מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

למה זכתה ישיבת מיר?

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי באמונתו » ב' דצמבר 19, 2022 12:36 am

משוש דורים כתב:
גיזונטע קאפ כתב:אתה צודק לחלוטין
שמעתי מהגר"ח מן שכשהיה בארה"ב עם אביו הגר"מ, ובקר שם ואמר לו שמרגיש שם האוירה של מיר בפולניה
עוד אמר הגר"מ שבעוד שבכל הישיבות היה ר"י אחד, במיר היו 50 ר"י
והדברים ידועים לכל יוצאי ירך תלמידי מיר, אע"פ שיש שמשכתבים את ההסטוריה

זו באמת הסיבה שהמשגיח מרן ר' חצקל זי"ע, לא מצא את מקומו במיר שבירושלים, ובפרט בתחילת יסודה שרוב התלמידים היו בני הישוב הישן, שכלל לא היה להם חיבור (במקרה הטוב) לכל הנוסח המיראי, ולכן בהזדמנות הראשונה שהיתה לו ברח לפוניבז'.
יש הסכמה בין כל בוגרי מיר שבפולין, שהמקום שהצליח לשמר את רוח הישיבה שבפולין הוא ישיבת בית התלמוד בברוקלין, שם מצאו מנוח כל האריות שבמיר, וצאצאיו של המשגיח רבי ירוחם.
גם רבי חצקל היה אמור להשאר שם, אלא שהאוירה החומרית של אמריקה הגעילה אותו, הוא אמר כשעלה לארץ, באמריקה יש לכל אחד משקל בבית, שם הוא עולה ומודד את כרסו ומשקלו כמה התפטם וכמה החסיר, ממש כבהמה בשוק הבשר.

אני הכרתי בוגרי מיר שבחו"ל, שלא הסכימו בדבר.
מסופקני (טובא) אם רב חצקל זצ"ל בעצמו היה מסכים בדבר, שבית התלמוד "ההמשך" באמת של מיר.
תוכל לומר כנ"ל, שבית התלמוד שימר אווירת רבי ירוחם.

במיר שבפולין גופו, הלא לא הכול דבקו ברבי ירוחם במידה הזאת, (כמו שהגאון רבי מיכל פיינשטיין זצ"ל, מגדולי מיר ממש, אמר אל אאמו"ר שליט"א: אני לא השתייכתי אל כ"ז...).
לכך, בית התלמוד היא ישיבת תלמידי רבי ירוחם, לא שהיא מיר!
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ב' דצמבר 19, 2022 12:39 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

גיזונטע קאפ
הודעות: 924
הצטרף: ד' אוקטובר 18, 2017 5:47 pm

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי גיזונטע קאפ » ב' דצמבר 19, 2022 12:37 am

באמונתו כתב:
גיזונטע קאפ כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הטעות שלך היא ביסוד ישיבת מיר באירופה. הגרא"י לא תפס הרבה מקום שמה ג"כ, כי העביר את זה לר' ירוחם. הישיבה כצורתה היגרה לבית התלמוד, הם שמרו על צביונה. צביון הישיבה שתחת הגרא"י לא היה דומה כלל לצביון הישיבה שבאירופה.
ולהגיד שר' נחום היה לבו ומוחו של מיר הוא טעות במציאות. ר' נחום היה מהבחורים הצעירים שמה, ולא הכירו אותו כלל. הוא היה איש עצמאי על כל המשתמע מכך. הישיבה הונהלה, בליטא ובשאנחאיי, ע"י וועד התלמידים, כמו שרואים על הבלנקים שלהם, שכללה את הרב חיים וויסאקיער, הרב לייב מאלין, ולא ר' נחום פרצוביץ.

אתה צודק לחלוטין
שמעתי מהגר"ח מן שכשהיה בארה"ב עם אביו הגר"מ, ובקר שם ואמר לו שמרגיש שם האוירה של מיר בפולניה
עוד אמר הגר"מ שבעוד שבכל הישיבות היה ר"י אחד, במיר היו 50 ר"י
והדברים ידועים לכל יוצאי ירך תלמידי מיר, אע"פ שיש שמשכתבים את ההסטוריה

וזכורני היטב אף כיצד הגאון ר"מ מן, היה נוהג להגיע למיר - ירושלים בבין הזמנים (והיינו משוחחים עמו).
ודאי שהרגיש משהו בבית התלמוד, ומ"מ, מיר זה המיר.
כל אלו מאמרים יפים, אבל המציאות, שמי ששכר את רבי ירוחם, לא היה אלא רא"י.
מי ששלח הבחורים לבריסק, לשיעורי מרן הגרי"ז זצ"ל, לא היה אלא רא"י. גם שילם כל ההוצאות של נסיעותיהם והחזקתם בבריסק.
אף אחד לא יכול לקחת ישיבתו ממנו!

אף אחד לא מתווכח על הגן עדן של הגרא"י,
הבעל הבית של אור ישראל הוא ר... אבל הישיבה היא ר יגאל

גיזונטע קאפ
הודעות: 924
הצטרף: ד' אוקטובר 18, 2017 5:47 pm

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי גיזונטע קאפ » ב' דצמבר 19, 2022 12:38 am

באמונתו כתב:[
אני הכרתי בוגרי מיר שבפולין שלא הסכימו בדבר.
מסופקני (טובא) אם רב חצקל זצ"ל בעצמו היה מסכים בדבר, שבית התלמוד "ההמשך" באמת של מיר.
תוכל לומר כנ"ל, שבית התלמוד שימר אווירת רבי ירוחם.

במיר שבפולין גופו, הלא לא הכול דבקו ברבי ירוחם במידה הזאת, (כמו שהגאון רבי מיכל פיינשטיין זצ"ל, מגדולי מיר ממש, אמר אל אאמו"ר שליט"א: אני לא השתייכתי אל כ"ז...).
לכך, בית התלמוד היא ישיבת תלמידי רבי ירוחם, לא מיר!

