מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"גלותיות"

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
אליסף
הודעות: 1124
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

"גלותיות"

הודעהעל ידי אליסף » ד' אוגוסט 10, 2022 4:45 am

בת"ב קראתי בספר יון מצולה על גזירות ת"ח ות"ט
מתבאר שהיתה מרידה של ה'קאזקין'\פרוסלבים\'יוונים' בפולנים הקתולים שדיכאו אותם וממילא טבחו ביהודים שנתפסו כצד הפולנים(איני מדייק ואכמ"ל)
בתיאור על עיר טולטשין כרתו היהודים והפולנים ברית ונתבצרו במבצר. באיזהו שלב בגדו הפולנים ביהודים ועמדו להסגירם לקוזקים
'ויבינו היהודים הערמה ובקשו היהודים לשלוח יד תחילה בשרים (הפולנים) ולעמוד לקראתם מאחר שהפרו בריתם תחילה.
ויצעק בקול גדול הראש ישיבה של ק"ק טולטשין הגאון מוהר"ר אהרן אל היהודים ויאמר אליהם " שמעו אחי ועמי אנחנו בגלות בין העמים, אם תשלחו יד בשרים ושמעו כל מלכי אדום וינקמו נקמתם מכל אחינו שבגולה חלילה. לכן אם הוא גזירה מן השמים נקבל בשמחה דינינו.." עיי"ש
וכך הווה. הי"ד.
במקום אחר בספר מתואר איך שקוזאק אחד טבח בכשלש מאות יהודים בבית אחד ללא התנגדות
אני לומד מזה שהנידון הידוע על 'כצאן לטבח' שרשו בעצם בתקופות קדומות
אם כי רה"י ר' אהרן נמק את דבריו בזה שיסכנו את 'שאר הגולה' אני גם שומע בדבריו נימה של 'אנחנו בגלות ולא נלחמים'
וצ"ב בכל הנ"ל

מכון חכמי ליטא
הודעות: 406
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: "גלותיות"

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ד' אוגוסט 10, 2022 11:09 am

"הנידון הידוע" = עלילה ציונית

אולי תענה ענינית לטענתו "וינקום נקמתם מכל אחינו שבגולה חלילה"?

אני שומע בדבריך נימה של "מזרחיות"


מה שנכון נכון
הודעות: 11660
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: "גלותיות"

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' אוגוסט 10, 2022 11:50 am

אליסף כתב:אם כי רה"י ר' אהרן נמק את דבריו בזה שיסכנו את 'שאר הגולה' אני גם שומע בדבריו נימה של 'אנחנו בגלות ולא נלחמים'

איך אפשר לשמוע מה שבכלל לא כתוב, ולהתעלם ממה שכתוב במפורש כמה שורות קודם?

משוש דורים
הודעות: 933
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: "גלותיות"

הודעהעל ידי משוש דורים » ד' אוגוסט 10, 2022 12:09 pm

גם בימי השואה כידוע, היו הרבה שרצו ויכלו לנקום, ולא עשו כן מפני שחששו שעי"ז יעשו הנאצים נקם באחיהם אם במקום זה ואם במקום אחר, ולכן מסרו עצמם למיתה, הי"ד.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: "גלותיות"

הודעהעל ידי דרומי » ד' אוגוסט 10, 2022 2:20 pm

אכן, רואים אנו במציאות הנוכחית כאשר חלק גדול מעם ישראל נמצא בארצו, כיצד יד ישראל תקיפה ואין פרץ ואין צווחה - בלשון סגי נהור.

רק אתמול סיפר לי מישהו שנגנב רכבו, ולפי איזה קוד הוא יודע בוודאות שהוא בתוך העיר חברון...

בענין זה לא חל שום שינוי, הגלותיות נשארה ואף מוסיפה והולכת. ה' ירחם.

אליסף
הודעות: 1124
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: "גלותיות"

הודעהעל ידי אליסף » ד' אוגוסט 10, 2022 6:38 pm

את הפשט של מרן ר' אלחנן הי"ד על ההבדל בין התגובה לגזירת היוונים לתגובה לגזירת המן אתם מכירים?
אני מראה שקיים לכאורה 'ערך' מסויים לסבול את גזירת הגלות בלי השתדלות להיפך
נערך לאחרונה על ידי אליסף ב ה' אוגוסט 11, 2022 6:09 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

אליסף
הודעות: 1124
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: "גלותיות"

הודעהעל ידי אליסף » ד' אוגוסט 10, 2022 6:41 pm

מה שנכון נכון כתב:
אליסף כתב:אם כי רה"י ר' אהרן נמק את דבריו בזה שיסכנו את 'שאר הגולה' אני גם שומע בדבריו נימה של 'אנחנו בגלות ולא נלחמים'

איך אפשר לשמוע מה שבכלל לא כתוב, ולהתעלם ממה שכתוב במפורש כמה שורות קודם?

