מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תנא לפני 200 שנה?

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי כדכד » ה' מרץ 07, 2024 10:14 pm

אור עולם כתב:
כדכד כתב:זה מ"בעל האז נדברו"?
בעל ה"אז נדברו" הלא הוא הגאון רבי בנימין יהושע זילבר זצ"ל
והוא לא היה כותב בסגנון כזה.
היית כותב מ"עלון אז נדברו" וגם זה צ"ע מאי רבותיה.

את זה כתב כדכד?
כדכד זה שם של אבן שאנחנו מכירים מהנביא
צריך לכתוב "הניק כדכד" וגם זה צ"ע מאי רבותיה

ובעברית: אל קטנוניות.

אם אכתוב בשם "בעל ה"לשם" כשכוונתי למישהו שגר ביישוב "לשם" איני חושב שתהיה לי זכות להתמרמר על מישהו שיבין בטעות שהתכוונתי להמקובל רי שלמה אלישיב.
כן גם אם אכתוב משהו בשם הרב אלישיב כשאני מתכוון לחבר שלי ששמו הפרטי אלישיב אני חושב שיצדק מי שיכעס שרימיתי אותו.
בקיצור זו לא קטנוניות אלא ישרות פשוטה.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי כדכד » ו' מרץ 08, 2024 2:47 pm

כשכתבתי את התגובות הראשונות לא ידעתי על תפוצתו הרחבה של העלון אז נדברו ולא על כך שהרב אור עולם נוהג בעקביות לכנותו "בעל האז נדברו".
איני חוזר בי מהדברים שאמרתי שהכינוי "בעל ה..." מתאים יותר למחבר ספר כזה ולא לכותב עלון כזה ובפרט דפקיע שמיה טובא
אבל אנ י מתחרט על זה שאמרתי הדברים בלשוון תקיפה ועצבנית
שבת שלום

ישעיהו לוריא
הודעות: 492
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » א' מרץ 10, 2024 4:48 am

תמצית שיחת י’’ב שבט תשפ’’ד בחצר ויז’ניץ מרכז.
קבצים מצורפים
שיח''ק_באור_פניך_י''ב_שבט_תשפ''ד.pdf
(2.38 MiB) הורד 207 פעמים

יהושפט
הודעות: 910
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי יהושפט » א' מרץ 10, 2024 8:56 am

קיבלתי

אליסף
הודעות: 1158
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי אליסף » א' מרץ 10, 2024 7:59 pm

ישעיהו לוריא כתב:תמצית שיחת י’’ב שבט תשפ’’ד בחצר ויז’ניץ מרכז.

מה היה בי"ב שבט תשס"א? (מוזכר בדרשה)

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' מרץ 10, 2024 10:00 pm

למי שתהה על הקשר בין שתי קבוצות שהוזכרו באשכול, הנה מפטפוטי הראש לזנבות מהקובץ שהובא מקודם, מליל הסילבסטר שלהם השנה, ההדגשות במקור:
תחת שיהיה כל אחד מכריז על השתייכותו למחננו בגו זקוף ובנשיאות ראש, מתוך הכרה פנימית כי ויז'ניץ היא משוש חייו, ומתוך כך היא הראשון בסדר הקדימה והחשיבות שבמהלך מחשבתו, רגשותיו ואורחות חייו, הנה למעשה רואים אנו כי לעיתים תפסה ויז'ניץ את מקומה בתחתית הסולם האישי...
כי קודם כל יחשבו חשבונות שונים, מנהלים 'משפחתון' - ראשית כל אביו ואימו, חמיו וחמותו, זקנו וזקנתו, אחיו וגיסיו וכן הלאה... ובסוף: ויז'ניץ... הרי חוזרים אנו חלילה לימי קדם...
לעומת זאת שח לי אחד מנכדי שהשתתף בשמחה משפחתית בחוג מסויים והופיע שם אחד הקרובים שהינו מקבוצת המתנגדים החריפים לחוג זה, אך עקב קרבתו נאלץ המחותן לכבדו לרקוד עם החתן, אך כל בני המשפחה שרקדו במעגל, סובבו את ראשם מפניו... זאת יען החסידות היא ברום המעלה, לפני קשרי המשפחה!.



ובשולי הגליון:
באותה תקופה של אירועי הסילבסטר של הכת, פחות או יותר, התפרסם על חתונה של משפחה מהכת, שהסבא המתגורר בחו"ל לא שייך לשם, וידע שבואו לחתונה יעורר בעיות, ולכן סידר איזו סיבה שלא יוכל להגיע, אבל חתנו/בנו [לא זוכר בדיוק] המחותן הודיע לו שאם הוא לא מגיע - הוא יכול למחוק אותם מרשימת בניו, ינתקו עמו כל קשר. ובכן הגיע הסבא מחו"ל במיוחד לחתונה. בחתונה הוא לא רצה לרקוד עם ראש הכת, ובפועל לא היתה לו ברירה, ובשעת הריקוד הסב פניו ממנו [כך לטענת הכת, וי"א שרק עצם עיניו בדביקות כדרך חסידים בריקוד כשר, וחטאו היה שלא הביט כעגל בראש הכת כמו כולם], וכתוצאה מחטא זה, מיד לאחר מכן גורש ע"י צעירי הכת [בחורים ואברכים] מהחתונה, נרדף ברחובות בצעקות ומכות, ובזה נגמרה השתתפותו בחתונה, כשהוא פצוע ונכלם. סבא שגורש מחתונת נכדו, לאחר שהגיע מחו"ל להשתתף, לאחר שהמחותנים הכריחו אותו לזה.

