מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אז הוחל לקרוא בשם ה'

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
פשיסחא
הודעות: 219
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 2:11 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי פשיסחא » ד' יוני 22, 2022 2:52 pm

מכיוון שעסקו בר"מ פשנזה מצו"ב חוברת שנכתבה עליו
קבצים מצורפים
משה פשנזה.pdf
(1.27 MiB) הורד 254 פעמים

בן מיכאל
הודעות: 2255
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי בן מיכאל » ד' יוני 22, 2022 3:30 pm

נחומצ'ה כתב:
מחולת המחנים כתב:
---
בזכרוני לפני כעשרים שנה, בשנים הראשונות להנהגתו של האדמו"ר שליט"א, כאשר עוד התגורר בבני ברק, היו חסידי גור שהיו משתתפים בתפילות ובטישין של הרה"צ ר' פנחס בידרמן שליט"א מניקלשבורג בשכונת מקור ברוך, ויש לחלק.


תופעה זו התפרסמה בעיקר אחר חתונת ר' דוד הבן הצעיר. בא' מימי השבע ברכות שלו, הרבי מניקלשבורג הגיע. והרבי אמר לבנו החתן:
תסתכל עליו. יש מה להסתכל עליו... ומאז נהפך למנהג לרגע, להציץ בטיש של ניקלשבורג ולשאוב יראת שמים...

לא בחתונתו, אלא בחתונת אחד הנכדים בשנת ה'תרס"ט.

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' יוני 22, 2022 3:40 pm

פשיסחא כתב:מכיוון שעסקו בר"מ פשנזה מצו"ב חוברת שנכתבה עליו

הבנתי שהוא בא ממשפחה שלא היתה גוראית "סגורה" מדי, ושהוא למד בסלבודקא.
האם ידועה מידת ההשפעה שהיתה לזה על אופיו ודרכו וחשיבתו?
(על האופי האישי שלו אני לא מדבר, למרות שמן הסתם היתה לזה השפעה מכרעת).

מן הסתם, לאור העולה מהאשכול, קשה עד בלתי אפשרי יהיה לקבל על זה תשובה אובייקטיבית.
אז נשאיר את השאלה פתוחה.

אליעזר בלוי
הודעות: 441
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » ד' יוני 22, 2022 3:45 pm

אולי
את הדעת קיבל בסלבודקא
ואת שלילתו בגור

ילקוט
הודעות: 22
הצטרף: ה' אפריל 30, 2020 5:35 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ילקוט » ד' יוני 22, 2022 4:09 pm

דרך ישרה כתב:הו‍ֹדָעָתִּי אחרונה בל"נ לאשכול זה ודומיו

האמת שעצם כתיבתך כאן בפורום היה תמוה ומופרך מיניה וביה.
הרי ההוראה בגור שאסור להשתמש במחשב רק לצורך פרנסה, ['כל לחיצה צריך לבדוק אם הוא לצורך פרנסה'],
וכמי שכותב כאן בוקר וערב שאתה אמון על ציות מוחלט איך אתה כותב כאן ?!

וצ"ל שאכן זה היה צורך פרנסה...
[והופסק אחרי שראו שמשום מה ההסברים שלך לא מביאים את התוצאות המתבקשות..]

ישעיהו לוריא
הודעות: 466
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ד' יוני 22, 2022 4:22 pm

איש_ספר כתב:אולי במטותא תמונה מרמד"פ...

יש לך בחוברות המצורפות כאן

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי דמשק » ד' יוני 22, 2022 5:26 pm

מחולת המחנים כתב:שמעתי מנכדו של הגה"ח הישיש רבי יוסף הורביץ שליט"א ראש ישיבת חידושי הרי"ם, ומשרידי תלמידי ישיבת מיר בשנחאי, אביו היה חסיד גור שהתגורר באחת העיירות הפולניות, באותה עיירה היה האדמו"ר אחד מגזע בית סקרנביץ, הדרך לגור באותם ימים לא היתה כל כך קלה ומסודרת, והם התפללו בבית מדרשו של האדמו"ר בעיירה, ואף השתתפו בעריכת השולחנות שלו, ולזמנים ידועים היו נוסעים לגור.
ר' יוסף שליט"א עוד נסע נסיעה אחת אצל האמרי אמת לפני השואה, (וכדומה שהוא כהיום חסיד גור היחיד שעוד עשה נסיעה לגור לפני המלחמה).

ראה כאן קצת עליו. [כמדומני ששמעתי ממנו שכאשר הוא הגיע נסיעה לגור הוא אכל סעודות אצל הרה"ק רבי משה בצלאל זצ"ל].

היה לי איתו כמה שיחות על דרך הלימוד בגור של היום [וכמובן על ה'היסטוריה' בפולין], ואיני יודע אם כאן המקום.

נחומצ'ה
הודעות: 1019
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ד' יוני 22, 2022 5:58 pm

ישעיהו לוריא כתב:
איש_ספר כתב:אולי במטותא תמונה מרמד"פ...

יש לך בחוברות המצורפות כאן


התמונה לא משקפת את דמותו. הוא היה איש תנועה [תרתי משמע...]. איש של חיים..

לירושלמים שביננו, יהיה קל יותר להיזכר, מהדמות שהיתה ספק רצה ספק מהלכת ברחובות ירושלים.
דרכו היה להחזיק את הכובע בידיו, וכך לצעוד, כאשר בב' אַמותיו, אברך מנסה להדביק את הקצב..

אליעזר בלוי
הודעות: 441
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » ד' יוני 22, 2022 6:24 pm

דמשק כתב:
מחולת המחנים כתב:שמעתי מנכדו של הגה"ח הישיש רבי יוסף הורביץ שליט"א ראש ישיבת חידושי הרי"ם, ומשרידי תלמידי ישיבת מיר בשנחאי, אביו היה חסיד גור שהתגורר באחת העיירות הפולניות, באותה עיירה היה האדמו"ר אחד מגזע בית סקרנביץ, הדרך לגור באותם ימים לא היתה כל כך קלה ומסודרת, והם התפללו בבית מדרשו של האדמו"ר בעיירה, ואף השתתפו בעריכת השולחנות שלו, ולזמנים ידועים היו נוסעים לגור.
ר' יוסף שליט"א עוד נסע נסיעה אחת אצל האמרי אמת לפני השואה, (וכדומה שהוא כהיום חסיד גור היחיד שעוד עשה נסיעה לגור לפני המלחמה).