הכח של מיר היו תלמידי ר' ירוחם, זה מה שהקנה לה את מעמדה

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי באמונתו » ב' דצמבר 19, 2022 12:42 am

גיזונטע קאפ כתב:אף אחד לא מתווכח על הגן עדן של הגרא"י,
הבעל הבית של אור ישראל הוא ר... אבל הישיבה היא ר יגאל

לא הבנת.
הכול היה רא"י - מאחורי הקלעים!

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי באמונתו » ב' דצמבר 19, 2022 12:46 am

גיזונטע קאפ כתב:הכח של מיר היו תלמידי ר' ירוחם, זה מה שהקנה לה את מעמדה

לא לשכוח, אשר מורינו רח"ש זצ"ל בעצמו, מגדולי התלמידים של רבי ירוחם.
מי יכול לקבוע אפוא, מי יותר "רבי ירוחם" ממי!

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2715
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' דצמבר 19, 2022 12:49 am

נראה שדרכתי פה על משהו, ע"כ אין לי ענין בזה כבר.

אני אישי אין לי שום מעורבות בזה. אני הייתי עונה להמשגיח כאשר שאל אותי איפוא הייתי בסדר מוסר שאני מאנשי ר' לייבעלע קאוונא ודין ודברים אין לי עם מוסר........

הדמיון לחסידות אין לה מקום כלל. הרי בזה אנו יותר חשובים מהם, שאצלינו מה שקובע הוא הפנימיות, לא הבעלות הממונית. ובאמת, גם אצל חסידים, מי אמר שכך אמור להיות? הדברי חיים מצאנז לא אחז ככה כמבואר בתשובתו המפורסמת.

גיזונטע קאפ
הודעות: 924
הצטרף: ד' אוקטובר 18, 2017 5:47 pm

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי גיזונטע קאפ » ב' דצמבר 19, 2022 12:49 am

באמונתו כתב:לא לשכוח, אשר מורינו רח"ש זצ"ל בעצמו, מגדולי התלמידים של רבי ירוחם.
מי יכול לקבוע אפוא, מי יותר "רבי ירוחם" ממי!

הוא היה גדול מאוד, אבל לא מגדולי תלמידי ר' ירוחם

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי באמונתו » ב' דצמבר 19, 2022 12:55 am

גיזונטע קאפ כתב:הוא היה גדול מאוד, אבל לא מגדולי תלמידי ר' ירוחם

אז אינך יודע א' ב' עליו.

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי באמונתו » ב' דצמבר 19, 2022 12:59 am

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:נראה שדרכתי פה על משהו, ע"כ אין לי ענין בזה כבר.
אני אישי אין לי שום מעורבות בזה. אני הייתי עונה להמשגיח כאשר שאל אותי איפוא הייתי בסדר מוסר שאני מאנשי ר' לייבעלע קאוונא ודין ודברים אין לי עם מוסר........
הדמיון לחסידות אין לה מקום כלל. הרי בזה אנו יותר חשובים מהם, שאצלינו מה שקובע הוא הפנימיות, לא הבעלות הממונית. ובאמת, גם אצל חסידים, מי אמר שכך אמור להיות? הדברי חיים מצאנז לא אחז ככה כמבואר בתשובתו המפורסמת.

שאלתי שאלה מחסידיות שנחרבו בשואה, וקמו מחדש לגמרי כמעט אחרי המלחמה, האם נחשבים "בפנימיות" חסידיות חדשות?!

חבר עיר
הודעות: 66
הצטרף: א' מאי 31, 2015 7:20 pm

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי חבר עיר » ב' דצמבר 19, 2022 1:08 am

מספר הערות:

א. כפי הידוע לי היה המשגיח רבי יחזקאל לעווינשטיין בימי שהותו בארה"ב בישיבת מיר בברוקלין שבראשות הגאון רבי אברהם קלמנוביץ.

ב. האריות שבחבורה ובראשם רבי ליב מאלין הקימו את ישיבת בית התלמוד, אך היו רבים גדולים וחשובים מתלמידי ישיבת מיר בפולין שכיהנו פאר בישיבות בארה"ב, ולא דוקא בבית התלמוד, ולדוגמא:
ישיבת מיר בברוקלין: רבי שמואל ברודני, רבי שמואל בירנבוים, רבי דוד קוויאט, רבי נחמן נחמצ'יק (נחם).
תורה ודעת: רבי אליהו חזן, רבי אהרן ישעיה שפירא, רבי ישראל פרקובסקי.
קמניץ: רבי לוי קרופני, רבי אברהם שקאפ.
שער התורה גרודנא: רבי אהרן זעליג עפשטיין.
רבי ליב באקשט, רבי אבא ברמן.
וכמו כן חלק מותיקי תלמידי ישיבת מיר התפללו במירער מנין בבארא פארק, כמו רבי אהרן קרייזר.

ג. ישיבת בית התלמוד היתה מקום תורה גדול שהצמיח תלמידי חכמים מופלגים, רוחו של המשגיח רבי ירוחם השתלבה בו יחד עם תורת בריסק, אשר רבי ליב מאלין וסגל החבורה היו מגדולי תלמידי רבי ירוחם ויצקו מים על מרן הגרי"ז בבריסק.
אולם אני מסופק אם תורת בריסק היתה דומיננטית בצורה הזאת במיר בפולין, רק להזכיר שבישיבת מיר בפולין היתה מגמת לימוד הלכה, בראשות הרב רבי אברהם צבי קמאי אב"ד ור"מ מיר, ולמדו בה בחורים חשובים כדוגמת רבי שלמה בורשטיין.

ד. רוחה ומשנתה של סלבודקה שחפפה תמיד על ישיבת מיר (וידועה הערצתו המופלגת של המשגיח רבי ירוחם לסבא מסלבודקא), אינני יודע אם היא תפסה כל כך מקום בישיבת בית התלמוד.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2715
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' דצמבר 19, 2022 1:10 am

באמונתו כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:נראה שדרכתי פה על משהו, ע"כ אין לי ענין בזה כבר.
אני אישי אין לי שום מעורבות בזה. אני הייתי עונה להמשגיח כאשר שאל אותי איפוא הייתי בסדר מוסר שאני מאנשי ר' לייבעלע קאוונא ודין ודברים אין לי עם מוסר........
הדמיון לחסידות אין לה מקום כלל. הרי בזה אנו יותר חשובים מהם, שאצלינו מה שקובע הוא הפנימיות, לא הבעלות הממונית. ובאמת, גם אצל חסידים, מי אמר שכך אמור להיות? הדברי חיים מצאנז לא אחז ככה כמבואר בתשובתו המפורסמת.

