עמוד 1 מתוך 1

רבני זק''א, הוצאת מת מהר הבית

פורסם: ו' יולי 28, 2017 10:52 am
על ידי נקדש את שמך בעולם
-זקא-בעניין-הר-הבית.jpg
-זקא-בעניין-הר-הבית.jpg (92.31 KiB) נצפה 8169 פעמים
ועד רבני זקא פרסמו החלטה זו,

לא הבנתי מה שכתבו על 'עזרת ישראל', הרי עזרת ישראל היא חלק ממחנה שכינה, ואולי טעו והתכוונו ל'עזרת נשים',
כמו כן מה שכתבו שבשבת אין להוציא את המת זה רק במחנה לויה אבל במחנה שכינה מוציאים את המת אפילו בשבת.

Re: רבני זק''א, הוצאת מת מהר הבית

פורסם: ש' יולי 29, 2017 11:05 pm
על ידי עזריאל ברגר
מה ההיתר לכהן להיטמאות בטומאה דאורייתא כדי להוציא מתים ממחנה שכינה?
ולהעיר שאת נדב ואביהוא הוציאו ע"י לויים, כנכב"ב, אבל אין למדין אפשר משאי אפשר.

Re: רבני זק''א, הוצאת מת מהר הבית

פורסם: א' יולי 30, 2017 6:41 am
על ידי ספרים וועלט
אז האם מהיום יש הסכמה רבנית על מיפוי שטחי הרב הבית?
זה חידוש עצום וככל הנראה יביא לתוצאות רבות.

Re: רבני זק''א, הוצאת מת מהר הבית

פורסם: א' יולי 30, 2017 6:45 am
על ידי מענה איש
[quote="נקדש את שמך בעולם"]

לא הבנתי מה שכתבו על 'עזרת ישראל', הרי עזרת ישראל היא חלק ממחנה שכינה, ואולי טעו והתכוונו ל'עזרת נשים',
כמו כן מה שכתבו שבשבת אין להוציא את המת זה רק במחנה לויה אבל במחנה שכינה מוציאים את המת אפילו בשבת.נמחק

Re: רבני זק''א, הוצאת מת מהר הבית

פורסם: א' יולי 30, 2017 7:01 am
על ידי מענה איש
מענה איש כתב:
נקדש את שמך בעולם כתב:
לא הבנתי מה שכתבו על 'עזרת ישראל', הרי עזרת ישראל היא חלק ממחנה שכינה, ואולי טעו והתכוונו ל'עזרת נשים',
כמו כן מה שכתבו שבשבת אין להוציא את המת זה רק במחנה לויה אבל במחנה שכינה מוציאים את המת אפילו בשבת.



אפשר שחילקו בתוך מחנה שכינה בין מקום שישראל מותר בכניסה כמו בעזרת ישראל לבין מקום שאין ישראל נכנס אלא לצורך עבודה ושם עדיף שכהן יכנס ומאידך כהנים הרי מוזהרים לא להיטמא ולכן במחנה ישראל עדיף שישראל יכנס

Re: רבני זק''א, הוצאת מת מהר הבית

פורסם: א' יולי 30, 2017 8:51 am
על ידי בברכה המשולשת
ספרים וועלט כתב:אז האם מהיום יש הסכמה רבנית על מיפוי שטחי הרב הבית?
זה חידוש עצום וככל הנראה יביא לתוצאות רבות.


הגרא"ח שרמן סיפר לי שהוא קבע את כללי העליה להר הבית לחיילים ושוטרים נקבעו על בסיס זה כבר אחרי שחרור ההר במלחמת ששת הימים, על פי הוראות רבו הגריש"א זצ"ל,

Re: רבני זק''א, הוצאת מת מהר הבית

פורסם: א' יולי 30, 2017 9:38 am
על ידי עזריאל ברגר
בפרט יש כאן הכרעה לקולא בדאורייתא שאומרים לכהנים ללכת להיטמא על-סמך שמקומות אלו הם עזרת-ישראל!

