מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מעמד האברך בעיני אשתו

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי תוכן » ג' פברואר 13, 2024 10:14 am

מישהו כתב לי את המשפט הבא:

הבעל נתפס בעיני האישה כיצור מסכן, חסר ישע וחסר הגנה, מישהו שצריך את האישה כדי להציל אותו מגלי החיים הסוערים. רח"ל. היא יודעת שבמקרה שהמצב יחייב את זה, בעלה האברך יוכל להיות קופאי בסופר.


השאלה שלי היא, האם אכן זה כך. לאלו שעונים, אני חושב שנכון יהיה לענות מתוך ידע אישי, ולא מתוך סברא או מפי השמועה.

אם זה אכן כך, האם זה אמור להיות כך. האם זה המחיר שבעל אמור לשלם, בגלל שנשאר ללמוד בכולל?

אם זה לא אמור להיות כך, מה אפשר לעשות בנידון?

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' פברואר 13, 2024 10:45 am

ידע אישי יש לכל אחד רק לגבי עצמו וביתו, אז נא למחול על דרישה זו.

א. שטויות מופרכות אפילו בחלק העובדתי. אולי מתאים לפלח צר מאד בציבור האברכים, וגם זה כנראה נובע ברוב מוחלט של המקרים מתכונות אישיות/זוגיות ולא מהשקפה. [חסר גם פילוח לפי חוגים ועדות]. וזה בין כלפי סידורים שונים ובין כלפי הניהול הגשמי של הבית פנימה.

ב. וגם אילו היו העובדות כמו שתיאר: את המשפט הזה כתב מישהו שכנראה רואה ומעריך את העולם ואת החיים ואת הנפש רק בעיניים גשמיות של סידורים ופרנסה. [זה זועק ובולט מכל מילה ונימה]. בבית של תורה נורמלי, הבעל הוא לבית בחלק/בחוסן הרוחני והיהודי [מהלכה ועד השקפה, מרוממות הזמנים וטעם במצוות ועד עמידה אמונית ונפשית בגלי החיים הסוערים] מה שהאשה לבית בחלק הסידורי והפרנסתי של הבית. [וגם בזה הדברים לא מוקצנים, ובוודאי שהאשה/אמא בעלת תוכן ומנחילה הרבה, אלא שהיא בעצמה נשענת בזה על בעלה. ועצוב אם לא].
זו חלוקת תפקידים ששניהם רוצים ומרוצים בה מראש [וחינכו עצמם לזה מראש, ומשום כן וע"ד כן חיפשו ומצאו את זיווגם זה], ויסודה כבר בגמרא. הבעל הוא המשען במילי דשמיא, האשה היא המשען במילי דעלמא. [לגבי הנושא מי המפרנס, השתנו הזמנים והמקומות, וכבר דשו בזה בלי סוף].

וממילא, בבית של תורה נורמלי שהערכים בו מסודרים בסדר הנכון, מעמד הבעל האברך בעיני אשתו מרומם לאין ערוך מכל מה שהיא תופסת את עצמה כמחזיקה את הבית, [בדיוק כערך היחס בין התכנים ששניהם מחזיקים]. כי היא יודעת שהיא המשען של הבית בגשמיות, ובעלה הוא המשען של הבית ברוחניות - שהיא "מה שלשמו התכנסנו" בבית יהודי אמיתי, והיא התוכן שעבורו שווה לחיות את כל החיים הסוערים האלה בגשמיות [שבעומק אינם אלא הכלי והרקע שבתוכו מתנהלים ולעומתו מתפתחים ואותו מקדשים ומרוממים חיי הרוח והאמונה].

ג. מסכן וחלש וכו' אלה תכונות אישיות. מישהו חזק שמסוגל ויכול ומוכשר - שבחר - ברצון ובחירה מודעת - שהוא עומד בה למרות נסיונות וקושי - לא לעסוק בתחום מסוים - עאכו"כ אם משקיע את כוחו החזק בתחום אחר - עאכו"כ אם מצליח בו - הוא לא נתפס כחלש לא בעיני עצמו ולא בעיני אחרים.
ואדרבה, הוא נתפס כחזק על עצם ההחלטה האיתנה הזו, כ"ש כשהיא כרוכה בויתורים והקרבה.
ובכלל זה גם ההחלטה מראש שלא להקדיש את הכישרון והכוחות ללימוד ופיתוח אפשרויות ההתפרנסות, המקצוע, רזי הבירוקרטיה וכו'. [ולסמוך בזה - במידה ידועה - על אשתו לעתיד, שגם היא מכשירה עצמה בדיוק לזה לפני החתונה].
החוזק האישי בלי שום ספק יבוא לידי ביטוי בבית, והאשה תישען עליו, הן במה שנוגע לתחומי הרוח השונים כנ"ל, והן בהכרעות ופשיטת ספיקות וכו' גם בענייני החיים. כל שכן כשהספק נוגע או קשור גם בענייני רוח וההכרעה נעשית על פיהם.


מקוה שהועלתי.
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב ג' פברואר 13, 2024 11:24 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

ישעיהו לוריא
הודעות: 492
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ג' פברואר 13, 2024 11:07 am

אחרי דברי צו"מ, בסוף זה מה שמשדר האברך עצמו.

ידועים הם הסיפורים הרבים והדוגמאות על משפחות שחיו בגאווה מרוממת על היותם בני תורה ומאידך, אלו שתמיד אמרו לנו אין כסף כו לשכנים כי אנחנו לומדים, ונימה של קנאה ותחרות בפיהם.
האישה, היא הראשונה לחוש זאת.

מישהו אמר לי פעם, אולי קראתי את זה כאן באיזה אשכול, שבת"ת קמניץ או עץ חיים וכו' למדו נכדי משפ' סאלאווייצ'יק שלא נוסעים לטיולים, וכמו בכל כיתה היו שם עוד ילדים שהוריהם חששו או משהו כזה שייסעו לטיולים בחוץ.
בכל פעם שהיה טיול וכל ילדי החיידר הנרגשים היו עולים על ההסעות, יכולת לראות שתי קבוצות ילדים עומדות ולא עולות לטנדרים. קבוצה אחת מאושרת ורעותה מביטה בקנאה.
היו הילדים שאמרו: מה לעשות. אמא שלנו פוחדת שנסע לנחל עמוד. והיו את הילדים שאמרו בגאווה, או אפילו לא טרחו לומר: מה זאת אומרת? הרי אנחנו סאלאווייצ'יק?! ברור שאנחנו לא נוסעים טיולים!
ומיניה לכל כך הרבה דוגמאות.

י. אברהם
הודעות: 2793
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי י. אברהם » ג' פברואר 13, 2024 11:12 am

כבוד 1.PNG
כבוד 1.PNG (62.96 KiB) נצפה 1820 פעמים
כבוד 2.PNG
כבוד 2.PNG (101.44 KiB) נצפה 1820 פעמים

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי הרואה » ג' פברואר 13, 2024 12:53 pm

שמעתי מהרב משה לוי (למי שלא מכיר מדריך חתנים ויועץ נישואין ידוע) שהוא פוגש הרבה בעיות שלום בית עקב היחס הלא נכון בין האיש לאשה שנוצר בגלל שהאשה היא המפרנסת והבעל הנתמך.
אני מעריך שהרבה אברכים ממשפחות אברכים וכו' לא ממש מכירים יחס אחר, בפרט שכיום גם בעולם החילוני המצב לא תקין בכלל בגלל הפימיניזם.

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי תוכן » ג' פברואר 13, 2024 1:38 pm

י. אברהם כתב:
כבוד 1.PNG
כבוד 2.PNG


במה דברים אמורים?

