מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מנהג המקום

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
שומר
הודעות: 1174
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

מנהג המקום

הודעהעל ידי שומר » ב' ינואר 08, 2024 9:34 pm

יש פה בתי כנסת שרשום לא לשנות מנוסח מנהג המקום

האם זה עניין הלכתי או הנהגתי מה שייך בנוסח מנהג

הגדילו לעשות שגם במבנה ליד הבית כנסת שיש שם מנינים מזדמנים כל חצי שעה כתבו מנהג המקום כשבדרך רוב המנין המזדמן בכלל ספרדים ואין מתפללים קבועים

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: מנהג המקום

הודעהעל ידי יבנה » ב' ינואר 08, 2024 10:15 pm

המקום שלהם ויש להם זכות ממונית לקבוע איזה נוסח יתפללו בו.
ועי׳ כאן https://www.yeshiva.org.il/midrash/26744

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מנהג המקום

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' ינואר 08, 2024 10:25 pm

יבנה כתב:המקום שלהם ויש להם זכות ממונית לקבוע איזה נוסח יתפללו בו.

כשם שיש להם זכות להכריע בפירוש 'ואשי ישראל', ולחייב את המתפללים לכוין כהכרעתם.

שומר
הודעות: 1174
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: מנהג המקום

הודעהעל ידי שומר » ב' ינואר 08, 2024 10:29 pm

המהרשדם סובר שאין בנוסח ענין הלכתי . ויש חולקים עליו. במנין הקבוע לא משנים אבל במקום שאין מתפללים קבועים והרבה פעמים רוב המתפללים ספרדים. נראה שכולם יודו שאין בנוסח . ענין הלכתי

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: מנהג המקום

הודעהעל ידי יבנה » ב' ינואר 08, 2024 10:58 pm

מה שנכון נכון כתב:
יבנה כתב:המקום שלהם ויש להם זכות ממונית לקבוע איזה נוסח יתפללו בו.

כשם שיש להם זכות להכריע בפירוש 'ואשי ישראל', ולחייב את המתפללים לכוין כהכרעתם.

מה שאדם חושב לעצמו אינו עניינו של אף אחד ואינו ענין ממוני, אבל התנהלות המקום כגון זמני התפילות ונוסחאות התפילה וקיום אירועים שונים בו, שלבעלי המקום יש עניין במה שקורה ודאי שהוא עניין ממוני המסור בידי הקהילה.
אם אדמו״ר חסידי בלי לקבל רשות יכנס עם חסידיו לבית כנסת או ישיבה של ציבור אחר ויקיים שם את התפילות והטיש שלו בניגוד לרצון הציבור, זה לא גזל?

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: מנהג המקום

הודעהעל ידי יבנה » ב' ינואר 08, 2024 11:05 pm

שומר כתב:המהרשדם סובר שאין בנוסח ענין הלכתי . ויש חולקים עליו. במנין הקבוע לא משנים אבל במקום שאין מתפללים קבועים והרבה פעמים רוב המתפללים ספרדים. נראה שכולם יודו שאין בנוסח . ענין הלכתי

דבריך אלו שייכים לענין זכות יחיד לשנות מנוסח אבותיו, או כשיש עיר שכולם מתפללים בנוסח מסוים אם יש זכות לשנות אותו לנוסח אחר.
נידון האשכול הוא במקום שיש הרבה קהילות עם נוסחים שונים שכל אחד ממשיך להתפלל כמנהגו, האם כשמתפלל בבית כנסת אחר בתור שליח ציבור, האם רשאי להתפלל בנוסח השונה מנוסח אותו בית כנסת.

שומר
הודעות: 1174
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: מנהג המקום

הודעהעל ידי שומר » ב' ינואר 08, 2024 11:29 pm

מה קורה באצקוביץ בבני ברק שיש מנינים בלי סוף .מי שעולה חזן מתפלל לפי הנוסח שלו כמדומני

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: מנהג המקום

הודעהעל ידי יבנה » ב' ינואר 08, 2024 11:45 pm

שומר כתב:מה קורה באצקוביץ בבני ברק שיש מנינים בלי סוף .מי שעולה חזן מתפלל לפי הנוסח שלו כמדומני

השאלה מה קבעו. בהרבה מאד שטיבלאך יש נוסח קבוע.

שומר
הודעות: 1174
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: מנהג המקום

הודעהעל ידי שומר » ג' ינואר 09, 2024 9:31 am

מה קבעו . אז השאלה אם הבעלים של הבית כנסת יכולים לקבוע . למה במניין לא קבוע שרובו ספרדי לא יתירו לחזן להתפלל כמנהגו אם זה תלוי ברצון המיידים של הבית כנסת .

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מנהג המקום

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ינואר 09, 2024 1:58 pm

זה לא תלוי ברצון המייסדים ולא ברצון המתפללים.
זה תלוי בהחלטת ההנהלה - היינו הגבאים הנוכחיים.

מי שמשלם את חשבונות החשמל והמים של בית הכנסת, ומי שדואג לניקיון ולשיפוצים - הוא הקובע.