כניסה להר הבית ולמקום המקדש בפעילות מבצעית

פורסם: א' יולי 30, 2017 10:51 am
על ידי פלוריש
אני לא יודע פרטים על הדיון שקדם לפסק הזה של זק"א, אבל במחילה, נראה שהמנסחים שלו לא בקיאים ורגילים בנושא.
אצרף כאן כמה דברים שכדאי לדעת:

א.
קיימת חוברת של 'מאמינים במשטרה' על הלכות עליה להר הבית לשוטרים, חוברת שעברה הגהה מדוקדקת מאוד של הרב יעקב אריאל (כך שהיא מיועדת גם למי שב'אזרחות' לא עולה להר הבית). לעת עתה היא אינה מופצת לציבור הרחב, אך שוטר שמבקש - מקבל אותה. {עריכה: כעת היא מופצת לציבור וזמינה כאן להורדה: viewtopic.php?t=39985}

ב.
כל שנה ברמדאן מוצבת במחכמה פלוגה של חיילי פיקוד העורף, ככוננות לתרחיש בו יקרסו של המסגדים בעקבות הצפיפות. לאחר פניית רבני פיקוד העורף, ניסחו ברבנות הצבאית כמה כללים, ואני מצטט חלקים רלוונטיים מתוכם:
א. הכנה לחירום:
יש לסרטט את אזורי השהייה וצירי הפריצה אל המתחם כדלהלן:
· כניסה משער המגרבים והתרכזות ימינה ממנו, ברחבת מוזיאון האיסלם, ממערב למסגד אל אקצא. יש למתוח קו דמיוני מחזית המסגד אל צפון שער המוגרבים ולא לחצות אותו.
· לצורך תנועה יש להיצמד ככל האפשר דרומה ולא להתקרב אל הרמה מעבר לנדרש.
· ניתן להתרכז בצפון ההר במידת הצורך, באזור בתי הספר (אל עומריה ואל אקצא) ולא לחצות דרומה את קו שער המשגיח.
· במידה שיש צורך לנוע במערב ההר, למשל אם פורצים משער השלשלת הצמוד למחכמה, וכן משער הכותנה או משער הברזל, יש להצמיד את ציר התנועה לכותל המערבי. אין לנוע מזרחה עד שמגיעים לאזור שער המוגרבים.
· במידת האפשר יש לקבוע את נקודת החילוץ החוצה דרך שער המוגרבים. במידה שלא ניתן, יש לחלץ רק משערי המערב (שלשלת, כותנה, ברזל, משגיח) ולא מהצפון, כדי למנוע חציה של ההר שלא בצמוד למערב.
ב. חירום:
בזמן אירוע אמת, יש להקפיץ במידת האפשר מי שטבל, ואת מי שלא טבל להעמיד בכוננות משנית. כך לרכז את הכוננים באזורים שהוגדרו לעיל בדרום או בצפון (עדיפות בדרום, שכן בצפון יהיה צורך לחצות את ההר במקרה של חבירה לאזור המסגדים) ואת מי שטבל לשלוח למשימה עצמה.
בזמן החילוץ יש לרכז תנועה באזור המסגדים, ולהימנע מלנוע צפונה לכיוון הרמה שלא לצורך.

Re: רבני זק''א, הוצאת מת מהר הבית

פורסם: א' יולי 30, 2017 12:00 pm
על ידי ההוא גברא
מי פסק את הדין הזה שעדיף שכהן יטמא עצמו ויעבור בלאו ולא שישראל ייכנס להוציא טומאת מת? הרי מותר לישראל להיכנס כדי לתקן אפילו לקדש הקדשים במקום שאין כהן, ולמה יקדם כהן במקום שיש לאו?
תמוה מאוד בעיני ועד שיביאו לי ראיה מגמרא או מראשונים או לפחות מגדולי האחרונים אחזיק את הפסק לטעות גמורה.

Re: רבני זק''א, הוצאת מת מהר הבית

פורסם: א' יולי 30, 2017 12:05 pm
על ידי ברזילי
חובה להוציא כל גופה מהר הבית?
"טמא מת, אפילו המת עצמו, מותר להכנס להר הבית, שנא' ויקח משה את עצמות יוסף עמו, עמו במחנה הלויה" (ביאת מקדש ג,ד)