י. אברהם
הודעות: 2793
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי י. אברהם » ג' פברואר 13, 2024 1:46 pm

לגופו של ענין זה לא משנה כלום
זה מכתב מהרה"ג ר' אשר ויספיש שליט"א ממודיעין

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי תוכן » ג' פברואר 13, 2024 1:53 pm

צופה_ומביט כתב:ידע אישי יש לכל אחד רק לגבי עצמו וביתו, אז נא למחול על דרישה זו.
....
כל מה שכתבת זה תיאוריה, אני שאלתי למעשה. האם נשות האברכים אכן חיים לפי האידיאלים האלו?

ולא צריך לדבר על עצמך, אתה יכול לדבר ממה שאתה רואה אצל בני משפחתך הקרובה, או ממה ששמעת מאברכים, וכיוצא.

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי תוכן » ג' פברואר 13, 2024 1:55 pm

י. אברהם כתב:לגופו של ענין זה לא משנה כלום
זה מכתב מהרה"ג ר' אשר ויספיש שליט"א ממודיעין

זה משנה, שנדע מי היא האישה הצדקנית הזאת.

מחשבה אחת
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:16 pm

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי מחשבה אחת » ג' פברואר 13, 2024 2:02 pm

תוכן כתב:
צופה_ומביט כתב:ידע אישי יש לכל אחד רק לגבי עצמו וביתו, אז נא למחול על דרישה זו.
כל מה שכתבת זה תיאוריה, אני שאלתי למעשה. האם נשות האברכים אכן חיים לפי האידיאלים האלו?
ולא צריך לדבר על עצמך, אתה יכול לדבר ממה שאתה רואה אצל בני משפחתך הקרובה, או ממה ששמעת מאברכים, וכיוצא.

בשפה הפילוסופית, הכשל היומיאני. צופה ומביט שוטח את האידיאל, מה רצוי שיהיה ואיך העולם אמור להיראות, ואילו אתה שואל לגבי המצוי, מהן התחושות העובדתיות בהתאם למציאות הנתונה כאשר האישה יודעת אנגלית, מתמטיקה, פיזיקה, ביולוגיה, היסטוריה, גיאוגרפיה, מתמצאת בעולם הגדול ובנבכי הביורוקרטיה, וגם בנוגע לתחום ההשקפה בדרך כלל בת סמינר מגיעה עם מטען הרבה יותר כבד של השקפה, מכתב מאליהו והרב פינקוס. היא הרבה יותר מודעת, מנוסחת ובעלת משנה סדורה בעניינים אלה מאשר בן ישיבה ממוצע.
איך אתה מצפה שמישהו יענה ברצינות על השאלה? שאלה זו יש להפנות אל הנשים.

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' פברואר 13, 2024 2:13 pm

תוכן כתב:מישהו כתב לי את המשפט הבא:
הבעל נתפס בעיני האישה כיצור מסכן, חסר ישע וחסר הגנה, מישהו שצריך את האישה כדי להציל אותו מגלי החיים הסוערים. רח"ל. היא יודעת שבמקרה שהמצב יחייב את זה, בעלה האברך יוכל להיות קופאי בסופר.

השאלה שלי היא, האם אכן זה כך. לאלו שעונים, אני חושב שנכון יהיה לענות מתוך ידע אישי, ולא מתוך סברא או מפי השמועה.
אם זה אכן כך, האם זה אמור להיות כך. האם זה המחיר שבעל אמור לשלם, בגלל שנשאר ללמוד בכולל?


שטויות ממש. כמובן שזה תלוי אופי וכדו', הן של הבעל והן של האישה. אבל בהקשר מאפיין של ניתוח דפוס התנהגות אצל לומדי כולל או בעה''ב אלו שטויות. באופן כללי, ההיפך הוא הנכון, נשות הבתים התורניים הרבה יותר נושאות את עיניהן לבעליהן מאשר נשות בעה"ב. נשות בעה"ב הרבה יותר מרגישות את עצמן "מאן דאמר". אין לי סטטיסטיקה, כך שיתכן ואני נופל בחוק המספרים הקטנים, אבל זו ההתרשמות שלי. והרי גם לאף אחד אחר כאן אין על זה סטטיסטיקה...
מעניין אם מי שכתב לך את זה הוא אברך בעצמו, או שהוא סתם (כמו הרבה נשמות טובות) מנתח את מגזר האברכים מבחוץ כפי שנראה לו עפ''י סברתו.
(אם הוא כן אברך.. אז כנראה שהוא נפל קשות...).

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' פברואר 13, 2024 2:29 pm

מחשבה אחת כתב:
תוכן כתב:
צופה_ומביט כתב:ידע אישי יש לכל אחד רק לגבי עצמו וביתו, אז נא למחול על דרישה זו.

....
כל מה שכתבת זה תיאוריה, אני שאלתי למעשה. האם נשות האברכים אכן חיים לפי האידיאלים האלו?

ולא צריך לדבר על עצמך, אתה יכול לדבר ממה שאתה רואה אצל בני משפחתך הקרובה, או ממה ששמעת מאברכים, וכיוצא.

בשפה הפילוסופית, הכשל היומיאני. צופה ומביט שוטח את האידיאל, מה רצוי שיהיה ואיך העולם אמור להיראות, ואילו אתה שואל לגבי המצוי, מהן התחושות העובדתיות בהתאם למציאות הנתונה כאשר האישה יודעת אנגלית, מתמטיקה, פיזיקה, ביולוגיה, היסטוריה, גיאוגרפיה, מתמצאת בעולם הגדול ובנבכי הביורוקרטיה, וגם בנוגע לתחום ההשקפה בדרך כלל בת סמינר מגיעה עם מטען הרבה יותר כבד של השקפה, מכתב מאליהו והרב פינקוס. היא הרבה יותר מודעת, מנוסחת ובעלת משנה סדורה בעניינים אלה מאשר בן ישיבה ממוצע.
איך אתה מצפה שמישהו יענה ברצינות על השאלה? שאלה זו יש להפנות אל הנשים.


נראה שאינך נמנה על המגזר החרדי, כי הדברים שאתה כותב אינם משקפים את המציאות הרווחת במחוזותינו..
מכל היתרונות שכתבת שכביכול נמצאים באמתחתה של האישה החרדית המלומדת הממוצעת על פני בעלה, אני חושב שלמעשה היתרון היחיד המורגש הוא אולי ידיעת האנגלית (ברמה בסיסית, זה לא שהן דוברות אנגלית רהוטה..). הנשים החרדיות הן לא כאלה פרופסוריות גדולות.. תאמין לי.. למרות כל מה שלמדו בסמינר..
גם בפראקטיקה המעשית, בירוקראטיה וכדו', בדר''כ הבעלים הם המוציאים והמביאים והמתמצאים יותר (ובמקרים שאין זה כך, היינו בבעל שדבוק בתורה עד כדי ניתוק אמיתי מהוויות העולם, אזי ההערצה אל הבעל גדולה שבעתיים).
מטען כבד של השקפה? תעשה לי טובה.. הן לא יודעות ולא מנוסחות ובוודאי לא בעלות משנה סדורה. וסליחה שאני מקטין, אבל העניין הוא שלבעלים יש יתרון מובנה בכל הנושאים התורניים, לרבות השקפה, בגלל שהם מונחים בשפראך התורני, ויש להם גישה חלקה לספרות התורנית וכו' וכו', ומה לי להאריך בדברים פשוטים הניכרים במציאות.

ישעיהו לוריא
הודעות: 492
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ג' פברואר 13, 2024 3:45 pm

זה נושא שיכול להתרחב ולהתרחב.

אבל השאלה צריכה להיות למי שלומד בכולל כי כולם לומדים, כי ככה התרגלו וכו' ואולי בסדר, אבל כמובן לא על מי שממש משקיע כוחו וימיו ושנותיו. ולצערנו יש לא מעטים כאלו מהקבוצה הראשונה.

