מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אז הוחל לקרוא בשם ה'

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2714
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' יולי 20, 2022 9:01 pm

מקדש מלך כתב:
ספרים וועלט כתב:האדמו"ר מבעלזא האציל הרבה סמכויות לאחרים (בשנים האחרונות)

כלומר לבנו - יורשו. עד כמה אפשר לזלזל באינטלגנציה שלנו?...

ועד שאנחנו שומעים הצעות לאדמורי"ם להתפטר בגיל שמונים, היינו צריכים לשמוע הצעה לציבורים אחרים שלא "להכתיר" רשכבהגי"ם ומרנים בגיל מאה...

ועוד ועוד. אבל יפה השתיקה.

ההבדל בין רשכבה"ג לאדמו"ר הוא די פשוט, עד שהיינו צריכים להפרשנות הזרה לתרץ עובדות קיימות.
הרשכבה"ג מכריע בספיקות ומורה עפ"י דעתו האיך להתנהג. הוא לא אמור לספק צרכים, לדבר עם אנשים שונים או לחזק אותם. אדמו"ר שלא מספק צרכים כאלו הוא לא אדמו"ר. אכן, אחרי שיספק צרכים אלו, כבר ירקמו מסביבו אגדות שונות, ויזכה לרוה"ק, מופתים מוצלחים ייזקפו לרוח קדשו, מופתים בלתי מוצלחים יהוו נסיון מנסיונות הדור, והכל ילך בשלום. אמנם עיקר האדמו"רות לא נפגעה מזה.
קפיצת המדרגות של הדור האחרון, שאדמו"ר פתאום נהיה מנהיג הדור, אינו לטובת הכלל, ובאמת אינו אמת. רוב האדמו"רים יודעים את מקומם ומכניעים את עצמם בפני גדולי הדור, חוק הגיוס הוא משל אחד לזה אשר כולם נכנעו להרב שטיינמן וכמעט ולא היה להם הו"א להחזיק לעצמם איזה דעה בזה. אין שום סבה לחשוב שהאדמו"רות של מאן דהוא נותנת לו הכח להכריע בדברים פומביים, ולמה לא להשאיר הדבר על עמדו?

האדמו"ר מבעלזא צודק אלף אחוז, ויפה שעה אחת קודם. ענין ירושת האדמו"רות הוא אחד מגדולי חרבני הדור, ורבים חללים הפילה.

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי דרומי » ד' יולי 20, 2022 10:25 pm

האדמו"ר מבעלזא כמובן לא התכוון כפשוטו ורק דיבר (אם דיבר) ברמת העיקרון...

האמת היא שבעבר בחצרות הגדולות המצב היה שאכן לא רק הרבי עצמו מנהל את הענינים אלא שגם בניו נוטלים חלק פעיל (השתמשתי במלה 'ניהול' אבל התכוונתי גם לענינים רוחניים של הדרכה והוראה), או אחיו.

כמדומה שבימי הל"ש ההנהגה בפועל התחלקה בין הפנ"מ להאדמו"ר שליט"א. יבואו היודעים ויתקנו.

ונתנו ידידים
הודעות: 1147
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ד' יולי 20, 2022 10:36 pm

להוי ידוע לכולם שהאדמו"ר מבעלזא לא התכוון לדקה אחת לשנות את סדרי ההנהגה בחסידות וגם בשלו עצמו.
החסידות נבנה בצורה כזו כפי איך שהוא מתנהל שאין גיל פרישה לאדמו"רות ושהוא עובר בירושה וכשמובן שאין גודל מסוים מקסימלי לחסידות, כך הוא בנוי וכך הוא עומד להמשיך לטב ולמוטב, בחלקו כבר הסביר הרב מקדש מלך.
האדמו"ר מבעלזא אמר (אם הסיפור היא נכונה) שאילו היה בזמנו של הבעש"ט (זאת אומרת מייסדי ההנהגה הנ"ל ולא לתפוס על המילה שבזמן הבעש"ט זה עדיין לא היה) היה הוא קובע שינויים אלו, והוא סוג של משאלת לב ויותר נכון ענין של ביקורת להבהיר את הבעיות שיש בדרך הזו, אבל כמובן שיש בזה גם מעלות והוא מחויב המציאות ולכן לא עומד להשתנות.
אם הוא מעביר סמכויות תיתי לו וחכם מצידו, וזה די דומה להועדה בגור כטענת הרב מ"מ, וגם אם חלוק הוא כדברי הרב ישעיה, אין ספק שהוא בשום פנים ואופן לא מעביר את עצם הרביסטעוע, ואין כוונתי לעניני כבוד ונשיאות כדברי מישהו אחר כאן אלא לעניני ההנהגה בין של עוה"ז ובין של עוה"ב כמובן לכל מביני החסידות.
שו"ר שקדמני הרב דרומי.

