מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' מרץ 02, 2023 9:50 pm

צופה_ומביט כתב:
קרית מלך כתב:הרב להתהלך, מה מכל דברי המדרש תנחומא המובאים כאן קשורים לענין?
וכי הרב בלכרובסקי כתב אחרת?
כבר כתבתי כי מע"כ זה שציטט בשמו דברים אשר לא דיבר
למען הדיוק - אלה דבריו של הרב בלכרובסקי
בפרשת וירא מסיק [הרב] הולצמן "תובנה" כי העקידה אינה דבר ראוי עפ"ל. והנה בעוד עם ישראל קורא קריאת שמע ערב ובוקר, ומכוון ב"בכל נפשך" אפילו הוא נוטל את נפשך - לעומת זאת, [הרב] הולצמן חוזר על הגידוף שהאנשים אינם צריכים להתבטל לפני ה'.

אולי יגלה לן מר [וכן הרב צופה ומביט] איך כל זה שייך בכלל לנידון הקרבת בנים לקרבן?
פשוט הסטת הנושא ותו לא.

אפשר לקבל את דבריו של הרב המשיג ואפשר גם להתווכח אבל אסור לשתול בדבריו את אשר לא אמר. ועוד להרבות בהתקפות על כך.

אולי קודם יראה לנו מר היכן כתב הרב הולצמן שהעקידה אינה דבר ראוי [מלבד עניין הקרבת בנים לקב"ה שגילה הקב"ה בעצמו שתועבה היא אצלו ומעולם לא עלתה על לבו]?
והיכן כתב שאנשים לא צריכים להתבטל לפני ה?
ושזה נלמד מהעקידה?

הרב קרית מלך,
אשמח וממתין לתגובתך.

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' מרץ 02, 2023 9:53 pm

לגבי אחריות האב על בניו שלא יעבדו ע"ז:

בפרשת שמות, "ויואל משה לשבת את האיש", ובמכילתא ריש יתרו שנשבע לו שהבן הראשון יהיה לעבודה זרה. וכתב על זה הזית רענן [בעל המגן אברהם] על הילקוט שמעוני [שהביא את המכילתא], שיתרו הכריח את משה באונס שרצה להרגו [כמובא בילקוט שם לעיל מינה רמז קסח], ובכה"ג שאין התביעה עליו שיעבוד ע"ז בעצמו אלא על בנו, אין דין יהרג ואל יעבור, כי זהו רק גרם, שגורם לאחרים לעבוד ע"ז, ויש בזה רק לפני עיוור לא תתן מכשול, כמש"כ הרמ"א ביו"ד קנו בשם הר"ן. אמנם אם הוא בפרהסיא בפני עשרה מישראל, ואפילו אינם שם אלא יודעים מהדבר - צריך למסור הנפש אפילו על מצוה קלה, ולזה כתבה שם המכילתא לפני כן שאמר משה "הואיל וכל העולם עובדי עבודה זרה אני אעבוד לפני מי שאמר והיה העולם", פירוש אעפ"י שירצה יתרו להרגני אהרג ולא אעבור, אבל ליתן בני לע"ז אקבל עלי כיון דליכא ישראלים כאן.

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' מרץ 02, 2023 10:42 pm

קרית מלך כתב:למען החפצים להתרשם ממהלך מחשבתו של הרב הולצמן מצורף כאן מאמר שלו אודות קדושת יום הכפורים
יעיינו בו החברים ויביעו את דעתם על דבריו.

לגבי מדוע לא נזכר יום הכיפורים בעזרא, וקשור למהלך של תשובה בשמחה, ראה מש"כ בזה בזמנו כאן בס"ד.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' מרץ 02, 2023 11:47 pm

קרית מלך כתב:רצוי שלא להביע דעה בדברים שאין בקיאים.

ראה המצו"ב מקינות לת"ב
ומפורש בדברי מהרא"ל צינץ כן בפירושו לאיכה.
ומאי דפשיטא ליה ללפ"ב ברוחב בקיאותו הם מהחמורות שבחמורות לגדולי הדורות.

הבאת חולק על ההלכה הפסוקה? או שמקוננים על מה שיצא מהגזירות הנוראות?

עכ"פ, דברי הרב הולצמן הם בנוים על אדני ההלכה. ואף אם לדינא לא היה כן, לא היה באמת שום טענה על דבריו, וכ"ש השתא דהכי איפסיק הלכתא.
מענין שיש לנו ציווי מאת הקב"ה על מלאכו שלא ישחוט אברהם את בנו, ויש שמתעקשים שרצון ה' באמת היה שישחוט את בנו. הקב"ה גילה את דעתו להדיא, למה לסלפו?
ויש לי ראיה ברורה שהקב"ה לא רצה שישחוט את בנו, שאני מבני בניו של הבן הזה. אני יכול להראות את היחוס שלי עד הבן היקר הזה.

קרית מלך
הודעות: 1023
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי קרית מלך » ו' מרץ 03, 2023 1:59 am

צופה_ומביט כתב:
צופה_ומביט כתב:
קרית מלך כתב:הרב להתהלך, מה מכל דברי המדרש תנחומא המובאים כאן קשורים לענין?
וכי הרב בלכרובסקי כתב אחרת?
כבר כתבתי כי מע"כ זה שציטט בשמו דברים אשר לא דיבר
למען הדיוק - אלה דבריו של הרב בלכרובסקי
בפרשת וירא מסיק [הרב] הולצמן "תובנה" כי העקידה אינה דבר ראוי עפ"ל. והנה בעוד עם ישראל קורא קריאת שמע ערב ובוקר, ומכוון ב"בכל נפשך" אפילו הוא נוטל את נפשך - לעומת זאת, [הרב] הולצמן חוזר על הגידוף שהאנשים אינם צריכים להתבטל לפני ה'.

אולי יגלה לן מר [וכן הרב צופה ומביט] איך כל זה שייך בכלל לנידון הקרבת בנים לקרבן?
פשוט הסטת הנושא ותו לא.

אפשר לקבל את דבריו של הרב המשיג ואפשר גם להתווכח אבל אסור לשתול בדבריו את אשר לא אמר. ועוד להרבות בהתקפות על כך.

אולי קודם יראה לנו מר היכן כתב הרב הולצמן שהעקידה אינה דבר ראוי [מלבד עניין הקרבת בנים לקב"ה שגילה הקב"ה בעצמו שתועבה היא אצלו ומעולם לא עלתה על לבו]?
והיכן כתב שאנשים לא צריכים להתבטל לפני ה?
ושזה נלמד מהעקידה?

הרב קרית מלך,
אשמח וממתין לתגובתך.