ארחיב:
תלך ברחובה של עיר חרדית בשעה 10 בבוקר, תמצא שם רק ואך ורק גברים שהולכים לאיטם, קופקאות בבתי כנסת ובחדרי תה של כוללים.
תלך בשעה 7 וחצי בבוקר, סע באוטובוס עירוני בתוך ירושלים, בני ברק ובית שמש, תמצא שם רק נשים צדקניות שרצות לעמול בעמל היום ולפרנס את המשפחה, ולא הורידו את הנטל של ניהול הבית ותפקודו מעצמן, גם אם הבעלים היום מסייעים יותר.

ארחיב עוד יותר.
הדוגמאות והכל נכתבות בלשון מכלילה.
בעבר, הבעלים היו המפרנסים, כולל בעבודות קשות ומפרכות כמו ציד ומלחמה, ונשים היו יושבות בבית ורק יושבות על הכלים. וכמובן הרות ומולידות ומגדלות הילדים.
לכן המעמד של הבעל היה מורגש ובולט. הוא היה מגיע לבית ולא עושה כלום. אשתו הייתה טורחת עבורו, וזה היה ברור הוא המפרנס, ובקושי רב ולוחם ובונה ומסייד.
הנשים היו בורות, חלשות ופטפטניות.
כיום, בעולם הרחב,
גברים ונשים עובדים באותן עבודות, למרות שבעבודות פיזיות יש רק גברים, אבל בכל כך הרבה מקצועות ותפקידים העבודה כבר לא 'גברית' אלא משרדית ומתאימה לשני המינים,
זה גרם לטשטוש ולבלבול, השוואת שני המינים באופן תקין ולא תקין, ומיעוט והקטנת עניין הילודה ובדפוסי הפריון בקרב נשים. גברים לא יכולים כמובן להחליף אותנה, אבל הן מצידן הורידו משמעותית את החלק שלהן בחברות המודרניות.

לכן אי אפשר להשוות בין אברכים בני תורה באמת ובין משפחות שהבעל עובד בעבודה נורמלית/מודרנית, מה שנקרא חרדים עובדים וכיו"ב, כי הם דומים במובנים מסויימים לחברה המודרנית כולה, כמובן בניכוי הערכים שלנו, האמונה, הביטחון, מטרת הנישואין וכו', אבל ההלוך יילך מבחינה מעמדית, מקבל וניזון גם מהחברה המודרנית. בפרט אם הם חרדים עובדים, כמו שאצל חלק מבני התורה הליטאים לפעמים מכנים ומכלילים ומוציאים מהכלל הרבה פעמים ודוחקים למודרנה ממש.

אלו שלומדים והוגים בתורה במסירות נפש ובמאמצים, והאישה עושה הכל במקומם, אזי באופן טבעי ונורמלי, ההערכה כלפיהם היא לאין שיעור ולאין ערוך ולא עליהם הדיון.

הדיון יכול להתקיים, רק על אותם רבים רבים שלומדים כי זה מה שמקובל במגזר, כי זה מה שעשו תמיד. הם ממלאים את הדוגמאות שהבאתי לעיל. שמביאים את הילדים מאוחר לגן, שהולכים ברחובה של עיר ומגבת על כתפיהם.

הם, והם לא מעטים, גורמים לבעיה גדולה ושאלה גדולה עוד יותר.
הם לא עובדים כמו בעבר, בעבודות קשות, ולפעמים לא עובדים כלל וכלל. מצד שני, נשותיהם הכשרות, בניגוד לעבר שהנשים היו פתיות, בורות, ביתיות ופטפטניות, חסרות אחריות,
נשותיהם של אלו עסוקות ואחראיות ורציניות וממלאות את כל תפקידי הבעל, וגם לקחו על עצמן הרבה מצוות שנפטרו מהן במקור, ומאידך - אינן יולדות פחות מאמותיהן וסבתותיהן, גם אם יש מכונות כביסה ואוכל מוכן, העומס עליהן והמאמץ ובעיקר האחריות על הבית - נשארו כמו בעבר וכמו בכל הדורות.

הנשים החרדיות הם הקבוצה הכי איכותית מאז ומעולם. לא היה כמותנה.
כי גברים תמיד היו יצרנים וחזקים, אם כבר חלה שחיקה בעמלם בעולם המודרני, וגברים חרדים תורניים, תמיד היו אנשי רוח שהקדישו חייהם לתורה ולהגות או לעבודת ד' במסירות נפלאה.
ובעולם המודרני, נשים שקיבלו שוויון ועלו ברמתן, הורידו את מחויבותן לענייני נשים וגידול ילדים ובית, ובעולם הלא מודרני, ככל שהחברה יותר נחשלת, אתה רואה יותר ויותר את הנשים של פעם, הטיפשות, האנלפבתיות וכו'.
הקבוצה הגדולה היחידה כנראה, שרק התעלתה והתעלתה, והעמיסה על שכמה עוד כשרונות ויכולות מבלי להסיר והשיל כמעט שום דבר מהנשיות, הן הנשים החרדיות שבשם אידיאל התורה והאמונה, ממשיכות ללדת כמעט כמקדם או יותר, ממשיכות לנהל את הבתים וגם נכנסו לעולם המודרני של לימודים, עבודה וקריירה של ממש כולל קריירות וערכים של הגשמה עצמית וכו', לא רק פרנסה לשם כיסוי החור שבגרוש.
אבל כשמתנגשים הקבוצות הללו, הנשים שמשלבות מהעולם האמוני והעולם המודרני - רק עלו בגלל זה ברמתן גם ברוחניות וגם בגשמיות,
והן נשואות לאברכים שאפשר לקרוא להם 'אברכים', שגם משלבים את העולם האמוני עם העולם המודרני - שלקחו כמעט רק את החסרונות משני העולמות, חיים כמי שהסירו מעל עצמם את עול החשבונות הרבים והעבירו עול מלכות ודרך ארץ, וגיוס וקריירה ואף פרנסת המשפחה וכו', ומאידך, העולם התורני שלהם דל מאוד ולעיתים הם ממש בתוך העולם המודרני מבחינת שאיפות, מושגים, תחומי עניין,

אז ההתנגשות היא בלתי נמנעת.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' פברואר 13, 2024 5:25 pm

תוכן כתב:
צופה_ומביט כתב:ידע אישי יש לכל אחד רק לגבי עצמו וביתו, אז נא למחול על דרישה זו.
....
כל מה שכתבת זה תיאוריה, אני שאלתי למעשה. האם נשות האברכים אכן חיים לפי האידיאלים האלו?
ולא צריך לדבר על עצמך, אתה יכול לדבר ממה שאתה רואה אצל בני משפחתך הקרובה, או ממה ששמעת מאברכים, וכיוצא.

למי שלא הבין, או עושה עצמו כלא מבין, או לא רוצה להבין:
לא דיברתי תיאוריה*. דיברתי ממה שאני מכיר ורואה בכל סביבותיי הקרובות והרחוקות.
ודי בזה.


* קשה לי להבין איך אפשר לפרש את סעיף א שלי כתיאוריה.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' פברואר 13, 2024 5:32 pm

מחשבה אחת כתב:האישה יודעת אנגלית, מתמטיקה, פיזיקה, ביולוגיה, היסטוריה, גיאוגרפיה, מתמצאת בעולם הגדול ובנבכי הביורוקרטיה, וגם בנוגע לתחום ההשקפה בדרך כלל בת סמינר מגיעה עם מטען הרבה יותר כבד של השקפה, מכתב מאליהו והרב פינקוס. היא הרבה יותר מודעת, מנוסחת ובעלת משנה סדורה בעניינים אלה מאשר בן ישיבה ממוצע.

בשפה הפילוסופית, הכשל היומיאני...