שאלתי שאלה מחסידיות שנחרבו בשואה, וקמו מחדש לגמרי כמעט אחרי המלחמה, האם נחשבים "בפנימיות" חסידיות חדשות?!

או שכן או שלא. אף אחד לא רואה בבעלזא של היום משהו דומה לבעלזא שבגאליציה, למשל. סקווירא נהפכה מחסידות אוקראינית לחסידות הונגרית. אם מישהו אחר היה מנסה להקים את דרכו של גור אחרי השואה, מי ימנע בעדו? לאף אחד היה ענין, לכן זה לא קרה.

ומה המלחמה משנה כאן? המשך הענין הוא כפי הענין. מבעל התניא נפרדו לשנים, ואין ריבונות לאף אחד מהצדדים להיות ה'ממשיך'. מהצמח צדק נפרדו לארבע, וגם שם אין ריבונות לאחד מהם. האם חשב מישהו שההמשך של קאצק הוא אצל בניו? האם חשבו באחד מן הימים שחסידי הר"ר אלימלך חייבים להכנע לבנו ר' אלעזר? ובראפשיטץ? ועוד ועוד. המלחמה איננה הענין כאן.

מגופת חבית
הודעות: 447
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי מגופת חבית » ב' דצמבר 19, 2022 4:17 am

באמונתו כתב:במיר שבפולין גופו, הלא לא הכול דבקו ברבי ירוחם במידה הזאת, (כמו שהגאון רבי מיכל פיינשטיין זצ"ל, מגדולי מיר ממש, אמר אל אאמו"ר שליט"א: אני לא השתייכתי אל כ"ז...).
לכך, בית התלמוד היא ישיבת תלמידי רבי ירוחם, לא שהיא מיר!

Untitled.jpg
Untitled.jpg (56.75 KiB) נצפה 2779 פעמים


האם שתי העדיות עולים ביחד?
לי אין הם סתירות, ואפ''ה נאמר שכולם הי' דבוקים ברבם המשגיח

קשה להאמין שיש רוח בבית התלמוד באמצע הקייץ חוץ מנוסח התפילה וכדומה, ואם ע''ז אמר הגר''מ אין זה נוגע להדו שיח פה

אליסף
הודעות: 1158
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי אליסף » ב' דצמבר 19, 2022 3:51 pm

באמונתו כתב:
גיזונטע קאפ כתב:אף אחד לא מתווכח על הגן עדן של הגרא"י,
הבעל הבית של אור ישראל הוא ר... אבל הישיבה היא ר יגאל

לא הבנת.
הכול היה רא"י - מאחורי הקלעים!

פלא בעיני דבריך
הדברים פשוטים עד מאד כדברי החולקים עליך עד שאין לי מה להוסיף
וכן גם אני נכד משני הצדדים לתלמידי מיר וכל ימי גדלתי וכו' וכו'

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי באמונתו » ב' דצמבר 19, 2022 5:10 pm

מגופת חבית כתב:
באמונתו כתב:במיר שבפולין גופו, הלא לא הכול דבקו ברבי ירוחם במידה הזאת, (כמו שהגאון רבי מיכל פיינשטיין זצ"ל, מגדולי מיר ממש, אמר אל אאמו"ר שליט"א: אני לא השתייכתי אל כ"ז...).
לכך, בית התלמוד היא ישיבת תלמידי רבי ירוחם, לא שהיא מיר!

Untitled.jpg

האם שתי העדיות עולים ביחד?
לי אין הם סתירות, ואפ''ה נאמר שכולם הי' דבוקים ברבם המשגיח
קשה להאמין שיש רוח בבית התלמוד באמצע הקייץ חוץ מנוסח התפילה וכדומה, ואם ע''ז אמר הגר''מ אין זה נוגע להדו שיח פה

להיפך. ר' מיכל (שהכרתי היטב) בעצם אומר שם, אשר בר' ירוחם עניֵין אותו רק הלמדנות...
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ב' דצמבר 19, 2022 5:19 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי באמונתו » ב' דצמבר 19, 2022 5:17 pm

אליסף כתב:
באמונתו כתב:
גיזונטע קאפ כתב:אף אחד לא מתווכח על הגן עדן של הגרא"י,
הבעל הבית של אור ישראל הוא ר... אבל הישיבה היא ר יגאל

לא הבנת.
הכול היה רא"י - מאחורי הקלעים!

פלא בעיני דבריך
הדברים פשוטים עד מאד כדברי החולקים עליך עד שאין לי מה להוסיף
וכן גם אני נכד משני הצדדים לתלמידי מיר וכל ימי גדלתי וכו' וכו'

כמדומני שעדיף כרגע לא לדבר בייחוס. אילו ידעת מה הקשר שלי אל בית התלמוד מיסודו... וכל ימי גדלתי ג"כ בס"ד.
הדברים מופרכים.

כשתילי זיתים
הודעות: 778
הצטרף: ד' פברואר 02, 2022 12:23 pm
מיקום: לייקוואוד

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי כשתילי זיתים » ב' דצמבר 19, 2022 5:18 pm

אליסף כתב:
באמונתו כתב:
גיזונטע קאפ כתב:אף אחד לא מתווכח על הגן עדן של הגרא"י,
הבעל הבית של אור ישראל הוא ר... אבל הישיבה היא ר יגאל

לא הבנת.
הכול היה רא"י - מאחורי הקלעים!

