מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
מחולת המחנים
הודעות: 3247
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ה' מרץ 02, 2023 12:56 pm

קרית מלך כתב:[מלבד זאת, כל בר דעת מבין אשר לא כצעקתה, לא קראתי את ספרך אבל אם הציטוט שהוא מצטט הוא נכון ניתן בחלט להבין שיש מקום לטענתו, וכי איננו אמונים על כך שעל כל אחד מישראל למסור נפשו ונפש בניו ולהקריבם על המזבח עבור קידוש ה'? ההובלה למחוזות של דימוי למעשה הגויים בהקרבה למולך היא חמורה עד מאד, והיא כשלעצמה חשיבה שאינה מקובלת בין יראי ה'].

תענית דף ד' ע"א
"וכתיב (ירמיהו יט, ה) אשר לא צויתי ולא דברתי ולא עלתה על לבי, אשר לא צויתי - זה בנו של מישע מלך מואב, שנאמר (מלכים ב ג, כז) ויקח את בנו הבכור אשר ימלוך תחתיו ויעלהו עולה, ולא דברתי - זה יפתח, ולא עלתה על לבי - זה יצחק בן אברהם".

רישיה דקרא בירמיהו "ובנו את במות הבעל לשרף את בניהם באש עולות לבעל - אשר לא צויתי ולא דברתי ולא עלתה על לבי".

הרי במפורש שהקב"ה מעולם לא ציווה לשרוף את בניהם ובנותיהם לפניו, אף לא ביצחק.

וברש"י בתענית שם (ד"ה וכתיב אשר לא צויתי) פירש שכוונתו של מישע מלך מואב היתה לשמים, אך על הכתוב במישע (מלכים ב ג, כז) פירש רש"י "ויקח את בנו הבכור - בפסיקתא דפרשת שקלים נדרש, ששאל את עבדיו מה טיבה של אומה זו שנעשה להם נסים כאלה? אמרו לו אביהם אברהם בן יחיד היה לו אמר לו הקב"ה הקריבהו לפני ורצה להקריבו להקב"ה, אמר להם אף אני בן בכור יש לי אלך ואקריבנו לעבודה זרה".
וכן בסנהדרין דף ל"ט ע"א ד"ה כמקולקלין שבהם פירש רש"י: "כגון מישע מלך מואב שהקריב בנו לע"ז".

אהרן חן
הודעות: 64
הצטרף: ו' נובמבר 10, 2017 11:29 am

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי אהרן חן » ה' מרץ 02, 2023 1:15 pm

הדמגוג כאן הוא הולצמן ואחריו הוא גורר כאן כמה חכמים

נעלה שוב את התמונה
עקידה ותובנות.PNG
עקידה ותובנות.PNG (148.74 KiB) נצפה 6239 פעמים


אכן הקב"ה לא מבקש מאדם שיקריב את בניו וגם לא את עצמו כקרבן לשם קרבן, אברהם כנראה ידע זאת גם קודם, רק שבעקידה הוא התנסה האם יבטל את ידיעתו, אמונתו ותפיסתו, מפני רצון הבורא, ועמד בנסיון. אני לא יודע מה אברהם הסיק מהעובדה שלבסוף נאמר לו אל תשלח ידך וכו', את העובדה שה' לא מצווה להקריב את הילדים לקרבן, הוא כנראה ידע גם קודם, אך בכ"ז שמע מה ששמע ועשה את מה שנצטווה.

אבל הולצמן משער מה אברהם הסיק וכך הוא (כלומר העורך שלו) מתנסח: מטרתה [של התורה] אינה להקריב את החיים ולבטלם מפני ה'.

הנוסח המוחלט הזה צרם למבקר. אכן התורה לא מצווה להקריב קרבנות אדם, אבל היא בהחלט מצווה במקרים מסוימים, - בכל נפשך- לבטל את החיים מפני ה'. כשאדם מצווה למסור את חייו מפני קדושת ה', לעיתים הדבר מכונה בל' חז"ל כ"קרבן," כך חנה מתוארת כמי שהקריבה את שבעת בניה, כמובן אין המדובר בקרבנות אדם, אלא בחיוב של מסירת נפש שבדיעבד היא מכונה קרבן, וההבדל ברור.

זו הערתו של המבקר, לא פחות ולא יותר. לא קרבנות אדם ולא בטיח. יתכן שזו רגישות מופרזת ויתכן שזה ביקורת נכונה, התגובה של הולצמן היא קשקוש בגרוש.

אני מקווה שהעורך שמסגנן את הספר "להתהלך", עושה גם עבודה בנוגע לתוכן, כי אם כאלה אבחנות והבנות, הספר לא הולך אפילו על משענתו.

צופה_ומביט
הודעות: 4619
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' מרץ 02, 2023 1:38 pm

הביטוי "לבטל את החיים מפני ה'" באמת ניתן לטעות בו, וטוב יעשה הרב הולצמן אם ינסח אותו מחדש ביתר דיוק,
אבל רק טיפש [או בעל אג'נדה, או תרווייהו איתנהו ביה] חושב שכוונת הרב הולצמן היא שיסוד התורה הוא לעשות מה שבא לי ולא לבטל עצמי לרצון ה'.
כל הנידון הוא מה ה' רוצה וכיתד מתקרבים אליו.
ואכן יש בזה ויכוח עתיק, אבל הרב הולצמן הוא בשיטת המון הסוברים שהאלוקות ובקשת האלקים אינה נמצאת בביטוש החיים ושיבורם אלא בתוכם ועל ידם.
ואכן, כפי שכבר נכתב למעלה, יש חיים כאלה שאינם ראויים לחיותם ואז מוסרים אותם עבור הקב"ה - מחמת ציוויו ורצונו על כך.
והלימוד מפרשת העקידה הרי הוא פשוט וברור, והוא כולל בדיוק את שני החלקים האלה:
כל עוד שאברהם חשב שרצון ה' וציוויו הוא להקריב את יצחק - אברהם עשה כן בלי טענה ומענה, וזה הלימוד הראש/ון, לבטל עצמו לרצון ה' וציוויו.
אבל הקב"ה מצידו הודיע שהוא לא חפץ בהקרבת בנים, לא זהו קרבן ולא כך מתקרבים אליו ומפיקים ממנו רצון - וזה הלימוד השני.

אבל ברור שכשיש לך אג'נדה, ובוודאי אם בנוסף אתה גם חמום מוח או סתם מצומצם מוחין וכיו"ב, אתה לא תטרח לדייק, ואל לנסות להבין, ולא לדון לכף זכות, ובטח לא להבין בצורה שקולה ומדודה ומקסימום להעיר למחבר באישי על הניסוח,
אלא ישר תצרח ככרוכיה - ותפרסם בכל העולם - שהמחבר הוא גוי ואפיקורס שר"י וימש"ו ותשפוך על הנייר את כל הר"ת השגורים על לשונך כלפי כל מי שלא חושב כמוך "עפ"ל ורח"ל וד"ל" ואכמ"ל.

להתהלך
הודעות: 180
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי להתהלך » ה' מרץ 02, 2023 1:51 pm

צופה_ומביט כתב:הביטוי "לבטל את החיים מפני ה'" באמת ניתן לטעות בו, וטוב יעשה הרב הולצמן אם ינסח אותו מחדש ביתר דיוק,
אבל רק טיפש [או בעל אג'נדה, או תרווייהו איתנהו ביה] חושב שכוונת הרב הולצמן היא שיסוד התורה הוא לעשות מה שבא לי ולא לבטל עצמי לרצון ה'.
כל הנידון הוא מה ה' רוצה וכיתד מתקרבים אליו.
ואכן יש בזה ויכוח עתיק, אבל הרב הולצמן הוא בשיטת המון הסוברים שהאלוקות ובקשת האלקים אינה נמצאת בביטוש החיים ושיבורם אלא בתוכם ועל ידם.
ואכן, כפי שכבר נכתב למעלה, יש חיים כאלה שאינם ראויים לחיותם ואז מוסרים אותם עבור הקב"ה - מחמת ציוויו ורצונו על כך.
והלימוד מפרשת העקידה הרי הוא פשוט וברור, והוא כולל בדיוק את שני החלקים האלה:
כל עוד שאברהם חשב שרצון ה' וציוויו הוא להקריב את יצחק - אברהם עשה כן בלי טענה ומענה, וזה הלימוד הראש/ון, לבטל עצמו לרצון ה' וציוויו.
אבל הקב"ה מצידו הודיע שהוא לא חפץ בהקרבת בנים, לא זהו קרבן ולא כך מתקרבים אליו ומפיקים ממנו רצון - וזה הלימוד השני.