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' יולי 20, 2022 11:28 pm

ונתנו ידידים כתב:להוי ידוע לכולם שהאדמו"ר מבעלזא לא התכוון לדקה אחת לשנות את סדרי ההנהגה בחסידות וגם בשלו עצמו.
החסידות נבנה בצורה כזו כפי איך שהוא מתנהל שאין גיל פרישה לאדמו"רות ושהוא עובר בירושה וכשמובן שאין גודל מסוים מקסימלי לחסידות, כך הוא בנוי וכך הוא עומד להמשיך לטב ולמוטב, בחלקו כבר הסביר הרב מקדש מלך.
האדמו"ר מבעלזא אמר (אם הסיפור היא נכונה) שאילו היה בזמנו של הבעש"ט (זאת אומרת מייסדי ההנהגה הנ"ל ולא לתפוס על המילה שבזמן הבעש"ט זה עדיין לא היה) היה הוא קובע שינויים אלו, והוא סוג של משאלת לב ויותר נכון ענין של ביקורת להבהיר את הבעיות שיש בדרך הזו, אבל כמובן שיש בזה גם מעלות והוא מחויב המציאות ולכן לא עומד להשתנות.
אם הוא מעביר סמכויות תיתי לו וחכם מצידו, וזה די דומה להועדה בגור כטענת הרב מ"מ, וגם אם חלוק הוא כדברי הרב ישעיה, אין ספק שהוא בשום פנים ואופן לא מעביר את עצם הרביסטעוע, ואין כוונתי לעניני כבוד ונשיאות כדברי מישהו אחר כאן אלא לעניני ההנהגה בין של עוה"ז ובין של עוה"ב כמובן לכל מביני החסידות.
שו"ר שקדמני הרב דרומי.

טוב, אז אם אכן כדבריך ש"הוא מחוייב המציאות", א''כ אין לנו עוד במה לתלות את יהבנו אלא בעובדה שציינתי שתופעת ההתפצלות של קהילות גדולות חיה וקיימת בזכות ההנהגה שתפסה לה שביתה בשנים האחרונות כמעט בכל החצירות בה כל הבנים מקבלים רעביסטווע אחר הילקחו של אביהם למרומים.
אגב, כאמור, הרבי מסדיגורא זצ''ל הוכיח שאפשר גם אפשר לשנות את דפוס ההתנהלות המקובלת (אם כי ללכת צעד אחד נוסף להעביר את ההנהגה להגדול שבין החסידים תחת לתיתה ביד הבן, זה כבר מהלך קשה יותר).

ישעיהו לוריא
הודעות: 491
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ה' יולי 21, 2022 4:38 pm

סיפורים על החדרת היראת שמים בסביבת האמרי אמת, כמעט כל אחד שהיה שם, זכר לספר:
אני כותב כעת רק מעט, מקוצר זמן. אי"ה בהמשך אוסיף ואביא כל מיני רעיונות ועובדות ששמעתי מזקני החסידים, שיש בהם ללמד על אורחם ועל שיגם של החסידים החשובים האלו ועל אופן הסתכלותם והנהגתם.

כך סיפר בחור צעיר שזכה לעלות לארץ ישראל בשנים שלפני המלחמה: הייתי מצעירי השטיבל בעיר וויערשוב הסמוכה יחסית ללודז'. לפהע שעלינו לארץ הייתי חלק אחד מחבורת הבחורים חסידי גור בשטיבל. הכרתי היטב את הבחור המופלג ראובן אייזנר שלימים גם שרד את השואה, יחד נסענו לגור 'נסיעה', יותר נכון התגלגלנו בדרכים, בעגלות מזדמנות ובהליכה רגלית קשה. כמעט חמישה עשר יום ארכה הדרך עד שהגענו לגור.
כשהגענו לגור, נכנסתי לראשונה בחיי אל הרבי, הוא סקר אותי במבטו מכף רגל ועד ראש ובעודו מחזיק בידי אמר לי בקול מתחנן: "לערנען, דאוונענען, זייט א יוד".

תקופה קצרה לאחר מכן עלתה משפחתנו ארצה. אבי, שהיה יהודי מבוגר התפרנס בעמל כפיו בקושי וביזע אך נותר בכל עוז בהתנהגותו החסידית ובהליכותיו היראות.
אני, צעיר הייתי, והתרחקתי יחד עם רוח הזמן והתחלתי להתלבש בנוסח שונה... בהיותי פועל, לבשתי כבגדי הפועלים, גידלתי בלורית קטנה בקדמת ראשי, ולא ניכר הייתי כל כך בעברי החסידי.
והנה פרצה המלחמה והרבי ניצל.
בהזדמנות הראשונה שעלתה בידי עליתי לירושלים להיכנס אל הרבי. בושתי מעט במראה החדש שסיגלתי לעצמי, אך לא הסכמתי לוותר להיכנס אל הרבי. בהגיעי ולאחר שהזכרתי את שמי, סקר אותי שוב הרבי במבטו, והתחיל לומר: "לערנען, דאוונענען, - כאן עצר לרגע ומיד המשיך – "זיי ירא שמיים וי דער טאטע".
הרגשתי באותם רגעים, כאילו רומז לי הרבי, גם אם כבר אינך הבחור החסידי מוויערשוב, הרי שמוטל עליך לכל הפחות להמשיך בדרך אביך, ולשמור על קב חומטין, יראת שמים.

