מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תכלת או תפילה בציבור, מה עדיף?

מאמרים ושקו"ט סביב זיהוי התכלת, האפשרות וההמנעות מלקיים מצוה זו בזמן הזה
וכן על האפשרות ההלכתית העקרונית של הקרבת קרבנות בזמה"ז
דרש-משה
הודעות: 84
הצטרף: א' מאי 24, 2020 12:57 pm

תכלת או תפילה בציבור, מה עדיף?

הודעהעל ידי דרש-משה » ג' מאי 26, 2020 4:13 pm

כמי שנוהג בעצמי ללבוש תכלת על הט"ק ולא על הט"ג, יתרון אחד שהיה לי בתקופה האחרונה עם התפילות בבית ובמרפסות הוא שיכולתי ללבוש תכלת גם על הט"ג.
מזה נתעוררתי שאולי בעצם תמיד עדיף ללבוש ט"ג עם תכלת ולהתפלל ביחידות. (אינו ממש נוגע לי, שהרי מצד חינוך הבנים אני חייב להתפלל במנין).

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: תכלת או תפילה בציבור, מה עדיף?

הודעהעל ידי שייף נפיק » ג' מאי 26, 2020 4:42 pm

מהיכ''ת?!?! ציצית היא חיוב על גברא ב מנא דד''כ ורק בעידן ריתחא מענישים, ולמה להפסיד דבר שבקדושה בשביל תכלת שיכול לקיים בלבן?? ואם כת''ר מתבייש זו בעיה שלו, מה הקשר להפסיד קדיש וקדושה וכו'??
פלא!

דרש-משה
הודעות: 84
הצטרף: א' מאי 24, 2020 12:57 pm

Re: תכלת או תפילה בציבור, מה עדיף?

הודעהעל ידי דרש-משה » ג' מאי 26, 2020 4:57 pm

שייף נפיק כתב:מהיכ''ת?!?! ציצית היא חיוב על גברא ב מנא דד''כ ורק בעידן ריתחא מענישים, ולמה להפסיד דבר שבקדושה בשביל תכלת שיכול לקיים בלבן?? ואם כת''ר מתבייש זו בעיה שלו, מה הקשר להפסיד קדיש וקדושה וכו'??
פלא!


מי אמר שמעלת קדיש וקדושה הוא יותר מקיום מ"ע מה"ת? וגם פה יש צד של ביטול מצוה, בזה שאני לובש טלית ואינו מטיל תכלת. בושה הוא ענין של כבוד הבריות שדוחה כמה דברים..

מלבב
הודעות: 3403
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: תכלת או תפילה בציבור, מה עדיף?

הודעהעל ידי מלבב » ג' מאי 26, 2020 6:31 pm

דרש-משה כתב:כמי שנוהג בעצמי ללבוש תכלת על הט"ק ולא על הט"ג, יתרון אחד שהיה לי בתקופה האחרונה עם התפילות בבית ובמרפסות הוא שיכולתי ללבוש תכלת גם על הט"ג.
מזה נתעוררתי שאולי בעצם תמיד עדיף ללבוש ט"ג עם תכלת ולהתפלל ביחידות. (אינו ממש נוגע לי, שהרי מצד חינוך הבנים אני חייב להתפלל במנין).

אתה לובש תכלת רק בתור הידור? אם כך עדיף תפילה במניין שהוא חיוב, אבל אם אתה חושב שזה וודאי תכלת, או לפחות כספק דאורייתא שאזלינן לחומרא, אז וודאי שכל רגע שאתה לובש טלית בלי תכלת אתה עובר על עשה ולאו.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: תכלת או תפילה בציבור, מה עדיף?

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ג' מאי 26, 2020 7:38 pm

לאו?

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: תכלת או תפילה בציבור, מה עדיף?

הודעהעל ידי שש ושמח » ג' מאי 26, 2020 8:00 pm

כנראה הכוונה לבל תגרע.
עי' שפ"א ר"ה כ"ח ב' בהערות, ועוד.

דרש-משה
הודעות: 84
הצטרף: א' מאי 24, 2020 12:57 pm

Re: תכלת או תפילה בציבור, מה עדיף?