לשמח יהודי זו מצוה גדולה, בפרט בימים שמרבים בהם בשמחה.
ובכן, ראה לעיל את הציטוט מספרו של הרב הולצמן.
אם יקשה על הדר"ג הצופה והמביט לעיין לעיל אטרח בזאת לצטט את הדברים.
אברהם ירד מן ההר ובידו התובנה העולה מן העקדה, המסקנה היא כי שחיטת הבן אינה דבר ראוי ואין הקב"ה תובע דברים כאלו מן האדם, התורה מיועדת היא לבני אנוש, היא מכוונת אל החיים ואל האדם, מטרתה אינה להקריב את החיים ולבטלם מפני ה' כי אם לעוררם וליצוק בהם חיות נוספת להאירם באור ה'

בינה להבין
הודעות: 134
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2022 5:51 pm

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי בינה להבין » ו' מרץ 03, 2023 3:14 am

קרית מלך כתב:לשמח יהודי זו מצוה גדולה, בפרט בימים שמרבים בהם בשמחה.
ובכן, ראה לעיל את הציטוט מספרו של הרב הולצמן.
אם יקשה על הדר"ג הצופה והמביט לעיין לעיל אטרח בזאת לצטט את הדברים.
אברהם ירד מן ההר ובידו התובנה העולה מן העקדה, המסקנה היא כי שחיטת הבן אינה דבר ראוי ואין הקב"ה תובע דברים כאלו מן האדם, התורה מיועדת היא לבני אנוש, היא מכוונת אל החיים ואל האדם, מטרתה אינה להקריב את החיים ולבטלם מפני ה' כי אם לעוררם וליצוק בהם חיות נוספת להאירם באור ה'



ה. כתב שחיטת הבן אינה דבר ראוי . ה. כתב מטרתה [של התורה] אינה להקריב את החיים ולבטלם מפני ה'
ב. כתב בשמו העקידה אינה דבר ראוי . ב. כתב בשמו אנשים אינם צריכים להתבטל לפני ה'


ב. כתב העקידה אינה דבר ראוי עפ"ל
ה. כתב בשמו הקב"ה רוצה שנשחוט את בנינו לה'

אולי תסביר למה כשה. שם דברים בפי ב. יש לך תערומות עליו, אבל כשב. שם דברים בפי ה. כתבת שיש להתווכח?

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' מרץ 03, 2023 7:51 am

הרב קרית מלך,
נראה למר שלא ראיתי/קראתי ובכ"ז כתבתי?
כוונתי פשוטה וכמו שכתב הרב בינה להבין.
בדיוק כלפי המצוטט כאן מהרב הולצמן נעשו הסילופים שעליהם שאלתי היכן מקורם בדברי הרב הולצמן.
ופשוט מאד.


לגבי "אנשים אינם צריכים להתבטל לפני ה'" שולחים שם בקובץ למה שהביאו לפני כן באות ז', ושם אכן לשון הרב הולצמן [בפרשת בראשית] כללי ולא רק בכגון העקידה.
ועל זה כבר כתבתי לעיל כאן עיי"ש.

קרית מלך
הודעות: 1023
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי קרית מלך » ו' מרץ 03, 2023 7:58 am

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
קרית מלך כתב:רצוי שלא להביע דעה בדברים שאין בקיאים.

ראה המצו"ב מקינות לת"ב
ומפורש בדברי מהרא"ל צינץ כן בפירושו לאיכה.
ומאי דפשיטא ליה ללפ"ב ברוחב בקיאותו הם מהחמורות שבחמורות לגדולי הדורות.

הבאת חולק על ההלכה הפסוקה? או שמקוננים על מה שיצא מהגזירות הנוראות?

עכ"פ, דברי הרב הולצמן הם בנוים על אדני ההלכה. ואף אם לדינא לא היה כן, לא היה באמת שום טענה על דבריו, וכ"ש השתא דהכי איפסיק הלכתא.
מענין שיש לנו ציווי מאת הקב"ה על מלאכו שלא ישחוט אברהם את בנו, ויש שמתעקשים שרצון ה' באמת היה שישחוט את בנו. הקב"ה גילה את דעתו להדיא, למה לסלפו?
ויש לי ראיה ברורה שהקב"ה לא רצה שישחוט את בנו, שאני מבני בניו של הבן הזה. אני יכול להראות את היחוס שלי עד הבן היקר הזה.


אולי יואיל הרב לפ"ב לבאר לן מהי המעלה הנשגבה של עקידת יצחק? הרי יש לנו ציווי מאת הקב"ה על מלאכו שלא ישחוט את אברהם בנו, והקב"ה גילה דעתו להדיא ולמה לסלפו? וגם יש לך ראיה ברורה שהקב"ה לא רצה שישחוט את בנו כי אתה מבני בניו של הבן הזה, וא"כ למה הנך מבקש בכל יום רחמים מלפניו ית' בזכות העקדה? מה לך ולזכות העקדה הזאת? אולי גם תבאר איך נוצר המצב שבמשך אלפי שנים בני ישראל מוסרים נפשם על קידוש ה' ונעקדים באש על מזבח קידוש שמו ית' כי הושרש בנפשם מאבותינו אברהם ויצחק כי דבר קל הוא לכל אשר בשם ישראל יכונה למסור נפשו על קידוש שמו ית'.

קרית מלך
הודעות: 1023
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי קרית מלך » ו' מרץ 03, 2023 8:02 am

צופה_ומביט כתב:הרב קרית מלך,
נראה למר שלא ראיתי/קראתי ובכ"ז כתבתי?
כוונתי פשוטה וכמו שכתב הרב בינה להבין.
בדיוק כלפי המצוטט כאן מהרב הולצמן נעשו הסילופים שעליהם שאלתי היכן מקורם בדברי הרב הולצמן.
ופשוט מאד.
לגבי "אנשים אינם צריכים להתבטל לפני ה'" שולחים שם בקובץ למה שהביאו לפני כן באות ז', ושם אכן לשון הרב הולצמן [בפרשת בראשית] כללי ולא רק בכגון העקידה.
ועל זה כבר כתבתי לעיל כאן עיי"ש.


צר לי שלא עלתה בידי לשמח את הדר"ג שליט"א. עמו הסליחה.

קרית מלך
הודעות: 1023
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי קרית מלך » ו' מרץ 03, 2023 10:37 am

צופה_ומביט כתב:
קרית מלך כתב:למען החפצים להתרשם ממהלך מחשבתו של הרב הולצמן מצורף כאן מאמר שלו אודות קדושת יום הכפורים
יעיינו בו החברים ויביעו את דעתם על דבריו.

לגבי מדוע לא נזכר יום הכיפורים בעזרא, וקשור למהלך של תשובה בשמחה, ראה מש"כ בזה בזמנו כאן בס"ד.


עיינתי בהפנייה אודות הנאמר בספר עזרא והם אכן דברים נפלאים עד מאד. יישר כוחו וחילו.

