא שינוי, בהוראה מלמעלה. ואז השינוי יהיה מיידי, וקבוע. כמו כל הנהגותיו של רבי משה דב.

הוא היה חכם הרזים, וכל מי שהכירו מתקשה שלא להדגיש את העובדה הזו. כל מבולבל שהיו לו שאלות וספיקות, בכל נושא שקשור לדת, לחסידות וכדומה, יכול היה לבוא אליו, והוא היה משאיר אותו תמיד עם פה פעור. כל זאת, כל עוד והבין שיש תועלת בויכוח, וכי זה שמולו חפץ וצריך את העזרה. ויכוח לשם התנצחות לא היה קיים. לא היתה לו שנייה מיותרת.
(בדרך אגב, סיפר לי אחד על ויכוח מעניין, במסגרתו הוא התווכח עם רבי משה דב על משמעותה של השבת ביהדות. ורבי משה דב טוען "השבת היא אות לחידוש העולם בידיו של הקב"ה". והמתווכח טוען: "וכי זו בלבד? והרי היא עליית כל העולמות, יחוד קוב"ה ושכינתיה וכו' וכו'". ורבי משה דב משיב: "נו. רק זה מה שהצליח לרגש אותך? אני מתרגש ממה שאני שאמרתי, ואם כך שנינו שווים...").

אני מכיר תלמיד, תלמיד חכם מופלג וגאון ופיקח גם בהלכות דעות, שהחליט יום בהיר לבדוק מה יש לרבי משה דב להציע לו. השניים ניהלו ויכוח סוער משך כמה שעות, כשבסופו של יום הפך אותו ת"ח לתלמידו המובהק, ושינה את כל מהלך חייו לפי הוראותיו, המחמירות, והאינדיווידואליות.

רבי משה דב עצמו מקפיד בהקפדה יתירה, לשהות בבית המדרש בכל זמן שהרבי שליט"א שוהה בו. כלומר, ב10 בבוקר, כשהרבי שליט"א יוצא לסנדקאות, רבי משה דב ניצב, כחייל במשמר המלכה, עד שהרבי שליט"א יוצא מבית המדרש וחוזר לדירתו. גם מנחה הוא לא יפספס, ומי מדבר על תפילות השבת והטישים. וכיון שרבי משה דב אינו משנה את סדריו (נסיעה לנופש מאן דכר שמיה... ועל כך נאריך עוד בהמשך), הוא הופך למין עציץ בבית המדרש...

ולמה עציץ? שכן רבי משה דב אינו יוצר קשר עם הרבי מיוזמתו. וגם מנער מעליו סקרנים שרוצים לשמוע ממנו דברי חיזוק. ניגש אליו אברך ומבקש לשמוע ממנו מילי מעלייתא בחסידות, ורבי משה דב משיב: "אין לי מה למכור. לא מצאת למי לגשת, רק לבטלן של הגערע בית מדרש?".
מן הסתם יש כמה סיבות להנהגה הזו.
הראשונה שבהם, שרבי משה דב אינו גורס דברי התעוררות שאינם מחייבים למעשה, ובצורה ברורה, מוחלטת וקבועה. פרט לכך, בהבנה פלאית בנפש הזולת (שרבים חושדים שהיה בה קצת "רוח הקודש", וגם הוא הודה בכך במקצת, שכן לדבריו "עם השנים, כשעוסקים רבות עם הזולת, מקבלים הרגשות שמכוונות את המחנך בדרכו...") הוא כנראה מבין שאותו אברך אינו שייך אליו בשורש נשמתו, ושום דבר רציני לא ייצא מהשיחה ביניהם.
אבל יש כאן סיבה נוספת. שכן אין לו זמן. פשוט אין לו זמן, וכשאברך כזה ניגש אליו, קיים סיכון רציני שאותו אברך יבקש גם ליצור איתו קשר קבוע. ובמקרה כזה אין לו ברירה... הפני מנחם זי"ע אמר לו לפני שלושים שנה שלא ידחה תלמידים חדשים! ולכן לא תיתכן אפשרות של דחייה כזו. אפשר לנסות להמאיס עליו את הרעיון כבר מתחילתו, אבל בשלב הבא כבר לא תהיה בידו בחירה האם לקבל את ה"מבקש" או לדחות אותו. הוא נכנס לרשימה הגדולה, בעל כרחו של המדריך הגדול.