ראה כאן קצת עליו. [כמדומני ששמעתי ממנו שכאשר הוא הגיע נסיעה לגור הוא אכל סעודות אצל הרה"ק רבי משה בצלאל זצ"ל].

היה לי איתו כמה שיחות על דרך הלימוד בגור של היום [וכמובן על ה'היסטוריה' בפולין], ואיני יודע אם כאן המקום.

היכן המקום אם לא כאן

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' יוני 22, 2022 6:26 pm

אליעזר בלוי כתב:היכן המקום אם לא כאן

ברור שלא כאן.
כאן המקום לתת למקדש מלך להציג את תמונת עולמו
ולומר כל מה שהוא רוצה וחושב,
בלי להפריע לו עם דעות אחרות ובלי לבלבל אותו עם עובדות.

מכון חכמי ליטא
הודעות: 406
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ד' יוני 22, 2022 6:51 pm

דרך ישרה כתב:
יום רביעי קרח.JPG
יום רביעי קרח.JPG (72.33 KiB) נצפה 4521 פעמים


מי הם "גדולי ישראל" שכ"כ חרדים לכבודם בעיתון המודיע? מרן ראש הישיבה רבי גרשון אדלשטיין שליט"א וסיעתו?

הקישון33
הודעות: 207
הצטרף: א' ינואר 24, 2021 7:07 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי הקישון33 » ד' יוני 22, 2022 8:28 pm

השם "דרך ישרה" מזכיר וארט ישן אבל רלוונטי מתמיד: יש שלשה חסידיות שבכל אחת מהן התמקדו בנושא אחר, הראשון הדגיש מח ושכל והשני שמחה והשלישי אמת והיום המצב ככה: אין טיפש כמו הראשון ואין עצוב כמו השני ואין שקרן כמו השלישי...

עתניאל בן קנז
הודעות: 2245
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ד' יוני 22, 2022 8:42 pm

הקישון33 כתב:השם "דרך ישרה" מזכיר וארט ישן אבל רלוונטי מתמיד: יש שלשה חסידיות שבכל אחת מהן התמקדו בנושא אחר, הראשון הדגיש מח ושכל והשני שמחה והשלישי אמת והיום המצב ככה: אין טיפש כמו הראשון ואין עצוב כמו השני ואין שקרן כמו השלישי...


לא נראה לי שב'הקישון דריי און דרייסיג' היה מתענגים על אמרה זו...

הקישון33
הודעות: 207
הצטרף: א' ינואר 24, 2021 7:07 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי הקישון33 » ד' יוני 22, 2022 9:01 pm

עתניאל בן קנז כתב:
הקישון33 כתב:השם "דרך ישרה" מזכיר וארט ישן אבל רלוונטי מתמיד: יש שלשה חסידיות שבכל אחת מהן התמקדו בנושא אחר, הראשון הדגיש מח ושכל והשני שמחה והשלישי אמת והיום המצב ככה: אין טיפש כמו הראשון ואין עצוב כמו השני ואין שקרן כמו השלישי...


לא נראה לי שב'הקישון דריי און דרייסיג' היה מתענגים על אמרה זו...

מתענגים ועוד איך, כל מה שקורה בגור בשנים האחרונות רחוק שנות אור מדרכו של קאצק וגור המקורי.

נ.ב.ממש תענוג לקרוא בנאות דשא ולראות שגם בימינו יש דוגמא של חסיד קמאי עם החריפות והצניעות ואמתדיקייט מבית מדרשו של פרשיסחא וקאצק.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' יוני 22, 2022 9:06 pm

סלח לי על הבורות, אבל 'הקישון33' בתל אביב הוא איזה בית ברחוב נידח ודחוס, ובבני ברק הרי הוא חנות\בית חרושת

מה היה אמור לקרות בהקישון33? מי התגורר שמה?

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' יוני 22, 2022 9:08 pm

אם כבר קאצק, הרי מופרך מעיקרא לעשות 'שיטת קאצק' להמונים, שכולם נולדים אליה כמו סרט נע.
קהילה עם כל המוסדות.
זו סתירה מיניה וביה.
והדברים פשוטים.

פלא איך עומדת קהילה כזו, וחושבת ואומרת שהיא ממשיכה של קאצק.
וזו ה"נוסטלגיה" שלהם.
ממש פלא.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' יוני 22, 2022 9:32 pm

מכון חכמי ליטא כתב:מי הם "גדולי ישראל" שכ"כ חרדים לכבודם בעיתון המודיע? מרן רשכבה"ג רבי גרשון אדלשטיין שליט"א וסיעתו?

כצ"ל וכנראה לא עודכנת...

נחומצ'ה
הודעות: 1019
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ד' יוני 22, 2022 10:56 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:סלח לי על הבורות, אבל 'הקישון33' בתל אביב הוא איזה בית ברחוב נידח ודחוס, ובבני ברק הרי הוא חנות\בית חרושת

מה היה אמור לקרות בהקישון33? מי התגורר שמה?


זה היה 'שטיבל' מפורסם של גור בתל אביב.

אלכסנדרוס
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:11 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי אלכסנדרוס » ד' יוני 22, 2022 11:11 pm

למקרא הדברים המענינים באשכול זה לא אתאפק מלהשמיע מחשבה נועזת:
חסידות גור היא חסידות גדולה ועצומה בכמות. מטבע הדברים אין לחסיד מן השורה קשר ישיר ואינטנסיבי עם הרבי.
היחס של חס"ג לחסידים מופלגים שתוארו כאן הוא כמעט היחס הרגיל בחסידויות אחרות שבין חסיד לרבו, ממנו הוא מקבל תורה עצה ויר"ש. על כל המשתמע.
נראה שהחסידים הללו מחליפים בחס"ג את מקומו של הרבי עצמו.
האם עובדה זו משפיעה ממילא על היחס לרבי?