אבל ברור שכשיש לך אג'נדה, ובוודאי אם בנוסף אתה גם חמום מוח או סתם מצומצם מוחין וכיו"ב, אתה לא תטרח לדייק, ואל לנסות להבין, ולא לדון לכף זכות, ובטח לא להבין בצורה שקולה ומדודה ומקסימום להעיר למחבר באישי על הניסוח,
אלא ישר תצרח ככרוכיה - ותפרסם בכל העולם - שהמחבר הוא גוי ואפיקורס שר"י וימש"ו ותשפוך על הנייר את כל הר"ת השגורים על לשונך כלפי כל מי שלא חושב כמוך "עפ"ל ורח"ל וד"ל" ואכמ"ל.

יש ספר שלם שעוסק בזה מכל הצדדים, רק הם ברשעותם כי רבה, קוצצים מלפנים ואחור, ואז הם מתקיפים, אני חושב שזה יהיה רעיון נפלא אם תגשו לחנויות הקרובות ותרכשו את הספרים, ותעיינו ותתוכחו כדרכה של תורה.

מכון חכמי ליטא
הודעות: 408
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ה' מרץ 02, 2023 2:04 pm

להתהלך כתב:יש ספר שלם שעוסק בזה מכל הצדדים, רק הם ברשעותם כי רבה, קוצצים מלפנים ואחור, ואז הם מתקיפים, אני חושב שזה יהיה רעיון נפלא אם תגשו לחנויות הקרובות ותרכשו את הספרים, ותעיינו ותתוכחו כדרכה של תורה.

הספרים לא נמצאים באוצר החכמה??!! אם לא אתה פשוט יכול להעלות פדפ לכאן
נערך לאחרונה על ידי מכון חכמי ליטא ב ה' מרץ 02, 2023 2:11 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אהרן חן
הודעות: 64
הצטרף: ו' נובמבר 10, 2017 11:29 am

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי אהרן חן » ה' מרץ 02, 2023 2:10 pm

צופה_ומביט כתב:הביטוי "לבטל את החיים מפני ה'" באמת ניתן לטעות בו, וטוב יעשה הרב הולצמן אם ינסח אותו מחדש ביתר דיוק,
אבל רק טיפש [או בעל אג'נדה, או תרווייהו איתנהו ביה] חושב שכוונת הרב הולצמן היא שיסוד התורה הוא לעשות מה שבא לי ולא לבטל עצמי לרצון ה'.
כל הנידון הוא מה ה' רוצה וכיתד מתקרבים אליו.
ואכן יש בזה ויכוח עתיק, אבל הרב הולצמן הוא בשיטת המון הסוברים שהאלוקות ובקשת האלקים אינה נמצאת בביטוש החיים ושיבורם אלא בתוכם ועל ידם.
ואכן, כפי שכבר נכתב למעלה, יש חיים כאלה שאינם ראויים לחיותם ואז מוסרים אותם עבור הקב"ה - מחמת ציוויו ורצונו על כך.
והלימוד מפרשת העקידה הרי הוא פשוט וברור, והוא כולל בדיוק את שני החלקים האלה:
כל עוד שאברהם חשב שרצון ה' וציוויו הוא להקריב את יצחק - אברהם עשה כן בלי טענה ומענה, וזה הלימוד הראש/ון, לבטל עצמו לרצון ה' וציוויו.
אבל הקב"ה מצידו הודיע שהוא לא חפץ בהקרבת בנים, לא זהו קרבן ולא כך מתקרבים אליו ומפיקים ממנו רצון - וזה הלימוד השני.

אבל ברור שכשיש לך אג'נדה, ובוודאי אם בנוסף אתה גם חמום מוח או סתם מצומצם מוחין וכיו"ב, אתה לא תטרח לדייק, ואל לנסות להבין, ולא לדון לכף זכות, ובטח לא להבין בצורה שקולה ומדודה ומקסימום להעיר למחבר באישי על הניסוח,
אלא ישר תצרח ככרוכיה - ותפרסם בכל העולם - שהמחבר הוא גוי ואפיקורס שר"י וימש"ו ותשפוך על הנייר את כל הר"ת השגורים על לשונך כלפי כל מי שלא חושב כמוך "עפ"ל ורח"ל וד"ל" ואכמ"ל.

אני לא בטוח שזה הלימוד השני מהעקידה. יתכן מאד - וכך מורגל בפי העולם (לא בדקתי המקור) - שאברהם ידע זאת קודם. עכ"פ העקידה ולקחה זה לא הנושא. הנושא הוא המסקנא שהולצמן ניסח, והיא בוטה ולא מוצלחת. וכפי מה שעלה כאן לא מדובר בפליטת קולמוס אחת, אלא בנוסח מבאיש המבצבץ מהספר במקומות לא מעטים.

אהרן חן
הודעות: 64
הצטרף: ו' נובמבר 10, 2017 11:29 am

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי אהרן חן » ה' מרץ 02, 2023 2:18 pm

בריה נמוכה כתב:
קרית מלך כתב:
להתהלך כתב:
בלאכרוסקי מסית לעשות כמעשה הגויים ולהקריב למולך.PNG

במחילה, מע"כ עשה כאן מעשה לא הגון!
אינני מכיר את בלכורובסקי כלל וכלל, אם כי מכתיבותיו התורניות נראה שמדובר בת"ח מופלג עד מאד השקוע בעיונה של הלכה [מלבד קנאותו העזה],.


על דרכו של רבי שלום יצחק בלאכארסקי במערכה נגד החומש פשוטו של מקרא, נתבאר כאן.
שם נטען שבלאכרסקי זייף את המכתב של ר"נ קופשיץ והוסיף בו דברים שר' נתן לא כתב.

ושם הגיב פלוני וכתב
עמים ינגח כתב:לגבי ר' נתן קופשיץ, המכתב שלו פורסם לפני כחצי שנה ! מי שהפיץ את המכתב, הרב בלכרובסקי, הוא שכנו ומקורבו. היעלה על הדעת שהוא יפיץ מכתב הכולל תוכן שלא היה ולא נברא, כשהוא פוגש בר' נתן מידי יום? היעלה על הדעת שר' נתן ישתוק חצי שנה שמפיצים מכתב שהוא לא כתב? מלבד העובדה שאותם המכירים את בלכרובסקי, טוענים שהוא איש ישר ומרובע, שלא מסוגל להוציא דבר שקר מפיו.

ובכן קבלתי הקלטה בו שואל פלוני את ר' נתן קופשיץ האם הוא חתום על המכתב, ר' נתן משיב: על חלקו ולא על כל הדברים שבו. השואל שואל, האם בלאכרסקי זייף? ור' נתן משיב לא, אלא שלא שמתי לב לפני שחתמתי לדברים החריפים שכתובים בו, השואל מבקש לדייק: אז בלאכארסקי לא זייף והרב חתם אלא שהרב לא שם לב על מה הוא חותם? ור' נתן משיב: כן.
מי ששלח את ההקלטה לא מוכן שאעלה אותו כדי שלא יזהו את קולו, ואין לי מושג איך מטשטשים קול.
אז הרוצה להאמין יאמין, ומי שמפקפק ישאל את ר' נתן בעצמו.

להתהלך
הודעות: 180
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי להתהלך » ה' מרץ 02, 2023 2:25 pm