פלא בעיני דבריך
הדברים פשוטים עד מאד כדברי החולקים עליך עד שאין לי מה להוסיף
וכן גם אני נכד משני הצדדים לתלמידי מיר וכל ימי גדלתי וכו' וכו'

בעצם אין כאן שום מחלוקת. כל אחד מסכים שבית התלמוד המשיכה את המיר של ר ירוחם. אבל מהי"ת שרק זה הוא "מיר", הרי מיר היה קיים לפני ר' ירוחם, וגם אחרי ר' ירוחם, וכי נגיד שאחר פטירת ר' ירוחם לא היה ישיבת מיר עד בית התלמוד? או שרק הבחורים המבוגרים עדיין למדו במיר, אבל הבחורים הצעירים שהכירו רק את ר' חצקל, למדו בישיבה אחרת בעיר מיר?
בקיצור, אין כאן מחלוקת מהותי, רק שאלה האיך מגדירים "מיר".

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי באמונתו » ב' דצמבר 19, 2022 5:27 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
באמונתו כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:נראה שדרכתי פה על משהו, ע"כ אין לי ענין בזה כבר.
אני אישי אין לי שום מעורבות בזה. אני הייתי עונה להמשגיח כאשר שאל אותי איפוא הייתי בסדר מוסר שאני מאנשי ר' לייבעלע קאוונא ודין ודברים אין לי עם מוסר........
הדמיון לחסידות אין לה מקום כלל. הרי בזה אנו יותר חשובים מהם, שאצלינו מה שקובע הוא הפנימיות, לא הבעלות הממונית. ובאמת, גם אצל חסידים, מי אמר שכך אמור להיות? הדברי חיים מצאנז לא אחז ככה כמבואר בתשובתו המפורסמת.

שאלתי שאלה מחסידיות שנחרבו בשואה, וקמו מחדש לגמרי כמעט אחרי המלחמה, האם נחשבים "בפנימיות" חסידיות חדשות?!

או שכן או שלא. אף אחד לא רואה בבעלזא של היום משהו דומה לבעלזא שבגאליציה, למשל. סקווירא נהפכה מחסידות אוקראינית לחסידות הונגרית. אם מישהו אחר היה מנסה להקים את דרכו של גור אחרי השואה, מי ימנע בעדו? לאף אחד היה ענין, לכן זה לא קרה.
ומה המלחמה משנה כאן? המשך הענין הוא כפי הענין. מבעל התניא נפרדו לשנים, ואין ריבונות לאף אחד מהצדדים להיות ה'ממשיך'. מהצמח צדק נפרדו לארבע, וגם שם אין ריבונות לאחד מהם. האם חשב מישהו שההמשך של קאצק הוא אצל בניו? האם חשבו באחד מן הימים שחסידי הר"ר אלימלך חייבים להכנע לבנו ר' אלעזר? ובראפשיטץ? ועוד ועוד. המלחמה איננה הענין כאן.

הרי כל הדיון לגבי ישיבת מיר, מתייחס דווקא אל לפני המלחמה ואחריה. העולם התהפך כולו במלחמה.
אף אחד לא חושב, שגור או בעלז - חסידיות חדשות, על אף כל ההבדלים משמעותיים בין לפני ואחרי.
אם מישהו אחר היה מנסה להקים את דרכו של גור אחרי השואה, הוא היה מסתכן בנפשו...
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ב' דצמבר 19, 2022 6:57 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

י. אברהם
הודעות: 2793
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי י. אברהם » ב' דצמבר 19, 2022 5:37 pm

חבר עיר כתב:ב. האריות שבחבורה ובראשם רבי ליב מאלין הקימו את ישיבת בית התלמוד, אך היו רבים גדולים וחשובים מתלמידי ישיבת מיר בפולין שכיהנו פאר בישיבות בארה"ב, ולא דוקא בבית התלמוד, ולדוגמא:
תורה ודעת: רבי אליהו חזן, רבי אהרן ישעיה שפירא, רבי ישראל פרקובסקי.

רבי אהרן ישעיה שפירא היה מה"גדולים וחשובים"?
רבי ישראל פרקובסקי היה בבית התלמוד לא בתו"ד

חבר עיר
הודעות: 66
הצטרף: א' מאי 31, 2015 7:20 pm

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי חבר עיר » ב' דצמבר 19, 2022 6:31 pm

אחרי ככלות הכל רוב תלמידי ישיבת מיר בארה"ב לא היו בבית התלמוד, ביניהם מהגדולים והחשובים שכיהנו במקומות תורה אחרים, ובהם ישיבת מיר בברוקלין (ולא הזכרתי את אלו שהיו בישיבה יוניברסטי), ובפרט מה שהזכירו כבר שראשי הישיבה לא היו בבית התלמוד.
ומאידך, אף בישיבת בית התלמוד כיהן כראש ישיבה הגאון רבי שאול ברוס זצ"ל, מתלמידי הגרב"ד בישיבת קמניץ.

כך שקשה לקבוע מסמרות ולומר ששם היתה הצורה המקורית של ישיבת מיר בפולין.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' דצמבר 19, 2022 7:54 pm

האשכול נטה לנושא מעניין.
אולי יכול מישהו מהמבינים לתאר ולהגדיר קודם כל מהי [לדעתו] "רוח מיר"?
במה התייחדה ישיבת מיר, כשיטה, משאר ישיבות/שיטות?
וכן מהי "רוח רבי ירוחם"?
במה התייחד רבי ירוחם משאר רבותינו בעלי המוסר?
זה גם מעניין לדעת, וגם אולי יעזור ללבן את הנידון הנוכחי.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2715
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' דצמבר 19, 2022 8:11 pm

חבר עיר כתב:אחרי ככלות הכל רוב תלמידי ישיבת מיר בארה"ב לא היו בבית התלמוד, ביניהם מהגדולים והחשובים שכיהנו במקומות תורה אחרים, ובהם ישיבת מיר בברוקלין (ולא הזכרתי את אלו שהיו בישיבה יוניברסטי), ובפרט מה שהזכירו כבר שראשי הישיבה לא היו בבית התלמוד.
ומאידך, אף בישיבת בית התלמוד כיהן כראש ישיבה הגאון רבי שאול ברוס זצ"ל, מתלמידי הגרב"ד בישיבת קמניץ.

