מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אָז תִּרְאִי וְנָהַרְתְּ וּפָחַד וְרָחַב לְבָבֵךְ.... על נבואות שהתגשמו.

דרישה במצות ישוב ארץ ישראל ומשמעותה המעשית, וחקירה בסוגיית מדינת ישראל, סמליה וחגיה במשנת חכמים
אחרון התלמידים
הודעות: 481
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: אָז תִּרְאִי וְנָהַרְתְּ וּפָחַד וְרָחַב לְבָבֵךְ.... על נבואות שהתגשמו.

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » א' פברואר 02, 2020 10:30 am

עקביה כתב:
אחרון התלמידים כתב:
עקביה כתב:
אחרון התלמידים כתב:(דרך אגב, אולי תסכים -אתה או חבר אחר נכבד- לתאר לנו איך ייראה התגשמות נבואה זו של ישעיהו פרק ס' בעתיד על פי שיטתך? אודה לך מאוד על כך).

בשביל לתאר איך זה ייראה צריך להיות סופר מוכשר, יכול להיות שיש כאן כאלה. אני לא.
.

ב"ה
יש כאן התחמקות!!! מה זה קשור לסופר מוכשר? ברגע שלפתע רואה אתה שהנביא מדבר על דבר מציאותי לגמרי, ולא על אותות ומופתים ולא משיח, אז אתה נאלם דום.

דבריך מקוממים ממש.
אתה מבקש ממני תיאור ספרותי, וכאשר אני כותב שאיני מוכשר לזה, אתה טוען שזו התחמקות.
וכי זה הנושא, לתאר מה יהיה?
אני מנסה להסביר לך למה אין מקום לדבריך, שנבואה זו התקיימה לאחרונה. ממה בדיוק אני מתחמק?

ואם כבר בהתחמקות עסקינן, אתה הוא זה שמתחמק מלמלא את בקשתי דלעיל:
אתה יכול לתת דוגמה לנבואה, עליה אמרו קדמונינו (חז"ל או אפילו הראשונים) שנתקיימה כבר, כדי להמחיש את דבריך?


אחרון התלמידים כתב:
עקביה כתב: אבל כפי שכתבתי לעיל, הפסוק וְהָלְכוּ אֵלַיִךְ שְׁחוֹחַ בְּנֵי מְעַנַּיִךְ וְהִשְׁתַּחֲווּ עַל כַּפּוֹת רַגְלַיִךְ כָּל מְנַאֲצָיִךְ, מבטא כניעה מוחלטת של האומות לישראל, כאשר ברור לכל מי הוא האדון ומי הם עושי דברו

סלח לי דברי הנביא הם ... שאתה יוכל לעשות בהם כרצונך? היכן כתוב דבר כזה? מה אתה ממציא דברים? מי דיבר על עבדות של הגויים את ישראל?

גם כאן לא ברור לי מה עלי לחשוב עליך.
לא תיארתי מה יהיה, אלא מה ללא ספק עולה מהפסוק (המבטל את הפרשנות שלך). לא אמרתי עבדות, אבל אלה ההולכים שחוח ומשתחווים על כפות רגלי האחר, הם חשים כנועים אליו ומצפים למוצא פיו.

אני לא טוען שהכרח שהסיטואציה המתוארת בנביא תתרחש ככתבה וכלשונה (אני גם לא טוען שלא), אבל ביטויי הכניעה והשפלות של השונאים כן חייבים להגיע למצב אותה מתארת הסיטואציה הנ"ל.

אחרון התלמידים כתב:אהה ידידי! הויכוח אינו אם הנבואה היא עם איראן או בלי, ואם הקידה היא גם לשיטת האחרונים ב'מודים',
הנידון הוא דעה קדומה, ש'אנחנו בגלות הנוראה והקשה מכל הגלויות'
, ומי שחושב אחרת זאת מחשבת 'כפירה בכל התורה כולה' כי זו' המשך דרכם של הציונית החילונית/דתית' - שכמובן אינני משתייך לשם ח"ו.

הרי גם אם כל האומות כולם היו שם ומתשחוים לגמרי בעבדות מוחלטת, הטענות היו נשמעות בדיוק כפי שעכשיו ש'אלו הזיות משיחיות', 'הגאוליים המדומיינים' וכו' וכו'.

וכאשר רואים פלא גדול שכזה האינסטינקט הטבעי של כל בן ישראל בכל הדורות שכאשר רואה הוא נבואה שמתקיימת, בליבו מתפרצת האמת האמיתית - הנה דבר אלוהינו אמת! התחלף באינסטינקט הפוך - וממש קופץ ומנתר ממקומו 'אלו ההזויים המשיחיים' 'שוב ממשיכים בדרכם? עדיין לא למדו לקח'? וכו', ומ-י-ד בו-ברגע 'יודע' -עוד לפני שראה ובדק את דברי הנביא - שבשו"א א"א לומר ח"ו וח"ו שנבואת נחמה התקיימה.

גם אלה דברים מקוממים בתכלית.
אתה דוחף אותי אל קרן זווית שאיני שייך אליה כדי שתוכל להעמיד את הפרשנות שלך לדברי הנביא, ולתקוף את כל מי שמשפשף עיניים תוהות אל מול לימוד תנ"ך זה - כמוּנע על ידי דעות קדומות.
אקצר ואומר, לא דובים ולא יער.

אחרון התלמידים כתב: אם איש אמת אתה - ואני מאמין שכך, יודע הנך היטב את הצדק שבדברי - שהנידון הוא אינו אם פרט זה או אחר התקיים, אלא הדעה המוצקה הזו.

הלוואי ויכולתי להעיד על עצמי שאני איש אמת.
מה שאני כן יכול לומר הוא שאני לפחות מנסה ללמוד תנ"ך ללא דעות קדומות וללא פניות, לא לסיטרא דימינא ולא לסיטרא דשמאלא.

ב"ה.
מיצינו, הרואים יראו ואיך הדיון נראה וכל רואה יראה לעצמו, אם דבריי נכונים או לאו.