-------------------------

על הענין הזה, שקיבלו במחיצתו יראת שמים ועול מצוות, בדרך כלל באמצעות משפט קצר או ווארט, כך סיפרו כל סוגי החסידים, בין החריפים והמופלגים בתורה, המפורסמים לתהילה, וכך סיפר גם תמיד רבי וואלף קיבל ז"ל, חסיד לוהט באש קודש של התלהבות שעמל לפרנסתו והגה בתוה"ק הרבה שעות, אבל מעולם לא החשיבו אותו ככלי קודש או איזה 'משפיע'. פשוט חסיד.

וכה סיפר רבי וואלף, הובא ברגשנות בספר הנפלא התחיינה העצמות האלה:
לא 'יושב' בגור הייתי, צעיר לימים שנסיעותיי לגור לא עלו על פעמים ספורות. אך בפעם האחרונה שהייתי 'נסיעה', שמעתי מילים ספורות שעמדו לי לקרש הצלה יחיד.
היה זה במוצאי שבועות תרצ"ט. עמדתי בין האלפים שהמתינו לברכת פרידה מהרבי ושיננתי לעצמי שוב ושוב את בקשתי "אבקש ברכה להיות ירא שמים", כי כן ציוה לי אבי הי"ד לומר בהפרדי מאת הרבי.
הגיע הרגע. נעמדתי מול הרבי, ילד כבן שתים עשרה, אמרתי בקול לא לי 'אבקש ברכה להיות ירא שמים'. הגביה הרבי את ראשו הק' וחידד מבטו, עיניו בערו לעברי בתביעה וברחמים, את נפשי אחזה חלחלה. הרבי נאנח אנחה עמוקה ואמר: "אוי וי ריבונו של עולם".
יצאתי לאחורי בהלום רעם. ילד הייתי וששתי עד עמקי נשמתי מתשובתו של הרבי. אכן, אוי וי ריבונו של עולם. יש לזכור זאת ולא לשכוח לעולם: יש רבש"ע וצריך לקיים רצונו. לא זמן רב נותר לי להשתעשע בדברי הרבי. עד מהרה הזדעזעה הארץ ורעשה ומצאתי את עצמי מתייסר תחת שבט הרשעה ללא הוריי, חבריי, רבותיי כולם. אך דבר אחד נשאר בי. גחלת 'אוי וי רבונו של עולם', שלא כבתה בי מעולם.
בבואי אחר המלחמה שבור ורצוץ אל ארץ הקודש, שמתי פעמי אל הרבי בירושלים. נפשי כמהה לראותו שוב, לזכות לראות ולהיראות. פסעתי פנימה ועיני חשכו. הרבי ישב כפוף כולו, כל ישותו בטאה את שבר העם. קרבתי אל הרבי. המשמש התכופף לרבי ואמר: הגיע פליט מקפריסין. הבחור וואלף קיבל.
למשמע שמי הגביה הרבי אט אט את ראשו הק', נשא עיניו הק' והביט בי חלושות, ואני ניצב מול אותן עינים, כמו לפני תשע שנים, כמו לפני... ואז, ממש כמו לפני תשע שנים, פרצה אנחה עמוקה מלבו הטהור והוא לחש בזעקה: "אוי וי ריבונו של עולם"...
ואני ידעתי כי נסגר המעגל. יודע הוא את הכל, מצטער הוא עמי, השם לא עזבני רגע מאז ועד עולם, כי אני ה' לא שיניתי, אותו 'רבונו של עולם' של מוצאי שבועות תרצ"ט, אותו 'רבונו של עולם' לאורך כל שנות הזוועה, אותו 'רבונו של עולם' עתה, על אף הכל.

-----------------------
כשהייתי בחור בישיבה, הזדמן לי לשבת באוטובוס עירוני בבני ברק לכיוון פתח תקווה, ליד יהודי מבוגר שנסע לשבת לבניו בפתח תקווה. אין לי מושג מי זה היה. היה עצמאי וצלול ולפי החישוב שלי הוא היה אז בן 95 בערך. חובש כיפה סרוגה די גדולה ועטור זקן מסודר.

הוא סיפר איך אחר מלחמת העולם הראשונה, קוממו מחדש את הישיבה שבעירו (כעת איני זוכר איזו עיר)
זוכר הוא מאז שני דברים:
שהרבי מגור, האמרי אמת, יחד עם גיסו לימים הרב של בענדין, הגיעו לעיר, אולי במיוחד, אין לו מושג, והם בחנו את הבחורים הצעירים על מסכת שלמדו בישיבה.
אחרי שהם גמרו לבחון את התלמידים, ואני הייתי מהמצויינים, אמר הרבי מגור כמה פעמים בהטעמה: 'יראת שמים יראת שמים יראת שמים'
[אני לא זוכר את שם המסכת ומה למדנו, צחקק הזקן, אבל אני זוכר היטב כמו עכשיו ונחרט לי, השוקולד שאכלתי אז בפעם הראשונה בחיי, כשהארגונים היהודיים שלחו לסיוע (הג'וינט?) ואת האמירה של הרבי מגור 'יראת שמים' 'יראת שמים'. ]

