מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

טעם התנגדות הגדולים לתכלת

מאמרים ושקו"ט סביב זיהוי התכלת, האפשרות וההמנעות מלקיים מצוה זו בזמן הזה
וכן על האפשרות ההלכתית העקרונית של הקרבת קרבנות בזמה"ז
ונתנו ידידים
הודעות: 1151
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ד' מרץ 27, 2024 10:50 pm

יבנה כתב:
באמונתו כתב:
מלבב כתב:זכור לי מזמן שראיתי שזוהר עמר כותב שבמי ים זה הופך לכחול.

משקר (כרגיל) בתיאור בדיקות רוסכילו.
התכתבתי אף עם פרופ' עמר.
סוקניק אכן ערכה ניסויים נפרדים לגמרי מרוסכילו, הכול עם סממנים, והצביעה היא טובה.

אתה מעלה טענה קשה על פרופ׳ עמר שהוא רגיל לשקר. אני לא התרשמתי כך. אשמח אם תספק ראיות לכך או מישהו עם שם וידע שכותב כך. אחרת זה סתם הוצאת שם רע.

משום מה באשכול הזה כל שקר שקר תפסיה להאי, וזה התשובה השגורה בפיך להחולקים עליך.
להלן הציטוטים:

שקר מספר ???
מדבר שקר תרחק!
ציטוט ממסילת ישרים בענין שקר
שקר גמור:
זה שקר גס
"אם ללצים הוא יליץ" - הלץ רואה הכול ליצנות, כמו במראָה, וזאת תרכובת כימית מצבע (= צביעוּת) של שקר גס, עם סממני סרק של טיעונים בדויים, דמגוגי כזב.
משקר (כרגיל) בתיאור בדיקות רוסכילו.
באמצעים של ליצנות ושקר בקביעות, כאילו בכנות ובתמימות מעושה, וגם מערב מעט אמת, כלשון רש"י במדבר י"ג:כ"ז: זבת חלב ודבש היא – כל דבר שקר שאין אומרין בו קצת דבר אמת מתחילתו, אין מתקיים,

נראה לי שאם תחזור לתגובתו המקורית תראה שהוא מדבר על הניק כשתילי זיתים ולא על פרופסור עמר רק שכפי שציטטו אותו זה נראה כאילו מדבר על פרופסור עמר.
בכל אופן עיקר טענתך שזה לא הדרך לערוך דיון נכון הוא וכבר הערתי לו על זה.
באמונתו כתב:
ונתנו ידידים כתב:
באמונתו כתב:
מלבב כתב:זכור לי מזמן שראיתי שזוהר עמר כותב שבמי ים זה הופך לכחול.

משקר (כרגיל) בתיאור בדיקות רוסכילו.

ראוי לך שתדע שאומנם שהדיון פה הוא בין 3 ל4 אנשים, יש עוד הרבה אנשים שקוראים בשקיקה את הדיון ורוצים להבין מה שקורה.
רובינו אין לנו כח ומח וזמן לקרוא מחקרים בני עשרות עד מאות דפים שהעלית.
כשיש דיון ענייני, אחד מעלה טיעון לכאן וחבירו חולק עליו עם ראיות או פירכות על הטיעון יש באפשרותנו להבין ולדעת את האמת, כשכל התשובה שלך הוא שהשני משקר בלי להגיד לנו איזה נקודה איננו נכון ולמה זה לא נכון או איפה כתוב שזה לא נכון (ציטוט וכדומה) אז הדיון לא שוה כלום ואין לנו לצופים מן הצד דרך לדעת מי דובר אמת ומי לא.
בדרך כלל במקרה כזה זה גורם לנו להניח שמי שאמר דברים ברורים הוא שדבריו הם גם אמיתיים ומי שרק השמיץ פירושו שאין לו מה להשיב, ואין זה מוכח כל פעם אבל זהו המושכל ראשון
ולכן בקשתי אליך כמי שהוא חכם וידען בעניינים אלו לבאר טענותיך ונימוקיך בבהירות כדי שנוכל כולנו להתחכם מהם.

אני מסכים לדבריך לגמרי, אלא שכאשר יש אחד (עם מסייעים ועוזרים) שעובר מפורום לפורום במספר שפות (מרכבות פרעה), וכל מטרתו האחת ויחידה היא, לבטל מצוות תכלת מאיתנו, ולא בטענת מסורת, אלא בטענות פסאודו-מדעיות, ומערים לשם מטרתו, באמצעים של ליצנות ושקר בקביעות, כאילו בכנות ובתמימות מעושה, וגם מערב מעט אמת, כלשון רש"י במדבר י"ג:כ"ז: זבת חלב ודבש היא – כל דבר שקר שאין אומרין בו קצת דבר אמת מתחילתו, אין מתקיים, שכן נוכחתי אני וכן רבים אחרים לראות, משך תקופה ארוכה, (ואף כעת, שני אנשים חשובים מחו"ל שאלוני מה לעשות אתו המקלקל לרבים), מניסיוני, אל תען כסיל כאיוולתו, ולכאורה, הרי מפורש בפוסקים שהמעכב רבים ממצווה - חייב בנידוי, (אכן הסתפקתי גם מצד הדין, האם להתכתב עם מנודה לשמים, מותר א"ל).
אם באמת רצונך לדעת "איזה נקודה איננו נכון, ולמה זה לא נכון, או איפה כתוב שזה לא נכון (ציטוט וכדומה)", הלא תוכל לשאול. אענה לך בשמחה. למה לא?

אני איני מתמצה בסוגיות מהמחקרים וכדומה, כל מה שאני יודע הוא מהקונטרסים ומהפורום, וכן רבים כמיני, ולכן אין אני יכול לשאול שאלות על כל דבר ודבר.
הדיון שלך אינו בין לובשי התכלת זו לאלי שלובשים אחרת, הדיון שלך הוא ברה"ר וכידוע לך שיש הרבה שאינם לובשים תכלת כלל, ולכן כשיש מישהו שמקשה קושיות ומעורר תהיות אין הוא מנסה לבטל מצות תכלת מאיתכם אלא הוא מדבר ברה"ר לכל אלו שאינם לובשים תכלת ורוצים לדעת את הסוגיא ושומעים רק את הצד שלכם והוא מביא צד שני.
אני ועוד רבים שעומדים מן הצד ואינם מלובשי התכלת ורוצים להבין את הסוגיא עד כמה שידינו מגעת קוראים את כל מה שכל אחד טוען ומשתמשים עם השכל אשר חננו ה' לנסות להבין מי מדבר יותר לעניין. זה לא עוזר להגיד שהוא לץ ושקרן ואסור לדבר עמו בשביל אדם כמוני שאין לי נטייה לשום צד ורק מנסה להבין טענתו של מי נשמעת יותר צודקת, ולכן אם תרצה להשפיע ולהוכיח את דבריך ראוי שתענה גם לאדם כמוהו שלדבריך הוא לץ ושקרן תשובות ענייניות ואז נוכל לראות אם הצדק איתך.
אם תמשיך להרגיש מותקף כאילו מישהו רוצה להניע אותך מללבוש תכלת לא תגיע לשום מקום, אף אחד לא מנסה להניע אותך ואת חבריך וכל הדיון הוא עלי ועל כמוני אם ראוי לי ללבוש תכלת ולזה אני צריך לשמוע את כל הצדדים.