ושאלתי בפי: הרי לשיטתכם ימחה זכרה, חסידות גוברת על קשרי משפחה, לא? ואת מי שרואים כמתנגד לחסידות שלי צריך לסובב את הראש ממנו, לא? א"כ מה אתם רוצים מהסבא? א. מה הכרחתם אותו להגיע, ב. מה הטענה עליו שלא הסתכל על מי שמתנגד לחסידות שלו.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' מרץ 10, 2024 10:12 pm

מקריאת הקובץ [בהפסקות, עקב גלי בחילה קשים]:
כל המאפיינים של כת, אחד לאחד.
רק אצלנו האור, רק אצלנו הטוב, רק אנחנו האמת, מי שקשה לו עם דרכנו צריך לבטל את עצמו יותר, במעשים ולא בלימוד, צריך להרגיש חיבור פנימי לדרך שלנו, ואם קשה לו יעמיק יותר את החיבור הפנימי.
ניתוק ממשפחה ומכל ערך אחר, הכת עצמה היא מקום ראשון. [ציטוט לדוגמה: "השתתפות בסעודת יאהרצייט שאינה תואמת את דרכנו; אם כה דואג הוא לעליית נשמתו של הסב, ידע כי עליה יתרה תהיה לו באם לא ילך להשתתף שמה!"].
וכמובן: ראש הכת, הוא הכל, הוא הקובע, הוא המצוה, אליו פונים ואליו מקושרים, וכל הביטול הזה והחיבור הזה - אליו ודרכו, בלבד, ואין דרך אחרת, ואין מישהו אחר, בעולם.
אירועים שנדרשים להגיע, ממון שנדרשים לתת, הכל למעלה מהיכולת, והכל לטובת דרכנו וקהילתנו ומוסדותינו.
ירידה לחיי האנשים לפרטי פרטים.
דרשות ארוכות ומתישות, עיסוק אובססיבי באנחנו ודרכנו ולקשור את מעגלי החיים כולם בזה וסביב זה. לייסד מועדים חדשים המיוחדים לכת, לייסד מנהגים ואורחות חיים מוזרים המיוחדים לכת ומבודדים את חבריה, ויוצרים גלגל חוזר מעריכי של בידוד - קושי - הסתגרות - התחזקות פנימה - יתר בידוד - וחוזר חלילה.

דבר אחד בולט כקורת בית הבד מכל הנאמר:
כל מה שהוא דורש שם - הוא עצמו לא רק שלא מקיים אלא מקיים את ההיפך.
בכל דרשותיו בלי יוצא מן הכלל פיו מלא רק באיך ואיך, זיך וזיך, וכמה עשה וכמה פעל, אני חושב, אני חשבתי, אני אמרתי, אני מחליט, אני מודיע, אני ואני ואני.
[הוא בעצמו מציג שיא של גאוה יחד עם שיא של נחיתות. וגם הרבה משיטות/שפת הרחוב המודרניות מכניס בדרשותיו].
איך המטומטמים האלה לא קולטים את זה. זה מול העיניים יותר מכל דבר אחר בדרשות הבלתי נגמרות והקבועות הללו.

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' מרץ 11, 2024 3:10 am

צופה_ומביט כתב:איך המטומטמים האלה לא קולטים את זה. זה מול העיניים יותר מכל דבר אחר בדרשות הבלתי נגמרות והקבועות הללו.

לו זו היתה תופעה יוצאת דופן, שאלתך על המטומטמים היתה במקומה, אך אין זה ענין של מטומטמים, אלה של בעיה פסיכולוגית נפוצה שאיני יודע את שמה, וולדוגמה איך תסביר שממש במעמד הר סיני סוגדים לעגל העשוי מזהב? אם תוכל להסביר לנו את זה על אחת כמה וכמה נוכל להבין את קהלת הזנבות ואת כל שאר הקהלות שהולכים בעיניים עיוורות אחר מנהיגיהם.

גביר
הודעות: 2768
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי גביר » ב' מרץ 11, 2024 8:34 am

דומה שהמתח בין המשפחה לקהילה בקהילות חסידיות [ובמידה פחותה גם בקהילות אחרות] הוא מובנה, הוא קיים בכל חצר או כמעט בכל חצר ויש לו ביטויים לא מעטים בחיי היום יום, אלא שבדרך כלל נמצא האיזון בין שני אלה.
המקרים המתוארים כאן [אם אכן ארעו, ממקומי היום בדרום הרחוק הם אינם ידועים לי אלא מהנכתב כאן], הם, כנראה, הפרה של אותו איזון.