ואם כבר בהתחמקות עסקינן, אתה הוא זה שמתחמק מלמלא את בקשתי דלעיל:
אתה יכול לתת דוגמה לנבואה, עליה אמרו קדמונינו (חז"ל או אפילו הראשונים) שנתקיימה כבר, כדי להמחיש את דבריך?

הבאתי את הפסוק ואמור כל הגוים על מה עשה ה' ככה לארץ הזאת. אם אתה חושב שנבואה זו לא התקיימה, לא אתוכח.
דוגמא נוספת:
חגי פרק ב
(ו) כִּ֣י כֹ֤ה אָמַר֙ ה' צְבָא֔וֹת ע֥וֹד אַחַ֖ת מְעַ֣ט הִ֑יא וַאֲנִ֗י מַרְעִישׁ֙ אֶת־הַשָּׁמַ֣יִם וְאֶת־הָאָ֔רֶץ וְאֶת־ הַיָּ֖ם וְאֶת־הֶחָרָבָֽה: וְהִרְעַשְׁתִּי֙ אֶת־כָּל־הַגּוֹיִ֔ם וּבָ֖אוּ חֶמְדַּ֣ת כָּל־הַגּוֹיִ֑ם וּמִלֵּאתִ֞י אֶת־הַבַּ֤יִת הַזֶּה֙ כָּב֔וֹד אָמַ֖ר ה' צְבָאֽוֹת: לִ֥י הַכֶּ֖סֶף וְלִ֣י הַזָּהָ֑ב נְאֻ֖ם ה' צְבָאֽוֹת: גָּד֣וֹל יִֽהְיֶ֡ה כְּבוֹד֩ הַבַּ֨יִת הַזֶּ֤ה הָאַֽחֲרוֹן֙ מִן־הָ֣רִאשׁ֔וֹן אָמַ֖ר ה' צְבָא֑וֹת וּבַמָּק֤וֹם הַזֶּה֙ אֶתֵּ֣ן שָׁל֔וֹם נְאֻ֖ם ה' צְבָאֽוֹת:
לדעת רוב מפרשים (ובראשם רש"י) התקיים בבית השני.

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: אָז תִּרְאִי וְנָהַרְתְּ וּפָחַד וְרָחַב לְבָבֵךְ.... על נבואות שהתגשמו.

הודעהעל ידי עקביה » א' פברואר 02, 2020 10:48 am

אחרון התלמידים כתב:ב"ה.
מיצינו, הרואים יראו ואיך הדיון נראה וכל רואה יראה לעצמו, אם דבריי נכונים או לאו.

משאל עם:
יש כאן מישהו שמסכים עם הרב "אחרון התלמידים"?

------
(בל"נ יותר מאוחר אתייחס לדוגמאות שהבאת).

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אָז תִּרְאִי וְנָהַרְתְּ וּפָחַד וְרָחַב לְבָבֵךְ.... על נבואות שהתגשמו.

הודעהעל ידי דרומי » א' פברואר 02, 2020 12:24 pm

יש לי חשש ש'אחרון התלמידים' אינו אלא איש נטו"ק, שנהנה לעוות את השיטה ה'ציונית' ולהציגה בהגזמה ובהקצנה עד כדי גיחוך.

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: אָז תִּרְאִי וְנָהַרְתְּ וּפָחַד וְרָחַב לְבָבֵךְ.... על נבואות שהתגשמו.

הודעהעל ידי עקביה » א' פברואר 02, 2020 12:30 pm

דרומי כתב:יש לי חשש ש'אחרון התלמידים' אינו אלא איש נטו"ק, שנהנה לעוות את השיטה ה'ציונית' ולהציגה בהגזמה ובהקצנה עד כדי גיחוך.

הייתי שמח מאד אילו היה מתברר שכך הוא, כי אז היה סר מעליו העוון החמור של עיוות הכתובים שעשה כאן.

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: אָז תִּרְאִי וְנָהַרְתְּ וּפָחַד וְרָחַב לְבָבֵךְ.... על נבואות שהתגשמו.

הודעהעל ידי עקביה » א' פברואר 02, 2020 1:22 pm

אחרון התלמידים כתב:הבאתי את הפסוק ואמור כל הגוים על מה עשה ה' ככה לארץ הזאת. אם אתה חושב שנבואה זו לא התקיימה, לא אתוכח.

כמדומני שהתקיימה.
אחרון התלמידים כתב:דוגמא נוספת:
חגי פרק ב
(ו) כִּ֣י כֹ֤ה אָמַר֙ ה' צְבָא֔וֹת ע֥וֹד אַחַ֖ת מְעַ֣ט הִ֑יא וַאֲנִ֗י מַרְעִישׁ֙ אֶת־הַשָּׁמַ֣יִם וְאֶת־הָאָ֔רֶץ וְאֶת־ הַיָּ֖ם וְאֶת־הֶחָרָבָֽה: וְהִרְעַשְׁתִּי֙ אֶת־כָּל־הַגּוֹיִ֔ם וּבָ֖אוּ חֶמְדַּ֣ת כָּל־הַגּוֹיִ֑ם וּמִלֵּאתִ֞י אֶת־הַבַּ֤יִת הַזֶּה֙ כָּב֔וֹד אָמַ֖ר ה' צְבָאֽוֹת: לִ֥י הַכֶּ֖סֶף וְלִ֣י הַזָּהָ֑ב נְאֻ֖ם ה' צְבָאֽוֹת: גָּד֣וֹל יִֽהְיֶ֡ה כְּבוֹד֩ הַבַּ֨יִת הַזֶּ֤ה הָאַֽחֲרוֹן֙ מִן־הָ֣רִאשׁ֔וֹן אָמַ֖ר ה' צְבָא֑וֹת וּבַמָּק֤וֹם הַזֶּה֙ אֶתֵּ֣ן שָׁל֔וֹם נְאֻ֖ם ה' צְבָאֽוֹת:
לדעת רוב מפרשים (ובראשם רש"י) התקיים בבית השני.

