מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

מאמרים ושקו"ט סביב זיהוי התכלת, האפשרות וההמנעות מלקיים מצוה זו בזמן הזה
וכן על האפשרות ההלכתית העקרונית של הקרבת קרבנות בזמה"ז
ידידך - נעים ההליכות
הודעות: 118
הצטרף: א' ינואר 13, 2013 3:53 pm

Re: הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

הודעהעל ידי ידידך - נעים ההליכות » א' יולי 05, 2020 9:21 pm

בתבונה כתב:1. האיסטיס אינו אלא שם צמח ממנו הפיקו את האינדיגו שהופק מהניל ומהאיסטיס, וגם הוא כמו התכלת מהפורפורה הוא לפעמים מעט יותר סגלגל ולפעמים פחות, מדובר בסגנון הבדלים מינוריים שמאפיינים את כל הצבעים ממקור ביולוגי.
2.לגבי הטענה שמא הקלא אילן דומה לתכלת רק בתוספת צבע אחר, טענה ישנה - בניגוד לדברי הרמב"ם שזהה לאיסטיס ודברי היוונים ופשטות דברי חז"ל.
הוכיחו שמדובר באותו צבע מהגמ' מנחות דף מא עמוד ב
"ת"ר טלית שכולה תכלת כל מיני צבעונין פוטרין בה חוץ מקלא אילן מיתיבי טלית אין פוטר בה אלא מינה טלית שכולה תכלת מביא תכלת וד"א ותולה בה וקלא אילן לא יביא ואם הביא כשר" והטעם דחיישינן דלמא מצריך לטלית אחריתי ושקיל הנך דתכלת מהכא ותלי לה התם וליכא הכא אלא קלא אילן אי נמי שקיל הנך דקלא אילן ותלי בה או מטעם "דאשני מראות שבה קפדינן ואלו מראיהן שוין.
ושם הרי מדובר באדם שסתם צובע את בגדיו בקלא אילן ולא בזייפן ומוכח כדברי הראשונים ודברי היוונים שהצבעים זהים.
(בדיוק כמו הממצאים הארכיאולוגיים)

גם הארגמן שונה מתולעת שני בהבדל מינורי, ואעפ"כ ההבדל המינורי משנה להקרא בשם ארגמן, וכיון שהראשונים אומרים לנו שיש איזה חילוק בין הים להתכלת, אין אנו יכולים לדעת מה בדיוק ההבדל, האם בדרגת העומק, האם שקצת נוטה לאדום או לירוק, והרי גם קלא אילן לפעמים יוצא נוטה לירוק.

ידידך - נעים ההליכות
הודעות: 118
הצטרף: א' ינואר 13, 2013 3:53 pm

Re: הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

הודעהעל ידי ידידך - נעים ההליכות » א' יולי 05, 2020 9:23 pm

בתבונה כתב:תוספת לגבי הכהות
בחז"ל מתואר הגוון דומה לים וים דומה לרקיע וברש"י לא דמי לרקיע כל כך אלא דומה לדומה כמו תכלת דומה למראה הים ואנן קחזינן דים דומה למראה הרקיע.
דהיינו שתכלת הים כהה יותר מתכלת הרקיע ואם כן בתכלת הציצית כדי לדמות אותו לרקיע חז"ל היו צריכים לעבור דרך הדמיון לים ואם כן משמע שבד"כ התכלת כהה יותר מתכלת הים (כמו הכהות הרגילה באינדיגו ובתכלת) (וכמו בממצאים הארכיאולוגיים).

כמדומה שהתכלת של הפורפורה לא עמוק יותר מהים, לכן יתכן שהתכלת צריך להיות יותר עמוק.