בריה נמוכה
הודעות: 491
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ב' מרץ 11, 2024 12:00 pm

אליסף כתב:
ישעיהו לוריא כתב:תמצית שיחת י’’ב שבט תשפ’’ד בחצר ויז’ניץ מרכז.

מה היה בי"ב שבט תשס"א? (מוזכר בדרשה)


אז אסף רמ"מ לראשונה את נאמניו וחידש בפניהם שיסוד היסודות של ויזניץ הוא התבטלות גמורה של כל האישיות לרבי הקדוש והטהור,
באמצע הכינוס נכנס אביו הישועות משה והקשיב לדבריו בהסכמה ואח"כ נעמד לדבר
וג"כ האריך בזה, ואני זוכר מהקלטה שאמר - יש חסידים שחושבים שהם מבינים יותר טוב מההליגער רבי
אך צריכים לדעת שההליגער רבי מבין הכי טוב -

ההקלטות נפוצים מאוד
[ויש לדעת שלכאורה דבריו נסובים כלפי המרידות באדמורותו - כמו שהיה כמה פעמים בויזניץ שיש כאלו שחלקו על דעותיו ומרדו בו וגם בנו ר' ישראל רוחק באשמה שרוצה למרוד בו - מכאן ועד לייסד שיטה חדשה בעבודת השם המרחק רב מאוד]

חלק מתמלול דבריו של הישועת משה שמצאתי
לשם כך העמדנו ומינינו את בני שליט"א, מיין לעכטיגער זוהן, אשר בקיא בנבכי ויז'ניץ וכבר עבר הרבה בחייו, למען יעביר את שבט הביקורת על כל אחד ואחד מתוך המחנה מה מעמדו בהתקשרותו לויז'ניץ [לצערנו עם אלו שכבר פשה בהם הרקבון, הריהו מעוות לא יוכל לתקון], "

"אכן מן הציבור נדרש להעניק לו סמכות מלאה. למי יש שאלה, יגש אליו ויציע ספקותיו ושאלותיו, והוא יקבל את האברכים וידריכם, להסיר מהם כל מונע ומפריע."

"ואני תקוה ותפילה לבורא כל העולמים, בזכות זקני הקדושים, בזכות בני שליט"א, בזכות מיינע הייליגע זיידעס און אלע ויז'ניץ קנאפ שהיו מקושרים בעבותות, שיתחילו מעתה חיים חדשים, מ'זאל זעהן מיט וועמען מ'גייט צום טיש. ואקוה שבני שליט"א וועט קענען ווייטער פיהרן די עדה אזויווי ס'דארף צו זיין, אבער מיט א שטארקייט. כאמור לדרוש ולבחון כאו"א - ווי ביסטו, ווי ביסטו מקושר?! ואכן דבר גדול נטל על עצמו:"

"והנני מברך את בני שליט"א ער זאל קענען ווייטער פיהרן די עדה פון ויז'ניץ, מורשת הקדושה עוד מזקני הק' ה"אהבת שלום", ס'איז א הייליגער זאך דאס ווארט ויז'ניץ, וישקיע כוחות רבים בעבודת חינוך הדורות, להעמיד ולכונן חַיִל נאמן להאחד יחיד ומיוחד ית"ש"

ישעיהו לוריא
הודעות: 492
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ב' מרץ 11, 2024 3:20 pm

יש כל כך הרבה קטעים בעייתיים.
אבל כמה קטעים שקפצו לי.
קבצים מצורפים
Screenshot_20240311-145534_Drive.jpg
Screenshot_20240311-145534_Drive.jpg (360.78 KiB) נצפה 3130 פעמים
Screenshot_20240311-145355_Drive.jpg
Screenshot_20240311-145355_Drive.jpg (159.84 KiB) נצפה 3130 פעמים
Screenshot_20240311-145241_Drive.jpg
Screenshot_20240311-145241_Drive.jpg (170.83 KiB) נצפה 3130 פעמים
Screenshot_20240311-145146_Drive.jpg
Screenshot_20240311-145146_Drive.jpg (103.75 KiB) נצפה 3130 פעמים

אליסף
הודעות: 1158
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי אליסף » ב' מרץ 11, 2024 3:48 pm

בריה נמוכה כתב:חלק מתמלול דבריו של הישועת משה שמצאתי
לשם כך העמדנו ומינינו את בני שליט"א, מיין לעכטיגער זוהן, אשר בקיא בנבכי ויז'ניץ וכבר עבר הרבה בחייו, למען יעביר את שבט הביקורת על כל אחד ואחד מתוך המחנה מה מעמדו בהתקשרותו לויז'ניץ [לצערנו עם אלו שכבר פשה בהם הרקבון, הריהו מעוות לא יוכל לתקון], "

"אכן מן הציבור נדרש להעניק לו סמכות מלאה. למי יש שאלה, יגש אליו ויציע ספקותיו ושאלותיו, והוא יקבל את האברכים וידריכם, להסיר מהם כל מונע ומפריע."