רבי משה דב בטל לרבי בביטול מוחלט, לפי דרכו המיוחדת. רמז של הרבי יחייב אותו באופן מוחלט, והוא ייקח על עצמו תפקידים סבוכים עם סיכויי הצלחה מועטים ברמז קל מגבוה. ואילו כשהוא שומע שמועות שאנשים "דיברו עליו בפנים" וכדומה? הוא נשאר שווה נפש לחלוטין.
במקרה כזה הוא מספר על חסידו של הרבי מרוז'ין זי"ע ששמע שהרבי כועס עליו. והחסיד נשאר רגוע: אין זה מעניני האם הרבי כועס עלי, העיקר שאני לא כועס על הרבי, וזה מה שחשוב...

ניגש אליו אברך שמשפחתו מתמודדת עם סיפור קשה בשלום בית, וטוען שיש מי שמרכל אצל הרבי, והוא חפץ מאוד להשמיע גם את הצד שלו. אבל הוא רבי משה דב משיב: "אם בחרת לשאול אותי, אל תעשה מאומה!", בעיניו, הוראה של הרבי הוא כגילוי מלמעלה, ואין טעם לנסות להתערב בסדרי ההשגחה.

כאמור, הפלא הגדול ביותר הוא היכולת שלו להעמיד תלמידים, בני עלייה מופלגים. הם ניכרים משאר בני אדם, בזריזות שלהם (גם בפרנסה הם לא רעים, כשרבי משה דב מדריך מישהו שעליו לצאת לדאוג לפרנסתו...), בביצוע המוקפד בעבודת ה', בצורה קבועה ובלתי משתנית. בעמידה כחיילים בתפילות בזמן, בסדרי הלימוד. וכן, גם בהליכה לישון בשעות הלילה המוקדמות. אם סעודה כל שהיא נמשכת, הם ייעלמו יחד, בתזמון כמעט מדוייק.
(רבי משה דב מורה לתלמיד ל'ברוח' מסעודה כלשהיא לאחר שעה וחצי בדיוק. התלמיד מעדכן את המשגיח, עורך הסעודה, שהוא ייאלץ ללכת אחרי כך וכך זמן, והמשגיח מגיב "אצלי לא בורחים באמצע, או שאתה שם כל הזמן, או שאל תגיע בכלל". התלמיד חוזר לרבי משה דב עם התסבוכת, והוא מצידו מעיר: "הכל טוב ויפה, אבל למה המשגיח היה צריך לדעת על התוכנית שלך?...).
הם ניכרים גם בנסיעות התכופות לרבי שליט"א, תמידין כסדרן, ובהקפדה על הנהגות רבותינו. והם ניכרים בבהירות ובוודאות השקטה של צדקת דרכם. הן גדול עומד על גבם.

ההוראה הראשונה אותה מנחית רבי משה דב על תלמיד מזדמן הוא האיסור ליסוע לנופשים, מכל סוג שהוא, מעתה ועד עולם! (מי מדבר על בילויים אחרים. אבל טוב, בזה הם כבר לא בנים יחידים...) מהיום, על סדר היום שלך להיות קבוע כיתד בל תמוט. התלמיד אינו מאמין למשמע אוזניו. אבל רבי משה דב מתעקש, והתלמיד מציית.
לאחר מכן תגיע הוראה אחרי הוראה, כשהמסר הקבוע והכללי הינו: "אתה עבד. אין לך בעולמך מאומה, מלבד החובה והעבדות למי שיצר אותך, כל עוד אתה משמר אי אילו איים עבור עצמך, אינך עבד מושלם" (בבית ישראל, בשונה מהרבה ספרים, לא כתוב "עבודת ה'", אלא כתוב "עבדות ה'"...).
רבי משה דב גם אינו גורס עבודה בעלת סיפוקים, והוא יעדיף תמיד את היגיעה וההקרבה על כל פני ריגוש מלהיב.