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

הודעהעל ידי בתבונה » ב' יולי 06, 2020 2:01 am

ידידך - נעים ההליכות כתב:
בתבונה כתב:1. האיסטיס אינו אלא שם צמח ממנו הפיקו את האינדיגו שהופק מהניל ומהאיסטיס, וגם הוא כמו התכלת מהפורפורה הוא לפעמים מעט יותר סגלגל ולפעמים פחות, מדובר בסגנון הבדלים מינוריים שמאפיינים את כל הצבעים ממקור ביולוגי.
2.לגבי הטענה שמא הקלא אילן דומה לתכלת רק בתוספת צבע אחר, טענה ישנה - בניגוד לדברי הרמב"ם שזהה לאיסטיס ודברי היוונים ופשטות דברי חז"ל.
הוכיחו שמדובר באותו צבע מהגמ' מנחות דף מא עמוד ב
"ת"ר טלית שכולה תכלת כל מיני צבעונין פוטרין בה חוץ מקלא אילן מיתיבי טלית אין פוטר בה אלא מינה טלית שכולה תכלת מביא תכלת וד"א ותולה בה וקלא אילן לא יביא ואם הביא כשר" והטעם דחיישינן דלמא מצריך לטלית אחריתי ושקיל הנך דתכלת מהכא ותלי לה התם וליכא הכא אלא קלא אילן אי נמי שקיל הנך דקלא אילן ותלי בה או מטעם "דאשני מראות שבה קפדינן ואלו מראיהן שוין.
ושם הרי מדובר באדם שסתם צובע את בגדיו בקלא אילן ולא בזייפן ומוכח כדברי הראשונים ודברי היוונים שהצבעים זהים.
(בדיוק כמו הממצאים הארכיאולוגיים)

גם הארגמן שונה מתולעת שני בהבדל מינורי, ואעפ"כ ההבדל המינורי משנה להקרא בשם ארגמן, וכיון שהראשונים אומרים לנו שיש איזה חילוק בין הים להתכלת, אין אנו יכולים לדעת מה בדיוק ההבדל, האם בדרגת העומק, האם שקצת נוטה לאדום או לירוק, והרי גם קלא אילן לפעמים יוצא נוטה לירוק.

ידידך - נעים ההליכות כתב:כמדומה שהתכלת של הפורפורה לא עמוק יותר מהים, לכן יתכן שהתכלת צריך להיות יותר עמוק.

הארגמן רחוק מאוד מאוד מהתולעת שני. זה סגול פרפל וזה אדום כתמתם.
כאמור המנעד בצבע כאמרו בצבעים ביולוגיים יש מנעד קטנטן, וכך זה גם בתכלת מהחילזון כמו בתכלת מהקלא אילן, ובשניהם התכלת היא בד"כ קצת יותר עמוקה מהים.
וכך הוא גם בממצאים הארכיאולוגיים. (כך גם בחפירות העיר דורא אירפוס שבדרום סוריה נמצא בית כנסת עתיק מימות התנאים ובו ציור עתיק של כהן גדול עם הבגדים והמעיל תכלת בצבע כחול עמוק כמו התכלת בימינו)

ידידך - נעים ההליכות
הודעות: 118
הצטרף: א' ינואר 13, 2013 3:53 pm

Re: הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

הודעהעל ידי ידידך - נעים ההליכות » ב' יולי 06, 2020 2:02 pm

בתבונה כתב:
ידידך - נעים ההליכות כתב:
בתבונה כתב:1. האיסטיס אינו אלא שם צמח ממנו הפיקו את האינדיגו שהופק מהניל ומהאיסטיס, וגם הוא כמו התכלת מהפורפורה הוא לפעמים מעט יותר סגלגל ולפעמים פחות, מדובר בסגנון הבדלים מינוריים שמאפיינים את כל הצבעים ממקור ביולוגי.
2.לגבי הטענה שמא הקלא אילן דומה לתכלת רק בתוספת צבע אחר, טענה ישנה - בניגוד לדברי הרמב"ם שזהה לאיסטיס ודברי היוונים ופשטות דברי חז"ל.
הוכיחו שמדובר באותו צבע מהגמ' מנחות דף מא עמוד ב
"ת"ר טלית שכולה תכלת כל מיני צבעונין פוטרין בה חוץ מקלא אילן מיתיבי טלית אין פוטר בה אלא מינה טלית שכולה תכלת מביא תכלת וד"א ותולה בה וקלא אילן לא יביא ואם הביא כשר" והטעם דחיישינן דלמא מצריך לטלית אחריתי ושקיל הנך דתכלת מהכא ותלי לה התם וליכא הכא אלא קלא אילן אי נמי שקיל הנך דקלא אילן ותלי בה או מטעם "דאשני מראות שבה קפדינן ואלו מראיהן שוין.
ושם הרי מדובר באדם שסתם צובע את בגדיו בקלא אילן ולא בזייפן ומוכח כדברי הראשונים ודברי היוונים שהצבעים זהים.
(בדיוק כמו הממצאים הארכיאולוגיים)