דָּבָר אַחֵר, אִישׁ כִּי יַפְלִיא נֶדֶר בְּעֶרְכְּךָ נְפָשׁוֹת. זֶה שֶׁאָמַר הַכָּתוּב: פְּרִי צַדִּיק עֵץ חַיִּים וְלֹקֵחַ נְפָשׁוֹת חָכָם (משלי יא, ל). אִם יִהְיֶה אָדָם צַדִּיק, וְאַף עַל פִּי שֶׁהוּא צַדִּיק וְאֵינוֹ עוֹסֵק בַּתּוֹרָה, אֵין בְּיָדוֹ כְּלוּם. אֶלָּא, פְּרִי צַדִּיק עֵץ חַיִּים, זוֹ תּוֹרָה, שֶׁמִּתּוֹךְ שֶׁהוּא בֶּן תּוֹרָה, הוּא לָמֵד הֵיאַךְ לוֹקֵחַ נְפָשׁוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר: וְלוֹקֵחַ נְפָשׁוֹת חָכָם. שֶׁאִם יִדֹּר לַעֲרֹךְ נְפָשׁוֹת, הוּא לָמֵד מִן הַתּוֹרָה הֵיאַךְ עוֹשֶׂה. וְאִם אֵין בְּיָדוֹ תּוֹרָה, אֵין בְּיָדוֹ כְּלוּם.
כֵּן אַתְּ מוֹצֵא בְּיִפְתָּח הַגִּלְעָדִי, מִפְּנֵי שֶׁלֹּא הָיָה בֶּן תּוֹרָה, אִבֵּד אֶת בִּתּוֹ. אֵימָתַי, בְּשָׁעָה שֶׁנִּלְחַם עִם בְּנֵי עַמּוֹן, וְנָדַר בְּאוֹתָהּ שָׁעָה, שֶׁנֶּאֱמַר: וַיִּדַּר יִפְתָּח נֶדֶר וְגוֹ', וְהָיָה הַיּוֹצֵא וְגוֹ', וְהָיָה לַה' וְהַעֲלִיתִיהוּ עוֹלָה (שופטים יא, ל-לא). בְּאוֹתָהּ שָׁעָה הָיָה עָלָיו כַּעַס מִן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא. אָמַר, אִלּוּ יָצָא מִבֵּיתוֹ כֶּלֶב אוֹ חֲזִיר אוֹ גָּמָל, הָיָה מַקְרִיב אוֹתוֹ לְפָנַי. לְכָךְ זִמֵּן לוֹ בִּתּוֹ. כָּל כָּךְ לָמָּה. כְּדֵי שֶׁיִּלְמְדוּ כָּל הַנּוֹדְרִים, הִלְכוֹת נְדָרִים וְקוֹנָמוֹת, שֶׁלֹּא לִנְהֹג טָעוּת בַּנְּדָרִים. וְהִנֵּה בִּתּוֹ יוֹצֵאת לִקְרָאתוֹ, וַיְהִי כִּרְאוֹתוֹ אוֹתָהּ וְיִקְרַע אֶת בְּגָדָיו וַיֹּאמֶר אֲהָהּ בִתִּי וְגוֹ', וְאָנֹכִי פָּצִיתִי פִי אֶל ה' וְלֹא אוּכַל לָשׁוּב (שם פסוק לד-לה). וַהֲלֹא פִּנְחָס הָיָה שָׁם, וְהוּא אוֹמֵר לֹא אוּכַל לָשׁוּב. אֶלָּא פִּנְחָס אָמַר, אֲנִי כֹּהֵן גָּדוֹל בֶּן כֹּהֵן גָּדוֹל וְאֵיךְ אֵלֵךְ אֵצֶל עַם הָאָרֶץ. יִפְתָּח אָמַר, אֲנִי רֹאשׁ שׁוֹפְטֵי יִשְׂרָאֵל רֹאשׁ הַקְּצִינִים, אַשְׁפִּיל עַצְמִי וְאֵלֵךְ אֵצֶל הֶדְיוֹט. מִבֵּין תַּרְוֵיהוֹן אַבְדַת הַהִיא עֲלוּבְתָּא מִן עָלְמָא. וּשְׁנֵיהֶם נִתְחַיְּבוּ בְּדָמֶיהָ. פִּנְחָס, נִסְתַּלְּקָה מִמֶּנּוּ רוּחַ הַקֹּדֶשׁ, יִפְתָּח, נִתְפַּזְּרוּ עַצְמוֹתָיו, שֶׁכֵּן כְּתִיב: וַיִּקָּבֵר בְּעָרֵי גִּלְעָד (שם יב, ז). כֵּיוָן שֶׁבִּקֵּשׁ לְקָרְבָהּ, הָיְתָה בּוֹכָה לְפָנָיו. אָמְרָה לוֹ בִּתּוֹ, אָבִי, יָצָאתִי לִקְרָאתְךָ בְּשִׂמְחָה וְאַתָּה שׁוֹחֵט אוֹתִי. שֶׁמָּא כָּתַב הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בַּתּוֹרָה שֶׁיְּהוּ יִשְׂרָאֵל מַקְרִיבִין לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא נַפְשׁוֹת אָדָם. אֵין כְּתִיב בַּתּוֹרָה, אָדָם כִּי יַקְרִיב מִכֶּם קָרְבָּן לַה' מִן הַבְּהֵמָה (ויקרא א, ב), מִן הַבְּהֵמָה וְלֹא מִן בְּנֵי אָדָם. אָמַר לָהּ: בִּתִּי, נָדַרְתִּי, וְהָיָה הַיּוֹצֵא אֲשֶׁר יֵצֵא וְהַעֲלִיתִיהוּ עוֹלָה. שֶׁמָּא כָּל הַנּוֹדֵר יָכֹל הוּא שֶׁלֹּא לְשַׁלֵּם נִדְרוֹ. אָמְרָה לֵיהּ, וַהֲרֵי יַעֲקֹב אָבִינוּ שֶׁנָּדַר וְאָמַר, כָּל אֲשֶׁר תִּתֵּן לִי עַשֵּׂר וְגוֹ' (בראשית כח, כב), וְנָתַן לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שְׁנֵים עָשָׂר בָּנִים, שֶׁמָּא הִקְרִיב לְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶחָד מֵהֶם. וְלֹא עוֹד אֶלָּא חַנָּה, שֶׁאָמְרָה, וַתִּדֹּר נֶדֶר וַתֹּאמַר, ה' צְבָאוֹת אִם רָאֹה תִּרְאֶה וְגוֹ' (ש״א א, יא), שֶׁמָּא הִקְרִיבָה אֶת בְּנָהּ לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא. כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אָמְרָה לוֹ: וְלֹא שָׁמַע לָהּ. כֵּיוָן שֶׁרָאֲתָה שֶׁלֹּא שָׁמַע לָהּ, אָמְרָה לוֹ: הַנִּיחֵנִי וְאֵרֵד אֵצֶל בֵּית דִּין, שֶׁמָּא יִמְצְאוּ פֶּתַח לְנִדְרְךָ. שֶׁנֶּאֱמַר: הַרְפֵּה מִמֶּנִּי שְׁנַיִם חֳדָשִׁים וְאֵלְכָה וְיָרַדְתִּי עַל הֶהָרִים וְגוֹ' (שופטים יא, לז). אָמַר רַבִּי זְכַרְיָה, וְכִי יֵשׁ אָדָם יוֹרֵד עַל הֶהָרִים, וַהֲלֹא בְּנֵי אָדָם עוֹלִים לֶהָרִים. מַהוּ וְיָרַדְתִּי עַל הֶהָרִים. אֵלּוּ סַנְהֶדְרִין, כְּמָה שֶׁנֶּאֱמַר: שִׁמְעוּ הָרִים אֶת רִיב ה' (מיכה ו, ב). הָלְכָה אֶצְלָם וְלֹא מָצְאוּ פֶּתַח לְיִפְתָּח לְהַתִּיר לוֹ אֶת נִדְרוֹ, בַּעֲוֹן אוֹתָן שֶׁשָּׁחַט מִשֵּׁבֶט אֶפְרָיִם. וְעָלָיו הוּא אוֹמֵר, גֶּבֶר רָשׁ וְעֹשֵׁק דַּלִּים מָטָר סוֹחֵף וְאֵין לָחֶם (משלי כח, ג). גֶּבֶר רָשׁ וְעֹשֵׁק דַּלִּים, זֶה יִפְתָּח, שֶׁהָיָה רָשׁ בַּתּוֹרָה כִּגְרוּפוֹ שֶׁל שִׁקְמָה, שֶׁהָיָה עֹשֵׁק אֶת הַדַּלִּים, שֶׁנֶּאֱמַר: וַיֹּאמְרוּ לוֹ אֱמֹר נָא שִׁבֹּלֶת וַיֹּאמֶר סִבֹּלֶת וְלֹא יָכִין לְדַבֵּר כֵּן (שופטים יב, ו), וְהָיָה שׁוֹחֲטָן. לְפִיכָךְ, מָטָר סוֹחֵף וְאֵין לֶחֶם, שֶׁהָיָה לוֹ מִי שֶׁיַּתִּיר אֶת נִדְרוֹ, אֶלָּא וְאֵין לֶחֶם, שֶׁהֶעֱלִים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מֵהֶם אֶת הַהֲלָכָה, שֶׁלֹּא יִמְצְאוּ פִּתְחוֹ לְהַתִּיר לוֹ אֶת נִדְרוֹ. עָלָה וּשְׁחָטָהּ. וְרוּחַ הַקֹּדֶשׁ צֹוַחַת, נְפָשׁוֹת הָיִיתִי רוֹצֶה שֶׁתַּקְרִיב לְפָנַי אֲשֶׁר לֹא צִוִּיתִי וְלֹא דִּבַּרְתִּי וְלֹא עָלְתָה עַל לִבִּי (ירמיה יט, ה). אֲשֶׁר לֹא צִוִּיתִי לְאַבְרָהָם שֶׁיִּשְׁחֹט אֶת בְּנוֹ, אֶלָּא אָמַרְתִּי לוֹ, אַל תִּשְׁלַח יָדְךָ (בראשית כב, יב), לְהוֹדִיעַ לְכָל הָאֻמּוֹת חִבָּתוֹ שֶׁל אַבְרָהָם, שֶׁלֹּא חָשַׂךְ אֶת יְחִידוֹ מִמֶּנִּי, לַעֲשׂוֹת רְצוֹן בּוֹרְאוֹ. וְלֹא דִּבַּרְתִּי לְיִפְתָּח לְהַקְרִיב אֶת בִּתּוֹ. רַבִּי יוֹחָנָן וְרַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן לָקִישׁ. רַבִּי יוֹחָנָן אָמַר, דָּמִים הָיָה חַיָּב, כְּעִנְיָן שֶׁכָּתוּב בַּעֲרָכִין. וְרַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן לָקִישׁ אָמַר, וְלֹא כְּלוּם, שֶׁהִתְנָה עַל דָּבָר שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְהַקְרִיב, וְלֹא הָיָה עָלָיו כְּלוּם. וְלֹא עָלְתָה עַל לִבִּי, זֶה מֵישַׁע מֶלֶךְ מוֹאָב, שֶׁכָּתוּב בּוֹ בְּשָׁעָה שֶׁנָּפַל בְּיַד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל, וַיִּקַּח אֶת בְּנוֹ הַבְּכוֹר אֲשֶׁר יִמְלֹךְ תַּחְתָּיו וַיַּעֲלֵהוּ עוֹלָה (מ״ב ג, כז). מִי גָּרַם לְמֵישַׁע שֶׁיַּקְרִיב אֶת בְּנוֹ. עַל שֶׁלֹּא הָיָה בֶּן תּוֹרָה. שֶׁאִלּוּ קָרָא בַּתּוֹרָה, לֹא אִבֵּד אֶת בְּנוֹ, שֶׁכָּתוּב בַּתּוֹרָה, אִישׁ כִּי יַפְלִיא נֶדֶר, וְהָיָה עֶרְכְּךָ הַזָּכָר, וְאִם נְקֵבָה הִיא וְגוֹ' (ויקרא כז, ב-ד). הֱוֵי, וְלוֹקֵחַ נְפָשׁוֹת חָכָם (משלי יא, ל).
בחוקתי, ו׳
דָּבָר אַחֵר, אִישׁ כִּי יַפְלִיא נֶדֶר. אַף הָאֻמּוֹת אוֹמְרִים: בַּמָּה אֲקַדֵּם ה' אִכַּף לֵאלֹהֵי מָרוֹם, הֲיִרְצֶה ה' בְּאַלְפֵי אֵילִים, בְּרִבְבוֹת נַחֲלֵי שֶׁמֶן, הַאֶתֵּן בְּכוֹרִי פִּשְׁעִי, פְּרִי בִטְנִי חַטַּאת נַפְשִׁי (מיכה ו, ו-ז). אָמַר לָהֶם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְאֻמּוֹת הָעוֹלָם, בְּנֵיכֶם אַתֶּם מְבַקְּשִׁין לְהַקְרִיב לְפָנַי. אֵינִי מְבַקֵּשׁ לֹא בְּנֵיכֶם וְלֹא קָרְבְּנוֹתֵיכֶם, אֶלָּא לְבָנַי נָתַתִּי פָּרָשַׁת קָרְבָּנוֹת וּפָרָשַׁת עֲרָכִין, שֶׁקָּרְבְּנוֹתֵיהֶם חֲבִיבִים לְפָנַי. וְכֵן הוּא אוֹמֵר, טוֹב מְעַט לַצַּדִּיק וְגוֹ' (תהלים לז, טז). תֵּדַע לְךָ, תְּחִלָּתוֹ שֶׁל סֵפֶר, דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵיהֶם אָדָם כִּי יַקְרִיב מִכֶּם קָרְבָּן לַה' (ויקרא א, ב). מִכֶּם, וְלֹא מֵהָאֻמּוֹת. וְסוֹפוֹ שֶׁל סֵפֶר, דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵיהֶם אִישׁ כִּי יַפְלִיא. וְכֵן הוּא אוֹמֵר, מַגִּיד דְּבָרָיו לְיַעֲקֹב וְגוֹ' (תהלים קמז, יט). אָמַר לָהֶן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְיִשְׂרָאֵל, אִם אַתֶּם מְבִיאִין לְפָנַי עֲרָכִים שֶׁלָּכֶם, מַעֲלֶה אֲנִי עֲלֵיכֶם, כְּאִלּוּ נַפְשׁוֹתֵיכֶם הִקְרַבְתֶּם לְפָנַי. לְכָךְ נֶאֱמַר: אִישׁ כִּי יַפְלִיא נֶדֶר. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְיִשְׂרָאֵל, בִּזְכוּת הָעֲרָכִין אֲנִי מַצִּיל אֶתְכֶם מִגֵּיהִנָּם. אָמַר לָהֶם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְיִשְׂרָאֵל, הֱיוּ מַעֲרִיכִין לְפָנַי אֶת נַפְשׁוֹתֵיכֶם, אֲנִי מַצִּיל אֶתְכֶם מַעֲרִיכַת גֵּיהִנָּם, שֶׁנֶּאֱמַר: כִּי עָרוּךְ מֵאֶתְמוֹל תָּפְתֶּה (ישעיה ל, לג). וְאֶעֱרֹךְ לִפְנֵיכֶם שֻׁלְחָן. הוּא שֶׁאָמַר דָּוִד, תַּעֲרֹךְ לְפָנַי שֻׁלְחָן נֶגֶד צוֹרְרָי דִּשַּׁנְתָּ בַּשֶּׁמֶן רֹאשִׁי כּוֹסִי רְוָיָה (תהלים כג, ה). אָמֵן וְכֵן יְהִי רָצוֹן.