הודעהעל ידי דרש-משה » ג' מאי 26, 2020 9:39 pm

מלבב כתב:
דרש-משה כתב:כמי שנוהג בעצמי ללבוש תכלת על הט"ק ולא על הט"ג, יתרון אחד שהיה לי בתקופה האחרונה עם התפילות בבית ובמרפסות הוא שיכולתי ללבוש תכלת גם על הט"ג.
מזה נתעוררתי שאולי בעצם תמיד עדיף ללבוש ט"ג עם תכלת ולהתפלל ביחידות. (אינו ממש נוגע לי, שהרי מצד חינוך הבנים אני חייב להתפלל במנין).

אתה לובש תכלת רק בתור הידור? אם כך עדיף תפילה במניין שהוא חיוב, אבל אם אתה חושב שזה וודאי תכלת, או לפחות כספק דאורייתא שאזלינן לחומרא, אז וודאי שכל רגע שאתה לובש טלית בלי תכלת אתה עובר על עשה ולאו.


אני סובר שזה מאוד מאוד מסתבר שהוא תכלת, אבל לא מאה אחוז, ולכן יתכן שזה לא חובה, אבל נכון מאוד לנהוג כן, ולכן במקום כבוד הבריות אני מיקל למעשה ללבוש טלית בלי תכלת, אך הייתי מעדיף שלא לסמוך ע"ז, ומצד שני מעלת תפילת בציבור גדול מאוד, אבל כנראה אינו בגדר חובה ממש כשיש ענין יותר חשוב (כמו שמצינו לגבי נץ), ולכן אני נבוך בדבר.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: תכלת או תפילה בציבור, מה עדיף?

הודעהעל ידי לענין » ג' מאי 26, 2020 10:25 pm

ידוע מהחזון איש שעדיף מנחה עם תפלין מאשר מנחה בציבור. ואולי יש ללמוד מזה אף להכא.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: תכלת או תפילה בציבור, מה עדיף?

הודעהעל ידי שש ושמח » ג' מאי 26, 2020 11:24 pm

דרש-משה כתב:אני סובר שזה מאוד מאוד מסתבר שהוא תכלת, אבל לא מאה אחוז, ולכן יתכן שזה לא חובה, אבל נכון מאוד לנהוג כן, ולכן במקום כבוד הבריות אני מיקל למעשה ללבוש טלית בלי תכלת,

אם זה באמת "מאד מאד מסתבר" כמדומני שכבוד הבריות אינו מתיר שלא ללבוש תכלת. וגם אינני בטוח שמבחינה הלכתית זהו כבוד הבריות.
ואפשר להקנות את הטלית לאחר שאז בתוך ל' פטור לגמרי, וגם לאחר ל' אינו אלא מדרבנן וגם אפשר להקנות שוב למישהו אחר וכו'.

יוסף בניהו
הודעות: 113
הצטרף: ב' אוקטובר 28, 2019 3:36 pm

Re: תכלת או תפילה בציבור, מה עדיף?

הודעהעל ידי יוסף בניהו » ג' מאי 26, 2020 11:35 pm

לענין כתב:ידוע מהחזון איש שעדיף מנחה עם תפלין מאשר מנחה בציבור. ואולי יש ללמוד מזה אף להכא.

מעניין מאד
מאיפה המקור

יהודה בן יעקב
הודעות: 2914
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: תכלת או תפילה בציבור, מה עדיף?

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ג' מאי 26, 2020 11:51 pm

מלבב כתב:
דרש-משה כתב:כמי שנוהג בעצמי ללבוש תכלת על הט"ק ולא על הט"ג, יתרון אחד שהיה לי בתקופה האחרונה עם התפילות בבית ובמרפסות הוא שיכולתי ללבוש תכלת גם על הט"ג.
מזה נתעוררתי שאולי בעצם תמיד עדיף ללבוש ט"ג עם תכלת ולהתפלל ביחידות. (אינו ממש נוגע לי, שהרי מצד חינוך הבנים אני חייב להתפלל במנין).

אתה לובש תכלת רק בתור הידור? אם כך עדיף תפילה במניין שהוא חיוב, אבל אם אתה חושב שזה וודאי תכלת, או לפחות כספק דאורייתא שאזלינן לחומרא, אז וודאי שכל רגע שאתה לובש טלית בלי תכלת אתה עובר על עשה ולאו.