אין מה לחשוש להתמוטטות נפשית של תלמידיו עקב הנטל, שהרי ברבי משה דב עסקינן, האומן שאין שני לו בנפש האדם, וההוראות שלו מותאמות אישית עבור כל תלמיד ותלמיד, לפי יכולותיו. ואכן, התלמידים שלו ניכרים גם בשקט הנפשי, ובחיוך השמח שמלווה אותם, כמעט כמו שלל החובות שהם מחוייבים לבצע משך שעות היממה.

במקרה שהתלמיד אינו מתקדם בקצב המצופה, או שגם רבי משה דב מבין שעליו לתת לההוא את הזמן, הוא לא יסכים לדבר איתו דברי התעוררות גרידא "תדווח על קיום מושלם של מה שדיברנו בעבר, ואז נמשיך הלאה", כשהמטרה הסופית היא כמובן להיות עבד גמור, מבלי שיור כלשהוא.
בסוף היום, לפחות אצל המתחילים, יש את ה"טלפון". יש לעדכן את רבי משה דב על הביצועים היומיומיים. והאגדות מספרות שרבי משה דב אינו שומר מספרי טלפון, ולמרות זאת הוא זוכר את מספרי הטלפון של מאות תלמידיו, בלי להתבלבל. השיחה תתחיל תמיד עם שמו של התלמיד...

היו לו גם הנהגות מופלאות ובלתי נתפסות, כמו תפילה מהירה מאוד (כשלא מתפללים אצל הרבי שליט"א. כמובן שכשהרבי שליט"א מתפלל בציבור, הוא יהיה רק שם, בקצב של כולם), או להרבות באכילה (בעבר). ההנהגה השנייה נפסקה ברגע אחד, עם רמז קל מהרבי הלב שמחה זי"ע (כך לפי זכרוני, ואני מקווה שאני לא טועה) ומאז היה רבי משה דב מקפיד על בריאותו. בצורה קנאית, כמו כל חייו שהיו חובה אחת גדולה, אותה יש לבצע בצורה מוקפדת, כמו חייל ביחידה מובחרת.
בין השאר היה עורך מסלול הליכה יומיומי מהיר מאוד, בו בשעה שהתלמידים טוענים שהוא סובל משחיקה בסחוס הרגליים... האגדות טוענות שלעולם אין רבי משה דב ניצב בפני רמזור אדום. האם זו סייעתא דשמיא מיוחדת, או מין גאונות כזו, שאיפשרה לו לסדר את המסלול בצורה כזו שלא יהיה שום רמזור אדום בדרך?

רבי משה דב היה מאותם האנשים ש"אין להם זמן למות". ואכן, בכ"ב שבט תש"פ, ביארצייט של הרבי מקוצק זי"ע, בעודו במסלול הליכתו היומיומי, השיב רבי משה דב את נשמתו בחטף לבוראה. שום חובה לא קופחה ביום שלפני כן...
המשך יבוא בעז"ה.

בית הגנזים
הודעות: 324
הצטרף: ג' נובמבר 24, 2020 9:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי בית הגנזים » א' יוני 19, 2022 6:29 pm

מקדש מלך כתב:הוא היה חתנו של יהודי חשוב, המכונה "רבי יצחק שומר הברית" (איני זוכר כעת את שם משפחתו).

הרה"צ רבי יצחק ווינגרטן מח"ס דברי יצחק (עצות לבני הנעורים ועוד), וזכרון מנחם. היה חתן הגאון רבי ירוחם פישל ברנשטיין ראב"ד לעדת החסידים בעיה"ק.

בית הגנזים
הודעות: 324
הצטרף: ג' נובמבר 24, 2020 9:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי בית הגנזים » א' יוני 19, 2022 6:39 pm

מקדש מלך כתב:רבי משה דב בטל לרבי בביטול מוחלט, לפי דרכו המיוחדת. רמז של הרבי יחייב אותו באופן מוחלט, והוא ייקח על עצמו תפקידים סבוכים עם סיכויי הצלחה מועטים ברמז קל מגבוה.