מדרש תנחומא

בריה נמוכה
הודעות: 490
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ה' מרץ 02, 2023 2:27 pm

אהרן חן כתב:ובכן קבלתי הקלטה בו שואל פלוני את ר' נתן קופשיץ האם הוא חתום על המכתב, ר' נתן משיב: על חלקו ולא על כל הדברים שבו. השואל שואל, האם בלאכרסקי זייף? ור' נתן משיב לא, אלא שלא שמתי לב לפני שחתמתי לדברים החריפים שכתובים בו, השואל מבקש לדייק: אז בלאכארסקי לא זייף והרב חתם אלא שהרב לא שם לב על מה הוא חותם? ור' נתן משיב: כן.
מי ששלח את ההקלטה לא מוכן שאעלה אותו כדי שלא יזהו את קולו, ואין לי מושג איך מטשטשים קול.
אז הרוצה להאמין יאמין, ומי שמפקפק ישאל את ר' נתן בעצמו.

כלומר הוא כלל לא כתב מכתב הסכמה לקונטרס, אלא חתם על מכתב שכתב שלום יצחק בלאכארסקי בשמו - בלא לקרוא על מה הוא חותם -וללמד על הכלל כולו יצא - וד"ל וכדי בזיון וקצף...[ זאת מלבד קונטרס שחיבר שמסולף, ומלא בציטוטים חלקיים מגדולי ישראל, כאילו רש"י הוא הוא פשוטו של מקרא. ]
קבצים מצורפים
הרב קופשיץ.jpeg
הרב קופשיץ.jpeg (223.35 KiB) נצפה 3481 פעמים

להתהלך
הודעות: 180
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי להתהלך » ה' מרץ 02, 2023 2:31 pm

אהרן חן כתב:
צופה_ומביט כתב:הביטוי "לבטל את החיים מפני ה'" באמת ניתן לטעות בו, וטוב יעשה הרב הולצמן אם ינסח אותו מחדש ביתר דיוק,
אבל רק טיפש [או בעל אג'נדה, או תרווייהו איתנהו ביה] חושב שכוונת הרב הולצמן היא שיסוד התורה הוא לעשות מה שבא לי ולא לבטל עצמי לרצון ה'.
כל הנידון הוא מה ה' רוצה וכיתד מתקרבים אליו.
ואכן יש בזה ויכוח עתיק, אבל הרב הולצמן הוא בשיטת המון הסוברים שהאלוקות ובקשת האלקים אינה נמצאת בביטוש החיים ושיבורם אלא בתוכם ועל ידם.
ואכן, כפי שכבר נכתב למעלה, יש חיים כאלה שאינם ראויים לחיותם ואז מוסרים אותם עבור הקב"ה - מחמת ציוויו ורצונו על כך.
והלימוד מפרשת העקידה הרי הוא פשוט וברור, והוא כולל בדיוק את שני החלקים האלה:
כל עוד שאברהם חשב שרצון ה' וציוויו הוא להקריב את יצחק - אברהם עשה כן בלי טענה ומענה, וזה הלימוד הראש/ון, לבטל עצמו לרצון ה' וציוויו.
אבל הקב"ה מצידו הודיע שהוא לא חפץ בהקרבת בנים, לא זהו קרבן ולא כך מתקרבים אליו ומפיקים ממנו רצון - וזה הלימוד השני.