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' יוני 22, 2022 11:22 pm

תמונה של המקום כהיום
hakishon33.jpg
hakishon33.jpg (370.43 KiB) נצפה 4212 פעמים

נחומצ'ה
הודעות: 1019
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ד' יוני 22, 2022 11:40 pm

אלכסנדרוס כתב:למקרא הדברים המענינים באשכול זה לא אתאפק מלהשמיע מחשבה נועזת:
חסידות גור היא חסידות גדולה ועצומה בכמות. מטבע הדברים אין לחסיד מן השורה קשר ישיר ואינטנסיבי עם הרבי.
היחס של חס"ג לחסידים מופלגים שתוארו כאן הוא כמעט היחס הרגיל בחסידויות אחרות שבין חסיד לרבו, ממנו הוא מקבל תורה עצה ויר"ש. על כל המשתמע.
נראה שהחסידים הללו מחליפים בחס"ג את מקומו של הרבי עצמו.
האם עובדה זו משפיעה ממילא על היחס לרבי?

אתה הולך רחוק...

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' יוני 22, 2022 11:42 pm

בקונטרס הנ"ל כתבו שאדמו"ר הוא ממוצע להקב"ה (!), ועכשיו בגור צריכים ממוצע להאדמו"ר ג"כ, ואלו הם דמויות ההוד שבאשכול זו

צורב מתחיל
הודעות: 796
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי צורב מתחיל » ה' יוני 23, 2022 12:12 am

נחומצ'ה כתב:
ישעיהו לוריא כתב:
איש_ספר כתב:אולי במטותא תמונה מרמד"פ...

יש לך בחוברות המצורפות כאן


התמונה לא משקפת את דמותו. הוא היה איש תנועה [תרתי משמע...]. איש של חיים..

לירושלמים שביננו, יהיה קל יותר להיזכר, מהדמות שהיתה ספק רצה ספק מהלכת ברחובות ירושלים.
דרכו היה להחזיק את הכובע בידיו, וכך לצעוד, כאשר בב' אַמותיו, אברך מנסה להדביק את הקצב..

מעניין. יש לי הכרות עם חסיד גור (אחד, ליטוואק אנכי ואינני מכיר עוד), ובעקבות האשכול כאן שאלתי אותו אם הוא הכיר. ואמר לי שזה היה נראה לו מאד רחוק מהסגנון שלו, אז מעולם הוא לא התעניין בו. אבל פעם אחת בחתונה של א' ממשפחת הפני מנחם (חתונה קטנה, כ-300 מוזמנים שלא לבשו בגדי שבת מפני עין הרע), הוא ישב בשולחן ממולו. והיתה לו התפעלות גדולה שאחרי שגמר לאכול את המנה שחילקו, הניח את ידיו על השולחן, ולא זז עד סוף החתונה. לא "כירסם" מפה ומשם ולא טעם כלום כדרך המשתתפים בסעודות ארוכות.
אולי זה חלק מהשליטה העצמית שכתבו כאן.

פשיסחא
הודעות: 219
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 2:11 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי פשיסחא » ה' יוני 23, 2022 12:01 pm

שלא יווצר רושם מוטעה.
ר"מ פשנזה וחברותו היה קוריוז בגור, משהו אזוטרי, שמדברים עליו בפליאה ובריחוק, (ולעיתים אף בשלילה) בשום אופן אינו חלק מרכזי מהווי חצר הקודש, חבורתו מנתה כמה עשרות אנשים.
אם מעוניינים לעסוק בדמויות ההוד המרכזיות שחינכו ועיצבו את את חסידות גור, אז יש לעסוק באנשים דלהלן,

רבי גודל אייזנר, שמאות יהודים שהינם היום ראשי משפחות ושבטים בגור, ניאותו לאורו בישיבת חידושי הרי"ם ועד היום יובל שנים לאחר שלמדו אצלו מושפעים ממנו בכל צעד ושעל בחייהם.

ר' זעליג שטיצברג וחבורתו מישיבת שפת אמת.

רבי ישראל דוד רוסט וחבורתו מישיבת שפת אמת לצד תלמידיו מעיר ומישיבת חיפה.

רבי מוטל מיירנץ.

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' יוני 23, 2022 12:11 pm

פשיסחא כתב:רבי ישראל דוד רוסט וחבורתו מישיבת שפת אמת לצד תלמידיו מעיר ומישיבת חיפה.

אם כבר מדברים על הרב רוסט,
אמר לי אברך גוראי חשוב מאד שבעצמו שאל אותו אחרי פטירת הלב שמחה שהוא לא מרגיש התקשרות לפני מנחם,
הרב רוסט ענה לו: מי אמר שמרגישים מיד? ומהיכי תיתי להרגיש מיד?
מי שאין לו בעיה להחליף כמשחל בניתא מחלבא, מי שמיד מוצא משהו חדש - סימן שהוא לא איבד שום דבר.
המשיל את זה לנישואים חדשים למחרת פטירת אשת נעורים.
[כמדומני משל זה כבר נמצא בספרים, אולי בשם זידיטשוב].
לכן אמר לו שינסה כמה פעמים לנסוע לשבתות וכו', ואם לא מרגיש התקשרות - שיניח לזה, או שיבוא עם הזמן או שלא.

עכ"ד.
וכנראה על דא אפקוהו...

אליעזר בלוי
הודעות: 441
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » ה' יוני 23, 2022 12:12 pm

ההבדל הוא כנראה
שר' גודל ר' זליג ורוסט לא ראו עליהם ביטול עבודה כשהוא לאדמו"ר חדש
ואצל פשנדזה כן ראו
כך הבנתי מכתיבתו של ר' מקמ
ואגב מר' מקמ משמע שיש מקום לומר שגם אצל ר' מוטל ראו כנ"ל אצל פשנדזה...
גם המימרות המעניינים שמביאים רק מפ'
למשל
לא מעניין מה הרבי חושב ואומר עלי
וכו
משאכ אצל האחרים
המידע שלי שאוב כולו מפה ואם שגיתי אתי תלין משוגתי
אם כי שרוח הדברים לא זר לי עקב היותי חבר לעדת יראי ה אשר בשם חסידים יתכנו
הזרות הוא יותר בנתינת משקל יתר לזרות
אבאר בהזדמנות
אגב דאגב
האשכול במתכונתו המקורית מאוד מעניין
אשמח אם ימשיך
הגם שלדעתי חשוב גם לחסידים שזה יהיה באופן שיוכלו להגיב

פשיסחא
הודעות: 219
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 2:11 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי פשיסחא » ה' יוני 23, 2022 12:46 pm

ר' זעליג שטיצברג הוא היה כל השנים המודל והמופת של ביטול ואמונת צדיקים, ממנו ועליו סיפרו דברים בעניין זה.