להתהלך
הודעות: 180
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי להתהלך » ו' מרץ 03, 2023 5:55 pm


ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ש' מרץ 04, 2023 12:13 am

קרית מלך כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
קרית מלך כתב:רצוי שלא להביע דעה בדברים שאין בקיאים.

ראה המצו"ב מקינות לת"ב
ומפורש בדברי מהרא"ל צינץ כן בפירושו לאיכה.
ומאי דפשיטא ליה ללפ"ב ברוחב בקיאותו הם מהחמורות שבחמורות לגדולי הדורות.

הבאת חולק על ההלכה הפסוקה? או שמקוננים על מה שיצא מהגזירות הנוראות?

עכ"פ, דברי הרב הולצמן הם בנוים על אדני ההלכה. ואף אם לדינא לא היה כן, לא היה באמת שום טענה על דבריו, וכ"ש השתא דהכי איפסיק הלכתא.
מענין שיש לנו ציווי מאת הקב"ה על מלאכו שלא ישחוט אברהם את בנו, ויש שמתעקשים שרצון ה' באמת היה שישחוט את בנו. הקב"ה גילה את דעתו להדיא, למה לסלפו?
ויש לי ראיה ברורה שהקב"ה לא רצה שישחוט את בנו, שאני מבני בניו של הבן הזה. אני יכול להראות את היחוס שלי עד הבן היקר הזה.


אולי יואיל הרב לפ"ב לבאר לן מהי המעלה הנשגבה של עקידת יצחק? הרי יש לנו ציווי מאת הקב"ה על מלאכו שלא ישחוט את אברהם בנו, והקב"ה גילה דעתו להדיא ולמה לסלפו? וגם יש לך ראיה ברורה שהקב"ה לא רצה שישחוט את בנו כי אתה מבני בניו של הבן הזה, וא"כ למה הנך מבקש בכל יום רחמים מלפניו ית' בזכות העקדה? מה לך ולזכות העקדה הזאת? אולי גם תבאר איך נוצר המצב שבמשך אלפי שנים בני ישראל מוסרים נפשם על קידוש ה' ונעקדים באש על מזבח קידוש שמו ית' כי הושרש בנפשם מאבותינו אברהם ויצחק כי דבר קל הוא לכל אשר בשם ישראל יכונה למסור נפשו על קידוש שמו ית'.

בתור אחד מבני בניו של הבן הניצול אוכל להגיד לך שהקב"ה כנראה רצה שיהא מוכן לשחוט את בנו, ולא את השחיטה בפועל. ובזה מתורץ הכל. ולכן כאשר חזר אברהם אבינו והראה שהקב"ה חפץ בבנו וגם בנכונתו לשוחטו, אין שום סתירה.

ומי שאינו מתעקש היה רואה את זה בהתחלה.

אני לא חושב שהארה זו מיוחדת היא לנכדים בלבד.

דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ש' מרץ 04, 2023 9:18 pm

חידוש בעיני שלא הועלו כנראה דברי הרב "בן מלך" בהאי ענינא.
לפי דבריו, מצד אחד אכן הקרבת הבן הבכור היא אכן ראויה מאד, אבל מצד שני לא, ודפח"ח.
(ודבריו בזה הם שלא כדברי הרב "להתהלך", ודו"ק.)
קבצים מצורפים
ספר בן מלך עקידה.PDF
(626.06 KiB) הורד 75 פעמים

הבאר ההיא
הודעות: 510
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ש' מרץ 04, 2023 10:40 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בתור אחד מבני בניו של הבן הניצול אוכל להגיד לך שהקב"ה כנראה רצה שיהא מוכן לשחוט את בנו, ולא את השחיטה בפועל. ובזה מתורץ הכל. ולכן כאשר חזר אברהם אבינו והראה שהקב"ה חפץ בבנו וגם בנכונתו לשוחטו, אין שום סתירה.


דבריך פשוטים אבל אם הבנתי נכון מחטיאים את הנקודה, השאלה היא מה הנקודה המרכזית והעיקרית של העקידה האם הסיפור הוא שהקב"ה רצה את המסי"נ של אאע"ה להקריב את בנו וזה למרות שאליבא דאמת לא עלתה על ליבו שיקריב בפועל, וכמובן שהלומד את פרשת העקידה יוצא גם עם הידיעה שהקב"ה לא באמת רצה את ההקרבה בפועל אבל עיקר הסיפור זה שהוא כן רצה את המסי"נ של אאע"ה להקריב וכנ"ל, לעומת זאת טענה אחרת שהמסר העיקרי והמרכזי שבשבילו נועד כל הסיפור של העקידה (הציווי והחזרה) זה שהקב"ה רצה ללמד את אאע"ה שמסי"נ בצורה כזו היא לא עיקרה של עבודת ה' ולכן ציוה אותו והביא אותו עד הרגע האחרון בשביל ללמד אותו את המסר הזה, ושוב כמובן יוצאים גם המסר של הציות המוחלט של אאע"ה לדבר ה' בכל מחיר אבל זה לא מרכז הסיפור.

לא ראיתי שר' אורי כתב מפורש כהצד השני אבל זו המשמעות מדבריו, ובמידה שהוא סובר כך הרי שע"ז הדיון כאן ('כאן' היינו בפורום, ולאפוקי הפשקווילים וההשמצות פרועות שהנפש סולדת מהם ואין חלקם ומקומם בבית המדרש ואינם צד בדיון התורני).

מחולת המחנים
הודעות: 3246
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ש' מרץ 04, 2023 10:47 pm

רש"י בסוף פרשת העקידה (בראשית כב, יב)
"כי עתה ידעתי - א"ר אבא, א"ל אברהם אפרש לפניך את שיחתי, אתמול אמרת לי כי ביצחק יקרא לך זרע וחזרת ואמרת קח נא את בנך, עכשיו אתה אומר לי אל תשלח ידך אל הנער, אמר לו הקב"ה לא אחלל בריתי ומוצא שפתי לא אשנה, כשאמרתי לך קח מוצא שפתי לא אשנה, לא אמרתי לך שחטהו אלא העלהו, אסקתיה אחתיה".

קרית מלך
הודעות: 1023
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי קרית מלך » א' מרץ 05, 2023 12:29 am

מחולת המחנים כתב:רש"י בסוף פרשת העקידה (בראשית כב, יב)
"כי עתה ידעתי - א"ר אבא, א"ל אברהם אפרש לפניך את שיחתי, אתמול אמרת לי כי ביצחק יקרא לך זרע וחזרת ואמרת קח נא את בנך, עכשיו אתה אומר לי אל תשלח ידך אל הנער, אמר לו הקב"ה לא אחלל בריתי ומוצא שפתי לא אשנה, כשאמרתי לך קח מוצא שפתי לא אשנה, לא אמרתי לך שחטהו אלא העלהו, אסקתיה אחתיה".