אבל ברור שכשיש לך אג'נדה, ובוודאי אם בנוסף אתה גם חמום מוח או סתם מצומצם מוחין וכיו"ב, אתה לא תטרח לדייק, ואל לנסות להבין, ולא לדון לכף זכות, ובטח לא להבין בצורה שקולה ומדודה ומקסימום להעיר למחבר באישי על הניסוח,
אלא ישר תצרח ככרוכיה - ותפרסם בכל העולם - שהמחבר הוא גוי ואפיקורס שר"י וימש"ו ותשפוך על הנייר את כל הר"ת השגורים על לשונך כלפי כל מי שלא חושב כמוך "עפ"ל ורח"ל וד"ל" ואכמ"ל.

אני לא בטוח שזה הלימוד השני מהעקידה. יתכן מאד - וכך מורגל בפי העולם (לא בדקתי המקור) - שאברהם ידע זאת קודם. עכ"פ העקידה ולקחה זה לא הנושא. הנושא הוא המסקנא שהולצמן ניסח, והיא בוטה ולא מוצלחת. וכפי מה שעלה כאן לא מדובר בפליטת קולמוס אחת, אלא בנוסח מבאיש המבצבץ מהספר במקומות לא מעטים.

הנוסח המבאיש והמבצבץ, שאין מביאים אפילו לא קטע אחד בשלמות מי מדבר על מאמר, ממש כמו שמבאיש ומבצבץ 'וַעֲבַדְתֶּם֙ אֱלֹהִ֣ים אֲחֵרִ֔ים וְהִשְׁתַּחֲוִיתֶ֖ם לָהֶֽם' אתה יודע כמה משפטים אלה יש בתורה, ממש עוולה מול העינים, קורעים לגזרים את מה שאני כותב, ומאשימים אותי שאני עובד עבודה זרה וגוי חוקר, נו באמת לא מבינים מה קורה כאן?

האם הטרחת לקרוא וללמוד מאמר אחד שלי בשלמות!

מכון חכמי ליטא
הודעות: 408
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ה' מרץ 02, 2023 2:35 pm

אולי המנהלים יעבירו את כל הבלאגן הזה לאספקלריה להשאיר את המקום כאן בלי צעקות ומהלומות???

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ה' מרץ 02, 2023 2:36 pm

מכון חכמי ליטא כתב:
להתהלך כתב:יש ספר שלם שעוסק בזה מכל הצדדים, רק הם ברשעותם כי רבה, קוצצים מלפנים ואחור, ואז הם מתקיפים, אני חושב שזה יהיה רעיון נפלא אם תגשו לחנויות הקרובות ותרכשו את הספרים, ותעיינו ותתוכחו כדרכה של תורה.

הספרים לא נמצאים באוצר החכמה??!! אם לא אתה פשוט יכול להעלות פדפ לכאן

גם מכון חכמי ליטא יואיל 'פשוט' להעלות לכאן פידיאפים של כל הספרים הנפלאים שי"ל על ידו תיכף ומיד לאחר יציאתם מבית הדפוס?

מכון חכמי ליטא
הודעות: 408
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ה' מרץ 02, 2023 2:38 pm

כן תיכף ומיד? ממש עכשיו יצאו?
בכל אופן דברתי למי שמתחנן שילמדו בספרים שלו

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי ישראליק » ה' מרץ 02, 2023 2:39 pm

בריה נמוכה כתב:
אהרן חן כתב:ובכן קבלתי הקלטה בו שואל פלוני את ר' נתן קופשיץ האם הוא חתום על המכתב, ר' נתן משיב: על חלקו ולא על כל הדברים שבו. השואל שואל, האם בלאכרסקי זייף? ור' נתן משיב לא, אלא שלא שמתי לב לפני שחתמתי לדברים החריפים שכתובים בו, השואל מבקש לדייק: אז בלאכארסקי לא זייף והרב חתם אלא שהרב לא שם לב על מה הוא חותם? ור' נתן משיב: כן.
מי ששלח את ההקלטה לא מוכן שאעלה אותו כדי שלא יזהו את קולו, ואין לי מושג איך מטשטשים קול.
אז הרוצה להאמין יאמין, ומי שמפקפק ישאל את ר' נתן בעצמו.

כלומר הוא כלל לא כתב מכתב הסכמה לקונטרס, אלא חתם על מכתב שכתב שלום יצחק בלאכארסקי בשמו - בלא לקרוא על מה הוא חותם -וללמד על הכלל כולו יצא - וד"ל וכדי בזיון וקצף...[ זאת מלבד קונטרס שחיבר שמסולף, ומלא בציטוטים חלקיים מגדולי ישראל, כאילו רש"י הוא הוא פשוטו של מקרא. ]

וכן ידוע לנו עוד מקרים שר' נתן קופשיץ חתם [או השתמשו בחתימתו] על נוסחאות שכתבו אחרים, וד"ל

אהרן חן
הודעות: 64
הצטרף: ו' נובמבר 10, 2017 11:29 am

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי אהרן חן » ה' מרץ 02, 2023 2:39 pm

בריה נמוכה כתב:
אהרן חן כתב:ובכן קבלתי הקלטה בו שואל פלוני את ר' נתן קופשיץ האם הוא חתום על המכתב, ר' נתן משיב: על חלקו ולא על כל הדברים שבו. השואל שואל, האם בלאכרסקי זייף? ור' נתן משיב לא, אלא שלא שמתי לב לפני שחתמתי לדברים החריפים שכתובים בו, השואל מבקש לדייק: אז בלאכארסקי לא זייף והרב חתם אלא שהרב לא שם לב על מה הוא חותם? ור' נתן משיב: כן.
מי ששלח את ההקלטה לא מוכן שאעלה אותו כדי שלא יזהו את קולו, ואין לי מושג איך מטשטשים קול.
אז הרוצה להאמין יאמין, ומי שמפקפק ישאל את ר' נתן בעצמו.

כלומר הוא כלל לא כתב מכתב הסכמה לקונטרס, אלא חתם על מכתב שכתב שלום יצחק בלאכארסקי בשמו - בלא לקרוא על מה הוא חותם -וללמד על הכלל כולו יצא - וד"ל וכדי בזיון וקצף...

העובדה שהוא חתם על מכתב שהוגש לו, אין בה חידוש. אם המסכימים היו כותבים את כל ההסכמות היוצאות תחת ידיהם, תורתם אימתי נעשית.
לגבי החלק שלדבריו הוא לא נתן את דעתו אליו, הרי מדובר במשפט אחד. זו טעות שבהחלט יכולה להתרחש לכל אחד.

כל זה לפני הטענה לפיה הוא חזר בו בעקבות תיאור מכמיר על מצבו של המחבר וכו', וכדי לא לאשווי את בלאכארסקי כזייפן הוא מצא מוצא בנוסח הזה.

בריה נמוכה
הודעות: 490
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ה' מרץ 02, 2023 2:43 pm

אהרן חן כתב:
למעשה, ההודעות של הרב להתהלך באשכול זה, וגם באשכול המרכזי, כולל החומרים שעולים כאן מספרו עם כל ההסברים, רק משרתות את מבקרי החומש, וד"ל...
כן ערך לא ערך, הגיה לא הגיה, התיעצו או נמלכו, חבר או חברותא, ידיד או שותף, בפועל הרושם שנוצר כאן (ואולי בטעות) שכנראה מדובר באותו חוג.


להבהיר אכן מדובר באותו חוג.
חוג קהילת המתמידים ששניהם תלמידי ר' לייב מינצברג זצ"ל.
וחוג זה קיבל הכשר מהגר"ש אויערבאך זצ"ל.
אך עד למסקנת דבריך, שזה קשור לבית מדרש הגר"א יש מרחק רב.
אך המתנגדים לא נבהלים וממשיכים לפרסם כל הזמן ולשקר לציבור ולעבוד על אנשים תמימים יר"ש שזה קשור לביהמ"ד הגר"א ומטרתם להחדיר בציבור כפירה בתורה שבע"פ. כמו ששמעתי בעצמי לפני שבוע, מת"ח נכבד נכד של אחד מגדו"י זי"ע שאמר לי שכך אמר לו מוביל המערכה...