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' פברואר 13, 2024 5:42 pm

הרואה כתב:שמעתי מהרב משה לוי (למי שלא מכיר מדריך חתנים ויועץ נישואין ידוע) שהוא פוגש הרבה בעיות שלום בית עקב היחס הלא נכון בין האיש לאשה שנוצר בגלל שהאשה היא המפרנסת והבעל הנתמך.
אני מעריך שהרבה אברכים ממשפחות אברכים וכו' לא ממש מכירים יחס אחר, בפרט שכיום גם בעולם החילוני המצב לא תקין בכלל בגלל הפימיניזם.

א. הוא קובל על המציאות הזו או על יחס לא נכון ולא מוצדק שנוצר - בטעות או בגלל בעיות השקפה - על גבי המציאות הזו?
אם הראשון - יש לו רעיון/עצה מעשית אחרת? אם השני - במה הוא תולה את הנקודה, מהו קו פרשת המים בין יחס נכון ולא נכון כלפי המציאות הזו?

ב. לכאורה המציאות שהוא מתאר היא רק כשלא עונה לשום סעיף מהג' לעיל. [להגדיר "אשה מפרנסת ובעל נתמך" - כ"כ צורם, עיין סעיף ב' לעיל. תשאל את האשה היא תגיד לך שהיא נתמכת ונשענת על בעלה והוא מקור הכוח שלה ושל הבית. כמובן, זה רק אצל מי שלא מודד כל דבר בכסף והצלחה גשמית. הרבה יותר נכון "אשה מפרנסת בגשמיות ובעל מפרנס ברוחניות". (אא"כ הביטוי הנ"ל פשוט מתאר את היחס הלא נכון, מצד שניהם, שנובע מרקע קודם והסתכלות לא נכונה על המציאות, וכהצעה השניה לעיל)].

ג. החילונים כמובן לא דוגמה כי אין להם מדד עיקרי אחר להצלחה בחיים. אא"כ אנשי רוח. או הערכה מקצועית (כמו צבא או אקדמיה) אף בלי משכורת גבוהה משל האשה. או כשהבעל מקור התמיכה והחוזק הנפשי וההערכה/אהבה לאשתו, ודי לה בזה ומעריכה את זה כמקור כוח שאין לו תחליף ומחיר.

ד. המציאות החילונית כיום לא רק בגלל פמינ' אלא כי במציאות שוק המחיה והעבודה צריך שני מפרנסים ולפעמים האשה משתכרת יותר מהאיש.
וראה עוד בדברי הרב לוריא לעיל.

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' פברואר 13, 2024 5:47 pm

אני כעת באמצע קריאת הספר ר' ועלוול דער איידל מאן - תולדות ר' זאב איידלמן, ושם בעמ' 223-224 מובא על הרבנית הדברים הלו:
קבצים מצורפים
רבנית1.jpg
רבנית1.jpg (17.05 KiB) נצפה 1565 פעמים
רבנית2.jpg
רבנית2.jpg (56.9 KiB) נצפה 1565 פעמים

מחשבה אחת
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:16 pm

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי מחשבה אחת » ג' פברואר 13, 2024 6:24 pm

צופה_ומביט כתב:
מחשבה אחת כתב:האישה יודעת אנגלית, מתמטיקה, פיזיקה, ביולוגיה, היסטוריה, גיאוגרפיה, מתמצאת בעולם הגדול ובנבכי הביורוקרטיה, וגם בנוגע לתחום ההשקפה בדרך כלל בת סמינר מגיעה עם מטען הרבה יותר כבד של השקפה, מכתב מאליהו והרב פינקוס. היא הרבה יותר מודעת, מנוסחת ובעלת משנה סדורה בעניינים אלה מאשר בן ישיבה ממוצע.

בשפה הפילוסופית, הכשל היומיאני...

אתה מוזמן להציץ לתוכנית הלימודים של בתך, או לדבר עמה. אינני שוגה באשליות וברי לי שבנות הסמינר אינן הופכות לפרופסוריות, אבל מושג בסיסי באנגלית ומתמטיקה וכו' יש להן? בוודאי יחסית לבן זוגן? זה נותן להן קצת יותר יכולות להסתדר בעולם, לדבר עם רופאים, לקרוא הוראות?

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' פברואר 13, 2024 6:27 pm

ידידי, גם בנותינו וגם בנינו אינם מטומטמים.
די לתבניות, לסטיגמות ולקלישאות.
ודי בזה.

מחשבה אחת
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:16 pm

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי מחשבה אחת » ג' פברואר 13, 2024 6:32 pm

צופה_ומביט כתב:ידידי, גם בנותינו וגם בנינו אינם מטומטמים.
די לתבניות, לסטיגמות ולקלישאות.

נכון ומדויק.
דווקא משום שגם בנותינו וגם בנינו אינם מטומטמים, לכן יש להניח ש-12 שנות לימוד אינטנסיביות אינן שבות ריקם. בצדק אתה מניח שבתך אינה יודעת שורה אחת בגמרא, אבל בד בבד אתה מניח שבנך מתמצא בכל החומר שבתך למדה באותו זמן?

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' פברואר 13, 2024 6:36 pm

הרב מחשבה אחת,
קצת רצון להבין ולא לתקוף ובעז"ה יועיל.
עוצר כאן.

מחשבה אחת
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:16 pm

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי מחשבה אחת » ג' פברואר 13, 2024 6:39 pm

צופה_ומביט כתב:הרב מחשבה אחת,
קצת רצון להבין ולא לתקוף ובעז"ה יועיל.
עוצר כאן.

וְשֹׁמֵעַ לְעֵצָה חָכָם. הצדק עמך. רציתי להבין ונושעתי. ייש"כ.

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' פברואר 14, 2024 1:27 am

מחשבה אחת כתב:
צופה_ומביט כתב:ידידי, גם בנותינו וגם בנינו אינם מטומטמים.
די לתבניות, לסטיגמות ולקלישאות.

נכון ומדויק.
דווקא משום שגם בנותינו וגם בנינו אינם מטומטמים, לכן יש להניח ש-12 שנות לימוד אינטנסיביות אינן שבות ריקם. בצדק אתה מניח שבתך אינה יודעת שורה אחת בגמרא, אבל בד בבד אתה מניח שבנך מתמצא בכל החומר שבתך למדה באותו זמן?

כאחד שבעווה"ר למד לימודי ליבה מלאים בימי חורפו אגלה לך כאן בשקט בתקווה שאף אחד לא יקרא ולא ישמע את הסוד הכמוס שאין מגלים אלא לצנועים:
רובא דרובא של הלימודם הכלליים שלומדים ביסודי ובתיכון מתנדף מן המוח כמעט לבלתי השאר שריד. מה שכן זוכרים זה בעיקר את מה שנמצא בשימוש יומיומי, היינו מתמטיקה בסיסית, היינו מה שלומדים גם הבנים בחיידר.
לגבי אנגלית אתה צודק, וכפי שכתבתי לעיל, לבנות יש יתרון, אבל עם כל הכבוד זה לא מה שמעמיד אותן בעמדה שמאפילה על הגברים, בפרט בעולם שבו נתינת הדגש ועיקר ה"הלוך ילך" הביתי והמשפחתי סובב והולך בענייני לימוד התורה, ודקדוק המצוות, שם לגברים יש יתרון מובנה. ובכל מקרה, כמו שכתב הרב ''צופה ומביט'', תודה לה', הבנים שלנו רחוקים מלהיות מטומטמים, והם מסתדרים היטב גם בבנק וגם אצל רופאים (שלא נזדקק). ישנם גם לא מעטים שרוכשים לעצמם במשך הזמן מיומנות בסיסית בקריאת אנגלית.
(באופן אישי, את הבנים שלי שלחתי לחוג אנגלית כדאיתא באיזהו מקומן באשכול הייעודי שם, שם. והם קוראים שוטף)
.