מסתברא מאד שאילו היה שם הרב לפ"ב לא היה מתקשה בכלל בשאלתו של אאע"ה עד שהוצרך לפרש שיחתו לפני השי"ת.
כי לפניו הכל בהיר וברור ללא שום שאלה מתחילה ועד סוף.

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' מרץ 05, 2023 12:55 am

אני לא חושב שיש מי שמסוגל לחשוב שהניסיון של אברהם היה האם יעלה את בנו על המזבח / הר המוריה ויורידנו.
כל אחד מבין שהקב"ה רצה שאברהם יבין מה שיבין ויעשה את מה שהוא הבין - ומצדו יעלה את בנו להקריבו,
וזה היה כל הניסיון.
אחרת לא היה בזה שום ניסיון.
מי מאיתנו - וכל שכן אברהם - לא היה ממלא בקשה/ציווי של הקב"ה להניח את בנו על מזבח/הר ולהורידו מיד אח"כ.
מה הבעיה בזה? איזה ניסיון יש בזה? [ועוד שזה יהיה הניסיון בה"א הידיעה, אחרי תשעה ניסיונות, ושאחרי זה יאמר הקב"ה "עתה ידעתי כי ירא אלקים אתה"].
ולומר שהניסיון היה לטרוח וללכת עבור הפעולה הפעוטה הזו מרחק של כמה ימים ג"כ לא נראה לי שיש מי שמסוגל לחשוב.
והקב"ה עוד אומר לאברהם "והעלהו שם לעולה", לא "והעלהו על אחד ההרים", או "והעלהו על המזבח",
אומר לו במפורש "העלהו לעולה",
ופשוט ובהכרח שאמר לו לנהוג בו ככל עניינו של קרבן עולה,
וכך הבינו בפשיטות [ולא מחמת טיפשות ח"ו] אברהם ויצחק.
אלא שדייק הקב"ה לשונו "העלהו לעולה", שמכיון שאתה נהג בו מצדך ככל קרבן עולה - עכשיו [דייקא] אתה יכול להורידו.
כל "משחק" של "כאילו עולה" - לא היה ממלא את ציווי הקב"ה לאברהם.
כי הקב"ה אמר במפורש "והעלהו לעולה".
ודוק מאד.
וגם בלי "לדייק מאד", יש את הטענה הקודמת: איזה ניסיון יש בלעשות "משחק של כאילו עולה" בלי לשחוט ובלי להקריב אלא לעשות כאילו ומיד אח"כ להוריד - אם זה מה שהקב"ה רוצה. מה קשה בניסיון של לעשות כאילו? כשמראש רגועים ויודעים שהכל הצגה. אין בזה שום ניסיון, וזה פשוט כביעתא בכותחא.
והקב"ה מתערב רק רגע לפני השחיטה, כשהסכין כבר בדרך. למה רק אז? אם כל ההעלאה לעולה היא טעות בהבנת הניסיון - למה הקב"ה לא התערב כבר קודם ואמר לאברהם: "הלו, מה אתה עושה? לא הבנת בכלל מה ביקשתי ממך".
ומי שעוד צריך הוכחות ליחס של הקב"ה למעשהו של אברהם, שעשה כפי הבנתו והעלה לעולה עם כל הרצינות וכמעט קט שלא נשחט יצחק -
הרי תגובת הקב"ה מפורשת בתורה:
"עתה ידעתי כי ירא אלקים אתה ולא חשכת את בנך את יחידך ממני".
הכי היה מוכח דבר כזה מ"העלהו והורידהו" גרידא?
פשוט שכנ"ל, והוא מוכח כנ"ל - שהקב"ה רצה להדיא שאברהם יבין מה שיבין, ומצדו יהיה מוכן להקריב את בנו כפשוטו - אלא שאת גוף ההקרבה הקב"ה לא רצה,
ולכן אמר "העלהו - לעולה", שאומר הכל כנ"ל:
אתה מצדך תתייחס לגמרי שזו עולה - וברגע שתעשה את זה - אתה יכול להורידו.
ממילא אין אופציה להבין את זה מראש ולעשות הצגה של עולה,
אלא אברהם היה צריך - וזה היה הנסיון שלו - לעשות מצדו העלאה לעולה ממש - ואז הקב"ה יעצור אותו ממש בסוף, כי כעת כשאברהם הראה ובפועל ובמעשה כפשוטו ממש שהוא הולך להקריב את יצחק - עכשיו הוא אכן "העלה לעולה" ולכן עכשיו הוא יכול כבר להורידו ג"כ.
וכל תשובת הקב"ה לאברהם "אמרתי רק להעלות, העלתו - הורידהו" היא רק כיצד איך סתירה בדבריו, וזה פשוט בתכלית,
אבל לא אומר לאברהם "טעית ובכלל לא הבנת מה רציתי ממך".
מטיפשות ח"ו של אברהם, וטעות שלו בהבנת הנקרא - לא היו עושים גדולה ויקר לאברהם, ולא אומרים על זה "עתה ידעתי", "ולא חשכת את בנך את יחידך ממני".
אדרבה, היו צועקים עליו: "איך יכולת לייחס לי רצונות כאלה?! מה נראה לך שאני?!" וכיו"ב.
אני לא חושב שיש אפשרות אחרת להבין את הפרשה.

לכן:
פשוט וברור שבפרשה מוכח שהקב"ה לא רוצה קרבנות אדם. [וכן, למפרע בירר הקב"ה לאברהם שמעולם לא רצה את ההקרבה בפועל. רק על זה נאמר "לא עלתה על לבי"].
אבל פשוט וברור שבפרשה מוכח שהקב"ה רוצה שהאדם מצדו יהיה מוכן למסור עבורו את כל אשר לו כפשוטו, כולל ברמה של "לשחוט את בנו עבור הקב"ה [אילו יבקש]" ולהמשיך לחיות עם זה אח"כ.
זה היה כל הניסיון של אברהם כאן, ואת זה הקב"ה מפליא ["לא חשכת את בנך את יחידך ממני"], ופשוט שזה מה שרצה הקב"ה שאברהם יבין - ויהיה מוכן לעשות.