אמת. ומכל מקום כששמע לפני שנים רבות מאחד מבאי בית המדרש שהוא כבר לא חסיד של הרבי, זה לא הפריע לו כלל והמשיך לדבר אתו בנועם כבעבר.

כמו כן, בתמוז תשע"ט אמר לו אחד מה יהיה? וכי בגור יהיה פילוג?!
השיב לו ר' משה דב: ומה יש? יש 2 ויזניץ, 2 צאנז וכו'.
אמר לו הלה: אבל בגור אף פעם לא היה!
השיב ר' משה דב: מה יש, זה רק לאגו שלך שזה מפריע.

בית הגנזים
הודעות: 324
הצטרף: ג' נובמבר 24, 2020 9:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי בית הגנזים » א' יוני 19, 2022 6:53 pm

מקדש מלך כתב:אני כותב מהזכרון שעלול לכזב. מי שיודע או שם לב לטעות בפרטים, מוזמן להעיר עליה ושכמ"ה.

יש אכן כמה אי דיוקים, לדוגמא התפילה לא היתה כ"כ מהר בפועל. כינוי חותנו (אולי הרבי הבית ישראל התבטא עליו כך אבל לא נראה לי שנקרא כך בפי הבריות), ושהחברה נקראת על שמו, ועוד, אבל לא הכל כ"כ משנה.

ראוי לציין שהיה מתלמידי סלבודקה.
וכן שהשתתף ב"טישים" אצל הרה"ק מבעלזא והאדמו"ר מויזניץ האמרי חיים.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' יוני 19, 2022 7:12 pm

בית הגנזים כתב:
מקדש מלך כתב:אני כותב מהזכרון שעלול לכזב. מי שיודע או שם לב לטעות בפרטים, מוזמן להעיר עליה ושכמ"ה.

כינוי חותנו (אולי הרבי הבית ישראל התבטא עליו כך אבל לא נראה לי שנקרא כך בפי הבריות), ושהחברה נקראת על שמו, ועוד


שמעתי את הכינוי מספר פעמים, עד שהוא נכנס לי לזכרון.
יכול להיות שזה כינוי של הבית ישראל, ואני אכן שמעתי אותו מחסידי הבית ישראל...

לגבי הכינוי של החברה, אציין קוריוז נחמד, שרבי מאיר זילברשטיין זצ"ל ("מאייר וואוועס" בניב גוראי, רבם של חסידי גור בירושלים, ובקיא בארבעה חלקי שלחן ערוך כצורתם) היה מבקש מבחורים בשפת אמת שיגניבו לו קצת כיבוד מהסעודות של החברעס', והיה מדגיש "פון דער פשנדזה חברע!", שם יש את הדברים הכי משובחים...

בית הגנזים
הודעות: 324
הצטרף: ג' נובמבר 24, 2020 9:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי בית הגנזים » א' יוני 19, 2022 7:23 pm

הבנתי בטעות שכב' אומר שהחברה נקראת ע"ש חותנו.

נחומצ'ה
הודעות: 1023
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי נחומצ'ה » א' יוני 19, 2022 7:46 pm

בית הגנזים כתב:
מקדש מלך כתב:הוא היה חתנו של יהודי חשוב, המכונה "רבי יצחק שומר הברית" (איני זוכר כעת את שם משפחתו).

הרה"צ רבי יצחק ווינגרטן מח"ס דברי יצחק (עצות לבני הנעורים ועוד), וזכרון מנחם. היה חתן הגאון רבי ירוחם פישל ברנשטיין ראב"ד לעדת החסידים בעיה"ק.