גם הארגמן שונה מתולעת שני בהבדל מינורי, ואעפ"כ ההבדל המינורי משנה להקרא בשם ארגמן, וכיון שהראשונים אומרים לנו שיש איזה חילוק בין הים להתכלת, אין אנו יכולים לדעת מה בדיוק ההבדל, האם בדרגת העומק, האם שקצת נוטה לאדום או לירוק, והרי גם קלא אילן לפעמים יוצא נוטה לירוק.

ידידך - נעים ההליכות כתב:כמדומה שהתכלת של הפורפורה לא עמוק יותר מהים, לכן יתכן שהתכלת צריך להיות יותר עמוק.

הארגמן רחוק מאוד מאוד מהתולעת שני. זה סגול פרפל וזה אדום כתמתם.
כאמור המנעד בצבע כאמרו בצבעים ביולוגיים יש מנעד קטנטן, וכך זה גם בתכלת מהחילזון כמו בתכלת מהקלא אילן, ובשניהם התכלת היא בד"כ קצת יותר עמוקה מהים.
וכך הוא גם בממצאים הארכיאולוגיים. (כך גם בחפירות העיר דורא אירפוס שבדרום סוריה נמצא בית כנסת עתיק מימות התנאים ובו ציור עתיק של כהן גדול עם הבגדים והמעיל תכלת בצבע כחול עמוק כמו התכלת בימינו)

התכלת של הראדזינר הוא אולי יותר עמוק קצת מהים, לא התכלת מהפורפורא.

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

הודעהעל ידי בתבונה » ב' יולי 06, 2020 4:24 pm

ידידך - נעים ההליכות כתב:התכלת של הראדזינר הוא אולי יותר עמוק קצת מהים, לא התכלת מהפורפורא.


שתי תמונות של ים ורקיע ותמונה של תכלת.png
שתי תמונות של ים ורקיע ותמונה של תכלת.png (5.88 MiB) נצפה 5711 פעמים

מלבב
הודעות: 3403
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

הודעהעל ידי מלבב » ה' יולי 09, 2020 3:17 pm

בתבונה כתב:
ידידך - נעים ההליכות כתב:התכלת של הראדזינר הוא אולי יותר עמוק קצת מהים, לא התכלת מהפורפורא.


שתי תמונות של ים ורקיע ותמונה של תכלת.png

בתמונה נראה רק קצה הרקיע ולא האמצע, אמצע הרקיע יותר כהה ממה שנראה הים בתמונה הזאת.

מלבב
הודעות: 3403
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

הודעהעל ידי מלבב » ה' יולי 09, 2020 3:19 pm

בתבונה כתב:
ידידך - נעים ההליכות כתב:
בתבונה כתב:1. האיסטיס אינו אלא שם צמח ממנו הפיקו את האינדיגו שהופק מהניל ומהאיסטיס, וגם הוא כמו התכלת מהפורפורה הוא לפעמים מעט יותר סגלגל ולפעמים פחות, מדובר בסגנון הבדלים מינוריים שמאפיינים את כל הצבעים ממקור ביולוגי.
2.לגבי הטענה שמא הקלא אילן דומה לתכלת רק בתוספת צבע אחר, טענה ישנה - בניגוד לדברי הרמב"ם שזהה לאיסטיס ודברי היוונים ופשטות דברי חז"ל.
הוכיחו שמדובר באותו צבע מהגמ' מנחות דף מא עמוד ב
"ת"ר טלית שכולה תכלת כל מיני צבעונין פוטרין בה חוץ מקלא אילן מיתיבי טלית אין פוטר בה אלא מינה טלית שכולה תכלת מביא תכלת וד"א ותולה בה וקלא אילן לא יביא ואם הביא כשר" והטעם דחיישינן דלמא מצריך לטלית אחריתי ושקיל הנך דתכלת מהכא ותלי לה התם וליכא הכא אלא קלא אילן אי נמי שקיל הנך דקלא אילן ותלי בה או מטעם "דאשני מראות שבה קפדינן ואלו מראיהן שוין.
ושם הרי מדובר באדם שסתם צובע את בגדיו בקלא אילן ולא בזייפן ומוכח כדברי הראשונים ודברי היוונים שהצבעים זהים.
(בדיוק כמו הממצאים הארכיאולוגיים)