כך שקשה לקבוע מסמרות ולומר ששם היתה הצורה המקורית של ישיבת מיר בפולין.

ברור שלא היו אמורים להשאר בישיבה כל ימי חייהם. כולם דאגו לפרנסתם וקבלו משרות במקומות אחרות ברבות הימים. אבל מקומם בהתחלה ומקור חיותם היה בבית התלמוד.

אגב, היה כבר דין תורה על השם 'מיר' וזכתה ישיבת מיר ארה"ב נגד מיר אר"י, כך שבכל אופן ה'שם' אינו של הישיבה בא"י.

כשתילי זיתים
הודעות: 778
הצטרף: ד' פברואר 02, 2022 12:23 pm
מיקום: לייקוואוד

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי כשתילי זיתים » ב' דצמבר 19, 2022 8:18 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אגב, היה כבר דין תורה על השם 'מיר' וזכתה ישיבת מיר ארה"ב נגד מיר אר"י, כך שבכל אופן ה'שם' אינו של הישיבה בא"י.

ממה ששמעתי, הגרא"י רצה להביא הגר"א קלמנוביץ לדין תורה, אבל הוא בכה והתחנן לפניו שלא לעשות כן, (או ששלח שליחים להתחנן בשבילו) והגרא"י ריחם עליו, ולא לקח אותו לדין תורה.
לא מסתבר כלל שמיר ארה"ב היה זוכה בדין תורה.

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי באמונתו » ב' דצמבר 19, 2022 8:34 pm

צופה_ומביט כתב:האשכול נטה לנושא מעניין.
אולי יכול מישהו מהמבינים לתאר ולהגדיר קודם כל מהי [לדעתו] "רוח מיר"?
במה התייחדה ישיבת מיר, כשיטה, משאר ישיבות/שיטות?
וכן מהי "רוח רבי ירוחם"?
במה התייחד רבי ירוחם משאר רבותינו בעלי המוסר?
זה גם מעניין לדעת, וגם אולי יעזור ללבן את הנידון הנוכחי.

שאלה חשובה.

לענ"ד, זה עצמה הייחודיות של מיר, שהיא ללא "מאפיינים".
תורה ויראת שמים ומידות טובות, ותו לא מידי.
היא בלי שיטות ועקרונות, וזה הוא שבחה המיוחד.

"רבי ירוחם הלוי" היו אומרים שהוא מעין "רב חיים הלוי" של מוסר: "גדול המעמיקים בדורנו", בלשון ר"א דסלר זצ"ל עליו.

אליסף
הודעות: 1158
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי אליסף » ב' דצמבר 19, 2022 8:40 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
חבר עיר כתב:אחרי ככלות הכל רוב תלמידי ישיבת מיר בארה"ב לא היו בבית התלמוד, ביניהם מהגדולים והחשובים שכיהנו במקומות תורה אחרים, ובהם ישיבת מיר בברוקלין (ולא הזכרתי את אלו שהיו בישיבה יוניברסטי), ובפרט מה שהזכירו כבר שראשי הישיבה לא היו בבית התלמוד.
ומאידך, אף בישיבת בית התלמוד כיהן כראש ישיבה הגאון רבי שאול ברוס זצ"ל, מתלמידי הגרב"ד בישיבת קמניץ.

כך שקשה לקבוע מסמרות ולומר ששם היתה הצורה המקורית של ישיבת מיר בפולין.

ברור שלא היו אמורים להשאר בישיבה כל ימי חייהם. כולם דאגו לפרנסתם וקבלו משרות במקומות אחרות ברבות הימים. אבל מקומם בהתחלה ומקור חיותם היה בבית התלמוד.

אגב, היה כבר דין תורה על השם 'מיר' וזכתה ישיבת מיר ארה"ב נגד מיר אר"י, כך שבכל אופן ה'שם' אינו של הישיבה בא"י.

הפוך ליטוואק יקירי הפוך
כל השנים מיר ברוקלין הקפידו לקרא לעצמם 'מירער ישיבה סנטראל אינסטיטוט' ולא סתם 'מיר ישיבה'
בשנים האחרונות כבר לא
לא ברור לי מה השתנה

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' דצמבר 19, 2022 8:50 pm

באמונתו כתב:הייחודיות של מיר, שהיא ללא "מאפיינים".
תורה ויראת שמים ומידות טובות, ותו לא מידי.
היא בלי שיטות ועקרונות, וזה הוא שבחה המיוחד.
ז"א שלרבי ירוחם לא היתה שיטה [במוסר/מחשבה]? כי אם כן - איך עולה בקנה אחד עם "מיר" כדבריך?


"רבי ירוחם הלוי" היו אומרים שהוא מעין "רב חיים הלוי" של מוסר: "גדול המעמיקים בדורנו", בלשון ר"א דסלר זצ"ל עליו.
העמיק יותר מהגרי"ס ותלמידיו האלטערס?
ובמה העמיק? בהוצאת היסודות מהמקורות / בנפש האדם / בהגדרות העניינים?
חידש שיטה משלו? [כך משמע מההשוואה לגרח"ס].
אשמח לביאור הדברים.


באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי באמונתו » ב' דצמבר 19, 2022 8:51 pm

מתאים לרא"י מאוד, הוויתור כלפי השם של הישיבה.
הרי כל ימיו דאג ג"כ לישיבות אחרות, ולבני ישיבות אחרות.

מעשה ידוע עם רבי שמשון רפאל וייס זצ"ל, תלמיד הישיבה לשעבר, שבאמריקה היה אוסף כספים לצורך רא"י (מחותנו בהמשך).
פעם בביקור אצל הרב פינקל בירושלים, ראהו מחלק כספים אלה לאברכים בלתי קשורים לישיבה, והביע פליאתו על זה.
רא"י גער בו: זה למדת אצלנו? "מיינע - דיינע"?!
תורה איז תורה, ובהחזקת תורה, הלא אין נ"מ "מיין ישיבה - דיין ישיבה".

