מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קנאות, האמנם?

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי עקביה » ג' נובמבר 01, 2022 6:12 pm

לעשות רצונך כתב:אסור על פי הלכה להצביע למפלגה שיש שם חילונים. לא מחל ולא בן גביר.

יואיל נא מר לנקוב בשמו של האיסור.

(כמדומני שמאז ומעולם הדרך היא לבחור באפשרות הנראית טובה ביותר, גם אם המיטב שאפשר לומר עליה הוא שהיא הפחות גרועה).

ישיבה מאן דהו
הודעות: 200
הצטרף: ד' אפריל 18, 2012 9:14 pm

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי ישיבה מאן דהו » ג' נובמבר 01, 2022 6:15 pm

עקביה כתב:
לעשות רצונך כתב:אסור על פי הלכה להצביע למפלגה שיש שם חילונים. לא מחל ולא בן גביר.

יואיל נא מר לנקוב בשמו של האיסור.

עי' ברצ"ב.
קבצים מצורפים
הרב אבישי בן דוד האם מותר למנות למשרה ציבורית יהודי שאינו שומר מצוות.pdf
(630.5 KiB) הורד 55 פעמים

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי עקביה » ג' נובמבר 01, 2022 6:29 pm

ייש"כ.
עכ"פ זה מאמר ארוך וייקח לי זמן לקרוא אותו.
בינתיים אציין למה שכתב ר' 'לעשות רצונך' על הצבעה ישירה לאולמרט, ואוסיף שהייתה גם הצבעה ישירה לנתניהו בתשנ"ו, בהוראת גדו"י.
כך שגדו"י, או שלא קראו את המאמר הזה או שלא חשו למה שכתוב בו.

ואכפול בקשתי לר' 'לעשות רצונך' לנקוב בשמו של האיסור.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי גימפעל » ג' נובמבר 01, 2022 6:31 pm

עקביה כתב:
אש משמים כתב:יצביע לחילונית?????

אם ההתלבטות היא בין ליכוד לבין כלום, ודאי עדיף ליכוד.

האמירות האלו שיכנעו רבים שכיום אסור להצביע,
הטיעון של הרבה מגדולי ישראל שחייבים להצביע להראות את אחוז החרדים שרוצים מדינה יהודית, אבל כיום שההצבעה היא רק על ה'גוש' של כן ביבי אין בהצבעה שום קידוש ה'.

אש משמים
הודעות: 2464
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי אש משמים » ג' נובמבר 01, 2022 6:31 pm

לעשות רצונך כתב:
אש משמים כתב:אולי תאיר את עיני בחוק אחד שחוקקו החרדים לטובת לומדי התורה הן בכספים שלא נכנסו לתקציב בחוק והן באיזה זכויות בסיסיות כסטודנטים שאין כלום???
אולי חוק למען השבת?? איזה חוק שמגדיל את כח בתי הדין??
הח"כים לא עשו כלום ושום דבר כבר עשרות שנים ואתה לא מבין למה לא מצביעים? אתה רציני?

בושה וחרפה.

אולי תענה על השאלות במקום לחלק ציונים?

צופה_ומביט
הודעות: 4649
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' נובמבר 01, 2022 6:35 pm

לעשות רצונך כתב:חברי צופה ומביט לא מצביעים כי הם כועסים על גולדקנופף

תמה אקרא, הלוא כתבתי לעיל מה עשיתי.

צופה_ומביט
הודעות: 4649
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' נובמבר 01, 2022 6:38 pm

לעשות רצונך כתב:אסור על פי הלכה להצביע למפלגה שיש שם חילונים. לא מחל ולא בן גביר.

מה ההבדל בין זה לבין מה שיעשו הנציגים החרדים [בשליחות גדולי ישראל] כשיבחרו חילוני לראשות הממשלה, ויהיו חלק מהקואליציה שלו, שותפים לכל מה שנעשה במדינה, כולל הכל?
שלוחו של אדם כמותו.
הלוא זו גופא טענת המתנגדים להשתתפות בבחירות בכלל.
טענתם היא שהאיסור שהבאת - חל בכל מקרה. כי שלוחו של אדם כמותו.
ואם לא סוברים כמותם - מה כבר ההבדל?
כמובן, אני מדבר כעת רק על מי שבגלל גועל וכו' מחליט לא להצביע כלל.

וזה עוד לפני הידוע שבאי-הצבעה הוא בעצם כן מצביע. ומשפיע לרעה.
כי הוא
א. משפיע על אחוז החסימה. מקטין אותו. ומכניס מפלגות קטנות ורעות שיכלו להישאר בחוץ.
ב. משפיע על יחסי הכוחות [לא נותן כוח למי שצריך לתת = נותן כוח למי שלא צריך לתת].

ישיבה מאן דהו
הודעות: 200
הצטרף: ד' אפריל 18, 2012 9:14 pm

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי ישיבה מאן דהו » ג' נובמבר 01, 2022 7:04 pm

שו"ע חו"מ סי' לז סע' כב:
טובי הקהל הממונים לעסוק בצרכי רבים או יחידים הרי הן כדיינים ואסורים להושיב ביניהם מי שפסול לדון משום רשעה.

אך, כפי שכבר כתב צופה-ומביט, כאשר הנציגים החרדים מצטרפים לקואליציה וממנים את ראש הממשלה, הם עוברים על אותו איסור. ואין דנים אפשר משאי אפשר. ממילא, אם נציגים חילונים יפעלו יותר ברוחניות ובגשמיות מאשר נציגים "שומרי" תורה ומצוות, יש מקום להעדיף את החילונים, והכל לפי העניין.