וזה עוד לפני ההמשך של הקרבת האיל - כפשוטה - תחת בנו.
אם מראש לא היה עניין בלהבין שמקריבים ולהיות מוכן לזה ולעשות את זה [עד שהקב"ה עוצר רגע לפני הבפועל] - מה העניין כעת להקריב את האיל, ובמה זה "תחת בנו"? הרי מעולם לא היה רצון שתקריב את הבן שלך.
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב א' מרץ 05, 2023 10:27 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

קרית מלך
הודעות: 1023
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי קרית מלך » א' מרץ 05, 2023 2:21 am

הרב צו"מ דבריך הם כפתור ופרח
מצער עד מאד המצב שחכם ונבון כהדר"ג שליט"א נצרך להבהיר דברים פשוטים שכאלה.
אם תחפוץ להרוות נפשך בביאור עומק הענין של "אסקיה אחתיה" עי' בספר שמועה טובה להרה"ק מבא"ד זיע"א בשאלות אשר שאל את רבו הרה"ק המגיד ממעזריטש זיע"א ואת אשר השיב לו רבו הק'.

להתהלך
הודעות: 180
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי להתהלך » א' מרץ 05, 2023 3:22 am

דורשי יחודך כתב:חידוש בעיני שלא הועלו כנראה דברי הרב "בן מלך" בהאי ענינא.
לפי דבריו, מצד אחד אכן הקרבת הבן הבכור היא אכן ראויה מאד, אבל מצד שני לא, ודפח"ח.
(ודבריו בזה הם שלא כדברי הרב "להתהלך", ודו"ק.)

לא הבנתי היכן ראית סתירה בין דברי לבין מה שמו"ר כותב?

להתהלך
הודעות: 180
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי להתהלך » א' מרץ 05, 2023 5:05 pm

תראו איך בכוונה סילפו את שם הספר שלי באותו פידף, הם הוציאו את שם ה', כאילו אני דוחף לחיות סתם חיים כיפים! אנשי רשע ומרמה!
להתהלך באור החיים.PNG
להתהלך באור החיים.PNG (29.4 KiB) נצפה 4753 פעמים
WhatsApp Image 2023-03-03 at 17.32.50.jpeg
WhatsApp Image 2023-03-03 at 17.32.50.jpeg (348.58 KiB) נצפה 4753 פעמים

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' מרץ 09, 2023 4:25 am

ראיתי היום בפיתוחי חותם להחת"ס
155826_26.png
155826_26.png (56.17 KiB) נצפה 4545 פעמים

להתהלך
הודעות: 180
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי להתהלך » א' מאי 14, 2023 2:02 pm

מפרסם כאן את כל הספרים שלי שיצאו לאור עד עכשיו
להתהלך על חמשה חומשי תורה,
כאן זה בדיגטל לכל דורש
להתהלך בראשית דפוס.pdf
(4.65 MiB) הורד 292 פעמים
להתהלך שמות - לדפוס.pdf
(11.71 MiB) הורד 226 פעמים
להתהלך ויקרא - לדפוס.pdf
(10.36 MiB) הורד 153 פעמים


בתפילה שה' יצליח דרכי, ושיתבדרון דברי בבי מדרשא!

להתהלך
הודעות: 180
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי להתהלך » ג' מאי 30, 2023 11:55 am

והנה הספר החדש על חומש במדבר, בסוף הספר קצת דברים על גבולות ומקומות בארץ ישראל, בצירוף תמונות ומפות,
להתהלך במדבר - לדפוס.pdf
(10.56 MiB) הורד 236 פעמים

אליסף
הודעות: 1128
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי אליסף » ג' מאי 30, 2023 9:09 pm

מעז יצא מתוק
פרסומת כזו לא היתה לך(:

בינה להבין
הודעות: 134
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2022 5:51 pm

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי בינה להבין » ד' מאי 31, 2023 3:49 am

להתהלך כתב:והנה הספר החדש על חומש במדבר, בסוף הספר קצת דברים על גבולות ומקומות בארץ ישראל, בצירוף תמונות ומפות,
להתהלך במדבר - לדפוס.pdf

בפרשת שלח מבואר שעמלק והכנעני ישבו בנגב (עמלק במדבר, והכנעני למעלה ממנו לצד צפון בישוב בשפלת ההר) והאמורי ישב למעלה מהם (יותר לצד צפון) על ההר בסביבות ירושלים, אולם בפרשת חוקת מובא פסוק משופטים סוף פרק א "וגבול האמרי ממעלה עקרבים מהסלע ומעלה" ומבואר שם דזהו אותו מעלה עקרבים שבגבול דרום
וקשה איך בא האמורי לשם?

להתהלך
הודעות: 180
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי להתהלך » ב' יוני 26, 2023 3:23 am

בינה להבין כתב:בפרשת שלח מבואר שעמלק והכנעני ישבו בנגב (עמלק במדבר, והכנעני למעלה ממנו לצד צפון בישוב בשפלת ההר) והאמורי ישב למעלה מהם (יותר לצד צפון) על ההר בסביבות ירושלים, אולם בפרשת חוקת מובא פסוק משופטים סוף פרק א "וגבול האמרי ממעלה עקרבים מהסלע ומעלה" ומבואר שם דזהו אותו מעלה עקרבים שבגבול דרום
וקשה איך בא האמורי לשם?

שם ודאי הכוונה כמו בעוד מקומות בתורה שכל הארץ נקראת על שם האמורי, כמו אצל כנען, ולכל הפחות החלק הדרום של הארץ שהוא נחלת יהודה ששם היו 5 מלכי האמורי!

קרית מלך
הודעות: 1023
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי קרית מלך » ב' יוני 26, 2023 12:22 pm

מעניין דעת החברים על החידוש שבמציאת סלע מי מריבה וזיהוי ההכאות שהכה בו משה רבנו ע"ה
ראו בקובץ המצורף.
קבצים מצורפים
מי מריבה.pdf
סלע מי מריבה
(372.5 KiB) הורד 78 פעמים

בינה להבין
הודעות: 134
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2022 5:51 pm

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי בינה להבין » ב' יוני 26, 2023 1:30 pm

להתהלך כתב:שם ודאי הכוונה כמו בעוד מקומות בתורה שכל הארץ נקראת על שם האמורי, כמו אצל כנען, ולכל הפחות החלק הדרום של הארץ שהוא נחלת יהודה ששם היו 5 מלכי האמורי!