אליעזר בלוי
הודעות: 441
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » ה' יוני 23, 2022 1:29 pm

לענד יש הבדל בין לא לפרשן ולא להבין
שזה יש אצל חסידים שהם לאו דוקא גור
לבין לא להתפלל וללמוד כמו שהורגלתי
והנקודה שלא איכפת לי מה שהרבי חושב ואומר עלי זה נקודה קיצונית
וחשוב לברר אם זה היה אצל ר' זליג

ישעיהו לוריא
הודעות: 466
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ה' יוני 23, 2022 2:26 pm

פשיסחא כתב:ר' זעליג שטיצברג הוא היה כל השנים המודל והמופת של ביטול ואמונת צדיקים, ממנו ועליו סיפרו דברים בעניין זה.


באופן דומה, בעניין הרביים, היה הרבי הפני מנחם דוגמא ומופת בציבור לביטול עצמי מוחלט לאחיו הגדולים הבית ישראל והלב שמחה.
חסידות גור כל הזמן כותבת את זה ומציינת את זה.

רק לא שמים לב, ככל שמרבים להביא על הפני מנחם בעניין זה, שאין כאלו סיפורים על הלב שמחה בחיי הבית ישראל ואין כאלו סיפורים על אד"ש בחיי אביו, ודודיו.
אז החריג והמיוחד בזה הוא הפני מנחם, ולא שכך היה הסדר שהרבי הבא או האח או הבן מבטל דעתו תמיד מכל וכל לדעת הרבי.

נמחק.
נערך לאחרונה על ידי ישעיהו לוריא ב ה' יוני 23, 2022 2:58 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' יוני 23, 2022 3:56 pm

ישעיהו לוריא כתב:בעניין הרביים...

סליחה על ההערה שלא ממין העניין. צורת הריבוי "רביים" היא בהשפעת חברי מעייני ישראל ששבו לקהילה?
בפולין, עד כמה שידי מגעת, אומרים "רבי'ס".

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15519
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' יוני 23, 2022 8:30 pm

עושה רושם שהרב מק"מ מאס ונטש.

אבל יש עוד כמה מביני דבר מחסד"ג לגווניהם, שיוכלו להשיב.

אולי נדייק את הדיון קצת. ואולי זה גם יעזור לשיבתו של הרב מק"מ

ובכן אשאלה:

האם ישנם ערכים מיוחדים ואופיינים המייחדים את חסידות גור, או שכל אדמו"ר מטביע את ערכיו הוא, כך שבכל פרק של הנהגה, סולם הערכים משתנה.

אם סולם הערכים משתנה באופן מובהק הרי שאין ערכים מאפיינים, כי הערכים עצמם הם כאלה המקובלים בכל ישראל פחות או יותר, והחידוש היה שימת הדגש על ערך אחד והעלאתו לראש העבודה.

אליעזר בלוי
הודעות: 441
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » ה' יוני 23, 2022 9:48 pm

אעיר הערה א'
שאולי יחזיר האשכול למסלולו
לפני כעשור הייתי בבית הרפואה בשבת זכור
פגשתי חסיד גור בשם פ.
התידדנו מאוד במשך השבת
דיברנו כל א' על איך שנראה חג הפורים אצל אדמו"רו

סיפרתי איך במקום שאני נמצא ב"ה
והוא סיפר שהאדמו"ר מגיע למנחה וכו..
שאלתי מה קורה במעריב
א"ל תוכ"ד הרבי לא מתפלל
(כנראה שלא ידע )
סוג של תגובה
אין לנו שום נ"מ אם הרבי מתפלל או לא
התשובה הדהימה אותי


האם ראינו כמו כן בשאר חסידויות?
האם בגור זו תופעה נפוצה?
נערך לאחרונה על ידי אליעזר בלוי ב ב' יוני 27, 2022 1:15 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי דמשק » ו' יוני 24, 2022 9:53 am

איש_ספר כתב:ובכן אשאלה:

האם ישנם ערכים מיוחדים ואופיינים המייחדים את חסידות גור, או שכל אדמו"ר מטביע את ערכיו הוא, כך שבכל פרק של הנהגה, סולם הערכים משתנה.

אם סולם הערכים משתנה באופן מובהק הרי שאין ערכים מאפיינים, כי הערכים עצמם הם כאלה המקובלים בכל ישראל פחות או יותר, והחידוש היה שימת הדגש על ערך אחד והעלאתו לראש העבודה.

קבלתי ממכר קרוב
אני ישבתי עם אחד מראשי המחנכים בגור וחבר בוועדה, ושאלתי אותו למה כל השנים אצל האדמורי"ם הקודמים היו הרבה ששלחו את ילדיהם למוסדות מחוץ לגור, ואילו היום מי ששולח את ילדיו למוסדות מחוץ לגור נפסל?
[כזכור לחס"ג, בתחילת שנת לימודים תש"פ [קיץ תשע"ט], בהתחזק בישיבות גור המגמה להעביר את רובם ככולם ללימוד גרש"י, יצאו ארבע בחורים לישיבות כלל חסידיות, וגור הודיעה להוריהם שכל שאר ילדיהם מקטן ועד גדול נזרקים מהמוסדות].

הוא ענה לי כך, אצל כל רבי יש את נקודת ההנהגה שלו, אצל הבית ישראל קדושה, אצל הלב שמחה שויתי ה' לנגדי תמיד וכו', ולכן תמיד יכלת להגיד אני לוקח את הנקודה המרכזית של הרבי ואת שאר הדברים אני מניח, אצל הרבי שליט"א נקודת ההנהגה היא דרך הלימוד, ולכן אם אתה לא מסכים והולך עם זה, אתה לא יכול להמשיך כאן.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15519
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' יוני 24, 2022 10:35 am

יש"כ!

