עיניו כיונים כתב:צופה_ומביט כתב:עיניו כיונים כתב:לענ"ד אפשרי וצריך להבדיל בין הדרך של חסידוּת גור לבין מהלכי קהילת גור כממסד רשמי. כאן באשכול סיפר מק"מ (וחבל מאוד שמוציאים לו את החשק להמשיך בזה) על חסידוּת גור, כלומר על דרכיהם של גדולי חסידי גור, לא על "חסידוֹת" גור (חדשות מקרוב באו לא שערון אבותינו), לא על ממסד קהילת גור ולא על פוליטיקת גור. כל אלו שהנושאים האחרים בוערים בהם שיתכבדו וידונו בהם במקומות המתאימים.
זה לא נכון, כי הוא מספר בצורה סלקטיבית ומוטה. וחזקה עליו - כמו כל חברי הקבוצה שלו שכבר אתמחו גברי וקמיעי בעניין הזה - ליישר קו עם המערכת ועם הקו"פ בכל מחיר,
תוך מחיקת השכל והאישיות והטבע וכו' שעל זה גאוותם וכו' - וכחלק מזה הוא שותל את האג'נדה הזו גופא באשכול,
ואי אפשר לדעת או להאמין לו האם זה מעולם היה ככה או שזה חדש מחודש ויש כאן שכתוב היסטוריוגרפי.
זו הבעיה. וכן, זה ניכר לקוראים כמעט בכל הודעה שלו, מה לעשות.
הוא לא מסוגל לכתוב משהו אחר. כלומר זו העדות הכי אותנטית על חסידות גור, והיא גופא מה שמקומם.
אני חושב שמרוב קנאותך הטובה (שאני שותף לה ביסודה), נסחפת והפרזת. אין שום סיבה לחשוד את כל חסידי גור ואת כל החברים בקהילת גור בהסכמה תמימה לצעדי הממסד, וק"ו לא לפעולות שנעשו ע"י קבוצות של צעירים חסרי בינה שהוסתו ע"י חסרי אחריות. אני מכיר אישית כמה וכמה חסידי גור מן השורה שמתנגדים בכל תוקף לפעולות האלימות שנעשו ואף מחנכים את בניהם בדרכם, וכיון שאני מכירם ממקומות ומהצטלבויות שונים (שכנים, קרובים, חברים לעבודה וכדו') אני בטוח שהם מהווים מדגם לפלחים גדולים בקהילת גור. גם מק"מ פירש כמה פעמים שאינו מסכים כלל עם האלימות וכו', וראוי להאמין לו ובכלל לדונו לכף זכות.
אם אני מבין נכון את מטרתו, הוא רק רוצה שנבין את הרקע ואת העולם הפנימי של גור כדי שנבין את היחס הכללי בגור לכל מאורעות הפרישה ועד כמה רחוקה דרכו של הגר"ש שליט"א מדרך גור, וכדי שתהיה לנו איזו הבנה לכאב ולזעזוע של חסידי גור, שזה לגיטימי בהחלט (גם אם אנו חלוקים לגמרי על השקפת עולמם), שעל רקע זה צמחו גם העשבים השוטים שהבאישו את ריח גור בעולם. בבקשה קצת הבנת המורכבות.
אולי "עד כמה רחקו זו מזו דרכיהם של ראש הישיבה שליט"א והאדמו"ר שליט"א" אך ממש לא "עד כמה רחוקה דרכו של ראש הישיבה מדרך גור".
בזה דעותינו חלוקות וכבר כתבתי לעיל שהאשכול בא לתאר מציאות מסוימת מנקודת מבטם של חסידי הרבי הנוכחי, ועל כן אני (ומן הסתם גם אחרים) נמנעים מלהגיב,
בכדי שלא להפריע לרצף הדברים.
אני חושב שמנקודת מבט הסטוריוגרפית לכאורה ראש הישיבה דומה פי כמה בהנהגתו ובדרכיו לרוב האדמו"רים הקודמים לבית גור (גם אם יש חילוקים קלים ממש).
למסתובבים בקרבתו ובבית מדרשו באופן קבוע, דברי מובנים וניכרים יותר, כיון שבמשאותיו חוצה הריהו מתאים עצמו לציבור שומעיו.
קהילתו נבנית בדרך רבותינו מגור ללא כחל וללא שרק, ועיון בספרי דברי הימים ה'פשוטים' לבית גור (לא החדשים או המחודשים) מעלה דמיון מופלא
בין ה'קעסל' הרותחת בבית מדרשו בירושלים ל'קעסל' וואס האט געקאכט אין פולין ולחיי הבחורים והאברכים היומיומיים.
על אחת כמה וכמה באופן אמירת השמועס'ן ושאר הענינים השייכים לטיש (כולל 'שיריים' ועוד דברים מפתיעים).
אישית התרגשתי לשומעו מתבטא (באסיפה מצומצמת לנגידים בלאס אנג'לס) בשבוע שעבר בביטוי די נדיר בתוך שיחה (בתרגום ללשה"ק):
"אנו מנסים לבנות ווינקעלע בארץ ישראל, עם אמת, ישרות, מידות ותורה, "כאשר נשבעת לאבותיו" על הדרך שראיתי אצל אבי וראיתי אצל דודי הרעבי'ס, אמנם את הרבי האמרי אמת לא הכרתי אבל הכרתי את הרעבי'ס הקודמים [היינו, את אביו ודודיו]"...
ואידך פירושא זיל גמור.
[עריכה: לבקשת חלק מהחברים אבאר, די נדיר מכמה טעמים לשמוע ממנו שרואה את עצמו כזה שבונה ומרומם את המסתופפים בצלו על פי היסודות שראה אצל אביו ודודיו האדמו"רים].
אני מונע עצמי מלהאריך כדי לא להפריע את הרצף אך אחדד שוב, אשכול נפלא זה מטיב להביע ולייצג את ההנהגה הנוכחית לאורך ימים,
לא רק כלפי המציאות כיום אלא גם בפירוש ההיסטוריה במבט לאחור באותה הדרך, שאני ואחרים רואים אותה אחרת לאור רבינו שליט"א.