צופה_ומביט
הודעות: 4649
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' נובמבר 01, 2022 7:48 pm

לעשות רצונך כתב:
צופה_ומביט כתב:לא הבנתי..יש לו גועל ממפלגה פלונית - שיצביע לאלמונית. לא מצא חרדית כלבבו - יצביע לדתית. לא מצא דתית כלבבו - יצביע לחילונית. העיקר ישפיע על נושא כלשהו שחשוב לו, גם אם הוא לא הראשון ברשימת הנושאים שלו.

השיגעון הוא לחיות במדינה, להיות מושפע ממנה בכל תחום, וביום היחיד שיש לו אפשרות להשפיע - לא להשפיע כלום.

האם קיים אדם ששום נושא שהוא בהתנהלות המדינה לא נוגע לו / לא חשוב לו / לא מעניין אותו?


אסור על פי הלכה להצביע למפלגה שיש שם חילונים. לא מחל ולא בן גביר.

אין שום היתר, בכל מקרה גורף, להצביע למפלגה חילונית.


כאמור, כל הדיון הזה התחיל רק כלפי מי - שמאיזו סיבה שלא תהיה [ניקח זאת כרגע כנתון] - לא מסוגל להצביע למפלגה חרדית, וגם לא לדתית [כשרה כהלכה]. ואז נאמר כאן, שכלפי איש כזה - מוצדק שהוא לא יצביע, כי אין לו אופציות, ולהצביע לחילונים - אסור. הכל רע, והוא לא רוצה להצביע לשום רע, גם לא לרע במיעוטו. ולחילונים - אסור.

אני פשוט לא מסוגל לתפוס את זה. אני חוזר ואומר שבעיניי לא להצביע זה לגמרי שיגעון [אני דן לכף זכות שזה פשוט עיוורון, לא רואים את האמת הפשוטה]. וכן, מי שלא מסוגל [אני מדבר תיאורטית, נניח שזה נתון קבוע שהוא לא מסוגל. אני לא דן על זה עכשיו] להצביע למפלגה חרדית ולא למפלגה דתית – שיצביע לחילונית, אבל זו שתעשה יותר טוב ליהודים כאן. [ואם הוא לא מסוגל להצביע ל"רע במיעוטו" עד כדי כך גדול, אז שיחזור אחורה וכן יצביע למפלגה חרדית או דתית. מי שבעיניו היא ה"רע במיעוטו" הכי פחות מכל השקלול]. זה לא רק מותר, אלא שזו חובה גמורה. דאורייתא וכל מה שתרצו להוסיף לזה.

מה השאלה כאן בכלל? הרי לא להצביע למפלגה הזו = להצביע לשניה! לא להצביע לגוש הזה = להצביע לגוש השני! גוש שונא ישראל ושונא דת! שהוכיח את זה בכל צורה אפשרית בשנה האחרונה.
כולנו זועקים וסובלים ונאנקים - ועכשיו הזמן והאפשרות להשפיע ולשנות את זה - ויהיה אסור???

מה שייך איסור וכל מיני פלפולים בדינים פרטיים ומקומיים – כשעל הכף מוטל כל ניהול המדינה בכל תחום, מוטל פיקוח נפש תרתי משמע, גשמי ורוחני, של כל היהודים בארץ, ובפרט החרדים. כשאי-הצבעה מביאה ביודעין ובידיים להרס ורדיפת הדת וסיכון חיי היהודים.
ומי שחי לו באיזו ארץ דמיונות - חטף לפרצוף דוגמית של זה בשנה האחרונה. לא הספיק לו? הוא רוצה עוד?

להמחשה: נניח שלא היתה שום מפלגה חרדית, אלא כמו בארה"ב, או מכל סיבה אחרת, היו רק שתי מפלגות חילוניות. אחת ימין-מסורתי, אוהדת לדת, לא פרוגרסיבית להכעיס, לא שונאת ישראל ומחבקת אויביהם, ומתנהלת בחכמה ובעוצמה מול אויבינו – והשניה בדיוק להיפך בכל. עדיין היה איסור להצביע ולהשפיע? גם כאשר אותה מפלגת ימין-מסורתי בסכנה לא להיות בשלטון, ואז יחיו כל היהודים הצדיקים שלא הצביעו תחת שלטון אימים אנטישמי ואנטי-דתי ופרוגרסיבי-מיליטנטי? מי יצביע למפלגה הזו אם לא הם? הרי הם הכי יסבלו מהאופציה השניה. כי הם יסבלו לא רק בסכנת חייהם אלא גם בסכנת דתם. הרי כשהם יזעקו אל הקב"ה עד שייחר גרונם: "אנא הושיעה נא, צרות! גזירות! אוי!", הוא יענה להם: "אידיוטים! נתתי לכם את האפשרות להשפיע את ההיפך, זרקתם אותה לפח, מה אתם רוצים ממני עכשיו".

מה משתנה בתמונה כשיש עוד כמה מפלגות, ביניהן חרדיות או דתיות? הרי משתנה רק לחובה! יש אופציות יותר טובות מהחילונית, להשפיע על מה שיעשה יותר טוב לדת וליהודים. איך מישהו מסוגל לפטור את עצמו מזה? אל מי הוא יזעק אח"כ כשיהיה לו ולכולם רע, רע מאד! הלוא יטיחו לו את תפילתו בפניו! ויצעקו עליו: רשע וטיפש! אתה עשית את זה, במו ידיך! אתה היית הרודף על כלל ישראל, אתה, אתה!