באותה פרשה הוזכרו הגויים שבחלקי שבט יהודה, ומנשה, ואפרים, וזבולן, ואשר, ונפתלי, בשם כנעני, [וגם הוזכר שם בפסוק ט שהכנעני ישב בהר ובנגב ובשפלה] [וגם בחברון שהוא בהר היו שם כנענים] וכדי שלא יסתור למה שכתבת שהכנעני היו יושבי השפילה נצטרך לומר שהזכיר כנעני לשם כולל לכל האומות

וגם איתא שם שאר אומות כגון הפריזי והחתי ויבוסי, ולא הוזכר אמורי בכל הפרשה ההוא עד שבא לשבט דן בפסוק לד 'וילחצו האמרי את בני דן ההרה כי לא נתנו לרדת לעמק' (ואגב משמע קצת שהאמורי היה גם בעמק ולא רק בהר)

ומשמע דעל זה קאי הא ד'גבול האמורי ממעלה עקרבים וגו'' ולא לשם כולל לכל ארץ הדרום, דבהם כבר הזכיר שם כנעני כשם כולל [וגם פרט שם שאר אומות, ומשמע דגם האמורי פרט כמותם]
ועדצ"ע

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' יוני 26, 2023 2:43 pm

באותו עניין:
בריש פרשת דברים:
פְּנוּ וּסְעוּ לָכֶם וּבֹאוּ הַר הָאֱמֹרִי וְאֶל כָּל שְׁכֵנָיו בָּעֲרָבָה בָהָר וּבַשְּׁפֵלָה וּבַנֶּגֶב וּבְחוֹף הַיָּם אֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי וְהַלְּבָנוֹן עַד הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר פְּרָת

עם ישראל היו מעותדים להיכנס לארץ ישראל מדרום, מקדש ברנע צפונה. והפסוק מתאר את סדר חלקי הארץ כפי שיפגשו אותם.
החלק הדרומי של ארץ ישראל נקרא כולו "הר האמורי", ומדובר על "שכניו". רש"י אומר שהכוונה לעמים שליד א"י, עמון מואב והר שעיר.
לפי זה כל דרום א"י נקרא "הר"? מדוע, האם כולו הר?
ועוד צ"ב, אם "שכניו" אינם בא"י, מהו הלשון "בערבה בהר" וגו', הכל בב' בשימוש, הרי אין הכוונה "שכניו השוכנים בערבה בהר" וכו'.
ובכלל לפי זה מהם הערבה, השפלה, הנגב, הרי לכל דרום א"י כבר קרא שם "הר האמורי".

ראיתי את פירוש רש"י על פי הספרי במקום, ועדיין לא מחוור לי.

האם יש מי שמפרש שהכוונה "שכניו" של האמורי בתוך א"י? ואז יתפרש הפסוק שהחלק הדרומי של א"י נקרא "הר האמורי וכל שכניו", כי ישנו הר מרכזי שבו יושב האמורי ולצדו עוד עמים יושבי א"י, שהם היושבים סביבות "הר האמורי - בערבה, בהר (או באותו הר עם האמורי או בהר אחר) ובשאר דרום א"י ["נגב"], ובחוף הים הדרומי של א"י.

לשיטת רש"י ש"שכניו" היינו עמים שחוץ לא"י [וצ"ע כנ"ל איך יתפרש לפי זה בשפלה, בהר, בנגב], הכוונה כאן לפלישתים, שאינם משבעת עמי כנען, כך הבנתי ברש"י.

ולכולי עלמא הפסוק עד כאן מדבר על החלק הדרומי של א"י [כל השאלה היא האם הוא מדבר גם על עמים שמחוץ לעמי כנען, שיושבים מימין ומשמאל לדרום א"י, או שהוא מדבר על כל מי שיושב בתוך א"י בחלק הדרומי שלה], שהוא נקרא "הר האמורי", וכל מה שמימינו ושמאלו נקרא "שכניו".

ואז ממשיך הפסוק צפונה, וקורא לכל שאר ארץ ישראל "ארץ הכנעני". [זה דבר מעניין. הארץ כולה נקראת "ארץ כנען", ואילו כאן היא מחולקת לשני חלקים גדולים. "הר האמורי" בדרום, "ארץ הכנעני" בצפון, וצ"ב.

ואז ממשיך הפסוק עוד צפונה ללבנון וסוריה - "והלבנון עד הנהר הגדול נהר פרת".

עד כאן מה שעלה בידי בלימוד הפסוק לאחרונה, בלי להתעמק ובלי לחפש במפרשים. אני די חלש בתחום גבולות הארץ והמסתעף, וגם אין בידי פנאי לבדוק כעת יותר מזה, לכן נפשי בבקשתי לכל עזרה והבהרה ובירור מאת המומחים והבקיאים דכאן.
תודה רבה לכם מראש!

להתהלך
הודעות: 180
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי להתהלך » ג' יוני 27, 2023 12:23 am

בינה להבין כתב:
להתהלך כתב:שם ודאי הכוונה כמו בעוד מקומות בתורה שכל הארץ נקראת על שם האמורי, כמו אצל כנען, ולכל הפחות החלק הדרום של הארץ שהוא נחלת יהודה ששם היו 5 מלכי האמורי!


באותה פרשה הוזכרו הגויים שבחלקי שבט יהודה, ומנשה, ואפרים, וזבולן, ואשר, ונפתלי, בשם כנעני, [וגם הוזכר שם בפסוק ט שהכנעני ישב בהר ובנגב ובשפלה] [וגם בחברון שהוא בהר היו שם כנענים] וכדי שלא יסתור למה שכתבת שהכנעני היו יושבי השפילה נצטרך לומר שהזכיר כנעני לשם כולל לכל האומות

וגם איתא שם שאר אומות כגון הפריזי והחתי ויבוסי, ולא הוזכר אמורי בכל הפרשה ההוא עד שבא לשבט דן בפסוק לד 'וילחצו האמרי את בני דן ההרה כי לא נתנו לרדת לעמק' (ואגב משמע קצת שהאמורי היה גם בעמק ולא רק בהר)

ומשמע דעל זה קאי הא ד'גבול האמורי ממעלה עקרבים וגו'' ולא לשם כולל לכל ארץ הדרום, דבהם כבר הזכיר שם כנעני כשם כולל [וגם פרט שם שאר אומות, ומשמע דגם האמורי פרט כמותם]
ועדצ"ע

באותה פרשה, אתה מתכוין לפרק א בספר שופטים, ודאי שהוא נותן שם כללי בלי לפרט כמו בהרבה מקומות בשם 'כנען',
ומה שאני טוען שהכנעני נמצא רק בשפלה, זה מבואר בכמה מקומות ובעיקר אצל המרגלים בפרשת שלח, שם מפורש שהכנעני הוא על יד הים ועל יד הירדן,
ורק בסוף הפרק בשופטים מוזכר האמורי, ומה שהערת בזה צריך הארת עיניים, וה' יאיר עינינו בתורתו!