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' פברואר 14, 2024 6:04 am

וגם אני יכול לגלות לך בשקט בתקווה שאף אחד לא יגלה את הסוד הכמוס שאין מגלים אלא לצנועים: יש כאלו שלימוד התורה מתנדף מהם ויש כאלו שלא, הכל תלוי באדם ומה הוא רוצה להשיג בחיים. כמה בני נוער יש שלמדו בישיבות (או מתיבתא) והכל התנדף מהם לבלתי השאיר שריד? כן זוכרים קצת פה ושם איזו הלכה או מנהג.
ולגבי סוג הלימוד, אני יכול להבטיח לך, שלו היו מלמדים בנות גמרא באותה אינטנסיביות כמו שמלמדים גברים - רבות מהן היו מתעלות מעל הרבה גברים. העובדה שלא מלמדים נשים זה בגלל האיסור שבדבר ולא בגלל מגבלותיהן השכליות. כך שאיני מבין מהו היתרון המובנה שאתה כותב.
והמלה מטומטמים לא שייכת כאן, מטומטם הוא אדם בעל רמה שכלית מוגבלת, לא אדם בעל אינטליגנציה שבהרבה מקרים יכול לקלוט דברים היטב אף בלי שילמדו אותו, או שהוא מהיר תפיסה ולומד דבר מתוך דבר. ובפרט דברים הנחוצים לחיי היום יום שאף ילדים קטנים יכולים לקלוט די מהר.
ובנוגע ללימוד אנגלית, שוחחתי בטלפון עם אברך מבוגר חשוב והייתי צריך למסור לו כתובת מייל, אז הקראתי את האות הראשונה a ולא ידע וקרא לאשתו... סיפור אמיתי. וזה בדיוק כמו לימודי ליבה, מי שמעונין או יש לו צורך כבר ימצא דרכים ללמוד מה שנחוץ לו להסתדר.

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי כן מסתבר » ד' פברואר 14, 2024 6:36 pm

פרנקל תאומים כתב:...הבנים שלנו רחוקים מלהיות מטומטמים, והם מסתדרים היטב גם בבנק וגם אצל רופאים (שלא נזדקק). ישנם גם לא מעטים שרוכשים לעצמם במשך הזמן מיומנות בסיסית בקריאת אנגלית.
(באופן אישי, את הבנים שלי שלחתי לחוג אנגלית כדאיתא באיזהו מקומן באשכול הייעודי שם, שם. והם קוראים שוטף)
.


על נקודה זו סובב האשכול, מה קורה אצל אברך ששקוע בלימוד מילדותו, ברמה כזאת שעושה אותו לשוגה בהוויות העולם, ובצאתו לשוק הוא ואשתו מגלים מהר שחסרים לו הרבה תובנות בסיסיות, שידיעת הא”ב האנגלית היא אחת מהפחות נחוצים שביניהם.

יש סיפור במדרש אודות בנו של רב כהנא כמדומה, שכאשר גילה נתון דומה כעס מאד וקרע את בגדי רבנותו, עד שאביו הרגיעו והסביר לו שה’סחורה’ שלו שווה יותר, אלא שלסוחרים אין שכל להבין זאת.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' פברואר 14, 2024 6:40 pm

כן מסתבר כתב:יש סיפור במדרש אודות בנו של רב כהנא כמדומה, שכאשר גילה נתון דומה כעס מאד וקרע את בגדי רבנותו, עד שאביו הרגיעו והסביר לו שה’סחורה’ שלו שווה יותר, אלא שלסוחרים אין שכל להבין זאת.

כמדומה הכוונה למדרש [היחיד והאחד, המקובל מבני תימן] על מעשה דרב סליק בנו של רב כהנא.
הרב רצאבי מביא אותו בנפלאות מתורתך פרשת במדבר, עם מבוא, עיי"ש.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' פברואר 14, 2024 11:17 pm

צופה_ומביט כתב:
כן מסתבר כתב:יש סיפור במדרש אודות בנו של רב כהנא כמדומה, שכאשר גילה נתון דומה כעס מאד וקרע את בגדי רבנותו, עד שאביו הרגיעו והסביר לו שה’סחורה’ שלו שווה יותר, אלא שלסוחרים אין שכל להבין זאת.

כמדומה הכוונה למדרש [היחיד והאחד, המקובל מבני תימן] על מעשה דרב סליק בנו של רב כהנא.
הרב רצאבי מביא אותו בנפלאות מתורתך פרשת במדבר, עם מבוא, עיי"ש.

וכן הרב פינקוס בספרו על לימוד תורה.

מענה איש
הודעות: 1024
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי מענה איש » ד' פברואר 14, 2024 11:49 pm

הבעיה קיימת ונוכחת אצל הרבה
והפתרונות גם יש...

יש אברך שהוא בר דעת במובן שהוא ער לקורה סביבו ומבין שיש כאן פיל בחדר ומנסה לגמד אותו על ידי שהוא נכנס למטבח ושולח ידו במלאכת הבישולים ואף עוזר בשטיפת הרצפות ורחיצת הילדים בקיצור הוא מנסה למנוע מצב שבו אשתו תגיע ל'קצה'. ומתאים את העזרה בבית ביחס לדרגתו בשקיעות בלימוד
בקיצור גישה מעשית.

יש שיכבירו ויריעיפו על נשותיהם במילים מחמאות ופירגונים על הזכות שלה גם אם השטייגען רחוק מלהיות משביע רצון יש להם איזה נקודה של 'שמח בחלקו' אך זה לא מתאים לכל מערכת זוגית אלא ל'סוג' מסויים, לאברך המתואר בפתיחת האשכול אין לו 'נפש' למחמאות בטח לא על הזכות שיש לרבנית ב'תורה' שלו...

ויש נשים שמתעלמות מהבעיה ומנטרלות את עצמם מהאירוע הזה ומפתחות להם מהלך חיים של עבודה חוגים קבוצות ויציאות משלהם, אה ויש להם משהו שנקרא 'בעל' שמפעם לפעם צריך לחייך אליו...

במערכת זוגית בריאה עם תקשורת טובה בין בני הזוג בעיה כזאת אמורה להיות בשיח בניהם לא ממקום של זלזול או ביקורתיות אלא היכולת לדבר על מצב מסוים גם אם לא כ''כ נעים לדבר עליו
מציע לכל אברך שנמצא בסיטואציה הזאת לנסות לדבר ולשתף.

מחשבה אחת
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:16 pm

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי מחשבה אחת » ה' פברואר 15, 2024 12:16 am

מקריאה חוזרת באשכול גיליתי דבר מעניין. להודעה הפותחת היו שני רבדים: הרובד הענייני היה שאלה האם נשות אברכים מכירות בפער ההשכלתי בינן לבעליהן וממילא האם הן רואות את האברך בהיבט מסוים כנחות בפרמטרים המערביים. לעומת זאת, הרובד הרטורי היה אמוציונלי, אפילו עויין ומתוסכל.
מעניין שרוב המגיבים התייחסו לרובד הרטורי, לנימת הדברים, ולא כל כך לשאלה העניינית. למעשה, שאלה כזאת היתה אמורה להתנסח באופן קצת פחות טעון.

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' פברואר 15, 2024 12:19 am

מענה איש כתב:הבעיה קיימת ונוכחת אצל הרבה
והפתרונות גם יש...

יש אברך שהוא בר דעת במובן שהוא ער לקורה סביבו ומבין שיש כאן פיל בחדר ומנסה לגמד אותו על ידי שהוא נכנס למטבח ושולח ידו במלאכת הבישולים ואף עוזר בשטיפת הרצפות ורחיצת הילדים בקיצור הוא מנסה למנוע מצב שבו אשתו תגיע ל'קצה'. ומתאים את העזרה בבית ביחס לדרגתו בשקיעות בלימוד
בקיצור גישה מעשית.

יש שיכבירו ויריעיפו על נשותיהם במילים מחמאות ופירגונים על הזכות שלה גם אם השטייגען רחוק מלהיות משביע רצון יש להם איזה נקודה של 'שמח בחלקו' אך זה לא מתאים לכל מערכת זוגית אלא ל'סוג' מסויים, לאברך המתואר בפתיחת האשכול אין לו 'נפש' למחמאות בטח לא על הזכות שיש לרבנית ב'תורה' שלו...