אכן.
ומה שנוגע לענייננו משם הוא שהראשונים לא פחדו לומר על נבואות שהתקיימו, ולא ראו חובה לעצמם לשגר את התגשמות הנבואות לאחרית הימים. כה לחי.

זה כמובן לא תומך במאומה בדבריך, העושים את נבואת ישעיהו פלסתר.

אחרון התלמידים
הודעות: 481
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: אָז תִּרְאִי וְנָהַרְתְּ וּפָחַד וְרָחַב לְבָבֵךְ.... על נבואות שהתגשמו.

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » א' פברואר 02, 2020 11:03 pm

ב"ה
יישר כח על הוי דן את כל האדם לכף זכות שהחברים הנכבדים עשו למעני כאן.
אבל אני 'מוותר' הפעם.
עקביה כתב:
אחרון התלמידים כתב:הבאתי את הפסוק ואמור כל הגוים על מה עשה ה' ככה לארץ הזאת. אם אתה חושב שנבואה זו לא התקיימה, לא אתוכח.

כמדומני שהתקיימה.


נראה שמישהו כאן התבלבל בדרך, ברור שהתקיים, השאלה היא לשיטתך, תבאר לי היכן ראית שאמרו כל הגוים, לפי איך שאתה מפרש? כל הגוים?


עקביה כתב:
אחרון התלמידים כתב:דוגמא נוספת:
חגי פרק ב
(ו) כִּ֣י כֹ֤ה אָמַר֙ ה' צְבָא֔וֹת ע֥וֹד אַחַ֖ת מְעַ֣ט הִ֑יא וַאֲנִ֗י מַרְעִישׁ֙ אֶת־הַשָּׁמַ֣יִם וְאֶת־הָאָ֔רֶץ וְאֶת־ הַיָּ֖ם וְאֶת־הֶחָרָבָֽה: וְהִרְעַשְׁתִּי֙ אֶת־כָּל־הַגּוֹיִ֔ם וּבָ֖אוּ חֶמְדַּ֣ת כָּל־הַגּוֹיִ֑ם וּמִלֵּאתִ֞י אֶת־הַבַּ֤יִת הַזֶּה֙ כָּב֔וֹד אָמַ֖ר ה' צְבָאֽוֹת: לִ֥י הַכֶּ֖סֶף וְלִ֣י הַזָּהָ֑ב נְאֻ֖ם ה' צְבָאֽוֹת: גָּד֣וֹל יִֽהְיֶ֡ה כְּבוֹד֩ הַבַּ֨יִת הַזֶּ֤ה הָאַֽחֲרוֹן֙ מִן־הָ֣רִאשׁ֔וֹן אָמַ֖ר ה' צְבָא֑וֹת וּבַמָּק֤וֹם הַזֶּה֙ אֶתֵּ֣ן שָׁל֔וֹם נְאֻ֖ם ה' צְבָאֽוֹת:
לדעת רוב מפרשים (ובראשם רש"י) התקיים בבית השני.

אכן.
ומה שנוגע לענייננו משם הוא שהראשונים לא פחדו לומר על נבואות שהתקיימו, ולא ראו חובה לעצמם לשגר את התגשמות הנבואות לאחרית הימים. כה לחי.

זה כמובן לא תומך במאומה בדבריך, העושים את נבואת ישעיהו פלסתר.


שוב, ברור שהתקיים, השאלה היא לשיטתך תאמר לנו (לאנשי נטו"ק... זו אמורה להיות בדיחה? שמעתי מוצלחות ממנה) היכן בבית שני התקיים שבאו חמדת כל הגוים לביהמ"ק?
דרומי כתב:יש לי חשש ש'אחרון התלמידים' אינו אלא איש נטו"ק, שנהנה לעוות את השיטה ה'ציונית' ולהציגה בהגזמה ובהקצנה עד כדי גיחוך.

האם צריך הוכחה נוספת למה שכתבתי לעיל? הנה זה הנושא ותל"מ, אם יהודי טוען שדבר ה' אמת והנה התקיים נבואת הנביא (ונניח שהוא טועה? מה קרה? הנה זה מה שקרה-) הוא כבר קשור לתנועה הציונית החריבה את עם ישראל וכל הצרות בגללם ברוחניות וגשמיות וכבר נודע בכל העולם כולו וכו' וכו' אל תעיין שם.

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: אָז תִּרְאִי וְנָהַרְתְּ וּפָחַד וְרָחַב לְבָבֵךְ.... על נבואות שהתגשמו.

הודעהעל ידי עקביה » ב' פברואר 03, 2020 12:18 am

אחרון התלמידים כתב:א. נראה שמישהו כאן התבלבל בדרך, ברור שהתקיים, השאלה היא לשיטתך, תבאר לי היכן ראית שאמרו כל הגוים, לפי איך שאתה מפרש? כל הגוים?

ב. שוב, ברור שהתקיים, השאלה היא לשיטתך תאמר לנו היכן בבית שני התקיים שבאו חמדת כל הגוים לביהמ"ק?

א. אין לי ידיעה שאכן אמרו. אבל החורבן האמור קודם לכן הרי התקיים, אז נאמנים עלי דברי התורה ש"אמרו כל הגוים".
הכוונה כמובן לגוים שביקרו בא"י וראו אותה בחורבנה, או לגוים שגלו אליהם ישראל, וראו אותם בשפלותם.

ב. ראה רד"ק שם. גם על כך אין לי ידיעה, אבל היות שחגי עומד לפני בית שני ומתנבא עליו, ודאי התקיימו דבריו.

אחרון התלמידים
הודעות: 481
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: אָז תִּרְאִי וְנָהַרְתְּ וּפָחַד וְרָחַב לְבָבֵךְ.... על נבואות שהתגשמו.

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ב' פברואר 03, 2020 9:27 am

ב"ה
עקביה כתב:
אחרון התלמידים כתב:א. נראה שמישהו כאן התבלבל בדרך, ברור שהתקיים, השאלה היא לשיטתך, תבאר לי היכן ראית שאמרו כל הגוים, לפי איך שאתה מפרש? כל הגוים?