להתהלך
הודעות: 180
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי להתהלך » ג' יוני 27, 2023 12:30 am

צופה_ומביט כתב:באותו עניין:
בריש פרשת דברים:
פְּנוּ וּסְעוּ לָכֶם וּבֹאוּ הַר הָאֱמֹרִי וְאֶל כָּל שְׁכֵנָיו בָּעֲרָבָה בָהָר וּבַשְּׁפֵלָה וּבַנֶּגֶב וּבְחוֹף הַיָּם אֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי וְהַלְּבָנוֹן עַד הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר פְּרָת

עם ישראל היו מעותדים להיכנס לארץ ישראל מדרום, מקדש ברנע צפונה. והפסוק מתאר את סדר חלקי הארץ כפי שיפגשו אותם.
החלק הדרומי של ארץ ישראל נקרא כולו "הר האמורי", ומדובר על "שכניו". רש"י אומר שהכוונה לעמים שליד א"י, עמון מואב והר שעיר.
לפי זה כל דרום א"י נקרא "הר"? מדוע, האם כולו הר?
ועוד צ"ב, אם "שכניו" אינם בא"י, מהו הלשון "בערבה בהר" וגו', הכל בב' בשימוש, הרי אין הכוונה "שכניו השוכנים בערבה בהר" וכו'.
ובכלל לפי זה מהם הערבה, השפלה, הנגב, הרי לכל דרום א"י כבר קרא שם "הר האמורי".

ראיתי את פירוש רש"י על פי הספרי במקום, ועדיין לא מחוור לי.

האם יש מי שמפרש שהכוונה "שכניו" של האמורי בתוך א"י? ואז יתפרש הפסוק שהחלק הדרומי של א"י נקרא "הר האמורי וכל שכניו", כי ישנו הר מרכזי שבו יושב האמורי ולצדו עוד עמים יושבי א"י, שהם היושבים סביבות "הר האמורי - בערבה, בהר (או באותו הר עם האמורי או בהר אחר) ובשאר דרום א"י ["נגב"], ובחוף הים הדרומי של א"י.

לשיטת רש"י ש"שכניו" היינו עמים שחוץ לא"י [וצ"ע כנ"ל איך יתפרש לפי זה בשפלה, בהר, בנגב], הכוונה כאן לפלישתים, שאינם משבעת עמי כנען, כך הבנתי ברש"י.

ולכולי עלמא הפסוק עד כאן מדבר על החלק הדרומי של א"י [כל השאלה היא האם הוא מדבר גם על עמים שמחוץ לעמי כנען, שיושבים מימין ומשמאל לדרום א"י, או שהוא מדבר על כל מי שיושב בתוך א"י בחלק הדרומי שלה], שהוא נקרא "הר האמורי", וכל מה שמימינו ושמאלו נקרא "שכניו".

ואז ממשיך הפסוק צפונה, וקורא לכל שאר ארץ ישראל "ארץ הכנעני". [זה דבר מעניין. הארץ כולה נקראת "ארץ כנען", ואילו כאן היא מחולקת לשני חלקים גדולים. "הר האמורי" בדרום, "ארץ הכנעני" בצפון, וצ"ב.

ואז ממשיך הפסוק עוד צפונה ללבנון וסוריה - "והלבנון עד הנהר הגדול נהר פרת".

עד כאן מה שעלה בידי בלימוד הפסוק לאחרונה, בלי להתעמק ובלי לחפש במפרשים. אני די חלש בתחום גבולות הארץ והמסתעף, וגם אין בידי פנאי לבדוק כעת יותר מזה, לכן נפשי בבקשתי לכל עזרה והבהרה ובירור מאת המומחים והבקיאים דכאן.
תודה רבה לכם מראש!

הערה נפלאה בעניין.
הנה מצרף מאמר שלי בעניין,
פרשת דברים תשפ''ב מעוצב (1).pdf
(91.85 KiB) הורד 59 פעמים

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' יוני 27, 2023 2:41 am

ייש"כ, טרם היה לי פנאי לראות את המאמר.
אראנו בהמשך בעז"ה.

חשבתי עכשיו אולי "ארץ הכנעני" בפסוק זה הכוונה לסכם בשם אחד כולל את כל מה שאמר עד כה: הר האמורי וכל שכניו וכו' וכו' אשר השם הכולל לכולם יחד ולכל הארץ הזו כולה הוא: "ארץ הכנעני". ולא שחצי הארץ הצפוני נקרא כאן בשם זה.
ולפי זה "שכניו" יהיה קאי לא רק על שכניו [של הר האמורי] מימין ומשמאל אלא גם מצפון ועד גבול הלבנון.
אבל אז לא כ"כ מובן לי בלשון הפסוק היכן באמת נמנו אותם "שכניו" של הר האמורי שמצפון לו? השפלה, ההר, הנגב, חוף הים, לא משמע שמדברים ממרכז הארץ צפונה. ואולי כן?
ואם נניח שהשפלה ו/או ההר הכוונה לאזור צפוני, לא יהיה מובן מדוע חוזר פתאום הפסוק לאחור וכותב "הנגב".
שמזה משמע כדמעיקרא, ש"כל שכניו" הכוונה רק מימין ומשמאל, והכל הוא חצי הארץ הדרומי, וממילא "ארץ הכנעני" אינו שם כולל לכל האזור שתואר מתחילת הפסוק, כי א"כ יחסר בפסוק תיאור של חצי הצפוני של הארץ עד גבול הלבנון.
ונמצא כנ"ל שהפסוק כאן לכאורה מחלק את א"י [לרוחבה] לשני חצאים: "הר האמורי" בדרום, "ארץ הכנעני" בצפון".
ומה שצ"ב בזה, א. "Tרץ הכנעני" אנו רגילים שהיא שם כולל לכל ארץ ישראל. ב. ואף אם בהקשרים מפורטים קוראים "ארץ הכנעני" למושב עם כנען דייקא, הנה "הכנעני יושב בנגב", וכתב הרב הולצמן שהוא יושב בשפלה, ובכל מקרה הוא חלק מאותם "שכניו" של הר האמורי, ולא יושב בחצי הארץ הצפני ועד שנקרא לכל החצי הצפוני של א"י "ארץ הכנעני".
וצ"ב.

להתהלך
הודעות: 180
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי להתהלך » ד' יולי 12, 2023 12:41 am

וכמעשהו בראשונה כך גם באחרונה, הנה הספר על חומש דברים לפניכם!

דברים - לדפוס.pdf
(11.19 MiB) הורד 154 פעמים

ובבקשה נא לרכוש את הספר בחנויות של 'יפה נוף'!

להתהלך
הודעות: 180
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי להתהלך » ד' אוגוסט 02, 2023 7:54 am

הנה האפיקרוסות החדשה שמצאו בדברי.
WhatsApp Image 2023-08-01 at 21.00.23.jpeg
WhatsApp Image 2023-08-01 at 21.00.23.jpeg (23.56 KiB) נצפה 2434 פעמים

קרית מלך
הודעות: 1023
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי קרית מלך » ד' אוגוסט 02, 2023 11:36 am

להתהלך כתב:הנה האפיקרוסות החדשה שמצאו בדברי.
WhatsApp Image 2023-08-01 at 21.00.23.jpeg


אם אפשר בקובץ PDF עבור החסומים.