ויש נשים שמתעלמות מהבעיה ומנטרלות את עצמם מהאירוע הזה ומפתחות להם מהלך חיים של עבודה חוגים קבוצות ויציאות משלהם, אה ויש להם משהו שנקרא 'בעל' שמפעם לפעם צריך לחייך אליו...

במערכת זוגית בריאה עם תקשורת טובה בין בני הזוג בעיה כזאת אמורה להיות בשיח בניהם לא ממקום של זלזול או ביקורתיות אלא היכולת לדבר על מצב מסוים גם אם לא כ''כ נעים לדבר עליו
מציע לכל אברך שנמצא בסיטואציה הזאת לנסות לדבר ולשתף.

אולי בלי משים לב אתה נוגע בבעיה יסודית, שכל זוג המכבד את עצו מנסה להתאים את סגנון החיים שלו לקופסא בה חינכו אותו ולחברה בה הוא חי עם מעט מאוד ספונטניות פן מה יאמרו הבריות והשכנים והחברים. כך שמי שנמצא בכולל כלשהו לא ירצה לסטות מהנורמות של שאר חברי הכולל או הישיבה, וזה לא רק בעניני גשמיות אלא אף איך הזוג רוצה שיסתכלו עליהם מבחינה רוחנית על איזה אדנים בנוי הבית, וכל סטיה מהנורמה מיד גורמת לפזילות משאר חברי הקבוצה שמשהו לא בסדר. לכן מעמד הבעל צריך להיות כך וכך ובשיחות עם חברותיה האשה תדגיש זאת אפילו אם בתוך תוכה היא לא חושבת כך, או שהיא לא מרוצה מהמצב, או שבעלה לא ממש ממלא את הצפיות שהיו לה ממנו.

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' פברואר 15, 2024 12:23 am

מחשבה אחת כתב:מקריאה חוזרת באשכול גיליתי דבר מעניין. להודעה הפותחת היו שני רבדים: הרובד הענייני היה שאלה האם נשות אברכים מכירות בפער ההשכלתי בינן לבעליהן וממילא האם הן רואות את האברך בהיבט מסוים כנחות בפרמטרים המערביים. לעומת זאת, הרובד הרטורי היה אמוציונלי, אפילו עויין ומתוסכל.
מעניין שרוב המגיבים התייחסו לרובד הרטורי, לנימת הדברים, ולא כל כך לשאלה העניינית. למעשה, שאלה כזאת היתה אמורה להתנסח באופן קצת פחות טעון.

התשובה פשוטה, מן הסתם כל אשה אינטליגנטית מן הסתם מכירה בכך אם יש פער, אך מן הסתם יתכן שלרובן זה לא מפריע בפרט אם הוא מתעלה בלימודו ולא מתבטל בכל מיני עיסוקים צדדיים. ולנשים שזה מפריע אז כנראה שבשלב מסויים זה יעלה לפני השטח כאשר היא רואה שיש לה בעל שלא מסוגלת לנהל אתו שיחה ענינית בשום נושא שאינו תורני.

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי דרומי » ה' פברואר 15, 2024 1:23 am

יש להעיר, שגם אצל מי שאינו 'אברך' במובן המקובל אלא עובד בעבודות שונות, יש מצב שבו המשכורת שלו היא פחותה משל אשתו מכל מיני סיבות, ומה שיותר מצוי - שהאשה מקבלת 'תלוש' מסודר שאפשר 'למששו בידים' מידי חודש, ואילו האיש (אולי מקבל יותר, אבל) הכל או חלק שחור משחור ומתקבל בכל מיני דרכים עקלקלות..., ועכ"פ אין זה משהו מסודר שאפשר להראות בעיניים, כך שהאשה עלולה בקלות לקבל רושם (מוטעה!) כאילו רוב הפרנסה בנויה על המשכורת שלה. והמבין יבין.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי הרואה » א' פברואר 18, 2024 12:59 pm

צופה_ומביט כתב:
הרואה כתב:שמעתי מהרב משה לוי (למי שלא מכיר מדריך חתנים ויועץ נישואין ידוע) שהוא פוגש הרבה בעיות שלום בית עקב היחס הלא נכון בין האיש לאשה שנוצר בגלל שהאשה היא המפרנסת והבעל הנתמך.
אני מעריך שהרבה אברכים ממשפחות אברכים וכו' לא ממש מכירים יחס אחר, בפרט שכיום גם בעולם החילוני המצב לא תקין בכלל בגלל הפימיניזם.

א. הוא קובל על המציאות הזו או על יחס לא נכון ולא מוצדק שנוצר - בטעות או בגלל בעיות השקפה - על גבי המציאות הזו?
אם הראשון - יש לו רעיון/עצה מעשית אחרת? אם השני - במה הוא תולה את הנקודה, מהו קו פרשת המים בין יחס נכון ולא נכון כלפי המציאות הזו?

ב. לכאורה המציאות שהוא מתאר היא רק כשלא עונה לשום סעיף מהג' לעיל. [להגדיר "אשה מפרנסת ובעל נתמך" - כ"כ צורם, עיין סעיף ב' לעיל. תשאל את האשה היא תגיד לך שהיא נתמכת ונשענת על בעלה והוא מקור הכוח שלה ושל הבית. כמובן, זה רק אצל מי שלא מודד כל דבר בכסף והצלחה גשמית. הרבה יותר נכון "אשה מפרנסת בגשמיות ובעל מפרנס ברוחניות". (אא"כ הביטוי הנ"ל פשוט מתאר את היחס הלא נכון, מצד שניהם, שנובע מרקע קודם והסתכלות לא נכונה על המציאות, וכהצעה השניה לעיל)].

ג. החילונים כמובן לא דוגמה כי אין להם מדד עיקרי אחר להצלחה בחיים. אא"כ אנשי רוח. או הערכה מקצועית (כמו צבא או אקדמיה) אף בלי משכורת גבוהה משל האשה. או כשהבעל מקור התמיכה והחוזק הנפשי וההערכה/אהבה לאשתו, ודי לה בזה ומעריכה את זה כמקור כוח שאין לו תחליף ומחיר.

ד. המציאות החילונית כיום לא רק בגלל פמינ' אלא כי במציאות שוק המחיה והעבודה צריך שני מפרנסים ולפעמים האשה משתכרת יותר מהאיש.
וראה עוד בדברי הרב לוריא לעיל.

א. מה ששמעתי ממנו זה שהוא העלה נקודה לידיעה ולהבנה שיש פה בעיה, הוא לא נכנס לעומק העניין האם צריך לשנות את היחס וכו' אלא רק להדגיש כי קיימת בעיה.
ב. לא כל כך הבנתי מה הנפקא מינה בהגדרות שלך במציאות הדברים לא תמיד שחור ולבן ולא כל דבר שבענייני רגשות ניתן להגדיר במילים, במציאות כנראה נפוץ בבתים רבים מידי היחס שהאשה היא החזקה במובנים מסוימים בגלל שהיא זאת שמפרנסת, וזה מייצר בעיות בשלום בית ובחינוך הילדים.
ג. בעבר ובמידה כלשהי עדיין, יש אצל החילונים והגויים (וגם אצל החרדים שרח"ל עובדים) יחס בריא מסוים בין איש לאשתו שהאיש הוא המפרנס שזה חלק מאד מרכזי מצורת הקשר ביניהם (לרוב גם אם האשה עובדת המשכורת של הבעל גדולה יותר), בעיקר בחברות שמרניות יותר. מי שלא מבין עד כמה זה משמעותי כנראה שלא מכיר את זה (או שהוא פשוט לא נשוי מספיק שנים).
ד. בעבר הלא רחוק נשים בקושי עבדו, כל שכן שכמעט ולא נהגו ברכב וכו' ולכן גם אם כן עבדו לעיתים נדירות הרוויחו בדומה לבעל, כיום עקב הפימיניזם נשים יותר לומדות מקצוע ויותר יוצאות לפרנס ולדרוש לעצמן קריירה, ובחברות גדולות אף אסור להפלות ולכן נשים כיום מקבלות קרוב לגברים (במציאות לרוב עדיין פחות, אבל לא בפער משמעותי כבעבר).