אז או להצביע למפלגה חרדית או דתית כטוב בעיניך מכל סיבה שהיא, או – אם יש מישהו שפשוט לא מסוגל [ואני לא יודע למה, כי לאור הנ"ל – כל מפלגה כזו תהיה איזו שתהיה עדיפה מי מליון מאשר הרע שבלא להצביע] – אז שיצביע לחילונית – זו שיותר טובה ליהודים ולדת.

לא להצביע – זה כן להצביע. לשונאי הדת ושונאי ישראל.

לכן - זה מה שאסור. באיסור ברור וגמור. שאין פשוט ממנו.

כל איסור מקומי ופרטי אחר בטל ומבוטל מול האיסור הפשוט הזה: לבחור בידיים את גוש שונאי הדת ושונאי ישראל, ולהמליך אותם על חיי היהודים כאן בא"י לארבע שנים הקרובות, לכל דבר ולכל עניין.

ההצבעה היא הצלה מרודף, פשוטו כמשמעו. רודף הן על החיים והן על הדת. ואין שום היתר לפטור עצמו מלהציל מה שיכול.
כל השאלה היא למי להצביע - מתוך כל אלו שבגוש ההצלה.
זה כבר נושא אחר לגמרי.
ובגלל שלא נכנסתי אליו, לכן רק אמרתי, שכך או כך - שיצביע למישהו, אפילו אם המישהו שיישאר לו בלית ברירה [דידיה] הוא מפלגה חילונית, אבל זו שטובה יותר ליהודים ולדת.

וכאמור, כשרואים את זה ככה, מן הסתם הרבה פשוט חוזרים אחורה ואומרים שאם כבר כך, ואם כבר חובה להצביע ואפילו לרע במיעוטו, ואם כבר טובה ליהודים ולדת - עדיף לי מפלגה חרדית, שגם תלך עם הגוש הנכון בנושאים החשובים ליהודים ולדת.
אבל גם מי שזה לא יגרום לו לחשוב ככה, לא יודע למה, אבל לפטור עצמו מלהצביע - אין שום תירוץ ושום היתר, זה פשוט עיוורון ששקול לשיגעון.
הוא כן יצביע - לגוש השני, יצביע לשנאת ישראל ושנאת הדת. ירדוף בעצמו את היהודים ואת הדת.
וזה האיסור הגדול ביותר, שאין גדול ממנו.

מכון חכמי ליטא
הודעות: 408
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ג' נובמבר 01, 2022 7:55 pm

צופה_ומביט כתב:לא להצביע – זה כן להצביע. לשונאי הדת ושונאי ישראל.

אם כן החזו"א שלא הצביע, כן הצביע לשונאי הדת ושונאי ישראל???

צופה_ומביט
הודעות: 4649
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' נובמבר 01, 2022 7:56 pm

נו באמת.
זה אפילו לא בדיחה.
לא אטרח לענות.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי עקביה » ג' נובמבר 01, 2022 8:04 pm

גימפעל כתב:
עקביה כתב:
אש משמים כתב:יצביע לחילונית?????

אם ההתלבטות היא בין ליכוד לבין כלום, ודאי עדיף ליכוד.

האמירות האלו שיכנעו רבים שכיום אסור להצביע,
הטיעון של הרבה מגדולי ישראל שחייבים להצביע להראות את אחוז החרדים שרוצים מדינה יהודית, אבל כיום שההצבעה היא רק על ה'גוש' של כן ביבי אין בהצבעה שום קידוש ה'.

לא הבנתי.
אם הצבעה לג' היא קידוש השם, למה כיום הצבעה לג' היא לא קידוש השם? בגלל שהם הולכים עם נתניהו?

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי עקביה » ג' נובמבר 01, 2022 8:48 pm

שיעור מהרב א"מ פייבלזון על הצבעה בבחירות.
קבצים מצורפים
על הבחירות.mp3
(14.19 MiB) הורד 111 פעמים

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי דרומי » ג' נובמבר 01, 2022 8:53 pm

דברי צופה ומביט פשוטים בתכלית, והעובדה שיש כאן כאלה שלא מסכימים אתם (אם אידיאולוגית ואם רגשית) היא הבעיה האמיתית של הציבור החרדי בנושא זה.

אם כל חרדי היה רואה לעצמו לנכון שמלבד העובדה שהוא בעצמו מצביע ג או ש"ס, הוא רואה לעצמו חובה לשכנע עוד שכן / ידיד / מכר להצביע ליכוד או סמוטריץ' - היה נפלא.

אך כשממציאים 'איסור' להצביע למפלגה חילונית, איסור שלא כתוב בשום ספר והוא בדותא בעלמא (ובפרט כשממציאי ה'איסור' נהגו בעצמם באופן הפוך לגמרי בירושלים, חיפה ועוד) - הכל תקוע.

וכאמור, הרי ברור שאם יהיו בחירות ישירות לראשות הממשלה (וכבר היו) יצביע הציבור החרדי בהמוניו למועמד הפחות גרוע. אז למה במפלגות זה שונה?