"ואני תקוה ותפילה לבורא כל העולמים, בזכות זקני הקדושים, בזכות בני שליט"א, בזכות מיינע הייליגע זיידעס און אלע ויז'ניץ קנאפ שהיו מקושרים בעבותות, שיתחילו מעתה חיים חדשים, מ'זאל זעהן מיט וועמען מ'גייט צום טיש. ואקוה שבני שליט"א וועט קענען ווייטער פיהרן די עדה אזויווי ס'דארף צו זיין, אבער מיט א שטארקייט. כאמור לדרוש ולבחון כאו"א - ווי ביסטו, ווי ביסטו מקושר?! ואכן דבר גדול נטל על עצמו:"

"והנני מברך את בני שליט"א ער זאל קענען ווייטער פיהרן די עדה פון ויז'ניץ, מורשת הקדושה עוד מזקני הק' ה"אהבת שלום", ס'איז א הייליגער זאך דאס ווארט ויז'ניץ, וישקיע כוחות רבים בעבודת חינוך הדורות, להעמיד ולכונן חַיִל נאמן להאחד יחיד ומיוחד ית"ש"

אם כן שורש הפורענות באביו

ונתנו ידידים
הודעות: 1150
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ב' מרץ 11, 2024 4:41 pm

איש גלילי כתב:אינני יודע על אלו שנים אתה מדבר (ואינני יודע את גילך), אולם בשנים שהרבי ז"ל היה חלש (תשס"ג-תשע"ב) - מי שניהל את ה'באטע' היה האח הגדול, והאח הקטן כלל לא היה באזור.
מ"מ, אם אתה מדבר על ארוע מסוים שהיה בשנים שלפני כן, א"כ מדובר בהחלט לפני תחילת גיבוש "השיטה הקדשה", אדמו"ר זה בעצמו היה מנמנם בטיש של אביו לעיני כל הקהל.

האם זה נכון שהשיטה הקדושה באמת מגיע מהישועות משה עצמו כמו שהביאו בהודעה זה
בריה נמוכה כתב:
אליסף כתב:
ישעיהו לוריא כתב:תמצית שיחת י’’ב שבט תשפ’’ד בחצר ויז’ניץ מרכז.

מה היה בי"ב שבט תשס"א? (מוזכר בדרשה)


אז אסף רמ"מ לראשונה את נאמניו וחידש בפניהם שיסוד היסודות של ויזניץ הוא התבטלות גמורה של כל האישיות לרבי הקדוש והטהור,
באמצע הכינוס נכנס אביו הישועות משה והקשיב לדבריו בהסכמה ואח"כ נעמד לדבר
וג"כ האריך בזה, ואני זוכר מהקלטה שאמר - יש חסידים שחושבים שהם מבינים יותר טוב מההליגער רבי
אך צריכים לדעת שההליגער רבי מבין הכי טוב -

ההקלטות נפוצים מאוד
[ויש לדעת שלכאורה דבריו נסובים כלפי המרידות באדמורותו - כמו שהיה כמה פעמים בויזניץ שיש כאלו שחלקו על דעותיו ומרדו בו וגם בנו ר' ישראל רוחק באשמה שרוצה למרוד בו - מכאן ועד לייסד שיטה חדשה בעבודת השם המרחק רב מאוד]

חלק מתמלול דבריו של הישועת משה שמצאתי
לשם כך העמדנו ומינינו את בני שליט"א, מיין לעכטיגער זוהן, אשר בקיא בנבכי ויז'ניץ וכבר עבר הרבה בחייו, למען יעביר את שבט הביקורת על כל אחד ואחד מתוך המחנה מה מעמדו בהתקשרותו לויז'ניץ [לצערנו עם אלו שכבר פשה בהם הרקבון, הריהו מעוות לא יוכל לתקון], "

"אכן מן הציבור נדרש להעניק לו סמכות מלאה. למי יש שאלה, יגש אליו ויציע ספקותיו ושאלותיו, והוא יקבל את האברכים וידריכם, להסיר מהם כל מונע ומפריע."

"ואני תקוה ותפילה לבורא כל העולמים, בזכות זקני הקדושים, בזכות בני שליט"א, בזכות מיינע הייליגע זיידעס און אלע ויז'ניץ קנאפ שהיו מקושרים בעבותות, שיתחילו מעתה חיים חדשים, מ'זאל זעהן מיט וועמען מ'גייט צום טיש. ואקוה שבני שליט"א וועט קענען ווייטער פיהרן די עדה אזויווי ס'דארף צו זיין, אבער מיט א שטארקייט. כאמור לדרוש ולבחון כאו"א - ווי ביסטו, ווי ביסטו מקושר?! ואכן דבר גדול נטל על עצמו:"

"והנני מברך את בני שליט"א ער זאל קענען ווייטער פיהרן די עדה פון ויז'ניץ, מורשת הקדושה עוד מזקני הק' ה"אהבת שלום", ס'איז א הייליגער זאך דאס ווארט ויז'ניץ, וישקיע כוחות רבים בעבודת חינוך הדורות, להעמיד ולכונן חַיִל נאמן להאחד יחיד ומיוחד ית"ש"

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי עקביה » ב' מרץ 11, 2024 5:11 pm

האם נכון שה'ישועות משה' אמר שמקדיש של 'זנב' דייקא רועדים מלאכי החבלה?