ונתנו ידידים
הודעות: 1147
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ה' יולי 21, 2022 10:42 pm

הרב ישעיה הסיפורים שלך הם יפים מאד אבל לא באמת סותרים את דברי הרב מ"מ, ואבאר.
א. בנוגע להנהגה של כלל ושל פרט, אף אחד לא התכוון שמי שמתנהג בהנהגה כללית אין לו שום קשר עם הפרט ולא יגיד להפרט שום דיבור של ירא"ש, והרי ברור שכל מי שנכנס לכל רבי שיהיה יקבל איזה משהו. ההבדל בין שתי ההנהגות הוא שההנהגה של הפרט פירושו שמחזק כל אחד באוםן אישי מלמד אותו ומנווט אותו ומחנך אותו, וכמו שהגדרת אתה כמדומני שזה הנהגה של מחנך, משא"כ הנהגה של כלל הוא שהחינוך לא ניתן באופן פרטני אלא הדרכות כלליות להכלל ומתעסק יותר בצרכי ציבור, והפרט ניזון מן הכלל.
המילים הקצרות האלו של יראת שמיים ולערנען דאווענען וכדו' היא גופא הנהגה של כלל כי בהנהגה של פרט הדיבורים הם יותר פרטניים ולא דברים כלליים כאלו.
ב. כשהרבי האמרי אמת אמר זיי א ירא שמים וכדו' זה לא אמור להיות כלום וכי אם אני אגיד לבחור שיהיה ירא שמיים זה יעשה איזה רושם, והרי אין במילים האלו באמת שום תוכן והדרכה ודבר המחייב. וכל ההתעוררות שהוא מקבל הוא או מתוך הקדושה או מתוך האמונה והכל שמיימי, וא"כ אין כמעט הבדל בין זיי א ירא שמים ל'האסט געלערנט א שעה הלכה', באותו מידה יכול החסיד לומר "הרבי הביט בי בעיניים חודרות ושאל אותי 'דו לערנסט הלכה', ומיד אחזתני רעד והרגשתי את המחויבות של בר יהודי להיות נאמן להשם ולתורתו ולא לזוז מדברי השו"ע בכחוט השערה".
ולכן אם כי אני נהנה מאד מכל דבריך כאן באשכול איני רואה בהם באמת סתירה משמעותית לדברי הרב מ"מ.

ישעיהו לוריא
הודעות: 491
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ו' יולי 22, 2022 12:30 am

ונתנו ידידים כתב:הרב ישעיה הסיפורים שלך הם יפים מאד אבל לא באמת סותרים את דברי הרב מ"מ, ואבאר.
א. בנוגע להנהגה של כלל ושל פרט, אף אחד לא התכוון שמי שמתנהג בהנהגה כללית אין לו שום קשר עם הפרט ולא יגיד להפרט שום דיבור של ירא"ש, והרי ברור שכל מי שנכנס לכל רבי שיהיה יקבל איזה משהו. ההבדל בין שתי ההנהגות הוא שההנהגה של הפרט פירושו שמחזק כל אחד באוםן אישי מלמד אותו ומנווט אותו ומחנך אותו, וכמו שהגדרת אתה כמדומני שזה הנהגה של מחנך, משא"כ הנהגה של כלל הוא שהחינוך לא ניתן באופן פרטני אלא הדרכות כלליות להכלל ומתעסק יותר בצרכי ציבור, והפרט ניזון מן הכלל.
המילים הקצרות האלו של יראת שמיים ולערנען דאווענען וכדו' היא גופא הנהגה של כלל כי בהנהגה של פרט הדיבורים הם יותר פרטניים ולא דברים כלליים כאלו.
ב. כשהרבי האמרי אמת אמר זיי א ירא שמים וכדו' זה לא אמור להיות כלום וכי אם אני אגיד לבחור שיהיה ירא שמיים זה יעשה איזה רושם, והרי אין במילים האלו באמת שום תוכן והדרכה ודבר המחייב. וכל ההתעוררות שהוא מקבל הוא או מתוך הקדושה או מתוך האמונה והכל שמיימי, וא"כ אין כמעט הבדל בין זיי א ירא שמים ל'האסט געלערנט א שעה הלכה', באותו מידה יכול החסיד לומר "הרבי הביט בי בעיניים חודרות ושאל אותי 'דו לערנסט הלכה', ומיד אחזתני רעד והרגשתי את המחויבות של בר יהודי להיות נאמן להשם ולתורתו ולא לזוז מדברי השו"ע בכחוט השערה".
ולכן אם כי אני נהנה מאד מכל דבריך כאן באשכול איני רואה בהם באמת סתירה משמעותית לדברי הרב מ"מ.

לא זה היה החילוק בין דבריי ובין דבריו.
אני חלקתי על עצם ההשוואה שעשה בין סוג התקשרות החסידים לרבי וסוג הקשר בין הרבי לחסידים.
שלא קרוב בכלל, אף שאני מבין את הדברים שאתה כותב.
לכן הובאו הסיפורים, למי שלא מכיר את השפעתו העצומה של האמרי אמת בפועל ממש על חסידים באופן פרטי.