[אגב, סיפר לי יהודי יר"ש בתכלית שבאחד ממערכות הבחירות הוא הרגיש חובה להצביע ליכוד וכן עשה. אך למען החינוך של הילדים הוא סיפר לבנו שהוא הולך להצביע ג'].

שעת הכושר
הודעות: 240
הצטרף: ה' יוני 08, 2017 11:36 pm

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי שעת הכושר » ג' נובמבר 01, 2022 8:59 pm

דברי הצופה ומהביט פשוטים בתכלית.
מאד מוזר בעיני ההתחפרות בטיעון של קידוש השם "להראות שיש הרבה חרדים", בה בשעה שהגידול המספרי של הציבור החרדי נמדד בכ"כ הרבה צורות חוץ מבחירות.
(שמעתי ע"ז היום "ועד" ליישב הענין בפלפולים משונים ועדיין צ"ע. כאן: https://www.kolhalashon.com/new/Media/P ... ang=Hebrew).
ופשיטא ופשיטא שהנימוק העיקרי והמרכזי הוא ענין התועלת, של צביון יהודי ותקציבים למוסדות תורה ולאברכים ודחיית חוקים מזיקים ותועבות ורפורמים, כל מה שישפר את קיום המצוות ולימוד התורה בארץ ישראל ויקל על חיים תורניים ובכך יגרום להתרבותם. וחבל שעסוקים בטפל ומזניחים את העיקר.

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי דרומי » ג' נובמבר 01, 2022 9:01 pm

ובמלים קצרות:

כשאתה מצביע למישהו זה לא מחבר אותך אליו בשום צורה, לא שליחות, לא שותפות ולא כל קשר וזיקה.

המישהו שאתה מצביע אליו, וגם האחרים שלא הצבעת אליהם, קיימים גם בלעדיך ולא הוספת להם כלום.

הדבר היחיד שעשית - הוספת נקודה בתחרות של אחד מהם ביחס לחבירו. ותו לא מידי.

וכאשר יש לנו תחרות בין רודף לבין נרדף - פשוט שכל נקודה שהצלחת להוסיף לנרדף בתחרות תעמוד לזכותך ותבורך על כך בזה ובבא.

צופה_ומביט
הודעות: 4649
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' נובמבר 01, 2022 9:03 pm

שעת הכושר כתב:דברי הצופה ומהביט פשוטים בתכלית.
מאד מוזר בעיני ההתחפרות בטיעון של קידוש השם "להראות שיש הרבה חרדים", בה בשעה שהגידול המספרי של הציבור החרדי נמדד בכ"כ הרבה צורות חוץ מבחירות.
(שמעתי ע"ז היום "ועד" ליישב הענין בפלפולים משונים ועדיין צ"ע. כאן: https://www.kolhalashon.com/new/Media/P ... ang=Hebrew).
ופשיטא ופשיטא שהנימוק העיקרי והמרכזי הוא ענין התועלת, של צביון יהודי ותקציבים למוסדות תורה ולאברכים ודחיית חוקים מזיקים ותועבות ורפורמים, כל מה שישפר את קיום המצוות ולימוד התורה בארץ ישראל ויקל על חיים תורניים ובכך יגרום להתרבותם. וחבל שעסוקים בטפל ומזניחים את העיקר.

... ומותר להוסיף גם את הסכנה לחיים כפשוטו של יהודים בארץ ישראל.
גם זה לא עבירה לדבר על זה.
וזה הופך לעוד יותר נפקא מינה אצל מי שמשום מה לא מסוגל להצביע לשום מפלגה חרדית/דתית, לפחות שיצביע למפלגה ימנית-מסורתית.
אם לא מעניין אותו משום מה שום דת ושום צביון, לפחות שהחיים שלו יעניינו אותו.
אבל כשהוא לא מצביע - הוא מצביע לשמאל הפרוגרסיבי מיליטנטי, שונאי ישראל כפשוטו.
[ובכלל זה כל המוסדות הנשלטים על ידיהם, שאין שום סיכוי להגביל את כוחם אלא דרך הכנסת והממשלה. גם זה במלחמה קשה מאד, אבל אם יש סיכוי זה משם].

מכון חכמי ליטא
הודעות: 408
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ג' נובמבר 01, 2022 9:17 pm

צופה_ומביט כתב:נו באמת.
זה אפילו לא בדיחה.
לא אטרח לענות.

אם יש לך תשובה לגופו של ענין אשמח לשמוע (תשובה קצרה לא מאמר)

צופה_ומביט
הודעות: 4649
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' נובמבר 01, 2022 9:27 pm

מכון חכמי ליטא כתב:
צופה_ומביט כתב:נו באמת.
זה אפילו לא בדיחה.
לא אטרח לענות.

אם יש לך תשובה לגופו של ענין אשמח לשמוע (תשובה קצרה לא מאמר)

אני לא חוזר בי ולא אסתור את מה שכתבתי לך.