אם זה הנושא, אז יש פתרון לעגל כנף אחת, ועי"ז אינו עובר בעשה. אך גם אינו מקיים מצוות ציצית אף של לבן.
וכן ראיתי א' משכיני שעשה, ולובש הטלית להצגה, אך בביתו מתעטף בטלית עם תכלת.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2081
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: תכלת או תפילה בציבור, מה עדיף?

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ד' מאי 27, 2020 12:04 am

עדות על מנהג הג"ר עקיבה יוסף שלזינגר זצ"ל (כמדומני)
אחרי שאיזה חסיד שוטה שרף לו את הטלית עם התכלת
גלבשטיין.JPG
גלבשטיין.JPG (33.84 KiB) נצפה 3103 פעמים

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: תכלת או תפילה בציבור, מה עדיף?

הודעהעל ידי לענין » ד' מאי 27, 2020 12:07 am

כפי זכרוני הכוונה לחסיד ראדזין שהיה גר בירושלים, והרה"ק בעל שפוני טמוני חול שלח אליו לירושלים חבילת פתילי תכלת [לזה גם רומז המחבר 'כי קבלה בידו'... והיינו מהאדמו"ר שלו].

דרש-משה
הודעות: 84
הצטרף: א' מאי 24, 2020 12:57 pm

Re: תכלת או תפילה בציבור, מה עדיף?

הודעהעל ידי דרש-משה » ד' מאי 27, 2020 1:04 am

שש ושמח כתב:
דרש-משה כתב:אני סובר שזה מאוד מאוד מסתבר שהוא תכלת, אבל לא מאה אחוז, ולכן יתכן שזה לא חובה, אבל נכון מאוד לנהוג כן, ולכן במקום כבוד הבריות אני מיקל למעשה ללבוש טלית בלי תכלת,

אם זה באמת "מאד מאד מסתבר" כמדומני שכבוד הבריות אינו מתיר שלא ללבוש תכלת. וגם אינני בטוח שמבחינה הלכתית זהו כבוד הבריות.
ואפשר להקנות את הטלית לאחר שאז בתוך ל' פטור לגמרי, וגם לאחר ל' אינו אלא מדרבנן וגם אפשר להקנות שוב למישהו אחר וכו'.


האמת היא שלבי נוקפי בדבר, רק יש לי הרגשה שמכיון שזה לא מאה אחוז (לדעתי) וכלל ישראל עדיין לא קיבלו אותו, אין חובה בינתיים לשנות, אבל אין לי סברא חזקה לזה.
אבל עכשיו נגיד לו יצוייר שאעשה אחד מהפתרונות שלא יהיה חשש ביטול תכלת, אז נשמע כמו שלכולם פשוט שבכה"ג עדיף להתפלל בלי טלית עם הציבור, מלהתפלל עם טלית ביחידות (ומהחזו"א שהביאו לענין תפילין אולי אין ראיה, שי"ל שהוא יותר חשוב מלהתפלל עם טלית)?

דרש-משה
הודעות: 84
הצטרף: א' מאי 24, 2020 12:57 pm

Re: תכלת או תפילה בציבור, מה עדיף?

הודעהעל ידי דרש-משה » ד' מאי 27, 2020 1:06 am

יהודה בן יעקב כתב:
מלבב כתב:
דרש-משה כתב:כמי שנוהג בעצמי ללבוש תכלת על הט"ק ולא על הט"ג, יתרון אחד שהיה לי בתקופה האחרונה עם התפילות בבית ובמרפסות הוא שיכולתי ללבוש תכלת גם על הט"ג.
מזה נתעוררתי שאולי בעצם תמיד עדיף ללבוש ט"ג עם תכלת ולהתפלל ביחידות. (אינו ממש נוגע לי, שהרי מצד חינוך הבנים אני חייב להתפלל במנין).

אתה לובש תכלת רק בתור הידור? אם כך עדיף תפילה במניין שהוא חיוב, אבל אם אתה חושב שזה וודאי תכלת, או לפחות כספק דאורייתא שאזלינן לחומרא, אז וודאי שכל רגע שאתה לובש טלית בלי תכלת אתה עובר על עשה ולאו.