ב. שוב, ברור שהתקיים, השאלה היא לשיטתך תאמר לנו היכן בבית שני התקיים שבאו חמדת כל הגוים לביהמ"ק?

א. אין לי ידיעה שאכן אמרו. אבל החורבן האמור קודם לכן הרי התקיים, אז נאמנים עלי דברי התורה ש"אמרו כל הגוים".
הכוונה כמובן לגוים שביקרו בא"י וראו אותה בחורבנה, או לגוים שגלו אליהם ישראל, וראו אותם בשפלותם.

ב. ראה רד"ק שם. גם על כך אין לי ידיעה, אבל היות שחגי עומד לפני בית שני ומתנבא עליו, ודאי התקיימו דבריו.


עוד פעם? אני לא בדרגא של ר' פרידא.
אין ספק שדבריו התקיימו. אף אחר לא מטיל ספק בדבר הנביאים ח"ו, הויכוח כאן מהו הנקרא 'התקיימו', הרי יש לנו ידיעות מתחילת בית שני המתואר בעזרא ונחמיה וד"ה, עד חורבנו שמתואר בחז"ל וביוסיפון, ולשיטך היכן הם התקיימו? הראה לי בבקשה! (אני כבר לא מדבר שרש"י כתב בפסוק ו: עוד אחת מעט היא - משתכלה מלכות פרס זו המושלת עליכם עוד אחת תקום למשול עליכם להצר לכם מן מלכות יון ומעט יהא זמן ממשלתה: ואני מרעיש - בניסים הנעשים לבני חשמונאי: את השמים וגו' - ויבינו ששכינתי שורה בבית זה ויביאו תשורת זהב וכסף כאשר כתוב בספר יוסף בן גוריון: עכ"ל. האם זה מתאים למה שאתה מבין בדברי הנביא?)
רצית דוגמא לכך שהתקיימו כפי איך שאנכי -עבדך הנאמן, מבין, הנה הבאתי!

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אָז תִּרְאִי וְנָהַרְתְּ וּפָחַד וְרָחַב לְבָבֵךְ.... על נבואות שהתגשמו.

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' פברואר 03, 2020 11:16 am

אחרון התלמידים כתב:ב"ה
עקביה כתב:
אחרון התלמידים כתב:א. נראה שמישהו כאן התבלבל בדרך, ברור שהתקיים, השאלה היא לשיטתך, תבאר לי היכן ראית שאמרו כל הגוים, לפי איך שאתה מפרש? כל הגוים?

ב. שוב, ברור שהתקיים, השאלה היא לשיטתך תאמר לנו היכן בבית שני התקיים שבאו חמדת כל הגוים לביהמ"ק?

א. אין לי ידיעה שאכן אמרו. אבל החורבן האמור קודם לכן הרי התקיים, אז נאמנים עלי דברי התורה ש"אמרו כל הגוים".
הכוונה כמובן לגוים שביקרו בא"י וראו אותה בחורבנה, או לגוים שגלו אליהם ישראל, וראו אותם בשפלותם.

ב. ראה רד"ק שם. גם על כך אין לי ידיעה, אבל היות שחגי עומד לפני בית שני ומתנבא עליו, ודאי התקיימו דבריו.


עוד פעם? אני לא בדרגא של ר' פרידא.
אין ספק שדבריו התקיימו. אף אחר לא מטיל ספק בדבר הנביאים ח"ו, הויכוח כאן מהו הנקרא 'התקיימו', הרי יש לנו ידיעות מתחילת בית שני המתואר בעזרא ונחמיה וד"ה, עד חורבנו שמתואר בחז"ל וביוסיפון, ולשיטך היכן הם התקיימו? הראה לי בבקשה! (אני כבר לא מדבר שרש"י כתב בפסוק ו: עוד אחת מעט היא - משתכלה מלכות פרס זו המושלת עליכם עוד אחת תקום למשול עליכם להצר לכם מן מלכות יון ומעט יהא זמן ממשלתה: ואני מרעיש - בניסים הנעשים לבני חשמונאי: את השמים וגו' - ויבינו ששכינתי שורה בבית זה ויביאו תשורת זהב וכסף כאשר כתוב בספר יוסף בן גוריון: עכ"ל. האם זה מתאים למה שאתה מבין בדברי הנביא?)
רצית דוגמא לכך שהתקיימו כפי איך שאנכי -עבדך הנאמן, מבין, הנה הבאתי!


אם יש נבואות שמתפרשות באופן דחוק, הרי זה מכריח שכל הנבואות מתפרשות באופן דחוק וממעיט.
ישרות במיטבה.
מזכיר לי את הטיעון הגאוני שנשמע בפולמוס הירושלמי המזויף, שאנו מוכרחים לקבוע כי הוא קדום ומקורי, כי אם הוא מזויף, הרי גם הזוהר חלילה מזויף, כי גם הוא הופעה מאוחרת.

וכל זאת עוד לפני שדנים למי יש את הסמכות לדחוק בנבואות או להוציא אותן מפשוטן, ולמי לא.
מה לעשות, שזכות הפרשנות העצמית בפסוקים עבור כל הדיוט הפכה כבר לאקסיומה...

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: אָז תִּרְאִי וְנָהַרְתְּ וּפָחַד וְרָחַב לְבָבֵךְ.... על נבואות שהתגשמו.