נ.ב. אגב מתמידים
הנה קישור לפודקאסט החדש של משפחה על המתמידים פארענצ'עס - פרק 18 - פורים במתמידים

קרית מלך
הודעות: 1034
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי קרית מלך » ה' מרץ 02, 2023 2:44 pm

הרב להתהלך, מה מכל דברי המדרש תנחומא המובאים כאן קשורים לענין?
וכי הרב בלכרובסקי כתב אחרת?
כבר כתבתי כי מע"כ זה שציטט בשמו דברים אשר לא דיבר
למען הדיוק - אלה דבריו של הרב בלכרובסקי
בפרשת וירא מסיק [הרב] הולצמן "תובנה" כי העקידה אינה דבר ראוי עפ"ל. והנה בעוד עם ישראל קורא קריאת שמע ערב ובוקר, ומכוון ב"בכל נפשך" אפילו הוא נוטל את נפשך - לעומת זאת, [הרב] הולצמן חוזר על הגידוף שהאנשים אינם צריכים להתבטל לפני ה'.

אולי יגלה לן מר [וכן הרב צופה ומביט] איך כל זה שייך בכלל לנידון הקרבת בנים לקרבן?
פשוט הסטת הנושא ותו לא.

אפשר לקבל את דבריו של הרב המשיג ואפשר גם להתווכח אבל אסור לשתול בדבריו את אשר לא אמר. ועוד להרבות בהתקפות על כך.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי ישראליק » ה' מרץ 02, 2023 2:45 pm

אהרן חן כתב:העובדה שהוא חתם על מכתב שהוגש לו, אין בה חידוש. אם המסכימים היו כותבים את כל ההסכמות היוצאות תחת ידיהם, תורתם אימתי נעשית.
לגבי החלק שלדבריו הוא לא נתן את דעתו אליו, הרי מדובר במשפט אחד. זו טעות שבהחלט יכולה להתרחש לכל אחד


אני מדבר על לכה"פ מקרה אחת, שאחר שדברו אתו על מכתב ש[כלומר] חתם עלי', אמר, שמעולם לא כתב זאת

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ה' מרץ 02, 2023 2:46 pm

מכון חכמי ליטא כתב:כן תיכף ומיד? ממש עכשיו יצאו?
בכל אופן דברתי למי שמתחנן שילמדו בספרים שלו

התחינה היא שלפני שמתקיפים יעיינו בכל הדברים מלפנים ומאחור ולא יחתכו קטעים בודדים ויעלילו עלילות שווא.
אם בקשה כזו גורמת לך להגיב בלעג וציניות מרושעת אין לזה הגדרה אחרת מאשר גועל נפש!

בריה נמוכה
הודעות: 490
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ה' מרץ 02, 2023 2:48 pm

אהרן חן כתב:
בריה נמוכה כתב:
אהרן חן כתב:וב...

העובדה שהוא חתם על מכתב שהוגש לו, אין בה חידוש. אם המסכימים היו כותבים את כל ההסכמות היוצאות תחת ידיהם, תורתם אימתי נעשית.
לגבי החלק שלדבריו הוא לא נתן את דעתו אליו, הרי מדובר במשפט אחד. זו טעות שבהחלט יכולה להתרחש לכל אחד.

כל זה לפני הטענה לפיה הוא חזר בו בעקבות תיאור מכמיר על מצבו של המחבר וכו', וכדי לא לאשווי את בלאכארסקי כזייפן הוא מצא מוצא בנוסח הזה.


איך אתה משוה חתימות של הסכמה לספרים
למכתב שתוכו רצוף מחאה ואיסורים ודברי השמצה ?


כל אחד יכול לשמוע את ההקלטה המקורית מצו"ב
קבצים מצורפים
הבהרה מהרב נתן קופשיץ בעניין הסכמתו לקונטרס ויבינו במקרא.mp3
(1.65 MiB) הורד 90 פעמים

קרית מלך
הודעות: 1034
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי קרית מלך » ה' מרץ 02, 2023 2:49 pm

למען החפצים להתרשם ממהלך מחשבתו של הרב הולצמן מצורף כאן מאמר שלו אודות קדושת יום הכפורים
יעיינו בו החברים ויביעו את דעתם על דבריו. ודי בזה.
קבצים מצורפים
המאמר ליום הכיפורים תשפ''ב מעוצב ומעומד.pdf
יוה"כ
(562.29 KiB) הורד 130 פעמים

צופה_ומביט
הודעות: 4619
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' מרץ 02, 2023 2:50 pm

קרית מלך כתב:הרב להתהלך, מה מכל דברי המדרש תנחומא המובאים כאן קשורים לענין?
וכי הרב בלכרובסקי כתב אחרת?
כבר כתבתי כי מע"כ זה שציטט בשמו דברים אשר לא דיבר
למען הדיוק - אלה דבריו של הרב בלכרובסקי
בפרשת וירא מסיק [הרב] הולצמן "תובנה" כי העקידה אינה דבר ראוי עפ"ל. והנה בעוד עם ישראל קורא קריאת שמע ערב ובוקר, ומכוון ב"בכל נפשך" אפילו הוא נוטל את נפשך - לעומת זאת, [הרב] הולצמן חוזר על הגידוף שהאנשים אינם צריכים להתבטל לפני ה'.

אולי יגלה לן מר [וכן הרב צופה ומביט] איך כל זה שייך בכלל לנידון הקרבת בנים לקרבן?
פשוט הסטת הנושא ותו לא.

אפשר לקבל את דבריו של הרב המשיג ואפשר גם להתווכח אבל אסור לשתול בדבריו את אשר לא אמר. ועוד להרבות בהתקפות על כך.

אולי קודם יראה לנו מר היכן כתב הרב הולצמן שהעקידה אינה דבר ראוי [מלבד עניין הקרבת בנים לקב"ה שגילה הקב"ה בעצמו שתועבה היא אצלו ומעולם לא עלתה על לבו]?
והיכן כתב שאנשים לא צריכים להתבטל לפני ה?
ושזה נלמד מהעקידה?

אהרן חן
הודעות: 64
הצטרף: ו' נובמבר 10, 2017 11:29 am

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי אהרן חן » ה' מרץ 02, 2023 2:50 pm

בריה נמוכה כתב:
אהרן חן כתב:
למעשה, ההודעות של הרב להתהלך באשכול זה, וגם באשכול המרכזי, כולל החומרים שעולים כאן מספרו עם כל ההסברים, רק משרתות את מבקרי החומש, וד"ל...
כן ערך לא ערך, הגיה לא הגיה, התיעצו או נמלכו, חבר או חברותא, ידיד או שותף, בפועל הרושם שנוצר כאן (ואולי בטעות) שכנראה מדובר באותו חוג.


להבהיר אכן מדובר באותו חוג.
חוג קהילת המתמידים ששניהם תלמידי ר' לייב מינצברג זצ"ל.
וחוג זה קיבל הכשר מהגר"ש אויערבאך זצ"ל.
אך עד למסקנת דבריך, שזה קשור לבית מדרש הגר"א יש מרחק רב.
אך המתנגדים לא נבהלים וממשיכים לפרסם כל הזמן ולשקר לציבור ולעבוד על אנשים תמימים יר"ש שזה קשור לביהמ"ד הגר"א ומטרתם להחדיר בציבור כפירה בתורה שבע"פ. כמו ששמעתי בעצמי לפני שבוע, מת"ח נכבד נכד של אחד מגדו"י זי"ע שאמר לי שכך אמר לו מוביל המערכה...

נ.ב. אגב מתמידים
הנה קישור לפודקאסט החדש של משפחה על המתמידים פארענצ'עס - פרק 18 - פורים במתמידים
להבהיר, סמי מכאן בית מדרש הגר"א.

כתבתי שהרושם שנוצר שהרב אנשין מחבר פשוטו של מקרא, והרב הולצמן מחבר להתהלך הם אותו חוג ומפרים (ומפרכסים) זה לזה. תקרא לחוג איך שאתה רוצה.

אכן, ר' שמואל אויערבוך, הכשיר בלנקו, כל דבר שיוצא מתחת מחבר שלמד במתמידים.

אולי במהדורה הבאה של להתהלך, ידפיס המחבר הסכמה מר' שמואל. הרי הסגנון הגבוה של הספר, ממש הסגנון של ר' שמואל!

כמה נמוך אפשר לרדת. (הרבה מאד).

אהרן חן
הודעות: 64
הצטרף: ו' נובמבר 10, 2017 11:29 am

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי אהרן חן » ה' מרץ 02, 2023 2:53 pm

לייבעדיג יענקל כתב:
מכון חכמי ליטא כתב:כן תיכף ומיד? ממש עכשיו יצאו?
בכל אופן דברתי למי שמתחנן שילמדו בספרים שלו

התחינה היא שלפני שמתקיפים יעיינו בכל הדברים מלפנים ומאחור ולא יחתכו קטעים בודדים ויעלילו עלילות שווא.
אם בקשה כזו גורמת לך להגיב בלעג וציניות מרושעת אין לזה הגדרה אחרת מאשר גועל נפש!