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי באמונתו » ב' דצמבר 19, 2022 9:00 pm

צופה_ומביט כתב:
באמונתו כתב:הייחודיות של מיר, שהיא ללא "מאפיינים".
תורה ויראת שמים ומידות טובות, ותו לא מידי.
היא בלי שיטות ועקרונות, וזה הוא שבחה המיוחד.
ז"א שלרבי ירוחם לא היתה שיטה [במוסר/מחשבה]? כי אם כן - איך עולה בקנה אחד עם "מיר" כדבריך?

להיפך. כבר כתבתי שמיר ורבי ירוחם - שני דינים הם.
"רבי ירוחם הלוי" היו אומרים שהוא מעין "רב חיים הלוי" של מוסר: "גדול המעמיקים בדורנו", בלשון ר"א דסלר זצ"ל עליו.
העמיק יותר מהגרי"ס ותלמידיו האלטערס?
ובמה העמיק? בהוצאת היסודות מהמקורות / בנפש האדם / בהגדרות העניינים?
חידש שיטה משלו? [כך משמע מההשוואה לגרח"ס].
אשמח לביאור הדברים.

במחילה, הנני מתפלא על השאלה. וכי אינכם יודעים דבר, בתורת רבותינו בעלי המוסר זצ"ל?!

כשתילי זיתים
הודעות: 778
הצטרף: ד' פברואר 02, 2022 12:23 pm
מיקום: לייקוואוד

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי כשתילי זיתים » ב' דצמבר 19, 2022 9:04 pm

צופה_ומביט כתב:
"רבי ירוחם הלוי" היו אומרים שהוא מעין "רב חיים הלוי" של מוסר: "גדול המעמיקים בדורנו", בלשון ר"א דסלר זצ"ל עליו.
העמיק יותר מהגרי"ס ותלמידיו האלטערס?
ובמה העמיק? בהוצאת היסודות מהמקורות / בנפש האדם / בהגדרות העניינים?
חידש שיטה משלו? [כך משמע מההשוואה לגרח"ס].
אשמח לביאור הדברים.



הג"ר ליב מאלין כתב הקדמה ארוכה ל"התבונה", ומסתמא שם תמצא תשובה להשאלות שהעלית, אבל בענין זה כמדומה לי הוא כותב שמה שהגר"ח עשה לסוגיות בש"ס, הג"ר ירוחם עשה לגמרות האגדתא, הבנתי הכוונה שזה ניתוח אגדתות חז"ל להבין העומק הטמון בדבריהם.

http://beta.hebrewbooks.org/12138
נערך לאחרונה על ידי כשתילי זיתים ב ג' דצמבר 20, 2022 1:33 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2715
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' דצמבר 19, 2022 9:26 pm

באמונתו כתב:מתאים לרא"י מאוד, הוויתור כלפי השם של הישיבה.
הרי כל ימיו דאג ג"כ לישיבות אחרות, ולבני ישיבות אחרות.

מעשה ידוע עם רבי שמשון רפאל וייס זצ"ל, תלמיד הישיבה לשעבר, שבאמריקה היה אוסף כספים לצורך רא"י (מחותנו בהמשך).
פעם בביקור אצל הרב פינקל בירושלים, ראהו מחלק כספים אלה לאברכים בלתי קשורים לישיבה, והביע פליאתו על זה.
רא"י גער בו: זה למדת אצלנו? "מיינע - דיינע"?!
תורה איז תורה, ובהחזקת תורה, הלא אין נ"מ "מיין ישיבה - דיין ישיבה".

בצלו חמדתי.png
בצלו חמדתי.png (60.72 KiB) נצפה 2610 פעמים

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי באמונתו » ב' דצמבר 19, 2022 10:37 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
באמונתו כתב:מתאים לרא"י מאוד, הוויתור כלפי השם של הישיבה.
הרי כל ימיו דאג ג"כ לישיבות אחרות, ולבני ישיבות אחרות.
מעשה ידוע עם רבי שמשון רפאל וייס זצ"ל, תלמיד הישיבה לשעבר, שבאמריקה היה אוסף כספים לצורך רא"י (מחותנו בהמשך).
פעם בביקור אצל הרב פינקל בירושלים, ראהו מחלק כספים אלה לאברכים בלתי קשורים לישיבה, והביע פליאתו על זה.
רא"י גער בו: זה למדת אצלנו? "מיינע - דיינע"?!
תורה איז תורה, ובהחזקת תורה, הלא אין נ"מ "מיין ישיבה - דיין ישיבה".

בצלו חמדתי.png

צדקה לחוד ותורה לחוד.

חבר עיר
הודעות: 66
הצטרף: א' מאי 31, 2015 7:20 pm

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי חבר עיר » ג' דצמבר 20, 2022 12:36 am

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
חבר עיר כתב:אחרי ככלות הכל רוב תלמידי ישיבת מיר בארה"ב לא היו בבית התלמוד, ביניהם מהגדולים והחשובים שכיהנו במקומות תורה אחרים, ובהם ישיבת מיר בברוקלין (ולא הזכרתי את אלו שהיו בישיבה יוניברסטי), ובפרט מה שהזכירו כבר שראשי הישיבה לא היו בבית התלמוד.
ומאידך, אף בישיבת בית התלמוד כיהן כראש ישיבה הגאון רבי שאול ברוס זצ"ל, מתלמידי הגרב"ד בישיבת קמניץ.

כך שקשה לקבוע מסמרות ולומר ששם היתה הצורה המקורית של ישיבת מיר בפולין.

ברור שלא היו אמורים להשאר בישיבה כל ימי חייהם. כולם דאגו לפרנסתם וקבלו משרות במקומות אחרות ברבות הימים. אבל מקומם בהתחלה ומקור חיותם היה בבית התלמוד.

מקומם בהתחלה של כל תלמידי ישיבת מיר יחד עם המשגיח רבי יחזקאל לעויינשטיין היה בישיבת מיר בברוקלין, בראשות הגאון רבי אברהם קלמנוביץ, לאחר מכן נפרדו האריות שבחבורה ופתחו את ישיבת בית התלמוד, ואילו תלמידי הישיבה נישאו בשנים שאחרי השואה ופנו כל אחד לדרכו להרבצת תורה במקומו.