גם הארגמן שונה מתולעת שני בהבדל מינורי, ואעפ"כ ההבדל המינורי משנה להקרא בשם ארגמן, וכיון שהראשונים אומרים לנו שיש איזה חילוק בין הים להתכלת, אין אנו יכולים לדעת מה בדיוק ההבדל, האם בדרגת העומק, האם שקצת נוטה לאדום או לירוק, והרי גם קלא אילן לפעמים יוצא נוטה לירוק.

ידידך - נעים ההליכות כתב:כמדומה שהתכלת של הפורפורה לא עמוק יותר מהים, לכן יתכן שהתכלת צריך להיות יותר עמוק.

הארגמן רחוק מאוד מאוד מהתולעת שני. זה סגול פרפל וזה אדום כתמתם.
כאמור המנעד בצבע כאמרו בצבעים ביולוגיים יש מנעד קטנטן, וכך זה גם בתכלת מהחילזון כמו בתכלת מהקלא אילן, ובשניהם התכלת היא בד"כ קצת יותר עמוקה מהים.
וכך הוא גם בממצאים הארכיאולוגיים. (כך גם בחפירות העיר דורא אירפוס שבדרום סוריה נמצא בית כנסת עתיק מימות התנאים ובו ציור עתיק של כהן גדול עם הבגדים והמעיל תכלת בצבע כחול עמוק כמו התכלת בימינו)

האם יש מקור תורני שהארגמן הוא סגול ולא אדום כפשטות לשון הרמבם והראשונים חוץ מהראבד?

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

הודעהעל ידי בתבונה » ה' יולי 09, 2020 6:57 pm

מתמונה אחרת שמצאתי.png
מתמונה אחרת שמצאתי.png (637.21 KiB) נצפה 5673 פעמים

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

הודעהעל ידי בתבונה » ה' יולי 09, 2020 6:59 pm

מלבב כתב:האם יש מקור תורני שהארגמן הוא סגול

בעל העיטור (הלכות ציצית דף סו טור ב) בשם רב נחשון גאון מפורש שצבע ארגמן הוא סגול.

וז"ל ספר העיטור: "בשאלה לר' נחשון ריש מתיבתא תכלת דומה לים וים דומה לרקיע ורקיע דומה לכסא הכבוד ושמו על שם ערבי למאסמ"א וארגמן בנפסגא"ה".
התרגום של למאסמא הוא צבע השמים וזה תכלת, והמילה בנפסגאה, זה מילה מוכרת היום בערבית بنفسجي

פולסברג
הודעות: 1751
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

הודעהעל ידי פולסברג » ג' דצמבר 01, 2020 1:25 am

דברי הרבנים המרדניים באמריקה בחיזוק התכלת

https://www.yutorah.org/lectures/lectur ... -and-more/

פולסברג
הודעות: 1751
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

הודעהעל ידי פולסברג » ה' מאי 06, 2021 12:47 am

מוטב שלא ללבוש ציצית כלל מללבוש בלי תכלת בזמה''ז, דקעבר אבל תגרע

https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=20&book=64099

נטיעות
הודעות: 486
הצטרף: א' פברואר 09, 2014 11:38 am

Re: הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

הודעהעל ידי נטיעות » ה' יוני 03, 2021 4:57 pm

מהדורה חדשה של התייחסות ראדזין לעניני התכלת
קבצים מצורפים
ראדזין - מאמר להבין את הקריטריון לחילזון התכלת .pdf
(243.84 KiB) הורד 286 פעמים
ראדזין - הכנף פתיל תכלת תשפא מהדורה מורחבת.pdf
(2.71 MiB) הורד 397 פעמים