אם זה הנושא, אז יש פתרון לעגל כנף אחת, ועי"ז אינו עובר בעשה. אך גם אינו מקיים מצוות ציצית אף של לבן.
וכן ראיתי א' משכיני שעשה, ולובש הטלית להצגה, אך בביתו מתעטף בטלית עם תכלת.


פתרון מעניין, אבל באופן פרקטי האם לא רואים את זה? ועוד בשבת יהיה בעיה בטלטול (למי שמחמיר שלא לסמוך על העירוב)

דרש-משה
הודעות: 84
הצטרף: א' מאי 24, 2020 12:57 pm

Re: תכלת או תפילה בציבור, מה עדיף?

הודעהעל ידי דרש-משה » ד' מאי 27, 2020 1:06 am

...
נערך לאחרונה על ידי דרש-משה ב ד' מאי 27, 2020 1:10 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: תכלת או תפילה בציבור, מה עדיף?

הודעהעל ידי לענין » ד' מאי 27, 2020 1:07 am

מרן הגר"ח שליט"א (דעת נוטה עמ' רס"א) - 'דיתכן דאף כשיפסיד לגמרי תפילה בציבור לא יתפלל בלי כובע וחליפה, ורק כשיעבור זמן תפילה יכול להתפלל כך'.
ולכאורה כל שכן לטלית של מצוה.

דרש-משה
הודעות: 84
הצטרף: א' מאי 24, 2020 12:57 pm

Re: תכלת או תפילה בציבור, מה עדיף?

הודעהעל ידי דרש-משה » ד' מאי 27, 2020 1:14 am

לענין כתב:מרן הגר"ח שליט"א (דעת נוטה עמ' רס"א) - 'דיתכן דאף כשיפסיד לגמרי תפילה בציבור לא יתפלל בלי כובע וחליפה, ורק כשיעבור זמן תפילה יכול להתפלל כך'.
ולכאורה כל שכן לטלית של מצוה.


נכון, על כעין דברים כאלה התכוונתי שלפעמים רואים ענינים אחרים שעדיפים על תפילה בציבור, ומ"מ בדבר זה בדיוק אולי יש לחלק כשמדובר בביטול תפילה בציבור באופן קבוע. אולם מהדין של עדיפות תפילה בנץ רואים שיש דברים שעדיפים על תפילה בציבור גם באופן קבוע.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2081
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: תכלת או תפילה בציבור, מה עדיף?

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ד' מאי 27, 2020 1:53 am

לענין כתב:מרן הגר"ח שליט"א (דעת נוטה עמ' רס"א) - 'דיתכן דאף כשיפסיד לגמרי תפילה בציבור לא יתפלל בלי כובע וחליפה, ורק כשיעבור זמן תפילה יכול להתפלל כך'.
ולכאורה כל שכן לטלית של מצוה.

ק"ו פריכא, בלא כובע וחליפה אין דרך לעמוד בפני אנשים חשובים, בלא טלית כן. ויעידו על כך תפילות מנחה וערבית שאנו מתפללים ללא טלית של מצוה.

שו"ר שכ"כ במור וקציעה סי' כה (הובא בפס"ת)
וכן נלע"ד יותר הגון ומוכרח להמתין על הציצית אם אפשר שיביאום לו מיד, אף על פי שאינם מזומנים בביתו, רק בתנאי שלא יתבטל בשבילם מדבר עיקרי כגון להתפלל עם הציבור ולקרות ק"ש בעונתה ודכוותה.

מלבב
הודעות: 3403
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: תכלת או תפילה בציבור, מה עדיף?

הודעהעל ידי מלבב » ד' מאי 27, 2020 1:14 pm

דרש-משה כתב:
מלבב כתב:
דרש-משה כתב:כמי שנוהג בעצמי ללבוש תכלת על הט"ק ולא על הט"ג, יתרון אחד שהיה לי בתקופה האחרונה עם התפילות בבית ובמרפסות הוא שיכולתי ללבוש תכלת גם על הט"ג.
מזה נתעוררתי שאולי בעצם תמיד עדיף ללבוש ט"ג עם תכלת ולהתפלל ביחידות. (אינו ממש נוגע לי, שהרי מצד חינוך הבנים אני חייב להתפלל במנין).