אם כבר אעיר שקראתי איפשהו שהרב שך זצ"ל הורה לסמינרים שלא ישקיעו בלימודי מקצוע כי 'מה שאשה צריכה לדעת זה להכין מרק חם לבעלה כשהוא חוזר מהכולל'.
לכאורה עקב עליית מחירי הדיור וירידת המלגות של הכוללים עקב האינפלציה תרתי משמע - המצב מאד השתנה, וכולם מבינים שאשה צריכה לרכוש מקצוע רציני אם היא רוצה שבעלה ילמד בכולל.
הקשר לעניינו זה שאי אפשר לומר שגדולי ישראל מהדור הקודם 'הנהיגו' את המצב הזה, כי אז המצב פשוט היה שונה.
ואולי ה"ה גם לעניין בגרויות שהרב אלישיב אסר כידוע, אולי גם כן כיום אין ברירה, או שאין ברירה והאברכים צריכים קצת לעבוד, לא באתי לחוות דעה כי זה נושא בפני עצמו שיש בו הרבה צדדים לכאן ולכאן, אלא לומר שהמצב השתנה מלפני כמה עשרות שנים.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי הרואה » א' פברואר 18, 2024 3:06 pm

קיבלתי באישי מאחד החברים פה דברי טעם (שמסיבות אישיות לא רצה לכותבם בגלוי):

אין באמת שום הבדל במציאות החיים בין היום לבין העבר.
רק שבעבר היו אידיאלים, שגברו על ה"עולם הזה".
והיום ההיפך.

בעבר אלו המשפחות שהיה חזק אצלם להתמסר לתורה ולהקריב עבור זה, חיו בעוני ודחק מבחירה, באושר ובשמחה.
כאלו היו המשפחות הראשונות של האברכים בארץ, כשעוד לא היה לא קיצבת ילדים, ולא מילגת כוללים ולא הבטחת הכנסה!
נכון שאז רובם חיפשו משרות תורניות כשהמשפחה גדלה, ולכן היו יותר [יחסית] רבנים ודיינים חרדים מהעילית והעידית.

בצד הנשים, למדו בדוקא רק הוראה, לא בשביל להביא פרנסה בעיקר, אלא מתוך אידיאל להרחיב יותר את "בית יעקב", ואם יתאפשר להיות מורות בפריפריה, לעשות נפשות לה', טפי עדיף.

והיה עוני ומחסור, והנסיון לצאת לעבוד, או ללמוד לתואר וכו', היה יותר גדול מהיום!
אך דוקא ההסתפקות המאושרת הביאה לכך שהמונים המונים מחוץ לסקטור האברכי המצומצם, הסתפחו ובאו לייסד משפחותיהם "גם" על אותו בסיס. אבל בהחלט במשפחות שם היסודות היו קצת יותר "עולם הזה". והקושי הכלכלי נתן אותותיו.
ומאחרי מהפך תשל"ז באה רווחה כלכלית יחסית,
וגם עם התרחבות הציבור "החרדי" מכל הרמות והאיכויות נהיה יותר "קשה" לחיות בעוני, וממילא גם נהפכו הסמינרים ממקומות לימוד להסתפקות במועט נטו, ממקומות חינוך לאידיאלים תורניים, למקום לימודי מקצוע.
הרב שך אכן דגל כמה שאפשר לאחוז בדרך הישנה.
אבל לא לחם על זה.
גם הוא הבין שעם הריבוי וההתרחבות א"א להטיל על כולם להיות כמו אותו חוג מצומצם.
אבל הוא דחה ודחה במידת היכולת את הירידה הערכית הזאת.
אני זוכר [אישית] את אסיפת מנהלי הסמינרים בביתו בדיון אם להכניס לימודי מחשבים לסמינר, והוא דן אילך ואילך, והכריע בסוף "בפתח תקוה מותר כבר, בבני ברק עוד לא".

לקחת את התיאבון הבריא בלי עין הרע של משפחות חרדיות היום, שרוצות ליהנות מרמת חיים עם כל העולם הזה - ולומר שהמצב השתנה עקב עליית מחירי הדיור וכו' וכו'. זה לענ"ד לא הכי מדוייק. לא השתנה באמת שום מצב. השתנו המושגים והרצונות.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2715
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' פברואר 18, 2024 4:39 pm

ההזיות של ה'חיים של פעם' אינן מוסיפות כלום לשיחה.

'פעם', בשטעטל של פעם, לא ישבו הנשים על הכלים לגדל את הילדים, בשעה שהבעל רץ לעבוד לפרנסתו. צורה זו של החיים היא עיוות המציאות ומבט צר. פעם, היו הנשים עובדות כמו הבעלים, והילדים גדלו מאליהם. כן, משנות החמישים עד שנות השמונים בעידן החדש, יכלו הגברים לעבוד לפרנס את בתיהם, והנשים נשארו בבית. אין זו מסורת עתיקה, ואין לזה שום השלכה הלכתית או מציאותית לגבי היום.

בחיים של פעם, הרבה גברים ישבו בביהמ"ד כל היום בשעה שהאשה פרנסה את הבית בדוחק. הרבה בעלים פשוט לא מצאו הרבה עבודה, ומיצו את מה שיכלו ממה שהאשה יצרה ומכרה ביום השוק, או גידלה בגינת הבית\צריף.

אכן, לא היו כוללים. אבל לומדים תמיד היו, ונשים עובדות תמיד היו גם במשפחות שהבעל לא למד.

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי כן מסתבר » א' פברואר 18, 2024 5:24 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ההזיות של ה'חיים של פעם' אינן מוסיפות כלום לשיחה.

'פעם', בשטעטל של פעם, לא ישבו הנשים על הכלים לגדל את הילדים, בשעה שהבעל רץ לעבוד לפרנסתו. צורה זו של החיים היא עיוות המציאות ומבט צר. פעם, היו הנשים עובדות כמו הבעלים, והילדים גדלו מאליהם. כן, משנות החמישים עד שנות השמונים בעידן החדש, יכלו הגברים לעבוד לפרנס את בתיהם, והנשים נשארו בבית. אין זו מסורת עתיקה, ואין לזה שום השלכה הלכתית או מציאותית לגבי היום.

בחיים של פעם, הרבה גברים ישבו בביהמ"ד כל היום בשעה שהאשה פרנסה את הבית בדוחק. הרבה בעלים פשוט לא מצאו הרבה עבודה, ומיצו את מה שיכלו ממה שהאשה יצרה ומכרה ביום השוק, או גידלה בגינת הבית\צריף.

אכן, לא היו כוללים. אבל לומדים תמיד היו, ונשים עובדות תמיד היו גם במשפחות שהבעל לא למד.


חוששני שכבודו מתכחש למציאות ההיסטורית.

ב’שטעטל’ היה הבעל עובד לפרנסתו כחלבן/סנדלר/שואב מים/עגלון/חייט/סוחר/אחר, והאשה היתה עסוקה מעל לראש במלאכות הבית השונות, ואולי גם תופרת/סורגת מעט בזמן הפנוי.
הת”ח הצעירים (שהיוו מיעוט מכלל האוכלוסיה) היו אוכלים ’קעסט’ אצל ה’שווער’ (ה’בעל’בית’ שהיה סוחר בדר”כ) מספר שנים קצוב (בדר”כ בגילאים 15-18) ואח”כ התקבלו כ’כלי קודש’ בעיירות הסביבה או יצאו לשוק המסחר.