כשתילי זיתים
הודעות: 778
הצטרף: ד' פברואר 02, 2022 12:23 pm
מיקום: לייקוואוד

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי כשתילי זיתים » ד' מרץ 27, 2024 11:47 pm

נמחק
נערך לאחרונה על ידי כשתילי זיתים ב ה' מרץ 28, 2024 1:08 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי באמונתו » ד' מרץ 27, 2024 11:50 pm

יבנה כתב:
באמונתו כתב:
מלבב כתב:זכור לי מזמן ...

משקר (כרגיל) בתיאור בדיקות רוסכילו.
התכתבתי אף עם פרופ' עמר.
סוקניק אכן ערכה ניסויים נפרדים לגמרי מרוסכילו, הכול עם סממנים, והצביעה היא טובה.

אתה מעלה טענה קשה על פרופ׳ עמר שהוא רגיל לשקר. אני לא התרשמתי כך. אשמח אם תספק ראיות לכך או מישהו עם שם וידע שכותב כך. אחרת זה סתם הוצאת שם רע.
משום מה באשכול הזה כל שקר שקר תפסיה להאי, וזה התשובה השגורה בפיך להחולקים עליך.
להלן הציטוטים:

לא מדובר בפרופסור זהר עמר כלל, שאני אישית מכיר כבר כעשרים וחמש שנה, והוא אדם ישר מאוד.
אם תבדוק, כל (או רוב ככל) הציטוטים מתייחסים לאותו האחד לבדו, ואינם אלא מקצת שבחו...
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ב' אפריל 01, 2024 5:20 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בן המחבר
הודעות: 160
הצטרף: ו' אוגוסט 05, 2011 3:19 pm

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי בן המחבר » ד' מרץ 27, 2024 11:53 pm

כשתילי זיתים כתב:יתכן שלפעמים גם אני אענה חלקי, לקיים דברי רז'''ל 'ואף אתה הקהה את שיניו".

תנוח דעתך. כפי שכתב כאן "ונתנו ידידים", רבים הם הקוראים כאן ואינם מגיבים. ולמען אותם רבים שאינם מוצאים ידיים ורגליים בסוגיה סבוכה זו, אתה משמש אור חשוב וקול צלול במהלך הדיון שחושף את כל עיגולי הפינות וקיצורי הדרך. דברי חכמים בנחת נשמעים, וככל שנותר לך מה לטעון, עדיף לטעון במתינות ובנחת, ולהוכיח שאיסתרא בלגינא קיש קיש קריא.

יהושפט
הודעות: 911
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי יהושפט » ד' מרץ 27, 2024 11:58 pm

הרב באמונתו, לצעוק שמישהו שקרן בלי להוכיח אינו מן הדרך ואינו מן הישוב
יש לך הוכחה שמאן דהו שקרן אנא הצג אותה כאן, כלומר תביא דבר שהוא כתב ששם ושם כתוב א, והנה כתוב ב, לא עשרות מאמרים ארוכים ומלאי עמודים, שפעמים רבות נוכחתי בעצמי בסבבים הקודמים שאין ביניהם ובין הנדון ולא כלום, אלא הבא ציטוט ממוקד מול ציטוט ממוקד
אם ביכולתך לעשות זאת לחיי, אם לא כלך לך מדרך זו, או שתמשיך בדרכך זו ותמשיך לשכנע בכך את כל הקוראים שכנראה אין לך שום דבר ענייני לומר, וכאמור כבר בענין הפד"ב כל מי שעקב אחר הדיון הזה בעבר, יודע מי טען אז טענה זו ומי ביטל אז את הטענה שהוא כקל"א.

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי באמונתו » ה' מרץ 28, 2024 12:24 am

מלבב כתב:
באמונתו כתב:
מלבב כתב:
באמונתו כתב:
מלבב כתב:...

שיש הבדל בין חשיפה לשמש לחימום לגבי כמות הברום שנשאר.

כעת מצאתי, שר' אברהם כהן מפלורידה, המומחה לתכלת, מצא תיעוד לדבר, שכבר בימי רז"ל, השתמשו הצבעים לפעמים בחימום אחרי הצביעה לשינוי הגוון, עיין https://www.facebook.com/groups/1136720 ... h?q=seneca, המציין לסנקה הרומאי מזמן סוף בית שני שאומר כן.
נדמה לי אולי כוונתו אל: https://archive.org/details/physicalsci ... p?q=PURPLE

בגמרא מנחות מב, ב: אמר ליה אביי לרב שמואל בר רב יהודה: הא תכילתא היכי צבעיתו לה?...
החימום לאחר צביעה לא מוזכר, מפני שעוסקים מסתמא שם בכמות קטנה, הלא אין אינדיקציה וסיבה להניח אשר מדובר שם בצביעה מסחרית, שממילא א"צ שום חימום נוסף ע"מ להשיג גוון התכלת, כנ"ל בהודעות קודמות, וכידוע עפ"י העוסקים במלאכה.

לפי המנוסים בצביעה, הרי שבבלוטות שמגיעות מיוון, נמצא הבדל עצום בין צביעה טבעית בסוכר ודבש לבין צביעה כימית מודרנית - שאפי' בכמות קטנה יוצא סגול, גם בצביעה בשמש בכלי פתוח.
בצביעה כימית מודרנית יוצא כחול בהליך קצר, אבל בצביעה טבעית אפי' בכמות קטנה יוצא סגול, גם בצביעה בשמש בכלי פתוח, בבלוטות שמגיעות מיוון.
מכאן הסבר וסיבה נוספת, כיצד נגנזה התכלת, מפני שהרי גלו ישראל תחילה לאזורי יוון.
מסתמא אכן ניסו רבים וטובים מבני ישראל, לקיים מצוות תכלת אף בגלותם, אך יצא להם סגול לבד, מפני שהתקשו בהפקת תכלת מן החלזונות של אותו אזור, באמצעיים טבעיים, ללא שיטות וטכניקות מודרניות שיש בידינו היום.
אין בכך כמובן לפסול אפשרויות שהתחדשו בזה היום, אף בחלזונות מיוון, רק תלוי הוא בנידון הנ"ל, של אינדיגו וברומו-אינדיגו.