לגבי מה שאמרת שיכול החסיד לומר 'הרבי הביט בי ואמר לערנסט שעה הלכה'.
אם היה מדובר רק בבחורים נלהבים ורק בבודדים שסיפרו איך כל מילה שאמר האמרי אמת, השפיעה על נפשם - היה מקום להשוואה לכל מיני חסידים שמתלהבים מדברי רבם.
ברגע שכל מי שהכירו קצת, החל מרבי יעקב משה חרל''פ ורבי יחזקאל לוינשטיין שזכר כל ימיו איך אמר לו במילה אחת. 'צווי מאהל?!'
וסיפר זאת ברגש של רעדה,
ועד חשובי החסידים, גאונים מופלגים או בעלי מעשה ומביני מדע, וכלה באחרוני הבחורים השוואנצונים, כולם זכרו לספר באותו רגש את המורא שמים שחשו במחיצתו,
הלא דבר הוא.

שוין. נראה שהעניין הזה מוצה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15584
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' יולי 22, 2022 2:33 am

ישעיהו לוריא כתב:וכה סיפר רבי וואלף, הובא ברגשנות בספר הנפלא התחיינה העצמות האלה:
לא 'יושב' בגור הייתי, צעיר לימים שנסיעותיי לגור לא עלו על פעמים ספורות. אך בפעם האחרונה שהייתי 'נסיעה', שמעתי מילים ספורות שעמדו לי לקרש הצלה יחיד.
היה זה במוצאי שבועות תרצ"ט. עמדתי בין האלפים שהמתינו לברכת פרידה מהרבי ושיננתי לעצמי שוב ושוב את בקשתי "אבקש ברכה להיות ירא שמים", כי כן ציוה לי אבי הי"ד לומר בהפרדי מאת הרבי.
הגיע הרגע. נעמדתי מול הרבי, ילד כבן שתים עשרה, אמרתי בקול לא לי 'אבקש ברכה להיות ירא שמים'. הגביה הרבי את ראשו הק' וחידד מבטו, עיניו בערו לעברי בתביעה וברחמים, את נפשי אחזה חלחלה. הרבי נאנח אנחה עמוקה ואמר: "אוי וי ריבונו של עולם".
יצאתי לאחורי בהלום רעם. ילד הייתי וששתי עד עמקי נשמתי מתשובתו של הרבי. אכן, אוי וי ריבונו של עולם. יש לזכור זאת ולא לשכוח לעולם: יש רבש"ע וצריך לקיים רצונו. לא זמן רב נותר לי להשתעשע בדברי הרבי. עד מהרה הזדעזעה הארץ ורעשה ומצאתי את עצמי מתייסר תחת שבט הרשעה ללא הוריי, חבריי, רבותיי כולם. אך דבר אחד נשאר בי. גחלת 'אוי וי רבונו של עולם', שלא כבתה בי מעולם.
בבואי אחר המלחמה שבור ורצוץ אל ארץ הקודש, שמתי פעמי אל הרבי בירושלים. נפשי כמהה לראותו שוב, לזכות לראות ולהיראות. פסעתי פנימה ועיני חשכו. הרבי ישב כפוף כולו, כל ישותו בטאה את שבר העם. קרבתי אל הרבי. המשמש התכופף לרבי ואמר: הגיע פליט מקפריסין. הבחור וואלף קיבל.
למשמע שמי הגביה הרבי אט אט את ראשו הק', נשא עיניו הק' והביט בי חלושות, ואני ניצב מול אותן עינים, כמו לפני תשע שנים, כמו לפני... ואז, ממש כמו לפני תשע שנים, פרצה אנחה עמוקה מלבו הטהור והוא לחש בזעקה: "אוי וי ריבונו של עולם"...
ואני ידעתי כי נסגר המעגל. יודע הוא את הכל, מצטער הוא עמי, השם לא עזבני רגע מאז ועד עולם, כי אני ה' לא שיניתי, אותו 'רבונו של עולם' של מוצאי שבועות תרצ"ט, אותו 'רבונו של עולם' לאורך כל שנות הזוועה, אותו 'רבונו של עולם' עתה, על אף הכל.

הסיפור הנפלא הזה הזה הזכיר לי מש"כ בספר המעניין גחלי רתמים (נזכר פעם בפורום, אבל לא כמש"כ שם שהכותב היה חסיד. הוא לא היה דתי בהגדרה המקובלת). הוא מספר שכאן בארץ סמוך לעלייתו התקבל כגובה של חברת החשמל. יום שישי אחד הוא מקיש על דלת ובהכנסו הוא מוצא עצמו בביתו של הרבי ממודז'יץ זצ"ל, הרבי ישב ולמד חומש, אולי העביר סדרה. הוא פנה אל הרבי ואמר לו בהתרסה מרירה, האם אחרי טרבלינקה לא הגיע הזמן לאחוז בהנהגה שונה משהו, הרבי חייך בסלחנות והשיבו, הקב"ה אותו הקב"ה, והחומש אותו חומש, ולמה נשנה הנהגתינו.