וביותר, שהרי כל האשכול מטרתו לא להגן על חומש פשש"מ (וכאמור גם מזיק) ואפילו לא להגן על שמו הטוב של הולצמן, אלא רק לעשות יח"צ לרב הולצמן ולשווק את ספריו. כמו שאפשר להתרשם בהודעותיו הכנות של הולצמן שוב ושוב.
ואתה בטיפשותך רוצה לקבל את הספרים בחינם?!

מכון חכמי ליטא
הודעות: 408
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ה' מרץ 02, 2023 2:54 pm

לייבעדיג יענקל כתב:התחינה היא שלפני שמתקיפים יעיינו בכל הדברים מלפנים ומאחור ולא יחתכו קטעים בודדים ויעלילו עלילות שווא.
אם בקשה כזו גורמת לך להגיב בלעג וציניות מרושעת אין לזה הגדרה אחרת מאשר גועל נפש!

התחינה היתה לחברי הפורום (ראה לדוגמה כאן)
נהניתי מהכתיבה העדינה

עושה חדשות
הודעות: 12618
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' מרץ 02, 2023 2:56 pm

לייבעדיג יענקל כתב:
מכון חכמי ליטא כתב:
להתהלך כתב:יש ספר שלם שעוסק בזה מכל הצדדים, רק הם ברשעותם כי רבה, קוצצים מלפנים ואחור, ואז הם מתקיפים, אני חושב שזה יהיה רעיון נפלא אם תגשו לחנויות הקרובות ותרכשו את הספרים, ותעיינו ותתוכחו כדרכה של תורה.

הספרים לא נמצאים באוצר החכמה??!! אם לא אתה פשוט יכול להעלות פדפ לכאן

גם מכון חכמי ליטא יואיל 'פשוט' להעלות לכאן פידיאפים של כל הספרים הנפלאים שי"ל על ידו תיכף ומיד לאחר יציאתם מבית הדפוס?

viewtopic.php?f=7&t=45793&p=687160&hilit#p687160

בריה נמוכה
הודעות: 490
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ה' מרץ 02, 2023 2:58 pm

קרית מלך כתב:למען החפצים להתרשם ממהלך מחשבתו של הרב הולצמן מצורף כאן מאמר שלו אודות קדושת יום הכפורים
יעיינו בו החברים ויביעו את דעתם על דבריו. ודי בזה.


בספרי חסידות ושיחות האדמורים, ישנה הרבה דברים בסגנון זה
ראה לדוגמא מש"כ כאן

וכך מסופר בספר 'משמיע ישועה' פרק יז נמצא באוצר
וז"ל
סיפר הרב אליעזר וולדמן: בליל יום כיפור לאחר תפילת כל נדרי לוינו את הרב צבי יהודה מישיבת עץ חיים בה התפללה הישיבה באותו תקופה בימים נוראים לביתו כמדי שנה
הוא סיפר שפגש פעם בירושלים יהודי זקן שהיה חסיד של האדמו"ר ר לייבל איגר נכדו של רע"א, אותו חסיד סיפר לו שבערב יום כיפור נהגו להמתין לאדמור ר' לייב, לתפיל כל נדרי במשך זמן ממושך ובאותו זמן היו רוקדים, ושאל החסיד את הרצי"ה ומה לדעתך רקדו שם ? ענה לו רצי"ה וודאי וטהר ליבנו ועוד שירי תשובה. חייך החסיד לא ולא, באותו זמן היו רוקדים עם הניגון של "שושנת יעקב" שהרי יום הכיפורים כ'פורים'...

עץ הזית
הודעות: 478
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי עץ הזית » ה' מרץ 02, 2023 3:15 pm

מחולת המחנים כתב:וברש"י בתענית שם (ד"ה וכתיב אשר לא צויתי) פירש שכוונתו של מישע מלך מואב היתה לשמים, אך על הכתוב במישע (מלכים ב ג, כז) פירש רש"י "ויקח את בנו הבכור - בפסיקתא דפרשת שקלים נדרש, ששאל את עבדיו מה טיבה של אומה זו שנעשה להם נסים כאלה? אמרו לו אביהם אברהם בן יחיד היה לו אמר לו הקב"ה הקריבהו לפני ורצה להקריבו להקב"ה, אמר להם אף אני בן בכור יש לי אלך ואקריבנו לעבודה זרה".
וכן בסנהדרין דף ל"ט ע"א ד"ה כמקולקלין שבהם פירש רש"י: "כגון מישע מלך מואב שהקריב בנו לע"ז".
אין כאן סתירה ברש"י, כי בתענית זה לא רש"י.

קרית מלך
הודעות: 1034
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי קרית מלך » ה' מרץ 02, 2023 3:26 pm

בריה נמוכה כתב:
קרית מלך כתב:למען החפצים להתרשם ממהלך מחשבתו של הרב הולצמן מצורף כאן מאמר שלו אודות קדושת יום הכפורים
יעיינו בו החברים ויביעו את דעתם על דבריו. ודי בזה.


בספרי חסידות ושיחות האדמורים, ישנה הרבה דברים בסגנון זה
ראה לדוגמא מש"כ כאן

וכך מסופר בספר 'משמיע ישועה' פרק יז נמצא באוצר
וז"ל
סיפר הרב אליעזר וולדמן: בליל יום כיפור לאחר תפילת כל נדרי לוינו את הרב צבי יהודה מישיבת עץ חיים בה התפללה הישיבה באותו תקופה בימים נוראים לביתו כמדי שנה
הוא סיפר שפגש פעם בירושלים יהודי זקן שהיה חסיד של האדמו"ר ר לייבל איגר נכדו של רע"א, אותו חסיד סיפר לו שבערב יום כיפור נהגו להמתין לאדמור ר' לייב, לתפיל כל נדרי במשך זמן ממושך ובאותו זמן היו רוקדים, ושאל החסיד את הרצי"ה ומה לדעתך רקדו שם ? ענה לו רצי"ה וודאי וטהר ליבנו ועוד שירי תשובה. חייך החסיד לא ולא, באותו זמן היו רוקדים עם הניגון של "שושנת יעקב" שהרי יום הכיפורים כ'פורים'...


"ישנה הרבה דברים בסגנון זה"
מצאת סיפור אחד (!) שגם הוא מקורו מפוקפק.

לך נא ראה בכל קהילות ישראל בכל מקומות מושבותיהם איך נראה יום הקדוש.

על כגון דא נאמר "אל תבלבל אותי עם עובדות". ואנא אל תפריע לאג'נדה של האדרת הדמות בכל מחיר ובכל מצב.
יודגש שוב, מתבקש להגיב לגופם של דברים ואל להסיט את הנושא.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2711
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' מרץ 02, 2023 3:39 pm

קרית מלך כתב: וכי איננו אמונים על כך שעל כל אחד מישראל למסור נפשו ונפש בניו ולהקריבם על המזבח עבור קידוש ה'?

להלכה אתה לא צודק. אסור היה לשחוט ילדים עבור קידוש ה'. וכן נפסק להלכה.

קרית מלך
הודעות: 1034
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי קרית מלך » ה' מרץ 02, 2023 3:49 pm

אינני בקי בפרטי ההלכה.
בספר הקינות שאנו אומרים בת"ב הוקדשה קינה מיוחדת ונוראה לאלו שעשו כך בטהרת לבם ונפשם וברצונם לייחד שמו באהבה.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2711
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' מרץ 02, 2023 4:03 pm

קרית מלך כתב:אינני בקי בפרטי ההלכה.
בספר הקינות שאנו אומרים בת"ב הוקדשה קינה מיוחדת ונוראה לאלו שעשו כך בטהרת לבם ונפשם וברצונם לייחד שמו באהבה.

יש הרבה בלתי בקיאים
אמנם רצוי שלא להביע דעה בדברים שאין בקיאים.

הלכה זו פסוקה בב"י, ואין זו סוגיא עמומה שקשה למצוא אותה.

בדק הבית יו"ד קנ"ז
ומעשה ברב אחד ששחט תינוקות הרבה בשעת השמד שירא שיעבירום על דת והיה עמו רב אחד וכעס עליו וקראו רוצח והוא לא חש לדבריו ואמר הרב המונע אם כדברי יהרג אותו רב במיתה משונה וכן היה שתפשוהו עכו"ם והיו פושטים עורו ונותנין חול בין העור והבשר ואח"כ נתבטלה הגזירה ואם לא שחט אותם אפשר שהיו ניצולים ולא היו הורגים אותם

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2711
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' מרץ 02, 2023 4:06 pm

יש כמה טעיות בקונטרסו של בלאכארסקי

מה שהרעיש על אשר קורא לשון ספר דברים 'לשון משה רבינו', יועיל נא בטובו להסתכל במהר"ל בענין. ובאמת כבר קדמו הרמב"ן עה"ת שם. אבל לזה צריכים לעיין ולפלפל, ולא לחפש מראי מקומות.