הודעהעל ידי עקביה » ב' פברואר 03, 2020 1:23 pm

אחרון התלמידים כתב:עוד פעם? אני לא בדרגא של ר' פרידא.
אין ספק שדבריו התקיימו. אף אחר לא מטיל ספק בדבר הנביאים ח"ו, הויכוח כאן מהו הנקרא 'התקיימו', הרי יש לנו ידיעות מתחילת בית שני המתואר בעזרא ונחמיה וד"ה, עד חורבנו שמתואר בחז"ל וביוסיפון, ולשיטך היכן הם התקיימו? הראה לי בבקשה! (אני כבר לא מדבר שרש"י כתב בפסוק ו: עוד אחת מעט היא - משתכלה מלכות פרס זו המושלת עליכם עוד אחת תקום למשול עליכם להצר לכם מן מלכות יון ומעט יהא זמן ממשלתה: ואני מרעיש - בניסים הנעשים לבני חשמונאי: את השמים וגו' - ויבינו ששכינתי שורה בבית זה ויביאו תשורת זהב וכסף כאשר כתוב בספר יוסף בן גוריון: עכ"ל. האם זה מתאים למה שאתה מבין בדברי הנביא?)
רצית דוגמא לכך שהתקיימו כפי איך שאנכי -עבדך הנאמן, מבין, הנה הבאתי!

כשלעצמי הייתי מוכן לנסות להתדמות לרב פרידא, אילו הייתי מזהה אצל העומד מולי תכונה דומה לזו של תלמידו. ובכל זאת אנסה.

אני לא מבין מה הבעיה (שלך לשיטתי), נבואת חגי התקיימה כפי שמסביר רש"י, אותו הבאת אתה עצמך.
ואם תשאל (לשיטתי) הלא התיאור שבדברי חגי הרבה יותר דרמטי ממה שנראה בשטח, על כך אומר: א. אני לא בטוח שאכן כך. ישנם מדרשים לחנוכה הנותנים תיאורים דרמטיים מאד. ב. נבואת חגי בכללה, ברור, או עכ"פ מסתבר מאד, שנאמרה על בית שני, כפי שפשוט לכל קורא את דבריו מתחילתם עד סופם. לכן גם אם המציאות נראית אפרורית מה לעומת לשון הנביא, עדיין עלינו למצוא את ההתאמה ביניהם ולהבין שלכך הייתה כוונתו.

הנידון שלנו כמובן שונה לחלוטין, ומן הסתם אין צורך (ולצערי גם אין טעם) שאסביר את ההבדל.

אחרון התלמידים
הודעות: 481
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: אָז תִּרְאִי וְנָהַרְתְּ וּפָחַד וְרָחַב לְבָבֵךְ.... על נבואות שהתגשמו.

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ב' פברואר 03, 2020 11:23 pm

בס"ד

יסלחו לי החברים, לא נעים לי לומר אבל אינני רואה הרבה בקשת אמת כאן, אולי לא זכיתי להבין דברים ו/או אנשים לעומקם, אבקש את מחילתם. חושבני שמיצינו.

עכ"פ לאלו הצופים והרואים את הדו"ד, אציע שוב ללמוד ולראות היטב מה 'סגנון' (עד כמה שאפשר להתבטא כך, כמובן שאיננה המילה הנכונה) דברי נבואה של התוה"ק והנביאים והיאך הם מתגשמות, עפ"י הנבואות שנאמרו בעבר והתגשמו. כגון: נבואת החטא והחורבן, נבואת אופי הגלות, נבואת בנין הבית השני, נבואת יחס הגוים לישראל. וכן איך הנביא מתאר את ההוה בימיו.

כאשר הנביא מדבר בסגנון מסוים, פעם אחר פעם, ובעצם כמעט בכל פעם, גם אם אני הקטן והדל שבדלים לא הייתי מתאר כך, אינו דוחק ח"ו, אלא אי הבנה שלי איך הדברים מתבטאים, וחובה עליי לכופף את ראשי ולהבין שכזו מציאות כך היא מתוארת. ואינני צריך להצטער ולהבין הבדלים וכו'.

ומי שיראה זאת ויראה את המתרחש בימינו,בפרט בנחמת ציון וירושלים (זכריה: וְנָחַ֨ל הוי"ה אֶת־יְהוּדָה֙ חֶלְק֔וֹ עַ֖ל אַדְמַ֣ת הַקֹּ֑דֶשׁ וּבָחַ֥ר ע֖וֹד בִּירוּשָׁלִָֽם) יראה וישמח ויעלוז ויגיל ברינה, ויתחזק באמונת איתן בהררי עז, שכל דברי נביאים אמת, ורוח ה' דיבר בם ומילתו על לשונם.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אָז תִּרְאִי וְנָהַרְתְּ וּפָחַד וְרָחַב לְבָבֵךְ.... על נבואות שהתגשמו.

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' פברואר 04, 2020 11:32 am

אכן, הרב אחרון התלמידים הגיע למסקנא (די נכונה) שהסגנון של הנביא הוא יחודי. וקשה להבנה.
ומשום כך, הוא החליט שהפיתרון לחידה היא פירוש ממעיט.

ולדוגמא, אם כל לומד ישר מבין שבנבואת הנחמה אנחנו נהיה ארצות הברית של אמריקה, ולא כמו של טראמפ, אלא בשיא הזוהר, ובלי שום מעצמה שתישוף בערפינו. הרי שעלינו להבין שהקב"ה מפרגן לנו רק הכרה מארצות הברית של אמריקה, שהמלך האמיתי - שהוא גוי בהמה (בלי לזלזל בטוב הגדול שגמל איתנו, כמו שלא גמל אף מלך - חסדי ה' עלינו שהטה לב המלכות עלינו לטובה) מוכן ברוב טובו לתת לנו 80 אחוז ממה שיש לכל אומה שפויה (כמו שוויץ או צרפת) שחיות לבטח בגבולים מוסכמים לחלוטין.

אם חשבנו שלכל אדם מישראל יהיו 2800 עבדים, נסתפק בכך שאנחנו מקום עשירי בתל"ג לנפש (לא כולל שומרי התורה והמצוות, שמצבם דחוק לאין ערוך).

וכו' וכו'

וכל זאת למה? למה ה' לא מפרגן לבניו האהובים קמצוץ ממה שיש לגוים האמריקנים. שאלה טובה. נשאר בצ"ע.