Re: רבני זק''א, הוצאת מת מהר הבית

פורסם: א' יולי 30, 2017 1:01 pm
על ידי מענה איש
[quote="ההוא גברא"]מי פסק את הדין הזה שעדיף שכהן יטמא עצמו ויעבור בלאו ולא שישראל ייכנס להוציא טומאת מת? הרי מותר לישראל להיכנס כדי לתקן אפילו לקדש הקדשים במקום שאין כהן, ולמה יקדם כהן במקום שיש לאו?
תמוה מאוד בעיני ועד שיביאו לי ראיה מגמרא או מראשונים או לפחות מגדולי האחרונים אחזיק את הפסק לטעות גמורה.[/quote

רמב''ם בית הבחירה
בשעה שנכנסין הבנאים לבנות ולתקן בהיכל או להוציא משם את הטומאה מצוה שיהיו הנכנסין כהנים תמימים לא מצאו תמימים יכנסו בעלי מומין ואם אין שם כהנים יכנסו לוים לא מצאו לוים יכנסו ישראל מצוה בטהורים לא מצאו טהורים יכנסו טמאים טמא ובעל מום יכנס בעל מום ואל יכנס טמא שהטומאה דחויה בציבור וכל הנכנסין להיכל לתקן יכנסו בתיבות אם אין שם תיבות או א"א להם שיעשו בתיבות יכנסו דרך פתחים:

Re: רבני זק''א, הוצאת מת מהר הבית

פורסם: א' יולי 30, 2017 1:03 pm
על ידי מענה איש
ברזילי כתב:חובה להוציא כל גופה מהר הבית?
"טמא מת, אפילו המת עצמו, מותר להכנס להר הבית, שנא' ויקח משה את עצמות יוסף עמו, עמו במחנה הלויה" (ביאת מקדש ג,ד)



בית הבחירה ז טו
הר הבית מקודש ממנה שאין זבין וזבות נדות ויולדות נכנסין לשם ומותר להכניס המת עצמו להר הבית ואין צריך לומר טמא מת שהוא נכנס לשם:
החיל מקודש ממנו שאין עכו"ם וטמא מת ובועל נדה נכנסים לשם:

Re: רבני זק''א, הוצאת מת מהר הבית

פורסם: א' יולי 30, 2017 1:25 pm
על ידי נקדש את שמך בעולם
ההוא גברא כתב:מי פסק את הדין הזה שעדיף שכהן יטמא עצמו ויעבור בלאו ולא שישראל ייכנס להוציא טומאת מת? הרי מותר לישראל להיכנס כדי לתקן אפילו לקדש הקדשים במקום שאין כהן, ולמה יקדם כהן במקום שיש לאו?
תמוה מאוד בעיני ועד שיביאו לי ראיה מגמרא או מראשונים או לפחות מגדולי האחרונים אחזיק את הפסק לטעות גמורה.

גמ' עירובין ק''ה
. תנו רבנן הכל נכנסין בהיכל לבנות לתקן ולהוציא את הטומאה ומצוה בכהנים אם אין שם כהנים נכנסין לוים אין שם לוים נכנסין ישראלים ואידי ואידי טהורין אין טמאין לא אמר רב הונא רב כהנא מסייע כהני דתני רב כהנא מתוך שנאמר אך אל הפרוכת לא יבא יכול לא יהו כהנים בעלי מומין נכנסין בין האולם ולמזבח לעשות ריקועי פחים תלמוד לומר אך חלק מצוה בתמימים אין שם תמימים נכנסין בעלי מומין מצוה בטהורין אין שם טהורין נכנסין טמאין אידי ואידי כהנים אין ישראלים לא איבעיא להו טמא ובעל מום איזו מהן נכנס רב חייא בר אשי אמר רב טמא נכנס דהא אישתרי בעבודת ציבור ר' אלעזר אומר בעל מום נכנס דהא אישתרי באכילת קדשים:

Re: רבני זק''א, הוצאת מת מהר הבית

פורסם: א' יולי 30, 2017 2:21 pm
על ידי עזריאל ברגר
מענה איש כתב:
ההוא גברא כתב:מי פסק את הדין הזה שעדיף שכהן יטמא עצמו ויעבור בלאו ולא שישראל ייכנס להוציא טומאת מת? הרי מותר לישראל להיכנס כדי לתקן אפילו לקדש הקדשים במקום שאין כהן, ולמה יקדם כהן במקום שיש לאו?
תמוה מאוד בעיני ועד שיביאו לי ראיה מגמרא או מראשונים או לפחות מגדולי האחרונים אחזיק את הפסק לטעות גמורה.[/quote