המאמר על יוהכ"פ הוא נפלא ממש, והוא מבט חדש על הרבה תורות ישנות שנאמרו על יוהכ"פ. ובאמת, זה כמה זמן שהערתי על מה שרוב הקרבנות שביוהכ"פ הם עבור טומאת המקדש וקדשיו, והיינו להכשיר את המזבח, ועל מה ולמה מכשירים כ"כ? ולפי דבריו מובן מאד, שהוא הכנה לימות השמחה של סוכות שמקריבים עבור כל השנה.

רק מדקדקים עניים יתפסו אותו על דבריו הללו, ואין להם שום קשר לדברי ר' לייבעלע איגר שלא נאמרו אלא למקומם ושעתם, אם נאמרו בכלל.

בינה להבין
הודעות: 134
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2022 5:51 pm

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי בינה להבין » ה' מרץ 02, 2023 6:52 pm

קרית מלך כתב:הרב להתהלך, מה מכל דברי המדרש תנחומא המובאים כאן קשורים לענין?
וכי הרב בלכרובסקי כתב אחרת?
כבר כתבתי כי מע"כ זה שציטט בשמו דברים אשר לא דיבר
למען הדיוק - אלה דבריו של הרב בלכרובסקי
בפרשת וירא מסיק [הרב] הולצמן "תובנה" כי העקידה אינה דבר ראוי עפ"ל. והנה בעוד עם ישראל קורא קריאת שמע ערב ובוקר, ומכוון ב"בכל נפשך" אפילו הוא נוטל את נפשך - לעומת זאת, [הרב] הולצמן חוזר על הגידוף שהאנשים אינם צריכים להתבטל לפני ה'.

אולי יגלה לן מר [וכן הרב צופה ומביט] איך כל זה שייך בכלל לנידון הקרבת בנים לקרבן?
פשוט הסטת הנושא ותו לא.

אפשר לקבל את דבריו של הרב המשיג ואפשר גם להתווכח אבל אסור לשתול בדבריו את אשר לא אמר. ועוד להרבות בהתקפות על כך.


כנראה שכך הבין הרב הולצמן את דברי הרב בלכרובסקי
"כי העקידה (=הקרבת בנים לקרבן) אינה דבר ראוי עפ"ל" (=הקרבת בנים לקרבן הוא דבר ראוי, ומי שאומר אחרת עפ"ל)

(אי) אפשר לקבל דבריו של הולצמן בהבנה זו ואפשר גם להתווכח, וכמו"כ (אי) אפשר לקבל דבריו של בלכרובסקי בהבנת דברי הולמצן ואפשר גם להתווכח

קרית מלך
הודעות: 1034
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי קרית מלך » ה' מרץ 02, 2023 8:34 pm

בינה להבין כתב:כנראה שכך הבין הרב הולצמן את דברי הרב בלכרובסקי
"כי העקידה (=הקרבת בנים לקרבן) אינה דבר ראוי עפ"ל" (=הקרבת בנים לקרבן הוא דבר ראוי, ומי שאומר אחרת עפ"ל)

(אי) אפשר לקבל דבריו של הולצמן בהבנה זו ואפשר גם להתווכח, וכמו"כ (אי) אפשר לקבל דבריו של בלכרובסקי בהבנת דברי הולמצן ואפשר גם להתווכח


כפתור ופרח, ומסתברים דבריו מאד עפ"י היסוד שיסד לן מרנא הגר"ח זצללה"ה ומקורו טהור בדברי התומים כי לאחר שכבר כתב הרמב"ם את דבריו [וכ"ה בשאר גדולי הדורות] הרי הם כתורה מסיני והכל ניתן להדרש מדבריו גם מה שלא עלה על דעת המחבר.

ספרים וועלט
הודעות: 1219
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ה' מרץ 02, 2023 8:42 pm

קרית מלך כתב:למען החפצים להתרשם ממהלך מחשבתו של הרב הולצמן מצורף כאן מאמר שלו אודות קדושת יום הכפורים
יעיינו בו החברים ויביעו את דעתם על דבריו. ודי בזה.

עיינתי. התרשמתי. ומאד אהבתי!
ייש"כ הרב הולצמן שליט"א ותודה לקרית מלך.

קרית מלך
הודעות: 1034
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי קרית מלך » ה' מרץ 02, 2023 8:53 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
קרית מלך כתב:אינני בקי בפרטי ההלכה.
בספר הקינות שאנו אומרים בת"ב הוקדשה קינה מיוחדת ונוראה לאלו שעשו כך בטהרת לבם ונפשם וברצונם לייחד שמו באהבה.

יש הרבה בלתי בקיאים
אמנם רצוי שלא להביע דעה בדברים שאין בקיאים.

הלכה זו פסוקה בב"י, ואין זו סוגיא עמומה שקשה למצוא אותה.

בדק הבית יו"ד קנ"ז
ומעשה ברב אחד ששחט תינוקות הרבה בשעת השמד שירא שיעבירום על דת והיה עמו רב אחד וכעס עליו וקראו רוצח והוא לא חש לדבריו ואמר הרב המונע אם כדברי יהרג אותו רב במיתה משונה וכן היה שתפשוהו עכו"ם והיו פושטים עורו ונותנין חול בין העור והבשר ואח"כ נתבטלה הגזירה ואם לא שחט אותם אפשר שהיו ניצולים ולא היו הורגים אותם


רצוי שלא להביע דעה בדברים שאין בקיאים.

ראה המצו"ב מקינות לת"ב
ומפורש בדברי מהרא"ל צינץ כן בפירושו לאיכה.
ומאי דפשיטא ליה ללפ"ב ברוחב בקיאותו הם מהחמורות שבחמורות לגדולי הדורות.
קבצים מצורפים
אבות על בנים1.PDF
קינות
(362.13 KiB) הורד 54 פעמים
אבות על בנים.PDF
איכה
(287.26 KiB) הורד 52 פעמים

האמת אדרוש
הודעות: 308
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2022 3:28 pm

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי האמת אדרוש » ה' מרץ 02, 2023 9:01 pm

קרית מלך כתב:רצוי שלא להביע דעה בדברים שאין בקיאים.
ראה המצו"ב מקינות לת"ב
ומפורש בדברי מהרא"ל צינץ כן בפירושו לאיכה.
ומאי דפשיטא ליה ללפ"ב ברוחב בקיאותו הם מהחמורות שבחמורות לגדולי הדורות.

מה מציאה גדולה מצאת? מאז ומתמיד הוצרכו ללמוד עליהם זכות, שלא יהיו נחשבים כרוצחים וכו״. מכל מקום להלכה ודאי שאין לנו לעשות כן.

מחולת המחנים
הודעות: 3247
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ה' מרץ 02, 2023 9:28 pm

בתוך הפולמוס הסוער, אוסיף הערת אגב ששמעתי בשם ת"ח מרביץ תורה מופלג שליט"א שאמר באחת באחת המערכות שעמדו על הפרק:
בקינה המרטיטה על האבות שעקדו את בניהם על קידוש השם (קינה כב), מופיע בין היתר: "וְאֵלֵימוֹ דִּבְּרוּ בַּאֲמִירָה, לֹא זָכִינוּ לְגַדֶּלְכֶם לְתּוֹרָה, נַקְרִיבְכֶם כְּעוֹלָה וְהַקְטָרָה".
ולכאורה, הקשה אותו מרביץ תורה, הרי הקרבת הבנים על קידוש השם היא פסגת השאיפות שצריך להגיע אליה, מתי יבוא לידי ואקיימנו, ואילו כאן אומרים האבות הדוויים "לא זכינו לגדלכם לתורה, נקריבכם כעולה והקטרה".
ומכאן, שחינוך הבנים לתורה היא פסגת השאיפות, יותר מהקרבת הבנים על קידוש השם, אך מאחר שלא זכינו לגדלכם לתורה, נקריבכם כעולה והקטרה.

החוזר
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:15 pm

Re: הטעות החמורה שבשרבוב שמו של הר"א הולצמן לחומש פשש''מ

הודעהעל ידי החוזר » ה' מרץ 02, 2023 9:30 pm

ראו במצורף
קבצים מצורפים
גרוסמן_שורשיו של קידוש השם באשכנז הקדומה.pdf
(7.39 MiB) הורד 97 פעמים


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 67 אורחים