‏‏רבי דב לנדא.jpeg
‏‏רבי דב לנדא.jpeg (140.94 KiB) נצפה 3565 פעמים

הקישון33
הודעות: 207
הצטרף: א' ינואר 24, 2021 7:07 pm

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי הקישון33 » ג' נובמבר 01, 2022 9:40 pm

צריך להודות ששיחקנו לידי הקנאים, יש הנחה בציבור שכעיקרון אסור להצביע כי זה התחברות לרשעים ומודה בעבודה זרה ורוצה בקיומה וכו' וכו' אבל יש הוראה מיוחדת/מצוה/היתר של גדולי ישראל וכו' ולא היא! כמו שהיו נציגים בסיים הפולני וכדו' ואף אחד בכלל לא חלם שיש איסור כזה וכמו שבאמריקה הסטמארים מצביעים ומכבדים מחללי שבת ואפילו מתחנפים להם כי פשוט אין ברירה וכמו שהסבירו למעלה בטוטו"ד למעלה למה זה חשוב ממשלה מסורתית ימנית מכל הבחינות הן הרוחני והן הגשמי.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ג' נובמבר 01, 2022 10:14 pm

ישיבה מאן דהו כתב:שו"ע חו"מ סי' לז סע' כב:
טובי הקהל הממונים לעסוק בצרכי רבים או יחידים הרי הן כדיינים ואסורים להושיב ביניהם מי שפסול לדון משום רשעה.


עכשיו כבר אפשר לשאול: לפי"ז איך הותר להעמיד בראש הרשימה את פלוני?
ואעפ"כ הצבעתי לרשימה זו, כהוראת רבי שיח'.

צופה_ומביט
הודעות: 4649
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' נובמבר 01, 2022 10:18 pm

מן הסתם תשובות אמיתיות לשאלה הזו תקבל רק באישי.
ושבפורום תישאר השאלה.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ג' נובמבר 01, 2022 10:21 pm

ועוד אלו תשובות ...

אש משמים
הודעות: 2464
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי אש משמים » ג' נובמבר 01, 2022 10:32 pm

צופה_ומביט כתב:
מכון חכמי ליטא כתב:
צופה_ומביט כתב:נו באמת.
זה אפילו לא בדיחה.
לא אטרח לענות.

אם יש לך תשובה לגופו של ענין אשמח לשמוע (תשובה קצרה לא מאמר)

אני לא חוזר בי ולא אסתור את מה שכתבתי לך.

‏‏רבי דב לנדא.jpeg

לא הבנתי התשובה. ניתן להסביר מעט?

צופה_ומביט
הודעות: 4649
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' נובמבר 01, 2022 10:38 pm

פלוני שאל על החזו"א.
אמרתי שלא אטרח לענות כי זה אפילו לא בדיחה.
הוא ביקש בכ"ז התייחסות.
עמדתי במילתי ולא טרחתי לענות ולהסביר.
כהתייחסות שביקש הבאתי מה שכתב אחד מגדולי תלמידיו.
זה הכל.

מכון חכמי ליטא
הודעות: 408
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ג' נובמבר 01, 2022 11:19 pm

זה שהוא הורה להצביע ושכך נהגו ב"ב וכו' וכו' ידוע לכל
שאלתי לגבי האמירה שמי שלא מצביע מצביע לשונאי ישראל, אם החזו"א מסכים לאמירה הזאת למה לא הצביע

עץ הזית
הודעות: 478
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי עץ הזית » ד' נובמבר 02, 2022 12:39 am

מי שלא מצביע מצביע לשונאי ישראל בדיוק כמו שמי שאינו נרשם כתושב הארץ מצביע לשונאי ישראל - אין שום השפעה לתוצאות הבחירות ממספר בעלי זכות ההצבעה אלא רק מהמצביעים בפועל.
אלא הכוונה האמיתית בטענה שהימנעות היא כהצבעה לשונאי ישראל - היא כמו שכתוב "גם מתרפה במלאכתו אח הוא לְבעל משחית" שכיון שיכולת להצביע נגד משנאי ה' ולא עשית זאת הרי זה חטא קרוב לחטא המצביעים בעד משנאי ה'. (ובזמן החזו"א שלא היה שום סיכוי להמעיט מכוחם של משנאי ה' - לא סבר החזו"א שיש איסור בהימנעות אלא רק שיש צורך ומצווה בהצבעה, ולכן קידוש ה' שבהצבעה למפלגה החרדית ביותר [אע"פ שאין לה סיכוי אפילו למנדט אחד] היה גדול בעיניו יותר מהתועלת המעשית שבהצבעה למפלגה פחות חרדית שיש לה סיכוי, ולכן לא כל כך תמוה על כך שהוא עצמו נמנע מסיבה כל שהיא, וכן אין תמיהה על ה"מחלוקת" בין מרן הקהילות יעקב שכתב שלאנשי העדה אסור להצביע לבין בנו הגרח"ק זצ"ל שהורה שגם הם חייבים להצביע כי דברי הסטייפלר הם לפני ה"מהפך" ודברי הגרח"ק הם אחרי המהפך שמאז והלאה מניעת שלטון אויבי ה' תלויה בהצבעתנו.)
וגם מי שמשום מה אינו מסוגל להצביע למפלגה חרדית או דתית - עדיין מחוייב להצביע נגד שונאי ה' על ידי הצבעה למפלגה המייצגת את העם שבשדות שאינם שונאי ה' אע"פ שלא התחנכו לשמירת מצוות מלאה.