אם מבקשים להצביע על נקודת הנהגת האמרי אמת איך מגדירים?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15519
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' יוני 24, 2022 10:56 am

אליעזר בלוי כתב:סיפר שהאדמו"ר מגיע למנחה וכו..
שאלתי מה קורה במעריב
א"ל תוכ"ד הרבי לא מתפלל
(כנראה שלא ידע )
סוג של תגובה
אין לנו שום נ"מ אם הרבי מתפלל או לא
התשובה הדהימה אותי

שוב
אני גדלתי עם תשובות שקרובים לזה
אבל לא עד כדי כך
האם ראינו כמו כן בשאר חסידויות?
האם בגור זו תופעה נפוצה?

אולי תעשה 'הרמת מסך' ותספר לנו לאיזו חסידות אתה משתייך כדי שמי שירצה ויודע יוכל להשוות ולחלק...?
לפי המיקום הגלוי שלך, אתה מתגורר במקום בו מצויים חסידי קרלין, כפי הנשמע אין להם מה להתבייש בהתבטלות גמורה לאדמו"ר ולתורתו.
(קראתי פעם בבוא"י תיאור של רא"ש (כמדומה) על חד מחסידי קמאי, וגודל התבטלותו תוארה ע"י מעשה שהיה (הנוסח לא במקור), שאחד מהצדיקים רצה להראות עד היכן הדברים מגיעים ורמז לו בליל יוה"כ להכין תה חם עבורו, תומ"י החיש החסיד צעדיו אל המיחם, עד שעצרו הצדיק בקריאת אל תשלח ידך וכו' ואל תעש לו מאומה וכו', כי עתה ידעתי וכו').

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי מקדש מלך » ו' יוני 24, 2022 11:43 am

ככל הנראה אעשה הפסקה קצרה בכתיבת האשכול, ואכתוב כמה מילות סיכום.

א) הניק "צופה ומביט" טען שאני לא כותב את האמת. היה מצופה מהמנהל להסתייג מהמעשה המביש של האשמה כזו, חסרת מינימום של סימוכין.
במקום זה הוא טען שצריך להתמודד עם העובדות מיניה וביה. כמו שעושה "ישעיהו לוריא"... ובכן, טעה המנהל בכותבו, משום שאת התיקון התמים לפיו הלך רמ"ד לעוד טישים, לא כתב ישעיהו לוריא, אלא הניק האובייקטיבי "בית הגנזים". ואני נענתי לו בראשי ולא הגבתי.

וטען המנהל כי מכאן מוכח האם אני מדייק. מחוץ לעובדה שזו טעות, כי הליכה לטיש של רבי אחר לא אומרת מאומה (היתה הנהגה אצל חסידים מסויימים שלא ללכת לרבעס' אחרים, אבל אין זו הנהגה גורפת. למעשה ההליכה הזו מראה לטעמי להיפך, והמורשת שגדלתי עליה היתה הליכה נלהבת לטישים של רבעס' אחרים, ורציתי להאריך על כך בהמשך).

ומעבר לעובדה שמדובר ככל הנראה באנקטודה חד פעמית, או פעמים בודדות, ולא בהנהגה שאפיינה אותו במהלך ימי חייו. הרי שהניק הנ"ל כיחש לעובדות, כשניסה ליצור מצג שווא לפיו רמ"ד לא היה מתנהג כדרכה של גור דהיום, ואני דן אותו לכף זכות שבשוגג (לו יהי).
בית הגנזים טען שרמ"ד קיבל בהבנה את העובדה שאדם הפסיק להיות חסיד גור. וכל אחד יבין את המשמעות לבד.

העובדה שהוא מספר כנראה נכונה. אבל הניק הזה יודע אולי גם שרמ"ד וחבורתו היו והינם קיצוניים ביחס לגר"ש אלתר שליט"א, ואם איני טועה, חלק מההתנהגות של בני חבורתו ותלמידיו הקרובים מתוארת בזעזוע (עם שמות מלאים) בכתבי הפלסתר שהוציא עו"ד אלבוים...
אני לא התייחסתי לכך, וגם לא טרחתי להסביר את החילוק בין אדם אישי שפרש מגור (דבר שהתקבל תמיד בהבנה יחסית, תלוי כמובן בין נסיבות העניין. ובכל מקרה גור לא היתה שונה מכל מקום אחר בנידון).

כאשר אני מואשם בשקר על ידי ניק שלפני כן הסביר ששיטתו של הבית ישראל היא "תכלית הטומאה", החרשתי. הרי כל אחד רואה עם מי יש לו עסק.
אבל כאשר טחו עיניו של המנהל מלראות את המתרחש, זה כמעט מייאש, כי כמעט בלתי אפשרי לכתוב בבמה מוטה כל כך.

ב) כאן רציתי לכתוב בפומבי בירור מסויים מול ההנהלה, אבל נמלכתי בדעתי ומחקתי. איש ספר קיבל את ההנחה שלי באישי שלשום כמדומני, אשמח להתייחסות.

ג) הסברתי בשפה ברורה למה אני מסרב להיכנס למחלוקת. ואנשים, גם טובים, ניסו להצדיק אותי בשלל דרכים למה אני קיצוני כל כך בזה. אבל הפלפולים שכתבו להצדיק אותי מעלה את ההבנה שאצל הכותבים ישנה טלית שכולה תכלת, הלוא היא הגר"ש אלתר ותלמידיו, שאין בהם מתום, רק כוונה לשם שמים, הנעלבים ואינם עולבים, בעלי מידות טובות וכו' וכו', ומנגד יש צד שני, שרק הוא הרע והמושחת.
והם לא מעלים על דעתם, שיש לי הרבה להצדיק, ויש דברים שאוכל להסביר ולהבין (אם כי אני באופן אישי אשאר מסופק), ויש דברים שאוכל להסביר היטב למה איני מסכים איתם, אבל אין זה משנה את ההתייחסות הכללית שלי. אבל דא עקא, שהדברים הללו יהיו כתב אישום על הצד השני.