דרך נוספת חמישית! מצאנו בס"ד להשגת כחול, ללא אור כלל, גם ללא חימום, בספר ארגמן לזוהר עמר (בעמודים 238-237): באמצעות מי חמצן.
רק אינני יודע עדיין, האם פועל כמו החימום בלא לפגוע בברום א"ל.

לא מצאתי שם משהו על חימום אחרי הצביעה, ...

הוא מדבר על הבד הצבוע בפורפורה, ואומר שצבעו משתנה, לפי מספר גורמים משתנים בצביעה, ואחד מהם במספר כמות של טבילות והרתחות שנעשו בו.
הטבלות ר"ל של הבד בצבע, הרתחות א"א יותר מפעם אחת, אא"כ לאחרי הצביעה.
האם בחלזונות מארץ ישראל כן יוצא כחול בצביעה טבעית?

חלזונות מארץ ישראל בצביעה טבעית וחימום משיג כחול.
הרי בחימום כמו שכתוב בגמרא כן יוצא כחול בכמות קטנה כמו שהוכיח לבנון ועוד

נכון. (לגבי כמות גדולה יותר מורכב).

יהושפט
הודעות: 911
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי יהושפט » ה' מרץ 28, 2024 12:44 am

הגמרא הכי מצוטטת כאן לאחרונה היא ה"מרתחינן להו" במנחות דף מב ע"ב, אז רק לידיעת הציבור בשום כת"י של הגמרא לא נמצא כן, וגם לא בדפו"ר, והוסף בדפוס מאוחר ע"פ הרי"ף, שכנראה גרס כן בגמרא
יעויין דקדוקי סופרים על אתר, ובאתר הכי גרסינן
גירסת הרי"ף היא כמובן עמוד גדול להסמך עליו שכך כתוב בגמרא, אבל חשוב להעמיד דברים על דיוקם

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי באמונתו » ה' מרץ 28, 2024 1:30 am

אף ברמב"ם, באשכול, במדרש הגדול.
בפרט יש לציין רב שמואל בן חפני (חמיו של רב האי) מגאוני בבל שקדם לרי"ף, מצ"ב:
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_כליל תכלת - טבגר, אליהו_260.pdf
(684.5 KiB) הורד 28 פעמים

יהושפט
הודעות: 911
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי יהושפט » ה' מרץ 28, 2024 2:01 am

באמונתו כתב:אף ברמב"ם, באשכול, במדרש הגדול.
בפרט יש לציין רב שמואל בן חפני (חמיו של רב האי) מגאוני בבל שקדם לרי"ף, מצ"ב:

ציונים חשובים, ויש להוסיף גם בעל העיטור
מאידך תוספות ואור זרוע ורא"ש וכו"פ לא גרסו לה

עכ''פ
הודעות: 217
הצטרף: ה' מאי 27, 2021 4:45 am
מיקום: כיון שיש לי סינון 'נטפרי' אי אפשר לי להשתתף בדיונים בד"כ. ניתן לפנות אליי בהודעה פרטית (פתוח לי)

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי עכ''פ » ו' מרץ 29, 2024 1:02 am

יש כאן ניק אחד שיש לו הרבה אמונה שאם הוא יצרף הרבה מאמרים מדעיים להודעות ארוכות שלו אף אחד לא יטרח לקרוא אותם (ספק גדול אם הוא בעצמו קרא אותם).

גם יש לו אמונה שאם לדעתו אתרוג הוא תפוח אדמה כל מי שחולק עליו חייב נידוי לשמים ואסור לשוחח עמו.

עוד יש לו הרבה הוכחות מדעיות ומבוססות לשיטתו, רק שהם שמורים בסוד, וכשם שיש לו הרבה אמונה, גם אנחנו מצופים להאמין לו בזה.

עכ''פ
הודעות: 217
הצטרף: ה' מאי 27, 2021 4:45 am
מיקום: כיון שיש לי סינון 'נטפרי' אי אפשר לי להשתתף בדיונים בד"כ. ניתן לפנות אליי בהודעה פרטית (פתוח לי)

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי עכ''פ » ו' מרץ 29, 2024 1:28 am

בנוגע לגי' "ומרתחינן ליה", יש לדעת שבמסכת זבחים יש שני ענפי נוסח, כשרוב כתבי היד מייצגים ענף אחד, ורק בכת"י התימני שם מיוצג ענף ב' נאמנה. בשונה מכך, במסכת מנחות, שיש לו אותם כת"י של זבחים, אין כת"י תימני.

זאת אומרת שככה"נ בכת"י שלפנינו במנחות יש רק ענף נוסח אחד, וא"כ שאר העדיות בראשונים המנוגדים לכתה"י שלנו יש להניח שמבוססים על הענף השני.

וזה שרב שמואל בר חפני מעתיק נוסח זה נותן עוד תוקף לגירסא, מלבד שיותר מובן אם נשמט פרט זה בענף אחד מאם נאמר שנוסף.

כשתילי זיתים
הודעות: 778
הצטרף: ד' פברואר 02, 2022 12:23 pm
מיקום: לייקוואוד

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי כשתילי זיתים » ו' מרץ 29, 2024 1:39 am

עכ''פ כתב:יש כאן ניק אחד שיש לו הרבה אמונה שאם הוא יצרף הרבה מאמרים מדעיים להודעות ארוכות שלו אף אחד לא יטרח לקרוא אותם (ספק גדול אם הוא בעצמו קרא אותם).

גם יש לו אמונה שאם לדעתו אתרוג הוא תפוח אדמה כל מי שחולק עליו חייב נידוי לשמים ואסור לשוחח עמו.

עוד יש לו הרבה הוכחות מדעיות ומבוססות לשיטתו, רק שהם שמורים בסוד, וכשם שיש לו הרבה אמונה, גם אנחנו מצופים להאמין לו בזה.

ולא לחינם נקרא שמו באמונתו, משום כל האמונה שיש לו בדברי החוקרים (שהוא לא קורא) ובדברי עצמו.

ולעצם הענין, הדבר הדבר ברור ומוסכם מכל החוקרים והרבנים הגאונים, שתפוח אדמה הוא האתרוג שדיברה עליו תורה. חלק קטן מתוך אלפי מאמרים צרפתי כאן, ומי שיש לו שאלה שישאל אותי.

הדבר מפורש בקרא, "כתפוח בעצי השדה" אשר כידוע אתרוג הוא עץ השדה, כמו שמפורש פרי עץ הדר. וכן כתוב ויבן אלקים את האדם עפר מן האדמה, שגם מדובר על תפוח אדמה, ועל האתרוג, כמש"כ במאמרים שצירפתי. אני הקטן זכיתי כבר לעמוד על זה לפני שבעים שנה, והצעתי הדברים לפני גדולי ומאורי הדור, וכולם ענו אחרי מקודש מקודש.