אליסף
הודעות: 1158
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי אליסף » ג' דצמבר 20, 2022 3:50 am

באמונתו כתב:כמדומני שעדיף כרגע לא לדבר בייחוס. אילו ידעת מה הקשר שלי אל בית התלמוד מיסודו... וכל ימי גדלתי ג"כ בס"ד.
הדברים מופרכים.

מענין לענין, אדרבה האר את עינינו, מה קרה שם בדיוק ביסוד בית התלמוד?
מה גרם לר' ליב וחבורתו לפרוש מישיבת הרב קלמנוביץ?

מגופת חבית
הודעות: 447
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי מגופת חבית » ג' דצמבר 20, 2022 6:51 am

חבר עיר כתב:אחרי ככלות הכל רוב תלמידי ישיבת מיר בארה"ב לא היו בבית התלמוד, ביניהם מהגדולים והחשובים שכיהנו במקומות תורה אחרים, ובהם ישיבת מיר בברוקלין (ולא הזכרתי את אלו שהיו בישיבה יוניברסטי), ובפרט מה שהזכירו כבר שראשי הישיבה לא היו בבית התלמוד.
ומאידך, אף בישיבת בית התלמוד כיהן כראש ישיבה הגאון רבי שאול ברוס זצ"ל, מתלמידי הגרב"ד בישיבת קמניץ.

כך שקשה לקבוע מסמרות ולומר ששם היתה הצורה המקורית של ישיבת מיר בפולין.

מה קשר?
בבית התלמוד הדגוש להמשיך הוא הכי הכי, בישיבת מיר כמעט לית מאן דכר שמיה
והגר''ש ברוס לא הי' מראשי ישיבות שם, וגם הוא עצמו הלך עם הזרם שם
איני יודע מה הי' ישיבות מיר לפני ר' ירוחם, אבל לאחר ר' ירוחם בודאי הי' ג''כ אותה אוירה, וכולם יש אותה גושפנקא
בודאי יש רוח של מיר אף בירושלים, אף שלא זה הרוח של בית התלמוד
[ור' נחום עצמו הכיר עצמו כמירער]
וכל באי הבית שמגדלים בו תורה ויראה יודעים הוויץ של הצדיק רא''ק זצ''ל וכמה חרה לו האלטר משם

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי באמונתו » ג' דצמבר 20, 2022 11:06 am

בישיבת מיר א"צ דגש להמשיך, כי זהו ממילא. אדם ששמו רב חיים יענקל, לא צריך להדגיש, שימשיך להיות רב חיים יענקל...

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי באמונתו » ג' דצמבר 20, 2022 11:34 am

אליסף כתב:
באמונתו כתב:כמדומני שעדיף כרגע לא לדבר בייחוס. אילו ידעת מה הקשר שלי אל בית התלמוד מיסודו... וכל ימי גדלתי ג"כ בס"ד.
הדברים מופרכים.

מענין לענין, אדרבה האר את עינינו, מה קרה שם בדיוק ביסוד בית התלמוד?
מה גרם לר' ליב וחבורתו לפרוש מישיבת הרב קלמנוביץ?

התכוונתי אל הישיבה.
לכתחילה היו שם רק אברכים (או בחורים מגורים), יוצאי מיר שבפולין - שנגחי.
קראו לזה הכינוי: כולל מיר (מירער כולל), מפני מוצאם.
רק אח"כ ייסדו הישיבה לבחורים אמריקאים, בשם "בית התלמוד", ע"ש תלמוד תורה המפורסם דקלם.
מזה השם שנבחר ונשאר, מוכחת כוונת מייסדיה, לרוח המשגיח רבי ירוחם, לא להחליף ישיבת מיר.

מ"מ, אני שמעתי, כי הגר"א קלמנוביץ', שהיה צדיק גמור (כפי שהעיד עליו בהספדו, המשגיח רי"ח זצ"ל), לא מובן היאך פתח על דעת עצמו ישיבת מיר.
אמנם פעל גדולות ונצורות להצילם בשנגחי, אך כיצד הפכה הישיבה להיות שלו?! (זוטו של ים??).
מ"מ שמעתי, כי הגאון ר"ל זצ"ל עם חבריו, מיאנו לקבל הִתמַנוּת תמוהה החדשה הזאת, קמו והלכו.
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ג' דצמבר 20, 2022 5:18 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מגופת חבית
הודעות: 447
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי מגופת חבית » ג' דצמבר 20, 2022 1:45 pm

באמונתו כתב:
מגופת חבית כתב:מה קשר?
בבית התלמוד הדגוש להמשיך הוא הכי הכי, בישיבת מיר כמעט לית מאן דכר שמיה
והגר''ש ברוס לא הי' מראשי ישיבות שם, וגם הוא עצמו הלך עם הזרם שם
איני יודע מה הי' ישיבות מיר לפני ר' ירוחם, אבל לאחר ר' ירוחם בודאי הי' ג''כ אותה אוירה, וכולם יש אותה גושפנקא
בודאי יש רוח של מיר אף בירושלים, אף שלא זה הרוח של בית התלמוד
[ור' נחום עצמו הכיר עצמו כמירער]
וכל באי הבית שמגדלים בו תורה ויראה יודעים הוויץ של הצדיק רא''ק זצ''ל וכמה חרה לו האלטר משם

בישיבת מיר א"צ דגש להמשיך, כי זהו ממילא. אדם ששמו רב חיים יענקל, לא צריך להדגיש, שימשיך להיות רב חיים יענקל...

אם המשל קולע אל המטרה - בודאי, אבל רק שמו בודאי לא השתנה, אך האישיות של חיים יענקל בודאי שייך להשתנות, וזהו הנידון בכאן

גיזונטע קאפ
הודעות: 924
הצטרף: ד' אוקטובר 18, 2017 5:47 pm

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי גיזונטע קאפ » ג' דצמבר 20, 2022 1:57 pm

באמונתו כתב:
צופה_ומביט כתב:האשכול נטה לנושא מעניין.
אולי יכול מישהו מהמבינים לתאר ולהגדיר קודם כל מהי [לדעתו] "רוח מיר"?
במה התייחדה ישיבת מיר, כשיטה, משאר ישיבות/שיטות?
וכן מהי "רוח רבי ירוחם"?
במה התייחד רבי ירוחם משאר רבותינו בעלי המוסר?
זה גם מעניין לדעת, וגם אולי יעזור ללבן את הנידון הנוכחי.