והאמת. שבחז"ל רואים פיענוח אחר לחידה. לדבריהם הנביא מתאר תמיד רובד הקשור לתורה ומצוות! גיבורי דוד? ידעו לפסוק הלכות ולהילחם במחלמתה של תורה. החרש והמסגר? שהכל נעשים חרשים כשהם מדברים בדברי תורה. אביר הרועים? ראש הסנהדרין. ותאוה דוד לשתות מים ויבקיעו שלושת הגיבורים? פסקו ספק חמור. גדול יהיה הבית הזה מן הראשון? שעמד יותר שנים או היה יותר גבוה (יותר קיום מצוות והשראת השכינה).

יתכן שלדבריהם באמת צריך להוציא את הכתובים מפשוטם. אבל יותר מסתבר שהכוונה שמעלתם של ישראל ששפעם הגשמי קשור לרוחניות ותורה ומצוות. שפע מנותק מתורה ומצוות הוא תופעה משונה. לא נדע איך להתייחס אליה. ולכן השפע, גם המועט, שבבית שני, חשוב בעיני הנביא. כי היה בית מקדש, ושוב נתגלתה השכינה בעם ישראל.

והיום? אין לנו שלושה סדרים! ואיני רוצה להאריך עוד במה שאין לנו. כי באמת חסדי ה' שופעים עלינו והמצב הולך ומשתפר. אז ניתן לומר שרואים שמתחיל משהו. אבל שכבר התקיים?!

וכמובן שאין להסתמך על דעת גדולי ישראל (חלק מביקוש האמת... וקל וחומר מכך שאין לעיין במפרשי הנביא). אבל הם ראו את המצב ככה. הרב מבריסק הזדעזע כשהיה שומע השוואות בין נבואות הנחמה למצב כהיום. ובברכת ההפטרה "על כסאו לא יישב זר ולא ינחלו עוד אחרים את כבודו" היה בוכה.

כי מי שבאמת מאמין שהקב"ה יכול לתת לזרע דוד אלף מונים ממה שנתן לטראמפ היום, יכול להסתכל על מה שיש היום כצעצועי ילדים, שמשחקים "ממשלה" עם בובות פליימוביל. וזה עוד בלי קשר למלכות ה', עם שמן המשחה הניסי, עם רוח הקודש והנביאים, הכהנים והנזירים, אש של מעלה הרבוצה כארי, סנהדרין בלשכת הגזית, וכרובים המעורים זה בזה למול עיני עולי הרגלים.

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: אָז תִּרְאִי וְנָהַרְתְּ וּפָחַד וְרָחַב לְבָבֵךְ.... על נבואות שהתגשמו.

הודעהעל ידי עקביה » ג' פברואר 04, 2020 1:42 pm

הרב מקדש מלך, יפה כתבת.


נזכרתי בגמ' זו:
תלמוד בבלי מסכת זבחים דף יט עמוד א
אמר רב אשי, אמר לי הונא בר נתן (שהיה ראש הגולה): זימנא חדא הוה קאימנא קמיה דאיזגדר מלכא [כך שמו ומלך פרס היה. רש"י], והוה מדלי לי המיינאי ותיתייה ניהליה [אבנטו היה גבוה חגור מלמעלה מכנגד אצילי ידיו, והפשיטו (איזגדר מלכא) למטה כדי לנאותו. רש"י], ואמר לי: ממלכת כהנים וגוי קדוש כתיב בכו [וצריכין אתם לנהוג עצמכם בתפארת של כהנים דכתיב בהו לא יחגרו ביזע. רש"י]. כי אתאי קמיה דאמימר, א"ל: אקיים בך "והיו מלכים אומניך" (ישעיהו מט כג).


מן הסתם הרב "אחרון התלמידים" יראה בה ראיה לשיטתו, הנה הגמרא אומרת שבאותו מעשה נתקיימה נבואת "והיו מלכים אומניך", ומן הסתם גם אין לנו לצפות למשהו יותר מזה.
בעוד קורא אחר מבין שזהו סוג של מליצה, כלומר היה כאן משהו חריג מאד (שהמלך מכבד באופן כזה את ראש הגולה), והוא מתאים באופן מילולי ללשון הכתוב. אבל ודאי לא עלה על דעת אמימר לומר שעל כך התנבא ישעיהו וזהו.

אילו לא היה טוען אחרון התלמידים (viewtopic.php?f=55&t=41874&start=120#p599164) שדברי ישעיהו נתקיימו "במלואם ובדיוקם", אפשר היה ללמד עליו זכות, שהוא מתכוון להתקדמות בכיוון זה, בה אנו יכולים להבחין, אבל כאשר הוא מתעקש ועומד על דעתו הוא מבטל אפשרות זו.

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: אָז תִּרְאִי וְנָהַרְתְּ וּפָחַד וְרָחַב לְבָבֵךְ.... על נבואות שהתגשמו.

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' פברואר 04, 2020 2:08 pm

פניני רבינו הגרי''ז עמודים פד - פה - על דברי החפץ חיים בענין המדינה.GIF
פניני רבינו הגרי''ז עמודים פד - פה - על דברי החפץ חיים בענין המדינה.GIF (38.46 KiB) נצפה 3133 פעמים

פניני רבינו הגרי''ז עמוד פו - על דברי החפץ חיים בענין המדינה.GIF
פניני רבינו הגרי''ז עמוד פו - על דברי החפץ חיים בענין המדינה.GIF (11.71 KiB) נצפה 3133 פעמים

אחרון התלמידים
הודעות: 481
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: אָז תִּרְאִי וְנָהַרְתְּ וּפָחַד וְרָחַב לְבָבֵךְ.... על נבואות שהתגשמו.