הדבר ברור גם להבדיל מצד המדע, (אשר צירפתי כמה מאמרים כאן, אפס קצהו תראה, וכולו לא תראה) שהרי ביוונית קוראים לה πατάτα, שהוא גם הגימטריה של אתרוג. (Cookbray, 1854, Porcupine, Jan 1494)

ויש שלש מיני תפו"א, לבן, אדום, וצהוב. הצהוב הוא האתרוג, וכמו שהוכחתי למעלה בראיות כראי מוצקות. אך מהו שאר המינים?
אמנם, ב"ה עמדתי אני על זה, שהלבן זה כלאי הכרם, והאדום זה מדובר על נגעי בתים.

ויש להביא ראיה שהרי מבואר בספרי החוקרים שאם מבשלים התפוח בפסח יש חשש קטניות (לקסנפלד, תרפט), והרי הדבר ידוע שאין בישול אחר בישול? אמנם להנ"ל, הדברים מבוארים יפה בתכלית, שהרי התפו"א הנהו אתרוג, ושוה לאילן בג' דרכים (קידושין קלז. וש"נ).

כתבתי רק מקצת מן המקצת ממה שיש באמתחתי, וכל התלמידים היקרים בפורום השותים בצמא את דברי, יכולים לשאול אותי אם יש איזה שאלות על זה. אמנם הדבר ברור ומוסכם, וכנ"ל.
קבצים מצורפים
potato etrog.pdf
(1.79 MiB) הורד 44 פעמים
history_of_potatoes.pdf
(318.29 KiB) הורד 42 פעמים
תפוא.pdf
(2.76 MiB) הורד 38 פעמים
passover potatoes.pdf
(180.62 KiB) הורד 27 פעמים
Study on the Physical and Chemical Properties of Potato.pdf
(968.96 KiB) הורד 36 פעמים
potato for sukkot.pdf
(6.22 MiB) הורד 34 פעמים
potato as four species 1666.pdf
(12.69 MiB) הורד 44 פעמים
tapuach.pdf
(8.05 MiB) הורד 37 פעמים
Hebrewbooks etrog cookfield.pdf
(3.6 MiB) הורד 27 פעמים
Porcupine.pdf
(12.5 MiB) הורד 30 פעמים

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי בתבונה » ו' מרץ 29, 2024 7:36 am

כשתילי זיתים כתב:הדבר ברור ומוסכם מכל החוקרים והרבנים הגאונים, שתפוח אדמה הוא האתרוג שדיברה עליו תורה. חלק קטן מתוך אלפי מאמרים צרפתי כאן, ומי שיש לו שאלה שישאל אותי.

הדבר מפורש בקרא, "כתפוח בעצי השדה" אשר כידוע אתרוג הוא עץ השדה, כמו שמפורש פרי עץ הדר. וכן כתוב ויבן אלקים את האדם עפר מן האדמה, שגם מדובר על תפוח אדמה, ועל האתרוג, כמש"כ במאמרים שצירפתי. אני הקטן זכיתי כבר לעמוד על זה לפני שבעים שנה, והצעתי הדברים לפני גדולי ומאורי הדור, וכולם ענו אחרי מקודש מקודש.

הדבר ברור גם להבדיל מצד המדע, (אשר צירפתי כמה מאמרים כאן, אפס קצהו תראה, וכולו לא תראה) שהרי ביוונית קוראים לה πατάτα, שהוא גם הגימטריה של אתרוג. (Cookbray, 1854, Porcupine, Jan 1494)

ויש שלש מיני תפו"א, לבן, אדום, וצהוב. הצהוב הוא האתרוג, וכמו שהוכחתי למעלה בראיות כראי מוצקות. אך מהו שאר המינים?
אמנם, ב"ה עמדתי אני על זה, שהלבן זה כלאי הכרם, והאדום זה מדובר על נגעי בתים.

ויש להביא ראיה שהרי מבואר בספרי החוקרים שאם מבשלים התפוח בפסח יש חשש קטניות (לקסננפלד תרפט), והרי הדבר ידוע שאין בישול אחר בישול? אמנם להנ"ל, הדברים מבוארים יפה בתכלית, שהרי התפו"א הנהו אתרוג, ושוה לאילן בג' דרכים (קידושין קלז. וש"נ).

כתבתי רק מקצת מן המקצת ממה שיש באמתחתי, וכל התלמידים היקרים בפורום השותים בצמא את דברי, יכולים לשאול אותי אם יש איזה שאלות על זה. אמנם הדבר ברור ומוסכם, וכנ"ל.

מדהים, אתה מדגים כל כך יפה את דרך המחשבה הפלפולי העקום שלא מבין איך עובד מדע.
רפואה שלמה רפואת הנפש בתוך שאר המשתטים החכמים בעיני עצמם.
נערך לאחרונה על ידי בתבונה ב ו' מרץ 29, 2024 8:02 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי בתבונה » ו' מרץ 29, 2024 8:10 am

כשתילי זיתים כתב:הדבר ברור ומוסכם מכל החוקרים והרבנים הגאונים, שתפוח אדמה הוא האתרוג שדיברה עליו תורה. חלק קטן מתוך אלפי מאמרים צרפתי כאן, ומי שיש לו שאלה שישאל אותי.

הדבר מפורש בקרא, "כתפוח בעצי השדה" אשר כידוע אתרוג הוא עץ השדה, כמו שמפורש פרי עץ הדר. וכן כתוב ויבן אלקים את האדם עפר מן האדמה, שגם מדובר על תפוח אדמה, ועל האתרוג, כמש"כ במאמרים שצירפתי. אני הקטן זכיתי כבר לעמוד על זה לפני שבעים שנה, והצעתי הדברים לפני גדולי ומאורי הדור, וכולם ענו אחרי מקודש מקודש.

הדבר ברור גם להבדיל מצד המדע, (אשר צירפתי כמה מאמרים כאן, אפס קצהו תראה, וכולו לא תראה) שהרי ביוונית קוראים לה πατάτα, שהוא גם הגימטריה של אתרוג. (Cookbray, 1854, Porcupine, Jan 1494)

ויש שלש מיני תפו"א, לבן, אדום, וצהוב. הצהוב הוא האתרוג, וכמו שהוכחתי למעלה בראיות כראי מוצקות. אך מהו שאר המינים?
אמנם, ב"ה עמדתי אני על זה, שהלבן זה כלאי הכרם, והאדום זה מדובר על נגעי בתים.

ויש להביא ראיה שהרי מבואר בספרי החוקרים שאם מבשלים התפוח בפסח יש חשש קטניות (לקסנפלד, תרפט), והרי הדבר ידוע שאין בישול אחר בישול? אמנם להנ"ל, הדברים מבוארים יפה בתכלית, שהרי התפו"א הנהו אתרוג, ושוה לאילן בג' דרכים (קידושין קלז. וש"נ).