מלבב
הודעות: 3403
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

הודעהעל ידי מלבב » ג' יוני 07, 2022 4:59 pm

בתבונה כתב:
יוצא פוניבז' כתב:3. בירושלמי רפ״ט דכלאים דרשינן מה שני תולעת דבר שיש בו רוח חיים אף כל דבר שיש בו רוח חיים ובדרך חכמה (כלי המקדש פ"ח הל' י"ג בביאו"ה ד"ה ותכלת) מבאר שדרשת הירושלמי היא למעט קלא אילן שאינו בעל חיים, וא"כ לגבי הפורפורא שהוא בעל חיים די שיתברר שהצבע המופק הוא צבע זהה לקלא אילן, דהיינו שהאינדיגו הוא הקלא אילן (והאינדיגו לא אבד).

.[/size]

מוזר להביא ראיה ממי ששולל את תכלת הארגמון, ועוד שבפירושו לירושלמי פירוש בדרך אחר.

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

הודעהעל ידי בתבונה » ד' יוני 08, 2022 1:31 pm

מלבב כתב:
בתבונה כתב:
יוצא פוניבז' כתב:3. בירושלמי רפ״ט דכלאים דרשינן מה שני תולעת דבר שיש בו רוח חיים אף כל דבר שיש בו רוח חיים ובדרך חכמה (כלי המקדש פ"ח הל' י"ג בביאו"ה ד"ה ותכלת) מבאר שדרשת הירושלמי היא למעט קלא אילן שאינו בעל חיים, וא"כ לגבי הפורפורא שהוא בעל חיים די שיתברר שהצבע המופק הוא צבע זהה לקלא אילן, דהיינו שהאינדיגו הוא הקלא אילן (והאינדיגו לא אבד).

.[/size]

מוזר להביא ראיה ממי ששולל את תכלת הארגמון, ועוד שבפירושו לירושלמי פירוש בדרך אחר.

הבאתי ראיה לחלק התורני לא לידיעת המציאות (עיין יבמות צב. "הורו בית דין ששקעה חמה ולבסוף זרחה אין זו הוראה אלא טעות")
(וזה לא רק פירוש שלו)
לגבי סתירה בין הדרך חכמה לפירוש לירושלמי
את הדרך חכמה כתב הגרח"ק בעצמו, והוא ספר הלכה, ונכתב בשנת תשס"ח,
הביאור לירושלמי נכתב על ידי שומעים מתמלול שיעור מהיר שמסר על הירושלמי, הרבה לפני הדרך חכמה.
כך שזה גם בתראה גם מוסמך יותר וגם להלכה יותר
ומה גם שאין בהכרח סתירה בין השיעור לבין הספר שיתכן שהכוונה שגם הנצבע הוא מהחי וגם החמר הצובע מהחי.

מלבב
הודעות: 3403
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

הודעהעל ידי מלבב » ד' יוני 08, 2022 4:15 pm

בתבונה כתב:
מלבב כתב:
בתבונה כתב:
יוצא פוניבז' כתב:3. בירושלמי רפ״ט דכלאים דרשינן מה שני תולעת דבר שיש בו רוח חיים אף כל דבר שיש בו רוח חיים ובדרך חכמה (כלי המקדש פ"ח הל' י"ג בביאו"ה ד"ה ותכלת) מבאר שדרשת הירושלמי היא למעט קלא אילן שאינו בעל חיים, וא"כ לגבי הפורפורא שהוא בעל חיים די שיתברר שהצבע המופק הוא צבע זהה לקלא אילן, דהיינו שהאינדיגו הוא הקלא אילן (והאינדיגו לא אבד).