עתניאל בן קנז
הודעות: 2250
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' מרץ 11, 2024 7:37 pm

עדכון שקבלתי מא' המטפלים הפסיכולוגים, שטיפל בנפגעי הכת.
א' המאפיינים (שלא מדברים עליהם בפומבי), הוא ההתערבות והשליטה בחיים האינטימיים.
חובה לזמר 'וכולם מקבלים', לפני הקשר האישי...
ויש לעדכן את ראש הקבוצה לפני כל ל"ט (או כל ליל עונה, הוא לא זכר...).

לפי המאפיינים המקצועים, זה שליטה מחרידה של ראש כת, שאפילו בחלקי החיים הכי אישיים - הוא שם!!!

שלא לדבר - וזה כבר ידוע ומפורסם - שהוא קובע להם את שידוכי ילדיהם. 'בת פלוני לפלוני'. לא משנה הבדלי גילים, מעמדות או רמת משכל. כפי ראות עיני הראש...

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' מרץ 11, 2024 7:56 pm

ונתנו ידידים כתב:...
האם זה נכון שהשיטה הקדושה באמת מגיע מהישועות משה עצמו כמו שהביאו בהודעה זה
בריה נמוכה כתב:...
חלק מתמלול דבריו של הישועת משה שמצאתי
לשם כך העמדנו ומינינו את בני שליט"א, מיין לעכטיגער זוהן, אשר בקיא בנבכי ויז'ניץ וכבר עבר הרבה בחייו, למען יעביר את שבט הביקורת על כל אחד ואחד מתוך המחנה מה מעמדו בהתקשרותו לויז'ניץ [לצערנו עם אלו שכבר פשה בהם הרקבון, הריהו מעוות לא יוכל לתקון], "

"אכן מן הציבור נדרש להעניק לו סמכות מלאה. למי יש שאלה, יגש אליו ויציע ספקותיו ושאלותיו, והוא יקבל את האברכים וידריכם, להסיר מהם כל מונע ומפריע."

"ואני תקוה ותפילה לבורא כל העולמים, בזכות זקני הקדושים, בזכות בני שליט"א, בזכות מיינע הייליגע זיידעס און אלע ויז'ניץ קנאפ שהיו מקושרים בעבותות, שיתחילו מעתה חיים חדשים, מ'זאל זעהן מיט וועמען מ'גייט צום טיש. ואקוה שבני שליט"א וועט קענען ווייטער פיהרן די עדה אזויווי ס'דארף צו זיין, אבער מיט א שטארקייט. כאמור לדרוש ולבחון כאו"א - ווי ביסטו, ווי ביסטו מקושר?! ואכן דבר גדול נטל על עצמו:"

"והנני מברך את בני שליט"א ער זאל קענען ווייטער פיהרן די עדה פון ויז'ניץ, מורשת הקדושה עוד מזקני הק' ה"אהבת שלום", ס'איז א הייליגער זאך דאס ווארט ויז'ניץ, וישקיע כוחות רבים בעבודת חינוך הדורות, להעמיד ולכונן חַיִל נאמן להאחד יחיד ומיוחד ית"ש"

אינני יודע מה נכון או לא נכון בתמלול זה, מ"מ לא נזכר בו אפס מה מקשקושי השיטה הקדשה.
לגבי עצם אותו מעמד, אשמרה לפי מחסום. רק אומר, שהיה כאן מישהו שהיה נחוץ לו לבזות את אביו בשביל להגדיל כבוד עצמו, וכך נחוץ לו גם היום לאחר מותו. כמו שציוו חז"ל לכבדו בחייו ובמותו...
עקביה כתב:האם נכון שה'ישועות משה' אמר שמקדיש של 'זנב' דייקא רועדים מלאכי החבלה?

לא.

אראל
הודעות: 3355
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי אראל » ב' מרץ 11, 2024 8:12 pm

עתניאל בן קנז כתב:ויש לעדכן את ראש הקבוצה לפני כל ל"ט (או כל ליל עונה, הוא לא זכר...).
ידוע על איזה חסידות גדולה מסוימת בארה"ב שהיה נהוג ככה... [שמעתי שלע"ע נתבטל קצת, מחמת ריבוי האברכים ....]