כתבתי רק מקצת מן המקצת ממה שיש באמתחתי, וכל התלמידים היקרים בפורום השותים בצמא את דברי, יכולים לשאול אותי אם יש איזה שאלות על זה. אמנם הדבר ברור ומוסכם, וכנ"ל.

מדהים,
.
אבאר את קו המחשבה הזה למי שלא זכה להכיר
הסברא הישרה והמדוייקת היא אצל מי שממציא מסברת כריסו
(כידוע שכל הפיתוחים הטכנולוגיים זה רק מאותם סברות כרס, והם בענוותנותם תורמים זאת למדענים).
כל הידע המדעי הכל עקום והמדענים לא מבינים כלום, וכידוע לבעלי הסברת כרס, שהמדענים טוענים שתפוח אדמה זה מלפפון או אורז.
ובכלל תכלת זה רשות ולא משהו של חיוב כמו להילחם בקבוצה השנייה (ויזניץ השנייה בעלז השנייה גור השנייה המפלגה הליטאית השנייה, פוניבז השנייה), ולא חשש רחוק של נראה כקטניות שהמיקל בזה עלול להיחשד כספרדי ה"י, שאז זה גם יהרג ואל יעבור משום מראית העין.
תכלת זה רק בסך הכל מצווה שה' ציווה אותם, אז מילא בזה מקובלנו שאנחנו לא מחפשים מצוועס ומצווה שלא מבינים או לא מתחברים לזה לא שייך לנו, ולכן למעשה בתכלת יש לחפש כל גרעפס או צד טפשי ומופרך להקל,
בפרט שהלובש תכלת חשוד שמא משתמש הוא בשכל האנושי שבמוח לקיום מצוות ה'.
ועבירה גוררת עבירה הוא עוד עלול לחשוב בשכל אנושי שיש צד שמה שכתוב שמותר לטמא מת להכנס להר הבית, זה כפשוטו, רח"ל .
נערך לאחרונה על ידי בתבונה ב ו' מרץ 29, 2024 8:36 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עכ''פ
הודעות: 217
הצטרף: ה' מאי 27, 2021 4:45 am
מיקום: כיון שיש לי סינון 'נטפרי' אי אפשר לי להשתתף בדיונים בד"כ. ניתן לפנות אליי בהודעה פרטית (פתוח לי)

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי עכ''פ » ו' מרץ 29, 2024 8:12 am

בתבונה כתב:תביא את השם כדי שנתפלל עליך לרפואה שלמה רפואת הנפש בתוך שאר חולי ההשקפה

כל המבקש רחמים על חבירו והוא צריך לאותו דבר הוא נענה תחילה

עכ''פ
הודעות: 217
הצטרף: ה' מאי 27, 2021 4:45 am
מיקום: כיון שיש לי סינון 'נטפרי' אי אפשר לי להשתתף בדיונים בד"כ. ניתן לפנות אליי בהודעה פרטית (פתוח לי)

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי עכ''פ » ו' מרץ 29, 2024 8:20 am

בתבונה כתב:בפרט שהלובש תכלת חשוד שמא משתמש הוא בשכל האנושי שבמוח לקיום מצוות ה'.

אל דאגה, כבר הוכח שאין בזה חשש כלל.

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי בתבונה » ו' מרץ 29, 2024 8:37 am

עכ''פ כתב:
בתבונה כתב:בפרט שהלובש תכלת חשוד שמא משתמש הוא בשכל האנושי שבמוח לקיום מצוות ה'.

אל דאגה, כבר הוכח שאין בזה חשש כלל.

ברור הרי באוניברסיטאות לא משתמשים בשכל האנושי שבמוח, והילד הקטנטן
של הרבי מקלופזטחץ מבין במדע הרבה יותר מהם

מלבב
הודעות: 3422
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי מלבב » ו' מרץ 29, 2024 10:17 am

טוב אחרי שצחקנו מהבדיחות הגיע הזמן למחוק אותם ולטהר את המקום הקדוש הזה מטינופת.

בן המחבר
הודעות: 160
הצטרף: ו' אוגוסט 05, 2011 3:19 pm

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי בן המחבר » ו' מרץ 29, 2024 10:20 am

בתבונה כתב:ולכן למעשה בתכלת יש לחפש כל גרעפס או צד טפשי ומופרך

סוף סוף יצא המרצע מן השק.

ונתנו ידידים
הודעות: 1151
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ו' מרץ 29, 2024 10:58 am

מלבב כתב:טוב אחרי שצחקנו מהבדיחות הגיע הזמן למחוק אותם ולטהר את המקום הקדוש הזה מטינופת.

גא"מ
רק שצריך להתחיל מהחלק המסואב שבהודעות באמונתו שעליה נסוב כל הדיון

מלבב
הודעות: 3422
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי מלבב » ו' מרץ 29, 2024 2:49 pm

יהושפט כתב:
מלבב כתב:לא מבין שאלתך, חז״ל הזהירו על כל קלט אילו, ולא חלקו בין עמיד יותר לעמיד פחות, משום לא פלוג.

אבל הבדיקה לא עובדת על הקל"א הטוב, הרי מכאן כל הבעיה החלה, על מה אנחנו מדברים כ"כ הרבה הודעות?

קלא אילן שנעשה בצורה מסובכת ויקרה מזה לא חוששים בציצית, כי לא סביר שמישהו יזייף ציצית בצורה כזאת.

עכ''פ
הודעות: 217
הצטרף: ה' מאי 27, 2021 4:45 am
מיקום: כיון שיש לי סינון 'נטפרי' אי אפשר לי להשתתף בדיונים בד"כ. ניתן לפנות אליי בהודעה פרטית (פתוח לי)

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי עכ''פ » א' מרץ 31, 2024 4:35 am

מלבב כתב:קלא אילן שנעשה בצורה מסובכת ויקרה מזה לא חוששים בציצית, כי לא סביר שמישהו יזייף ציצית בצורה כזאת.

ולמה לא? הרי הוא זול יותר בהרבה מתכלת האמיתי, ויזייפו כך כדי שלא יבחינו?

מלבב
הודעות: 3422
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי מלבב » א' מרץ 31, 2024 10:44 am

עכ''פ כתב:
מלבב כתב:קלא אילן שנעשה בצורה מסובכת ויקרה מזה לא חוששים בציצית, כי לא סביר שמישהו יזייף ציצית בצורה כזאת.

ולמה לא? הרי הוא זול יותר בהרבה מתכלת האמיתי, ויזייפו כך כדי שלא יבחינו?

הובא פה לעיל מדר רוי הופמן שאומר שלהפיק כחול עמיד מקלא אילן היה מסובך ולא יותר זול מהאק"ק, לכן המזייפים השתמשו בקלא אילן שלא היה עשוי באופן הזה רק באופן פשוט שהיה דוהה, ולא סביר שמישהוא יזייף ציצית באופן יקר.