להתהלך
הודעות: 180
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי להתהלך » ד' אוגוסט 02, 2023 1:12 pm

ממש בורים ועמי הארצות, ושנאה שהם שונאים לתלמידי חכמים, מחרחרי ריב ומדון.

דברים פרק טז
(א) שָׁמוֹר֙ אֶת־חֹ֣דֶשׁ הָאָבִ֔יב וְעָשִׂ֣יתָ פֶּ֔סַח לַיקֹוָ֖ק אֱלֹהֶ֑יךָ כִּ֞י בְּחֹ֣דֶשׁ הָֽאָבִ֗יב הוֹצִ֨יאֲךָ֜ יְקֹוָ֧ק אֱלֹהֶ֛יךָ מִמִּצְרַ֖יִם לָֽיְלָה:
(ב) וְזָבַ֥חְתָּ פֶּ֛סַח לַיקֹוָ֥ק אֱלֹהֶ֖יךָ צֹ֣אן וּבָקָ֑ר בַּמָּקוֹם֙ אֲשֶׁר־יִבְחַ֣ר יְקֹוָ֔ק לְשַׁכֵּ֥ן שְׁמ֖וֹ שָֽׁם:
(ג) לֹא־תֹאכַ֤ל עָלָיו֙ חָמֵ֔ץ שִׁבְעַ֥ת יָמִ֛ים תֹּֽאכַל־עָלָ֥יו מַצּ֖וֹת לֶ֣חֶם עֹ֑נִי כִּ֣י בְחִפָּז֗וֹן יָצָ֙אתָ֙ מֵאֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם לְמַ֣עַן תִּזְכֹּ֗ר אֶת־י֤וֹם צֵֽאתְךָ֙ מֵאֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם כֹּ֖ל יְמֵ֥י חַיֶּֽיךָ:
(ד) וְלֹֽא־יֵרָאֶ֨ה לְךָ֥ שְׂאֹ֛ר בְּכָל־גְּבֻלְךָ֖ שִׁבְעַ֣ת יָמִ֑ים וְלֹא־יָלִ֣ין מִן־הַבָּשָׂ֗ר אֲשֶׁ֨ר תִּזְבַּ֥ח בָּעֶ֛רֶב בַּיּ֥וֹם הָרִאשׁ֖וֹן לַבֹּֽקֶר:
(ה) לֹ֥א תוּכַ֖ל לִזְבֹּ֣חַ אֶת־הַפָּ֑סַח בְּאַחַ֣ד שְׁעָרֶ֔יךָ אֲשֶׁר־יְקֹוָ֥ק אֱלֹהֶ֖יךָ נֹתֵ֥ן לָֽךְ:
(ו) כִּ֠י אִֽם־אֶל־הַמָּק֞וֹם אֲשֶׁר־יִבְחַ֨ר יְקֹוָ֤ק אֱלֹהֶ֙יךָ֙ לְשַׁכֵּ֣ן שְׁמ֔וֹ שָׁ֛ם תִּזְבַּ֥ח אֶת־הַפֶּ֖סַח בָּעָ֑רֶב כְּב֣וֹא הַשֶּׁ֔מֶשׁ מוֹעֵ֖ד צֵֽאתְךָ֥ מִמִּצְרָֽיִם:
והנה הגמ' מפורשת במסכת ברכות ט.
אמר רבי אבא: הכל מודים, כשנגאלו ישראל ממצרים - לא נגאלו אלא בערב, שנאמר הוציאך ה' אלהיך ממצרים לילה, וכשיצאו - לא יצאו אלא ביום, שנאמר ממחרת הפסח יצאו בני ישראל ביד רמה.
הנה המאמרים בעניין.
פרשת בא תשע''ט.pdf
(366.51 KiB) הורד 39 פעמים
פרשת בא תשפ''א.pdf
(694.39 KiB) הורד 47 פעמים

להתהלך
הודעות: 180
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי להתהלך » ג' אוגוסט 08, 2023 11:52 am

סיפור טרי טרי מאתמול בלילה של טירור בביתו של הגאון רבי חיים וייס שליט"א רב עירנו המעטירה,
אתמול בשעה 12.30 בלילה הם הגיעו לביתו ופרצו בלי הודעה מוקדמת,
וצרחו עליו צרחות איומות שכל השכנים מכל הבניין שמעו את זה,
הרבנית אמרה להם בשלב מסויים שהיא הולכת להזמין משטרה,
שכן אחד שהוא חבר שלי מתקשר אלי בבוקר, ומספר לי על זה,
והוא שומע את הצרחות והצעקות, ומה הנושא, 'אורי הולצמן' אפיקורס וכו',
אני מיד ירדתי לבית מדרשו של הרב, ועכשיו אני חוזר משם,
הרב דיבר איתי ארוכות על זה,
ואומר לי אנשים פורצים באמצע הלילה בלי להודיע,
ומרגיע אותי שכרגע אני לא הנושא,
אלא הם באו בקשר להרב אנשין עם החומש,
וכיון שהוא חתם בעדו, מתוך היכרות של רבני העיר את האי גברא רבה,
והטענה שלהם שאני אפיקורס ונזרקתי מהקהילה של רבי לייב בגלל הדעות שלי, (והרי זה שקר),
ואני העורך של החומש, (הנה לא ירדו מהשקר והעלילה שלהם על זה) אבל החוצפה של אותו אנשים אין גבול,
וכך הם משגעים ועושים טירור לכל המערכת, רק שתבינו היכן אנו חיים!

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' אוגוסט 08, 2023 1:08 pm

להתהלך כתב:הנה האפיקרוסות החדשה שמצאו בדברי.
WhatsApp Image 2023-08-01 at 21.00.23.jpeg

א. מי זה משה הולצמן?

ב. "נשאלתי" (כלומר שהוא היודע והם השואלים) או "אמרו לי" (כלומר שהוא אינו יודע ואחרים מספרים לו)?

ג. איני יודע מי הכותב, אבל קשה להתרשם ממי שאינו יודע שלא אומרים "פסוקים מפורשות" אלא "פסוקות מפורשים".

בריה נמוכה
הודעות: 488
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ד' אוגוסט 09, 2023 10:10 am

מחאה נגד בזוי כבוד התורה
קבצים מצורפים
קול מחאה מעיר ביתר.jpg
קול מחאה מעיר ביתר.jpg (826.29 KiB) נצפה 1995 פעמים

להתהלך
הודעות: 180
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי להתהלך » ש' מרץ 16, 2024 12:27 am

הנה חוברת מאמרים על מגילת אסתר, במשך השבוע יתוסף לחוברת עוד 6 מאמרים,
ובעזרת הי"ת לקראת שנה הבאה נשלים את שאר המאמרים,
אסתר א-כא.pdf
(1.15 MiB) הורד 55 פעמים


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 31 אורחים