ואני לא רוצה לכתוב בנושא, כי איני מכוון לשם שמים. "גוטס' אוף יודן" אפשר לכתוב גם לא לשם שמים. רע על יהודים איני מרהיב בנפשי לכתוב.

אני גם לא נוהג כמנהג איזה חשובים, שכותבים שמועה כעובדה, והשמצה כהוכחה. אצטרך להסתייג מכל דבר שלא ראו עיני (יש גם דברים שראיתי בעיני, אבל כמובן איני חוקר פרטי, ולא ראיתי כל כך הרבה), ואז אהיה שמא מול ברי, וכידוע ברי ושמא ברי עדיף.

ומלבד זאת, הרי אני יחיד מול רבים. יאשימוני בשקר וחסל, ויחיד ורבים הלכה כרבים.

ההיכרות שלי עם גור ושיטתה לא מסתכמת בכך ששמעתי לפני עשר שנים מחסיד גור ש"רבי" הוא המצאה של המשגיחים בדור האחרון, ואני לא סברתי כדעתי הנוכחית כל השנים, ואני מכיר את הריב הזה עם כל שלביו והתפתחויותיו רבות השנים, והיו מקרים שמצאתי את עצמי בעין הסערה, כשאני פועל בניגוד להבנת הממסד של גור ומצליח להכעיס אנשים חשובים מאוד. יש לי הרבה מה למכור אבל לא אעשה זאת.

כי חוץ מהנימוקים דלעיל, אני סבור שכאן לא היה אמור להיות אתר למריבות ולשון הרע. אני כועס על מי שעושה זאת לעדה שלי, ולא אעשה את השנאוי עלי לחבריי (כן, גם תלמידי הגר"ש אלתר, שאין לי שום איבה אישית נגדם, וחלק מהם מנהלים איתי התכתבות ידידותית מאוד באישי. אני אכן חלוק עליהם במחלוקת קשה וכואבת, אבל זו מחלוקת תורנית, לא אישית).

אבל עצם ההנחה התמימה של מרבית הכותבים וחוסר ההבנה של רמזיי, עד שהוכרחתי לכתוב זאת בפומבי, מעלה גיחוך מר. ודי בזה.

ד) מעולם לא חשתי צורך, בכל האשכולות על אלף שיטתו מנוגדות לשיטה שלי, להוסיף תגובה "אבל אנחנו החסידים סוברים שבלי טבילת עזרה כל זה אינו שווה". "אנחנו חושבים שהעיקר זה ענווה ושפלות..." וכו' וגו'. מה ממריץ את החברים כאן להגיב פעם אחר פעם ולהבהיר את העובדה ש"אבל אנחנו חושבים אחרת". וכי ניסיתי לייצג שיטה אחרת חוץ מהשיטה שלי? האם השנאה לגור, שלא האמנתי עד כמה היא עוצמתית עד שהתוודעתי לה בפורום, כשאנשים מסתתרים תחת ניק היא דבר רציונאלי? היא קשורה רק לעוולות הנוראות וגסות הרוח של הגערערס' או שיש כאן עוד תבלין? מי שירצה להבין ילמד שער השנאה באורחות צדיקים, וד"ל.

ה) האשכול הזה עלה לי במאמץ. הוא גרם לי לבטל חובות אחרות שלי, והוא תפס את מחשבתי משך היום, בנסיון לחדד נקודות (הכתיבה עצמה נעשית במרוצה, אך המחשבות סביבו תופסות את הראש. אני לא מקבל את החומרים מאנשים, למעט קצת חומר שקבלתי על הרב פשדנזה אחרי שכתבתי את הסקירה הראשונה, והכל יגיע מוח, בשעות האוכל, ההליכה וההמתנה. זה קצת מפריע גם בתפילה.
לא אשקיע את היגיעה הזו בניהול ריב ביבין עם ניקים. זה לא שווה את המאמץ.
יש גם אופצייה פשוט להתעלם. אבל איני יודע, אולי אני גורם נזק יותר מתועלת.
אודה לכל מי שיעדכן אותי באישי את ההתרשמות הכללית שלו מחצר גור לאחר קריאת האשכול, עם כל התגובות.
התגובות הללו יעזרו לי. בברכה וידידות.

ו) אני חייב לסיים בהודעה אישית ופומבית לאיש ספר.
נשארתי ידידך כמאז ומקדם, באהבת חברים. הבירור הפומבי שאני כותב אינו אישי, אלא נראה לי מחוייב המציאות.

אבל באמת, האם אתה באמת חושב שהניק היקר דמשק בשם "מכר" הוא מייצג הוגן של גור. באם אני עזבתי, הוא ימשיך את הדיון?
ואולי אני אבחר להיות מייצגו של הגר"ש אלתר שליט"א, ולפעמים אכתוב גם בשם מכר (אני לא חושד בו כשקרן, ממש לא. אבל למרות זאת אמור להיות מובן שהוא נוטל על עצמו תפקיד לא אפשרי).
אגב בנוגע לדברי המכר האלמוני, אני חולק כמובן הן על העובדות שהציג, והן על הפרשנות שלהן. אבל לא כעת הזמן לכך.

בברכה.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ו' יוני 24, 2022 11:53 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

אליעזר בלוי
הודעות: 441
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » ו' יוני 24, 2022 11:46 am

.
נערך לאחרונה על ידי אליעזר בלוי ב ד' יוני 29, 2022 3:13 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15519
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' יוני 24, 2022 12:14 pm

מקדש מלך כתב:ככל הנראה אעשה הפסקה קצרה בכתיבת האשכול, ואכתוב כמה מילות סיכום.

א) הניק "צופה ומביט" טען שאני לא כותב את האמת. היה מצופה מהמנהל להסתייג מהמעשה המביש של האשמה כזו, חסרת מינימום של סימוכין.
במקום זה הוא טען שצריך להתמודד עם העובדות מיניה וביה. כמו שעושה "ישעיהו לוריא"... ובכן, טעה המנהל בכותבו, משום שאת התיקון התמים לפיו הלך רמ"ד לעוד טישים, לא כתב ישעיהו לוריא, אלא הניק האובייקטיבי "בית הגנזים". ואני נענתי לו בראשי ולא הגבתי.

