מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רבינו בחיי - תכלת = מדבר המותר בפיך

מאמרים ושקו"ט סביב זיהוי התכלת, האפשרות וההמנעות מלקיים מצוה זו בזמן הזה
וכן על האפשרות ההלכתית העקרונית של הקרבת קרבנות בזמה"ז
העיברי
הודעות: 76
הצטרף: ג' יוני 12, 2018 6:10 am

רבינו בחיי - תכלת = מדבר המותר בפיך

הודעהעל ידי העיברי » ה' נובמבר 19, 2020 10:09 am

בשיטת רבינו בחיי [פ' תרומה] כבר האריכו בו העוסקים בענין התכלת בזה"ז זה בכה וזה בכה [וכידוע שאדמו"ר מסאטמער ז"ל חשש לדבריו שלא ללבוש צבע כחול היוצא ממינים שאיננם טהורים, הגם שלא משמע כן בכמה ראשונים].

ועכשיו עלה בדעתי ליישב דבריו שיהי' עולין יפה גם בצבע היוצא ממינים טמאים, ובאתי לשמוע האם כבר קדמו לי בזה, והאם דברי הם הם מדברים הנשמעים.

והוא עפ"מ שראיתי בילקוט מעם לועז [פ' תרומה] שרצה להביא ראיה לשיטת הפוסקים [חיד"א, תפארת צבי הו"ד בפת"ש סוף סי' פ"ז, ועוד, ע"ש] שתולעים שנתיבשו עד שאין בו לחליחות כלל לית ביה איסורא, מהא שעשו במשכן צבע אדום מתולעת שני אע"פ שהוא שרץ, הרי מוכח שמכיון שעשו ממנו צבע ה"ז נתייבש לגמרי וה"ז מותר בפיך.

א"כ נ"ל דהוא הדין בצבע תכלת היוצא מחלזון הטמא, שגם לדעת רבינו בחיי ה"ז מותר בפיך.

[ואל תשאלי למה ליה לרבינו בחיי לומר שתולעת שני הצבע בא מחלק נפרד ע"ש ולא תי' כהנ"ל, דאפשר דכך קיבל מרבותיו שכן היה אצל התולעת שני, וק"ל]

חזור אל “תכלת ודין הקרבה בזמה"ז”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 37 אורחים