אתה לובש תכלת רק בתור הידור? אם כך עדיף תפילה במניין שהוא חיוב, אבל אם אתה חושב שזה וודאי תכלת, או לפחות כספק דאורייתא שאזלינן לחומרא, אז וודאי שכל רגע שאתה לובש טלית בלי תכלת אתה עובר על עשה ולאו.


אני סובר שזה מאוד מאוד מסתבר שהוא תכלת, אבל לא מאה אחוז, ולכן יתכן שזה לא חובה, אבל נכון מאוד לנהוג כן, ולכן במקום כבוד הבריות אני מיקל למעשה ללבוש טלית בלי תכלת, אך הייתי מעדיף שלא לסמוך ע"ז, ומצד שני מעלת תפילת בציבור גדול מאוד, אבל כנראה אינו בגדר חובה ממש כשיש ענין יותר חשוב (כמו שמצינו לגבי נץ), ולכן אני נבוך בדבר.

אם אתה לא בטוח איך אתה נכנס לחשש לאו ועשה דאורייתא?
אם זה מאוד מאוד מסתבר אז אולי זה כבר נחשב לוודאי, ולפחות למה שלא יהיה ספק דאורייתא שצריך להחמיר?

דרש-משה
הודעות: 84
הצטרף: א' מאי 24, 2020 12:57 pm

Re: תכלת או תפילה בציבור, מה עדיף?

הודעהעל ידי דרש-משה » ד' מאי 27, 2020 2:30 pm

מלבב כתב:
דרש-משה כתב:
מלבב כתב:
דרש-משה כתב:כמי שנוהג בעצמי ללבוש תכלת על הט"ק ולא על הט"ג, יתרון אחד שהיה לי בתקופה האחרונה עם התפילות בבית ובמרפסות הוא שיכולתי ללבוש תכלת גם על הט"ג.
מזה נתעוררתי שאולי בעצם תמיד עדיף ללבוש ט"ג עם תכלת ולהתפלל ביחידות. (אינו ממש נוגע לי, שהרי מצד חינוך הבנים אני חייב להתפלל במנין).

אתה לובש תכלת רק בתור הידור? אם כך עדיף תפילה במניין שהוא חיוב, אבל אם אתה חושב שזה וודאי תכלת, או לפחות כספק דאורייתא שאזלינן לחומרא, אז וודאי שכל רגע שאתה לובש טלית בלי תכלת אתה עובר על עשה ולאו.


אני סובר שזה מאוד מאוד מסתבר שהוא תכלת, אבל לא מאה אחוז, ולכן יתכן שזה לא חובה, אבל נכון מאוד לנהוג כן, ולכן במקום כבוד הבריות אני מיקל למעשה ללבוש טלית בלי תכלת, אך הייתי מעדיף שלא לסמוך ע"ז, ומצד שני מעלת תפילת בציבור גדול מאוד, אבל כנראה אינו בגדר חובה ממש כשיש ענין יותר חשוב (כמו שמצינו לגבי נץ), ולכן אני נבוך בדבר.

אם אתה לא בטוח איך אתה נכנס לחשש לאו ועשה דאורייתא?
אם זה מאוד מאוד מסתבר אז אולי זה כבר נחשב לוודאי, ולפחות למה שלא יהיה ספק דאורייתא שצריך להחמיר?


כתבתי למעלה "האמת היא שלבי נוקפי בדבר, רק יש לי הרגשה שמכיון שזה לא מאה אחוז (לדעתי) וכלל ישראל עדיין לא קיבלו אותו, אין חובה בינתיים לשנות, אבל אין לי סברא חזקה לזה."

מלבב
הודעות: 3403
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: תכלת או תפילה בציבור, מה עדיף?

הודעהעל ידי מלבב » ד' מאי 27, 2020 4:11 pm

כלל ישראל לא קבל כי כלל ישראל לא חקר, אלו שחקרו רובם קבלו, ואלו שלא קבלו כי קשה להם לכן מחפשים תירוצים שונים ומשונים.

מנין
הודעות: 604
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: תכלת או תפילה בציבור, מה עדיף?

הודעהעל ידי מנין » ד' מאי 27, 2020 5:53 pm

יהודה בן יעקב כתב:יש פתרון לעגל כנף אחת, ועי"ז אינו עובר בעשה. אך גם אינו מקיים מצוות ציצית אף של לבן.
וכן ראיתי א' משכיני שעשה, ולובש הטלית להצגה, אך בביתו מתעטף בטלית עם תכלת.