וטען המנהל כי מכאן מוכח האם אני מדייק. מחוץ לעובדה שזו טעות, כי הליכה לטיש של רבי אחר לא אומרת מאומה (היתה הנהגה אצל חסידים מסויימים שלא ללכת לרבעס' אחרים, אבל אין זו הנהגה גורפת. למעשה ההליכה הזו מראה לטעמי להיפך, והמורשת שגדלתי עליה היתה הליכה נלהבת לטישים של רבעס' אחרים, ורציתי להאריך על כך בהמשך).

ומעבר לעובדה שמדובר ככל הנראה באנקטודה חד פעמית, או פעמים בודדות, ולא בהנהגה שאפיינה אותו במהלך ימי חייו. הרי שהניק הנ"ל כיחש לעובדות, כשניסה ליצור מצג שווא לפיו רמ"ד לא היה מתנהג כדרכה של גור דהיום, ואני דן אותו לכף זכות שבשוגג (לו יהי).
בית הגנזים טען שרמ"ד קיבל בהבנה את העובדה שאדם הפסיק להיות חסיד גור. וכל אחד יבין את המשמעות לבד.

העובדה שהוא מספר כנראה נכונה. אבל הניק הזה יודע אולי גם שרמ"ד וחבורתו היו והינם קיצוניים ביחס לגר"ש אלתר שליט"א, ואם איני טועה, חלק מההתנהגות של בני חבורתו ותלמידיו הקרובים מתוארת בזעזוע (עם שמות מלאים) בכתבי הפלסתר שהוציא עו"ד אלבוים...
אני לא התייחסתי לכך, וגם לא טרחתי להסביר את החילוק בין אדם אישי שפרש מגור (דבר שהתקבל תמיד בהבנה יחסית, תלוי כמובן בין נסיבות העניין. ובכל מקרה גור לא היתה שונה מכל מקום אחר בנידון).

כאשר אני מואשם בשקר על ידי ניק שלפני כן הסביר ששיטתו של הבית ישראל היא "תכלית הטומאה", החרשתי. הרי כל אחד רואה עם מי יש לו עסק.
אבל כאשר טחו עיניו של המנהל מלראות את המתרחש, זה כמעט מייאש, כי כמעט בלתי אפשרי לכתוב בבמה מוטה כל כך.

ב) כאן רציתי לכתוב בפומבי בירור מסויים מול ההנהלה, אבל נמלכתי בדעתי ומחקתי. איש ספר קיבל את ההנחה שלי באישי שלשום כמדומני, אשמח להתייחסות.

ג) הסברתי בשפה ברורה למה אני מסרב להיכנס למחלוקת. ואנשים, גם טובים, ניסו להצדיק אותי בשלל דרכים למה אני קיצוני כל כך בזה. אבל הפלפולים שכתבו להצדיק אותי מעלה את ההבנה שאצל הכותבים ישנה טלית שכולה תכלת, הלוא היא הגר"ש אלתר ותלמידיו, שאין בהם מתום, רק כוונה לשם שמים, הנעלבים ואינם עולבים, בעלי מידות טובות וכו' וכו', ומנגד יש צד שני, שרק הוא הרע והמושחת.
והם לא מעלים על דעתם, שיש לי הרבה להצדיק, ויש דברים שאוכל להסביר ולהבין (אם כי אני באופן אישי אשאר מסופק), ויש דברים שאוכל להסביר היטב למה איני מסכים איתם, אבל אין זה משנה את ההתייחסות הכללית שלי. אבל דא עקא, שהדברים הללו יהיו כתב אישום על הצד השני.

ואני לא רוצה לכתוב בנושא, כי איני מכוון לשם שמים. "גוטס' אוף יודן" אפשר לכתוב גם לא לשם שמים. רע על יהודים איני מרהיב בנפשי לכתוב.

אני גם לא נוהג כמנהג איזה חשובים, שכותבים שמועה כעובדה, והשמצה כהוכחה. אצטרך להסתייג מכל דבר שלא ראו עיני (יש גם דברים שראיתי בעיני, אבל כמובן איני חוקר פרטי, ולא ראיתי כל כך הרבה), ואז אהיה שמא מול ברי, וכידוע ברי ושמא ברי עדיף.

ומלבד זאת, הרי אני יחיד מול רבים. יאשימוני בשקר וחסל, ויחיד ורבים הלכה כרבים.

ההיכרות שלי עם גור ושיטתה לא מסתכמת בכך ששמעתי לפני עשר שנים מחסיד גור ש"רבי" הוא המצאה של המשגיחים בדור האחרון, ואני לא סברתי כדעתי הנוכחית כל השנים, ואני מכיר את הריב הזה עם כל שלביו והתפתחויותיו רבות השנים, והיו מקרים שמצאתי את עצמי בעין הסערה, כשאני פועל בניגוד להבנת הממסד של גור ומצליח להכעיס אנשים חשובים מאוד. יש לי הרבה מה למכור אבל לא אעשה זאת.

כי חוץ מהנימוקים דלעיל, אני סבור שכאן לא היה אמור להיות אתר למריבות ולשון הרע. אני כועס על מי שעושה זאת לעדה שלי, ולא אעשה את השנאוי עלי לחבריי (כן, גם תלמידי הגר"ש אלתר, שאין לי שום איבה אישית נגדם, וחלק מהם מנהלים איתי התכתבות ידידותית מאוד באישי. אני אכן חלוק עליהם במחלוקת קשה וכואבת, אבל זו מחלוקת תורנית, לא אישית).

אבל עצם ההנחה התמימה של מרבית הכותבים וחוסר ההבנה של רמזיי, עד שהוכרחתי לכתוב זאת בפומבי, מעלה גיחוך מר. ודי בזה.

ד) מעולם לא חשתי צורך, בכל האשכולות על אלף שיטתו מנוגדות לשיטה שלי, להוסיף תגובה "אבל אנחנו החסידים סוברים שבלי טבילת עזרה כל זה אינו שווה". "אנחנו חושבים שהעיקר זה ענווה ושפלות..." וכו' וגו'. מה ממריץ את החברים כאן להגיב פעם אחר פעם ולהבהיר את העובדה ש"אבל אנחנו חושבים אחרת". וכי ניסיתי לייצג שיטה אחרת חוץ מהשיטה שלי? האם השנאה לגור, שלא האמנתי עד כמה היא עוצמתית עד שהתוודעתי לה בפורום, כשאנשים מסתתרים תחת ניק היא דבר רציונאלי? היא קשורה רק לעוולות הנוראות וגסות הרוח של הגערערס' או שיש כאן עוד תבלין? מי שירצה להבין ילמד שער השנאה באורחות צדיקים, וד"ל.