ילקוט
הודעות: 22
הצטרף: ה' אפריל 30, 2020 5:35 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ילקוט » ו' יולי 22, 2022 4:22 pm

והשיב מקום בנים אל אבותם

והוא טעם נפלא ואמיתי לשם האשכול.

אז הוחל.png
אז הוחל.png (34.51 KiB) נצפה 7397 פעמים

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי דרומי » ו' יולי 22, 2022 6:11 pm

פירוש מקורי מאוד (על הפסוק, בלי קשר לאשכול)

מי המפרש?


הבאר ההיא
הודעות: 511
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ב' אוגוסט 01, 2022 6:16 pm

עץ הזית כתב:
דרומי כתב:[אגב, אני מתרשם שהאדמו"ר הנוכחי שליט"א רואה עצמו כהמשך ישיר של הב"י, ואולי טעיתי. עכ"פ זה מזכיר לי שפעם שמעתי מישהו שמספר שמיד לאחר פטירת הב"י רצו להכתיר את האדמו"ר שליט"א ולדלג על אביו ודודו! והיו מגדולי ישראל (שלא מעדת גור) שהתערבו בזה ופעלו שלא יהיה כן. האמנם? אני משער שזה לא בדיוק נכון, אבל האם יש איזה בסיס קל שבקלים שעליו היתה יכולה לצמוח שמועה שכזו?]
קראתי פעם, איני זוכר בשם מי, שרמוז בפסוק "...יַעֲקֹ֔ב אֲשֶׁ֥ר פָּדָ֖ה אֶת־אַבְרָהָ֑ם" שהאמרי אמת זצ"ל ניצל בזכות נכדו האדמו"ר מגור שליט"א.


בחז"ל לגבי אברהם אבינו שניצל באור כשדים זה שייך מפני שיצחק עדיין לא נולד משא"כ בנידו"ד.

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי דרומי » א' אוגוסט 28, 2022 2:33 pm

מאז ומתמיד סיקרן אותי להבין למה בקריות של חסידי גור ברחבי הארץ כמעט ולא קוראים רחובות על שם האדמו"רים זצ"ל (כמדומה שאין רחוב בשם 'פני מנחם' בכל הארץ).

עד ששמעתי לאחרונה שאחד האדמו"רים אמר שאינו רוצה ששמו יהיה חקוק על פחי הזבל... (הממוספרים לפי הרחוב). ודפח"ח.

באר בשדה
הודעות: 490
הצטרף: ד' אוגוסט 21, 2019 10:39 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי באר בשדה » א' אוגוסט 28, 2022 8:01 pm

דרומי כתב:מאז ומתמיד סיקרן אותי להבין למה בקריות של חסידי גור ברחבי הארץ כמעט ולא קוראים רחובות על שם האדמו"רים זצ"ל (כמדומה שאין רחוב בשם 'פני מנחם' בכל הארץ).

עד ששמעתי לאחרונה שאחד האדמו"רים אמר שאינו רוצה ששמו יהיה חקוק על פחי הזבל... (הממוספרים לפי הרחוב). ודפח"ח.

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 79#p270750

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2714
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' אוגוסט 28, 2022 10:35 pm

דרומי כתב:מאז ומתמיד סיקרן אותי להבין למה בקריות של חסידי גור ברחבי הארץ כמעט ולא קוראים רחובות על שם האדמו"רים זצ"ל (כמדומה שאין רחוב בשם 'פני מנחם' בכל הארץ).

עד ששמעתי לאחרונה שאחד האדמו"רים אמר שאינו רוצה ששמו יהיה חקוק על פחי הזבל... (הממוספרים לפי הרחוב). ודפח"ח.

ואית דמטי לה משמיה דהגר"ח שמואלביץ

באר בשדה
הודעות: 490
הצטרף: ד' אוגוסט 21, 2019 10:39 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי באר בשדה » א' אוגוסט 28, 2022 11:08 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ואית דמטי לה משמיה דהגר"ח שמואלביץ
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 79#p270763

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי עקביה » ו' ספטמבר 02, 2022 12:40 am

סיפור מעניין שראיתי הערב:

דף על הדף חולין דף קז עמוד ב
ר' אברהם שוחט מתושבי גור, אשר אדמו"ר האמרי אמת ז"ל לקחו עוד בחיי אביו השפת אמת להיות לו לצוותא בלימודיו, והמשיכו ללמוד יחד גם בתקופה הראשונה אחרי שהתחיל להנהיג את העדה, סיפר: נהגתי כל הימים לבא אל ביתו ללמוד, והייתי מביא עמדי אוכל לארוחת הצהריים אשר סעדתי בהפסקה אשר עשינו. גם הוא זצ"ל סעד אז, וכאשר נזדמן שהאוכל שלי ממאכלי חלב, ושלו בשרי, היה מניח על השולחן מפה נפרדת להיכר ככתוב בשולחן ערוך.


אולם אחרי שהתחיל להנהיג, הבחנתי שאינו מקפיד יותר לפרוס מפה לשם היכר, תמהתי על כך: מה קרה? השיבני בקיצור הלא "אין מכירין"... בהתכוונו להדין המבואר כאן שאם אין מכירין זה את זה מותר לאכול יחד בלי היכר, והייתי משתאה כולי לשמוע מפ"ק, כי אמנם חל בו שינוי, והיום אנחנו כבר בבחינת "אין מכירין" (ראש גולת אריאל ח"א עמוד קפ"ה).