בדיוק על זה אמרו בגמ' מנחות מא. שמענישים בעידנא דריתחא. (ולא כמו הטעות הנפוצה, שמי שאינו לובש בגד של ד' כנפות נענש בעידן ריתחא. אלא זה נאמר על מי שלובש בגד כזה ועושה תחבולות להיפטר ממצוות ציצית).

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: תכלת או תפילה בציבור, מה עדיף?

הודעהעל ידי שש ושמח » ד' מאי 27, 2020 8:37 pm

מנין כתב:
יהודה בן יעקב כתב:יש פתרון לעגל כנף אחת, ועי"ז אינו עובר בעשה. אך גם אינו מקיים מצוות ציצית אף של לבן.
וכן ראיתי א' משכיני שעשה, ולובש הטלית להצגה, אך בביתו מתעטף בטלית עם תכלת.

בדיוק על זה אמרו בגמ' מנחות מא. שמענישים בעידנא דריתחא.

מסתבר שאין מענישים בעידן ריתחא אלא מי שאינו מטיל ציצית כלל, אבל מי שמטיל ציצית בט"ק שלו לא ייענש אם יפטור את הט"ג.

מנין
הודעות: 604
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: תכלת או תפילה בציבור, מה עדיף?

הודעהעל ידי מנין » ד' מאי 27, 2020 9:47 pm

שש ושמח כתב:
מנין כתב:
יהודה בן יעקב כתב:יש פתרון לעגל כנף אחת, ועי"ז אינו עובר בעשה. אך גם אינו מקיים מצוות ציצית אף של לבן.
וכן ראיתי א' משכיני שעשה, ולובש הטלית להצגה, אך בביתו מתעטף בטלית עם תכלת.

בדיוק על זה אמרו בגמ' מנחות מא. שמענישים בעידנא דריתחא.

מסתבר שאין מענישים בעידן ריתחא אלא מי שאינו מטיל ציצית כלל, אבל מי שמטיל ציצית בט"ק שלו לא ייענש אם יפטור את הט"ג.

ודאי שלא. כל בגד של ד"כ מחוייב בפני עצמו בציצית. העונש בעידן ריתחא אינו על כך שאינו מטיל ציצית, אלא על כך שיש לו בגד החייב והוא מתאמץ לפוטרו.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: תכלת או תפילה בציבור, מה עדיף?

הודעהעל ידי שש ושמח » ה' מאי 28, 2020 2:44 pm

מנין כתב:כל בגד של ד"כ מחוייב בפני עצמו בציצית. העונש בעידן ריתחא אינו על כך שאינו מטיל ציצית, אלא על כך שיש לו בגד החייב והוא מתאמץ לפוטרו.

א. העונש בעידן ריתחא אינו על שאדם מתחמק ממצוה, אלא על שמתחמק מגדרי המצוה בעוד שטעם המצוה עדיין קיים, כגון בציצית שרצון התורה הוא שיהיה לכל אדם ציצית בבגדו למען תזכרו וכו', והמעגל טליתו לא נתקיים בו כוונת התורה, - אבל כשמפקיע עצמו גם מטעם המצוה ודאי מותר, שהרי ודאי מותר שלא לשכור פועל כדי שלא להתחייב במצות ביומו תתן שכרו [ויתרה מזאת, בפשטות השוכר את הפועל מותר להתנות עמו שלא יתחייב לתת שכרו ביומו, עי' ש"ך של"ט ב' בשם ס"ח],
ב. הלובש בגד אחד שיש בו ציצית ובגד אחד שפטור מציצית אינו בניגוד לטעם המצוה כלל, שפשוט שאין רצון התורה שאדם ירבה בלבישת בגדים החייבים בציצית [ולכן לא מצאנו בכל גדולי הדורות שירבו בלבישת כמה טליתות], אלא רצון התורה שיטיל בכל הבגדים המחוייבים [משום שכשלובש בגד שיש בו ד' כנפות ואינו מטיל בו יש בזה חסרון בזכירה], והרי אדם זה הטיל בכל הבגדים המחוייבים. [או בנוסח אחר: טעם המצוה מתקיים גם כשמטיל בבגד אחד אלא שגדר הדין להטיל בכל הבגדים משום שא"א להכריע איזה מהם חייב, וא"כ בנידו"ד אינו בניגוד לטעם המצוה]
וע"ע כאן viewtopic.php?f=51&t=31697&hilit=%D7%A8%D7%99%D7%AA%D7%97%D7%90&start=30#p342104