עץ הזית
הודעות: 478
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי עץ הזית » ד' נובמבר 02, 2022 1:13 am

הקישון33 כתב:לא הבנתי,יש אפשרות שלישית מעולה שראש הישיבה מגור הורה להצביע לה.
הגר"ש אלתר הורה להצביע למפלגות חרדיות. ואף שפורסם שאחיו הגר"ד הורה להצביע ט - זה לא נכון, אלא שלמי שלא רוצה להצביע למפלגה חרדית הוא הורה שלא יימנע לגמרי מהצבעה אלא יצביע עכ"פ ט.
עריכה: הדברים הנ"ל נכתבו על פי בירור אצל אחד מקהילת פני מנחם, אך אחר כך דיברתי עם מישהו אחר מהקהילה הנ"ל ואמר לי באופן אחר.
נערך לאחרונה על ידי עץ הזית ב ד' נובמבר 02, 2022 5:17 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הבאר ההיא
הודעות: 511
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ד' נובמבר 02, 2022 3:16 am

דרומי כתב:אך כשממציאים 'איסור' להצביע למפלגה חילונית, איסור שלא כתוב בשום ספר והוא בדותא בעלמא (ובפרט כשממציאי ה'איסור' נהגו בעצמם באופן הפוך לגמרי בירושלים, חיפה ועוד) - הכל תקוע.

וכאמור, הרי ברור שאם יהיו בחירות ישירות לראשות הממשלה (וכבר היו) יצביע הציבור החרדי בהמוניו למועמד הפחות גרוע. אז למה במפלגות זה שונה?



גדר האיסור הוא פשוט ככל וביכולתך לתת יותר כח לנציגים חרדיים שיפעלו יותר למען קיום התורה והמצוות, והלכת ונתת כח לנציג חילוני שלא יפעל בשביל זה הרי זה בארור אשר לא יקים.
העובדה שיש מפלגות חילוניות יותר גרועות אומרת בס"ה שלא עשית את האיסור הכי חמור שיש אלא איסור קצת פחות חמור, יתכן שבמקרה שהמפלגות מחולקות לגושים ברורים הרי שמהבחינה הזו לא להצביע יהיה איסור יותר חמור מלהצביע למפלגה חילונית בגוש שהחרדים בו, משא"כ אם המפלגות החרדיות לא קשורות בגוש מסוים שאז יתכן שעדיף לא להצביע כלל.

כל הסיפורים על חיפה וירושלים ותשנ"ו ואולמרט אינם רלוונטיים באשר שם הגיעו למסקנה שהתועלת הגדולה ביותר לאידישקייט היא בהצבעה למועמד פלוני.

לומר שמי שלא רוצה בשום אופן להצביע למפלגה חרדית מותר לו להצביע ליכוד, זה כאמירה שמי שלא מסכים לשמור שבת לגמרי לפחות שיעשה רק דרבנן, הרב לעולם לא יכריז רשמית 'מי שקשה לו רגשית שישמר רק ממלאכות דאורייתא' אבל ברור שכח מי שלא מסוגל לעמוד בנסיון יעשה את השיקול לבד, מקסימום הרב יוכל ללחוש לו בשקט מחוץ לפרוטוקול.

הדימוי לשבת הוא כמובן רק להמחיש למה לא ניתן לומר את זה בגלל שאליבא דאמת הקושי הרגשי לא מהוה לגיטימציה (עכ"פ ברוב המקרים), ואצ"ל שהלכות שבת הם חתוכות וברורות הרבה יותר וכאן הכל תלוי בסברות הלב של חכמי הדור.

הקישון33
הודעות: 207
הצטרף: א' ינואר 24, 2021 7:07 pm

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי הקישון33 » ד' נובמבר 02, 2022 6:03 am

עץ הזית כתב:
הקישון33 כתב:לא הבנתי,יש אפשרות שלישית מעולה שראש הישיבה מגור הורה להצביע לה.
הגר"ש אלתר הורה להצביע למפלגות חרדיות. ואף שפורסם שאחיו הגר"ד הורה להצביע ט - זה לא נכון, אלא שלמי שלא רוצה להצביע למפלגה חרדית הוא הורה שלא יימנע לגמרי מהצבעה אלא יצביע עכ"פ ט.

מי מדבר על ט? הכוונה לש"ס.

קרית מלך
הודעות: 1035
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי קרית מלך » ד' נובמבר 02, 2022 8:21 am

הקישון33 כתב:צריך להודות ששיחקנו לידי הקנאים, יש הנחה בציבור שכעיקרון אסור להצביע כי זה התחברות לרשעים ומודה בעבודה זרה ורוצה בקיומה וכו' וכו' אבל יש הוראה מיוחדת/מצוה/היתר של גדולי ישראל וכו' ולא היא! כמו שהיו נציגים בסיים הפולני וכדו' ואף אחד בכלל לא חלם שיש איסור כזה וכמו שבאמריקה הסטמארים מצביעים ומכבדים מחללי שבת ואפילו מתחנפים להם כי פשוט אין ברירה וכמו שהסבירו למעלה בטוטו"ד למעלה למה זה חשוב ממשלה מסורתית ימנית מכל הבחינות הן הרוחני והן הגשמי.


יש כאן טעות בסיסית. גישתו של הגראמ"מ שך בעקרון אכן היתה כשיטת הקנאים ואמר שכל הויכוח עמם הוא צורת המלחמה, לעומת זאת שיטתם של רבים אחרים מגדולי ישראל היתה שההצבעה בבחירות בארץ הם ממש כמו לסיים הפולני ומכאן נובעים הבדלי הגישות ודו"ק

צופה_ומביט
הודעות: 4649
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' נובמבר 02, 2022 9:58 am

הבאר ההיא כתב:
דרומי כתב:אך כשממציאים 'איסור' להצביע למפלגה חילונית, איסור שלא כתוב בשום ספר והוא בדותא בעלמא (ובפרט כשממציאי ה'איסור' נהגו בעצמם באופן הפוך לגמרי בירושלים, חיפה ועוד) - הכל תקוע.