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי דרומי » א' אוקטובר 23, 2022 4:53 pm

בקו של עיתון 'משפחה' התפרסם לאחרונה פודקאסט המנסה לתאר את החיים הפנימיים בחסידות גור.

ונתנו ידידים
הודעות: 1147
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ד' אוקטובר 26, 2022 10:24 pm

עקביה כתב:סיפור מעניין שראיתי הערב:

דף על הדף חולין דף קז עמוד ב
ר' אברהם שוחט מתושבי גור, אשר אדמו"ר האמרי אמת ז"ל לקחו עוד בחיי אביו השפת אמת להיות לו לצוותא בלימודיו, והמשיכו ללמוד יחד גם בתקופה הראשונה אחרי שהתחיל להנהיג את העדה, סיפר: נהגתי כל הימים לבא אל ביתו ללמוד, והייתי מביא עמדי אוכל לארוחת הצהריים אשר סעדתי בהפסקה אשר עשינו. גם הוא זצ"ל סעד אז, וכאשר נזדמן שהאוכל שלי ממאכלי חלב, ושלו בשרי, היה מניח על השולחן מפה נפרדת להיכר ככתוב בשולחן ערוך.


אולם אחרי שהתחיל להנהיג, הבחנתי שאינו מקפיד יותר לפרוס מפה לשם היכר, תמהתי על כך: מה קרה? השיבני בקיצור הלא "אין מכירין"... בהתכוונו להדין המבואר כאן שאם אין מכירין זה את זה מותר לאכול יחד בלי היכר, והייתי משתאה כולי לשמוע מפ"ק, כי אמנם חל בו שינוי, והיום אנחנו כבר בבחינת "אין מכירין" (ראש גולת אריאל ח"א עמוד קפ"ה).

את הסיפור ידעתי מזמן אבל לאחרונה נתעורר בי שאלה על התובנה של הסיפור, הרי מי אמר שהתכוון למשהו שמימי, פשוט הוא שאחר שנהיה רבי כבר אין חשש שיאכל מתנהג כרעים ממש וודאי שהוא בבחינת אין מכירים טכני

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי עקביה » ד' אוקטובר 26, 2022 11:25 pm

ונתנו ידידים כתב:את הסיפור ידעתי מזמן אבל לאחרונה נתעורר בי שאלה על התובנה של הסיפור, הרי מי אמר שהתכוון למשהו שמימי, פשוט הוא שאחר שנהיה רבי כבר אין חשש שיאכל מתנהג כרעים ממש וודאי שהוא בבחינת אין מכירים טכני

אינני יודע מי אמר שהתכוון למשהו שמימי, ומעולם לא עלה על דעתי רעיון כזה.
מה שרואים כאן הוא שהיה חשוב לו המרחק והריחוק בינו לבין האחרים. כפי שרואים גם בסיפור שכתבתי בעמוד הראשון של אשכול זה, מתוך ספר הזיכרון לרבי יצחק ידידיה פרנקל, ומחקתיו לאחר שהניסוח שלי עורר תרעומת.

ישעיהו לוריא
הודעות: 491
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ג' דצמבר 20, 2022 12:32 pm

בטח יעניין את הציבור.

דברי תורה יפים, שהודפסו ופורסמו מבנו הצעיר של הרבי מגור, ר' דוד, דברים שנשא בסעודת 'קידושא רבה' שערך לרגל לידת בתו תחי' בשבת האחרונה.
1.pdf
(267.29 KiB) הורד 185 פעמים
2.pdf
(241.64 KiB) הורד 149 פעמים

שילה צבי
הודעות: 164
הצטרף: ה' נובמבר 12, 2020 7:42 am
שם מלא: שילה

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי שילה צבי » ד' דצמבר 28, 2022 9:48 pm

אינני יודע אם זה המקום בפורום לשאול, אך לא מצאתי מקום אחר.
אני מחפש מידע [כלי ראשון בלבד] על חתונה בחסידות גור שהוקדמה מיום שני יא כסלו תשפ"ג ליום ראשון י כסלו תשפ"ג בעקבות חלום. מישהו מכיר ויודע פרטים?
*בכוונה אני לא מפרט יותר כי שמעתי גרסאות שונות ואני מחפש דווקא כלי ראשון

בית הגנזים
הודעות: 325
הצטרף: ג' נובמבר 24, 2020 9:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי בית הגנזים » ד' דצמבר 28, 2022 10:14 pm

שילה צבי כתב:אני מחפש מידע [כלי ראשון בלבד] על חתונה בחסידות גור שהוקדמה מיום שני יא כסלו תשפ"ג ליום ראשון י כסלו תשפ"ג בעקבות חלום. מישהו מכיר ויודע פרטים?

viewtopic.php?f=65&p=781974#p781848

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי בן מיכאל » ה' דצמבר 29, 2022 2:10 pm

שילה צבי כתב:אינני יודע אם זה המקום בפורום לשאול, אך לא מצאתי מקום אחר.
אני מחפש מידע [כלי ראשון בלבד] על חתונה בחסידות גור שהוקדמה מיום שני יא כסלו תשפ"ג ליום ראשון י כסלו תשפ"ג בעקבות חלום. מישהו מכיר ויודע פרטים?
*בכוונה אני לא מפרט יותר כי שמעתי גרסאות שונות ואני מחפש דווקא כלי ראשון

לא מדובר בחתונת נכד הפ''מ, אלא בחתונה פרטית של מאן דהו, שמעתי את הסיפור מאחיינו.