עתניאל בן קנז כתב:שלא לדבר - וזה כבר ידוע ומפורסם - שהוא קובע להם את שידוכי ילדיהם. 'בת פלוני לפלוני'. לא משנה הבדלי גילים, מעמדות או רמת משכל. כפי ראות עיני הראש...

גם בקהילת 'לב טהור' היה נהוג כך עד שהמנהיג שלהם נפח נשמתו ...,
.. ולע"ע בחסידות ... נהוג שהמנהיג קובע להם השידוכים ....

ואגב, יש לציין לד' הגמרא פסחים ג' ע"ב, הכהן שהתייחס אל הלחם הפנים כ'זנב' הלטאה, בדקו אחריו ומצאו בו שמץ פסול .....,
והמלכה ושתי הלא נענשה ב'זנב', על אשר היתה רגילה לכפות נערות יהודיות לעבוד לפניה בשבת קודש...., נראה שיש איזה קשר בין ה'זנב' לחסידים שוואנצאנים העובדים להרעבע בשבת....
נערך לאחרונה על ידי אראל ב ב' מרץ 11, 2024 8:20 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' מרץ 11, 2024 8:19 pm

אראל כתב:.. ולע"ע בחסידות ... נהוג שהמנהיג קובע להם השידוכים ....

והאם זה לשבח או לגנאי? האם זה פלא שיש כ"כ הרבה פורשים בקרב הצעירים (וזו עובדה ולא קשקוש).

אראל
הודעות: 3355
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי אראל » ב' מרץ 11, 2024 8:21 pm

כמובן לגנאי.... [המנהיג מזווג להם הזיווגים בגיל צעיר מאוד!]

ונתנו ידידים
הודעות: 1150
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ב' מרץ 11, 2024 8:58 pm

עתניאל בן קנז כתב:ויש לעדכן את ראש הקבוצה לפני כל ל"ט .

בגור אצל הפני מנחם זה לא היה כך?

אור עולם
הודעות: 1365
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי אור עולם » ב' מרץ 11, 2024 9:13 pm

כל בתולה הנישאת ביהודה...

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' מרץ 11, 2024 9:26 pm

ונתנו ידידים כתב:
עתניאל בן קנז כתב:ויש לעדכן את ראש הקבוצה לפני כל ל"ט .

בגור אצל הפני מנחם זה לא היה כך?

כן, וגם לפניו, אבל שם זה היה כבקשת דברי מוסר והתעוררות שיהיה לש"ש, ולא כהתערבות אישית.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' מרץ 11, 2024 9:35 pm

"ראש הקבוצה" שכתב הרב בן קנז היינו ראש הכת, שהוא עצמו המעורב בזה.
מה שהבאתם כעת מגור הכוונה שהיו מדברים ע"כ עם הרבי או עם הרעדנער?

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' מרץ 11, 2024 10:00 pm

צופה_ומביט כתב:"ראש הקבוצה" שכתב הרב בן קנז היינו ראש הכת, שהוא עצמו המעורב בזה.
מה שהבאתם כעת מגור הכוונה שהיו מדברים ע"כ עם הרבי או עם הרעדנער?

עם הרבי.
עם הרעדנער זה קיים באופן חלקי גם היום.

ונתנו ידידים
הודעות: 1150
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ב' מרץ 11, 2024 10:05 pm

בן מיכאל כתב:כן, וגם לפניו, אבל שם זה היה כבקשת דברי מוסר והתעוררות שיהיה לש"ש, ולא כהתערבות אישית.

האם היו מחייבים בכך, או שזה היה ניהוג בעלמא?
ומי אמר שכאן זה שונה אולי זה גם בקשת מוסר?

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' מרץ 11, 2024 10:44 pm

ונתנו ידידים כתב:
בן מיכאל כתב:כן, וגם לפניו, אבל שם זה היה כבקשת דברי מוסר והתעוררות שיהיה לש"ש, ולא כהתערבות אישית.

האם היו מחייבים בכך, או שזה היה ניהוג בעלמא?
ומי אמר שכאן זה שונה אולי זה גם בקשת מוסר?

מנהג בעלמא.
אין לי מושג מה קורה כאן.

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' מרץ 12, 2024 2:26 am

גליון אז נדברו ויקהל תשפ"ד - כיצד הופכים אנשים לכת
קבצים מצורפים
אז נדברו- ויקהל פד(2).pdf
(369.08 KiB) הורד 125 פעמים

ישעיהו לוריא
הודעות: 492
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ג' מרץ 12, 2024 2:30 am

איני יודע למה התכווין הכותב לפניי,
אבל צריך להבחין בין 'צריך' 'חייבים' 'רוצים' 'יש כאלו שעושים'.
ההבדל ברור כממזרח למערב.
לא היו צריכים, וודאי שלא היו חייבים כמו מה שהוזכר לעיל, והיו מעטים ממש שלפעמים נכנסו, לא בכל פעם, לא בחובה ולא כמשהו מאורגן או מומרץ.
כנראה זאת כוונתו במה שכתב 'מנהג בעלמא', דהיינו שהיו מועטים שכך נהגו ולא בכל פעם.