וכאמור, הרי ברור שאם יהיו בחירות ישירות לראשות הממשלה (וכבר היו) יצביע הציבור החרדי בהמוניו למועמד הפחות גרוע. אז למה במפלגות זה שונה?



גדר האיסור הוא פשוט ככל וביכולתך לתת יותר כח לנציגים חרדיים שיפעלו יותר למען קיום התורה והמצוות, והלכת ונתת כח לנציג חילוני שלא יפעל בשביל זה הרי זה בארור אשר לא יקים.
העובדה שיש מפלגות חילוניות יותר גרועות אומרת בס"ה שלא עשית את האיסור הכי חמור שיש אלא איסור קצת פחות חמור, יתכן שבמקרה שהמפלגות מחולקות לגושים ברורים הרי שמהבחינה הזו לא להצביע יהיה איסור יותר חמור מלהצביע למפלגה חילונית בגוש שהחרדים בו, משא"כ אם המפלגות החרדיות לא קשורות בגוש מסוים שאז יתכן שעדיף לא להצביע כלל.

כל הסיפורים על חיפה וירושלים ותשנ"ו ואולמרט אינם רלוונטיים באשר שם הגיעו למסקנה שהתועלת הגדולה ביותר לאידישקייט היא בהצבעה למועמד פלוני.

לומר שמי שלא רוצה בשום אופן להצביע למפלגה חרדית מותר לו להצביע ליכוד, זה כאמירה שמי שלא מסכים לשמור שבת לגמרי לפחות שיעשה רק דרבנן, הרב לעולם לא יכריז רשמית 'מי שקשה לו רגשית שישמר רק ממלאכות דאורייתא' אבל ברור שכח מי שלא מסוגל לעמוד בנסיון יעשה את השיקול לבד, מקסימום הרב יוכל ללחוש לו בשקט מחוץ לפרוטוקול.

הדימוי לשבת הוא כמובן רק להמחיש למה לא ניתן לומר את זה בגלל שאליבא דאמת הקושי הרגשי לא מהוה לגיטימציה (עכ"פ ברוב המקרים), ואצ"ל שהלכות שבת הם חתוכות וברורות הרבה יותר וכאן הכל תלוי בסברות הלב של חכמי הדור.

א. הנושא לא היה איסור להצביע למפלגה חילונית במקום למפלגה חרדית. אלא איסור להצביע בכלל.
ב. ובדומה לזה: איסור להצביע למפלגה חילונית גם כשמנוי וגמור עמך לא להצביע למפלגה חרדית/דתית, וכתוצאה - אי הצבעה בכלל.
ג. בכל החשבון שלך, התייחסת אך ורק לעשיה למען היידישקייט, כאילו שרק זה החשבון להצביע בכלל. אבל בזמננו לצערנו יש עוד חשבון: עשיה למען חיי יהודים / חרדים, לא תעמוד על דם רעך כפשוטו.

הבאר ההיא
הודעות: 511
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ד' נובמבר 02, 2022 8:30 pm

א. במציאות שלנו תמיד יש אופציה מעשית להצביע למפלגה חרדית, כל הצבעה למפלגה חילונית היא תמיד 'במקום להצביע לחרדית' ותמיד היא בכלל האיסור הנ"ל. אני לא מתווכח שלא להצביע בכלל עלול להיות איסור חמור יותר, רק הסברתי מדוע בצדק לעולם לא יאמרו במפורש שעדיף מפלגה חילונית מכלום מפני שתמיד קיימת התביעה להתגבר על הקושי הרגשי ולעשות את הדבר הכי נכון ולא ניתן להורות רשמית לעשות אחרת.

ג. ככל שבהצבעה למפלגה החרדית יתקיים גם הלא תעמוד על דם רעיך שוב זה הדבר הנכון לעשותו, וחזר הדין שלא להצביע בכלל יהיה הרבה יותר גרוע מלהצביע למפלגה חילונית (שתציל יותר חיי ישראל), אבל סו"ס זה גם לא ראוי כשאפשר לקיים שניהם וככל האמור ללא שום שינוי, במידה שסבור מאן דהוא שא"א לקיים שניהם וזה פיקו"נ שדוחה את שאר העניינים הרי שעושה את הראוי לכתחילה ולא בזה דברים אמורים.

אחזור שוב, לא התווכחתי עם זעקתו הנוקבת של מר על מי שלא רוצה להצביע למפלגה חרדית שיצביע לרע במיעוטו (לא שפסיקא לי כך בכל מצב אבל בנידו"ד שהגושים חתוכים ומבוררים סביר שכך), רק עניתי לרב דרומי שטען מדוע לא מכריזים כן אלא מכריזים את ההפך שאסור להצביע למפלגה חילונית.

צופה_ומביט
הודעות: 4649
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' נובמבר 02, 2022 8:50 pm

מסכים ומקבל. אין בינינו מחלוקת א"כ.

הקישון33
הודעות: 207
הצטרף: א' ינואר 24, 2021 7:07 pm

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי הקישון33 » ה' נובמבר 03, 2022 5:37 am

דרומי כתב:דברי צופה ומביט פשוטים בתכלית, והעובדה שיש כאן כאלה שלא מסכימים אתם (אם אידיאולוגית ואם רגשית) היא הבעיה האמיתית של הציבור החרדי בנושא זה.