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי כן מסתבר » א' פברואר 18, 2024 5:36 pm

הרואה כתב:קיבלתי באישי מאחד החברים פה דברי טעם (שמסיבות אישיות לא רצה לכותבם בגלוי):

...

1. בעבר אלו המשפחות שהיה חזק אצלם להתמסר לתורה ולהקריב עבור זה, חיו בעוני ודחק מבחירה, באושר ובשמחה.
כאלו היו המשפחות הראשונות של האברכים בארץ,

2. כשעוד לא היה לא קיצבת ילדים, ולא מילגת כוללים ולא הבטחת הכנסה!
נכון שאז רובם חיפשו משרות תורניות כשהמשפחה גדלה, ולכן היו יותר [יחסית] רבנים ודיינים חרדים מהעילית והעידית.

...
3. והיה עוני ומחסור, והנסיון לצאת לעבוד, או ללמוד לתואר וכו', היה יותר גדול מהיום!

4. אך דוקא ההסתפקות המאושרת הביאה לכך שהמונים המונים מחוץ לסקטור האברכי המצומצם, הסתפחו ובאו לייסד משפחותיהם "גם" על אותו בסיס. אבל בהחלט במשפחות שם היסודות היו קצת יותר "עולם הזה". והקושי הכלכלי נתן אותותיו.

...

5. לקחת את התיאבון הבריא בלי עין הרע של משפחות חרדיות היום, שרוצות ליהנות מרמת חיים עם כל העולם הזה - ולומר שהמצב השתנה עקב עליית מחירי הדיור וכו' וכו'. זה לענ"ד לא הכי מדוייק. לא השתנה באמת שום מצב. השתנו המושגים והרצונות.


1. דברים אלו נכונים ובריאים כראי מוצק.

2. זה כבר קצת הטעיה עצמית.
אף אחד לא חי מהאוויר, לכל לומד היה איזה בסיס להתחיל איתו את החיים, ולו בדוחק.
בהמשך החיים, מי שמצא משרה תורנית הלך לשם, ומי שמצא משרה לא תורנית עבד שם.
וזה לפני שהזכרנו את האפשרות לא לשלם שכר לימוד, לא לממן טיולים ופעילויות וכו’ וכו’.

3. עוני יש היום יותר מפעם, מחסור היה פעם יותר מהיום, ודו”ק.

4. בשנים שלפני קיצבות הילדים הצטרפו לכוללים רק כאלו שקיבלו מהשווער ביסוס כלכלי, או המעטים שנשותיהם הצליחו להביא משכורת מספקת.
וזה לפני שהזכרנו את האפשרות שהיתה בעבר להתפרנס בריווח ממשכורת יחידה, אפילו של הוראה.

5. הרישא נכון והסיפא לא.
השתנו שתי דברים, רמת החיים עלתה עד צואר, והכורח להביא כסף למשכנתא/שכירות/שכר לימוד ועוד התגבר עד למעלה ראש.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2715
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' פברואר 18, 2024 10:39 pm

כן מסתבר כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ההזיות של ה'חיים של פעם' אינן מוסיפות כלום לשיחה.

'פעם', בשטעטל של פעם, לא ישבו הנשים על הכלים לגדל את הילדים, בשעה שהבעל רץ לעבוד לפרנסתו. צורה זו של החיים היא עיוות המציאות ומבט צר. פעם, היו הנשים עובדות כמו הבעלים, והילדים גדלו מאליהם. כן, משנות החמישים עד שנות השמונים בעידן החדש, יכלו הגברים לעבוד לפרנס את בתיהם, והנשים נשארו בבית. אין זו מסורת עתיקה, ואין לזה שום השלכה הלכתית או מציאותית לגבי היום.

בחיים של פעם, הרבה גברים ישבו בביהמ"ד כל היום בשעה שהאשה פרנסה את הבית בדוחק. הרבה בעלים פשוט לא מצאו הרבה עבודה, ומיצו את מה שיכלו ממה שהאשה יצרה ומכרה ביום השוק, או גידלה בגינת הבית\צריף.

אכן, לא היו כוללים. אבל לומדים תמיד היו, ונשים עובדות תמיד היו גם במשפחות שהבעל לא למד.


חוששני שכבודו מתכחש למציאות ההיסטורית.

ב’שטעטל’ היה הבעל עובד לפרנסתו כחלבן/סנדלר/שואב מים/עגלון/חייט/סוחר/אחר, והאשה היתה עסוקה מעל לראש במלאכות הבית השונות, ואולי גם תופרת/סורגת מעט בזמן הפנוי.
הת”ח הצעירים (שהיוו מיעוט מכלל האוכלוסיה) היו אוכלים ’קעסט’ אצל ה’שווער’ (ה’בעל’בית’ שהיה סוחר בדר”כ) מספר שנים קצוב (בדר”כ בגילאים 15-18) ואח”כ התקבלו כ’כלי קודש’ בעיירות הסביבה או יצאו לשוק המסחר.

אם נוח לך להאמין למה שאתה כותב, תאמין.
העובודות מראות אחרת. תקרא את מה שכתבו אנשים שהיו שמה אז, לא אלו שמשכתבים עפ"י החיים של היום.
השוק היה מלא נשים מוכרות, בדר"כ. כך כותבים הזכרונות של פעם.

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » א' פברואר 18, 2024 11:44 pm

כן מסתבר כתב:
הרואה כתב:קיבלתי באישי מאחד החברים פה דברי טעם...


2. זה כבר קצת הטעיה עצמית.
אף אחד לא חי מהאוויר, לכל לומד היה איזה בסיס להתחיל איתו את החיים, ולו בדוחק.
בהמשך החיים, מי שמצא משרה תורנית הלך לשם, ומי שמצא משרה לא תורנית עבד שם.
וזה לפני שהזכרנו את האפשרות לא לשלם שכר לימוד, לא לממן טיולים ופעילויות וכו’ וכו’.
4. בשנים שלפני קיצבות הילדים הצטרפו לכוללים רק כאלו שקיבלו מהשווער ביסוס כלכלי, או המעטים שנשותיהם הצליחו להביא משכורת מספקת.
וזה לפני שהזכרנו את האפשרות שהיתה בעבר להתפרנס בריווח ממשכורת יחידה, אפילו של הוראה.


תגיד, אתה נכחת כאן בגוף גשמי דא למטה מעשרה טפחים ב 40-50 שנה האחרונות?
אני שואל, כי מדבריך די נראה שלא. או שנולדת רק לאחרונה (יחסית), או שאתה נמנה על החדשים מקרוב באו, או שחייך התנהלו היכנשהוא ביקום מקביל, או שפשוט נחתת מהמאדים..

יהיה איך שיהיה, זה מיישב גם את הדברים שכתבת אודות ההסטוריה הרחוקה מעט יותר (התנהלות החיים בשטעטעל בחו''ל) שגם הם אינם מדוייקים כלל וכלל (כפי שהעיר לנכון רבינו הליטוואק, ויש עוד להוסיף על דבריו, וכבר נכב''ב עד לעייפה [שם, שם]).

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: מעמד האברך בעיני אשתו

הודעהעל ידי כן מסתבר » ב' פברואר 19, 2024 4:47 pm

פרנקל תאומים כתב:תגיד, אתה נכחת כאן בגוף גשמי דא למטה מעשרה טפחים ב 40-50 שנה האחרונות?
אני שואל, כי מדבריך די נראה שלא. או שנולדת רק לאחרונה (יחסית), או שאתה נמנה על החדשים מקרוב באו...

יהיה איך שיהיה, זה מיישב גם את הדברים שכתבת אודות ההסטוריה הרחוקה מעט יותר (התנהלות החיים בשטעטעל בחו''ל)...


דבריך סותרים זה את זה, ודו”ק...


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 163 אורחים