רמב''ם בית הבחירה
בשעה שנכנסין הבנאים לבנות ולתקן בהיכל או להוציא משם את הטומאה מצוה שיהיו הנכנסין כהנים תמימים לא מצאו תמימים יכנסו בעלי מומין ואם אין שם כהנים יכנסו לוים לא מצאו לוים יכנסו ישראל מצוה בטהורים לא מצאו טהורים יכנסו טמאים טמא ובעל מום יכנס בעל מום ואל יכנס טמא שהטומאה דחויה בציבור וכל הנכנסין להיכל לתקן יכנסו בתיבות אם אין שם תיבות או א"א להם שיעשו בתיבות יכנסו דרך פתחים:

מי אמר שזה גם בטומאת מת?

Re: רבני זק''א, הוצאת מת מהר הבית

פורסם: א' יולי 30, 2017 9:09 pm
על ידי פלוריש
במקורות וציונים (פרנקל) על בית הבחירה פ"ז הכ"ג, ציינו לחסדי דוד (כלים ב"ק פ"א הי"א [עמ' טו]) שכתב שלהוצאת מת עדיף מישהו שאינו כהן.
[עריכה: דיברתי עם הרב שכתב את החוברת לשוטרים (שהזכרתי לעיל). הוא אמר שלאחר הפיגוע הוא שב לעסוק בסוגיה ושבנוסף לחס"ד יש גם צדדים לומר ההיפך, ולכשיכריע בדבר אביא את דעתו (שאמורה להיות גם הפסק המעודכן של רבני זק"א)]
{עדכון: החוברת יצאה לאור והיא זמינה בקישור זה להורדה: viewtopic.php?t=39985}

Re: רבני זק''א, הוצאת מת מהר הבית

פורסם: ב' יולי 31, 2017 12:08 pm
על ידי ההוא גברא
מי חולק על חסדי דוד? או שאם הרמב"ם לא הזכיר בפירוש הוא מדייק ממנו. אבל הרי יש דינים מפורשים בתלמוד שהרמב"ם לא כתב בהם כלום. איך אפשר לעבור על לאו דטומאת כהן בלי ראיה גמורה?

Re: רבני זק''א, הוצאת מת מהר הבית

פורסם: ב' יולי 31, 2017 12:33 pm
על ידי מענה איש
א. סתמו כפירושו וטומאת מת בכלל ואם הדין היה שונה הר''ם היה צ''ל זאת

ב. עיין במש''ל שכותב שהכהנים היו מוציאים עד העזרה ומהעזרה הלווים כדי שלא להרבות בטומאה לכהן ואם מדובר בשאר טומאות הרי כהן אינו מוזהר אלא מטומאת מת אבל בשאר טומאות יכול להיטמא (ראה בהלכות טומאת אוכלין פט''ז) וא''כ שיוציא הכהן גם בעזרה

Re: רבני זק''א, הוצאת מת מהר הבית

פורסם: ו' נובמבר 03, 2017 1:52 pm
על ידי בתבונה
למה אין במדרג של רבני זק"א שתמים קודם לבעל מום?

Re: רבני זק''א, הוצאת מת מהר הבית

פורסם: ו' נובמבר 03, 2017 1:59 pm
על ידי עזריאל ברגר
בתבונה כתב:למה אין במדרג של רבני זק"א שתמים קודם לבעל מום?

אולי בגלל שלא בקיאים בהלכות מומים.

Re: רבני זק''א, הוצאת מת מהר הבית

פורסם: א' נובמבר 05, 2017 10:40 am
על ידי בתבונה
יש כאלו שודאי בעל מומים ולכאורה הם צריכים להיות מאוחרים במדרג, ויש את הרוב שהם ודאי לא בעלי מומים, ויש מקרים שהם שאלות.

יש באחרונים שכתבו שבטמאים אין מעלה לתמימים.

Re: רבני זק''א, הוצאת מת מהר הבית

פורסם: ד' יוני 27, 2018 2:54 pm
על ידי צביב
לא מוזכר כאן מעלה במעורבי שמש ( לענין בע''ק)
, ( נפק''מ סמוך לשקיעה)