מלבב
הודעות: 3422
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי מלבב » א' מרץ 31, 2024 8:50 pm

מלבב כתב:
באמונתו כתב:
באמונתו כתב:
באמונתו כתב:בס"ד, כעת.

בידינו, הרי כבר שלוש שיטות טבעיות שונות, כיצד משתנה הגוון לכחול, ללא חשש קלא אילן, לבד הרגיל כיום באמצעות קרני אור, שבה החשש קיים.
even know one of them
?!!!

יש עוד שיטה להפכו לכחול, ע"י השארתו בטמפרטורת החדר לכמה ימים, אולי זה הסיבה ששיטת לבנון עבד רק בדם מיובש ולא בדם קפוא.

יש עוד שיטה לעשותו כחול, הרי יש חלזונות עם הרבה אינדיגו שצובעים כחול ויש עם פחות אינדיגו שצובעים סגול, הבעיה שמבחוץ אי אפשר להבחין, אז יש עצה די פשוטה לכאורה, שמסתבר שבעל נסיון יכול להבחין על צבע הדם איזה צבע זה הולך לתת, לכן אפשר להכין שתי כלים, אחד לצביעת כחול ואחת לסגול, ואחרי כל פציעה של חילזון מתבוננים בדם אם זה מסוג הצובע כחול שמים בכלי לכחול, ואם סגול לסגול.

אבל לדעתי כל הפלפולים האלה הם אך למותר, כי רחוק מאוד להגיד שהחלוקה של קונכיליא ופורפורא הוא לא תכלת וארגמן רק שני סוגי ארגמן מסגול הכי קרוב לכחול עד סגול אדום ממש או קרוב לזה, ותכלת הוא רק כחול טהור, רק מסתבר כמו שכתב הרש"ר הירש שתכלת כולל גם סגול, והחוות יאיר שכתב רק סגול בכלל שבזמנו לא היה ידוע על האפשרות לעשות כחול.

כי אם נגיד שתכלת הוא רק כחול טהור וארגמן הוא כל סוגי הסגול, אז למה בכל הלשונות יש רק תכלת וארגמן, ובלשון רומי יש שני מיני ארגמן והתכלת נעלם, ועוד למה יש כ"כ מעט אריגים כחולים לגמרי מחילזון ששרדו הרי תכלת היה צבע כ"כ נחשק.

יהושפט
הודעות: 911
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי יהושפט » א' מרץ 31, 2024 9:07 pm

כבר כתבו כאן בעבר אינספור פעמים שלדעת החוקרים צבע התכלת לא היה נחשק כלל ועיקר בעולם יווני-רומי

מלבב
הודעות: 3422
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי מלבב » א' מרץ 31, 2024 10:00 pm

עיקר הנקודה שלא סביר שאחרי שבכל השפות היו שתי שמות של מוצרי צמר יקר חוץ מתולעת שני תכלת וארגמן ולא שני סוגי ארגמן, ובלשון רומי נחלק הארגמן לשנים כאילו מדובר בשני דברים שונים.

אבל חוץ מזה גם לא סביר שהרומיים שינו את טעם ההמון לגבי הבגדים עד כדי כך שבכל איזור השליטה של רומי הפסיק הלהיטות אחר התכלת לגמרי, מסתבר שזה היה רק הרומיים עצמם כמו שכותב פליניוס בעצמו שהוא לא מבין מה הלהיטות אחרי צבע הקונכיליא העצוב.

אני לא אומר שלא יתכן כלל, רק שזה רחוק, מסתמא גם אתה מודה לזה רק מסתפק אם זה מחייב להלכה, אני לא פוסק אבל גם מספק איני מבין למה זה לא מחייב בדאורייתא, שהרי מדובר ביותר מהשערה, מדובר בדבר רחוק מאוד אחר כל הראיות, וגם אם היה ספק שקול זה דומה לחתיכה אחת משני חתיכות, כיון שרחוק למצוא בטבע בעל חי שצובע כחול, וכש"כ חילזון ימי בים התיכון, וכיון שמצאנו אחד מיני מאות, ויודעים שאין עוד אחד כזה בים התיכון, ורק יש צד אולי היה בעבר עוד אחד חוץ מזה שרק ההוא כשר וזה פסול, הרי זה ספק השקול

יהושפט
הודעות: 911
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי יהושפט » א' מרץ 31, 2024 11:38 pm

מלבב כתב:עיקר הנקודה שלא סביר שאחרי שבכל השפות היו שתי שמות של מוצרי צמר יקר חוץ מתולעת שני תכלת וארגמן ולא שני סוגי ארגמן, ובלשון רומי נחלק הארגמן לשנים כאילו מדובר בשני דברים שונים.

אבל חוץ מזה גם לא סביר שהרומיים שינו את טעם ההמון לגבי הבגדים עד כדי כך שבכל איזור השליטה של רומי הפסיק הלהיטות אחר התכלת לגמרי, מסתבר שזה היה רק הרומיים עצמם כמו שכותב פליניוס בעצמו שהוא לא מבין מה הלהיטות אחרי צבע הקונכיליא העצוב.

אני לא אומר שלא יתכן כלל, רק שזה רחוק, מסתמא גם אתה מודה לזה רק מסתפק אם זה מחייב להלכה, אני לא פוסק אבל גם מספק איני מבין למה זה לא מחייב בדאורייתא, שהרי מדובר ביותר מהשערה, מדובר בדבר רחוק מאוד אחר כל הראיות, וגם אם היה ספק שקול זה דומה לחתיכה אחת משני חתיכות, כיון שרחוק למצוא בטבע בעל חי שצובע כחול, וכש"כ חילזון ימי בים התיכון, וכיון שמצאנו אחד מיני מאות, ויודעים שאין עוד אחד כזה בים התיכון, ורק יש צד אולי היה בעבר עוד אחד חוץ מזה שרק ההוא כשר וזה פסול, הרי זה ספק השקול

אין בזה שום בעיה, ביוון ורומי היתה להיטות מיוחדת סביב הארגמן, ומאד סביר שיתפתחו בשפה בכזה מקרה חילוקים בין הסוגים השונים
אה"נ שבא"י למשל המשיכה להיטות כזו או אחרת אחרי התכלת, אבל הסופרים תיארו את עולמם

כמו שכתבתי כו"כ פעמים אני חושב שיש סבירות שזו התכלת, אבל מחמת הממצאים שיש והממצאים שאין, וכלל וכלל לא מחמת המקורות ההיסטורים, ולדעתי יש בזה נ"מ מבחינת החיוב ההלכתי, וכבר הארכתי בזה בעבר.

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי באמונתו » ב' אפריל 01, 2024 2:23 am

מלבב כתב:עיקר הנקודה שלא סביר שאחרי שבכל השפות היו שתי שמות של מוצרי צמר יקר חוץ מתולעת שני תכלת וארגמן ולא שני סוגי ארגמן, ובלשון רומי נחלק הארגמן לשנים כאילו מדובר בשני דברים שונים.