ה) האשכול הזה עלה לי במאמץ. הוא גרם לי לבטל חובות אחרות שלי, והוא תפס את מחשבתי משך היום, בנסיון לחדד נקודות (הכתיבה עצמה נעשית במרוצה, אך המחשבות סביבו תופסות את הראש. אני לא מקבל את החומרים מאנשים, למעט קצת חומר שקבלתי על הרב פשדנזה אחרי שכתבתי את הסקירה הראשונה, והכל יגיע מוח, בשעות האוכל, ההליכה וההמתנה. זה קצת מפריע גם בתפילה.
לא אשקיע את היגיעה הזו בניהול ריב ביבין עם ניקים. זה לא שווה את המאמץ.
יש גם אופצייה פשוט להתעלם. אבל איני יודע, אולי אני גורם נזק יותר מתועלת.
אודה לכל מי שיעדכן אותי באישי את ההתרשמות הכללית שלו מחצר גור לאחר קריאת האשכול, עם כל התגובות.
התגובות הללו יעזרו לי. בברכה וידידות.

ו) אני חייב לסיים בהודעה אישית ופומבית לאיש ספר.
נשארתי ידידך כמאז ומקדם, באהבת חברים. הבירור הפומבי שאני כותב אינו אישי, אלא נראה לי מחוייב המציאות.

אבל באמת, האם אתה באמת חושב שהניק היקר דמשק בשם "מכר" הוא מייצג הוגן של גור. באם אני עזבתי, הוא ימשיך את הדיון?
ואולי אני אבחר להיות מייצגו של הגר"ש אלתר שליט"א, ולפעמים אכתוב גם בשם מכר (אני לא חושד בו כשקרן, ממש לא. אבל למרות זאת אמור להיות מובן שהוא נוטל על עצמו תפקיד לא אפשרי).
אגב בנוגע לדברי המכר האלמוני, אני חולק כמובן הן על העובדות שהציג, והן על הפרשנות שלהן. אבל לא כעת הזמן לכך.

בברכה.


קראתי כמה פעמים.
דבריך נגעו מאד לליבי.
הערכתי ומעריך מאד את המאמץ ששיקעת בכתיבה ובכל מה שמעבר לזה.
ההודעה שלי הגיע רק ממקום טוב, לא על מנת לכוון ארטילריה למקום מסוים, אלא לקחת את הדיון ממקום של הבעת אמוציות גלויות, למקום של תיאורים עובדתיים, בדיוק כפי שאתה נהגת. נראה לי בדיעבד שדברי הובנו אחרת, וחבל וצר לי על כך.
לא הייתי ער לכל מה שהגיבו (אתה מעלה בדעתך שהיית משאיר ביטוי שפל כזה על הבית ישראל?) וע"כ אין לי אלא לבקש בכנות את סליחתך.
לגבי הסיפא, לתומי חשבתי שגם בני קהילת רה"י שליט"א יכולים לספר על גור ההיסטורית, גם אם דעתם על ההנהגה הנוכחית נתונה במחלוקת.
ומעין הפתיחה, חבל לי מאד על האשכול, ויקו לעשות ענבים ויעש באושים.
אכן, אם המשך האשכול תלוי בעבודה שלי לבור כל תגובה ולסקל ממנה ביטויים לא לגיטימיים, במקרה הזה, כשל כוחי ורוחי.
גם אני התאכזבתי מחוסר היכולת של חלק מהכותבים לשמוע דברים בשבח חסד"ג. (כמו הסיפור שהבאתי על עיריית ב"ב).
כולנו צריכים רפואה מהשנאות הללו.
מישהו כתב פה על אדיבות. (בכלל דיבורים על קבוצה שלימה, כקבוצה, בעיני הם דוחים ממש).
יצאתי מהכותל המערבי לפני שבועיים, אספתי טרמפיסט בחור חסד"ג, איזו אדיבות ונימוס הלואי על כולנו.
שאלתי אותו היכן הוא למד, אמר לי בישיבת גור ברמות, כמו טיפש שאלתי אם מדובר בישיבה של ר' שאול, (כי במקרה כמה ימים קודם עברתי שם וראיתי שיש שם ישיבת פנ"מ), אמר לי בעדינות, לא, בישיבת גור בהמשך הרחוב.
ניסיתי לשער בדעתי, מה היה קורה אם הייתי שואל בחור מישיבת פוניבז' של ר"ג אם הוא מישיבת פוניבז' של ר"ש (ובדומה לזה להיפך). אוי ואבוי. (שוב לא כולם, וגם כאן חטא להכליל...).
מרגיש שבכל שורה חייב לאזן, כי באמת ישנן דברים נוראים שאסור להתעלם.
אבל מותר גם לשמוע קצת על צדדים אחרים. מבלי להכניס כל רגע אצבע בעין.
כנראה איבדנו את ההזדמנות הפעם
בתקוה שלא נאבד גם את היכולת.

עקב הלב וגם כואב.

ראש
הודעות: 344
הצטרף: ו' אפריל 17, 2015 9:43 am

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי ראש » ו' יוני 24, 2022 12:18 pm

תגידו, איך הצדדים עוברים את פרשת קורח עם הדיבורים בגנות המחלוקת?
באמת זו לא שאלה על חס''ג בלבד, כי אם על כל הפלגים והצדדים בשנים האחרונות.
מדברים בגנות המחלוקת, ואז מסבירים שכאן זה שונה בגלל ש...?

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: אז הוחל לקרוא בשם ה'

הודעהעל ידי קו ירוק » ו' יוני 24, 2022 12:22 pm

אז אמר לי מישהו שנון פעם, שלכל אחד יש את החשמונאים שלו והיוונים שלו..
(מבלי להכנס לשורשם של מחלוקות).


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 55 אורחים