ג. כל הנ"ל הוא לפי פשטות הדברים, שטלית שאולה אין בה קיום המצוה כלל.
אבל דעת המ"א סי"ד סק"ח בשם הרא"ש בחולין שמקיימים בזה מצוה כאינו מצווה ועושה, - ולפי"ז מסתבר שאפי' אם אין לו אלא טלית זו אין מענישים ע"ז בעידן ריתחא, כיון שמ"מ מקיים מצוה. ומאידך יתכן שעובר בבל תגרע. [וכן יש להסתפק באשה שנוטלת ג' מינים שבלולב אם עוברת בבל תגרע, אשמח למקורות בענין]
ודעת הרא"ש בהל' ציצית [כפי שביארו המשכנ"י סי' ז'] והריטב"א (חולין קל"ו א'), שאף שפטרה תורה את השואל טלית שאינה מצוייצת, לא פטרה את השואל טלית מצוייצת [ונ"מ שאסור לו לפסוק הציצית, או שאסור לו לכוין שלא לשם מצוה], - ולפי"ז פשוט שאינו נענש בעידן ריתחא, וגם יש להסתפק האם עובר בבל תגרע, ובפשטות אינו עובר.

לארץ ולדרים
הודעות: 410
הצטרף: א' מאי 10, 2020 3:35 pm

Re: תכלת או תפילה בציבור, מה עדיף?

הודעהעל ידי לארץ ולדרים » א' מאי 31, 2020 2:25 am

איני יודע האם יש קשר לכאן, אך ראיתי פעם בשם החזו"א שעדיף להתפלל מנחה ביחיד עם תפילין מאשר בציבור בלי, ואיני יודע אם מפני מצוות תפילין או שיש עניין בתפילה בתפילין.

מנין
הודעות: 604
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: תכלת או תפילה בציבור, מה עדיף?

הודעהעל ידי מנין » א' מאי 31, 2020 2:25 pm

שש ושמח כתב:
מנין כתב:כל בגד של ד"כ מחוייב בפני עצמו בציצית. העונש בעידן ריתחא אינו על כך שאינו מטיל ציצית, אלא על כך שיש לו בגד החייב והוא מתאמץ לפוטרו.

א. העונש בעידן ריתחא אינו על שאדם מתחמק ממצוה, אלא על שמתחמק מגדרי המצוה בעוד שטעם המצוה עדיין קיים, כגון בציצית שרצון התורה הוא שיהיה לכל אדם ציצית בבגדו למען תזכרו וכו', והמעגל טליתו לא נתקיים בו כוונת התורה, - אבל כשמפקיע עצמו גם מטעם המצוה ודאי מותר, שהרי ודאי מותר שלא לשכור פועל כדי שלא להתחייב במצות ביומו תתן שכרו [ויתרה מזאת, בפשטות השוכר את הפועל מותר להתנות עמו שלא יתחייב לתת שכרו ביומו, עי' ש"ך של"ט ב' בשם ס"ח],
ב. הלובש בגד אחד שיש בו ציצית ובגד אחד שפטור מציצית אינו בניגוד לטעם המצוה כלל, שפשוט שאין רצון התורה שאדם ירבה בלבישת בגדים החייבים בציצית [ולכן לא מצאנו בכל גדולי הדורות שירבו בלבישת כמה טליתות], אלא רצון התורה שיטיל בכל הבגדים המחוייבים [משום שכשלובש בגד שיש בו ד' כנפות ואינו מטיל בו יש בזה חסרון בזכירה], והרי אדם זה הטיל בכל הבגדים המחוייבים. [או בנוסח אחר: טעם המצוה מתקיים גם כשמטיל בבגד אחד אלא שגדר הדין להטיל בכל הבגדים משום שא"א להכריע איזה מהם חייב, וא"כ בנידו"ד אינו בניגוד לטעם המצוה]

דפח"ח.


חזור אל “תכלת ודין הקרבה בזמה"ז”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 12 אורחים