.[/size]

מוזר להביא ראיה ממי ששולל את תכלת הארגמון, ועוד שבפירושו לירושלמי פירוש בדרך אחר.

הבאתי ראיה לחלק התורני לא לידיעת המציאות (עיין יבמות צב. "הורו בית דין ששקעה חמה ולבסוף זרחה אין זו הוראה אלא טעות")
(וזה לא רק פירוש שלו) מי עוד?
לגבי סתירה בין הדרך חכמה לפירוש לירושלמי
את הדרך חכמה כתב הגרח"ק בעצמו, והוא ספר הלכה, ונכתב בשנת תשס"ח,
הביאור לירושלמי נכתב על ידי שומעים מתמלול שיעור מהיר שמסר על הירושלמי, הרבה לפני הדרך חכמה.
כך שזה גם בתראה גם מוסמך יותר וגם להלכה יותר
ומה גם שאין בהכרח סתירה בין השיעור לבין הספר שיתכן שהכוונה שגם הנצבע הוא מהחי וגם החמר הצובע מהחי.

אז איך הוא לא ראה שיש סתירה בין פירושו בירושלמי לפסקו בעניין התכלת

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

הודעהעל ידי בתבונה » ד' יוני 08, 2022 7:59 pm

מלבב כתב:מי עוד?

תראה המהר"א פודלא במקום
השאלת דוד לגבי תכלת בבגדי כהונה.
מצורף גם הדרך חכמה האמור
Screenshot_20220608-195454_Adobe Acrobat.jpg
הדרך חכמה האמור
Screenshot_20220608-195454_Adobe Acrobat.jpg (1.21 MiB) נצפה 3524 פעמים


מלבב כתב:איך הוא לא ראה שיש סתירה בין פירושו בירושלמי לפסקו בעניין התכלת

לכל היותר הוא חזר בו מדבריו באותו שיעור שתומלל לפירוש
(וכבר כתבתי שאין הכרח שזה סותר שאפשר לומר שגם הצבע וגם הנצבע מהחי)

מלבב
הודעות: 3403
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

הודעהעל ידי מלבב » ה' יוני 09, 2022 12:30 am

בתבונה כתב:
מלבב כתב:מי עוד?

תראה המהר"א פודלא במקום
השאלת דוד לגבי תכלת בבגדי כהונה.
מצורף גם הדרך חכמה האמור
Screenshot_20220608-195454_Adobe Acrobat.jpg


מלבב כתב:איך הוא לא ראה שיש סתירה בין פירושו בירושלמי לפסקו בעניין התכלת

לכל היותר הוא חזר בו מדבריו באותו שיעור שתומלל לפירוש
(וכבר כתבתי שאין הכרח שזה סותר שאפשר לומר שגם הצבע וגם הנצבע מהחי)

באיזה סימן השאלת דוד?
התכוונתי לומר שזה סותר פסקו שהארגמון פסול הרי זה מן החי

מלבב
הודעות: 3403
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: הטיעון המרכזי של הנמנעים מתכלת – גדולי ישראל. האומנם? אבקש התייחסותכם.

הודעהעל ידי מלבב » ב' יוני 27, 2022 5:32 pm

בתבונה כתב:
מלבב כתב:מי עוד?

תראה המהר"א פודלא במקום
השאלת דוד לגבי תכלת בבגדי כהונה.
מצורף גם הדרך חכמה האמור
Screenshot_20220608-195454_Adobe Acrobat.jpg


מלבב כתב:איך הוא לא ראה שיש סתירה בין פירושו בירושלמי לפסקו בעניין התכלת

לכל היותר הוא חזר בו מדבריו באותו שיעור שתומלל לפירוש
(וכבר כתבתי שאין הכרח שזה סותר שאפשר לומר שגם הצבע וגם הנצבע מהחי)

לא הבנת, אני אומר שדבריו בדברי אמונה סותרים פסקו שתכלת מהארגמון פסול, הרי לפי פירושו כל תכלת מן החי צריך להיות כשר


חזור אל “תכלת ודין הקרבה בזמה"ז”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 68 אורחים

cron