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ד' פברואר 05, 2020 12:59 am

ב"ה
ישנו קצת קושי במקום זה.
אם היינו במקום פרטי, וכך היו הדברים נראים. הייתי מאחל לכל החברים הנכבדים ברכת הדיוט מעומק הלב, שיזכו לכל הברכות ברו"ג ושיראו רק טוב בזה ובבא ושיזכו לראות את כל הנחמות ולראות בכל הטוב בזה ובבא ולרוות א- 'אידישע נאחעס' מכל הצאצאים וכו' וכו' וכט"ס.
וכמובן שכאן הדיון היה נפסק. דיון שכזה הוא חסר טעם ומשמעות. וככל מקום, אם בוחרים לצקת דעות הבנות על דעה קדומה. אין טעם בשום מילה נוספת.
הרי "הסבירו" לנו כבר:
ב. נבואת חגי בכללה, ברור, או עכ"פ מסתבר מאד, שנאמרה על בית שני, כפי שפשוט לכל קורא את דבריו מתחילתם עד סופם. לכן גם אם המציאות נראית אפרורית מה לעומת לשון הנביא(???), עדיין עלינו למצוא את ההתאמה ביניהם ולהבין שלכך הייתה כוונתו.
הנידון שלנו כמובן שונה לחלוטין, ומן הסתם אין צורך (ולצערי גם אין טעם) שאסביר את ההבדל.

חושבני שכל מילה נוספת מיותרת. אבל שוב נתתי רק דוגמא אחת מכמה דברים שנאמרו כאן, אינני מעוניין להמשיך את הויכוח.
(אינני מדבר כבר על דברי חז"ל המפורשים שלא יחדל אביון מקרב הארץ נאמר גם על ימות המשיח וכו', ואחד החברים הבין משום מה שאברכים יחיו בעושר מופלג ואם לא, זה לא מה שהובטח. כמעט לקח זאת כטרוני' כלפי מעלה ר"ל. וכן שעפ"י הנבואה אנו נהיה אמריקה, ומשום מה בנבואה זו של ישעיהו פ"ס זה לא רמוז. ואם אין כהנים ונזירים וכו' זה לא מה שהובטח, ומה שרוב הנביאים והנבואות מדברות על ירושלים בלבד ולא על כל הדברים הללו זה לא כ"כ משנה, הוא הרי יודע תנ"ך ולמד השקפה וכנראה נבואות -שלו עצמו, מלבד בורות מגוחכת מה קרה אם עם ישראל בבית שני. עכ"פ חשבונות אלו יעשו החברים הת"ח לבד).

אבל כאן ישנו קושי משום שבמקום נכבד וחשוב זה, ישנם הרבה צופים ורואים, ובצער יכולים לטעות, ובמקום לראות את הדבר הנפלא ביותר שכל יהודי מצפה לו - את התגשמות נבואת הנביא, יחשוב שיש כאן השקפה קודש מול השקפת להיפך ח"ו. או דומה לזה.
אם יש לאי מי פתרון בענין זה יבורך. אני הקטן לא רואה את האפשרות שכאן.

רק חוזר אני כרוכלא בבקשה שטוחה לכל צופה ישר ונעים: אם רוצה אתה לדעת מהו הנכון, אל תקשיב לא לי, ולא לאחרים, אלא ראה דברי התוה"ק לגבי נבואת הגלות פרשה אחר פרשה, ומה התוה"ק מבטיחה לגבי הגאולה העתידה, ראה דברי הנביא חגי כאשר מדבר על בית שני. ולאחר זאת בדוק בעיון מה בפועל קרה. וכן ראה את נבואת ירמיהו על החורבן, את דברי הנביא יחזקאל, ואת דברי הנביא זכריה ואת שאר הנביאים, וכך תלמד ותסיק את הפשט הברור בדברי הנביא. נכון לא כל הפירושים עולים בקנה אחד, אבל ברוח הדברים לא ישאר לך ספק.
נכון ישנם כאלו (ואינני מכליל את כל הטוענים אחרת, אבל ישנה תופעה רחבה שכזו) שפחות מתעניינים בדברי הנביאים , אלא יותר בלימוד עמוק של השקפה, מאמרי "יסוד" אחרונים שנכתבו במקום זה או אחר, לבריאות).
זכיתי להכיר אנשים שלמדו דברי הנביאים וכך ראו. והשקפתם על ימינו אלו, השתנתה מהקצה אל הקצה. אולי פחות למדו השקפה. אבל יותר למדו דברי נביאי ה'.

אם מותר להביא אמירה אחת מדברי רבינו אבי השקפת היהדות החרדית באה"ק אביר הרועים מרן הגרי"ח זוננפלד זצ"ל, וק"ו בן בנו של ק"ו בימינו יתאימו דבריו:
"איפה הגולה התורתית" שאל אותי רבנו הגדול ר' יוסף חיים זוננפלד זצ"ל בשנת תרפ"ו "וכי היא אינה רואה כאן אצבע האלקים? הנה אני מבין היום את תפלת מוסף של י"ט 'מפני חטאינו גלינו מארצנו ונתרחקנו מאדמתנו' כפל הלשון? לא! גלינו מארצנו ע"י השם ב"ה, ואחרי כן התרחקנו עצמינו מאדמתנו! הכי חדלנו לחכות כל רגע ורגע? נניח שאלפים שנה לא נפל שום גשם מן השמים. והנה פתאום נראה ענן קל מאד: וכי לא יזדעזעו כלם ויאמרו במתיחות יתירה: תאמר דאך - תאמר דאך- וכי המנדאט אינו לפחות ענן קל כזה..." (ד"ר ברויאר זצ"ל בספרו מוריה עמוד 199)
נערך לאחרונה על ידי אחרון התלמידים ב ד' פברואר 05, 2020 9:29 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אָז תִּרְאִי וְנָהַרְתְּ וּפָחַד וְרָחַב לְבָבֵךְ.... על נבואות שהתגשמו.

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' פברואר 05, 2020 9:08 am

מהיכרות עם תגובותיהם של החברים בפורום המגיבים כאן, רובם עוסק באופן קבוע בלימוד מעמיק של נ"ך.

כפי שהערתי לעיל, הזלזול האוטומטי בדברי "השקפה" ידוע ומוכר (לצערי). הוא הובא רק כתגובה להתכסות של אחרון התלמידים תחת איצטלה של "רבים וטובים". אם הויכוח אמור להיות מוכרע על ידי "אתוס" (סמכות) ולא על ידי "לוגוס" (טיעון שכלי), הרי שעם כל הכבוד האתוס בצד השני (לגבי הלוגוס, יראה כל אחד ויבחר).