אבל חוץ מזה גם לא סביר שהרומיים שינו את טעם ההמון לגבי הבגדים עד כדי כך שבכל איזור השליטה של רומי הפסיק הלהיטות אחר התכלת לגמרי, מסתבר שזה היה רק הרומיים עצמם כמו שכותב פליניוס בעצמו שהוא לא מבין מה הלהיטות אחרי צבע הקונכיליא העצוב.

אני לא אומר שלא יתכן כלל, רק שזה רחוק, מסתמא גם אתה מודה לזה רק מסתפק אם זה מחייב להלכה, אני לא פוסק אבל גם מספק איני מבין למה זה לא מחייב בדאורייתא, שהרי מדובר ביותר מהשערה, מדובר בדבר רחוק מאוד אחר כל הראיות, וגם אם היה ספק שקול זה דומה לחתיכה אחת משני חתיכות, כיון שרחוק למצוא בטבע בעל חי שצובע כחול, וכש"כ חילזון ימי בים התיכון, וכיון שמצאנו אחד מיני מאות, ויודעים שאין עוד אחד כזה בים התיכון, ורק יש צד אולי היה בעבר עוד אחד חוץ מזה שרק ההוא כשר וזה פסול, הרי זה ספק השקול

מסכים לדבריך.

כל הדיבורים על התקופה הקלאסית, כאילו פנו עורף ביחס אל גוון הכחול (על ענפיו), בדויים!

חוק גזירת מוות שעל הלובש תכלת כמו הארגמן, מוכיחה החשיבות של התכלת, לא פחות מן הארגמן, (מנסים להכחיש שלא מדובר שם בתכלת, אך כן היא).

"כמו שכותב פליניוס בעצמו שהוא לא מבין מה הלהיטות אחרי צבע הקונכיליא העצוב" שהזכרת, משמשת אכן עדות נוספת, שהייתה להיטות אחריה.

נכון רק שגם סגול-כחול נכלל לדידם בכחול, כפי שסגול-אדום בכלל ארגמן האדמוני.

גם בשם "פורפורה", נכלל כל גווני החלזונות, תכלת וארגמן גם יחדיו.

אף חז"ל להבדיל, במשנתם (דף יומי כעת, וגם במשנת כלאים, כלים, נגעים), מזכירים "ארגמן", לא במובן המקראי, אלא בלשון בני אדם, שהיינו "פורפורה", וגם תכלת נכללת שם בארגמן!

לכן לא מוצאים לרז"ל אזכור תכלת כמעט, רק ארגמן, לבד כאשר מדובר בתכלת של מצווה, הינם משתמשים במונח המקראי המקורי, שהוא "תכלת".

כשתילי זיתים
הודעות: 778
הצטרף: ד' פברואר 02, 2022 12:23 pm
מיקום: לייקוואוד

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי כשתילי זיתים » ב' אפריל 01, 2024 4:14 am

באמונתו כתב:חוק גזירת מוות שעל הלובש תכלת כמו הארגמן, מוכיחה החשיבות של התכלת, לא פחות מן הארגמן, (מנסים להכחיש שלא מדובר שם בתכלת, אך כן היא).

שטויות, וכמו שכבר נתבאר למעלה אינספור פעמים

יהושפט
הודעות: 911
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי יהושפט » ב' אפריל 01, 2024 8:24 am

אחרי דרשות כל כך נמרצות על סילופים ושקרים, היה מצופה במינימום של הגינות להפסיק לחזור על דברים שכבר הופרכו לפני המון דפים באשכול בחקירה מדוקדקת של כתה"י של הקודקס [וכעת הובאו הדברים בקונטרס חותם של אמת], ולפחות להתייחסות מינימלית למה הטענות אינן נכונות
אבל כנראה שלצפות לדבר כזה, זה קצת יותר מידי

ורק לתזכורת הציבור, אחרי שיצאו כאן בהשמצות פרועות על אחד הכותבים, התבקש המשמיץ להוכיח את השמצותיו, שוב - מעשה מינימלי של יושר, ועד עתה לא נענינו.

מלבב
הודעות: 3422
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי מלבב » ב' אפריל 01, 2024 9:04 am

יהושפט כתב:
מלבב כתב:עיקר הנקודה שלא סביר שאחרי שבכל השפות היו שתי שמות של מוצרי צמר יקר חוץ מתולעת שני תכלת וארגמן ולא שני סוגי ארגמן, ובלשון רומי נחלק הארגמן לשנים כאילו מדובר בשני דברים שונים.

אבל חוץ מזה גם לא סביר שהרומיים שינו את טעם ההמון לגבי הבגדים עד כדי כך שבכל איזור השליטה של רומי הפסיק הלהיטות אחר התכלת לגמרי, מסתבר שזה היה רק הרומיים עצמם כמו שכותב פליניוס בעצמו שהוא לא מבין מה הלהיטות אחרי צבע הקונכיליא העצוב.

אני לא אומר שלא יתכן כלל, רק שזה רחוק, מסתמא גם אתה מודה לזה רק מסתפק אם זה מחייב להלכה, אני לא פוסק אבל גם מספק איני מבין למה זה לא מחייב בדאורייתא, שהרי מדובר ביותר מהשערה, מדובר בדבר רחוק מאוד אחר כל הראיות, וגם אם היה ספק שקול זה דומה לחתיכה אחת משני חתיכות, כיון שרחוק למצוא בטבע בעל חי שצובע כחול, וכש"כ חילזון ימי בים התיכון, וכיון שמצאנו אחד מיני מאות, ויודעים שאין עוד אחד כזה בים התיכון, ורק יש צד אולי היה בעבר עוד אחד חוץ מזה שרק ההוא כשר וזה פסול, הרי זה ספק השקול

אין בזה שום בעיה, ביוון ורומי היתה להיטות מיוחדת סביב הארגמן, ומאד סביר שיתפתחו בשפה בכזה מקרה חילוקים בין הסוגים השונים
.

כאילו שבשאר העולם לא היה להיטות אחר הארגמן, הלהיטות אחר התכלת לא גורע מהלהיטות אחר הארגמן.

מלבב
הודעות: 3422
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי מלבב » ב' אפריל 01, 2024 9:12 am

יהושפט כתב:
מלבב כתב:

אין בזה שום בעיה, ביוון ורומי היתה להיטות מיוחדת סביב הארגמן, ומאד סביר שיתפתחו בשפה בכזה מקרה חילוקים בין הסוגים השונים
אה"נ שבא"י למשל המשיכה להיטות כזו או אחרת אחרי התכלת, אבל הסופרים תיארו את עולמם

כמו שכתבתי כו"כ פעמים אני חושב שיש סבירות שזו התכלת, אבל מחמת הממצאים שיש והממצאים שאין, וכלל וכלל לא מחמת המקורות ההיסטורים, ולדעתי יש בזה נ"מ מבחינת החיוב ההלכתי, וכבר הארכתי בזה בעבר.