שאלה חשובה.

לענ"ד, זה עצמה הייחודיות של מיר, שהיא ללא "מאפיינים".
תורה ויראת שמים ומידות טובות, ותו לא מידי.
היא בלי שיטות ועקרונות, וזה הוא שבחה המיוחד.


זה המאפיין של מיר בית ישראל
למיר בדור שלפני המלחמה זו שהצמיחה קומה שלימה של גדולי ישראל, היה בהחלט מאפיין שקראו לו תלמידי ר' ירוחם, מי שפגש אחד מהן, ראה איזה יצירת מופת הוא העמיד
המאפיין המרכזי של תלמידיו הוא שליטה מוחלטת של הדעת עליהם

אליסף
הודעות: 1158
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי אליסף » ג' דצמבר 20, 2022 4:07 pm

לשבר את האוזן,
ר' צבי קפלן לא הנהיג מסיבת חנוכה בישיבתו
הוא הרי נינו של המשגיח
שאלו אחד התלמידים: הרי במיר יש מסיבת חנוכה?
ענה לו: מיר? מיר?? אה כוונתך לישיבה בשכונת בית ישראל..

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי באמונתו » ג' דצמבר 20, 2022 5:16 pm

מגופת חבית כתב:
באמונתו כתב:
מגופת חבית כתב:מה קשר?
בבית התלמוד הדגוש להמשיך הוא הכי הכי, בישיבת מיר כמעט לית מאן דכר שמיה
והגר''ש ברוס לא הי' מראשי ישיבות שם, וגם הוא עצמו הלך עם הזרם שם
איני יודע מה הי' ישיבות מיר לפני ר' ירוחם, אבל לאחר ר' ירוחם בודאי הי' ג''כ אותה אוירה, וכולם יש אותה גושפנקא
בודאי יש רוח של מיר אף בירושלים, אף שלא זה הרוח של בית התלמוד
[ור' נחום עצמו הכיר עצמו כמירער]
וכל באי הבית שמגדלים בו תורה ויראה יודעים הוויץ של הצדיק רא''ק זצ''ל וכמה חרה לו האלטר משם

בישיבת מיר א"צ דגש להמשיך, כי זהו ממילא. אדם ששמו רב חיים יענקל, לא צריך להדגיש, שימשיך להיות רב חיים יענקל...

אם המשל קולע אל המטרה - בודאי, אבל רק שמו בודאי לא השתנה, אך האישיות של חיים יענקל בודאי שייך להשתנות, וזהו הנידון בכאן

רוב אנשים דרך כלל לא משתנים באישיותם, לכן התכוונתי אל האישיות, לא אל השם. יותר קל לעשות שינוי השם, מלשנות אישיות...
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ג' דצמבר 20, 2022 5:31 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: למה זכתה ישיבת מיר?

הודעהעל ידי באמונתו » ג' דצמבר 20, 2022 5:24 pm

גיזונטע קאפ כתב:
באמונתו כתב:
צופה_ומביט כתב:האשכול נטה לנושא מעניין.
אולי יכול מישהו מהמבינים לתאר ולהגדיר קודם כל מהי [לדעתו] "רוח מיר"?
במה התייחדה ישיבת מיר, כשיטה, משאר ישיבות/שיטות?
וכן מהי "רוח רבי ירוחם"?
במה התייחד רבי ירוחם משאר רבותינו בעלי המוסר?
זה גם מעניין לדעת, וגם אולי יעזור ללבן את הנידון הנוכחי.

שאלה חשובה.
לענ"ד, זה עצמה הייחודיות של מיר, שהיא ללא "מאפיינים".
תורה ויראת שמים ומידות טובות, ותו לא מידי.
היא בלי שיטות ועקרונות, וזה הוא שבחה המיוחד.

זה המאפיין של מיר בית ישראל
למיר בדור שלפני המלחמה זו שהצמיחה קומה שלימה של גדולי ישראל, היה בהחלט מאפיין שקראו לו תלמידי ר' ירוחם, מי שפגש אחד מהן, ראה איזה יצירת מופת הוא העמיד
המאפיין המרכזי של תלמידיו הוא שליטה מוחלטת של הדעת עליהם

גיזונטע קאפ כתב:
באמונתו כתב:
צופה_ומביט כתב:האשכול נטה לנושא מעניין.
אולי יכול מישהו מהמבינים לתאר ולהגדיר קודם כל מהי [לדעתו] "רוח מיר"?
במה התייחדה ישיבת מיר, כשיטה, משאר ישיבות/שיטות?
וכן מהי "רוח רבי ירוחם"?
במה התייחד רבי ירוחם משאר רבותינו בעלי המוסר?
זה גם מעניין לדעת, וגם אולי יעזור ללבן את הנידון הנוכחי.

שאלה חשובה.
לענ"ד, זה עצמה הייחודיות של מיר, שהיא ללא "מאפיינים".
תורה ויראת שמים ומידות טובות, ותו לא מידי.
היא בלי שיטות ועקרונות, וזה הוא שבחה המיוחד.

זה המאפיין של מיר בית ישראל
למיר בדור שלפני המלחמה זו שהצמיחה קומה שלימה של גדולי ישראל, היה בהחלט מאפיין שקראו לו תלמידי ר' ירוחם, מי שפגש אחד מהן, ראה איזה יצירת מופת הוא העמיד
המאפיין המרכזי של תלמידיו הוא שליטה מוחלטת של הדעת עליהם

זה המאפיין של מרנן רא"י פינקל, עם חתנו הגאון ר"ח זצ"ל.
"שליטת הדעת" אמנם מתייחסת אל קלם.
בקיצור: זה קלם, לא מיר.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 224 אורחים