חושבני שלא ראוי לעסוק בנושאים כאלו בפורום ציבורי, אבל כבר רמזו על הגמ' בסוטה כל שיש בו גסות הרוח סוף נכשל...
ושמעתי כבר לא מעט סיפורים כשמועות בעלמא.

אליסף
הודעות: 1158
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי אליסף » ג' מרץ 12, 2024 2:32 am

בן מיכאל כתב:
ונתנו ידידים כתב:
עתניאל בן קנז כתב:ויש לעדכן את ראש הקבוצה לפני כל ל"ט .

בגור אצל הפני מנחם זה לא היה כך?

כן, וגם לפניו, אבל שם זה היה כבקשת דברי מוסר והתעוררות שיהיה לש"ש, ולא כהתערבות אישית.

ובזה הבנתי מש"כ בארחות רבינו שהסטייפלר היה מקפיד כשהיו מבקשים ממנו ברכה לפני ל"ט וראה בזה חוסר צניעות. ומתברר שזה מנהג חסידי ותיק.

בריה נמוכה
הודעות: 491
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ג' מרץ 12, 2024 10:39 am

אראל כתב:והמלכה ושתי הלא נענשה ב'זנב', על אשר היתה רגילה לכפות נערות יהודיות לעבוד לפניה בשבת קודש...., נראה שיש איזה קשר בין ה'זנב' לחסידים שוואנצאנים העובדים להרעבע בשבת....


וע"ז כבר אמרו בצחות שדרש רמ"מ הגר לשוואנצים שלו כך:
יודעים אתם על מה ולמה נענשה ושתי הלא לכאורה טענתה צודקת שאינה יכולה לבוא מפני זנבה
אלא כדברינו שאסור להתבייש בשוואנצנעס וע"ז נענשה שהתביישה בזה

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' מרץ 12, 2024 11:53 am

לשנא אחרינא:
בשלמא כל אינשי שאין להם זנב - הוי הם עצמם זנב במהותם והתבטלותם לראש.
אבל ושתי שצמח לה זנב - איך יתכן שרק צמח לה זנב [שהיא לו הראש, באטשית שכמותה], ולא הפכה כולה לזנב?
רק לאחשורוש מותר שיהיו זנבות!
וכך הרי מפורש במגילה: ותמאן המלכה ושתי לבוא בדבר המלך [אפשר להוסיף גם את "אשר ביד הסריסים"]. באטשית!

בגולה
הודעות: 1346
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי בגולה » ג' מרץ 12, 2024 3:18 pm

בריה נמוכה כתב:
אראל כתב:והמלכה ושתי הלא נענשה ב'זנב', על אשר היתה רגילה לכפות נערות יהודיות לעבוד לפניה בשבת קודש...., נראה שיש איזה קשר בין ה'זנב' לחסידים שוואנצאנים העובדים להרעבע בשבת....


וע"ז כבר אמרו בצחותשדרש רמ"מ הגר לשוואנצים שלו כך:
יודעים אתם על מה ולמה נענשה ושתי הלא לכאורה טענתה צודקת שאינה יכולה לבוא מפני זנבה
אלא כדברינו שאסור להתבייש בשוואנצנעס וע"ז נענשה שהתביישה בזה

לא 'אמרו בצחות שדרש' - אלא דרש כן בפועל!! הוא אמר זאת!

אברהם שרייבר
הודעות: 45
הצטרף: ה' פברואר 22, 2024 12:05 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי אברהם שרייבר » ג' מרץ 12, 2024 7:48 pm

זאב ערבות כתב:גליון אז נדברו ויקהל תשפ"ד - כיצד הופכים אנשים לכת

יישר כח,
גליון זה [ועוד הקדמות...] מביאים אותי להכיר שכל אחד מנצל את כח הדיבור שלו, וכח הפדגוגי' שלו לאינטרסים שרואה כנחוץ; הרבי מוויזניץ לשוונצנות, ובעל הגליון אז נדברו להזהיר אנשים מליפול במלכודת כת...

אז איפה הוא האמת? מי שיכול להושיב אותך ליד סטנדר וגמרא ללמוד התוה"ק, וליד סידור להתפלל בכוונה, וכו', לא משנה איך, מה ולמה.

היום בבוקר הצרכתי לילך למקום של הרבה גויים, התיישבתי סמוך לאיזה גוי שהסביר לי איך שכל התמונות וסירטונים של שבע באקטובר הם פיקציה גדול (רח"ל), ואני משער שהוא לא היחיד, אלא הרבה גויים (ואולי גם יהודים) מאמינים בשטות הזה; מה יוצא? שכל אחד מנצל את כח הדיבור שלו, וכח הפדגוגי' שלו לאינטרסים שלו.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' מרץ 12, 2024 7:51 pm

אברהם שרייבר כתב:מי שיכול להושיב אותך ליד סטנדר וגמרא ללמוד התוה"ק, וליד סידור להתפלל בכוונה, וכו', לא משנה איך, מה ולמה.