כמאמר העולם: בעל המאה - הוא בעל הדעה!

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מנהג המקום

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ינואר 09, 2024 2:01 pm

האם ראוי לגבאים לקבוע נוסח אחד, או לפי החזן, או איזשהו כלל אחר (כגון: בחול לפי החזן ובשבת נוסח מסוים. או: אחד מתוך 2 נוסחאות מסוימים) - זוהי שאלה טובה, שקשה למצוא בה הכרעה הלכתית.

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: מנהג המקום

הודעהעל ידי כן מסתבר » ג' ינואר 09, 2024 8:14 pm

שומר כתב:יש פה בתי כנסת שרשום לא לשנות מנוסח מנהג המקום

האם זה עניין הלכתי או הנהגתי מה שייך בנוסח מנהג

הגדילו לעשות שגם במבנה ליד הבית כנסת שיש שם מנינים מזדמנים כל חצי שעה כתבו מנהג המקום כשבדרך רוב המנין המזדמן בכלל ספרדים ואין מתפללים קבועים


למה הספרדים לא פותחים ’שטיבלאך’ משל עצמם?

לענ”ד היה צריך בשטיבלאך אשכנזיים למנוע מהספרדים להתפלל שם בקביעות, כדי שלא יהיו בני קהילות הספרדים כגר בארץ, ויבנו שטיבלאך משל עצמם.
שם הם גם יוכלו להחליט האם ראוי לחייב את האורחים האשכנזיים להתפלל כמנהג המקום...

שומר
הודעות: 1174
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: מנהג המקום

הודעהעל ידי שומר » ג' ינואר 09, 2024 11:23 pm

איך תרגיש במקום כזה ספרדי שיחיבו אותך להתפלל בנוסח שלהם . על זה נאמר ואהבת לרעך כמוך

לפחות במנין מזדמן ולא קבוע כמו שטיבל..

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: מנהג המקום

הודעהעל ידי כן מסתבר » ד' ינואר 10, 2024 4:53 pm

שומר כתב:איך תרגיש במקום כזה ספרדי שיחיבו אותך להתפלל בנוסח שלהם . על זה נאמר ואהבת לרעך כמוך

לפחות במנין מזדמן ולא קבוע כמו שטיבל..


כל אימת שאני מתפלל בשטיבלאך שבעירנו, אני מחכה שיגש חזן הבקי בנוסח הנהוג ויוציא את המתפללים ידי חובתם, ומעולם לא עלה על דעתי לעלות ש”ץ ולהתפלל שם בנוסח שלי.

אני מתפלא מאד על כך שזה לא מובן מאליו שלכל בית כנסת יש נוסח מסוים אליו אמור להיצמד כל העובר לפני התיבה.

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: מנהג המקום

הודעהעל ידי יבנה » ד' ינואר 10, 2024 5:21 pm

שומר כתב:איך תרגיש במקום כזה ספרדי שיחיבו אותך להתפלל בנוסח שלהם . על זה נאמר ואהבת לרעך כמוך

לפחות במנין מזדמן ולא קבוע כמו שטיבל..

האנשים האלו בנו את הבית כנסת ומטפלים בו ומארגנים את ענייניו וכל הוצאותיו עליהם, הם בעלי המקום. אתה אורח אצלם, תתנהג בהתאם.
כשאתה מתארח לסעודה אצל מישהו, האם אתה בא בדרישות וטענות מה יכין ואיך יכין ואיך יתנהל הסעודה בהתאם למה שאתה רגיל, או שאתה מבין שאתה רק אורח?

שומר
הודעות: 1174
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: מנהג המקום

הודעהעל ידי שומר » ה' ינואר 11, 2024 11:20 am

אולי הם בעלי המקום אבל לא בעלי בית על התורה

גביר
הודעות: 2768
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: מנהג המקום

הודעהעל ידי גביר » ה' ינואר 11, 2024 1:10 pm

כן מסתבר כתב:
שומר כתב:יש פה בתי כנסת שרשום לא לשנות מנוסח מנהג המקום

האם זה עניין הלכתי או הנהגתי מה שייך בנוסח מנהג

הגדילו לעשות שגם במבנה ליד הבית כנסת שיש שם מנינים מזדמנים כל חצי שעה כתבו מנהג המקום כשבדרך רוב המנין המזדמן בכלל ספרדים ואין מתפללים קבועים


למה הספרדים לא פותחים ’שטיבלאך’ משל עצמם?

לענ”ד היה צריך בשטיבלאך אשכנזיים למנוע מהספרדים להתפלל שם בקביעות, כדי שלא יהיו בני קהילות הספרדים כגר בארץ, ויבנו שטיבלאך משל עצמם.
שם הם גם יוכלו להחליט האם ראוי לחייב את האורחים האשכנזיים להתפלל כמנהג המקום...