אם כל חרדי היה רואה לעצמו לנכון שמלבד העובדה שהוא בעצמו מצביע ג או ש"ס, הוא רואה לעצמו חובה לשכנע עוד שכן / ידיד / מכר להצביע ליכוד או סמוטריץ' - היה נפלא.

אך כשממציאים 'איסור' להצביע למפלגה חילונית, איסור שלא כתוב בשום ספר והוא בדותא בעלמא (ובפרט כשממציאי ה'איסור' נהגו בעצמם באופן הפוך לגמרי בירושלים, חיפה ועוד) - הכל תקוע.

וכאמור, הרי ברור שאם יהיו בחירות ישירות לראשות הממשלה (וכבר היו) יצביע הציבור החרדי בהמוניו למועמד הפחות גרוע. אז למה במפלגות זה שונה?

[אגב, סיפר לי יהודי יר"ש בתכלית שבאחד ממערכות הבחירות הוא הרגיש חובה להצביע ליכוד וכן עשה. אך למען החינוך של הילדים הוא סיפר לבנו שהוא הולך להצביע ג'].

בתור המפלגה החרדית ביותר?!

אליסף
הודעות: 1158
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי אליסף » ה' נובמבר 03, 2022 5:59 am

מענין לענין..
ידועה הוראת הרבי מחב"ד להצביע למפלגה החרדית ביותר
ומאידך ידוע שמאז ומתמיד חב"ד הצביעו למולדת ודוגמתה.
האם היה פה אי ציות לרבי
או הבנה אחרת בהגדרת 'המפלגה החרדית ביותר'?

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' נובמבר 03, 2022 7:28 am

מכון חכמי ליטא כתב:אם יש לך תשובה לגופו של ענין אשמח לשמוע (תשובה קצרה לא מאמר)
אג''ק כ''ק אדמו''ר מליובאוויטש זי''ע חי''א ע' קסח.PNG
אג''ק כ''ק אדמו''ר מליובאוויטש זי''ע חי''א ע' קסח.PNG (488.88 KiB) נצפה 3141 פעמים

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' נובמבר 03, 2022 7:31 am

אליסף כתב:מענין לענין.. ידועה הוראת הרבי מחב"ד להצביע למפלגה החרדית ביותר ומאידך ידוע שמאז ומתמיד חב"ד הצביעו למולדת ודוגמתה. האם היה פה אי ציות לרבי
או הבנה אחרת בהגדרת 'המפלגה החרדית ביותר'?
לא בדקתי כרגע את הנתונים, אך - ככל הזכור לי - אחוזי־ההצבעה העיקריים הם למפלגות חרדיות, או עכ"פ כאלה שיכולות להכלל בהגדרה 'חרדית לדבר ה' זו הלכה' (אף שאישית אינני מסכים עם פרשנות זו), וא"כ, מהי השאלה?
[אגב, יוזכר: 'מולדת' היתה רלוונטית רק אחרי תשמ"ט].

הקישון33
הודעות: 207
הצטרף: א' ינואר 24, 2021 7:07 pm

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי הקישון33 » ה' נובמבר 03, 2022 8:44 am

לבי במערב כתב:
אליסף כתב:מענין לענין.. ידועה הוראת הרבי מחב"ד להצביע למפלגה החרדית ביותר ומאידך ידוע שמאז ומתמיד חב"ד הצביעו למולדת ודוגמתה. האם היה פה אי ציות לרבי
או הבנה אחרת בהגדרת 'המפלגה החרדית ביותר'?
לא בדקתי כרגע את הנתונים, אך - ככל הזכור לי - אחוזי־ההצבעה העיקריים הם למפלגות חרדיות, או עכ"פ כאלה שיכולות להכלל בהגדרה 'חרדית לדבר ה' זו הלכה' (אף שאישית אינני מסכים עם פרשנות זו), וא"כ, מהי השאלה?
[אגב, יוזכר: 'מולדת' היתה רלוונטית רק אחרי תשמ"ט].

הנה הנתונים מכפר חב״ד:
ג: 563
שס: 370
מחל: 311
הציונות הדתית: 1652

תחליט אתה איזה מהן החרדית ביותר אם בכלל...
(שליח הרבי לענין שלימות הארץ תמך הפעם בהגברת החילונית שלא צלחה את אחוז החתימה)

גביר
הודעות: 2768
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: קנאות, האמנם?

הודעהעל ידי גביר » ה' נובמבר 03, 2022 11:15 am

תוצאות הבחירות בכפר חב"ד ישנן כאן -
https://votes25.bechirot.gov.il/cityresults?cityID=696

הכרתי פעם יהודי מעולי חבר העמים, סטודנט בבר אילן שדומה שניתן להגדירו מקורב לחב"ד [השתייך לקהילת חב"ד המקומית בעיר שגרתי בה אז], שחקר [כנראה לתואר שני, איני ז וכר] את דפוסי ההצבעה של החבדניקים.

שאלתי אותו איך ניתן לדעת דבר כזה, הרי אין קלפיות יחודיות לחבדניקים, הוא השיב לי שהוא מתיחס לתוצאות בריכוזים החבדיים הגדולים [כפר חב"ד, שיכון חב"ד בלוד, נחלת הר חב"ד וכיו"ב] שמשקפים לדעתו את ההצבעה של החבדניקים בכלל.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 159 אורחים