כאילו שא"י והסביבה היתה פלנטה אחרת, ובמקרה רק פליניוס עצמו בשונה משאר בני עמו שנא לא רק את הכחול רק גם סוגים שונים של ארגמן, הכל במקרה.

בא נמשיל משל, נגיד שהרומיים והיוונים שנאו את הכסף ואהבו רק את הזהב והנחושת, והנה נמצא בכתבי פלניוס שבמתכות יש שלושה סוגים שמשמשים למותרות, א ב וג, והוא גם יכתוב שהוא לא מבין מה הלהיטות אחרי הב שהרי זה צבע כזה מגעיל, האם לא יהיה לך ברור שא וב זה כסף וזהב ולא שני סוגי זהב?

אני גם לא אומר שבוודאי אפשר לבנות ע"ז לבד להלכה, אני רק אומר שבהצטרף כל המקרים המשונים ביחד הן הממצאים הן ההיסטורים המציאות הוא שזה רחוק שזה לא יהיה התכלת, אם זה מחייב להלכה מסתבר שכן רק שאני לא פוסק, וגם רק מספק עדיין לא ראיתי סברא ןראיה שלא יחייב כנ"ל.

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי באמונתו » ב' אפריל 01, 2024 3:32 pm

מלבב כתב:כאילו שא"י והסביבה היתה פלנטה אחרת, ובמקרה רק פליניוס עצמו בשונה משאר בני עמו שנא לא רק את הכחול רק גם סוגים שונים של ארגמן, הכל במקרה.

בא נמשיל משל, נגיד שהרומיים והיוונים שנאו את הכסף ואהבו רק את הזהב והנחושת, והנה נמצא בכתבי פלניוס שבמתכות יש שלושה סוגים שמשמשים למותרות, א ב וג, והוא גם יכתוב שהוא לא מבין מה הלהיטות אחרי הב שהרי זה צבע כזה מגעיל, האם לא יהיה לך ברור שא וב זה כסף וזהב ולא שני סוגי זהב?

אני גם לא אומר שבוודאי אפשר לבנות ע"ז לבד להלכה, אני רק אומר שבהצטרף כל המקרים המשונים ביחד הן הממצאים הן ההיסטורים המציאות הוא שזה רחוק שזה לא יהיה התכלת, אם זה מחייב להלכה מסתבר שכן רק שאני לא פוסק, וגם רק מספק עדיין לא ראיתי סברא וראיה שלא יחייב כנ"ל.

נכון מאוד.

דבר אחד צריך כן לקחת בחשבון, היא התפיסה הצבעית השונה, וכרגיל בשינויי התרבויות והתקופות;

נוכל להגדיר שמבחינתם, נחלקו הגוונים מדיו החלזונות כולם (בכינוי הכללי: פורפורה הלטינית, או ארגמן העברית - משנָאית), אל שניים: שהם אדום וכחול.

אך "כחול" כולל מגוון רחב, בו ויולט או סגול מסוים נכללים, בעוד האדום מכיל גם סגול מסוים אחר, ועוד דומים לו.

הכלל אפוא הוא, שהנוטה לכחול, נכלל במובן התכלת שלהם, בעוד הנוטה לאדום, נכלל לדידם, במובן הארגמן.

מלבב
הודעות: 3422
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי מלבב » ב' אפריל 01, 2024 3:58 pm

מאוד מסתבר, מה שגורם לבלבול זה בגלל שהיום כל סוגי הסגול נכללים בשם אחד וחושבים שכך היה בעבר, אבל לשונות חז"ל והראשונים מורה שארגמן לא היה סגול רק אדום או אדום עם נטיה קלה לסגול.

קרית מלך
הודעות: 1035
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי קרית מלך » ב' אפריל 01, 2024 6:21 pm

מכון אהבת שלום: בשמחה רבה הננו לבשר לדורשי תורה והלכה על הופעת הכרך הרביעי מספר השו"ת וישב הי"ם למורנו ראש הישיבה הגאון המקובל רבי יעקב משה הלל שליט"א
אשר פקיע שמיה בבירור הנושאים הנידונים בו מן המסד אל הטפחות בבקיאות ועמקות לאורכן ורוחבן של הסוגיות.
בכרך זה תשעה סימנים, בהם מתבררים היטב: גדרי חיוב לבישת טלית קטן וטלית גדול בלילה לדעת האר"י ז"ל, בירור ארוך מאד בדין תכלת בזמן הזה ...


יבואו היודעים ויגידו מה התוכן.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15595
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' אפריל 01, 2024 7:09 pm

שולל.

כשתילי זיתים
הודעות: 778
הצטרף: ד' פברואר 02, 2022 12:23 pm
מיקום: לייקוואוד

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי כשתילי זיתים » ב' אפריל 01, 2024 7:10 pm

באמונתו כתב:אף חז"ל להבדיל, במשנתם (דף יומי כעת, וגם במשנת כלאים, כלים, נגעים), מזכירים "ארגמן", לא במובן המקראי, אלא בלשון בני אדם, שהיינו "פורפורה", וגם תכלת נכללת שם בארגמן!


מלבב כתב:לשונות חז"ל והראשונים מורה שארגמן לא היה סגול רק אדום או אדום עם נטיה קלה לסגול.

מלבב
הודעות: 3422
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי מלבב » ב' אפריל 01, 2024 7:49 pm

אני לא יודע אם זה נכון מה שבאמונתו כותב, אבל אתה מבלבל בין המוצר ארגמן לצבע ארגמן, כמו שיש מוצר פורפורא וצבע פורפורא

כשתילי זיתים
הודעות: 778
הצטרף: ד' פברואר 02, 2022 12:23 pm
מיקום: לייקוואוד

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי כשתילי זיתים » ג' אפריל 02, 2024 5:27 am

רש"י שם
ולשון של ארגמן - צמר סרוק ומשוך כמין לשון וצבוע ארגמן ומצויין הן:

מלבב
הודעות: 3422
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: טעם התנגדות הגדולים לתכלת

הודעהעל ידי מלבב » ג' אפריל 02, 2024 8:46 am

כשתילי זיתים כתב:רש"י שם
ולשון של ארגמן - צמר סרוק ומשוך כמין לשון וצבוע ארגמן ומצויין הן:

עדיין יש לומר שלפעמים בחז"ל ארגמן מתייחס לצבע הארגמן המקראי, ולפעמים הכוונה לצבע היוצא מחילזון הארגמן או תכלת או ארגמן.
אני רק אומר לתרץ דברי באמונתו, איני יודע מה מביא אותו לפרש ככה.


חזור אל “תכלת ודין הקרבה בזמה"ז”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 72 אורחים