אולי כדאי להוסיף -

בירושלים יש לפחות שני שטיבלך ספרדיים - מוסיוף בבוכרים וזהרי חמה [אאל"ט הוא בעיקרון בית כנסת אשכנזי אלא שקרבתו לשוק ספרדה אותו לכה"פ בימות החול, מעולם לא הייתי שם בשבת, יתכן שבשבתות הוא אשכנזי] במחנה יהודה.

בבאר שבע הדבר הקרוב ביותר לשטיבלך שישנו [מניינים רבים בשעות קבועות, לא מניינים ספונטניים] - בית הכנסת של הקריה [מיסודו של הרב בנימין בצרי זצ"ל]-
הוא ספרדי [דבר דומה, אם כי לא באותו סדר גודל, ישנו גם ב'כיפה' בשכונה ה', שם הנוסח הוא נוסח ספרד האשכנזי].

ברחובות, גם שם יש בית כנסת הדומה לשטיבלך [בעבר היה שטיבלך ממש, אולם בהוראת רב בית הכנסת, הרב אברהם רובין שליט"א, כיום מתקיימים בו מניינים רבים בשעות קבועות ואין לקיים מניינים ספונטניים] הוא בית כנסת פא"י, שם הנוסח נקבע לפי החזן [אלא שיש לומר יג מידות אם אומרים תחנון
גם כששאר התפילה בנוסח אשכנז]
לפני הרבה שנים ניסו להקים שם שטיבלך ספרדי, בעזרא הסופר, איני יודע באיזו מידה היוזמה הצליחה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מנהג המקום

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' ינואר 11, 2024 7:22 pm

גביר כתב: וזהרי חמה [אאל"ט הוא בעיקרון בית כנסת אשכנזי אלא שקרבתו לשוק ספרדה אותו לכה"פ בימות החול, מעולם לא הייתי שם בשבת, יתכן שבשבתות הוא אשכנזי] במחנה יהודה.


התפללתי שם כו"כ פעמים. לפעמים היה חזן אשכנזי ולפעמים ספרדי.
יש שם שלטים בולטים שבשבת הכל בנוסח אשכנזי.

כולי האי
הודעות: 40
הצטרף: ג' מרץ 29, 2016 5:37 pm

Re: מנהג המקום

הודעהעל ידי כולי האי » ה' ינואר 11, 2024 7:49 pm

בבעלזא אף שמתפללים שם המון זרים לא ראיתי מעולם ש"ץ שלא מחסידי בעלזא (איני יודע אם זה תקנה)

בשטיבלאך בית ישראל כל ש"ץ מתפלל כאוות נפשו אך פעם אחת ראיתי ביו"ט שני של גליות שהגבאי לא הסכים שיארגנו מנחה של יו"ט וכיבה להם את המזגן ואת האורות

קשה לי להאמין שבמוסיוף נותנים לאשכנזי לגשת

גביר
הודעות: 2768
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: מנהג המקום

הודעהעל ידי גביר » ה' ינואר 11, 2024 8:29 pm

בברכה המשולשת כתב:
גביר כתב: וזהרי חמה [אאל"ט הוא בעיקרון בית כנסת אשכנזי אלא שקרבתו לשוק ספרדה אותו לכה"פ בימות החול, מעולם לא הייתי שם בשבת, יתכן שבשבתות הוא אשכנזי] במחנה יהודה.


א.
התפללתי שם כו"כ פעמים. לפעמים היה חזן אשכנזי ולפעמים ספרדי.
יש שם שלטים בולטים שבשבת הכל בנוסח אשכנזי.


כנראה שהנוסח שם, בימות החול, נקבע לפי החזן
מכל מקום, בכל הפעמים שהתפללתי שם החזן היה ספרדי עד כדי כך שבזמנו [לפני הרבה שנים, עוד כשהייתי בחור בישבה"ק] היתה תקופה שחשבתי שזה בית כנסת ספרדי.
בפעמים האחרונות שעברתי בסמוך הבחנתי במבט מרחוב יפו ששיפצו את המקום וחידשו את הקומה העליונה, שכידוע שנים רבות לא היתה בשימוש, אמנם לא הזדמן לי להיכנס לשם מאז השיפוץ ,איני יודע אם מתפללים למעלה בימות החול.


ב.
בבית הכנסת של התחנה המרכזית, שנראה שהוא שטיבל אליבא דכו"ע, ישנו, או לכל הפחות היה בעבר, שלט המודיע שהנוסח נקבע לפי החזן למעט בזמן שרב בית הכנסת נמצא במקום, שאז התפילה בנוסח חב"ד שבו הוא מתפלל.


ג.
באחד מערבי שבת קודש בקיץ האחרון התפללתי מנחה בכותל. העובר לפני התיבה, ליטאי שהתפלל בנוסח אשכנז בסגנון ישיבתי, הוסיף לפני עלינו לשבח מזמור 'ה' מלך' כמנהג הספרדים במנחה של עש"ק. שאלתי אותו על כך [חשבתי שהתוועדתי למנהג שלא הכרתי של אשכנזים הנוהגים לומר מזמור זה בעש"ק כספרדים] והסביר לי שעשה כן כיוון שראה שרוב המתפללים במניין הם ספרדים.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 169 אורחים