ושוב, הדיון כאן אינו האם התחיל משהו או לא (אתחלתא). אלא האם הנבואות התגשמו או לא. ולא. הם לא התגשמו!!!

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אָז תִּרְאִי וְנָהַרְתְּ וּפָחַד וְרָחַב לְבָבֵךְ.... על נבואות שהתגשמו.

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' מרץ 05, 2020 11:58 pm

הרב אחרון התלמידים לא מעלה, אז אעלה אני במקומו...
וְזֹאת תִּהְיֶה הַמַּגֵּפָה אֲשֶׁר יִגֹּף יְקֹוָק אֶת כָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר צָבְאוּ עַל יְרוּשָׁלִָם הָמֵק בְּשָׂרוֹ וְהוּא עֹמֵד עַל רַגְלָיו וְעֵינָיו תִּמַּקְנָה בְחֹרֵיהֶן וּלְשׁוֹנוֹ תִּמַּק בְּפִיהֶם:

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: תִּרְאִי וְנָהַרְתְּ גו' וְרָחַב לְבָבֵךְ גו' - על נבואות שהתגשמו

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' מרץ 06, 2020 1:02 am

מקדש מלך כתב:הרב אחרון התלמידים לא מעלה, אז אעלה אני במקומו...

אם כבר:
ישעי' מט
ז כֹּה אָמַר-ד' גֹּאֵל יִשְׂרָאֵל קְדוֹשׁוֹ, לִבְזֹה-נֶפֶשׁ לִמְתָעֵב גּוֹי לְעֶבֶד מֹשְׁלִים מְלָכִים יִרְאוּ וָקָמוּ שָׂרִים וְיִשְׁתַּחֲווּ, לְמַעַן ד' אֲשֶׁר נֶאֱמָן קְדֹשׁ יִשְׂרָאֵל וַיִּבְחָרֶךָּ:
ח כֹּה אָמַר ד' בְּעֵת רָצוֹן עֲנִיתִיךָ וּבְיוֹם יְשׁוּעָה עֲזַרְתִּיךָ, וְאֶצָּרְךָ וְאֶתֶּנְךָ לִבְרִית עָם לְהָקִים אֶרֶץ לְהַנְחִיל נְחָלוֹת שֹׁמֵמוֹת: ט לֵאמֹר לַאֲסוּרִים צֵאוּ לַאֲשֶׁר בַּחֹשֶׁךְ הִגָּלוּ, עַל-דְּרָכִים יִרְעוּ וּבְכָל-שְׁפָיִים מַרְעִיתָם: י לֹא יִרְעָבוּ וְלֹא יִצְמָאוּ וְלֹא-יַכֵּם שָׁרָב וָשָׁמֶשׁ, כִּי-מְרַחֲמָם יְנַהֲגֵם וְעַל-מַבּוּעֵי מַיִם יְנַהֲלֵם: יא וְשַׂמְתִּי כָל-הָרַי לַדָּרֶךְ, וּמְסִלֹּתַי יְרֻמוּן: יב הִנֵּה-אֵלֶּה מֵרָחוֹק יָבֹאוּ, וְהִנֵּה-אֵלֶּה מִצָּפוֹן וּמִיָּם, וְאֵלֶּה מֵאֶרֶץ סִינִים:

אי"ז שולל, ח"ו, את ציפייתנו התמידית להתגשמותן המלאה של נבואות אלו. אך גם ה'מעין דמעין' - מעורר הוא ומשמח את הלב.

איש פלוני
הודעות: 762
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 11:50 pm
יצירת קשר:

Re: אָז תִּרְאִי וְנָהַרְתְּ וּפָחַד וְרָחַב לְבָבֵךְ.... על נבואות שהתגשמו.

הודעהעל ידי איש פלוני » א' מרץ 22, 2020 12:08 am

התפרסם עכשיו שראש הטומאה הנוצרית (האפיפיור שר"י) המליץ למאמיניו לשמור שבת.
מצורף קישור לכתבה בענין (חסומה לי, אשמח אם מישהו יעלה או ישלח לי באישי).
https://www.israelhayom.co.il/article/742999

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אָז תִּרְאִי וְנָהַרְתְּ וּפָחַד וְרָחַב לְבָבֵךְ.... על נבואות שהתגשמו.

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מרץ 25, 2020 5:07 pm

איש פלוני כתב:התפרסם עכשיו שראש הטומאה הנוצרית (האפיפיור שר"י) המליץ למאמיניו לשמור שבת.
מצורף קישור לכתבה בענין (חסומה לי, אשמח אם מישהו יעלה או ישלח לי באישי).
https://www.israelhayom.co.il/article/742999

סיום הכתבה:
מבדיקת "ישראל היום" עולה כי מדובר בסרטון ישן, פרומו שפורסם בטוויטר של תוכנית הטלוויזיה 60 דקות במאי 2018, מתוך הבנה די ברורה שהדברים יעוררו הדים. הסרטון, חלק מכתבה לקראת צאתו של סרט דוקומנטרי בשם "האפיפיור פרנציסקוס – אדם שעומד במילתו" אכן תפס תשומת לב אז, עם יותר מ-300 ציוצים מחדש, וכעת הוא קיבל חיים מחדש.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אָז תִּרְאִי וְנָהַרְתְּ וּפָחַד וְרָחַב לְבָבֵךְ.... על נבואות שהתגשמו.

הודעהעל ידי דרומי » ד' מרץ 25, 2020 8:27 pm

גוי ששבת חייב מיתה...

ואם כבר - גויים שייכים לחג הסוכות, כדברי הנביא

הכתב והמכתב
הודעות: 383
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 1:15 am

Re: אָז תִּרְאִי וְנָהַרְתְּ וּפָחַד וְרָחַב לְבָבֵךְ.... על נבואות שהתגשמו.

הודעהעל ידי הכתב והמכתב » ה' מרץ 26, 2020 1:02 am

פורה דרכתי לבדי ואין איש איתי


חזור אל “דרישת ציון”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 33 אורחים