כיון דאתינא להכי.
לרב יצחק זצ"ל היה בן מופלא עובד השם, ר' פישל ויינגרטן זצ"ל. יהודי משכמו ומעלה. החל בחצות ליל, החל את עבודתו לקונו.
קובע 'חברותות' לסדר חסידות עם כל בחור בכל גיל מכל ישיבה שהיא. מרבה בטהרה.
ופניו היו מאירות. הקדושה בהקה עליו.
פעם סיפר לי, שאחר ששת הימים, נהג לילך להתפלל 'קבלת שבת 'בכותל המערבי. הרבי הבית ישראל שם לב, שהוא נעלם מהבית מדרש בתפילה זו.
אז פעם שאלו היכן אתה? ור' פישל ענה לו: בכותל. שואל אותו הרבי למה לא כאן? עונה לו: אני מרגיש שם קדושה..
עונה לו הרבי: גם אצלי תרגיש...

אחר פטירת הרב"י. התקשר לאחיו הלב שמחה זי"ע. יום א' גילו לו אבנים בכליות. הוא צריך ניתוח דחוף. הוא נכנס לרבי.
והרבי אומר לו: גורנישט, זה רק קילע..
למחרת עשו צילומים ואכן כך אין אבנים. כך חלפו להם 25 שנים, והאבנים חזרו..

צופה_ומביט
הודעות: 4645
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' יוני 19, 2022 8:43 pm

למיטב ידיעתי, רבי פישל זצ"ל לא התקשר לרבי מסוים לאחר פטירת הבית ישראל. הוא בעצמו סיפר לי מה היה איתו אז בשיחה ארוכה.
זה היה לפני הרבה שנים אז איני זוכר כל פרט,
אבל בגדול: מה שהיה לו אצל הב"י לא חזר ע"ע אצל הלב שמחה, והוא התלבט מה לעשות, וניסה להתקשר להרבה צדיקים.
עד שהגיע לרבי ממחנובקא זצ"ל ותינה לפניו את צערו שאינו מוצא רבי להתקשר אליו,
הרבי ממחנובקא אמר לו בזה הלשון: "מי אמר שצריך רבי אחד? פעם כאן ופעם כאן".
ומאז כך נהג, הלכה למעשה, והסתובב אצל הרבה צדיקים. בין השאר הרבה להסתובב גם אצל הרב אלישיב.
התקשר מאד בתורת חב"ד ובכולל שניהל למדו חסידות בדרך חב"ד, אבל נדמה לי שעסק בחסידות ופנימיות לאו דוקא בדרך חב"ד.
היה קשור גם לברסלב, נסע לאומן לר"ה לפחות פעם אחת [עם ספר המשך תער"ב של הרש"ב כחומר לחג...], ושם הלך לשמוע את דרשתו של מוהרא"ש, ואם הבנתי ממנו נכון זו לא היתה הפעם היחידה ששמע אותו.
היה לו קשר עם יבלחט"א רבי משה וולפסון, רבי ניסן קיוואק, רצ"מ זילברברג [הבנתי ממנו שהוא בין אלה שעודדו את רצ"מ להשפיע], ועוד. מין חבורה של עובדים חסידיים רחבי דעת ובעלי היקף ועומק גדולים.
היה יהודי מיוחד מאד, חבל חבל על דאבדין.
תנצב"ה

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי דרומי » א' יוני 19, 2022 10:29 pm

ראיתי פעם איזה חוברת על אישיותו ודרכיו

חרסון
הודעות: 1176
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי חרסון » א' יוני 19, 2022 10:32 pm

בשנותיו האחרונות ממש הרבה להסתפח (עם בניו הבחורים?) אצל חבורת 'מעייני ישראל', ואני זוכר אותו בולע בשקיקה ובריכוז עצום את דבריו של ר' זלמן גופין. אכן עשה רושם של עובד השם מזן מיוחד מאד מאד.

אאל"ט היה קשור גם עם ר' דובצ'ע מביאלה.

חרסון
הודעות: 1176
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי חרסון » א' יוני 19, 2022 10:34 pm

הרב מקד"מ, ישר כח!

נשמח לשמוע ביתר הרחבה גם על אופי הדרישות של 'פשנדזה'. לימוד? התעמקות? ניצול הזמן? צדקה? מאי משמע 'העדיף את ההקרבה'? האם ללמוד שוב ושוב את אותה המסכת זו דוגמא מייצגת?


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 71 אורחים