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ו' דצמבר 30, 2022 12:28 am

מה הסיפור?
אולי כבר תשחררו לנו?

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ו' דצמבר 30, 2022 9:56 am

פרנקל תאומים כתב:מה הסיפור?
אולי כבר תשחררו לנו?

לא שמעתי מכלי ראשון, אבל הסיפור אמיתי ומפורסם, עם שמה של אותה משפחה.
פחות או יותר: כלה ואמה נסעו לקברה של הסבתא להזמין אותה לחתונה כנהוג.
ויחלמו חלום שניהם בלילה אחד, שהסבתא באה ואומרת שלא תוכל לבוא בתאריך שנקבע (לסיבה שבגללה לא תוכל לבוא צמחו קרניים וזנבות לרוב).
והרבי הורה לחוש לחלומן ולהקדים את החתונה.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי בן מיכאל » ו' דצמבר 30, 2022 1:20 pm

מקדש מלך כתב:לא שמעתי מכלי ראשון, אבל הסיפור אמיתי ומפורסם, עם שמה של אותה משפחה.

אכן זה הסיפור שכאמור שמעתי מאחיינו.
נ.ב. למותר לציין שלא קרה בהמשך שום דבר והחלום בא ברוב ענין...

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ש' דצמבר 31, 2022 8:05 pm

לפי שמועה אחת ששמעתי, כבר בשלב החלום עצמו היתה סתירה בין חלומותיהן של האם ובתה בנוגע לסיבה שבגללה היא לא תוכל להגיע.
ולפי שמועה אחרת הסיבה שנמסרה לא היתה קשורה למשהו שאמור לקרות באותו יום (על כל פנים לא בכדור הארץ המוחשי...).

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי בן מיכאל » ש' דצמבר 31, 2022 8:21 pm

אחיינו אמר לי שהסבתא לא נתנה כל הסבר.

הפצת המעיינות
הודעות: 1238
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ש' דצמבר 31, 2022 9:00 pm

ניט געשטויגען ניט געפלויגען באבע מעשה

צופה_ומביט
הודעות: 4651
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ש' דצמבר 31, 2022 9:45 pm


אור עולם
הודעות: 1365
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי אור עולם » ש' דצמבר 31, 2022 9:52 pm

אני שמעתי בעבר שא' הגיע לרבי מגור עם שאלה שחלם כך וחלם כך וכו',
וענהו הרבי שאם יישן פחות אז בוודאי יחלום פחות...

נחומצ'ה
הודעות: 1023
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ש' דצמבר 31, 2022 11:05 pm

בפרט באותה מעשה, הרי האמא חלמה זאת יום לאחר בִתה, וסתמא הרהרה בזה כל אותו היום...

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי בן מיכאל » ש' דצמבר 31, 2022 11:11 pm

לא כך, אלא שניהן חלמו זאת באותו יום.

חלא בר חמרא
הודעות: 214
הצטרף: ו' יוני 24, 2022 12:20 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי חלא בר חמרא » א' ינואר 08, 2023 2:18 am

אולי יתנדב מאן דהוא לכתוב עובדות על הרה"ג ר' יצחק זילברשטיין זצ"ל רב דחסידי גור ירושלים, שנפטר ביום שישי?

נחומצ'ה
הודעות: 1023
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי נחומצ'ה » א' ינואר 22, 2023 11:53 pm

חלא בר חמרא כתב:אולי יתנדב מאן דהוא לכתוב עובדות על הרה"ג ר' יצחק זילברשטיין זצ"ל רב דחסידי גור ירושלים, שנפטר ביום שישי?

רב חסידי גור ירושלים, היה אחיו רבי מאיר זצ"ל.

אגב, זה משפחה של כמה אחים כולם ת"ח מופלגים.

ואולי גם להעלות את זכרו של רבי משה לודמיר זצ"ל שגם נלב"ע בשבועיים האחרונים

בית הגנזים
הודעות: 325
הצטרף: ג' נובמבר 24, 2020 9:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי בית הגנזים » ג' מאי 09, 2023 9:19 am

שמו של הרה"ח המשגיח דישיבת חידושי הרי"מ כמעט ולא נזכר כאן
מצורף סיפור קצר מתוך ספר זרעא דיוסף מהרב אפרים מנלה, מראשי ישיבת חידושי הרי"מ, שכפי הנראה לא נדפס בספר תולדותיו של רבי גד'ל

רבי גד'ל אייזנר.PNG
רבי גד'ל אייזנר.PNG (55.03 KiB) נצפה 1981 פעמים


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 162 אורחים