מחילה, מפורש בחז"ל ובכל רבותינו שמאד משנה איך מה ולמה.

אברהם שרייבר
הודעות: 45
הצטרף: ה' פברואר 22, 2024 12:05 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי אברהם שרייבר » ג' מרץ 12, 2024 7:55 pm

אשמח אם כב"ת, מהת"ח הגדולים והחשובים בפורום דינן יתן לנו איזה מקור או מראה מקום לתגובתו, ייש"כ

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' מרץ 12, 2024 7:59 pm

כהתחלה, ואי"צ להמשכים:
למשל הגמרא ביומא עב, ב שהלומד שלא לשמה [הגרוע, וביותר שלא ע"מ לעשות, עיין רש"י שם] נקרא רשע ויורש גהינום על תלמודו ומוטב לו שלא נברא והתורה לו סם המוות. א"כ המחנך ומלהיב מישהו ללמוד באופן כזה בדביקות רבה, בוודאי מחטיא אותו וגורם לו רעה גדולה.
וכך פשוט גם במי שמלהיב אדם ללמוד תורה בדביקות לשם ע"ז, או להתפלל לשם ע"ז, וכיו"ב.

אברהם שרייבר
הודעות: 45
הצטרף: ה' פברואר 22, 2024 12:05 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי אברהם שרייבר » ג' מרץ 12, 2024 8:14 pm

צופה_ומביט כתב:כהתחלה, ואי"צ להמשכים:
למשל הגמרא ביומא עב, ב שהלומד שלא לשמה [הגרוע, וביותר שלא ע"מ לעשות, עיין רש"י שם] נקרא רשע ויורש גהינום על תלמודו ומוטב לו שלא נברא והתורה לו סם המוות. א"כ המחנך ומלהיב מישהו ללמוד באופן כזה בדביקות רבה, בוודאי מחטיא אותו וגורם לו רעה גדולה.

מקור חלוש, יכולים להעמיס בזה שמתוך שלא לשמה בא לשמה.

האם מצינו דיון כזה בספרי הפוסקים?

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' מרץ 12, 2024 8:18 pm

האם על כזה שלא לשמה נאמר שלעולם יעסוק וכו' - תוס' אומרים שלא. ולגבי הלוואי אותי עזבו ותורתי שמרו, היא מחלוקת תנאים בכלה רבתי ריש פ"ח עיי"ש.

אני לא מבין. האם חדש למעלתו שיש קנייני תורה, וכיצד ללמוד, ומה ללמוד, ולמה ללמוד? ועד כדי לומר שאין בזה נפק"מ?

ולאידך גיסא: בבתי מדרש רבים השקיעו בעוד מצוות, כאהבה ויראה, וידיעת הקב"ה, ובטהרת הלימוד שיהיה לשמה, גם ע"י פעולות שאינם ישיבה ליד הסטנדר ולימוד או תפילה בסידור. וכל מצוה עוברת שא"א לעשות ע"י אחרים דוחה ת"ת לגמרי. ומידות טובות קודמות לתורה במעלתן [שערי קדושה בתחילתו], וכל האומר אין לי אלא תורה אפילו תורה אין לו, ועוד ועוד.
א"כ בוודאי שיש משקל עצום לכל מעטפת היהדות והחינוך של הלומד והמתפלל.
איך אפשר לומר שהעיקר מי שמושיב אותך ליד הסטנדר ללמוד וליד הסידור להתפלל.
הרי האיך והמה והלמה הם עיקריים ביותר בזה.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי הרואה » ג' מרץ 12, 2024 8:22 pm

אברהם שרייבר כתב:
אז איפה הוא האמת? מי שיכול להושיב אותך ליד סטנדר וגמרא ללמוד התוה"ק, וליד סידור להתפלל בכוונה, וכו', לא משנה איך, מה ולמה.

איך מה ולמה להתפלל לא משנה.
למי להתפלל גם לא משנה?

אברהם שרייבר
הודעות: 45
הצטרף: ה' פברואר 22, 2024 12:05 pm

Re: תנא לפני 200 שנה?

הודעהעל ידי אברהם שרייבר » ג' מרץ 12, 2024 8:30 pm

הרואה כתב:
אברהם שרייבר כתב:
אז איפה הוא האמת? מי שיכול להושיב אותך ליד סטנדר וגמרא ללמוד התוה"ק, וליד סידור להתפלל בכוונה, וכו', לא משנה איך, מה ולמה.

איך מה ולמה להתפלל לא משנה.
למי להתפלל גם לא משנה?

איני יודע לאיזה זרם אתה משתייך, אבל במבט של קהילות הקנאים אם מישהו יקבל התעוררות ללימוד התורה או לתפילה בספרי הרב קוק ז"ל, בוודאי יבטלו זאת, ויחשבו זאת לכפירה ועבו"ז, האמנם? אותו דבר בנידון דידן


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 167 אורחים