זה מדובר נגד המורדים ה'יונים', שיון מצולה מעיד שהיו בתחתית ההיררכיה החברתית, אפילו תחת היהודים. ברגע שמדובר נגד הפולנים השולטים התהפכו היוצרות

מה שנכון נכון
הודעות: 11660
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: "גלותיות"

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' אוגוסט 10, 2022 9:30 pm

אליסף כתב:
מה שנכון נכון כתב:
אליסף כתב:אם כי רה"י ר' אהרן נמק את דבריו בזה שיסכנו את 'שאר הגולה' אני גם שומע בדבריו נימה של 'אנחנו בגלות ולא נלחמים'

איך אפשר לשמוע מה שבכלל לא כתוב, ולהתעלם ממה שכתוב במפורש כמה שורות קודם?

זה מדובר נגד המורדים ה'יונים', שיון מצולה מעיד שהיו בתחתית ההיררכיה החברתית, אפילו תחת היהודים. ברגע שמדובר נגד הפולנים השולטים התהפכו היוצרות

לא התהפך כלום. גם עליהם רצו היהודים לקום, ולא הפגינו שום מנטליות של צאן לטבח [הנידון הרגיל של צאן לטבח אינו ענין של השקפה תורנית, אלא של אופי מולד/ נרכש].
ור' אהרן מנע אותם מסיבה אחרת. ברורה פשוטה ומפורשת. והיא תקפה אפי' בזמן שמקדש על מכונו וישראל על אדמתם.
אין שום רמז בטקסט זה לחילוקים בין גוי לגוי. וחוץ מזה, בגלות נמסרו ישראל לידי אומה שפלה ואפי' לידי בהמתן וכו'.
בקיצור, זה להפוך את מה שכתוב מהקצה אל הקצה על סמך דמיונות.

אליסף
הודעות: 1124
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: "גלותיות"

הודעהעל ידי אליסף » ה' אוגוסט 11, 2022 5:43 am

הבנאדם צודק.

ונתנו ידידים
הודעות: 1120
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: "גלותיות"

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ה' אוגוסט 11, 2022 6:48 pm

מה שנכון נכון כתב:ור' אהרן מנע אותם מסיבה אחרת. ברורה פשוטה ומפורשת. והיא תקפה אפי' בזמן שמקדש על מכונו וישראל על אדמתם.

האם זה באמת ההלכה שאסור לי לעמוד על דמי כי שמא יסתכן מישהו בסוף העולם
כמדומני שכל הדין של מאי חזית הוא אם מבקשים ממך למסור את חברך למיתה או להורגו בעצמך אבל לא לעמוד על דמך כי זה יגרום שיהרגו את חבירך מהיכי תיתי, ומאי חזית דדם חבירך עדיף מדמך. ובמקום לומר אם הוא גזירה מן השמיים נקבל בשמחה את דינינו נגיד הפוך אם הוא גזירה מן השמים שאחינו שבגולה יהרגו יקבלו בשמחה את דינם. ועוד דהרי דם חבריהם ספק הוא ודמם ודאי הוא.
נראה לי ברור שיש בזה עירוב של ענין הגלותיות אלא שלא עמדתי בינתיים על ההגדרה המדויקת.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: "גלותיות"

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אוגוסט 11, 2022 7:41 pm

ונתנו ידידים כתב:האם זה באמת ההלכה שאסור לי לעמוד על דמי כי שמא יסתכן מישהו בסוף העולם
כמדומני שכל הדין של מאי חזית הוא אם מבקשים ממך למסור את חברך למיתה או להורגו בעצמך אבל לא לעמוד על דמך כי זה יגרום שיהרגו את חבירך מהיכי תיתי, ומאי חזית דדם חבירך עדיף מדמך. ובמקום לומר אם הוא גזירה מן השמיים נקבל בשמחה את דינינו נגיד הפוך אם הוא גזירה מן השמים שאחינו שבגולה יהרגו יקבלו בשמחה את דינם. ועוד דהרי דם חבריהם ספק הוא ודמם ודאי הוא.

אין מדובר ביחיד המבקש לעמוד על דמו אלא בממונה על הציבור המקבל החלטות עבור הציבור ושוקל את טובת הציבור כולו. וסבר אותו הממונה (ע"פ המסופר) שטובת כלל ישראל מכריעה להחליט כפי שהחליט (ולדברי המספר אכן הביאה החלטתו להצלת שאר קהילות, ע"ש בהמשך הדברים).

מה שנכון נכון
הודעות: 11660
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: "גלותיות"

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' אוגוסט 11, 2022 8:24 pm

ונתנו ידידים כתב:האם זה באמת ההלכה שאסור לי לעמוד על דמי כי שמא יסתכן מישהו בסוף העולם
כמדומני שכל הדין של מאי חזית הוא אם מבקשים ממך למסור את חברך למיתה או להורגו בעצמך אבל לא לעמוד על דמך כי זה יגרום שיהרגו את חבירך מהיכי תיתי, ומאי חזית דדם חבירך עדיף מדמך.

מהסיפור משמע שלא היה בידם להציל את עצמם מהאויבים הצרים, הן משום שכבר לא נעזרו ע"י חילי המבצר והן משום שנטלו מהם את כלי נשקם (ואולי זרקום מחוץ לחומה וכדו'). הנידון היה אם לנקום במארחים הבוגדים, כעונש או למען ישמעו ויראו (והשיקול הנ"ל דוחה את הענין הראשון וכמובן את השני).


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 57 אורחים